Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:20
Wel daar ben ik dus volop mee bezig. Alles backuppen gaat me toch niet lukken, tot ik de lotto win. Maar belangrijke data gaat ergens een online/offsite backup krijgen. Naast de nodige redundancy.

Afgezien daarvan zet ik toch graag mij datastore op een RAID1. En het is ook leuk om er mee bezig te zijn. (moest het wat beter werken)

PS updateje: NFS share aangezet op mijn dd-wrt router (staat toch constant aan), maar blijkbaar mist de NFS implementatie daar enkele functies, want VMware ziet een lege datastore. Ik kan er data op zetten, de data kan ik wel zien via een linux toestel, en een nfs share vanop een debian werkt wel perfect op VMware. En ben verre van expert op dat vlak, dus dat zit een beetje vast. Leerrijke ervaring, maar daar stopt het ook.

Blijkbaar ga ik naar een USB stick moeten zoeken waarop VMware wel datastores wilt zetten. Die zijn er blijkbaar, maar zeer afhankelijk van de gebruikte chipsets. Zelfs binnen eenzelfde reeks kan dit verschillen.
http://nybbl.blogspot.be/...-vmware.html#comment-form

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:36
Precies, VMware blokt echt keihard VMFS op USB in de kernel voor zover ik weet... Ik zou die route niet kiezen... Misschien een loc PCIe x1 controllertje kopen met 2 * SATA?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Nog een weekje en dan komt eindelijk de koeler en kan ik mijn NAS ombouwen. Erg frustrerend als je alles al thuis heb liggen behalve de narrow ILM cooler :X

Ben prijstechnisch uiteindelijk voor een Xeon zonder hyperthreading gegaan. Als het te traag blijkt gooi ik er als ik weer geld heb wel een 8-core ipv een quad core xeon in. NAS draait nu op de dual core Pentium, dus het is sowieso een vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
FireDrunk schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 09:34:Precies, VMware blokt echt keihard VMFS op USB in de kernel voor zover ik weet... Ik zou die route niet kiezen... Misschien een loc PCIe x1 controllertje kopen met 2 * SATA?
Het belachelijke is dat ik in het ergste geval 2GB plaats nodig heb voor een ZFSguru install.
Desnoods kan ik iets van passthrough storage of zelfs USB stick gebruiken voor de install van ZFS, en heb ik met enkele Megabytes genoeg voor de VM definitie en logs.
VMware start nu perfect op vanop een 8GB stick. Daarop is nog ruim 4GB over. Technisch gezien kan ik met nog minder. Dus weiger ik koppig om daarvoor een volledige disk, laat staan een volledige controller quasi ongebruikt te laten.
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:13:Nog een weekje en dan komt eindelijk de koeler en kan ik mijn NAS ombouwen. Erg frustrerend als je alles al thuis heb liggen behalve de narrow ILM cooler :X
Tell me about it. Ben al bijna 2 jaar aan't hopen om mijn systeem in orde te krijgen. Altijd wel iets dat er niet is, of niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrsvK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 10:18
Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 01:46:
[...]

Geef dan een pastebin linkje zodat we dat ook kunnen checken. ;)

Je hebt voor kabelfouten gecontroleerd?

Heb je de kabels omgewisseld met een schijf waar je geen problemen mee hebt? Welke controller gebruik je?
Het ligt aan de schijf, ik heb de kabels vervangen en de betreffende schijf op een andere poort met een andere controller aangesloten. Zowel op de intel als de marvell controller geeft deze schijf dit probleem. Ik heb de smart data van de betreffende schijf op het smart topic geplaatst: TrsvK in "Check je SMART"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
IceTeaGX schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:42:
[...]

Het belachelijke is dat ik in het ergste geval 2GB plaats nodig heb voor een ZFSguru install.
Desnoods kan ik iets van passthrough storage of zelfs USB stick gebruiken voor de install van ZFS, en heb ik met enkele Megabytes genoeg voor de VM definitie en logs.
VMware start nu perfect op vanop een 8GB stick. Daarop is nog ruim 4GB over. Technisch gezien kan ik met nog minder. Dus weiger ik koppig om daarvoor een volledige disk, laat staan een volledige controller quasi ongebruikt te laten.
Dan moet je overstappen op KVM 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zat eens te Googlen naar OSsen voor DIY-NASsen, maar dat wat ik wil weten kan ik niet zo gauw vinden. Welk OS is in staat het RAID(5) volume te vergroten dmv toevoegen hdd en dmv vervangen hdd('s) door hdd's met grotere capaciteit? Las wel http://doc.freenas.org/9....drives-to-grow-a-zfs-pool , maar voor andere OS'sen nog niet wat kunnen vinden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Linux icm MD?
FreeBSD icm de oude GEOM RAID engine?
Windows icm Storage Spaces, en de oude Software RAID?

Met andere woorden, allemaal? Alleen ZFS kan het niet...

[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 28-11-2014 17:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ehm, bij voorkeur een optie waarbij je niet vage commando's op de commandline moet gebruiken maar gewoon met een paar klikjes kan doen wat nodig is. Heb geen ervaring met raid-gerelateerde commando's ;)

Is er geen NAS-distro dat dat via webinterface kan doen? Of zit ik dan aan zo'n dure Synology NAS vast.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 28-11-2014 17:09 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Er zijn zat linux tools die zo'n raid array uit kunnen breiden via een GUI.
Bovendien zijn er meerder NAS distributies die dat via een webinterface kunnen (OpenMediaVault en NAS4Free bijvoorbeeld).

Windows is helemaal appeltje eitje... FreeBSD zal inderdaad wat minder makkelijk gaan...

http://lmgtfy.com/?q=linux+based+nas+distribution

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 28-11-2014 17:12 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:46

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Kende je OpenMediaVault al?
En als ik even net zo flauw als FireDrunk mag wezen. :+

[ Voor 36% gewijzigd door FREAKJAM op 28-11-2014 17:19 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NAS4Free kan het niet (of beter gezegd. het lijkt niet officieel ondersteund te worden): http://wiki.nas4free.org/doku.php?id=faq:0090 en http://wiki.nas4free.org/doku.php?id=faq:0010 zegt:
Q: Can I grow a UFS filesystem from NAS4free GUI?
A: No.
Open Media Vault had ik al wel gezien, maar daar staat niet veel op de docs pagina, is nogal blanco http://docs.openmediavault.org/index.html

En ja, ik had al geGoogled (niet geBingd :P ) maar niet elk OS heeft dat soort details in de docs staan.

[ Voor 51% gewijzigd door Raven op 28-11-2014 17:29 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan natuurlijk even VirtualBox installeren, VM aanmaken, geef het ding 4 schijven van 2GB en probeer het... Bevalt het, rol je het groter uit...

Je kan in diezelfde VM vrolijk vanalles proberen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 20:00

Harrie

NederVlaming

MTDjassen schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:13:
Lijkt erg op mijn build. Niet vergeten WDIDLE te draaien. Succes ermee.

- Edit, ben wel benieuwd naar je uiteindelijk case. Ik draai nu 3 schijven een mini-ATX bordje in een belachelijk grote kast, zou ik graag nog een keertje omzetten.
Dit is hem uiteindelijk:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H5oJBbXiQFuISijQowhT6pdx/medium.jpg

Met een voorlopige DIY hdd rack (voor verbetering vatbaar):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5fQ3WLNpRXuoeC9kEaYWOv0U/medium.jpg
Hiervan hoop ik wel nog een keer een mooier examplaar te maken.

FreeNAS staat erop, maar nog niet geconfigureerd. Ik kan wel meer details posten als ik wat meer tijd heb.
De kast is een cooltek coolcube mini, met een inhoud van 6.8l dus zeer klein. Je ziet dat als je doorstapelt, er gemakkelijk 5-6 schijven in kunnen. Ik heb het rack later ingekort tot maximum 4.

Maar zoals gezegd, in deze kast is niet zomaar ruimte voor een extra netwerk kaart, tenzij men wat gaat modden.

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 28-11-2014 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:05
Ik gebruikte kettingband voor mijn HDDs, het is een goedkope en simpele oplossing, en ook sterk genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://www.unimat.ca/media/catalog/product/cache/1/small_image/228x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/3/73309140_9.jpg

En is voor maar een paar euro te krijgen bij elke doe het je zelf zaak, heb mijn rol al ruim 10j of zo.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dat biedt denk ik niet genoeg weerstand tegen vibraties. Je hardeschijf dient goed gefixeerd te zijn.

Ik heb zelf gebruik gemaakt van metalen strips van de bouwmarkt. Zal een keer mijn pics posten. Maar komt erop neer dat je vier van die strips voor alle hoeken van de hardeschijf maakt. En dan meerdere hardeschijven plaatst. Resultaat is goede warmtedissipatie en goede fixatie tegen vibraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
Raven schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:58:
Zat eens te Googlen naar OSsen voor DIY-NASsen, maar dat wat ik wil weten kan ik niet zo gauw vinden. Welk OS is in staat het RAID(5) volume te vergroten dmv toevoegen hdd en dmv vervangen hdd('s) door hdd's met grotere capaciteit? Las wel http://doc.freenas.org/9....drives-to-grow-a-zfs-pool , maar voor andere OS'sen nog niet wat kunnen vinden.
Het stukje growen van de array kan iets al webmin wel, groeien bestandsysteem durf ik zo niet te zeggen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:18:
Dat biedt denk ik niet genoeg weerstand tegen vibraties. Je hardeschijf dient goed gefixeerd te zijn.
Als je 6 van die strips gebruikt zijn je HDDs ook goed gefixeerd, heb op die manier 12 HDDs in mijn server zitten, wel heb ik 2 extra verstevigingen braces gezet tussen disk 4 en 5, en tussen 8 en 9.

En heb geen last van prestatie degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt in theorie wel last hebben van hogere uitval als je veel consumentenschijfjes fixeert met iets wat kan resoneren of vibreren. Een goede fixatie is zeker belangrijk; vooral als je WD Green schijven gebruikt.

Bovendien zorgt een groter metaalcontact/oppervlak ook voor betere warmtedissipatie. Voor 5400rpm schijven is dit minder belangrijk maar voor 7200rpm des te meer; vooral als je passieve koeling gebruikt en dus geen ventilators in je kast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FireDrunk schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 17:30:
Je kan natuurlijk even VirtualBox installeren, VM aanmaken, geef het ding 4 schijven van 2GB en probeer het... Bevalt het, rol je het groter uit...

Je kan in diezelfde VM vrolijk vanalles proberen :)
Goeie, later maar eens naar kijken :)
Loekie schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:48:
[...]

