Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:43:
@ Brid,

Ik was de bootschijf nog vergeten. (nu toegevoegd). De mogelijkheid tot het uitbreiden met nog een schijf (of twee) wil ik graag meenemen in het ontwerp. Voor de bootschijf zou het een optie zijn om te gaan voor een PATA variant, maar liever niet. Voor de backup moet er ook een e-SATA beschikbaar zijn. Dan zit ik al zonder de uitbreidingsoptie met dus 1 bootschijf en met de backup (MX-1) op 6 SATA aansluitingen.
Denk dat het handig is dat je een non raid kaartje toch gaat uitzoeken, ik dacht aan een pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8 prima dingen waarvoor jij ze wil gebruiken, esata is prachtig, je hebt er ook brackets voor (moet je even zoeken) leuk moederbordje, onboard gooi je dan je boot, en de e-sata en je bent klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedoel je de pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8 samen met een
Point of View NVIDIA ION moederbord? pricewatch: Point of View ION-MB330-1

Dan wordt de combinatie wel wat prijzig... :/ en een lage performance :? Maar misschien begrijp ik de suggestie niet helemaal? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:59:
Bedoel je de pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8 samen met een
Point of View NVIDIA ION moederbord? pricewatch: Point of View ION-MB330-1

Dan wordt de combinatie wel wat prijzig... :/ en een lage performance :? Maar misschien begrijp ik de suggestie niet helemaal? }:O
Ik weet niet of ik wat over perfomance heb ik geschreven, wat is het budget, 100 euro of 500euro? 500euro zit je er nog ruim onder, anyways:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR667D2S5/2G€ 36,-€ 36,-
1Point of View ION-MB230€ 107,-€ 107,-
1Supermicro AOC-SASLP-MV8€ 112,-€ 112,-
ImporterenTotaal€ 255,-

Moederbord heeft 4x sata, kan je dus 2 boot schijven en 2 esata schijven eventueel opmaken, de supermirco heb ik genomen, express een pracht kaart voor software raid.. Zo kan je tot 8x opslag komen, heb je boot onboard, en esata ook.. Valt nog best mee, je hoeft alleen nu nog iets te zoeken kwa behuizing en schijven.

Suggestie is meer, kijk niet naar iets kleiners, maar kijk ook naar de toekomst.. Trouwens, dat moederbord wat je hier boven hebt staan gaat nooit werken, je hebt daar een pci slot op? Wat wil je daarmee doen een pci-e x4 inpluggen? Dat gaat niet..

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-Visto op 10-02-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wat huiverig voor de Atom N23 die met de Point of View wordt meegeleverd. De Atom's heb ik nog niet eerder overwogen. Ik dacht aan een combinatie van een moederbord en CPU voor ongeveer 130 euro.

Voorlopig is voor mij 6 SATA voldoende. 5 +1 (e-SATA) De kast die ik in gedachten heb, kan 5 3,5" hdd bevatten. Eventueel nog 3 in de 5,25" bays, maar dan loop ik tegen een koelingsprobleem aan. Hopelijk duurt het even voor de schijven vol raken. (Dit nu op 1,5 TB op de externe Antec MX-1 drives )

Daar ik 2 PC's wil gaan bouwen leek het mijn ook handig dat ik onderdelen (bij een defect) kan uitwisselen (bij een upgrade ook handig ivm hergebruik.

De supermicro lijkt me overigens zeer handig bij uitbreiding, dat zeker. Wat is je overweging geweest om juist deze te adviseren?

Ook ECC mogelijkheid is vind ik een overweging waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 22:47 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:20
Personalities : [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] 
md5 : active raid6 sdv[20] sdc[0] sdf[19] sde[18] sdu[16] sdt[15] sds[14] sdr[13] sdq[12] sdp[11] sdo[10] sdn[9] sdm[8] sdl[7] sdk[6] sdj[5] sdi[4] sdh[3] sdg[2] sdd[1]
      17580292992 blocks level 6, 64k chunk, algorithm 2 [20/19] [UUUUUUUUUUUUUUUUU_UU]
      [===>.................]  recovery = 18.1% (176978788/976682944) finish=253.2min speed=52622K/sec

PSU vervangen, 1 disk die even kwakkelde aan het rebuilden en het beest is weer tot leven gewekt :).

Wat de toepassing van Atoms voor een NAS betreft: daar ga je niet echt gigabit snelheden mee halen denk ik. Wil je dat wel?

Verwijderd

Q schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 01:09:

Wat de toepassing van Atoms voor een NAS betreft: daar ga je niet echt gigabit snelheden mee halen denk ik. Wil je dat wel?
Yep, gigabit switch is onderdeel van het netwerk. Heb het niet zo op met draadloos, met snelheid des te meer.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:44:
Ik ben wat huiverig voor de Atom N23 die met de Point of View wordt meegeleverd. De Atom's heb ik nog niet eerder overwogen. Ik dacht aan een combinatie van een moederbord en CPU voor ongeveer 130 euro.

Voorlopig is voor mij 6 SATA voldoende. 5 +1 (e-SATA) De kast die ik in gedachten heb, kan 5 3,5" hdd bevatten. Eventueel nog 3 in de 5,25" bays, maar dan loop ik tegen een koelingsprobleem aan. Hopelijk duurt het even voor de schijven vol raken. (Dit nu op 1,5 TB op de externe Antec MX-1 drives )

Daar ik 2 PC's wil gaan bouwen leek het mijn ook handig dat ik onderdelen (bij een defect) kan uitwisselen (bij een upgrade ook handig ivm hergebruik.

De supermicro lijkt me overigens zeer handig bij uitbreiding, dat zeker. Wat is je overweging geweest om juist deze te adviseren?

Ook ECC mogelijkheid is vind ik een overweging waard.
Aha, ik heb die supermirco aangeraden, geen raid kaart is (zodat je onder ubuntu een software raid met mdadm kan bouwen)
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 02:23:
[...]

Yep, gigabit switch is onderdeel van het netwerk. Heb het niet zo op met draadloos, met snelheid des te meer.
Weer een stap verder dus ;)

Hmm, dan zal ik voor zoiets gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 46,92€ 46,92
1Asus M4A78 PRO€ 69,-€ 69,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 35,70€ 35,70
ImporterenTotaal€ 263,62

Hoef je alleen nog:

1x Kast
2x SAS kabel -> 4x Sata
1x esata bracket (via de v&a ofzo)
6x Hardeschijven

Tis wat, maar dan heb je ook wat ;)
md5 : active raid6 sdv[20] sdc[0] sdf[19] sde[18] sdu[16] sdt[15] sds[14] sdr[13] sdq[12] sdp[11] sdo[10] sdn[9] sdm[8] sdl[7] sdk[6] sdj[5] sdi[4] sdh[3] sdg[2] sdd[1]
      17580292992 blocks level 6, 64k chunk, algorithm 2 [20/19] [UUUUUUUUUUUUUUUUU_UU]
      [===>.................]  recovery = 18.1% (176978788/976682944) finish=253.2min speed=52622K/sec

PSU vervangen, 1 disk die even kwakkelde aan het rebuilden en het beest is weer tot leven gewekt :).

Nice, beetje jammer dat hij moest geen recoveryen :P

[ Voor 11% gewijzigd door DJ-Visto op 11-02-2010 08:03 ]

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Waarom de Supermicro AOC-SASLP-MV8, op dat moederboard zitten toch al 6 SATA poorten?

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

MXL schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:18:
Waarom de Supermicro AOC-SASLP-MV8, op dat moederboard zitten toch al 6 SATA poorten?
Je moet het zelf beslissen, ik zou voor zoiets gaan zodat je echt het gescheiden houd ,aangezien hij heeft aangeven dat hij ook nog wil uitbreiden.. En zo hou je ook nog wat poorten vrij voor een esata poort(en)

• Q
DJ-Visto schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:02:
[...]

Nice, beetje jammer dat hij moest geen recoveryen :P
Met 5 uurtjes was dat klaar, geen punt. En dat voor een array van 18 TB ;). Gaat natuurlijk ook om de disk grootte.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 11-02-2010 12:03 ]

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 12:03:
[...]

Met 5 uurtjes was dat klaar, geen punt. En dat voor een array van 18 TB ;). Gaat natuurlijk ook om de disk grootte.
Gaat het niet om, alleen het is jammer dat de array niet gewoon weer netjes op komt, niet dat niet erg is..
Maarja, nice, je hebt toch ook wel nieuwe foto's? (:9)

• Q
DJ-Visto schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 12:12:
[...]

Gaat het niet om, alleen het is jammer dat de array niet gewoon weer netjes op komt, niet dat niet erg is..
Maarja, nice, je hebt toch ook wel nieuwe foto's? (:9)
Tja, heb alle disks los getrokken om de oorzaak van de stank te achterhalen. Mogelijk dat ik die disk niet goed terug had geduwd. Ook heb ik nog eens gestart zonder stroom op alle drives.

Foto's ga ik niet updaten, er is eigenlijk weinig veranderd.

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

Breek me de bek niet open over brakke PSU's....... Ik had eerst een coolermaster 1000 pro. Na 1 jaar begon de drive bringo! Random disks die gingen uitvallen (of meerdere). Ook de brakke modulaire aansluiting werkte niet mee.

Draai nu met Corsair single rail in beide systemen. Het geld meer dan waard, hoge efficientie, single rail en kwalitatieve componenten!

[ Voor 6% gewijzigd door lampie1979 op 11-02-2010 19:01 ]

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

lampie1979 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 18:59:
[...]

Breek me de bek niet open over brakke PSU's....... Ik had eerst een coolermaster 1000 pro. Na 1 jaar begon de drive bringo! Random disks die gingen uitvallen (of meerdere). Ook de brakke modulaire aansluiting werkte niet mee.

Draai nu met Corsair single rail in beide systemen. Het geld meer dan waard, hoge efficientie, single rail en kwalitatieve componenten!
Ik draai hier een OCZ, een Chieftec, en heb 1 corsair gehad, alleen dat ding was niet te doen kwa geluid (je hoorde het door het hele huis, vast iets brak maar ik ben meer dan blij met mijn OCZ nu)

• Q
lampie1979 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 18:59:
[...]

Ok, ik ben niet de enige dus. En toch, voor 90 euro voor een voeding mag je toch meer verwachten dan wat die coolermaster heeft geflikt.

Deze Corsair was 'slechts' 40 euro duurder, maar achteraf heb ik natuurlijk spijt dat ik het niet direct heb gedaan.

Zal je net zien dat deze nieuwe al mijn disks frituurt door een foutje, dus even afkloppen, maar dit soort fouten (verkeerde keuze voeding) maak ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Ik ga een nieuw harde schijf kopen voor in mijn NAS server.
Snelheid maakt me niet zoveel uit, maar hij moet wel een beetje zuinig zijn.
Is de WD Cavair WD10EADS Green 1TB nog steeds de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
De beste keuze qua merk of qua prijs/opslag verhouding? In het eerste geval kun je ook nog kijken naar de Samsung EcoGreen of de Seagate LP, in het tweede geval zou ik ook de 1.5TB meenemen in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-Visto schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:02:

Aha, ik heb die supermirco aangeraden, geen raid kaart is (zodat je onder ubuntu een software raid met mdadm kan bouwen)
Hierbij raad je aan om de (e)sata poorten (voor het OS) en de software Raid (data) geheel te scheiden. Waar heeft dat mee te maken? Betrouwbaarheid :w , of wellicht met de performance? d:)b
Weer een stap verder dus ;)
Yep, de gigabyte optie voor het intranet geeft de doorslag. Geen Atom CPU, maar de snellere combinatie van de AMD Athlon II X2 240e
Hmm, dan zal ik voor zoiets gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M4A78 PRO€ 69,-€ 69,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 35,70€ 35,70
ImporterenTotaal€ 263,62
Nog een vraag over de HT3 (tbv de grafische kaart.) Wordt deze ondersteund of valt deze terug naar HyperTransport Technology 1 (HT1) wanneer er voor een AMD Athlon II X2 240e wordt gekozen ipv een Phenom CPU? (Deze vraag is niet echt van toepassing voor de NAS, maar meer voor de Power Pc's configuratie... die ik ook aan het samenstellen ben.)

Het voorgestelde geheugen is niet van het ECC type. Het Asus M4A78 PRO bord kan het wel aan begrijp ik? Dan is die optie nog open.
1HP DDR2-800 ECC Memory€ 51,91€ 51,91

Wel een paar tienjes duurder. Gaat dit werken?
2x SAS kabel -> 4x Sata
Dat is slimme opmerking over de SAS kabel versus 4 * Sata... 1 SAS kabel staat gelijk aan 2 SATA kabels?

De configuratie begint zijn vorm te krijgen :9

Nog een extra vraag: Wat is eigenlijk het verschil tussen een Athlon X2 en een Phenom X2 CPU?
Antwoord op m'n eigen vraag: citaat: De reeks Athlon II CPU's zijn in feite Phenom II's zonder extra gedeelde L3-cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat zijn breakout kabels van de SFF stekker op de controller naar 4 x sata. 1 SAS gaat dus naar 4 x sata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
DJ Visto en Andrisig, waarom nog altijd die Asus M4A78 PRO? Je kunt nu veel zuinigere moederborden vinden voor een NAS. Zaken over powerpc dit, grafische kaart dat, lijken mij niet thuis te horen in deze topic. Daarnaast kun je zo op de website van Asus lezen dat die Pro HT3.0 is, daar zat het probleem, niet bij de processor. HT3 met een 240e kun je ook op diverse sites teruglezen. Sowieso Andrisig, een deel van de vragen kun je zo terugvinden op het internet, zoals die vraag over het verschil tussen de Athlon X2 en de Phenom X2.
En nogmaals, een AM2(+) mobo met een AM3 CPU en DDR2 ECC gaat niet (altijd) werken. Het moederbord kan het prima aan, snapt het allemaal, maar zodra er een AM3 CPU op komt dan is bij mij iig ECC niet meer actief.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Kan jij mij een paar voorbeelden noemen van die zuinigere moederboarden die geschikt zijn voor een NAS

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:03:
[...]

