Even niets...
Gisteren mijn eerste zelfbouw nas in elkaar gestoken.
config : C2550D4i bordje met 16 gb kingston ecc mem, en 5x 3tb wd red en corsair ssd.
Ik heb uren liggen proberen om freenas te installeren van op een cdrom maar telkens krijg ik Error 19 melding.
Een stickje met de laatste image versie van freenas start wel op.
Kan iemand me dit verklaren en heeft een image nadelen tegenover een install ?
groeten Jan
Zou ik mogen vragen waarom je niet gewoon de stick gebruikt?cahill schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:55:
Dag Allemaal,
Gisteren mijn eerste zelfbouw nas in elkaar gestoken.
config : C2550D4i bordje met 16 gb kingston ecc mem, en 5x 3tb wd red en corsair ssd.
Ik heb uren liggen proberen om freenas te installeren van op een cdrom maar telkens krijg ik Error 19 melding.
groeten Jan
~ beware of misinformation.
Persoonlijk heb ik een hekel aan FreeNAS, veel te spartaans voor mijn smaak, maar dat spartaanse zorgt wel als je voldoende geheugen hebt dat FreeNAS geheel van uit dat geheugen kan draaien, en je het dus prima van een USB stick kan draaien, en je dus een extra SATA poort over houd.cahill schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:55:
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Dat doe ik nu ook... maar wilde weten waarom hij het niet via de installer doetZou ik mogen vragen waarom je niet gewoon de stick gebruikt?
Pssst, btw, het is een S1366 Xeon in dat systeem, je weet hopelijk dat die ongeveer idle 80~100W meer verbruiken dan een modern S1150 i5, i7 of Xeon CPU, dat is ruwweg 150 tot 200 euro per jaar dat het systeem je extra kost, vergeleken met een modern systeem.thibautb schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 17:42:
Oke, het is misschien zoals jullie zeggen overkill, maar het is wel redelijk goedkoop voor wat het is,
Er is een goede reden dat die systemen zo goedkoop zijn, het is gewoon ouwe troep in verhouding met moderne systemen, want toen had Intel nog steeds niet geleerd hoe ze een systeem zuinig moesten maken.
Alvast bedankt!
welke case precies, ik zag er wel een, maar die pakte ik niet want die is momenteel niet available. en de atx voeding maakt voor mij niet zoveel uit en ook het geluid niet want hij gaat in een serverrack op de zolder.GioStyle schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:01:
Waarom die case? Terwijl je voor hetzelfde geld een 4U met 24 hot swap bays kan krijgen. Je kan in jouw gekozen case ook niet eens een ATX voeding kwijt..
[ Voor 8% gewijzigd door thibautb op 03-10-2014 22:07 ]
Als het perse een server rack moet zijn dan zou ik die GioStyle linkte, teinste als hij weer in vooraad komt, en anders kan je bv deze nemen: Inter-Tech IPC 4U-4324Lthibautb schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:04:
welke case precies, ik zag er wel een, maar die pakte ik niet want die is momenteel niet available. en de atx voeding maakt voor mij niet zoveel uit en ook het geluid niet want hij gaat in een serverrack op de zolder.
Maar persoonlijk als het toch op zolder staat, zou ik een Lian Li PC-D8000B gaan, ipv een 19" rack.
En voor de rest, ik heb niet zo veel ervaring met zo een server cases, dus is die "plaat" bij de hdd's alleen voor pwr of ook voor de aansluitingen?

[ Voor 13% gewijzigd door thibautb op 03-10-2014 22:42 ]
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Xeon E3-1230V2 Boxed | € 204,89 | € 204,89 |
1 | ASRock Z77 Extreme4 | € 97,01 | € 97,01 |
1 | Inter-Tech IPC 4U-4324L | € 372,- | € 372,- |
1 | Kingston KVR13S9K2/16 | € 124,63 | € 124,63 |
1 | Highpoint DC7280 DATACenter HBA | € 460,24 | € 460,24 |
1 | EVGA 500B | € 40,- | € 40,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.298,77 |
1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 154,90 | € 154,90 |
1 | ASRock H87 Pro4 | € 66,50 | € 66,50 |
1 | Adata ADATA 8GB premier DDR3 1600MHz SO-DIMM Retail | € 62,- | € 62,- |
1 | EVGA 500B | € 40,- | € 40,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.155,64 |
De schijven staan er nog niet bij omdat ik nog niet zeker ben welke ik ga kopen;
Dus nu zal ik nog eens uitleggen wat ik ermee ga doen, ga er freenas op laten lopen met voorkeur op zfs en heel mss zfs2, Dan heel wat series van nzbdrone (90 tal en groeiend) gaat op 1 partitie lopen, die waar ik ook nog een paar andere random dingen op ga zetten, en dan moet ie ook couchpotatoe lopen en dat komt op een andere partitie van 4 tb die niet in een raid ofzo gaat maar gewoon 1 volume wordt van 4x1tb schijven die hier nog wat rondslingeren. Dan gaat plex ook nog op de nas worden gedraaid, en ook dus gewoon als nas worden gebruikt. En ook wil ik eigenlijk er een paar vm's op laten gaan een 15 tal maar dat gaat niet denk ik dus dan wordt dat een beetje een normale 1 of heel mss 2u server met 1 schijfie van 2tb maar dat is niet terzake.
Ik heb eerst Freenas geprobeerd maar dat vond ik helemaal niks en ik kreeg het niet aan de praat.
Nu draait sinds een aantal dagen OpenMediaVault en dat werkt perfect enigste nadeel is het ontbreken van ZFS maar dat is voor mij geen breekpunt.
http://www.openmediavault.org/
Voordelen van deze distro zijn de plugins waaronder een antivirus.
[ Voor 42% gewijzigd door thibautb op 03-10-2014 23:10 ]
MSI B85M Eco
MSI B85M-P33 V2
Iets minder zuinig maar wel 16x PCIe of 2 maal 8x PCIe lanes, maar verbruikt 30 ipv 25W
Asus Vanguard B85
Onder Linux draait ZFS ook, en is een stuk minder spartaans en makkelijker aan de praat te krijgen.screenager schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:04:
Ik heb eerst Freenas geprobeerd maar dat vond ik helemaal niks en ik kreeg het niet aan de praat.
En de borden die je gegeven hebt zijn allemaal µatx en dat past niet in m'n serverkast. Ben ook niet ecoboy, heb 48 zonnepanelen op m'n dakkie en dit "project gaat ervoor zorgen dat ik m'n andere pc niet de hele tijd moet aanhouden, dus ga ik daar al wat op besparen.
[ Voor 64% gewijzigd door thibautb op 03-10-2014 23:15 ]
Inter-Tech IPC 4U-4324L
En jouw Z77 gebruikt bv 10W meer dan de ECO en P33, dat is 20 euro per jaar, bij 24/7 gebruikte servers, tellen die paar extra wattjes aardig door.Form Factor ATX (Standard), EATX (Extended ATX), EEB, Micro-ATX (µATX)
En als je voor een Xeon gaat, neem iig een S1150 Xeon, die zijn sneller en zuiniger
[ Voor 28% gewijzigd door player-x op 04-10-2014 00:43 ]
wat verder gekeken die is te klein.
[ Voor 30% gewijzigd door thibautb op 04-10-2014 00:03 ]
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Van waar die voeding?thibautb schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:52:
Welke van de twee?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
FreeNAS is niet moeilijk, zolang het werkt, en doet watt je wilt, dan is dat spartaanse van FreeNAS een plus.A1AD schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 08:42:
Ik begrijp niet wat jullie zo moeilijk vinden aan FreeNAS?