Het stukje growen van de array kan iets al webmin wel, groeien bestandsysteem durf ik zo niet te zeggen.
Ok :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:06:
Je kunt in theorie wel last hebben van hogere uitval als je veel consumentenschijfjes fixeert met iets wat kan resoneren of vibreren. Een goede fixatie is zeker belangrijk; vooral als je WD Green schijven gebruikt.
Misschien, maar ik ben zeer tevreden hoe stijf mijn HDDs vast zitten met kettingband.
Bovendien zorgt een groter metaalcontact/oppervlak ook voor betere warmtedissipatie.
Sorry CiPHER maar waar haal je die imho onzin vandaan, want het is juist het tegenovergestelde.
  • Ten eerste zorgt de cage, of in het boven gebruikte plaatje aluminium juist dat er via de zijkanten minder warmte afgifte is, omdat er maar zeer weinig HDDs zijn met een vlakke zijkanten, dus tenzij je thermalpads of paste gebruikt, isoleer je juist de HDD, waar kettingband de zijkanten openlaat.
  • Daarnaast is het extra oppervlakte dat je creëert minimaal, HDDs zijn 25mm dik en ik hou een ruimte van ongeveer 5mm aan tussen HDDs, dat is 20% extra oppervlakte, niet echt een wereld van verschil.
  • En met kettingband geef je de HDDs juist meer adem ruimte ipv van 10cm ruimte voor doorstroming creëer je nu 25cm, vooral in passieve kasten imho een groot voordeel.
Uiteraard zal het allemaal best wel mee vallen, want behalve in passieve opstellingen(*), denk ik dat de verschillen in bijna alle gevallen verwaarloosbaar zijn, vanuit een thermisch oogpunt, want de zijkanten van HDDs zijn maar een klein gedeelte van de totale HDD operavlakte.
(*) zijn er mensen die totaal passieve koeling hebben in hun server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is geen onzin hoor, dat klopt gewoon.

De fixatie is voor een hardeschijf gewoon een grote heatsink. Als je een hardeschijf tijdelijk zonder fixatie los aansluit, zoals buiten de kast op de grond, dan kan deze veel warmer worden en in sommige gevallen erg warm. Het metalen oppervlakte zorgt voor warmteoverdracht tussen de hardeschijf en de rest.

De 'rest' is niet veel als je enkel zo'n ketting gebruikt. Je hebt dan een heel kleine heatsink en de warmtedissipatie aan de lucht is maar heel minimaal. Daarvoor heb je een groter oppervlakte nodig voor warmtedissipatie. Juist door een groot metalen frame te gebruiken vergroot je dat oppervlakte en zorg je ook voor meer warmtecapaciteit om tijdelijk de warmte aan over te dragen (meer buffer).

Daarnaast annuleert het de vibraties van de hardeschijven. Dat je kettingband goed vast zit aan de schijven geloof ik wel, dat kun je met schroefjes doen. Maar de kettingband zelf kan wel degelijk licht vibreren of resoneren, terwijl een groot metalen frame wat zelf ook stevig vast zit aan een grote kast natuurlijk veel meer weerstand geeft tegen dergelijke vibraties.

En passieve koeling is natuurlijk de standaard in deze tijd. Wie gebruikt er nog fans? Je mobo dient passief gekoeld te zijn, je CPU dient passief gekoeld te zijn, je voeding dient passief gekoeld te zijn, je hardeschijven dienen passief gekoeld te zijn en je hebt alle voordelen van stilte, weinig stof, lager energieverbruik en ook minder vibraties. Bovendien kan passieve koeling niet stuk gaan, actieve koeling wel. Actieve koeling was vroeger de standaard, nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 10:20
@CiPHER
Misschien dat wanneer SSD's de standaard voor NAS worden dat volledig passief dat ook is. Qua warmteoverdracht heb je natuurlijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom zou je niet passief kunnen koelen met hardeschijven? Als je 40 schijven kwijt wilt in een compacte kast, dan wordt het natuurlijk erg lastig. Maar ik zal binnenkort mijn zelfgebouwde behuizing posten hoe ik dit heb opgelost. Die schijven blijven heel erg koel en hebben weinig vibraties door het metalen frame dat ik heb gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Sorry hoor, maar ik zeg dat jouw redenatie en aannemens niet kloppen.
De fixatie is voor een hardeschijf gewoon een grote heatsink. Als je een hardeschijf tijdelijk zonder fixatie los aansluit, zoals buiten de kast op de grond, dan kan deze veel warmer worden en in sommige gevallen erg warm. Het metalen oppervlakte zorgt voor warmteoverdracht tussen de hardeschijf en de rest.
Dat komt voornamelijk omdat op vlak meestal groot oppervlakte als een tafel, er zeer weinig lucht verplaatsing is, en de meeste tafels en bureaus van hout zijn gemaakt, en hout staat er nu niet echt bekend om zijn goed warmte geleiding. :+

Daarnaast hebben veel behuizingen tegenwoordig plastic rails, wederom een isolator, maar de HDD cage hebben wel lucht kanalen voor door doorstroming.

En vertel mij hoe een plaat metaal een goede warmte overdracht kan hebben tussen de zijkant van een HDD die nagenoeg allemaal stuk voor stuk behoorlijk ruw zijn afgewerkt.
In vergelijking met een CPU koeler en IHS welke in verhouding perfect vlak zijn en dus een veel en veel beter contact maken, maar nog steeds 2x slechter presteren zonder TIM

En dat terwijl bij HDD met dat slecht contact, de 20% extra oppervlakte dat het plaatje geeft, dat weer ruim compenseert?

Sorry maar dat wil er gewoon niet in bij mij. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Pfy3X6cp9qsTPH8O27M18EgB/full.gif

Nee ik blijf er bij, dat directe warmte afdracht via convectie veel efficiënter is, dan een plaatje dat zeker ook als een koel element werkt, maar dat op het zelfde moment ook als isolator fungeert.
De 'rest' is niet veel als je enkel zo'n ketting gebruikt. Je hebt dan een heel kleine heatsink en de warmtedissipatie aan de lucht is maar heel minimaal. Daarvoor heb je een groter oppervlakte nodig voor warmtedissipatie. Juist door een groot metalen frame te gebruiken vergroot je dat oppervlakte en zorg je ook voor meer warmtecapaciteit om tijdelijk de warmte aan over te dragen (meer buffer).
Zo als ik al zij, de mindere blokkade kettingband geeft, geeft je 150% extra ruimte voor convectie met de omgeving dan een dicht plaatje.

Buffer? dat ga je toch niet serieus als argument aan halen toch?

Als ik een OCE doe en mijn array herbouw, is mijn array iets van 2 dagen zoet of zo, en die warmte buffer is al vol gelopen in 1~2min tijd of zo.
Maar de kettingband zelf kan wel degelijk licht vibreren of resoneren.
Vergeleken met dat plaatje misschien iets meer, wat ik zelfs nog betwijfel, daar het er redelijk dun uitziet, maar dat kettingband is zeker 3~4x zo dik als de plaat gebruikt in de meeste kasten, en ik durf zonder twijfel te zeggen dat die ketting band een stuk stijver is dan menig, en waarschijnlijk zelfs de meeste budget HDD montage plaatsen.

Uiteraard zijn beide oplossing nog steeds prima, maar zelfs als misschien er wat te zeggen is voor hogere vibratie, wat naar mijn ervaring reuze mee valt, dat warmte argumenten willen er bij mij gewoon echt niet in.
En passieve koeling is natuurlijk de standaard in deze tijd.
Een stof probleem in je kast betekend dat je gewoon niet stofzuigt in je huis, en een PSU fan is al voldoende om je HDDs koel te houden, want veel stroming heb je niet nodig, maar wat luchtverplaatsing is toch echt wel wenselijk.

Mijn server heeft zes pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 800RPM, 140mm (verbruik 1.2W bij 100% last) fans die allemaal op minimale toeren draaien, en ik heb net even gekeken, en het verschil in verbruik is 2.3W, gemeten met mijn verbruiksmeter, imho 40 cent per maand goed gebruikt ter bescherming van de 21 HDDs die in mijn server zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 13:01:Waarom zou je niet passief kunnen koelen met hardeschijven? Als je 40 schijven kwijt wilt in een compacte kast, dan wordt het natuurlijk erg lastig. Maar ik zal binnenkort mijn zelfgebouwde behuizing posten hoe ik dit heb opgelost. Die schijven blijven heel erg koel en hebben weinig vibraties door het metalen frame dat ik heb gebouwd.
wanneer het jouw lukt wil nog niet zeggen dat het standaard is. Je zult altijd ergens je warmte af moeten voeren. Je hebt dan of erg veel metaal nodig (dure http://www.streacom.com/ kast bijvoorbeeld) of een medium dat de warmte afvoert. Dat laatste gebeurt in de huidige NAS oplossingen standaard actief met lucht.
Ben wel benieuwd naar je 'standaard' oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
BartNL schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:05:
Ben wel benieuwd naar je 'standaard' oplossing.
Om het goed te doen is niet bijzonder moeilijk, om het zo te doen dat het er netjes uitziet, dat is wel weer iets heel anders, zeker als je de maten behoorlijk wilt houden.

Vriend van me is de enige waarvan ik weet dat hij het netjes heeft gedaan, in de studeer/PC kamer die een open verbinding heeft met de huiskamer, daar heeft hij een verticale koof/kast gebouwd van 2.4m x 35cm x 20cm, en die bekleed met dempingsmateriaal, met onder en boven een luchtspleet voor de convectie stroming.

Hij heeft een losse moederbord tray op de muur geschroefd, met daarop de mobo en als ik het goed heb deze koeler, en daar boven en onder een MDF rek gemonteerd voor iets van 50 of 60 HDDs, en het geheel is absoluut still

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@BartNL: misschien leest de tekst anders; maar ik bedoel uitdrukkelijk niet dat 40 schijven in een compacte kast makkelijk passief te koelen is; dat is juist heel lastig zo niet onmogelijk. Enkel als je de behuizing zelf als heatsink zou gebruiken voor de schijven, maar dat lijkt me toch redelijk moeilijk om de temperaturen op pijl te houden. Maar ik heb het over veel minder schijven, dus ook een standaard build. Een nieuw systeem met enkele schijven in een standaard kast, kan prima 100% passief.