Hierbij raad je aan om de (e)sata poorten (voor het OS) en de software Raid (data) geheel te scheiden. Waar heeft dat mee te maken? Betrouwbaarheid :w , of wellicht met de performance? d:)b

[...]

Yep, de gigabyte optie voor het intranet geeft de doorslag. Geen Atom CPU, maar de snellere combinatie van de AMD Athlon II X2 240e

[...]

Nog een vraag over de HT3 (tbv de grafische kaart.) Wordt deze ondersteund of valt deze terug naar HyperTransport Technology 1 (HT1) wanneer er voor een AMD Athlon II X2 240e wordt gekozen ipv een Phenom CPU? (Deze vraag is niet echt van toepassing voor de NAS, maar meer voor de Power Pc's configuratie... die ik ook aan het samenstellen ben.)

Het voorgestelde geheugen is niet van het ECC type. Het Asus M4A78 PRO bord kan het wel aan begrijp ik? Dan is die optie nog open.
1HP DDR2-800 ECC Memory€ 51,91€ 51,91

Wel een paar tienjes duurder. Gaat dit werken?

[...]

Dat is slimme opmerking over de SAS kabel versus 4 * Sata... 1 SAS kabel staat gelijk aan 2 SATA kabels?

De configuratie begint zijn vorm te krijgen :9

Nog een extra vraag: Wat is eigenlijk het verschil tussen een Athlon X2 en een Phenom X2 CPU?
Antwoord op m'n eigen vraag: citaat: De reeks Athlon II CPU's zijn in feite Phenom II's zonder extra gedeelde L3-cache
Nee zijn twee heeeell verschillende kabels

SAS:
Afbeeldingslocatie: http://www.picco.nl/images/A83050.jpg
SATA:
Afbeeldingslocatie: http://www.stil-ict.nl/webshop/components/com_virtuemart/shop_image/product/Sata_kabel_4aacde4323af3.png

En dan heb je je uiteindelijk SAS -> 4x sata:
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/dl_sas-32-4xsata.jpg

Als je daar er 2 van koopt heb je dus 8x sata..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dadona
Soms ben ik:
Dadona schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:58:
Wow...volgens mij is er iemand het overzicht een beetje kwijt.
:'(
Lastig om precies te bepalen wat wel en wat niet gevraagd kan / mag worden.

Ik ervaar je opmerking als een soort van berisping en als een terechtwijzing dat ik nog niet voldoende zelfonderzoek heb gedaan :( Wat de lat natuurlijk erg hoog legt voor dit forum. Is dat terecht vraag ik mij af. Het forum is er toch om elkaar te helpen en te informeren?

Waar ik een beetje over val is dat je het vervelend vindt dat het Asus M4A78 PRO te veel wordt benoemd (voor mij is het een nieuw bord), toch een paar mogelijke alternatieven vermeld je niet. Niet dat dat hoeft, maar heb je dat misschien juist niet gedaan omdat je mij te onervaren vind? Zo interpreteer ik het en de vraag is of het ook zo voor jou is.

Laat ik vooral melden dat ik je berichten erg doeltreffend en van een hoge kwaliteit vind. _/-\o_

Jammer dat er geen PM mogelijk is :(

Blijft wel de vraag (en ik zal zeker zelf onderzoek doen) wat ander goede en zuinige moederborden zijn met een 780g chip en Socket AM3 (en eventueel ECC ondersteuning, maar dan wordt het toch een Asus of een Biostar :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
MXL schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:57:
Kan jij mij een paar voorbeelden noemen van die zuinigere moederboarden die geschikt zijn voor een NAS
Achter de schermen zijn we bezig met een uitgebreide startpost waarin algemene tips, tricks en informatie komt te staan over zuinige moederborden. Dus als je het nog even kunt ophouden (inschatting: week) dan komt er, zeker voor beginnelingen, wel een leuke startpost aan. Daarin wordt deze vraag wat uitgebreider beantwoord, want het volgende is puur een indicatie en wat kort door de bocht:
Het begint met de chipset van het moederbord, daar ligt de basis van (on)zuingheid. Vervolgens is het aan de fabrikant om er wat leuks mee te doen en daardoor kunnen series wat overlappen. Interessante chipsets bij AMD zijn: 7025/630a en 7050a, 740g, 760g en 790gx. De eerste twee hebben vier SATA poorten, de derde heeft er soms zes (740g moederbord van Gigabyte tot revisie 3) en de laatste twee hebben zes SATA poorten. Wel loopt het verbruik wat op, van een lage 20W (of onder) bij de eerste tot een hoge 20W of lage 30W bij de 760g en 790gx.
Maar nogmaals, dit is maar één aspect en puur opgenoemd om je heel even zoet te houden. Hopelijk kunnen we binnen een week een (veel) omvangrijker antwoord geven, waardoor mensen ook zelf kunnen snappen hoe ze een zuiniger moederbord van een minder zuinig moederbord kunnen herkennen. Wordt vervolgd! :)

@Andrisig. Toegegeven, deels was het ook een soort van terechtwijzing. Het punt is dat een deel van de vragen worden beantwoordt door de eerste resultaten op Google.
Wat vragen en adviezen betreft is het (voor mij) heel simpel. Probeer gericht en gestructureerd een vraag te stellen. Wil je A of B? Niet voortdurend heen en weer blijven gaan want dan wordt het onoverzichtelijk. Dus bijvoobeeld of ECC, of niet. En vervolgens is het kwestie van de vragen lezen en de redenatie erachter proberen in te zien. Dat laatste gaat vaker fout (ook bij mij soms) of wordt zelfs overgeslagen en dat levert de 'frustratie' op. Het punt is dat (bijvoorbeeld) ik veel tijd steek in de onderbouwing. Ik geef niet zomaar aan dat niet, neem dit. Ik geef aan waarom dat (naar mijn mening) zo is. Zo kunnen anderen een tekortkoming in mijn redenatie aanstippen en het advies verbeteren, maar ook dat de persoon niet met dezelfde vraag voor een iets andere component terug hoeft te komen.
Wat alternatieven betreft heb ik inderdaad niet een hele reeks met namen en rugnummers gegeven. Ik heb algemenere adviezen gegeven, zoals: neem geen 780g. Wil je iets van grafische prestaties, neem dan in ieder geval 785g omdat het zuiniger is. Voor een 'echte' NAS, neem weer 740g of 760g. Maar ook ik heb een moederbord genoemd, de M2N68-AM Plus. Heeft 2 SATA poorten minder, maar verbruikt (veel) minder en is goedkoper. Kom je SATA poorten tekort dan koop je een controller die je in totaal meer SATA poorten geeft en toch een lager verbruik kent dan de Pro.
Maar als je nu in je volgende post kort en bondig kunt aangeven wat je precies wil en nodig hebt voor je NAS dan kunnen we ook wat gerichter advies geven. Dus is vier SATA poorten goed? Is laag energieverbruik leuk of een must? Is het puur data afleveren of komt er ook grafisch iets bij? ...

Maar echt, vragen zijn prima (zolang het geen 'wat moet ik kopen' vragen zijn). Ook ik heb ze, maar (zoals ik al eerder, ergens, ooit, .. zei) probeer eerst zelf in deze topic het antwoord te vinden, doe een poging op Google en als je er dan nog niet uitkomt, structureer je vraag goed, lees antwoorden goed en vraag naar extra uitleg als de motivatie niet goed is. Alleen een boodschappenlijstje vragen, dat is op een gegeven moment wat verveld. Zeker omdat de anderen misschien juist veel tijd hebben gestoken in het lezen, testen of zelfs hardware hebben gekocht die een miskoop bleken te zijn
Wat de PM betreft, die werkt gewoon hoor: Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif

Ik moet echt eens een cursus 'hoe geef ik kortere antwoorden' volgen, volgen mij haakt de helft van de mensen al na een paar regels af bij mijn posts. Hallo?... Iemand nog daar?..Ah crap..

[ Voor 48% gewijzigd door Dadona op 12-02-2010 21:38 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te zoeken naar die PM mogelijkheid, maar vinden ho maar.
Dadona schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:08:
... Interessante chipsets bij AMD zijn: 7025/630a en 7050a, 740g, 760g en 790gx. De eerste twee hebben vier SATA poorten, de derde heeft er soms zes (740g moederbord van Gigabyte tot revisie 3) en de laatste twee hebben zes SATA poorten. Wel loopt het verbruik wat op, van een lage 20W (of onder) bij de eerste tot een hoge 20W of lage 30W bij de 760g en 790gx.
Super info!
Alleen een boodschappenlijstje vragen, dat is op een gegeven moment wat verveld.
Is nooit mijn intentie geweest. Heb wel aangegeven wat ik heb overwogen en waarom.
Ik moet echt eens een cursus 'hoe geef ik kortere antwoorden' volgen, volgen mij haakt de helft van de mensen al na een paar regels af bij mijn posts. Hallo?... Iemand nog daar?..Ah crap..
Hier heb ik ook last van _O- Maar goede info graag en veel *; :o

ECC: M'n overweging tussen ECC wel of niet is nogal heen en weer gegaan door wat ik ondertussen aan achtergronden heb gelezen. Wie had daar ook al weer iets over vermeld, oh ja....
De wensen en overwegingen:
1) Dus graag ECC geheugen.
2) 6 SATA poorten, dus dat betekend een moederbord met een 760g of 790gx in combinatie met een AMD processor.
3) 5 hdd's (waarvan 4 * 2TB voor data raid5, 1 bootdisk +/- 500Gb en 1 e-sata poort voor backup vd data).
4) Een extra controller, alleen als het echt nodig is gezien de extra kosten, of wanneer er een ander heel goed argument voor is.
5) CPU energie zuinig.... vandaar de Athlon e serie Geen L3-cache, die extra en onnodig stroom slurpt.
6) Eis: Performance voldoende om het gigabit netwerk maximaal te benutten.
7) Voeding: Blijft over de keuze voor de voeding, in het forum Nieuwe Zuinige Server hier al veel over gelezen. Rendement van een voeding neemt nogal af bij een belasting van rond tussen de 10% en 20%, dan vallen een 80 Plus voedingen ook onder de 80% . Soms zijn de voedingen niet eens stabiel bij de vermogens afname van rond de 20 watt bij een systeem die meer vermogen nodig heeft dan wat een Pico-voeding kan leveren.
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:13:
Een pico-psu van 90-120watt. De 200-250 watt oem 80 plus bronze en gold voedingen zijn niet te krijgen :(.
Laat nu net de meeste NAS systemen in de 200-250 watt range vallen.
KarlMarX schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:18:
Praktisch alle voedingen zijn pas op hun effectiefst rond de 50% belasting. Onder de 20% is het gewoon ronduit slecht. Onze bedoeling is toch hier om op servertjes uit te komen met tussen de 40 en 60 watt idle (misschien zelf minder). Met een 300W voeding zit je dus ideaal op rond de 150W belasting. Dat is al vrij veel voor een zuinige server. 20% belasting is 60W. Alles daar onder is echt niet efficiënt. Dus met een hogere voeding dan 300W lijkt me het helemaal een inefficiënte bedoening te worden (met de Antec 380W Earthpower zit je bij 20% belasting al op 76 W).

Maak ik een denk fout door te stellen dat we een zo laag mogelijk wattage voeding nodig hebben. Veel minder dan 300W (en ook nog steeds goede kwaliteit en een goede 80plus certificering) wordt erg moeilijk volgens mij. Mede hierdoor denk ik dat de Be Quit 300W de beste oplossing voor zuinige servertjes is. Of zijn er nog betere opties?
Zucht :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
In dat geval zou ik voor de Biostar TA790GX A3+ gaan met een BeQuiet L7 300W en AMD Athlon II X2 235e (of hoger) en Kingston ECC geheugen. Dit is een beetje een WC-eend advies, aangezien ik zo'n set heb, toch heb ik er met een open blik naar gekeken. Misschien dat het betrouwbaarder overkomt als iemand anders er ook eens naar kijkt :+

Je zit al vast aan AM3 omdat je dan ECC met een Athlon II kunt gebruiken. Ben je bereid om voor een k8 te gaan (een Athlon 64 x2 xx50e), dan kun je naar een AM2+ moederbord gaan kijken.
-De Biostar kan met ECC overweg, heeft een aantal pci-e sloten waardoor je naar hartelust kunt uitbreiden. Enige nadeel is misschien het feit dat een ATX bord is. Asus heeft misschien nog wat leuke 790gx moederborden met een AM3 socket, alleen zullen die wel meer verbruiken. Hoeveel weet ik niet. (Hoewel ik het natuurlijk zou toejuichen als je voor een Asus zou gaan en even een Watt meter opzoekt ;))
-De BeQuiet heeft als voordeel dat je makkelijker harde schijven kunt toevoegen. Je hebt drie keer SATA en twee keer molex. Dus met twee kabeltjes zit je al zo op 7x SATA. Bij een PicoPSU moet je voor vijf schijven al met de nodige verloopkabels gaan werken. Daarnaast zul je met vijf of meer schijven toch echt aan de grenzen raken van een picopsu. Tel daar nog wat zaken als ventilatoren en een controller bij (5 tot 10W) op en je moet inmiddels al een 120W Pico nemen (zwaarste is 150W). Daarnaast liggen de aanschafkosten van een PicoPSU hoger voor een goede adapter, tig verleng en uitbreid kabels enz. Maar goed, het kan (nog) wel denk ik, ik zou het zelf alleen niet meer doen, zeker als er nog meer schijven (moeten) kunnen komen. Eventueel kun je de BeQuiet vervangen door een wat betere/andere. Zoals een modulaire voeding, of één die standaard al meer (SATA) voedingskabels heeft. Daarvoor kun je misschien het beste terecht in het 'welke voeding moet ik nemen' topic op Tweakers.
Tot slot, als je meer schijven gaat toevoegen dan breng je het verbruik meer en meer naar het niveau waarop de BeQuiet opeens niet meer zoveel terrein verliest op een PicoPSU. Vanaf 60W dan zit je al op een efficientie van 80%. Als je niet aan een spindown doet dan zit je al dicht tegen die 60W aan.
-De AMD is (ruim) voldoende voor aflevering van data, gigabit is een eitje. Of je een 'e' versie moet nemen hangt ervanaf hoe vaak deze daadwerkelijk (lang) zwaar werk moet verrichten. Maar persoonlijk zou ik toch die paar euro's meer neerleggen.
-Kingston geheugen is meer persoonlijk. Het is no-nonsense geheugen. Goede compatibiliteit, levenslang garantie (alleen heb ik daar nog nooit iets aan gehad, wat alleen maar goed is :)), ..

