Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, je mist wat HDDs. En, als je tenminste voor ZFS wilt gaan, ook wat geheugen.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 25-05-2015 00:07 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:41
Compizfox schreef op maandag 25 mei 2015 @ 00:06:
Ja, je mist wat HDDs. En, als je tenminste voor ZFS wilt gaan, ook wat geheugen.
HDDs haal ik uit mijn huidige NAS en geheugen had ik erbij staan. Werk nu met 128MB. 4GB moet wel voldoende zijn. Gebruik het allemaal niet zo intensief. Vandaar dat ik jaren genoeg had aan een single-core cpu en 128MB ram.

pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

Als je 50 euro extra budget had, wat zou je veranderen om te zorgen dat het de komende 5 jaar voldoende is als een back-up en media server?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je NAS draaide niet op ZFS en had dus niet zoveel geheugen nodig ;) Hoeveel storage heb je in totaal? Voor ZFS is het minimum ongeveer 1 GB RAM per 1 TB storage.

Als je een beetje een lekkere ARC wil is 8 GB wel aan te raden.

[ Voor 22% gewijzigd door Compizfox op 25-05-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:15
Daarnaast is de C70 niet echt een hoogvlieger, dit zou mijn mobo keuze zijn.
pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stukken goedkoper ja, en betere hardware. En betere software die meer veiligheid kan bieden voor je data (ZFS). Maar je levert wel in op tijd en moeite om alles werkend te krijgen.

Jouw gekozen hardware vind ik niet zo goede keus echter. C70 is superoud - neem dan J1900 ofzo. En die 2-poorts controller voor superveel geld (chipje kost 60 cent ofzo) is ook niet zo'n goede keuze. Kijk dan naar een bord met 6 keer SATA.

Ook je RAM kun je beter één reepje van 8GiB gebruiken; zodat je nog meer uitbreidingsmogelijkheden hebt. Een ATX- voeding kun je beter achterwege laten als je deze niet nodig hebt, en met een DC-DC voeding uit de voeten kan.

En dat brengt het op het punt dat je moet gaan beslissen over de software en hoeveel schijven je wilt. Heb je je al verdiept in welk opslagplatform je wilt gaan draaien? Heb je je verdiept in ZFS? Weet je hoeveel schijven je wilt? Dan kun je daar een bordje voor zoeken, wellicht met onboard DC-DC voeding mits het aantal schijven niet teveel oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:31
player-x schreef op maandag 25 mei 2015 @ 06:35:
Daarnaast is de C70 niet echt een hoogvlieger, dit zou mijn mobo keuze zijn.
pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX
Zijvraagje namens de leek, ik zie op het bord 2x SATA Power ... Betekend dat als je meer dan 2 harde schijven wil aansluiten, je alsnog aan een ATX voeding vast zit?

leek²: waarom in godsnaam 4 SATA poorten maken dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:41
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 08:44:
Stukken goedkoper ja, en betere hardware. En betere software die meer veiligheid kan bieden voor je data (ZFS). Maar je levert wel in op tijd en moeite om alles werkend te krijgen.

Jouw gekozen hardware vind ik niet zo goede keus echter. C70 is superoud - neem dan J1900 ofzo. En die 2-poorts controller voor superveel geld (chipje kost 60 cent ofzo) is ook niet zo'n goede keuze. Kijk dan naar een bord met 6 keer SATA.

Ook je RAM kun je beter één reepje van 8GiB gebruiken; zodat je nog meer uitbreidingsmogelijkheden hebt. Een ATX- voeding kun je beter achterwege laten als je deze niet nodig hebt, en met een DC-DC voeding uit de voeten kan.

En dat brengt het op het punt dat je moet gaan beslissen over de software en hoeveel schijven je wilt. Heb je je al verdiept in welk opslagplatform je wilt gaan draaien? Heb je je verdiept in ZFS? Weet je hoeveel schijven je wilt? Dan kun je daar een bordje voor zoeken, wellicht met onboard DC-DC voeding mits het aantal schijven niet teveel oploopt.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zo te lezen moet ik nog een hoop leren. Ik ga mij eerst beter verdiepen in alles en kom terug met een beter en completere voorstel.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zilverdael80 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:55:
Zijvraagje namens de leek, ik zie op het bord 2x SATA Power ... Betekend dat als je meer dan 2 harde schijven wil aansluiten, je alsnog aan een ATX voeding vast zit?
Je kan gewoon een splitter gebruiken hoor, zolang je maar een zuinige HDD gebruikt.

Gebruik je een WD Black of zo, dan is het niet geheel aan te raden om 4HDDs te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat bordje ook en volgens mij krijg je er twee kabeltjes bij met elk 2 SATA Power eraan. Dus je kunt tot 4 SATA apparaten aansluiten. Dat lijkt me ook logisch gezien het aantal poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Tip voor mensen met wat korter rack spul, er staat momenteel een NetShelter CX Mini op Marktplaats te koop voor 200 euro. De rack kit zit er niet bij maar die is voor 170 euro bij verschillende winkels te koop.

De binnenmaat met rack kit is 60cm.

P.S.
Het is niet mijn advertentie.

P.P.S.
Moet iemand toevallig van een 12U-22U rack af waar een Norco 4224 of soortgelijke server in past?

[ Voor 15% gewijzigd door Shamalamadindon op 25-05-2015 15:16 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Na het lezen van de tips en suggesties bij mijn vorige setup bij deze een nieuwe poging, voor mijn gevoel een complete set op de kast na.

Hier nog op en/of aanmerkingen over?
Het systeem komt te draaien als server/nas combo.
Downloaden torrents en nieuwsgroepen (inclusief PAR en RAR dingen die nogal geheugen en snelheid eten)
Voeren van video middels Plex Media Server
Spelen van VPN server (scheelt alle poorten opengooien)
Auto backup van foto's welke op mijn en mijn vrouw haar mobiel gemaakt worden.

Softwarematig kan XPenology dit aan, en dit komt ook op dit systeem te draaien.

Mis ik nog iets? (op een kast na)
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 102,-€ 102,-
1HGST Travelstar 5K1000, 1TB€ 71,55€ 71,55
3WD Red SATA 6 Gb/s WD60EFRX, 6TB€ 265,-€ 795,-
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart€ 25,32€ 25,32
1Cooler Master NA 90€ 26,95€ 26,95
1Crucial CT102464BF160B€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.071,82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen zou je dit kunnen nemen voor een paar euro extra: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU

En misschien is je 1TB systeemschijf niet nodig; sommige distributies kunnen goed op USB stick werken. Of dat ook voor XPenology geldt kun je opzoeken. Eventueel een oud notebookschijfje kun je ook prima gebruiken, of een kleine SSD. Want 71,55 is best een hoge prijs voor een systeemdisk; zeker als het geen SSD is. Zou je er wel een SSD van maken, zou je daar mogelijk nog meer mee kunnen doen. Een 1TB hardeschijf kun je echter als tijdelijke opslagdisk gebruiken zodat de grote pool niet in spindown hoeft, dus alles heeft voor en nadelen. Aan jou om die afweging te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Die 1TB schijf is de schijf waarop de downloads komen dus ook incomplete torrents etc.
Bij Alternate kost 'ie op dit moment 57,90, in de pricewatch staat Alternate er niet bij.
De USB stick is voor het OS, die 1TB komen alle 'tijdelijke' bestanden op om te voorkomen dat de array elke keer opspint voor een foto die automatisch geupload wordt, of een bitje van een torrent die binnen druppelt.

Ik had gelezen dat zo'n dergelijke schijf de levensduur van je array behoorlijk drastisch kan verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je spindown wilt gebruiken lijkt me dit inderdaad een uitstekende keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:59
Wat is het toch lastig om iets in elkaar te zetten..