Ik heb een zelfbouw kast en zelfbouw metalen rack voor de hardeschijven gemaakt. Bij mij zijn dat 10 schijven met nog ruimte voor nog eens 10 schijven. Dat is dus veel minder dan jouw 40. Ook is mijn zelfbouw kast een bijzonder project, aangezien er ook tot 10 computers (moederborden) in verwerkt kunnen worden. Er zitten er nu 6 in. Komt ook de KVM, netwerkswitch en andere meuk in. Een complete computer unit dus zodat ik ook van alle kabelmeuk verlost ben. Dat is dus uiteraard geen 'standaard' oplossing. Standaard oplossing tot 10 schijven passief zou kunnen, maar bij 40 vrijwel onmogelijk. Je wilt de temperatuur niet teveel laten oplopen.

@player-x: metaal op metaal contact is goed genoeg voor warmteoverdracht van enkele watts op een oppervlakte wat veel groter is dan de IHS (heatspreader) van een CPU. Grappig is wel dat ik serieus heb overwogen om wat thermal paste was ik nog had liggen te gebruiken voor nóg betere warmteoverdracht. Maar het is echt niet nodig omdat de schijven nu 31 graden warm worden, wat ik een prima temperatuur vind.

Ik kan met de hand ook duidelijk voelen dat er weinig temperatuurverschil is tussen de schijven zelf en het metalen rack. Dus de warmteoverdracht gaat prima. Ik heb een infrarood-temperatuurscanner dus zodra ik foto's ga maken zal ik ook scans maken van de temperatuur van het rack en de schijven, zowel in rust als 100% seek over lange periode.

Je zegt dat warmtedissipatie via de lucht superieur is, maar dat argument is denk ik onjuist. Kijk maar naar de WD Velociraptor. Dit is een 2,5" 10.000rpm schijf die veel meer warmte genereren dan normale 2,5" desktop/notebook schijven. Normaal doet een 2,5" disk zo'n 1W terwijl de Velociraptor 4W doet. Dat is al genoeg om hem kapot te laten verwarmen als je hem zonder de bijgeleverde heatsink-caddy gebruikt. De heatsink caddy wordt gebruikt om het grote blok metaal de 4W te laten opslurpen (buffer) en vervolgens over een groter dissipatie oppervlak kwijt te kunnen aan de lucht. Alleen bladeservers met flinke airflow over specifieke locaties konden de schijf zonder caddy kopen. Hij verwarmt zichzelf anders kapot als hij enkel via de lucht kan koelen.

En metaal vormt inderdaad een 'buffer' in de vorm van warmtecapaciteit. Om precies dezelfde reden dat een CPU heatsink met flinke fan nog niet betekent dat het niet uitmaakt hoe groot je heatsink is of hoeveel metaal er in is verwerkt. Zou je het metaal te licht maken dan heb je toch te weinig buffer en zal de CPU warmer worden dan wanneer je er meer metaal in verwerkt, ook al heb je een grote fan die hard blaast.

21 schijven vind ik ook redelijk wat en dan maak ik mij toch een klein beetje zorgen om vibraties en resonantie, vooral als je simpele Green schijven gebruikt die geen vibratiesensor hebben. Dat je fans gebruikt vind ik opzich niet slecht hoor; dat is jouw setup. Maar de tijd dat overal een fan op zat is wel voorbij en als het even kan denk ik dat we iets meer geld uit moeten geven voor een goede passieve setup. Of dat in jouw geval ook had gekund weet ik niet. Hangt van veel factoren af zoals hoe klein de behuizing moet zijn. Als je heel veel warmte genererende apparatuur in een kleine kast stopt, kun je niet passief koelen zonder de temperatuur teveel te laten oplopen.

Ik heb in mijn zelfbouw behuizing gebruik gemaakt van het feit dat warmte stijgt en dus van nature een aanzuigende werking van onderen heeft. Het rack met hardeschijven zit ook aan de onderkant, dus deze krijgt continu verse lucht aangevoerd. Ik ben er erg blij mee zo. Maar foto's komen nog wel, het draait nu pas een aantal dagen en is nog niet compleet/voltooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 19:00:
@player-x: metaal op metaal contact is goed genoeg voor warmteoverdracht van enkele watts op een oppervlakte wat veel groter is dan de IHS (heatspreader) van een CPU.
Dat is niet wat ik zeg, en voor alles, ik zie ook geen enkel groot probleem mee.

Ik zeg alleen dat het contact tussen plaat en HDD verre van optimaal is, als je een echt metaal op metaal contact hebt van 5% dan mag je je in je handen wrijven.

En kijk eens naar de foto, als alle vier de HDDs zijn gemonteerd hoeveel % meer oppervlakte heeft de plaat ten opzichte van de HDD?

Ik zou zeggen rond de 20%, HDD 25mm hoog tussenruimte 5mm.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H5oJBbXiQFuISijQowhT6pdx/medium.jpg

En ik denk in dit geval zou kettingband zeker een stuk beter zijn, daar er een betere luchtstroming tussen de HDDs kan plaatsvinden, ipv als een afscherming van de flow te dienen.
Je zegt dat warmtedissipatie via de lucht superieur is.
Nee wat ik zeg is, is dat de warmtedissipatie rechtstreeks van de HDD superieur is, dan via een plaat waar je betrekkelijk slecht contact mee hebt, en dat maar 20% extra oppervlakte heeft met de lucht
maar dat argument is denk ik onjuist. Kijk maar naar de WD Velociraptor.
Yep de caddy heeft de HDD ongeveer 3x meer oppervlakte, en als ik goed heb opgelet in school is dat een verschil van 1500% ten opzichte van die 20% van het plaatje, of 300% maar dat ligt er een hoe je rekent.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/storage/WDC/VelociRaptor1TB/_DSC0795.jpg

Daarnaast maakt de cady gebruik van een enorme thermal-pad onder de HD.
En metaal vormt inderdaad een 'buffer' in de vorm van warmtecapaciteit.
Een verwaarloosbare buffer, dat plaatje 100x150x1mm, als het al 1mm dik is, weegt op zijn best misschien 40g, dat is niks vergeleken met de 1kg dat de HDD weegt, 4% van wat de behuizing weegt, ik betwijfel dat het een echt een buffer is vergeleken met de giet aluminium behuizing en de glazen HD platen.
Om precies dezelfde reden dat een CPU heatsink met flinke fan nog niet betekent dat het niet uitmaakt hoe groot je heatsink is of hoeveel metaal er in is verwerkt.
Correct, maar een CPU heatsink heeft wel enorm veel meer oppervlakte, de Mugen 4 de populairste gemiddelde CPU koeler heeft een oppervlakte van 1m2, daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een actieve fan en heatpipes, de delta tussen die twee is een heel stuk hoger.
21 schijven vind ik ook redelijk wat en dan maak ik mij toch een klein beetje zorgen om vibraties en resonantie
Je hoeft je geen zorgen te maken, heb een oude Intel kast, die leeg 23kg weegt, en vergeleken bij vele opties die ik in het +10TB draadje heb gezien, een stuk degelijker is, inc. mijn kettingband cage.
Maar de tijd dat overal een fan op zat is wel voorbij
Gedeeltelijk mee eens, je kan zonder, maar met is nog wel altijd beter imho.
en als het even kan denk ik dat we iets meer geld uit moeten geven voor een goede passieve setup.
Waarom?, de meeste servers zijn wel ergens weg te zetten, zoals in de meterkast of zo, en ze hebben geen turbo fan nodig of zo, een 500 of 800rpm fan is al voldoende, de mijne draaien op het moment 380rpm, en komen zeker niet boven het geluid van de HDDs uit.
of dat in jouw geval ook had gekund weet ik niet.
Nee want ik heb een losse server behuizing, en die is gebouwd om samen te werken met fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Mede dankzij alles dat ik hier gelezen heb (waarvoor dank!) heb ik besloten voor een systeempje te gaan, op basis van de Intel J2900:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q2900-ITX€ 101,93€ 101,93
2WD Green WD40EZRX€ 135,95€ 271,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 546,73

Omdat het systeempje puur voor opslag is, en SABnzbd/CouchPotato/Sick Beard, en verder niet hoeft te transcoden oid, zou dit voldoende moeten zijn. FreeNAS ziet er leuk uit, dus daar ga ik denk ik mee van start. Een nieuw projectje gaat beginnen, woei!

Zoals jullie zien heb ik alleen nog geen voeding. Omdat de vermogensbehoefte enigszins beperkt zou moeten zijn, en ik stilte wel kan waarderen, wilde ik es een PicoPSU proberen. Nu snap ik niet helemaal wat een PicoPSU is geloof ik, want ik zie ze met en zonder een adapter (ik dacht dat dat deel uitmaakte van de PSU maar blijkbaar niet). Anyway, hoeveel vermogen zou ik nodig hebben? De zwaarste kit met adapter die Afuture heeft is zo te zien 102W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

10W + 10 voor de rest op het mobo + 2x16W spinup = 52W piekvermogen. Dus een 60W of 80W AC adapter + PicoPSU is prima.

Maar waarom overweeg je niet de J1900 bordjes met onboard DC-DC voeding? Dan heb je geen PicoPSU meer nodig dus veel goedkoper.

Dit bordje heb ik zelf ook: pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX. Heb je dus enkel nog een +12V of +19V voedingsadapter nodig. Er staat in de handleiding 19V maar 12V werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Voorlopig werk ik volledig passief, nog zonder fan in de case. Nu ben ik aan het zoeken hoe ik in freenas de temperatuur van de schijven uit kan lezen, om te zien of ik niet toch een kleine fan moet plaatsen. Maar ik heb nog niet gevonden hoe dit te doen.

Ik heb wel iets gevonden over op gezette tijden een smart test te doen. Maar kan ik niet op 1 of andere manier gewoon nu 1x de status lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het zou erg zonde zijn als je voor een dergelijk systeem een ventilator nodig hebt. Je moederbord, CPU, voeding heb je al passief gekoeld. Gaat dan enkel om twee schijven. WD Green zit op 3W per schijf. Dus dat moet absoluut kunnen zonder fan zelfs al heb je een hele kleine kast. Zolang je de schijven wel met iets contact laat maken, zoals een metalen frame/rack. Dan zit je goed.

Temperaturen uitlezen kan prima; temperatuur van de schijf uitlezen kan ook via SMART. Dat werkt niet als je FreeNAS in een virtual machine gebruikt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 22:16:Heb je dus enkel nog een +12V of +19V voedingsadapter nodig. Er staat in de handleiding 19V maar 12V werkt ook.
De website meldt: Compatible with the 9~19V power adapter

[ Voor 13% gewijzigd door Niels.68 op 30-11-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah oke. Nouja het staat er niet altijd bij. Zoals bij dit bordje wat ik ook heb: http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/?cat=Specifications dus ASrock AM1H-ITX. De website vermeldt 19V maar 12V werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 22:16:
10W + 10 voor de rest op het mobo + 2x16W spinup = 52W piekvermogen. Dus een 60W of 80W AC adapter + PicoPSU is prima.

