Op zich ben ik best bereid wat extra geld uit te geven, want ik wil graag een kast waar ik voorlopig mee vooruit kan en me niet snel aan ga irriteren. De goedkope kast in dit voorbeeld is denk ik iets te licht en ik vrees dat die gaat trillen c.q. resoneren en dus niet heel stil gaat zijn.player-x schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 17:35:
[...]
Nee wat ik bedoel wil je extra geld uitgeven voor hotswap bays, of denk je zo als ik, en pak je een schroeven draaier en steek er wat meer werk in het bouwen.
Het verschil tussen deze budget kast en deze luxe kast is 120 euro.
In gebruik is er geen verschil, in prijs, grote en gebruiksgemak des te meer.
Die Silverstone kast is heel mooi. De hotswap bays en stoffilters lijken mij heel praktisch. Ik vraag me alleen af of mini-ITX c.q. mini-DTX afdoende is.
Sorry ik begreep het verkeerd. Ik was alleen nog maar naar kasten aan het kijken om daar de overige componenten op te kunnen aanpassen. Daarom dacht ik dat je het over fysieke veiligheid van de kast had, zoals een slotje of brandveiligheid o.i.d.[...]
daar bedoel ik mee, ben je berijd om 200 euro meer te besteden voor beperkte extra veiligheid van ECC, er zijn twee meningen hier over, een groep vind het voor thuis gebruik overdreven de andere vind het ook voor thuis gebruik zeer wenselijk.
Wil je er meer over weten, lees een paar pagina's terug, en lees de discussies over ECC.
De beslissing om voor ECC geheugen te gaan had ik al genomen. Daar wil ik best wat meer geld besteden.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat ZFS geen alternatief is voor een goede backup strategie. Het vervelende is alleen dat als je meerdere HDD's hebt in één logisch volume dat het lastig is om alles te synchroniseren naar een externe HDD. Die zijn simpel niet groot genoeg. Daarom maak ik alleen van de belangrijkste data backups naar een externe HDD op dit moment.[...]
Bedenk wel, zelfs ZFS is geen alternatief voor een echte backup, want ook bij ZFS kan er onherstelbare schade aan je array plaats vinden, en hoewel de kans veel kleiner is, zijn de gevolgen bij ZFS als het echt mis gaat nagenoeg niet te herstellen.
Dat ZFS moeilijker te herstellen is kan ik iets bij voorstellen aangezien het een complexer file system is. Zou ik dan de backup op de externe HDD misschien op een ander file system moeten schrijven? (momenteel gebruik ik daarvoor ext3)
Het is wel een minpuntje dat ZFS moeilijk te herstellen is bij een faillure. Ik moet echter wel zeggen dat dit bij ext3/4 of NTFS ook wel lastig is als het mis is gegaan.
Vroeger met het aloude FAT kon je nog gemakkelijk een undelete doen of met een disk editor proberen data te redden. Bij ext of NTFS is dit al een stuk lastiger heb ik gemerkt.
Dat is eigenlijk best een heel goed idee. Misschien kan ik een tweede ZFS systeem bij een vriend c.q. collega neer zetten en dan de beide systemen synchroniseren via het internet.Ik zelf gebruik een oude server als offline backup van mijn belangrijkste onvervangbare data, die 1x per week opstart en dan van bepaalde folders de backup synchroniseert.
En daarnaast heb ik BuddyBackup, waarmee ik bij een vriend mijn onvervangbare data encrypted opsla, en hij dat vice versa doet met zijn data doet.
Het nieuwe BTSync is daar ook prima voor te gebruiken, werkt op oa Windows, Linux, iOS, WP, en Android.
Dank je wel voor de drie gesuggereerde systemen. Je hebt me een enorme kickstart gegeven.[...]
Als je budget het toelaat, dan is de DS380 waarschijnlijk de beste keuze voor je.
[afbeelding]
Heb je niet genoeg aan je 8 bays, kan je later altijd een externe behuizing als deze er bij nemen.
Dit zou mijn keuze zijn voor een compact systeem.
# Product Prijs Subtotaal 1 ASRock C2550D4I € 306,41 € 306,41 1 Toshiba MQ Series, 2TB € 94,34 € 94,34 1 Silverstone DS380 € 169,44 € 169,44 2 Kingston KAC-VR316L/8G € 60,03 € 120,06 1 Seasonic SS-300SFD Active PFC € 45,13 € 45,13 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 735,38
Je kan hier in ook prima een goedkoop Atom of S1150 ITX bordje in kwijt zonder ECC, en dan bespaar je ongeveer 200 euro.
Hier is een goedkoper systeem, maar wel wat meer werk om te bouwen.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1820 Boxed € 34,20 € 34,20 1 ASRock C226 WS € 200,32 € 200,32 1 Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB € 53,35 € 53,35 1 Cooler Master N300 (KKN1, closed) € 31,95 € 31,95 1 DeepCool Gammaxx S40 € 18,- € 18,- 2 Kingston KAC-VR316L/8G € 60,03 € 120,06 1 be quiet! System Power 7 300W € 33,- € 33,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 490,88
En dit is een prima budget systeem.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1820 Boxed € 34,20 € 34,20 1 Gigabyte GA-B85M-D2V € 52,50 € 52,50 1 Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB € 53,35 € 53,35 1 Cooler Master N300 (KKN1, closed) € 31,95 € 31,95 1 DeepCool Gammaxx S40 € 18,- € 18,- 1 Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU € 52,95 € 52,95 1 be quiet! System Power 7 300W € 33,- € 33,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 275,95
Persoonlijk zou ik voor dit laatste systeem kiezen, daar het prima zijn werk zal doen, en als je wat wilt vervangen, voor andere snellere hardware, dan verlies je op zich maar weinig geld.
Ik weet alleen niet of de genoemde processors toereikend zijn, want ik wil een deel van mijn data encrypten. Bij ZFS ben je daarvoor een processor met hardwarematige AES ondersteuning nodig en bij voorkeur meerdere CPU cores. Dan zou ik eigenlijk minimaal naar een Intel i5 moeten volgens mij?
Een SATA controller kaartje is inderdaad ook een optie en geeft meer mogelijkheden bij de moederbord keuzes.Als je later meer HDDs wilt, heb je alleen wel een goedkope SATA controller kaartje nodig.
Een laptop HDD waar het OS op komt? Of bedoel je een SSD?Een 2.5'' HDD voor de OS en tijdelijke downloads, zou ik zeker nemen, verdien je zelfs redelijk vlot terug via de energie besparing.