Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
olliepower schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:07:
• Ik wil Raid 5 draaien. Waarom? Ik stream op dit moment al veel 1080p materiaal vanaf mijn server naar mijn PS3 en als ik de verhalen zo hoor gaat dat met Raid 1 wat problematisch worden.
Een enkele disk kan prima 1080p materiaal streamen. Het gaat vooral om de redundantie en met RAID 5 kun je leuk schalen, met RAID 1 niet echt.
Voeding moet ik even voor kijken. In mijn server zit een Zalman ZM360B-APS van 360 watt. Is dat genoeg voor een gemiddelde setup die ik hierboven schets.
Met toekomstig 8 disks kan dat vooral bij opstarten een issue zijn, of je moet staggered spinup gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 09:32:
Met toekomstig 8 disks kan dat vooral bij opstarten een issue zijn, of je moet staggered spinup gebruiken.
Ook dat zal wel meevallen. Ik draai nu nog op een Seasonic 380 Watt met 15 x 3,5" disks en een 2,5" disk en kwam er laatst achter dat ik staggered spinup nog niet aan had staan. Nou staat die voeding wel op de nominatie om vervangen te worden, maar dat is omdat er nog uitgebreid moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:14
Q schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 09:32:
[...]

Een enkele disk kan prima 1080p materiaal streamen. Het gaat vooral om de redundantie en met RAID 5 kun je leuk schalen, met RAID 1 niet echt.

[...]

Ik draai nu ook al 1080p vanaf die ene harde schijf maar ik wel richting RAID 5 ivm met redundantie en schaling en zoals je zelf al zegt is dan RAID 5 beter ten opzicht van 1

@Dadona, ik had nog geen specifiek moederbord in gedacht. Als die LE inderdaad zuiniger is dan lijkt het me niet meer dan logisch om voor die te gaan ;)

Ik heb niks gehoord over de RAID controller, de Areca is 2 keer zo duur als de Highpoint. Is er echt zoveel kwaliteit verschil tussen die twee of valt dat wel mee. Want dan nijg ik naar de Highpoint vanwege de prijs natuurlijk ;)

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
Q schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 09:29:
[...]

Mijn advies; been there, done that, didn't like it at all. Zelfs met een dedicated USB controller per harde schijf is de performance om heel verdrietig van te worden. Minder dan 20 MB/s.
Dat begrijp ik, maar ik geef alleen een voorbeeld aan hoe hij van zijn laptop een "NAS" kan bouwen. Als dat voor hem functioneert is dat toch prima. En aangezien hij niet wil afwijken van zijn laptop zie ik verder heel weinig mogelijkheden.

Voor mijzelf zou het geen oplossing zijn.

anyway een update voor mijn eigen spul. Het wordt de chieftec kast, Lampje heb jij die oude 4 in 3 bay nog en zo ja zou ik die eventueel kunnen overnemen?

Ook ga ik toch voor Pata schijven voor het OS, zodat ik wat meer mogelijkheden heb qua moederborden.

Qua voeding weet ik het nog niet, ik heb het hele topic doorgenomen maar kan zo even niet vinden wat voor een voeding Q en lampje gebruiken. Zou ik aan 800watt genoeg hebben volgens jullie?

En het belangrijkste issue in dit alles is toch wel het OS....ik heb zelf wat ervaring opgedaan met FreeNAS en ZFS. Zoals ik al aangaf in mijn eerste post liep ik hierin vast met het laten groeien van de ZFS raid pool. Iemand die weet of dit uberhaupt kan met ZFS (en zo ja welke versie van ZFS omdat FreeNAS pas op 7 zit)

En Q / Lampje... jullie gebruiken debian lenny met mdadm? hoe bevalt dat en is het enigzinds instapvriendelijk? Ik heb wel wat kennis van linux / unix en command line configureren, maar dat ik er een meester in ben kan ik niet zeggen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DJ-NaRRa schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:00:
[...]

Dat begrijp ik, maar ik geef alleen een voorbeeld aan hoe hij van zijn laptop een "NAS" kan bouwen. Als dat voor hem functioneert is dat toch prima. En aangezien hij niet wil afwijken van zijn laptop zie ik verder heel weinig mogelijkheden.

Voor mijzelf zou het geen oplossing zijn.

anyway een update voor mijn eigen spul. Het wordt de chieftec kast, Lampje heb jij die oude 4 in 3 bay nog en zo ja zou ik die eventueel kunnen overnemen?

Ook ga ik toch voor Pata schijven voor het OS, zodat ik wat meer mogelijkheden heb qua moederborden.

Qua voeding weet ik het nog niet, ik heb het hele topic doorgenomen maar kan zo even niet vinden wat voor een voeding Q en lampje gebruiken. Zou ik aan 800watt genoeg hebben volgens jullie?

En het belangrijkste issue in dit alles is toch wel het OS....ik heb zelf wat ervaring opgedaan met FreeNAS en ZFS. Zoals ik al aangaf in mijn eerste post liep ik hierin vast met het laten groeien van de ZFS raid pool. Iemand die weet of dit uberhaupt kan met ZFS (en zo ja welke versie van ZFS omdat FreeNAS pas op 7 zit)

En Q / Lampje... jullie gebruiken debian lenny met mdadm? hoe bevalt dat en is het enigzinds instapvriendelijk? Ik heb wel wat kennis van linux / unix en command line configureren, maar dat ik er een meester in ben kan ik niet zeggen.

Alvast bedankt!
800watt is meer dan voldoende, kan ook nog wel met 650watt denk ik.. Lampie gebruikt hardware raid onder windows storage 2008, Q Debian..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
olliepower schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 11:58:
[...]

Ik heb niks gehoord over de RAID controller, de Areca is 2 keer zo duur als de Highpoint. Is er echt zoveel kwaliteit verschil tussen die twee of valt dat wel mee. Want dan nijg ik naar de Highpoint vanwege de prijs natuurlijk ;)
Ja, hardware RAID versus software RAID. Maar als performance niet echt zo boeit is de Highpoint denk ik geen slechte kaart. Ik heb geen ervaring met deze kaart + software RAID onder Windows en wat voor features deze aankan, zoals capacity expansion etc.

Qua voeding is meer dan 500 / 600 watt niet nodig bij 10 disks denk ik. Maar koop een voeding van een goed merk. I learnt that the hard way.
[...]
Alvast bedankt!
Dat is voldoende, het enige wat van jou wordt vereist is even wat voorbeeltjes op internet volgen om een array aan te maken. Dat is 1 commando met mdadm.

[ Voor 35% gewijzigd door Q op 27-02-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
[...]

Met mijn FreeBSD 7 machines was het zo dat ik na het vergroten van de devices de pool moest exporten en importen (of rebooten), en dan komt de extra ruimte direct beschikbaar.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
axis schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 20:46:
[...]

Met mijn FreeBSD 7 machines was het zo dat ik na het vergroten van de devices de pool moest exporten en importen (of rebooten), en dan komt de extra ruimte direct beschikbaar.
Sorry mijn schuld. ik poste een involledig bericht. FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD versie 6.xx stable waarin ZFS pas versie 7 heeft.

Het is inderdaad mogelijk om een pool te laten groeien in FreeNAS maar je zult dan telkens je pool moeten uitbreiden met een raidzY array.

Voorbeeldje:

Pool Tank
Raidz1
da0 - data
da1 - data
da2 - parity

je pool kun je nu uitbreiden met nog een raidz1 of losse schijven in raid 0 / 1. Wil ik de pool in mijn situatie uitbreiden dan krijg ik het volgende scenario:

Pool Tank
Raidz1
da0 - data
da1 - data
da2 - parity
Raidz1
da3 - data
da4 - data
da5 - parity

Op deze manier zou ik een bestaande pool kunnen laten groeien, maar krijg ik er extra parity disks bij en dat wil ik niet. ik zou bijv. da3/4/5 willen toevoegen aan bestaande raidz1 array in pool tank zodat ik niet telkens parity disks "kwijt" raak.

Wellicht dat het in een gewone release van FreeBSD wel gaat, maar via FreeNAS in ieder geval niet. Ik weet ook niet of FreeBSD veel moeilijker is dan FreeNAS (want veel werk is al voorgedaan natuurlijk) en of het met de huidige versie van ZFS wel mogelijk is.

De tip van Q ga ik even meenemen en eventjes wat rond googlen. Evenmin bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

Q schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 19:55:
[...]

Ja, hardware RAID versus software RAID. Maar als performance niet echt zo boeit is de Highpoint denk ik geen slechte kaart. Ik heb geen ervaring met deze kaart + software RAID onder Windows en wat voor features deze aankan, zoals capacity expansion etc.

Qua voeding is meer dan 500 / 600 watt niet nodig bij 10 disks denk ik. Maar koop een voeding van een goed merk. I learnt that the hard way.