Heb je problemen, of wil je iets meer, dan kan dat spartaanse een echte PITA zijn, en het zelfde geld in iets mindere mate voor FreeBSD.
[ Voor 30% gewijzigd door BCC op 04-10-2014 13:29 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Dat was de enige die ik een klein beetje snel kon vinden met een gold rating.
Je hebt wel erg veel vragen en opmerking die je zelf ook kan vinden door wat beter onderzoek te doen.thibautb schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:21:
*Algemeen Advies* Homeserver Advies Guide
Misschien kan je daar een paar antwoorden vinden voor je ze vraagt.
Owncloud en plex zijn beschikbaar als plugin. Je kan zelf een ubuntu of debian jail opzetten. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld. FreeNAS is meer gericht op de NAS/SAN functionaliteit.BCC schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 12:02:
Als meer wil met je server dan alleen Nas, dan is FreeNas meestal net te beperkt. Bijvoorbeeld als je OwnCloud of Plex of iets van een LAMP stack. Gelukkig is Ubuntu met ZFS nu ook een prima optie, aangezien dat recent stable is verklaard.
Edit:
Een reallocated sector count van 2360 op een Seagate ST4000DM000 4TB drive die nog onder garantie staat: RMA claimen of afwachten?
De 2 andere identieke schijven hebben beide een r.s.c. van 0.
[ Voor 16% gewijzigd door A1AD op 04-10-2014 14:44 ]
ik had dat topic al eens gelezen, maar kon het toen niet meer vinden dus stiekem hoopte ik dat iemand anders mij snel dat topic kon sturen.player-x schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:39:
[...]
Je hebt wel erg veel vragen en opmerking die je zelf ook kan vinden door wat beter onderzoek te doen.
*Algemeen Advies* Homeserver Advies Guide
Misschien kan je daar een paar antwoorden vinden voor je ze vraagt.
Wat versta je onder "gold rating"?thibautb schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:21:
[...]
AMD Nieuwsdiscussie
RMA, bij mij gaan disken al terug bij <10A1AD schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:48:
[...]
Owncloud en plex zijn beschikbaar als plugin. Je kan zelf een ubuntu of debian jail opzetten. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld. FreeNAS is meer gericht op de NAS/SAN functionaliteit.
Edit:
Een reallocated sector count van 2360 op een Seagate ST4000DM000 4TB drive die nog onder garantie staat: RMA claimen of afwachten?
De 2 andere identieke schijven hebben beide een r.s.c. van 0.
Media Error Count 0
SMART Read Error Rate 100(16)
SMART Spinup Time 125(24)
SMART Reallocation Count 100(5)
SMART Seek Error Rate 100(67)
SMART Spinup Retries 100(60)
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Verwijderd
1 | ASRock C2750D4I | € 364,- | € 364,- |
10 | Seagate Desktop HDD, 4TB | € 130,90 | € 1.309,- |
1 | Fractal Design Node 804 | € 92,92 | € 92,92 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16LR11S4K4/32 | € 282,- | € 282,- |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 50,- | € 50,- |
1 | Crucial M500 2,5" 240GB | € 91,90 | € 91,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.189,82 |
Ben met name nieuwsgierig naar hoeveel zo'n doos zou gaan verbruiken. De schijven lijken redelijk betrouwbaar te zijn volgens Backblaze, alternatief zijn de REDs of Hitachi schijven, maar met 10 schijven is dat ook een stuk duurder. Tips?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
FreeNAS ondersteunt ook een phpVirtualbox jail btw. Werkt perfect. (Wel enkel USB passthrough in 1.1, niet USB2)thibautb schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:52:
En ook wil ik eigenlijk er een paar vm's op laten gaan een 15 tal maar dat gaat niet denk ik dus dan wordt dat een beetje een normale 1 of heel mss 2u server met 1 schijfie van 2tb maar dat is niet terzake.
~ beware of misinformation.
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR13LR9Q8/16EF
De prijs is MEGA gunstig?
Owncloud en Plex kun je installeren als plugin. Apache, MySQL en PHP kun je gewoon installeren als binary pakket met de package manager. Het verschil is dat FreeBSD al 7 jaar stabiel ZFS heeft geimplementeerd en in Ubuntu is het nogsteeds een hack. Succes.BCC schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 12:02:
Als meer wil met je server dan alleen Nas, dan is FreeNas meestal net te beperkt. Bijvoorbeeld als je OwnCloud of Plex of iets van een LAMP stack. Gelukkig is Ubuntu met ZFS nu ook een prima optie, aangezien dat recent stable is verklaard.
Dacht dat zfs nu wel stabiel is, alleen ligt zfs in ubuntu, in mogelijkheden(versie achterstand) achter op freebsd.lord4163 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:56:
[...]
Owncloud en Plex kun je installeren als plugin. Apache, MySQL en PHP kun je gewoon installeren als binary pakket met de package manager. Het verschil is dat FreeBSD al 7 jaar stabiel ZFS heeft geimplementeerd en in Ubuntu is het nogsteeds een hack. Succes.
[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 07-10-2014 09:11 ]
Gegeven dat ZoL inderdaad nog redelijk jong is, is het enigszins laatdunkend om het werk van het 'Lawrence Livermore National Laboratory' als hack te omschrijven.lord4163 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:56:
[...]
Owncloud en Plex kun je installeren als plugin. Apache, MySQL en PHP kun je gewoon installeren als binary pakket met de package manager. Het verschil is dat FreeBSD al 7 jaar stabiel ZFS heeft geimplementeerd en in Ubuntu is het nogsteeds een hack. Succes.
Voor de duidelijkheid:
Zelf gebruik ik zowel OpenIndiana&ZFS (Napp-it), freeBSD&ZFS (ZFSGuru) en Ubuntu/Debian&ZFS
en de grootste pech op dit moment is het ontbreken van een handige weboppervlakte om ZoL te beheren (Napp-it on Linux is geoormerkt als preview/work in progress).
Ongeacht de software gebruikt (hardware is gelijk) kon een 6-disk raidz2 array de gigabit verbinding zo'n 2 a 3x verzadigen.
Mijn reden om ZoL te gebruiken is simpel, het op zetten van een SRP-target onder Linux (Ubuntu) was redelijk appeltje-eitje en gaf de beste prestaties. Onder Linux is de 10 Gbe (IB) niet te verzadigen, maar de ca. 450 a 600 MiB/S is niet slecht. IB onder OI of Solaris wilde niet de maximale snelheid halen (vanuit RAM) en IB/SRP onder freeBSD was destijds (ca 18 mndn geleden) niet te doen. Daarnaast ben ik beduidend beter bekend met Linux dan met *BSD, dus was de keuze duidelijk.
[ Voor 42% gewijzigd door Pantagruel op 07-10-2014 09:34 . Reden: added info ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Ik heb overigens maar een kleine setup voor thuis met 2x 3TB in mirror. De belangrijkste files worden toch gebackupt dus mocht er ooit iets fout gaan dan is er nog niks aan de hand.
Ik kan nu vrolijk hacken op mijn NAS en alles naar wens aanpassen in een omgeving waar ik bekend mee ben. Het enige waar ik tot nu toe problemen mee gehad heb is forked-mt-daapd die crasht op bepaalde mp3 files, onder FreeBSD speelde die alles zonder problemen af. Maar ik heb nog geen tijd / zin gehad om dat te fixen.
