• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

FireDrunk schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:54:
Zal thuis eens kijken, want kan me niet herinneren dat ik (veel) aangepast heb.

Maar de HP is toch gewoon UEFI? :)
Arch boot in BIOS mode, anders krijg je geen fancy archlogo te zien. Ik zag in de BIOS setup nergens iets van UEFI of BIOS modus, dus ik ga er gewoon vanuit dat tie geen UEFI is.
FireDrunk schreef op woensdag 25 november 2015 @ 07:26:
De Celeron doet toch geen 1600Mhz geheugen :)
D'r zit standaard 1600 in en in de specs staat ook gewoon 1600. Maat van me had (van HP, voor servers) 1333 geheugen en dat wilde met geen mogelijkheid samen, herkende alleen de 1600 module.

[ Voor 30% gewijzigd door InflatableMouse op 26-11-2015 07:25 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 07:39
Ok, dat is goed om te weten. Het zal daarna wel gewoon op 1333 draaien, maar dat is niet zo erg.

Even niets...

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Tenminste, dat is in de versie die standaard met 4GB module kwam. Ik geloof als ik terug lees dat wat oudere versies van de gen8 met een 2GB module kwamen, geen idee natuurlijk wat er toen in zat.

De specs trouwens waar ik nu even mee in de war zit zijn van de i3 en e3 variant, je hebt gelijk dat de celerons niet meer ondersteunen dan 1333. Ze zullen bij HP te veel 4GB op voorraad hebben liggen, denk ik :).

Even over het verbruik van dat ding, als ik er 4 disks en SSD in heb zitten en laat hem 24/7 draaien met arch/zfs, zit ik er dan ver naast als ik zeg dat tie gemiddeld 50 watt verbruikt?

Als ik dan even reken, zit ik met 0,2122 cent piek tarief en 0,1998 cent dal tarief inclusief leveringskosten op 85 euro per jaar, kan dat kloppen?

Ik loop er al helemaal warm voor trouwens, denk dat tie er van het weekend staat. Heb er leuke plannen voor, wil hem ook als firewall/router/proxy inzetten middels een VM'tje onder KVM bijvoorbeeld.

Ditte, denk ik:
#ProductPrijsSubtotaal
1PNY Turbo Performance 32GB€ 23,84€ 23,84
2Kingston KTH-PL313E/8G€ 63,70€ 127,40
1Silicon Power Slim S60 120GB€ 44,99€ 44,99
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 222,50€ 222,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,73

[ Voor 48% gewijzigd door InflatableMouse op 26-11-2015 09:48 ]

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 15:25
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:44:
Wat vond je van dit dingetje? JMicron controller maar toch denk ik dat het een leuke controller kan zijn mits hij goed werkt. AHCI namelijk en dat is vrij zeldzaam, zeker met deze bandbreedte: PCI-express 2.0 x2 dus 1GB/s gedeeld over 10 SATA/600 poorten. Voor hardeschijven denk ik prima, mits je over gigabit gaat werken. Waarschijnlijk zeer low-power want geen heatsink te bekennen.

[afbeelding]

http://www.delock.com/produkte/G_89384/merkmale.html
Ik heb deze kaart besteld om mijn storage server uit te breiden.
Heb de kaart nog niet getest, maar er zit 1 ASM1062 chip op:
http://www.asmedia.com.tw...p?cate_index=117&item=151
En daarnaast zitten er 2 JMB575 port multipliers op:
http://www.jmicron.com/PDF/brief/jmb575.pdf
Beide multipliers sturen 5 poorten aan (dus niet 6 en 4 zoals je zou verwachten als je de kaart ziet).
Nu nog even afwachten of er morgen een leuke deal voor een paar HDD's langs komt :P

• FireDrunk
InflatableMouse schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:39:
Tenminste, dat is in de versie die standaard met 4GB module kwam. Ik geloof als ik terug lees dat wat oudere versies van de gen8 met een 2GB module kwamen, geen idee natuurlijk wat er toen in zat.

De specs trouwens waar ik nu even mee in de war zit zijn van de i3 en e3 variant, je hebt gelijk dat de celerons niet meer ondersteunen dan 1333. Ze zullen bij HP te veel 4GB op voorraad hebben liggen, denk ik :).

Even over het verbruik van dat ding, als ik er 4 disks en SSD in heb zitten en laat hem 24/7 draaien met arch/zfs, zit ik er dan ver naast als ik zeg dat tie gemiddeld 50 watt verbruikt?

Als ik dan even reken, zit ik met 0,2122 cent piek tarief en 0,1998 cent dal tarief inclusief leveringskosten op 85 euro per jaar, kan dat kloppen?

Ik loop er al helemaal warm voor trouwens, denk dat tie er van het weekend staat. Heb er leuke plannen voor, wil hem ook als firewall/router/proxy inzetten middels een VM'tje onder KVM bijvoorbeeld.

Ditte, denk ik:
#ProductPrijsSubtotaal
1PNY Turbo Performance 32GB€ 23,84€ 23,84
2Kingston KTH-PL313E/8G€ 63,70€ 127,40
1Silicon Power Slim S60 120GB€ 44,99€ 44,99
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 222,50€ 222,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,73
Heb van de week toevallig wat disks verwisseld, dus ik zal als ik tijd heb even meten wat hij exact verbruikt.

Overigens heb ik best wat uitdagingen gehad met het booten van USB, maar daar is vast overheen te komen. Iets met dat de BIOS een andere volgorde doorgeeft dan dat er gedetecteerd wordt tijdens installatie.

Even niets...

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

FireDrunk schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:17:
[...]

Heb van de week toevallig wat disks verwisseld, dus ik zal als ik tijd heb even meten wat hij exact verbruikt.

Overigens heb ik best wat uitdagingen gehad met het booten van USB, maar daar is vast overheen te komen. Iets met dat de BIOS een andere volgorde doorgeeft dan dat er gedetecteerd wordt tijdens installatie.
Bedankt alvast daarvoor!

Dat booten is dus precies wat ik denk ik ook tegen aan ben gelopen bij die maat van me. In vrijwel elke consumenten-pc als je er 2 usb sticks in heb zitten, een bootable SSD en een DVD drive, en je kiest bij een reboot voor boot override, krijg je een lijst met alle devices die er aan hangen, specifiek elke USB stick, de DVD drive en SSD worden met naam en toenaam genoemd. Op een BIOS/UEFI systeem zie je vaak ook nog dubbele entries die met een EUFI-indicatie worden gekenmerkt.

Dit HP dingetje doet dat niet, als je zegt 'boot van USB', boot tie van een (lijkt wel) willekeurige stick. Ik kreeg leek wel random resultaten als er meerdere sticks in zaten. Enige wat goed leek te gaan als ik zei 'prio intern usb eerst', dat tie ook echt die als eerste probeerde en als er iets bootable in zat, pakte die hem.

Maar goed, met de ervaring die ik bij hem heb opgedaan hoop ik dat het met de mijne allemaal wat sneller zal verlopen ;).

Ik weet nog niet 100% zeker overigens hoor, of ik het echt ga doen. Ik heb het niet strikt nodig maar voor de prijs is het leuke spielerij. M'n ZFS draait als een zonnetje in m'n eigen PC als 'lokale storage', ik laat het alleen niet dag en nacht aan staan dus soms moet ik op en neer naar boven rennen om het aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

WTM

Ik wil graag een server neerzetten. Ben benieuwd of dit overkill is. Ik wil 'm gebruiken voor PLEX, maar ook als NAS (sickbeard/sabnzbd etc.), daarnaast backup voor laptops, firewall. Freenas denk ik aan en ZFS spreekt me ook aan. Ben nog niet erachter hoe ik dat allemaal ga configureren en instellen maar dat ga ik vast uitvogelen :-P.

Ik zou 't fijn vinden als jullie wat kritiek geven op deze shoppinglist:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 264,10€ 264,10
1ASRock E3C224D4I-14S€ 277,50€ 277,50
3WD Green HDD, 4TB€ 138,-€ 414,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Kingston ValueRAM KVR16LR11S4K4/32I€ 240,79€ 240,79
1Cooler Master GM G650M€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.366,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Laatst online: 11-06 21:15
WTM schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:59:
Ik wil graag een server neerzetten. Ben benieuwd of dit overkill is. Ik wil 'm gebruiken voor PLEX, maar ook als NAS (sickbeard/sabnzbd etc.), daarnaast backup voor laptops, firewall. Freenas denk ik aan en ZFS spreekt me ook aan. Ben nog niet erachter hoe ik dat allemaal ga configureren en instellen maar dat ga ik vast uitvogelen :-P.
Het moederbord ondersteund alleen ECC en geen ECC registered geheugen zover ik kan zien. Dus vergewis jezelf ervan dat je echt het goede geheugen kiest. Je hebt nu gekozen voor ECC registered

Voor de taken waarvoor je het wilt gaan gebruiken lijkt mij de Xeon cpu en de hoeveelheid geheugen overkill.
een i3 of een i5 en 16GB ram lijkt mij in dit geval zeker voldoen. Je kunt 2 x 8GB nemen, dan hou je nog ruimte over voor eventueel een uitbreiding.