Maar waarom overweeg je niet de J1900 bordjes met onboard DC-DC voeding? Dan heb je geen PicoPSU meer nodig dus veel goedkoper.

Dit bordje heb ik zelf ook: pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX. Heb je dus enkel nog een +12V of +19V voedingsadapter nodig. Er staat in de handleiding 19V maar 12V werkt ook.
Da's inderdaad wel handig. Jammer dat ik dan wel 'vast' zit aan de J1900, ik kan geen bordje met J2900 vinden. Ach, ook de J1900 zal waarschijnlijk voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik begin min of meer alles werkend te krijgen op mijn J1900 bordje, freenas met sabnzbd en sickbear momenteel. Echter lijkt het erop dat de hardeschijven niet in spin-down gaan. Is dat omdat sickbeard en sabnzbd in een jail draaien die op de hardeschijven staat?

In dat geval is het misschien toch intressant om een SSD te plaatsen voor de downloads (zoals in dit topic al eens gedaan word), en ineens ook de jails hierop te zetten.

edit: maar wellicht is dit een vraag meer voor in een freeNAS topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie op 01-12-2014 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 22:32

Kortfragje

......

Ik zit eraan te denken om een ri-vier case te kopen voor mn backup server (https://ri-vier.eu/rivier...6a-p-352.html?cPath=1_3_7).

Heeft iemand wel eens een 19inch case in een IVAR stelling geplaatst? 17 " bij 20 ", zou dan 1.6 " (4.2 cm) uitsteken maar dat is minder dan ik nu speling heb met de muur...

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
+Ik gebruikte een tijd grom rekken om mijn systemen op te plaatsen.
Ik plaatste mijn cases (standaard en 19") in de breedte van het rek, en dat ging goed.

Grom is echter niet meer leverbaar, en hoe het met deze zit weet ik niet. Maar ik zou de 83*50 planken gebruiken, en die in de breedte gebruiken. (hoop dat het duidelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan je de kast niet dwars leggen? of zelfs op zijn kant?

Bedoel, die schijven doen het op zijn kant ook prima hoor...

[ Voor 36% gewijzigd door FireDrunk op 01-12-2014 20:47 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Kortfragje schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:56:
Ik zit eraan te denken om een ri-vier case te kopen voor mn backup server (https://ri-vier.eu/rivier...6a-p-352.html?cPath=1_3_7).

Heeft iemand wel eens een 19inch case in een IVAR stelling geplaatst? 17 " bij 20 ", zou dan 1.6 " (4.2 cm) uitsteken maar dat is minder dan ik nu speling heb met de muur...
Met kabels erbij heb je meer ruimte nodig dan de 50cm die de Ikea kast diep is. De Ikea kast breed genoeg dus ik zou de kast dan overdwars vanaf de zijkant plaatsen. D.w.z. voorkant van je server zit dan aan de zijkant van het Ikea rek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

Kortfragje schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:56:

heb ik nog iets dat je wellicht kan gebruiken (komen uit zo'n case) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje

Kortfragje

......

Dank voor de reacties. Idd de 20" * 33 " (83 cm) is waarschijnlijk het beste. Komt onder een bureau te staan van iets dieper en er komt een plankje voor de printer boven.

@burroz, die zijn toch voor de RVS4L-01A en niet voor de RVS4-06A? Bij mijn weten heeft die laatste gewoon aansluitingen voor SAS /SATA op de backplane.

Het idee is als volgt, mn NAS krijgt 6TB schijven ipv de 2TB die erin zit en deze schijven (6*) gaan naar de backup.

De NAS (in Coolermaster case met 450 watt voeding)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 450 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A97 LE R2.0€ 72,90€ 72,90
6WD Green WD60EZRX€ 228,59€ 1.371,54
2Kingston 8GB 1333MHz DDR3L ECC Reg CL9 DIMM QR x8 (KVR1333D3LQ8R9S/8GHC)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.444,44

(netto 6*6 - 2*6 = 24 TB space)

De backup ZFS wordt dan (in de ri-vier case met 700 Watt voeding):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-K8NXP-SLI, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II RAID)€ 0,-€ 0,-
13WD Green WD20EZRX€ 74,-€ 962,-
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 130,51€ 130,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.155,46

In de backup komt dan een bestaand RAIDZ2 array van 6 disks en een nieuw array van 7*2TB disks.
Netto 13*2 - 4 * 2 = 18 TB

De vraag is, gaat deze hardware dat een beetje kunnen draaien (de 13 disks in 2 arrays). Het is dus een oudere athlon x2 met 8GB geheugen. Op dit moment dus een raidz2 wat prima draait.

[ Voor 88% gewijzigd door Kortfragje op 02-12-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Kortfragje schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:11:
snipz..

Het idee is als volgt, mn NAS krijgt 6TB schijven ipv de 2TB die erin zit en deze schijven (6*) gaan naar de backup.

De NAS (in Coolermaster case met 450 watt voeding)
....

De backup ZFS wordt dan (in de ri-vier case met 700 Watt voeding):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-K8NXP-SLI, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II RAID)€ 0,-€ 0,-
13WD Green WD20EZRX€ 74,-€ 962,-
1IBM ServeRAID M5015€ 371,66€ 371,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.396,61

In de backup komt dan een bestaand RAIDZ2 array van 6 disks en een nieuw array van 7*2TB disks.
Netto 13*2 - 4 * 2 = 18 TB

De vraag is, gaat deze hardware dat een beetje kunnen draaien (de 13 disks in 2 arrays). Het is dus een oudere athlon x2 met 8GB geheugen. Op dit moment dus een raidz2 wat prima draait.
Waarom een M5015 (hw raid, BBU) ipv een M1015 (of andere SAS2008 HBA)?

[ Voor 23% gewijzigd door Pantagruel op 02-12-2014 11:59 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje

Kortfragje

......

Pantagruel omdat ik in mijn haast de verkeerde aanklikte in het lijstje :), thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 22:35
Ik ben opzoek naar een case voor mijn toekomstige server. Ik wil graag een case die in de meterkast past en dus binnen de maten LxBxH 380x350x350. Ik wil hier minimaal 3 schijven in kwijt.

De twee cases die tot nu toe mijn interesse hebben zijn:
CM elite 110 - mITX (dan waarschijnlijk FreeNAS i.c.m. RAID-Z)
Bitfenix Phantom - uATX (Dan waarschijnlijk Windows/Ubuntu i.c.m. RAID-5)

Heeft iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Er is echt genoeg keuze, gewoon de filters goed instellen van de PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik volg al langer het ZFS topic, maar heb het altijd een beetje voor me uit geschoven omdat ik als windows gebruiker geen kaas heb gegeten van andere besturingssytemen.

Door recentelijk te zijn geconfronteerd met HDD problemen ben ik me er wat beter in gaan verdiepen.

Ik maak me vooral zorgen om het feit dat ik met de conventionele bestandssystemen er pas achter kom dat een bestand (of zelfs een hele HDD) corrupt is op het moment dat ik het probeer te openen.

Momenteel backup ik naar verschillende externe USB schijven die ik regelmatig rouleer en synchroniseer.

Mijn vrees is echter dat ik ooit te maken krijg met het feit dat een bestand zonder mijn medeweten corrupt geraakt, en daardoor ook corrupt op de backup schijven terecht komt.

Aangezien ZFS hier een veel hogere bescherming tegen biedt dan het windows NFTS bestandssyteem, overweeg ik om te gaan investeren in een ZFS NAS.

Ik ben van plan ZFSguru te gaan draaien met 6 HDD's in RAID-Z2.

Ik heb mezelf al aardig ingelezen in de diverse topics, en heb uit de diverse geplaatste inventarislijsten en BBG's ook al wat geleerd over de benodigde componenten.

Wat ik me nog wel af vraag is of je ZFSguru kan draaien vanaf een USB stick.

Dus stel dat ik een moederbord met 6 sata aansluitingen gebruik (en hier de 6 HDD's op aansluit), kan ZFSguru dan draaien vanaf een USB stick ?

Of ben ik sowieso verplicht om een extra HHD (of SSD) te voorzien voor het besturingssysteem, en dus een moederbord te kiezen met meer als 6 sata aansluitingen.

Snelheid is voor mij van minder belang, het gaat me vooral om het veilig backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat kan, de installatie daarvan is niet altijd super makkelijk, maar het kan wel. Als je USB stick gewoon gedetecteerd wordt als da[0-9] drive, kan je direct vanaf de ISO gewoon ZFSguru op USB stick draaien.

Soms is het nog wat geknutsel om je BIOS/UEFI goed in te stellen dat deze van USB boot, maar het zou hedendaags met alle moederborden gewoon moeten werken.

Wel is aan te raden om een kwalitatief goede USB stick te nemen, want een goedkope simpele USB stick gaat te snel stuk door de schrijfkenmerken van een Operating System.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
Ok, dus het kan wel maar is storingsgevoeliger.

Misschien is het dan toch beter een moederbord met meer sata poorten uit te kiezen, want het is net de bedoeling een zo betrouwbaar mogelijke opstelling te maken binnen een voor mij haalbaar budget.

Ik ga wat opzoekingswerk doen en post later een overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nou ja, minder betrouwbaar valt wel mee... Het is gewoon even een kwestie van goed inrichten, en even goed testen... Er zijn genoeg mensen hier die ZFSguru op een USB stick hebben staan volgens mij, dus dat zou het probleem niet moeten zijn... Ik heb zelf wel eens een ASUS bord gehad, wat weigerde van USB3 te booten icm GPT... Als je de stick in een USB2 poort deed, werkte het wel gewoon...

Of je daar persé een duurder bord voor wil kopen, moet je natuurlijk zelf weten, maar ik denk niet dat het nodig is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-06 19:58
Ik draai zfsguru al meer dan een jaar vanaf een usb stick (pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart). Moederbord heeft wel alleen maar usb2 poorten, maar booten er vanaf is geen enkel probleem. Stick werd bij mij probleemloos gevonden als da drive. Op deze manier kon ik alle 6 de poorten op het moederbord gebruiken voor een raidz2 pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:50
Bij FreeNAS kan je je instellingen opslaan. Mocht toch onverwachts ooit je USB stick kapot gaan, dan installeer je FreeNAS op je nieuwe USB stick, instellingen terugzetten en klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@msxer: ZFSguru gebruikt de USB stick als systeemdisk. Om die reden is het belangrijk dat je een USB stick gebruikt met een goede random write snelheid. Veel USB sticks zijn hier enorm traag in; tot 1000 keer langzamer dan een hardeschijf (!!) en een echte SSD is weer 100 keer sneller dan een hardeschijf; kun je nagaan. De USB-stick die webbier linkt is wel goed. Je kunt ook zelf googlen naar de naam van de USB stick en 'crystaldiskmark' en dan kijken naar 4K write performance. Sommigen zijn zo slecht als 0,001MB/s en dat is dus echt niet te doen. Deze sticks slijten ook veel harder als je ze op die manier gebruikt. Deze sticks zijn enkel geschikt voor opslag van grote bestanden zoals foto's op je camera.