Ik niet, want dat heeft de voeding niet, daarom vroeg ik het ook.Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:58:
Ik neem aan dat hij bedoelt de 80-plus Gold rating: Wikipedia: 80 Plus.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Even sparen nog voor een Asrock C2750 of C2550, maar tot die tijd red ik het wel met een extra backup. En daar zit nu juist mijn probleem.
Ik heb de Crashplan plugin in FreeNAS geinstalleerd en ik weet genoeg van Unix dat ik die kant volledig geconfigureerd heb gekregen. Nu zit ik echter nog met de windows kant. Hoe bouw ik de SSH tunnel op vanaf de Windows PC? Iedere handleiding voor Crashplan op FreeNAS gaat er vanuit dat dat voor zich spreekt, alleen is dat voor mij juist de horde.
Met andere woorden wie weet een goede howto voor de Windows kant van dit verhaal?
Je moet geen SSH tunnel opzetten, gewoon crashplan installeren op je windows bak en in een config file het target ip wijzigen. Makkelijker kan niet. Indien je er niet aan uit kan help ik je wel weer verder. Ik heb zo onmiddellijk geen bron voor je maar ik kan thuis wel alles nakijken.Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 12:22:
Mijn DiY NAS draait; FreeNAS met ZFS, vooralsnog zonder ECC geheugen.
Even sparen nog voor een Asrock C2750 of C2550, maar tot die tijd red ik het wel met een extra backup. En daar zit nu juist mijn probleem.
Ik heb de Crashplan plugin in FreeNAS geinstalleerd en ik weet genoeg van Unix dat ik die kant volledig geconfigureerd heb gekregen. Nu zit ik echter nog met de windows kant. Hoe bouw ik de SSH tunnel op vanaf de Windows PC? Iedere handleiding voor Crashplan op FreeNAS gaat er vanuit dat dat voor zich spreekt, alleen is dat voor mij juist de horde.
Met andere woorden wie weet een goede howto voor de Windows kant van dit verhaal?
Edit: Vergeet niet in FreeNAS in het linker menu via plugins op crashplan te klikken om de eula te accepteren...
Edit2: ik heb het over opgezocht voor je. C:\Program Files (x86)\CrashPlan\conf\ui.properties daar serviceHost aanpassen aan je jail IP.
Als het nog niet werkt kan moet je de crashplanengine eens manueel herstarten van in je jail.
[ Voor 13% gewijzigd door A1AD op 07-10-2014 12:44 ]
sonewconn: pcb 0xfffffe03cf571188: Listen queue overflow: 8 already in queue awaiting acceptance
Iemand een idee of dit problematisch is?
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 48,34 | € 48,34 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 55,- | € 55,- |
10 | WD Green WD40EZRX | € 131,89 | € 1.318,90 |
2 | Silverstone SST-CP06 4x SATA | € 8,17 | € 16,34 |
2 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 127,95 | € 255,90 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 50,- | € 50,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.837,40 |
Met een 32GB USB3.0 als OS (Freenas).
Wachten is nu alleen nog op http://www.ebay.com/itm/4...Cards&hash=item2c80ed0a1e
Is er qua performance, energieverbruik en/of features een reden om niet voor Ubuntu/ZFS te gaan?Wiebeltje schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:16:
Ik heb zelf ZFS Guru ook de deur uit gedaan voor Ubuntu + ZFS. Dit omdat ik al overal Ubuntu op heb draaien, ik ben er inderdaad ook veel bekender mee. En er zijn veel meer mogelijkheden kwa software e.d. Bij FreeBSD liep ik toch steeds weer tegen dingetjes aan. Ik heb nu inderdaad geen web-management voor ZFS maar zo vaak heb je die toch niet nodig. Het handigste is denk ik dat er veel meer tutorials / howto's e.d. voor Ubuntu te vinden zijn.
Ik heb overigens maar een kleine setup voor thuis met 2x 3TB in mirror. De belangrijkste files worden toch gebackupt dus mocht er ooit iets fout gaan dan is er nog niks aan de hand.
Ik kan nu vrolijk hacken op mijn NAS en alles naar wens aanpassen in een omgeving waar ik bekend mee ben. Het enige waar ik tot nu toe problemen mee gehad heb is forked-mt-daapd die crasht op bepaalde mp3 files, onder FreeBSD speelde die alles zonder problemen af. Maar ik heb nog geen tijd / zin gehad om dat te fixen.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
en dit alles gaat op freenas draaien, daarom neem ik ook zo veel ram dat hij zeker goed draait in zfs, maar ik twijfel eigenlijk nog wel hard of ik niet een xeon zou nemen? Geld maakt wel zeker wat uit maar niet super veel, ik heb niet zo een lijst aangemaakt omdat er zeker nog heel wat aan gaat veranderen; De schijven 1 partitie van 4x1tb schijven die niet in een raidz staat maar een soort van raid0, de andere schijven gaan of allemaal 3tb zijn want daar heb ik er nu al een 3 tal van of 4 en heel waarschijnlijk geen 6tb want die zijn voor mij nog iets te duur. dan ga ik raidz gewoon lopen dus met uitval van 1 schijf en ga ik langzaam aan schijven bij toevoegen, (vind ik een heel groot voordeel van raidz)
Hij gaat voornaamelijk gebruit worden als nas dus, De plugins gaan voor plex media center zijn, couchpotato, nzbdrone, en nzbget, alleen weet ik van nzbget niet of daar een plug in van bestaat voor freenas, voor de rest ook nog wat normale bestanden zoals foto's en documenten.
Is dit denken jullie een goeie os voor wat ik ga doen?, Ik heb eigenlijk niet zo veel eisen voor mijn os, moet raidz kunnen draaien, sickbeard, couchpotato, plex, nzbget ondersteunen en natuurlijk heel wat schijven. Dus als jullie denken dat er iets beter bestaat, laat zeker weten, en ik moet er trouwens ook mee kunnen verbinden vanop afstand dus niet alleen van mijn eigen netwerk
Nog wat opmerkingen? Bedankt!
Ik vraag mij nu af hoe de rest aan te vullen. Ik keek tot nu toe naar een oplossing met een G1820 op een B85 mobo maar dan kom ik sata poorten te kort.
Wat is wijsheid? Een B85 mobo (bijv Asrock B85M pro4) icm met een SATA controller kaart (welke dan ivm support onder FreeBSD) of een Z87 mobo?
En is met een set 7200rpm SATA300 HDD's op een 1GBit-lan 4GB mem voldoende voor een beetje performance of is deze opstelling minder traag dan ik denk en is 8GB aan te bevelen?
Dat Registered geheugen werkt alleen met een Xeon CPU en server mobo.
1 | Intel Xeon E5-2603 V2 Boxed | € 181,50 | € 181,50 |
1 | Supermicro X9SRL-F | € 262,50 | € 262,50 |
2 | Kingston ValueRAM KVR13LR9Q8/16EF | € 47,- | € 94,- |
1 | EVGA 500B | € 40,50 | € 40,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.410,74 |
AMD Nieuwsdiscussie
ik had ide voor twee redenen gekozen, stond ergens bovenaan bij populariteit bij pricewatch 500w, misschien onderhand iets te weinig?, en heb hele goede ervaringen met de psu's van evga, en natuurlijk omdat hij een goldrating heeft, en zoveel watt omdat dat een ongevere schatting was, maar ik denk dat dat dus met 24 schijven iets te weinig gaat zijn eerder naar de 700w gaan?
Voor een 6TB Green is dat bv 5.3W, dan word dat 24 x 5.3W = 127W max verbruik.