Dit gaat overigens echt nergens over, ik zeg nu twee keer (deels) hetzelfde in twee topics en toch is het ontopic..

[ Voor 26% gewijzigd door Dadona op 12-02-2010 23:50 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dadona schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:12:
In dat geval zou ik voor de Biostar TA790GX A3+ gaan met een BeQuiet L7 300W en AMD Athlon II X2 235e (of hoger) en Kingston ECC geheugen. [..] Asus heeft misschien nog wat leuke 790gx moederborden met een AM3 socket, alleen zullen die wel meer verbruiken. Hoeveel weet ik niet. (Hoewel ik het natuurlijk zou toejuichen als je voor een Asus zou gaan en even een Watt meter opzoekt ;))
Als de rest van het systeem gelijk is... Hoeveel HDD's (en het type). Daarbij neem ik de AMD Athlon II X2 240e.
Zal een VoltCraft Energy Logger 4000 bestellen. Dan wil ik best een paar metingen doen.
De Biostar TA790GX A3+ is wat moeilijker te vinden / verkrijgen. Dus toch een Asus bord? De M4A78LT-M LE (AMD 760G / SB710) of de M4A78T-E (790GX / SB750).

Een vraag /overweging mbt de 790GX, dat zijn toch MB's met best goede grafische kaarten. Veel te zwaar voor een NAS? Heeft de keuze te maken met de zuinige SB750 Southbridge? Zuiniger dan een 760G / SB710-southbridge combinatie?

Het is me nog een beetje ontgaan waarom de 785g /SB710 (enig verschil met SB750 geen ondersteuning RAID 5) niet in het lijstje van Interessante chipsets (@Dadona) staat vermeld. Waarom valt deze af?
Toevoeging: verschil 790Gx en 785g:
The only difference lies in the IGP itself.
The IGP is based on an ATI 4xxx series core designed to bring DX10.1 to the IGP market, which ATI has been a little slack about actually. The 785G supports a Radeon HD 4200 GPU which contains the same shader count and memory clock bus and width as well as support for SideWort memory. Only the DirectX driver has been changed to be compliant with DX10.1 games and applications. [..]
785G may be a lower number than 790GX, but its performance is just as good, if not better. Its support for the same Crossfire arrangement in discrete GPU mode is excellent. Its continuation of SidePort memory is fantastic and its DX10.1 graphics additions are fantastic. If you’re looking at 790GX or 785G, we recommend 785G hands down. Zelf lezen?

Wat de review niet vermeld is het stroom verbruik, wat voor m'n NAS van belang is: Zuinig is beter..., niet de grafische performance.

( Ben nog druk aan het vergelijken, maar het lokt wel zo'n 790GX, wordt het alleen geen langzame eenvoudige NAS meer maar gaat het aardig richting een HTPC :P (als het systeem maar zuinig is))

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 00:56
Wat is wijsheid:

Op mijn Supermicro moederbord heb ik nu 8 SATA schijven aangesloten. Deze zijn direct aangesloten op de chipset.

Nu heeft het moederbord nog twee extra SATA aanslutingen die via de southbridge zijn aangesloten.Deze worden op dit moment nog niet gebruikt.

Op dit moment boot ik met een klein oud PATA schijfje van 10 GB.

Waar kan ik deze twee SATA poorten die nog ter beschikking heb nu het beste voor gebruiken:

1) Twee SATA schijven in RAID1 voor het OS (Debian Lenny)
2) Of als HotSpares definieren voor de RAID5 array, en de PATA schijf voor het OS blijven gebruiken.

Nu is RAID nog een beetje nieuw voor me, maar hoe werkt het eigenlijk met hotspares?

Als er een schijf uitvalt, wordt er kennelijk een van de hotspares ingeschakeld. Het systeem zal dan een rebuild gaan doorvoeren?

Na het doorvoeren van je rebuild is je RAID5 array kennelijk weer in orde.

Dan vervang je denk ik de defecte disk in de RAID5 set. Wordt dan automatisch de normale RAID set weer ge-rebuild en komt dan je spare disk weer vrij als spare, of moet je dit handmatig regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:23:
[...]
De Biostar TA790GX A3+ is wat moeilijker te vinden / verkrijgen.
Ik kwam er achter dat dat best meevalt. In de pricewatch staat de pricewatch: Biostar TA790GX3 A2+ 5.x maar alle prijsvermeldingen die daar staan zijn van de TA790GX A3+ (op één dode link na). Hij is dus best goed te krijgen.

offtopic:
Ik heb al een wijzigingsverzoek ingedient. Een nieuwe productvermelding is bij nader inzien misschien beter maar dat komt wel goed, daar zit de pricewatchcrew ook nog voor iets tussen. :)
Bachatero schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:50:
Nu is RAID nog een beetje nieuw voor me, maar hoe werkt het eigenlijk met hotspares?

Als er een schijf uitvalt, wordt er kennelijk een van de hotspares ingeschakeld. Het systeem zal dan een rebuild gaan doorvoeren?

Na het doorvoeren van je rebuild is je RAID5 array kennelijk weer in orde.

Dan vervang je denk ik de defecte disk in de RAID5 set. Wordt dan automatisch de normale RAID set weer ge-rebuild en komt dan je spare disk weer vrij als spare, of moet je dit handmatig regelen?
Voor zover ik het begrepen heb wordt bij een failed disk inderdaad een hotspare ingezet om die disk te vervangen (rebuild), maar die hotspare wordt dan gewoon onderdeel van de raid array. Eigenlijk is van vervangen van de defecte disk eigenlijk geen sprake. Je verwijdert deze failed disk uit de array, en vervolgens kun je een nieuwe disk weer aan de array toevoegen, als hotspare, als extra disk (waarbij de array groter wordt) of wat je maar wil. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nog even een tip als je toch een energiemeter gaat bestellen:

Hardware.info Vergelijkingstest: 9 Energiemeters
Dat goedkoop niet perse duurkoop is bewijst deze test. De bij BCC voor 10 euro verkrijgbare Cresta RCE-1106 blijkt niet alleen de goedkoopste, maar ook de meest nauwkeurige meter uit de test. Met een gemiddelde foutmarge van 5,6% laat het apparaat zeer goede resultaten noteren.
De VoltCraft Energy Logger 4000 wordt wel niet meegetest maar zoals je ziet presteert de Cresta prima en dat voor maar een tientje :)

Dadona, ik kijk uit naar je nieuwe FP / review!

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 13-02-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:23:
Als de rest van het systeem gelijk is... Hoeveel HDD's (en het type). Daarbij neem ik de AMD Athlon II X2 240e.
Momenteel kan ik het even niet testen. Maar met de Biostar zit je minimaal op 25W a 30W. Vervolgens is het simpel doorrekenen door de specificaties van de door jou beoogde schijven te bekijken en deze erbij te tellen. Doorgaans hebben we het dan over zo'n 6a7W per schijf in rust (maar niet uit). Interessante schijven zijn de pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI (1.5TB) of pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD203WI (2TB) en pricewatch: Western Digital Caviar Green GreenPower WD15EARS (1.5TB) of pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS (2TB). Qua prijs is de 1.5TB nog echt de sweetspot. Je haalt het verschil in prijs er niet snel uit met de uitgepaarde energie te besparen van een extra schijf. (Heb je bv 6TB nodig: 4x 1.5TB = 332euro of 3x 2TB = 390euro. De extra schijf kost je in 24/7 situatie zo'n 12 euro per jaar. Dus je haalt het er pas over vier a vijf jaar uit. (Motivaties om het wel te doen: 2TB is de betere array met het oog op uitbreiding, het is efficienter met het aantal poorten, verbruik, ... het prijsverschil zal wel steeds kleiner worden, zeker als we ooit naar de 4TB gaan oid) Overigens heb ik met opzet de EARS genomen van Western Digital, niet de EADS. De EARS zijn wat efficiënter in hun opbouw waardoor ze meer capaciteit bieden. Maar ze hebben wel wat nadelen voor sommigen. Zie hiervoor de website van Western Digital.
Zal een VoltCraft Energy Logger 4000 bestellen. Dan wil ik best een paar metingen doen.
Ah nice, hopelijk gaan meer mensen je volgen met een Watt meter.
De Biostar TA790GX A3+ is wat moeilijker te vinden / verkrijgen. Dus toch een Asus bord? De M4A78LT-M LE (AMD 760G / SB710) of de M4A78T-E (790GX / SB750).
De Biostar is inderdaad problematisch. Wat Wezz6400 zegt klopt, er zijn wel winkels die het moederbord in het systeem hebben staan, maar de levering is het grote probleem. Kijk maar eens hoeveel winkels het product op voorraad hebben. (En aub niet letten op de melding van Azerty, de betrouwbaarheid van de levertermijn bij die winkel is niet al te hoog. Ben een maand lang aan het lijntje gehouden voor de AM2+ 760g versie van ...Biostar) Maar het kan wel als je wil :) Helaas valt Asus wat tegen met de 760g en 790gx. De 790gx versie zou ik echt niet nemen. Deze heeft veel te veel (vaste) fasen, veel te hoge TDP support. Ik denk dat MSI en Biostar er al geen echt zuinig moederbord meer van kunnen maken, laat staan Asus.
Een vraag /overweging mbt de 790GX, dat zijn toch MB's met best goede grafische kaarten. Veel te zwaar voor een NAS? Heeft de keuze te maken met de zuinige SB750 Southbridge? Zuiniger dan een 760G / SB710-southbridge combinatie?

Het is me nog een beetje ontgaan waarom de 785g /SB710 (enig verschil met SB750 geen ondersteuning RAID 5) niet in het lijstje van Interessante chipsets (@Dadona) staat vermeld. Waarom valt deze af?
Toevoeging: verschil 790Gx en 785g:
The only difference lies in the IGP itself.
The IGP is based on an ATI 4xxx series core designed to bring DX10.1 to the IGP market, which ATI has been a little slack about actually. The 785G supports a Radeon HD 4200 GPU which contains the same shader count and memory clock bus and width as well as support for SideWort memory. Only the DirectX driver has been changed to be compliant with DX10.1 games and applications. [..]
785G may be a lower number than 790GX, but its performance is just as good, if not better. Its support for the same Crossfire arrangement in discrete GPU mode is excellent. Its continuation of SidePort memory is fantastic and its DX10.1 graphics additions are fantastic. If you’re looking at 790GX or 785G, we recommend 785G hands down. Zelf lezen?

Wat de review niet vermeld is het stroom verbruik, wat voor m'n NAS van belang is: Zuinig is beter..., niet de grafische performance.
Zie hier de reden waarom ik en anderen topics aanmoedigen waarin mensen hun energiewaarden delen. Moederborden zijn lastig echt goed in te schatten zonder een keihard referentiepunt. De ene generatie heeft daar wat meer performance en daar wat meer besparing en de opvolgende weer andersom.
Ik heb expliciet de 785g weggelaten uit het rijtje omdat ik daarvan nog geen echt zuinige setjes ben tegengekomen die interessant zijn voor een NAS. Het is de evolutie van de 780g die weer de tegenhanger van de 8200 is. De 780g was niet bijzonder zuinig, een hoge 30W moet je wel op rekenen. De 785g gaat daar iets onder zitten (enkele Watts maar), waardoor je nog altijd boven de populaire chipsets zit. (Populairste is vooralsnog de 740g.) Bij een 785g verwacht ik dan ook een lage dertig Watt, zeker als je een AM3 versie pakt.
Mind you: als ik het over een chipset heb kijk ik naar de gunstigste moederborden. Tot op dat moment veronderstel ik dat de ondergrens qua verbruik van de chipset. Het is onmogelijk om een algemeen beeld te pakken. Dit kun je al zien bij de 790gx van Biostar en Asus. Asus dondert er 8+1 fasen op, Biostar 4+1. En dan nog komt Biostar met de hogere TDP. Teken aan de wand dat Biostar de fasen efficienter inzet.
( Ben nog druk aan het vergelijken, maar het lokt wel zo'n 790GX, wordt het alleen geen langzame eenvoudige NAS meer maar gaat het aardig richting een HTPC :P (als het systeem maar zuinig is))
Even de 'conclusie'. Als je niet voor de Biostar met de 790gx chipset gaat, dan zou ik voor de Asus M4A78LT-M LE gaan. Het bord kan wel eens een leuk verbruik uit komen, niet al te duur en goed leverbaar. Ik durf niet te zeggen een Biostar killer, maar wel interessant. :)
Over het PM/DM verhaal, je kunt waarschijnlijk geen berichtjes naar gebruikers sturen omdat je het hebt uitgeschakeld. Tenminste, ik kan je geen DM sturen, dus dan lijkt mij het logisch dat jij ook niet kunt verzenden. Klik hier om het in te schakelen. (Zodra je het in hebt geschakeld, stuur mij eens een PM, misschien heb ik een interessant aanbod. Mogelijk gaat één van mijn M2N68-AM Plus's met CPU, RAM (ECC) en voeding de deur it.)
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:44:
Voor zover ik het begrepen heb wordt bij een failed disk inderdaad een hotspare ingezet om die disk te vervangen (rebuild), maar die hotspare wordt dan gewoon onderdeel van de raid array. Eigenlijk is van vervangen van de defecte disk eigenlijk geen sprake. Je verwijdert deze failed disk uit de array, en vervolgens kun je een nieuwe disk weer aan de array toevoegen, als hotspare, als extra disk (waarbij de array groter wordt) of wat je maar wil. ;)
Inderdaad. Zeker bij een RAID5 met grote harde schijven wil bij de nodige mensen toch wel eens wat zweet uitbreken als een schijf faalt en een rebuild noodzakelijk is. Dus voor de lol nog een keer rebuilden (/gecontroleerd 'overzetten', als dat al kan) doe je liever niet. Per slot van rekening is een schijf kapot gegaan en kan het zijn dat bij de zware belasting bij een rebuild een andere schijf ook omvalt. (Enter RAID6 :))
De dode schijf haal je er dus uit en de nieuwe schijf wijs je aan als de nieuwe hotspare :)
sloth schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:47:
Dadona, ik kijk uit naar je nieuwe FP / review!
Ho, ho, ik ben niet de enige die ermee bezig is (geweest). Reinman reageert nu bijna niet meer in deze topic met een reden :+

---
Wat de Watt meters betreft, check ook deze topic op Tweakers eens :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dadona op 13-02-2010 16:33 . Reden: Tags en wat aanvullingen ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:44:
pricewatch: Biostar TA790GX3 A2+ 5.x maar alle prijsvermeldingen die daar staan zijn van de TA790GX A3+ (op één dode link na). Hij is dus best goed te krijgen.
Inderdaad, dus goed verkrijgbaar. Zoeken op TA790GX A3+ > geeft Biostar TA790GX3 A2+ 5.x > maar je besteld: TA790GX A3 ;) Zal kijken naar de beschikbaarheid / levertijden. Er lang (in spanning) op zitten wachten, daar heb ik niet z'n zin in...