Ik weet niet of ik een NAS ook zou in zetten als firewall. Ik ben sowieso een liefhebber van het scheiden van taken, het voorkomt Single Points of Failure.

Er is een hoop te vinden op het internet voor al die configuraties, en dm mij gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Nu online

WTM

Dank VorCha voor je reactie!

Het volgende lijstje kom ik dan toe:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 264,10€ 264,10
1ASRock E3C224D4I-14S€ 277,50€ 277,50
3WD Green HDD, 4TB€ 138,-€ 414,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 243,50€ 243,50
1Cooler Master GM G650M€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.369,-

ECC geheugen zonder dat 't registerd is inderdaad past!

Dit moederboard lijkt mij interessant vanwege de LSI controller erop en uitbreiding van schijven is dat ook makkelijk op die controller.

Een andere cpu kan zeker, al heb ik nooit eerder een xeon gehad en dat lijkt me op een of andere manier wel gaaf voor een server maar misschien is dat onzin :-). (Kind van 33, ;-))

Qua kast weet ik niet of ik hier blij mee moet zijn, ik lees wat klachten over de airflow. Ik sta open voor suggesties.

Iemand een idee wat dit jaarlijks aan stroomverbruik zal trekken trouwens? 100 euro of zit ik daar veel naast? (weet niet wat die synology met 2 schijfjes jaarlijks trekt maar deze config zal max. het dubbele zijn hoop ik/schat it)

Firewall, ik heb nu niets draaien eigenlijk :-/

Heb nu een synology 212+ en hoop maar door die up to date te houden dat enge mensen wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Kijk nu kun je pas echt veel data kwijt:
http://www.techradar.com/...ith-data-overload-1310236

10TB PMR disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Alleen jammer dat ze rond de 1000 dollar gaan kosten :P

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
WTM schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:59:

650W? Komen er nog twee high-end game videokaarten in? :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 13:15
Hmmmm heb ik net o.a. het volgende besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 32,67€ 32,67
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 116,-€ 116,-
1Scythe Ashura Shadow€ 42,90€ 42,90

Zie ik net in de FAQ van het moederbord staan dat de koeler maximaal 450g mag wegen (http://www.gigabyte.com/s...ge.aspx?fid=2832&pid=4992) en de gekozen koeler is 750gram zonder fan....

In hoeverre is dit echt van belang? Klinkt een beetje alsof het moederbord wat dun is en kan gaan doorbuigen...Iemand hier ervaring mee? Is kennelijk nog iets om in het achterhoofd te houden bij een build ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom betaal je überhaupt, 43 euro voor een koeler die duurder is dan je CPU???
Die Celeron is bijna passief te koelen? Een koeler van 15 euro had je hetzelfde resultaat gegeven...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
ik heb hem 2 ledig gekocht eigenlijk. Of voor mijn nieuwe build if voor mijn oude lawaaierige amd phenom. Gezien de stock koeler van de celeron een stuk groter is dan ik dacht zal deze ook wel voldoende zijn en stil blijven, dus komt ie op de amd.
De vraag blijft wel staan: is het gewicht van de koeler nou echt zoveel van belang dat je moederbord FAQ aangeeft van wel? zo slap zijn die bordjes ook weer niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Nu online

WTM

-The_Mask- schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:35:
[...]

650W? Komen er nog twee high-end game videokaarten in? :p
Daar moet ik dus nog even over nadenken. Ik had ooit ergens een online bereken tooltje gezien waarmee je kon berekenen aan de hand van de componenten, hoeveel watt je voeding moet zijn.

't liefste heb ik een modulaire voeding, vind ik wel prettig bij 't in elkaar zetten van 't geheel.

Heb je een suggestie ? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Seasonic G-series 360W of be quiet! Straight Power 10 400W bijvoorbeeld, beide overigens niet modulair, maar met een high-end behuizing zoals de Fractal Design Define R5 maakt dat ook niet echt verschil.

Modulair zou dan bijvoorbeeld op de Cooler Master V550 uitkomen, stuk duurder, maar ook iets efficienter bij lage vermogens.

Denk trouwens dat je met zo'n systeem zo'n 50 euro per jaar aan stroom kosten kwijt bent, meer dan 25W gemiddeld hoeft zo'n systeem namelijk niet te nemen en dat is ongeveer 50 euro 24/7.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Nu online

WTM

-The_Mask- schreef op woensdag 02 december 2015 @ 23:03:
Seasonic G-series 360W of be quiet! Straight Power 10 400W bijvoorbeeld, beide overigens niet modulair, maar met een high-end behuizing zoals de Fractal Design Define R5 maakt dat ook niet echt verschil.

Modulair zou dan bijvoorbeeld op de Cooler Master V550 uitkomen, stuk duurder, maar ook iets efficienter bij lage vermogens.

Denk trouwens dat je met zo'n systeem zo'n 50 euro per jaar aan stroom kosten kwijt bent, meer dan 25W gemiddeld hoeft zo'n systeem namelijk niet te nemen en dat is ongeveer 50 euro 24/7.
Dank voor je antwoord! Heb ik het verkeerd dat hoe hoger het wattage van de voeding hoe hoger het verbruik ook is? Of alleen wat hij max kan? Anders is de Cooler Master V450 dan geen optie? Die Seasonic is m.i. geen optie, die heeft maar 4 sata aansluitingen. Ik begin al met 3 hd's en voeg er later wellicht nog wat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Cooler Master V450 is EOL en niet meer leverbaar. Hoger vermogen hoeft ook niet te betekenen minder efficient, dat is gewoon afhankelijk van de voeding. Zo hebben de drie genoemde voedingen allemaal een 80PLUS Gold certificaat, maar is de V550 het meest efficient, gevolgd door de SP 400W en de G360 is het minst efficient bij lage belasting.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Nu online

WTM

Ok, hartelijk dank. Denk dat ik voor die SP 400W ga. Enige wat ik zie is dat die ATX12V 2.4 is (zegt me weinig) en de Cooler master .ATX12V 2.31, EPS12V 2.92 (Hoger is beter?? Dus SP 400? ) In de review over de CM (pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular) lees ik dat die wel wat lawaai maakt. Hoeveel schijven kan ik er nog bij zetten zonder dat de voeding over z'n nek gaat als ik die SP 400 neem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:40
Bij lage stromen zo als langdurig idle zijn van een server, maakt het weinig uit welke PSU je neemt, en waar je het meest op moet letten is de efficiëntie tijdens idle verbruik.

Helaas zijn er maar weinig test van kleine PSUs, maar dit is waar je naar moet kijken.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ATX 2.4 betekent ondersteuning voor de C6 en C7 power states door individuele spanningsregulatie.
be quiet! Straight Power 10 serie heeft dat, Cooler Master V series en VSM series ook, specs op de site kloppen niet.

De Cooler Master V550SM is trouwens niet helemaal dezelfde voeding als de V550. De V550 is de opvolger en is volledig modulair en heeft een betere fan. De V550SM is EOL, niet meer leverbaar en semi-modulair.

De Cooler Master V550SM is trouwens ook niet luidruchtig, de review op Tweakers is gewoon niet goed. Verkeerde testmethode = verkeerde uitkomst.

Hoeveel HDD's je precies kan toevoegen is afhankelijk van hoeveel stroom één neemt, het trippoint van de OCP en het wel of niet gebruiken van staggered spin-up.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Nu online

WTM

-The_Mask- schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:01:

Hoeveel HDD's je precies kan toevoegen is afhankelijk van hoeveel stroom één neemt, het trippoint van de OCP en het wel of niet gebruiken van staggered spin-up.
Dank! Ik heb 't begrepen, behalve de laatste. Als ik 't goed heb, zo'n 2A per HD ongeveer. Hoeveel tegelijk... Maar maakt het nu uit of ik de V550 CM neem of de Bq 400 SM als ik max. iets van 8 schijven wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Nu online

WTM

Hulde dan ga ik voor die goedkopere Bq 400 SM :-) ('t is al zo'n dure onderneming ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
WTM schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 08:54:
Hulde dan ga ik voor die goedkopere Bq 400 SM :-) ('t is al zo'n dure onderneming ;-))
Ga uit van 10W per disk (WD Green verbruikt bv max 6W), zit je altijd veilig, dan kan je met een 350W voeding minimaal 25 HDDs van stroom voorzien (of 40 x WD Green), en dan heb je nog steeds 100W voor de rest van het systeem over.

Let ook op dat je een PSU neemt met een enkele rail, zodat je niet een rail hebt die je niet kan gebruiken, omdat die alleen voor de GPU is te gebruiken bv.

De prima be quiet! System Power 7 PSUs bv, hebben minimaal 2, en tot wel 4 rails, en zeker niet alle rails zijn bruikbaar voor het voeden van HDDs!