[...]

Dat is voldoende, het enige wat van jou wordt vereist is even wat voorbeeltjes op internet volgen om een array aan te maken. Dat is 1 commando met mdadm.
Ik kan hier nog wel een aanvulling op doen. Ik had 2 jaar geleden een Coolermaster 530 Watt voeding. Echter had ik hier iets van 20 schijven aanhangen. Een cold boot kon deze voeding niet aan (te hoge initiele wattage bij het starten). Ik moest dus handmatig per 8 schijven aansluiten om alle schijven te kunnen activeren :+

Wat Q zegt, bezuinig neit op je voeding. Ik heb na lang zoeken en gekozen voor de Corsair 750HX en 850HX met de reden dat deze single rail zijn, eficient en opgebouwd uit hoogwaardige componenten.

Met het oog op de toekomst koop minimaal een 750 Watt voor een NAS. Zo kun je altijd uitbreiden en de voeding overnemen in een volgende evolutie van je NAS.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

lampie1979 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 16:45:
[...]

Ik kan hier nog wel een aanvulling op doen. Ik had 2 jaar geleden een Coolermaster 530 Watt voeding. Echter had ik hier iets van 20 schijven aanhangen. Een cold boot kon deze voeding niet aan (te hoge initiele wattage bij het starten). Ik moest dus handmatig per 8 schijven aansluiten om alle schijven te kunnen activeren :+
:+ Dan weiger je bijna je server te rebooten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik heb een servertje in elkaar geknutseld met een Pentium Dual core E2160, Intel DG45ID moederbord en 2GB geheugen. Als storage heb ik 4x 1,5TB Samsung Ecogreen en een 160GB WD laptophdd.

De resultaten van de onboard Intel ICH10R op RAID5 vallen me vooralsnog niet tegen:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/1488at.png

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/iymp3q.png

De random en kleine files blijven wat achter, maar aangezien de server vooral gebruikt wordt voor het downloaden en intern beschikbaar stellen van films en muziek zijn de sequentiele snelheden wat belangrijker. De resultaten zijn goed genoeg om een Gbit lijn mee te vullen.

Binnenkort zal ik eens met wat meer programma's testen

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
lampie1979 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 16:45:
[...]

:D

Blijkbaar was staggered spinup ook geen optie? Ik blijf het wel mooi vinden dat ik, geen weet hebbende van jouw keuze, tot dezelfde? voeding ben gekomen.

Bij een cold boot meet ik een piek belasting met 20 disks van 550+ watt dus die 500 watt is ook hier niet voldoende. Zelf had ik het luxe probleem dat ik daardoor ook mijn UPS moest upgraden, omdat die flipte bij het opstarten (max 300 watt ofzo). Die 550+ belasting komt dicht bij de max van mijn oude voeding, die misschien om die reden teveel voor zijn kiezen heeft gehad. Achja.

Bij max 10 disks zou de piek belasting wel wat minder zijn, maar voor het idle verbruik maakt een zware voeding niet zoveel uit, mits je een voeding van knappe kwaliteit neemt. Dat kost je een paar tientjes extra, maar op deze schaal (10+) disks maakt dat echt niet meer uit. Wat Lampie1979 zegt: zo'n voeding gaat lang mee en kan dan gerust mee migreren.
NoepZor schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:04:
Ik heb een servertje in elkaar geknutseld met een Pentium Dual core E2160, Intel DG45ID moederbord en 2GB geheugen. Als storage heb ik 4x 1,5TB Samsung Ecogreen en een 160GB WD laptophdd.

De resultaten van de onboard Intel ICH10R vallen me vooralsnog niet tegen:
Voor een beetje storage lijkt me dit uitstekend.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 01-03-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

De resultaten van de onboard Intel ICH10R vallen me vooralsnog niet tegen:

[afbeelding]

[afbeelding]

De random en kleine files blijven wat achter, maar aangezien de server vooral gebruikt wordt voor het downloaden en intern beschikbaar stellen van films en muziek zijn de sequentiele snelheden wat belangrijker. De resultaten zijn goed genoeg om een Gbit lijn mee te vullen.

Binnenkort zal ik eens met wat meer programma's testen
Oehh nice NAS ;)

Mijn E2160 is dus ruim geschikt om richting deze snelheden te halen, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Vergeten bij te zetten, dit is Raid5. Zonder write back cache (aan te zetten in Intel storage manager) zitten de snelheden rond de 30MB/s write. Snelheden zijn in ieder geval voldoende voor gigabit ethernet, waar het dus aan komt te hangen :) CPU load van de E2160 ligt rond de 20-30% tijdens writes, dus deze is voldoende snel voor een raid 5 setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

De resultaten van de onboard Intel ICH10R op RAID5 vallen me vooralsnog niet tegen:

Ik zit wat dat betreft ook in dubio. Het is ook voor mijn systeem voornamelijk opslag van downloads en mijn muziek en filmbibliotheek. Ik wil nl al mijn DVD/BluRays naar ISO's rippen en opslaan. CD's gaan in lossless formaat er tegenaan. Lezen van een RAID5 array is, of dat nu software/onboard controller/supersonische controller is, niet zo heel erg spannend. Alleen is het wel erg vervelend om te wachten tot een ISO van een BluRay eindelijk erop staat.

Ik denk dus toch dat ik ga voor een HP Smart Array P400 met 512Mb geheugen. Ik wil er uiteindelijk 6x 1.5Tb (WD Green) aan hang in RAID 5. Met die Smart array controller moeten ook writes naar de array acceptabel gaan. Lezen is denk ik nooit een probleem. De controller heeft nog ruimte voor wat uitbreiding, dus ik denk dat het een goede keuze is.

Vraag: bij zo'n controller is de CPU weer helemaal niet belangrijk toch? Ik kan dus in feite een redelijk simpel mobo nemen met een eenvoudige proc. De server is puur NAS, hooguit laat ik 'm wat downloaden van nieuwsgroepen, maar dat weet ik niet eens zeker. Rippen enzo doe ik op mijn eigen PC en stuur ik door naar het NAS.

[ Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 01-03-2010 21:44 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

NoepZor schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:35:
Vergeten bij te zetten, dit is Raid5. Zonder write back cache (aan te zetten in Intel storage manager) zitten de snelheden rond de 30MB/s write. Snelheden zijn in ieder geval voldoende voor gigabit ethernet, waar het dus aan komt te hangen :) CPU load van de E2160 ligt rond de 20-30% tijdens writes, dus deze is voldoende snel voor een raid 5 setup.
Bij mij heb ik weer een voor deel, ik heb een HP Smart Array P400 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dure optie zo'n Smart Array P400. Voor het geld van die kaart kun je alweer een dedicated systeem configureren. Software Raid, beetje *nix kennis opdoen en je hebt meer voor hetzelfde. Zo zie ik het teminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 11:36:
Een dure optie zo'n Smart Array P400. Voor het geld van die kaart kun je alweer een dedicated systeem configureren. Software Raid, beetje *nix kennis opdoen en je heeft meer voor hetzelfde. Zo zie ik het teminste.
Dat je voor dat geld een dedicated system hebt is niet waar. Geef me anders maar een linkje of een boodschappenlijstje waar ik voor dat geld een systeem kan krijgen waar ik minimaal 6HD's in kwijt kan.

Ik weet dat je met software RAID een heel eind komt, maar als je leest wat ik schrijf, ben je het hopelijk met me eens dat software RAID er wel voor gaat zorgen dat je heeeeeel lang moet wachten als je er een flink pak data heen schrijft. Dus als ik een BluRay heb geript en op mijn NAS wil zetten, zal RAID5 me wel even een kwartiertje laten wachten. Toch? Met zo'n RAID kaart met wat geheugen wordt dat probleem opgelost. Met software RAID is de CPU ook een factor; met een kaart die beschikt over speciale processor+geheugen is dat probleem ook opgelost. Het kost idd wat, maar je krijgt er ook wat voor terug.

Tenzij het op een of andere manier mogelijk is om met software RAID betere schrijftijden te realiseren. Kun je bv werkgeheugen inzetten als buffer en met een iets snellere CPU het rekenwerk sneller laten verlopen?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 11:36:
Een dure optie zo'n Smart Array P400. Voor het geld van die kaart kun je alweer een dedicated systeem configureren. Software Raid, beetje *nix kennis opdoen en je hebt meer voor hetzelfde. Zo zie ik het teminste.
2de hands voor een 110euro ;) (Erg mooie prijs..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt natuurlijk een gelukje hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:03:
Je kunt natuurlijk een gelukje hebben :)
Heb je gelukkig ook wel eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier op tweakers komen wel vaker leuke controllers voorbij voor erg eerlijke prijzen. HP P400/P410s, Dell PERC 5/i's, enz.

