Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Je kan niet meer als 1Gbit per sessie halen he :)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Extera schreef op zondag 21 maart 2010 @ 19:53:
Je kan niet meer als 1Gbit per sessie halen he :)
Om dit eventjes te verduidelijken.

1 host naar 1 host = altijd 1Gbit. Ook al beschikken beide hosts over 4Gbit trunks. De enigste mogelijkheid om dat op te lossen is 10Gbit te gebruiken.

Ik werk zelf vrij veel met teaming/802.3ad/LACP/trunk/port channel/etc. verbindingen vanwege de backup servers welke ik neer zet voor mijn werk. Deze server hangen aan bijvoorbeeld 2xLTO4 (120MB/sec native, 1,5:1 compressie 180MB/sec). Die kunnen samen dus met gemak 360MB/sec verwerken. Zo lang je maar zorgt dat je genoeg streams van verschillende hosts samenvoegt, is het geen probleem.

Verder dan 4Gbit trunks gaan heeft ook weinig zin, vanwege het inefficiënte mechanisme waarmee het is opgebouwd. 4Gbit haal je ongeveer 3,4Gbit max mee, maar hoe meer je toevoegt hoe slechter het word. Met 8Gbit trunks kom je praktisch niet boven de 4,5Gbit uit. Op dat moment moet je dus naar 10Gbit gaan kijken.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Quindor schreef op zondag 21 maart 2010 @ 20:11:
[...]

Om dit eventjes te verduidelijken.

1 host naar 1 host = altijd 1Gbit. Ook al beschikken beide hosts over 4Gbit trunks. De enigste mogelijkheid om dat op te lossen is 10Gbit te gebruiken.

Ik werk zelf vrij veel met teaming/802.3ad/LACP/trunk/port channel/etc. verbindingen vanwege de backup servers welke ik neer zet voor mijn werk. Deze server hangen aan bijvoorbeeld 2xLTO4 (120MB/sec native, 1,5:1 compressie 180MB/sec). Die kunnen samen dus met gemak 360MB/sec verwerken. Zo lang je maar zorgt dat je genoeg streams van verschillende hosts samenvoegt, is het geen probleem.

Verder dan 4Gbit trunks gaan heeft ook weinig zin, vanwege het inefficiënte mechanisme waarmee het is opgebouwd. 4Gbit haal je ongeveer 3,4Gbit max mee, maar hoe meer je toevoegt hoe slechter het word. Met 8Gbit trunks kom je praktisch niet boven de 4,5Gbit uit. Op dat moment moet je dus naar 10Gbit gaan kijken.
Als je puur uit gaat van teaming heb je gelijk, en haal je niet meer dan 1Gbit tussen host en server..

Maar in iSCSI land is een veelgebruikte oplossing dat je zowel aan de SAN kant als de host kant meerdere nic's en/of ip's hebt, waardoor je meerdere 1Gbps paths opbouwt. Daaroverheen gebruik je dan bijvoorbeeld MPIO of een ander multipathing algoritme om de load te verdelen. Je maakt dan ook geen gebruik van teaming, en je hebt dus ook niet de overhead van teaming.

Het leuke van Equallogic SAN's is dat ze bijvoorbeeld ook iscsi connecties redirecten naar een minder belaste netwerkpoort op de san unit, om de doorvoer te verbeteren.. Daarnaast schrijven ze zelf ook MPIO modules voor gebruik in Windows/ESX/RHEL om bijvoorbeeld het 'least queue depth' algorithme te implementeren, waarbij de client automatisch de meeste data stuurt over de minst belaste path in plaats van domweg round-robin. Slim!

Dit grafiekje had ik nog liggen van een host met 2 nic's die ik in het SAN hing. Ik heb alleen de 2 nic's geconfigureerd en mijn iscsi client naar het san gepoint, en hij doet zelf (door de EQL plugins) alle multipath configuratie :)

Afbeeldingslocatie: http://files.hongens.nl/2009/06/05/atto_eql_nojumbo_flowctrl.png

Dusseh.. als je bijvoorbeeld in je client 4 nics hebt en in je server 4 nics, en zowel je iscsi initiator en iscsi target ondersteunen multipath, dan kun je de 4gbit in principe voltrekken als de disks het aan kunnen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
Een belangrijk onderdeel van de DIY nas is natuurlijk de kast. De resultaten van mijn zoektocht deel ik graag. Ik ben hierbij uitgegaan van minimaal 4 schijven en van standaard hotswap.

Prefab hotswap:
aantal baysKastPrijsOpmerkingen
4Chenbro ES34069€ 188,50Voor expension kaart low profile adapter nodig. Externe voeding.
4Chenbro ES34169€ 136,-Interne voeding en mogelijkheid voor plaatsen pci-e kaart in kast. Pre-order, persoonlijk verwacht ik een prijs eerder in de trend van € 190,-
8Chenbro RM21508BH-011€ 235,-2U rackmount design
12Chenbro RM41416BH-001€ 358,-4U rackmount design
12Chenbro RM31212BH-021€ 420,-3U rackmount design
16Chenbro RM41416BH-021€ 511,-4U rackmount design
20Norcu RCP-4020
Norcu RPC-4220
€ ~4004U rackmount design, import.
4220 heeft betere backplane volgens Q
24Chenbro RM51424€ ?5U rackmount design

Makeshift Hotswap met behulp van hotswap bays:
TypeProductPrijsOpmerking
3-in-2Chieftec SST-2131SAS€ 67,-Past in 2x 5.1/4" sloten.
4-in-3Chieftec SST-3141SAS€ 88,-Past in 3x 5.1/4" sloten.
5-in-3Addonics AE5RCS35NSA
Chenbro SK33502
€ 107,-
€ 174,-
Past in 3x 5.1/4" sloten. Let op dat de kast geen lipjes heeft waarop een 5.1/4" device rust of buig deze terug.

Te combineren met een van deze mooie kastjes. Overigens allen zonder voeding.
#5.1/4"ProductPrijsOpmerking
4xCooler Master Elite 330 331 332 333 334 335€ 29,-Zoek je favoriete versie uit de 33x serie..
9xSharkoon Rebel9 Economy€ 34,-De Rebel9 is in 5 uitvoeringen beschikbaar en tegen een meerprijsje (€ 10-20) kun je gaan voor: cable management system, 250mm side panel fan (ipv 2x 120mm fan), esata top/front connection of aluminium materiaal.
De economy is imho best bang/buck _/-\o_
9xCooler master centurion 590€ 55,-Chassis: SECC, Bezel: Metal mesh+ABS.
Mijn favoriet :9~.
9xAntec Nine Hundred€ 76,-200mm Top Panel Fan
10xCooler Master Cosmos S€ 185,-
12xAntec Twelve Hundred€ 129,501 top 200mm Big Boy 200 blue LED fan
12xLian Li PC-A77B€ 235,-
12xLian Li PC-P80€ 269,-

Deze tabel is tot stand gekomen na vele uren zoeken, het kan natuurlijk zijn dat je iets beters bent tegengekomen of dat je vind dat iets echt in dit lijstje thuishoort. Schroom je niet om dat me te laten weten :).

[ Voor 2% gewijzigd door B3U5 op 22-03-2010 11:48 . Reden: kleine toevoegingen & correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Mooi ding voor een nieuwe headpost, misschien moeten we met de actieve mensen onder ons, een DM maken, zodat we wat dingen kunnen bespreken, de kast die ik mis is deze: pricewatch: Chieftec CA-01B-B-SL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

axis schreef op zondag 21 maart 2010 @ 20:43:
[...]

Als je puur uit gaat van teaming heb je gelijk, en haal je niet meer dan 1Gbit tussen host en server..

Maar in iSCSI land is een veelgebruikte oplossing dat je zowel aan de SAN kant als de host kant meerdere nic's en/of ip's hebt, waardoor je meerdere 1Gbps paths opbouwt. Daaroverheen gebruik je dan bijvoorbeeld MPIO of een ander multipathing algoritme om de load te verdelen. Je maakt dan ook geen gebruik van teaming, en je hebt dus ook niet de overhead van teaming.
Hehehehe, ik ben toevallig equallogic gecertificeerd en heb op kantoor een PS3800XV als speel doosje (ook wel eens mee naar Lanparties of thuis). Dus zeker weten mooi spul! Maar dit kan middels iSCSI, andere zaken kun je niet op die manier verdelen, aangezien de protocollen niet overweg kunnen met round robin of intelligente verdeling van pakketjes over netwerk kaarten. :) Maar iSCSI is de uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Beus206 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:15:
Een belangrijk onderdeel van de DIY nas is natuurlijk de kast. De resultaten van mijn zoektocht deel ik graag. Ik ben hierbij uitgegaan van minimaal 4 schijven en van standaard hotswap.
Dat is ook toevallig. De laatste weken met hetzelfde bezig geweest.

Uitiendelijk er voor gekomen om de chieftec modules in mijn Antec NineHunderd te bouwen. Klein beetje krap, maar zeer goed passende te maken. De chieftec hotswap bays zijn wat langer dan je gewend bent. ;) Maar goed, met wat pas en meet werk, past het perfect.

Ervaring tot nu toe (3 dagen) zijn het geweldige dingen, welke nog goedkoper zijn dan de rest ook! _/-\o_

Ik zal binnenkort eens een paar foto's posten van mijn DIY NASje. ;) Op dit moment 21TB bruto. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
Die is zeker ook leuk, alleen die was buiten mijn scope daar ik perse hotswap wou. Desalniettemin mag deze zeker in een overzicht van geschikte NAS-kasten zonder full-swap capaciteit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Quindor schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:56:
[...]

Dat is ook toevallig. De laatste weken met hetzelfde bezig geweest.

Uitiendelijk er voor gekomen om de chieftec modules in mijn Antec NineHunderd te bouwen. Klein beetje krap, maar zeer goed passende te maken. De chieftec hotswap bays zijn wat langer dan je gewend bent. ;) Maar goed, met wat pas en meet werk, past het perfect.

Ervaring tot nu toe (3 dagen) zijn het geweldige dingen, welke nog goedkoper zijn dan de rest ook! _/-\o_

Ik zal binnenkort eens een paar foto's posten van mijn DIY NASje. ;) Op dit moment 21TB bruto. :D
Eerst zien dan geloven :P
Beus206 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:57:
[...]

Die is zeker ook leuk, alleen die was buiten mijn scope daar ik perse hotswap wou. Desalniettemin mag deze zeker in een overzicht van geschikte NAS-kasten zonder full-swap capaciteit :).
Dat is zeker zo, ik wil daar in tegen ook gene hotswap, al ik hotswap wil spaar ik dan wel weer door voor een Norco.

Aangezien ik volgende week woensdag vrij heb :Y)

Ga ik mij is interesseren in 2TB hardeschijven, ik zie dat de dalingen goed gaan... Dus ik ga is kijken wat we er van kunnen bakken 7(8)7

[ Voor 52% gewijzigd door DJ-Visto op 21-03-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
DJ-Visto schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:00:
[...]
Dat is zeker zo, ik wil daar in tegen ook gene hotswap, al ik hotswap wil spaar ik dan wel weer door voor een Norco.
[...]
Het mooie van dit systeem is dat het mee kan groeien met je capaciteit behoefte én dat je uitgaven daarin meegaan. D.w.z. geen bijzonder grote initiële uitgaven. Je moet toch wat als 'arme' student O-)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Onder het moto, eerst zien dan geloven! ;)

Plaatje is klikbaar voor het album. Comments, vragen, etc. altijd welkom!

7x2TB Samsung F3EG, 1x1TB Samsung F1, 4x Seagate 7200.11 1.5TB
14 + 1 + 6 = 21TB

Raid config is wat ingewikkeld. Draai deels RAID-5, deels Stripes, deels spanned disks.

Alles draait onder VMware ESXi 4.0u1

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_QV2VDG5jw64/S6afFJU7NdI/AAAAAAAAAXI/jWN_vXKEiHE/s576/IMG_4279.JPG

[ Voor 38% gewijzigd door Quindor op 21-03-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:34
Quindor schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:41:

14 + 1 + 6 = 21TB

Raid config is wat ingewikkeld. Draai deels RAID-5, deels Stripes, deels spanned disks.

[afbeelding]
Heel vet, leuke foto ook, qua storage in 1 systeem wordt ik hier geowned, maar dat was ik toch al lang en breed. :) Trouwens ook een knappe voeding er in gezet zo te zien.

Mooie hot-swap modules, ziet er strak uit. Mogelijk heb ik niet goed opgelet, maar dat soort modules zijn meestal best prijzig, welke zijn het en wat kosten die nu eigenlijk? EDIT: van chieftec. Nu nog de prijs :)

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 22-03-2010 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Q schreef op maandag 22 maart 2010 @ 00:50:
[...]