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 04-12-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6W? Over welke disk praten we dan? Want 2,5" disks gebruiken al 4W bij opspinnen en WD Green EZRX naar mijn weten 12W terwijl Seagate 7200rpm 17W deed en oudere disks tot 33W kunnen verbruiken bij het opspinnen. 6W lijkt mij echt te weinig voor een 3,5" disk.

En over voedingen met meerdere rails heb ik me laten voorlichten door de kenners dat er een soort 'overcommit' op zit. Dus bijvoorbeeld drie rails met ieder 30A maar gezamenlijk bijvoorbeeld 50A. Er werd door hen juist gesteld dat je juist wel meerdere rails wilt omdat je dan niet enorm veel ampère op één rail hebt maar de belasting kan delen.

Voor een NAS alleen relevant bij het opspinnen van de disks. En als dat allemaal op één rail moet met heel veel disks lijkt me meerdere rails wel beter. Voor echt goed advies verwijs ik naar The Mask en Mux en anderen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimGeerts
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 21:03
Op dit moment heb ik een Mac Mini als HTPC draaien en een Synology DS410J als NAS.
Echter, ik was al een tijdje van plan om beide systemen als één systeem te creëren en als client gewoon een ChromeCast te gebruiken (of eventueel andere "simpelere" clients zoals Roku etc...).

De reden waarom het nu een Mac Mini is, is omdat ik hierop al mijn applicaties draai die m'n media library up to date houden (CouchPotato, Sonarr, NzbGet, Transmission, Plex Media Server, Plex Home Theater). Al deze taken op m'n NAS voorzien zou het bakje gewoon laten opbranden vrees ik =D

Dit is het systeem dat ik nu in m'n hoofd heb steken, maar wou toch maar eens navragen wat jullie hier van vinden:
(Op dit moment heb ik 4 x 2TB schijven in m'n NAS steken die ik in dit nieuw systeem wil steken om later uit te breiden met nog eens 4 x 2TB)
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 422,50€ 422,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 105,50€ 105,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/16G€ 121,-€ 121,-
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 129,49€ 129,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 778,49

De octacore AsRock kan wel wat overpowered zijn, maar ik zit met vrij veel 1080p media die geregeld getranscode moet worden naar verschillende clients (soms 1-3 streams tegelijk), vandaar dat ik liever wat steviger ga om future-proof te blijven.

Een bijkomende vraag is of jullie voor zulk systeem eerder naar een ZFS mirror systeem zouden nemen, of eerder een raidZ-raid5 setup?
Ik neig persoonlijk meer naar een mirroring systeem voor de betere performance en "veiligheid" (er staan veel foto's op m'n NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 2-way mirror is helemaal niet zo veilig. Een RAID-Z2 is beter als je veiligheid wilt.

Je kunt overigens partities maken op je disks zodat je een deel RAID-Z en een deel RAID-Z2 of wat anders maakt. Dan heb je wel twee pools; waarbij de vrije ruimte dus niet gedeeld is. Toch kan dit fijn zijn voor heel belangrijke data (RAID-Z2 of nog meer redundancy) en bulkdata met enkelvoudige redundancy.

Dat je Avoton 8-core overpowered zou zijn wil ik betwijfelen. Deze sheet geeft aan dat 2 streams van 1080p de max is. Althans ik heb me laten vertellen dat een score van 2000 genoeg is voor één 1080p stream. Dus drie streams zou al teveel zijn.

Avoton is vandaag de dag ook enigszins gedateerd. Het is vrij prijzig voor de performance die je krijgt. Zelf vind ik een regulier systeem of iets als Xeon-D dan meer waar voor je geld bieden. Beide opties kun je overwegen. Ik denk dat een regulier systeem nog het best bij jouw wensen zal passen. Je fanless voeding zou je ook kunnen heroverwegen dat scheelt ook bijzonder veel geld. Bovendoen 460W terwijl je aan 80W al genoeg hebt is natuurlijk erg zonde; dan kun je veel beter voor DC-DC of PicoPSU gaan. Dat is ook fanless maar dan wel stukken goedkoper en ook nog zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubentjuuuhh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 13:39
Ik ben nieuw met DSM en ik zou graag een HP Proliant ML10 v2 aanschaffen en daar xpenology opzetten.
Op het gebied van servers ben ik overigens ook nieuw dus ik heb geen idee of de ML10 v2 wel een goede keus is in vergelijking met de HP microserver gen8 en dergelijke. Het is een van de goedkoopste en de CPU (2x 3.1 ghz) en 4GB RAM lijken mij wel prima maar er moeten haast wel minputen inzitten voor deze prijs? Hebben jullie goede tips en tricks voor het uitzoeken van een fileserver/NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:54
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:16:
En over voedingen met meerdere rails heb ik me laten voorlichten door de kenners dat er een soort 'overcommit' op zit. Dus bijvoorbeeld drie rails met ieder 30A maar gezamenlijk bijvoorbeeld 50A. Er werd door hen juist gesteld dat je juist wel meerdere rails wilt omdat je dan niet enorm veel ampère op één rail hebt maar de belasting kan delen.
Het probleem bij een single rail voeding is dat je op 1 enkele kabel mogelijk te veel kan aansluiten, waardoor je met een quasi kortsluiting zit. (of bij een echte kortsluiting)
De kabel en/of connectoren worden dan te warm, en kunnen doorbranden, zonder dat er een veiligheid in de voeding activeert. (zolang je niet over het totaal leverbare amperage gaat)

Als je de rails opsplitst heb je dat risico quasi niet. Nadeel is dat er in moderne voedingen mobo + alle SATA/molex power connectoren vaak op een enkele rail geplaatst worden, met de overige rails voor de x PCIe aansluitingen. Dat is uiteraard niet zo nuttig voor servers die geen PCIe connectoren gebruiken (wanneer komen ze eens met een backplane aansluitbaar op een PCIe connector, met interne voltage regulatie?)

Single rail met voldoende kabels om de load te verdelen is dus de beste optie eigenlijk. (maar is gevoelig voor user-error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IceTeaGX schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:11:
Het probleem bij een single rail voeding is dat je op 1 enkele kabel mogelijk te veel kan aansluiten, waardoor je met een quasi kortsluiting zit. (of bij een echte kortsluiting)
De kabel en/of connectoren worden dan te warm, en kunnen doorbranden, zonder dat er een veiligheid in de voeding activeert.
Ik denk dat dit risico nihil is want het opspinnen duurt normaliter 6 tot 8 seconden. Als het gaat om temperatuur dan kun je prima een heel hoog amperage hebben gedurende korte tijd. Net als je prima een TDP van 1000W kunt hebben in een slecht gekoelde situatie als dit maar voor één seconde zou zijn, om mijn punt maar even te maken. Het punt is meer dat het electrisch allemaal werkt en dat je inderdaad geen beveiligingen triggered.

Correct me if i'm wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
In essentie klopt het inderdaad. De kans dat een tijdelijke piek problemen gaat geven is vrij klein.
Het grootste risico is een onbedoelde kortsluiting veroorzaken om een of andere reden. Dan kan er meer kapot gaan dan enkel het betreffende onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar kun je dat misschien nog iets meer uitleggen... 'onbedoelde kortsluiting'. Als je veel schijven op één rail aansluit en wellicht veel amperage over de koper gooit, hoe kan er zich kortsluiting voordoen? Dat het zaakje thermisch oververhit kan raken snap ik, maar dat risico lijkt me uitgesloten als het om enkele seconden spinup gaat dus qua temperatuur in de kabels zelf loop je denk ik geen risico. Maar wat bedoel je precies met 'onbedoelde kortsluiting' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
IceTeaGX schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:52:
Het grootste risico is een onbedoelde kortsluiting veroorzaken om een of andere reden. Dan kan er meer kapot gaan dan enkel het betreffende onderdeel.
Als je gewoon een goede PSU neemt en je daar degelijke splitters op aan sluit, kan er gewoon heel erg weinig mis gaan.

Wat ik zelf wel altijd doe is een hele dunne kleine ty-rap over de verbinding plaatsen, bij de verbinding tussen PSU kabel en splitter, dat kan vooral bij oudere type Molex verbindingen, veel vage problemen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik alleen nog maar SATA<->SATA splitters, geen Molex meer. Ik heb enorm slechte ervaringen met Molex. Nooit gehad met SATA splitters. Deze splitters gebruik ik veelvuldig: pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
IceTeaGX schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:11:
Dat is uiteraard niet zo nuttig voor servers die geen PCIe connectoren gebruiken (wanneer komen ze eens met een backplane aansluitbaar op een PCIe connector, met interne voltage regulatie?)
Wanneer gaan we over op alleen 12V (of hoger) en 5Vstandby in plaats van moeilijk doen met 3,3V, 5V, 12V, -12V en 5Vsb. Veel efficiënter en makkelijker. Wordt toch nog maar heel weinig gebruik gemaakt van de 3,3V en 5V en de -12V wordt bijna al helemaal niet meer gebruikt. Dan alles maar op 12V over en met DC converters naar de juiste spanning brengen.
Single rail met voldoende kabels om de load te verdelen is dus de beste optie eigenlijk. (maar is gevoelig voor user-error)
Beste optie is een goed ontworpen multi-rail full modulaire voeding. Waarbij alle aansluitingen op de voeding universeel zijn en allemaal een eigen Over Current Protection hebben welke instelbaar is.

productreview: Super Flower Leadex Platinum 650W Zwart review door -The_Mask- is bijvoorbeeld een voeding waarbij elke modulaire connector (met uitzondering van de 24 pins ATX natuurlijk) universeel is. Corsair AXi, HXi en RMi zijn dan voedingen waarbij bijna alle modulaire connectors een eigen OCP hebben, met uitzondering van de molex en sata's die allemaal bij elkaar zitten op één rail.

