Sorry maar waarom ga jij voor andere mensen bepalen wat
veel geld is? Of wat 'duur' is? Zou het niet eerlijker zijn om mensen dat zelf te laten bepalen?
Dat ZFS gratis is, maakt conceptueel helemaal niets uit. De drempel om ZFS toe te passen is laag qua kosten, maar iemand die geen Linux/BSD guru is en wel veel Windows ervaring heeft, en thuis gewoon rust wil, kan om die redenen best kiezen om gewoon een Windows machine neer te zetten. Het risico waar ZFS tegen beschermt is ook weer niet zo groot. Er speelt veel meer mee.
Ik beweer zelfs puur op basis van logisch denken dat ZFS tegen een risico beschermt wat kleiner is dan rot RAM geheugen. Juist omdat er al heel veel error correctie zit in harde schijven en je het risico van een URE thuis zeer waarschijnlijk nooit gaat meemaken.
Vraag me af wie er vaker last heeft van een verloren pool/array, ZFS of legacy raid5/6, en hoe vaak ECC daar zelfs een rol in speelt. Want wederom is het risico van bit-flips nergens met harde cijfers wordt bepaald, ik heb iig nergens harde cijfers gevonden, dus jij gaat uit van een onbekend risico, en zegt dat het een reëel probleem is, ik persoonlijk wil eerst wel eens harde cijfers zien om die aanname voor een feit te zien.
Het gaat niet om de cijfers, dan mis je het punt. Conceptueel weet je dat rot geheugen resulteert in onzin data op schijf en ZFS kan daar niet tegen. Zoals geen enkel file system daar tegen kan. Wederom verwijs ik naar de welbekende paper. En dan poef, je pool niet meer te importeren. Big fun!
Er bestaat ook een kans dat ik morgen mijn huis door bliksem geraakt wordt, is voor mij geen reden om op mijn rijtjeshuis een bliksem afleider te monteren.
Maar als die bliksem afleider gratis is, dan doe je opeens wel die moeite? Dat snap ik niet zo.
Overigens doe je weer met deze brakke analogie alsof het risico waar ECC geheugen tegen beschermt verwaarloosbaar is, en dat is niet waar. Dat mensen het risico wille nemen om geld te besparen, prima.
Onzinnig voorbeeld imho, maar het toont mij veel meer aan dat je dom bezig bent als je geen 24 of 48 uur burn-in test doet van je hele systeem,
de gratis versie doet alles wat je wilt testten.
Een zinnig voorbeeld, want nogmaals, het toont wederom aan dat rot geheugen een pool killed. Dat dit in dit geval bij installatie gebeurde, doet hier niets aan af.
Een burn-in test is zeker verstandig en heb ik ook gedaan met mijn systeem. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het kan zomaar spontaan mis gaan. Die kans is thuis kleiner dan op de schaal van Amazon, Microsoft en Google, maar dat jij thuis de dans gaat ontspringen is niet gegeven. Gaat het mis, dan behoed ECC geheugen je voor data corruptie.
Lang voor dat, geeft normaal gesproken ZFS al lang een waarschuwing, dat er problemen zijn met het file systeem.
Tegen de tijd dat je 's ochtends wakker wordt of terug van het werk komt is je pool al stuk toen die automatische backup liep. Zinloos wat mij betreft: put dempen als kalf verdronken is. ECC is je enige echte bescherming. Misschien je systeem meteen een halt geven als een error wordt geconstateerd, maar ook dat kan het einde betekenen. En wie van de DIY NAS mensen die hier posten zie je dat doen?
En wederom het argument wat ik al meerdere keren heb gebruikt: de DIY NAS bouwers hier die denken er niet eens aan om de boel zo op te zetten dat ze mails ontvangen als er dingen stuk gaan. Dan is de aardlekschakelaar-style beveiliging van ECC een heel stuk 'gebruiksvriendelijker'. Dan hou je rekening met het publiek hier.
De vraag is puur is het de extra 100~300 euro waard voor een simpele thuis server, ik denk onder de streep voor de meeste mensen, nee, iig als ze zich niet gek laten maken.