Ik zoek voor iemand anders een NAS. Vooral voor opslag, timemachine(OS X), extern benaderbaar(remote aanzetten), een levensduur van >5 jaar en uitbreidbaar met twee extra disks. Misschien een VM om virtueel twee machines in het netwerk te hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Inter-Tech SC-4100€ 102,30€ 102,30
2WD Green WD40EZRX€ 146€ 292
1Kingston DataTraveler Mini 3.0 64GB Zwart€ 20€ 20
1G.Skill F3-1333C9S-8GSL€ 55€ 55
1ASRock Z87E-ITX€ 96,50€ 96,50
1Intel G3258€ 69,50€ 69,50
1Mini-box picoPSU 90€ 36,51€ 36,51
Totaal€ 671,81

Nu heb ik lang getwijfeld of ik hier niet net zo goed een A4-3500 CPU in kan stoppen. Scheelt ~40 euro.
Het probleem is dat je met deze kast vast zit aan mini-ITX. Als je dan 5 SATA poorten nodig hebt(indien je geen USB disk maar een SSD voor boot gebruikt), dan limiteer je al snel je keuze en beginnen de moederborden bij 90 euro.

Is 8GB ram een must voor dergelijk eenvoudig gebruik?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zilverdael80 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:54:
Ik had gelezen dat zo'n dergelijke schijf de levensduur van je array behoorlijk drastisch kan verlengen.
Niet drastisch, maar iig wel wat, maar een aparte systeem schijf heeft verschillende andere voordelen.
  • zuiniger, de hele array hoeft niet 24/7 te werken, daar je Torrent cliënt bv al zijn werk op de zuinige 2.5'' kan doen, maar ook je OS houd je array zo niet wakker.
  • Veel minder defragmentatie van je array, daar alleen wat je wil bewaren op de array wordt gezet.
  • Langere levens duur van je Array, geen 24/7 gebruik. (*)
  • Eenvoudiger met installatie, daar die niet op een raid array hoeft te worden gedaan. (*)
  • Eenvoudigere recovery als je systeem op een of andere manier corrupt is geraakt. (*)
  • Minder head-parking, de WD Green parkeert zijn leeskop na 8sec, er zijn genoeg gevallen bekend, waar HDDs ruim over de gegarandeerde 300.000 head parks is gegaan, lees dit artikel van StorageReview hoe het is op te lossen, als je een WD Green toch als systeem schijf gebruikt. (*)
(*) Is ook geen probleem met een USB stick als systeem opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reactie van Addonics over de 10 port SATA controller:
Dear Valued Customer:

It uses Asmedia 106x controller in AHCI mode with 2 port multipliers internally.

Thank you
Technical Support

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:04:
Reactie van Addonics over de 10 port SATA controller:

[...]
Mmm, jammer joh

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prima toch? Asmedia werkt voor zover ik weet prima met ZFS. Tuurlijk zal het slechter performen, maar als dat geen issue is...

Op de addonnics site staat ie voor 75 dollar. Dus met een beetje mazzel is hij voor 60-65 euro in nederland te krijgen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 12:58

Kortfragje

......

Ik begreep dat port multipliers icm drive failures voor onprettige verassingen kunnen zorgen, zie ook http://www.zdnet.com/article/are-sata-port-multipliers-safe/

of is dat niet zo? onderzoek leek wel redelijk grondig...

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, vreemd onderzoek. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de port multiplier even bokt ten tijden van een drive failure, maar zodra de drive offline verklaart wordt, zou de IO weer verder moeten gaan.

Dus mits de RAID engine te vroeg (net als kant-en-klare NAS systemen veelal doen) een disk er uit kiepert, zou ik verwachten dat het wel zou moeten blijven werken...

In dat paper gebruiken ze FIO, maar wie zegt dat FIO intern niet gewoon een timeout heeft van 1-3 seconde op een IO. Dan geef je het systeem ook geen kans om te herstellen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Kortfragje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:50:
Ik begreep dat port multipliers icm drive failures voor onprettige verassingen kunnen zorgen, zie ook http://www.zdnet.com/article/are-sata-port-multipliers-safe/

of is dat niet zo? onderzoek leek wel redelijk grondig...
Het onderzoek is redelijk intressant, maar er wordt veel te weinig verteld over de gebruikte hardware, werd er een slimme FIS of een domme CBS PM gebruikt?, en welk filesysteem werd gebruikt, NTSF, ext4 of een echte next gen file systeem als ZFS met fout correctie.

Totdat er wat uitgebreider getest wordt, met betere test parameters, valt de test wat mij betreft, wat meer in de categorie FUD, dan echt degelijk onderzoek.

En zo hard is het niet om goedkoop aan meerdere HDDs te komen om mee te testen, maar op zich is de test natuurlijk best intressant, alleen is hij in zijn huidige testform irrelevant, door het gebrek aan test data, en test parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iemand die wat zinnigs hierover kan zeggen? :)

Ik twijfel of de keuze voor het ram goed is en of ik wel beter een intel G3258 moet kopen voor de eisen of net zo goed af kan met een A4-3500 processor.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
player-x schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 18:38:
[...]
Totdat er wat uitgebreider getest wordt, met betere test parameters, valt de test wat mij betreft, wat meer in de categorie FUD, dan echt degelijk onderzoek.
dat geldt voor alle "wetenschap" m.b.t. deze materie in bredere zin. Het zijn voor 99% niet meer dan goede of minder goede onderbouwde meningen en een enkeling maskeert dat nog door wat statistiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berthausmans
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09 02:40
Ik wil mijn thuisserver een flinke "opknapbeurt" geven en heb daarvoor een tweetal configuraties samengesteld. De belangrijkste rol van de server is de opslag van mijn data (documenten, software, foto's en video's). Ik zou het systeem willen draaien op FreeNAS (voldoende geheugen is dus belangrijk) en ik neem mijn huidige ZFS pool mee over (RAID-Z). Ik gebruik daarnaast o.a. Plex Media Server (processor moet minimaal kunnen transcode naar 2 devices), SABnzbd+ en Crashplan (voldoende geheugen dus wederom belangrijk).

Belangrijke aandachtspunten zijn het energieverbruik, de server staat nl. 24/7 aan. Daarnaast komt de server in een ruimte te staan waar ik ook regelmatig werk. Het geluidsniveau moet dus enigszins binnen de perken blijven.

Ik heb een "richtbedrag" in mijn hoofd van rond de EUR 400 (excl. hard disks). Ik neem nl. een SSD (Samsung 830 series SSD 256GB ) en een drietal hard disks (WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB) mee overnemen naar het nieuwe systeem.

Hebben jullie tips of opmerkingen voor een configuratie?

Configuratie 01
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 115,49€ 115,49
1ASRock B85M Pro4€ 64,51€ 64,51
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 101,-€ 101,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,95

Configuratie 02
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,95€ 67,95
1ASRock B85M Pro4€ 64,51€ 64,51
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Corsair CMSA16GX3M2A1333C9€ 120,50€ 120,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vraag is dus vooral: Heb ik een i3 nodig voor twee streams in Plex, als ik het goed begrijp :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berthausmans
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09 02:40
FireDrunk schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 06:46:
De vraag is dus vooral: Heb ik een i3 nodig voor twee streams in Plex, als ik het goed begrijp :)
Klopt! En... Wellicht zijn er nog mensen met betere suggesties voor het moederbord. Het aanbod is nl. gigantisch. Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben met deze config en of voorstellen hebben voor "betere" configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
berthausmans schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 07:38:
Wellicht zijn er nog mensen met betere suggesties voor het moederbord. Het aanbod is nl. gigantisch. Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben met deze config en of voorstellen hebben voor "betere" configuraties.
Wel mijn voorkeur gaat altijd uit naar zo simpel mogelijke mobo's, die zijn over het algemeen wat zuiniger.

HWI test veel mobo's, hoewel niet alles getest wordt (jouw gekozen bord staat er bv niet tussen), worden er genoeg getest om een selectie daar uit te maken, en vooral de idle test is een handig indicatie van het 24/7 stroom verbruik.

Want 1W meer of minder scheelt je 2 euro in je jaar verbruik.

Zoek een mobo met de minimale specs die jij wilt gebruiken, bv SLI voor twee raid kaarten, of 2x netwerk als je je server als router/firewall wilt gebruiken.

Kijk dan naar het verbruik, en kijk naar de aankoop prijs, een mobo dat 1W minder verbruikt maar 30 euro duurder is, is natuurlijk een slechte aankoop, daar je server nooit 15 jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:14:
Prima toch? Asmedia werkt voor zover ik weet prima met ZFS. Tuurlijk zal het slechter performen, maar als dat geen issue is...

