Het go-to plekje voor de hobbyist: https://ri-vier.eu/4u-rack-mount-case-c-1_3_7.html
Op de V&A kan je ook al eens geluk hebben.
Op de V&A kan je ook al eens geluk hebben.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 29,50 | € 29,50 |
1 | ASRock E3C226D2I | € 196,30 | € 196,30 |
5 | WD Green WD40EZRX | € 132,95 | € 664,75 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Crucial CT2KIT102472BD160B | € 163,50 | € 163,50 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,95 | € 29,95 |
1 | APC Back-UPS ES 550VA DIN | € 74,20 | € 74,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.223,15 |
[ Voor 1% gewijzigd door Murk op 27-10-2014 18:37 . Reden: Crucial CT2K8G3ERSLD4160B vervangen door Crucial CT2KIT102472BD160B ]
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Let erop dat er een verschil is tussen ECC / non-ECC, en Registered / Unbuffered! Jij hebt, ongeacht of je ECC of non-ECC neemt, unbuffered geheugen nodig.Murk schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 17:47:
• Memory: Bewust voor Registered ECC geheugen gekozen, Q in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3" overtuigde me hierin.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik had me wel enigszins ingelezen over UDIMM/RDIMM. Maar bij het vergelijken van ASRock E3C266D2l en ASRock C266 WS was un-buffered respectievelijk niet/wel expliciet vermeldt, waaruit ik concludeerde dat registered de 'default' is. Foute aanname dus. Bedankt voor de opmerkingPaul schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 18:12:
[...]
Let erop dat er een verschil is tussen ECC / non-ECC, en Registered / Unbuffered! Jij hebt, ongeacht of je ECC of non-ECC neemt, unbuffered geheugen nodig.
Je hebt nu Registered geheugen, dit is voor Socket 2011 (bij Intel, ben niet zo bekend met de server-lijn van AMD)-systemen terwijl jij een Socket 1150-systeem bouwt
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Rhàshan - Aditu Sunlock
CM is wel OK, maar die Stacker is een nepperd... totaal niet de naam waard zoals de originele : pricewatch: Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTXVerwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:04:
Heeft iemand hier ervaring met deze kasten?
pricewatch: Cooler Master HAF Stacker 935 Window
pricewatch: Lian Li PC-D8000A
In eerste instantie gaat het om 12 harddrives, dat kan in beide. De Lian Li is echter meteen voorbereid op een uitbreiding, de Stacker vereist dan een upgrade.
Ik ben bekend met de bouwkwaliteiten van Lian Li cases, hoe is de CM?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb de originele CM Stacker al weer 10 jaar in gebruik en alle 'Stacker' aftreksels zijn nooit bij de ruimte van de eerste gekomen. De kast heeft altijd de file-server gehuisvest en is nu bezig aan zijn 2e moederbord.nero355 schreef op zondag 02 november 2014 @ 03:43:
[...]
CM is wel OK, maar die Stacker is een nepperd... totaal niet de naam waard zoals de originele : pricewatch: Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX
Dit had ik er ooit in zitten : [afbeelding]
En nu ben ik er een ESXi/NAS test bak mee aan het bouwen en als ik uitgetest ben dan wordt het een dedicated ZFS NAS
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Even niets...
Dat was een copy/paste dingetje, in tussen hersteldanalog_ schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:17:
Uitgerekte stacker plaatjes zijn wel toepasselijk. Mijne staat te fileserveren bij een vriend die 'archief-bak-van-dienst-is' met zfs incremental syncs over internet.