Soms moet iemand je ook even wijzen op een leuk controllertje toch DJ-Visto? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik ben zelf van plan de Tranquil pc BBS2 te kopen. Echter vraag ik mij af of een dergelijk systeem voor minder geld samen te stellen is.

Eisen zijn:
-Compact
-minimaal ruimte voor 2 disken
-Atom D510 dualcore (of ongeveer gelijk kwa performance)
-Verbruik rond de 20watt
-Stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 19:05:
Hier op tweakers komen wel vaker leuke controllers voorbij voor erg eerlijke prijzen. HP P400/P410s, Dell PERC 5/i's, enz.

Soms moet iemand je ook even wijzen op een leuk controllertje toch DJ-Visto? ;)
Jup, zeker de moeite waard, vooral als het druk is op de v&a zitten er vaak/soms echt mooie spullen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anti-Virus programma op een NAS:

Gelukkig zijn er nog niet zoveel virussen die de *nix platformen bedreigen. Tenminste dat is wat ik zoal hoor en lees. Een NAS die als download bak wordt gebruikt wordt daarentegen wel vaak door een Windows platform benaderd. Wat is de beste methode om de downloads op de NAS op virussen te scannen? Freenas en Debian zijn nieuw voor me. Vandaar dat ik belangstellend vraag naar ervaringen en oplossingen van de dragers van dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ClamAV installeren met aptitude en vervolgens kan je die configureren om je shares te scannen en dat hang je vast aan een cronjob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 19:05:
Alleen die Perc's zijn nogal picky vwb het mobo waar ze op willen werken. Ik hoef er al geen meer. Veel te ingewikkeld om daar een goed bord voor te vinden. Dan maar zo'n P400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

mphilipp schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:35:
[...]

Alleen die Perc's zijn nogal picky vwb het mobo waar ze op willen werken. Ik hoef er al geen meer. Veel te ingewikkeld om daar een goed bord voor te vinden. Dan maar zo'n P400.
P400 kan ook nauwkeurig zijn, maar iets minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Iemand nog een goede tip voor een systeemkast. Mag big tower zijn; er moeten iets van 10 3.5" schijven in kunnen en het liefst moet ik daar een paar fans op kunnen zetten. Een kast zoals in een 19" rack moet kan ik niet kwijt, dus dat gaat 'm niet worden helaast.

Ik had al de Chieftec CA-01B-B-SL gevonden. Ziet er leuk uit; kunnen onderin 8 3.5" drives en een dot fans erop.
Afbeeldingslocatie: http://www.materiel.net/live/79927.jpg

(geen luiheid: het is alleen een beetje lastig uitzoeken omdat je in de pricewatch niet goed op dit soort specs kunt selecteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2008/01/14110747498l.jpg
Dit sharkoon kastje is supercheap en kan je volhangen met 4 in3 modules zodat je schijven lekker koel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:58
Dat is de tower onder de towers. Kleine zoekactie in dit topic zal je naar lampje1979 brengen die deze kast gebruikt voor zijn NAS. Volgens hem kunnen er zonder al teveel moeite 22 schijven in. :)
Dus mits je nog specifieke andere wensen waardoor deze kast toch niet goed genoeg is zou ik deze gewoon nemen als je echt een load aan schijven wil kunnen herbergen.
@Bierkameel, zonde dat het een behuizing is met 11x 5.25 bays. Lian-li heeft wel een leuke goedkope 3-in-2 bay om ook de laatste twee vol te kunnen maken. Als het nog iets kleiner mag zou ik zelf de Centurion 590 voor willen stellen. Deze heeft 9x 5.25 bays, waar als bij de levering onderin een 4-in-3 module zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Dadona op 06-03-2010 00:00 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Hoeveel mensen hier werken met desktop schijven? Ik ben daar de laatste tijd veel research in aan het doen.

Ik draai nu met 4x Samsung 1TB en 4x Seagate 1.5TB disken. Deels op een Adaptec 3805 en deels op een Perc 5/i. Werkt inmiddels een jaar vlekkeloos.

Als achtergrond informatie. De server is een zelfbouw AMD, Phenom II x4 940 met 8GB mem, etc.

Wel een belangrijk detail. De server draait VMware ESXi 4u1.

Nu heb ik onlangs een adaptec 5805 gekocht. Deels voor wat meer power, en deels omdat deze controller ATA SMART commando's kan doorzetten naar je disken. Kom ik er daarna achter dat we nieuwe firmware is voor de 3805 welke ook ATA SMART passthrough ondersteund. Staat niet officieel op de adaptec website maar is alleen voor betalende OEM's ofzo. :S

De reden hiervoor is omdat je veel problemen hoort met desktop schijven achter een hardware raid controller. Dit komt doordat de raid controller binnen 7 tot 8 seconden antwoord verwacht van een schijf of data wel of niet gelezen kan worden. Zo niet, genereerd de raid controller het en markeert de sector als bad, zo wel, is het prima.

Desktop schijven houden zich hier niet aan, aangezien ze hiervoor niet gemaakt/geprogrammeerd zijn. Deze geven niet binnen de juiste periode iets door aan de raid controller en gaan net zo lang door tot het lukt. Het gevolg hiervan is dat de raid controller denkt dat de schijf stuk is gegaan, deze uit het array gooit en je in de problemen zit. Terwijl er in de meeste gevallen niet veel aan de hand is.

Nou, hierin is de laatste tijd progressie geweest. Zie het volgende :

C:\Users\Quindor>smartctl -l scterc d:
smartctl 5.40 2010-02-10 r3065 [i686-pc-mingw32-win7(64)] (local build)
Copyright (C) 2002-10 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

SCT Error Recovery Control:
Read: Disabled
Write: Disabled
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
C:\Users\Quindor>smartctl -l scterc,70,70 d:
smartctl 5.40 2010-02-10 r3065 [i686-pc-mingw32-win7(64)] (local build)
Copyright (C) 2002-10 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

SCT Error Recovery Control:
Read: 70 (7.0 seconds)
Write: 70 (7.0 seconds)

Hier zie je een Samsung F2 Ecogreen 1.5TB (HD154UI). In het eerste geval controlleer ik waar TLER / CCTL op ingesteld staat. Zoals verwacht op een desktop schijf staat het uit, wat een probleem kan opleveren in combinatie met hardware raid controllers.

In het tweede stukje zie je dat ik via SMART ATA passthrough een SMART commando naar de schijf stuur om de SCT / TLER / CCTL op 7.0 seconden te zetten, welke binnen de standaard timeouts van de raid controller vallen.

Helemaal top zou je zeggen. Probleem fixed! Nou ja.... helaas. Na een powerloss (pc uit en weer aan) zijn de settings weer gereset naar de default waardes. :(

Maar, voor mensen welke windows draaien of een linux variant. Kan dit *de* perfecte oplossing zijn tegen array problemen met desktop schrijven. Tijdens het opstarten een scriptje welke de juiste waardes in de schijf zet via ATA Passthrough, en je bent van de problemen van weg vallende disken af! Zie ook : http://www.csc.liv.ac.uk/~greg/projects/erc/ . De huidige smartmontools 5.40 versie (SVN) werkt prima zoals te zien is bij mij.

Helaas draai ik VMware ESXi, welke geen linux (service console) meer bevat, waarmee dit soort commando's uit te voeren zijn. Daarvoor ga ik eens een oplossing verzinnen. Adaptec zou het in de firmware moeten stoppen, maar ik ben er bang voor dat dat nooit gaat gebeuren. Maar goed, als iemand daar een tip voor heeft, graag! Maar niet het doel van de post.

Het tweede lastige stuk, is dat fabrikanten het inmiddels door lijken te krijgen en de mogelijkheid om de waarde via SMART te veranderen, aan het disabelen zijn. Iets wat niet RFC compliant is, maar toch. Iig Werstern Digital heeft dat gedaan voor hun eigen utility. Status van smartctl is me niet bekend.

Vandaar de vraag naar ervaringen. Ik heb het complete internet al afgestruined, en ik ben opzoek naar mensen met ervaring met de Adaptec 5 of 2 series controllers in combinatie met Samsung ECOgreen schrijven. Ik zit zelf te kijken naar de 2TB versies. Iemand daar ervaring mee?

En wie weet, in de toekomst een goedkope SSD eraan om van MaxIQ gebruik te kunnen maken! :D Hoewel adaptec voor die firmware ook wel weer de hoofdprijs zal vragen. :(

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Je doelt dus op TLER. Moet je eens kijken waar Q mee draait, allemaal (en veel) Spinpoint F1s. Punt is alleen dat hij software raid draait, dus geen hardware raid.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Dadona schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 00:01:
Je doelt dus op TLER. Moet je eens kijken waar Q mee draait, allemaal (en veel) Spinpoint F1s. Punt is alleen dat hij software raid draait, dus geen hardware raid.
Yup, gaat om TLER maar inderdaad in combinatie met een hardware raid controller. En met name de mogelijkheid welke beschikbaar is gekomen met de TLER afhandeling van bepaalde schijven de kunnen beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

De raid kaart fabrikanten zijn maar al te goed op de hoogte dat mensen dekstop schijven gebruiken ne spelen hier uiteraard op in. Raid schijven zijn uiteraard beter toegespitst op raid activiteiten, echter zijn voor de meeste thuisgebruikers dekstop schijven meer dan voldoende!