Heel vet, leuke foto ook, qua storage in 1 systeem wordt ik hier geowned, maar dat was ik toch al lang en breed. :) Trouwens ook een knappe voeding er in gezet zo te zien.

Mooie hot-swap modules, ziet er strak uit. Mogelijk heb ik niet goed opgelet, maar dat soort modules zijn meestal best prijzig, welke zijn het en wat kosten die nu eigenlijk? EDIT: van chieftec. Nu nog de prijs :)
Thnx's. Voeding is niet heel spannend naar mijn mening, maar wel goed. Ik heb meerdere corsair voedingen en die bevallen zeer goed. OEM van seasonic, dus kan haast niet mis gaan. ;) Maar ja, zoals met veel, kost wat, maar dan heb je ook wat! (Hoewel ik ze persoonlijk helemaal niet zo duur vind, gekeken naar efficiëntie, geluids productie, etc.)

Alle 4 de hotswap bays kunnen dubbel met stroom aangesloten worden, dus deze heb ik over 2 uitgangen van de voeding verdeelt (het groene en het rode kanaal). Dit om uitval te voorkomen (behuizingen doen het prima met 1 stroom aansluiting). De voeding is een single 12V rail, dus voor de load maakt het in dit geval niet uit.

Totale systeem verbruikt met alle HDD's spinning ongeveer 180 a 190 watt (ESXi met dynamic power management). Mobo is een Gigabyte GA-MA790GP-UD4H met 790GX chipset van AMD met daarin een AMD Phenom II x4 940 @ 3.0Ghz (default) en 8GB memory (zit te denken om naar 12GB te upgraden, als de prijzen wat zakken).

Alleen de bovenste 5 HDD's spinnen down (RDM binnen VMware, vervolgens win2k8 R2 striping). De rest van de 7 (2TB's samsung's) zitten op de adaptec controller welke 1 groot array zijn voor snellere IOps en cache. Spinnen dus niet down. Maar dat is dan weer 5400 RPM, de andere 5 zijn 7200 RPM. Met alleen de 7 samsung draaiende is het ongeveer 140 watt en zonder HDD's ongeveer 100 Watt.

Hot Swap Modules zijn deze, maar de pricewatch laat bij beide de 3 bay en 4 bay de verkeerde plaatjes zien. Dat zijn de plaatjes van de oudere versies. Ik heb de nieuwe SAS versies, welke bij azerty gekocht zijn.

Vragen, opmerkingen, etc. absoluut welkom! Altijd leuk om te bespreken! :D
(benchmarks fix ik morgen eventjes. Piek is 1.5TB/sec binnen vmware van de controller cache! :D)

[ Voor 5% gewijzigd door Quindor op 22-03-2010 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:32
Wat een monster _/-\o_ , kun je dit alles voeden met één enkele voeding?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Nice Quindor! Zeker weer een mooie configuratie er bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

Quindor schreef op maandag 22 maart 2010 @ 01:34:
[...]

Thnx's. Voeding is niet heel spannend naar mijn mening, maar wel goed. Ik heb meerdere corsair voedingen en die bevallen zeer goed. OEM van seasonic, dus kan haast niet mis gaan. ;) Maar ja, zoals met veel, kost wat, maar dan heb je ook wat! (Hoewel ik ze persoonlijk helemaal niet zo duur vind, gekeken naar efficiëntie, geluids productie, etc.)

Alle 4 de hotswap bays kunnen dubbel met stroom aangesloten worden, dus deze heb ik over 2 uitgangen van de voeding verdeelt (het groene en het rode kanaal). Dit om uitval te voorkomen (behuizingen doen het prima met 1 stroom aansluiting). De voeding is een single 12V rail, dus voor de load maakt het in dit geval niet uit.

Totale systeem verbruikt met alle HDD's spinning ongeveer 180 a 190 watt (ESXi met dynamic power management). Mobo is een Gigabyte GA-MA790GP-UD4H met 790GX chipset van AMD met daarin een AMD Phenom II x4 940 @ 3.0Ghz (default) en 8GB memory (zit te denken om naar 12GB te upgraden, als de prijzen wat zakken).

Alleen de bovenste 5 HDD's spinnen down (RDM binnen VMware, vervolgens win2k8 R2 striping). De rest van de 7 (2TB's samsung's) zitten op de adaptec controller welke 1 groot array zijn voor snellere IOps en cache. Spinnen dus niet down. Maar dat is dan weer 5400 RPM, de andere 5 zijn 7200 RPM. Met alleen de 7 samsung draaiende is het ongeveer 140 watt en zonder HDD's ongeveer 100 Watt.

Hot Swap Modules zijn deze, maar de pricewatch laat bij beide de 3 bay en 4 bay de verkeerde plaatjes zien. Dat zijn de plaatjes van de oudere versies. Ik heb de nieuwe SAS versies, welke bij azerty gekocht zijn.

Vragen, opmerkingen, etc. absoluut welkom! Altijd leuk om te bespreken! :D
(benchmarks fix ik morgen eventjes. Piek is 1.5TB/sec binnen vmware van de controller cache! :D)
Welkom! Ik heb ook in mijn beide machines Corsair omwille dezelfde reden.Geen problemen met ESXi en de 790GX?

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:58
Deze tabel is tot stand gekomen na vele uren zoeken, het kan natuurlijk zijn dat je iets beters bent tegengekomen of dat je vind dat iets echt in dit lijstje thuishoort. Schroom je niet om dat me te laten weten :).
Toestemming om de tabel die gemaakt is na uren zoeken in seconden te jatten voor de nieuwe startpost? :+
DJ-Visto schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:52:
Mooi ding voor een nieuwe headpost, misschien moeten we met de actieve mensen onder ons, een DM maken, zodat we wat dingen kunnen bespreken, de kast die ik mis is deze: pricewatch: Chieftec CA-01B-B-SL
Komt eraan, ik wil zelf de startpost uiterlijk op woensdag neerzetten. :) (Of Reinman moet nog echt wat intressants hebben waardoor we de boel nog éénmaal iets uitstellen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

lampie1979 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 08:01:
[...]

Welkom! Ik heb ook in mijn beide machines Corsair omwille dezelfde reden.Geen problemen met ESXi en de 790GX?
No problems, werkt eigenlijk sinds dag 1 vlekkeloos (mobo, cpu, mem, etc. nu ongeveer 1 jaar in gebruik). Eerst ESXi 3.5 gedraaid en toen meteen over gegaan op ESXi 4.0 (aanrader!!)

Hiervoor had ik een Adaptec 3805 in gebruik en een Perc 5/i, beide in hetzelfde mobo, werkte perfect. Nu heb ik dat verwisseld voor een Adaptec 5805 en de mobo controller. Gisteren 6TB van 5805 array's naar de mobo controller (windows striping) array's gemoved, geen enkele krimp gegeven. Snelheden tussen de 150MB/sec en 250MB/sec en 100% stabiel.

Het enigste is dat je onboard netwerk kaart niet werkt. Daar zijn in elkaar geprutste drivers voor, maar ik hoor wisselende verhalen daarmee. Ik heb er zelf 2xIntel PRO 1000/PT in zitten. Kosten 30 a 40 euro per stuk, maar zijn het geld meer dan waard!

Deels is dit mijn thuis test en productie machine (storage/mail/download, etc.) en uiteraard VMware om zakelijke dingen te kunnen testen (Netbackup oa). Maar ook gebruik ik deze machine op lanparties (binnenkort the-party in eindhoven! :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Quindor schreef op maandag 22 maart 2010 @ 10:34:
[...]
Ik heb er zelf 2xIntel PRO 1000/PT in zitten. Kosten 30 a 40 euro per stuk, maar zijn het geld meer dan waard!
Kun jij die dan bestellen en aan mij doorverkopen met een kleine winstmarge voor jezelf? :+ De kaartjes kosten het dubbele, zo'n 70-80 euro. Alleen waarom een PT, in plaats van de CT?
De CT kost zo'n 30 euro en is de betere (zie ook hier). Of weigert ESXi de CT te gebruiken en wel de PT?

In ieder geval moet ik maar eens met ESXi gaan spelen, want ik loop nu toch wel tegen wat hinderlijke problemen na de laatste updates van een OS. Voortaan wil ik toch echt van het exacte OS een testje kunnen draaien of het werkt en niet met een zelfde OS maar dan in een andere omgeving. Het enige waar ik nu nog tegenaanloop is hoe ik met de storage (met name de IMAP gegevens) moet omgaan. Maar goed, dat is nogal offtopic.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ziet er goed uit. Die drivebays zijn echt veel beter dan die oude no-name zooi die je op veel sites tegenkomt voor twee keer dat bedrag.

Verbruik valt ook wel mee. Gebruik je staggered spinup op de raid controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Puch-Maxi schreef op maandag 22 maart 2010 @ 02:02:
Wat een monster _/-\o_ , kun je dit alles voeden met één enkele voeding?
Ja hoor, geen enkel probleem.

Waar je op moet letten met voedingen is dat je altijd binnen het juiste efficiëntie bereik blijft zitten, en natuurlijk dat je ze niet overbelast!

Over het algemeen moet je bij voedingen boven de 20% gebruik zitten en niet boven de 80% gebruik van de opgegeven wattage. Dit gemeten intern in de pc, dus niet aan het stopcontact. Hier kun je de gegevens van mijn voeding vinden. Zoals je ziet heb ik een aardig efficiënte voeding en heeft deze het 80plus bronze certificaat (Met 110V, 230V zoals hier in europa is meestal nog net 1% efficiënter). Dat betekend dat hij in de aanschaf wellicht net wat duurder is, maar dat deze in het verbruik efficiënter is en dus minder stroom kost! Aangezien dit systeem 24Hr per dag aanstaat, kan dat al snel optellen! Verder vind ik het modulaire kabel gebruik zeer handig, zeker aangezien ik nu enkele van deze voedingen bezit, en de kabels tussen dezelfde lijn uitwisselbaar zijn!

Aangezien ik aan het stopcontact meet, moet je de efficiëntie waarde van je voeding er eerst aftrekken. Dus stel ik schrijf 200 watt, en de voeding is dat op dat moment 84% efficiënt, dan komt je uit op en echt verbruik van 168 watt, wat de voeding moet leveren aan het systeem. Er word dus 32 watt verspild in de conversie. Zou de voeding 72% efficiënt zijn (iets oudere generatie voeding) dan zou je uitkomen op een 56 watt welke verspild werd. Wat je dus extra hitte oplevert en een hogere stroom rekening. |:( Goed op letten dus! Een voeding van 600 Watt of 800 Watt of zelfs 1000 watt in dit systeem, zou alleen maar meer kosten in aanschaf EN in gebruik.

De volgende gegevens, met een watt meter gemeten in het stopt contact. Tijdens aanzetten van het systeem ongeveer 300 Watt, fully idle met 5 disken in spindown ~140 Watt, alle disken actief ~180 watt, alle disken actief read/write ~240 Watt. Alles ruim binnen het bereik van wat de voeding kan leveren. Zelfs als alle disken tegelijk trachten up te spinnen.
Gebruik je staggered spinup op de raid controller?
Verder heb ik nog eventjes bij mijn voeding opgezocht hoeveel deze kan leveren op 12V. 3.5" HDD's gebruik het meeste vanaf de 12V lijn voor het spinnen van de motoren van de spindels. Dus je moet zorgen dat je daarop genoeg capaciteit kan leveren voor de spinup OF met staggerd spinup gaan werken. Gekeken naar mijn voeding kan deze 396Watt leveren op zijn single 12V rail. Meer dan genoeg dus om mijn complete systeem een powerup te geven, zonder de voeding een echte klap te verkopen (aangezien de corsair HX lijn het *echt* continu kan leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dat is zo goed aan die Corsair voedingen: gewoon een enkele vette 12-volt rail zodat je geen gezeik hebt met het overbelasten van individuele rails + dat je de disks over de rails moet verdelen.

De laatste post in deze thread toont een screenshot dat de PT variant van de e1000 weldegelijk alles kan?

http://hardforum.com/showthread.php?t=1386042

[ Voor 28% gewijzigd door Q op 22-03-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Prefab hotswap:
aantal baysKastPrijsOpmerkingen
4Chenbro ES34069€ 188,50Voor expension kaart low profile adapter nodig. Externe voeding.
4Chenbro ES34169€ 136,-Interne voeding en mogelijkheid voor plaatsen pci-e kaart in kast. Pre-order, persoonlijk verwacht ik een prijs eerder in de trend van € 190,-
8Chenbro RM21508BH-011€ 235,-2U rackmount design
12Chenbro RM41416BH-001€ 358,-4U rackmount design
12Chenbro RM31212BH-021€ 420,-3U rackmount design
16Chenbro RM41416BH-021€ 511,-4U rackmount design
20Norcu RCP-4020€ ?4U rackmount design
24Chenbro RM51424€ ?5U rackmount design

Makeshift Hotswap met behulp van hotswap bays:
TypeProductPrijsOpmerking
3-in-2Chieftec SST-2131SAS€ 67,-Past in 2x 5.1/4" sloten.
4-in-3Chieftec SST-3141SAS€ 88,-Past in 3x 5.1/4" sloten.
5-in-3Addonics AE5RCS35NSA
Chenbro SK33502
€ 107,-
€ 174,-
Past in 3x 5.1/4" sloten. Let op dat de kast geen lipjes heeft waarop een 5.1/4" device rust of buig deze terug.

Te combineren met een van deze mooie kastjes. Overigens allen zonder voeding.
#5.1/4"ProductPrijsOpmerking
4xCooler Master Elite 330 331 332 333 334 335€ 29,-Zoek je favoriete versie uit de 33x serie..
9xSharkoon Rebel9 Economy€ 34,-De Rebel9 is in 5 uitvoeringen beschikbaar en tegen een meerprijsje (€ 10-20) kun je gaan voor: cable management system, 250mm side panel fan (ipv 2x 120mm fan), esata top/front connection of aluminium materiaal.
De economy is imho best bang/buck _/-\o_
9xCooler master centurion 590€ 55,-Chassis: SECC, Bezel: Metal mesh+ABS.
Mijn favoriet :9~.
9xAntec Nine Hundred€ 76,-200mm Top Panel Fan
10xCooler Master Cosmos S€ 185,-
12xAntec Twelve Hundred€ 129,501 top 200mm Big Boy 200™ blue LED fan
12xLian Li PC-A77B€ 235,-
12xLian Li PC-P80€ 269,-

Mooie lijst!

Reken voor de Norco-4020 ongeveer 400 euro inclusief verzendkosten uit Amerika. Noteer anders bij die kasten ook hoeveel HD's er in kunnen. De Norco-4220 is de opvolger en die is beter qua backplane, noem die anders ook.

Kan dit niet in de start post van het volgende topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Dadona schreef op maandag 22 maart 2010 @ 10:47:
[...]
Kun jij die dan bestellen en aan mij doorverkopen met een kleine winstmarge voor jezelf? :+ De kaartjes kosten het dubbele, zo'n 70-80 euro. Alleen waarom een PT, in plaats van de CT?
De CT kost zo'n 30 euro en is de betere (zie ook hier). Of weigert ESXi de CT te gebruiken en wel de PT?
Hmm, ik heb die kaartjes ongeveer twee jaar geleden gekocht. Vervolgens vorig jaar gaan gebruik in QuinFTP Gen 6.0. Toen (2 jaar geleden) heb ik ze toch echt voor een 30 euro per stuk gekocht? :S

De CT adapter bestond toen nog niet geloof ik. Of die goed werken binnen VMware zul je eventjes op het web rond moeten zoeken. HCL van VMware zelf is altijd een safe bet, en anders de verschillende forum's. Maar ik heb mijn config zo gehouden zodat ik geen alternatieve oem.tgz en dat soort zaken nodig heb.

En dat stukje op het HARDocp forum, euhm. Die gast moet betere research doen, enkele van de zaken welke hij beschrijft doet het kaartje doet het toch zeker. Precies weet ik het zo eventjes niet, maar naar mijn mening doen ze het prima. Goed, laatste post beschrijft het inderdaad al! PT kaartje zijn geen 'lullige' kaartjes. ;)

Wel eens kijken of die CT's betere virtualisatie features ondersteunen, dat zou wel tof zijn! :D

Anymore questions? Mijn motto is altijd, share the knowledge! :D

[ Voor 19% gewijzigd door Quindor op 22-03-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Hmm, dat deel was mij even ontgaan (destijds). Ik deed het even uit mijn hoofd voor wat CT en PT en pakte de bookmark er even bij. Maar dan nog blijft de vraag staan waarom je voor de PT zou moeten gaan. In ieder geval heb ik hier een CT liggen, dus die zal ik wel eerst eens uitproberen met ESXi.
En Q, ik had al aangegeven de tabel graag op te nemen in de nieuwe startpost. Laatste verzoekjes en interessante zaken die terug zouden kunnen komen kun je wel via een DM aan mij doorgeven. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Dadona op 22-03-2010 11:19 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
Dadona schreef op maandag 22 maart 2010 @ 09:57:
[...]
Toestemming om de tabel die gemaakt is na uren zoeken in seconden te jatten voor de nieuwe startpost? :+
Ja hoor, geen probleem, ik voel me vereerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Hier zijn wat benchmarks te vinden (klik op plaatje). Benchmarks zijn van 7x2TB Samsung F3EG op een Adaptec 5805 (512MB cache).

De benchmarks via mijn desktop zijn vanuit Windows 7 x64 gemaakt. De benchmarks op mijn server zijn gemaakt draaiende onder VMware ESXi 4.0u1 met daarin een Windows 2008 SP2 R2 x64 guest. Plaatjes zijn nog niet allemaal even duidelijk, maar ik ga proberen deze vandaag van commentaar te voorzien, zodat duidelijk wat wat is!

Deze klikbare is een leuke. Binnen VMware, 1.6GB/sec read vanuit de cache! :D :D
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_QV2VDG5jw64/S6ak7H1xREI/AAAAAAAAAZE/HS3RfHqrK1g/s912/adaptec_5805_7x2TB%20Sam%20F3EG-raid5_invmware_paravirt.jpg

Questions, vragen, opmerkingen, discussies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Dadona schreef op maandag 22 maart 2010 @ 10:47:
[...]

In ieder geval moet ik maar eens met ESXi gaan spelen, want ik loop nu toch wel tegen wat hinderlijke problemen na de laatste updates van een OS. Voortaan wil ik toch echt van het exacte OS een testje kunnen draaien of het werkt en niet met een zelfde OS maar dan in een andere omgeving. Het enige waar ik nu nog tegenaanloop is hoe ik met de storage (met name de IMAP gegevens) moet omgaan. Maar goed, dat is nogal offtopic.
Die 1000 CT werkt prima icm met ESXi4..!

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Quindor schreef op maandag 22 maart 2010 @ 11:13:
[...]

Hmm, ik heb die kaartjes ongeveer twee jaar geleden gekocht. Vervolgens vorig jaar gaan gebruik in QuinFTP Gen 6.0. Toen (2 jaar geleden) heb ik ze toch echt voor een 30 euro per stuk gekocht? :S

De CT adapter bestond toen nog niet geloof ik. Of die goed werken binnen VMware zul je eventjes op het web rond moeten zoeken. HCL van VMware zelf is altijd een safe bet, en anders de verschillende forum's. Maar ik heb mijn config zo gehouden zodat ik geen alternatieve oem.tgz en dat soort zaken nodig heb.

En dat stukje op het HARDocp forum, euhm. Die gast moet betere research doen, enkele van de zaken welke hij beschrijft doet het kaartje doet het toch zeker. Precies weet ik het zo eventjes niet, maar naar mijn mening doen ze het prima. Goed, laatste post beschrijft het inderdaad al! PT kaartje zijn geen 'lullige' kaartjes. ;)

Wel eens kijken of die CT's betere virtualisatie features ondersteunen, dat zou wel tof zijn! :D

Anymore questions? Mijn motto is altijd, share the knowledge! :D
Zet even je DM aan:)

Trouwens een leuke compatibelitel lijst voor esxi: http://www.vm-help.com//esx40i/esx40_whitebox_HCL.php

Mooi voor in de headpost.

[ Voor 5% gewijzigd door DJ-Visto op 22-03-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

DJ-Visto schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:39:
[...]

Zet even je DM aan:)

Trouwens een leuke compatibelitel lijst voor esxi: http://www.vm-help.com//esx40i/esx40_whitebox_HCL.php

Mooi voor in de headpost.
Mooie lijst, zekers. Maar lees heel goed de forum topics welke bij het kaartje horen welke je wilt gebruiken. Soms werkt het niet helemaal, of ook niet bij iedereen, etc.

Ook is het vaak zo dat je hiervoor bepaalde files moet aanpassen. Dat kan soms lastig zijn en maakt je installatie ook unsupported. Nou is dat vaak niet zo erg, maar je moet ook zeer goed oppassen met upgrades, etc.

Maar goed deze lijst, en dit forum zijn verder zeer goede resources. Mijn config staat er ook al op sinds deze gebouwd is! Binnenkort maar eens updaten. ;)

DM staat aan!

[ Voor 10% gewijzigd door Quindor op 22-03-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Quindor schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:00:
[...]

Mooie lijst, zekers. Maar lees heel goed de forum topics welke bij het kaartje horen welke je wilt gebruiken. Soms werkt het niet helemaal, of ook niet bij iedereen, etc.

Ook is het vaak zo dat je hiervoor bepaalde files moet aanpassen. Dat kan soms lastig zijn en maakt je installatie ook unsupported. Nou is dat vaak niet zo erg, maar je moet ook zeer goed oppassen met upgrades, etc.

Maar goed deze lijst, en dit forum zijn verder zeer goede resources. Mijn config staat er ook al op sinds deze gebouwd is! Binnenkort maar eens updaten. ;)

DM staat aan!
Dat zeker, mijn Asus M4A78 PRO is compatibel, maar onboard nic werkt niet dus die is oranje. Gewoon even aflezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Quindor schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:34:
Hier zijn wat benchmarks te vinden (klik op plaatje). Benchmarks zijn van 7x2TB Samsung F3EG op een Adaptec 5805 (512MB cache).

De benchmarks via mijn desktop zijn vanuit Windows 7 x64 gemaakt. De benchmarks op mijn server zijn gemaakt draaiende onder VMware ESXi 4.0u1 met daarin een Windows 2008 SP2 R2 x64 guest. Plaatjes zijn nog niet allemaal even duidelijk, maar ik ga proberen deze vandaag van commentaar te voorzien, zodat duidelijk wat wat is!

Deze klikbare is een leuke. Binnen VMware, 1.6TB/sec read vanuit de cache! :D :D
[afbeelding]

Questions, vragen, opmerkingen, discussies!
Je bedoelt 1.6 GB/s? Wat nog steeds erg pittig is. De echte snelheid van de array ligt als ik het zo zie rond de 600/700 MB/s? Meer dan genoeg volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Q schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:49:
[...]

Je bedoelt 1.6 GB/s? Wat nog steeds erg pittig is. De echte snelheid van de array ligt als ik het zo zie rond de 600/700 MB/s? Meer dan genoeg volgens mij.
Errr... ik zat eventjes te dromen inderdaad! :P Moet natuurlijk GB zijn (post eventjes aangepast).
Echte snelheid ligt rond de 600MB/sec inderdaad, wat me niet tegenvalt van eco 5400RPM diskjes. Was ook de insteek. :) (minder stroom verbruik) IOps zijn dan ook niet echt geweldig, maar allemaal bij elkaar is het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
Quindor schreef op maandag 22 maart 2010 @ 11:06:
[...]

Ja hoor, geen enkel probleem.

Waar je op moet letten met voedingen is dat je altijd binnen het juiste efficiëntie bereik blijft zitten, en natuurlijk dat je ze niet overbelast!

Over het algemeen moet je bij voedingen boven de 20% gebruik zitten en niet boven de 80% gebruik van de opgegeven wattage. Dit gemeten intern in de pc, dus niet aan het stopcontact. Hier kun je de gegevens van mijn voeding vinden. Zoals je ziet heb ik een aardig efficiënte voeding en heeft deze het 80plus bronze certificaat (Met 110V, 230V zoals hier in europa is meestal nog net 1% efficiënter). Dat betekend dat hij in de aanschaf wellicht net wat duurder is, maar dat deze in het verbruik efficiënter is en dus minder stroom kost! Aangezien dit systeem 24Hr per dag aanstaat, kan dat al snel optellen! Verder vind ik het modulaire kabel gebruik zeer handig, zeker aangezien ik nu enkele van deze voedingen bezit, en de kabels tussen dezelfde lijn uitwisselbaar zijn!

Aangezien ik aan het stopcontact meet, moet je de efficiëntie waarde van je voeding er eerst aftrekken. Dus stel ik schrijf 200 watt, en de voeding is dat op dat moment 84% efficiënt, dan komt je uit op en echt verbruik van 168 watt, wat de voeding moet leveren aan het systeem. Er word dus 32 watt verspild in de conversie. Zou de voeding 72% efficiënt zijn (iets oudere generatie voeding) dan zou je uitkomen op een 56 watt welke verspild werd. Wat je dus extra hitte oplevert en een hogere stroom rekening. |:( Goed op letten dus! Een voeding van 600 Watt of 800 Watt of zelfs 1000 watt in dit systeem, zou alleen maar meer kosten in aanschaf EN in gebruik.

De volgende gegevens, met een watt meter gemeten in het stopt contact. Tijdens aanzetten van het systeem ongeveer 300 Watt, fully idle met 5 disken in spindown ~140 Watt, alle disken actief ~180 watt, alle disken actief read/write ~240 Watt. Alles ruim binnen het bereik van wat de voeding kan leveren. Zelfs als alle disken tegelijk trachten up te spinnen.

[...]

Verder heb ik nog eventjes bij mijn voeding opgezocht hoeveel deze kan leveren op 12V. 3.5" HDD's gebruik het meeste vanaf de 12V lijn voor het spinnen van de motoren van de spindels. Dus je moet zorgen dat je daarop genoeg capaciteit kan leveren voor de spinup OF met staggerd spinup gaan werken. Gekeken naar mijn voeding kan deze 396Watt leveren op zijn single 12V rail. Meer dan genoeg dus om mijn complete systeem een powerup te geven, zonder de voeding een echte klap te verkopen (aangezien de corsair HX lijn het *echt* continu kan leveren).
dus als ik jou verhaal goed interpreteer zou het onnodig zijn om voor mijn beoogde setup van 22 schijven een voeding te kopen van 850watt. aangezien je zelf nu "maar" een 450 watt voeding gebruikt (van een gerenommeerd merk natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

DJ-NaRRa schreef op maandag 22 maart 2010 @ 16:27:
[...]

dus als ik jou verhaal goed interpreteer zou het onnodig zijn om voor mijn beoogde setup van 22 schijven een voeding te kopen van 850watt. aangezien je zelf nu "maar" een 450 watt voeding gebruikt (van een gerenommeerd merk natuurlijk)
Ja, maar alles valt te berekenen. Dit zijn 12 schijven namelijk, waarvan het grootste deel 5400 RPM eco schijven zijn.

Kijk hoeveel watt elke schijf idle, normaal en bij piek trekt. Upspin staat er ook soms bij, maar niet altijd. Neem dan piek met een aardige (50%) marge er bovenop.

Laten we mijn schijven , de Samsung HD203WI (2TB F3EG EcoGreen) als voorbeeld nemen. De specs kun je via deze link vinden (alleen op de us site, nederlandse site kent de schijf helemaal niet. :S (Voltage verschil tussen US en EU maakt na de voeding niets meer uit)

Hier zie ik het volgende :

Voltage +5V±5%
Spin-up Current (Max.) 2.0A
Seek (typical) 7.1W
Read/Write (typical) 6.2W
Idle (typical) 5.4W
Standby (typical) 1W
Sleep (typical) 1W

Zo te zien laat samsung dus wel zijn spinup benodigdheden zien. Maar dan alleen in ampere, niet in wattage. Volgens mij werkt die formule ongeveer als ampere * voltage = wattage. Dat zou betekenen (2 * 12) dat er maximaal 14 watt word getrokken bij spinup.

Laten we er eventjes vanuit gaan dat je systeem zonder disken 100 watt trekt bij het aanzetten (bij mij het geval, uit het stopcontact gemeten, dus moet nog efficiëntie conversie overheen, maar goed, 100 watt).

Als je net als mij 7 van deze disken hebt, moet je zorgen dat je 14 * 7 = 98 watt piek hebt om dat op te vangen. Aangezien ik ook nog 5 andere disken heb, welke wel 7200RPM zijn, reken ik daarvoor 18 watt per disk, dat komt neer op 90 watt. Bij elkaar dus zo'n 90 + 98 = 188 watt piek bij het opstarten van de HDD's. Met de 100 watt van mijn systeem er bij komt dat neer op zo'n 288 watt.

Ik reken alle voltages eventjes als 12 Volt (is in de praktijk niet zo). Aangezien mijn voeding 396 Watt op 12V kan leveren, zit ik dus ruim binnen de marge, piek of niet. Fatsoenlijke voedingen rekenen overigens nooit in piek vermogen maar in continu vermogen.

Stel, je neemt 24 van deze samsung disken. Dan moet je 24 * 14 = 336 watt aan 12V vermogen hebben tijdens het opstarten voor puur je schijven. Daarna zullen ze altijd minder verbruiken. Met nog 100 watt systeem erbij, kom je op 436 watt uit. Aangezien we hebben gezegd in het begin dat we alles "intern" meten valt dit net binnen de marges van de voeding. Maar is het ver boven de 80% grens welke ik in eerdere posts heb gesteld. Naar mijn mening dus ook niet aan te raden. Hiervoor zou ik een 550 a 600 Watt voeding nemen. Dan zit je weer mooi in de marges.

Let hierbij wel goed op. Zoek de 12V lijnen van je voeding op. Zoals je eerder hebt kunnen lezen kan mijn voeding 396Watt 12V op 1 rail. Maar dit kan in een andere voeding net zo goed over 3 rails verdeeld zijn. Probeer je dit dan vervolgens toch uit 1 kabeltje te trekken, of zelfs meerdere (ligt eraan hoe de kabels intern in je voeding lopen) dan trek je die voeding stuk binnen een tijdje. Terwijl dit bijvoorbeeld een 850 Watt voeding is. Let daar dus heel erg goed op. Ook moet je proberen je rails niet "scheef" te trekken, en dus je vermogen over alle rails in je voeding verdelen (geld overigens niet alleen met HDD's, maar ook met videokaarten, en andere rand apparatuur).

Een regel : Hoe meer platters, hoe zwaarder de motor, dus meer opstart vermogen benodigd.

Dan, als laatste. Deze berekeningen zijn een voorbeeld (naar mijn eigen systeem), dus een voorbeeld systeem, met voorbeeld schijven. Ga jij Dual Quad-Core Intel gebruiken met daarbij 22 hitachi 5 platter 7200RPM disken. Dan kom je op compleet andere waardes uit! En moet je dus ook zorgen voor een voeding welke daarbij past.

Idle vermogen kun je op deze manier ook berekenen, etc.

Hopelijk word het zo een stukje duidelijker, maar een goed punt van discussie!

[ Voor 6% gewijzigd door Quindor op 22-03-2010 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Hardeschijven voor een NAS, nadat ik ook nog steeds mijn schijven moet kopen :P Ga ik toch eens een lijstje droppen met 'NAS' schijven. Maar ik doe zuinig en gewoon door elkaar, waarom? Omdat ik niet zo 'zuinig' expert ben ;) Het zijn wel allemaal 2TB schijven.

Schijven:
NaamPrijsRPMOpmerkingen
Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 119,905400Eigenlijk niet veel ;)
Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 122,-7200Niet veel, heeft wel 5platters waardoor ze erg warm kunnen worden met veel
Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB€ 122,635400Is onze vertrouwde Western Digital, zijn goeie schijven, geen idee waarom ik ze niet zou nemen.
Samsung Spinpoint F3 HD203WI€ 125,705400Nadat ze in de F1 serie een brakke RAID versie hadden, hebben ze dit zeker herstelt in de F3 serie, ik heb voor een klanten pc 3x500GB RAID5 (onboard raid array;)) en die doen het voor als nog perfect, geen rare uitvallen!
Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB€ 141,245900Beetje gare schijven zie dit topic!

Er zijn natuurlijk nog meer schijven te vinden in de PW, maar dat is erg veel werk, vooral om overal comments bij te zetten, mijn persoonlijke keuze gaat uit naar de 3de schijf (Western Digital Caviar Green). En aangezien de Hitachi's erg heet worden, zie ik de meerwaarden van 63 cent.

[ Voor 30% gewijzigd door DJ-Visto op 22-03-2010 19:19 . Reden: Ja nu is het ongeveer klaar.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

DJ-Visto schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:03:
Hardeschijven voor een NAS, nadat ik ook nog steeds mijn schijven moet kopen :P Ga ik toch eens een lijstje droppen met 'NAS' schijven. Maar ik doe zuinig en gewoon door elkaar, waarom? Omdat ik niet zo 'zuinig' expert ben ;) Het zijn wel allemaal 2TB schijven.

Schijven:
NaamPrijsRPMOpmerkingen
Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 119,905400Eigenlijk niet veel ;)
Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 122,-7200Niet veel, heeft wel 5platters waardoor ze erg warm kunnen worden met veel
Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB€ 122,635400Is onze vertrouwde Western Digital, zijn goeie schijven, geen idee waarom ik ze niet zou nemen.
Samsung Spinpoint F3 HD203WI€ 125,705400Nadat ze in de F1 serie een brakke RAID versie hadden, hebben ze dit zeker herstelt in de F3 serie, ik heb voor een klanten pc 3x500GB RAID5 (onboard raid array;)) en die doen het voor als nog perfect, geen rare uitvallen!
Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB€ 141,245900Beetje gare schijven zie dit topic!

Er zijn natuurlijk nog meer schijven te vinden in de PW, maar dat is erg veel werk, vooral om overal comments bij te zetten, mijn persoonlijke keuze gaat uit naar de 3de schijf (Western Digital Caviar Green). En aangezien de Hitachi's erg heet worden, zie ik de meerwaarden van 63 cent.
Let op, wil je met een hardware RAID controller gaan werken. Is het belangrijk dat je TLER / CCTL op 7 seconden kunt zetten. De samsung die je noemt ondersteund dat, de WD's inmiddels niet meer (volgens bericht via wdtler, smart nog niet getest). Dit kan belangrijk zijn als je een tijdje met je RAID array wil doen en je geen spontaan droppende disken wilt!

Daarnaast word een hitachi heter dan een WD aangezien de eene op 7200RPM draait en de andere op 5400RPM. De echte heette hitachi was met 5 platters voor de 2TB versie, die is inmiddels al terug gebracht naar 4 (net zoals de rest).

Verder is wellicht stroom verbruik ook interessant! Vaak kun je dat bepalen aan 5400RPM of 7200RPM. Wil je snelheid/IOps of wil je zuinig?

[ Voor 6% gewijzigd door Quindor op 22-03-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Quindor schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:13:
[...]

Let op, wil je met een hardware RAID controller gaan werken. Is het belangrijk dat je TLER / CCTL op 7 seconden kunt zetten. De samsung die je noemt ondersteund dat, de WD's inmiddels niet meer (volgens bericht via wdtler, smart nog niet getest). Dit kan belangrijk zijn als je een tijdje met je RAID array wil doen en je geen spontaan droppende disken wilt!

Daarnaast word een hitachi heter dan een WD aangezien de eene op 7200RPM draait en de andere op 5400RPM. De echte heette hitachi was met 5 platters voor de 2TB versie, die is inmiddels al terug gebracht naar 4 (net zoals de rest).

Verder is wellicht stroom verbruik ook interessant! Vaak kun je dat bepalen aan 5400RPM of 7200RPM. Wil je snelheid/IOps of wil je zuinig?
Helemaal gelijk, maar hardware matige RAID moet dat ja, maar misschien leuk voor in deSTARTPOST te vermelden+de tooltjes die dat doen, die weet ik dat niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

DJ-Visto schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:29:
[...]

Helemaal gelijk, maar hardware matige RAID moet dat ja, maar misschien leuk voor in deSTARTPOST te vermelden+de tooltjes die dat doen, die weet ik dat niet. :)
Mjah, dat is een beetje het probleem. Ik denk dat op dit moment het aanraden nog steeds moet blijven dat je RAID schijven koopt voor in een RAID. De informatie om TLER aan te kunnen zetten, hoe, welke schijven en welke controller is te complex om zomaar in een post samen te vatten.

Als daar wat vaart achter komt, denk ik dat het het beste is om dat vervolgens vanaf een andere plek te trekken, zoals hier, waar ik er een post over ben begonnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
DJ-Visto schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:29:
[...]

Een GOT WIKI zou een betere plaats zijn. Maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:21:
[...]

Een GOT WIKI zou een betere plaats zijn. Maar ja...
Dat is inderdaad een goed idee, waar je dit soort dingen op kan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Er is al vaker over een Wiki gesproken, maar hier komt het voorlopig nog niet van. Maar de nieuwe feature dat meerdere mensen aan een startpost kunnen worden gekoppeld kan dit leed een beetje verzachten. Enige dat nodig is, is iemand die het o zo lastige begin maakt. :)
Op zich wil ik vanaf volgende week wel langzaam aan beginnen met een startpost. Deze zou dan 'bovenop' het zuinige computer topic komen te zitten. Deze zou ik graag deze week live willen laten gaan. Doel van dat topic is om een zuinige computer neer te kunnen zetten. Vervolgens zou een nieuw NAS topic die kennis als uitgaanspunt kunnen nemen en kunnen aangeven wat er anders moet om er een mooie NAS van te maken, die niet belachelijk veel verbruikt. Als er andere ideeën zijn, mensen die mee willen helpen of al bezig zijn geweest, geef het aan in het topic, of stuur mij een DM :)
(Hoewel ik stiekem hoop dat de grootmeesters uit deze topic samen de schouders eronder zetten, aangezien ik een relatief beperkte speler in de NAS discussie ben en meer erin rol vanuit zuinigheid met beperkte storage.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Dan zou ik iig willen voorstellen dat er een onderverdeling komt in categorieen. Ik zie vaak de discussie gaan over het meest zuinige platform, dit is natuurlijk een mooi gegev maar niet voor ieder het belangrijkste. Je kan b.v. denken aan, zuinig, gebalanceerd, performance. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lampie1979 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 04:48:
Dan zou ik iig willen voorstellen dat er een onderverdeling komt in categorieen. Ik zie vaak de discussie gaan over het meest zuinige platform, dit is natuurlijk een mooi gegev maar niet voor ieder het belangrijkste. Je kan b.v. denken aan, zuinig, gebalanceerd, performance. Just my 2 cents.
Bij zuinig denk ik eigenlijk direct al niet meer aan DIY. Op zich valt er natuurlijk wel een relatief zuinig NAS systeem te bouwen, maar vergeleken met een echt NAS systeem is dat altijd een slokop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
DIY en zuinig kunnen wel degelijk hand in hand gaan. Sterker nog, er zijn genoeg kant en klare NAS producten die een relatief hoog verbruik hebben, hoger dan wat je met DIY kunt bereiken.
Het zuinigste platform, in alle opzichten, zou terug moeten komen in het andere topic. Het NAS topic zou daarnaar moeten verwijzen en dan inderdaad specifieke wijzigingen moeten voorstellen om er een beter presterende NAS van te maken. Denk hierbij aan aanpassing van de harde schijven, is een WD Green goed genoeg of heeft een WD Black voordelen. Moet je je wat aantrekken van TLER, of alleen bij gebruik van een hardwarematige controller? Dit soort specifiekere zaken houden zich bezig met meer prestaties en wat je daarvoor moet aanpassen aan een super zuinig platform.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als zuinig je eis is kies je dus niet voor een hoog-verbruik kant en klaar NAS product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Quindor schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:41:

14 + 1 + 6 = 21TB

[afbeelding]
Lekker bezig :)
Ik neem aan hardware raid?

Ik zou echt een software raid oplossing willen zien onder vmware, met freenas / freebsd en makkelijke uitbreidingsmogelijkheden.

Trouwens, mooie info over iscsi en port-channels / trunks een pagina terug.
Dat is ook nog een optie. Een zeer zuinige nas, via iscsi aan een esx bak hangen. Mijn switch ondersteund ook trunking (HP 1800-24G) een 4Gbit trunk zou wel erg geil zijn tussen nas en esx bak.

owja, leuke info denk ik.
Na wat zoeken kwam ik deze shop tegen. Toch leuk, een RPC-4220 voor 262 euro :) De shop is nog niet open geloof ik, maar de moeite waard om in de gaten te houden voor de mensen die, net als ik, geen haast hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Extera op 23-03-2010 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Quindor schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:36:
[...]

Ja, maar alles valt te berekenen. Dit zijn 12 schijven namelijk, waarvan het grootste deel 5400 RPM eco schijven zijn.

Kijk hoeveel watt elke schijf idle, normaal en bij piek trekt. Upspin staat er ook soms bij, maar niet altijd. Neem dan piek met een aardige (50%) marge er bovenop.

Laten we mijn schijven , de Samsung HD203WI (2TB F3EG EcoGreen) als voorbeeld nemen. De specs kun je via deze link vinden (alleen op de us site, nederlandse site kent de schijf helemaal niet. :S (Voltage verschil tussen US en EU maakt na de voeding niets meer uit)

Hier zie ik het volgende :

Voltage +5V±5%
Spin-up Current (Max.) 2.0A
Seek (typical) 7.1W
Read/Write (typical) 6.2W
Idle (typical) 5.4W
Standby (typical) 1W
Sleep (typical) 1W

Zo te zien laat samsung dus wel zijn spinup benodigdheden zien. Maar dan alleen in ampere, niet in wattage. Volgens mij werkt die formule ongeveer als ampere * voltage = wattage. Dat zou betekenen (2 * 12) dat er maximaal 14 watt word getrokken bij spinup.

Laten we er eventjes vanuit gaan dat je systeem zonder disken 100 watt trekt bij het aanzetten (bij mij het geval, uit het stopcontact gemeten, dus moet nog efficiëntie conversie overheen, maar goed, 100 watt).

Als je net als mij 7 van deze disken hebt, moet je zorgen dat je 14 * 7 = 98 watt piek hebt om dat op te vangen. Aangezien ik ook nog 5 andere disken heb, welke wel 7200RPM zijn, reken ik daarvoor 18 watt per disk, dat komt neer op 90 watt. Bij elkaar dus zo'n 90 + 98 = 188 watt piek bij het opstarten van de HDD's. Met de 100 watt van mijn systeem er bij komt dat neer op zo'n 288 watt.

Ik reken alle voltages eventjes als 12 Volt (is in de praktijk niet zo). Aangezien mijn voeding 396 Watt op 12V kan leveren, zit ik dus ruim binnen de marge, piek of niet. Fatsoenlijke voedingen rekenen overigens nooit in piek vermogen maar in continu vermogen.

Stel, je neemt 24 van deze samsung disken. Dan moet je 24 * 14 = 336 watt aan 12V vermogen hebben tijdens het opstarten voor puur je schijven. Daarna zullen ze altijd minder verbruiken. Met nog 100 watt systeem erbij, kom je op 436 watt uit. Aangezien we hebben gezegd in het begin dat we alles "intern" meten valt dit net binnen de marges van de voeding. Maar is het ver boven de 80% grens welke ik in eerdere posts heb gesteld. Naar mijn mening dus ook niet aan te raden. Hiervoor zou ik een 550 a 600 Watt voeding nemen. Dan zit je weer mooi in de marges.

Let hierbij wel goed op. Zoek de 12V lijnen van je voeding op. Zoals je eerder hebt kunnen lezen kan mijn voeding 396Watt 12V op 1 rail. Maar dit kan in een andere voeding net zo goed over 3 rails verdeeld zijn. Probeer je dit dan vervolgens toch uit 1 kabeltje te trekken, of zelfs meerdere (ligt eraan hoe de kabels intern in je voeding lopen) dan trek je die voeding stuk binnen een tijdje. Terwijl dit bijvoorbeeld een 850 Watt voeding is. Let daar dus heel erg goed op. Ook moet je proberen je rails niet "scheef" te trekken, en dus je vermogen over alle rails in je voeding verdelen (geld overigens niet alleen met HDD's, maar ook met videokaarten, en andere rand apparatuur).

Een regel : Hoe meer platters, hoe zwaarder de motor, dus meer opstart vermogen benodigd.

Dan, als laatste. Deze berekeningen zijn een voorbeeld (naar mijn eigen systeem), dus een voorbeeld systeem, met voorbeeld schijven. Ga jij Dual Quad-Core Intel gebruiken met daarbij 22 hitachi 5 platter 7200RPM disken. Dan kom je op compleet andere waardes uit! En moet je dus ook zorgen voor een voeding welke daarbij past.

Idle vermogen kun je op deze manier ook berekenen, etc.

Hopelijk word het zo een stukje duidelijker, maar een goed punt van discussie!
Bedankt voor je uitgebreide en zeer informatieve post. Ik zal eens specs gaan opzoeken van de HDD die ik graag had willen gebruiken: pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI

en daar uiteindelijk 20 van. Ik begin met 6 en zal naar gelang ruimtegebrek / cashflow uitbreiden naar 20 stuks.

daarnaast wil ik 2 el cheapo HDD's voor het OS: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10 ST380215A

Dus even jou berekening volgen:

20 X Samsung
Specs:
code:
1
2
3
4
5
Voltage  +5V±5%, +12V±10%
Spin-up Current (Max.)   2.0A (uitgaande van de 12v = 24 * 20 watt = 480 watt spinup
Read/Write (typical)     6.3W * 20 disks = 126 watt
Idle (typical)   5.1W * 20 disks = 102 watt
Standby (typical)    1W * 20 disks = 20 watt

2 X Seagate
code:
1
2
Power Requirement Spin Up (Max) 8.5 Watts * 2 = 17 watt
Power Requirement Idle (Ready)  5.3 Watts * 2 = 10.6 watt

Totaal aan verbruik schijven kom ik dan op:

spin-up: 480 + 17 watt = 497 watt
idle: 102 + 10.6 watt = 113 watt (naar boven afgerond)
write: 126 watt + ? = eventjes uitgegaan van 150 watt
standby: te verwaarlozen laten we zeggen 25 watt.

Ik zoek dus naar een voeding voor de uiteindelijke setup welke 497 + 100 (systeem) + 20 % = 717 watt levert.

Dus ik zou een voeding van 750 watt kunnen gebruiken. aangezien Corsair aan wordt geraden was ik ook van plan er een aan te schaffen.

voor 750 watt kom ik uit op de volgende voeding:

http://www.80plus.org/man...OS%201463_750W_Report.pdf

als ik de specs erbij pak zie ik:
code:
1
2
3
4
Corsair HX750W Features:
Guaranteed to sustain its full rated wattage at an ambient temperature of 50°C
Up to 90% energy-efficiency under real-world load conditions*
Single +12V rail design providing up to 62A

begrijp ik uit deze specs goed dat een single rail van deze voeding 62A * 12V = 744Watt op zijn rail aan kan en dat ik dus in theorie alles zou kunnen aansluiten op 1 kabel van de voeding? of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Extera schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 10:14:
[...]

Ik zou echt een software raid oplossing willen zien onder vmware, met freenas / freebsd en makkelijke uitbreidingsmogelijkheden.

Dat is ook nog een optie. Een zeer zuinige nas, via iscsi aan een esx bak hangen. Mijn switch ondersteund ook trunking (HP 1800-24G) een 4Gbit trunk zou wel erg geil zijn tussen nas en esx bak.

Na wat zoeken kwam ik deze shop tegen. Toch leuk, een RPC-4220 voor 262 euro :) De shop is nog niet open geloof ik, maar de moeite waard om in de gaten te houden voor de mensen die, net als ik, geen haast hebben.
Ik gebruik deels hardware raid (voor alle raid 5 zaken) en deels software RAID via Win2k8 R2 in VMware. Zoals je ziet in de benchmarks kan ik in vmware, uit de software stripes met de controller cache nog steeds 1.5GB/sec lezen. Dus ik zeg dat software raid in een VM prima werkt!

Ik heb het deels met de adaptec draaien en ook deels erlangs via physical RDM's met mijn mobo controller, beetje combi situatie om te kijken wat het beste werkt. Physical RDM's met mobo controller zoek jij. Dan ziet je guest gewoon je disken, alsof ze er rechtstreeks in zitten, zonder tussenkomst van VMFS/Datastores, etc. Op die manier zou je ze eventueel later ook naar een fysiek systeem kunnen verhuizen, zonder problemen met VMDK's/VMFS, etc.

Verder is naar mijn weten iSCSI + trunking uit den boze, daar heeft iSCSI zijn eigen mechanismes voor. Maar weet niet helemaal of je dat bedoelt. Dus 4Gbit is zeker mogelijk (wel erg veel), maar dat zul je dan via round robin of een andere methode binnen iSCSI op moeten lossen. Intern binnen VMware ESX als je de vmxnet 3 adapter gebruikt, zijn de verbindingen 10Gbit.

De aanbieding waaraan je refereert is uitverkocht. Maar was zeker goedkoop!

[ Voor 13% gewijzigd door Quindor op 23-03-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

DJ-NaRRa schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:56:
[...]

Dus even jou berekening volgen:

20 X Samsung
Specs:
code:
1
2
3
4
5
Voltage  +5V±5%, +12V±10%
Spin-up Current (Max.)   2.0A (uitgaande van de 12v = 24 * 20 watt = 480 watt spinup
Read/Write (typical)     6.3W * 20 disks = 126 watt
Idle (typical)   5.1W * 20 disks = 102 watt
Standby (typical)    1W * 20 disks = 20 watt

2 X Seagate
code:
1
2
Power Requirement Spin Up (Max) 8.5 Watts * 2 = 17 watt
Power Requirement Idle (Ready)  5.3 Watts * 2 = 10.6 watt

Totaal aan verbruik schijven kom ik dan op:

spin-up: 480 + 17 watt = 497 watt
idle: 102 + 10.6 watt = 113 watt (naar boven afgerond)
write: 126 watt + ? = eventjes uitgegaan van 150 watt
standby: te verwaarlozen laten we zeggen 25 watt.

Ik zoek dus naar een voeding voor de uiteindelijke setup welke 497 + 100 (systeem) + 20 % = 717 watt levert.
[/code]
begrijp ik uit deze specs goed dat een single rail van deze voeding 62A * 12V = 744Watt op zijn rail aan kan en dat ik dus in theorie alles zou kunnen aansluiten op 1 kabel van de voeding? of zie ik iets over het hoofd?
Hmm, volgens mij heb je daar een klein reken foutje gemaakt. 20 * 2A (max piek spanning bij upspin) moet zijn 2 * 12 = 14 watt. 14 watt * 20 disken = 280 tel daar nog je 100 watt voor systeem bij op en je zit rond de 380. Mijn 450 Watt corsair HX zou dat in theorie net (396 watt max) trekken, maar dat is wel een grote klap om dat bij booten ff te vragen. Ik zou dan minimaal naar een 550 watt of 600 watt model gaan. Laten we weer de 80% grens van de 12volt rail nemen, dan zit je redelijk veilig volgens mij.

Je read/write, idle en standby kloppen prima volgens mij.

Heb je je systeem wel eens gemeten zonder disken? 100 watt is namelijk een waarde welke voor MIJN systeem geld. Dat is niet echt universeel te noemen.

Zoals ik de specs van de voeding lees klopt het inderdaad dat dit op 1 single rail zit. Wel zou ik je disken uiteindelijk verdelen over minimaal 2 of eigenlijk 3 kabels. Anders moet er wel erg veel stroom over dat kabeltje heen.

[ Voor 5% gewijzigd door Quindor op 23-03-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Quindor schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:05:
[...]

Hmm, volgens mij heb je daar een klein reken foutje gemaakt. 20 * 2A (max piek spanning bij upspin) moet zijn 2 * 12 = 14 watt. 14 watt * 20 disken = 280 tel daar nog je 100 watt voor systeem bij op en je zit rond de 380. Mijn 450 Watt corsair HX zou dat in theorie net (396 watt max) trekken, maar dat is wel een grote klap om dat bij booten ff te vragen. Ik zou dan minimaal naar een 550 watt of 600 watt model gaan. Laten we weer de 80% grens van de 12volt rail nemen, dan zit je redelijk veilig volgens mij.

Je read/write, idle en standby kloppen prima volgens mij.

Heb je je systeem wel eens gemeten zonder disken? 100 watt is namelijk een waarde welke voor MIJN systeem geld. Dat is niet echt universeel te noemen.

Zoals ik de specs van de voeding lees klopt het inderdaad dat dit op 1 single rail zit. Wel zou ik je disken uiteindelijk verdelen over minimaal 2 of eigenlijk 3 kabels. Anders moet er wel erg veel stroom over dat kabeltje heen.
dan snap ik je berekening niet hoe jij komt dat 2A * 12V = 14 Watt het is toch Spanning x Stroom = Vermogen? dan kom je op 28 Watt. Hoe kom je dan op de helft daarvan?

Uiteraard is het verstandiger om de disks netjes te verdelen. Dat zal ik ook gaan doen uiteindelijk. Ik heb nog geen meting gedaan van het systeem an sich want ik heb het fysieke systeem nog niet. Ik wil de volgende componenten gaan gebruiken:

code:
1
2
3
AMD Athlon II X2 245 2.90GHz 2MB AM3 Box    
Gigabyte GA-MA785GT-UD3H AMD 785G, SATA2 RAID   
Kingston 2x1GB DDR3 PC10666 CL9.0 Value

Ik heb even gekeken naar verbruik van de spullen, maar heb vooralsnog niets kunnen vinden. Vandaar dat ik gemakshalve even de 100 watt aannam. Later zuller er nog een twee pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8 kaartjes in komen voor de extra schijven. Ik ga dus software raid draaien.

Raid 1 voor de OS disks
Raid 6 voor de data array

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Quindor schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 13:43:
[...]

Ik gebruik deels hardware raid (voor alle raid 5 zaken) en deels software RAID via Win2k8 R2 in VMware. Zoals je ziet in de benchmarks kan ik in vmware, uit de software stripes met de controller cache nog steeds 1.5GB/sec lezen. Dus ik zeg dat software raid in een VM prima werkt!
Yes, meer als snel zat!
Ik heb het deels met de adaptec draaien en ook deels erlangs via physical RDM's met mijn mobo controller, beetje combi situatie om te kijken wat het beste werkt. Physical RDM's met mobo controller zoek jij. Dan ziet je guest gewoon je disken, alsof ze er rechtstreeks in zitten, zonder tussenkomst van VMFS/Datastores, etc. Op die manier zou je ze eventueel later ook naar een fysiek systeem kunnen verhuizen, zonder problemen met VMDK's/VMFS, etc.
Met mijn huidige ESXi 4 server krijg ik het maar niet voor elkaar een disk te mappen (RDM).
Ik zal me er wat verder in verdiepen. Ik wil gaan draaien met een Highpoint 2340 welke ik al in bezit heb. Alleen ga ik de raid functies niet gebruiken zoals ik nu doe.
Verder is naar mijn weten iSCSI + trunking uit den boze, daar heeft iSCSI zijn eigen mechanismes voor. Maar weet niet helemaal of je dat bedoelt. Dus 4Gbit is zeker mogelijk (wel erg veel), maar dat zul je dan via round robin of een andere methode binnen iSCSI op moeten lossen. Intern binnen VMware ESX als je de vmxnet 3 adapter gebruikt, zijn de verbindingen 10Gbit.
Trunking is misschien niet de juiste term. Ik werk veel met HP netwerk apparatuur, en HP noemt een etherchannel nu eenmaal een trunk. In ieder geval heb je een voorzetje gegeven, time to read dus :)
De aanbieding waaraan je refereert is uitverkocht. Maar was zeker goedkoop!
Nope, ik heb die shop gemailt, en hij staat op uitverkocht omdat de shop nog niet open is.
Ze verwachten de cases te gaan leveren, maar het duurt nog wel even begreep ik. En tip voor de mensen zonder haast dus.

Ik ga eens pielen met een linux nas in vmware, altijd leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
[...]

ik vind dit eigenlijk wel een erg interessante kast moet ik zeggen. Iets duurder dan ik beoogd had, maar wel met hot-swappable bays. Als ik hot swap zou willen met een andere kast die ik nu in gedachten heb, dan haal ik er minder ruimte uit en ben ik meer geld kwijt. Dan is dit een zeer rendabele optie als er al 20 van die bays in zitten.

Enige wat ik zo niet kan zien of dat er iets van status leds op de kast / bays zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Je bent geniaal heb mij gelijk maar aangemeld, die norco's kosten daar niks man! Thx! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
DJ-Visto schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:27:
[...]

Je bent geniaal heb mij gelijk maar aangemeld, die norco's kosten daar niks man! Thx! :D
Sorry die moet ik gewoon Quoten NOCRO leverbaar in NL !!!!!!!!! WTF wiehoe :P ff in de gaten houden wil altijd al zo'n kaste hebben O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

LightStar schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:30:
[...]

Sorry die moet ik gewoon Quoten NOCRO leverbaar in NL !!!!!!!!! WTF wiehoe :P ff in de gaten houden wil altijd al zo'n kaste hebben O+
Helaas wel een ding:
Alle getoonde prijzen zijn exclusief BTW. Het totale BTW bedrag ziet u bij het afrekenen. :( O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
@DJ-Visto: Is nog altijd goedkoper dan Importeren + ik heb genoeg aan 20bays :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

LightStar schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:37:
@DJ-Visto: Is nog altijd goedkoper dan Importeren + ik heb genoeg aan 20bays :P
Ik ook wel, voorlopig maar hij mag wel opschieten.. Mijn hardeschijven zitten nu namelijk bijna vol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Die 4220 bij die vage site is een koopje, want de verzendkosten uit Amerika maken de kast doorgaans inclusief BTW en invoerrechten zo'n 400 euro.

Overigens is het knap als je een kast vind met genoeg 5 1/4 sloten voor hot-swap bays om een zelfde aantal schijven kwijt te kunnen voor dat bedrag. Dus als het voor 300 kan, helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:42:
Die 4220 bij die vage site is een koopje, want de verzendkosten uit Amerika maken de kast doorgaans inclusief BTW en invoerrechten zo'n 400 euro.

Overigens is het knap als je een kast vind met genoeg 5 1/4 sloten voor hot-swap bays om een zelfde aantal schijven kwijt te kunnen voor dat bedrag. Dus als het voor 300 kan, helemaal mooi.
Zeker, voor 350 is het al een deal, maar ik ga even kijken of ik niet via via kan orden zonder btw ;)
Het is een vage site, maar mij gaat het er meer om, ik wil die behuizing en eigenlijk geen zin voor het gezeur met douane enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Gisteren begonnen met een backup te maken van mijn NAS. Mijn backup bestaat inmiddels uit 5 WD externe disken van 1,5TB. Erg kostbaar om een backup te maken van zoveel data, maar een mogelijk verlies was gewoon niet acceptabel.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Mocht ik daar wat bestellen dan wil ik dat onder remboers hebben :P je weet nooit met nieuwe bedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

LightStar schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:09:
Mocht ik daar wat bestellen dan wil ik dat onder remboers hebben :P je weet nooit met nieuwe bedrijven
Ik ga hem wel halen, is 14km hier vandaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
ik ben nu al een paar dagen aan het kloten met Debian in Vmware en ik begin er steeds meer tegenop te zien om toch linux te gaan gebruiken.....

mdadm geen problemen mee werkt als een zonnetje...idem voor Samba (na wat gepriel met userrechten).. maar ik krijg met geen enkele mogelijkheid transmission / sabnzbd aan de gang. en dan moet ik nog een ftp server en een dc++ programma zoeken en werkend krijgen....

ik doe alles volgens het boekje en kom de ene na de andere vage nietszeggende foutmelding tegen en / of missende bestanden die er wel zouden moeten staan etc.... Ok ik heb geen verregaande kennis van Linux, maar ik ben snel van begrip en schuw een beetje prutsen ook echt niet... maar bijna een halve week + bezig zijn om twee stukken software werkend te krijgen....dat gaat me een beetje ver. en dan heb ik het nog niet eens over configureren van diezelfde software.....ik weet nu precies weer waarom ik vroeger van linux ben afgestapt.

misschien dat ik toch maar uitwijk naar een andere oplossing, wat weet ik nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

DJ-NaRRa schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:36:
[...]

dan snap ik je berekening niet hoe jij komt dat 2A * 12V = 14 Watt het is toch Spanning x Stroom = Vermogen? dan kom je op 28 Watt. Hoe kom je dan op de helft daarvan?

Uiteraard is het verstandiger om de disks netjes te verdelen. Dat zal ik ook gaan doen uiteindelijk. Ik heb nog geen meting gedaan van het systeem an sich want ik heb het fysieke systeem nog niet. Ik wil de volgende componenten gaan gebruiken:

code:
1
2
3
AMD Athlon II X2 245 2.90GHz 2MB AM3 Box    
Gigabyte GA-MA785GT-UD3H AMD 785G, SATA2 RAID   
Kingston 2x1GB DDR3 PC10666 CL9.0 Value

Ik heb even gekeken naar verbruik van de spullen, maar heb vooralsnog niets kunnen vinden. Vandaar dat ik gemakshalve even de 100 watt aannam. Later zuller er nog een twee pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8 kaartjes in komen voor de extra schijven. Ik ga dus software raid draaien.

Raid 1 voor de OS disks
Raid 6 voor de data array
Dat mobo met cpu en geheugen zou niet zoveel moeten gebruiken. 80 Watt piek, 50 watt idle ofzo? Geen clue, dat zijn schattingen. Aangezien mijn machine een 790GX (meer stroom dan jou chipset) met een Phenom II x4 (wederom meer stroom) en daarbij 8GB (weer meer stroom) is, kun je er redelijk vanuit gaan dat het minder gaat worden. Dus met 100 Watt zit je zowieso veilig.

Per raid kaart zo'n 3 watt rekenen. Hoewel dat vanaf de 3.3v lijnen komt, rekenen ik eigenlijk vaak gewoon alles op 12v aangezien je van al het andere behalve 12v niet snel wat tekort komt. Dus als je alles als 12v rekent, zit je zeker goed. ;) Beetje lomp, maar toch.

Ik snap niet helemaal hoe jij aan 28 watt komt? Je doet het x2 ofzo? 12 volt met 2Ampere is gewoon 14 Watt. :S Zie ook bijvoorbeeld http://www.powerstream.com/Amps-Watts.htm Ook is het naar mijn mening niet logisch dat de spinup spanning 4x zoveel of meer is dan als de disk bij normaal verbruik gebruikt. Ik zeg dat 14 watt voor een 5400rpm 4 platter spindle best logisch is, en dat een moderne 7200 rpm met 4 platters zo'n 18 watt of misschien tegen de 20 watt trekt?

[ Voor 6% gewijzigd door Quindor op 23-03-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DJ-NaRRa schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:12:
ik ben nu al een paar dagen aan het kloten met Debian in Vmware en ik begin er steeds meer tegenop te zien om toch linux te gaan gebruiken.....

mdadm geen problemen mee werkt als een zonnetje...idem voor Samba (na wat gepriel met userrechten).. maar ik krijg met geen enkele mogelijkheid transmission / sabnzbd aan de gang. en dan moet ik nog een ftp server en een dc++ programma zoeken en werkend krijgen....

ik doe alles volgens het boekje en kom de ene na de andere vage nietszeggende foutmelding tegen en / of missende bestanden die er wel zouden moeten staan etc.... Ok ik heb geen verregaande kennis van Linux, maar ik ben snel van begrip en schuw een beetje prutsen ook echt niet... maar bijna een halve week + bezig zijn om twee stukken software werkend te krijgen....dat gaat me een beetje ver. en dan heb ik het nog niet eens over configureren van diezelfde software.....ik weet nu precies weer waarom ik vroeger van linux ben afgestapt.

misschien dat ik toch maar uitwijk naar een andere oplossing, wat weet ik nog niet
Tis hier niet het algemene vragen topic, alsjeblieft open een eigen topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Extera schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:54:
[...]

Yes, meer als snel zat!

[...]

Met mijn huidige ESXi 4 server krijg ik het maar niet voor elkaar een disk te mappen (RDM).
Ik zal me er wat verder in verdiepen. Ik wil gaan draaien met een Highpoint 2340 welke ik al in bezit heb. Alleen ga ik de raid functies niet gebruiken zoals ik nu doe.

[...]

Trunking is misschien niet de juiste term. Ik werk veel met HP netwerk apparatuur, en HP noemt een etherchannel nu eenmaal een trunk. In ieder geval heb je een voorzetje gegeven, time to read dus :)

[...]

Nope, ik heb die shop gemailt, en hij staat op uitverkocht omdat de shop nog niet open is.
Ze verwachten de cases te gaan leveren, maar het duurt nog wel even begreep ik. En tip voor de mensen zonder haast dus.

Ik ga eens pielen met een linux nas in vmware, altijd leuk :)
RDM's : http://www.vm-help.com/esx40i/SATA_RDMs.php

En verder, trunking, etherchannel, bonding, teaming, 802.3ad, LACP, you name it. Doet allemaal ongeveer hetzelfde, iets wat je met iSCSI *niet* wilt doen. Deze regelt dit zelf met MPIO. Maar goed, met lezen kun je het allemaal vinden tegenwoordig! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-Visto schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:27:
[...]

Heey naar jochie! Dat was mijn uitspraak! :D

Vincent gaf de shop op MSN even aan mij door, toen riep ik dat hij geniaal was vanwege de link. Hij heeft erg hoffelijk toegegeven dat het niet zijn genialiteit was maar de jouwe. Bij deze dus hulde!
Extera schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:54:

Mja, trunking, teaming, bonding, you name it, er is vast wel een merk dat het zo noemt ;) Voor zover ik weet is Cisco degene die het etherchannel noemt en houdt zo'n beetje elk merk er een eigen term op na afgezien van 802.3ad.

Ik ben dus van mening dat we niet over termen zoals dat moeten gaan zeiken maar nuttige discussies voeren, en die zie ik hier gelukkig erg veel voorbij komen!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
DJ-Visto schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:30:
[...]

Ik ga hem wel halen, is 14km hier vandaan :P
Nou dat is geen optie voor mij woon in het hoge noorden :P en Waddinxveen is ander kant Nederland zowat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LightStar schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:33:
[...]

Nou dat is geen optie voor mij woon in het hoge noorden :P en Waddinxveen is ander kant Nederland zowat
Noem eens een plaatsnaam? Of in ieder geval een provincie ;) Ik wil er ook eentje gaan ophalen, mogelijk samen met DJ-Visto. Ik woon in Almere, dus het hoge noorden is voor mij al een stuk minder ver weg. Praten we dan over omgeving Groningen, omgeving Leeuwarden, dat idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
DJ-Visto schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:15:
[...]

Tis hier niet het algemene vragen topic, alsjeblieft open een eigen topic!
anders reageer je gewoon even normaal ofzo. ik stel NERGENS in mijn post een vraag. ik geef enkel mijn ervaring en ongenoegen over de afgelopen week.
LightStar schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:33:
[...]

voor mij is een tripje naar waddinxveen ook geen optie. mocht ik daar bestellen, dan wordt het onder rembours.
Quindor schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:13:
[...]

Dat mobo met cpu en geheugen zou niet zoveel moeten gebruiken. 80 Watt piek, 50 watt idle ofzo? Geen clue, dat zijn schattingen. Aangezien mijn machine een 790GX (meer stroom dan jou chipset) met een Phenom II x4 (wederom meer stroom) en daarbij 8GB (weer meer stroom) is, kun je er redelijk vanuit gaan dat het minder gaat worden. Dus met 100 Watt zit je zowieso veilig.

Per raid kaart zo'n 3 watt rekenen. Hoewel dat vanaf de 3.3v lijnen komt, rekenen ik eigenlijk vaak gewoon alles op 12v aangezien je van al het andere behalve 12v niet snel wat tekort komt. Dus als je alles als 12v rekent, zit je zeker goed. ;) Beetje lomp, maar toch.

Ik snap niet helemaal hoe jij aan 28 watt komt? Je doet het x2 ofzo? 12 volt met 2Ampere is gewoon 14 Watt. :S Zie ook bijvoorbeeld http://www.powerstream.com/Amps-Watts.htm Ook is het naar mijn mening niet logisch dat de spinup spanning 4x zoveel of meer is dan als de disk bij normaal verbruik gebruikt. Ik zeg dat 14 watt voor een 5400rpm 4 platter spindle best logisch is, en dat een moderne 7200 rpm met 4 platters zo'n 18 watt of misschien tegen de 20 watt trekt?
sorry ik zat er met mijn berekening ook naast. ik schreef 2 x 12 en berekende 2 x 14. vandaar dat ik op 28 watt kwam.

wat betreft de rest van het systeem dacht ik wel dat ik redelijk in de buurt zou zitten van de 100 watt. er zit verder niet heel zwaar spul. ik denk dat de enige manier om daar werkelijk achter te komen is het zelf te meten.

Maar goed dan weet ik nu wat voor een voeding het gaat worden. nogmaals bedankt voor het wijzen op het feit dat er niet altijd een superkrachtige voeding in hoeft :)

[ Voor 92% gewijzigd door DJ-NaRRa op 23-03-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-NaRRa schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:47:
voor mij is een tripje naar waddinxveen ook geen optie. mocht ik daar bestellen, dan wordt het onder rembours.
Geef je woonplaats even door, misschien valt het wel te combineren! DM staat bij mij aan, e-mail staat in mijn profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:53:
[...]

Geef je woonplaats even door, misschien valt het wel te combineren! DM staat bij mij aan, e-mail staat in mijn profiel.
je hebt mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en terug :) daar komen we via de mail ongetwijfeld uit! Hoeven we het topic in ieder geval niet mee te vervuilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:29:
[...]
Mja, trunking, teaming, bonding, you name it, er is vast wel een merk dat het zo noemt ;) Voor zover ik weet is Cisco degene die het etherchannel noemt en houdt zo'n beetje elk merk er een eigen term op na afgezien van 802.3ad.

Ik ben dus van mening dat we niet over termen zoals dat moeten gaan zeiken maar nuttige discussies voeren, en die zie ik hier gelukkig erg veel voorbij komen!
Helemaal met je eens, als al die zaken hetzelfde zouden zijn, wat ze zeer zeker niet zijn. Dan worden termen juist heel erg belangrijk. Zeker ook aangezien ik probeer uit te leggen dat je geen van dat soort zaken moet gebruiken in combinatie met iSCSI. Maar goed, dat punt lijkt me inmiddels duidelijk.

Als hij gaat lezen, kan ie op genoeg plekken vinden hoe met iSCSI om te gaan, dus dat komt wel goed. :) En nuttige discussies hebben we zeker! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Q schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:42:

Ben benieuwd of dit de definitieve prijzen zijn... We zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quindor schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 01:18:
[...]

Helemaal met je eens, als al die zaken hetzelfde zouden zijn, wat ze zeer zeker niet zijn. Dan worden termen juist heel erg belangrijk. Zeker ook aangezien ik probeer uit te leggen dat je geen van dat soort zaken moet gebruiken in combinatie met iSCSI. Maar goed, dat punt lijkt me inmiddels duidelijk.
Dan ben ik wel benieuwd naar het verschil tussen bonding, trunking, teaming e.d. Als ik op mijn HP switch een trunk instel en op mijn Intel kaartje een 802.3ad team kan ik toch echt 2 Gbit benutten, uiteraard wel met 2 sessies.

Dat je deze dingen met iSCSI niet gebruikt klopt, maar daar heb ik dan ook niks over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

lampie1979 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:39:
[...]

Ben benieuwd of dit de definitieve prijzen zijn... We zullen zien :)
Ik hoop het wel, maarja elke cent onder de 400euro is winst;)
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:45:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd naar het verschil tussen bonding, trunking, teaming e.d. Als ik op mijn HP switch een trunk instel en op mijn Intel kaartje een 802.3ad team kan ik toch echt 2 Gbit benutten, uiteraard wel met 2 sessies.

Dat je deze dingen met iSCSI niet gebruikt klopt, maar daar heb ik dan ook niks over gezegd.
Misschien moeten ze even kijken naar NFS..

[ Voor 48% gewijzigd door DJ-Visto op 24-03-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-NaRRa schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:12:

Kijk eens naar openmediavault of freenas. Dat zijn kant en klare producten. openmediavault is de opvolger van freenas. Ik weet ff niet 123 wat de status openmediavault

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:15:
[...]

Kijk eens naar openmediavault of freenas. Dat zijn kant en klare producten. openmediavault is de opvolger van freenas. Ik weet ff niet 123 wat de status openmediavault
Bedankt voor de tip, maar ik probeer juist van deze kant en klare producten af te stappen omdat ze niet bieden wat ik zoek :) Ik heb in VMware (en een erg oude bak die hier nog stond) met freenas gedraaid met een raid-6 array in ZFS. Echter wat ik daarin erg mis is het laten groeien van een array zonder extra parity disks aan te maken (zie mijn eerdere posts: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/33548821 & http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/33546180).

Na de tip van Q ben ik aan de slag gegaan met Debian i.c.m. mdam. Ik kom er ook wel, het is alleen eventjes enorm aanklooien... maar dat is niet erg want ik heb toch nog geen definitieve hardware in huis :)

Toch bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 5% gewijzigd door DJ-NaRRa op 24-03-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:15:
[...]

Ik dacht dat Freenas en Openmediavault twee naast elkaar bestaande projecten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
ja dat zijn het ook, Freenas word op BSD ontwikkeld, en Openmediavault word op Debian ontwikkeld.
de ontwikkelaar van openmediavault was eerst coder van freenas maar die zijn nu uit elkaar gegaan.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:01:
[...]

Ik dacht dat Freenas en Openmediavault twee naast elkaar bestaande projecten zijn?
ik denk dat je in de war bent met CoreNas. FreeNAS gaat volgens mij verder als OpenMediaValut onder Debian (of een andere distributie) en CoreNAS blijft onder FreeBSD draaien. Kan zijn dat ik het mis heb hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
(Gebaseerd op http://www.corenas.org/about/ en dingen die ik al eerder had opgevangen.)
Een major ontwikkelaar (Volker) van FreeNAS (FreeBSD based) is een nieuw project gestart, CoreNAS (Debian based). CoreNAS is een rewrite van FreeNAS naar Debian, als deze rewrite voltooid is dan zal het worden uitgebracht als OpenMediaVault. De reden dat Volker meer tijd steekt in de Debian tak, is omdat daar meer/betere mogelijkheden zijn zonder the moeten hacken en patchen, zoals in FreeNAS moe(s)t.
FreeNAS zal gewoon door blijven gaan, getuige ook de nieuwe website. Volker heeft aangegeven daar ook de nodige aandacht naar uit te willen laten gaan.

Dus over een tijdje zijn er twee wegen: FreeNAS (FreeBSD based) en OpenMediaVault (Debian based). Mocht je dus een featureaddict zijn dan zal OpenMediaVault de beste keuze zijn. Wil je ZFS hebben, of biedt FreeNAS al voldoende mogelijkheid voor je dan is FreeNAS iets voor jou.

[ Voor 5% gewijzigd door Dadona op 24-03-2010 13:15 . Reden: Even netjes bron toevoegen :) ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
@Quindor,
Heb je iets meer info hoe jij die smartmontools heb geinstalleerd in Linux..?
Heb inmiddels de CloneZilla en de GParted Live cd's geprobeerd te installen naar USB (wat gelukt is)
Alleen hebben deze recente distro's de smartmon 5.39.1+svn3060-1 tools aan boord waarbij ik weer die foutmelding krijg dat -l scterc geen optie is :?

Ga nu kijken of ik debian kan runnen vanaf een stick maar ook daar lijkt het erop dat de packages stable en testing wijzen naar die 3060 variant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

NIK0 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:14:
@Quindor,
Heb je iets meer info hoe jij die smartmontools heb geinstalleerd in Linux..?
Heb inmiddels de CloneZilla en de GParted Live cd's geprobeerd te installen naar USB (wat gelukt is)
Alleen hebben deze recente distro's de smartmon 5.39.1+svn3060-1 tools aan boord waarbij ik weer die foutmelding krijg dat -l scterc geen optie is :?

Ga nu kijken of ik debian kan runnen vanaf een stick maar ook daar lijkt het erop dat de packages stable en testing wijzen naar die 3060 variant..
Klopt, er is op dit moment geen pre-compiled versie te krijgen welke de SCTERC ondersteund (behalve voor Windows). Hiervoor zul je dus zelf vanuit de SVN builds dit moeten compileren. Gelukkig is dat op linux helemaal niet zo moeilijk, zeker op debian. Dit is geen linux topic, dus ik wil er hier niet echt op in gaan.

Wellicht kunnen we deze discussie voort zetten in mijn thread op storagereview.com? Die gaat specifiek over TLER/CCTL en in die thread past het compileren van de SVN versie, etc. prima thuis!

Ik heb die thread gemaakt als "centrale" thread om bij te houden welke disken het wijzigen van de waarde ondersteunen en het wat centraal te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Quindor schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:49:
[...]

Klopt, er is op dit moment geen pre-compiled versie te krijgen welke de SCTERC ondersteund (behalve voor Windows). Hiervoor zul je dus zelf vanuit de SVN builds dit moeten compileren. Gelukkig is dat op linux helemaal niet zo moeilijk, zeker op debian. Dit is geen linux topic, dus ik wil er hier niet echt op in gaan.

Wellicht kunnen we deze discussie voort zetten in mijn thread op storagereview.com? Die gaat specifiek over TLER/CCTL en in die thread past het compileren van de SVN versie, etc. prima thuis!

Ik heb die thread gemaakt als "centrale" thread om bij te houden welke disken het wijzigen van de waarde ondersteunen en het wat centraal te houden!
Is goed, zal eerst kijken of ik debian op een stick installed krijg om vervolgens met smartmon aan de slag te gaan. Mocht ik er niet uitkomen dan maak ik wel ff een account aan op storagereview..! (Ook als ik er wel uitkom zal ik daar m'n bevindingen posten! ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Norco liefhebbers.

Ik ben de man achter Ri-Vier Automatisering. Ik besta al een aantal jaren, en ik kan aangeven dat het veilig kopen is bij mij. Mijn adres telefoon e.d. staan gewoon op de site, geen geheimen. Ik hoop rond de zomer alles rond te hebben met Norco om de server cases te leveren (voor heel Europa trouwens).
De prijzen zijn redelijk accuraat, maar gaan iets omhoog vanwege de dollar koers. Als jullie kunnen aangeven welke kasten jullie willen, kan ik er rekening mee houden met de eerste container die deze kant op komt. Graag per mail.
Morgen probeer ik de prijzen bij te werken, dus vanaf overmorgen moeten ze weer accuraat zijn.

Zouden jullie mij kunnen aangeven waarom een aantal van jullie mijn site "vaag" vinden? Ik vond hem wel mooi en zeer duidelijk, en in mijn bedrijfs kleuren.
De hoofd site is gewoon ri-vier.nl, en daar staat ook een stukje geschiedenis van Ri-Vier.

Mochten jullie vragen hebben, stel ze per mail.

Alvast bedankt voor jullie aankopen die jullie straks gaan doen, Ik ben er erg blij met deze aandacht, zelf voordat we eigenlijk open zijn :). Ik doe mijn best om het zo goedkoop mogelijk te houden, met zoveel mogelijk service. En ja, prijzen zijn exclusief de BTW, en komen er later nog bij. Let er op.

M.vr.gr,
Richard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Dadona schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:14:
(Gebaseerd op http://www.corenas.org/about/ en dingen die ik al eerder had opgevangen.)
Een major ontwikkelaar (Volker) van FreeNAS (FreeBSD based) is een nieuw project gestart, CoreNAS (Debian based). CoreNAS is een rewrite van FreeNAS naar Debian, als deze rewrite voltooid is dan zal het worden uitgebracht als OpenMediaVault. De reden dat Volker meer tijd steekt in de Debian tak, is omdat daar meer/betere mogelijkheden zijn zonder the moeten hacken en patchen, zoals in FreeNAS moe(s)t.
FreeNAS zal gewoon door blijven gaan, getuige ook de nieuwe website. Volker heeft aangegeven daar ook de nodige aandacht naar uit te willen laten gaan.

Dus over een tijdje zijn er twee wegen: FreeNAS (FreeBSD based) en OpenMediaVault (Debian based). Mocht je dus een featureaddict zijn dan zal OpenMediaVault de beste keuze zijn. Wil je ZFS hebben, of biedt FreeNAS al voldoende mogelijkheid voor je dan is FreeNAS iets voor jou.
Mooie post, thx ik denk dat ik tijdelijk dan even op losse Debian ga draaien en dan naar OpenMediaVault ga.

@RjMulder

Je hebt mail + Denk er aan niet met prijzen inc. hoger gaan zitten, dit zijn erg scherpe en goeie verkoop prijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Tof dat je de kasten gaat importeren, dan wordt zo'n kast nog voordeliger. Voor wat je krijgt zelfs met import en douane kom je al best een eind, maar dit is veel beter natuurlijk.
Zouden jullie mij kunnen aangeven waarom een aantal van jullie mijn site "vaag" vinden? Ik vond hem wel mooi en zeer duidelijk, en in mijn bedrijfs kleuren.
De hoofd site is gewoon ri-vier.nl, en daar staat ook een stukje geschiedenis van Ri-Vier.
Dat mensen de site vaag noemen (was ik dat?) komt waarschijnlijk omdat onder andere de webshop nog aardig leeg is. Tevens is het geen bekende webshop, vandaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 25-03-2010 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Natuurlijk ga ik de prijzen zo laag mogelijk houden, anders heeft het geen nut voor jullie om in Nederland te bestellen.
Maar helaas staat de dollar/euro koers aardig onder druk, en zijn de kosten voor de zeevracht de laatste 3 maanden verdubbeld!

We zijn officieel nog niet open, en daarom staan er alleen Norco producten in, die op uitverkocht staan (want ik heb nog geen voorraad), maar je ziet wat de bedoeling is voor de toekomst.
In de toekomst moet je ook gewoon je harde schijven, PSU e.d. goedkoop kunnen mee bestellen. Alles met goede service en garanties natuurlijk.

Dus nu nog even vrij leeg, maar steeds meer producten zullen gaan volgen :) .

M,vr,gr. Richard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Meebestellen, dus vanuit de US? Of zet je in op concurrentie met de andere webshops, met het verschil dat je de Norco's hebt als premium products? Zou wel leuk zijn, webshop om de hoek :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Dadona schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 10:11:
Meebestellen, dus vanuit de US? Of zet je in op concurrentie met de andere webshops, met het verschil dat je de Norco's hebt als premium products? Zou wel leuk zijn, webshop om de hoek :)
Ik zie net dat hij de prijzen heeft bij gesteld, ik denk dat je alweer te hoog zit! Je had echt "de" prijzen ;) Dan gaat het storm lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ja, als je dit soort dingen gaat zeggen:
DJ-Visto schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:45:
[...]
Zeker, voor 350 is het al een deal
Dan kun je erop wachten dat de prijs omhoog gaat tot net iets erboven :+
Maar met de huidige prijs begint inderdaad de added value vooral in de garantie te zitten. Voor ons zou het nog wel interessant zijn (zou de kast ook kunnen ophalen), maar als het product moet worden verzonden dan kom je wel akelig dichtbij de 400 euro van Q. En als zo'n kast naar het buitenland moet dan zit het enige voordeel erin dat je de kast wat eerder binnen hebt en het bij garantieissues iets makkelijker is.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:04:
Hallo Norco liefhebbers.

Ik ben de man achter Ri-Vier Automatisering. Ik besta al een aantal jaren, en ik kan aangeven dat het veilig kopen is bij mij. Mijn adres telefoon e.d. staan gewoon op de site, geen geheimen. Ik hoop rond de zomer alles rond te hebben met Norco om de server cases te leveren (voor heel Europa trouwens).
De prijzen zijn redelijk accuraat, maar gaan iets omhoog vanwege de dollar koers. Als jullie kunnen aangeven welke kasten jullie willen, kan ik er rekening mee houden met de eerste container die deze kant op komt. Graag per mail.
Morgen probeer ik de prijzen bij te werken, dus vanaf overmorgen moeten ze weer accuraat zijn.

Mochten jullie vragen hebben, stel ze per mail.

Alvast bedankt voor jullie aankopen die jullie straks gaan doen, Ik ben er erg blij met deze aandacht, zelf voordat we eigenlijk open zijn :). Ik doe mijn best om het zo goedkoop mogelijk te houden, met zoveel mogelijk service. En ja, prijzen zijn exclusief de BTW, en komen er later nog bij. Let er op.

M.vr.gr,
Richard.
Het lijkt mij verstandig als Collie hier eventjes initiatief in neemt (ik wil je niet forceren of in een rol drukken hoor Collie) omdat je ook al bezig bent geweest om eventueel voor meerdere mensen spul op te gaan halen. Ik denk dat jij dus meer inzicht hebt in wat verschillende mensen hier willen.

Nogmaals vrijheid, blijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-NaRRa schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 10:55:
[...]

Het lijkt mij verstandig als Collie hier eventjes initiatief in neemt (ik wil je niet forceren of in een rol drukken hoor Collie) omdat je ook al bezig bent geweest om eventueel voor meerdere mensen spul op te gaan halen. Ik denk dat jij dus meer inzicht hebt in wat verschillende mensen hier willen.

Nogmaals vrijheid, blijheid.
Wat mij betreft geen probleem, ik heb op het moment geinteresseerden voor 4 behuizingen. Ik, Vincent, jij en mn werkgever. Het is dus alleen even wachten tot hij ze kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:09

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Hier ook intresse in 2 tot 3 behuizingen afhangkelijk van de prijs.

Het lijkt mij echt de ideale NAS behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het allemaal prima, ik zit gewoon te springen tot hij begint te leveren ;) Tot ik er straks achter kom dat er zoveel interesse is dat het niet meer in de auto past :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Dadona schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 10:28:
Ja, als je dit soort dingen gaat zeggen:

[...]
Dan kun je erop wachten dat de prijs omhoog gaat tot net iets erboven :+
Maar met de huidige prijs begint inderdaad de added value vooral in de garantie te zitten. Voor ons zou het nog wel interessant zijn (zou de kast ook kunnen ophalen), maar als het product moet worden verzonden dan kom je wel akelig dichtbij de 400 euro van Q. En als zo'n kast naar het buitenland moet dan zit het enige voordeel erin dat je de kast wat eerder binnen hebt en het bij garantieissues iets makkelijker is.
Ik had het dan wel over de prijs inc. btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Tweak-Freak schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:50:
Hier ook intresse in 2 tot 3 behuizingen afhangkelijk van de prijs.

Het lijkt mij echt de ideale NAS behuizing.
:D jij gaat echt 40-60 hdd's bergen voor persoonlijk gebruik ? damn _/-\o_
Pagina: 1 ... 15 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.