Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53
Allen,

Zeer nuttige post, dank voor al het leesplezier.

Ben al enkel dagen bezig om na te denken over mijn zelfbouw NAS.
Op dit moment zit ik nog met het volgende en dat is de warmte ontwikkeling in mijn behuizing.

Ik heb bij CONRAD een 19" behuizing aangeschaft om hier alles in te bouwen.
er komt een ASUS P5GPL-X SE mobo in wat ik nog heb liggen met een Celron D 430 CPU, zeer lage TDP :) , en de bedoeling is om er een 4 met uitbreiding tot 9 HD's in te bouwen.

Nu heb ik ff zitten tekenen om te bepalen waar alle componenten geplaatst moeten worden en ben er niet helemaal over uit wat het beste is ivm de warmte ontwikkeling. Het is niet de bedoeling om additionele koelers in de behuizing te plaatsen. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet te voorkomen is.

Er komen in het begin 4 HD's van 1TB in, merk Samsung Spinpoints. En in de toekomst moet dit uitgebreid kunnen worden naar een HD of 9.

iemand een idee? of meer info nodig? tips zijn welkom. owja freeNAS gaat er op geinstalleerd worden.

layout 1
Afbeeldingslocatie: http://www.eksterstraat7.nl/images/nas/nas_layout1.gif

layout 2
Afbeeldingslocatie: http://www.eksterstraat7.nl/images/nas/nas_layout2.gif

of misschien layout 3
Afbeeldingslocatie: http://www.eksterstraat7.nl/images/nas/nas_layout3.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Ik heb de prijzen bijgesteld. Deze prijzen hangen aan de dollar koers, en is nu dus niet gunstig.

Als je de RPC 4020 neemt gaat hij met de huidige dollar koers kosten:
RPC 4020 288,88
Verzendkosten NL 12,50
BTW 57,26
Totaal 358,64 (als ik goed gerekend heb)

Let in de shop ook even op de valuta keuze. Het zou kunnen zijn dat hij op dollar staat. (rechts onderaan op je scherm). Zet deze dan op euro, dan heb je de juiste prijzen voor Europa.

Groet,
Richard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 10:50:
Heren,

Ik heb de prijzen bijgesteld. Deze prijzen hangen aan de dollar koers, en is nu dus niet gunstig.

Als je de RPC 4020 neemt gaat hij met de huidige dollar koers kosten:
RPC 4020 288,88
Verzendkosten NL 12,50
BTW 57,26
Totaal 358,64 (als ik goed gerekend heb)

Let in de shop ook even op de valuta keuze. Het zou kunnen zijn dat hij op dollar staat. (rechts onderaan op je scherm). Zet deze dan op euro, dan heb je de juiste prijzen voor Europa.

Groet,
Richard.
De 4220 komt dan op 383.11 incl.btw excl verzendkosten van 12,50. net onder de 400 grens :o :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:34
Even een opmerking over de 4020 vs de 4220:

Ik heb een 4020 en ik zou altijd voor de 4220 gaan. Het groten punt is koeling. Kijk maar eens naar foto's van de twee backplanes. Bji de 4020 blokkeert de backplane de luchtstroom, bij de 4220 zijn de backplanes 'plat' en is de doorstroom veel beter.

In mijn situatie worden disks in het centrom veel warmer dan de rest. Met het aankomende warme weer wordt het nog spannend.

Er is in mijn beleving geen reden om nu nog voor de 4020 te gaan. Let alleen op de speciale aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 4220 heeft mini sas aansluitingen.

Je kan speciale kabels kopen van 1x mini sas naar 4x sata. Bij Norco zijn ze 12,50 USD, dus wil ik die gelijk mee laten komen. Ik weet nog niet wat ze in euro's gaan doen, want ik moet nog naar de inkoop + kosten kijken en berekenen. Mogelijk zijn ze elders ook goedkoop te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dus die speciale aansluitingen maken ook niet uit. Ik ben misschien simpel, maar ik zou tenzij de prijs heel erg interessant is alleen maar de 4220 en eventueel die 3U variant met 16 disks importeren, maar ook hier geldt: als dat prijstechnisch boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Laatst had ik een hersenspinsel, wat waarschijnlijk nergens op slaat maar ik moet het toch even kwijt :P
Iedereen hier kent waarschijnlijk de horrorverhalen over de nutteloosheid van RAID5 vanwege de kans dat er tijdens het rebuilden weer een leesfout optreedt. Nou bedacht ik laatst, als je je disks opdeelt in bijvoorbeeld 5 partities en je maakt 5 array's aan die je vervolgens weer samenvoegt met LVM, dan hoeft in geval van een leesfout alleen die ene partitie (van 400 GB ipv 2 TB) te rebuilden, wat zorgt voor een kortere rebuildtijd en dus minder kans op een nieuwe leesfout.
Zie ik nou iets heel belangrijks over het hoofd, of zou dit idee enige kans van slagen hebben?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Het principe klopt. De rebuild tijd hangt af van de grootte van 1 disk en de snelheid waarmee de data gelezen / verwerkt kan worden. Dit idee is niet gek en zou werken.

Wel moet je er met LVM dan een JBOD van maken want anders dan stort je performance in. Maar Met LVM op deze wijze gaat je performance ook fors dalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 27-03-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik ben ook al een tijd aan het kijken naar uitbreiding van mijn netwerk storage. Ik werk nu met een 2TB WD World Edition netwerkschijf, maar die is te klein en te traag. Ik zit te dubben of ik nu voor een compleet NAS moet gaan of voor een DIY NAS. Ik heb de volgende twee alternatieven.

Zelfbouw op basis van Atom D510
#ProductPrijsSubtotaal
1Chenbro ES34069€ 188,48€ 188,48
1Kingston KTH-ZD8000B/2G€ 48,55€ 48,55
1Supermicro X7SPA-HF€ 181,-€ 181,-
4Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB€ 122,63€ 490,52
1Western Digital Scorpio Blue WD1600BEVT€ 31,95€ 31,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,50

Het voordeel van deze optie is dat je een redelijke processor hebt, 2x 1Gbit LAN en je kunt kiezen voor FreeNAS met ZFS. Dan heb je bijna 6TB tot je beschikking, waarbij er één schijf kapot mag gaan. Ik ben goed thuis in Linux en FreeBSD, dus dat is geen probleem.

Synology DS-410:
#ProductPrijsSubtotaal
4Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 122,-€ 488,-
1Synology DS-410€ 413,99€ 413,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 901,99

Voordeel van deze oplossing is dat je een dedicated NAS hebt en Synology Hybrid RAID lijkt me erg praktisch. Energieverbruik zal marginaal beter zijn, maar er valt minder zelf te regelen. Kostentechnisch maakt het niet veel uit, dus dat maakt geen verschil.

Ik heb ook gekeken naar een oplossing op basis van een AMD Sempron 140. Dat kost ongeveer hetzelfde, maar dan heb je wel 2TB extra. Het nadeel is de formfactor (past niet meer in de meterkast) en het energieverbruik. Die oplossing valt dus eigenlijk af.

Hebben meer mensen de afweging gemaakt tussen een 4-bay NAS en een vergelijkbare zelfbouwoplossing en wat heb je gekozen?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat er hier aardig wat mensen met succes een server hebben gebouwd op basis van de Norco kasten. Deze had ik enige tijd geleden al eens bekeken maar toen ging mijn voorkeur toch uit naar een Chenbro. Deze zijn helaas ook een stuk duurder en mijn aandacht gaat nu weer richting de Norco's.

Omdat ik geen 20+ schijven kwijt hoef en 8 stuks ook al genoeg is, was ik aan het kijken naar de Norco RPC-2208. Deze heeft 8 hot-swap bays en een fixed slot voor een 2,5" OS schijf. Mijn voorkeur gaat uit naar een 19" case om hem tijdens LANs gewoon in een rack te schuiven.

Ondanks dat ik aardig wat ervaring heb met zelfbouw en ook met 19" kasten, heb ik helaas nog nooit een 2U server gebouwd. Ik ben dan ook erg geïnteresseerd in de zaken waar je rekening mee moet houden bij zo'n form factor. Er passen bijvoorbeeld geen standaard CPU koelers of voedingen in ga ik van uit?