Nu nog eens rustig die tekst van Dadona lezen, wat kan jij (Dadona) typen zeg :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Welke WD green harde schijven zijn aan te raden? Er zijn zoveel verschillende types.
Snel hoeft de schijf niet te zijn want hij wordt alleen gebruikt als data storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Als je nou gewoon eens de types + specs naast elkaar zet? Dan kun je zelf kiezen. En anders gericht vragen stellen, dit is te algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satman2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-09 08:23
Tot mijn grote verdriet krijg ik mijn net gebouwde DIY Raid NAS niet op stoom. :'(
Schrijfsnelheid 1,5 MB/s (12,6 Mbps)
Hebben jullie wat tips?
Het gaat om de volgende configuratie:
MB GigaByte M85M-US2H
Proc AMD Athlon II x2 235e
Bootdisk ST96812AS 60GB 2,5"
Datadisks ST31500541AS 1,5TB 4x
RAM Kingston 2GB DDR2 1x

Het geheugen wordt bij schrijven voor 34% gebruikt, de processor maar voor 2% belast. 8)7
MTU = 9600, ook bij router ingesteld.
Besturingssysteem is FreeNAS 0.7.1.
Datadisks in RAID-Z, lzjb compressie op de dataset.

[ Voor 3% gewijzigd door satman2 op 15-02-2010 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
En hoe verbind je jezelf met de router, draadloos of bedraad?
En zet bv eens 1 disk in een JBOD en test het dan eens wanneer je alles bedraad hebt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
satman2 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:45:

Het geheugen wordt bij schrijven voor 34% gebruikt, de processor maar voor 2% belast. 8)7
Je CPU en MEM gaan niet opeens op 100% staan als je bestanden verplaats naar/van je NAS.
Ik heb FreeNAS in een VM gedraait en daar kwam de cpu niet voorbij de 20%.
Is ook een beetje afhankelijk van de RAID-opstelling en overige zaken die je op je FreeNAS hebt draaien.

Wat zijn je transfer snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
timskiej schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:21:
Welke WD green harde schijven zijn aan te raden? Er zijn zoveel verschillende types.
Snel hoeft de schijf niet te zijn want hij wordt alleen gebruikt als data storage.
Lees Welke 2TB Disk geschikt voor Areca 24 poorts controller eens door, en met name Western Digital RE4-GP 2TB Drive Problems is ook interessant om te lezen.

Je geeft zoals Q opmerkt inderdaad weinig informatie om je verder te helpen. Ik neem aan dat ze ook voor in een raid setup bedoeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

satman2 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:45:
Tot mijn grote verdriet krijg ik mijn net gebouwde DIY Raid NAS niet op stoom. :'(
Schrijfsnelheid 1,5 MB/s (12,6 Mbps)
Hebben jullie wat tips?
Het gaat om de volgende configuratie:
MB GigaByte M85M-US2H
Proc AMD Athlon II x2 235e
Bootdisk ST96812AS 60GB 2,5"
Datadisks ST31500541AS 1,5TB 4x
RAM Kingston 2GB DDR2 1x

Mits voor handen, steek eens een Intel Gbit nic in een PCI slot en kijk eens wat je dan eruit kunt persen, wellicht loop je tegen problemen aan met de RealTek nic onder FreeBSD 7.2 (FreeNas is op basis van FreeBSD), in ieder geval zie ik hem (RealTek 8211CL is ingebruik vlgs GigaByte)niet staan in de HCL (http://www.freebsd.org/releases/7.2R/hardware.html)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Zo, na een tijdje hutse prusten, en dat word nogmaals voordat het allemaal goed gaat werken, maar het is voor het goeie doel namelijk alles beter maken!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8COLqy5TJQGP5wXKGre4zn2j/full.jpg

Zoals je ziet het staat op zolder, en er ligt nog vele rotzooi om heen zoals je kan zien (mijn oude indianen tent)

Van onder naar boven: MARS tijdelijke server voor alles storage, virtualisatie, daar boven een HP Procurve Switch 2524 (1x 1Gbps uplink 24x 100Mbps) daar boven een kleine Gigabit d-link switch (D-link DGS-1005D) deze ligt er tijdelijk zodat ik over een tijdje een pricewatch: HP Procurve Switch 1810G-24 kan vragen voor mijn verjaardag tussen tijds gaat er uitgebreid worden kwa servers configuratie, dit word het:

Fileserver(MARS):
E2160, 2GB, HP Smart Array P400, OCZ ModXStream Pro 500W, 2x Intel (word dual, eerst beide 1ports), HP mobootje, 2x1TB,2x250GB(RAID1 boot P-ATA boot)

Komen uit eindelijk 2 arrays in:
4x1TB(onboard, moet nog kijken of het losse disks worden of RAID5, heb het moederbord nog niet volledig geinspecteerd aangezien hij nu nog in productie is bij mijn vader :9)
8x2TB(RAID5)

Hyper-V server(Venus):
X2 7850, 8GB, Asus M4A78 PRO, 2x250GB(RAID1, boot) Voeding die in een pc zit (ben vergeten wat), 2xIntel

O+

Wat het mij gaat kosten de uitbreidingen: 2x Intel er bij (word 4x waarschijnlijk ook voor werkstation),
Chieftec CA-01B-B-SL, de rest word uit werkende pc's gehaalt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Die 8x 2tb heb je al?

Dat is aardig wat storage voor iemand met bouwjaar 1995 ;) Compleet met profi switches. Hoe ga je dat doen met die 4x gigabit? intel kaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 00:31:
Die 8x 2tb heb je al?

Dat is aardig wat storage voor iemand met bouwjaar 1995 ;) Compleet met profi switches. Hoe ga je dat doen met die 4x gigabit? intel kaartjes?
Nee die 8x2TB word er zeg maar bij gekocht de komende maanden, helaas :P

Die 4x GIgabit op elke komt inderdaad elke machine een dual port intel, kan ik van iemand er wat over nemen voor niet al te veel, de switch moet ik nog krijgen, maar nu ben ik ruim tevreden, eerste aanschaf gaat worden kast, 2x intel er bij tijdelijk (je kan die dingen over weer verkopen of nog ergens huisvesten) zodat ik overal wel gigabit heb, zodra ik de 1810-24 heb (hoop dat ik hem kan krijgen, met evt. mee betaling) dan ga ik overal de dual intel's in doen (moet ik dan weer voor sparen, helaas duurt dit nog zeker tot de zomer tot ik jarig ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
DJ-Visto schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 08:33:
[...]

Nee die 8x2TB word er zeg maar bij gekocht de komende maanden, helaas :P

Die 4x GIgabit op elke komt inderdaad elke machine een dual port intel, kan ik van iemand er wat over nemen voor niet al te veel, de switch moet ik nog krijgen, maar nu ben ik ruim tevreden, eerste aanschaf gaat worden kast, 2x intel er bij tijdelijk (je kan die dingen over weer verkopen of nog ergens huisvesten) zodat ik overal wel gigabit heb, zodra ik de 1810-24 heb (hoop dat ik hem kan krijgen, met evt. mee betaling) dan ga ik overal de dual intel's in doen (moet ik dan weer voor sparen, helaas duurt dit nog zeker tot de zomer tot ik jarig ben)
Ok, wel duidelijk, maar ga je dan meerdere gigabit lijnen aan elkaar knopen of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:29:
[...]

Ok, wel duidelijk, maar ga je dan meerdere gigabit lijnen aan elkaar knopen of anders?
Ja worden allemaal gebridged, dat ondersteund die switch ook (daarom wil ik hem) ik heb ongeveer een jaar voor me zelf uitgetrokken om richting de 3x2TB en 4x1TB te gaan komen+switch dan heb ik heel wat voor elkaar voor mijn leeftijd :9

• kareltje21
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 21:51
Overview van de bouw van mijn Atom based NAS, tot nu toe 3*1.5TB in RAID 5.

http://nas.kievit.me/

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

kareltje21 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:21:
Overview van de bouw van mijn Atom based NAS, tot nu toe 3*1.5TB in RAID 5.

http://nas.kievit.me/
Nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje21
3TB opslag in RAID 5

110 MByte lezen schrijven over 1Gb network

180 MByte lezen, schrijven direct disk copy

Power 49W idle, 59W belast
(de voeding heeft een update nodig, de huidige is een niet effiiciente oude voeding van 400W, het toevoegen van een PicoPSU zou hier een voordeel van +/- 12W kunnen opleveren)

http://nas.kievit.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:54
Beste medetweakers,

Ik ben dit forum al een tijdje aan het volgen en zie veel mooie configuraties voorbij komen. :)

Voor mijzelf ben ik ook bezig om een nieuwe NAS configuratie samen te stellen. In eerste instantie was het de bedoeling om een Freenas systeem te bouwen, zodat ik flexibel ben in het upscalen van mijn NAS storage.

Daarnaast wil ik mijn systeem nu ook gaan inzetten als ESX Server. Mijn idee daarbij is om een systeem samen te stellen met VMWare ESX Server en deze te gebruiken om verschillende virtual machines te draaien. Dit zal voornamelijk bedoeld zijn om verschillende besturingssystemen te kunnen proberen, zonder dat ik daar een dedicated server voor hoef in te zetten.

Mijn eisen voor dit systeem zijn als volgt:
- Energie zuinig (erg belangrijk, staat 24/7 aan)
- Makkelijk uit te breiden extra storage
- Software raid, zodat je niet aan een controller vast zit
- Voldoende performance om een 1GB netwerk vol te trekken (Gaat niet goed samen met energie zuinig :))

Nu heb ik al een tijdje het volgende moederboard op het oog:
- Supermicro X7SPA-H

Dit moederboard is gebaseerd op de ATOM D510 CPU. Waardoor deze erg energie zuinig is. Ook heeft deze 6 SATA poorten, waardoor er voorlopig genoeg schijven aangehangen kunnen worden. Ook heeft dit board een PCI-e slot, waardoor er altijd nog een extra raidkaart ingeprikt kan worden.

Ik kan alleen heel erg weinig vinden over de performance van de ATOM D510. Ik ben namelijk erg benieuw wat de netwerk performance is als ik bijvoorbeeld Freenas als virtualmachine draai. Ook vraag ik mij af of de ATOM D510 wel krachtig genoeg is om ESX Server te draaien en dan nog steeds een goede netwerk performance neer te zetten.

Misschien is het onderstaande dan een betere oplossing.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 47,45€ 47,45
1Asus M4A78LT-M LE€ 49,30€ 49,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9S/4G€ 125,60€ 125,60
1Nexus Edge€ 118,95€ 118,95
ImporterenTotaal€ 341,30

Wie heeft wat meer informatie voor mij? Iemand die een review over netwerk performance heeft gevonden van de D510 icm SAMBA?

Het systeem zal 4 tot 8GB intern geheugen krijgen.
De schijven zullen als volgt worden ingedeeld:
- 2x MIRROR voor OS
- 3x (of meer) 2TB RAID5 voor opslag

- Het OS wordt ESX of ESXi
- Virtual Machines: Freenas, Web server, UNIX, Linux, Windows XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Sonic schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:22:

Als je ESXi als OS wilt gebruiken in een mirror kun je onboard (fake) raid vergeten en zul je aan een hardware RAID kaart moeten gaan denken. Misschien beter om ESXi installeren op een USB stick

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Sorry, geen praktijk ervaring, enkel meedenken
Linksom of rechtsom ben ik benieuwd wat je eruit krijgt. Met name naar de Supermicro ben ik wel benieuwd, alleen is deze lastiger te verkrijgen en ben ik bang dat de performance niet al te hoog zal liggen. Het is namelijk al geen snelheidsmonster, als je daar dan ook nog eens RAID5 op zet, tig virtuele machines dan hoop ik voor je (Atom :P) dat de VMs niet al te druk zijn / niet altijd aanstaan. In ieder geval zal het niet aan de NICs op zich liggen.
Hoewel ik mezelf in de vingers zou snijden (omdat er opnieuw geen Supermicro in de test komt), zou ik voor de AM3 gaan. Het prijsverschil kun je benutten voor een mooie NIC (waar de Supermicro er standaard twee van heeft). Mocht je niet gebonden zijn aan Asus dan kun je ook gaan kijken naar Biostar en MSI die wel de nodige leuke moederborden hebben die doorgaans zuiniger zullen zijn bij gelijke chipset.
(Overigens denk ik dat het verschil tussen een zuinige AM3 en een D510 van Supermicro niet belachelijk groot zal zijn. De D510 is (nog) niet de chipset als de 945GSE en daarbij heeft Supermicro bij mijn weten ook niet een bijzondere manier om het verbruik terug te dringen. Per slot van rekening is Supermicro meer vanuit de serverhoek, waarbij stabiliteit en duurzaamheid prioriteit één zijn.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje21
Het systeem zal 4 tot 8GB intern geheugen krijgen.
De schijven zullen als volgt worden ingedeeld:
- 2x MIRROR voor OS
- 3x (of meer) 2TB RAID5 voor opslag

Heb zelf een NAS met een ATOM 330 (iets langzamer broertje van de 510. (specs zie eerder post hierboven of nas.kievit.me)

Netwerkperformance onder linux / windows zal geen enkel probleem zijn. Eigen NAS draait windows server 2008 64 bit en haalt prima performance met meerdere clients. Linux online voorbeelden te over....