Maar een combinatie van de Super Flower en Corsair zou het helemaal perfect maken. Dan zou je namelijk ook nog extra SATA kabels bij kunnen kopen en deze in een willekeurige modulaire connector drukken en hoef je niet eens splitters te gebruiken. Volledig idiot proof en veilig. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
quote: Eerdere post
Voor de gene die geïnteresseerd zijn om zelf SATA power kabels te maken, of extra connectoren op hun powerkabel te plaatsen, hier kan je voor 32 euro 100 connectoren kopen, van uitstekende kwaliteit, met lostrek beveiliging.

Als 100 te veel is, dan misschien meerdere mensen ze dan samen kunnen kopen en onderling verdelen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YotXxdzE3ukf2nYQ2Gp9Zx73/full.png
Als ik echt aansluitingen te kort kom, kan ik meestal ze gewoon er bij zetten op de zelfde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 23:08:
Maar kun je dat misschien nog iets meer uitleggen... 'onbedoelde kortsluiting'.
Elke kortsluiting is meestal wel onbedoeld, beetje foutief verwoord van me. Een overbelasting kan technisch gezien ook als kortsluiting aanzien worden. De weerstand over heel de kabel zakt onder een kritisch punt.
Het probleem is als je een voldoende hoge stroom krijgt die wel schade veroorzaakt, maar geen beveiliging triggert. Hoe deze ontstaat is dan niet van belang (defecte component, foutieve aansluiting, overbelasting, ...) Die kans is veel hoger bij een single rail voeding, tegenover een voeding met meerdere rails. Ik hoop dat dat wel duidelijk is.
-The_Mask- schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 23:26:
Wanneer gaan we over op alleen 12V (of hoger) en 5Vstandby in plaats van moeilijk doen met 3,3V, 5V, 12V, -12V en 5Vsb. Veel efficiënter en makkelijker. Wordt toch nog maar heel weinig gebruik gemaakt van de 3,3V en 5V en de -12V wordt bijna al helemaal niet meer gebruikt. Dan alles maar op 12V over en met DC converters naar de juiste spanning brengen.
Voor desktops zou dit nog mogelijk zijn. Al wil ik voor 5V nog een uitzondering maken (voor SSD's en 2.5" schijven) Klinkt heel utpoisch, maar als een deel industrie zich er nu wil achter zetten zeker niet onmogelijk (kijk naar de DC bordjes van asrock)
-The_Mask- schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 23:26:
Beste optie is een goed ontworpen multi-rail full modulaire voeding. Waarbij alle aansluitingen op de voeding universeel zijn en allemaal een eigen Over Current Protection hebben welke instelbaar is.

productreview: Super Flower Leadex Platinum 650W Zwart review door -The_Mask- is bijvoorbeeld een voeding waarbij elke modulaire connector (met uitzondering van de 24 pins ATX natuurlijk) universeel is. Corsair AXi, HXi en RMi zijn dan voedingen waarbij bijna alle modulaire connectors een eigen OCP hebben, met uitzondering van de molex en sata's die allemaal bij elkaar zitten op één rail.
Universele aansluitingen zijn op zich minder nuttig bij een single rail voeding, enige voordeel is dat je de load nog breder kan verdelen. Dat is net iets nuttig bij meerdere rails zodat je niet vast hangt aan de verdeling die de fabrikant voorschotelt. Uiteraard nog praktisch, maar ze worden wel heel onhandig (zo'n 3*3 blok is toch geen kleintje meer)
Een OCP per aansluiting is dan veel nuttiger. Dat zorgt effectief wel voor verhoogde veiligheid. Zowel voor single als multi rail voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is er iemand hier die ervaring heeft met deze (serie) switches?

pricewatch: Zyxel GS1900-48

Wil hem gaan gebruiken voor mijn ESXi cluster (vooral NFS over Jumbo Frames).

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 08-12-2015 12:26 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:24
FireDrunk schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:26:
Is er iemand hier die ervaring heeft met deze (serie) switches?

pricewatch: Zyxel GS1900-48

Wil hem gaan gebruiken voor mijn ESXi cluster (vooral NFS over Jumbo Frames).
Ik heb een (paar) 24 poort versies hangen, doen al tijden hun werk zonder issues, maar geen ervaring met jumbo frames

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Werkt de webinterface goed in alle browsers? Ik heb nu een Linksys SRW1024, maar die webinterface is extreem verouderd en een gedrogt om mee te werken.
Bovendien werkt hij niet in iets anders dan IE6/7.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
ik wil ook een nas gaan bouwen en sta op het punt om er een te kopen maar toen kwam ik ineens iets tegen over ecc memory ik had er nog nooit van gehoord maar het is me wel duidelijk wat er mee bedoeld word aleen zit ik nu te twijfelen of ik het wel nodig heb of dat ik voor een 6TB na eind calculatie home nas wel ecc nodig heb zou een van jullie hier meer over wete

Het leven is geen ponnykamp

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 21:44
Yannick-ski schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:22:
ik wil ook een nas gaan bouwen en sta op het punt om er een te kopen maar toen kwam ik ineens iets tegen over ecc memory ik had er nog nooit van gehoord maar het is me wel duidelijk wat er mee bedoeld word aleen zit ik nu te twijfelen of ik het wel nodig heb of dat ik voor een 6TB na eind calculatie home nas wel ecc nodig heb zou een van jullie hier meer over wete
Lees dit topic eens door: ECC geheugen voor zelfbouw ZFS NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Yannick-ski schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:22:
Zucht, nevermind, iets met face-palm, hoofdschudden mbt ECC discussie die iedere X maanden opgewarmd wordt.

[ Voor 70% gewijzigd door Pantagruel op 11-12-2015 09:06 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:09
Iemand zin om kort even mee te denken?
De kerstvakantie komt eraan dus ben een projectje aan het voorbereiden voor de dode uurtjes.

Huidige situatie: Synology DS214SE.
Belangrijkste taken: downloaden vanuit usenet met o.a. de DS Download apps en Sickbeard, Streamen van media naar verschillende raspberry's in huis. Streamen van mijn muziek als ik voor werk in buitenland zit. En als basisstation van mijn andere hobby: Domoticz.

Alle devices in het gezin, laptops, HTPC, telefoons, ipads zijn ermee verbonden. Daarmee is het dus niet alleen de barebone van mijn huis (door Domoticz letterijk) maar ook het leven daarbuiten geworden.

Allemaal op zich prima maar het voelt inmiddels allemaal een beetje brak. Alsof de Syno continu tegen zijn maximale vermogen zit. In slaapstand heb ik hem eigenlijk nog nooit gezien. Daarbij het gevoel geen maximale controle te hebben.

Ik zou dus zelf een NAS/server willen bouwen waar ik diezelfde dingen mee kan doen.

Wat heb ik "over"?
Een HTPC o.a. voorzien van Asus 78Lm moederbord, 8GB geheugen, 60 GB SSD met daarop windows 10. De processor weet ik zo niet maar meer dan genoeg vermogen.

Zoals ik het nu in mijn hoofd heb bestel ik een nieuwe behuizing (heb nu een hele platte htpc-behuizing) zodat ik er meer koeling in kwijt kan en een goede voeding.

Het liefst zou ik daarop gewoon 24/7 windows 10 draaien als besturingssysteem. Dit omdat ik het gewoon prettig vind werken, kan overnemen vanaf alle soorten devices stabiel is, en soms is Windows op je TV-scherm gewoon handig. Daarbij is het anders ook zonde van de betaalde upgrade,

Alle huidige taken van de Syno kan ik dan onderbrengen in SAB, Sickbeard, Domoticz etc.
Daarbij de eerste vraag: is de gewone Windows 10 geschikt om 24/7 te laten draaien?
Ik ga ervanuit van wel.

Ik hoopte daarbij op FreeNAS maar zag dat dat erg lastig is om dat in windows te laten draaien.