Ik heb twee arrays in Raid 6 van ieder 12 schijven. Een met een mix van 12 desktop schijven en 1 met 12 WD 1 GB R3 schijven. beide werken voor de volle 100%.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Quindor schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 23:58:
Hoeveel mensen hier werken met desktop schijven? Ik ben daar de laatste tijd veel research in aan het doen.

De reden hiervoor is omdat je veel problemen hoort met desktop schijven achter een hardware raid controller. Dit komt doordat de raid controller binnen 7 tot 8 seconden antwoord verwacht van een schijf of data wel of niet gelezen kan worden. Zo niet, genereert de raid controller het en markeert de sector als bad, zo wel, is het prima.
Dit is in mijn beleving het belangrijkste verschil tussen een 'RAID' disk en een gewone. En dat is voor thuisgebruik eigenlijk niet zo heel spannend. Ik heb in dit topic er ook iets over opgeschreven, maar deze truc met smartmontools is interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dadona schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 23:56:
Dat is de tower onder de towers. Kleine zoekactie in dit topic zal je naar lampje1979 brengen die deze kast gebruikt voor zijn NAS. Volgens hem kunnen er zonder al teveel moeite 22 schijven in. :)
[knip]
Als het nog iets kleiner mag zou ik zelf de Centurion 590 voor willen stellen. Deze heeft 9x 5.25 bays, waar als bij de levering onderin een 4-in-3 module zit.
Dank voor de tips, ik ga er eens nader naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:06:
[...]

Dit is in mijn beleving het belangrijkste verschil tussen een 'RAID' disk en een gewone. En dat is voor thuisgebruik eigenlijk niet zo heel spannend. Ik heb in dit topic er ook iets over opgeschreven, maar deze truc met smartmontools is interessant.
Nog nooit van gehoord en ook nooit last van gehad, gebruik samsung f1 1tb schijven in raid1 / raid 5 in al mijn servers... (30+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Maar is dat met hardware of software RAID? Ik zou trouwens niet weten hoe loenux software raid omgaat met een dekstop disk vs 'raid' disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:46

Midas.e

Is handig met dinges

Anyways, clarification...
The only reason for TLER (Time Limited Error Recovery) is to behave
"friendly" toward RAID controllers that timeout disks.
In fact, md does not timeout disks as many Hardware RAID controllers do.
So, from md's point of view, TLER is useless, i.e. it has no benefit.
Zie meer hier

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Hier allemaal standaard WD10EACS en WD10EADS op een Highpoint 2320 (Windows server 2003). Geen problemen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Hehehe, dan moet je wel de mening van de hele thread posten. ;)
Before WD implemented this we would see cases quite often where a perfectly good drive would get "kicked out" of a RAID as frequently or even more often, than on a hardware RAID. TLER management seems to have eliminated most of these cases.
Maar goed, software raid of in het specefiek mdadm heeft er minder last van. Dat is iig mooi. Met een hardware raid controller (heeft zijn voor en nadelen) heb je deze opties helaas vaak niet. Dus als je dan de disk kunt laten doen wat de controller verwacht, zou heel mooi zijn!

Nog steeds benieuwd naar mensen hun ervaring met de Samsung Ecogreen F3 2TB's! Ga er denk ik deze week zelf een stuk of 6 a 7 kopen, maar ben problemen altijd graag voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Geen ervaring mee, maar de 24 hitachi's hier werken zonder problemen. Af en toe wordt er 1 uitgeschopt. Maar die schoppen we dan lekker RMA :)

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Midas.e schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:03:
Geen ervaring mee, maar de 24 hitachi's hier werken zonder problemen. Af en toe wordt er 1 uitgeschopt. Maar die schoppen we dan lekker RMA :)
Logisch, 24 is niet niks dat is niet 2 schijven ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Nogal nonchalant spreek je erover. Ik herstart mijn pc af en toe, maar die af en toe komt toch hoop ik een héél stuk vaker voor. Met andere woorden, over welke aantallen hebben we het dan? En hoe lang heb je die schijven?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik wil een Homeserver gaan maken met een dualcore ATOM erin.
Twijfel alleen noge en beetje welke kast ik ga gebruiken:

Zit aan deze 2 te denken:
Chenbro ES30068
Antec NSK 1380

De Antec is veel groter maar ik weet dus niet of deze wellicht stiller en efficienter is.
De Chenbro daarintegen is weer lekker compact, maar ik lees negatieve verhalen over de geluidsproductie.

Wat adviseren jullie als kast voor een ITX systeem waar 2 schijven inkunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Dadona schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:19:
Nogal nonchalant spreek je erover. Ik herstart mijn pc af en toe, maar die af en toe komt toch hoop ik een héél stuk vaker voor. Met andere woorden, over welke aantallen hebben we het dan? En hoe lang heb je die schijven?
Ik heb de 1TB's nu bijna een jaar, daarvan zijn er 2 uitgevallen en RMA gegaan.
De 1.5TB's heb ik nu 6 maanden, hier is 1 eruit gevallen en ook RMA gegaan. Niet veel dus.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Waren deze disks alleen maar uit de array gegooid of hadden ze ook echt defecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Q schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:37:
Waren deze disks alleen maar uit de array gegooid of hadden ze ook echt defecten?
Inderdaad, en dat is dus exact wat ik probeer te achterhalen. Of eerder, te voorkomen. Ik heb dit probleem al eerder gehad in het verleden, en toen kon ik gelukkig nog mijn disken ver-ruilen voor andere disken welke dit probleem niet hadden.

Van de samsung F1's heb ik gehoord dat ze in het begin wel goed functioneerde op bijvoorbeeld een Perc5/i (heb er zelf enkele draaien nu), maar dat latere firmware/rivisions van de disk niet meer goed werkte met een Perc5/i vanwege teveel timeout's.

Ansich vind ik zijn getallen niet schrikbarend, ligt er ook wel aan wat er mee gebeurt, etc. Zelf bemerkte ik toen dat er disken soms spontaan uit het array vielen, en bij een check van de disk met de tools van de fabrikant, er niets aan de hand was. Onverklaarbare maar ook veelal onfixbare problemen dus. :(

Uiteindelijk moet er een manier zijn om je zaken zeker te weten. Via de waarde handmatig te zetten, ben je daar iig zeker van en heb je eventuele problemen omtrent een "desktop" disk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Ik gooi de hd's daarna gewoon in RMA, ik RMA liever een hd dan dat ik een mogelijk niet goede hd in mn array heb zitten. Of er werkelijk een defect is kijk ik nieteens naar.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Het lijkt mij dat er toch echt een defect was. Er zal toch wel een test worden uitgevoerd of de schijven daadwerkelijk een defect hebben, anders zal de RMA ook wel niet worden geaccepteerd lijkt mij.
Wat de Spinpoint F1 betreft, daarbij waren er inderdaad de nodige problemen bij mensen, maar bij de F3 heb ik zulke verhalen niet gehoord. (Daarnaast is het ook een uitvergroting.)

[ Voor 8% gewijzigd door Dadona op 08-03-2010 15:42 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Van het weekend LAN party gehad en mijn DIY Nas ook mee gehad. In totaal 2,75TiB via Gbit LAN geupload vanaf die PC. Als hij aan het uploaden was met 60MB/s kon ik er nog gewoon naar toe schrijven met 50MB/s. Snelheden voor thuisgebruik zijn dus meer dan prima. Ook 2 uploads tegelijk met 40-45MB/s elk gingen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Midas.e schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:05:
Ik gooi de hd's daarna gewoon in RMA, ik RMA liever een hd dan dat ik een mogelijk niet goede hd in mn array heb zitten. Of er werkelijk een defect is kijk ik nieteens naar.
Zolang ze de RMA accepteren, prima toch? Ben je zeker dat er een goede disk in zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Q op 09-03-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Q schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:31:
[...]

Zolang ze de RMA accepteren, prima toch? Ben je zeker dat er een goede disk in zit.
Ja, ben het deels met je eens, maar deels ook niet.

Het probleem zit er niet zozeer in dat je disken niet RMA zou kunnen sturen, zelfs disken welke eigenlijk niet stuk zijn worden inderdaad vaak gewoon geaccepteerd.

