Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Zo snel niets te vinden inderdaad.. Call aanmaken leek ook niet meer te lukken. Zal wel mail naar supermicro eu sturen, wellicht kunnen die wat doorzetten.
Doe ik wel als het nog eens gebeurd.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tvwes: als een casual gebruikers iets ziet als 'CRITICAL: One or more devices has experienced an unrecoverable error.' dan kun je je misschien voorstellen dat deze gebruiker dit als een zeer kritieke fout inschat, terwijl dat helemaal niet zo is. ZFS heeft juist zijn bescherming gebruikt om een device error te corrigeren; niets aan de hand! Dat is echter totaal niet duidelijk met de officiële melding voor de gemiddelde gebruiker.

@thibautb: je kunt alle errors als het ware 'resetten' met het zpool clear <poolnaam> commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
Zelfs voor de niet-casual gebruiker laat deze melding het nodige in het midden, zie mijn analyze van de medeling. Ik ben het helemaal met je eens.
Overigens zpool clear is ook niet helemaal duidelijk. Ja, je kan "Clears device errors in a pool". [als casual gebruiker]Wanneer moet ik dit? Moet ik nog iets doen nav de fouten? etc[/als casual gebruiker] Roept ook best vaak vragen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
Hier zitten een hoop mensen met C2550D4i of C2750D4i Avaton bordjes toch?

Ik heb zelf de C2550D4i en heb mijn systeem gisteren geassembleerd, maar ik krijg het niet werkend. De fans draaien en ik kan keurig in de IPMI interface komen.

Maar omdat VGA standaard uit staat (en ik niet in het BIOS kom) zie ik geen enkele video output. Als ik de Console Redirection gebruik start de JViewer netjes op, maar ik zie alleen maar een zwart scherm; ook als ik een powercycle doe.

Het komt me nu een beetje de neus uit, welke pannenkoek bij ASRock heeft bedacht dat VGA standaard uit staat |:(? Ik heb alleen een X16 VGA kaart liggen en het moederbord heeft slechts X8, dus kan ook niet even een videokaartje inpluggen.

Wie kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VGA standaard uit? Dat is raar? Reset anders de BIOS eens...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ja je leest het overal op internet, dus ga ervan uit dat het zo is. Anders zou ik het ook niet weten. Mijn behuizing heeft helaas geen speakertje, dus ik kan ook niet verifïeren of de biep het doet.

En met BIOS reset bedoel je op het moederbord, een clear CMOS? Dat is ook lekker fijn bij dit bordje, want je kunt het niet met een jumper doen... ik zit er dus niet echt op te wachten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Heb je al geprobeerd wat hier staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dank voor je link, bij mijn zoektocht was ik die nog niet tegengekomen. Ik ervaar inderdaad precies hetzelfde als de topicstarter daar. Ik heb zojuist de geschreven oplossing geprobeerd, maar heeft geen effect. Ik krijg gewoon geen scherm te zien. Of het nou aan Java ligt of aan iets anders kan ik niet verifiëren en dat is vooral wat me irriteert.

Het schijnt allemaal heel kieskeurig met elkaar samen te werken, maar bij mij werkt het dus gewoon niet. Denk dat ik die medewerker van ASRock maar ga mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
Dennis schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:08:
Dank voor je link, bij mijn zoektocht was ik die nog niet tegengekomen. Ik ervaar inderdaad precies hetzelfde als de topicstarter daar. Ik heb zojuist de geschreven oplossing geprobeerd, maar heeft geen effect. Ik krijg gewoon geen scherm te zien. Of het nou aan Java ligt of aan iets anders kan ik niet verifiëren en dat is vooral wat me irriteert.

Het schijnt allemaal heel kieskeurig met elkaar samen te werken, maar bij mij werkt het dus gewoon niet. Denk dat ik die medewerker van ASRock maar ga mailen.
In de manual pagina 13 staat een overzicht van het bord. Tussen het pcie en witte dimm slot in het midden van de breedte maar dichter bij het dimm slot staat een niet verder benoemde CLRCMOS1 jumper. Kijk op je bord naar grote witte letters RoHS. Daar vlakbij bevinden zich twee dikke soldeerpads.
Haal psu los, cmos batterij eruit, 3 sec schroevendraaier op de twee pads (als jumper) en alles weer terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Dennis schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:08:

Ik heb zelf een Asrock E3C224D4I-14S, maar we hebben dezelfde BMC (ASPEED AST2300) controller.

Bij mij werkte het wel out-of-the-box, maar toen ik de boel naar de laatste versie wilde updaten, deden de Java applicaties het niet meer. Daarna maar gelijk weer de standaardversie erop gezet. De versie waarbij de boel bij mij niet werkte was volgens mij V00.12.00. Standaard zat V00.08.00 of V00.10.00 erop die wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik ben al even bezig met alles van freenas in orde te krijgen. Maar het laatste wat me nog irriteert is dat al mijn vieuws die ik had weg zijn. Ik had ook trakt op mijn vorige plex server. Ik probeer dus de plex plugin in plex plugin folder te krijgen maar ik krijg geen schrijf permissie ookal heb ik dat wel voor mijn andere folder series. En die hebben beide dezelfde permissies van cif. Is er een manier om dit binnen freenas te doen of toch te laten werken? Ik probeer dus eigenlijk hier een jail te bereiken. Is het misschien daarom dat het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdgut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 18:19
Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met wat hardware uitkiezen en ik heb besloten om voor een xeon e312xx te gaan.
Het huidige v3 model is alleen al een jaar oud en ik verwacht dat er eigenlijk wel een (zuinigere) v4 moet uitkomen in de komende maanden.
Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken maar is het (om toch de server zo zuinig mogelijk te houden) slimmer om te wachten op de broadwell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Wat heb je nu en heb je er nu iets aan om al te beginnen? Daar gaat het om. Je kunt altijd wachten, Broadwell zou tot een zuinigere opstelling moeten leiden, maar de echt grote klappen liggen al wel achter ons denk ik zo.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Daarnaast staat een server/nas voor thuisgebruik grotendeels idle te draaien. Een moderne processor doet idle <1W. Daar valt weinig op te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

thibautb schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:25:
Ik ben al even bezig met alles van freenas in orde te krijgen. Maar het laatste wat me nog irriteert is dat al mijn vieuws die ik had weg zijn. Ik had ook trakt op mijn vorige plex server. Ik probeer dus de plex plugin in plex plugin folder te krijgen maar ik krijg geen schrijf permissie ookal heb ik dat wel voor mijn andere folder series. En die hebben beide dezelfde permissies van cif. Is er een manier om dit binnen freenas te doen of toch te laten werken? Ik probeer dus eigenlijk hier een jail te bereiken. Is het misschien daarom dat het niet werkt?
Weet je hoe je de via de commandline in de jail kunt komen? (Via jls en jexec)
[root@freenas] ~# jls
   JID  IP Address      Hostname                      Path
     1  -               download_jail                 /mnt/tank/jails/download_jail
     6  -               plexmediaserver_1             /mnt/tank/jails/plexmediaserver_1
[root@freenas] ~# jexec 6 csh
root@plexmediaserver_1:/ #

Nu zit je op de commandline van die jail zelf. Ik denk dat je de plugins moet schrijven in de folder nu moet opslaan in "/var/db/plexdata/Plex Media Server/Plug-ins"

Hopelijk helpt dit je al wat op weg? Je verlaat de jail weer met het "exit" commando.

Ik draai zelf ook Plex op FreeNAS, en heb gemerkt dat er iets mis is met de "local network discovery (GDM)", waardoor hij continu naar de logs blijft schrijven, en daardoor de disks dus niet in sleep kunnen gaan. Dit kan je dus oplossen door GDM uit te schakelen bij de server instellingen van plex. Dat betekent dan wel dat je clients de server niet meer automatisch gaan vinden, je moet in de client apps het IP adres van de jail nu manueel instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdgut
Dadona schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:21:
Wat heb je nu en heb je er nu iets aan om al te beginnen? Daar gaat het om. Je kunt altijd wachten, Broadwell zou tot een zuinigere opstelling moeten leiden, maar de echt grote klappen liggen al wel achter ons denk ik zo.
Ik draai nu een Athlon X2 3000+ met 4GB ram en 2 schijven op Freenas 8.3.
Het werkt voor wat het moet doen prima maar het systeem verbruikt idle al meer dan 100w.