Dan de RAID, deze chip wordt ook in de Qnap's gebruikt met software RAID dus onder linux moet je ook prima resultaten kunnen halen. Onder windows is software raid echter langzaam (max 45MB schrijven), dit heb ik voor mezelf opgelost met een highpoint kaart (8 poorts). Jouw opzet met ESX heb ik geen kennis van, maar dit lijkt mee lastig geheel....

Het verhaal met de meerder virtual machines, vraag me af waar je deze voor nodig hebt. Waarom 4 linux versies naast elkaar? Linux of WIN server 2008 kan prima tegelijk meerdere taken aan, en de functies die je noemt zijn allemaal beschikbaar in de basis software. (daarnaast heb ik over FreeNas icm met software Raid slechte verhalen gelezen, smallnetbuilder: ATOM NAS part 1)

(en dan XP.... waarom? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Virtual Machines draaien op je Atom wil je echt niet.
Wat wel leuk is al je een hardware RAID controller hebt die een eigen CPU heeft.
Dan zijn Atom bordjes wel leuk :)

[ Voor 52% gewijzigd door timskiej op 19-02-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor m'n NAS heb ik als moederbord gekozen voor een Biostar TA790GX A3+ in combinatie met een AMD Athlon II X2 240E Software Raid5 4* 2TByte HDD.

De keuze is ECC DDR3 geheugen:
Bij het zoeken van het DDR3 ECC geheugen komt de Tweakersprijslijst met de suggestie: HP - 2GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - niet-gebufferd - ECC

Kan iemand mij wat vertellen over de term niet-gebufferd?
Voor welke klok frequentie kan ik het beste gaan? 1064 Mhz zal ook snel genoeg zijn lijkt me of nog langzamer? (Alleen van toepassing als het geheugen daardoor ook goedkoper aan te schaffen is)

En wat aangaat de Cas Latencies? Iemand opmerkingen?
Is er ook wat te zeggen over onder-volten

Een verwijzing naar wat leesmateriaal vind ik natuurlijk ook prima 8) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Je kan al eens beginnen met de RAM FAQ door te lezen, daar staan namelijk de antwoorden op nagenoeg al je vragen m.b.t. geheugen in.

Over underclocking kan je op dit forum en met een zoekmachine al een ton aan informatie vinden. Wat wil je precies weten? hier nog een paar hardware.info video's met voor jou begrijpbare taal om het nog wat toegankelijker te maken.

Kan je de volgende keer zelf wel net wat meer inzet tonen? Zo kunnen we deze thread op niveau houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 11:19
Ook ik ben bezig om mijn huidige servers te upgraden /consolideren. Ik heb hiervoor een aantal fases uitgedacht:

Stage 1: upgrade NAS (capaciteit)
Stage 2: consolidate and virtualize existing servers / services
Stage 3: performance tuning

Wellicht zijn mijn ervaringen uit het verleden en overwegingen voor de toekomst voor anderen ook nuttig, dus ik probeer zoveel mogelijk hiervan in deze post te delen.

Stage 1 ziet er als volgt uit:

Huidige setup:
  • ASUS K8N4-e Deluxe (8x SATA onboard, 2x PATA, AMD Sempron 64 2800+, 2.5GB mem, 1x PCI-e x16, 3x PCI-e x1)
  • 6x 500GB in RAID-Z2
  • 1x 500GB + 1x 1TB backup
  • 1x PATA disk voor OS
  • FreeBSD 7.2 icm ZFS
Afbeeldingslocatie: http://log.vargo.nl/wp-content/uploads/2009/03/p-1600-1200-0f5bf0dd-33da-45d4-b4f8-317f1ac859ca.jpeg

Ik heb het volgende besteld om de capaciteit uit te breiden:
  • 1x supermicro AOC-USAS-L8i (~120,- EUR) << Lijkt erg op de 2x zo dure LSI LSISAS3081E-R. Al aantal berichten gelezen dat deze controller gewoon werkt in PCI-e x16 slot. En hoewel geen officiele driver support voor FreeBSD & Solaris, schijnt deze toch te werken.
  • 2x 8087 SAS => 4x SATA fanout cables (~2x25,- EUR)
  • 8x 1.5TB (~8x 82,- EUR)
Totale kosten: 850,- EUR. (incl verzendkosten)

Lang zitten twijfelen om 2TB te nemen; echter te kostbaar. En het uitbreiden van een array met meer disks, of van raid-z naar raid-z2 is onder ZFS niet mogelijk (behalve dan door een pool te destroyen en opnieuw aan te maken). Omdat ik ook een dubbele parity setup wilde hebben kwam ik dus op 8x 1.5TB disks uit.

Geplande wijzigingen in NAS:
  • Nieuwe array moet effectief 9TB ruimte creeren (8x 1.5TB @ raid-z2).
  • Oude array wordt backup-array (7x 500GB raidz-2 = 2.5TB).
  • Huidige OS disk wordt met een extra PATA schijf gemirrord.
  • Voedig upgraden met krachtiger exemplaar (indien nodig)
  • 1TB disk gaat naar workstation. PCI-e videokaart eruit; PCI exemplaar terug.
  • Misschien ook naar grotere kast switchen :)
Aan de software kant:
  • Misschien: FreeBSD => (open)solaris (laatste ZFS versie, webgui voor managen storage)
  • Indien FreeBSD => upgrade naar 8.x
  • upgrade van ZFS versie (in 7.2 nog op versie 6): dit is echter inherent aan het feit dat ik de pools opnieuw aanmaak.
  • Backup strategie: 'rolling' snapshots inrichten op het hoofdarray.
    (bijv alles tot een jaar terug op maand-basis snapshotten, laatste 2 maanden op weekbasis, en de laatste week / 2 weken per uur). Een subset hiervan gaat naar het backup array. Misschien mbv ZetaBack als tool om dit alles te managen.
  • Offsite backups: encrypted naar de Amazon Cloud gaan versturen (ook ZFS, dus ook send/receive!). Enkel voor de echt belangrijke data.
  • ik ga veel meer filesystems creeeren onder een pool. Ik had eerst maar 1 filesystem, maar het is eigenlijk veel beter om veel kleine instances te maken (bijv fotos, admin, films, series, muziek etc etc) zodat je per instance een eigen policy kan aanmaken voor encryptie, snapshots, backup, redundancy, userrechten etc. (trouwens, maak nooit een ZFS filesystem aan onder hetzelfde path als je directory structuur: weg is deze namelijk :X => gelukkig kon ik mijn snapshots nog benaderen O-))
Stage 2 en 3 denk ik nog over na, maar alvast een paar van mijn ideeen:
  • kandidaten om te virtualiseren: diverse OSen, webserver (php/ruby/??), database, email, reverse proxy, asterisk (=voip), monowall, FreeNAS, media server, TV recording etc.
  • de 'clone' & 'snapshot' functionaliteit van ZFS gaat hierbij erg handig zijn (zeker nu deduplication in ZFS zit).
  • bij gebrek aan ervaring ga ik in 1e instantie met mijn Q9550+ 4GB workstation testen. Later aparte hardware aanschaffen.
  • netwerk is nu nog 1gbit; misschien tussen NAS en server trunken over meerdere 1gbit lijnen, of upgraden naar 10gbit.
  • mocht de virtualized services nu voor veel IO zorgen, dan overweeg ik om SSDs toe te voegen aan het NAS als level 2 cache (ZFS L2ARC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

@Vargo, goed nagedacht veel succes en we zien met veel genot pics in van je nieuwe onderdelen, indien je een kast zoekt waar een beetje HDD's in kunnen: pricewatch: Chieftec CA-01B-B-SL via lampie1979 ben ik te weten gekomen, dat je achter in het slot (fan slot) gewoon een 4x 3.5" coolermaster bay kan ophangen.. En als je dan nog de 6x 5.25" omtovert tot 8x 3.5" kunnen er heel wat HDD's in kwijt!

[ Voor 5% gewijzigd door DJ-Visto op 19-02-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
Even een vraagje:

Ik gebruikt nu de Debian lenny uitvoering I386 op een 64 bits Supermicro moederbord dat Intel Xeon EMT64 processors ondersteunt.
Nu wil ik graag een 64 bits versie van Debian installeren.

Klopt het dat ik dan de volgende versie moet downloaden:

debian amd64, ondanks dat het een Intel processor is ??

[ Voor 6% gewijzigd door Bachatero op 19-02-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Bachatero schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 23:09:
Even een vraagje:

Ik gebruikt nu de Debian lenny uitvoering I386 op een 64 bits Supermicro moederbord dat Intel Xeon EMT64 processors ondersteunt.
Nu wil ik graag een 64 bits versie van Debian installeren.

Klopt het dat ik dan de volgende versie moet downloaden:

debian amd64, ondanks dat het een Intel processor is ??
Omdat AMD als "eerste" met een mainstream x64 processor (en instructie set) kwam heeft Microsoft (en anderen) de naam AMD64 gegeven aan alle x64 installaties. Windows XP 64bit heeft dit ook. Lijkt me dus inderdaad de goeie :)

De uitleg kan niet helemaal kloppen misschien maar zo is het ongeveer gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door redfoxert op 19-02-2010 23:21 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
Ok,

Bedankt, dan ga ik deze versie downloaden en gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sloth schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:56:
Je kan al eens beginnen met de RAM FAQ door te lezen, daar staan namelijk de antwoorden op nagenoeg al je vragen m.b.t. geheugen in.

Over underclocking kan je op dit forum en met een zoekmachine al een ton aan informatie vinden. Wat wil je precies weten? hier nog een paar hardware.info video's met voor jou begrijpbare taal om het nog wat toegankelijker te maken.

Kan je de volgende keer zelf wel net wat meer inzet tonen? Zo kunnen we deze thread op niveau houden....
@Sloth
Bedankt voor de verwijzing. Toch maak ik bezwaar tegen de opmerking dat ik meer inzet zou moeten tonen. Ik vraag netjes om wat hulp, informatie of naar een verwijzing. Ik doe aanzienlijk veel onderzoek en leeswerk. Ik ga maar niet verder in op de suggestie om eerste te google'en, want dat doe ik. :>

Tevens heb ik even je reacties doorgenomen en het valt mij op dat juist jij valt over vragen van anderen die voor jou doen niet slim, ingewikkeld, op niveau of voldoende uitgedacht zijn? Daarbij is het opvallend dat je de ander negatief benaderd en op een neerbuigende manier de ander naar informatie bronnen verwijst. Dat kan best wat vriendelijker. :'(

De verwijzing naar interessant leesmateriaal en informatie neem ik graag met dank aan _/-\o_
Die neerbuigende toon daar mag je best wat aan veranderen. :*)

We zijn er hier om van elkaar te leren, elkaar te helpen. Niet om een ander te demotiveren of te kleineren. Ik ben erg benieuwd wat jij zoal fout doet in andermans ogen en hoe jij op kritiek reageert. Daarbij nog even het spreekwoord: "De splinter in andermans oog wel zien, maar niet de balk in het eigen" Misschien heb je dat wel eens vaker gehoord? Voor de duidelijkheid het spreekwoord staat voor: "Over kleine fouten van een ander vallen, terwijl de eigen grote fouten niet worden gezien" :X

Het laatste advies wat "ik" aan "jou" zou willen geven is om minder het woord "ik" of "me" te gebruiken en ook wat minder het woorden "je, jij en jou" O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
edit: stomme reactie op een post die al lang was beantwoord..

[ Voor 102% gewijzigd door axis op 20-02-2010 08:27 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

axis schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 08:25:
edit: stomme reactie op een post die al lang was beantwoord..
Haha :p

@ Andrisig

Ben het volledig met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Andrisig, voor jouw moederbord met ECC moet je geheugen nemen dat ECC heeft en non-registered / non-buffered is. Het nut van snelheid en latencies kun je in de FAQ lezen, aangaande verbruik is dit niet echt relevant. Een module op zich verbruikt al zo weinig dat ik gewoon voor een snelle gaan met lage latencies, zonder dat je daarmee naar het overklokgeheugen hoeft te gaan. (Kingston Valueram en dan de mooiste uitzoeken qua prijs-kwaliteit.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
@Sloth
En dat zegt iemand die sinds 19 januari 2010 geregistreerd staat met slechts 50 berichtjes?

Kan me voorstellen dat Andrisig zo reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Mensen, mensen, gaarne de persoonlijke irritaties bespreken over de PB of via de email. Dit voegt allen niks toe aan deze thread!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

DJ-Visto schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:43:
@Vargo, goed nagedacht veel succes en we zien met veel genot pics in van je nieuwe onderdelen, indien je een kast zoekt waar een beetje HDD's in kunnen: pricewatch: Chieftec CA-01B-B-SL via lampie1979 ben ik te weten gekomen, dat je achter in het slot (fan slot) gewoon een 4x 3.5" coolermaster bay kan ophangen.. En als je dan nog de 6x 5.25" omtovert tot 8x 3.5" kunnen er heel wat HDD's in kwijt!
Recies :) Zonder weinig inspanning kun je in deze behuizing 22 HD's kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

lampie1979 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:13:
[...]

