8TB kan ik niet goed vergelijken. Maar als ik de 6TB versie pak:player-x schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:48:
Een factor 3 noem ik toch echt behoorlijk groot bij 8TB schijven.
pricewatch: Seagate Archive HDD v2 ST6000AS0002, 6TB
pricewatch: WD Green WD60EZRX
Dus je bespaart een tientje. Wat mensen zien in deze schijven is mij nog onduidelijk. Misschien dat je kunt leven met de nadelen van SMR, maar daar mag dan wel een flink prijsvoordeel uit blijken. Dus 120 euro voor een 6TB schijf; de helft. Dan praten we verder...
Hardeschijven waren tot nu toe altijd simpele opslagapparaten. Sector 1, sector 2, sector 3. Bij SMR verandert dit omdat het veranderen van sector 2 ook gevolgen heeft voor omliggende sectoren. Als de schijf dan zijn stroom verliest, betekent dit potentiëel corruptie op de omliggende gebieden.Wat ik van de techniek begreep is dat omdat schrijf koppen groter zijn dan lees koppen, ze de tracks ocer elkaar heen leggen, ter breedte van een leeskop, of dit nadelig uitpakt op de lange termijn weet ik niet echt, maar lees nog nergens dat er problemen mee zijn.
Dit nadeel is ongeveer gelijk aan de 'RAID5 write hole': je wilt een stripe block updaten, maar dat moet in meerdere fasen gebeuren: eerst oude informatie lezen, dan deze informatie verenigen/updaten met de nieuwe data, daarna het hele zaakje schrijven. Dat kan niet in één keer dus betekent dit dat tussentijds je in een situatie komt te zitten waarbij zo'n read-modify-write maar deels is uitgevoerd. Daar komt je corruptie vandaan.
Onzin. SSDs zijn theoretisch en praktijk veel betrouwbaarder. Een moderne SSD heeft bitcorrectie waardoor bad sectors zeer ongebruikelijk zijn, en door stroombeveiliging wordt de atomicity van de SSD opslag gewaarborgd. Daarnaast heeft een SSD failure modes die beter te voorspellen zijn; zoals een eindige levensduur die men ruim van te voren kan zien aankomen. Hardeschijven zijn inherent onveilig omdat dit ten grondslag ligt aan de mechanische techniek. Dat is onmogelijk om ooit op een niveau te krijgen als dat mogelijk is bij SSDs.SSDs zijn op zijn minst net zo onbetrouwbaar op lange termijn als HDDs
Hardeschijven hebben geen retentietijd? Dat is toch precies hetzelfde. Bij SSDs heb je tenminste nog RAID5 bescherming als dat gebeurt. De uBER van SSDs gaat tot 10^-17 en dat is tot 1000 keer beter dan mechanische opslag.en ik ga zeker niet mijn data aan SSDs toe vertrouwen, daar net als een magnetisch eilandje zijn magnetische lading verliest over tijd
Zeker! Tegen de tijd dat we in 2018/2019 zijn beland - over 4 jaar dus - hebben we al een collectie aan mechanische schijven en zijn SSDs van 1TB ook prima betaalbaar; maar nog wel veel duurder dan mechanische opslag. Maar dat verschil heeft een punt genaderd waarbij de voordelen van solid state opslag opwegen tegen de hogere prijs.Daarnaast koop jij al SSDs, zelfs als ze 4x zo duur zijn?
Dus vanaf dat moment over vier jaar zou ik me heel goed kunnen voorstellen dat ik geen hardeschijven meer koop; maar doe met de mechanische opslag die ik heb en enkel nog solid state storage aanschaf. Want 0 watt, geen piekspanning, geen lawaai en hogere betrouwbaarheid is wel zo fijn. Ik zal geen tranen laten om het wegdoen van mechanische opslag.
http://www.knack.be/medias/493/252806.jpgGeen haar op mijn hoofd die daar aan denkt!