Ik hoop met een nieuw systeem dat terug te kunnen dringen naar 50w ongeveer.
Ook wil een upgrade doen zodat ik ECC kan gaan gebruiken en eventueel met ESXi in de toekomst vms draaien.

Dit is waar ik nu aan zit te denken, alleen ga ik waarschijnlijk wachten tot de E3 12xx Broadwells er zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 270,50€ 270,50
1Supermicro X10SL7-F€ 273,-€ 273,-
1Fractal Design Node 804€ 97,01€ 97,01
2Sandisk Cruzer Fit 16GB Zwart€ 8,98€ 17,96
2Crucial CT102472BD160B€ 82,-€ 164,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
Totaal€ 879,42

[ Voor 6% gewijzigd door rdgut op 26-04-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
rdgut schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:59:
[...]

Het werkt voor wat het moet doen prima maar het systeem verbruikt idle al meer dan 100w.

Ook wil een upgrade doen zodat ik ECC kan gaan gebruiken en eventueel met ESXi in de toekomst vms draaien.

Dit is waar ik nu aan zit te denken, alleen ga ik waarschijnlijk wachten tot de E3 12xx Broadwells er zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
Totaal€ 879,42
Wat je ook zou kunnen doen is i3/pentium nemen. Ik gebruik een g3240 en die loopt bijna de hele tijd op idle bij freenas. Zit nu aan 20 tb hdd's. Ook plex sonarr en couchpotato werken er op als een zonnetje. Deze gaan zuiniger zijn en zijn prima met ecc ram en supermicro/... mobo. Dat lijkt me denk ik een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

thibautb schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:52:
[...]

Oke, bedankt! Voor de hulp.

Gaat dit elke keer als ik freenas opstart gebeuren en moet ik er rekening mee gaan houden? Want dit houdt wel de focus van de knop als er nu echt iets verkeerd is aan freenas.
Die melding gaat blijven staan tot je een clear doet met "zpool clear zpoolnaam". Daarna is die knop gewoon weer groen.

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie op 26-04-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
rdgut schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:59:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Totaal€ 879,42
Zoals thibautb al aanhaalt kun je dan waarschijnlijk ook met een i3 (of zelfs minder af). En gegeven je huidige opstelling is een huidige generatie ook al een stevige klap omlaag qua verbruik. Die 3000+ is al een oud beestje, daar zat je al zo op 50W idle.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdgut
De reden dat ik geen Pentium of i3 wil is vanwege de vms.
Ik draai nu alleen een simpel systeem voor sickbeard maar zodra ik een xeon heb moeten er ook op den duur vms gaan draaien.
Ook wil ik gebruik gaan maken van mediabrowser icm kodi zodat ik geen plex hoef te gebruiken.
Voor hetzelfde gebruik als nu was een Pentium genoeg geweest inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Een vm is niets. Het gaat om wat ze doen. Bedenk dat de Xeon 'gewoon' een i5 is.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

Dadona schreef op zondag 26 april 2015 @ 19:40:
Een vm is niets. Het gaat om wat ze doen. Bedenk dat de Xeon 'gewoon' een i5 is.
Huh!? Welke Xeon? 12xx? Die lijken volgens mij juist neer op i7's

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ah right...ik was even te snel. Deze Xeon is idd wat specialer met HT.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Intel Xeon E3-12xx V3's komen met en zonder HT, is maar net welke je hebt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Daar ging ik de mist in. Bovenstaande heeft namelijk wel HT.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

Thomg

Aww yiss

Wat zouden jullie trouwens eerder nemen voor een FreeNAS HDD?

Zal puur gebruikt worden voor opslag en heel misschien voor dat ene spelletje dat ik wel over het netwerk kan streamen naar m'n pc, maar dat zal niet veel voorstellen. Modded FTL bijv.

Geluid is niet zo'n grote issue aangezien die op de zolder staat.

pricewatch: WD Green WD30EZRX
pricewatch: Toshiba HD SATA 64MB MD04ACA400 7200rpm, 4TB

offtopic:
Harde schijven is het enige waar ik eigenlijk nog wel een second opinion van wil bij componenten advies
Zie hier voor de build.
wenslijst: NAS
Geheugen ( placeholder ) en proc zijn al in bezit.

[ Voor 22% gewijzigd door Thomg op 28-04-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
7200 rpm is meer warmte over het algemeen.
Die Toshiba is en op hgst techniek gebaseerde drive waarschijnlijk (de 3TB variant is een HGsT 7k3000 met een andere stikker, althans de 1e versies waren het)

Als geluid geen issue is kun je wel leven met meer fan noise voor koeling.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:31
ik zou de Toshiba nemen omdat die in €/TB de minst dure is en wanneer info jacovn klopt (hgst techniek) waarschijnlijk ook betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Top, NAS is besteld, nog bedankt d:)b

Ik heb hier nog wel wat fans liggen, qua koeling mag dit geen probleem zijn ;)
2e hands lukt niet, dan maar een gratis windtunnel :7

[ Voor 70% gewijzigd door Thomg op 28-04-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Even schaamteloos mijn V&A'tje zetten.
Voor wie op zoek is naar een krachtige Haswell storage server, 12 bays, rackmount. >:)

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

NAS draait als een zonnetje.

Simpel batch programmaatje geschreven die via wakemeonlan de nas over het netwerk aanzet, leek eerst even dat WON het niet deed, maar na het aanvinken in de bios en het checken van WON support via de shell leek het gelukkig toch nog wel te kunnen d:)b

FreeNAS interface is soms traag, maar dat was wel te verwachten van een doorsnee usb stickkie van 2GB.

Qua geluid vind ik het wel meevallen, de andere heule oude 80GB schijf komt er nog net bovenuit.
Huppatee naar zolder.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 01-05-2015 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Ik ben een NAS samen aan het stellen voor thuisgebruik. De NAS zal gebruikt worden voor zowel opslag van foto's en andere bestanden als erg beperkt downloaden (sickbeard, couchpotato). Hiervoor zijn budget, low-power en weinig geluid belangrijk. Ik ga in het systeem 2x 4TB harde schijven hangen (gemirrord).

Zelf heb ik onderstaande systemen samengesteld. Daarbij heb ik een aantal vragen:
- De AMD 5350 is krachtiger dan de Intel J1900. Hij is iets minder zuinig, maar de NAS zal toch grotendeels idle draaien. Is de 5350 dan een logischere keuze?
- Welk besturingssysteem is het meest geschikt voor mijn eisen: is dit ook met deze beperkte eisen FreeNAS? Of kan ik voor mijn doeleinde nagenoeg vergelijkbare prestaties halen met Ubuntu Server, waar ik beperkte ervaring mee heb?
- Is de geselecteerde hardware compatibel met dit besturingssysteem?

Hartelijk dank!

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 104,-€ 104,-
1Sharkoon QB One€ 32,95€ 32,95
1Sandisk Ultra Fit 16GB Zilver€ 9,74€ 9,74
1Yanec AC Adapter (YNA03)€ 19,70€ 19,70
1Samsung M471B1G73QH0-YK0€ 33,32€ 33,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,71

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 41,80€ 41,80
1ASRock AM1H-ITX€ 55,95€ 55,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,64

[ Voor 33% gewijzigd door Solomon op 01-05-2015 14:22 ]

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Laatst online: 26-09 16:04

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

het tweede moederbordje heeft wel betere stats.
Ik vind de pci-e x16 wel leuk als je bv nog een hba erbij wil zetten.