Wie weet een goed alternatief voor FreeNAS als ik deze configuratie wil doorzetten?
Betere of andere inzichten en ideen zijn heel erg welkom :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 12-12-2015 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FreeNAS is een besturingssysteem net zoals Windows 10, die kan je niet tegelijk draaien. Je kan FreeNAS virtualiseren maar dat is verre van ideaal. Je kan Windows 10 prima 24/7 draaien, geen enkel probleem.

De vraag is vooral of je echt een nieuwe NAS wilt bouwen of gewoon de huidige NAS behoud en enkel de software verplaatst. Dan draait de software op de Windows 10 pc maar bewaar je de data op je NAS. Hoef je verder ook niet veel nieuws aan te schaffen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Ik ben op zoek naar een zo klein mogelijke kast voor een Diy nas met een micro atx moederbord waar minimaal 6 schijven en twee ssds in kunnen. Voor een andere machine heb ik fractal arc mini r2, zijn er nog kleinere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Node 304? Dan wel de SSD's aan de behuizing zien vast te maken maar dat kan op zich prima met SSD's.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dennisdn schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 00:12:
Iemand zin om kort even mee te denken?
De kerstvakantie komt eraan dus ben een projectje aan het voorbereiden voor de dode uurtjes.

...
[verhaal]
Ik zat in hetzelfde schuitje. Ik had een QNAP NAS die ook net niet kon wat ik wilde en waar de beperkingen van het systeem (die voor veel gebruikers als prettig zullen worden ervaren) voor mij een belemmering werden.

Heb de boel verkocht en een zelfbouw NAS gemaakt op basis van een Atom C2550 bord. Draai met FreeNAS en vind het ideaal in combinatie met de jails en plugins.

Inmiddels heb ik gisteren een tweede NAS gebouwd die bij een familielid komt te staan. Deze is qua configuratie iets eenvoudiger en dient vooral als back-up op een fysiek andere locatie. De boel ga ik denk ik syncen met Syncthing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05

Harrie

NederVlaming

Tsurany schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 23:47:
Node 304? Dan wel de SSD's aan de behuizing zien vast te maken maar dat kan op zich prima met SSD's.
Volgens de spec sheet kan daar geen micro-atx in. Net als de DS380 enkel micro-ITX. Verder zijn deze beiden met 20liter wel fors kleiner dan de define mini (40+ liter).
Als mini-ITX een optie is zijn dit wel leuke behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Dennis schreef op zondag 13 december 2015 @ 00:27:
Inmiddels heb ik gisteren een tweede NAS gebouwd die bij een familielid komt te staan. Deze is qua configuratie iets eenvoudiger en dient vooral als back-up op een fysiek andere locatie. De boel ga ik denk ik syncen met Syncthing.
Ik zou hiervoor een rsync achtige oplossing nemen in plaats van syncthing (is meer voor een "cloud" oplossing). Voordeel van rsync is dat je gemakkelijk (via hardlinks) oudere backups kunt behouden zonder veel extra diskruimte te gebruiken. Ook kun je dan de backup op een tijdstip uitvoeren dat je niet bezig bent terwijl syncthing natuurlijk continue netwerkverkeer genereert.

Voor m'n lokale backup (iMac naar FreeBSD server) gebruik ik rdiff-backup die vanaf m'n server werkt. Die kijkt of de iMac benaderbaar is en initieert dan de backup. Dit start altijd rond 1 uur 's nachts en geeft dus geen enkel probleem qua netwerkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:23
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-8C-TLN4F€ 0,-€ 0,-
6WD Green HDD, 6TB€ 232,95€ 1.397,70
1Fractal Design Node 304 Wit€ 77,66€ 77,66
1Samsung M386A4G40DM0-CPB€ 257,-€ 257,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX200 M.2 80mm 500GB€ 175,99€ 175,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.976,30

Hallo, Ik heb een systeem gebouwd met bovengenoemde hardware, maar ik rijg het niet werkend.

Ik heb er een monitor aangesloten en ik maak verbinding via IPMI.

Als ik het opstart krijg supermicro logo te zien met tekst system initializing ... en code 00 aan de rechterkant, verder gebeurt er niets. Ik kan niet in bios komen.

Via IPMI zie ik een Assertion: QPI Error (07 08 FF).
Ik heb geprobeerd om de harde schijven los te koppelen en krijg hetzelfde fout.
Als ik het geheugen eruit haal, krijg ik geen geheugen dimm error.

Heeft iemand andere suggesties?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
QPI is QuickPath Interconnect. De verbinding tussen CPU cores en onder andere PCIe devices.

Ik denk dat je CPU stuk is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Of de chipset van de mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
Bedankt voor de reacties. Dat wordt dan mobo terugsturen. Het was een mobo met on board cpu en ik heb hier niet aan gezeten, waarschijnlijk een doa dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zou kunnen, maar dan zou ik eerlijk gezegd andere meldingen verwachten. Chipset zit via DMI aan de QPI. Dan zou ik iets verwachten als, failed to initialize DMI.

Maar ik kan het zeker mis hebben.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
Vandaag een aantal checks gedaan met behulp van supermicro helpdesk, o.a. geprobeerd bios te updaten, maar zelfs dat is niet gelukt.

Conclusie was hardware issue en daarom een RMA aangevraagd. Ik stuur het morgen terug, ze zeiden dat het misschien mogelijk was om een cross delivery te doen, maar dat moet met supermicro besproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Nu eens iets geks (iets zegt me niet doen, maar het waarom niet kan ik niet onderbouwen) :

Ik heb een ZFS raidz2 (6x3TB disks) NAS op ubuntu 14.04 gebouwd en met zfs send/receive ZFS snapshots naar een 2e ZFS Ubuntu NAS (raidz2 van 6x2TB disks), maak ik hiervan van tijd tot tijd een backup. Alles werkt vooralsnog leuk en aardig, maarrrrrr ik heb ook nog een paar systeempjes op BTRFS (single disk => wel stabiel genoeg) draaien en dacht nu het volgende te doen:

- maak een ZVOL op de ZFS NAS aan
- format deze als btrfs
en je raad het al :
- doe btrfs send/receive van snapshots vanaf de btrfs systeempjes naar de ZFS NAS btrfs ZVOL voor hun backups :)

Ik dacht hiermee best of 2 worlds te creeeren eigenlijk (RAID6 op BTRFS is nog niet produktie ready, dus vandaar de ZFS NAS) ;)

Hoe stom is dit, behalve dan dat je een BTRFS COW filesysteem op een COW ZFS pool gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 17:17
Pietjebelll schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:53:
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een zelfbouw NAS gemaakt met daarop ZFSguru. Deze heeft een tijd redelijk gedraaid, maar sinds kort crasht hij telkens. Ik krijg op een beeldscherm wat is aangesloten te zien:

[...]

Het gaat over device da0, en dat is de USB-Stick. Is die gewoon gaar? Lijkt me persoonlijk sterk, aangezien ik speciaal een 'dure' daarvoor heb gekocht (sandisk extreme). USb-poort wisselen heeft ook niet geholpen.

En hiermee is de server ook compleet ontoegankelijk. Ik heb de pool waarvan geboot wordt op een USB-stick staan van 32GB. Verder zit er 4x 3TB RAIDz1 in. Kan iemand mij hier mee helpen waar dit vandaan komt, want voor google kom ik alleen helaas niet verder.
Dit was een eerder probleem van mij. Ik heb nu echter met een andere USB stick ongeveer hetzelfde probleem (CCP error). Echter wilde ZFSguru nu niet meer booten. Heb de hele bende al verwijderd dus kan niets meer aan jullie laten zien, maar vind het toch bijzonder dat deze symptomen nu bij 2 verschillende ('dure') usb-sticks zijn voorgekomen. Genereert ZFSguru zoveel verkeer dat de sticks door hun levensduur heen racen?

EDIT:
Dit is helaas de zoveelste keer dat ik mijn NAS opnieuw moet installeren. Werkt het gewoon niet fatsoenlijk op een USB-stick en kan ik het beter op de pool installeren? Daar ben ik zelf een beetje huiverig mee, omdat ik best loop te stoeien met de rechten van ZFSguru en daardoor de boel nog wel eens verkloot. Ik heb dan liever niet dat mijn data op dezelfde partitie staat als het systeem.

Of is de magie tussen mij en ZFSguru gewoon slecht? :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Pietjebelll op 14-12-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01
Heeft iemand al eens openmediavault en proxmox beide bare metal op dezelfde server geïnstalleerd? Beide zijn Debain based
.

Het lijkt mij op het eerste zicht de ideale combinatie; Proxmox het virtueel deel en OMV het NAS / ZFS deel. Geen gedoe met vt-d.

Ik vrees alleen dat (oa.) hun eigen ZFS versie met elkaar zal botsen. Op het net kom je dan ook enkel setups tegen die OMV in een VM plaatsen.

Any thoughts?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zijn er al mensen die de P20 firmware voor de LSI SAS2008 based controllers succesvol hebben draaien? Ik hoor wel eens dat P19 beter zou zijn?