Met wat dempingsmatten en de juiste fan keuze is de CM Stacker goed stil te krijgen.FireDrunk schreef op maandag 03 november 2014 @ 08:24:
* FireDrunk heeft een Fractal Design Define XL USB 3.0 en wil nooit meer anders... Kan welliswaar minder in dan in een Stacker (10*3.5" en 4 * 5.25") maar is echt *VEEL* stiller vanwege fatsoenlijke geluidsdemping en fatsoenlijke fans
[ Voor 28% gewijzigd door Pantagruel op 03-11-2014 10:43 . Reden: HDR5 + fan's ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Elke file server kan stil draaien, daar je met minimale luchtverplaatsing al je HDDs koel genoeg kan houden, HDDs hoeven helemaal niet op kamertemperatuur gehouden te worden, beter nog de ideale temp is volgens sommige test rond de 45c, fabrieksopgave ondersteund dat met "Operating 0 to 65c".FireDrunk schreef op maandag 03 november 2014 @ 08:24:
maar is echt *VEEL* stiller vanwege fatsoenlijke geluidsdemping en fatsoenlijke fans
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Klein, mooi en imho vreselijk duur voor iets dat je uit zicht wegzet.Leo1010 schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:14:
Beste mensen wat denken jullie van deze behuizing i.c.m een avoton bordje?
[ Voor 16% gewijzigd door player-x op 03-11-2014 11:42 ]
Heb hem, maar niet met een avoton bordje maar met een E3C224D4I-14S van ASRock Rack .. past net (als je een andere voeding gebruikt), maar de on-board HBA werkt geweldig met ESXi.Leo1010 schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:14:
Beste mensen wat denken jullie van deze behuizing i.c.m een avoton bordje?
Silverstone DS380
pricewatch: Silverstone DS380
[afbeelding]
Tja, maar probeer voor dat prijsverschil maar een kast te vinden met 8 hot-swappable bays in dat formaat.. die kast die jij laat zien mist hotswap bays.player-x schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:36:
[...]
Klein, mooi en imho vreselijk duur voor iets dat je uit zicht wegzet.
Voor vier tientjes heb je een Codegen Q3383-A11 kastje, dat iets meer werk vraagt, maar die ook 110 euro goedkoper is, en meer heb je eigenlijk niet nodig.
[afbeelding]
En dat kastje heeft letterlijk de zelfde volume, plus je krijgt ook nog eens een gratis reserve PSU er bij.
[ Voor 55% gewijzigd door DXaroth op 03-11-2014 12:12 ]
Hot swap is leuk, maar mij iig geen 110 euro waard, en een nieuwe HD in schroeven kost me ongeveer 5min werk in mijn vrije tijd.DXaroth schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:47:
Tja, maar probeer voor dat prijsverschil maar een kast te vinden met 8 hot-swappable bays in dat formaat.. die kast die jij laat zien mist hotswap bays.
Helemaal mee eens, mja, het is een leuk hebbedingetjeplayer-x schreef op maandag 03 november 2014 @ 12:32:
[...]
Hot swap is leuk, maar mij iig geen 110 euro waard, en een nieuwe HD in schroeven kost me ongeveer 5min werk in mijn vrije tijd.
Voor 110 euro moeten de meeste mensen 10 tot 15 uur werken, en ik en mijn vrouw verdienen meer dan meeste mensen, maar toch wil ik mijn geld hier zeker niet aan verspillen, geld verspillen aan echt onnodige luxe zit gewoon niet in me.
En hoe vaak verwissel je nu HDDs?
En voor het overpompen van data van een losse HDD gebruik ik een USB 3.0 docking station, wat prima werkt qua doorvoer.
Even niets...
Rhàshan - Aditu Sunlock
[ Voor 11% gewijzigd door Pantagruel op 03-11-2014 13:19 . Reden: spelvouten/zinsbauw ;) ]
Even niets...
Klopt, als ik het op dit moment overnieuw zou mogen/moeten/willen doen, dan is de kans dat het een 24 bay hotswap rack case zou worden erg groot (wss een RVS4-06A en een Lack rack). Inmiddels is het al weer zolang geleden dat het moeilijk is om te achterhalen wat de CM Stacker (STC-T01) en de 4-in-3 modules bij elkaar gekost hebben. Ach soms moet je de hobby niet al te veel doorrekenen, je wordt mistroostigFireDrunk schreef op maandag 03 november 2014 @ 13:24:
Wat Paul zegt is ook zeker waar. Als je > 16 bays nodig hebt, is een hotswap rackmount chassis gewoon goedkoper. Voordat je 16 schijven in een reguliere kast propt, heb je zoveel extra's nodig, dat de totale kosten hoger zijn dan zo'n 19" rackmountable.