Ook heeft die 4 x sata-600 en ondersteund 32 GB. allemaal, voor mij, plusjes.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:39
Solomon schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:39:
- De AMD 5350 is krachtiger dan de Intel J1900. Hij is iets minder zuinig, maar de NAS zal toch grotendeels idle draaien. Is de 5350 dan een logischere keuze?
De J1900 is helemaal niet zuiniger dan de 5350 tijdens (bijna) IDLE, daarnaast is de PPW helemaal niet zo veel slechter dan die van de Atom.
- Welk besturingssysteem is het meest geschikt voor mijn eisen: is dit ook met deze beperkte eisen FreeNAS? Of kan ik voor mijn doeleinde nagenoeg vergelijkbare prestaties halen met Ubuntu Server, waar ik beperkte ervaring mee heb?
Persoonlijk vind ik FreeNAS veel te spartaans,
Met Linux zeker, voor FreeNAS moet je per hoofd onderdeel kijken of ze samen werken.
Ik ga in het systeem 2x 4TB harde schijven hangen (gemirrord).
Ik zou er iig ook een 2.5'' schijf in hangen voor je OS en als download schijf, daar is vast wel ergens plaats voor te vinden in de behuizing, het heeft verschillende voordelen.
  • zuiniger, de hele array hoeft niet 24/7 te werken, daar je Torrent cliënt bv al zijn werk op de zuinige 2.5'' kan doen, maar ook je OS houd je array zo niet wakker.
  • Minder head-parking, de WD Green parkeert zijn leeskop na 8sec, er zijn genoeg gevallen bekend, waar HDDs ruim over de gegarandeerde 300.000 head parks is gegaan, lees dit artikel van StorageReview hoe het is op te lossen.
  • Langere levens duur van je Array, geen 24/7 gebruik.
  • Minder defragmentatie van je array, daar alleen wat je wil bewaren op de array wordt gezet.
  • Eenvoudiger met installatie, daar die niet op een raid array hoeft te worden gedaan.
  • Eenvoudigere recovery als je systeem op een of andere manier corrupt is geraakt.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
[Linux]
https://github.com/louwrentius/storagefancontrol

Ik hou van veel storage maar niet van veel lawaai. Ik wil daarom de snelheid van de fans zo laag mogelijkhouden, maar de harde schijven mogen niet te warm worden.

Ik heb daarom een scriptje gemaakt dat de snelheid van de chassis fans aanpast aan de temperatuur van de warmste schijf. De snelheid van de ventilator is PID controller gestuurd.

De temperatuur van de schijven wordt via SMART uitgelezen.

Output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Temp: 40 | FAN: 51% | PWM: 130 | P=0   | I=51  | D=0   | Err=0  |
Temp: 39 | FAN: 43% | PWM: 109 | P=-2  | I=50  | D=-5  | Err=-1 |
Temp: 39 | FAN: 47% | PWM: 119 | P=-2  | I=49  | D=0   | Err=-1 |
Temp: 40 | FAN: 54% | PWM: 137 | P=0   | I=49  | D=5   | Err=0  |
Temp: 40 | FAN: 49% | PWM: 124 | P=0   | I=49  | D=0   | Err=0  |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Kan je daar niet gewoon de onboard PWM controller voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit313
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 20:38
Misschien een blonde vraag maar is dit script ook geschikt voor een zelfbouw xpenology NAS?
Q schreef op zondag 03 mei 2015 @ 01:50:
[Linux]
https://github.com/louwrentius/storagefancontrol

Ik hou van veel storage maar niet van veel lawaai. Ik wil daarom de snelheid van de fans zo laag mogelijkhouden, maar de harde schijven mogen niet te warm worden.

Ik heb daarom een scriptje gemaakt dat de snelheid van de chassis fans aanpast aan de temperatuur van de warmste schijf. De snelheid van de ventilator is PID controller gestuurd.

De temperatuur van de schijven wordt via SMART uitgelezen.

Output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Temp: 39 | FAN: 43% | PWM: 109 | P=-2  | I=50  | D=-5  | Err=-1 |
Temp: 39 | FAN: 47% | PWM: 119 | P=-2  | I=49  | D=0   | Err=-1 |
Temp: 40 | FAN: 54% | PWM: 137 | P=0   | I=49  | D=5   | Err=0  |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
gerrit313 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 23:18:
Misschien een blonde vraag maar is dit script ook geschikt voor een zelfbouw xpenology NAS?

[...]
Als dat Linux onder water is, waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
player-x schreef op zondag 03 mei 2015 @ 02:36:
Kan je daar niet gewoon de onboard PWM controller voor gebruiken?
Hoe bedoel je precies? Als ik fan control aan het bios over laat draait de boel of te zacht of te hard voor de disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Oke, ik dacht dat je een losse PID controller gebruikte via RS-232 of zo, ik begreep het al niet helemaal.

[ Voor 18% gewijzigd door player-x op 04-05-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Solomon schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:39:
Ik ben een NAS samen aan het stellen voor thuisgebruik. De NAS zal gebruikt worden voor zowel opslag van foto's en andere bestanden als erg beperkt downloaden (sickbeard, couchpotato). Hiervoor zijn budget, low-power en weinig geluid belangrijk. Ik ga in het systeem 2x 4TB harde schijven hangen (gemirrord).

Zelf heb ik onderstaande systemen samengesteld. Daarbij heb ik een aantal vragen:

Hartelijk dank!

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 104,-€ 104,-
1Samsung M471B1G73QH0-YK0€ 33,32€ 33,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,71

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 41,80€ 41,80
1ASRock AM1H-ITX€ 55,95€ 55,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,64
Ik vond het een grote plus dat de J1900 passief gekoeld is. De 5350 komt standaard met een ventilator dacht ik. Wellicht is die ook wel passief te koelen, maar toen ik aan het zoeken was waren er nog geen aftermarket koelers voor die socket. Dus wellicht ook niet eenvoudig passief te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
Thanks voor de feedback allemaal! Ik ga voor de 5350 icm een pricewatch: Arctic Cooling Alpine M1-Passive passieve koeler! Ik laat het wel even weten zodra ik alles binnen heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:50

thof

FP ProMod
thibautb schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:52:
Weet er iemand toevallig waar ik binnen eu/uk een Norcotek RPC-4224 kan vinden of iets dat er ongeveer op lijkt dus met 24 bays en liefst onder de 400 euro en ook atx psu. Ri-vier heeft er ook wel ongeveer zo een maar die is pas tegen begin mei terug te koop en de 3u 16 bays zijn ook niet zo handig van hun want 2u psu en natuurlijk dan maar 16 bays ipv 24 voor 320.
Bedankt!
Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een leuke 4U case. Had zelf wel oren naar de 4U met 16x3.5" (voor disks) en 2x5.25" (voor ssd's). Helaas is het 4U assortiment aardig uitgedund bij Ri-vier. Meende eerder ook mei te hebben zien staan op de website, maar dat kan ik niet meer terug vinden. Contact opgenomen met Ri-vier en ze verwachten pas aan het eind van het jaar weer in te kunnen kopen...
quote: thof1
Beste Ri-vier,

Voor een nieuwe server thuis ben ik op zoek naar een 4U rackmount case. In
het verleden was het aanbod bij jullie erg groot en divers. Momenteel zijn
er niet veel producten meer. Zit er een nieuwe levering of nieuwe modellen
aan te komen of is deze productgroep niet langer interessant om aan te
bieden?

Met vriendelijke groet,
...
quote: Ri-vier
Hallo ...,

Door omstandigheden kunnen we nu geen cases inkopen.
We verwachten pas eind van het jaar weer een nieuwe zending met 2U, 3U en 4U cases.

Wel hebben we nog een aantal 3U cases (16 bay): https://ri-vier.eu/2u-rack-mount-case-c-1_3_5.html
Ook nog een 4U case voor 64x 2.5 inch drives en 2U cases..

Onze excuses hiervoor.
Best regards, met vriendelijke groet,
...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
thof schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:11:
[...]

Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een leuke 4U case. Had zelf wel oren naar de 4U met 16x3.5" (voor disks) en 2x5.25" (voor ssd's). Helaas is het 4U assortiment aardig uitgedund bij Ri-vier. Meende eerder ook mei te hebben zien staan op de website, maar dat kan ik niet meer terug vinden. Contact opgenomen met Ri-vier en ze verwachten pas aan het eind van het jaar weer in te kunnen kopen...

[...]

[...]
Ik ben gegaan voor de xcase 4u 24 bracket case, was wel wat duurder maar had ook sas expander geinstalleerd. Ben er heel tevreden van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Ik heb waarschijnlijk dezelfde met LSI SAS expander backplane en draait bij mij ook prima. Heb zelf wel de (ondanks temperatuur regeling) luidruchtige fans vervangen en enige minpuntje is dat de kast i.c.m. mijn Areca controller bij opstarten de melding "VoltageSense0 : Under Voltage" geeft die de Areca dan aan mij mailt. Blijkt in de praktijk geen probleem.
XCase levert de kast erg compleet met goede rails en een afsluitbaar front (die ik niet gebruik). Door de ingebouwde SAS expander erg clean (weinig bekabeling) op te bouwen kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De prijs van die xcase 24 hot swap is al £450 zonder rails, helaas wel veel duurder dan ri-vier, maar ja als die niet leverbaar zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
thof schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:11:
Contact opgenomen met Ri-vier en ze verwachten pas aan het eind van het jaar weer in te kunnen kopen...
?