Blijkt dat ik nog op 13.0 zit 8-) :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 16:16
Na dergelijke verhalen ben ik terug naar P19 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ok, gaan we die installeren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:24:
Zijn er al mensen die de P20 firmware voor de LSI SAS2008 based controllers succesvol hebben draaien? Ik hoor wel eens dat P19 beter zou zijn?

Blijkt dat ik nog op 13.0 zit 8-) :+
P19, P20 geeft gezeur vlgs diverse bronnen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Net (live :+) geupgrade naar P19. Vooralsnog komen gewoon alle devices keurig terug. Ik ga het zien. :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 16:16
Vooralsnog geen problemen met P19 gehad. Wat niet wil zeggen dat die er niet zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik heb een issue met een server. Hij reload spontaan.

Zfsguru: Running official system image 10.1-001 featuring FreeBSD 10.0-STABLE with ZFS v5000.

Kan niets in de system log of de kernal log vinden.
Zijn er wellicht andere log files die me iets kunnen vertellen ?

De systemlog ziet er als volgt uit op het punt waar de reload plaats vindt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Dec 15 14:32:49 zfsguru2 kernel: est: CPU supports Enhanced Speedstep, but is not recognized.
Dec 15 14:32:49 zfsguru2 kernel: est: cpu_vendor GenuineIntel, msr 26c000001f00
Dec 15 14:32:49 zfsguru2 kernel: device_attach: est2 attach returned 6
Dec 15 14:32:49 zfsguru2 kernel: coretemp3: <CPU On-Die Thermal Sensors>
Dec 15 14:32:49 zfsguru2 kernel: on cpu3
Dec 15 14:32:49 zfsguru2 kernel: est3: <Enhanced SpeedStep Frequency Control> on cpu3
Dec 15 14:32:49 zfsguru2 kernel: est: CPU supports Enhanced Speedstep, but is not recognized.
Dec 15 14:32:49 zfsguru2 kernel: est: cpu_vendor GenuineIntel, msr 26c000001f00
Dec 15 14:32:49 zfsguru2 kernel: device_attach: est3 attach returned 6
Dec 15 15:10:53 zfsguru2 syslogd: kernel boot file is /boot/kernel/kernel
Dec 15 15:10:53 zfsguru2 kernel: Copyright (c) 1992-2014 The FreeBSD Project.
Dec 15 15:10:53 zfsguru2 kernel: Copyright (c) 1979, 1980, 1983, 1986, 1988, 1989, 1991, 1992, 1993, 1994
Dec 15 15:10:53 zfsguru2 kernel: The Regents of the University of California. All rights reserved.

Scrub gedraaid afgelopen nacht, die loopt compleet door in 8-9 uur.
Het gebeurd bij data copy vanaf PC naar Server (via intel X520Da2 kaart)

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag, meerdere reboots op een dag is niet zo geweldig..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Misschien iets met belasting van de NIC? probeer eens een netperf benchmark ofzo via je externe IP (dus 192.*, en niet via localhost of 127.)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je draait een vrij oude -STABLE release met een vrij nieuwe NIC. Ik raad je aan een nieuwere systeemversie te proberen. Je draait nu nog 0.2, je kunt de 0.3 LiveCD/USB image downloaden en een nieuwe installatie uitvoeren met de 005 build die pas beschikbaar is. 10.3-005 dan heb je -STABLE wat ooit 10.3 gaat worden. Die is veel nieuwer dan de versie die jij nu gebruikt.

Eventueel kun je ook proberen de RXCSUM en TXCSUM en TSO uit te schakelen:

ifconfig em0 -rxcsum -txcsum

Maar het kan aan vanalles liggen. Spontane reboots zijn wel enorm lastig vaak. ACPI en andere problemen zijn mogelijk. Maar het kan ook een hardwarematig probleem zijn, zoals met je voeding. Ook een BIOS update zou eventueel kunnen helpen. MemTest86+ kun je ook eens draaien. Probeer dingen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Thx, zal memtest doen en software update. De server had nooit issues met de 9 versie die er op draaide, maar daar had ik zelf een intel driver toegvoegd. Dat hoefde voor deze 10.1 niet.

Update: Memtest 86+ In goed een dag 4 complete passes en in test 9 van pass 5.

Update: update gedraaid: Powered by ZFSguru version 0.3.1, Running official system image 10.3.004 featuring FreeBSD 10.2-STABLE with ZFS v5000.

Update 3: is nog niet weer down gegaan bij copieerwerk. Welliswaar niet zo veel als paar dagen geleden, maar dit geeft me weer beter gevoel. Rest van de servers ook maar upgraden.

[ Voor 57% gewijzigd door jacovn op 18-12-2015 15:29 . Reden: Test resultaat ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Laatst online: 15:35
Hoi,

Ik zou graag wat advies willen hebben op het onderstaande.

De laatste tijd heb ik wat gezocht naar verschillende oplossingen voor mijn 'probleem'. Ik wil een systeem waar ik een backup op kan maken (niet de enige) en waar ik films/series op kan zetten, zodat ik op afstand een film kan kijken d.m.v Plex of iets dergelijks. Nou heb ik nog een oude pc staan die ik al ~2 jaar niet meer gebruik op basis van een core i5 2500k. Nou was mijn idee om een micro atx/mini itx bord en behuizing te kopen om deze cpu in te zetten. Gezien deze cpu nog behoorlijk krachtig is en ik hem anders toch niet gebruik.

Is dit een verstandige oplossing, of is het beter om nieuwe hardware aan te schaffen? (Zelf zat ik dan te denken aan een celeron G1840 systeem). Gezien deze cpu genoeg kracht heeft om in ieder geval 1 1080p plex stream te kunnen transcoderen.

Ik heb ook gekeken naar een Synology NAS, maar deze zijn helaas niet krachtig genoeg om een plex stream te kunnen transcoderen. (Als ik het goed begrijp). En aangezien ik best vaak weg ben is het wel belangrijk dat dit mogelijk is (zwakkere verbinding, maar ook ondertitels etc.)

Vooralsnog is het plan om FreeNAS te draaien met 2x 2TB in mirror, zodat ik bij één gefaalde disk niet alles opnieuw hoef te gaan zoeken.

Ik heb overigens niks kunnen vinden over een echte sleep modus op FreeNAS (S3 power state), klopt dit of heb ik iets gemist hierover/worden er andere energie besparende oplossingen gebruikt.

Alvast bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
S3 power is lastig, want hoe ga je als je niet thuis bent je server wakker maken :)
(het kan wel, met wat kunstjes via VPN tunnels op je router ofzo, maar makkelijk is anders).

Verder kan je misschien een timer zetten waarop je server automatisch 's nachts uit gaat, en overdag weer aan springt.

Die i5-2500k is een leuke CPU voor plex, maar niet de allerzuinigste om permanent aan te laten staan. Wat hij exact verbruikt weet ik niet, dat moet je Dadona vragen, die weet het precies :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
Mijn idee was om dat dan via Wake on Lan te doen, zeker aangezien de i5 idd niet heel zuinig is voor 24/7 gebruik. Buiten dat ben ik dat ook van plan als ik zuinigere hardware koop aangezien ik best even wil wachten voordat de server is gestart dan (als een sleepmodus niet mogelijk is). Een film kijk ik misschien 2 uur op een dag en nog niet eens elke dag, dus dan is het zonde van de energie om dat constant te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan je dan niet beter gewoon een Netflix abbonnementje nemen? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
Maar dat is minder leuk en daar kan ik zover ik weet geen back ups op plaatsen :o en dat is ook een belangrijk onderdeel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:17
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumb/1371482327.jpeg

O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 15-12-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:32
rubentjuuuhh schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:58:
Ik ben nieuw met DSM en ik zou graag een HP Proliant ML10 v2 aanschaffen en daar xpenology opzetten.
Op het gebied van servers ben ik overigens ook nieuw dus ik heb geen idee of de ML10 v2 wel een goede keus is in vergelijking met de HP microserver gen8 en dergelijke. Het is een van de goedkoopste en de CPU (2x 3.1 ghz) en 4GB RAM lijken mij wel prima maar er moeten haast wel minputen inzitten voor deze prijs? Hebben jullie goede tips en tricks voor het uitzoeken van een fileserver/NAS?
Ik zit een beetje met de zelfde vraag. Wou de GEN8 al aanschaffen maar kwam ook de ML10 V2 tegen. Schijnt dat de netwerk kaart nog niet standaard werkte in xpenology maar daar is inmiddels een driver voor. Alleen geen idee of die inmiddels ook al op de bootimage staat.

Weet niet of jij wat wat wijzer bent geworden? De ML10 lijkt me wel stukje sneller, wel hoger energie verbruik. Ook mist de ML10 de interne USB / SD poort. En de GEN8 is volgens mij ook stukje compacter.

Ik weet het nog niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Q, een G1610 voor plex? Das wel krap hoor :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubentjuuuhh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 13:39
sweebee schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:49:
[...]

