Het is dus een file/back-up server voor je, met op zich weinig disk I/Os.
En misschien zelfs wel meteen de knoop doorhakken en voor ECC ondersteuning gaan.
Ik denk niet dat het echt voor jouw nodig is om ECC te nemen, uiteraard is het beter, maar het is niet echt noodzakelijk.
Met ZFS heb je al een auto met een airbag, met ECC voeg je daar nog zij airbags aan toe, en daar je niet bijzonder veel rijd met de ZFS auto, is de vraag of het die +/- 70% meer prijs waard is.
Wel is het te adviseren om een 24 uur
mem stress test te doen, voor je het systeem echt in gebruik neemt.
Persoonlijk overklok ik dan altijd het geheugen ongeveer 15~20% tijdens de burn-in test, DDR3 1600 op 1866 bv, zwak geheugen valt dan een heel stuk sneller door de mand, draai een mem-test trouwens automatisch maandelijks op mijn server.
Mijn keuze zou dus lijstje #2 zijn
Het is voor mij al een hele uitdaging om dit draaiende te krijgen op een voor mij onbekend OS, maar ik hoop dat ik door er mee aan de slag te gaan straks de functionaliteit wat te kunnen uitbreiden.
Persoonlijk zou ik voor Linux gaan, daar het een meer gebruiksvriendelijke OS is dan FreeNAS, zeker als je er extra dingen mee wilt doen, denk bv aan de IP camera's, hebben die besturingssoftware nodig?, zo ja, de meeste zijn Windows only, een simpele VM kan daar dus wenselijk voor zijn.
Ik heb momenteel ongeveer slechts een 1,5TB die ik veilig wil gaan beheren.
Qua opslagcapaciteit hoeft het dus echt geen mega nas te worden.
Ik denk aan 2TB of 3TB HDD's echt wel genoeg te hebben de komende jaren, maw dus 8TB of 12TB opslag in totaal.
Al is het waarschijnlijk wel zo dat als je ruimte in overvloed hebt, je dit ook makkelijker gaat gebruiken met bv. allerlei leuke downloads.
Uit mijn persoonlijke ervaring, kan een nas kan nooit groot genoeg zijn, zit zelf al tegen de 50TB aan.
Ik zou in de toekomst bijvoorbeeld ook nog een stuk of 4 IP camera's willen plaatsen, en de beelden hiervan opslaan op de NAS.
Als dit überhaupt al mogelijk is tenminste icm ZFS.
Ja en nee, ja de opslag van data is geheel onafhankelijk van het gebruikte file systeem.
Nee, als je het besturingsprogramma niet kan draaien op de gebruikte OS.
Maar die nee kan je in een ja veranderen door een Windows sessie te draaien in een VM, en nee een VM draaien is nou niet echt bijzonder moeilijk onder Linux.
En misschien zelfs een aparte HDD installeren die ik gebruik voor off-site backup van familie, om zo mekaars onvervangbare data op 2 locaties te kunnen opslaan.
Ja dat werkt prima, zelf gebruik ik BuddyBackup voor mijn off-site back-up, maar gebruik daarvoor gewoon mijn raid array, daar dat gewoon veiliger is dan een losse HDD van wegen de gebruikte parity disks.
Daarnaast gebruik ik BitTorrent Sync om al mijn data lokaal te syncen

Maar niks heel concreets, dat is waarom ik ook neig naar een moederbord met minimaal 8 sata poorten, om alle uitbreidingsmogelijkheden open te houden.
Oooo en je hebt ook nog je PCIe aansluitingen, daar kan ook bv een DVB-C kaartje(s) in stoppen, om TV programma's op te nemen, en imho de manier om TV te kijken hoe en wanneer je het wildt, en als je meer ruimte nodig hebt zijn er altijd nog kaartjes als deze
IBM ServeRAID M1015 8p SAS/SATA Controller, om een extra array aan te maken.
heb je nog een bepaalde reden om het supermicrobord te verkiezen boven het asrockbord ?
SuperMicro staat beter bekend om zijn degelijke borden, en een eerste keuze als prijs minder belangrijk is, maar ASRock is imho zeker voldoende degelijk voor thuis gebruik.
Daarnaast wat tips, het is bv aan te bevelen niet je modem, maar je server als router en firewall op te zetten, door een
extra netwerk kaartje in je server te prikken.
Het voordeel van deze opzet is dat je naar de
WAN een stevige firewall kan opzetten, en op je
LAN wat relaxter kan zijn, dat kan je flink helpen met het opzetten van een mixed netwerk met verschillende OS'en.
Ik heb mijn server en netwerk
als volgt opgezet.
- WAN volledig afgeschermd en beveiligt.
- LAN Open vertrouwd netwerk, dat makkelijker op te zetten is.
- WiFi gedeeltelijk open maar niet vertrouwd netwerk, alleen lees toegang tot files, schrijven alleen toegestaan in een speciale map.
- (Modem) WiFi voor bezoekende vrienden en kennissen, in afgeschermd WAN gedeelte door de firewall van je netwerk.
Ik vertrouw WiFi gewoon niet, want WPA2 is zelfs
redelijk makkelijk te krakenn.
Daarnaast zou ik je huidige NAS ook in je netwerk blijven gebruiken, als een wekelijkse offline back-up, bij voorkeur op een brandveilige plaats, en het liefst met een overspanningsbeveiliging voor stroom en netwerk, iets dat is aan te bevelen bij al je dure elektronica, maar voor al je PCs.