Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Michelli schreef op woensdag 08 april 2015 @ 17:02:
[...]

Zelfs al zou ik later 4 2,5 inch drives toevoegen, is dat zelfs nog mogelijk ;)
deze past wel: pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S

12 poorten, 4 op 1 controller (voor je interne 2.5" bays) en 8 voor je 8 hotswap bays..

er zit alleen wel 1 nadeel aan, de geadviseerde SFX psu past er dan niet meer in, maar een pricewatch: Seasonic SS-250SU valt creatief vast te maken aan de bovenkant van de kast, zodat je meer dan genoeg ruimte overhoudt in de kast voor je mobo.

[edit] de complete setup die ik draai er mee: inventaris: DS380

[ Voor 19% gewijzigd door DXaroth op 09-04-2015 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 09:45

Michelli

LL.M

DXaroth schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:51:
[...]

deze past wel: pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S

12 poorten, 4 op 1 controller (voor je interne 2.5" bays) en 8 voor je 8 hotswap bays..

er zit alleen wel 1 nadeel aan, de geadviseerde SFX psu past er dan niet meer in, maar een pricewatch: Seasonic SS-250SU valt creatief vast te maken aan de bovenkant van de kast, zodat je meer dan genoeg ruimte overhoudt in de kast voor je mobo.

[edit] de complete setup die ik draai er mee: inventaris: DS380
Die had ik ook al gezien, maar gezien die zonder CPU wordt geleverd zal die toch wat duurder zijn dan bijvoorbeeld de ASRock C2550D4I (≈ €315) die ook 12 SATA poorten heeft. Van wat ik zover heb gelezen, zal de C2550 krachtig genoeg zijn iig :) Daarnaast weet ik nog niet of/wanneer ik de 2,5 inch drives zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Michelli schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:04:
[...]

Die had ik ook al gezien, maar gezien die zonder CPU wordt geleverd zal die toch wat duurder zijn dan bijvoorbeeld de ASRock C2550D4I (≈ €315) die ook 12 SATA poorten heeft. Van wat ik zover heb gelezen, zal de C2550 krachtig genoeg zijn iig :) Daarnaast weet ik nog niet of/wanneer ik de 2,5 inch drives zal gebruiken.
Het doel-segment is idd ook wat anders, de avoton borden zijn wat zuiniger, en missen wat functionaliteit, waar de E3C224D4I-14S een aparte controller heeft (LSI 2308), en VT-d ondersteunt.. dat maakt het aantrekkelijker om als ESX bak te fungeren (of een combi van storage+esx, als je het helemaal wild wilt doen)

Bedenk je trouwens wel, de DS380 is best krap van binnen.. alles past, maar zodra het er in zit ga je niet voor je plezier 'even' een kabeltje vervangen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli

Michelli

LL.M

DXaroth schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:36:
[...]

Het doel-segment is idd ook wat anders, de avoton borden zijn wat zuiniger, en missen wat functionaliteit, waar de E3C224D4I-14S een aparte controller heeft (LSI 2308), en VT-d ondersteunt.. dat maakt het aantrekkelijker om als ESX bak te fungeren (of een combi van storage+esx, als je het helemaal wild wilt doen)

Bedenk je trouwens wel, de DS380 is best krap van binnen.. alles past, maar zodra het er in zit ga je niet voor je plezier 'even' een kabeltje vervangen 8)7
Dat had ik al begrepen ja. Scheelt dat ik van plan ben er toch niet veel aan te veranderen ;)

Keuze voor de DS380 is voornamelijk omdat de server wss in de woonkamer zal moeten, gezien de internetaansluiting en router bij ons in de woonkamer zijn. En ik denk niet dat mijn moeder een grote case op prijs gaat stellen :') (ik studeer nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
- nvm -

[ Voor 97% gewijzigd door koekkoek op 14-04-2015 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Wat zou de beste os zijn voor zfs?

Ik heb alles besteld voor een server van rond de 70 tb met 24 bay xcase case met ingebouwde 2x 6gbit sas expander. Nu zit hij nog op een pentium g3240 maar tegen alles is ingesteld en terug wat geld heb ga ik toch de duurst mogelijke i3 nemen of misschien een xeon e3. Die keuze omdat ik later (een stuk later) wil overschakelen naar ecc. Nu zit ik op 6G gewone ram + 16 G besteld dus op 22 G ram totaal... En ik heb een IBM 1015 hierbij ook besteld. De schijven gaan allemaal seagate 4tb desktop schijven zijn. En ook 3Tb schijven. Ik wil 2 pools maken 1 van 12 4tb schijven voor de series 1 van 10 3tb schijven voor films. Beide in raidz. Ik weet dat dit niet het optimaal aantal schijven zijn voor raidz (5;9;17;...). Maar dat maakt me nu niet zo veel uit.

Dus je had het al gelezen. Deze server gaat vooral gebruikt worden voor films/series via sonarr en couchpotato en nzbget of sabnzb en dat dan via plex. Ik ben nog aan het twijfelen of ik alles laat schrijven via mijn hoofd pc (5930k) en dus plex alles laat lezen en dan zo streamen want ik denk dat de g3240 geen 4 stream tergelijk kan streamen waarom ik trouwens ook een xeon/high end i3 wil kopen. Ik denk wel dat sonarr en couchpotato goed verwerkt kunnen worden door de pentium(?). Voor de rest ga ik niets speciaal met de server doen.

Dus nu zit ik eigenlijk al aan een paar vragen.
- Welke os is het best. (Momenteel zou ik voor freenas gaan maar bij 20 tb + topic zie ik bijna niemand met een freenas systeem)
- Kan mijn pentium dit wel aan?
- Is mijn setup eigenijk wel goed? (ookal heb ik het al allemaal (besteld)?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli

Michelli

LL.M

Weet je zeker dat je met zoveel harde schijven 'slechts' raid-z wilt gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Michelli schreef op maandag 13 april 2015 @ 00:33:
Weet je zeker dat je met zoveel harde schijven 'slechts' raid-z wilt gaan gebruiken?
Ja, want ik kan alles toch terug omnieuw downloaden en wat is de kans dan nog dat er toevallig 2 schijven op 1 dag falen als ik nog geen enkele schijf op mijn 5 jaar oude nas heb zien falen............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Het kost veel tijd om een complete verloren array van zo veel TB te downloaden. Ik heb laatst 14TB gedaan in 4 dagen toen ik ziek thuis zat. Maar leuk was anders..
Het is ook maar net hoe veel tijd je hebt natuurlijk, en hoe graag je iets terug wil hebben :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[root@NAS sas2ircu_linux_x86_rel]# ./sas2ircu 0 display | grep -i firmware
  Firmware version                        : 13.00.01.00

Zijn er mensen die substantieel verschil hebben gemeten tussen de verschillende firmware versies van de SAS2008 gebaseerde controllers? Ik draai nu (zie ik net) nog versie 13, terwijl er volgens mij al nieuwer te krijgen is.

Niet dat ik ergens problemen mee heb, dus ik heb niet echt een reden om te upgraden...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Ik draai een veel kleinere set-up op dezelfde CPU (op WHS 2011) en dat doet Plex prima. Alles wat plex rechtstreeks kan streamen (zonder te transcoden) zal Plex ook niet transcoden en kost praktisch geen processor kracht. Couchpotato etc werkt allemaal prima. Alleen met un-rarren zul je af en toe merken dat het processortje flink aan de bak moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
thibautb schreef op maandag 13 april 2015 @ 01:03:
[...]

Ja, want ik kan alles toch terug omnieuw downloaden en wat is de kans dan nog dat er toevallig 2 schijven op 1 dag falen als ik nog geen enkele schijf op mijn 5 jaar oude nas heb zien falen............
Nope, nope, nope BIG NOPE!

Dat wil je niet doen. Daar gaat op gegeven moment een hoop tussen zitten wat je dan niet meer kan vinden of niet meer in goede kwaliteit.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Leo1010 schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:19:
[...]

Nope, nope, nope BIG NOPE!

Dat wil je niet doen. Daar gaat op gegeven moment een hoop tussen zitten wat je dan niet meer kan vinden of niet meer in goede kwaliteit.
Ja oke maar raid z vind ik toch al genoeg... Tenzij iemand hier echt een hele goede reden kan geven dat ik het niet moet doen. Mijn data is niet levensbedreigend als het kwijt is en als een schijf faalt gaat die snel genoeg vervangen zijn (zelfde dag nog) dus dan zou het al zeldzaam zijn dat er twee schijven op een dag falen.