Voor jouw server zou dus een 300W voeding al voldoende zijn.
Maar HDDs hebben een tweede minder maar nog steeds belangrijke waarde, start spanning, en die is bij WDs Green's 1.75A
1.75A x 12V = 21W, en 21W x 24 = 504W, maar dat is alleen een korte piekspanning.
En afhankelijk of je controller staggered drive spin up ondersteund, kan dat een probleem zijn als het niet ondersteund wordt.
Als het ondersteund wordt, (controleer handleiding), wat geloof ik voor alle High Point controllers geld, betekend dat je daar met je PSU keuze niet op hoeft te letten, maar controleer wel voor je alle de HDDs aansluit, dat het in de controllers bios aan geschakeld staat.
Voor jouw systeem zou ik de pricewatch: Corsair RM450 als PSU kiezen.
Met een 80+ gold rating, en schakelt PSU fan uit indien niet nodig voor koeling, en modulair is, dat betekend dat overbodige bedrading niet gebruikt hoeft te worden en dus niet in de weg zit of de luchtstroming belemmert, Corsair een goed A merk is.
Maar zo zijn bv de voedingen van be quiet!, Cooler Master, Enermax, Antec en Seasonic
Wat is die goldrating nu? Eén of andere hobbybob site die hem een Gold Award geeft die nergens op gebaseerd is?thibautb schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 23:55:
en heb hele goede ervaringen met de psu's van evga, en natuurlijk omdat hij een goldrating heeft
De Corsair RM450 zal denk ik continue passief blijven met zijn zo'n PC, voeding zal vrij warm worden hierdoor. Daarnaast zit de voeding vol condensators van CapXon, dezen zijn vrij ruk en met de warmte erbij door de passsieve werking hoef je geen lange levensduur van deze voeding te verwachten, vooral door de passieve werking en het continue draaien van de server en eventuele stof die er toch altijd in gaat komen. Is dus handig om een goede kwaliteits voeding te halen.player-x schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 02:26:
Met een 80+ gold rating, en schakelt PSU fan uit indien niet nodig voor koeling, en modulair is, dat betekend dat overbodige bedrading niet gebruikt hoeft te worden en dus niet in de weg zit of de luchtstroming belemmert, Corsair een goed A merk is.
Maar zo zijn bv de voedingen van be quiet!, Cooler Master, Enermax, Antec en Seasonic
en zoveel watt omdat dat een ongevere schatting was, maar ik denk dat dat dus met 24 schijven iets te weinig gaat zijn eerder naar de 700w gaan?
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular of pricewatch: Seasonic G-Serie 450 Watt bijvoorbeeld. De Seasonic is van betere kwaliteit, maar de Cooler Master is wat stiller (al denk ik niet dat je enig verschil hoort met zoveel HDD's
AMD Nieuwsdiscussie
Welnee, de gekozen kast heeft nog steeds 3x 12cm fans die voor voldoende flow zorgen om de PSU koel te houden.-The_Mask- schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:26:
De Corsair RM450 zal denk ik continue passief blijven met zijn zo'n PC, voeding zal vrij warm worden hierdoor.
Je moet niet echt overdrijven, ja Capxon caps zijn niet de beste caps die ze had kunnen gebruiken, maar het zijn slechte caps, en tegenwoordig een stuk beter dan ze waren, gewoon redelijke gemiddelde caps dus, met een goede prijs prestatie verhouding.Daarnaast zit de voeding vol condensators van CapXon, dezen zijn vrij ruk en met de warmte erbij door de passsieve werking hoef je geen lange levensduur van deze voeding te verwachten,
Maar zo als ik ook zij, PSUs zijn in meer smaken te verkrijgen, en bv de Seasonic G-Serie 450 Watt is ook een prima PSU.
Maar boven alles, het is gewoon een feit, en dat er geen slechte PSU meer gemaakt worden door de A-merken, en je min of meer krijgt waar je voor betaalt, speciaal in dit stuk van de markt , waar de concurrentie moordend is.
De airflow in de behuizing gaat niet veel helpen om de voeding koel te houden, dat zal die toch vooral zelf moeten doen.player-x schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:17:
[...]
Welnee, de gekozen kast heeft nog steeds 3x 12cm fans die voor voldoende flow zorgen om de PSU koel te houden.
En waar baseer je dat op, ik zie nog steeds continue lekkende CapXon's in voedingen, zijn ze er gister mee begonnen dan?Je moet niet echt overdrijven, ja Capxon caps zijn niet de beste caps die ze had kunnen gebruiken, maar het zijn slechte caps, en tegenwoordig een stuk beter dan ze waren, gewoon redelijke gemiddelde caps dus, met een goede prijs prestatie verhouding.
AMD Nieuwsdiscussie
Heb je gezien hoe de behuizing gebouwd is, de interne fans, zorgen denk ik wel degelijk voor voldoende air flow, ook door de PSU.-The_Mask- schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:44:
De airflow in de behuizing gaat niet veel helpen om de voeding koel te houden, dat zal die toch vooral zelf moeten doen.
Persoonlijk zou ik wel voor de nieuwere 4U-4424 gaan, ipv de oudere EOL 4U-4324L die heeft grotere en dus stillere interne fans, en daarnaast USB3 ipv USB2 aan de voorkant.
Capxon maakte vroeger niet echt bijster goede caps, en misschien maken ze die zelfde goedkope ook caps nog steeds, maar ze maken vast ook betere caps tegenwoordig.En waar baseer je dat op, ik zie nog steeds continue lekkende CapXon's in voedingen, zijn ze er gister mee begonnen dan?
Maar denk je nou echt dat een premium bedrijf als Corsair goedkope rommel in hun PSUs gebruikt, iedereen weet dat je naam te grabbel gooien, een stuk makkelijker is dan vertrouwen terug winnen.
Kijk maar naar OCZ, en denk je dat Corsair het zelfde gaat of zelfs durft te doen als OCZ met hun redelijk winstgevende PSU lijn?, en 5j garantie geeft en dan vele RMA kosten opgezadeld willen zitten, om nu even snel geld te verdienen?
Ja de voeding kan ook nog niet eens koele lucht van buiten de PC aanzuigen zoals in een moderne ATX behuizing, maar trekt warme lucht uit de behuizing, nog minder voor de levensduur dus.player-x schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:48:
Heb je gezien hoe de behuizing gebouwd is,
Zitten CapXon KF/GF caps in die staan bekend om hun problemen.Capxon maakte vroeger niet echt bijster goede caps, en misschien maken ze die zelfde goedkope ook caps nog steeds, maar ze maken vast ook betere caps tegenwoordig.
Klopt en juist om de condensator keuze in de RM serie is de PSU product manager bij Corsair ontslagen, veel mensen bij Corsair hadden hem ook al gewaarschuwd dat het een slechte keuze zou zijn, maar hij heeft het toch gedaan, maar het koste hem wel zijn baan.Maar denk je nou echt dat een premium bedrijf als Corsair goedkope rommel in hun PSUs gebruikt, iedereen weet dat je naam te grabbel gooien, een stuk makkelijker is dan vertrouwen terug winnen.
AMD Nieuwsdiscussie
Sorry maar je moet geen FUD lopen uitkramen, geen enkele rack server voeding haalt zijn koelingslucht van buiten de case!-The_Mask- schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:37:
Ja de voeding kan ook nog niet eens koele lucht van buiten de PC aanzuigen zoals in een moderne ATX behuizing, maar trekt warme lucht uit de behuizing, nog minder voor de levensduur dus.
En vier 80mm of drie 120mm fans zorgen echt wel voor voldoende flow om een 80+ Gold PSU te koelen die nog geen 50W verbruikt idle, en 150~200W load, en zo niet, dan start de PSU fan zelf wel op voor extra koeling.
Er worden geen andere caps gebruikt, maar die manager word wel ontslagen, hmmm, beetje raar verhaal, zeg niet dat het niet waar is, maar dat zou wel heel raar zijn.Klopt en juist om de condensator keuze in de RM serie is de PSU product manager bij Corsair ontslagen, veel mensen bij Corsair hadden hem ook al gewaarschuwd dat het een slechte keuze zou zijn, maar hij heeft het toch gedaan, maar het koste hem wel zijn baan.
Dat ben je dan aan het doen.
AMD Nieuwsdiscussie
...beetje jammer dat ze enkel lucht aanzuigen vanuit de kabeldoorvoeren links en rechts. Heb je die back-planes al gezien? Wie bouwt er nu een fanwall overdwars over de volle hoogte en 90% van de breedte?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ga me zelf echt geen server expert noemen, maar heb wel wat jaartjes ervaring sinds mijn eerste software win 2003 software R5 array, van 12 160GB PATA HDDs, tegenwoordig is mijn netwerk met 3 servers iets complexer.-The_Mask- schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:12:
Jammer dit, maar als je er geen ervaring mee hebt doe dan ook niet van zulke uitspraken, want het gaat echt nergens over.
En afgaande op jouw ervaring, gaat mijn *Algemeen Advies* HTPC en Homeserver Advies Guide waarschijnlijk ook nergens over.
Misschien, aan de andere kant laat ik me ook niet gek maken door elk gerucht.Dat ben je dan aan het doen.
Zo worden al dergelijke rack server cases gebouwd, hoe wil je het anders doen, zonder kortsluiting in de airflow?Paul schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:33:
...beetje jammer dat ze enkel lucht aanzuigen vanuit de kabeldoorvoeren links en rechts. Heb je die back-planes al gezien? Wie bouwt er nu een fanwall overdwars over de volle hoogte en 90% 97% van de breedte?
Zoek de verschillen:

En uiteraard zal er vast wel wat lucht langs kunnen her en der, maar die nieuwe lijkt mij echt een stap terug...
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Het gaat hier over de voeding en de kwaliteit daarvan niet over een de server in zijn geheel. Maar als je veel ervaringen hebt met servers weet je ook dat er erg goede high-end voedingen in zitten met kwaliteits onderdelen en zeker geen voedingen met CapXon elco's.player-x schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:02:
[...]
Ga me zelf echt geen server expert noemen, maar heb wel wat jaartjes ervaring sinds mijn eerste software win 2003 software R5 array, van 12 160GB PATA HDDs, tegenwoordig is mijn netwerk met 3 servers iets complexer.
En afgaande op jouw ervaring, gaat mijn *Algemeen Advies* HTPC en Homeserver Advies Guide waarschijnlijk ook nergens over.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik zou als ik jouw was toch nog maar eens naar het plaatje kijken, want het nieuwe model houd echt niet meer tegen als de oude.Paul schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:19:
En uiteraard zal er vast wel wat lucht langs kunnen her en der, maar die nieuwe lijkt mij echt een stap terug...
Want je tekening is echt fout.
Uiteraard, een goede voeding met Japanse elco's is zeker aan te bevelen, maar daar zitten ook kosten aan, en ik weet niet hoe goed de huidige Capxon elco's zijn.-The_Mask- schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:49:
Het gaat hier over de voeding en de kwaliteit daarvan niet over een de server in zijn geheel. Maar als je veel ervaringen hebt met servers weet je ook dat er erg goede high-end voedingen in zitten met kwaliteits onderdelen en zeker geen voedingen met CapXon elco's.
Maar ik ging er van uit, dat als een bedrijf als Corsair berijd is om ze te gebruiken, het geen bagger meer kan zijn.
1 | Intel Xeon E5-2603 V2 Boxed | € 181,50 | € 181,50 |
1 | Supermicro X9SRL-F | € 260,50 | € 260,50 |
16 | Seagate Desktop HDD, 4TB | € 131,89 | € 2.110,24 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 32,85 | € 32,85 |
2 | Kingston ValueRAM KVR13LR9Q8/16EF | € 55,- | € 110,- |
1 | Corsair RM450 | € 78,90 | € 78,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.606,23 |
Ik had nog 2 vraagjes, kan ik ecc memory in dual channel lopen of alleen quad channel?
En als nas os is freenas goed, ik zou toch zeker een 24 tal schijven moeten hebben, ondersteund ie dat? Of hebben jullie een betere os voor mij?
Je wilt €3600,= uitgeven aan hardware, maar vraagt je af of dat ECC wel of niet in dual channel zal werken en of dat freenas wel 24 schijven zal ondersteunen... Dat vind ik een aardig prijzige gok. Misschien eerst een POC opbouwen voor jezelf?thibautb schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:41:
Ik had nog 2 vraagjes, kan ik ecc memory in dual channel lopen of alleen quad channel?
En als nas os is freenas goed, ik zou toch zeker een 24 tal schijven moeten hebben, ondersteund ie dat? Of hebben jullie een betere os voor mij?
Wat betreft het geheugen, met twee reepjes heb je dual-channel en met vier quad-channel, mits je het in de goede geheugenslots plaatst.
AMD Nieuwsdiscussie
player-x schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 02:26:
Een 450W voeding is al meer dan voldoende, voor een file server reken ik 100W voor het systeem, en dan aantal HDDs x max read/write verbruik.
Voor een 6TB Green is dat bv 5.3W, dan word dat 24 x 5.3W = 127W max verbruik.
Voor jouw server zou dus een 300W voeding al voldoende zijn.
Maar HDDs hebben een tweede minder maar nog steeds belangrijke waarde, start spanning, en die is bij WDs Green's 1.75A
1.75A x 12V = 21W, en 21W x 24 = 504W, maar dat is alleen een korte piekspanning.
En afhankelijk of je controller staggered drive spin up ondersteund, kan dat een probleem zijn als het niet ondersteund wordt.
Als het ondersteund wordt, (controleer handleiding), wat geloof ik voor alle High Point controllers geld, betekend dat je daar met je PSU keuze niet op hoeft te letten, maar controleer wel voor je alle de HDDs aansluit, dat het in de controllers bios aan geschakeld staat.
Omdat hij het aanraadde, ik had een evga 500b gold gepakt, voor 50 euries, maar die vond hij niet goed, dus ik luisterde naar zijn mening.-The_Mask- schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:59:
En boven je wordt nog verteld wat er mis is met de kwaliteit van de RM450 en twee beteren voorgesteld die niet eens meer kosten, maar juist iets minder. Maar zelfs met 3600 euro zou een nog veel betere voeding ook gemakkelijk kunnen lijkt mij, ik snap het nut niet van een voeding van mindere kwaliteit.
Wat betreft het geheugen, met twee reepjes heb je dual-channel en met vier quad-channel, mits je het in de goede geheugenslots plaatst.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Heb je een specifieke voorkeur voor Seagate? Ik zou eerder voor WD gaan, desnoods Hitachi.thibautb schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:41:
oke dan, hier dan al jullie bedenkingen samen
Wat voor configuratie wil je? Want 16 disks is geen optimale pool configuratie.
Weet je ook zeker dat je één controller wilt op één PCI-express slot? Het is veelal beter om meerdere controllers te hebben, zodat je minder bandbreedte deelt. Ook kun je prima de onboard SATA gebruiken en combineren met een add-on controller. Dus één 16-poorts HBA + onboard 6x SATA = 22 poorten. Zou je een pool met 2x RAID-Z2 met 10 schijven hebben, dan zit je aan 20 gebruikte poorten. Plus twee keer een SSD en je hebt je poorten gemaxed. 10 schijven in RAID-Z2 is een optimale configuratie voor 4K schijven.
ZFS ondersteunt zoveel schijven als je kunt aansluiten, maar er zijn configuraties die optimaal zijn voor performance en/of space-efficiency en daar kun je beter bij blijven.En als nas os is freenas goed, ik zou toch zeker een 24 tal schijven moeten hebben, ondersteund ie dat? Of hebben jullie een betere os voor mij?
FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru zijn alle drie NAS platforms op het BSD platform; dus met de beste ZFS implementatie. Je kunt ze alle drie eens proberen in een virtual machine. Zorg dat je pool niet gelijk naar versie 5000 update met alle features enabled; anders kun je niet makkelijk meer migreren tussen platforms. Die optie zou ik altijd open laten, want mocht je gezeik krijgen op één platform dan kun je vrolijk switchen naar de andere.
pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular
pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular
pricewatch: be quiet! Straight Power E9 500W
Die gekozen wegens goede reviews en behalve de twee laatste, die zijn semi modulair. Enige voorkeur uit een van deze? @The Mask of beter gezegd psu guru
seagate omdat ze goedkoop zijn en gebruik ze nu toch allemaal op 1 wd red 3tb na dan maar zal dan toch voor de wd red's gaan denk ik,Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:11:
[...]
Heb je een specifieke voorkeur voor Seagate? Ik zou eerder voor WD gaan, desnoods Hitachi.
Wat voor configuratie wil je? Want 16 disks is geen optimale pool configuratie.
Weet je ook zeker dat je één controller wilt op één PCI-express slot? oor 4K schijven.
[...]
ZFS ondersteunt zoveel schijven als je kunt aansluiten, maar er zijn configuraties die optimaal zijn voor performance en/of space-efficiency en daar kun je beter bij blijven.
op 1 pcie slot want die kaart is echt heel goedkoop voor het aantal poorten dat ie heeft, de bandwith maakt me niet zo veel uit, het moet geen powerbeast worden, die aan 2Gbit p/s schrijft...
En kan ik freenas of een van de andere die ik zeker eens ga uitproberen in een vm, maar kan ik hem instellen dat ik hem ook niet van thuis kan gebruiken, wel dan op m'n gewone pc die ik altijd gebruik, maar dan met port forwarden?
De Corsair CSM serie is niet echt een upgrade, eerder downgrade. V550SM zou ook kunnen al is dat met staggered spin-up nergens voor nodig. V650SM is overdreven en de Straigh Power E9 500W is kwalitatief en qua prestaties weer een stuk minder.-The_Mask- schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:26:
[...]
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular of pricewatch: Seasonic G-Serie 450 Watt bijvoorbeeld. De Seasonic is van betere kwaliteit, maar de Cooler Master is wat stiller (al denk ik niet dat je enig verschil hoort met zoveel HDD's) en heeft een hoger rendement bij met name lage belastingen. En idd staggered spin-up is wel handig.
AMD Nieuwsdiscussie
Bedankt! echt waar!!!!!
Verwijderd
Seagate is niet goedkoper dan de WD Green. Die raad ik je dan ook aan. Wel dien je per schijf de headparking timer op 300 seconden in te stellen! Dit kun je doen met WDIDLE.EXE - een DOS-utility.thibautb schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:20:
seagate omdat ze goedkoop zijn en gebruik ze nu toch allemaal op 1 wd red 3tb na dan maar zal dan toch voor de wd red's gaan denk ik,
2Gbit = 256MB/s; denk dat je wel iets sneller wilt.op 1 pcie slot want die kaart is echt heel goedkoop voor het aantal poorten dat ie heeft, de bandwith maakt me niet zo veel uit, het moet geen powerbeast worden, die aan 2Gbit p/s schrijft...
Maar je punt is duidelijk. Weet wel dat die controller veel energie kan verbruiken - meer dan een heel computersysteem idle. Ook zit je met speciale drivers, wat een zwak punt kan zijn zeker omdat HighPoint niet een heel goede naam heeft. De drivers zijn ook nog niet zo lang geleden toegevoegd; dus oudere releases van FreeNAS zou de kaart niet kunnen herkennen. Maar bij nieuwere versies zou dat wel moeten zijn. Ook lees ik een NewEgg-review over lage snelheden, maar dat kan door externe oorzaken komen.
Echt veel alternatieven heb je niet; dus je kunt het prima proberen en de kaart terugsturen mocht het echt niet werken.
Ja, je kunt prima een poort forwarden zodat je bij de web-interface kunt komen. Maar dan kun je nog niet bij de bestanden; daarvoor zou je dan een cloud achtig iets moeten gebruiken; zoals OwnCloud of dropbox. Weet wel dat security een belangrijk punt is als je dit doet; dus een pf-firewall waarbij alleen jouw IP toegang heeft is sterk aanbevolen! Anders kunnen ze zo je NAS binnenkomen als er een security vuln gevonden wordt.En kan ik freenas of een van de andere die ik zeker eens ga uitproberen in een vm, maar kan ik hem instellen dat ik hem ook niet van thuis kan gebruiken, wel dan op m'n gewone pc die ik altijd gebruik, maar dan met port forwarden?
oke, bedankt!, ik ben echt nog niet zeker over de harde schijven, maar ga gewoon beginnen met degen die ik nu heb, ik ga 1 raidz maken van al mijn series, begint met 5X4tb seagate's, en dan gaan er of wd red's of wd green's bijkomen, en dan ga ik nog een ander volume hebben met een gewone raid 0 of hoe je het noemt met zfs, die wordt gebruikt voor films, dat wordt een 4x1tb volume, mijn documenten gaan op een apparte plek staan in het raidz volume, ik kies voor raidz om dat ik mijn hardeschijven niet echt folterVerwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:53:
Seagate is niet goedkoper dan de WD Green. Die raad ik je dan ook aan. Wel dien je per schijf de headparking timer op 300 seconden in te stellen! Dit kun je doen met WDIDLE.EXE - een DOS-utility.
2Gbit = 256MB/s; denk dat je wel iets sneller wilt.
Maar je punt is duidelijk. Weet wel dat die controller veel energie kan verbruiken - meer dan een heel computersysteem idle.
Echt veel alternatieven heb je niet; dus je kunt het prima proberen en de kaart terugsturen mocht het echt niet werken.
Ja, je kunt prima een poort forwarden zodat je bij de web-interface kunt komen. Maar dan kun je nog niet bij de bestanden; daarvoor zou je dan een cloud achtig iets moeten gebruiken; zoals OwnCloud of dropbox. Weet wel dat security een belangrijk punt is als je dit doet; dus een pf-firewall waarbij alleen jouw IP toegang heeft is sterk aanbevolen! Anders kunnen ze zo je NAS binnenkomen als er een security vuln gevonden wordt.
2: zou ik dan toch misschien een andere psu nemen, toch eentje met een hogere wattage? Ook nu The_Mask het weet, zou jij hier ook eens even over willen nadenken? Want zoals ik al zei, psu's zijn een van mijn zwakke punten...
3:Wat voor firewall, eentje gewoon van m'n router of een zelfgebouwde goedkope pc waar ik een firewall van maak? Indien de tweede ga ik toch nog even wachten voor dat te doen..., Want dat gaat dan weer heel wat leren zijn en ook wat 'investeren',
(En dan nog een ding wat ik er wel bij moet kopen, want lees dat de backplane van de server geen sata ondersteunde dus mini-sas to 4xsata, dat maakt het ook wel weer wat duurder...., http://www.inter-tech.de/...haeuse&Itemid=553&lang=en, of begrijp ik het verkeerd?)
[ Voor 6% gewijzigd door thibautb op 08-10-2014 23:12 ]
Verwijderd
2. The Mask is expert op het gebied van voedingen; volg zijn advies zou ik zeggen. Qua vermogen moet je uitgaan van 100W systeem + spinup van je hardeschijven. Per schijf is het daadwerkelijke vermogen dat je nodig hebt tussen de 12W en 16W. Dus uitgaande van 20 schijven heb je aan 320+100=420W genoeg. Uitgaande van 32 schijven is dat 612W. Maar voedingen kunnen gescheiden 'rails' hebben waardoor je al die wattages niet zomaar bij elkaar op kunt tellen. Je moet je disks dan op de juiste kabels verdelen, anders zit je toch tegen een limiet aan. The Mask kan je daar alles over vertellen.
3. Firewall gewoon een die je binnen BSD kunt configureren, waarschijnlijk ook FreeNAS dus. 'pf' (packet filter) is de beste kort door de bocht, en met het editen van /etc/pf.conf en inschakelen van pf heb je dus een simpele firewall die zorgt dat alleen jij vanuit je werk bij je NAS kunt komen, maar geen Chinese en Russische crackers.
4. Kabels zijn Mini-SAS en dus niet SATA. Je hebt gewoon een Mini-SAS to Mini-SAS kabel nodig. Je kabels zijn dus SAS, maar de hardeschijven praten via SATA Tunneling Protocol (STP) over de SAS kabel. Mijn kennis zegt me dus dat dit gewoon gaat werken met de juiste kabel. Het is ook fijn want je hebt geen kabelbrij; één zo'n Mini-SAS kabel voorziet gelijk 4 schijven, dus dat schiet lekker op.
Ik ga dan denk ik toch jou mening volgen en een raidz2 maken, maar zou ik weet dat er zo een regel is van eerst 4 kan je er daarna 2 toevoegen en daarna nog twee en daarna nog twee, maar je moet altijd een even getal hebben??? Wat bedoel je eigenlijk met 4K, ik weet dat dat bij mijn crystaldiskmark testen maar zou echt niet weten waarvoor dat dient...Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:19:
1. RAID-Z moet je echt niet doen als je er één pool van wilt maken. Allemaal verschillende pools met elk 5 disks zou eventueel wel kunnen. Maar daarop stelde ik voor één pool met twee RAID-Z2-vdevs van elk 10 disks. Dan heb je slechts 20% overhead maar wel goede bescherming. Alternatief is een RAID-Z3 van 19 disks; dat is ook 4K optimaal.
2. The Mask is expert op het gebied van voedingen; volg zijn advies zou ik zeggen. Qua vermogen moet je uitgaan van 100W systeem + spinup van je hardeschijven. Per schijf is het daadwerkelijke vermogen dat je nodig hebt tussen de 12W en 16W. Dus uitgaande van 20 schijven heb je aan 320+100=420W genoeg. Uitgaande van 32 schijven is dat 612W. Maar voedingen kunnen gescheiden 'rails' hebben waardoor je al die wattages niet zomaar bij elkaar op kunt tellen. Je moet je disks dan op de juiste kabels verdelen, anders zit je toch tegen een limiet aan. The Mask kan je daar alles over vertellen.
3. Firewall gewoon een die je binnen BSD kunt configureren, waarschijnlijk ook FreeNAS dus. 'pf' (packet filter) is de beste kort door de bocht, en met het editen van /etc/pf.conf en inschakelen van pf heb je dus een simpele firewall die zorgt dat alleen jij vanuit je werk bij je NAS kunt komen, maar geen Chinese en Russische crackers.
4. Kabels zijn Mini-SAS en dus niet SATA. Je hebt gewoon een Mini-SAS to Mini-SAS kabel nodig. Je kabels zijn dus SAS, maar de hardeschijven praten via SATA Tunneling Protocol (STP) over de SAS kabel. Mijn kennis zegt me dus dat dit gewoon gaat werken met de juiste kabel. Het is ook fijn want je hebt geen kabelbrij; één zo'n Mini-SAS kabel voorziet gelijk 4 schijven, dus dat schiet lekker op.
Dat de THE_MASK eigenlijk een beetje op jou lijkt is me wel duidelijk, alletwee experten in je vak, ik ga ook gewoon eens opzoek op internet hoeveel die HBA verbruikt. Ik ga bij mijn voeding dan zeker en vast ook nog wat molex splitter moeten kopen.
Over de firewall ga ik me gaan buigen eens dat FreeNas goed is geinstalleerd.
Ik ben er nu ook achter gekomen dat ssf-8087=mini sas, dat was eigenlijk gewoon het probleem zag nergens bij highpoint, en daarom dacht ik dat het een probleem was, maar dat is het duidelijk niet!
Bedankt voor je expertise!!!
Verwijderd
Je kunt met RAID-Z niet uitbreiden met een paar disks, zoals bij andere RAID wel kan. Dat is een nadeel. Maar je kunt wel nieuwe vdevs toevoegen; dus twee keer een RAID-Z2 van 10 disks in dezelfde pool, die de vrije ruimte bij elkaar opgeteld als één pool beschikbaar heeft.thibautb schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:29:
Ik ga dan denk ik toch jou mening volgen en een raidz2 maken, maar zou ik weet dat er zo een regel is van eerst 4 kan je er daarna 2 toevoegen en daarna nog twee en daarna nog twee, maar je moet altijd een even getal hebben???
Lees ook even de startpost, want daarin staat dit allemaal beschreven. Daar heb ik veel werk in zitten om het netjes en duidelijk te verwoorden.
Nieuwere disks hebben 4K sector size. Bij ZFS RAID-Z is dit een belangrijk issue. Je kunt kiezen tussen traag maar weinig verloren ruimte, of snel maar wel veel verloren ruimte. Er zijn een aantal configuraties die beide optimaal hebben. Dat zijn 4K optimale configuraties, zoals een 10-disk RAID-Z2 en 5-disk RAID-Z en 19-disk RAID-Z3. Staat ook in de startpost!Wat bedoel je eigenlijk met 4K
In jouw geval denk ik aan:
- één pool met twee keer een vdev van 10 disks in RAID-Z2 = 20 disks waarvan 16 effectief gebruikt kunnen worden = 20% overhead.
- één pool met één vdev van 19 disks in RAID-Z3 = 19 disks waarvan 16 effectief gebruikt kunnen worden = 15,8% overhead.
- meerdere pools met RAID-Z van 5 disks of RAID-Z2 van 6 disks. Maar dan heb je de vrije ruimte dus niet als één geheel beschikbaar. Dan kan de ene pool vol zitten terwijl de andere veel ruimte overheeft. Dat lijkt me niet ideaal.
Ach, ook al ben ik moderator Harde Waren, ben ik toch meer iemand van het softe spul. The Mask is een echte harde knakker.Dat de THE_MASK eigenlijk een beetje op jou lijkt is me wel duidelijk, alletwee experten in je vak
Dus ik kan er niet zo maar een schijf bij smijten?, dat is wel een groot nadeel voor mij...,Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 00:10:
[...]
Je kunt met RAID-Z niet uitbreiden met een paar disks, zoals bij andere RAID wel kan. Dat is een nadeel. Maar je kunt wel nieuwe vdevs toevoegen; dus twee keer een RAID-Z2 van 10 disks in dezelfde pool, die de vrije ruimte bij elkaar opgeteld als één pool beschikbaar heeft.

Verwijderd
Bij ZFS kun je enkel uitbreiden door vdevs toe te voegen. Een RAID0 pool is in feite een pool met vdevs met één disk erin, zonder redundancy. Dus een RAID0 pool kun je wél uitbreiden door elke keer een disk toe te voegen. Zelfde geldt voor mirrors; dan schop je er elke keer 2 schijven bij. Bij RAID-Z1/2/3 werkt het dus ook zo: je kunt naast de bestaande vdevs een nieuwe RAID-Z1/2/3 vdev toevoegen. Omdat je dan ook parity schijven toevoegt, is het bijplaatsen van slechts een paar schijven niet erg praktisch. In de praktijk betekent dit dat je een RAID-Z1/2/3 pool enkel uitbreidt door in één keer veel schijven erbij te plaatsen. Dus 5 schijven in RAID-Z, 6 schijven in RAID-Z2 of 10 schijven in RAID-Z2 dat zijn de meest voorkomende configuraties.
Dus je kunt beginnen met één keer 10 disks in RAID-Z2 en later 10 schijven bijkopen en een tweede vdev aan de pool toevoegen met ook weer 10 disks in RAID-Z2. Dan heb je in totaal 20 disks waarvan 16 effectief benut kunnen worden, en zo kom je aan 20% redundancy overhead.
Eén keer 19 disks in RAID-Z3 kan ook, dat is ook een sweet spot omdat RAID-Z3 toch goede redundancy biedt maar een heel lage overhead heeft met zoveel schijven. 15,8% is erg weinig. Nadeel is wel dat je qua performance beperkt bent, vooral random reads zijn traag. Dat kun je oplossen door een SSD als L2ARC cache te gebruiken, al is het enkel voor metadata (directory-structuur enzo).
Je kan bv ook dit mobo gebruiken: Supermicro X10SAT
Met bv een van deze Xeon CPUs met of zonder HT
En met stripjes van dit geheugen: Kingston KTH-PL313E/8G
En hoewel ik RAIDZ3 heb draaien, ben ik zelf geen expert, CiPHER zij dat er wat snelheidsproblemen kunnen zijn, een alternatief voor de gebruikte controller kan 3 van deze controllers naast elkaar zijn.
Ik heb voor e5 xeon met dat moederbord gekozen want hij heeft heel wat ramsloten, voor de rest niet echt een goed gegronde reden, wel dat ik zeker nog dat moederbord ga gebruiken en upgraden later, elektriceit maakt zo goed als niets uit, als ik nu 200w meer ga gebruiken met dat mobo dan met dit mobo zou ik misschien wel er over na denken, maar nu toch echt niet met die luttele wattjes. Dan dat geheugen, heb je al eens gezien hoe duur dat is? Die 16g repen zijn 47 euries per stuk, de helft!, daar bespaar ik dan toch wel heel wat in hoor!( edit: kan ze niet in een winkel zo goed koop vinden dus zal toch voor jou keuze gaan)player-x schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 00:36:
Waarom een S2011 mobo, dat duurder is en meer stroom verbruikt?
Je kan bv ook dit mobo gebruiken: Supermicro X10SAT
Met bv een van deze Xeon CPUs met of zonder HT
En met stripjes van dit geheugen: Kingston KTH-PL313E/8G
En hoewel ik RAIDZ3 heb draaien, ben ik zelf geen expert, CiPHER zij dat er wat snelheidsproblemen kunnen zijn, een alternatief voor de gebruikte controller kan 3 van deze controllers naast elkaar zijn.
En met dat laatste heb je wel een punt, maar wil het zo simpel mogelijk maken, en er moeten nog een paar andere pci-e kaarten in die ik hier heb liggen, een 290x en een 4gbit ethernet adapter.
En aan de almachtige CiPHIER:
oke, het gaat waarschijnlijk dan 2 raidz2 setup's worden, en dan een raid 0 van die 1tb schijven, ik zal als ik het helemaal heb kunnen betalen
en dus ben ik jou magische hulp echt wel dankbaar!, als ik nog problemen heb zal ik het zeker eens hier poste!
[ Voor 4% gewijzigd door thibautb op 09-10-2014 00:55 ]
al daadwerkelijk besteld heeft?
Het klinkt een beetje als "to good to be true", prijs/GB is 50% van de eerstvolgende andere DIMM's...
Even niets...
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Beat it: op de site 92 excl BTW
Wat het in lijn brengt met max ICT, en meer in lijn is met de rest
Verwijderd
http://www.heise.de/preis...13lr9q8-16ef-a937387.html
Even niets...
Zelfs op pricewatch is het nog vrij voordelig, maar goedkoop zou ik het ook niet noemen.
[ Voor 11% gewijzigd door A1AD op 09-10-2014 10:07 ]
Maar 1000 euro aan geheugen is veel te veel...
Even niets...
Vraagje namens een collega van mij.
Is de volgende build geschikt voor draaien van ZFS op een USB stick van 32GB?
1 | Intel Celeron G1620 Boxed | € 32,37 | € 32,37 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 49,95 | € 49,95 |
5 | Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 75,95 | € 75,95 |
1 | Seasonic M12II Evo 520W | € 59,75 | € 59,75 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 310,94 |
Hij wilt hier een aantal plugins op laten draaien:
- Sickbeard, Sabnzbd, couchpatato, plexmediaserver optioneel nog 1 VM met windows als HTPC functie.
In mijn ogen heeft hij denk ik meer memory nodig + meer CPU kracht.
Ook vroeg hij of hij makkelijk z'n schijven makkelijk kan vervangen naar 4TB ter zijnde tijd die hij in Raid-z2 zal zetten, wat we tegen komen op internet is dat je de schijven altijd per 2 moet vervangen maar 2 schijven maakt natuurlijk geen Raid-z2 daar zijn er minimaal 4 voor nodig.
Dus even opsomming van de vragen:
- Draaien de gewenste plugins op deze build?
- Vervangen van de schijven is dat een uitdaging?
- Extra schijven toevoegen alleen mogelijk via 2de pool?
Alvast bedankt voor de hulp
Verwijderd
Ook de voeding is véél te krachtig. Voor deze build zou je neerkomen op max 150W en dat haal je alleen tijdens spinup + volledige CPU belasting (CPU+GPU) wat dus nooit gebeurt. Voedingen zijn meestal veel minder efficiënt als ze onder de 20% load komen.
Vervangen van schijven voor 4TB exemplaren kan prima; je moet dan wel per schijf vervangen. Schijven toevoegen kan ook, daar hoef je geen 2e pool voor te maken. Je voegt dan een nieuwe vdev toe aan de bestaande pool; dus bijvoorbeeld weer 4 schijven in RAID-Z2. Punt is wel dat je dan ook parity schijven toevoegt. Zie de startpost voor meer informatie hierover.
Bedankt, dit mobo en cpu en memory had hij nog liggen, het is niet aan te raden om nog een setje te halen maar echt direct voor 8GB module te gaan?
Maar draaien alle plugins wel op deze config?
We hebben uitvoerig zitten lezen op: https://calomel.org/zfs_raid_speed_capacity.html
Is een SSD aan te raden voor de VM?
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.