Maar waarom USB stick? Je kunt bij ZFSguru prima het OS op de RAID-Z2 pool opslaan en ook daarvan booten. Enig nadeel is wel dat spindown niet meer (goed) werkt. Dus USB stick zou je dan moeten kiezen als je je hardeschijven wilt laten downspinnen. Aan de andere kant: als je voor WD Green gaat zit je met 3W idle per disk ook niet zo hoog dat je persé spindown nodig hebt. Het gaat dan om 18W idle wat je reduceert naar 3W idle; oftewel 15W verschil. Als je dat kunt missen zou ik zeggen: installeer lekker naar de pool zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

En zo'n ssd in een externe usb-sata behuizing? Lijken er ideaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je linkt naar een SATA SSD; geen USB SSD. Ik zou het gewoon op een goede USB stick houden als je spindown wilt. Zelf zou ik denk ik kiezen voor installeren naar de pool. Dan heeft je systeemdisk ook gelijk de RAID-Z2 bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 20:42:
Aan de andere kant: als je voor WD Green gaat zit je met 3W idle per disk ook niet zo hoog dat je persé spindown nodig hebt. Het gaat dan om 18W idle wat je reduceert naar 3W idle; oftewel 15W verschil. Als je dat kunt missen zou ik zeggen: installeer lekker naar de pool zelf.
Een ander bijkomend feit is dat je een extra SATA port overhoud die je kan gebruiken voor een grote HDD voor extra opslag, en dus een serieuze optie om te overwegen.

Persoonlijk ben ik meer een grote fan van het gebruik van 2.5'' HDDs als OS en tijdelijke download schijf.

Bijvoorbeeld de Toshiba MQ Series, 2TB de goedkoopste 2TB 2.5'', (maar er zijn ook genoeg kleinere goedkopere alternatieven), verbruikt 0.7W idle en 1.7W read/write, daarnaast is volgens sommige bronnen de betrouwbaarheid van 2.5'' HDDs ook hoger dan die van desktop model, omdat ze gebouwd zijn voor laptops die een hogere schok bestendigheid nodig hebben, een mening waar ik ook in me ga.
  • Voltage - 5.0 V (+/- 5%)
  • Spin up (start) Power - 4.5 watts (Max.)
  • Seek Power - 2.20 watts (Typ.)
  • Read/Write Power - 1.7 watts (Typ.)
  • Low Power Idle - 0.70 watts (Typ.)
  • Standby Power - 0.18 watts (Typ.)
  • Sleep Power - 0.15 watts (Typ.)
En de tijd dat 2.5'' HDDs langzaam waren is ook al lang voorbij, met zijn 175MB/s.

In mijn ervaring zijn ze de ideale OS/tijdelijke download schijven, en gebruik ze al jaren speciaal daar voor in mijn server builds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn bord heeft maar 6 keer SATA, en die wilt hij gebruiken voor de RAID-Z2 van 6 disks. Dus dan blijft over ZFSguru op de ZFS pool zelf installeren, wat ik de beste optie vind, of een USB stick gebruiken om van te booten. Dat laatste heeft als voordeel dat je de disks kunt downspinnen omdat het operating system dan niet meer op de pool draait.

Leuk schijfje link je naar; erg goedkoop ook voor een 2TB notebook disk. Kan alleen geen CrystalDiskMark-resultaten vinden van deze schijf. Wel enigszins jammer dat er qua plattercapaciteit nog maar weinig vorderingen zijn; nog steeds 500GB platters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
Bedankt voor de reacties en de heldere uitleg.

Ik heb nog geen hardware aangeschaft dus kan nog alle kanten uit.

Ik wist niet dat je bij ZFSguru het OS ook bij op de RAID-Z2 pool kunt plaatsen.

Dus is het puur een afweging tussen een iets hoger verbruik en wat meer zekerheid voor de werking van het OS.

Stel dat ik 2 USB sticks aanschaf, kan ik mijzelf dan indekken tegen hardwarefalen ?

Ik bedoel dus dat ik 2 identieke USB sticks aanmaak waarvan er eentje als reserve dient bij falen van de andere.

Of wordt er tijdens het gebruik ook systeemdata naar de USB stick geschreven waardoor de inhoud continu wijzigt en dit niet gaat werken ?

Als ik een goedkope NAS zou samenstellen, rekening houdend met het voorgaande, dan zou het zoiets worden :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 32,-€ 32,-
1ASRock B85M Pro4€ 58,50€ 58,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,61€ 32,61
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 16,17€ 16,17
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 68,85€ 68,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,29€ 32,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,42

[ Voor 66% gewijzigd door msxer op 04-12-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
Een andere goedkope mogelijkheid is om een socket 1155 bordje te gebruiken met 8 sata poorten :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 46,-€ 46,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 51,50€ 51,50
1Toshiba MQ Series, 500GB€ 38,66€ 38,66
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,61€ 32,61
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 68,85€ 68,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,29€ 32,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,91

Het OS kan dan apart op de 2.5" laptopschijf worden gezet om spindown wel te kunnen gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door msxer op 04-12-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die twee extra poorten zijn vaak ASmedia chips. Die zijn niet zo snel als de normale SATA poorten, maar werken onder recente BSD versies uitstekend. ZFSguru gebruikt moderne BSD versies; FreeNAS loopt wat achter. Sommige extra chips (Marvell/ASMedia) werken daar niet lekker op. Dat moet je wel even in je achterhoofd houden.

Ik zie verder dat je kijkt naar Micro-ATX en niet naar Mini-ITX form factor. Laatste is kleiner, vaak net iets zuiniger, en heeft maar één PCI-express slot en twee DRAM slots. Echter, voor jouw build zou ik dat als voldoende beschouwen. Ik denk niet dat jij 32GiB aan RAM gaat inzetten voor deze build. Dus je kunt ook nog de ITX bordjes overwegen.

Verder zou ik je voeding vervangen door een net iets betere. Zoals deze: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt. Voor goed voedingadvies kun je je wenden tot The Mask en andere kenners in dit topic: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29.

Je RAM zou ik vervangen door deze: pricewatch: Crucial BLT8G3D1608ET3LX0CEU want deze is veel sneller (CL8 ipv CL11) en zuiniger (1,35v ipv 1,5v).

Ook zou ik geen HDD nemen alleen voor het OS. Dat is onzinnig. Neem dan een SSD zoals de Crucial MX100. 128GB of 256GB ofzo. Dan kun je die ook nog als L2ARC en SLOG gebruiken. Leuke extra features voor je pool. Met ZFSguru kun je de SSD voor alle functies gebruiken. FreeNAS kan de SSD enkel voor één taak gebruiken. Ga je dus voor ZFSguru dan is een multifunctionele SSD wel leuk om te hebben. Anders gewoon je OS op je pool houden en spindown vergeten. Bedenk ook dat spindown niet héél lekker werkt omdat het opspinnen sequentiëel gebeurt; dus daar ben je dan 5 seconden * 6 = 30 seconden mee bezig. Met scriptjes kan dat sneller, maar het is wat gepruts. Vergeet je de spindown dan zou ik voor jouw build gewoon lekker je OS op de pool houden. Kun je je build goedkoper houden en minder poespas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 21:55:
of een USB stick gebruiken om van te booten. Dat laatste heeft als voordeel dat je de disks kunt downspinnen omdat het operating system dan niet meer op de pool draait.
Er zijn natuurlijk veel meer opties.
Losse bootable SATA kaartje van 20 euro of zo.
Losse USB HDD
Losse lege USB HDD behuizing + losse 2.5'' HHD
Mobo kiezen met meer SATA aansluiting. <-- mijn eerste keuze, je hebt nooit genoeg SATA porten. :+
Leuk schijfje link je naar; erg goedkoop ook voor een 2TB notebook disk. Kan alleen geen CrystalDiskMark-resultaten vinden van deze schijf. Wel enigszins jammer dat er qua plattercapaciteit nog maar weinig vorderingen zijn; nog steeds 500GB platters.
Gebruik zelf 1TB schijf als OS/DL schijf, en is meer dan voldoende, maar je hebt gelijk 2TB is al een tijdje de max voor 2.5'', denk dan ook dat daar redelijk snel verandering in zal komen, maar het is nog steeds niet slecht hoor, 4x 2.5'' is ongeveer gelijk aan 1x 3.5'' qua volume.
Ook zou ik geen HDD nemen alleen voor het OS. Dat is onzinnig. Neem dan een SSD zoals de Crucial MX100. 128GB of 256GB ofzo.
Ligt er aan of je hem ook als tijdelijke DL gaat gebruiken, zo ja is de HDD interessanter, zo nee de SSD.

Maar een HDD gebruiken is zeker niet onzinnig imho, en goedkoper per GB
Dan kun je die ook nog als L2ARC en SLOG gebruiken. Leuke extra features voor je pool.
Heb je daar ook echt wat aan met een NAS die zijn data over een Gbit kabeltje moet pompen, zeker als de NAS vooral voor media gebruikt word heeft het imho weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06-2023
Ik heb een Windows 2012 R2 thuis server en hoewel ik hem eigenlijk gebruik als Hyper-V server wil ik hier toch even vragen wat de ervaring is met storage spaces. Ik heb deze week een 1TB SSD gekocht en ik heb zojuist 2 5TB harde schijven besteld. Er zaten ooit 8 1.5TB schijven in maar daarvan zijn er nog maar 4 in leven en zelfs die zijn niet al te best meer en dus werd het tijd om iets nieuws te bestellen. Ik heb een wat ouder model lsi RAID kaart in de server zitten en kan die dus gebruiken om een RAID 1 te maken van de twee 5TB schijven, maar het flexibele van storage spaces spreekt me ook wel aan. Het gaat dus om een combinatie van gespiegelde data en data dat enkelvoudig op het systeem zal staan. De VM's zullen voornamelijk op de SSD draaien. De virtuele fileserver zal een virtuele schijf hebben die niet gemirrord is. Hierop komen films en dergelijke op te staan en een virtuele schijf die wel gemirrord is en daar komen persoonlijke bestanden op te staan die ik niet kwijt wil. Backups worden gemaakt op een 1TB USB harde schijfje die niet permanent aan de server zal hangen en op Onedrive. De VM's die op de SSD draaien en die geen data bevatten zullen gescript worden geexporteerd naar de hardeschijven. Ik ben dus erg benieuwd wat de ervaring is met storage spaces want als het echt niet fijn werkt dan kan ik altijd nog de schijven aan mijn RAID controller hangen. Dan mis ik echter de mogelijkheden voor deduplicatie en de mogelijkheid om een combinatie te maken van dubbele opslag en enkele opslag.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 00:06:
Die twee extra poorten zijn vaak ASmedia chips. Die zijn niet zo snel als de normale SATA poorten, maar werken onder recente BSD versies uitstekend.
Ik heb al jaren een ASMedia Chipset en merk er echt helemaal niets van... Benchmarks zullen vast verschillen laten zien, maar ik heb er nog nooit iets van gemerkt in dagelijks gebruik. Zowel met HDD's als met SSD's.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
Ik wil mijn huidige server om gaan zetten naar een ZFS 'NAS'. Daarnaast wil ik een (fysiek) aparte EXSI server met enkele VM's. Deze zullen dan gebruik gaan maken van de ZFS NAS via ZFS en samba.