Even iets anders, heb grootste deel van mijn onderdelen binnengekregen, en bij freenas reporting staat dat mijn server usage idle 97.05% is avg 99.91% en max 99.96%. Zonder schijven geinstalleerd dus eigenlijk gewoon niets aan het doen... Is dit een fout of is het echt zo? (pentium g3240)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goede kans dat dat echt waar is... Cpu's zijn nou eenmaal zo snel tegenwoordig.

Voor een simpele NAS is een G1820 tegenwoordig al voldoende...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
FireDrunk schreef op maandag 13 april 2015 @ 18:11:
Goede kans dat dat echt waar is... Cpu's zijn nou eenmaal zo snel tegenwoordig.

Voor een simpele NAS is een G1820 tegenwoordig al voldoende...
Even verduidelijken, Je bedoelt dus sarcastisch dat het is, dit kan dan toch niet want een g1820 is toch slechter dan mijn g3240?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Een beetje data versturen/ontvangen kan zo'n beetje elke processor vandaag de dag.

Ik heb zelf ook een Intel Pentium G3220 in mijn NAS. ´t Mooie is dat tegenwoordig Pentium ook ECC geheugen ondersteunt, volgens mij was het in het verleden niet zo.

Een Xeon is pas interessant als je echt meer processorkracht nodig heb, VT-D of AES encryptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:20
thibautb schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:23:
[...]
Even iets anders, heb grootste deel van mijn onderdelen binnengekregen, en bij freenas reporting staat dat mijn server usage idle 97.05% is avg 99.91% en max 99.96%. Zonder schijven geinstalleerd dus eigenlijk gewoon niets aan het doen... Is dit een fout of is het echt zo? (pentium g3240)
Ik denk dat jij het verkeerd leest. 97.05% is idle, dus de cpu belasting is maar 2,95% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thibautb schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:21:
- Welke os is het best. (Momenteel zou ik voor freenas gaan maar bij 20 tb + topic zie ik bijna niemand met een freenas systeem)
Ik zou voor NAS4Free + Finch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:39
Beide OSen werken prima als je van wat meer spartaanse server houd.

Maar persoonlijk vind ik Linux je gewoon meer vrijheid geven qua hardware en software.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Voor de gene die geen probleem hebben met een ATX bord, ASUS heeft net de TUF Trooper B85 aangekondigd

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/TUF%20B85%201.jpg
De Trooper B85 biedt plaats aan een Intel LGA1150 processor. Hij beschikt over twee DDR3-geheugensloten waarin maximaal 16 GB RAM op een snelheid tot 1600 MHz geplaatst kan worden. Er zijn drie PCI-E x16 sloten voorhanden waarvan alleen de bovenste volgens de 3.0-standaard werkt en daadwerkelijk 16 lanes beschikbaar heeft. De andere twee zijn gebaseerd op de 2.0-standaard werken achtereenvolgens in x4 en x1 modus. Daarnaast zijn er nog twee PCI-E 2.0 x1 sloten voorhanden.

Het bord voorziet in zes SATA-aansluitingen, vier hiervan zijn SATA 6 Gb/s aansluitingen. De Gigabit LAN-aansluiting wordt verzorgd door een Realtek 8111GR netwerkchip terwijl een Realtek ALC887 codec het 8-kanaals geluid voor zijn rekening neemt. Er zijn vier USB 3.0- (twee via header) en acht USB 2.0-poorten (vier via header) aanwezig, qua beeldaansluitingen biedt het bord DVI en D-Sub.
Ik zie maar twee nadelen aan het bord, geen 2x PCIe 8x optie, en maar 16GB max geheugen.

Maar doordat het een redelijk kaal bord is, met ook een bescheiden maar ruim voldoende VRM circuit, zal het zeer waarschijnlijk een betrouwbaar zuinig bord worden, ideaal voor thuis servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop je een ATX-bord, zitten er nog maar twee DIMM slots op... en qua PCI-express hadden er ook twee extra slots op kunnen zitten. Voor een dergelijke chipset snap ik niet wat iets groters dan Micro-ATX voor meerwaarde heeft. Je hebt niet voldoende PCIe lanes, niet voldoende SATA, dus waar heb je de real-estate voor nodig? Je ziet ook veel lege plekken op dat bord.

Wat denk ik wel zo is, is dat het bord goed met EMI overweg kan. Bij kleinere bordjes zoals Mini-ITX krijg je bij serverborden vaak een waarschuwing dat EMI niet volledig kan worden uitgesloten als risico, omdat de datapaden te dicht op elkaar zitten daarvoor. Dat zal je met een bord als dit minder snel hebben.

Ik vind de Xeon Atom bordjes met 10Gbps LAN wel erg leuk - al is de 8 core versie enorm duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:42:
Voor een dergelijke chipset snap ik niet wat iets groters dan Micro-ATX voor meerwaarde heeft. Je hebt niet voldoende PCIe lanes, niet voldoende SATA, dus waar heb je de real-estate voor nodig?
CiPHER je loopt te veel van uit je eigen visie te kijken.
  • 16GB is voor (nagenoeg) iedereen voldoende.
  • Niet iedereen heeft meerdere PCIe sloten nodig.
  • Past prima in een Cooler Master N300 bv.
  • Bijna zeker een gemiddelde langere levensduur en betrouwbaarheid.
Is het de perfecte alround server boord, nee zeker niet, maar het is zeker een goed alternatief als hij heeft wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar hoe lang is zo'n groot ding levensvatbaar als straks dezelfde kracht in een speldenknop zit. Het gaat hard. Ik denk dat kleinere form-factor veel meer toekomstvast is. Tenzij je CPU veel PCIe lanes kan leveren, heeft een ATX bord helemaal geen zin. Je hebt die ruimte simpelweg niet nodig. Dat laat al die lege ruimte op dat bord ook maar zien. Past minimaal prima op Micro-ATX en Mini-ITX is nog beter omdat je dat altijd leuk als klein oud servertje kunt draaien. Een grote kast op het einde van zijn levensduur wordt veelal afgedankt. Dat is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 18:24

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

player-x schreef op donderdag 16 april 2015 @ 00:22:
[...]

CiPHER je loopt te veel van uit je eigen visie te kijken.
  • 16GB is voor (nagenoeg) iedereen voldoende.
  • Niet iedereen heeft meerdere PCIe sloten nodig.
  • Past prima in een Cooler Master N300 bv.
  • Bijna zeker een gemiddelde langere levensduur en betrouwbaarheid.
Is het de perfecte alround server boord, nee zeker niet, maar het is zeker een goed alternatief als hij heeft wat je nodig hebt.
Wat Cipher wilt zeggen is dat je 16 GB RAM ook kunt verwezenlijken op een mITX of en mATX moederbord welke doorgaans al minder PCIe sloten heeft. Als je ze dan toch niet nodig hebt kun je ook voor een kleinere vormfactor gaan en op de extra print-plaat oppervlakte (welke toch vooral leeg is) besparen. Ja past ook prima in de genoemde kast.

De kreet over de gemiddeld langere levensduur bij gebruik van 'military grade' hardware is gewoon marketing prietpraat van Asus/MSI, daar zou ik persoonlijk niet te zwaar aan tillen.
In dat licht gaat mijn voorkeur dan ook uit naar echte server hardware waarvan de producent zich ook daadwerkelijk aan de afspraak houdt en dat de plank na 2 a 3 jaar nog beschikbaar is. Dit laatste durf ik bij een 'opgeleukt' consumenten bordje wel te betwijfelen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Pantagruel schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:02:
Als je ze dan toch niet nodig hebt kun je ook voor een kleinere vormfactor gaan en op de extra print-plaat oppervlakte (welke toch vooral leeg is) besparen. Ja past ook prima in de genoemde kast.
Maar als je een ATX kast gebruikt, dan zit het grotere bord ook niet in de weg.
De kreet over de gemiddeld langere levensduur bij gebruik van 'military grade' hardware is gewoon marketing prietpraat van Asus/MSI, daar zou ik persoonlijk niet te zwaar aan tillen.
Nee het is vast en zeker niet alleen marketing prietpraat, want met de TUF series ben je er iig gegarandeerd dat men echt geen budget onderdelen heeft gebruikt.

Maar meestal gebruikt men alleen dergelijke componenten op de duurdere borden, en bij de ''budget'' borden.

Want "military grade'' hardware houd in dat men aan een minimale spec voldoet, net zo iets als IP67 bij telefoons, heb je het nodig, waarschijnlijk niet, maar het geeft iig wel een prettig gevoel dat je de extra zekerheid hebt..
In dat licht gaat mijn voorkeur dan ook uit naar echte server hardware waarvan de producent zich ook daadwerkelijk aan de afspraak houdt en dat de plank na 2 a 3 jaar nog beschikbaar is.
Met 5 jaar garantie zal ASUS vast en zeker vervangende bordjes hebben, en zo niet dan krijg je iig een zelfde of beter bord ter vervanging.
Dit laatste durf ik bij een 'opgeleukt' consumenten bordje wel te betwijfelen.
Ik weet het niet, maar zal vast voor de meeste consumenten ook geen onoverkomelijk probleem zijn.