Me too is een van mijn betere investeringen geweest. Lekker stil Het enige is dat een enkele schijf nogal gaat resoneren in de kast. en ik ben er nog niet achter hoe ik die resonatie geluiden uit de kast kan krijgen.FireDrunk schreef op maandag 03 november 2014 @ 08:24:
* FireDrunk heeft een Fractal Design Define XL USB 3.0 en wil nooit meer anders... Kan welliswaar minder in dan in een Stacker (10*3.5" en 4 * 5.25") maar is echt *VEEL* stiller vanwege fatsoenlijke geluidsdemping en fatsoenlijke fans
Had het zelfde probleem met mijn oude server, heb dat opgelost door dubbelzijdig plak plastic te gebruiken, om dakdekkers bitumen op alle grote metalen oppervlakten te plakken, werkt perfect en is ook nog eens goedkoop.thibautb schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:15:
maakt wel redelijk wat lawaai soms, niet van de fans, maar van het metaal, van niets anders, heb er nu een twee zware boeken op gelegd, en het geluid is weg.
Volgens mij is dat vaker de voorkant (fan grills of die plastic houder van de fans) of het deurtje.TurboTon1973 schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:04:
[...]
Me too is een van mijn betere investeringen geweest. Lekker stil Het enige is dat een enkele schijf nogal gaat resoneren in de kast. en ik ben er nog niet achter hoe ik die resonatie geluiden uit de kast kan krijgen.
Even niets...
There is no replacement for displacement!
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 16:00 ]
[ Voor 53% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-11-2014 16:37 ]
Verwijderd
Klopt, heb ik ook; heb een abbo op Crashplan Home+Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:33:
Dan wil ik je toch waarschuwen voor het probleem dat hoe groter je disk / des te hoger de datadichtheid, des te meer je last kunt krijgen van bad sectors. Een RAID5 van drie van die disks kan heel onveilig zijn. Je zult dan een backup nodig hebben puur om de integriteit van je data te waarborgen
RAID != backup! Mooi als ZFS iets dergelijks kan, maar dan is het meer dan RAID. Met de stelling dat RAID dit dus zou moeten doen, ben ik het pertinent oneens; eigenlijk iets wat je 'RAID' array zou moeten doen.
Ik weet ook dat 6 disken van 3TB in RAID6 veiliger is dan 3 disken van 6TB in raid5, en mijn gevoel zegt inderdaad ook dat RAID5 niet veilig genoeg is op zulke grote diskenZFS is met name geschikt voor dergelijke schijven met hoge datadichtheid. Wil je toch MD-RAID gebruiken dan kun je overwegen andere schijven te kopen met 10^-15 of zelfs 10^-16 uBER specificfatie, die genereren factor 10 tot 100 minder snel bad sectors door onvoldoende errorcorrectie. In combinatie met legacy RAID is dat een betere keuze. Maar wel flink duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-11-2014 16:43 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
[ Voor 7% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-11-2014 16:47 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Gebruik je dat ook als backup voor je 6TB+ data, of enkel voor de meest belangrijke bestanden?_eXistenZ_ schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:42:
[...]