Nu ging ik er altijd vanuit dat gebruik van ECC geheugen vrijwel 'verplicht' in een ZFS NAS, maar volgens de kenners op GoT (waaronder CiPHER) is dit geen vereiste aangezien je clients de data ook niet met ECC geheugen wegschrijven.

Hoe kan ik volgens jullie mijn huidige server het beste omzetten naar een ZFS server? Ik heb minimaal 9 TB netto opslag nodig. Dus 4x 3TB Z1 of 6x 3TB Z2? En moet TLER uitgeschakeld worden op de WD Red hdd's?

Of kan ik mijn huidige server beter als EXSI server inrichten en nieuwe hardware kopen voor de ZFS server?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3-M€ 49,95€ 49,95
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 103,90€ 207,80
1Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 40,-€ 40,-
1Cooler Master Elite 342€ 23,95€ 23,95
1Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX)€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,70

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ECC is altijd beter, en als je ook nog eens met Virtual Machines gaat werken zou ik wel ECC aanraden.
Voor een server die 99,999% van de tijd uit zijn neus staat te eten, en echt alleen maar File IO doet, zou ik ECC misschien te duur vinden, maar een server die als Storage dient voor Virtual Machines icm ZFS zou ik toch liever voor ECC gaan...

Je kan deze machine toch ook gewoon als ESXi server gebruiken, en juist een nieuwe ZFS server kopen? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Altijd wat :( Ok, het is mijn eigen schuld, maar de Narrow ILM cooler is te hoog voor mijn huidige 'server' case. De Lian Li case die ik wilde kopen is budgetair even niet haalbaar.

Weet iemand hier een goede ATX Tower case voor een storage server minimaal 12 3.5" drives, niet al te smal en goed (stil) te koelen. (liefst niet meer dan 100-120 euro)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 05-12-2014 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
FireDrunk schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:36:
Je kan deze machine toch ook gewoon als ESXi server gebruiken, en juist een nieuwe ZFS server kopen? :)
Zoiets als dit en dan mijn huidige 2 WD Reds hergebruiken voor 6x 3TB Raid Z2?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 364,-€ 364,-
4WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 103,90€ 415,60
1Kingston ValueRAM KVR16LR11D4/16KF€ 149,54€ 149,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,14

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Bijvoorbeeld, ziet er keurig uit! Je hebt registered ECC, dat werkt niet met die Atom, je moet UDIMM's hebben.

[ Voor 56% gewijzigd door FireDrunk op 05-12-2014 10:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
FireDrunk schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:01:
Bijvoorbeeld, ziet er keurig uit! Je hebt registered ECC, dat werkt niet met die Atom, je moet UDIMM's hebben.
Ok, dan wordt het als volgt. Wel een hele investering, maar het kan ook niet echt goedkoper lijkt me?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 364,-€ 364,-
4WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 103,90€ 415,60
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 175,76€ 175,76
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.005,36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt, je zou misschien nog een klein beetje kunnen besparen als je voor een Supermicro bord icm een G1820 ofzo gaat.

pricewatch: Supermicro X10SLL-F
pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed

Bespaar je 160 euro.

[ Voor 52% gewijzigd door FireDrunk op 05-12-2014 10:39 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-06 21:01
msxer schreef op donderdag 04 december 2014 @ 22:11:
Bedankt voor de reacties en de heldere uitleg.

Ik heb nog geen hardware aangeschaft dus kan nog alle kanten uit.

Ik wist niet dat je bij ZFSguru het OS ook bij op de RAID-Z2 pool kunt plaatsen.

Dus is het puur een afweging tussen een iets hoger verbruik en wat meer zekerheid voor de werking van het OS.

..........
Freenas kan een preset installatie op usb doen zonder dat je zelf scripts hoeft te wijzigen / toe te voegen.

Dan wordt er alleen bij boot van de USB gelezen en op het moment dat je instellingen opslaat vanuit de gui.

Bij totaal falen van de usb kan je een nieuwe usb-stick aanmaken en instellingen importeren, mits je die natuurlijk hebt geëxporteerd. En dan is je oude installatie terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja, als je data het belangrijkste is, is een nieuwe USB stick, of even een nieuwe installatie doen niet echt het probleem...

Persoonlijk vindt ik FreeNAS te ver achter lopen, ZFSguru is iets beter bij, maar ook dat ligt nog wel eens achter... Liever een recente Ubuntu kernel met ZFSonLinux... Maar dat is mijn mening ;)

Ubuntu kan ook prima op een USB stick installeren :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-06 21:01
Ze waren laatst met die bash bug nog wel aardig vlot om dat even te fixen.

Om naar volgende BSD versies te gaan zijn ze wat langzamer mee inderdaad, ik denk dat ze stabiliteit wat meer prioriteit geven boven alsmaar updaten van de software.

Plugins zijn over het algemeen wel weer in orde, voor wat ik gebruik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:03
@Firedrunk, wat je voor FreeNAS en ZFSguru vind: achterlopen, in hoeverre geldt dit voor een kale FreeBSD ? Waar loop je concreet tegen aan qua 'achterlopen'?

[ Voor 19% gewijzigd door Q op 05-12-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 09:18
Q schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:56:
@Firedrunk, wat je voor FreeNAS en ZFSguru vind: achterlopen, in hoeverre geldt dit voor een kale FreeBSD ? Waar loop je concreet tegen aan qua 'achterlopen'?
Dat denk ik ook. Als alles prima draait hoef je echt niet om de 3 weken je kernel te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 21:58
RazorBlade72nd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 00:41:
Ik heb een Windows 2012 R2 thuis server en hoewel ik hem eigenlijk gebruik als Hyper-V server wil ik hier toch even vragen wat de ervaring is met storage spaces. Ik heb deze week een 1TB SSD gekocht en ik heb zojuist 2 5TB harde schijven besteld. Er zaten ooit 8 1.5TB schijven in maar daarvan zijn er nog maar 4 in leven en zelfs die zijn niet al te best meer en dus werd het tijd om iets nieuws te bestellen. Ik heb een wat ouder model lsi RAID kaart in de server zitten en kan die dus gebruiken om een RAID 1 te maken van de twee 5TB schijven, maar het flexibele van storage spaces spreekt me ook wel aan. Het gaat dus om een combinatie van gespiegelde data en data dat enkelvoudig op het systeem zal staan. De VM's zullen voornamelijk op de SSD draaien. De virtuele fileserver zal een virtuele schijf hebben die niet gemirrord is. Hierop komen films en dergelijke op te staan en een virtuele schijf die wel gemirrord is en daar komen persoonlijke bestanden op te staan die ik niet kwijt wil. Backups worden gemaakt op een 1TB USB harde schijfje die niet permanent aan de server zal hangen en op Onedrive. De VM's die op de SSD draaien en die geen data bevatten zullen gescript worden geexporteerd naar de hardeschijven. Ik ben dus erg benieuwd wat de ervaring is met storage spaces want als het echt niet fijn werkt dan kan ik altijd nog de schijven aan mijn RAID controller hangen. Dan mis ik echter de mogelijkheden voor deduplicatie en de mogelijkheid om een combinatie te maken van dubbele opslag en enkele opslag.
Kijk eindelijk een mede windows server 2012R2 thuis gebruiker met storage spaces!

Ik draai zelf hier 8*2tb + 500gb +120gb SSD. In storage spaces heb ik een pool gemaakt met mijn 2tb schijven, deze is 18tb groot (op de groei, kan bijprikken wanneer nodig) hierop ga je weer virtuele disks aanmaken en geen je aan of deze fixed of thin moeten worden neergezet ook kan je hier aangeven hoe je je redundantie wilt hebben (Stripe, Mirror, Parity etc) Zo heb ik mijn documenten en de rest van de balangrijke dingen als raid 5 staan (parity over de 8 2tb schijven) en mijn media (films, series, muziek) staan als een stripe virtuele partitie hier door ben ik met een enkele disk faal wel alles kwijt maar daar is mijn collectie ook te groot voor aan het worden haha.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/51688239/Schermafbeelding%202014-12-05%20om%2016.13.58.png

Wat ik in jouw geval zou doen is kijken voor nog een 5tb schijf, in mijn opinie werkt storage spaces zo het beste.

- Virtuele partitie maken die mirrored is voor je belangrijke documenten etc
- Virtuele partitie maken die striped is voor je opslag van de virtuele hyper V server die je gaat bouwen
- Eventuele download partitie

Welke dingen wil je backuppen op je 1tb schijfje?

Wat draait er nog meer op je server?

Waarom je file server gaan virtualiseren?

Al met al een tevreden storage spaces gebruiker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
Ondertussen weer heel wat bijgeleerd.

Zonder de discussie voor wel of geen noodzaak voor ECC geheugen te willen doen oplaaien, heb ik toch ook daar een paar lijstjes voor opgemaakt waar ik graag wat feedback voor zou krijgen.