Recies :) Zonder weinig inspanning kun je in deze behuizing 22 HD's kwijt!
HIj is binnenkort van mij, deze gaat als een van de eerste deur uit de bestelling :)

Heb gister ook mijn kabels voor mijn RAID controller (HP Smart Arrray P400) binnen gekregen, die Collie helemaal uit Almere kwam brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
offtopic:
Hier komt een bericht waarin ik reageer op de uitspraken van Andrisig, DJ-Visto en Bachatero. Dit is zoals lampie1979 terecht opmerkte eigenlijk offtopic hier, dus diegene die hier niet in geïnteresseerd zijn lees hier ajb overheen

Andrisig om op je bewering

"Ik doe aanzienlijk veel onderzoek en leeswerk. Ik ga maar niet verder in op de suggestie om eerste te google'en" te antwoorden:

Dit doe je dus helemaal NIET. Je vraagt letterlijk "Kan iemand mij wat vertellen over de term niet-gebufferd?" Oftewel: Ik weet niet wat niet-gebufferd geheugen is. Kan iemand mij uitleggen wat dit is? Ik heb zelf geen informatie gezocht, iemand kan het me vast zo wel even uitleggen.
NERGENS vraag je naar ervaringen of wat dan ook, dus om nadien met zulke uitvlucht te komen is wat mij betreft ook erg goedkoop...

Ook Dadona verwijst je netjes door naar de FAQ, dus waar haal jij het lef vandaan om hier over mij heen te lopen, nota bene NADAT ik je ook nog eens netjes GEHOLPEN heb door die links te geven?

Ik heb je helemaal niet gekleineerd of neerbuigend gedaan. Ik stel alleen vast en zeg je 1:1 de waarheid hoe ik die zie. Verder ben ik geen narcist of in de foute veronderstelling dat ik geen fouten maak en / of perfect ben. Helemaal niet. Ik doe zelf zat domme dingen maar ik ben dan ook mans genoeg om mijn eigen fouten in te zien. Zou het heel stiekem niet kunnen dat ik eigenlijk gelijk had over je slecht opzoekingswerk maar dat je je op je tenen getrapt voelde door een 'groentje' en daarom zo reageert?

Die opmerking over dat spreekwoord mag je dus ook gewoon voor jezelf houden, en al helemaal als je me klaarblijkelijk onderschat door te denken dat ik de betekenis hier niet van ken.

Om dan nog als laatste terug te komen op de reacties over mijn registratiedatum van Andrisig en Bachaterot en hier bij komend het 'de pot verwijt de ketel verhaaltje':

Als jullie even verder kijken dan jullie neuzen lang zijn (bijvoorbeeld in deze thread) dan zouden jullie al kunnen afleiden dat ik al van ver voor 2006 hier mee lees. Misschien heb ik ooit wel een account hier gehad van in 2004 en heb ik een nieuw gemaak omdat het andere in verval is geraakt? Wie weet... Het is in elk geval heerlijk om te zien hoe kortzichtig jullie reageren en met registratiedata van respectievelijk 12 december 2006 en 12 december 2007 mij proberen de les te spellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Maximum Efficiency: Build A 25W Performance PC Using Core i5 Crosspost lijkt mij nu wel toegestaan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Hmm, is wel grappig, maar of je er wat aan hebt.. En kwa kosten zal het aardig aanlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
DJ-Visto schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 20:43:
[...]

Hmm, is wel grappig, maar of je er wat aan hebt.. En kwa kosten zal het aardig aanlopen :)
Erg leuk inderdaad.. En over de kosten: als je uit gaat van EUR 0,20 per kWh (met belasting en transport etc kom je daar ongeveer wel op), kost een servertje dat 25W slurpt je over 3 jaar EUR 131,40 aan electriciteit, als de stroomkosten gelijk blijven. Een servertje van 50W kost je over drie jaar EUR 262,80. Je moet bij de aanschaf van een nieuw systeempje dus die kosten ook meenemen, en het kan zijn dat in sommige gevallen de 25W dus goedkoper uitvalt van de 50W, ondanks de hogere initiele investering..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

axis schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:41:
[...]

Erg leuk inderdaad.. En over de kosten: als je uit gaat van EUR 0,20 per kWh (met belasting en transport etc kom je daar ongeveer wel op), kost een servertje dat 25W slurpt je over 3 jaar EUR 131,40 aan electriciteit, als de stroomkosten gelijk blijven. Een servertje van 50W kost je over drie jaar EUR 262,80. Je moet bij de aanschaf van een nieuw systeempje dus die kosten ook meenemen, en het kan zijn dat in sommige gevallen de 25W dus goedkoper uitvalt van de 50W, ondanks de hogere initiele investering..
Jup, maar of je er in de toekomst nou super veel kwijt op kan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Dus een server van 50W gaat rond de 262,80 euro kosten per jaar als ik het goed begrijp?
Dat valt me nog wel mee eerlijk gezegd, ik dacht altijd dat het veel duurder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:15
timskiej schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 00:03:
Dus een server van 50W gaat rond de 262,80 euro kosten per jaar als ik het goed begrijp?
Dat valt me nog wel mee eerlijk gezegd, ik dacht altijd dat het veel duurder was.
Zijn berekening was over 3 jaar. Makkelijker te hanteren is 2 euro per watt per jaar (continue aan).
Dus dan kom je ongeveer op 100 euro per jaar voor een server die 50W trekt (ruim gerekend).

Know Thyself

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik had mijn zinnen gezet op zo'n Dell Perc 5 controllertje. Nou merk ik dat dat niet echt een heel tolerant ding is. Het werkt blijkbaar in de meeste borden gewoon niet, of met problemen (pinnetjes afplakken om 'm aan de praat te krijgen enzo). Ik heb ergens een topic gevonden waar een lijst staat van mobo's waar ie op werkt, maar dat zijn oude of hele dure (€250) borden. En volgens mij is het iets te riskant om het zomaar te proberen.

Het grote voordeel van de Perc is natuurlijk zijn geheugen, waardoor je voor relatief weinig geld toch een snel RAID5 systeempje krijgt. Alternatieve kaarten zijn vaak een heel stuk duurder (>€400) en daar heb ik niet zo'n trek in.

Alternatief is een bord met veel SATA poorten en dan software RAID. Aangezien er toch voornamelijk gelezen gaat worden (het is een opslag/archief systeem) is het gemis van de write cache misschien niet zo erg. Maar ik vraag me af of dat ook niet met een stukje software kan. Als ik nou gewoon een extra plakkie geheugen in de machine prik, is dat dan niet te gebruiken als cache of zeg ik nou iets stoms? Ik las ook ergens dat iemand een SSD gebruikte als buffer. Is daar iets van bekend?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

mphilipp schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:56:
Ik had mijn zinnen gezet op zo'n Dell Perc 5 controllertje. Nou merk ik dat dat niet echt een heel tolerant ding is. Het werkt blijkbaar in de meeste borden gewoon niet, of met problemen (pinnetjes afplakken om 'm aan de praat te krijgen enzo). Ik heb ergens een topic gevonden waar een lijst staat van mobo's waar ie op werkt, maar dat zijn oude of hele dure (€250) borden. En volgens mij is het iets te riskant om het zomaar te proberen.

Het grote voordeel van de Perc is natuurlijk zijn geheugen, waardoor je voor relatief weinig geld toch een snel RAID5 systeempje krijgt. Alternatieve kaarten zijn vaak een heel stuk duurder (>€400) en daar heb ik niet zo'n trek in.

Alternatief is een bord met veel SATA poorten en dan software RAID. Aangezien er toch voornamelijk gelezen gaat worden (het is een opslag/archief systeem) is het gemis van de write cache misschien niet zo erg. Maar ik vraag me af of dat ook niet met een stukje software kan. Als ik nou gewoon een extra plakkie geheugen in de machine prik, is dat dan niet te gebruiken als cache of zeg ik nou iets stoms? Ik las ook ergens dat iemand een SSD gebruikte als buffer. Is daar iets van bekend?
Ik heb een een HP Smart Array P400, die dingen zijn 2de hands best goed te krijgen ;)
En die van mij is 110euro, maar dat was echt een koopje.

• redfoxert
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:56:

Ik heb ook de Dell PERC 5/i in mijn gewone pc gehad (test) in combinatie met een Intel ICH9R. Daarvoor moest ik inderdaad 2 pinnen afplakken. Met nagellak ging het niet lekker in ieder geval :)

Zie ook http://www.overclock.net/...c-5-i-raid-card-tips.html

Erg informatief vond ik.

https://discord.com/invite/tweakers

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
Hoi allemaal,

Ik wil me ook eventjes mengen in dit topic. ik zit nu al een tijdje met een volle 1,5TB media schijf en heb besloten dat het voor mijzelf niet langer acceptabel is om steeds maar data te verwijderen om ruimte te maken voor nieuwe films / series / muziek etc. Ergo mijn beslissing om een NAS te bouwen.

Ik ben eerst wat bezig geweest met FreeNAS op een oude PC van het werk en een serie USB sticks aangezien RAID nieuw voor me is. Ook moet ik weer even inkomen op Linux / Unix based OS-es.

Ik heb besloten dat ik uiteindelijk een grote nas wil bouwen met 20 * 1,5TB schijven erin. Dit wil ik in verschillende fases doen.

Ik wil beginnen met een RAID6 setup (of RAIDZ2 als ik ZFS ga gebruiken). Hierin komen 6 * 1,5TB schrijven en daarnaast zal ik twee OS schijven (mirrored OS) in deze bak stoppen. Vervolgens wil ik schijven en Controllers bijkopen om aan de 20 * 1,5TB schijven te komen.

Ik zat te denken aan de volgende hardware voor de beginfase:

Voeding:pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W
Kast: pricewatch: Chieftec CA-01B-B-SL
Moederbord : pricewatch: Gigabyte GA-790FXTA-UD5
of pricewatch: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
CPU: pricewatch: AMD Athlon II X2 215
RAM: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G
OS HDD's: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10 ST380815AS, 80GB
DATA HDD's: pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI

Later zou ik willen uitbreiden met een 2x pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8 voor de extra schijven.

Ik ga dus software raid draaien en daar zit ik dus nog een beetje te twijfelen. Ik heb wat kennis gemaakt en gespeeld met FreeNAS en ZFS maar waar ik daar tegenaan liep was het laten groeien van mijn ZFS pool met nieuwe schijven. Ik kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar om nieuwe schijven (mits in paren van 3) toe te voegen aan een bestaande pool. Het ging wel als ik minimaal 3 of 4 schijven toevoegde maar hierbij raakte ik telkens 1 / 2 parity disk(s) kwijt en dat is niet mijn bedoeling. Ik heb ook op dit moment het geld niet om meteen 20 schijven aan te schaffen dus ik moet iets hebben waarmee ik de array kan laten groeien.

Ik heb uit dit topic vernomen dat dit zou kunnen met mdadm maar ik ken deze tool verder helemaal niet. heeft iemand hier ervaring met zowel ZFS / mdadm en kan mij vertellen of mdadm een goede vervanger is van ZFS?

tevens zit ik wat te twijfelen over de hardware die ik gekozen heb. Ik vind eigenlijk wel dat het goedkoper kan dan wat ik nu heb geselecteerd, maar ik wil niet echt meteen functionaliteit verliezen. Ik kom alleen weinig alternatieven tegen voor moederborden met 8 x sata onboard en 2 PCI-E slots voor de supermicro kaartjes.

Kortom ik ben nog enigsinds aan het orienteren, met name op OS en uiteindelijke hardware.

Ik moet wel zeggen dat het erg verleidelijk is om uiteindelijk een monster te creëren zoals Q. Maar dat is latere zorg :P

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-NaRRa op 25-02-2010 14:06 ]

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DJ-NaRRa schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 14:04:
Hoi allemaal,

Ik wil me ook eventjes mengen in dit topic. ik zit nu al een tijdje met een volle 1,5TB media schijf en heb besloten dat het voor mijzelf niet langer acceptabel is om steeds maar data te verwijderen om ruimte te maken voor nieuwe films / series / muziek etc. Ergo mijn beslissing om een NAS te bouwen.

Ik ben eerst wat bezig geweest met FreeNAS op een oude PC van het werk en een serie USB sticks aangezien RAID nieuw voor me is. Ook moet ik weer even inkomen op Linux / Unix based OS-es.

Ik heb besloten dat ik uiteindelijk een grote nas wil bouwen met 20 * 1,5TB schijven erin. Dit wil ik in verschillende fases doen.

Ik wil beginnen met een RAID6 setup (of RAIDZ2 als ik ZFS ga gebruiken). Hierin komen 6 * 1,5TB schrijven en daarnaast zal ik twee OS schijven (mirrored OS) in deze bak stoppen. Vervolgens wil ik schijven en Controllers bijkopen om aan de 20 * 1,5TB schijven te komen.

Ik zat te denken aan de volgende hardware voor de beginfase:

Voeding:pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W
Kast: pricewatch: Chieftec CA-01B-B-SL
Moederbord : pricewatch: Gigabyte GA-790FXTA-UD5
of pricewatch: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
CPU: pricewatch: AMD Athlon II X2 215
RAM: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G
OS HDD's: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10 ST380815AS, 80GB
DATA HDD's: pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI

Later zou ik willen uitbreiden met een 2x pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8 voor de extra schijven.
Mooie config, je wilt niks aan virtualisatie gaan doen begrijp ik uit je verhaal?

Voor de rest, mooie config alleen ik zou nog een keer kijken naar je voeding en naar je boot schijven.
Ik zou booten van p-ata (mijn toekomstige fileserver gaat gewoon van een p-ata RAID1 booten) zodat ik geen sata poorten kwijt raak daar aan. Voor de rest erg mooie config, kast kan je in het fanslot (heb je waarschijnlijk wel ergens gelezen) de oude coolermaster 4 in 3 bay. In op hangen, die zijn helaas niet meer te koop maar 2de hands zal je zo goed kunnen moeten krijgen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door DJ-Visto op 25-02-2010 14:19 ]

• DJ-NaRRa
DJ-Visto schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 14:14:
[...]