Ik zit een beetje met de zelfde vraag. Wou de GEN8 al aanschaffen maar kwam ook de ML10 V2 tegen. Schijnt dat de netwerk kaart nog niet standaard werkte in xpenology maar daar is inmiddels een driver voor. Alleen geen idee of die inmiddels ook al op de bootimage staat.

Weet niet of jij wat wat wijzer bent geworden? De ML10 lijkt me wel stukje sneller, wel hoger energie verbruik. Ook mist de ML10 de interne USB / SD poort. En de GEN8 is volgens mij ook stukje compacter.

Ik weet het nog niet |:(
Ik ben inmiddels begonnen aan een zelfbouw NAS. Ik heb niet meer verder gekeken naar de hp's eigenlijk. Al kwam ik wel tegen dat er maar 1 harddrive sleuf in de ml10 v2 zou zitten. De case is erg krap. Er zou een expension kit voor te vinden zijn. Meer dan dat weet ik niet meer. Om deze redenen ben ik ook maar aan een zelfbouw begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
FireDrunk schreef op woensdag 16 december 2015 @ 06:06:
Ik heb het niet getest, maar volgens Plex heb je een passmark score van 2000 nodig en de cpu doet 2352. Ik ga er van uit dat Plex hiermee rekening houdt dat de machine ook disk en netwerk verkeer heeft.

Ik zal het eens een keer testen op een van mijn doosjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 16-12-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is die 2000 passmark score niet voor 720p?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
Die HP is opzich een mooi systeem, maar ik ben op dit moment zelf van mening dat als ik er toch voor kies om oudere hardware te kopen, ik net zo goed een moederbord voor mijn i5 kan kopen (is ook 1155). Dan heb ik een krachtiger systeem, het enige verschil is dan dat ik geen ECC geheugen kan plaatsen. Daarmee zou ik in theorie 3 streams kunnen draaien (al heb ik dat nu niet nodig, maar ik weet niet wat de toekomst brengt natuurlijk(4k etc.) en ik wil dit systeem wel enkele jaren gebruiken uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
FireDrunk schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:05:
Is die 2000 passmark score niet voor 720p?
1080p

https://support.plex.tv/h...d-for-my-Server-computer-

Hier zie ik een melding van iemand die beweert dat Plex prima 1080p op de microserver kan transcoden, in dit geval van 1080p naar 720p. De vraag is natuurlijk wat 1080p - 1080p in een ander formaat kost qua performance, maar dat hangt af van wat je wilt (TV vs telefoon/tablet).

https://www.avforums.com/...g8-is-here.1783788/page-2
_PloppeR_ schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:21:
Die HP is opzich een mooi systeem, maar ik ben op dit moment zelf van mening dat als ik er toch voor kies om oudere hardware te kopen, ik net zo goed een moederbord voor mijn i5 kan kopen (is ook 1155). Dan heb ik een krachtiger systeem, het enige verschil is dan dat ik geen ECC geheugen kan plaatsen. Daarmee zou ik in theorie 3 streams kunnen draaien (al heb ik dat nu niet nodig, maar ik weet niet wat de toekomst brengt natuurlijk(4k etc.) en ik wil dit systeem wel enkele jaren gebruiken uiteraard).
Ik verwacht dat je i5 niet genoeg is om 4K te transcoden. Ik zou altijd kijken naar wat je echt nodig hebt en niet wat je ooit denkt nodig te hebben.

Doe gewoon wat het goedkoopste is, als dat oude hardware hergebruiken is, prima. Het is een beetje wat je wensen zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door Q op 16-12-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
FireDrunk schreef op woensdag 16 december 2015 @ 06:06:
Ik heb een G1610 voor mijn Plex server, werkt prima. Tegenwoordig kan ook heel veel direct play, maar zelfs zonder dat heb ik geen problemen, en zelfs af en toe 2 streams.

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Introductie en vereisten
Ik wil thuis graag een media server plaatsen. Zaken die ik op deze media server wil doen:
  • Plex Media Server die 2 streams op hetzelfde ogenblik kan transcoden (Passmark score cpu > 4000)
  • Sickrage (met post processing) voor het downloaden van tv shows
  • CouchPotato voor het downloaden van films
  • Downloaden van torrents
Budget
Ik heb hiervoor een budget vooropgesteld van € 400 - € 450.

Hardware
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om me in te lezen in het onderwerp maar het is de eerste keer dat ik een NAS zelf ga bouwen. Ik dacht dan ook aan de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 129,80€ 129,80
1Asus H110I-PLUS D3€ 74,80€ 74,80
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 114,50€ 114,50
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 42,64€ 42,64
1Crucial CT51264BA160BJ€ 19,25€ 19,25
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,49€ 34,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,48

Wat denken jullie van deze setup? Zaken waar ik me al van bewust ben:
  • Om kosten te besparen voorzie ik in eerste instantie geen RAID setup maar in de loop van 2016 zou ik nog een extra HDD kunnen toevoegen.
  • Ook geheugen kan ik later eventueel toevoegen aangezien ik nog een memory slot vrij heb op het moederbord.
OS
Zelf heb ik vooral ervaring met OS X als besturingssysteem. Voor deze NAS had ik graag beroep gedaan om Xpenology als OS. Echter vind ik weinig tot geen informatie terug over de ondersteunde hardware. Kunnen jullie me vertellen of Xpenology werkt op boven vermelde hardware setup? Of raden jullie me een ander OS aan?

Samengevat
  • Graag feedback over de hardware setup.
  • Kan Xpeneology als OS of raden jullie een ander OS aan?
Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

twitter: @NiVanc

Verwijderd

Ik vind je CPU enorm duur voor een dualcore - voor iets meer heb je een quadcore en juist voor servers telt het aantal cores zwaarder dan een hoge frequency. Dualcores zoals de Core i3 zijn meer gaming CPUs.

Verder heb je geen WD Red nodig voor een non-Windows NAS, tenzij je Hardware RAID gebruikt wat tegenwoordig bijna niemand meer doet. WD Green of tegenwoordig WD Blue 5400rpm is een meer logische keuze voor een thuis NAS.

Qua OS.. tja je kiest een OS zonder ondersteuning voor ZFS. Als je voor een zelfbouw NAS gaat is het grootste voordeel nu juist dat je ZFS kunt gebruiken. Dat is dan weer erg jammer. Overweeg anders een ZFS OS met virtualisatie zodat je je addons op een ander OS kunt gebruiken, zoals Ubuntu Linux.

• Q
Een quad-core is meteen 60 euro meer en waarvoor?
Deze machine is veel meer een media server en minder een NAS.
Dan is ZFS ook minder een issue.

Waarom is transcoden eigenlijk nodig?
Gaat de mediaspeler zelf de bestanden afspelen of moet je streamen naar een tablet of tv?

• NiVanc
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:45:
Ik vind je CPU enorm duur voor een dualcore - voor iets meer heb je een quadcore en juist voor servers telt het aantal cores zwaarder dan een hoge frequency. Dualcores zoals de Core i3 zijn meer gaming CPUs.

Verder heb je geen WD Red nodig voor een non-Windows NAS, tenzij je Hardware RAID gebruikt wat tegenwoordig bijna niemand meer doet. WD Green of tegenwoordig WD Blue 5400rpm is een meer logische keuze voor een thuis NAS.

Qua OS.. tja je kiest een OS zonder ondersteuning voor ZFS. Als je voor een zelfbouw NAS gaat is het grootste voordeel nu juist dat je ZFS kunt gebruiken. Dat is dan weer erg jammer. Overweeg anders een ZFS OS met virtualisatie zodat je je addons op een ander OS kunt gebruiken, zoals Ubuntu Linux.
Heel erg bedankt voor je input CiPHER.

Wat betreft de cpu. Zou je dan voor een Intel Core i5-6400 gaan? Gaat deze niet heel wat meer verbruiken dan de i3? Is dit de meerprijs wel waard aangezien de i3 al een passmark score heeft van 5500 wat ruim boven de 4000 is wat Plex Media Server nodig heeft voor 2 transcodes.

Voor de HDD. Waarom zou je voor bijvoorbeeld een Blue gaan? Ik had juist begrepen dat de Reds bedoeld waren voor 24x7 gebruik.

Wat betreft het gebruik van ZFS. Ik heb jouw post al doorgelezen en ben niet overtuigd dat ik daar wel degelijk nood aan ga hebben. Daarenboven ben ik bang dat ik met mijn budget geen performant ZFS systeem kan bouwen dat voldoet aan mijn vereisten.
Q schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:16:
Een quad-core is meteen 60 euro meer en waarvoor?
Deze machine is veel meer een media server en minder een NAS.
Dan is ZFS ook minder een issue.

Waarom is transcoden eigenlijk nodig?
Gaat de mediaspeler zelf de bestanden afspelen of moet je streamen naar een tablet of tv?
Plex moet transcoden indien ik media bestanden met externe subtitiles wil streamen naar iOS devices of naar de Apple TV 4.