Op de addonnics site staat ie voor 75 dollar. Dus met een beetje mazzel is hij voor 60-65 euro in nederland te krijgen.
De ASM werkt idd zonder problemen en omdat het idd geen expander maar een multiplier is zal de performance tegen een plafond aanlopen. Voor een thuisserver, (2e) off-site/back-up bak of iets a la backblaze is dat waarschijnlijk geen probleem en zal de aangehaalde verwachte prijs belangrijker zijn. Twee van die ASM controllers zijn grofweg net zo duur als één M1015 of M1115, dus qua prijs per poort een koopje.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeme
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06-2022
Beste tweakers,

Na een tijdje een heleboel fora en reviews door te lezen, is de kogel eindelijk door de kerk. Onderstaande componenten zijn reeds in mijn bezit en zitten momenteel in een 3U (16 bay) chassis van SuperMicro. Hier zitten 2 800W voedingen in met een nogal iritante 40mm fan. Geen idee of er hier misschien iemand ervaring heeft met het stiller maken van deze voedingen, of een alternatief weet dat niet klinkt zoals een overvliegende F-16?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 52,60€ 52,60
1Supermicro X10SL7-F€ 258,-€ 258,-
2Crucial CT102472BD160B€ 74,50€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,60

Als laatste cruciaal stuk, ben ik op zoek naar de gepaste schijven om dit beestje te vullen. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar 10x3TB of 8x4TB, wat neerkomt op een netto ruimte van 21.83TB in RAID6 (ofte RAIDZ2 aangezien ik ZFS zal gebruiken).

Zijn er suggesties qua merken, of kan ik bijvoorbeeld met een WD Green niets fout doen? Het verhogen van de headparking interval zal ik er dan maar bij nemen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Boeme schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:28:
Hier zitten 2 800W voedingen in met een nogal iritante 40mm fan. Geen idee of er hier misschien iemand ervaring heeft met het stiller maken van deze voedingen, of een alternatief weet dat niet klinkt zoals een overvliegende F-16?
Ik zou de voeding openschroeven en de fan vervangen door een stillere variant. Dat heb ik ook gedaan in een netgear switch die perse wilde laten weten dat hij aanwezig is in de meterkast. Gewoon 3 stille 40mm fans uitgezocht en die erin gezet. Het kan zijn dat je kabeltjes moet knippen en opnieuw moet verbinden. Doe dat alsjeblieft wel zorgvuldig en doe er netjes een krimpsokje(?) omheen. Zou zonde zijn als je voeding doorfikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de mensen die soms denken dat ZFS overbodig is, en je veiliger bent met EXT4 in sommige gevallen omdat dat 'langer bestaat':

http://www.phoronix.com/s...px=Linux-4.0-EXT4-Warning

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
FireDrunk schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 06:59:
Voor de mensen die soms denken dat ZFS overbodig is, en je veiliger bent met EXT4 in sommige gevallen omdat dat 'langer bestaat':

http://www.phoronix.com/s...px=Linux-4.0-EXT4-Warning
Met dit als eerste reactie in het forum:
"Shit happens. Anything from a kernel bug to a firmware bug to the R/W head of an HDD falling off the arm can trash your filesystem."

Waar wat hij zegt maar dat er zo maar een regressie in het meest gebruikte FS op Linux zit en nog steeds niet gepatcht is vind ik vrij triest en bevestigd weer eens mijn keuze voor FreeBSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
ZFS is alles behalve fout vrij. Ik denk dat UFS redelijk fout vrij is, maar ZFS nog niet. ZFS is jonger en veel complexer is dan andere FS, wat de kans op een niet opgemerkte bug groter maakt. Als je verantwoordelijk bent voor je data is een software regressie een van de fouten waar je rekeningen mee moet houden. In de begin dagen van ZFS repliceerden ik en vele andere hun data van primaire ZFS servers naar secundaire UFS servers. Zodat in geval van een echte issue, en die zijn er geweest, je niet alles van tape hoefde terug te halen. Maar dat soort strategieen houd niemand er meer op na. ZFS is inmiddels zo stabiel dat je heel weinig kans loopt je data te verliezen, mede door de hoge eisen die aan patches worden gesteld.
Maar wat maakt het uit, we hebben immers allemaal goede backups. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Ja de usenet servers zijn min of meer backup :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je bedoelt dat je enkel warez op je pool heb staan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Even een beetje lui zijn, ik zie namelijk dat de IBM M1015 slecht te verkrijgen is. Aangezien ik aan het kijken ben of ik 6 SSDs als een pool voor ZFS kan gebruiken heb ik een nieuwe controller nodig. Ik heb nog 2 PCIe x16 sloten beschikbaar (ik vermoed dat dit 1 8x en 1 4x is elektrisch gezien), dus wat zou een mooi alternatief zijn voor de M1015?

Ik weet dat er enige tijd geleden een controller langs is gekomen met 40 SATA3 aansluitingen (in de vorm van 10 SFF-8087 stekkers. Volgens mij van Highpoint, maar dat weet ik dus niet meer zeker... Iemand die de naam van die kaart nog weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Hoe moeilijk is het om Google te gebruiken? :?

https://www.google.com/search?q=Highpoint+40+port+controller

Eerste zoekopdracht, binnen 5sec resultaat, inclusief zoekterm bedenken en intypen. :+

Is trouwens duur en zeer slecht leverbaar in NL, heb er zelf een die mijn broer uit de US voor mij heeft meegenomen, waar op het moment 40 10k SAS schijven aan hangt in een BtrFS test systeem.

En waarom wil je in hemelsnaam 6 SSDs aan een controller hangen, heeft voor de desktop behalve een grotere diskvolume, totaal geen prestatie voordelen bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Omdat ik er een ZFS pool van wil maken voor mijn virtual machines ;) Ik merk dat mijn hardeschijven dat gewoonweg niet trekken. Zelfs niet met een ZIL/SLOG device erbij. Een pool met SSDs zou makkelijk 3~4 Windows VM's tegelijk moeten kunnen draaien in mijn ogen.

Also, bedankt voor de link. Ik kon er zo 1-2-3 niet op komen, hoewel dat waarschijnlijk komt doordat ik dacht dat het de 720 was :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Xudonax schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 12:11:
Omdat ik er een ZFS pool van wil maken voor mijn virtual machines ;) Ik merk dat mijn hardeschijven dat gewoonweg niet trekken. Zelfs niet met een ZIL/SLOG device erbij. Een pool met SSDs zou makkelijk 3~4 Windows VM's tegelijk moeten kunnen draaien in mijn ogen.
Een pool van 6 SSDs zal niet echt veel beter zijn dan een enkele 850 Pro.

Optimaal is gewoon elke VM zijn eigen losse SSD toe kenen.

Als budget niet echt een probleem is, dan zou ik een Intel 750 PCIe SSD nemen, die heeft een veel betere IOPs/que-depth verwerking en ook nog eens wat meer bandbreedte, hoewel dat laatste maar een beperkt voordeel is, dat is een SSD waar je veel meer aan hebt.

Ik vind de Intel 750 echt een over gehyped product voor de desktop, waar de prijs prestatie verhouding helemaal zoek is voor de beoogde gamers doelgroep, maar dit is een van de niches waar hij wel echt uitblinkt.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 30-05-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
player-x schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 12:34:
[...]

Een pool van 6 SSDs zal niet echt veel beter zijn dan een enkele 850 Pro.

Optimaal is gewoon elke VM zijn eigen losse SSD toe kenen.
Ik heb vier SSD's in een stripe pool gegooid en die pool via VMXnet3 gekoppeld aan ESX, het enige voordeel wat je dan hebt is hogere doorvoer dan draaiende disks. Random write is door de extra latency(controller, ZFS, iSCSI) zo kansloos dat ik iedere SSD als losse datastore direct in de ESX host hebt geplaatst. Nogsteeds niet de performance die je zou halen als je Windows zonder ESX installeert, maar het geeft je wel het SSD-gevoel. :)
player-x schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 12:34:
[...]
Als budget niet echt een probleem is, dan zou ik een Intel 750 PCIe SSD nemen, die heeft een veel betere IOPs/que-depth verwerking en ook nog eens wat meer bandbreedte, hoewel dat laatste maar een beperkt voordeel is, dat is een SSD waar je veel meer aan hebt.
Hoe zit het met een m.2 SSD als de Samsung 951? Stop die in een PCI-e adapter en je hebt iets meer opslag voor minder geld dan de Intel 750.
Ah, gevonden.