Denk dat ze meer de verhoogde betrouwbaarheid waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb totaal geen afkeur van ATX, en al helemaal als de moederbordbouwer er fatsoenlijk over nagedacht heeft om alle aansluitingen een beetje uit elkaar te plaatsen.

Dit komt de levensduur van mijn complete systeem ten goede, aangezien ik nogal eens wat wijzig.

Op een ITX plank waar ik elke week wat aan moet wijzigen, gaat echt wel eens iets kapot, of zitten kabels dusdanig in de weg dat ik er gefrustreerd van wordt.

Als je je systeem nooit aanpast, is het inderdaad prima om 1 keer een ITX kastje te vullen, en nooit meer open te maken :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb wel een afkeur van ATX, altijd al gehad. Voor mijn gevoel proppen ze op ATX borden altijd PCI sloten om het maar een beetje op te vullen door een gebrek aan PCIe lanes. Voor mij is de maximale maat mATX en dat vind ik persoonlijk al aan de grote kant.

Sinds ik een Asrock E3C224D4I-14S heb, zou ik ook nooit meer naar iets groters willen, dat is nergens voor nodig, want dit bord heeft zo'n beetje alle functionaliteit wat je maar kan wensen op mITX formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ik heb jullie advies nodig..

Heb vaker met FreeNAS, NAS4Free etc gewerkt. Ik ben niet vies van een beetje configureren etc.

Heb nu het volgende staan om als NAS te gebruiken:
- i7 4785T
- AsRock Z87M Extreme4
- 2x 4GB G.Skill geheugen

- 3x 1TB
- 1x 2TB
- 1x 3TB +
------------------------
- 8 TB totaal

Ik draai nu XPenology vanwege de makkelijke user interface. Nadeel is dat ik geen KODI kan draaien voor m'n RPi met Xpenology op een fijne en degelijke manier.

Daarnaast heb ik een PCI-E x4 SSD (364GB) beschikbaar die niet werkt met XPenology. Zou leuk zijn als ik die met een andere optie wel aan de praat krijg.

Vereiste software:
- TVHeadend (+ OsCam etc)
- Apple TimeMachine
- KODI server
- Sickbeard
- CouchPotato
- Sabnzbd
- Domoticz

Wat is jullie advies? Lekker Bij Xpenology blijven en Plex draaien met PlexMBC?
Of overstappen naar een andere oplossing? Zo ja, welke?

[ Voor 9% gewijzigd door renedis op 16-04-2015 14:29 . Reden: ssd pci-e toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10
GioStyle schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:20:
want dit bord heeft zo'n beetje alle functionaliteit wat je maar kan wensen op mITX formaat.
Correctie: Die JIJ wenst ;)

Dual CPU? Dual GPU? 8 of 16 DIMM-sloten? Toch echt zaken die zowel zakelijk (meer RAM, dual CPU) als privé (SLI of CrossFire) echt niet ongebruikelijk zijn :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 18:24

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

player-x schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:09:
[...]

Maar als je een ATX kast gebruikt, dan zit het grotere bord ook niet in de weg.

[...]

Nee het is vast en zeker niet alleen marketing prietpraat, want met de TUF series ben je er iig gegarandeerd dat men echt geen budget onderdelen heeft gebruikt.

Maar meestal gebruikt men alleen dergelijke componenten op de duurdere borden, en bij de ''budget'' borden.

Want "military grade'' hardware houd in dat men aan een minimale spec voldoet, net zo iets als IP67 bij telefoons, heb je het nodig, waarschijnlijk niet, maar het geeft iig wel een prettig gevoel dat je de extra zekerheid hebt..
Van de Asus TUF site kun je de test reports downloaden van de cap's/chokes/mosfets die ze voor de X58 sabertooth hebben laten testen. De tests dateren in t beste geval van juli 2010, wat inmiddels behoorlijk belegen is. Als je voor de huidige serie cap's/chokes/mosfets die in productie zijn hetzelfde wilt beweren dan zul je die serie moeten testen en niet blijven leunen op glorie uit t verleden. Daarnaast vereist serieuze QA/QC het testen van de onderdelen maar ook het eind product op het voldoen aan de gestelde eisen en het periodiek nemen van steekproeven.

IP67 btw zegt iets over de totale telefoon (het gehele product) en niet enkel iets over een van de gebruikte onderdelen. Asus heeft uiteindelijk slechts 3 gebruikte onderdelen laten testen.
[...]

Met 5 jaar garantie zal ASUS vast en zeker vervangende bordjes hebben, en zo niet dan krijg je iig een zelfde of beter bord ter vervanging.
Helaas is mijn persoonlijke ervaring (ik weet dat is geen model waar je aan kunt rekenen) dat na 2 a 3 jaar Asus het bord in kwestie niet meer kan leveren. In het gelukkigste/beste geval krijg je een beter bord. Vergis je echter niet want 't kan er op neer kan komen dat je aansluitingen verliest (['t RMA retour bord had bijv. geen PATA/onboard serial, meer bijv.) of hetzelfde socket maar met een andere chipset krijgt tov je originele bord (Nvidia chipset, RMA retour met Intel chipset). Als laatste is er de uitweg van een restitutie, men berekend dan de rest waarde van het moederbord en deze krijg je dan retour via de importeur. Dit zie ik persoonlijk als de minste optie omdat je voor dat geld doorgaans geen gelijkwaardig bordje meer kunt aanschaffen voor je oude hardware en op een compromis moet aansturen.
[...]

Ik weet het niet, maar zal vast voor de meeste consumenten ook geen onoverkomelijk probleem zijn.

Denk dat ze meer de verhoogde betrouwbaarheid waarderen.
De meeste consumenten zullen niet zo blij zijn als t vervangend moederbord betekend dat er een herinstallatie op de proppen komt, voor de tweaker is dat natuurlijk apennootjes.
Zelfs windows zelf kan nukkig doen als er hetzelfde moederbord in komt ivm verschillen in BIOS code/klein veranderingen in onboard chips.

De verhoogde betrouwbaarheid van deze TUF serie bordjes moet zich nog maar bewijzen, in mijn handen hebben Asus en MSI de claims nog nooit benaderd. Voorlopig hebben de gros van de standaard desktop borden die ik gehad heb het minimaal net zolang of langer gedaan dan de duurdere 'military grade' tested varianten.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Paul schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:55:
[...]
Correctie: Die JIJ wenst ;)
Tuurlijk, grotendeels vanuit mijn standpunt.
Dual CPU? Dual GPU? 8 of 16 DIMM-sloten? Toch echt zaken die zowel zakelijk (meer RAM, dual CPU) als privé (SLI of CrossFire) echt niet ongebruikelijk zijn :)
Maar je moet niet vergeten dat we in het DIY NAS topic zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10
Tja, mijn NAS heeft socket 2011 en 8 geheugenreepjes :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mijne heeft maar 4 reepjes (64GB) , maar er kunnen er nog altijd 4 bij :-) Maar voorlopig draait hij als een zonnetje, de energie rekening betaal ik er graag voor :)

Nog bedankt voor de hulp bij de aanschaf Paul ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
Ik heb al een tijdje de ASRock C2550D4I liggen. Twee weken terug heb ik in Roosendaal een SFX voeding opgehaald en morgen komt de nieuwe Samsung 850 EVO SSD binnen. Geheugen verwacht ik begin volgende week en dan morgen nog even bij bol.com de Silverstone DS380 bestellen. Dan zijn alle onderdelen binnen en kunnen we aan de slag :D.

Operating System wordt Nas4Free, heb hier al even mee gespeeld in VirtualBox en voldoet denk ik aan mijn wensen. Dataschijven voeg ik later toe, zodra ik de basisconfiguratie af heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
renedis schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:21:
Ik heb jullie advies nodig..

Heb vaker met FreeNAS, NAS4Free etc gewerkt. Ik ben niet vies van een beetje configureren etc.

Heb nu het volgende staan om als NAS te gebruiken:
- i7 4785T
- AsRock Z87M Extreme4
- 2x 4GB G.Skill geheugen

- 3x 1TB
- 1x 2TB
- 1x 3TB +
------------------------
- 8 TB totaal

Ik draai nu XPenology vanwege de makkelijke user interface. Nadeel is dat ik geen KODI kan draaien voor m'n RPi met Xpenology op een fijne en degelijke manier.