Is die fabriek ingestort of zo?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
jacovn schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 07:51:
De prijs van die xcase 24 hot swap is al £450 zonder rails, helaas wel veel duurder dan ri-vier, maar ja als die niet leverbaar zijn..
je vergeet dat de Euro zo'n 20% gedevalueerd is t.o.v. een jaar geleden. Wanneer ik XCase prijzen van nu vergelijk met de €480,- die ik in 2013 bij Ri-Vier betaalde is XCase duidelijk minder duur. Vergelijkbare kast XCase zou met wisselkoers uit 2013 €430,- kosten maar is nu met €490 ondanks de slechte wisselkoers niet veel duurder.
Volgens mij worden de XCase kasten standaard met rails geleverd dus begrijp even niet hoe jij bij een prijs zonder rails komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:04
Over expanders gesproken. Is het nog steeds een issue om SATA HDDs op een expander aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarover verschillen de meningen, revox862. Er zijn mensen die groot voorstander zijn van expanders, omdat ze gemakkelijk extra poorten leveren. De andere groep ziet weinig heil in expanders, omdat je voor hetzelfde geld of net iets extra gewoon pure HBA kaarten koopt, en dat is altijd beter dan via een expander werken. Hoeveel beter hangt af van veel dingen. ZFS RAID-Z in het bijzonder zou extra gevoelig zijn voor latency-fluctuaties omdat altijd de traagste disk de norm zet voor de rest van de disks. Bij traditioneel RAID is dit enigszins ook zo; maar daar handelt elke disk zijn eigen I/O af. Bij ZFS RAID-Z worden alle disks betrokken voor één I/O request, net als RAID3. Daarvoor geldt dat zaken als expanders of verschillende controllers kleine vertragingen kunnen veroorzaken wat leidt tot lagere performance. Het beste is als je de disks op een point-to-point verbinding aangesloten hebt. Dat was ook het hele punt van SATA en PCI-express; PLX-chips, expanders en FIS-switching doen deze eigenschap teniet en gaan eigenlijk terug naar het verouderde bus-concept van PCI.

Ik ben zelf geen voorstander van expanders. Gewoon HBA's kopen lijkt mij voor bijna alle situaties het beste. Uitzondering is als je heel veel disks wilt aansluiten en al een moederbord hebt gekocht met te weinig PCI-express slots voor het aantal disks dat men wilt. Dan heb je geen andere keus meer dan expanders gebruiken.

Grofweg de nadelen: lagere performance, compatibiliteitsproblemen, kosten soms zelfs hoger dan pure HBA's, vaak ook niet erg zuinig, niet mogelijk om op te splitsen want je hebt altijd een SAS HBA nodig.

De voordelen zijn dat je eenvoudig extra kunt uitbreiden en dat het in sommige gevallen goedkoper is per poort. Ook zijn de compatibiliteitsproblemen met moderne expanders veel minder ernstig dan de expanders van het verleden.

In de toekomst kun je met een passief PCI-express kaartje gemakkelijk SATA Express poorten bij maken; omdat SATA gaat verdwijnen en alles direct op PCI-express gegooid wordt. Dan heb je dus geen 'controller' meer, enkel PCI-express wat via andere kabels en form factors naar je storage device loopt; zoals via de SATA kabel bij SATA Express (=PCIe over de SATA kabel).

Maak eens twee lijstjes, één met HBA's en de ander met expanders. Dan kun je redelijk vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
Duidelijk CiPHER. Bedankt.

Ik was inderdaad aan het twijfelen of ik een case met of zonder expander zou kopen.
Aangezien ik nog 4 M1015 heb liggen wordt het één zonder.

Twee jaar geleden heb ik een Norco DS-24D gekocht welke ik nooit gebruikt heb (zeer ontevreden over de backplanes). Hopelijk is de kwaliteit van de X-Case RM 424-Gen II beter :)

[ Voor 34% gewijzigd door revox862 op 05-05-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:42:
Daarover verschillen de meningen,
inderdaad, ik denk dat de nadelen van expanders overtrokken worden. Performance met ZFS heb ik geen ervaring mee. Wel gebruik ik drie expanders en merk voor thuisgebruik weinig performance verschil. Zou verwachten dat bijvoorbeeld scrubben van raidset IO intensief is en daarbij merk ik geen verschil. Scrub tijden zijn vergelijkbaar voor raidsets die direct aan de controller hangen en die aan de expanders hangen.
Wanneer je expanders voor harde schijf aansluitingen ziet als dat wat switches zijn voor netwerkaansluitingen is er weinig mis mee.
Stel je wilt 24 schijven wilt aansluiten dan heb je zes SAS aansluitingen nodig. In praktijk zijn dat dan twee of drie controllers die op je moederbord moeten passen. Vind een controller met SAS expander dan eleganter en vooral wanneer je een moederbord met onboard SAS combinereert met een kast met een SAS expander backplane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
Ook een goed punt BartNL. Dat is waarom ik twijfel. Meerdere HBAs of één HBA en een expander.

Overigens zou ik bij SAS HDDs geen bezwaar hebben tegen expanders.

[ Voor 27% gewijzigd door revox862 op 05-05-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
ik heb nu meer dan 50 Seagate S-ATA 3TB en 4TB schijven aan SAS expanders hangen in hardware raid-5 en raid-6 arrays. Volgens de horror verhalen op internet zou ik waardeloze performance (expanders), veel defecte schijven (Seagate), rare storingen (s-ata achter SAS) en verlies van data hw (raid-5 met 4TB schijven) moeten hebben. In mijn geval werkt het al jaren zonder deze problemen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
BartNL schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:17:
[...]

je vergeet dat de Euro zo'n 20% gedevalueerd is t.o.v. een jaar geleden. Wanneer ik XCase prijzen van nu vergelijk met de €480,- die ik in 2013 bij Ri-Vier betaalde is XCase duidelijk minder duur. Vergelijkbare kast XCase zou met wisselkoers uit 2013 €430,- kosten maar is nu met €490 ondanks de slechte wisselkoers niet veel duurder.
Volgens mij worden de XCase kasten standaard met rails geleverd dus begrijp even niet hoe jij bij een prijs zonder rails komt?
Jij hebt gelijk, ik had niet goed gekeken, bij een ingerichte server gekeken :( daar leek het een optie te zijn.
Met normale backplane met mini sas is het £335 met rails. (Incl UK vat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietb
  • Niet online
Ter vervanging van mijn (toch wel wat langzaam wordende) DS211+, zat ik in eerste instantie te denken aan een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T. Tot dat ik bedacht, kan ik dat niet zelf bouwen? :)

Wat ik wil bereiken is een simpele NAS (ik denk xpnology), die ik met name gebruik om te downloaden en om spul naar mijn mediaplayer te streamen. Deze moet ook uitbreidbaar zijn, mijn 2 huidige disks zijn vrij ver vol en het zou ook leuk zijn als ik over een paar jaar bijvoorbeeld de CPU nog zou kunnen upgraden.

De twee configs die ik tot dusver heb (zonder hdd's, ik wil kunnen uitbreiden naar 6 disks):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 46,95€ 46,95
1ASRock AM1H-ITX€ 53,95€ 53,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 70,18€ 70,18
1Sandisk Ultra Fit 16GB Zilver€ 9,75€ 9,75
1Arctic Cooling Alpine M1-Passive€ 7,60€ 7,60
1Crucial BLS8G3D1609ES2LX0CEU€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,13

En:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2030 Boxed€ 49,95€ 49,95
1ASRock Z77M€ 75,23€ 75,23
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Supermicro SNK-P0046P€ 22,08€ 22,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,91

Qua prijs scheelt het dus niet zo veel, ware het niet dat de Intel variant een (in mijn ogen) minder mooie kast heeft en waarschijnlijk wat meer energie zal verbruiken (is dat wel zo?).

Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
voor de intel socket 1150 mobo nemen op basis B85 of H87 chipset, meer s-ata poorten rechtstreeks op chipset, meer keus en daardoor meer waar voor je geld. Ook al omdat je aangeeft in de toekomst mogelijk nog CPU te willen upgraden is moderne socket aan te raden.
Kast vind ik Fractal Design ook mooier maar je zou dan ook een Core 1500 kunnen nemen die qua prijs tussen je huidige keuzes in zit.
Passieve koeling snap ik met meerdere harddisks en actief gekoelde behuizing niet zo maar is proberen waard. zou eerst met stock koeler proberen of je die boven ander geluid uit hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietb
  • Niet online
Thanks, ik was er stomweg vanuit gegaan dat de 1155 chipset nieuwer zou zijn dan de 1150 :)

Updated Intel config:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3240 Boxed€ 56,-€ 56,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
Pietb schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:17:
Ter vervanging van mijn (toch wel wat langzaam wordende) DS211+, zat ik in eerste instantie te denken aan een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T. Tot dat ik bedacht, kan ik dat niet zelf bouwen? :)

Wat ik wil bereiken is een simpele NAS (ik denk xpnology), die ik met name gebruik om te downloaden en om spul naar mijn mediaplayer te streamen. Deze moet ook uitbreidbaar zijn, mijn 2 huidige disks zijn vrij ver vol en het zou ook leuk zijn als ik over een paar jaar bijvoorbeeld de CPU nog zou kunnen upgraden.