Klopt, heb ik ook; heb een abbo op Crashplan Home+
Een appel is geen peer, maar beide zijn fruitsoorten. RAID en backups beschermen tegen diverse risico's voor gegevensverlies; maar hebben daarin een overlap. ZFS bijvoorbeeld heeft ook goede snapshots, waardoor zaken als een virus of een perongeluk verwijderde directory ook bescherming genieten. Normaliter is dit het terrein van een backup. Maar dat was niet mijn punt wat ik maakte; dit is een los iets. Mijn punt was dat je de backup nodig had voor wat eigenlijk je RAID al zou moeten beveiligen: problemen met je disks.RAID != backup
RAID6 is maar marginaal veiliger als je corruptie niet kunt detecteren. Het punt is dat ouderwets RAID eigenlijk nooit weet wat nu goed en wat nu fout is. Het zal blindelings vanuit gaan dat de parity onjuist is en zal de parity aanpassen aan de data. Daarmee kan het de juiste versie van de data vernietigen en de corrupte versie gaan beveiligen.Ik weet ook dat 6 disken van 3TB in RAID6 veiliger is dan 3 disken van 6TB in raid5, en mijn gevoel zegt inderdaad ook dat RAID5 niet veilig genoeg is op zulke grote disken
Alles? Journalling zorgt enkel voor verloren recente writes. Dat heeft met write-back te maken zodat je straffeloos de write buffercache van je hardeschijven en VFS-laag kunt inschakelen. Zonder dat, schrijf je tegen 1MB/s ipv 150MB/s per disk. Journalling = voor 2e generatie filesystems; ZFS/Btrfs/ReFS zijn 3e generatie filesystems. Die kunnen corrupte data van niet-corrupte data onderscheiden door checksums en gaan niet langer uit van perfecte opslagapparaten maar bieden softwarematige bescherming voor zaken als bad sectors. Niet langer hoef je dus perfecte hardware te hebben; wat een utopie is en steeds minder het geval naarmate de datadichtheid van de schijven toeneemt. Een 2e generatie filesystem is in feite 'incompatible' met de hedendaags verkochte hardware.Verder: welke integriteitsproblemen kunnen ontstaan als je een journaled filesystem hebt?
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door thibautb op 04-11-2014 22:41 ]
Verwijderd
Wat heeft dat met elkaar te maken?bad sectors zouden er niet zijn, de data is allemaal ongeveer twee maanden max oud
Minimaal 2 en maximaal oneindig, mits je genoeg poorten hebt. Intel biedt maar 6 poorten en 8 op sommige chipsets geloof ik. Dus dat is de praktische maximum.En wat is het aantal max harde schijven die ik in een raid 5 kan zetten?
Ik snap niet wat je bedoelt hiermee?en is mijn redenering dan juist dat per 3-5 1 spare disk is en dan bij bv 6 kopen er twee, 11 komen er 3,...
Dus als ik een hba koop dan gaat dat niet werken met intel rst?, En ik heb 10 sata poorten, op x99.Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 00:02:
Minimaal 2 en maximaal oneindig, mits je genoeg poorten hebt. Intel biedt maar 6 poorten en 8 op sommige chipsets geloof ik. Dus dat is de praktische maximum.
Even niets...
Even niets...
Regelmatige, als dagelijks.FireDrunk schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:35:
Het beste is geen RAID, en hele goede backups makenDan ben je haast veiliger dan met zo'n magere RAID implementatie.
Wat mij betreft is dit een beetje appels en peren. Ik heb 2 ZFS-on-Linux storage hosts die via CIFS een share aanbieden aan Windows clients en dat gaat/werkt prima. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.thibautb schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:17:
Ik zou eigenlijk iets nodig hebben zoals zfs maar dan voor windows, want ik heb heel wat programma's waar mijn data vandaan komt dat alleen maar op windows kan draaien, en wil daarom op windows draaien. Wat mij bekend is bestaan er nog niet zo een methodes voor windows maar wel voor freenas,etc...
Maar dus op mijn onveilige methode door te gaan zou ik dan beter meerdere raid 5 volumes maken van 5 disks?
Even niets...
Die bestaat al en heet ReFS, is ook een next gen file systeem net als ZFS, maar draait alleen onder Windows server. (p.s. als je geen geld hebt voor een Win server licentie kan je altijd de ''Activeer Win'' nag. te negeren)thibautb schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:17:
Ik zou eigenlijk iets nodig hebben zoals zfs maar dan voor Windows,
Even niets...
Nee hoor, het werkt prima met 4GB geheugen... Meer geheugen is alleen maar beter... Maar zeker niet verplicht._eXistenZ_ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:56:
Nog even over het al dan niet ovestappen op ZFS wat mij werd aangeraden, ik pas toch denk ik.