Daarnaast heb ik een PCI-E x4 SSD (364GB) beschikbaar die niet werkt met XPenology. Zou leuk zijn als ik die met een andere optie wel aan de praat krijg.

Vereiste software:
- TVHeadend (+ OsCam etc)
- Apple TimeMachine
- KODI server
- Sickbeard
- CouchPotato
- Sabnzbd
- Domoticz

Wat is jullie advies? Lekker Bij Xpenology blijven en Plex draaien met PlexMBC?
Of overstappen naar een andere oplossing? Zo ja, welke?
Ik ben benieuwd wat je gaat doen. Ik zit in ongeveer hetzelfde situatie, alleen dan Plex ipv KODI. Omdat ik ook Owncloud wil gaan draaien zit ik erg te denken aan Ubuntu Server, misschien i.c.m. ZFS. Van wat ik tot nu toe heb gelezen trekt de flexibiliteit van een ubuntu server mij heel erg aan, aan de andere kant de basisfunctionaliteit en de specifieke NAS toepassingen van de door jou aangehaalde OS'en zijn niet zomaar weg te strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Is het mogelijk om plex, sonarr en nzbget te laten lezen en schrijven in verschillende volumes? Bv. Dat ik A-H op 1 doe, .... Zo op drie volumes en dat ze dan het verschil er kunnen uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:51
renedis schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:21:
mag ik even vragen welke problemen je hebt in de combinatie met xpenology en Kodi?

ik ben namelijk net bezig met een xpenology box te bouwen die de data gaat serveren voor Kodi, mijn SQL Db draait apart op een mac mini wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
boosterbosch schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:24:
[...]

mag ik even vragen welke problemen je hebt in de combinatie met xpenology en Kodi?

ik ben namelijk net bezig met een xpenology box te bouwen die de data gaat serveren voor Kodi, mijn SQL Db draait apart op een mac mini wel
Vraag ik me ook af, ik heb op de slaapkamer sinds kort ook een Pi, en kan alle films/series streamen naar de Pi... Of begrijp ik het verkeerd? Ook zie ik de bibliotheekoverzicht gewoon op de TV waar alles aan toegevoegd is met info van IMDb of andere sites.

[ Voor 10% gewijzigd door rikadoo op 17-04-2015 14:08 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:51
rikadoo schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:07:
[...]

Vraag ik me ook af, ik heb op de slaapkamer sinds kort ook een Pi, en kan alle films/series streamen naar de Pi... Of begrijp ik het verkeerd? Ook zie ik de bibliotheekoverzicht gewoon op de TV waar alles aan toegevoegd is met info van IMDb of andere sites.
ik vermoed dat het iets met sql te maken heeft, maar aangezien ik dat niet vanaf mijn NAS draai kan ik daar wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Harrie

NederVlaming

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik heb een "gadget" gemaakt: een klein PCBtje wat je op de achterkant van je drive steekt, en zo per schijf een power en een activity led krijg.

Hier een foto van de eerste proef versie:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nxsLPcw05koGHiwtyXZPCee8/thumb.jpg

Een klein filmpje hier:
https://youtu.be/q1EOqKQu9PI

Klein nadeel is nu dat de power connector een stuk verder naar buiten komt, waardoor de inbouw diepte van de schijf wel wat groter wordt.
Misschien dat ik toch maar eens een 2e versie moet maken waar dit niet het geval is, of die op al de schijven in mijn NAS ineens past (een soort back plane dan dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

nice :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Mooi. :)
Ik zou zelf de zaak achter de schijven weg halen. Het begint leuk te worden als je hier ook nog een fan aan kan koppelen. Staan alle discs uit: fan uit. Staat er één aan, fan aan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Ik loop zelf nu tegen een "probleem" aan. Ik heb 2x WD Red 3TB in RAID1 draaien, maar deze zit bijna vol (nog grofweg 250GB over, wat te weinig is voor Final Cut Pro X). Om dit op te lossen zie ik een aantal oplossingen, maar ik weet niet wat het handigste is.

De opties die ik zie zijn:
  • Upgraden naar 6TB disks (4x 6TB zit op een kleine €1000 en levert 12TB ruimte op in RAID10)
  • Uitbreiden met 3TB disks (4x 3TB zit op grofweg €500, levert 6TB extra op voor in totaal 9TB in RAID10)
  • Vervangen door 2 6TB disks (2x 6TB zit op grofweg €500, levert 6TB ruimte op in RAID1)
Mijn gevoel zegt dat het uitbreiden met 4x 3TB het handigste is, de goedkoopste optie welke een flinke berg ruimte oplevert. Alleen moet ik dan wél mijn huidige ~2.75TB aan data ergens zien op te slaan zodat ik mijn huidige RAID1 set kan ombouwen naar een RAID10 set. (Had ik nou maar voor ZFS gekozen in plaats van mdadm ;) ). Als ik upgrade naar 4x 6TB disks dan is dit geen probleem, het gaat alleen heel lang duren om de data over te zetten.

Het doel van de RAID set is video's beschikbaar maken voor Final Cut Pro X. Hiervoor word de RAID set als een iSCSI volume aangeboden op het netwerk, en deze word op mijn OS X machine gekoppeld. Deze heeft er vervolgens partities op aangemaakt welke het geheel werkbaar maken. Aangezien dit journaled HFS+ is, ga ik dit niet via Linux kunnen schrijven helaas. Maar ik heb gelukkig een USB3 => SATA adapter om dat op te vangen.

Ik heb in totaal nog 4 SATA aansluitingen vrij, deze zouden dan op de SATA controller van mijn moederbord komen. Wat is nu de handigste oplossing om voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk opslag te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Is het gebruik van bv een RocketRAID 640L niet een simpelere oplossing, die heeft al de aansluiting zelf op de kaart.

Als je het toch via een los printje wilt, wat natuurlijk een heel leuk hobby project is, waarom dan niet alles op een printje, met SATA in en uit stekkers, en je dus gewoon via dat kaartje je kabels door lust, dan kan je de leds op het printje solderen, en ergens op het frontje gaatjes boren en doorvoeren naar buiten, daarnast ben je ook van het ruimte gebrek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit weekend aan het 'klooien' geweest met een synology. Wat ik wil is dat de Synology een pull backup doet vanaf mijn FreeNAS server.

Met googlen vind ik alleen duidelijke omschrijvingen voor een Syno -> Freenas backup en een Freenas-> syno push backup.

Het moet echt een pull worden, omdat de FreeNAS server een vast IP adres + domain name heeft, de Synology komt achter een dynamisch IP adres + NAT.

Heeft iemand hier al een keer een goede guide voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTDjassen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 20:14
Dit moet met Rsync wel kunnen toch? FreeNAS ondersteunt RSync en je Synology ook? Met een beetje pielen moet dat als t goed is lukken?
http://forum.synology.com...gy_server_or_RSync_Server

http://doc.freenas.org/9....tml?highlight=rsync#rsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Na extra filter optie voor ECC only voor DIMMs, krijgen we nu ook een ECC filter voor mobo's.

ECC support filter bij moederborden.

Maakt het zoeken naar geschikte moederborden met ECC een stuk makkelijker. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MTDjassen schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:38:
Dit moet met Rsync wel kunnen toch? FreeNAS ondersteunt RSync en je Synology ook? Met een beetje pielen moet dat als t goed is lukken?
http://forum.synology.com...gy_server_or_RSync_Server

http://doc.freenas.org/9....tml?highlight=rsync#rsync
rsync heb ik in principe werkend, maar net zoals deze twee links weer: De FreeNAS server innitieerd de backup naar de synology (push), dat had ik al werkend. Maar ik will het dus andersom:

Op de Synology wil ik periodiek een rsync initiëren die de FreeNAS server naar de Synology synct. Uiteraard met --link-dest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTDjassen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 20:14
Hier staat het geheel van Rsync op FreeNAS nog wat beter uitgewerkt, mét push en pull. Misschien heb je daar wat aan? http://olddoc.freenas.org/index.php/Rsync_Tasks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik zoek in freenas een manier om de temperaturen van de drives te vinden. Ik heb al wat commands van het internet geprobeerd in shell maar krijg alleen maar mijn cpu temp. Weet iemand hoe ik de temps van mijn hdd's kan zien? Of gaat dat niet omdat ik van ibm 1015 naar sas expander naar hdd's ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Smartwaardes uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Maar hoe?
Dit heb ik geprobeerd:

#! /bin/sh
echo "CPU temp :"
sysctl -a |egrep -E "cpu\.[0-9]+\.temp"
echo
echo "HDD temp :"
for i in $(sysctl -n kern.disks)
do
DevTemp=`smartctl -a /dev/$i | awk '/Temperature_Celsius/{print $0}' | awk '{print $10 "C"}'`
DevSerNum=`smartctl -a /dev/$i | awk '/Serial Number:/{print $0}' | awk '{print $3}'`
DevName=`smartctl -a /dev/$i | awk '/Device Model:/{print $0}' | awk '{print $3}'`
echo $i $DevTemp $DevSerNum $DevName
done

en dan krijg ik wel de temperatuur van mijn cpu cores maar niet van mijn hdd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

thibautb schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:43:
[...]