[ Voor 39% gewijzigd door jadjong op 30-05-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dan moet je daar reviews van opzoeken, en kijken hoe die het doen ten opzichte van de Intel 750, met een quedepth van ongeveer 4 tot 8, het is zeer afhankelijk wat je met je VMs doet.
http://www.storagereview.com/intel_ssd_750_review

Wat trouwens ook veel kan helpen bij gebruik van ZFS, is veel extra geheugen gebruiken, daar ZFS in dergelijke gevallen goed gebruik kan maken van cache memory.

Maar om eerlijk te zijn ben ik geen specialist van cache memory en VMs onder ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
@jadjong, ik weet niet wat je aan het doen bent, wat je configuratie is noch wat je probeert te bereiken. Bij gebrek aan enige nuttige info waaraan iemand wat aan heeft om je te helpen kan ik je het volgende vertellen. VM's kan je prima vanaf harddisks draaien met ZFS. Alles hangt af van je configuratie en workload. Maar een enkele mirrors kunnen heel wat afhandelen. Je transport zal bijna altijd de bottleneck zijn. Dankzij de ARC worden al zoveel reads vanuit RAM geserveerd. Natuurlijk zijn SSD sneller dan harddisken en zijn het voor sommige workloads de enige keuze om goede prestaties te halen, maar de prestaties komen wel voor een behoorlijke prijs en beperkte opslag. Nogmaals je kan met ZFS en harddisks heel wat prestaties behalen mits je het goed configureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Okay, mijn grootste bottleneck was dat ik ZFS al het geheugen liet opvreten. De ARC is nu gelimiteerd op 4GB en dat maakt het leven van de VMs al een stuk prettiger. Des te meer reden om ~binnenkort~ te upgraden naar een Xeon D1540 systeem met een flinke sloot aan geheugen. Maargoed, dat is nog toekomstmuziek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Kan je niet nog eens 16GB in je systeem prikken?

En anders kan je kan ook wachten op DDR4 geheugen van het S1151 Skylake platform, daar kan je 4x 16GB dimms in stoppen, voor een max totaal van 64GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan nu al. ASRock C2550D4I bijvoorbeeld doet 64GiB in 4 reepjes met UDIMMs. Gewoon 16GiB DDR3 modules. DDR4 kan volgens mij tot 32GiB per module unbuffered; al zie je de grotere modules pas tegen het einde van de levensduur van het type geheugen. Dus pas nu komen 16GiB DDR3 modules een beetje beschikbaar, nu DDR4 voor de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
wellicht een stomme vraag, maar wat is het grote voordeel van een zelfbouw nas.

Een punt wat ik zelf kan bedenken is dat je zelf kan bepalen wat je erin stopt.
Maar wat zijn verder nog punten, ik zit namelijk te twijfelen tussen een DS215+ en of ik een zelfbouw ga doen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
Unbuffered DDR4 max module size weet ik niet, omdat de specs niet publiek zijn. Maar LRDDR4 kan theoretisch max 512GiB per dimm zijn op basis van 16Gb chips. Hynix had vorig jaar al een 128GiB DDR4 module aangekondigd. De meeste servers bij ons zijn allemaal 256GB met 16GiB modules. Dat je een dergelijke capaciteit in een enkele module kan pakken is insane. Maar is zeker welkom.

De avoton is meer dan voldoende om die 4xGbit af te handelen en met de genoemde 4x16GiB echt top als nas. De SM A1SAM-2550F bied ruimte voor een optionele sas hba en een 10Gbit nic. Ook al denk ik dat je dan wel wat meer cpu kan gebruiken. Dit is een stuk goedkoper dan die D1540 op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

Mss een dom gedachtenspinseltje maar toch. De energieprijzen stijgen de pan uit en een NAS staat 24/7 aan. Dus gaat dat enorm meespelen in de TCO. Is het een heel erg slecht idee om een Raspberry uit te voeren met 4 externe USB disks. Die in software raid te zetten. Dan als voeding een 6 volt motorfiets accu als UPS en een lader er op.

het zal zeer slecht presteren, maar als opslag voor foto's en films zal het heus wel werken.

Dat zou ook moeten kunnen met KODI en heb je tegelijkertijd ook een supersimpel HTPC'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:41

Harrie

NederVlaming

MdO82 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:33:

Maar wat zijn verder nog punten, ik zit namelijk te twijfelen tussen een DS215+ en of ik een zelfbouw ga doen :)
Ik vind het een groot voordeel dat je voor de prijs van een 2-bay NAS iets bouwt waar je 4+ schijven in kan plaatsen, en je ook nog eens veel meer cpu power heb.
Een ds215+ zal boven de 200300 euro gaan kosten zeker?
Een zelfbouw NAS met de intel j1900 zal rond 230euro zijn, en heeft dus een quad core en 4 sata poorten als je het juiste moederbord kiest.

Edit: thanks hieronder. Ik had de prijs van een ds214+ genomen, en me dan ook nog eens 100euro vergist. Die is echt wel duur dan!

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 31-05-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Harrie schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:57:
[...]

Ik vind het een groot voordeel dat je voor de prijs van een 2-bay NAS iets bouwt waar je 4+ schijven in kan plaatsen, en je ook nog eens veel meer cpu power heb.
Een ds215+ zal iets boven de 200 euro gaan kosten zeker?
Een zelfbouw NAS met de intel j1900 zal rond 230euro zijn, en heeft dus een quad core en 4 sata poorten als je het juiste moederbord kiest.
Ik heb prijzen gezien voor de DS215+ van rond €375

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

MdO82 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:59:
[...]

Ik heb prijzen gezien voor de DS215+ van rond €375
Idd, ik heb mij vergist. Een ds214+ is al 300 euro!
Voor dat geld kan je echt wel een mooie NAS samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik ga er eens induiken en kijken of ik iets moois kan bedenken, ik heb in het topic goeie dingen gelezen over een J1900 echter (of ik kijk verkeerd) zie ik hier weinig samengestelde nasjes voorbij komen.

Nu hoop ik mij lichamelijk goed genoeg te gaan vinden om hem te kunnen bouwen ;)
Blijft altijd leuk om te doen, echter er zitten wel eens dingen tegen :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Het voordeel is dat de meeste NASen geen ZFS ondersteunen, de CPU meestal veel sneller is, en een stuk goedkoper is, vooral boven de 5 disk, en eenvoudiger is op te waarderen en/of te repareren.

Nadeel is dat de meeste zelfbouw oplossingen groter zijn, vooral als je het goedkoop wilt houden, en hotswap niet in de goedkopere behuizingen zit, en het allemaal wel wat meer werk is, en geen Plug & Play.

Persoonlijk kan ik prima met die nadelen leven, maar eerlijk is eerlijk, een NAS als bv een DS215+ is lekker klein, en Plug & Play.

Maar ik geef toch zwaar het voordeel aan ZFS als filesysteem, voor belangrijke data, daar het een veel betrouwbaarder oplossing is, het is trouwens geen alternatief voor een goede backup.
boner schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:54:
Mss een dom gedachtenspinseltje maar toch. De energieprijzen stijgen de pan uit en een NAS staat 24/7 aan. Dus gaat dat enorm meespelen in de TCO.
Zo een groot verschil zal het niet zijn, een zuinig systeem als de pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX verbruikt idle 15W, waar je Pi samen met de minder efficiënte voeding van je USB HDDs op zijn minst het zelfde zal verbruiken.

Voor mij iig geen Pi zo als ik het nu zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een rPi doet 2W? En het verbruik van de disks moet je ook bij de J1900 rekenen.

[ Voor 66% gewijzigd door FireDrunk op 31-05-2015 16:10 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
player-x schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:07:
[...]
Persoonlijk kan ik prima met die nadelen leven, maar eerlijk is eerlijk, een NAS als bv een DS215+ is lekker klein, en Plug & Play.
Het is gewoon iets waar ik zelf een keuze in moet maken.
Het voordeel inderdaad zoals je aangeeft is dat de DS215+ klein en compact is en makkelijk in een meterkast geplaatst kan worden.