Ik was aan het kijken naar deze case samen met de Asus P7F-M, dit is een Micro-ATX mobo met genoeg mogelijkheden voor wat ik nodig heb. De case heeft 2x SFF-8087 Mini SAS connectors dus ik moet ook nog op zoek naar een kaart hiervoor. Het beestje mag best lawaai maken aangezien ik hem zeer waarschijnlijk toch op zolder neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 00:56
Hier ook interesse in 2 tot 3 behuizingen afhankelijk van de prijs.
Dit geldt in principe ook voor mij.

Ik heb interesse in 1X Norco 4220 als de prijs gunstig blijft natuurlijk.

Laat ik nou toevallig ook in Waddinxveen wonen. Dus, ga ik er vanuit dat ik de 4220 gewoon kan afhalen.

Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hebben de vaste lezers van dit topic al de Lian Li Q08 ontdekt ?
Afbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/PC-Q08-b.jpg
M-itx kastje voor bijvoorbeeld een atom met 6 3.5" sleuven en een cdrom slot. Als je een beetje handig bent krijg je er denk ik nog wel een schijfje op de bodem plaat gemonteerd.

[ Voor 43% gewijzigd door analog_ op 28-03-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb pasgeleden een 2e hands HP XW4400 Workstation gekocht met de volgende specs:

Proc: Intel Core 2 Duo E6600
Chipset: Intel 975X / ICH7R
Mem: 2GB DDR2-667
GPU: nVidia Quadro FX 1500

Ik heb daarbij de welbekende 5-in-3 Addonics SATA-backplane (2x) besteld om 5x1,5TB Samsung HDD's (HD154UI EcoGreen F2) in te hangen. Als case overweeg ik de Sharkoon Rebel 9.

En nu komt de vraag: wat voor raidcontroller komt erin (het mobo heeft maar 4x SATA en met de 2 Addonics backplanes zal er een 8x SATA controller moeten komen. De goedkoopste optie (tenzij ik iets over het hoofd zie) is de Highpoint RocketRaid 2680 of een Supermicro AOC-SASLP-MV8. Daar moeten dan nog twee miniSAS--> 4x SATA-kabels bij en ik heb in m'n case aansluitingen voor 12 hdd's voor ongeveer 150 euro \o/ Ik begin welliswaar met 5 disks, later dit jaar wil ik uitbreiden en een 2e raid5 array aanmaken in de 2e backplane.

Ik ben er 99% zeker van dat ik het geheel op FreeNAS ga laten draaien (tenzij er nu iemand heel hard "neee!!!111" gaat roepen, maar dat zal wel meevallen. Een E6600 zal toch wel snel genoeg zijn om software raid5 te draaien? Mijn snelheidseisen zijn niet heel hoog: er komt vooral video en audio op te staan en wat foto's natuurlijk. Ik snap dat het relaxed is als de video's snel over het netwerk vliegen, maar m'n vriendin en ik downloaden nu al direct naar de NAS, dus het komt zelden voor dat de NAS de beperkende factor is, internet is vele malen trager.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ A.Lincoin
Bij de 2U kasten moet je zeker rekening houden met de hoogte van de cpu koelers, maar 2U is best hoog.. Bij Norco gaan er de volgende PSU in: Standard 2U ATX power supply.
Ook moet je rekening houden met de eventuele uitbreidingskaarten. De vol hoogte kaarten gaan er niet in. Je moet dus lage kaarten hebben met een extra half hoog afdek plaatje. Met dat plaatje kan je de hooge er aaf halen en de lage er op zetten. Als het goed is staat er bij de kaarten of deze half hoog is.

@ Bachatero
Afhalen kan altijd op afspraak.

Richard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Mr.SiS schreef op zondag 28 maart 2010 @ 16:51:
[afbeelding]
M-itx kastje voor bijvoorbeeld een atom met 6 3.5" sleuven en een cdrom slot. Als je een beetje handig bent krijg je er denk ik nog wel een schijfje op de bodem plaat gemonteerd.
Dank voor de tip, maar ik zie dat de kast al zo'n 3-4 maand geleden is aangekondigd, maar ik kan de kast nergens online vinden. Zelf niet eens een prijs. Wel een mooie kast, want er gaat een standaard voeding in en lekker veel schijven. Iemand al gezien waar en wanneer dit te bestellen is?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
n0m0r3675 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 21:34:
Allen,

Zeer nuttige post, dank voor al het leesplezier.

Ben al enkel dagen bezig om na te denken over mijn zelfbouw NAS.
Op dit moment zit ik nog met het volgende en dat is de warmte ontwikkeling in mijn behuizing.

Ik heb bij CONRAD een 19" behuizing aangeschaft om hier alles in te bouwen.
er komt een ASUS P5GPL-X SE mobo in wat ik nog heb liggen met een Celron D 430 CPU, zeer lage TDP :) , en de bedoeling is om er een 4 met uitbreiding tot 9 HD's in te bouwen.

Nu heb ik ff zitten tekenen om te bepalen waar alle componenten geplaatst moeten worden en ben er niet helemaal over uit wat het beste is ivm de warmte ontwikkeling. Het is niet de bedoeling om additionele koelers in de behuizing te plaatsen. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet te voorkomen is.

Er komen in het begin 4 HD's van 1TB in, merk Samsung Spinpoints. En in de toekomst moet dit uitgebreid kunnen worden naar een HD of 9.

iemand een idee? of meer info nodig? tips zijn welkom. owja freeNAS gaat er op geinstalleerd worden.

layout 1
[afbeelding]
Naar mijn idee kan je het beste volgens Lay-out 1 gaan werken. Je kunt dan achter de harde schijven ventilatoren plaatsen zodat er een goede airflow zal ontstaan die maar één kant op gaat. Zorg aan de achterkant ervoor dat de lucht goed word afgezogen en dan ben je denk ik wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
BugBoy schreef op maandag 29 maart 2010 @ 09:21:
[...]

Dank voor de tip, maar ik zie dat de kast al zo'n 3-4 maand geleden is aangekondigd, maar ik kan de kast nergens online vinden. Zelf niet eens een prijs. Wel een mooie kast, want er gaat een standaard voeding in en lekker veel schijven. Iemand al gezien waar en wanneer dit te bestellen is?
Ik dacht, die had ik toch al eens gezien? Bleek het de Q07 te zijn:
pricewatch: Lian Li PC-Q07

Daar had ik al een naar zitten kijken maar na een beetje zoeken op het net kwam ik toch wel minder goede berichten tegen (plaatsing moederbord, schijven zorgt ervoor dat de airflow niet optimaal was, dacht ik)

Benieuwd wat de Q08 versie brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

Vanavond maar eens de upgrade wagen van Windows Storage Server 2008 naar Windows Server 2008 R2 Enterprise x64.

Gewoon omdat het kan :)

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
lampie1979 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:14:
Vanavond maar eens de upgrade wagen van Windows Storage Server 2008 naar Windows Server 2008 R2 Enterprise x64.

Windows upgraden...brrrr...u is dapper _/-\o_

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

lampie1979 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:14:

Gebruikte jij NFS? Zoja kan je dan even benchmarken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Grrrrrene schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:01:

Ik ben er 99% zeker van dat ik het geheel op FreeNAS ga laten draaien (tenzij er nu iemand heel hard "neee!!!111" gaat roepen, maar dat zal wel meevallen. Een E6600 zal toch wel snel genoeg zijn om software raid5 te draaien? Mijn snelheidseisen zijn niet heel hoog: er komt vooral video en audio op te staan en wat foto's natuurlijk. Ik snap dat het relaxed is als de video's snel over het netwerk vliegen, maar m'n vriendin en ik downloaden nu al direct naar de NAS, dus het komt zelden voor dat de NAS de beperkende factor is, internet is vele malen trager.
Moet je zelf weten maar FreeNAS is in feite dood. CoreNAS gaat wel verder.

Kun je net zo goed gewoon Debian of Ubuntu er op gooien, ben je zelf helemaal vrij wat je verder met die bak doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

NIK0 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:21:
[...]

Windows upgraden...brrrr...u is dapper _/-\o_
;-)

Alles is geluk. Ff verse install, configureren en draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Q schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:45:
[...]

Kun je net zo goed gewoon Debian of Ubuntu er op gooien, ben je zelf helemaal vrij wat je verder met die bak doet.
Hmm, ik had me er al redelijk in verdiept, maar nog niet genoeg dan. Je bent nog op tijd met je tip, de SATA backplanes komen vandaag pas aan, dus FreeNAS staat er nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Laatst online: 16:53
Q schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:45:
[...]