Mooie config, je wilt niks aan virtualisatie gaan doen begrijp ik uit je verhaal?

Voor de rest, mooie config alleen ik zou nog een keer kijken naar je voeding en naar je boot schijven.
Ik zou booten van p-ata (mijn toekomstige fileserver gaat gewoon van een p-ata RAID1 booten) zodat ik geen sata poorten kwijt raak daar aan. Voor de rest erg mooie config, kast kan je in het fanslot (heb je waarschijnlijk wel ergens gelezen) de oude coolermaster 4 in 3 bay. In op hangen, die zijn helaas niet meer te koop maar 2de hands zal je zo goed kunnen moeten krijgen ;)
Ik heb ook even gestoeid met esxi server in een vmware omgeving op mijn huidige pc. ter illustratie 20 x 1,5gb schijven aangemaakt en een esxi server gedraaid. Wat mij meteen daarin opviel is dat ik pakweg 10 / 20% space kwijtraak in esxi als ik de schijven in esxi mount (vmpk-images geloof ik dat het heet toch?). Ik heb verder ook geen manier gevonden om schijven direct aan te spreken middels esxi (de gratis variant dan he).

Ik zou verder ook niet weten waarom ik virtualisatie zou moeten doen eigenlijk. ik heb geen ambities om naast mijn NAS nog andere servers (zoals mail / AD e.d.) te draaien thuis. En gamen is nou niet echt optimaal in een gevirtualiseerde omgeving dus daar behoud ik mijn huidige PC voor.

Boot schijven kan ik wel even naar kijken... ik hoef in principe ook geen 80 gb OS drive te hebben, dan pluk ik wel een paar 20gb schijfjes ergens uit de rommelkast ofzo. En inderdaad had ik de tip voor de 4-in-3 elders gelezen in dit topic. Ik wist dan weer niet dat er een nieuwe versie is van dit product. Heb je wellicht een plaatje van het oude product zodat ik Marktplaats eens kan afstruinen?

edit- als ik inderdaad PATA schijven kan gebruiken voor mijn OS kan ik al op zoek naar een 6x sata moederbordje ipv van een minimaal 8x sata moederbordje. Die zullen ongetwijfeld goedkoper zijn :P ik hoef immers ook niet echt onboard raid. Allemaal spul waar ik nu wel voor betaal maar niet gebruik... Goede tip! thx

edit2- Aan wat voor een soort voeding zou ik dan moeten denken? 550watt 80+ rendement voeding? als ik even heel lomp bereken hoor mobo + cpu 150watt 20 x 10 watt schijven in stress = 350 watt. Wat zouden die controllers nog vreten 50 - 70 watt?

De essent gaat in ieder geval blij met mij zijn :P

[ Voor 14% gewijzigd door DJ-NaRRa op 25-02-2010 15:09 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
DJ-Visto schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:43:
ik zou dan eerder voor een Sharkoon Rebel12 kast gaan die is een pak goedkoper, kleiner qua externe afmetingen en heeft meer plaats voor harde schijven (zonder te verbouwen) namelijk:
6x 3,5" intern (onderaan), vooraan heeft die 11x 5,25" waar je dus 2x4-in-3 + 2x 3-in-2 modules + 1 DVD-drive in kwijt kunt (of 3x 4-in3 + 1x 3-in-2 zonder DVD-drive) en bovenaan vooraan kan je - waar plaats is gehouden voor een floppydrive - nog een 3,5" schijf kwijt.
Je kan er echter slechts 1 voeding in kwijt.

dat zou in totaal 6 + 2x 4 + 2x3 + 1 = 21 schijven en een DVD-drive, of 6 + 3x4 + 1x3 + 1 = 22 schijven als je geen DVD-drive wilt.

bij die Chieftec stopt mijn teller op 8x 3,5" intern + 2x 3,5" extern + 3x 3-in-2 in de 6x 5,25" extern geeft 8 + 2 + 9 = 19 schijven. tenzij je dan inderdaad dat fan slot nog gaat aanpassen om er een 4x 3,5" coolermaster-bay te hangen.

En dan wordt het enkel keuze naar merk-voorkeur en eigen handigheid.

@DJ NaRRa: je denkt er toch ook aan dat een 350 W voeding nooit 20 schijven in totaal trekt ?
zekers niet tijdens het osptarten... dus denk daar ook even aan als je regelmatig je opslag server wilt kunnen osptarten (na bv een stroomuitval ofzo) ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door soulrider op 25-02-2010 15:11 ]

• DJ-NaRRa
soulrider schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:06:
[...]

ik zou dan eerder voor een Sharkoon Rebel12 kast gaan die is een pak goedkoper, kleiner qua externe afmetingen en heeft meer plaats voor harde schijven (zonder te verbouwen) namelijk:
6x 3,5" intern (onderaan), vooraan heeft die 11x 5,25" waar je dus 2x4-in-3 + 2x 3-in-2 modules + 1 DVD-drive in kwijt kunt (of 3x 4-in3 + 1x 3-in-2 zonder DVD-drive) en bovenaan vooraan kan je - waar plaats is gehouden voor een floppydrive - nog een 3,5" schijf kwijt.

dat zou in totaal 6 + 2x 4 + 2x3 + 1 = 21 schijven en een DVD-drive, of 6 + 3x4 + 1x3 + 1 = 22 schijven als je geen DVD-drive wilt.

bij die Chieftec stopt mijn teller op 8x 3,5" intern + 2x 3,5" extern + 3x 3-in-2 in de 6x 5,25" extern geeft 8 + 2 + 9 = 19 schijven. tenzij je dan inderdaad dat fan slot nog gaat aanpassen om er een 4x 3,5" coolermaster-bay te hangen.

@DJ NaRRa: je denkt er toch ook aan dat een 350 W voeding nooit 20 schijven in totaal trekt ?
zekers niet tijdens het osptarten... dus denk daar ook even aan ;-)
Qua looks / afmetingen maakt het me niet veel uit. Kast komt toch in het rommelhok te staan. DVD drive hoeft voor mij ook niet echt. voor de initiele install gooi ik de OS hdd wel even aan mijn gewone PC. Verder voor updates kan allemaal via internet. dus als ik meer schrijven kan plaatsen ten koste van een DVD drive dan heeft dat mijn voorkeur.

Het scheelt inderdaad wel wat geld. Al heb ik geen goede ervaringen met Alternate (ik zal daar never nooit meer bestellen hoe goedkoop ze ook zijn) dus eventjes zien of ik die kast elders zou kunnen krijgen. Het is in ieder geval een goed alternatief.

edit- zie mijn opmerking over de voeding in de voorgaande post. Ik moet zeggen dat ik de voeding eigenlijk had uitgezocht voor de initiele setup van 8 harde schijven. Die moet dus ook vervangen worden :P

[ Voor 5% gewijzigd door DJ-NaRRa op 25-02-2010 15:16 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Je kunt beter helemaal 3 in 2 modules gebruiken dan? Scheelt 1 harddisk ;) 10 / 2 = 5 maal een 3 in 2 module, dus 15 schijven ipv 14

De wijzen komen uit het Oosten!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:45
ik heb ff een vraagje, ik heb hier een oude laptop draaien als vent server. maar ik hoorde dus dat laptop hdd niet geschikt zijn om 24/7 te draaien. Is het mogelijk dat hij alles vanaf een usb drive doet ?(of via iets wat in de upgrade slot past) en zo ja, hoe kan ik er een nas van maken.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

redfoxert schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:23:
[...]
Ik heb ook de Dell PERC 5/i in mijn gewone pc gehad (test) in combinatie met een Intel ICH9R. Daarvoor moest ik inderdaad 2 pinnen afplakken. Met nagellak ging het niet lekker in ieder geval :)
Ik wil dat soort grapjes niet uithalen. En je weet nooit wat er wel en niet werkt. Er zijn ook combi's die gewoon niet werken. Dus tenzij ik op een makkelijke manier aan een normaal moederbord kan komen waar ie zeker op draait, zit ik niet zo te wachten op een Mr.Bean oplossing :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DJ-NaRRa
NoepZor schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:18:
Je kunt beter helemaal 3 in 2 modules gebruiken dan? Scheelt 1 harddisk ;) 10 / 2 = 5 maal een 3 in 2 module, dus 15 schijven ipv 14
Ik hoef "maar" >:) 22 schijven te plaatsen he, en die dingen zijn geen hot-swap dus het heeft voor mij geen meerwaarde om voor een 3 in 2 oplossing te bieden. in die overgebleven ruimte gooi ik dan wel een OS Disk o.i.d.

• DJ-NaRRa
sjaakwortel schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:24:
ik heb ff een vraagje, ik heb hier een oude laptop draaien als vent server. maar ik hoorde dus dat laptop hdd niet geschikt zijn om 24/7 te draaien. Is het mogelijk dat hij alles vanaf een usb drive doet ?(of via iets wat in de upgrade slot past) en zo ja, hoe kan ik er een nas van maken.
ik denk per definitie niet dat je een laptop als een NAS zou willen inrichten. Het zou kunnen d.m.v. USB casings (als je raid zou willen draaien) en het OS vanaf een CF kaartje te draaien.

Daarnaast blijf je nog met je VENT server zitten want die is OS afhankelijk en dat botst hoogstwaarschijnlijk met het OS wat je wilt gaan draaien voor je NAS. Je bent immers met een laptop gebonden aan Software Raid(indien je Raid wilt gaan draaien natuurlijk maar waarom zou je anders een NAS bouwen).

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
NoepZor schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:18:
dat is waar. Ik keek te veel naar mijn eigen kast en hoe ik die gevuld had.
ik ben daar begonnen met een 4-in-3 module die meeverhuisde van een oude kast. en zo was ik verplicht er zo nog eentje bij te plaatsen of te gaan vervangen. Met dat toen de iets grotere speelruimte tussen de schijven me handig leek, bleef ik dus bij 4-in-3 modules tot recent. (ik heb nu nog plaats voor 1 3-in-2 module en dan zit die vol)

Wil je hem helemaal maximaal vullen is het dus 4x 3-in-2 + 1x 4-in-3 extern vooraan, en dat geeft 16 schijven zonder DVD-drive. Ideaal dus met 2 8x SATA-controllers. samen met de 6 interne plaatsen (waar je bv 2x IDE-schijven voor OS kunt plaatsen en nogmaals 4x SATA) en de 3,5 externe plaats boven aan komt de teller op 23 in het totaal.
(en als je die inbouw voor de externe 3,5 bay eruit kunt krijgen, heb je plaats voor 6x 3-in-2 wat het op 18 brengt + 6 intern = 24...)

@DJ-NaRRA: ik heb persoonlijk vrij goede ervaring met de Belgische Alternate, maar qua winkelkeuze moet je het zelf weten nantuurlijk.

@sjaakwortel: mijn laptop draait hier toch al ruime tijd (lees: bijna 2 jaar) als continu download systeem (met een grote schijf op usb via een quickport) en tot nu toe geen enkel probleem qua schijf of dergelijken.
en anders kijken of je een eSATA-controller vind voor je laptop en zulke schijf/schijven gaan gebruiken?
(of bv een quickport pro met daarin een gewone SATA-schijf)

@DJ-Visto hieronder: je telt met die 22 dan toch verkeerd hoor ...
6x 5,25 extern geeft plaats voor 3 3-in-2 moduels en dus 9 3,5" schijven
2x 3,5" extern geeft plaats voor 2 3,5 schijven
en 8x 3,5" intern is goed voor 8 3,5" schijven
dat geeft nog steeds maar ruimte voor 19 schijven
(met 5-in-3 modules voor die externe kom je op 2x 5-in-2 modules en dus 10 schijven op die plaats met een totaal van 20 dan)

en zoals je ook al kon lezen in mijn vorige post:
[...]

als je dan (in die Chieftec) die 4-in-3 er bij inbouwd kom je dan inderdaad op respectievelijk op 23 of 24 schijven.
Terwijl die Rebel standaard (met de juiste modules) al aan resp. 22 (5x 3-in-2 + DVD-drive + 7x intern), 23 (4x 3-in-2 + 1x 4-in-3 + 7 intern) of zelfs (met 5-in3 modules) op 25 (3x 5-in-3 + 1x 3-in-2 + 7x intern) komt in totaal zonder dat je ergens een module moet plaatsen waar dat niet echt bedoeld is ...

Voor dat laatste heb je in die sharkoon trouwens ook geen plaats meer in die kast :+
maar die is dan ook 13,5 cm minder hoog dan die Chieftec. 215 x 535 x 540 mm tegenover 205 x 670 x 540 mm
(Mocht je gaan modden en de Sharkoon even hoog maken als de Chieftec kan je er nog eens 3x 4-in3 of 3x 5-in-3 modules (in dwarsrichting) in kwijt - your move :p Voor mij was een 'kleine' kast met veel plaats voor HDD's toen van belang en met dat die sharkoon in mijn originele Stacker v.1 past en meer plaats had was die dus ideaal)

[ Voor 46% gewijzigd door soulrider op 25-02-2010 16:23 ]

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DJ-NaRRa schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 14:34:
[...]

Ik heb ook even gestoeid met esxi server in een vmware omgeving op mijn huidige pc. ter illustratie 20 x 1,5gb schijven aangemaakt en een esxi server gedraaid. Wat mij meteen daarin opviel is dat ik pakweg 10 / 20% space kwijtraak in esxi als ik de schijven in esxi mount (vmpk-images geloof ik dat het heet toch?). Ik heb verder ook geen manier gevonden om schijven direct aan te spreken middels esxi (de gratis variant dan he).

Ik zou verder ook niet weten waarom ik virtualisatie zou moeten doen eigenlijk. ik heb geen ambities om naast mijn NAS nog andere servers (zoals mail / AD e.d.) te draaien thuis. En gamen is nou niet echt optimaal in een gevirtualiseerde omgeving dus daar behoud ik mijn huidige PC voor.

