Ik weet niet of ik er eigenlijk wel goed aan doe om te reageren op je tot op zekere hoogte FUD post, want ik heb absoluut geen zin om de hele ECC discussie weer op te starten, zie mijn signature.
Dat is niet zo raar, daar mensen als jij het probleem zwaar overdrijven van het niet gebruiken van ECC.
Dat toont mijn blogpost in mijn signature wel aan ja. Ik heb er niets van begrepen.
Dat je leuke blogpost schrijft maakt je niet meteen een expert, of is een bewijs dat je het onderwerp geheel begrijpt.
Ik ben zelf ook geen echte zfs expert, maar ik begrijp wel iets van kansberekeningen, en de kans dat je een onherstelbare fout hebt omdat je geen ECC gebruikt is bijzonder klein in verhouding met bv NTSF.
ECC geheugen is essentieel voor ieder systeem dat door de eigenaar wordt gezien als belangrijk genoeg.
Ook als je geen ZFS zou draaien, is ECC geheugen aan te raden. Ook voor je thuis zelfbouw NAS.
Juist het is niet essentieel, maar het is wel aan te raden, dat is iets heel anders wat jij meestal loopt te zeggen.
player-x schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:35:
Waar het op neer komt, als er in hele absurd extreme gevallen ZFS files kapot gaan omdat je geen ECC geheugen had gebruik, dan hadden die zelfde files nog veel en veel eerder kapot gegaan als FAT32, ext4 of NTSF was gebruikt.
Je loop naar mijn mening dus zeker wel een hoop FUD te spuien, is het slim om ECC te gebruiken, jazeker, is het een absolute noodzaak voor simpele thuis servers, nee absoluut niet.
Ja het is het zeker waard om een er paar euro extra aan uit te geven, maar het is niet zo noodzakelijk om er aanzienlijk meer geld in te investeren om ook die ECC ondersteuning te hebben, zeker niet voor een simpele thuis server/NAS op een budget.
En als jij hier elke keer hard loop te schreeuwen dat ZFS een absolute noodzaak is, jaag je ook de mensen weg die nog steeds beter af waren geweest met ZFS zonder ECC!
Ik zou dus dus zegen, houd daar alsjeblieft mee op, en zeg gewoon dat ECC wel aan te raden is voor thuis gebruikers, maar zeker geen absolute noodzaak, want voor de meeste zien hun thuis servers niet als een 'Mission Critical Systems', en de reverentie materiaal waar jij je persoonlijke en zeer sterke mening op baseert doen dat wel.