Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Hallo

Ik zit thuis met een Areca 24 Poort controller, waar tot nu toe 19 F1 1TB disk ophangen.

Omda mijn controller bijna vol zit, zou ik willen migreren naar 2TB disks, ik gok dat ik hiermee nog wel een paar jaar mee toe kom.

Welke disks zouden jullie aanraden? Ik heb nu samsungs, nooit problemen mee gehad, maar ik zie dat de hitachi 2TBs goedkoper zijn, zeker op mijn aantal disk scheelt dit al snel 100 euro.

Of andere voorstellen?

En zijn de NCQ problemen weg bij de samsung F3? Want nu run ik alles zonder NCQ.

Mvg

SiX

[ Voor 8% gewijzigd door SiXke op 26-01-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
kijk sowieso even op www.areca.com.tw voor de goedgekeurde harde schijven lijst. vind het wel erg dapper van je dat je met samsung f1's draait op een Areca :)

ik draai zelf op de Areca 1280ML met WD2002FYPS schijven, dat zijn de enterprise class 2 TB schijven van Western Digital. geen probleem, en loopt lekker door, 48 TB in RAID 6 :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Aan 230€ per stuk :X
Zou je dan niet beter voor bijna net zoveel geld 48 Hitachi Deskstar 7K2000 kunnen kopen en op de 24 die je niet aansluit alles offline backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb begrepen dat Samsung (F1's iig) en RAID niet de beste combinatie is. Mss een goed moment om daar nu dan vanaf te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 08:38

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Ik heb een Areca 1220 en zit te denken aan de nieuwe disks van WD. Deze hebben door een grotere blocksize effectief meer ruimte. Ik weet echter nog niet of onze controllers daarmee overweg kunnen. Is er iemand die dit al getest heeft? Ze staan nog niet op de compatiblity list van Areca.

Link naar de disks
http://tweakers.net/price...er-wd20ears.html#tab:info

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
Ik leest op hardforum uitsluitend positieve dingen over de 2TB Hitachi. Ze zijn wel wat verouderde technologie (meer platters dan andere 2TB disks) en ze worden ook redelijk warm (7200rpm t.o.v. 5700rpm voor de meeste andere 2TB disks).
Ik zelf ben al maanden aan het 'spelen' met 6 Seagate 2TB LP drives op een HP P410 controller en die geven tot nu toe ook geen enkel probleem.
Als je echt zeker van je zaak wilt zijn en je het geld ervoor hebt zou ik toch kiezen voor echte enterprise class disks maar die beginnen voor 2TB bij zo'n €230 a €250 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:09:
Ik heb begrepen dat Samsung (F1's iig) en RAID niet de beste combinatie is. Mss een goed moment om daar nu dan vanaf te stappen.
De F1's gaven inderdaad problemen. Bij de F3's heb ik daar niets meer over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja persoonlijk zou ik ook geen Hitachi Deskstar kopen. Ik heb een 45GB Deathstar gehad :X
Ook al is het al jaren geen IBM meer en zijn de schijven enkel in naam hetzelfde .. toch .. je kent dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Eigenlijk nooit problemen mee, ik heb van in het begin NCQ afgezet.

Enterprise disks ziet mijne portefeuille niet zitten.

Op de lijst van aerca staan percies geen 2TBs disken op, of zie ik verkeerd?

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt Areca eens mailen, ze updaten eens in de zoveel tijd die lijst wel eens, maar wie weet kunnen ze je alvast vertellen wat werkt op zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik heb al sinds 3j hitachi 1TB disks aan mn ARC-1280 hangen, inmiddels 21 in getal. Nog nooit een enkele uitvaller gehad. Ook hier staat het helaas vol en zit zelf dus ook te kijken over te stappen op grotere disks. Ik twijfel nog altijd.

Er stond laatst wel een review op xbitlabs over de (nu) gangbare 2TB disks:
http://www.xbitlabs.com/a.../display/2tb-7200rpm.html

Zelf vindt ik de RE-GP disks van Western Digital wel de mooiste, performance/watt is daar in mijn ogen het beste.. alleen die prijs..

Ik twijfel daarom ook nog altijd en neig ook gewoon daar de Hitachi's.. Ze zijn gewoon veel goedkoper, geluid maakt mij niet veel uit, stroom en performance.. zijn wel iets minder maar het prijsverschil is wel heel erg groot.

Kwam laatst in de PW ook 2TB tegen van Samsung, ik krijg hier alleen niets over gevonden verder aan reviews maar met een prijs slechts een paar euro hoger dan de hitachi's is het (mits er geen problemen zijn) zeker de moeite waard ook eens naar te kijken.

Succes de keuze.. laat in ieder geval maar weten welke het geworden zijn en wat de ervaringen zijn. Seagate LP heb ik (icm) Areca een hoop ellende mee gezien dus die vallen voor mij sowieso al af. (70% sterftepercentage in 4mdn, verschillende batches).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:11
Zie net dit topic en heb de afgelopen tijd behoorlijk veel disken voorbij zien komen in een aantal projecten.
WD 1TB RE3 : 10000+ in uitrol. 4 DOA. Na 4 weken 0.5% uitval
WD 2TB RE4-GP : 2700 in uitrol. 3 of 4 DOA, Na 3 weken 3 stuks uitval
Uitval verschilt tussen smarterrors en compleet dood, waarbij ik moet zeggen dat de RE4's beter werden gemonitord en hogere belasting kregen.
De RE3 worden gebruikt zonder cache met "standaard" serverload.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Ja maar de prijs per gb wordt dan direct 0.12€ ipv 0,06€

Dan koop ik liever een extra disk als der 1 kapot gaat.

Maar ik moet natuurlijk weten welke werken op de controller, voor ik 24 stuks bestel :)

Momenteel ziet de pricewatch: Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB er het beste uit.

Iemand die deze wilt testen op een areca controller? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
raymondw schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:02:
Zie net dit topic en heb de afgelopen tijd behoorlijk veel disken voorbij zien komen in een aantal projecten.
WD 1TB RE3 : 10000+ in uitrol. 4 DOA. Na 4 weken 0.5% uitval
WD 2TB RE4-GP : 2700 in uitrol. 3 of 4 DOA, Na 3 weken 3 stuks uitval
Uitval verschilt tussen smarterrors en compleet dood, waarbij ik moet zeggen dat de RE4's beter werden gemonitord en hogere belasting kregen.
De RE3 worden gebruikt zonder cache met "standaard" serverload.
dergelijke uitval is dus percentagegewijs te verwaarlozen, zeker gezien het feit dat het over dermate veel disks gaat dat de 'steekproef' wel als betrouwbaar kan worden aangemerkt.
SiXke schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:49:
Ja maar de prijs per gb wordt dan direct 0.12€ ipv 0,06€

Dan koop ik liever een extra disk als der 1 kapot gaat.

Maar ik moet natuurlijk weten welke werken op de controller, voor ik 24 stuks bestel :)

Momenteel ziet de pricewatch: Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB er het beste uit.