De twee configs die ik tot dusver heb (zonder hdd's, ik wil kunnen uitbreiden naar 6 disks):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 46,95€ 46,95
1ASRock AM1H-ITX€ 53,95€ 53,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 70,18€ 70,18
1Arctic Cooling Alpine M1-Passive€ 7,60€ 7,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,13

En:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2030 Boxed€ 49,95€ 49,95
1ASRock Z77M€ 75,23€ 75,23
1Supermicro SNK-P0046P€ 22,08€ 22,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,91

Qua prijs scheelt het dus niet zo veel, ware het niet dat de Intel variant een (in mijn ogen) minder mooie kast heeft en waarschijnlijk wat meer energie zal verbruiken (is dat wel zo?).

Any thoughts?
Zelf ben ik met een vergelijkbare NAS afgegaan op stroomverbruik, dit is voor de AMD cpu een stuk lager dan voor de Intel (typical power consumption van ~20 Watt vs. ~45 Watt). Ook in Idle verbruik scoort de AMD een stuk lager. Dit gaf voor mij de doorslag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solomon schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:30:
Zelf ben ik met een vergelijkbare NAS afgegaan op stroomverbruik, dit is voor de AMD cpu een stuk lager dan voor de Intel (typical power consumption van ~20 Watt vs. ~45 Watt). Ook in Idle verbruik scoort de AMD een stuk lager. Dit gaf voor mij de doorslag!
Hoe kom je aan deze opvattingen? Dat AMD zuiniger zou zijn in typical power consumption en in idle power consumption?

Want volgens mij is het heel anders:

idle power consumption: AMD en Intel gelijk (CPU sowieso maar <0,5watt en de chipset en andere onderdelen geven dus de doorslag)
typical power consumption is bij AMD ongeveer twee keer zo hoog als Intel; omdat AMD ongeveer de helft werk kan verzetten per watt vergeleken met Intel chips. Intel chips zijn grofweg twee keer beter met 'task energy'.

Voor je NAS zal idle power consumption het enige relevante zijn. Dus een 100W chip kan zuiniger zijn dan een 10W chip.

Als je reviews leest, dan zijn die veelal slecht uitgevoerd. Soms wordt voor het ene bordje een DC-DC voeding gebruikt en de andere krijgt een dikke ATX voeding van 800 watt. Dan kun je begrijpen dat de uitslag die je krijgt heel anders is dan bij een eerlijke vergelijking. Pas dus op met slechte online reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Correct, het zijn tegenwoordig niet de CPU's meer die het IDLE verbruik verhogen, maar juist de chipset, het verschil tussen een bord met alle toeters en bellen en een kaal bord kan zomaar 30W zijn.

Dus als je regelmatig bv video's (re)encode dan ben je beter af met een Intel CPU, bouw je een NAS/server die ook als HTPC dienst moet kunnen doen ben je weer beter af met een AM1 of FM2 systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
De X-Case RM 424-Gen II is inmiddels niet meer op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
iozone -r 4096 -s 32g
        Iozone: Performance Test of File I/O
                Version $Revision: 3.408 $
                Compiled for 32 bit mode.
                Build: Solaris10gcc

Contributors:William Norcott, Don Capps, Isom Crawford, Kirby Collins
                     Al Slater, Scott Rhine, Mike Wisner, Ken Goss
                     Steve Landherr, Brad Smith, Mark Kelly, Dr. Alain CYR,
                     Randy Dunlap, Mark Montague, Dan Million, Gavin Brebner,
                     Jean-Marc Zucconi, Jeff Blomberg, Benny Halevy, Dave Boone,
                     Erik Habbinga, Kris Strecker, Walter Wong, Joshua Root,
                     Fabrice Bacchella, Zhenghua Xue, Qin Li, Darren Sawyer.
                     Ben England.

Run began: Thu May  7 00:28:02 2015

Record Size 4096 KB
        File size set to 33554432 KB
        Command line used: iozone -r 4096 -s 32g
        Output is in Kbytes/sec
        Time Resolution = 0.000001 seconds.
        Processor cache size set to 1024 Kbytes.
        Processor cache line size set to 32 bytes.
        File stride size set to 17 * record size.
                                                            random  random    bkwd   record   stride
              KB  reclen   write rewrite    read    reread    read   write    read  rewrite     read   fwrite frewrite   fread  freread
        33554432    4096 1516680 1515946  2414383  2430882 2266294 1570905 2223904  5529880  1409496  1482200  1010742 1616574  2178559

iozone test complete.

What have I done :o meer in de loop van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2.4GB/s Lezen en 1.5GB/s schrijven :+ netjes! :D

[root@NAS ~]# cd /archive/Benchmark/
[root@NAS Benchmark]# /opt/iozone/bin/iozone -r 4096 -s 32g
        Iozone: Performance Test of File I/O
                Version $Revision: 3.430 $
                Compiled for 32 bit mode.
                Build: linux

Contributors:William Norcott, Don Capps, Isom Crawford, Kirby Collins
                     Al Slater, Scott Rhine, Mike Wisner, Ken Goss
                     Steve Landherr, Brad Smith, Mark Kelly, Dr. Alain CYR,
                     Randy Dunlap, Mark Montague, Dan Million, Gavin Brebner,
                     Jean-Marc Zucconi, Jeff Blomberg, Benny Halevy, Dave Boone,
                     Erik Habbinga, Kris Strecker, Walter Wong, Joshua Root,
                     Fabrice Bacchella, Zhenghua Xue, Qin Li, Darren Sawyer,
                     Vangel Bojaxhi, Ben England, Vikentsi Lapa.

Run began: Thu May  7 06:59:34 2015

Record Size 4096 kB
        File size set to 33554432 kB
        Command line used: /opt/iozone/bin/iozone -r 4096 -s 32g
        Output is in kBytes/sec
        Time Resolution = 0.000001 seconds.
        Processor cache size set to 1024 kBytes.
        Processor cache line size set to 32 bytes.
        File stride size set to 17 * record size.
                                                              random    random     bkwd    record    stride
              kB  reclen    write  rewrite    read    reread    read     write     read   rewrite      read   fwrite frewrite    fread  freread
        33554432    4096  1423185  1967671  2159704  3229728   470640  2611086   743517   7569961    568086  2769875  2686483  3027544  3543088

iozone test complete.

Eitje :)

PS: Wat een poep benchmark :+ 7.5GB/s rewrite, i wish :)

[ Voor 133% gewijzigd door FireDrunk op 07-05-2015 07:06 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die benchmark is - net als Bonnie - niet geldig op write-back mechanismen. Er wordt geen lead-in en geen cooldown toegepast tussen de benchmarks, dus dat betekent cache contamination - je bent deels je RAM aan het testen met kunstmatige I/O en verkeerde timing. De benchmark houdt bijvoorbeeld al op terwijl de gegevens nog verwerkt worden; en begint al wanneer de data van de vorige benchmark nog bezig is.

Je kunt dit soort tools enkel gebruiken op losse disks zonder complexe mechanismen ertussen. Ze zijn niet gemaakt voor write-back mechanismen, zoals ook bijvoorbeeld een dikke hardware RAID controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
revox862 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:03:
De X-Case RM 424-Gen II is inmiddels niet meer op voorraad.
En is pas over 8 weken weer op voorraad. Toch maar voor de expander versie gaan? Ik durf het eigenlijk niet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CiPHER, begrijp ik allemaal hoor, ik was meer aan het trollen :)

Weet jij zo een benchmark die wel goed is?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
revox862 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:26:
[...]