Maar hoe?
Dit heb ik geprobeerd:

#! /bin/sh
echo "CPU temp :"
sysctl -a |egrep -E "cpu\.[0-9]+\.temp"
echo
echo "HDD temp :"
for i in $(sysctl -n kern.disks)
do
DevTemp=`smartctl -a /dev/$i | awk '/Temperature_Celsius/{print $0}' | awk '{print $10 "C"}'`
DevSerNum=`smartctl -a /dev/$i | awk '/Serial Number:/{print $0}' | awk '{print $3}'`
DevName=`smartctl -a /dev/$i | awk '/Device Model:/{print $0}' | awk '{print $3}'`
echo $i $DevTemp $DevSerNum $DevName
done

en dan krijg ik wel de temperatuur van mijn cpu cores maar niet van mijn hdd's.
Het commando op de commandline wat ik gebruik is
smartctl -a /dev/ada0

Dat is het basis commando. Als dat bij jou werkt, kan je er van die scriptjes rond schrijven. Je moet dus wel de device naam van je schijven kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Harrie schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:53:
[...]

Het commando op de commandline wat ik gebruik is
smartctl -a /dev/ada0

Dat is het basis commando. Als dat bij jou werkt, kan je er van die scriptjes rond schrijven. Je moet dus wel de device naam van je schijven kennen.
Echt van mijn volume of het nummer van mijn schijf dat er vanvoor opstaat bv: z1fnrb42s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

thibautb schreef op maandag 20 april 2015 @ 19:09:
[...]

Echt van mijn volume of het nummer van mijn schijf dat er vanvoor opstaat bv: z1fnrb42s?
Als je in web gui onder de volume op "view disks" klikt, staat in de eerste kolom de naam. Bij mij staat daar "ada0". Je moet daar dan dus wel nog "/dev/" voor zetten in de commandline commando. Of dat ook zo werkt met een sas expander weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie op 20-04-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
De naar van mijn schijven zijn mfisyspd0-... Als ik -a doe krijg ik unable to detect device type splease specify device type with the -d option, als ik dat doe krijg ik Error: smartctl requires a device name as the final command line argument. Als ik -h doe krijg ik wel wat tekst maar daar staat dan dat hij alles op de serial ata schijf heeft geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 21:03
Misschien leuk voor de beginnende RAID NAS tweaker, DIY is het zo niet meer ;) , mijn oude systeem staat te koop. Dell PowerEdge 840
Eventueel leuk voor een ZFS systeem met ECC geheugen.

En nee hij is niet bepaald zuinig, offline backup lijkt me de geschikste toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

thibautb schreef op maandag 20 april 2015 @ 19:49:
De naar van mijn schijven zijn mfisyspd0-... Als ik -a doe krijg ik unable to detect device type splease specify device type with the -d option, als ik dat doe krijg ik Error: smartctl requires a device name as the final command line argument. Als ik -h doe krijg ik wel wat tekst maar daar staat dan dat hij alles op de serial ata schijf heeft geschreven.
Als ik dit (http://www.servethehome.c...t-passthrough-lsi-92208i/) lees, moet jij:

smartctl -d sat -a /dev/mfisyspd0.. ingeven, als je in JBOD werkt (anders werkt het helemaal niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
boosterbosch schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:24:
[...]

Ik wil graag Kodi server draaien op mijn nas gezien mijn nas genoeg power heeft (i7 4785T). Niet de transcoding etc laten afhandelen door de RPi2. Ik wil de RPi2 gebruiken als client. Met Xpenology kan dat niet, er is namelijk geen kodi package voor Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
Plex doet hetzelfde, of zit er nog veel verschil van functionaleit in?

En kan een RPi2 over een lan niet gewoon native zonder transcoding afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
tweedebas schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:44:
Plex doet hetzelfde, of zit er nog veel verschil van functionaleit in?

En kan een RPi2 over een lan niet gewoon native zonder transcoding afspelen.
Plex kan na gaan wanneer de client niet sterk/krachtig genoeg is om te transcoden. Als die dat detecteert dan gaat Plex server zelf transcoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
renedis schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:56:
[...]

Plex kan na gaan wanneer de client niet sterk/krachtig genoeg is om te transcoden. Als die dat detecteert dan gaat Plex server zelf transcoden.
Exact, maar Plex draait toch wel Op Synology systemen? Vandaar de vraag wat voegt Kodi server extra toe als het met Plex ook zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
tweedebas schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:01:
[...]

Exact, maar Plex draait toch wel Op Synology systemen? Vandaar de vraag wat voegt Kodi server extra toe als het met Plex ook zou kunnen?
OpenElec/RPi heeft geen native support voor Plex. Moet via een plugin die niet helemaal lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
renedis schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:08:
[...]

OpenElec/RPi heeft geen native support voor Plex. Moet via een plugin die niet helemaal lekker werkt.
Rasplex. Dat werkt perfect kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
GioStyle schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:10:
[...]

Rasplex. Dat werkt perfect kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen.
Zie het nu niet zo 1 2 3.. (nog niet goed gezocht). Maar werkt TVHeadend hier ook mee?

En thanks voor de suggestie!

Edit:

basic support. Ben benieuwd wat "basic" in gaat houden. Maar thanks, ik ga het zeker proberen!
RasPlex (>=0.1.31) has basic support for LiveTV built-in. It can act as LiveTV frontend like XBMC does.

You can run also your TV-Backend on RasPlex by using tvheadend (installed via the OpenELEC add-on). See the OpenELEC wiki for more details on how to do this.

NOTES

LiveTV support is very basic until now. Feel free to try it and report feedback. Don't expect a easy to install and super solid LiveTV system. LiveTV is currently not supported with the default MediaStream skin. You need to use the Confluence skin until now.

[ Voor 52% gewijzigd door renedis op 21-04-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Volgens mij zou het wel op een of andere manier moeten lukken, want Rasplex is gebaseerd op OpenElec.

Zelf gebruik ik de volgende opstelling:

NAS (FreeNAS) -> Cifs shares
Hyper-V (Windows Server 2012) -> VM met Plex Server
Mediaplayer (Rasplex) -> Plex client

Raspberry Pi aangesloten op tv met hdmi (beeld + geluid + cec) + usb (stroom) en de Raspberry Pi is uiteraard verbonden met UTP. Rasplex maakt verbinding met de Plex Server die op zijn beurt films/series van de nas plukt en doorgeeft. Aangezien ik al mijn films/series in een .mkv container formaat wil hebben heb ik tot op heden de Plex Server nog nooit iets zien transcoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:46
Hallo even een vraagje,ik draai nu omv op mn ssd heb 9x2TB hdd's/1x3TB hdd/1x4TB hdd en 1x120GB samsung evo en 1 64GB ssd ovz vertex3 erin zitten in een definitive xlr2 behuizing.
Draait met de nodige probleempjes,waarschijnlijk user gerelateerd.
Mijn mobo is een msi 970..-g65 am3+
en mijn cpu is een amd phenom2 955x4.
Nu zoek ik en een goed os ervoor en een ander, lees zuiniger,mobo en cpu maar het moet wel snel genoeg zijn om te streamen naar 2/3 mediaspelers en te kunnen dl/rar/par doen.
Alle advies is welkom,hoofdoel is em zuiniger maken en dan nog mijn ideale os erop krijgen.
Heb al zfsguru geprobeerd,schijnt te moeilijk te zijn voor mij,xpenology geprobeerd,werkt gewoon maar is zo saai😉 en dan nu omv wat nog niet helemaal werkt zoals ik wil.
Nas4free en freenas is te lastig met eventueele uitbreiding dus daar ga ik niet voor.
Zo toch een langere vraag als bedoeld maar hoop dat jullie begrijpen wat ik wil en bedoel.
Voor verdere vragen sta ik natuurlijk standbye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
ikkeenjij36 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:18:
Heb al zfsguru geprobeerd,schijnt te moeilijk te zijn voor mij,xpenology geprobeerd,werkt gewoon maar is zo saai😉 en dan nu omv wat nog niet helemaal werkt zoals ik wil.
Nas4free en freenas is te lastig met eventueele uitbreiding dus daar ga ik niet voor.
Wat is het probleem met saai, als iets doet wat je wilt ?