Dan kan ik nadien altijd nog als het beter gaat kijken voor een zelfbouw NAS.
Ik kan me nu wel heel erg erin ga duiken, maar als het bouwen toch niet wil lukken dan heeft dat ook geen zin :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
player-x schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:57:
Kan je niet nog eens 16GB in je systeem prikken?

En anders kan je kan ook wachten op DDR4 geheugen van het S1151 Skylake platform, daar kan je 4x 16GB dimms in stoppen, voor een max totaal van 64GB
Dat kan wel, maar het is een beetje zonde om 32GB RAM tegen een Celeron G1610 aan te gooien. Aangezien ik toch meer VM's wil gaan draaien is een wat krachtigere PC sowieso mooi meegenomen. Als ik voor ~€1250 ofzo een net systeempje heb dan ben ik weer (even :+ ) helemaal tevreden. Plus dat ik dan weer hardware AES meuk heb zodat ik fatsoenlijk mijn IPSec VPN kan laten draaien, dat doe ik nu met een VPS bij Digital Ocean...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
FireDrunk schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:09:
Klopt, maar wat je wint met de zuinigere Pi, verlies in aan rendement bij je HDDs, daar de 5 power stekers van de 4x USB HDDs, plus losse hub niet echt bekend staan om hun zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

FireDrunk schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:09:
Inderdaad, ongeveer 2W voor een rPi.
Een Q1900DC met goede DC voeding doet ongeveer 10W idle.
Dat is dan een verschil van 8W, wat neer komt op 70 kWh per jaar. Dat is ongeveer 14 euro per jaar ofzo?

Een rPI is natuurlijk ook wel goedkoper in aanschaf, maar de usb schijven zijn dan wel weer duurder.

De impact van de energieprijs op de TCO is dus wel redelijk beperkt, het zal vooral de aanschafprijs van de schijven zijn denk ik die de TCO zal bepalen.

edit: Dan heb ik inderdaad de efficientie van de schijven en usb hub nog niet meegenomen. Maar zoals gezegd is de total cost of ownership toch vooral de aanschafprijs van de schijven, zeker bij 4+ schijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Harrie op 31-05-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Xudonax schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:15:
Als ik voor ~€1250 ofzo een net systeempje heb dan ben ik weer (even :+ ) helemaal tevreden.
Volgens mij is 16Gb extra + een nieuwe i7 of Xeon een stuk goedkoper hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Alleen rent zo'n Xeon D1540 rondjes om de gemiddelde socket 1155 Xeon E3's als ik de reviews mag geloven. En hey, ik heb gewoon weer nieuw speelgoed nodig, dat is voor mij reden genoeg~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die xeon staat hier ook op het als-ik-geld-over-heb lijstje :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Xudonax schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:00:
Alleen rent zo'n Xeon D1540 rondjes om de gemiddelde socket 1155 Xeon E3's als ik de reviews mag geloven. En hey, ik heb gewoon weer nieuw speelgoed nodig, dat is voor mij reden genoeg~
Ok, maar een i7 was al een flinke upgrade ten opzichte van een Celeron, vandaar dat ik het zij.

Ben zelf ook beetje ge-interesseert in de D1540, alleen moeten er dan bordjes uitkomen met 2x PCIe x8, daar ik twee controllers gebruik.

Voor mij is vooral de vele cores intressant voor het (re)encoden van films en privé video's, daar ik daar geen hoge klok voor wil gebruiken, anders gaat de PPW enorm omlaag, gebruik nu een 4790K, onder geklokt op 2.1GHz, en dat is meestal al snel genoeg.

Daar nu ik ben overgestapt op X265 encoden, begin ik steeds vaker een back-log begin te krijgen en ik op 2.5~3GHz moet gaan encoden, met uiteraard een hoger 24/7 verbruik, maar de encoding kosten zijn nog steeds lager dan de prijs per GB van HDDs. :+

[ Voor 7% gewijzigd door player-x op 31-05-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
tvwes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:38:
@jadjong, ik weet niet wat je aan het doen bent, wat je configuratie is noch wat je probeert te bereiken. Bij gebrek aan enige nuttige info waaraan iemand wat aan heeft om je te helpen kan ik je het volgende vertellen. VM's kan je prima vanaf harddisks draaien met ZFS.
Ik stel dat een zfs-pool bestaande uit enkel SSD niet veel beter presteert dan een pool met enkel HDD. Als je VM's vanaf SSD wilt draaien is het slimmer om de VM's direct op een SSD te plaatsten dan via NFS>netwerk>ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
jadjong schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:31:
Ik stel dat een zfs-pool bestaande uit enkel SSD niet veel beter presteert dan een pool met enkel HDD. Als je VM's vanaf SSD wilt draaien is het slimmer om de VM's direct op een SSD te plaatsten dan via NFS>netwerk>ZFS.
Verteld nog steeds niet veel, wat doe je met die VMs, en wat voor hardware heb je, is erg nuttige info. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
jadjong schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:31:
[...]

Ik stel dat een zfs-pool bestaande uit enkel SSD niet veel beter presteert dan een pool met enkel HDD.
Dat een SSD beter presteert dan een harddisk, is helemaal waar. Het is alleen net zo'n vergelijking als dat een i7 sneller is dan een celeron. Ook waar maar is appels met peren vergelijken.
Als je VM's vanaf SSD wilt draaien is het slimmer om de VM's direct op een SSD te plaatsten dan via NFS>netwerk>ZFS.
Hier ga je echt de mist in. Om te beginnen ga je lokale opslag vergelijken met centrale opslag. Er zijn nogal wat goede redenen waarom de meeste omgevingen met centrale opslag worden uitgevoerd ipv lokale. Natuurlijk zal een pcie ssd het in het algemeen winnen van de meeste centrale opslag. Maar dat is alleen in bijzondere gevallen te rechtvaardigen.
Ik kan een NFS backed datastore maken op een ZFS dataset met harddisk's die een hoop all-flash config's het nakijken geeft, dit op 1, 10Gb en sneller. Nu heb je voor die hogere snelheden wel bijpassende snelle cpu's nodig.
VM's via NFS is prima te doen en een hele goede keuze vaak. Ik gebruik vmfs alleen bij heterogene omgevingen waar bijvoorbeeld een goede bestaande FC infrastructuur ligt en dat wil blijven gebruiken. Maar als het even kan adviseer ik altijd NFS. Het gemak dat je vm's direct kan lezen en schrijven op je storage zonder tussen komst van je hypervisor vind ik fantastisch.
Nogmaals VM-NFS-ZFS is prima en als het niet werkt ligt dat aan degene die de omgeving heeft ontworpen. Niet aan de hypervisor noch aan NFS noch aan ZFS.
Tot slot vroeg ik om wat achtergrond informatie om je eventueel te kunnen helpen. En we krijgen weer een loze oneliner waar niemand wat aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
player-x schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:27:
[...]

Ok, maar een i7 was al een flinke upgrade ten opzichte van een Celeron, vandaar dat ik het zij.

Ben zelf ook beetje ge-interesseert in de D1540, alleen moeten er dan bordjes uitkomen met 2x PCIe x8, daar ik twee controllers gebruik.

Voor mij is vooral de vele cores intressant voor het (re)encoden van films en privé video's, daar ik daar geen hoge klok voor wil gebruiken, anders gaat de PPW enorm omlaag, gebruik nu een 4790K, onder geklokt op 2.1GHz, en dat is meestal al snel genoeg.
De 2x PCIe sloten is voor mij ook een wens ja, en dat encoden ken ik :) Lang leve multi-camera projecten schieten die vervolgens via iets lulligs als WeTransfer verstuurd moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
tvwes schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:06:
[...]
Tot slot vroeg ik om wat achtergrond informatie om je eventueel te kunnen helpen. En we krijgen weer een loze oneliner waar niemand wat aan heeft.
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen tikken. Player X stelt dat meerdere Samsung 850 SSD's in een ZFS pool niet beter zullen preseteren dan een enkele als local storage, ik bevestig dat vanuit mijn eigen ervaring. Nergens vraag ik om hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hét grote voordeel - in mijn opzicht - is dus dat je bij zelfbouw gebruik kunt maken van geavanceerde software om je bestanden mee op te slaan: ZFS. Als je geen ZFS wilt gaan gebruiken, heeft zelfbouw maar beperkt zin. Door met name licentieredenen kunnen kant en klare NAS-systemen dit niet aanbieden. Synology is allemaal ouderwetse Ext4-opslag met md-raid, en SHR-laag. Extreem ouderwets en geen enkele bescherming tegen corruptie. Je zult nooit weten of je bestanden nu in orde zijn of niet.