Weer praat je met termen als 'gek laten maken', dus alsof je gek bent als je ECC koopt, en dat is super unfair - gegeven de feiten - om zo over ECC te praten, wetende dat het hele bedrijfsleven op ECC draait.
Praten over de risico's van ECC afwimpelen als 'gek laten maken' is ongefundeerde, onjuiste rethoriek die andere mensen de keuze ontneemt om zelf een afgewogen beslissing te nemen. Jij neemt die voor hen en dat vind ik onjuist.
Het punt is dat ik vind dat ik in mijn schrijven een eerlijke keuze biedt aan de DIY NAS bouwer, waarbij ik de informatie geef en de bouwer zelf mag kiezen en een afweging kan maken. Jij maakt die afweging voor de DIY NAS bouwer en dat vind ik niet fair. Jij bent niet de gene die voor mensen bepaalt wat hun data waard is. En wat 'veel geld' is. Dat is allemaal persoonlijk en relatief. Laat mensen zelf kiezen. Er zijn zat mensen die denken 'pfff' 150 euro, nobrainer, doen. Machine gaat 5 jaar mee, voor 30 euro per jaar ben ik klaar, het gaat nergens over. Of inderdaad: voor mij is 150 echt teveel geld voor het risico, ik doe het niet. Maar laat mensen ZELF de keuze maken.
Jij doet in je schrijven hierboven weer voorkomen alsof mensen die ECC toepassen spoken zien die niet bestaan, dat dit 'zwaar overdreven' is en dat het eigenlijk allemaal niet nodig is. En dat is niet fair. Daarmee ontneem je mensen een keuze op basis van afgewogen informatie, waarom zou jij die afweging voor hen maken?
Voor mij zou het al een heel ander verhaal zijn als het mis gaat door dat ik een risico heb genomen op basis van een eigen afweging, dan dat ik een forum poster vertrouw die roept dat het thuis niet nodig is. In dat laatste geval zou ik mij goed genaaid voelen.
Dat geld alleen maar voor echt grote bedrijven, de gemiddelde admin koopt gewoon standaard bedrijfs harde schijven, een stap beter dan de Green line, maar zeker ook weer geen exotische oplossingen.
Ik weet niet precies wat 'standaard bedrijfs harde schijven zijn'. Maar voor de bedrijven die geen HP of DELL server draaien met SAS spul is het risico ook weer kleiner. Wij hebben een schijf of honderd, dan praat je weer over andere risico's.
Wederom ECC kost geld, ZFS is een stuk veiliger zonder dat het geld kost, is voor de meeste mensen, die het aandurven om ZFS te gebruiken een no-brainer
Jij kijkt sec naar geld, maar dat is dus niet de enige factor die mee speelt, en ZFS is dus niet gratis want je krijgt er een bepaald risico voor terug.
Een groot deel heeft dat gedaan omdat ze zich doods bang hebben laten maken door "merkloze condooms kopen of een chinese tweedehandsparachute'' argumenten, en imho redelijk vaak onterecht.
Tja, dit wordt een soort van cirkel redenering nu. Je projecteert je eigen visie retroactief op hun keuzes.
Heb op mijn offline server met ZFS, die 1x per week opstart, gewoon MemTest86 opgenomen in de batch file die ook de backup's maakt, en het resultaat wordt weggeschreven op de desktop van mijn gewone server, en op mijn gewone live server (2012R2), heb ik 1x per maand een event aangemaakt die MemTest86 opstart, niet zo moeilijk om te doen hoor.
Dat ik een hekel heb aan (imho) onnodig geld uit geven, betekend niet dat ik geen extra veiligheid in mijn systeem inbouw als het gratis is.
Ik heb het al vaker geschreven. Wat jij hier schetst en doet gaat geen enkele DIY NAS bouwer die hier om advies komt vragen implementeren, de helft weet niet eens hoe.
En puur conceptueel gezien loop je ondanks je reguliere memtests nog net zo hard risico omdat geheugen spontaan stuk gaat, al je memtests ten spijt. Het is misschien beter dan helemaal niets doen, maar het is eigenlijk puur een symbolisch ritueel.