Verder lijk jij altijd de laatste versie van alles te willen. Dan heb je wel de meeste features, maar wellicht ook de meeste kans op nieuwe bugs.

Als je zfsguru 11 release neemt, heb je geen standaard services, en moet je alles zelf aan het lopen brengen. Als je 10.1 neemt zitten dingen erbij. (Of ze dan goed lopen is ook maar afwachten)

Freenas lijkt me niet handig, als je daar met deze hardware combinatie een post zet krijg je denk ik commentaar over allerlij dingen die men niet goed vindt (of ik heb diverse commentaren niet goed begrepen)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
jacovn schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:17:
[...]

Wat is het probleem met saai, als iets doet wat je wilt ?

Verder lijk jij altijd de laatste versie van alles te willen. Dan heb je wel de meeste features, maar wellicht ook de meeste kans op nieuwe bugs.

Als je zfsguru 11 release neemt, heb je geen standaard services, en moet je alles zelf aan het lopen brengen. Als je 10.1 neemt zitten dingen erbij. (Of ze dan goed lopen is ook maar afwachten)

Freenas lijkt me niet handig, als je daar met deze hardware combinatie een post zet krijg je denk ik commentaar over allerlij dingen die men niet goed vindt (of ik heb diverse commentaren niet goed begrepen)
Ja je hebt gelijk ivm met het laatste draaien en nwe features.
Kan ook eens gewoon freebsd erop gooien en dan mn apps met cli erop zetten.
Maar nu nog mijn HOOFDVRAAG,een zuiniger mobo met cpu dat krachtig genoeg is,liefst 2 pci slots waarvoor 1 voor mn lsi1015 kaart en hdmi aansluiting voor een terminal om in bios te komen en boot te bekijken.
Nu breng mn xfx6870 teveel warmte in mn kast en hij gebruikt teveel stroom naar mijn idee.
Wil wel allerlei os uit kunnen testen dus dat het ook met linux matcht is een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wellicht de 20TB thread bekijken, alle entrys nalezen en kijken welke hardware mensen hebben met het OS wat je op het oog hebt.
Verder zijn er in deze thread diverse discussies over allerlei combinaties geweest. Van 8 poort tot 24 poorts setups. Er is een zuinige server thread.

Ik betwijfel of er hier mensen zijn die je een hardware setup gaan aanraden. De kans lijkt mij heel erg groot dat je na aanschaf issues hebt en dan komt klagen bij de persoon die je advies gaf..

Ik heb mijn hardware gekozen op basis van advies op verschillende fora. Niet de goedkoopste oplossing, maar werkt voor mij prima.

Met al jouw toepassingen die je wilt draaien lijkt het me dat er een grotere kans is het op linux aan de praat te krijgen dan op freebsd. Maar daar heb ik weinig tot geen ervaring mee.

Succes.

[ Voor 0% gewijzigd door jacovn op 22-04-2015 12:07 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Mm dacht ik toch echt dat ik het diy nas topic zat en lijkt mijn vraag vrij relevant.😆😆 no flame intended.
Goed ik zal mijn vraag anders stellen.
Ik zoek een mobo en cpu im mijn diy nas te upgraden,gpu is niet nodig mits ik via een tijdelijke terminal met hdmi in het bios kan kijken en ff het booten kan zien.
Meer niet.
Decoden mag maar is geen must.
Denk dat het zuiniger kan dan met mijn msi 970-g65 amd3+ mobo nu.
Tips welkom😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
ikkeenjij36 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 00:07:
Mm dacht ik toch echt dat ik het diy nas topic zat en lijkt mijn vraag vrij relevant.😆😆 no flame intended.
Ik zoek een mobo en cpu im mijn diy nas te upgraden,gpu is niet nodig mits ik via een tijdelijke terminal met hdmi in het bios kan kijken en ff het booten kan zien.
Meer niet.
Tips welkom😊
Budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:25

FREAKJAM

"MAXIMUM"

ikkeenjij36 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 00:07:
Meer niet.
Tips welkom😊
Eerst vraag je welk OS het beste bij je past en vervolgens wil je je systeem upgraden, waarbij je zelf al de conclusie trekt dat je huidige setup eigenlijk het zuinigste is. Je weet zelf gewoon niet goed wat je wilt en dat zorgt alleen maar voor problemen. Wat werkt er niet in OMV? Je schrijft steeds een OS af omdat het niet werkt zoals jij wilt, maar is dan het OS to blame of jij zelf?

Soms moet je gewoon koesteren wat je hebt. Toen ik mijn setup volledig had draaien (ESXi met verschillende VM's) was het voor mij ook weer even wennen. Je bent immers dagen/weken/maanden bezig met bouwen en dan bereik je nu eenmaal een moment dat het gewoon draait en dat je er bijna niet meer naar hoeft om te kijken. Maar dat is toch je doel? Xpenology had je draaien en het deed wat je er van verlangde en dan ga je klagen dat het saai is? Liever dat dan een setup waar je niet mee uit de voeten kunt en elke dag geirriteerd en gefrustreerd bent omdat het maar niet wil lukken.

[ Voor 22% gewijzigd door FREAKJAM op 22-04-2015 15:08 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
@freakjam nee ik vroeg niet alleen/exact om een os advies maar dat mocht van mij als er mensen ideen hadden.(is dit hoed abn?)😕😁.
Mijn specifieke vraag was voor een ander mobo plus cpu om mijn nas/zelfbouwbak te gaan upgraden of downgraden,het is maar hoe je er tegen aan kijkt.
Ik wil gewoon eens weten welk mobo en cpu zuiniger is als wat er nu inzit want dat het zuiniger kan daar ben ik van overtuigd.
Daarom mij uitleg wat ik er minstens mee wil kunnen en misschien meer als dat kan en past in het idee van zuiniger.

@renedis:budget zat ik aan een.max te denken van 200 euro misschien iets meer als het nodig is,liever minder☺😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Leuk commando:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
lshw -class disk -short
H/W path             Device     Class          Description
==========================================================
/0/100/1/0/0.0.0     /dev/sdh   disk           2TB ST32000542AS
/0/100/1/0/0.1.0     /dev/sdi   disk           128GB M4-CT128M4SSD2
/0/100/1/0/0.2.0     /dev/sdj   disk           128GB M4-CT128M4SSD2
/0/100/1/0/0.3.0     /dev/sdk   disk           128GB M4-CT128M4SSD2
/0/100/1/0/0.4.0     /dev/sdl   disk           128GB M4-CT128M4SSD2
/0/100/1/0/0.5.0     /dev/sdm   disk           2TB ST32000542AS
/0/100/1/0/0.6.0     /dev/sdn   disk           2TB ST32000542AS
/0/100/1/0/0.7.0     /dev/sdo   disk           2TB ST32000542AS
/0/100/1c.4/0/0      /dev/sdg   disk           32GB SSDSA2SH032G1GN
/0/100/1c.7/0/0      /dev/sdp   disk           2TB SAMSUNG HD204UI
/0/100/1c.7/0/1      /dev/sdq   disk           2TB SAMSUNG HD204UI
/0/100/1f.2/0        /dev/sda   disk           2TB SAMSUNG HD204UI
/0/100/1f.2/1        /dev/sdb   disk           2TB SAMSUNG HD204UI
/0/100/1f.2/2        /dev/sdc   disk           32GB SSDSA2SH032G1GN
/0/100/1f.2/3        /dev/sdd   disk           32GB SSDSA2SH032G1GN
/0/100/1f.2/4        /dev/sde   disk           32GB SSDSA2SH032G1GN
/0/100/1f.2/5        /dev/sdf   disk           32GB SSDSA2SH032G1GN
iostat -xmd 1
Device:         rrqm/s   wrqm/s     r/s     w/s    rMB/s    wMB/s avgrq-sz avgqu-sz   await r_await w_await  svctm  %util
sda               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdb               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdc               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdd               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sde               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdf               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdg               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdj               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdk               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdl               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdp               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdi               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdm               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdh               0.00     0.00    0.00  118.00     0.00     0.46     8.00    63.99  548.58    0.00  548.58   8.47 100.00
sdo               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdn               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
sdq               0.00     0.00    0.00    0.00     0.00     0.00     0.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00
uitleg kolommen

Ik was bezig met het controleren op juiste werken door de performance van individuele drives op te meten om er zeker van te zijn dat er geen kinken in het storage-subsystem zitten (controllers, drives, bekabeling ...).