Het gaat erom dat je disken zoveel problemen beginnen te geven (bijvoorbeeld tijdens een rebuild) dat het praktisch onmogelijk word om je array in de lucht te houden. Helaas merk je dit pas als je array wat ouder begint te worden en er random meer dan 1 disk uit je array valt, zonder aanwijsbare reden.

Dit alles is om "niet aanwijsbare" problemen te fixen, voor dat deze ontstaan.

Maar, na veel proberen, heb ik het voor elkaar gekregen om met de nieuwste smartctl (uit de svn) de setting in linux te veranderen terwijl de disken in een array zitten (hij presenteerd het array + de losse disken via de adaptec driver). Dat betekend dat ik een bootstick kan bouwen welke opstart VOOR Vmware ESXi opstart, welke de setting zet. Ook getest, met een reboot blijven de settings gewoon staan. Power down en het is weg. Dus elke boot eventjes doen. Hopelijk kan ik daar wat efficients voor bakken, mijn linux kennis is maar beperkt. :(

Maar goed, desktop schijven als raid schijven is dus een go! :D

Nu alleen nog te weten zien te komen of de 2TB Samsung Ecogreen schijven dit ook nog toelaten. Mijn 1.5TB disk iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Maar heb je ook echt dit soort ervaringen gehad met disks?

Als er zonder aanwijsbare redenen random disks uitvallen, is dat dan een disk of controller issue? En moet je daarvoor zo gaan rommelen met plakband touw en ductape oplossingen?

Ik hoor ook altijd die klachten over de Spinpoint F1 serie, maar vanuit mijn perspectief is dat uiteindelijk een controller issue en geen disk issue. Waarom draai ik anders meerdere arrays zonder problemen? En zonder disks die rare fratsen uit halen. Tot nu toe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dergelijke problemen wèl bij de hand gehad, september vorig jaar. Ik had een mdraid raid 5 array van 3 F1 640 GB schijven. Draaide altijd goed, tot op een dag één schijf er uit vloog. Nou geen probleem dacht ik, daar heb ik raid voor. Dus toen die faulted schijf er uit gehaald en een vervangende schijf er in, rebuilden maar. Is het rebuilden op 99%, vliegt er nog een schijf uit. :X

Een paar dagen bezig geweest om te proberen of het te herstellen was, maar het mocht allemaal niet baten. Die data was en bleef weg. Gelukkig geen cruciale dingen, maar ik heb wel het nodige opnieuw moeten downloaden.

Maar het verhaal wordt nog veel vreemder. Ik heb namelijk die schijven getest met de tool van Samsung, de eerste keer gaf die bij een full scan aan dat de schijven bad sectors hadden. Echter,bij een tweede test een dag of twee later was er ineens niets meer aan de hand. Nog weer enkele dagen nog steeds niet en tot op de dag van vandaag doen de betreffende schijven het prima, zij het niet meer in een raid array. Daarvoor in de plaats heb ik nu 2x Samsung Spinpoint F2 draaien in raid 1, tot nu toe zonder enig probleem. De ruimte begint een beetje op te raken dus misschien dat er binnenkort nog eenzelfde schijf bij komt.

Tot dit alles geloofde ik ook niet veel van de slechte verhalen van de F1, maar dit is toch wel heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Met alles wat je hierboven zegt, zou je dan zeggen dat het aan de disk ligt of meer aan de controller icm RAID ? ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat in mijn geval om software raid, niet om hardware. Of bedoel je de SATA-controller? Voor zover ik weet waren de problemen niet specifiek voor de NF4 ultra chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 02:06:
Ik heb dergelijke problemen wèl bij de hand gehad

Maar het verhaal wordt nog veel vreemder.
Dat twee disks tegelijk uitvallen, dat kan gebeuren, niets vreemds aan. Kans is niet groot, maar het kan.

Dat tweede punt is wel raar. Ik vraag me ook echt af of de disks wel goed zijn. Kun je makkelijk zien met SMART en reallocated sector count en meer van dat soort waarden. Een volledige kopie van een schijf maken met dd wil vaal ook wel verhelderend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meerdere disks die tegelijk uitvallen kan inderdaad gebeuren, maar waarom ze het dan later ineens weer vlekkeloos doen is vreemd. De low-level scan van Estool gaat alle sectoren af dus die zou bij een kapotte schijf toch iets moeten vinden. Ik gebruik ze inmiddels zonder problemen in m'n PC maar inderdaad, ik kan niet 100% uitsluiten dat ze toch niet helemaal goed zijn.

Hoe dan ook, mijn huidige raid array draait als een zonnetje dus het probleem is wat mij betreft opgelost. Ik postte het vooral als voorbeeld hoe je soms vreemde dingen kunt hebben. Dat ik in eerste instantie dacht dat al die F1 verhalen overdreven waren, tot ik ineens zelf ook problemen kreeg met F1 schijven in een raid array. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Maar de F1 is voor nieuwbouw passé, het gaat er nu om of er bij de F3 ook zulke problemen optreden. (Al hoop ik nog altijd dat de EADS of EARS van WD omlaag duiken in prijs op het moment dat ik schijven nodig heb, maar ik vrees dat Samsung toch echt de goedkopere optie is.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Dadona schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 01:07:
Maar de F1 is voor nieuwbouw passé, het gaat er nu om of er bij de F3 ook zulke problemen optreden. (Al hoop ik nog altijd dat de EADS of EARS van WD omlaag duiken in prijs op het moment dat ik schijven nodig heb, maar ik vrees dat Samsung toch echt de goedkopere optie is.)
Met de EADS en EARS zou ik erg goed oppassen. Op andere forum topics kun je vinden dat WD hier de TLER/CCTL functie uit heeft gehaald, en dus niet meer aangepast kan worden, zodoende mensen te forceren de (overpriced naar mijn mening) RAID versies te kopen.

Probleem van geen TLER is dat na verloop van tijd je array steeds meer kleine probleempjes op zijn disken gaat hebben. Helemaal niet erg, zo gaat dat met een mechanisch iets. Dat is correctie voor, maar als de RAID controller dit niet weet, kan dat mis gaan. Als er dan teveel disken tegelijk hier tegen aanlopen, ben je je array haast onheroepelijk kwijt, aangezien je tijdens een rebuild altijd een andere disk hebt die er net iets te lang over doet (meer dan 7 a 8 seconden).

De vraag is niet zozeer of je het nodig hebt (dat is al jaren bekend en technisch gezien gewoon een feit), de vraag is hoe lang het duurt voordat je er inderdaad last van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Weliswaar hang ik de schijven aan een RAID controller (Highpoint), maar ik zat diens functies niet in. Ik wil gewoon software RAID-z gaan draaien met de schijven. De timeout wil ik dan verlengen om zodoende zonder TLER te kunnen. Voor bedrijven met veel dataverkeer onacceptabel, voor mij is een niet responsieve array wel acceptabel als mij dat tig euro's kan schelen. (TLER zit ook niet op de F3 dus blijft de discussie hetzelfde.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik ben bezig met een upgrade van mn nas naar twee RAID5 arrays en andere controller.
Vier stuks Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI en vier WD Caviar 6400AAKS :)
Ben benieuwd hoe dit uitpakt.. vooral die nieuwe samsung disks. Ik heb een Adaptec 3085 controller geinstalleerd;

Intel 80333 500MHz processor
4-Lane PCI-Express bus interface
RAID levels 0, 1,1E, 5, 5EE, 6, 10, 50, 60, JBOD
256MB cache
Up to 128 SATA or SAS devices using SAS expanders scalability

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

NIK0 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:53:
[...]

Het zal idd wellicht iets met de instelling op het BIOS te maken aangezien die F1 op die andere machine wel gewoon werkt.
Ik ben van plan om 1 F3 disk en 2 F1 disken in een RAID 5 met die DELL PERC 6i te hangen icm Windows 2008 R2 als OS (Technet) en deze als backup/download servertje te gebruiken. Ben ik dan ook nog afhankelijk van AHCI instellingen met betrekking tot het wel of niet werken van smartctl..? en zou ik die dan in de BIOS van de PERC 6i moeten vinden..? (kan ik niets over vinden in de userguide)
Nee, raid controllers werken niet met AHCI of IDE, etc. Deze worden aan het OS bekend gemaakt als SCSI device en de communicatie van de raid controller en de disken werkt gewoon intern in de raid controller.

Wel krijg je dan te maken met het smartctl TLER/CCTL verhaal. Je zou uit moeten zoeken hoe je dat via een Dell PERC 6i kunt doen. Aangezien je hoogst waarschijnlijk de physieke disken niet in het OS krijgt te zien (zoals bij mijn adaptec onder linux met de expose_physicals=-1 setting).

update: Zo te zien is een PERC 6i een LSI MegaRaid gebaseerd kaart. Dan zou je daar de megaraid command switch voor moeten gebruiken. Moet je maar eens rond zoeken, zoals bijvoorbeeld hier. Hopelijk kun je iemand vinden die het test.