De redenen hiervoor zijn:
- Er moet veel RAM beschikbaar zijn
Dat klopt.- Je kunt heel beperkt expansion (!!!) en geen raid level migration doen.
Write hole door power failure is leuk, maar ik denk dat je vaker write hole tegenkomt door het falen van een disk... Maar een UPS helpt wel bij het beschermen van je legacy-RAID array, dat wel.- Ik heb een APC SmartUPS dus write holes komen bij mij niet zomaar voor (tenzij PSU doorfikt ofzo)
Dat is wel heel kort door de bocht... Het is het toevoegen van 1 PPA (in Ubuntu) en een apt-get install ubuntu-zfs en gaan...- Het zit niet standaard in Linux, wordt dus weer een hoop (onstabiele?) tweaks bij elkaar.
Dan heb je toch ook geen RAID5 nodig in je reguliere systeem? Waarom dan niet RAID0?- Mijn onvervangbare privé-data heb ik al gebackupt, de rest bestaat uit herdownloadbare data.
Even niets...
Verwijderd
Is ook de reden dat mijn server nog op 2012R2 draait met R6 array, want ik wil niet een server zonder OCE ondersteuning voor het uitbreiden van mijn array._eXistenZ_ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:56:
- Mijn onvervangbare privé-data heb ik al gebackupt, de rest bestaat uit herdownloadbare data.
Mee eens, draai zelf ook een ZFS back-up server op basis van Linux, was nou niet echt een probleem om te installeren.FireDrunk schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:03:
Dat is wel heel kort door de bocht... Het is het toevoegen van 1 PPA (in Ubuntu) en een apt-get install ubuntu-zfs en gaan...
Dat je privé data veilig hebt wil uiteraard nog niet zeggen dat je alles opnieuw wilt downloaden.Dan heb je toch ook geen RAID5 nodig in je reguliere systeem? Waarom dan niet RAID0?
[ Voor 4% gewijzigd door thibautb op 05-11-2014 14:13 ]
Verwijderd
FTFYlord4163 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:46:
@_eXistenZ_
Je kan de pool wel uitbreiden met extra VDEV's. Stel je hebt een pool met 1 mirror VDEV, dan kun je je pool uitbreiden door nog een mirror VDEVbij de huidige pool te zetten
[ Voor 43% gewijzigd door FireDrunk op 06-11-2014 11:26 ]
Even niets...
Verwijderd
[ Voor 39% gewijzigd door FireDrunk op 06-11-2014 12:24 ]
Even niets...
Even niets...
Verwijderd
Even niets...
Verwijderd
Even niets...
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door FireDrunk op 06-11-2014 14:01 ]
Even niets...
Verwijderd
Nee denk niet dat het een foutje van de PW is, maar dat een van de winkels deze HDD in zijn systeem heeft ingevoerd, ter voorbereiding op de introductie, en de PW heeft die automatisch ingelezen.DYX schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:40:
Zie net in de pricewatch de WD Red SATA 6 Gb/s WD80EFRX, 8TB verschijnen. Geen diee of het een foutje betreft aangezien er letterlijk niks over te vinden is
LOL, vul ongeveer 1TB per maand met voornamelijk 1080p content, als 4K echt mainstream gaat worden, dan word dat ongeveer 4TB per maand, of als h265 echt standaard word, 2.5TB.Hem helemaal vol schrijven duurt gewoon al lang...
[ Voor 41% gewijzigd door FireDrunk op 06-11-2014 15:06 ]
Even niets...
Even niets...
Nou ja, als iedere volgende generatie tussen de 1.3 en 1.5 keer zo groot wordt als de vorige dan klopt dat wel ongeveerIthaca81 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:37:
Het lijkt wel ineens weer harder te gaan dat schijven van 8 tot 10 TB nu al getest worden.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Even niets...
Verwijderd
Dat is €0,037 per GB, waar kan ik die bestellen???thibautb schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 17:09:
12tb schijven zouden met de prijzen van nu 450 euros ongeveer kosten... Das toch iets te veel dan,
Hoezo zou dat een probleem zijn voor een thuis server, 95% van mijn data is bulk video data, random seek performance is nu niet echt een van mijn grootste problemen, en ik denk dat ik daar in niet de enige ben.Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 17:54:
Dat betekent dat de random seek performance nog beroerder zal worden en deze schijven alleen maar voor bulk data nuttig zijn.