Bash:
1
2
3
4
fio --bs=1m --direct=1 --rw=read --ioengine=libaio --iodepth=4 --runtime=60 --name=
fio --bs=4k --direct=1 --rw=randread --ioengine=libaio --iodepth=64 --runtime=60 --name=
fio --bs=1m --direct=1 --rw=write --ioengine=libaio --iodepth=4 --runtime=60 --name=
fio --bs=4k --direct=1 --rw=randwrite --ioengine=libaio --iodepth=64 --runtime=60 --name=

Geeft deze resultaten in IOPS:
drivecontrollerread 1M qd 4randread 4k qd 64write 1M qd 4randwrite 4k qd 64
2TB SAMSUNG HD204UIasmedia1288312586
2TB SAMSUNG HD204UIasmedia137101136118
2TB SAMSUNG HD204UIintel135100134113
2TB SAMSUNG HD204UIintel13610113599
2TB ST32000542AS lsi110144108117
2TB ST32000542AS lsi114146111123
2TB ST32000542AS lsi9913990105
2TB ST32000542AS lsi11412911194
32GB SSDSA2SH032G1GN intel2383945319012323
32GB SSDSA2SH032G1GN intel2383937118411844
32GB SSDSA2SH032G1GN intel2383937319111958
32GB SSDSA2SH032G1GN intel2383938318612194
128GB M4-CT128M4SSD2 lsi4586479018410728
128GB M4-CT128M4SSD2 lsi4506545118910795
128GB M4-CT128M4SSD2 lsi4546490319410709
128GB M4-CT128M4SSD2 lsi4556488119010596
  • ASMedia Technology Inc. ASM1062 Serial ATA Controller (rev 01)
  • LSI Logic / Symbios Logic SAS2008 PCI-Express Fusion-MPT SAS-2 [Falcon] (rev 03)
  • Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family 6-port SATA Controller [AHCI mode] (rev 04)
Het probleem is dat ik momenteel één van de ST32000542AS niet kan vertrouwen omdat die in het verleden al errors heeft gegenereerd (twee malig <15 errors). Ik heb toen de snapshot gerollbackt naar voordat de file bestond waarin write-corruptie werd ondervonden (zfs). Sindsdien is het niet meer teruggekomen, ik vermoed echter dat ze remapped of nog niet genoeg beschreven zijn.

Hierna anders smartmontools op loslaten. Heeft de korte test zin of moet ik voor de uitgebreide direct gaan?
edit: ik kan de crucial m4 firmware bijwerken naar 040h en 070h nog en dan een secure erase doen. Zal klein rug duwtje geven voor rwrite op de m4s.

[ Voor 13% gewijzigd door analog_ op 22-04-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uhm, waarom rollback je een snapshot als je fouten ziet? ZFS fixt die fouten toch?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Omdat ik de file niet nodig had en de set al degraded was (er miste een volledige member) op dat moment. Het was dus niet het risico waard een volledige zpool te verliezen. Inmiddels staat de data veilig op een tweede systeem en kan er dus gespeeld worden.

Ik wordt ook niet zo blij van de SSD performance en dan met name kleine rwrites onder ZFS pair of mirror costructies. Overweeg te testen met ext4 of xfs ter vergelijking maar dat komt later in het ZFS topic.

[ Voor 40% gewijzigd door analog_ op 22-04-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huh? Je hebt binnen de pool een snapshot teruggezet? of je bedoeld remote?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Pool was raidz 5 disk degraded met een missing member. Snapshot is gemaakt, bestand op weggeschreven. Wat later ermee bezig en die fouten komen naar boven. Ik rollback naar de snapshot gevolgd door een zfs send/receive actie naar archief-doos. Inmiddels is de pool al een aantal keer gemaakt/gesloopt/verandert.

Terugkomend naar waarom ik postte, welke smartmontools test heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 21:09
Ik heb een Proliant Microserver Gen8
Daar zitten 4 harddisk bays in: 2 SATA-600 (1 en 2) en 2 SATA-300 (3 en 4).

Ik heb 3 hardisks in RAIDZ1 draaien (in 1 pool) en een snelle SSD met daarop enerzijds een bootpartitie met ZFSguru en anderzijds 2 partities voor l2arc en log cache. Dan zijn dus alle bays gevuld.

De vraag: kan de SSD beter in 1 van de 2 snelle SATA-600 poorten zodat er nog 1 harddisk in de andere SATA-600 poort zit en 2 in SATA-300 (config1) of beter 2 harddisks in de SATA-600 poorten en de andere hardisk in een SATA-300 en de SSD in een SATA-300? (config2). Of maakt het niets uit?

Beide kan en boot prima in AHCI mode.

In schema:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
----------------CONFIG1-------------------       
SATA600 - SATA600 - SATA300 - SATA300
  SSD        HD1      HD2       HD3
           |------------------------|
                  datapool

----------------CONFIG2-------------------

SATA600 - SATA600 - SATA300 - SATA300
  HD1        HD2      HD3       SSD
 |------------------------|
         datapool

[ Voor 17% gewijzigd door Jack Flushell op 22-04-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
analog_ schreef op woensdag 22 april 2015 @ 20:39:
Pool was raidz 5 disk degraded met een missing member. Snapshot is gemaakt, bestand op weggeschreven. Wat later ermee bezig en die fouten komen naar boven. Ik rollback naar de snapshot gevolgd door een zfs send/receive actie naar archief-doos. Inmiddels is de pool al een aantal keer gemaakt/gesloopt/verandert.

Terugkomend naar waarom ik postte, welke smartmontools test heb ik nodig?
Beide tests ben ik niet zo'n fan van. Als je een grondige test doet, kijk dan even met de bootable iso van de fabrikant (bijna allemaal hebben ze een bootable test cd met wat tooltjes).

Die doet zeer waarschijnlijk ook een grote smart test, maar doet ook een fabrikant specifieke interpretatie van de resultaten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Beste mensen, 2 vraagjes.

1. Heeft er iemand een how to hoe je een m1015 naar IT mode moet flashen.

2. Is dit de juiste kabel voor de m1015?
https://ri-vier.eu/discre...50-p-103.html?cPath=18_65

(ja ik weet het zelf onderzoek doen maar ik vraag hier liever om een link zodat ik zeker weet dat de how to klopt)

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
1.) Als je een beetje op betrouwbare sites zoekt staan er genoeg how-to's op internet.

2.) Dat is inderdaad de goede, maar een kleine tip: ik heb precies dezelfde kabels gekocht op Ebay voor minder dan de helft, enig nadeel is dat je dan een paar weken moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:47

ABD

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock QC5000-ITX/PH€ 69,95€ 69,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 70,18€ 70,18
1Crucial CT102464BA160B€ 54,95€ 54,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,03

Een tijdje terug heb ik bovenstaande setup gekocht. De schijven die ik daarnaast besteld heb, waren niet leverbaar, dus ik moet elders kijken. Nu zag ik in de PW de volgende aanbieding van een IBM 4TB SAS schijf staan en ik vroeg me af of dit geen mooie aanbieding zou zijn i.c.m. een http://tweakers.net/price...troller-for-system-x.html. Ik heb niet zo heel veel verstand van dit type schijf en ik vraag me af of er bezwaren zijn om deze in een NAS voor thuis te stoppen. Ik dacht dat het beter was deze vraag te stellen, voordat ik er zes bestel en een controller. Ik moet er dan ook nog twee van deze bij doen, neem ik aan. Ik ben van plan ze in RaidZ1 te draaien(1 pool)

[ Voor 4% gewijzigd door ABD op 22-04-2015 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
IBM maakt geen hdd's meer en heeft zijn productie en technology aan HGST verkocht (2002)
Dus het zal wellicht een oem WD zijn, meest waarschijnlijk een op hgst techniek gebaseerde drive.

Die prijs is via amazon.de, dikke kans dat het een refurbished unit is of zo. Alle andere aanbieders zitten op €450 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
ikkeenjij36 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:38:
@renedis:budget zat ik aan een.max te denken van 200 euro misschien iets meer als het nodig is,liever minder☺😊.
Je Phenom II X4 955 heeft een TDP van 125W. Verkoop je processor en moederbord om extra budget te hebben boven op die 200,- en koop een i7 4785T voor 200,- euro en een LGA 1150 moederbord voor +- 75 euro. De 4785T heeft een TDP van 35W en is een stukkie zuiniger dan wat je nu hebt draaien. Daarnaast is de 4785T krachtiger.

Edit:
Een Core i5 4590T zou ook gemakkelijk voldoen.

[ Voor 36% gewijzigd door renedis op 23-04-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ding is zwaar overkill denk ik... Een i7 4785T is misschien wel 3 keer zo snel als die Phenom...

Liever een Pentium G34xx ofzo... Kost maar een paar tientjes en doet het ook :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
FireDrunk schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:38:
Dat ding is zwaar overkill denk ik... Een i7 4785T is misschien wel 3 keer zo snel als die Phenom...

