Je kunt ook kijken naar J1900/J2900 bordjes die zijn ook erg leuk voor een budget NAS. Hoeveel schijven wil je maximaal kunnen aansturen? Want er is bijvoorbeeld dit bordje: pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX en die heeft een ingebouwde voeding. Dan heb je dus enkel een +12V voedingsblok nodig en geen grote ATX-voeding. Zuiniger en goedkoper. De voeding die je had uitgekozen is namelijk niet zo heel goed. Ga je echt veel schijven aansluiten dan wil je wel ATX hebben, maar tot 4 of 5 schijven zou prima kunnen en waarschijnlijk 6 ook. Dit bordje kan ook met +12V voedingsbrick werken. Ik heb hem zelf ook.Slenger schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:29:
Ik draai nu bijna een jaar de Netgear Readynas duo, puur om te proberen als een NAS mij bevalt.
Nu wil ik eigenlijk in december een NAS gaan bouwen, ik heb de volgende hardware uitgezocht :
Is dit voor een budget NAS een redelijke configuratie?
Verder zou ik je geheugen aanpassen; je hebt nu ouderwets 1,5volt CL11 geheugen en dat is eigenlijk de slechtste keuze. Dit is denk ik de beste keuze: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU. Maar gebruik anders de zoekfunctie van de pricewatch er zijn nog meer keuzes; alleen niet alle geheugenreepjes zijn in enkelvoud te krijgen; zoals dit setje gaat enkel per 2. Let erop dat je geheugen 1,35 volt is en DDR3/1600 met zo laag mogelijke CAS. Dat laatste is mooi meegenomen; CL8 is het beste, CL9 is goed, daarboven is casual. Natuurlijk luistert het niet zo nauw maar als het prijsverschil twee euro is zou ik gewoon gelijk goed geheugen nemen. Heel duur is bovenstaand setje bijvoorbeeld niet als je door twee deelt. En lekker veel RAM is altijd leuk voor een NAS.
FreeNAS heeft meer functies en meer volwassen, maar is ook wat ingewikkelder en heeft ook allerlei beperkingen die ZFSguru niet heeft. Zoals je SSD dat je daar het OS op kunt installeren en voor L2ARC kunt gebruiken enzo. Bij FreeNAS moet je dat allemaal gescheiden houden. Dat vind ik zelf niet zo fijn.Ook zit ik qua software nog te twijfelen tussen FreeNAS en ZFSGuru, nu wil ik eerst beiden in een VM proberen maar wat is voor iemand die een eerst NAS bouwt aan te raden?
Voor uitgebreidere discussie over de ZFS platforms kun je het beste in het ZFS topic posten.
Ik zou je WD Green aanraden. Als je dat doet wel even de headparking timer instellen op 300 seconden met WDIDLE.EXE een DOS utility. Zelf heb ik sinds kort de 6TB versie en daar ben ik erg over te spreken; is ook sneller dan de 4TB uitvoering met 175MB/s sequential read tegenover 150MB/s voor het 4TB model. En zuiniger omdat je met minder schijven toch een bepaalde capaciteit kunt behalen. Vooral als je voor dat Q1900 bordje gaat zou ik dit in overweging nemen.Ik heb in eerste instantie 2 HDD's van 2TB (WD RED). Deze wil ik in RAID 1 draaien.
Hoezo denk je dat? ZFSguru heeft nog nooit zoveel vorderingen gemaakt als afgelopen half jaar.DennusB schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:43:
FreeNAS doen. Ontwikkeling van ZFSguru ligt stil!