CoreNAS heeft nog geen files vrij gegeven en wordt op dit moment nog ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Dat komt omdat CoreNAS pas verschijnt als de port van FreeNAS naar een Debian variant is voltooid, zoals ik ook al eerder aangaf
Ook vind ik het statement dat FreeNAS dood is nogal tricky. Als het project daadwerkelijk blijft lopen dan vind ik het interessanter dan hoe CoreNAS er waarschijnlijk uit zal komen te zien. Ik zoek helemaal geen NAS die overladen is met features zoals Bittorrent clients, streamers en weet ik het wat. Geef mij maar gewoon een minimalistisch OS, op een CF, dat gewoon de taak uitvoert: data opslaan op een begrijpelijk manier. (Dat ik naar FreeBSD zelf zit te kijken boeit even niet :+)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:22
FreeNas is bij mij niet dood. Draai het nu al een hele tijd op een cf kaartje. De installatie was super snel en het draait super ( ZFS ). Waarom zou ik dan wat anders moeten? Als ik me hardware zou vervangen zet ik het er hoogstwaarschijnlijk gewoon weer op. Je OS keuze moet je koppelen aan je wensen en als ik dat doe is FreeNas perfect voor mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, mijn zeer beperkte zoektocht naar het "overlijden" van FreeNAS levert alleen dat ze nu professionele ondersteuning van iXsystems krijgen. En CoreNAS/OpenMediaVault zijn idd nog niet verkrijgbaar op dit moment. Opzich heb ik best interesse bij een torrent-client in m'n NAS, maar dat is geen must (overigens zou dat onder FreeNAS gewoon moeten kunnen).

Meer dan een NAS met wat downloadfuncties hoeft het dus niet te worden, ik heb al een laptop en een mediacenter.

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 30-03-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Mr.SiS schreef op zondag 28 maart 2010 @ 16:51:
[afbeelding]
Nog een mooi kastje:
Fractal Array Mini ITX Nas case
Afbeeldingslocatie: http://www.fractal-design.com/img_prod/array4.jpg

Ruimte voor 6 3,5" hardeschijven en 1 SSD/2,5" SSD (voor boot) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Nog niet leverbaar in de EU, maar wel zeer mooi :) Ik hoop dat er ook eens meer van dit soort type kastjes komen, maar dan voor micro ATX. Dus niet de standaard tower of rack behuizing. Maar echt de harde schijven strak tegen elkaar aan als met een rack, maar niet de diepte ervan. Of anders gezegd, de tower alleen dan met de breedte van 3.5" schijven. :)

[ Voor 75% gewijzigd door Dadona op 31-03-2010 21:46 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:08

Midas.e

Is handig met dinges

zodat je snel je middelste disks weg kan gooien? het is zo jammer dat daar weinig aandacht voor is.
Zoals Q ook een tijd geleden al aangaf, zonder goede koeling kom je nog nergens.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:17

MikeWazowski

Look into my eye

Daarom zit er ook een 140mm fan aan de voorkant die lekker de lucht vanaf de zijkant genomen direct over alle disks heenblaast. Mij lijkt het ook wel wat hoor, kan ik mijn CM690 kast weer weghalen want die is toch best wel groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 09:26
Heeft iemand hardware (moederbord / controller) suggesties voor een DIY Ubuntu Raid6 config?
Ik dacht aan een Raid6 (eventueel met hotspare).

Aangezien je met raid6 al 2 parity schijven "verliest", dan nog een hotspare eraf en een OS schijf, had ik toch graag een moederbord met 8 SATA poorten, en een of 2 pci-e 2.0 x16 poortjes om later wat schijven toe te voegen.

Ik heb al een hele tijd zitten zoeken naar een moederbord met 8x SATA II en een onboard grafische chip, maar dat blijkt onvindbaar, toch met Intel chipset.

Het enige dat ik tot nu toe gevonden heb dat min of meer aan de eisen voldoet is een ASUS Maximus III bord, maar dat bord vind ik wel nogal prijzig, niet erg energie vriendelijk, en vol met nutteloze features.

Suggesties voor behuizingen waar 12+ schijven inkunnen zijn ook zeker welkom ;)

[ Voor 5% gewijzigd door goudviske.be op 01-04-2010 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

16 HDD's : Cooler Master Stacker met wat geprop >:)
8x SATA : Kijk eens naar nForce mobo's oud en nieuw ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

goudviske.be schreef op donderdag 01 april 2010 @ 20:29:
Heeft iemand hardware (moederbord / controller) suggesties voor een DIY Ubuntu Raid6 config?
Ik dacht aan een Raid6 (eventueel met hotspare).

Aangezien je met raid6 al 2 parity schijven "verliest", dan nog een hotspare eraf en een OS schijf, had ik toch graag een moederbord met 8 SATA poorten, en een of 2 pci-e 2.0 x16 poortjes om later wat schijven toe te voegen.

Ik heb al een hele tijd zitten zoeken naar een moederbord met 8x SATA II en een onboard grafische chip, maar dat blijkt onvindbaar, toch met Intel chipset.

Het enige dat ik tot nu toe gevonden heb dat min of meer aan de eisen voldoet is een ASUS Maximus III bord, maar dat bord vind ik wel nogal prijzig, niet erg energie vriendelijk, en vol met nutteloze features.

Paar pages terug, zie mijn post :) Chieftec behuizing, 20+ HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

lampie1979 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 22:28:
[...]

Paar pages terug, zie mijn post :) Chieftec behuizing, 20+ HD.
Ik verlang naar de nieuwe start post :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Ben er nog altijd niet uit qua behuizing (zal behuizingen eerst is moeten zien voor ik weet wat ik wil), maar qua hardware zit ik momenteel met dit in mn hoofd:

CPU: Intel Xeon E5504 @ 2.00 Ghz - betaalbaar en past op het bord
Mobo: Intel Workstation Board WX58BP - heeft ECC ondersteuning en 2x PCI-e 2.0, wel spijtig dat er maar 6 SATA poorten op zijn
Memory: 2x HP 2GB DDR3-1333 ECC Memory (FX699AA) - of gelijkaardig van kingston
OS HD: WD Caviar Black WD1001FALS
Raid HDs: 5x WD Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB - zou raid6 draaien met mdadm
PSU: Cooler Master Silent Pro M700
Graka: Heb wel nog iets liggen

Bedoeling is om er Ubuntu server op te draaien, hoofdzakelijk als NAS, ook als download pc en wat andere rommel. De initiele 6 TB is misschien niet erg veel, maar met die 2 PCIe 2.0 sloten kan je makkelijk nog 2x4 of 2x8 schijven toevoegen.

Denk dat k voor dit moois rond de 1000 euro kan vinden, wat niet goedkoop is, maar toch degelijk spul

Comments? Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Je kan veel goedkopere hardware voor jouw beschreven doel kopen. Daarnaast in je setup niet erg zuinig vermoed ik. Als je toch wat power wilt kan je beter kijken in de AM3 socket markt met goedkope en zuinige quadcores met moederborden die 16GB ram ondersteunen en meestal ook voorzien van een rits s-ata poorten en bijvoorbeeld onboard video (ook zuiniger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Mr.SiS schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 01:51:
Je kan veel goedkopere hardware voor jouw beschreven doel kopen. Daarnaast in je setup niet erg zuinig vermoed ik. Als je toch wat power wilt kan je beter kijken in de AM3 socket markt met goedkope en zuinige quadcores met moederborden die 16GB ram ondersteunen en meestal ook voorzien van een rits s-ata poorten en bijvoorbeeld onboard video (ook zuiniger).
Jah het goedkoopst en zuinigste is het zeker niet...
Maar ik vind maar geen AMD bord met ECC geheugen, onboard video, minimum 6x SATA en 2 PCI-e poorten op, ligt misschien aan mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 23:02
Zo'n raid level draaien op de onboard controller? Is het niet gewoon gigantisch sneller/beter om voor zo'n dingen een dedicated RAID controller te kopen?

Ook voor AMD zijn er workstation borden. Supermicro en Tyan zouden wel zoiets in die aard moeten hebben denk ik zo. Daar een leuke opteron in en je bent er ook wel. Voor de rest lijkt die setup er ook wel over voor hetgeen je daar maar post. Misschien een ESXi of Xen erop gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Ben niet zo'n fan van hardware raid,
Ik dacht het eerder te doen met mdadm

Geen ervaring met ESXi, buiten een nas virtualiseren zou ik niet weten wat ik nog meer moet virtualiseren, en 1 machine virtualiseren is misschien niet echt de bedoeling? En die ESXi is precies vrij picky als het op hardware aankomt...

