Iemand zin om kort even mee te denken?
De kerstvakantie komt eraan dus ben een projectje aan het voorbereiden voor de dode uurtjes.
Huidige situatie: Synology DS214SE.
Belangrijkste taken: downloaden vanuit usenet met o.a. de DS Download apps en Sickbeard, Streamen van media naar verschillende raspberry's in huis. Streamen van mijn muziek als ik voor werk in buitenland zit. En als basisstation van mijn andere hobby: Domoticz.
Alle devices in het gezin, laptops, HTPC, telefoons, ipads zijn ermee verbonden. Daarmee is het dus niet alleen de barebone van mijn huis (door Domoticz letterijk) maar ook het leven daarbuiten geworden.
Allemaal op zich prima maar het voelt inmiddels allemaal een beetje brak. Alsof de Syno continu tegen zijn maximale vermogen zit. In slaapstand heb ik hem eigenlijk nog nooit gezien. Daarbij het gevoel geen maximale controle te hebben.
Ik zou dus zelf een NAS/server willen bouwen waar ik diezelfde dingen mee kan doen.
Wat heb ik "over"?
Een HTPC o.a. voorzien van Asus 78Lm moederbord, 8GB geheugen, 60 GB SSD met daarop windows 10. De processor weet ik zo niet maar meer dan genoeg vermogen.
Zoals ik het nu in mijn hoofd heb bestel ik een nieuwe behuizing (heb nu een hele platte htpc-behuizing) zodat ik er meer koeling in kwijt kan en een goede voeding.
Het liefst zou ik daarop gewoon 24/7 windows 10 draaien als besturingssysteem. Dit omdat ik het gewoon prettig vind werken, kan overnemen vanaf alle soorten devices stabiel is, en soms is Windows op je TV-scherm gewoon handig. Daarbij is het anders ook zonde van de betaalde upgrade,
Alle huidige taken van de Syno kan ik dan onderbrengen in SAB, Sickbeard, Domoticz etc.
Daarbij de eerste vraag: is de gewone Windows 10 geschikt om 24/7 te laten draaien?
Ik ga ervanuit van wel.
Ik hoopte daarbij op FreeNAS maar zag dat dat erg lastig is om dat in windows te laten draaien.
Wie weet een goed alternatief voor FreeNAS als ik deze configuratie wil doorzetten?
Betere of andere inzichten en ideen zijn heel erg welkom :-)
[
Voor 10% gewijzigd door
Dennisdn op 12-12-2015 00:25
]