En is pas over 8 weken weer op voorraad. Toch maar voor de expander versie gaan? Ik durf het eigenlijk niet. :|
Gewoon doen, valt het tegen zet je hem in V&A en neem ik hem over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Vraagje tussendoor :) Ik heb een ASRock H77 Pro4-M moederbord. Deze ondersteund officieel geen ECC geheugen, maar mijn CPU (een Intel Xeon E3-1265L V2) doet dit wel. Heeft het in een dergelijke setup nut om toch voor ECC geheugen te gaan?

Het is namelijk zo dat ik die machine wil upgraden van 8GB RAM naar 32GB (zodat ook mijn VMs wat beter lopen). Er draait ZFS en Linux software RAID (ivm iSCSI) op, samen met KVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Xudonax schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 13:25:
Vraagje tussendoor :) Ik heb een ASRock H77 Pro4-M moederbord. Deze ondersteund officieel geen ECC geheugen, maar mijn CPU (een Intel Xeon E3-1265L V2) doet dit wel. Heeft het in een dergelijke setup nut om toch voor ECC geheugen te gaan?
Nee, daar de chipset het ook moet ondersteunen, je hebt dus een ander moederbord nodig.

Als je later overweegt om toch een ECC onderteunende mobo te nemen, dan kan je nu al ECC geheugen kopen, daar het prima werkt in je mobo als gewoon geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Daar was al ik al bang voor ja... Aangezien DDR4 toch om de hoek staat te kijken en ik niet van plan ben om binnenkort te upgraden naar iets nieuws (het zijn nog socket 1155 CPU's ;) ) blijf ik dan maar bij non-ECC geheugen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dergelijke S1155 zijn prima tweede hands te krijgen op eBay bv voor een schappelijke prijs.

Want de nieuwere borden en CPUs zijn niet bijzonder veel beter wat je nu hebt, is zeker het overwegen waar imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Laatst online: 20-01 18:05
Mijn nieuwe (MKB) toko heeft een fileserver nodig en om dat ik graag zfs wil, ga ik zelf weer bouwen.
OS wordt nas4free (draai ik prive al geruime tijd naar tevredenheid).

Config heb ik als volgt:

- Supermicro X9SCL-F
- Intel Celeron G1610
- Kingston KAC-VR316L/8G (ECC)
- Seasonic 360
- 3 x WD Green WD10EZRX 1TB

Geheel wordt een RAID-Z opzet en OS op een USB stick en gaat in een case die ik nog heb staan.

Zie ik nog dingen nog over het hoofd?

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
de ondersteuning:
wat als een onderdeel de geest geeft?
Kan de toko overleven als de fileserver er een dagje (of 2) uit ligt?
eventueel een 2de server als backup ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Laatst online: 20-01 18:05
- backups worden dagelijks offsite (meerdere plekken) gemaakt op zfs systemen (die ik ook volledig in beheer heb)
- een paar dagen eruit liggen dat kan wel
- bestanden die op die server staan zijn vooral voor de back office. Het is een zalencentrum dus het meeste is niet mission critical.

Mijn vraag ging vooral over het hardware gedeelte zelf, of ik daar niet iets over het hoofd zie.

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
BartNL schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 18:38:
Gewoon doen, valt het tegen zet je hem in V&A en neem ik hem over ;)
Nah :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 01-10 19:45
Is het nog aan te raden om een (quad) avaton te kopen? Of komt intel binnenkort met iets nieuws hiervoor?

Ik wil mijn oude debian servertje upgrade naar wat modernere specs. Downloaden, streamen en 1 (2?) VMs wordt het takenpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:41
lowfi schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:06:
Is het nog aan te raden om een (quad) avaton te kopen? Of komt intel binnenkort met iets nieuws hiervoor?
Xeon D-1520

http://ark.intel.com/prod...-D-1520-6M-Cache-2_20-GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:45

Michelli

LL.M

Ik weet niet in hoeverre die vergelijkbaar is met een Avoton. Het stroomverbruik is oa vele malen hoger en de richtprijs is meer dan 2x hoger dan die voor een quadcore Avoton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Aangezien ik toch zit te kijken wat ik met mijn NAS ga doen (het is nu een Celeron G1610 welke ik wilde vervangen met de Xeon uit mijn gamebak) vind ik het best interessant, alleen zou ik dan wél weer de D-1540 willen ivm net iets meer CPU power :P Keuzes keuzes...

EDIT: En bedenk wel dat een (gedeelte van) het hogere energieverbruik ook komt doordat hier 2x 10GBe in de SoC zelf verwerkt zit. Dat, en in totaal krijg je iets van 24 PCIe 3.0 lijnen, in tegenstelling tot de 16 PCIe 2.0 lijnen van Avoton. En natuurlijk de ondersteuning voor 128GB RAM mocht je dat willen (en het geld hebben voor ECC RDIMMs). Dus ja, het gebruikt wel (flink) meer dan een Avoton, maar aan de andere kant krijg je daar ook weer een hoop voor terug IMO.

Het is tijd dat 10GBe switches e.d. eens wat betaalbaarder worden :P

[ Voor 50% gewijzigd door Xudonax op 10-05-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:45

Michelli

LL.M

Ik zit zelf te twijfelen of ik zal wachten op Denverton, maar volgens geruchten komt deze pas eind dit jaar uit. Gezien ik nog thuis woon, wil ik namelijk wel proberen om het stroomverbruik niet al te hoog te laten zijn. Daarnaast heb ik niet een enorm krachtige CPU nodig, want de NAS zal hooguit maar 1 à 2 streams moeten transcoderen en de meeste downloads zullen waarschijnlijk 's nachts plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 01-10 19:45
Ja die had ik ook gezien. Maar ik zag dat het boardje daarvan een MSRP heeft van 900 USD (ok wel met 2x10gb LAN). Dat is tweemaal zoveel als een avaton 8 core, even het dure geheugen buiten beschouwing gelaten.

Bovendien erg slecht leverbaar doordat facebook & co al deze boardjes wegkapen van de consumenten...

Op korte termijn vind ik dat nog niet echt een goede optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Xudonax schreef op zondag 10 mei 2015 @ 13:38:
Het is tijd dat 10GBe switches e.d. eens wat betaalbaarder worden :P
Als je voldoende hebt aan 2 of 4 10Gbit poorten, dan zijn 10Gbit switches al tijdje goed betaalbaar!

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumb/2000570422.jpeg Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumb/2000563488.png

En de Xeon D 1540 ITX bordjes staan al in de prijsvergelijker, alleen nog niet leverbaar.

Persoonlijk zou ik liever een (m)ATX zien, zodat je beter gebruik kan maken van alle 32 PCIe lanes.

[ Voor 14% gewijzigd door player-x op 11-05-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Helaas met SFP+ .. Als het nu met RJ-45 was geweest had ik ze thuis staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebulans
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik lees en volg dit en het grote zuinige server topic met enige regelmaat. De reden hiervan is mijn in de loop der jaren bij elkaar gesprokkelde zelfbouw nas. Wat twee jaar geleden begon als een esxi server die ik overgenomen heb van een mede-tweaker, werd stukje bij beetje een steeds grotere FreeNAS server bestaande uit bij elkaar geraapte onderdelen. Zojuist is 1 van de 5 schijven uitgevallen, de overige vier geven voldoende errors om de hele zooi maar eens te vervangen, en tegelijkertijd het monster maar eens wat zuiniger proberen te maken. Hieronder een overzicht van wat er nu in de meterkast verstopt staat:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MSI 760GA-P43 (FX)€ 0,-€ 0,-
4Samsung Spinpoint F3 HD203WI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate SV35.5 ST2000VX000, 2TB€ 92,90€ 92,90
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 69,-€ 69,-
1Intel PRO/1000 GT€ 25,03€ 25,03
1Silverstone SST-CP06 4x SATA€ 8,95€ 8,95
1GeIL Value PLUS GVP316GB1333C9QC€ 153,38€ 153,38
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 37,79€ 37,79
1Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB€ 36,90€ 36,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,95

Na het lezen van de wat meer recentere posts ben ik zelf op het volgende gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 36,95€ 36,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
3Toshiba HD SATA 64MB MD04ACA400 7200rpm, 4TB€ 119,95€ 359,85
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 16,26€ 16,26
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 27,-€ 27,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,81

Ik FreeNAS gaan draaien en de 5x 2tb dus gaan vervangen voor 3x 4tb, de kast en het ram geheugen wil ik overzetten, daarnaast heb ik nog een300W be quit!! voeding liggen die ik wil gebruiken. Zien jullie nog gekkigheden, of valt er iets op wat ik misschien vergeten ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:25

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Wat wil je gaan draaien op je nieuwe server? Nog steeds ESXi? Wat ga je gebruiken als fileserver? FreeNAS, Windows Server?