Edit:
de ASUS M4A78 PRO is misschien wel wat
of M4A89GTD PRO voor wat meer flexibel te zijn

[ Voor 12% gewijzigd door goudviske.be op 03-04-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-08 07:56
Als je toch software raid gaat gebruiken, kan je ook sata port multipliers gebruiken in plaats van bijkomende PCI-e controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Nopel schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 15:54:
Als je toch software raid gaat gebruiken, kan je ook sata port multipliers gebruiken in plaats van bijkomende PCI-e controllers.
Port multipliers gaan ten koste van je throughput....

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

kalizec schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 15:58:
[...]

Port multipliers gaan ten koste van je throughput....
Een enkele SATA150-verbinding heeft genoeg throughput om een gigabit-netwerkverbinding vol te trekken ;) En network attached storage is toch de belangrijkste taak van een NAS :+

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
goudviske.be schreef op donderdag 01 april 2010 @ 20:29:
Ik neem aan hotswap? Zo ja: Beus206 in "DIY NAS vs kant en klare NAS"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

DJ-Visto schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:56:
[...]

Gebruikte jij NFS? Zoja kan je dan even benchmarken?
Nopes draai geen NFS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Allereerst even een kort overzicht van mijn gebruikte hardware:

code:
1
2
3
4
5
6
7
[*] Asus M3A78-T 2x PCI-E 16x PCI-E 4x
[*] Amd Athlon 4850e
[*] 2x2GB PC6400 DDR2
[*] 6x1TB Western Digital WD10EADS (wdidle3 disabled, TLER aan)
[*] Dell Perc 5i, LSI firmware, 256MB Cache, BBU
[*] Seasonic S12-500
[*] Windows 2003

Na een tijd een goede ervaring gehad te hebben met de Dell Perc 5/i begin ik nu toch steeds meer naar software raid te neigen. Ongeveer 14 dagen geleden viel bij een reboot de array opeens offline, met de melding dat teveel disks offline waren en dus ook de array offline was. Na nadere inspectie blijk dat DISK0 en DISK3 op status FAILED stonden.

Na een kortstondige paniek ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan en heb ik de disks aan een grondige inspectie onderworpen d.m.v. Smart status uitlezen met smartctl, maar hier kwamen geen rare resultaten uit, ook de diagnostische tool van WD zelf kon niets vinden. Afijn, de disks maar weer geprobeerd terug te zetten en tot mijn grote verbazing staan de disks opeens niet meer op failed en is de array weer online. Ook een aantal reboots en coldboots lijken nu goed te gaan.

3 dagen geleden is het weer zover, tijdens een reboot weer meerdere schijven offline. Dit maal DISK1, DISK3, DISK5. Na een weer een disk check van DISK3 en weer niets gevonden te hebben heb ik maar weer een aantal reboots gedaan tot de array weer online was.

Nu wil ik dus af van hardware raid om de simpele reden dat ik elke keer de schijven van de controller moet halen om de smart info te bekijken en de disks kan checken met de wdtool. En dat ik de disks/raidcombi niet meer vertrouw. Het eventuele snelheidsverlies vind ik niet zo interessant zolang ik gigabit maar kan voltrekken.

Nu was mijn plan om maar meteen wat storage bij te kopen en wat hardware te vervangen:

#ProductPrijsSubtotaal
8Samsung Spinpoint F3 HD203WI€ 118,50€ 948,-
2Supermicro AOC-SASLP-MV8€ 118,-€ 236,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.184,-

En eventueel mocht de CPU niet voldoende zijn voor soft-raid/samba/gigabit/rarren/parren één van deze CPU's:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 49,50€ 49,50
1AMD Athlon II X4 630€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 135,50

Hieronder een overzicht zoals het dan moet gaan worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[*] Asus M3A78-T
[*] AMD Athlon II x4 630
[*] 2x2GB PC6400 DDR2
[*] 6x1TB Western Digital WD10EADS (wdidle3 disabled,TLER aan) raid5
[*] 8x2TB Samsung Spinpoint F3 HD203WI in raid6
[*] 2x Supermicro AOC-SASLP-MV8
[*] Seasonic S12-500
[*] Norco 4220
[*] Debian soft-raid

Nu de concrete vragen, met als uitgangspunt de AMD 4850e:
  • Hoeveel CPU-load kan ik verwachten van 2 raid arrays en eventuele uitbreiding met nog eens 8 2TB disks.
  • Hoeveel CPU-load kan ik verwachten van samba op gigabit?
  • Wat kan ik van de snelheid verwachten van software raid? Ik ben ongeveer 300MB/sec lezen en 250MB/sec schrijven gewend van de 6x1TB in raid5.
  • Is het nodig om de TLER waardes aan te passen bij gebruik van softwareraid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Het is je TLER. Die zou je echt moeten aanpassen, niks mis met de hardware alleen er zijn checks (ik weet niet precies wat) die langer of korter moeten zijn bij een RAID array, dat is eigenlijk het enige in de firmware van de harddisks anders (tussen RAID versies en non RAID)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
DJ-Visto schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:05:
Het is je TLER. Die zou je echt moeten aanpassen, niks mis met de hardware alleen er zijn checks (ik weet niet precies wat) die langer of korter moeten zijn bij een RAID array, dat is eigenlijk het enige in de firmware van de harddisks anders (tussen RAID versies en non RAID)
Als je mijn post goed gelezen hebt zul je kunnen zien dat de TLER al aan staat. Zal het even duidelijker vermelden.

[ Voor 10% gewijzigd door Black_Adder op 05-04-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Black_Adder schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:29:
[...]

Als je mijn post goed gelezen hebt zul je kunnen zien dat ik de TLER geforceerd op 7/7 (R/W) sec gezet heb voor alle schijven.
Hmm gek! Wel gek.. Dit zou moeten helpen, je gebruikt linux? Daar zou je het ook bij aan kunnen passen met opstarten dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
DJ-Visto schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:31:
[...]

Hmm gek! Wel gek.. Dit zou moeten helpen, je gebruikt linux? Daar zou je het ook bij aan kunnen passen met opstarten dacht ik.
Windows 2003, heb tijdens de problemen alle disks afzonderlijk nagekeken of de TLER echt aan stond. Alle disks hebben TLER aan (usb stick met dos). Maar goed, dat is niet echt de vraag. Ik wil namelijk ook stiekem een beetje upgraden en dit is het perfecte moment om het te doen.
Bedant voor het meedenken tot zover!

[ Voor 19% gewijzigd door Black_Adder op 05-04-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik doe niets met die TLER, waarom moet je dat voor thuisgebruik aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
Q schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:46:
Ik doe niets met die TLER, waarom moet je dat voor thuisgebruik aanpassen?
Quote over TLER: (bron)
Time-Limited Error Recovery (TLER) is a name used by Western Digital for a hard drive feature that allows improved error handling in a RAID environment. In some cases, there is a conflict as to whether error handling should be undertaken by the hard drive or by the RAID controller, which leads to drives being marked as unusable and significant performance degradation, when this could otherwise have been avoided. Similar technologies are called Error Recovery Control (ERC), used by competitor Seagate, and Command Completion Time Limit (CCTL), used by Samsung and Hitachi.
Als je TLER dus de foute waarde heeft en je raidcontroller geen reply van de disk krijgt omdat deze een error aan het recoveren is word de schijf zonder pardon uit de array gegooit als zijnde failed. En dat is niet fijn.

Voor mijn raidcontroller/disk combo moet de TLER dus op 7 seconden staan. Één van mijn vragen was dus of TLER aanmoest met software raid.

[ Voor 10% gewijzigd door Black_Adder op 05-04-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Een paar pagina's terug het uitvoerig over TLER gehad. Zie ook bijvoorbeeld mijn topic op storagereview.com.

Wel nasty dat je disks 1 voor 1 om de zoveel tijd failen nu. Kan me niet voorstellen dat er echt iets mis mee is....

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
Quindor schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:06:
Een paar pagina's terug het uitvoerig over TLER gehad. Zie ook bijvoorbeeld mijn topic op storagereview.com.

Wel nasty dat je disks 1 voor 1 om de zoveel tijd failen nu. Kan me niet voorstellen dat er echt iets mis mee is....
Ik merk nu wel dat tijdens het schrijven naar de array de read performance helemaal in elkaar zakt, dit was voorheen niet zo. Ik denk toch dat er ergens 1 disk niet helemaal goed is, maar om uit te vinden welke is tot nu niet gelukt omdat de tests allemaal goed terug komen.

Het failen van de array gebeurt echt alleen tijdens een reboot. Maar het is zo random dat ik er geen touw meer aan vast kan knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Black_Adder schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:35:
[...]

Windows 2003, heb tijdens de problemen alle disks afzonderlijk nagekeken of de TLER echt aan stond. Alle disks hebben TLER aan (usb stick met dos). Maar goed, dat is niet echt de vraag. Ik wil namelijk ook stiekem een beetje upgraden en dit is het perfecte moment om het te doen.
Bedant voor het meedenken tot zover!
Mag ik vragen welke tool je gebruikt om de TLER aan te passen en of je dit doet met de disken aangesloten op je Perc 5i..? (met de smartmontools is het mij nog niet gelukt op bij een samsung disk icm een Perc 6i de CCTL waarde aan te passen)

En wellicht is het misschien (tijdelijk) even een optie om TLER op je WD ff uit te zetten om te zien of het nog verschil maakt..?

[ Voor 8% gewijzigd door NIK0 op 05-04-2010 22:46 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
NIK0 schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:37:
[...]

Mag ik vragen welke tool je gebruikt om de TLER aan te passen en of je dit doet met de disken aangesloten op je Perc 5i..? (met de smartmontools is het mij nog niet gelukt op bij een samsung disk icm een Perc 6i de CCTL waarde aan te passen)

En wellicht is het misschien (tijdelijk) even een optie om TLER op je WD ff uit te zetten om te zien of het nog verschil maakt..?
Ik heb alle disken bij aanschaf aan een normale sata controller gehad en WDTLER gebruikt om TLER aan te passen. En WDIDLE3 om de standby modus uit te zetten om het constant up en down spinnen van de disks te voorkomen. Dit werkt inderdaad niet op een perc5i. Na een reboot of powerloss blijft de TLER gewoon aan, dus dat is geen probleem.

Tijdelijk de TLER even uitzetten is niet echt een optie. De raid-array is bijna helemaal gevuld en mocht er iets mis gaan dan ben ik niet blij.

[ Voor 7% gewijzigd door Black_Adder op 06-04-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Black_Adder schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:56:
[...]

Quote over TLER: (bron)

[...]

Als je TLER dus de foute waarde heeft en je raidcontroller geen reply van de disk krijgt omdat deze een error aan het recoveren is word de schijf zonder pardon uit de array gegooit als zijnde failed. En dat is niet fijn.

Voor mijn raidcontroller/disk combo moet de TLER dus op 7 seconden staan. Één van mijn vragen was dus of TLER aanmoest met software raid.
Ik begrijp hoe het werkt, maar voor thuisgebruik met desktop drives is het niet spannend genoeg wat mij betreft. Mijn RAID 6 vangt het desnoods wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
Q schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:44:
[...]

Ik begrijp hoe het werkt, maar voor thuisgebruik met desktop drives is het niet spannend genoeg wat mij betreft. Mijn RAID 6 vangt het desnoods wel op.
Mijn motto is, beter voorkomen dan genezen. Maar jij hebt software raid toch? Ik weet namelijk niet hoe het daar met de disk timeout regeltjes zit en of je die misschien handmatig kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Voor mijn NAS wil ik de Be Quiet! Pure Power L7 300W voeding gebruiken. Ik wil daar 5x2TB 3.5" dataschijven (RAID) en een 1x160GB 2.5" bootdisk aan hangen. Nu zie ik dat er maar 3 SATA aansluitingen op deze voeding zitten en ik heb er 6 nodig. Het lijkt me dat 300W voldoende moet zijn voor dit systeem (Athlon X2 II 240e), maar hoe power ik dan de harde schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Molex => sata
Molex > x aantal Sata
Sata => x aantal Sata

Voeding met meer aansluitingen

Hotswap bay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Een handvol van deze stekkers kopen en er bij drukken op de kabels. * Demo heeft dezelfde voeding en gaat dezelfde aanpak volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Laatst online: 09:47
goudviske.be schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 01:40:
Ben er nog altijd niet uit qua behuizing (zal behuizingen eerst is moeten zien voor ik weet wat ik wil), maar qua hardware zit ik momenteel met dit in mn hoofd:

CPU: Intel Xeon E5504 @ 2.00 Ghz - betaalbaar en past op het bord
Mobo: Intel Workstation Board WX58BP - heeft ECC ondersteuning en 2x PCI-e 2.0, wel spijtig dat er maar 6 SATA poorten op zijn
Memory: 2x HP 2GB DDR3-1333 ECC Memory (FX699AA) - of gelijkaardig van kingston
OS HD: WD Caviar Black WD1001FALS
Raid HDs: 5x WD Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB - zou raid6 draaien met mdadm
PSU: Cooler Master Silent Pro M700
Graka: Heb wel nog iets liggen

Bedoeling is om er Ubuntu server op te draaien, hoofdzakelijk als NAS, ook als download pc en wat andere rommel. De initiele 6 TB is misschien niet erg veel, maar met die 2 PCIe 2.0 sloten kan je makkelijk nog 2x4 of 2x8 schijven toevoegen.

Denk dat k voor dit moois rond de 1000 euro kan vinden, wat niet goedkoop is, maar toch degelijk spul

Comments? Suggesties?
Even een algemene opmerking over de nieuwe western digital schijven met EARS/schijven met de nieuwe 4k sectoren.
Ik heb hier 3 stuks van gekocht en er was een onverwachts probleem voor mij i.v.m. de nieuwe 4k sectoren.
Als je deze gebruikt in mdadm zonder disk alignment toe te passen zul je verschrikkelijke schrijfsnelheden krijgen (ik kreeg +/- 20MB/sec eruit voor een raid5 met 3 disks).
Na de disk alignment krijg ik een schrijfsnelheid van +/-100MB/sec (nog steeds niet echt tevreden hierover maar moet nog finetuning krijgen).
Ik heb de disk alignment in fdisk gedaan:
code:
1
fdisk -H 224 -S 56 /dev/sdx

en in fdisk bij het aanmaken van de partitie heb ik gekozen voor de partitie te laten beginnen op 64 (moet deelbaar zijn door 8 ) en te laten eindigen op een getal deelbaar door 8.

Voor meer uitleg over het hoe en waarom kan ik volgende links aanraden, die het veel beter dan mij kunnen uitleggen:
wd community
os news
thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 17:54

Nitai

Live the life you love.

fikkie_84 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:08:
[...]

Even een algemene opmerking over de nieuwe western digital schijven met EARS/schijven met de nieuwe 4k sectoren.
Ik heb hier 3 stuks van gekocht en er was een onverwachts probleem voor mij i.v.m. de nieuwe 4k sectoren.
Als je deze gebruikt in mdadm zonder disk alignment toe te passen zul je verschrikkelijke schrijfsnelheden krijgen (ik kreeg +/- 20MB/sec eruit voor een raid5 met 3 disks).
Na de disk alignment krijg ik een schrijfsnelheid van +/-100MB/sec (nog steeds niet echt tevreden hierover maar moet nog finetuning krijgen).
Ik heb de disk alignment in fdisk gedaan:
code:
1
fdisk -H 224 -S 56 /dev/sdx

en in fdisk bij het aanmaken van de partitie heb ik gekozen voor de partitie te laten beginnen op 64 (moet deelbaar zijn door 8 ) en te laten eindigen op een getal deelbaar door 8.

Voor meer uitleg over het hoe en waarom kan ik volgende links aanraden, die het veel beter dan mij kunnen uitleggen:
wd community
os news
thread
Dank je wel fikkie_84, ik zou dit weekend beginnen aan een nieuwe NAS in elkaar schroeven met 3x1,5TB EARS schijven van WD.

Ik ben je erg dankbaar dat je dit hebt gepost, hoop dat ik het ook aan de praat krijg. Maar weer eens gaan inlezen in de linkjes.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Q schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:44:
[...]

Nope, aangezien er gewoon disks uit blijven klappen tot je niet meer in staat bent je array te rebuilden. Maar om nu nogmaals alle technische feiten op te sommen heeft weinig nut. Ik zou zeggen, verdiep je erin. In het begin heb je er waarschijnlijk weinig to geen last van, maar naar mate je disks meer fouten gaan ontwikkelen/ouder worden kan dit een serieus probleem worden. Wat voor RAID je ook draait, dat heeft er niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Nitai schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 17:03:
[...]

Dank je wel fikkie_84, ik zou dit weekend beginnen aan een nieuwe NAS in elkaar schroeven met 3x1,5TB EARS schijven van WD.
Na veel gelezen te hebben vraag ik me af of ik niet beter de schijven terug kan brengen (ze zijn ongebruikt en nog in de verpakking). Vooral als ik lees dat fikkie_84 maar 100MB/s haalt... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Quindor schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:55:
[...]

Nope, aangezien er gewoon disks uit blijven klappen tot je niet meer in staat bent je array te rebuilden. Maar om nu nogmaals alle technische feiten op te sommen heeft weinig nut. Ik zou zeggen, verdiep je erin. In het begin heb je er waarschijnlijk weinig to geen last van, maar naar mate je disks meer fouten gaan ontwikkelen/ouder worden kan dit een serieus probleem worden. Wat voor RAID je ook draait, dat heeft er niets mee te maken.
Maar als een keer een disk uit de array wordt gekicked, dan ben ik blijer (redundant) met RAID 6 dan met RAID 5, die vangt het op.

Hangt er vanaf of je Linux software RAID doet of niet.

http://osdir.com/ml/linux-raid/2009-09/msg00108.html
The only reason for TLER (Time Limited Error Recovery) is to behave
"friendly" toward RAID controllers that timeout disks.
In fact, md does not timeout disks as many Hardware RAID controllers do.
So, from md's point of view, TLER is useless, i.e. it has no benefit.
Case closed voor mij.

Als een disk echt hangt, hangt de array even als je geen TLER gebuikt. Voor thuis gebruik is dat geen issue. Gewoon wachten en dan komt het wel goed. Maar dat wil je niet hebben op je bad-ass productie SAN server. Dat is een heel ander verhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 10-04-2010 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik heb eindelijk de hardware voor mijn NAS voor elkaar. Ik ga werken met een Athlon II X2 240e op een Asus M4N78-VM mainboard met 2GB geheugen. Daar hang ik een 160GB 2.5" bootdisk aan en 5x2TB Spin Point F3 schijven.

Nu de volgende keuze waar ik al een tijd over loop te dubben. Welk OS gaat er op? Ik heb een aantal eisen:
  • Als 1 schijf kapot gaat moet m'n data niet weg zijn.
  • Ondersteuning voor Windows (Samba) en Apple clients (AppleTalk). Het liefst inclusief Time Machine functionaliteit.
  • Ondersteuning voor SABnzbd+.
  • Terugdraaien van "domme acties". Hiermee bedoel ik dat het verwijderen van een verkeerde directory eenvoudig ongedaan kan maken
  • Toekomstzeker. Als over 3 jaar mijn mainboard eruit klapt, dan wil ik op een nieuwe systeem de boel kunnen installeren en recovery kunnen doen.
Debian Lunix (lenny) ligt eigenlijk het meeste voor de hand, maar ik had graag de mogelijkheid om snapshots te maken, zoals dit bijvoorbeeld mogelijk is bij ZFS. OpenSolaris is een alternatief, maar dat wordt veel minder gebruikt en AppleTalk lijkt al lastig te zijn. Ik was wel enthousiast over FreeNAS/FreeBSD, maar ook daar lijkt de ontwikkeling een beetje te stagneren. Wat is wijsheid? Kiezen voor Debian en dan maar geen snapshots of toch maar FreeBSD gaan gebruiken met ZFS?

ZFS op Linux middels FUSE lijkt me niet een goede oplossing, omdat het user-mode draait. Wie heeft ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Laatst online: 09:47
Nitai schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:24:
[...]

Na veel gelezen te hebben vraag ik me af of ik niet beter de schijven terug kan brengen (ze zijn ongebruikt en nog in de verpakking). Vooral als ik lees dat fikkie_84 maar 100MB/s haalt... :|
Mijn snelheid is deels omdat ik maar 3 schijven in raid 5 draai en ik gebruik een singlecore amd le-1600 cpu, ook heb ik gebruik gemaakt van lvm voor partitionering en moet nog is testen maar ik denk dat lvm wel voor iets mindere performantie zorgt.

Als jij meer schijven hebt en een snellere cpu ben ik er zeker van dat je een hogere doorvoersnelheid gaat halen dan mij.
Hangt er natuurlijk ook van af wat je exact met je systeem wilt doen, ik heb mijn systeem getuned voor minder energieverbruik aangezien ik het als opslag/mediacenter gebruik en dus geen rauwe snelheid nodig heb (100 MB/sec is net iets minder dan mijn gigabitverbinding theoretisch zou kunnen leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

fikkie_84, dank je voor je reactie. Ik heb de NAS in elkaar gezet, de schijven aligned en alles is up and running. Ik was vergeten rekening te houden met m'n gigabit netwerkje, dus haal ook rond de 105 a 110MB/sec dus al met al erg tevreden :) Ik zat me blind te staren op de snelheden van de software raid vandaar dat ik me zorgen maakte. Zelf heb ik ook voor nu 3 schijven en een AMD X240 gekozen, dus al met al tevreden.

Helaas krijg ik AFP / Netatalk nog niet goed aan de praat, maar daar moet ik nog voor gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

BugBoy schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:49:Ik was wel enthousiast over FreeNAS/FreeBSD, maar ook daar lijkt de ontwikkeling een beetje te stagneren. Wat is wijsheid? Kiezen voor Debian en dan maar geen snapshots of toch maar FreeBSD gaan gebruiken met ZFS?
FreeNAS en FreeBSD zijn 2 totaal verschillende dingen die je niet 1 op 1 kan vergelijken.
FreeNAS is een "lightweight" pakketje en FreeBSD is een compleet OS dat ook als een geheel ACTIEF wordt ontwikkeld en wereldwijd een hoop Servers op draaien ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
nero355 schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:14:
FreeNAS en FreeBSD zijn 2 totaal verschillende dingen die je niet 1 op 1 kan vergelijken.
Ik heb vandaag maar eens FreeBSD gedownload. Dat ziet er op het eerste oog wel goed en degelijk uit inderdaad. Maar eens kijken of we daar wat mee kunnen. Ik zou toch wel erg graag ZFS gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-03-2023
FreeNAS 0.7.1 Shere Final build is afgelopen weekend uitgekomen.

Dacht zal het even laten weten hier,

zie http://freenas.org/doku.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik had een probleem die ik maar niet verholpen krijg.

Situatie:
Sweex PU203 2 x 500gb Raid 1(Boot)
ICH10R 5 x 500gb Raid 5(data)
Perc 5i 7 x 1TB Raid 5 (data)

Nu heb ik de Perc 5i er net bijgeplaatst in mijn pcie x16 slot. Deze werkt goed, alleen is nu mijn sweex(in pcie x1 bus) kaartje verdwenen en kan dus niet meer booten.

Iemand enig idee?

Ik denk dat ik mijn Sweex kaartje maar weg moet moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

zonder perc booten data er afhalen je sweex kaart in de prullenbak gooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja had ik wel verwacht, sweex prul :P

Maar dan op de ICH10R gewoon 6x500gb raid 5 draaien? 2 partities 1 boot en 1 data(2TB)?
Of
4x500gb raid 5, en 2x500gb raid 1? Of is dat helemaal niet mogelijk? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 20:12:
Ja had ik wel verwacht, sweex prul :P

Maar dan op de ICH10R gewoon 6x500gb raid 5 draaien? 2 partities 1 boot en 1 data(2TB)?
Of
4x500gb raid 5, en 2x500gb raid 1? Of is dat helemaal niet mogelijk? :P
Hoeveel data staat er op die sweex? Plug je evne een van die disksjes naar je ICH10R en dan lees je die weer over naar je perc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:39
Hoe lang stress testen jullie je nieuwe disks voor ze in je array bij te plaatsen en deze te expanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

PeterPan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:05:
Hoe lang stress testen jullie je nieuwe disks voor ze in je array bij te plaatsen en deze te expanden?
Niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 15:54

DYX

PeterPan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:05:
Ik doe meestal een quickformat en kopieer er een GB of 400 heen. Als alles dan nogsteeds goed is hang ik hem meestal in me array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
@ BugBoy:

Ik ben van plan een gelijkaardige setup te bouwen, qua hardware iig, ik vraag me af of er een speciale reden is waarom je die ASUS M4N78-VM wil gebruiken? Ik dacht dat er betere alternatieven waren (zie lager). Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik zou iig voor raid6 kiezen, tenminste toch als je standaard desktop schijven gaat gebruiken. Als er een schijf uitvalt op raid5 moet elke sector van elke andere schijf 100% leesbaar zijn om de array correct te rebuilden, de kans dat een schijf niet 100% leesbaar is zou bij desktop schijven ongeveer 10% zijn. Als je dus een hoop schijven hebt loopt die 10% wel erg op. Bij raid6 heb je dat probleem pas als er op 2 schijven exect dezelfde sectoren onleesbaar zouden zijn.

Ik heb ook lang zitten twijfelen over welk OS, ook getwijfeld tussen FreeNAS, ubuntu/debian server en opensolaris (voor zfs). ZFS lijkt me zeer interessant, maar je moet het al haast op opensolaris gaan draaien om met een recente versie van ZFS te werken (v13 als ik niet mis ben), de versie in Freenas en met de fuse linux versie zitten nog op v6. Verder heeft ZFS naar mijn mening een erg groot nadeel, het is nl onmogelijk om aan een bestaande array schijven toe te voegen om die te laten groeien. Zeker als je dan RAIDZ2 zou gaan gebruiken verlies je bij elke dataset dat je zou toevoegen altijd 2 parity disks.

Ik heb geprobeerd met VM op opensolaris aan de praat te krijgen, en die ZFS array op zich geen probleem, maar als je dan smb, torrent clients etc wil gaan gebruiken... ik ben er iig niet genoeg in thuis.

Ik ga in ieder geval kiezen voor een Ubuntu server met een mdadm software raid 6 array. Iets waar vrij veel mensen gebruik van maken, wat het ook makkelijker maakt om support te vinden indien nodig.

Mijn geplande initiele HW setup,
CPU: AMD Athlon II X2 240e
Mobo: ASUS M4A89GTD PRO
Memory: 2x Kingston 2GB 1066 Mhz DDR3 ECC
OS HD: Western Digital Scorpio Black WD1600BEKT
Raid: 5x WD Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB
HotSw: 3x Addonics AE5RCS35NSA --- moet me nog is goed afvragen of hotswap die 350 euro wel waard is
PSU: <tbd>
Case: Cooler Master Cosmos S

Denk dat de prijs tegen de 1300 aan moet zitten, 1650 inclusief die hot swap bays. Bedoeling is om te starten met 5 schijven, en te groeien naar 15 schijven. Dus naar een 26 TB array. Ik heb het MB ook specifiek gekozen omdat er 2x PCI-e 2.0 poorten opzitten, net om het mogelijk te maken om zoveel extra schijven aan te sluiten.

Heeft iemand een idee hoeveel zo een systeem verbruikt? In full load of in idle (met data schijven in spindown). Vooral qua moederbord en cpu lijkt mij het lastig om zoiets te bepalen.

Suggesties voor een goeie PSU? Als ik wil groeien naar 15 schijven, of toch zeker naar 10-12, moet het wel een CPU zijn die wat kan leveren, en liefst ook behoorlijk efficient.

Vinden jullie het de moeite om 350 euro extra uit te geven om hotswap te hebben voor dit soort systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 20:51
goudviske.be schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:20:
Ik heb ook lang zitten twijfelen over welk OS, ook getwijfeld tussen FreeNAS, ubuntu/debian server en opensolaris (voor zfs). ZFS lijkt me zeer interessant, maar je moet het al haast op opensolaris gaan draaien om met een recente versie van ZFS te werken (v13 als ik niet mis ben), de versie in Freenas en met de fuse linux versie zitten nog op v6.
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een op OpenSolaris gebaseerd systeem. Hiervoor gedraaid met Freenas, FreeBSD (7.2) en geom raid5 (niet bevallen; onstabiel) en vervolgens ZFS.

Wat betreft de ZFS versies: de meest recente versie is version 24, gepland voor build 137. Overigens zitten er tussen versie 13 (o.a. FreeBSD 8 ) en 24 maar kleine verschillen. Enige extra feature is deduplication; rest (non critical?) bugs. Tussen versie 6 en 13 zit ook niet heel veel (o.a. L2ARC =extra cache layer)

Wat ik nu probeer op te zetten is 1 server welke OpenSolaris als basis OS met een RAID-Z2 8x 1.5TB array, en daarbinnen een aantal Virtualized Servers mbv VirtualBox (in 1e instantie wilde ik voor ESXi gaan, maar VirtualBox heeft me z positief verrast).
Ik heb geprobeerd met VM op opensolaris aan de praat te krijgen, en die ZFS array op zich geen probleem, maar als je dan smb, torrent clients etc wil gaan gebruiken... ik ben er iig niet genoeg in thuis.
Denk ik te kunnen oplossen door VirtualBox onder Opensolaris te draaien. (Ik had met winXP als host OS al aan de praat: windows7, 2008, mac os-x, freebsd, opensolaris). Trouwens - Opensolaris is tot dusver erg makkelijk (GUI, package mngr).
Vinden jullie het de moeite om 350 euro extra uit te geven om hotswap te hebben voor dit soort systeem?
Ja ik overweeg de Norco 4220 aan te schaffen. Vooral omdat ik nu al een SAS kaart heb, en tussen de 17 tot 20 harddisks heb liggen die in het NAS moeten.

Ik gebruik nu nog mijn desktop pc (Q9550 met 4 GB mem). Ga dit misschien nog upgraden naar een Core i5/i7 of die AMD met 6 cores. Geheugen gaat iig naar 12GB+.

Foto's en benchmarks volgen later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Wel leuk spul die norco, maar erg luid, tenzij je fans gaat switchen misschien, maar zoiets kan ik moeilijk thuis plaatsen, bij gebruik aan een rack :) Heb ook niet echt de plaats om ergens een 42 of 22U rack te gaan zetten, hoewel dit echt wel ideaal is.

Ik heb vandaag en gisteren nog wat zitten lezen en ben ook terug meer aan het denken om voor ZFS te gaan, waarschijnlijk teveel zitten lezen over BER, en hoe ZFS zowat het enige is dat het min of meer kan opvangen, zeker voor erg grote arrays. Ik zou het wrss wel draaien op FreeBSD 8, geen ervaring met opensolaris, en zoals hierboven beschreven is de ZFS versie in bsd8 al vrij goed...

Ben ook wat aan het kijken naar behuizingen, denk aan een (zoals een paar paginas vroeger voorgesteld was) een LIAN-LI PC-A77F te nemen, en daar dan 4x 4in3 units van coolermaster in te stoppen, wel geen hot swap maar iets budgetvriendelijker :)

Weet iemand trouwens of die coolermaster 4in3's in zo n behuizing in passen? Ik veronderstel van wel maar je weet nooit :)

[ Voor 6% gewijzigd door goudviske.be op 21-04-2010 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Waarom geen 4-in-3's van Lian Li? Dan ziet het er nog lekker uit ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Demoniac schreef op woensdag 21 april 2010 @ 22:49:
Waarom geen 4-in-3's van Lian Li? Dan ziet het er nog lekker uit ook ;)
Geen slecht idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alternate heeft 4 in 3 hotswap bays voor 79,- . Vond ik op zich ook nog gaan...

Voor mijn NAS heb ik tot nu toe:

Foxconn G31 moederbord
Intel Celeron 420
1GB RAM

75

Dell Perc 5/i, BBU, 512MB en kabels

150

Komt waarschijnlijk nog bij:

2 x hotswap 4 in 3158
Sharkoon rebel 9 45

Disken weet ik nog niet 1,5 óf 2,0 TB

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een echte beginnersvraag. Ik wil ook een eigen fileservertje gaan maken en ben door het lezen van de verschillende topics tot de volgende configuratie gekomen.

AMD X2 240
MSI 760GTM-P33
be quiet! Pure Power L7 350W
En 2 gig intern geheugen.

Daarbij wil ik om te beginnen 4 schijven erin doen van elk 1 TB en wil ik er freeNAS opzetten. Ik heb een kast van de iemand gekregen, de Fractal Define R2, dus dar zit ik in aan vast.

Nou denk ik dat ik voorlopig met die vier schijven wel even vooruit kan, maar mijn vraag is, kan ik het aantal schijven makkelijk uitbreiden? Hoeveel schijven kan ik maximaal in dit systeem hangen en vooral door wat wordt dat bepaald. Het moederbord heeft 6 SATA uitgangen, is dit dan ook het maximum? De voeding heeft maar 4 SATA uitgangen. Hoe zit dit precies?

Mijn vraag is dus waar ik op moet letten om te kunnen zien hoeveel schijven iets maximaal kan hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Grofweg door 3 beperkingen:

-Je voeding. Kan deze het benodigde vermoging voor de extra hdd's nog wel aan?
-Je case. Je moet de hdd's ergens in kwijtkunnen.
-Je moederbord / raidcontroller / pci-expansion card. Er moeten voldoende aansluitingen zijn.

Op het moederbord kan je inderdaad 'maar' 6 harde schijven kwijt, wil je er meer dan zal je naar een raidcard, danwel pci(e) expansion card moeten kijken.
Je kan m.i. het beste deze in het 16x slot doen, de 1x en al helemaal de pci kaarten zullen anders een bottleneck gaan vormen.

Die laatste is ook de goedkopere oplossing maar kan je enkel JBOD mee doen, terwijl een raidcard toch op z'n minst levels als 0 of 1 moet ondersteunen.

Wat ook nog een optie is, is een SAS adaptor zoals de Dell PERC 5/i SAS SCSI/RAID die eigenlijk net hetzelfde als een raidadaptor werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door sloth op 22-04-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
Verwijderd schreef op donderdag 22 april 2010 @ 18:11:
De voeding heeft maar 4 SATA uitgangen. Hoe zit dit precies?
Je kunt overal van dit soort verloopkabeltjes krijgen, dus dat hoeft geen probleem te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicawereld.nl/productimages/23672.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik heb ook net een systeem in elkaar gezet met de 350W voeding en zo'n verloopstukje. Die kan prima 6 harde schijven aan. Koop er meteen een paar sata kabels bij, want bij de meeste mainboards zitten maar een of twee van die kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de uitleg! Heeft een hele hoop geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
Ik zit er ook aan te denken op RAID(5/6) over te stappen voor mijn mythtv-server. Ik heb op dit moment al een backend draaien met een Asrock K10n78, 2 GB en 4850e.
De 6 aanwezige SATA poorten worden op dit moment bezet door 2 samsung 1 TB-drives.

Ik heb al een Intel 80 GB SSD klaarliggen en daar moeten straks 4 2TB WD GP-schijven bij komen, nu heb je die in 2 varianten, de EARS en EADS. Die EARS lijken technisch verstandiger, maar vraag me af of de 4KB-blokken in dit geval een voordeel zijn of juist niet.
Ik wil mdadm gaan gebruiken en voor zover ik na kan gaan zijn de problemen genoemd m.b.t. TLER e.d. alleen van toepassing op hardware-controllers. Klopt dit nog steeds?

Daarnaast heb ik een vraag over het bestandssysteem, ik gebruik nu XFS, maar daarmee kan ik het bestandssysteem niet laten krimpen mocht dat eens nodig zijn. Is ext4 inmiddels te vertrouwen m.b.t. RAID5/6?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Hoewel ik het met jullie eens ben dat in 95% van alle gevallen het inderdaad geld dat een 350 watt voeding het makkelijk moet trekken. Is het beter naar mijn mening de 12V rail(s) van je voeding te controleren en te berekenen hoeveel je hiervan gaat trekken en je eventueel overhoud.

Bij meerdere rails moet je ook de 12V apparaten netjes over de rails verdelen.

Voeding minimaal 20% belasten en maximaal 80%.

Enkele pagina's terug is hierover heel veel info geschreven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Loekie schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:22:
Ik wil mdadm gaan gebruiken en voor zover ik na kan gaan zijn de problemen genoemd m.b.t. TLER e.d. alleen van toepassing op hardware-controllers. Klopt dit nog steeds?
Ja en voor thuis gebruik is dat TLER verhaal overtrokken.
Daarnaast heb ik een vraag over het bestandssysteem, ik gebruik nu XFS, maar daarmee kan ik het bestandssysteem niet laten krimpen mocht dat eens nodig zijn. Is ext4 inmiddels te vertrouwen m.b.t. RAID5/6?
Ja. Maar je kunt niet groter dan 16 TB gaan met een enkele partitie. XFS kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Mijn server (FreeBSD 7.2) draait nu al een tijdje super. Momenteel 8 disken van 1TB, maar moeten meer disken bij. Ben niet helemaal happy met de Perc 5/i, dus deze wordt binnenkort vervangen door een Areca raid kaart. Nieuwe 1880-serie die volgende maand leverbaar wordt.

Al een tijdje opzoek naar een simpele behuizing die 10 x 5,25" bays heeft. Best lastig, want er zijn veel happy game behuizingen op de markt. Een kwalitatieve behuizing zonder al te veel plastic is lastig te vinden.

Heb namelijk 3 x Chenbro SK33502 en in mijn huidige behuizing past dit maar net. Echter is mijn huidige behuizing niet echt diep genoeg (50cm).

Ik ben dus opzoek naar een simpele behuizing met 10 x 5.25" en minimaal 60cm diep. Prijs mag max 200 euro zijn.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Laatst online: 13-09 13:23
Zware Unit :
"Een kwalitatieve behuizing zonder al te veel plastic is lastig te vinden."

Moet je eens googelen op " coolermaster stacker stc-t01 "
Het is een beest van een kast maar je kan er wel wat in kwijt.
Wordt ook wel tweede hands aan geboden op bijv. marktplaats of hier op tweakers.
Stond laatst 1 op hardware info voor 100 eurie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is een CM Stacker (STC-T01) niets voor je?

-11 5.25" bays
-stoffilters! iets waar hier vaak geen rekening mee wordt gehouden
-veel plaats voor je moederbord en andere componenten
-makkelijk om 2 psu's te plaatsen
-voldoende koelmogelijkheden en fans meegeleverd

Hier zal ik het maar bij houden, in de link die ik je hierboven gaf, en elders op het forum kan je meer dan genoeg informatie vinden.

Wat stoorde je aan de Perc 5/i? En is er al wat meer bekend m.b.t. prijzen / concrete leverdatum van de Areca ARC-1880?
Lijkt me een heerlijke controller, maar Areca kennende zal ie ook wel aan de prijs zijn...

[ Voor 0% gewijzigd door sloth op 25-04-2010 23:27 . Reden: grmbl Truffeltje was net eerder :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat ik kan bedenken is de Sharkoon Rebel 12 (groter broertje van de 9)
óf Lian Li PC A77A maar die is denk ik €40,- boven budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
11 of 12 5,25" bays is eigenlijk te veel van het goede.

De Lian-Li PC-A77 had ik al gezien. Echt een top kast, maar te groot. Voordeel wel is dat hij diep genoeg is.
Coolermaster Stacker is ook vrij plastic en niet echt mijn smaak. Vreemd trouwens dat hij niet meer op de website staat.
Sharkoon Rebel 12 is eventueel wel een optie. Echter aan de grote kant (12 bays) en niet echt diep (54cm)

Heb nu al een aantal keer problemen gehad met de BBU van de Perc 5/i (werk momenteel niet). Tevens ondersteunt hij niet meer dan 8 disken en geen Raid 6 support. Aangezien ik nu naar max 15 disken ga moet de Perc 5/i de deur uit. Areca ARC-1880ix-16 staat op het lijstje. Verwacht rond de 800 / 900 euro. Met BBU dus 1.000 euro.

[ Voor 28% gewijzigd door Zware Unit op 25-04-2010 23:46 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Ik zit ook wat te knoeien met behuizingen, dacht initieel aan een CM Cosmos S, vooral omwille van geluidsproductie en blijkbaar toch vrij deftige airflow. Maar het aantal HDs dat er (volgens mij ingaat) is toch wat beperkend.

Er zou in moeten: 1x 5.25' optical, 1x 2.5' HD, 14x 3.5' HD, en ik denk niet dat het er in kan. Als ik tel kom ik aan 1x 5.25 + 12x 3.5 maximum, tenzij er iemand beter kan tellen? :)

Denk dus dat ik ook voor zo'n Sharkoon Rebel 12 zal gaan, met minder goede airflow, meer lawaai, maar wel plaats voor een stuk meer HDs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Laatst online: 13-09 13:23
Er is maar 1 oplossing om de juiste behuizing te vinden :

Laat wat kilo's aluminium in alle soorten en maten aanrukken, ontwerp een leuke kast en bouwen maar.

Er zijn genoeg van die MOD freaks op het net te vinden om idee op te doen.
Pagina: 1 ... 16 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.