Ik heb nu 4 verschillende samenstellingen (gesorteerd op prijs) :

#1 budget nas - geen ECC - socket 1150 - 6 sata poorten

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 32,-€ 32,-
1ASRock B85M Pro4€ 58,50€ 58,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 33,69€ 33,69
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 16,17€ 16,17
1Crucial BLT8G3D1608ET3LX0CEU€ 74,90€ 74,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,25

#2 budget nas - geen ECC - socket 1155 - 8 sata poorten

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3-M€ 52,01€ 52,01
1Toshiba MQ Series, 500GB€ 38,66€ 38,66
1Crucial BLT8G3D1608ET3LX0CEU€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,25

#3 nas met ECC - asrock board - 10 sata poorten

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock C226 WS€ 189,99€ 189,99
1Crucial CT102472BD160B€ 81,78€ 81,78
1Crucial MX100 128GB€ 60,91€ 60,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 470,36

#4 nas met ECC - supermicro serverboard - 8 sata poorten

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1Supermicro X10SAE-O€ 212,45€ 212,45
1Samsung M391B1G73QH0-YK0€ 77,46€ 77,46
1Crucial MX100 128GB€ 60,91€ 60,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,50

Ik heb de laatste build er bij gezet om jullie mening te vragen over het verschil in kwaliteit/stabiliteit van het moederbord.

Qua aansluitingen (en prijs) gaat mijn voorkeur uit naar #3, het asrock bord, mocht ik besluiten om voor ECC geheugen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06-2023
mr.DJ95 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 16:14:
[...]

Welke dingen wil je backuppen op je 1tb schijfje?

Wat draait er nog meer op je server?

Waarom je file server gaan virtualiseren?
Wat ik op de USB schijf wil zetten zijn echt de persoonlijke dingen zoals email, office documenten, persoonlijke foto's etc. Dit zijn de dingen die ik echt niet kwijt wil raken omdat ik die nergen anders vandaan kan halen als het fout gaat. Deze komen dus op een mirror te staan en een backup in de Microsoft Cloud en op de USB schijf. Dit is overigens niet zo heel veel data.

Op dit moment draait er niet zo heel veel meer op mijn server. Ik heb alleen nog een domain controller en een fileserver. Zoals gezegd had ik ooit 8 werkende 1,5 TB schijven draaien en daar zijn er nu nog maar 4 van over. Daarbij is flink wat data verloren gegaan. Het is me nog niet overkomen dat er 2 schijven kapot waren maar ik had op een gegeven moment geen zin meer om van die brakke relatief kleine schijven te kopen dus ik heb de laatste tijd steeds weer zaken opgeslagen op USB schijven en nieuwe RAID arrays gemaakt die steeds kleiner werden.

Wat ik weer wil draaien is eigenlijk zo'n beetje alles wat Microsoft te bieden heeft. Aangezien het toch Sinterklaas is hier mijn wensen lijstje:

Domain controller.
Exchange
De complete System Center collectie.
MS SQL
Sharepoint
VDI
Direct Acces
Daarnaast zaken om te downloaden (SABNZBD + Spotnet)
Ik ben eigenlijk heel vaak nieuwe dingen aan het uitproberen op mijn server. gewoon een beetje aanklooien.

Ik vind het wel makkelijk om alles te virtualiseren. Dat is makkelijk met backup en kopieren.

Ik heb trouwens een mooi artikel gevonden over storage spaces en daaruit bleek dat de performance behoorlijk in elkaar zakt als je parity gebruikt. Ik denk dus dat ik alles wat ik redundant wil hebben ga spiegelen. Uiteindelijk zullen er nog wel meer hardeschijven en ssd's worden toegevoegd maar nu heb ik wel weer even genoeg geld uitgegeven aan mijn server. 1 keer een 1TB 850 pro en 2 keer een 5 TB Seagate Enterprise Capacity was bij elkaar meer dan 1200 Euro. Uiteindelijk komen daar waarschijnlijk nog 2 256 GB 850 pro SSD's en 1 5TB Seagate harddisk bij maar nu even niet. ;) Dat is het mooie van Storage Spaces je kan er bij prikken wat je wilt.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Even voor mij, windows 2012R2. @ mr.DJ95

je zegt 8x 2TB in een pool. Alles word op 1 hoop gegooid met hierop verschillende 'virtuele disks' in raid 5 oid? Maar hoe is dit beveiligd dan? Want het lijkt me dat als er 1 disk uitklapt de pool stuk is? Of is Windows zo slim op het te kunnen repareren? Of hoe moet ik dat zien, want zo zou die raid 5 set nooit stuk kunnen gaan?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 21:58
Klopt, Als je zegt dat 1 partitie of VD een raid 1 config moet mee krijgen zal die bij 1 schijf uitval de data nog hebben en deze data overschrijven op een nieuwe disk die die gaat gebruiken als mirror. REFS is ook wel leuk om meteen naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik wil ook heel graag refs gebruiken alleen het is nog zo jong en niet af. Maar zodra het klaar is of in vergevorderd stadium zou ik zeker dat willen gaan gebruiken ipv xpenology als nas.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
msxer schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 17:23:
graag wat feedback voor zou krijgen.
Om die te geven moeten we toch echt weten wat je met je server gaat doen, simpele NAS, of ga je er meer mee doen?, en zo ja wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
@msxa, ik zou natuurlijk het vierde lijstje nemen als je freenas of dergelijke gaat gebruiken, dus eigenlijk gewoon zfs, dat gaat je zeker goed van pas komen!, voor de rest maken de sata poorten nu niet zo veel uit hoor, ik denk niet dat jij 8x4tb harde schijven gaat zetten. Want dan zal het toch wel een hele grote nas zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
Even mijn situatie schetsen.

Mijn netwerk bestaat momenteel uit 2 desktops, laptop, HTPC en een simpele 2-bay nas.

Ik heb een gigabit router dus qua snelheden valt het allemaal wel mee.

Het voornaamste wat ik met deze nieuwe NAS wil bereiken is betere bescherming van belangrijke data.

Daarom ook dat ik een RAID-Z2 wil gaan draaien met 6 HDD's.

En misschien zelfs wel meteen de knoop doorhakken en voor ECC ondersteuning gaan.

Het is voor mij al een hele uitdaging om dit draaiende te krijgen op een voor mij onbekend OS, maar ik hoop dat ik door er mee aan de slag te gaan straks de functionaliteit wat te kunnen uitbreiden.

Ik heb momenteel ongeveer slechts een 1,5TB die ik veilig wil gaan beheren.

Qua opslagcapaciteit hoeft het dus echt geen mega nas te worden.

Ik denk aan 2TB of 3TB HDD's echt wel genoeg te hebben de komende jaren, maw dus 8TB of 12TB opslag in totaal.

Al is het waarschijnlijk wel zo dat als je ruimte in overvloed hebt, je dit ook makkelijker gaat gebruiken met bv. allerlei leuke downloads.

Ik zou in de toekomst bijvoorbeeld ook nog een stuk of 4 IP camera's willen plaatsen, en de beelden hiervan opslaan op de NAS.
Als dit überhaupt al mogelijk is tenminste icm ZFS.
Mocht dit kunnen dan kom er natuurlijk ook redelijk wat data bij.

En misschien zelfs een aparte HDD installeren die ik gebruik voor off-site backup van familie, om zo mekaars onvervangbare data op 2 locaties te kunnen opslaan.

Heel wat ideeën zoals je ziet.

Maar niks heel concreets, dat is waarom ik ook neig naar een moederbord met minimaal 8 sata poorten, om alle uitbreidingsmogelijkheden open te houden.

@thibautb : heb je nog een bepaalde reden om het supermicrobord te verkiezen boven het asrockbord ?

Het asrock bord bied namelijk voor een leek als mij meer (aansluit)mogelijkheden voor minder geld.

Als ik ze naast elkaar vergelijk is enkel de netwerkchip anders, namelijk Intel I210 tegenover Intel I217LM.

http://tweakers.net/price.../373224;358011/categorie/

Alleen heeft het asrock bord 10 sata aansluitingen,
- waarvan 6 x SATA3 6.0 Gb/s op de Intel® C226
- en 4 x SATA3 6.0 Gb/s via 2 Marvell SE9172 chips

Het supermicrobord heeft 'slechts' 8 sata aansluitingen
- waarvan 6x SATA3 (6Gbps) op de Intel® C226
- en 2x SATA3 (6Gbps) ports via ASM1061®

[ Voor 13% gewijzigd door msxer op 06-12-2014 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Q schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:56:
Nou ja, heel accuraat is die conclusie misschien niet meer, want de laatste keer dat ik ZFSguru gebruikt heb, is ook alweer een poos geleden, maar om je een idee te geven, ik gebruik momenteel:

Git -> GitLab service van ZFSguru is er nog niet, die is nog steeds in the making.
SabNZBd, CouchPotato en SickBeard zitten in 1 service gepropt en worden eens per kwartaal geupdatet. -> te weinig, ik wil eigenlijk altijd de laatste master draaien.
Ik draai een minecraft server -> er is geen Java service, onder ubuntu doe je gewoon apt-get install open-jdk, nou kan je wel weer op de commandline van ZFSguru zelf pkg installs doen, dat weet ik.
CollectD -> werkt wel op BSD, maar heb de eerste gare foutmeldingen al te pakken, onder Linux werkte het in 2 klikken.
NZBDrone -> Werkt op Mono, volgens mij werkt dit niet op BSD.
SpotWeb -> Apache, MySQL, PHP op BSD is voor mijn gevoel meer werk dan onder Ubuntu
VMWare Tools -> Werken beter onder Ubuntu dan onder BSD, PVSCSI / VMXNET3 werken gewoon out-of-the-box...

Maar goed, het is een "feeling" / Mening, en het is maar zo waar als je het in perspectief plaatst...

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 06-12-2014 00:03 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarom ook zoveel aandacht voor de geautomatiseerde builds en nieuwe database die dit moet distribueren. Dan heeft ZFSguru toch een heel duidelijk voordeel boven de andere distributies als er wekelijkse builds zijn.

Verder kun je de extra services bij de SABnzbd+ zelf updaten; er is een download script bijgeleverd. Die download alles van git en stopt het in archives die de installscript gebruikt. Spotweb zou juist heel makkelijk moeten zijn omdat alles voorgeïnstalleerd is; enkel de database maken, database account aanmaken en de Spotweb wizard doorlopen.

Java service is er ook: dep-java. Wordt o.a. gebruikt voor XBMC.

De rest van de apps die je noemt heb ik geen ervaring mee. Zou overigens beter zijn als deze in een FreeBSD port gegoten zouden worden; maar dat is tot dusver niet gebeurd helaas.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 06-12-2014 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mja, ik heb nu bijna al die applicaties in losse VMs onder ESXi, dus voor mij is er weinig noodzaak ATM... Ik heb een Linux VM als ZFS core NAS maar draai daarnaast nog een BSD vm voor een ZFS volume via SSDs.