Wil je opslag serieus aanpakken dan begint dat bij errordetectie; ZFS biedt daarnaast ook errorcorrectie waardoor fouten automatisch worden hersteld, indien mogelijk.

Andere voordelen:
  • Goedkoper; minimaal de helft van de prijs als je de hardware specs aardig met elkaar laat overeenkomen.
  • Zuiniger; de x86-modellen van kant en klare NAS systemen zijn helemaal niet zo zuinig als je zelf kunt bouwen met PicoPSU of een andere DC-DC oplossing.
  • Stil; geheel passief gekoelde componenten.
  • Flexibiliteit: je kunt zelf op-maat je NAS samenstellen ipv de confectiemaat bij kant-en-klare oplossingen.
  • Leerervaring: je zult ervaring opdoen die nuttig of interessant kan zijn
Kort gezegd is zelfbouw NAS dé keuze voor iedereen behalve diegenen die weinig tijd en energie in de NAS willen stoppen. Wil je gewoon geld uitgeven, op de knop drukken en het zaakje werkend hebben, dan is een kant-en-klare oplossing veel beter. Je moet dus wel de tijd, energie en geduld hebben om je in te lezen en te configureren. In principe is dat maar eenmalig; een zelfbouw NAS kan ook als appliance gebruikt worden waarbij je zelf geen onderhoud pleegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
jadjong schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen tikken. Player X stelt dat meerdere Samsung 850 SSD's in een ZFS pool niet beter zullen preseteren dan een enkele als local storage, ik bevestig dat vanuit mijn eigen ervaring. Nergens vraag ik om hulp. :)
Excuses, dat ik je post als zodanig opvatte. Ik dat van Player X gemist. Ik hoop alleen dat je het wel met me eens bent dat local storage met remote vergelijken onzinnig is en dat vm-nfs-zfs een prima combi kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:20:
• Zuiniger; de x86-modellen van kant en klare NAS systemen zijn helemaal niet zo zuinig als je zelf kunt bouwen met PicoPSU of een andere DC-DC oplossing.
Is er al ergens harde data te vinden van een PicoPSU versus andere kleine voedingen?

Ik wilde eerst een PicoPSU gebruiken maar dan heb ik verlies op verlies(adapter -> picopsu). Laten beide eens op 80% - 90% efficiëntie zitten dan haal je maar tussen de 64% en 81% efficientie.

Als alternatief heb ik nu een flex-ATX voeding van 250Watt gekocht(seasonic SS-250SU) die ook minimaal 80% garandeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denk je dat een ATX-voeding doet? Die moet toch ook van AC naar DC.

Een PicoPSU kan tot 50% zuiniger zijn dan een ATX-voeding. Dit heb ik getest (zie: Stroomverbruik Processor+Moederbord+Geheugen) met een paar 300 - 400W ATX voedingen die aardig zuinig zijn, op een Core i5 3570 (reguliere ivy bridge) met ASRock B75 bord. Daarop haal ik ongeveer 8,5 watt helemaal kaal met PicoPSU bij gebruik van undervolting en alles uitgeschakeld in het BIOS. Zonder undervolting komt het op 12 watt neer. Dat is nog steeds met veel dingen uitgeschakeld in het BIOS, en exclusief CPU fan.

Dus met zulke builds kun je aan de helft van een kant en klare x86 NAS komen qua idle power consumption. Maar het gebruik van PicoPSU betekent wel een limiet aan spinup current; dus beperkt aantal mechanische hardeschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:13:
Maar het gebruik van PicoPSU betekent wel een limiet aan spinup current; dus beperkt aantal mechanische hardeschijven.
En dat geld trouwens ook voor een NAS, die heeft ook een grotere voeding nodig met meer HDDs.

Waarom is een PicoPSU zuiniger, omdat je een powerbrick kan gebruiken met een lagere max vermogen, daardoor zit je meer in het efficiënte gedeelte van efficiëntie curve, daar de meeste 300W voeding bijzonder inefficiënt zijn bij 10~25W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
En omgekeerd, je NAS als DC stroombron gebruiken voor andere apparaten?
Ik heb een aantal apparaten gevoed vanaf een ATX voeding. De inefficientie van al die losse voedinkjes ben je kwijt net als een hoop ruimte. Voor speciale voltages koop je een DC-DC convertor bij digikey oid. Je kan een router, een switch een acculader allemaal zo voeden. Het is in ieder geval goedkoper dan de pico psu. Wel gebruik ik de pico psu's in extra (test) systemen. Je tapt je 12v van je pc af en stopt dat in je pico psu. De load van je pc gaat omhoog en daarmee de efficientie. De picopsu is inderdaad zoals @CiPHER schreef heel zuinig maar heeft wat beperkingen en is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De PicoPSU zelf is maar iets van 20 - 35 euro dacht ik; maar de adapters kunnen vrij prijzig zijn. Gelukkig kan ik die goedkoop krijgen voor ongeveer 10 - 14 euro voor een 80W AC-DC brick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Harrie schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:54:
[...]
Inderdaad, ongeveer 2W voor een rPi.
Een Q1900DC met goede DC voeding doet ongeveer 10W idle.
Dat is dan een verschil van 8W, wat neer komt op 70 kWh per jaar. Dat is ongeveer 14 euro per jaar ofzo?
Is die 10 watt een realistische waarde? Ik ben zelf aan het puzzelen om de juiste hardware te kiezen voor een nog te bouwen NAS. Elders op het forum heb ik daar een vraag over gesteld, omdat ik zag dat het bordje dat ik op het oog had (pricewatch: ASRock C2550D4I) in tests meer lijkt te verbruiken dan J1900 c.q. Q1900 moederborden: http://nl.hardware.info/r...huisserver-stroomverbruik

In die tabel lijkt het idle verbruik van de Q1900 met >22 watt toch minimaal 10 watt hoger te liggen dan de 10 watt die jij noemt als idle verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bordje verbruikt het dubbele van andere bordjes door de IPMI-chip volgens mij; dus als je lage idle power wilt, zou je moeten kijken naar een bordje zonder IPMI-chip voor remote (KVM-)netwerkmanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
12W zonder HDD is realistisch, ik haal 17W met mijn picoPSU 80 + 60W Adapter aan de muur met de AM1 HTPC in mijn slaapkamer.

De 40'' TV verbruikt een veelvoud die hij aanstuur. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boner schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:54:
Mss een dom gedachtenspinseltje maar toch. De energieprijzen stijgen de pan uit en een NAS staat 24/7 aan. Dus gaat dat enorm meespelen in de TCO. Is het een heel erg slecht idee om een Raspberry uit te voeren met 4 externe USB disks. Die in software raid te zetten. Dan als voeding een 6 volt motorfiets accu als UPS en een lader er op.

het zal zeer slecht presteren, maar als opslag voor foto's en films zal het heus wel werken.

Dat zou ook moeten kunnen met KODI en heb je tegelijkertijd ook een supersimpel HTPC'tje.
De performance van een dergelijke setup zou ronduit dramatisch zijn. De CPU in een RPi2 is niet heel briljant, dat zal een danige impact hebben op de performance van je raid array. Maar de echte beperking zit waarschijnlijk in de network throughput. De RPi2 heeft maar een 100 mbit nic en die hangt intern ook nog eens aan de USB bus. Je kunt er zo'n 10 mbyte/sec uit krijgen, maar dat is zonder USB apparaten. Zodra je die toe gaat voegen kakt de performance enorm in. Met vier USB HDD's mag je heel blij zijn als je de 5 mbyte/sec nog haalt, dikke kans dat het minder is. Voor het bekijken van een film is het net genoeg, maar als meerdere mensen tegelijk een film willen kijken loop je al snel tegen de grenzen van je setup aan. Hell, met een beetje fatsoenlijke internet verbinding is die sneller dan je nas. :X En als ik de posts van anderen zo lees is het maar de vraag of die setup echt zuinig zou zijn.