Zie ook deze tabel ik denk dat we daaruit op kunnen maken dat het alleen onder linux kan (het megaraid commando). Maar goed zoeken.

Zelf heb ik dat probleem ook (mijn server draait ESXi), hiervoor heb ik een bootable Fedora (werkt het beste met de adaptec drivers) USB stick gemaakt, waarmee ik via een script de settings zet en vervolgens de server weer laat rebooten. Stick eruit en booten naar VMware, klaar. Na spannings verlies, het hele verhaal weer opnieuw. Booten stick, commando's uitvoeren en rebooten kost ongeveer 2 minuten bij mij.

[ Voor 35% gewijzigd door Quindor op 12-03-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Quindor schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:08:
[...]

Nee, raid controllers werken niet met AHCI of IDE, etc. Deze worden aan het OS bekend gemaakt als SCSI device en de communicatie van de raid controller en de disken werkt gewoon intern in de raid controller.

Wel krijg je dan te maken met het smartctl TLER/CCTL verhaal. Je zou uit moeten zoeken hoe je dat via een Dell PERC 6i kunt doen. Aangezien je hoogst waarschijnlijk de physieke disken niet in het OS krijgt te zien.
Damn daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben ;(

Als je jouw redenering doortrekt zou je die TLER/CCTL helemaal niet kunnen aanpassen wanneer je een hardwarematige RAID controller gebruikt..? (tenzij je de smartctl tool kunt runnen onder een os waar het de fysieke disken te zien krijgt..)
Indien iemand anders hier ervaring mee heeft...please share..!

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Quindor schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:08:
[...]

Wel krijg je dan te maken met het smartctl TLER/CCTL verhaal. Je zou uit moeten zoeken hoe je dat via een Dell PERC 6i kunt doen. Aangezien je hoogst waarschijnlijk de physieke disken niet in het OS krijgt te zien.

update: Zo te zien is een PERC 6i een LSI MegaRaid gebaseerd kaart. Dan zou je daar de command switch voor moeten gebruiken. Moet je maar eens rond zoeken, zoals bijvoorbeeld hier. Hopelijk kun je iemand vinden die het test.
Klopt het is een LSI based kaart.hmmm..hij gebruikt als OS:
[x86_64-unknown-linux-gnu] (local build) posting is uit Mei 2009 dus behoorlijk oud..

Zal de vraag ook 'ns droppen in het PERC 5/6 topic..

Kun jij wat met die smartmon tools icm met die Adaptec die je op het oog had..?

[ Voor 12% gewijzigd door NIK0 op 12-03-2010 18:39 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

NIK0 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:26:
[...]

Klopt het is een LSI based kaart.hmmm..hij gebruikt als OS:
[x86_64-unknown-linux-gnu] (local build) posting is uit Mei 2009 dus behoorlijk oud..

Zal de vraag ook 'ns droppen in het PERC 5/6 topic..

Kun jij wat met die smartmon tools icm met die Adaptec die je op het oog had..?
Ja, ik heb het inmiddels getest op een Adaptec RAID 5805 met daaraan 1x Seagate en 1x WD disk. En onder fedora kan ik middels smartctl mijn TLER waardes aanpassen naar wat ik wil. Onder windows of andere linux varianten had ik er ook wat problemen mee, maar aangezien ik dat niet ga draaien ben ik snel geswitched van OS en heb ik niet gekeken naar fixes ervoor.

Ik heb ook nog een Adaptec RAID 3805 en een Perc 5i, maar deze heb ik beide niet getest. De 3805 kan het officieel niet, maar met een beetje zoeken vind je firmware welke niet op de website staat waarin dit wel is toegevoegd. Firmware overigens niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
@Q: zou ik je een PB mogen sturen met wat vragen over Lenny etc? ik kom er dus echt niet uit. heb nu meerdere versies geprobeerd en telkens crashed mijn apt tijdens de install en is de install buggered. Dit gebeurd tijdens het downloaden en installeren van packages. Hij geeft dan een of andere vage nietszeggende foutmelding en vervolgens kan ik geen enkele stap meer uitvoeren in de install.

Alvast bedankt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

DJ-NaRRa schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:49:
@Q: zou ik je een PB mogen sturen met wat vragen over Lenny etc? ik kom er dus echt niet uit. heb nu meerdere versies geprobeerd en telkens crashed mijn apt tijdens de install en is de install buggered. Dit gebeurd tijdens het downloaden en installeren van packages. Hij geeft dan een of andere vage nietszeggende foutmelding en vervolgens kan ik geen enkele stap meer uitvoeren in de install.

Alvast bedankt....
Hey DJ-NaRRa, ja hoor, je mag me best een mail sturen. Makkelijkste is gewoon email via "mijn nickname"@"url welke ik hier aan de zijkant heb staan - www."

Maar of ik je heel erg veel met linux (lenny is een debian geloof ik) kan helpen is maar de vraag. Daarvan is mijn kennis ook enigsinds beperkt. Problemen met apt hebben ook weinig te maken met je RAID, etc.

Daarnaast kan ik je alleen wat vertellen over de adaptec adapters.

Dus mailen mag, maar of ik je probleem kan fixen.... no clue. Apt werkt bij mij altijd gewoon goed?

Mijn bootdisk is op fedora gebaseerd vanwege de betere adaptec ondersteuning welke daar in zit. Die installer was bij mij ook bugged, maar kon ik met een custom disk layout omheen werken. De rest van de distro's deed de installer het overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
:D Er loopt ook een user rond die 'Q' heet, Quindor :)
Ook wel te herkennen aan de volgende usericon:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=1176

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Dadona schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:58:
:D Er loopt ook een user rond die 'Q' heet, Quindor :)
Ook wel te herkennen aan de volgende usericon:
[afbeelding]
ik bedoelde eigenlijk ook 'Q' met het startrek icon ik ga je tips nonetheless even doorlezen Quindor! :D bedankt voor je reactie :)

en meteen een edit-

@Quindor: Ja Lenny is een Debian distro. Ik maak geen gebruik van hardwarematige controllers (afgezien van die supermicro SAS -> Sata kaartjes in een later stadium). Ik heb nu meerdere bootdisks gebruikt en geen van allen werken vooralsnog.

Zou het iets te maken kunnen hebben (vast niet) dat ik het in een VMware omgeving werkend probeer te krijgen? Ik wil er namelijk eerst mee spelen voordat ik geld uit geef en het in realtime ga bouwen. Stukje voorkennis op doen en wat extreme tests uitvoeren

[ Voor 39% gewijzigd door DJ-NaRRa op 17-03-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
VMware Server neem ik aan? Ik heb Lenny gewoon draaien op VMware Server :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
nah gewoon even sandboxen. VMWare desktop / client dus. geen ESXI Server iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

ah, lol!! :P

Hmm, je probeert die zaken IN een vm te installeren (heb wel wat VMware kennis). Heb wel eens gelezen met brakke netwerk drivers dat bepaalde MTU zaken niet goed werken wat zich vervolgens transleert naar corrupte downloads in een guest. Zelf zweer ik bij intel kaarten (een must bij ESX(i)).

Maar goed, excuses voor de verwarring. Snapte het al niet helemaal. :P

Succes met je probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
VMware Server is weer iets anders. Je kunt het gewoon gratis oppikken. Ik heb het zelf ingezet omdat Virtualbox bij mij soortgelijke problemen gaf. In mijn geval mislukte iedere Rsync van >100MB.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
DJ-NaRRa schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:49:

Alvast bedankt....
Voor zover niet al gedaan kun je beter een topic openen over je probleem, zodat ook anderen er iets aan hebben mochten ze tegen dezelfde issues aanlopen, in NOS ofzo.

Overigens heb ik Debian Lenny veelvuldig onder VMware workstation + ESXi getest en draaiende en dat werkt prima, zou geen idee hebben waarom dat niet zou moeten werken. Gebruik je een iso als boot of een fysiek medium? Gooi ook eens je VM weg en maak 'm opnieuw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Q schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 23:18:
[...]

Voor zover niet al gedaan kun je beter een topic openen over je probleem, zodat ook anderen er iets aan hebben mochten ze tegen dezelfde issues aanlopen, in NOS ofzo.

Overigens heb ik Debian Lenny veelvuldig onder VMware workstation + ESXi getest en draaiende en dat werkt prima, zou geen idee hebben waarom dat niet zou moeten werken. Gebruik je een iso als boot of een fysiek medium? Gooi ook eens je VM weg en maak 'm opnieuw aan.
Ik heb bewust geen topic aangemaakt omdat mijn linux kennis beperkt is, en dat je om die reden hier op het forum altijd keihard de grond in wordt gebashed. Temeer dat het gaat om installatie problemen....dat schreeuwt gewoon noob.

