Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:09:
Onbetrouwbaar omdat SMR-hardeschijven hun atomicity verliezen en nu read-modify-write cycles gaan doen. Ik zal niet snel zo'n schijf aanschaffen, dan moet het prijsverschil echt heel erg groot zijn.
Een factor 3 noem ik toch echt behoorlijk groot bij 8TB schijven.
SMR-generatie is in feite het einde van de hardeschijven; het wordt nog een beetje gerekt met allerlei technieken die nadelig uitpakken in de praktijk.
Wat ik van de techniek begreep is dat omdat schrijf koppen groter zijn dan lees koppen, ze de tracks ocer elkaar heen leggen, ter breedte van een leeskop, of dit nadelig uitpakt op de lange termijn weet ik niet echt, maar lees nog nergens dat er problemen mee zijn.
Dus het is een kwestie van tijd totdat de prijs van SSDs een ratio van 4 keer duurder dan hardeschijven krijgt, dan is het onderhand tijd om afscheid te nemen van mechanische opslag.
SSDs zijn op zijn minst net zo onbetrouwbaar op lange termijn als HDDs, en ik ga zeker niet mijn data aan SSDs toe vertrouwen, daar net als een magnetisch eilandje zijn magnetische lading verliest over tijd, gebeurt het nog sneller bij NAND cellen, zeker als er TLC NAND gebruikt wordt.
Daarnaast koop jij al SSDs, zelfs als ze 4x zo duur zijn?
Dat zou betekenen voor 80TB die ik nu voor 2500 euro zou kopen, ik 10.000 euro kwijt zal zijn, voor dat geld koop ik nu die 80TB, plus houd ik nog voldoende geld over voor een hele leuke tweedehands auto.
Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt!
Ik denk dat het minimaal 5 maar misschien zelfs 10 jaar duurt voordat we over gaan op solidstate opslag, en ik denk dat NAND daar nooit echt een goede kandidaat voor zal zijn.
De levensduur van NAND als opslag techniek, zal nog even verlengt worden door 3D NAND, en daarna gaan we over op ReRam of MRAM, de laatste wordt over het algemeen als de sterkste kandidaat gezien, en ben benieuwd hoe lang die data vast kan houden, en wat de prijs/GB verhouding zal zijn.
Maar tot dat er echt een doorbraak is, zie ik roest voorlopig als de belangrijkste speler voor
bulk opslag.
[
Voor 15% gewijzigd door
player-x op 02-06-2015 12:07
]