Ik hap even op het ECC verhaal. Want CiPHER doet ECC nu af, alsof het een hobby is van mensen met geld teveel, die makkelijk praten hebben en die daarom denigrerend zijn over alles wat niet ECC is. Dat vind ik een beetje manipulatief.
Als je data integriteit nastreeft, dan zijn daar nu eenmaal kosten aan verbonden. ZFS is gratis, maar redundancy zoals met RAIDZ(2) kost een of twee disks die je moet opofferen. Dat is zo 200-300 euro wat je investeert in beschikbaarheid van je data. En ECC is een (beperkte) investering tegen de risico's van rot geheugen voor de integriteit van je data.
Je kunt er voor kiezen om geen ECC geheugen te draaien en daarmee neem je een risico. In tegen stelling tot wat CiPHER beweert kan ZFS qua design helemaal niet tegen rot geheugen. ZFS is ontworpen met als aanname dat ECC geheugen wordt toegepast. ZFS ziet geen verschil tussen rot RAM en een rotte disk en dat kan juist gedonder geven. Want dan gaat ZFS gekke dingen doen op basis van verkeerde aannames. Dat kan in de praktijk toch goed uitpakken. Ik zou zeggen, probeer het uit met jouw data en laat ons weten hoe het afliep...
Wat ik nooit snap in deze discussie is dat ZFS een risico weg neemt (rotte data) die in de praktijk zich zelden manifesteert. Rot geheugen manifesteert zich ook zelden, maar waarom bescherm je je dan wel tegen rotte disks maar niet tegen rot geheugen? Puur omdat ZFS gratis is en ECC geheugen niet?
Waarom stoppen alle leveranciers ECC geheugen in hun servers en workstations? Zelfs in de goedkoopste entry-level mkb producten?
Het is technisch gezien een onverstandige keuze om geen ECC toe te passen als je om data integriteit geeft, maar als het monetair gezien geen optie voor iemand is, so be it. Het is jouw geld en jouw data en jouw eigen keuze en die is nooit fout.
Server hardware is niet duur in absolute zin. Server hardware is relatief duurder. Maar het neemt ook bepaalde risico's weg die relevant zijn voor data integriteit. En in die zin kan het juist veel hogere kosten schelen.
Het is misschien een beetje gemeen van mij om te zeggen maar ik denk het wel: ECC geheugen vormt een beetje een drempel voor de adoptie van ZFS omdat het toch iets duurder is. En wat het evangelie van ZFS in de weg staat, dat wordt gedownplayed. Wat overigens geen issue moet zijn omdat ook bij builds zonder ZFS ECC nog steeds een relevante keuze is.
Er is niets mis met de keuze voor consumenten spul, zolang mensen zich maar bewust zijn van de risico's en niet wanhopig achteraf roepen: als ik dat had geweten had ik wel iets meer betaald voor x om deze ellende (verloren data) te voorkomen. Dat zou ik zonde vinden.
Nog een nuance. Als je besluit om toch niet voor ECC geheugen te kiezen omdat je het toch te duur vind, dan vind ik dat technisch gezien onverstandig, maar ik wil mensen zeker niet te kijk zetten want geld is ook een factor en daar is niets mis mee.
[
Voor 13% gewijzigd door
Q op 20-10-2014 22:02
]