Ik gebruik een VMware 10gb bootschijf en heb 6 losse 1,5gb partities aangemaakt om mijn raid te simuleren. Ik heb de volgende iso's gebruikt:

http://cdimage.debian.org...ian-504-amd64-netinst.iso
http://cdimage.debian.org...04-amd64-businesscard.iso

De installatie voorloopt in eerste gewoon goed tot aan het punt dat hij gaat downloaden. Hij download gewoon de benodigde files en ergens tijdens het installeren daarvan bugged / crashed apt en kan ik geen enkele stap meer uitvoeren van de install. zodra ik afbreek zit ik dus met een halve install en boot ie niet (duh). VM machine weggooien heb ik ook al geprobeerd. geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Kun je anders niet even spelen met VMware server? :) Tenminste, ik neem aan dat je uiteindelijke nas toch geen full blown user interface nodig heeft. Misschien is er namelijk iets in Desktop waar de installatie niet mee overweg kan. (Ik weet niet of je ermee kan spelen maar:) Hoe staat de netwerkkaart van je VM in gesteld, op NAT, Bridged, ..?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Dadona schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:28:
Kun je anders niet even spelen met VMware server? :) Tenminste, ik neem aan dat je uiteindelijke nas toch geen full blown user interface nodig heeft. Misschien is er namelijk iets in Desktop waar de installatie niet mee overweg kan. (Ik weet niet of je ermee kan spelen maar:) Hoe staat de netwerkkaart van je VM in gesteld, op NAT, Bridged, ..?
bridged volgens mij(zit nu niet in de buurt van mijn eigen bak en hij staat uit). DHCP werkt gewoon. hij kreeg netjes een IP en kon ook gewoon downloaden voor de install als dat is wat je bedoeld. ik heb even gekeken op de vmware site maar ik kan dat product ook nergens (meer) vinden. alleen de nieuwe ESXI Server zie ik beschikbaar. Ik zal eens zoeken op de minder legale kanalen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Waarom?! Voor een NAS / Server is zo'n interface als je krijgt bij VMware Server prima, echt! Je kunt gewoon de boel installeren vanuit je webinterface alsof je een normale pc installeert. Je kunt het gewoon van de site plukken, geen minder legale kanalen voor nodig. Maar goed, voor de rest moet je het ook zelf weten :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Dadona schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:56:
Waarom?! Voor een NAS / Server is zo'n interface als je krijgt bij VMware Server prima, echt! Je kunt gewoon de boel installeren vanuit je webinterface alsof je een normale pc installeert. Je kunt het gewoon van de site plukken, geen minder legale kanalen voor nodig. Maar goed, voor de rest moet je het ook zelf weten :)
Ik denk dat je mijn post verkeerd gelezen hebt. ik heb op de website van vmware niet de server variant kunnen vinden maar alleen ESXI. Ik zal nogmaals zoeken als ik straks thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 15:54

DYX

Hier kan je de VMWare Server 2.0.2 downloaden ;)
http://downloads.vmware.c...wnloads/vmware_server/2_0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik ga binnenkort als het meezit mijn complete hyper-v omgeving omzetten naar esxi, ook een pracht van een virtualisator, waarbij mijn NAS over NFS op Windows Server 2008 R2 de storage ga aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Oh absoluut, ESXi, als het overweg kan met je hardware, is beter omdat je niet met de overhead van je host os zit. Ik had zelf destijds niet al teveel tijd om ermee te klooien en testen, dus ben ik voor de zekere weg gegaan. Simpel host OS die zo goed als idle draait met de nodige guests.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Dadona schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 20:59:
Oh absoluut, ESXi, als het overweg kan met je hardware, is beter omdat je niet met de overhead van je host os zit. Ik had zelf destijds niet al teveel tijd om ermee te klooien en testen, dus ben ik voor de zekere weg gegaan. Simpel host OS die zo goed als idle draait met de nodige guests.
Is inderdaad volledig compatibel (zie hier de lijst is wel makkelijk ok oranje en daar staan pagina's met de fixes, en of wat er niet werkt bij mij werkt de onboard nic niet, maar ik wil er 2x Dual Intel Nic in hangen)

Het is niet zo moeilijk, althans dat heb ik gehoord, het is op een usb stick zetten, server booten vanaf die usb stick installeren, ip opzoeken en dan met de client kan je alles configuren (heb op mijn VM @ hyper-v en @ desktop clients alvast geinstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
DJ-NaRRa schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:55:
[...]

Ik gebruik een VMware 10gb bootschijf en heb 6 losse 1,5gb partities aangemaakt om mijn raid te simuleren.
Mogelijk toch te weinig diskruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

DJ-Visto schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:32:
[...]

Is inderdaad volledig compatibel (zie hier de lijst is wel makkelijk ok oranje en daar staan pagina's met de fixes, en of wat er niet werkt bij mij werkt de onboard nic niet, maar ik wil er 2x Dual Intel Nic in hangen)
Wat moet je in hemelsnaam met twee dual NIC's?! Een 4 Gbit trunk is leuk, maar je switch moet het ook aankunnen, je disk array moet snel genoeg zijn en je moet voldoende clients hebben om er gebruik van te kunnen maken. En zelfs dan zou ik het teveel geld vinden voor wat het oplevert. (en dat zeg ik niet snel, een Dell PERC5/i of Areca 1220 is imo zijn geld wel waard :P)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
@ DJ-Visto.

Ik heb nu een losse NAS, en losse ESXi server draaien.
Ik wil ze echter gaan samenvoegen ivm stroomverbruik.

Heb jij al uitgevogeld hoe je de schijven aan je VM gaat toevoegen?
Ik krijg het op mijn huidige vmware machine namelijk niet voor elkaar om een disk RAW te mappen aan een VM.

Het lijkt me mooi om een virtuele linux NAS in te richten, met de disks gemapped naar die machine.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Demoniac schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:08:
[...]
Wat moet je in hemelsnaam met twee dual NIC's?! Een 4 Gbit trunk is leuk, maar je switch moet het ook aankunnen, je disk array moet snel genoeg zijn en je moet voldoende clients hebben om er gebruik van te kunnen maken. En zelfs dan zou ik het teveel geld vinden voor wat het oplevert. (en dat zeg ik niet snel, een Dell PERC5/i of Areca 1220 is imo zijn geld wel waard :P)
Uhm, ik ga een router virtualiseren.

NIC1 -> Modem in
NIC2 -> Router uit
-> Fysieke Switch
-> Virtualisatie Nic

Nic2 gaat dus 2 zaken waarnemen.

Nic3&4 -> NFS verbinding met mijn NAS.

Afbeeldingslocatie: http://mars-bhr.nl/images/infrastructuurdefinitief.jpg

En zo gaat de infrastructuur worden (is alleen de router route die gaat worden afgelegt.
Extera schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:10:
@ DJ-Visto.

Ik heb nu een losse NAS, en losse ESXi server draaien.
Ik wil ze echter gaan samenvoegen ivm stroomverbruik.

Heb jij al uitgevogeld hoe je de schijven aan je VM gaat toevoegen?
Ik krijg het op mijn huidige vmware machine namelijk niet voor elkaar om een disk RAW te mappen aan een VM.

Het lijkt me mooi om een virtuele linux NAS in te richten, met de disks gemapped naar die machine.
Ik ga voor los precies om de redenen die jij opnoemt. Lastig!
evt. in de toekomst komt er meer storage, en misschien nog in de machine zelf nu nog even niet. De storage hangt dus helemaal af van de NAS, er komen geen SATA schijven op mijn esxi server, alelen USB stick boot.

[ Voor 8% gewijzigd door DJ-Visto op 19-03-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
DJ-Visto schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:21:
[...]

Uhm, ik ga een router virtualiseren.

NIC1 -> Modem in
NIC2 -> Router uit
-> Fysieke Switch
-> Virtualisatie Nic

Nic2 gaat dus 2 zaken waarnemen.

Nic3&4 -> NFS verbinding met mijn NAS.

[afbeelding]

En zo gaat de infrastructuur worden (is alleen de router route die gaat worden afgelegt.

[...]