Iemand die deze wilt testen op een areca controller? :)
Ik heb 1 Hitachi 7K2000 tijdelijk aan mijn areca gehad, even om te backuppen. Heb hm toen wel als single-disk gehad maar dat ging goed. Ook in mijn omgeving zijn er meerdere mensen die deze disks gebruiken, waarvan enkelen ook in RAID maar dan op een highpoint 3520. Dit geeft geen problemen. Belangrijk punt voor mij is betrouwbaarheid.. hoeveel % valt binnen korte tijd uit.

Iemand ervaring met de samsung 2TB disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
In mijn zoektocht naar grotere hdd's kwam ik in eerste instantie ook uit op WD RE[3-4]. De prijs weerhoudt mij echter tot overgaan. Op dit moment heb ik 6x 250 hitachi schijven in raid 6. Het zijn desktop schijven en door raid 6 kan ik toch enige uitval permitteren, maar heb nog geen problemen gehad.
Bij mij booten er ook nog wat VM van de raidset, dus ik wel graag de nodige IOPS halen. Vandaar dat ik ook hekel tegen schijfjes die <7200rpm draaien.
Nu ik "getipt" ben over de hitachi 2tb schijven begin het hier toch weer te kriebelen. 4x 7K2000 in raid 5 geeft mij meer dan genoeg ruimte en dan eventueel 4 velociraptors er naast voor de VMs. Maar dat laatste hoeft niet eens als de hitachies voldoende IOPS leveren.
offtopic:
Helaas heeft mijn Areca 1220 maar 8 sata poorten...

[ Voor 5% gewijzigd door Brains op 27-01-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

mag ik eens iets doms vragen? Wat doe je thuis met ettelijke terabytes aan gegevens? ik kom het niet zo vaak tegen namelijk, dat particulieren een raid array met 20 tot 30 disks hebben staan :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor wat betreft de schijven die je moet kiezen. Ik heb gemerkt dat een failed disk met een RAID5 prima op te vangen is, die areca rebuild het ding wel als je hem weer een spare geeft. Waar het probleem bij mij zat was dat mijn schijven niet compatible waren waardoor de array continu faalde. Omdat dat dus gebeurde bij 8 schijven ging het compleet fout en was ik ineens een 7TB array kwijt.
page404 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:50:
mag ik eens iets doms vragen? Wat doe je thuis met ettelijke terabytes aan gegevens? ik kom het niet zo vaak tegen namelijk, dat particulieren een raid array met 20 tot 30 disks hebben staan :P
Sommige mensen vreten gewoon HDDruimte. Ik ook. Ik sla echt alles op zo'n beetje. Ik heb echt ettelijke gigabytes alleen aan foto's (met 20MB per foto hakt dat er natuurlijk ook wel op in) en ik heb flink wat series die ik op DVD heb die ik gewoon als .mkvtjes op m'n schijf wil hebben.
Je kmot het niet zo vaak tegen, maar ik vind flink wat schijfruimte hebben gewoon makkelijker dan tig DVDtjes waar alles op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Backup backup backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
TERW_DAN schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 23:03:
Je kunt Areca eens mailen, ze updaten eens in de zoveel tijd die lijst wel eens, maar wie weet kunnen ze je alvast vertellen wat werkt op zo'n ding.
Dear Sir/Madam,

we had certified two 2TB enterprise drives already, the latest hard drive
list contains two 2TB drives inside.
and desktop drives will not been certified, because most of these hard drive
vendors do not support desktop drives for array applications and desktop
drives also not reliable for array applications.

Best Regards,

Kevin Wang

Areca Technology Tech-support Division

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Dat zijn de 1TBs, mag ik er vanuit gaan dat de 2TBs dan ook werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort de Hitachi 2TB. Ze maken veel herrie en worden erg heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:06:
Heet worden is niet zo erg, aangezien ik ze allemaal in trays heb steken blijven ze wel cool, maar ik heb liever stille schijven, dus ik zal dan eender voor de F3 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
TERW_DAN schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:57:
Voor wat betreft de schijven die je moet kiezen. Ik heb gemerkt dat een failed disk met een RAID5 prima op te vangen is, die areca rebuild het ding wel als je hem weer een spare geeft. Waar het probleem bij mij zat was dat mijn schijven niet compatible waren waardoor de array continu faalde. Omdat dat dus gebeurde bij 8 schijven ging het compleet fout en was ik ineens een 7TB array kwijt.

[...]

... ik vind flink wat schijfruimte hebben gewoon makkelijker dan tig DVDtjes waar alles op staat.
Dit is precies de situatie waar ik ook mee zit. euro/GB is op een HDD zelfs goedkoper dan op dvd, het kost lang zoveel opslagruimte, kost geen tijd te branden, en je hebt alle gegevens direct bij de hand en hebt geen last van crappy dvd's die onleesbaar worden. Enige is wel dat je betrouwbare disks moet hebben aangezien alles backuppen ondoenlijk is (financieel onhaalbaar).

Die qualified vendor-list van areca is (naar mijn mening) altijd behoorlijk incompleet geweest. Ze hebben wel gelijk dat desktopdrives er eigenlijk niet geschikt voor zijn maar vaak werkt het zonder problemen. Zelf zou ik, als ik nu mn disks wil vervangen mn huidige disks enkele maanden offline in de kast gooien zodat ik de data die daar opstaat offline gebackupped heb staan in het geval dat de nieuwe disks toch niet lekker werken. Op deze manier ben je in het ergste geval alleen de nieuwste data kwijt en dat is nog wel te backuppen/opnieuw aan te komen.Als na een paar maanden blijkt dat ze toch goed werken kan je de oude disks altijd nog verpatsen (mocht je dat willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Idd, ik ben misschien een beetje backupgek, maar ik heb weinig zin om weer data kwijt te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:06:
AAM aanzetten met het tooltje van hitachi. Scheelt een hoop herrie en energieverbruik wordt minder (=minder warmte). Belangrijkste voor mij is dat disks betrouwbaar zijn, de rest is al snel bijzaak, op de prijs na dan.
SiXke schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:03:
Ik *verwacht* van wel, ik heb de 5-platter 1TB disk van hitachi, dit is een 5-platter 2TB. *fingers crossed*
Zoals aangegeven heb ik 1 schijf enkele dagen zonder problemen aan mn areca gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
SiXke schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:03:
Het zijn er van dezelfde serie (F3) dus ik ga ervan uit dat deze beter werken dan F1's.

De redenen voor mij om voor de samsungs te gaan zijn:
- goede ervaringen met samsung schijven (1GB F1 in raid 5)
- ecogreen: slechts 5400rpm maar dat scheelt in warmte, geluid en stroomverbruik
- 500GB platters
- goedkoop

[ Voor 30% gewijzigd door aval0ne op 27-01-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Hier een topic, ook met recente activieit: Areca ARC1170 naar RAID5 array WD2002FYPS schrijven is traag

De nieuwe Western Digital RE4-GP willen dus niet altijd direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Ik kan natuurlijk altijd even wachten tot er 3TB disks zijn (ik had ergens gelezen dat dit voor begin 2010 zou zijn), dan zit ik toekomstgewijs langer goed, want dan heb ik 65TB ipv 43TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dvl-2 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:11:
[...]

AAM aanzetten met het tooltje van hitachi. Scheelt een hoop herrie en energieverbruik wordt minder (=minder warmte). Belangrijkste voor mij is dat disks betrouwbaar zijn, de rest is al snel bijzaak, op de prijs na dan.

[...]
Dat ga ik proberen, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
SiXke schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:54:
Ik kan natuurlijk altijd even wachten tot er 3TB disks zijn (ik had ergens gelezen dat dit voor begin 2010 zou zijn), dan zit ik toekomstgewijs langer goed, want dan heb ik 65TB ipv 43TB.
Tja, je kan zo altijd blijven wachten. En als deze uit komen verwacht ik eerder dat ze per GB erg duur zullen uitkomen, omdat het dan het topmodel is.
Wat dan wel weer goed is voor de prijzen van de 2TB disks die dan wel kort bij de 100€ kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
SiXke schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:54:
Dat lijkt me sterk. Dan zouden ze al 667GB op 1 platter moeten krijgen en daar is nog helemaal niets over verschenen. De 500GB platters zijn pas gemeengoed geworden dus ik denk dat de opstap naar grotere platters nog even op zich zal laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
aval0ne schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:11:
[...]

Dat lijkt me sterk. Dan zouden ze al 667GB op 1 platter moeten krijgen en daar is nog helemaal niets over verschenen. De 500GB platters zijn pas gemeengoed geworden dus ik denk dat de opstap naar grotere platters nog even op zich zal laten wachten.
Nee, ik heb er geen verstand van, en noem me maar stom, maar kunnen er niet meer zogenaamde platters in een harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kan wel, denk ik, maar dan gaat het stroomverbruik omhoog, meer warmte ontwikkeling én meer geluid.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
mat.hi.as schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:20:
[...]

Nee, ik heb er geen verstand van, en noem me maar stom, maar kunnen er niet meer zogenaamde platters in een harde schijf?
In theorie wel, in praktijk betekenen meer platters een hogere kost, meer warmteontwikkeling en meer kans op falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
aval0ne schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:11:
[...]

http://www.tomshardware.c...ite-HDD-Platter,8417.html

and the 3.5-inch drive read heads will move up to 640 GB/platter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
^^
3.5-inch manufacturers may even provide a possible 3.2 TB, 5-platter model next year.
http://www.electronista.c...k.2.5tb.hard.drive.plans/
Advances in TDK's hard drive technology could lead to another large boost in the capacity of hard drives within a few months, a roadmap presented this week shows. The storage firm is currently going through qualification tests of 640GB drive platters that would fit into a typical 3.5-inch drive and so would allow significantly more storage than existing 2TB drives from Hitachi, Seagate and Western Digital. A premium but commonplace four-platter drive could hold just over 2.5TB of data.

Mass production is currently planned for November of this year and will most likely result in drives hitting the street on or around late January or early February 2010.

[ Voor 79% gewijzigd door Viper® op 28-01-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Best ff wachten dan, want de prijs gaat dan wel zakken op de 2TB disks waarschijnlijk.

Ik ga toch voor de samsung F3 gaan denkek, die lage snelheid maakt voor mij niet zoveel uit, RAID6 op 24 schijven gaat snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom eigenlijk Raid 6 en niet 5 ?

Er kunnen bij 6 dan wel 2 schijven falen, maar op zich lijkt mij raid 5 met 1 schijf uitval toch voldoende.
Verder heb je met raid 5 dan meer opslag en hij zal iets sneller zijn toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Viper® schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 12:02:
Waarom eigenlijk Raid 6 en niet 5 ?

Er kunnen bij 6 dan wel 2 schijven falen, maar op zich lijkt mij raid 5 met 1 schijf uitval toch voldoende.
Verder heb je met raid 5 dan meer opslag en hij zal iets sneller zijn toch.
Ik speel liever voor zeker, als ik RAID 5 neem, en ik moet rebuilden, wat even duurt voor 24 schijven, dan mag er geen meer kapot gaan.

De kost van die 1 schijf vind ik het wel waard om mijn 20TB+ data niet kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Laatst online: 11-09 15:54

DYX

Ik heb thuis een Areca 1222 draaien. Deze heb ik ongeveer 2 maanden geleden ge-upgrade van 4x Samsung F1 drives naar 4x Western Digital Caviar Green WD20EADS 2TB. De upgrade is puur gedaan om extra ruimte te krijgen. De F1 drives hebben denk 1,5-2 jaar goed gedraaid (zonder NCQ). De WD drives gaven problemen totdat ik de TLER heb aangepast doormiddel van de WD tool. Sindsdien draait de setup perfect en is nu al een maand of 5 online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
@DYX
Dat klinkt interessant. Het scheelt namelijk een flinke duit of je nu de WD Green neemt of een WD RE-GP. Ik ga toch weer eens kijken in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Brains schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 14:36:
@DYX
Dat klinkt interessant. Het scheelt namelijk een flinke duit of je nu de WD Green neemt of een WD RE-GP. Ik ga toch weer eens kijken in het overzicht.
Idd

En ik vraag mij echt af, is de meer prijs het waard?

Want ik heb nu 24*1TB F1s steken, ook geen enterprise disks. Er is er nog geen enkele van gestorven, en nu ga ik ze vervangen. Zelfs al neem ik de laagste prijs dat ik nu kan vinden voor de schijven(ik heb der eerste nog 150€ betaald) dan zit ik op 60*24= 1440€, waar ik weinig of niks van terug ga hebben als ik ze verkoop.

Als ik dan 24*250 betaal, zit ik aan 6000€ die ik binnen 3-4j terug ga vervangen door grotere, en ook weer weinig of niks van terug ga hebben. Neem ik F3s, zit ik aan de helft van dat verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Precies en zoals jij al eerder hebt aangehaald: koop één of twee schijven erbij als cold-spare(s) en dan ben je nog goedkoper uit. De prijs van een enterprise class schijf is bijna het dubbele was ik voor mijn doen erg veel vind. Daarnaast probeer ik alles toch netjes uit te zetten als ik het een poosje niet gebruik, dus 24/7 is bij mij eerder 23/6 ;)

Ik twijfel dan alleen tussen green en black:
pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS
pricewatch: Western Digital Caviar GP WD20000CSRTL2, 2TB (weet niet of deze echt op 7200 rpm draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Brains schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:08:
Precies en zoals jij al eerder hebt aangehaald: koop één of twee schijven erbij als cold-spare(s) en dan ben je nog goedkoper uit. De prijs van een enterprise class schijf is bijna het dubbele was ik voor mijn doen erg veel vind. Daarnaast probeer ik alles toch netjes uit te zetten als ik het een poosje niet gebruik, dus 24/7 is bij mij eerder 23/6 ;)

pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS
pricewatch: Western Digital Caviar GP WD20000CSRTL2, 2TB (weet niet of deze echt op 7200 rpm draait)
Bij mij draaien die F1s al 2j zo goed als 24/7, af en toe is ne reboot, ma thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Niets dan goeie reviews voor samsung op Newegg:
http://www.newegg.com/Pro...rds=%28keywords%29&Page=1

Ook een mensen die deze probleemloos in raid draaien, wel niet met een areca controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
@DYX
Kon jij "zomaar" de TLER van de WD green schijven veranderen? Op internet lees ik verschillende berichten over dat dit bij nieuwere schijven niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX

DYX

Ja, ik heb de mijne zonder problemen kunnen aanpassen. Ik moest alleen wel andere andere drives loskoppelen(niet heel erg vreemd opzich).

Binnen afzienbare tijd wil ik nog 1 of 2 drivers erbij zetten en zag inderdaad op verschillende fora dat mensen probleem hadden met het flashen. Maar tevens heb ik reacties gelezen van mensen die posten dat het afhankelijk is van het type moederboard en/of de productie datum van de hdd.

Als ik thuis ben zal ik de productie data van mijn drives even opzoeken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
DYX:

Dat zou mooi zijn. Wat ik op fora lees is dat het sinds eind 2009 niet meer zou gaan. Mijn ogen zijn gevallen op de 1.5 tb WG green vanwege de lage kosten per gb tov de 2TB versie. Maar ze moeten wel in raid (5) kunnen werken. Alvast bedank voor het kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even een kleine titel wijziging, zodat deze de lading wat beter dekt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
SiXke schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 14:53:
[...]

Idd

En ik vraag mij echt af, is de meer prijs het waard?

Want ik heb nu 24*1TB F1s steken, ook geen enterprise disks. Er is er nog geen enkele van gestorven, en nu ga ik ze vervangen. Zelfs al neem ik de laagste prijs dat ik nu kan vinden voor de schijven(ik heb der eerste nog 150€ betaald) dan zit ik op 60*24= 1440€, waar ik weinig of niks van terug ga hebben als ik ze verkoop.

Als ik dan 24*250 betaal, zit ik aan 6000€ die ik binnen 3-4j terug ga vervangen door grotere, en ook weer weinig of niks van terug ga hebben. Neem ik F3s, zit ik aan de helft van dat verlies.
Kijk... de Enterprise drives van WD b.v. (b.v. de nieuwste WD2003FYYS) hebben een hogere MTBF waarde dan de desktop series van dezelfde fabrikant. Hierdoor kan WD simpelweg een langere garantietermijn (5 jaar) geven en worden juist dit soort drives gekwalificeerd door fabrikanten van RAID controllers om te werken met hun producten. Simpelweg omdat de uitval van deze schijven nihil is in vergelijking met desktop drives die onder dezelfde omstandigheden belast worden.

Dus of het uitmaakt? Hangt ervanaf hoe belangrijk jij jouw data vind. Persoonlijk zou ik als ik 24 drives moet gaan vervangen eerder kijken naar de kosten vd drives (Samsung HD203WI kost net geen 130 EUR tegenwoordig en volgende week gaan die nog eens 8 EUR dalen in prijs) en dan wat spares aanschaffen zodat je die direct kunt vervangen.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Als je RAID 6 draait met 24 schijven heb je toch helemaal geen enterprise schijven nodig.

btw ik ga vanavond mijn 2TB samsungs halen :)

[ Voor 21% gewijzigd door aval0ne op 03-02-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Zijn er vergelijkbare tools van samsung of hitachi, zoals van wdtler.exe western digital, om de CCTL (TLER) aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX

DYX

@Brains

Mmmmh, me bay eruit schroeven duurde iets langer dan ik dacht....anyway...mijn WD drives hebben als productie datum Aug 2009.
Tevens heb ik posts gezien van mensen met drives van nov `09 en dec `09 die hem succesvol TLER enabled hebben. Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat het meer met het mainboard, dan de drives te maken heeft. Persoonlijk heb ik een Asus A8N-SLI, deze hou ik denk nog even achter de hand als ik me systeem ga upgraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
DYX,
bedankt voor de info. Er wordt ook gezegd dat wdtler.exe niet meer te downloaden is... lastig lastig lastig.
Dan toch maar overgaan tot bestellen en anders maar retouneren binnen 8 dagen... Ik heb zelf 3 verschillende asus bordjes uit de P5 serie. Als dat niet werkt en je woont in de buurt dan kom ik wel op de koffie om de hdd's te "flashen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Ik heb nu al een paar dagen 3 Samsung 2TB schijven in Raid 5 draaien op een Areca 1210 en alles werkt naar behoren. NCQ staat aan en geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Porn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
Brains schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 21:20:
DYX,
bedankt voor de info. Er wordt ook gezegd dat wdtler.exe niet meer te downloaden is... lastig lastig lastig.
Dan toch maar overgaan tot bestellen en anders maar retouneren binnen 8 dagen... Ik heb zelf 3 verschillende asus bordjes uit de P5 serie. Als dat niet werkt en je woont in de buurt dan kom ik wel op de koffie om de hdd's te "flashen".
Ik heb het programma eventueel wel. Je moet alles zover ik weet wel in dos doen. DM me je email maar als het programma nog wil hebben ;)

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Vanaf de frontpage: nieuws: Harddisks van 3TB worden eind dit jaar leverbaar

We moeten het dus nog even met max 2tb doen ;)

Ik heb al 2 zipjes met daar in een WDTLER.exe, weet niet of het de goede is ;) Twijfel ook nog welke hdd's ik nu wil, de 1.5 tb wd green met 64mb cache is niet meer zo heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
Brains schreef op maandag 08 februari 2010 @ 15:45:
Ik al 2 zipjes met daar in een WDTLER.exe, weet niet of het de goede is ;) Twijfel ook nog welke hdd's ik nu wil, de 1.5 tb wd green met 64mb cache is niet meer zo heel duur.
In mijn zipje zit onder ander WDTLER.exe, maar ook TLERscan.bat, TLER-ON.bat, TLER-OFF.bat en HDACCESS.exe. Zover ik weet heb je ze allemaal nodig.

Ik heb de 32mb 2Tb besteld, en ik ga er 6 in RAID6 gebruiken. Ik gebruik het alleen voor opslag en afspelen van films, dus snelheid is niet super belangrijk. Ja alleen bij het uitpakken van bestanden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX

DYX

Je heb alleen eigenlijk WDTLER.exe nodig. De bat files roepen de exe alleen aan met parameters. Tevens een tip, de tler waarden in TLER-ON.bat zijn niet degene die tevens op de WD RE3/4 gebruikt worden en welke ook niet op mijn Areca werkte. De drives bleven gedropt worden uit de array. Als ik thuis ben zal ik even de waardes posten die wel werken (en overeenkomen met de enterprice schrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
TLER-ON.bat zet zowel read als write op 7 seconden.

Volgens een bericht op wikipedia moet read op 7 en write op 0 seconden staan. Bron: Wikipedia: Time-Limited Error Recovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
Brains schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:23:
TLER-ON.bat zet zowel read als write op 7 seconden.

Volgens een bericht op wikipedia moet read op 7 en write op 0 seconden staan. Bron: Wikipedia: Time-Limited Error Recovery.
Volgens deze persoon moet read en write op 7 seconden komen te staan. Hij gebruikt alleen wel andere harddisks.

Edit: In de wiki hebben ze het later ook over 7 seconds write en read.

[ Voor 9% gewijzigd door R0SSI op 09-02-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX

DYX

Dit is de setting welke werkt op mijn WD 2TB drives:
code:
1
WDtler -r7 -w0

Zowel read als write op 7s zetten had als resultaat dat de drive direct gedropt werd zodra er enige vorm van belasting op de drive was.

Met de bovenstaande instelling heb ik nu meerdere TB's naar en van de array gekopieerd zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
DYX schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:26:
Dit is de setting welke werkt op mijn WD 2TB drives:
code:
1
WDtler -r7 -w0

Zowel read als write op 7s zetten had als resultaat dat de drive direct gedropt werd zodra er enige vorm van belasting op de drive was.

Met de bovenstaande instelling heb ik nu meerdere TB's naar en van de array gekopieerd zonder problemen :)
Oké, bedankt voor de informatie. Ik zal er binnenkort ook even meespelen.

• Brains
Semi offtopic maar wel interessant:
http://www.xbitlabs.com/a.../display/2tb-7200rpm.html

De WD greens doen goed mee in die test, zeker als je de prijzen uit de pricewatch tegen de performace afzet.

• dvl-2
Brains schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:08:

offtopic:
Mocht je interesse hebben in de Black's van WD, ik heb er 3 in de verkoop staan.
V&A aangeboden: Western Digital Caviar Black WD2001FASS, 2TB

• Brains
Ik kwam de link tegen via jouw advertentie! Twijfel twijfel twijfel, de start prijs is een erg nette prijs: lager dan de prijs ex btw. Maar ik weet niet wat ik nu wil en/of nodig heb. Ik kan/mag max 8TB (open-e) aanbieden en heb een 8 poorts raid-controller, dus 8x 2TB heeft voor mij geen zin.
Dacht nu na over 4 schijven voor volume data en 4 voor hogere iops. Maar 8x 7200rpm schijven voldoen voor beide (voor mij).

• dvl-2
Brains schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:21:
Ik kwam de link tegen via jouw advertentie! Twijfel twijfel twijfel, de start prijs is een erg nette prijs: lager dan de prijs ex btw. Maar ik weet niet wat ik nu wil en/of nodig heb. Ik kan/mag max 8TB (open-e) aanbieden en heb een 8 poorts raid-controller, dus 8x 2TB heeft voor mij geen zin.
Dacht nu na over 4 schijven voor volume data en 4 voor hogere iops. Maar 8x 7200rpm schijven voldoen voor beide (voor mij).
Mail me eens vanuit de add.

• aval0ne
http://blog.insanegenius....tal-re4-gp-2tb-drive.html

Zelfs enterprise disks (Western Digital RE4-GP 2TB) geven geen garantie op succes.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Hier hebben we diverse disks draaien op 3Ware controllers. Op dit moment gebruiken we nog voornamelijk de Hitachi 7K1000 en 7K1000.B zonder problemen. Uitval ligt rond de 4 op 100, waarvan 1 preventief is vervangen omdat de backplane van de server opgerookt was, maar de schijf het nog gewoon deed. Je wilt je data niet kwijt op een disk met gesmolten connector :P.
Een tijdje geleden hebben we een uitstapje gemaakt naar Seagate 7200.11 1.5TB schijven, hebben we 2 fileservers mee draaien, in totaal 42 disks. Wat een drama die dingen, heb in een halfjaar tijd al meerdere exemplaren stuk gehad en zelfs een exemplaar die een backplane heeft laten doorfikken. Ze sparen bad sectors, krijg regelmatig meldingen van de controller daarover.
Sindskort zijn we weer overgestapt op Hitachi 7K2000 disks. Ze zijn goedkoop, snel, maar hebben als nadeel, net als de eerste 7K1000 disks, dat er 5 platters in een diskje gebouwd zijn. Ze worden wat warmer dan andere schijven en maken wat meer herrie, maar verder is er niks mis met die dingen. Tot nu toe nog geen uitval, maar ik heb er dan ook nog maar 1 fileserver mee draaien op dit moment.

• dvl-2
kijk.. dit stemt me positief. Ik heb zelf ook 18 1Tb disks van hitachi draaien, 13 met 5-platters (7K1000) en 5 met 4 platters (7K1000.B). Ik zit ook te kijken over te stappen op grotere disks, heb dezelfde ervaring met de nieuwe seagate's als jij dus keep us informed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:28
Zelf net ook 4x7K2000 Hitachi schijven binnen gekregen en op een Areca ARC-1222 geprikt.
Staat nu lekker te initialiseren (5%, duurt nog wel ff :|) en tot nog toe geen problemen.

Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten met deze setup? NCQ uit of aan bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het iemand gelukt de Hitachi 2TB 7200rpm op een zuinigere AAM-modus te laten draaien? Die tool van Hitachi zelf schijnt het niet te ondersteunen.

Ik gebruik de schijven in een NAS (n4100 pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb sinds vanmorgen de eerste die na 12 reallocated sectors uit het array is gegooid met een timeout, rebuild is nu op 17%. Er staan hier nu 2 fileservers met elk 21 van die dingen in de gang om donderdag mee naar het datacenter, boven op zolder staat er nog eentje te initialiseren, die is bijna klaar. Compleet initialiseren van 6x2TB disks in RAID6, 3 arrays tegelijk, duurt 28 uur op een 3Ware 9650SE-24. Na de intialisatie draai ik altijd nog een Verify over de hotspares (3ware kan dit niet tegelijk doen blijkbaar).
NCQ heb ik hier gewoon aan staan zonder problemen overigens. Volgens 3Ware kon je bij de 7K1000 destijds beter NCQ uitzetten, maar ook daar staat het gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Ik heb momenteel Samsung F2's 1.5TB op mijn Areca ARC-1220 en Samsung F3's 1TB op de Areca ARC-1222. NCQ uit (hoewel dat, geloof ik, niet meer hoeft), allemaal in RAID5. Geen problemen tot nu toe. De F2's draaien al enkele maanden, en de F3's een weekje.

[ Voor 3% gewijzigd door tHe_BiNk op 23-02-2010 19:10 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
@Deismyna: ik hoop mijn 2tb hitachi's eind van de week te krijgen, dus ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik zal ze aan een areca 1220 prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
Brains schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:35:
@Deismyna: ik hoop mijn 2tb hitachi's eind van de week te krijgen, dus ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik zal ze aan een areca 1220 prikken.
Hij is nog steeds bezig met initialiseren, 83% op het moment. Dat duurt dus echt wel 2 dagen in totaal.
Duurt het rebuilden bij een defecte drive net zo lang als het initialiseren of gaat dat sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hangt er ook vanaf hoe groot je arrays zijn. Met 6x2TB RAID6 ben ik met het initialiseren van 3 arrays tegelijk en het verifyen van 3 hotspares 30 uur kwijt op een 3ware 9650SE. Een RAID6 rebuild met 1 kapotte schijf en redelijk wat I/O duurt 24,5 uur. Met 2 kapotte schijven wordt de rebuild in 2 passes uitgevoerd en kan je rekenen op het dubbele van dat, met mogelijk nog meer tijd voor de eerste pass, aangezien je een disk minder hebt om vanaf te lezen, waardoor het geheel trager verloopt.
Overigens laat ik de writeback cache van de controller tijdens rebuild en initialize gewoon ingeschakeld staan, anders is de performance en bijbehorende rebuildtijden al helemaal om te huilen. Er zit niet voor niks een BBU op die controllers.

Gezien de lange rebuildtijden raad ik iedereen af om RAID5 te gebruiken. Toen wij overgestapt waren op Seagate 7200.11 1.5TB drives vond ik de rebuild al veel te lang duren voor RAID5 (20 uur), en toen we naar 2TB drives overgestapt zijn hebben we het zekere maar voor het onzekere genomen en RAID6 gebruikt. Je kunt nog zoveel hotspares in een server proppen, maar de kans dat er iets misgaat tijdens een rebuild met RAID5 en zulke grote schijven is enorm. Niet alleen de lange rebuildtijden zijn een probleem, maar ook als blijkt dat er een disk bad sectors heeft tijdens de rebuild verlies je gewoon data met RAID5. Met dergelijke grote schijven is die kans nogal aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

_JGC_ schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:53:
Ik heb sinds vanmorgen de eerste die na 12 reallocated sectors uit het array is gegooid met een timeout, rebuild is nu op 17%. Er staan hier nu 2 fileservers met elk 21 van die dingen in de gang om donderdag mee naar het datacenter, boven op zolder staat er nog eentje te initialiseren, die is bijna klaar. Compleet initialiseren van 6x2TB disks in RAID6, 3 arrays tegelijk, duurt 28 uur op een 3Ware 9650SE-24. Na de intialisatie draai ik altijd nog een Verify over de hotspares (3ware kan dit niet tegelijk doen blijkbaar).
NCQ heb ik hier gewoon aan staan zonder problemen overigens. Volgens 3Ware kon je bij de 7K1000 destijds beter NCQ uitzetten, maar ook daar staat het gewoon aan.
Welke schijven precies? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Deismyna schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:45:
[...]

Hij is nog steeds bezig met initialiseren, 83% op het moment. Dat duurt dus echt wel 2 dagen in totaal.
Duurt het rebuilden bij een defecte drive net zo lang als het initialiseren of gaat dat sneller?
De rebuild en initialisatie is afhankelijk van de grootte van de schijf en niet van de array voor zover ik weet.

Een initialisatie van mijn RAID 6 duurde ongeveer 24 uur, met 1 TB disks. Dat het 48 is met 2 TB disks is dan niet gek.

Een rebuild (recent nog 2x mee gemaakt) duurt bij mij voor 1 TB 5 uur. Voor 2 TB waarschijnlijk 10 uur, mogelijk nog meer. Die 10 uur is wel iets om over na te denken. Dit is dat het systeem verder idle is.
_JGC_ schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:45:
Gezien de lange rebuildtijden raad ik iedereen af om RAID5 te gebruiken. Toen wij overgestapt waren op Seagate 7200.11 1.5TB drives vond ik de rebuild al veel te lang duren voor RAID5 (20 uur), en toen we naar 2TB drives overgestapt zijn hebben we het zekere maar voor het onzekere genomen en RAID6 gebruikt. Je kunt nog zoveel hotspares in een server proppen, maar de kans dat er iets misgaat tijdens een rebuild met RAID5 en zulke grote schijven is enorm. Niet alleen de lange rebuildtijden zijn een probleem, maar ook als blijkt dat er een disk bad sectors heeft tijdens de rebuild verlies je gewoon data met RAID5. Met dergelijke grote schijven is die kans nogal aanwezig.
Amen to that!

Dat is dus vooral een probleem als je grote disks gaat gebruiken. De snelheid van mechanische hds tov hun capaciteit schaalt niet goed en dat wordt meer en meer een probleem. Wat als er straks 3 TB schijven zijn?

Hoe heet RAID 6 met 3 parity schijven, bestaat dat? Want daar zou je al bijna naartoe moeten.

[ Voor 43% gewijzigd door Q op 24-02-2010 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Deskstar 7K2000, de meeste ruimte voor de laagste prijs zeg maar. Die rebuild van gisteren kwam overigens omdat die disk besloot om 12 sectors ergens naartoe te verhuizen en dit niet duidelijk maakte aan de controller, waardoor die controller na een timeout de drive uit het array heeft gegooid. Dat nadeel heb je nou eenmaal met desktopdrives, vaak zal het niet gebeuren, maar anders moet je gewoon voor RAID-versies van die schijven gaan.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

_JGC_ schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:54:
[...]

Deskstar 7K2000, de meeste ruimte voor de laagste prijs zeg maar. Die rebuild van gisteren kwam overigens omdat die disk besloot om 12 sectors ergens naartoe te verhuizen en dit niet duidelijk maakte aan de controller, waardoor die controller na een timeout de drive uit het array heeft gegooid. Dat nadeel heb je nou eenmaal met desktopdrives, vaak zal het niet gebeuren, maar anders moet je gewoon voor RAID-versies van die schijven gaan.
Hmm, dan ga ik misschien toch voor die of voor de samsungs, western digital ligt ver boven budget :P

• _JGC_
Q schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:47:
Amen to that!

Dat is dus vooral een probleem als je grote disks gaat gebruiken. De snelheid van mechanische hds tov hun capaciteit schaalt niet goed en dat wordt meer en meer een probleem. Wat als er straks 3 TB schijven zijn?

Hoe heet RAID 6 met 3 parity schijven, bestaat dat? Want daar zou je al bijna naartoe moeten.
Volgens mij heeft dat nog geen echte naam, maar ik zie het nut er nog niet van in. IBM heeft destijds RAID5EE uitgebracht, en er is ook een RAID6EE variant van, waarbij de hotspare gewoon geintegreerd is in het array. Ik zie het nut niet in van meer dan RAID6, de kans dat je array dusdanig stuk gaat dat het niet betrouwbaar te rebuilden is is redelijk klein.
Meer dan 2 drives uitvallen gebeurt overigens wel eens, bij ons vorige onderhoud stonden we voor een raadsel waarom er ineens 4 disks dood waren, bleek dat de backplane het begeven had dankzij kortsluiting in een Seagate harddisk. Van de 4 disks leefden er dus nog 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
Ik kreeg via de mail nog wat vragen die ik ook wel even met de rest wil delen.

Het initialiseren van mijn RAID5 array met vier Hitachi 7K2000 schijven op een Areca 1222 heeft in totaal nog net geen 40 uur geduurd. Uiteraard gekozen voor LBA64, het wordt immers ondersteund door Ubuntu.

Tot nog toe werkt alles prima, en ik ga er eigenlijk ook vanuit dat dat wel zo blijft. Over het netwerk haal ik ~70MB/s write naar het Atom systeem waar de Areca in zit. Voor mijn doel prima en een stuk sneller dan de Highpoint die ik hiervoor had (15~20MB/s :X)

Verder zie ik bij de SMART values af en toe dat de Read Error Rate van de schijven naar 97~99 zakt, maar even later zijn die weer keurig netjes op de 100. Meer mensen die dit ervaren? Als ik het zo lijst schijnt het niet echt iets te zijn om je zorgen over te maken, maar ik vroeg me af wat jullie hier van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Zo mijn initialize van 4 7k2000 schijven zit er op:
code:
1
2
2010-2-26 14:50:14  ARC-1220-VOL#01     Start Initialize
2010-2-28 15:40:5   ARC-1220-VOL#01     Complete Init

Moet er wel bij zeggen dat tussen 23 uur gisteravond en 10 uur vanmorgen de stroom eruit heeft legen, dus het volume had een paar uur eerder klaar kunnen zijn.

De SMART waardes heb ik eigenlijk nog nooit gecontroleerd. Waar ik me wel zorgen om maak is de temperatuur van de schijven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Hdd#1 Temperature   46 ºC
Hdd#2 Temperature   53 ºC
Hdd#3 Temperature   55 ºC
Hdd#4 Temperature   53 ºC
Hdd#5 Temperature   50 ºC
Hdd#6 Temperature   56 ºC
Hdd#7 Temperature   51 ºC
Hdd#8 Temperature   57 ºC

De bovenste 4 zijn Raptors en de onderste 4 de Hitachi's. De schijven zitten in een Chenbro backplane met een 12 cm fan. Die fans heb ik onlangs vervangen door stillere Nexus fans, maar die blijken dus veel minder airflow te genereren. Het deurtje van de kast staat nu open, eergister tijdens de initialize zat die nog dicht en toen melde de raidcontroller het volgende:
code:
1
2
3
4
2010-2-26 21:35:9   H/W Monitor     Hdd Temp. Recovered          
2010-2-26 21:33:58  H/W Monitor     Hdd Over Temperature         
2010-2-26 21:28:7   H/W Monitor     Hdd Temp. Recovered          
2010-2-26 21:26:57  H/W Monitor     Hdd Over Temperature

Nu stond het systeem al enkele uren vollop te draaien, maar moet ik me zorgen maken over de schijftemperaturen? (Heb ooit een stuk voorbij zien komen waarin stond dat hoge disctemps niet tot meer/eerder defect(en) leidde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Er is inderdaad dat onderzoek door google gedaan maar persoonlijk vind ik de conclusie dat temperaturen geen impact hebben op de levensduur van harde schijven een beetje gammel.

Mijn eigen ervaringen zijn dat deze het liefste een constante temperatuur hebben van onder de 40°. Ik zou me dus wel zorgen maken over de temperatuur van je schijven, en betere koeling en / of airflow voorzien.

Hitachi geeft ook in hun datacheet op dat 60°C de maximum temperatuur is:
Ambient temperature 5o to 60o C
Daar zit je dus wel akelig dicht bij in de buurt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Ik denk dat ik mijn 6 x F1's 750 ook ga vervangen voor F3's 2Tb op de 1220. Ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee gehad heb ondanks de nodige horror verhalen.
Nog even een vraagje over die vervanging. Is het het meest handige om ze 1 voor 1 te vervangen en daarna een volumeexpansion uit te voeren en daarna via diskpart een partitievergroting?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
@sloth
die temperatuur is de omgevingstemperatuur, dus is hier rond de 20 graden. Kan me ook niet herinneren dat ik ooit temperaturen onder de 30 graden heb afgelezen.

Misschien toch maar eens kijken naar fans die iets meer lucht verplaatsen: iemand een tip? Ik heb nu deze er in zitten: http://www.cool-prices.nl...al-silent-case-fan-473439. Als ik ze op de website vergelijk dan komt die fan er ook matig uit qua luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.babek
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

mr.babek

-+-+-+-+-+

Brains: ik heb zelf heel lang een server op basis van de coolermaster stacker gehad met 16 drives, daar kun je van die modules voor kopen 4 in 3, daar zit voorop een grote fan , die houden de drives prima koel. Zeer goede optie, die passen in de meeste kasten. Kijk daar eens naar. 50 graden plus is toch best pittig voor de drives, zeker als het straks wat warmer wordt gaan ze daar wel onder lijden. Ik zit al lang in "de storage" omdat het mijn job is vroeger in het veld en nu kwa design en er werd eigenlijk altijd wel geroepen dat 50 graden wel zo'n beetje de max is, alhoewel je daar in een datacenter met goede koeling niet tegenaan loopt (als de stroom op de airco blijft tenminste :> )
Ik gebruik de stackers nog steeds voor mijn werkstations, prima kast ook.

ontopic voor de thread: Ik gebruik al een hele tijd WD 1TB Green, bevallen super. Ze worden niet warm en performen prima in een raid. Ik heb ze op een Areca1260 en een 3ware9550 aangesloten en ga binnenkort ook een 24 port areca aanschaffen (1680ix). De WD's zijn wel wat duurder dan de samsungs, maar ik ben er persoonlijk super tevreden over.

Succes

[ Voor 28% gewijzigd door mr.babek op 01-03-2010 09:12 ]

Obsidian 750D,MSI Tomahawk z790, i9 13900K, H150i, 64GB DDR5 6200Mhz, INNO3d RTX4090,AX1200 PS, 4TB NVMe SSD, LG C1 48" 4K OLED, Next Level Racing GT Track, Fanatec DD Wheel&Pedals, KRK Rokit 6 speakers, Corsairt Virtuoso XT headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
@mr.babek: Mijn werkstation zit in een CM Stacker handig kast, maar heb er laatste 2 hdd's uit moeten halen. Pffff heb 3 frontjes moeten verwijderen om de 4-in-3 modules eruit te kunnen halen om de schroefjes los te draaien.
Mijn "fileserver" zit in een of ander chenbro kastje met twee 4-poorts sata backplanes. Daar zitten ook 12cm fans achter. De orriginele heb ik alleen vervangen door stillere Nexus fans.De hdd's zitten in het backplane wel dicht op elkaar. Wel vreemd dat een schijf "in het midden" koeler is dan de onderste van het stapeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.babek
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

mr.babek

-+-+-+-+-+

Vreemd dat je zo'n hoge temps krijgt als je de schijven met een fan ervoor koelt. Heb je de fans wel op 12volt draaien of draaien ze langzamer?
Het maakt natuurlijk wel veel uit of dat het 7.2/10k disks zijn of zoals bij mijn 5.4k disks zeker in een RAID haal je met 5.4k disks in de meeste gevallen genoeg performance behalve als je echt veel IO's nodig hebt.
De belangrijkste reden voor mij om voor de 5.4k disks te kiezen was dan ook de temperatuur en het stroomverbruik.
De disks worden in jouw case naar mijn mening in elk geval te heet. Dat gaat een keer fout, de levensduur gaat snel achteruit op deze manier. Ik weet niet of ik ergens info heb mbt de temperatuur van disks in relatie tot de levernsduur. Ik ga eens op zoek.

Obsidian 750D,MSI Tomahawk z790, i9 13900K, H150i, 64GB DDR5 6200Mhz, INNO3d RTX4090,AX1200 PS, 4TB NVMe SSD, LG C1 48" 4K OLED, Next Level Racing GT Track, Fanatec DD Wheel&Pedals, KRK Rokit 6 speakers, Corsairt Virtuoso XT headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
De hitachi's staan er wel bekend om om wat heter te worden. Volgens mij hebben ze ook een platter meer, maar dat weet ik niet zeker.
Er gaat een stuk in de rondte van Google waarin wordt beweerd dat de temperatuur _niet_ van invloed is op de levensduur.
Zal vanavond andere fans bestellen (30CFM -> 50CFM, 1000rpm->1500rpm) eens kijken en luisteren of me dat bevalt. Orrigineel zaten er "industriele" fans achter de backplanes, die draaide ik wat terug dmv een fancontroller. De nieuwe fans zijn direct op een 12v lijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
sloth schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:17:
Er is inderdaad dat onderzoek door google gedaan maar persoonlijk vind ik de conclusie dat temperaturen geen impact hebben op de levensduur van harde schijven een beetje gammel.
Je vergeet 1 voorwaarde van het onderzoek... Het onderzoek liet zien dat er geen toename is in het aantal sterftegevallen tot 50 graden. Daarboven liep de uitval wel op. Deze 60 graden is dus te hoog.
Brains schreef op zondag 28 februari 2010 @ 20:24:

die temperatuur is de omgevingstemperatuur, dus is hier rond de 20 graden. Kan me ook niet herinneren dat ik ooit temperaturen onder de 30 graden heb afgelezen.
Dat is enorm afhankelijk van je koeling. Hier heb ik de 5-platter 1Tb hitachi's die (nu) niet warmer worden dan 27 graden (+ 10 graden boven omgevingstemp). In de zomer als het binnen 30+ graden is worden ze wel 45 graden.
Brains schreef op maandag 01 maart 2010 @ 09:45:
De hitachi's staan er wel bekend om om wat heter te worden. Volgens mij hebben ze ook een platter meer, maar dat weet ik niet zeker.
Klopt, de hitachi's hebben 5 platters van 400GB in zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
En kleine update met betere temps:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Hdd#1 Temperature   38 ºC
Hdd#2 Temperature   43 ºC
Hdd#3 Temperature   46 ºC
Hdd#4 Temperature   44 ºC
Hdd#5 Temperature   26 ºC
Hdd#6 Temperature   26 ºC
Hdd#7 Temperature   25 ºC
Hdd#8 Temperature   26 ºC

De eerste vier zijn raptors en de laatste voor de hitachi's. Wat ik in verschillende reviews lees is 40-45 graden redelijk normaal voor een raptor. Dus ben nu beter tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Klopt, mijn raptors worden ook net iets warmer dan mn Hitachi data-schijven al is het verschil niet zo groot als bij jou. Wellicht dat de airflow over die raptors toch net iets minder is. De temps van je hitachi's zien er erg netjes uit! Is het enige wat je aangepast hebt een iets sterkere fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Nee, stekkertje aangesloten :+

Heb wel een setje sterkere fans gekocht/liggen. Maar dat zijn twee termaltake fans met een klein stekkertje ipv molex en ze hebben geen standaard schroefgaten. In mijn kast zitten een soort van sledes waar 12cm fans met standaard schroefgaten ingeklikt kunnen worden.

Het zijn wel oudere 74gb raptors. Bij Anand zag ik ook temps rond de 45 graden van die schijven.

Mijn eerdere temps waren dus met vrijwel geen airflow en 8 hdds op een stapeltje aan een backplane.

-----------
De raptors heb ik "over" en wil even kijken of ik wat meer IOPS haal met die schijven tov de hitachi's. Zoniet dan gaan ze er uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Brains op 03-03-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
Brains schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:47:
Nee, stekkertje aangesloten :+
.....
De raptors heb ik "over" en wil even kijken of ik wat meer IOPS haal met die schijven tov de hitachi's. Zoniet dan gaan ze er uit.
_O- Je vond je nieuwe fans destijds zeker al zo stil of niet? :9

wat die raptors betreft, die zijn tegenwoordig toch echt wel vrij rap aan het verouderen. 1,5 jaar terug had ik 2 "nieuwere" 74GB raptors in RAID0 draaien (met XP). Maar toen ik eenmaal een single Velociraptor had (met Windows 7) voelde dat toch echt een stuk sneller aan. Terwijl in de benchmarks de RAID0 set over het algemeen sneller was.

Ik weet natuurlijk niet waarvoor je ze wil gaan gebruiken, maar ik denk dat je ze nu het beste nog kan verkopen en een leuk Volociraptortje kan aanschaffen, of meteen doorsparen en de overstap naar SSD nemen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Machine was fluister stil :) (shame on me)
Het met aansluiten 1 pin uit een molex gedrukt en waarschijnlijk de gedachte gehad dat ik dat de volgende keer wel zou fixen: NIET DUS.

Als ik zin/tijd heb een benchen met de raptors, ze zitten in een Open-E SAN/NAS. Dus krijg geen directe benchmarks. Maar zoals gezegd: heb ze over. Twee zaten er in mijn werkstation maar zijn vervangen door twee ssd's en de andere twee komen uit een server waar nu alleen een USB-stick in zit.

Kan ook de fans weer afsluiten en hopen dat ze daarna RMA kunnen. Hoor veel verhalen van leuke schijven ter vervanging ;) In V&A heb ik weinig zin, al dat geleur over prijs en verzenden. Ik koop alleen via V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffer
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-08 23:44
heeft er iemand al 2 tb disks van samsung werkend op enig areca kaart?

ben van plan om over te stappen maar as ik zo terug lees is het allemaal nog niet echt duidelijk dat voor samsung kiezen echt handig is.
Pagina: 1 2 Laatste