Liever een Pentium G34xx ofzo... Kost maar een paar tientjes en doet het ook :)
Tja, als hij een budget noemt van 200,- euro. Een Pentium G3258 bijvoorbeeld heeft wel een TDP van 53W, Hij zei dat ie energie zuinig wilt zijn. Als een TDP van 53W voldoet van moet ie voor Pentium gaan.

Edit, een G1820T zou een mooie oplossing zijn voor hem. Is wel beperkt in de geheugen snelheid keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door renedis op 23-04-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-T versies zijn overrated. Die zijn alleen maar handig als je beperkte koelmogelijkheden hebt.
Voor gewone taken verbruiken ze (in verhouding) net zoveel energie als reguliere CPU's

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
FireDrunk schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:50:
-T versies zijn overrated. Die zijn alleen maar handig als je beperkte koelmogelijkheden hebt.
Voor gewone taken verbruiken ze (in verhouding) net zoveel energie als reguliere CPU's
De T van Traagheid en dat vervolgens verkopen als een 'feature' en dezelfde processors zijn vaak nog een tikkeltje duurder dan de soortgelijke non-T variant. Ik blijf het maar knap vinden van Intel.

Als je koelmogelijkheden beperkt zijn kan je in de meeste gevallen in de bios van de moederborden de multiplier van de processor verlagen, zodat je in feite zelf een T processor creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 17:06
jacovn schreef op donderdag 23 april 2015 @ 06:36:
IBM maakt geen hdd's meer en heeft zijn productie en technology aan HGST verkocht (2002)
Dus het zal wellicht een oem WD zijn, meest waarschijnlijk een op hgst techniek gebaseerde drive.

Die prijs is via amazon.de, dikke kans dat het een refurbished unit is of zo. Alle andere aanbieders zitten op €450 of hoger.
Mjah, de beschrijving geeft wel aan dat deze nieuw is(dus niet refurb etc) Amazon is daarnaast makkelijk met retouren. Zal een drive voor zakelijke markt zijn(gezien 7200rpm ook niet stilste) en met de disclaimer van geen kortingsactie IBM zal het wel een batch uit servers gesloopte HDD's zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Gewoon proberen dus dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Sinds dat ik een schijf uit mijn nas heb gedaan is er een probleem. Ik had de schijf gewoon er terug in gedaan. Eigenlijk deed ik het gewoon om te zien of de schijven warm waren na veel draaien... Maar dus hij stond nog aan. En toen had ik hem uitgezet en was alles oke maar nu krijg ik telkens

CRITICAL: The volume A (ZFS) state is ONLINE: One or more devices has experienced an unrecoverable error. An attempt was made to correct the error. Applications are unaffected.

Al mijn schijven zijn wel online. En voor de rest doe ik er niets raar mee. Is dit gewoon dat er data corrupt is geworden en dat hij het weer heeft aangepast of is het iets anders? Heb wel maar 6G ram momenteel. Voor 20 tb die gaat wel nog geupgrade worden naar 22G ram. Zou het daar aan liggen? Ook geen ecc.

[ Voor 8% gewijzigd door thibautb op 24-04-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Het betekent eigenlijk niks. Alleen dat er minstens één I/O error is geweest. De error is door een nerd geschreven dus daarom wordt hij door 98% van de mensen verkeerd geïnterpreteerd.

CRITICAL: The volume A (ZFS) state is ONLINE: One or more devices has experienced an unrecoverable error. An attempt was made to correct the error. Applications are unaffected.

Kun je ook omschrijven als:

Small notice: some disk errors occurred like invalid data or cabling errors, which ZFS has corrected. Your applications have not noticed anything about this and continued to function properly. Everything is OK, you don't need to do anything!

Deze twee meldingen betekenen hetzelfde; toch klinkt de 2e (door mij geschreven) veel minder gevaarlijk dan het eerste. De meldingen die ZFS geeft moeten van nerd-speech naar human-speech worden vertaald; dan kunnen ze door normale mensen worden geïnterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:40:
Nee. Het betekent eigenlijk niks. Alleen dat er minstens één I/O error is geweest. De error is door een nerd geschreven dus daarom wordt hij door 98% van de mensen verkeerd geïnterpreteerd.

Kun je ook omschrijven als:

Small notice: some disk errors occurred like invalid data or cabling errors, which ZFS has corrected. Your applications have not noticed anything about this and continued to function properly. Everything is OK, you don't need to do anything!

Deze twee meldingen betekenen hetzelfde; toch klinkt de 2e (door mij geschreven) veel minder gevaarlijk dan het eerste. De meldingen die ZFS geeft moeten van nerd-speech naar human-speech worden vertaald; dan kunnen ze door normale mensen worden geïnterpreteerd.
Oke, bedankt! Voor de hulp.

Gaat dit elke keer als ik freenas opstart gebeuren en moet ik er rekening mee gaan houden? Want dit houdt wel de focus van de knop als er nu echt iets verkeerd is aan freenas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik lijkt een probleem te hebben. Mijn 2e server werd onbereikbaar.
De console hing met meldingen dat retrys op hdds die aan het moederbord zitten te lang duurden.
Verder niet te benaderen.

Dus maar de reset toets gebruikt. Systeem start op maar kan geen boot device vinden. (Als in geen boot partitie op de hdd, maar dt klopt die zitten niet op mijn pool drives)
Ik het stuk bios waar de sata devices staan zie ik keurig de intel en samsung ssd en 4 stuks drives van mijn data pools.

In het boot menu van het bios kan ik niet die intel ssd selecteren, alleen uefi, netwerk en een hdd uit mijn pool.
Nog een keer uit gezet (xx seconden de power kmop) en weer aan, en zelfde.

Zou stroom er een tijd af helpen, of heeft iemand een andere tip ?
Mainbord kan ik wel vervangen, maar is veel werk natuurlijk.

Het is een supermicro x9scm-iif mainbord, intel xeon E3-1220v2

Update: iets van bbs boot gevonden waar je de disk kan selecteren om van te booten.
Boot nu weer.

Lijkt haast of systeem compleet in de war is geraakt door iets op moederbord.
Heb 2.0a bios, zal maar eens kijken voor een update..

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 24-04-2015 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
jacovn schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:53:
Ik lijkt een probleem te hebben. Mijn 2e server werd onbereikbaar.
De console hing met meldingen dat retrys op hdds die aan het moederbord zitten te lang duurden.
Verder niet te benaderen.

Dus maar de reset toets gebruikt. Systeem start op maar kan geen boot device vinden. (Als in geen boot partitie op de hdd, maar dt klopt die zitten niet op mijn pool drives)
Ik het stuk bios waar de sata devices staan zie ik keurig de intel en samsung ssd en 4 stuks drives van mijn data pools.

In het boot menu van het bios kan ik niet die intel ssd selecteren, alleen uefi, netwerk en een hdd uit mijn pool.
Nog een keer uit gezet (xx seconden de power kmop) en weer aan, en zelfde.

Zou stroom er een tijd af helpen, of heeft iemand een andere tip ?
Mainbord kan ik wel vervangen, maar is veel werk natuurlijk.

Het is een supermicro x9scm-iif mainbord, intel xeon E3-1220v2
Heb je een andere pc om even die intel ssd in aan te sluiten? Ziet die pc wel de ssd in de bios? Even met een usb boot stickje de smart uitlezen. (Probeer wel andere sata devices los te nemen zodat daar niets mee gebeurt)

En anders moeten we een troubleshooting sessie inplannen ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:40:

Ik stoor me ook enorm aan deze mededeling.

"CRITICAL" Nee, niks critical. Wees gewaarschuwd, dat er een hard io fout was en dat ZFS die heeft opgelost. En let de komende tijd op, als het vaker gebeurt zou je misschien naar je hardware kunnen kijken.
"An attempt was made to correct the error." Goed, er is een poging gewaagd. Is die geslaagd?
"Applications are unaffected." Mijn applicaties? Het OS en applicaties draait nog. Maar mijn opgeslagen data is die nog goed?

Wat @Cipher schreef erg verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hij is weer geboot en ik heb maar een scrub gestart.
De boot opties in bios waren dus in de war.

Wellicht was dat ook de oorzaak dat de pool drives onbereikbaar waren geworden (zag timeouts op aantal drives staan, maar niets inde zfsguru logs te vinden via de gui)

En er is een 2.20 bios, even wat zoeken op wat daar anders aan is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 17:06
jacovn schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:16:
En er is een 2.20 bios, even wat zoeken op wat daar anders aan is..
Good luck with that ;)
Supermicro heeft als evangelie dat bios niet ge-update hoeft te worden, tenzij support dat vraagt. Daarom geen changelog op hun site.

specs

Pagina: 1 ... 179 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.