Hoeveel mensen hier werken met desktop schijven? Ik ben daar de laatste tijd veel research in aan het doen.
Ik draai nu met 4x Samsung 1TB en 4x Seagate 1.5TB disken. Deels op een Adaptec 3805 en deels op een Perc 5/i. Werkt inmiddels een jaar vlekkeloos.
Als achtergrond informatie. De server is een zelfbouw AMD, Phenom II x4 940 met 8GB mem, etc.
Wel een belangrijk detail. De server draait VMware ESXi 4u1.
Nu heb ik onlangs een adaptec 5805 gekocht. Deels voor wat meer power, en deels omdat deze controller ATA SMART commando's kan doorzetten naar je disken. Kom ik er daarna achter dat we nieuwe firmware is voor de 3805 welke ook ATA SMART passthrough ondersteund. Staat niet officieel op de adaptec website maar is alleen voor betalende OEM's ofzo.
De reden hiervoor is omdat je veel problemen hoort met desktop schijven achter een hardware raid controller. Dit komt doordat de raid controller binnen 7 tot 8 seconden antwoord verwacht van een schijf of data wel of niet gelezen kan worden. Zo niet, genereerd de raid controller het en markeert de sector als bad, zo wel, is het prima.
Desktop schijven houden zich hier niet aan, aangezien ze hiervoor niet gemaakt/geprogrammeerd zijn. Deze geven niet binnen de juiste periode iets door aan de raid controller en gaan net zo lang door tot het lukt. Het gevolg hiervan is dat de raid controller denkt dat de schijf stuk is gegaan, deze uit het array gooit en je in de problemen zit. Terwijl er in de meeste gevallen niet veel aan de hand is.
Nou, hierin is de laatste tijd progressie geweest. Zie het volgende :
C:\Users\Quindor>smartctl -l scterc d:
smartctl 5.40 2010-02-10 r3065 [i686-pc-mingw32-win7(64)] (local build)
Copyright (C) 2002-10 by Bruce Allen,
http://smartmontools.sourceforge.net
SCT Error Recovery Control:
Read: Disabled
Write: Disabled
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
C:\Users\Quindor>smartctl -l scterc,70,70 d:
smartctl 5.40 2010-02-10 r3065 [i686-pc-mingw32-win7(64)] (local build)
Copyright (C) 2002-10 by Bruce Allen,
http://smartmontools.sourceforge.net
SCT Error Recovery Control:
Read: 70 (7.0 seconds)
Write: 70 (7.0 seconds)
Hier zie je een Samsung F2 Ecogreen 1.5TB (HD154UI). In het eerste geval controlleer ik waar TLER / CCTL op ingesteld staat. Zoals verwacht op een desktop schijf staat het uit, wat een probleem kan opleveren in combinatie met hardware raid controllers.
In het tweede stukje zie je dat ik via SMART ATA passthrough een SMART commando naar de schijf stuur om de SCT / TLER / CCTL op 7.0 seconden te zetten, welke binnen de standaard timeouts van de raid controller vallen.
Helemaal top zou je zeggen. Probleem fixed! Nou ja.... helaas. Na een powerloss (pc uit en weer aan) zijn de settings weer gereset naar de default waardes.
Maar, voor mensen welke windows draaien of een linux variant. Kan dit *de* perfecte oplossing zijn tegen array problemen met desktop schrijven. Tijdens het opstarten een scriptje welke de juiste waardes in de schijf zet via ATA Passthrough, en je bent van de problemen van weg vallende disken af! Zie ook :
http://www.csc.liv.ac.uk/~greg/projects/erc/ . De huidige smartmontools 5.40 versie (SVN) werkt prima zoals te zien is bij mij.
Helaas draai ik VMware ESXi, welke geen linux (service console) meer bevat, waarmee dit soort commando's uit te voeren zijn. Daarvoor ga ik eens een oplossing verzinnen. Adaptec zou het in de firmware moeten stoppen, maar ik ben er bang voor dat dat nooit gaat gebeuren. Maar goed, als iemand daar een tip voor heeft, graag! Maar niet het doel van de post.
Het tweede lastige stuk, is dat fabrikanten het inmiddels door lijken te krijgen en de mogelijkheid om de waarde via SMART te veranderen, aan het disabelen zijn. Iets wat niet RFC compliant is, maar toch. Iig Werstern Digital heeft dat gedaan voor hun eigen utility. Status van smartctl is me niet bekend.
Vandaar de vraag naar ervaringen. Ik heb het complete internet al afgestruined, en ik ben opzoek naar mensen met ervaring met de Adaptec 5 of 2 series controllers in combinatie met Samsung ECOgreen schrijven. Ik zit zelf te kijken naar de 2TB versies. Iemand daar ervaring mee?
En wie weet, in de toekomst een goedkope SSD eraan om van MaxIQ gebruik te kunnen maken!

Hoewel adaptec voor die firmware ook wel weer de hoofdprijs zal vragen.