Verwijderd
Ik geloof je meteen als je zegt dat de zoek tijden extreem slecht zijn, maar geloof nooit dat het zo slecht is als met tapestreamers, of zelfs maar enig zins er van in de buurt komen.Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 19:56:
meer zien als een tapestreamer. Dat is ook niet geschikt voor een 'normaal' filesystem vanwege de extreem slechte seekperformance.
Verwijderd
Dat klopt natuurlijk; maar het punt is dat als de random seek performance boven een bepaalde grens komt, je er geen normaal filesystem meer kunt opzetten.player-x schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 12:15:
Ik geloof je meteen als je zegt dat de zoek tijden extreem slecht zijn, maar geloof nooit dat het zo slecht is als met tapestreamers, of zelfs maar enig zins er van in de buurt komen.
Deze schijven zijn min of meer speciaal ontwikkeld voor de cloud; waarbij gigantische hoeveelheden 'cold data' in deep storage worden gebracht. De 'hot storage' wordt dan door snellere schijven, SSDs en RAM caching verzorgd.Maar niemand ontwerpt een HDD formattering die werkt als een langspeelplaat, die alleen maar door voor of achteruit draaien naar bepaalde bestanden kan komen.
Formatteren is een verkeerd gebruikt begrip. Wanneer men in Windows een hardeschijf formatteert, bedoelt men het initialiseren van het filesystem. Een echte (low-level) format kun je niet meer uitvoeren; dat wordt in de fabriek gedaan en dat omvat het initialiseren van de sectoren; daarbij wordt de sector size bepaald en de tussenruimte en pre-amble van de sector zorgen voor verlies van ruimte. Dat is de exacte reden waarom een 1,44MB floppy ruw 2MB is en na formatteren 1,44MB. Als je daar een filesystem op zet, gaat dat nog meer naar beneden dat staat los van elkaar.formattering kost rond de 7~8% van je bruikbare ruimte, en ik geloof best dat je daar een groot deel van terug kan winnen, ten koste van random performance.
Microsoft en FreeBSD developers hebben samengewerkt om BSD deftige Hyper-V ondersteuning te geven. Daarvoor moet je wel minimaal 10.1 draaien; en FreeNAS loopt vaak achter op BSD releases. ZFSguru zou wel kunnen, of zelf een vanilla FreeBSD distributie draaien. Wat verouderde informatie kun je hier terugvinden: https://wiki.freebsd.org/HyperVGioStyle schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 13:07:
Dit is absoluut vloeken in de kerk, maar ben wel heel nieuwsgierig:
Heeft iemand FreeNAS als een VM draaien onder Windows 8.1 / Server 2012 R2 Hyper-V? Kan FreeNAS de schijven direct aanspreken? En wat is de maximale hoeveelheid schijven die je kan doorgeven?
Mwa, alle enigszins moderne schijf-virtualisatie software die er is ondersteund journaling en/of caching op een SSD.Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 17:54:
...
Het probleem is namelijk dat SMR geen normale sector-hardeschijven zijn, maar drives die veranderingen vereisen aan de firmware (sector emulatie) of aan het filesystem. SMR vereist namelijk read-modify-write procedures en dat is bij normale schijven op basis van LBA sectoren niet het geval.
Dat betekent dat de random seek performance nog beroerder zal worden en deze schijven alleen maar voor bulk data nuttig zijn.
...
Verwijderd
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 48,34 | € 48,34 |
1 | ASRock H87M Pro4 | € 64,51 | € 64,51 |
1 | BitFenix Phenom Micro-ATX Wit | € 63,98 | € 63,98 |
1 | Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11 | € 66,84 | € 66,84 |
1 | be quiet! System Power 7 350W | € 34,29 | € 34,29 |
1 | Crucial MX100 128GB | € 61,- | € 61,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 338,96 |
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq