Ik wil zelf een krachtige basis NAS in elkaar zetten en ter gelijkertijd flexibel is qua keuze van het besturingssysteem. Ik ben er nog niet uit welke: NAS4Free, FreeNas, OpenMediaVault, anders.
Ik kan natuurlijk ook een kant-en-klaar Synology NAS aanschaffen, waarbij ik denk aan een DS413/4 met een prijs van €300+ (niet het instapmodel met "j"-achtervoegsel). Deze heb ik als referentiekader gebruikt voor het samenstellen van een eigen DIY NAS.
Wat ga ik er mee doen?
Het downloaden van films en deze steamen (DNLA) naar verbonden tvs in het thuisnetwerk met Plex Media Server of Twonky Server. Transcoden is volgens mij geen noodzaak. Verliep ook prima met een ZyXEL NSA325v2.
Het bewaren en delen van bestanden en foto's. Hierbij is RAID-functionaliteit dus wenselijk.
De NAS krijgt het niet heel zwaar te verduren.
Behuizing
Ik wil als behuizing een Inter Tech SC-4100 gaan gebruiken. Deze beschikt over 4 externe 3.5. bays. Formfaktor is Mini ITX. De ruimte in de meterkast is beperkt. De diepte bedraagt ongeveer 25 à 30cm.

De staat echter niet in de Pricewatch (maar wel bij Hardware.Info).
Inter Tech website:
IPC SC-4100 NAS-behuizing
De onderstaande tabel bevat alleen de "kale" NAS-componenten. Schijven en opslagmedia heb ik nog liggen of kan ik zonodig aanschaffen.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G2130 Boxed | € 56,99 | € 56,99 |
1 | Gigabyte GA-H77TN (rev 1.1) | € 113,- | € 113,- |
1 | Inter-Tech IPC 2U-2129L | € 89,- | € 89,- |
1 | Coolink Swif 801 HDB Bearing 1500RPM, 80mm | € 5,- | € 5,- |
2 | Transcend TS512MSK64W6H | € 27,77 | € 55,54 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 319,53 |
Opmerkingen
Behuizing
Deze staat niet in de Pricewatch. De behuizing in de bovenstaande collectie is uitsluitend indicatief. De prijs is vergelijkbaar met IPC SC-4100.
Moederbord
Het moederbord is behoorlijk prijzig. De selectie is bepaalt o.a. o.b.v. formfactor (mini-ITX i.v.m. behuizing), 4 SATA-aansluitingen (2x SATA-300/2x SATA-600; de Q87-moederbordvariant met 4x SATA-600 is nog prijziger), DC-connector (ik heb nog een oude laptopvoeding liggen. Output: 19V - 4.74A - 90W). Het systeem is m.i. niet zo zwaar dat een Flex-ATX-Power of 1U ServerPower voeding ingebouwd hoeft te worden (maar de mogelijkheid en ruimte is wel aanwezig).
Ik ben niet bekend met PicoPSU etc. Vandaar dat de keuze op dit moederbord is gevallen.
Op het moederbord valt waarschijnlijk nog wel flink te besparen.
Adviezen zijn meer dan welkom.
Geef dan s.v.p. dan een passende combinatie aan van moederbord + PicoPSU (passend bij mijn laptopvoeding) of moederbord + Flex-ATX-Power of 1U ServerPower, etc. Dan kan ik op basis daarvan wel de overige componenten daarop aanpassen.
Processorkoeling
Voorlopig is er een boxed variant opgenomen. Misschien kan ik de processor stiller en/of beter koelen. Ik moet me echter nog verdiepen in hoeveel ruimte er beschikbaar is voor een processorkoeler.
[
Voor 3% gewijzigd door
ariekanari op 14-12-2014 23:17
]