Verwijderd

Qua CPU is het lastig als je transcoding wilt. Want zoals Q zegt is een dualcore genoeg. alleen is 130 euro voor een dualcore gewoon f*cking duur voor wat je krijgt... Een quadcore heeft dan een betere prijs/kwaliteit verhouding; je krijgt meer waar voor je geld. Maar het is zeker wel overkill voor alleen een media center. Het zou wel de bruikbaarheid en economische levensduur vergroten. Juist op een server heb je veel aan cores. Daarom dat een lullig Braswell chipje van twee tientjes ook al genoeg is voor één 1080p stream (2000 passmark score). Dat kun je eventueel ook overwegen want dan ben je met 100 euro klaar voor CPU, Moederbord en Heatsink/koeler. Maar het is wel wat krapjes als je 1080p wilt transcoden.

ZFS niet nodig? Tja, waarom dan überhaupt een NAS? Kun je ook nog gewoon een Windows systeem met windows-achtige software overwegen. Als je toch gewoon legacy filesystems gaat draaien, waarom dan niet helemaal oldschool. Dan wil je gewoon een HTPC en geen NAS. Hangt uiteraard ook af van je bereidheid om met non-Windows om te gaan. Als je Windows heel fijn vindt, is dit best nog een optie om serieus te overwegen.

Maar dat je met jouw budget geen 'performant ZFS systeem kan bouwen' is natuurlijk onzin. Voor 150 euro heb je een werkend ZFS NAS systeem dat prima snel genoeg is; moederbord, processor, geheugen en voeding heb je voor dat geld. Uiteraard op basis van Bay Trail / Braswell. Dat is bijna even duur als jouw CPU alleen.

• Q
Dat is dus eigenlijk het punt: NiVanc bouwt in feite een HTPC met een locale 'cache' die alleen streamed. Het is eigenlijk geen NAS. Ik bedoel als de disk faalt is dat dus geen issue.

Windows 10 + storage spaces is trouwens helemaal zo verkeerd nog niet, afhankelijk van de context. De oude storage spaces hebben een slechte naam, maar ik denk dat ook op dat vlak Windows 10 echt een verbetering laat zien. Op 2012 R2 is het best aardig in ieder geval.

• jacovn
Zolang je met storage spaces niet redundancy (als in software raid-5) kiest werkte het wel bij de testen die ik gedaan heb. Met mirror liep het wel goed. (En goed is dan snelheden die bij 6 stuks 3TB hgst ultrastar op een m1015 controller pasten ~ 300Mb/sec bij een 6 disk mirror)

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 17-12-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:46:
Qua CPU is het lastig als je transcoding wilt. Want zoals Q zegt is een dualcore genoeg. alleen is 130 euro voor een dualcore gewoon f*cking duur voor wat je krijgt... Een quadcore heeft dan een betere prijs/kwaliteit verhouding; je krijgt meer waar voor je geld. Maar het is zeker wel overkill voor alleen een media center. Het zou wel de bruikbaarheid en economische levensduur vergroten. Juist op een server heb je veel aan cores. Daarom dat een lullig Braswell chipje van twee tientjes ook al genoeg is voor één 1080p stream (2000 passmark score). Dat kun je eventueel ook overwegen want dan ben je met 100 euro klaar voor CPU, Moederbord en Heatsink/koeler. Maar het is wel wat krapjes als je 1080p wilt transcoden.

ZFS niet nodig? Tja, waarom dan überhaupt een NAS? Kun je ook nog gewoon een Windows systeem met windows-achtige software overwegen. Als je toch gewoon legacy filesystems gaat draaien, waarom dan niet helemaal oldschool. Dan wil je gewoon een HTPC en geen NAS. Hangt uiteraard ook af van je bereidheid om met non-Windows om te gaan. Als je Windows heel fijn vindt, is dit best nog een optie om serieus te overwegen.

Maar dat je met jouw budget geen 'performant ZFS systeem kan bouwen' is natuurlijk onzin. Voor 150 euro heb je een werkend ZFS NAS systeem dat prima snel genoeg is; moederbord, processor, geheugen en voeding heb je voor dat geld. Uiteraard op basis van Bay Trail / Braswell. Dat is bijna even duur als jouw CPU alleen.
Na wat verder in te lezen in de materie denk ik eraan om ubuntu server op een flash drive te installeren. Belangrijkste reden is dat ik het OS & software duidelijk wil scheiden van mijn data. Daarenboven ben ik al vetrouwd met Ubuntu Server. Voor de data storage zou ik dan toch gebruik maken van ZFS met 3 HDD's in RAIDZ-1 . Is dit een goede aanpak?

Daarenboven is er afgelopen nacht een update geweest van Plex waardoor het transcoden op de server niet meer nodig is. Hierdoor dalen mijn cpu vereisten aanzienlijk. Over een goede timing gesproken 8)

Waar ik nu echter tegenaan bots is het feit of ik al dan niet voor ECC geheugen zou kiezen. Op sommige fora lees ik dat het voor mijn gebruik "overkill" is, andere fora vertellen me dan weer dat ECC geheugen zo goed als een must is indien je gebruik maakt van zfs storage. Wat raden jullie aan?

Indien ik voor ECC geheugen zou kiezen, is het erg moeilijk om een moederbord aan een goede prijs te vinden voor een Intel processor. Voor de AM3+ socket zijn er wel goedkopere alternatieven. Is een AM3+ socket moederbord met een AMD FX-4300 een goed atlernatief? De hoge TDP lijkt me alles behalve ideaal.

Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp, top gewoon _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het onderwerp ECC in combinatie met ZFS worden heilige oorlogen uitgevochten. Bedenk je dat er extreme zeeloten aan beide kanten van de discussie te vinden zijn. In dit topic kun je een hoop goed bruikbare inzichten vinden: ECC geheugen voor zelfbouw ZFS NAS?. Op het FreeNAS forum in het bijzonder is weinig nuance omtrent ECC te vinden. Sowieso is de FreeNAS community niet altijd behulpzaam als het gaat om anders denkenden - met name de mensen die daar aan het roer staan. Niet voor niets is als symbool een haai gekozen. Dat zie je terug in diens felle meningen omtrent onderwerpen als deze. Mijn advies is: laat je van meerdere zijden voorlichten en slik niet alles voor zoete koek.

Hoge TDP is geen issue - maar idle power consumption wel. AMD is niet echt interessant meer behalve de Athlon 5350. Tegenwoordig is het alleen nog maar Intel die 'in the league' is. Mijn advies is of Bay Trail of een regulier systeem of een Xeon-D systeem wat enorm duur is. Alle drie hebben hun eigen charmes en overeenkomstig prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Bay Trail of Xeon-D is wel erg twee uitersten vergelijken. Een g4400 zou ik eerder als middenmoter zien die absoluut gezien niet heel duur is, maar genoeg ruimte over laat voor een aantal jaar spelerij, en verandering van inzichten. (Zelfs plex...)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
ja met en G4400 bv kan je met +/- 125 extra een ECC systeem bouwen.
pricewatch: Asus P9D-X
pricewatch: Transcend JetMemory TS4GJMA343H

Meningen verschillen, en een systeem zonder ECC zal ook prima werken, maar als je het geld hebt, en je hebt ook belangrijke data op je server staan, zou ik bij voorkeur ook ECC nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zit persoonlijk te azen op een 2011-3 systeempje met DDR4 ECC LRDIMM :+

Maar ja, prijzig...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Het zou goed zijn als plex ook eens quick sync ging ondersteunen, dan hoeven er geen zware processors in onze NASsen gestoken te worden enkel voor het transcoden... De nieuwste versies van Emby (plex tegenhanger) doen dit al wel, maar nog niet op alle platformen (nog niet op freebsd / freenas). Hopelijk gaat Plex dit ooit volgen. Anders kan je altijd nog Emby overwegen.
(Ik ben wel benieuwd hoeveel verschil quicksync echt maakt voor transcoden)

[ Voor 13% gewijzigd door Harrie op 18-12-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Plex werkt toch op FFMPEG? Dus als het daar in komt, zou het door Plex ondersteund moeten worden...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

FireDrunk schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:20:
Plex werkt toch op FFMPEG? Dus als het daar in komt, zou het door Plex ondersteund moeten worden...
Ffmpeg ondersteunt het ondertussen. Ik geloof dat het probleem is dat niet alle benodigde licenties GPL zijn.
Perhaps but don't hold your breath. People have been asking quite loudly for Quick Sync support for nearly two years now and we've seen very little from Plex beyond either excuses or "we're looking into it". Emby is looking to be a much more viable option for all of us using modern low power NAS hardware. A fanless 6 watt TDP CPU like the Intel Braswell N3150, or earlier Bay Trail equivalents like the J1900 or N2930, can beautifully transcode anything I could throw at with Emby. That same hardware chokes badly on some things with Plex.
(Uit: https://forums.plex.tv/di...ially-intel-quick-sync/p6 )
Pagina: 1 ... 196 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.