Ik ga voor los precies om de redenen die jij opnoemt. Lastig!
evt. in de toekomst komt er meer storage, en misschien nog in de machine zelf nu nog even niet. De storage hangt dus helemaal af van de NAS, er komen geen SATA schijven op mijn esxi server, alelen USB stick boot.
ik meen me te herrinneren dat iemand uit topic 2 dit uitgevogeld had. hoe je losse disks raw kunt toewijzen binnen een VM, maar ik geloof dat dit met hardware raid controllers was.

ik heb debian nu werkend onder vmware server. Bedankt voor de tip! waarom die het onder workstation niet doet geen idee maar het werkt nu. Nu even kennis van debian opdoen zodat ik zelf een nas kan gaan bouwen. is allemaal erg lang geleden dat ik linux heb gedaan xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je virtuele nas gewoon virtual disks toe te wijzen, raw device mapping is niet perse nodig.. Ik heb bijvoorbeeld 1 server met ESXi 4 (boot van usb stick) en een 2TB RAID5 volume op een PERC5/i. Daarop draait een FreeBSD nas met 4x256GB virtual disks.

Over het netwerk haal ik toch nog ~70MB/s down, valt me niet tegen:

Afbeeldingslocatie: http://files.hongens.nl/2010/03/19/atto_vnas.PNG

Als ik echter een heleboel intensieve taken ga doen (scrubben, snapshots rsyncen, etc), dan wordt ie wel trager, en de latency is me af en toe ook nog wat te hoog.. Ook vervelend dat als ik met mijn vriendin in de huiskamer een hd-film stream vanaf die nas, dat ie af en toe even hapert als mijn exchange backup start ofzo..

Ik zou liever een apart nasje willen zodat ik er nog meer performance uit zou kunnen persen, en zodat de performance constanter is (en makkelijk naar tapedrive o.i.d. zou kunnen backuppen), maar ik heb geen zin in het extra stroomverbruik en de kosten.. Althans, nog niet..

Voordeel van een virtueel nas met virtual disks is wel weer dat migraties supermakkelijk zijn. Ik ben al eens overgegaan naar een nieuwe ESX server, het enige dat ik hoefde te doen is een andere ESX server ernaast zetten, vm overslepen en weer starten. Klaar migratie :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

axis schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 21:32:
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je virtuele nas gewoon virtual disks toe te wijzen, raw device mapping is niet perse nodig.. Ik heb bijvoorbeeld 1 server met ESXi 4 (boot van usb stick) en een 2TB RAID5 volume op een PERC5/i. Daarop draait een FreeBSD nas met 4x256GB virtual disks.

Over het netwerk haal ik toch nog ~70MB/s down, valt me niet tegen:

[afbeelding]

Als ik echter een heleboel intensieve taken ga doen (scrubben, snapshots rsyncen, etc), dan wordt ie wel trager, en de latency is me af en toe ook nog wat te hoog.. Ook vervelend dat als ik met mijn vriendin in de huiskamer een hd-film stream vanaf die nas, dat ie af en toe even hapert als mijn exchange backup start ofzo..

Ik zou liever een apart nasje willen zodat ik er nog meer performance uit zou kunnen persen, en zodat de performance constanter is (en makkelijk naar tapedrive o.i.d. zou kunnen backuppen), maar ik heb geen zin in het extra stroomverbruik en de kosten.. Althans, nog niet..

Voordeel van een virtueel nas met virtual disks is wel weer dat migraties supermakkelijk zijn. Ik ben al eens overgegaan naar een nieuwe ESX server, het enige dat ik hoefde te doen is een andere ESX server ernaast zetten, vm overslepen en weer starten. Klaar migratie :)
Laatste redenen wil ik juist het zo doen, en waarom 4Gbps vanaf mijn fileserver? Juist omdat esxi graag wat wil (virtueel een Win2k8 R2 met exchange etc vraagt heel wat) dan nog wat clients, hupsakee weg bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
sow... gisterenavond even lopen spelen met debian en heb in mijn vmware omgeving nu iig al mijn raid6 draaiende en geshared op het netwerk (was wel ff gekloot met rechten mjah). Volgende stap is sabnzbd en transmission te installeren en testen.

Dan ga ik nog een beetje spelen met noodscenario's. Als dat allemaal werkt ga ik hardware bestellen en het ding daadwerkelijk bouwen.

Het enige wat ik nog graag zou willen is een soort van easy websiteje intern a la freenas waarop ik statistieken en loads kan zien. Is daar standaard al iets voor op debian en als het er niet is, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik vind het stiekem wel weer leuk om met linux te prutsen eigenlijk. is tenminste een beetje denk werk t.o.v. windows :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DJ-NaRRa schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 17:37:
sow... gisterenavond even lopen spelen met debian en heb in mijn vmware omgeving nu iig al mijn raid6 draaiende en geshared op het netwerk (was wel ff gekloot met rechten mjah). Volgende stap is sabnzbd en transmission te installeren en testen.

Dan ga ik nog een beetje spelen met noodscenario's. Als dat allemaal werkt ga ik hardware bestellen en het ding daadwerkelijk bouwen.

Het enige wat ik nog graag zou willen is een soort van easy websiteje intern a la freenas waarop ik statistieken en loads kan zien. Is daar standaard al iets voor op debian en als het er niet is, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik vind het stiekem wel weer leuk om met linux te prutsen eigenlijk. is tenminste een beetje denk werk t.o.v. windows :P
Probeer het pakket munin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
DJ-Visto schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:33:
[...]

Laatste redenen wil ik juist het zo doen, en waarom 4Gbps vanaf mijn fileserver? Juist omdat esxi graag wat wil (virtueel een Win2k8 R2 met exchange etc vraagt heel wat) dan nog wat clients, hupsakee weg bandbreedte.
4Gbps is leuk, maar ik denk wel een beetje overkill :)

Dat Exchange veel bandbreedte vraagt kan ik me niet helemaal in vinden.. Hier zie je wat stats van een virtuele Exchange 2007 server (op Win2003 op een ESX4 machine). Dit is een exchange server met een 100GB mailbox store, en 50-60 gebruikers die hierop werken tussen 07:00 en 18:00. Het ding staat echt compleet uit zijn neus te eten.. En Exchange 2010 belooft zelfs nog minder iops te doen (nog meer uit geheugen).

Afbeeldingslocatie: http://files.hongens.nl/2010/03/20/exchange_bps.png
Afbeeldingslocatie: http://files.hongens.nl/2010/03/20/exchange_iops.png

Nu kan ik natuurlijk niets zeggen over jouw exchange-gebruik, maar met 4Gbps moet je volgens mij wel safe zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

axis schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:08:
[...]

4Gbps is leuk, maar ik denk wel een beetje overkill :)

Dat Exchange veel bandbreedte vraagt kan ik me niet helemaal in vinden.. Hier zie je wat stats van een virtuele Exchange 2007 server (op Win2003 op een ESX4 machine). Dit is een exchange server met een 100GB mailbox store, en 50-60 gebruikers die hierop werken tussen 07:00 en 18:00. Het ding staat echt compleet uit zijn neus te eten.. En Exchange 2010 belooft zelfs nog minder iops te doen (nog meer uit geheugen).

[afbeelding]
[afbeelding]

Nu kan ik natuurlijk niets zeggen over jouw exchange-gebruik, maar met 4Gbps moet je volgens mij wel safe zitten :)
Hmm, verkeerd geformuleerd denk ik. En de VM word opgeslagen op fileserver, dan nog meerderen clients die de fileserver gebruiken, en desktop etc.. ;) En gewoon om een beetje bandbreedte te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
DJ-NaRRa schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 17:37:
Ik gebruik cacti, daaruit kun je grafiekjes halen zoals hierboven te zien.

Cacti is een php+mysql applicatie die bepaalde counters ophaalt over snmp (of custom scripts uitvoert), en deze informatie opstaal in rrdtool db-files, en deze inzichtelijk maakt dmv grafiekjes. Het leuke van snmp is dat het een industriestandaard voor monitoring is, dus je kunt waarschijnlijk ook alle poorten van je managed switch grafieken, de hoeveelheid toner er nog in je netwerkprinter zit, de temperatuur van je server, etc.. Als het te tellen is, kun je het in een grafiek stoppen, dat is het leuke aan cacti.

Het is niet echt een lichtgewicht pakketje, maar je kunt out-of-the box een heeeeleboel informatie monitoren, en met wat werk nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

DJ-Visto schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:12:
[...]

Hmm, verkeerd geformuleerd denk ik. En de VM word opgeslagen op fileserver, dan nog meerderen clients die de fileserver gebruiken, en desktop etc.. ;) En gewoon om een beetje bandbreedte te hebben..
Ik ken genoeg bedrijven die een SAN/ESX omgeving hebben en daarop 80+vm's draaien over een single 1gbit lijn. Zelfs met zoveel vm's nog geen performance probleem krijgen.4Gbit is dus vrij over the top ;)

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Midas.e schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:24:
[...]

Ik ken genoeg bedrijven die een SAN/ESX omgeving hebben en daarop 80+vm's draaien over een single 1gbit lijn. Zelfs met zoveel vm's nog geen performance probleem krijgen.4Gbit is dus vrij over the top ;)
Maar ik ben overrated :D
Pagina: 1 ... 14 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.