Ik denk dat je veel meer hebt aan een zelfbouwnas die je zo zuinig mogelijk maakt, maar die wel een redelijke performance biedt. Bedenk daarbij ook of het wel echt nodig is dat je nas 24/7 aan staat. Immers: hoe zuinig je nas ook is, hij wordt nooit zo zuinig als een nas die uit staat. ;) Voor een beetje tweaker is het vrij eenvoudig om je nas zo in te stellen dat hij op vaste tijden aan en uit gaat, of aan gaat als je hem nodig hebt (wake on lan). Als je nas uit staat op de momenten dat je slaapt en niet thuis bent kan dat zo maar 25%-50% van het energieverbruik schelen ten opzichte van dezelfde nas die 24/7 aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

HyperH schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:39:
[...]

Is die 10 watt een realistische waarde? Ik ben zelf aan het puzzelen om de juiste hardware te kiezen voor een nog te bouwen NAS. Elders op het forum heb ik daar een vraag over gesteld, omdat ik zag dat het bordje dat ik op het oog had (pricewatch: ASRock C2550D4I) in tests meer lijkt te verbruiken dan J1900 c.q. Q1900 moederborden: http://nl.hardware.info/r...huisserver-stroomverbruik

In die tabel lijkt het idle verbruik van de Q1900 met >22 watt toch minimaal 10 watt hoger te liggen dan de 10 watt die jij noemt als idle verbruik?
Ik heb de mijne nooit gemeten, zou ik eens moeten doen eigenlijk.

Hier iemand die 9 Watt heeft gemeten, op andere plaatsen zie je ook rond 10-11 Watt. Dus dat lijkt me realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:30:
De PicoPSU zelf is maar iets van 20 - 35 euro dacht ik; maar de adapters kunnen vrij prijzig zijn. Gelukkig kan ik die goedkoop krijgen voor ongeveer 10 - 14 euro voor een 80W AC-DC brick.
Dat is inderdaad een goede prijs, maar volgens mij niet voor het gewone volk te koop voor die prijs.
Nogmaals niets mis met de picopsu, maar het kent zijn beperkingen. Voor een kleine NAS/server zijn ze moeilijk te kloppen.

Die ipmi chips zijn helaas niet zuinig, maar zooo makkelijk. Die paar euro aan kWh voor de ipmi heb ik er graag voor over. Maar hulde aan een ieder dmv undervolting, het desolderen van componenten of wat voor mooie truuks zn power consumption weet te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:46:
Dat bordje verbruikt het dubbele van andere bordjes door de IPMI-chip volgens mij; dus als je lage idle power wilt, zou je moeten kijken naar een bordje zonder IPMI-chip voor remote (KVM-)netwerkmanagement.
Het is goed om te weten dat een IPMI chip zoveel energie verbruikt.
Eigenlijk is dat een luxe die ik niet echt nodig ben. Het zal ongetwijfeld heel handig zijn. Ik heb er echter geen ervaring mee en denk niet dat ik het zou missen.

Het moederbord vond ik interessant, omdat het ECC geheugen ondersteund, voldoende S-ATA aansluitingen heeft en helemaal passiefgekoeld is én toch een processor met AES ondersteuning heeft.

Een beetje dom misschien maar ik zag pas net dat die J1900 moederborden ook allemaal een passief gekoelde processor hebben. Ik had de testverklaring niet goed begrepen en verkeerde in de veronderstelling dat er in de testopstelling een i3 op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
player-x schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:48:
12W zonder HDD is realistisch, ik haal 17W met mijn picoPSU 80 + 60W Adapter aan de muur met de AM1 HTPC in mijn slaapkamer.

De 40'' TV verbruikt een veelvoud die hij aanstuur. :+
Dat doe je heel goed dan! :D

De HDD's zijn niet meegenomen maar natuurlijk niet ongelangrijk voor een NAS. Ik vraag me echter wel af waar het grote verschil vandaan komt in de meting van hardware.info en de wattages die hier genoemd worden.
Is het alleen de voeding die zo'n groot verschil maakt of zie ik iets over het hoofd waardoor ik appels met peren aan het vergelijken ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Harrie schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:07:
[...]
Ik heb de mijne nooit gemeten, zou ik eens moeten doen eigenlijk.

Hier iemand die 9 Watt heeft gemeten, op andere plaatsen zie je ook rond 10-11 Watt. Dus dat lijkt me realistisch.
Dat betreft wel een DC uitvoering van het moederbord zie ik. Zou dat het grote verschil kunnen verklaren met de geteste exemplaren zoals getoond in deze tabel? : http://nl.hardware.info/r...huisserver-stroomverbruik

Dan was ik dus wel appels met peren aan het vergelijken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

HyperH schreef op zondag 31 mei 2015 @ 21:39:
[...]

Dat doe je heel goed dan! :D

De HDD's zijn niet meegenomen maar natuurlijk niet ongelangrijk voor een NAS. Ik vraag me echter wel af waar het grote verschil vandaan komt in de meting van hardware.info en de wattages die hier genoemd worden.
Is het alleen de voeding die zo'n groot verschil maakt of zie ik iets over het hoofd waardoor ik appels met peren aan het vergelijken ben?
Ze gaan al van 35 naar 23 Watt door de 750!! Watt bronze voeding te vervangen door een platinum. Lijkt er inderdaad op dat ze erg veel verliezen in de voeding.
Als ze die j1900s ook met een 750Watt voeding getest hebben is die voeding vast niet heel efficient meer.

De door mij aangehaalde is inderdaad met de mogelijkheid om DC te voeden, en heeft dan voltage regulators op het moederbord zelf. Geen idee of dat het hele verschil met de standaard j1900s verklaard.

[ Voor 19% gewijzigd door Harrie op 31-05-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedenk ook dat 80-plus certificeert volgens een procedure waarbij de ventilator wordt afgekoppeld. Het is zelfs een vereiste dat de ventilator middels een stekker/kabel uit te schakelen is, om deel te mogen nemen aan de 80-plus certificatie. Als ik me goed herinner. :)

Kortom, tel er 1W bij op. Dat is bij 6-8W DC verbruik dus al meer dan 10% extra verbruik en dus zo'n 15% verlies aan efficientie.

Bovendien:
LED-Maniak schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:47:
Als alternatief heb ik nu een flex-ATX voeding van 250Watt gekocht(seasonic SS-250SU) die ook minimaal 80% garandeert.
Die 80% is enkel op 20% load factor (platinum op 10% dacht ik). Dus zelfs bij een laag piekvermogen van 250W betekent 20% nog steeds 50W DC verbruik.

Bekijk deze grafiek eens en bedenk waar je uit komt bij 6 tot 8 watt DC verbruik:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/fe8ujuqaOhLEOalSIUMpHvhe/full.png

Dat gezegd, er zijn voedingen met een hoog piekvermogen die nog best zuinig zijn bij laag verbruik. Dus juist bij de extreem zuinige computers van 10 watt idle zul je denk ik grote verschillen zien per ATX-voeding. Dat heb ik zelf ook ondervonden:

8,6 watt - PicoPSU
12,6 watt - BeQuiet 400W
19,0 watt - Huntkey 400W
19,6 watt Huntkey 500W

Geen geringe verschillen dus. De voeding is je grootste vijand als je lage idle power wilt. Want al dat DC-verbruik bij elkaar is ook een hoop conversieverlies, zoals Mux ook heeft geschreven in zijn blog van zijn 5,3 watt idle systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zal eens gaan meten als ik de nieuwe voeding binnen heb. Ik heb dan zowel een picoPSU 90Watt als de 250Watt seasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
LED-Maniak schreef op zondag 31 mei 2015 @ 23:02:
Ik zal eens gaan meten als ik de nieuwe voeding binnen heb. Ik heb dan zowel een picoPSU 90Watt als de 250Watt seasonic.
Vergeet alleen niet dat het vaak niet waard is om een zuinigere voeding te kopen, als vervanging van de bestaande.

De meer prijs van een nieuwe voeding, verdien je meestal nooit terug op je energie rekening, het is altijd slim om alles even door te rekenen, om te zien wat de TCO is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:20:
Hét grote voordeel - in mijn opzicht - is dus...

[heel betoog over voordelen]
Mooie lijst die je opnoemt. Voor mij een doorslaggevend punt was de standaard meuk die je krijgt bij (in mijn geval) QNAP devices. Je kunt dingen niet configureren zoals je wilt, omdat alles is gemaakt met het oog op de doorsneegebruiker.