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:25

FREAKJAM

"MAXIMUM"

dubbelpost

[ Voor 92% gewijzigd door FREAKJAM op 11-05-2015 13:34 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebulans
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Enkel FreeNAS :) Zal het ook even in de post vermelden, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
player-x schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:58:
En de Xeon D 1540 ITX bordjes staan al in de prijsvergelijker, alleen nog niet leverbaar.

Persoonlijk zou ik liever een (m)ATX zien, zodat je beter gebruik kan maken van alle 32 PCIe lanes.
Alleen helaas nog zonder prijs :P
Wat maat betreft past ITX mij perfect, ik heb met die SuperMicro bordjes enkel een SAS/SATA controller nodig om het af te maken. En een mooie kleine behuizing waar alles in past, ik zit een beetje te azen op een 2e hands HP MicroServer Gen7, kwestie van gaatje maken voor het IO shield van het moederbord en gaan :)

Om het helemaal af te maken was een mPCIe slot nog welkom geweest, maargoed.

Als ik het trouwens goed bekijk dan komt er "slechts" 24x PCIe 3.0 uit de CPU wat op gaat aan het x16 slot en de x4 M.2 aansluiting. De laatste x4 gaat naar de BCM/IPMI gok ik? Dan is er enkel nog een PCIe 2.0 x8 beschikbaar vanuit de PCH als ik het onderstaande diagram mag geloven.

Afbeeldingslocatie: http://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2015/03/Intel-Broadwell-DE-Block-Diagram.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel een bruut ding hoor, 128GB ram, ecc, 10Gb, en ook echt goede prestaties...

MSRP van 800-1000 dollar is wel stevig... Dat is nog weer een stukje duurder dan Avoton... Wel meer featutes natuurlijk.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Inleiding:
Ik wil graag een eigen NAS bouwen, omdat ik een grote hoeveelheid data heb die ik betrouwbaar wil opslaan.
Nu heb ik nog een desktop met vier ext4fs HDD's waar al mijn data wordt opgeslagen. De desktop wordt niet meer voor andere doeleinden dan dat gebruikt.

De huidige situatie voldoet niet meer. Ten eerste heb ik een paar keer corrupte bestanden gehad. Dat wil ik voorkomen en daarom wil ik graag een ZFS bestandssysteem gebruiken.
Een ander probleem is dat de desktop oud is. De hardware is verouderd en merkbaar traag naar hedendaagse standaarden.
Ook biedt de huidige kast geen ruimte meer voor meer HDD's, dus dat is ook een probleem.

Het doel is om een nieuw systeem met ZFS te gaan bouwen dat als NAS / Backup server gaat functioneren.

Voor ik met een hardwarelijstje kom heb ik een paar vragen m.b.t. de behuizing die ik moet gaan kiezen. Ik weet op dit moment eigenlijk alleen nog maar dat ik waarschijnlijk een moederbord nodig ben met ECC geheugen ondersteuning en minimaal 8 S-ATA aansluitingen

Vragen:

1) Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van een kast waar nu minimaal 4 HDD's in moeten en op termijn nog minimaal 4 HDD's bij komen?
(natuurlijk moet er genoeg ruimte zijn om de HDD's te plaatsen, het gaat mij om praktische tips die ik mee kan nemen)

2) Biedt een 'profesionele' rack behuizing veel voordelen t.o.v. een 'tower' model?

3) Mijn huidige kast was voor zijn tijd wel goed. De HDD's worden in twee kunstofklemmen geklikt en zo in de kast geschoven. Dit lijkt handig, maar in de praktijk is het niet handig als er vier HDD's in zitten, omdat ik alle vier HDD's naar voren moet trekken om ééntje te kunnen ontkoppelen. Je kunt anders de stroom en S-ATA niet los krijgen. Het klik / schuif systeem resoneert soms ook vervelend.
Zijn de klik / schuif systemen tegenwoordig beter of zijn er misschien alternatieve bevestigingssystemen die goed werken?
Zou het misschien handig zijn om de HDD's elk in een eigen (hot-swappable?) bracket te monteren, zodat je na de initiële installatie niet zit met de kabeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Drie vragen:

Wat is je budget, met dat bedoel ik wil je een (onnodige extra) luxe kast, of wil je gewoon iets dat werkt.
Wil je server grade data veiligheid, of gewoon goede veiligheid is voldoende.
Wat ga je nog meer op de server doen. (denk aan VM's video encoding of andere zware taken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:41
Ik ben ook aan het orienteren voor een zelfbouw NAS / Server.
Na doorlezen van dit topic (niet alle 720 pagina's) en het bedenken van mijn eigen ideeën zijn de wensen ongeveer zo;

Doel: Download / Opslag / Media transcoding
Systeem komt te draaien op XPEnology, daar heb ik prettige ervaring mee, en bevat de packages die ik wil
SHR raid (ivm eventuele toekomstige prijsschommeling in schijven en verloren ruimte bij Raid 5 wanneer verschillende grootte schijven gebruikt worden)
Ik wil starten met 3x 5TB, maar voldoende ruimte voor uitbreiding zodra het geldschip binnenvaart. (WD RED schijven?)
1x gigabit lan is voor mij voldoende lijkt me.
Transcoden van 1080p meteriaal voor Plex mag geen probleem zijn voor de machine.
Downloaden / unrarren / fileserver bereikbaar vanaf meerdere locaties.
VPN server
USB 3.0

Voor mijn gevoel zou ik voldoende moeten hebben aan de volgende inventaris
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4300 Tray€ 61,30€ 61,30
1Gigabyte GA-78LMT-USB3€ 56,90€ 56,90
3WD Red SATA 6 Gb/s WD50EFRX, 5TB€ 226,-€ 678,-
1Supermicro 731I-300€ 104,21€ 104,21
1Adata Superior S102 Pro 32GB Grijs€ 17,16€ 17,16
1Arctic Alpine 64 PLUS€ 9,37€ 9,37
1Microsoft Wired Keyboard 200 for Business Zwart€ 6,51€ 6,51
1Eminent Optical Mouse Holland€ 1,99€ 1,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,95€ 52,95
1LC-Power LC600-12 V2.31 (450W)€ 32,83€ 32,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,22

Mis ik nog iets? of heeft iemand betere suggesties?

@Xudonax bedankt voor deze vitale tip :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zilverdael80 op 14-05-2015 10:56 . Reden: OS sticky toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
In plaats van een moederbord zoeken met 8+ SATA zou ik eigenlijk altijd gaan voor een IBM M1015 of een van z'n broertjes. De reden hiervoor is dat de extra SATA poorten op het moederbord vaak door een goedkope controller (ASMedia, goedkope Marvell etc.) geleverd worden en in mijn ogen minder stabiel zijn dan een fatsoenlijke controller. Het enige nadeel is dat je een SFF-8087 (mini SAS) naar 4x SATA kabel moet gebruiken om je schijven aan te sluiten, en dat je er wat meer geld voor kwijt bent.

Aan de andere kant, veel server-grade moederborden (bijv. Supermicro) hebben vaak al een fatsoenlijke extra controller aan boord :)

En @Zilverdael80: misschien nog een kleine SSD/USB stick erbij voor het OS? Tenzij dit niet nodig is bij XPEnology, dat zou ik niet weten aangezien ik er geen ervaring heb met dat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:25:

Mis ik nog iets? of heeft iemand betere suggesties?
Ik snap de keuze van de meeste onderdelen eigenlijk niet. Kun je reden voor elk onderdeel geven, dat maakt het misschien wat duidelijker.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:41
-The_Mask- schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:05:
[...]

Ik snap de keuze van de meeste onderdelen eigenlijk niet. Kun je reden voor elk onderdeel geven, dat maakt het misschien wat duidelijker.
De keuze van de onderdelen is meer bepaald op prijs en betaalbaarheid van het geheel. Daar zit niet een specifieke logica achter ... Ik heb helaas te weinig kennis van de mogelijkheden van vandaag om specifieker te zoeken, en / of de voor en nadelen van elk component te kunnen benoemen.
Deze lijst leek mij echter een redelijke lijst voor de wensen zoals ik ze heb opgeschreven.

Er draait nu een oude desktop PC met 1,5+2+2 TB schijven, die ruimte word te klein, heeft geen USB3 en te weinig mogelijkheden om deze op te kietelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kies je voor AMD?
Waarom kies je voor WD Red?
Waarom kies je voor een ATX voeding voor 3 schijfjes?

