Oh zeker. Het zal mij jeuken of mensen ZFS gebruiken. Ik lees geregeld hier verhalen over mensen die NTFS icm RAID0 gebruiken over echt veel schijven (4+). Als je daar zelf met een weloverwegen gedachte voor kiest, be my guest, ik kan er niet wakker van liggen...
Ik weerleg het alleen op mijn situatie, en dat probeer ik hopelijk ook duidelijk te verwoorden in mijn posts.
Ik snap je punt wel hoor, kansen zijn niet altijd verenigbaar tot 1 getal, of goed vergelijkbaar, maar als we zo ontzettend diep op de kansberekeningen gaan kijken om te zeggen of iets wel of niet 'moet' of 'aan te raden is', zijn we dan niet gewoon met zijn allen koffiedik aan het kijken of in een kristallen bol aan het koekeloeren om te kijken wie er gelijk heeft?
Ik ontkracht niemands mening, ik zeg alleen dat mensen ten allen tijde hun eigen keuzes moeten maken als het gaat over de veiligheid van hun data.
In mijn situatie betekend dat letterlijk: Ik geloof dat mijn pool eerder tegen een reallocted aan komt, dan tegen bitrot. Ik zeg niet dat dat op letterlijke getallen gebaseerd is(dat kan namelijk helemaal niet, want dan zou ik de AFR van al mijn componenten moeten meenemen), ik weet alleen namelijk NU al dat mijn schijven slecht zijn.
Mijn huidige Seagate HDD.15 4TB's hebben namelijk NU op DIT MOMENT
pending sectors...
Dus op dit moment weet ik heel zeker dat mijn harddisks in een slechtere staat zijn dan mijn geheugen. En in MIJN situatie weet ik dus zeker dat ZFS momenteel een betere keuze is dan NTFS/EXT3-4/XFS.
In de toekomst, als ik misschien 10*4TB ofzo zou gaan draaien, weet ik eigenlijk 99% zeker dat ik naar ECC zou gaan...
(Absoluut objectief bedoeld, en geenzins negatief:) Jij probeert een homogene oplossing te vinden voor het probleem, jij wil dat iedereen met zijn neus dezelfde kant op staat (is mijn gevoel).
IK denk niet dat we dat in deze discussie moeten proberen, want daar is het een veel te ingewikkelde discussie voor met al die AFR's / Kansberekeningen...
Als mensen die discussie echt op het allerdiepste niveau willen voeren, vindt ik dat zeker prima, en ik zou er ook echt graag aan mee doen... Daar kan ik vast nog wat leren.
Maar ik vind het onterecht om als de discussie nog niet op zo'n diep niveau EN specifiek voor het systeem in kwestie waar de gebruiker voor kiest (dus letterlijk de KIT list van de server) is gevoerd. Om dan een waardeoordeel te hangen aan de keuze van de gebruiker ( hij is "niet goed bezig" / "dom" om niet voor ECC te kiezen...)
We moeten hier met zijn allen objectief blijven (en dat geldt ook zeer zeker voor CiPHER hoor, maar ook voor mij, en ook voor iedereen hier).
Wij moeten toetsbare feiten vertellen, en kunnnen (mits onderbouwt) advies geven. Maar ik ben niet van mening dat wij altijd advies moeten geven tegen de zin van een gebruiker in omdat het de 'perfecte' oplossing is. Het is aan de eindgebruiker om te beslissen of hij 100% veiligheid wil, en niet aan ons.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat jij niet mag roepen dat ECC beter is, dat mag je van mij 100x per dag roepen... Het gaat er meer om dat iedereen hier verhit tegen elkaar gaat lopen roepen dat de andere kant ongelijk heeft, en dat is gewoon niet waar... Er zijn gewoon meerdere kanten aan het verhaal... En het blijft een keuze... Net als het dragen van je autogordel
Eigenlijk is de samenvatting van OpenZFS' Wiki prima:
Background
Ordinary background radiation will randomly flip bits in computer memory, which causes undefined behavior. These are known as "bit flips". Each bit flip can have any of three possible consequences depending on which bit is flipped:
Bit flips can have no effect.
Bit flips that have no effect occur in unused memory.
Bit flips can cause runtime failures.
This is the case when a bit flip occurs in something read from disk.
Failures are typically observed when program code is altered.
If the bit flip is in a routine within the system's kernel or /sbin/init, the system will likely crash. Otherwise, reloading the affected data can clear it. This is typically achieved by a reboot.
It can cause data corruption.
This is the case when the bit is in use by data being written to disk.
If the bit flip occurs before ZFS' checksum calculation, ZFS will not realize that the data is corrupt.
If the bit flip occurs after ZFS' checksum calculation, but before write-out, ZFS will detect it, but it might not be able to correct it.
It can cause metadata corruption.
This is the case when a bit flips in an on-disk structure being written to disk.
If the bit flip occurs before ZFS' checksum calculation, ZFS will not realize that the metadata is corrupt.
If the bit flip occurs after ZFS' checksum calculation, but before write-out, ZFS will detect it, but it might not be able to correct it.
Recovery from such an event will depend on what was corrupted. In the worst, case, a pool could be rendered unimportable.
All filesystems have poor reliability in their absolute worst case bit-flip failure scenarios. Such scenarios should be considered extraordinarily rare.
[
Voor 21% gewijzigd door
FireDrunk op 24-11-2014 12:49
]
Even niets...