Keuze genoeg, maar als mensen echt geavanceerde services willen gebruiken zonder Virtualisatie raad ik ze liever (nog) geen ZFSguru aan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Virtualisatie heeft enorm veel voordelen. Maar ik zie ook toekomst om ZFSguru-in-ZFSguru te draaien via bhyve. Dan kun je uitgeklede ZFSguru distributies gebruiken waarbij je een VM voor elke service gebruikt. Eigenlijk wat jij nu doet, maar jij gebruikt ESXi en ik hoop vooral dat bhyve verder volwassen wordt; zoals VNC ondersteuning zou geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is er niet al SPICE ondersteuning?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SPICE ken ik niet; een tegenhanger van VNC? Ik kan er niets vinden op de wiki: https://wiki.freebsd.org/bhyve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramasha
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-01 19:28
Bestaat er zoiets als een tool om de volgende hardware te checken op compatibiliteit met FreeNAS? Of baseren jullie dit puur op ervaring?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 96,67€ 96,67
2WD Green WD40EZRX€ 135,95€ 271,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart€ 4,32€ 4,32
1Cooler Master NA 90€ 22,95€ 22,95
1Crucial CT102464BF1339€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 525,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je voor FreeNAS gaat kun je beter een Intel NIC erbij nemen: pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter. FreeNAS loopt namelijk achter op systeemgebied, en mist daardoor veel hardware fixes en updates. Intel is dan een veel veiligere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
msxer schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 23:39:
Het voornaamste wat ik met deze nieuwe NAS wil bereiken is betere bescherming van belangrijke data.

Daarom ook dat ik een RAID-Z2 wil gaan draaien met 6 HDD's.
Het is dus een file/back-up server voor je, met op zich weinig disk I/Os.
En misschien zelfs wel meteen de knoop doorhakken en voor ECC ondersteuning gaan.
Ik denk niet dat het echt voor jouw nodig is om ECC te nemen, uiteraard is het beter, maar het is niet echt noodzakelijk.

Met ZFS heb je al een auto met een airbag, met ECC voeg je daar nog zij airbags aan toe, en daar je niet bijzonder veel rijd met de ZFS auto, is de vraag of het die +/- 70% meer prijs waard is.

Wel is het te adviseren om een 24 uur mem stress test te doen, voor je het systeem echt in gebruik neemt.
Persoonlijk overklok ik dan altijd het geheugen ongeveer 15~20% tijdens de burn-in test, DDR3 1600 op 1866 bv, zwak geheugen valt dan een heel stuk sneller door de mand, draai een mem-test trouwens automatisch maandelijks op mijn server.

Mijn keuze zou dus lijstje #2 zijn
Het is voor mij al een hele uitdaging om dit draaiende te krijgen op een voor mij onbekend OS, maar ik hoop dat ik door er mee aan de slag te gaan straks de functionaliteit wat te kunnen uitbreiden.
Persoonlijk zou ik voor Linux gaan, daar het een meer gebruiksvriendelijke OS is dan FreeNAS, zeker als je er extra dingen mee wilt doen, denk bv aan de IP camera's, hebben die besturingssoftware nodig?, zo ja, de meeste zijn Windows only, een simpele VM kan daar dus wenselijk voor zijn.
Ik heb momenteel ongeveer slechts een 1,5TB die ik veilig wil gaan beheren.
Qua opslagcapaciteit hoeft het dus echt geen mega nas te worden.
Ik denk aan 2TB of 3TB HDD's echt wel genoeg te hebben de komende jaren, maw dus 8TB of 12TB opslag in totaal.

Al is het waarschijnlijk wel zo dat als je ruimte in overvloed hebt, je dit ook makkelijker gaat gebruiken met bv. allerlei leuke downloads.
Uit mijn persoonlijke ervaring, kan een nas kan nooit groot genoeg zijn, zit zelf al tegen de 50TB aan.
Ik zou in de toekomst bijvoorbeeld ook nog een stuk of 4 IP camera's willen plaatsen, en de beelden hiervan opslaan op de NAS.
Als dit überhaupt al mogelijk is tenminste icm ZFS.
Ja en nee, ja de opslag van data is geheel onafhankelijk van het gebruikte file systeem.
Nee, als je het besturingsprogramma niet kan draaien op de gebruikte OS.

Maar die nee kan je in een ja veranderen door een Windows sessie te draaien in een VM, en nee een VM draaien is nou niet echt bijzonder moeilijk onder Linux.
En misschien zelfs een aparte HDD installeren die ik gebruik voor off-site backup van familie, om zo mekaars onvervangbare data op 2 locaties te kunnen opslaan.
Ja dat werkt prima, zelf gebruik ik BuddyBackup voor mijn off-site back-up, maar gebruik daarvoor gewoon mijn raid array, daar dat gewoon veiliger is dan een losse HDD van wegen de gebruikte parity disks.

Daarnaast gebruik ik BitTorrent Sync om al mijn data lokaal te syncen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eyAii2ZU3BeJHpgKv2EQxYBi/medium.jpg
Maar niks heel concreets, dat is waarom ik ook neig naar een moederbord met minimaal 8 sata poorten, om alle uitbreidingsmogelijkheden open te houden.
Oooo en je hebt ook nog je PCIe aansluitingen, daar kan ook bv een DVB-C kaartje(s) in stoppen, om TV programma's op te nemen, en imho de manier om TV te kijken hoe en wanneer je het wildt, en als je meer ruimte nodig hebt zijn er altijd nog kaartjes als deze IBM ServeRAID M1015 8p SAS/SATA Controller, om een extra array aan te maken.
heb je nog een bepaalde reden om het supermicrobord te verkiezen boven het asrockbord ?
SuperMicro staat beter bekend om zijn degelijke borden, en een eerste keuze als prijs minder belangrijk is, maar ASRock is imho zeker voldoende degelijk voor thuis gebruik.

Daarnaast wat tips, het is bv aan te bevelen niet je modem, maar je server als router en firewall op te zetten, door een extra netwerk kaartje in je server te prikken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LCC8pmjSdKDUJg8vKjYPUAfu/medium.png

Het voordeel van deze opzet is dat je naar de WAN een stevige firewall kan opzetten, en op je LAN wat relaxter kan zijn, dat kan je flink helpen met het opzetten van een mixed netwerk met verschillende OS'en.

Ik heb mijn server en netwerk als volgt opgezet.
  • WAN volledig afgeschermd en beveiligt.
  • LAN Open vertrouwd netwerk, dat makkelijker op te zetten is.
  • WiFi gedeeltelijk open maar niet vertrouwd netwerk, alleen lees toegang tot files, schrijven alleen toegestaan in een speciale map.
  • (Modem) WiFi voor bezoekende vrienden en kennissen, in afgeschermd WAN gedeelte door de firewall van je netwerk.
Ik vertrouw WiFi gewoon niet, want WPA2 is zelfs redelijk makkelijk te krakenn.

Daarnaast zou ik je huidige NAS ook in je netwerk blijven gebruiken, als een wekelijkse offline back-up, bij voorkeur op een brandveilige plaats, en het liefst met een overspanningsbeveiliging voor stroom en netwerk, iets dat is aan te bevelen bij al je dure elektronica, maar voor al je PCs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje

Kortfragje

......

Ik ben op zoek naar een UPS voor mijn NAS, het gecombineerde verbruik van server, wifi, switch en modem is ongeveer 140 watt. Deze 4 apparaten wil ik aan de battery backup hangen.

Ik ben op zoek naar een UPS die mijn server uit kan schakelen als de batterij op begint te raken. Het liefst wil ik de UPS gebruiken om 10-15 min door te runnen op de batterij.

Nu zag ik er twee in de pricewatch en vroeg ik me af of deze kunnen leveren wat ik wil (zelf geen ervaring mee nml). Ik wil tot ongeveer 120 euro uitgeven.

pricewatch: APC Back-UPS CS 650

en

pricewatch: APC Back-UPS Pro 550 VA

Maar wellicht heeft iemand een betere suggestie die ik gemist heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:04:
Als je voor FreeNAS gaat kun je beter een Intel NIC erbij nemen: pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter. FreeNAS loopt namelijk achter op systeemgebied, en mist daardoor veel hardware fixes en updates. Intel is dan een veel veiligere keuze.
SPICE is een moderne vervanger van VNC.

http://www.spice-space.org/

KVM ondersteund het al een tijdje, dacht dat ze er bij bhyve ook mee bezig waren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:11
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 21:55:Leuk schijfje link je naar; erg goedkoop ook voor een 2TB notebook disk. Kan alleen geen CrystalDiskMark-resultaten vinden van deze schijf. Wel enigszins jammer dat er qua plattercapaciteit nog maar weinig vorderingen zijn; nog steeds 500GB platters.
Ken je de m9t al? Ik zie in dit pdfje "max. 667 GB formatted capacity per disk". 2 TB is dan 3 667 GB platters, 1.5 TB 3 500 GB platters? Zouden beide een mooie upgrade zijn voor mijn 640 GB disks, maar wil de betrouwbaarheid op de langere termijn eerste even afwachten. Desalniettemin goed om te zien dat er blijkbaar al 667 GB platters op de markt zijn en de 2 TB schijfjes zo 9.5 mm kunnen zijn.

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
@ player-x

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, het helpt mij om meer gericht een keuze te kunnen maken.

Ik zal al gaandeweg pas genoeg zelfkennis krijgen om te weten waar ik de nadruk op moet leggen bij de aanschaf van de hardware, maar dan heb ik het dus al gekocht.
Het is maw heel fijn om hier advies van ervaringsdeskundigen te krijgen.

Wat betreft de meerkost van ECC is dit bij de door mij uitgekozen lijstjes zo een 200 euro, wat natuurlijk wel een fors prijsverschil is, maar afgewogen tegen de kost van 6 HDD's valt dit op de totaalprijs nog wel mee.

Ik overweeg dan ook om voor #3 te gaan, maar dan stelt zich meteen de vraag of deze combinatie geschikt is voor VM.

Werken met VM's is voor mij nog een onbewandelde weg, en ik heb met het doorlezen van het ESXi server topic ook al wel gemerkt dat ook daar de juiste hardwarekeuze zeer belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Kortfragje schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 13:19:
Ik ben op zoek naar een UPS die mijn server uit kan schakelen als de batterij op begint te raken. Het liefst wil ik de UPS gebruiken om 10-15 min door te runnen op de batterij.
Nagenoeg elke UPS kan dat, alleen let wel op of die USB gebruikt, want als hij RS-232 gebruikt, moet je wel ook een com poort op je mobo hebben
Dit zou mijn eerste keuze zijn, en denk dat hij het zelfs wel een uurtje uit houd, want als je 140W idle verbruikt is er wat mis met je server of andere onderdelen, je zou niet boven de 50~60W max uit moeten komen.

Pagina: 1 ... 165 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.