Heb je al naar de J1900 bordjes gekeken met ingebouwde DC-DC voeding? Dat lijkt me een veel betere setup voor een startende build. Kun je je budget ook flink naar beneden bijstellen, want 1000 euro voor een instap NAS met drie schijfjes vind ik wel erg duur. En zou je dure schijven willen, dan zou ik de 6TB aanraden omdat deze van de nieuwere 1200GB platters gebruikmaken. De 5TB is de mindere versie die wel 5 platters heeft maar dat met ietwat oudere 1000GB platters moet doen.

Voor 3 schijfjes zou DC-DC voeding ook veel beter zijn (zuiniger, goedkoper). En 1,5 volt geheugen dat is iets van het verleden in het jaar 2006. Nu gebruiken we 1,0, 1,1, 1,25 en 1,35v. Kies bij voorkeur modern en nieuw geheugen (van de Ballistix reeks) en niet het oudere 1,5 volt geheugen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
player-x schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 18:11:
Drie vragen:

Wat is je budget, met dat bedoel ik wil je een (onnodige extra) luxe kast, of wil je gewoon iets dat werkt.
Wil je server grade data veiligheid, of gewoon goede veiligheid is voldoende.
Wat ga je nog meer op de server doen. (denk aan VM's video encoding of andere zware taken.)
Het budget heb ik nog niet vastgesteld. Op dit moment zou ik €500,- kunnen besteden, maar als ik een paar maanden overbrug dan zou ik het wel tot €1000,- kunnen opschroeven.

Ik heb niet zo veel verstand van computerkasten en weet daarom ook niet goed wat nodige of onnodige extra's zijn.
Er zijn 'hippe' computerkasten gericht op gamers met 'mooie' vormen, kleurtjes of verlichting etc. Dat zijn dingen die mij totaal niet interesseren en ik er eigenlijk liever niet op zou hebben, want totaal niet relevant voor een server / NAS.

Ik weet ook niet wat je onder server grade data veiligheid verstaat. Ik heb een poederblussertje in de meterkast hangen, maar ik heb geen nood-stroom voorziening o.i.d.

Wat ik wel weet is dat er nu een goede oplossing moet komen voor mijn groeiende data verzameling. Vooral de belangrijke data wil ik veiligstellen, omdat die uniek is en niet op andere manieren is terug te halen.
Daarom ben ik bereid om iets meer geld te investeren in een goede kast voor het nieuw te bouwen systeem. De kast is de basis en ik geef nu liever iets meer geld uit zodat ik bij wijze van spreken de komende tien jaar goed zit.

Praktische dingen zoals kabelmanagement of ruimte c.q. bewegingsvrijheid om onderdelen te plaatsen kan ik lastig beoordelen.
Wat ik wel graag wil is dat het een degelijke kast is die relatief stil is en niet resoneert of bijgeluiden produceert.
Het lijkt mij ook heel handig als het geheel nog enigszins draagbaar is mocht de nood aan de man zijn. Dit laatste zal wel lastig zijn bij een systeem waar ook minimaal 8 HDD's in moeten passen dus is dat van secundair belang.

Een rack behuizing was misschien praktisch dacht ik, omdat deze de ruimte efficiënter benut. Geen lastige problemen met kabeltjes die eigenlijk te kort zijn, zoals bij sommige tower-kasten.
Ook lijkt het me makkelijker ergens te plaatsen, in de meterkast of in een TV meubel o.i.d.
Dit is echter een veronderstelling, ik heb geen ervaring met dit soort kasten. In de pricewatch kun je dergelijke kasten ook bijna niet vinden. Ik zag wel een Ri-vier, maar die zijn niet meer leverbaar begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
@ Zilverdale80, je gekozen Supermicro kast 731l-300 word geleverd met een 300 watt voeding.

Voor een tweede ZFSguru systeempje Ik heb zelf laatst voor een ASRock Z87E-ITX,6x Sata + Intel Nic socket 1150V + Intel G3258 gekozen, lekker zuinig met zes schijven 20Watt Idle, 42Watt load.

Misschien overdone maar met de gedachten ik kan er altijd nog een pittige Windows Pc van maken, ieder geval geen spijt van. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Habana op 14-05-2015 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
HyperH schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:57:
Ik heb niet zo veel verstand van computerkasten en weet daarom ook niet goed wat nodige of onnodige extra's zijn.
Nee wat ik bedoel wil je extra geld uitgeven voor hotswap bays, of denk je zo als ik, en pak je een schroeven draaier en steek er wat meer werk in het bouwen.

Het verschil tussen deze budget kast en deze luxe kast is 120 euro.

In gebruik is er geen verschil, in prijs, grote en gebruiksgemak des te meer.
Ik weet ook niet wat je onder server grade data veiligheid verstaat. Ik heb een poederblussertje in de meterkast hangen, maar ik heb geen nood-stroom voorziening o.i.d.
daar bedoel ik mee, ben je berijd om 200 euro meer te besteden voor beperkte extra veiligheid van ECC, er zijn twee meningen hier over, een groep vind het voor thuis gebruik overdreven de andere vind het ook voor thuis gebruik zeer wenselijk.

Wil je er meer over weten, lees een paar pagina's terug, en lees de discussies over ECC.
Wat ik wel weet is dat er nu een goede oplossing moet komen voor mijn groeiende data verzameling. Vooral de belangrijke data wil ik veiligstellen, omdat die uniek is en niet op andere manieren is terug te halen.
Bedenk wel, zelfs ZFS is geen alternatief voor een echte backup, want ook bij ZFS kan er onherstelbare schade aan je array plaats vinden, en hoewel de kans veel kleiner is, zijn de gevolgen bij ZFS als het echt mis gaat nagenoeg niet te herstellen.

Ik zelf gebruik een oude server als offline backup van mijn belangrijkste onvervangbare data, die 1x per week opstart en dan van bepaalde folders de backup synchroniseert.
En daarnaast heb ik BuddyBackup, waarmee ik bij een vriend mijn onvervangbare data encrypted opsla, en hij dat vice versa doet met zijn data doet.
Het nieuwe BTSync is daar ook prima voor te gebruiken, werkt op oa Windows, Linux, iOS, WP, en Android.
Dit laatste zal wel lastig zijn bij een systeem waar ook minimaal 8 HDD's in moeten passen dus is dat van secundair belang.

Het lijkt mij ook heel handig als het geheel nog enigszins draagbaar is mocht de nood aan de man zijn.
Als je budget het toelaat, dan is de DS380 waarschijnlijk de beste keuze voor je.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1392026972.jpeg

Heb je niet genoeg aan je 8 bays, kan je later altijd een externe behuizing als deze er bij nemen.

Dit zou mijn keuze zijn voor een compact systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 306,41€ 306,41
1Toshiba MQ Series, 2TB€ 94,34€ 94,34
1Silverstone DS380€ 169,44€ 169,44
2Kingston KAC-VR316L/8G€ 60,03€ 120,06
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 45,13€ 45,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,38

Je kan hier in ook prima een goedkoop Atom of S1150 ITX bordje in kwijt zonder ECC, en dan bespaar je ongeveer 200 euro.

Hier is een goedkoper systeem, maar wel wat meer werk om te bouwen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 34,20€ 34,20
1ASRock C226 WS€ 200,32€ 200,32
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 53,35€ 53,35
1DeepCool Gammaxx S40€ 18,-€ 18,-
2Kingston KAC-VR316L/8G€ 60,03€ 120,06
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 490,88

En dit is een prima budget systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 34,20€ 34,20
1Gigabyte GA-B85M-D2V€ 52,50€ 52,50
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 53,35€ 53,35
1DeepCool Gammaxx S40€ 18,-€ 18,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,95€ 52,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,95

Persoonlijk zou ik voor dit laatste systeem kiezen, daar het prima zijn werk zal doen, en als je wat wilt vervangen, voor andere snellere hardware, dan verlies je op zich maar weinig geld.

Als je later meer HDDs wilt, heb je alleen wel een goedkope SATA controller kaartje nodig.

Een 2.5'' HDD voor de OS en tijdelijke downloads, zou ik zeker nemen, verdien je zelfs redelijk vlot terug via de energie besparing.

De HDDs voor je opslag moet je zelf kiezen, maar mijn voorkeur gaat naar zo groot mogelijk met een goede prijs/GB verhouding.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 14-05-2015 18:01 ]

Pagina: 1 ... 180 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.