Wil je dus net iets meer, loop je tegen beperkingen aan. Zoals dat QNAP bepaalde bestanden (Apache configuratie) bij opstarten overschrijft met factory default, waardoor zaken zoals client side certificates vrij complex is. Bij een Freenas of Nas4free ben je veel vrijer.

Ook de meegeleverde software van QNAP en Synology is vaak verouderd. Zoals oude versie van ownCloud. Je zult zien dat dat bij genoemde zelfbouw OS'en veel actueler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Bij freenas bij mij is sinds de laatste update smartd niet aan het runnen. Ik Zou niet weten waarom dat is... Behalve misschien dat ik 6G ram heb voor 55 tb. Ik weet dat dat veel te weinig is. Tenzij dat het probleem is, weet iemand wat hier het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De hoeveelheid RAM in je machine heeft niets te maken met of een service draait (tenzij je echt memory starvation hebt, en je systeem random services aan het afknallen is, maar dan zou je meer problemen moeten hebben...)

Kijk eens in de logs van smartd, dan zie je waarom hij crasht.
Als je daar niets ziet, kijk eens in /etc/rc.conf of de service aan staat.

(Iets in de trant van smartd_enable="YES")

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

55 TB aan data? Sjezus. Met maar 6 GB geheugen en ZFS? Nee, daar zou ik wel wat aan gaan doen: een veelgehoorde richtlijn is 1 GB RAM per 1 TB data, al weet ik niet of dat nog geldt bij zulke hoeveelheden data (ik gok dat je working set niet zo groot is).

Maar het heeft zoals FireDrunk al opmerkt weinig te maken met je probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 01-06-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik vind niet direct iets dat met smartd te maken heeft. Trouwens rc.conf heb ik niet maar wel rc.d en daar heb ik gekeken. En als ik het manueel start zegt hij dat het niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38
Compizfox schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:22:
een veelgehoorde richtlijn is 1 GB RAM per 1 TB data
Dat hangt natuurlijk gigantisch af van wat voor data je hebt :P

Als dat 53 TB aan films of series is waarvan je met 1, hooguit twee streams aan het kijken bent, en nog eens 2 TB aan backups van je "My Documents", dan red je het nog wel met 2 GB RAM. Zijn het 300 productie-VM's dan kan ik me indenken dat 'iets' meer ARC wel eens zou kunnen helpen :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

thibautb schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:42:
Ik vind niet direct iets dat met smartd te maken heeft. Trouwens rc.conf heb ik niet maar wel rc.d en daar heb ik gekeken. En als ik het manueel start zegt hij dat het niet gaat.
Daar moet je even verder zoeken. Waarom gaat het niet?
Paul schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:47:
[...]

Als dat 53 TB aan films of series is waarvan je met 1, hooguit twee streams aan het kijken bent, en nog eens 2 TB aan backups van je "My Documents", dan red je het nog wel met 2 GB RAM. Zijn het 300 productie-VM's dan kan ik me indenken dat 'iets' meer ARC wel eens zou kunnen helpen :+
Dat is precies wat ik bedoelde met "al weet ik niet of dat nog geldt bij zulke hoeveelheden data (ik gok dat je working set niet zo groot is)" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Paul schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:47:
[...]

Ja ik heb alleen maar series en wat films er op staan, niet eens documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Heeft er iemand als ervaring met de Seagate Archive, 8TB, ik heb steeds een beetje mijn twijfels over de HDD, maar de €0,031/GB is toch wel weer zeer aantrekkelijk, en een heel stuk goedkoper dan de volgende 8TB schijf met zijn €0,078/GB.

Ik lees dat de schijven (vooral bij kleine files) zeer wisselend presteren met het schrijven van data, maar wel gewoon prima lees resultaten geven.
Daar +95% van mijn data, video data is, zie ik dat niet echt als een probleem.

http://www.storagereview.com/images/seagate_archive_8tb_iscsi_main_8k7030_stddeviation(1).png

Zit te denken om er mogelijk 10 te kopen, en er R6 BtrFS op te zetten, en er een mirror van mijn huidige server op te draaien, maar 2500 aan HDDs is nog steeds een hoop geld, zeker als de HDDs onbetrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38
Wat noem je onbetrouwbaar? Qua uitval zal de tijd het moeten leren maar harddiskfabrikanten doen behoorlijk veel moeite om er voor te zorgen dat hun schijven geen datacorruptie veroorzaken.

Waar het bij die schijven vooral om draait is de performance; zonder support vanuit het OS zakt de sustained write-performance. Het is dat een rebuild zo lang duurt (bijna 3 dagen) en dat ik nog niet zonder ruimte zit, maar ik zou er geen moeite mee hebben die schijven in te zetten. Ik zou er wel data opzetten die ik ook offsite heb (of opnieuw kan downloaden), maar niet omdat ik de schijf niet vertrouw, eerder vanwege de lange rebuild-tijd.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbetrouwbaar omdat SMR-hardeschijven hun atomicity verliezen en nu read-modify-write cycles gaan doen. Ik zal niet snel zo'n schijf aanschaffen, dan moet het prijsverschil echt heel erg groot zijn. SMR-generatie is in feite het einde van de hardeschijven; het wordt nog een beetje gerekt met allerlei technieken die nadelig uitpakken in de praktijk. Met de oligopolie op de hardeschijvenmarkt zal er ook weinig innovatie zijn die mechanische opslag extra levensduur geeft. Dus het is een kwestie van tijd totdat de prijs van SSDs een ratio van 4 keer duurder dan hardeschijven krijgt, dan is het onderhand tijd om afscheid te nemen van mechanische opslag.

Indien mogelijk hoop ik het met PMR-schijven te doen tot 2018/2019 - totdat ik helemaal over kan op solid state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:09:
Onbetrouwbaar omdat SMR-hardeschijven hun atomicity verliezen en nu read-modify-write cycles gaan doen. Ik zal niet snel zo'n schijf aanschaffen, dan moet het prijsverschil echt heel erg groot zijn.
Een factor 3 noem ik toch echt behoorlijk groot bij 8TB schijven.
SMR-generatie is in feite het einde van de hardeschijven; het wordt nog een beetje gerekt met allerlei technieken die nadelig uitpakken in de praktijk.
Wat ik van de techniek begreep is dat omdat schrijf koppen groter zijn dan lees koppen, ze de tracks ocer elkaar heen leggen, ter breedte van een leeskop, of dit nadelig uitpakt op de lange termijn weet ik niet echt, maar lees nog nergens dat er problemen mee zijn.
Dus het is een kwestie van tijd totdat de prijs van SSDs een ratio van 4 keer duurder dan hardeschijven krijgt, dan is het onderhand tijd om afscheid te nemen van mechanische opslag.
SSDs zijn op zijn minst net zo onbetrouwbaar op lange termijn als HDDs, en ik ga zeker niet mijn data aan SSDs toe vertrouwen, daar net als een magnetisch eilandje zijn magnetische lading verliest over tijd, gebeurt het nog sneller bij NAND cellen, zeker als er TLC NAND gebruikt wordt.

Daarnaast koop jij al SSDs, zelfs als ze 4x zo duur zijn?

Dat zou betekenen voor 80TB die ik nu voor 2500 euro zou kopen, ik 10.000 euro kwijt zal zijn, voor dat geld koop ik nu die 80TB, plus houd ik nog voldoende geld over voor een hele leuke tweedehands auto.

Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt! 8)7

Ik denk dat het minimaal 5 maar misschien zelfs 10 jaar duurt voordat we over gaan op solidstate opslag, en ik denk dat NAND daar nooit echt een goede kandidaat voor zal zijn.

De levensduur van NAND als opslag techniek, zal nog even verlengt worden door 3D NAND, en daarna gaan we over op ReRam of MRAM, de laatste wordt over het algemeen als de sterkste kandidaat gezien, en ben benieuwd hoe lang die data vast kan houden, en wat de prijs/GB verhouding zal zijn.

Maar tot dat er echt een doorbraak is, zie ik roest voorlopig als de belangrijkste speler voor bulk opslag.

[ Voor 15% gewijzigd door player-x op 02-06-2015 12:07 ]

Pagina: 1 ... 182 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.