Boot schijven kan ik wel even naar kijken... ik hoef in principe ook geen 80 gb OS drive te hebben, dan pluk ik wel een paar 20gb schijfjes ergens uit de rommelkast ofzo. En inderdaad had ik de tip voor de 4-in-3 elders gelezen in dit topic. Ik wist dan weer niet dat er een nieuwe versie is van dit product. Heb je wellicht een plaatje van het oude product zodat ik Marktplaats eens kan afstruinen?

edit- als ik inderdaad PATA schijven kan gebruiken voor mijn OS kan ik al op zoek naar een 6x sata moederbordje ipv van een minimaal 8x sata moederbordje. Die zullen ongetwijfeld goedkoper zijn :P ik hoef immers ook niet echt onboard raid. Allemaal spul waar ik nu wel voor betaal maar niet gebruik... Goede tip! thx

edit2- Aan wat voor een soort voeding zou ik dan moeten denken? 550watt 80+ rendement voeding? als ik even heel lomp bereken hoor mobo + cpu 150watt 20 x 10 watt schijven in stress = 350 watt. Wat zouden die controllers nog vreten 50 - 70 watt?

De essent gaat in ieder geval blij met mij zijn :P
Nee daar ging het niet om, je moet alleen een ruime voeding nemen (kijk even naar Q of naar Lampie) die hebben beide een mooie zware voeding er in zitten ;)
[...]

zekers niet tijdens het osptarten... dus denk daar ook even aan als je regelmatig je opslag server wilt kunnen osptarten (na bv een stroomuitval ofzo) ;-)
Mijn teller niet ;) 22x 3.5" kunnen er in, en dan heb je nog best veel ruimte :)

6x 5.25"
2x 3,5"
8x 3,5"

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/1322/img1712largee.jpg
(thx lampie1979 )
Er kan dus makkelijk een 4 bay voor HDD's bij, dan zit je al op 22 met wat leuke aanpassingen als je dan zoals ik ( :Y) ) over een slimline DVD rewriter verwacht ik dat je die vast nog wel ergens tussen prop..

Eventueel kan je natuurlijk nog 5 in 3 bays uit Amerika laten komen en dan kom je alweer op wat meer uit..
DJ-NaRRa schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:13:
[...]

Qua looks / afmetingen maakt het me niet veel uit. Kast komt toch in het rommelhok te staan. DVD drive hoeft voor mij ook niet echt. voor de initiele install gooi ik de OS hdd wel even aan mijn gewone PC. Verder voor updates kan allemaal via internet. dus als ik meer schrijven kan plaatsen ten koste van een DVD drive dan heeft dat mijn voorkeur.

Het scheelt inderdaad wel wat geld. Al heb ik geen goede ervaringen met Alternate (ik zal daar never nooit meer bestellen hoe goedkoop ze ook zijn) dus eventjes zien of ik die kast elders zou kunnen krijgen. Het is in ieder geval een goed alternatief.

edit- zie mijn opmerking over de voeding in de voorgaande post. Ik moet zeggen dat ik de voeding eigenlijk had uitgezocht voor de initiele setup van 8 harde schijven. Die moet dus ook vervangen worden :P
Zei boven, dat het aardig groot kan worden :) En lampie1979 (zei hier, er 28 schijven in kunnen doen)
DJ-NaRRa schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:25:
[...]

Ik hoef "maar" >:) 22 schijven te plaatsen he, en die dingen zijn geen hot-swap dus het heeft voor mij geen meerwaarde om voor een 3 in 2 oplossing te bieden. in die overgebleven ruimte gooi ik dan wel een OS Disk o.i.d.
Dat kan dus met deze kast ;) O.s disks kan je gewoon ergens onder in weg douwen niet? Als die crashen crasht alleen je O.S en een half uur later 2 ouwe rommel disks en je server draait weer? :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/10878/9094.jpg
Zo ziet die 4 in 3 bay er uit de ouwe misshcien kan je lampie1979 dm'n of hij er nog een voor je heeft, ik zou voor je 6x 5.25" wel de nieuwe nemen (anders moet je fan girls er voor gaan maken) en dat hebben die nieuwe al..

[ Voor 3% gewijzigd door DJ-Visto op 25-02-2010 16:05 ]

• sjaakwortel
DJ-NaRRa schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:35:
[...]
Daarnaast blijf je nog met je VENT server zitten want die is OS afhankelijk en dat botst hoogstwaarschijnlijk met het OS wat je wilt gaan draaien voor je NAS. Je bent immers met een laptop gebonden aan Software Raid(indien je Raid wilt gaan draaien natuurlijk maar waarom zou je anders een NAS bouwen).
Dus windows xp/vista is niet zo geschikt om een nas op te hosten ? ik bedoel ik heb niet zo veel eisen, eigenlijk alleen het delen van bestanden. En mischien bittorrent.

[ Voor 9% gewijzigd door sjaakwortel op 25-02-2010 16:05 ]

• DJ-NaRRa
sjaakwortel schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:01:
[...]

Dus windows xp/vista is niet zo geschikt om een nas op te hosten ? ik bedoel ik heb niet zo veel eisen, eigenlijk alleen het delen van bestanden. En mischien bittorrent.
ik weet zelf niet veel van de RAID mogelijkheden in wxp dus dat is niet echt een vraag die ik direct kan beoordelen, maar ik krijg wel het idee dat je niet zozeer op zoek bent naar een NAS maar meer naar een downloadbak + ventserver. En dat zou prima kunnen onder wxp. Ik weet alleen niet of je wxp op een cf kaartje kunt installeren.

Een "echte nas" is eigenlijk niets meer dan een grote bak harde schijven vaak in een raid opstelling met een OS wat gericht is op het aanbieden van deze schijven naar een netwerk toe.

Aangezien je al gelimiteerd bent in je laptop aan de hand van je usb poorten voor het koppelen van je harde schijven aan je laptop zul je maximaal 6 harde schijven kunnen aansluiten. je bent dan ook gelimiteerd aan softwarematige raid opstelling want in je laptop zul je niet snel een RAID kaartje kunnen proppen.

Softwarematige Raids worden vaak gebouwd in linux / freebsd / opensolaris. ik ben het nog niet tegen gekomen op een windows variant (wellicht Windows Storage Server 2008).

conclusie:

Ben je op zoek naar gewoon de mogelijkheid van het sharen van meerdere USB harde schijven niet in een RAID opstelling over een netwerk + je VENT server. Gewoon een paar USB HDD's kopen en ze delen op je netwerk

Voordelen:
- je hoeft je niet te verdiepen in een ander OS dan windows als je die kennis niet hebt
- je hebt je downloadbak + bittorrent + vent op 1 server

Nadelen:
- losse volumes gedeeld op je netwerk ( je kunt de schijven niet als 1 volume aanbieden)
- geen enkele bescherming tegen data loss (schijf kapot = data op die schijf kwijt)

Wil je een "echte NAS" bouwen zul je op zoek moeten gaan naar een ander OS en daar softwarematige RAID op draaien i.c.m. USB harde schijven

Voordelen:
- Raid opstelling dus meer beschermd tegen data loss. Afhankelijk van je instelling mogen er 1,2 of n harde schijven kapot gaan. Dit heeft ook weer gevolgen voor de totaal aan te kunnen bieden ruimte:
- bittorrent / samba / ftp en andere services kun je net als met je wxp bak ook naar gelieven draaien

Nadelen:
- Je zult je moeten verdiepen in een ander OS dan windows
- USB aansluiting voor je harde schijven
- mogelijk geen vent server te kunnen hosten (afhankelijk van het OS wat je kiest).

Ik hoop dat mijn post een beetje duidelijk is!

• sjaakwortel
Ik denk dat ik er gewoon een USB HDD in plug en thats it :D. misschien koop ik later een sata kaard dinges en dan kan ik wat expirimenteren met raid ed.

• DJ-NaRRa
sjaakwortel schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 18:02:
Ik denk dat ik er gewoon een USB HDD in plug en thats it :D. misschien koop ik later een sata kaard dinges en dan kan ik wat expirimenteren met raid ed.
en waar ga je die in je laptop inbouwen......

• sjaakwortel
pricewatch: Sitecom TC-040 eSATA Cardbus Card , moet kunnen toch ?

[ Voor 74% gewijzigd door sjaakwortel op 25-02-2010 18:51 ]

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

DJ-Visto schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:45:
[...]

Nee daar ging het niet om, je moet alleen een ruime voeding nemen (kijk even naar Q of naar Lampie) die hebben beide een mooie zware voeding er in zitten ;)

[...]

Mijn teller niet ;) 22x 3.5" kunnen er in, en dan heb je nog best veel ruimte :)

6x 5.25"
2x 3,5"
8x 3,5"

[afbeelding]
(thx lampie1979 )
Er kan dus makkelijk een 4 bay voor HDD's bij, dan zit je al op 22 met wat leuke aanpassingen als je dan zoals ik ( :Y) ) over een slimline DVD rewriter verwacht ik dat je die vast nog wel ergens tussen prop..

Eventueel kan je natuurlijk nog 5 in 3 bays uit Amerika laten komen en dan kom je alweer op wat meer uit..

[...]

Zei boven, dat het aardig groot kan worden :) En lampie1979 (zei hier, er 28 schijven in kunnen doen)

[...]

Dat kan dus met deze kast ;) O.s disks kan je gewoon ergens onder in weg douwen niet? Als die crashen crasht alleen je O.S en een half uur later 2 ouwe rommel disks en je server draait weer? :)

[afbeelding]
Zo ziet die 4 in 3 bay er uit de ouwe misshcien kan je lampie1979 dm'n of hij er nog een voor je heeft, ik zou voor je 6x 5.25" wel de nieuwe nemen (anders moet je fan girls er voor gaan maken) en dat hebben die nieuwe al..
Ik heb toendertijd de 4-in-3 vervangen door een zelfgemaakte behuizing. Hier kon ik 12 schijven in kwijt.

Reken mee:

12 stuks - boven de voeding
8 stuks - 2 x 4-in-3 coolermaster in de 5inch bays
8 stuks intern
2 stuks in de 3.5 inch
1 stuks onderin de interne schijven
---------
31 stuks

Zonder zelfgemaakte behuizing
23 stuks

Vergeet bij deze behuizing neit de grill aan te passen anders krijg je een vervelend zoemend geluid van de ventilatoren.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:57
Ook ik zal me maar eens in deze discussie gaan mengen.

Ik ben Sander Olsthoorn 20 jaar en eerste informatica student op de hogeschool van Rotterdam. Ik heb op dit moment hier thuis een server staan gebaseerd op een oude Lidl PC :X :9 die op dit moment de functie van webserver en fileserver vervuld. Er zit geen RAID in, er hangt 1 Samsung Spinpoint F1 van 1 TB in en er ligt een losse 500 GB harde schijf bovenop. De situatie is dus verre van ideaal en het wordt dan ook tijd voor een stevige update die een flink aantal jaren mee kan gaan zonder grote updates.

Nadat ik dit hele topic min of meer heb doorgelezen en te hebben gekwijld bij de 18TB NAS van Q( _/-\o_ _/-\o_ ) heb ik een aantal punten op een rijtje gezet:
  • De server zal tegen het gebruikelijk in Windows Server 2003 gaan draaien. Waarom? Ik maak websites in ASP.Net en dat draait alleen op Windows en het virtueel draaien van OS-en vind ik buiten testen om niks. En ik kan via school legaal en gratis Windows producten gebruiken O+
  • Ik wil Raid 5 draaien. Waarom? Ik stream op dit moment al veel 1080p materiaal vanaf mijn server naar mijn PS3 en als ik de verhalen zo hoor gaat dat met Raid 1 wat problematisch worden.
  • Ik wil beginnen met 4x 1,5 TB en dit later eventueel uitbreiden. Verder een kleinere harde schijf voor het OS.
  • Het alles moet zo zuinig mogelijk zijn (Voor zover mogelijk natuurlijk) dus een AMD processor in de Athlon X serie is dan denk ik wel een goede kandidaat.
Dit alles bij elkaar levert een wat afwijkend praatje dan wat er hier over het algemeen wordt gemaakt maar ik denk dat het zeker niet onoverkomelijk is.

Over de Raid controllers. Met het oog op de toekomst wil ik er toch wel eentje hebben waar 8 harde schijven op kunnen worden aangesloten. Ik lees vrij veel goede verhalen over de Areca ARC-1220 hoewel de prijs er ook wel naar is. Kan/kunnen jullie dat beamen. Eventuele andere mogelijkheden zijn de Highpoint RocketRaid 2320 en een 3Ware kaartje.

De harde schijven: Ik zat te denken aan de Western Digital Caviar Green WD15EARS. Niet al te duur, merk waar ik erg tevreden over ben.

Behuizing: Chieftec CA-01B-B-SL hoewel dat misschien overkill is en een kleinere kast ook zou kunnen voldoen.

Moederbord, processor en intern geheugen zijn in dit geval de wat makkelijkere onderdelen. Moederbord zal wel van Asus worden zoals eigenlijk alle moederborden in dit huis van Asus zijn (M4A78LT-M of zoiets) met een Athlon X2 processor en 2 GB aan geheugen.

Voeding moet ik even voor kijken. In mijn server zit een Zalman ZM360B-APS van 360 watt. Is dat genoeg voor een gemiddelde setup die ik hierboven schets.

Vergeet ik dingen, maak ik enorme fouten of heb je gewoon commentaar. Graag! :)

Greetz,

Sander

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 17:14
sjaakwortel schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:24:
Een laptop harde schijf is ongeveeer even geschikt voor 24/7 operatie als een normale desktop drive. Eigenlijk zijn alleen enterprise schijven gemaakt voor 24/7 operatie. De realiteit is echter dat een normale schijf en ook een laptop schijf prima 24/7 kan draaien. Bij harde schijven moet je altijd rekening houden met onaangekondigde failures of het nu enterprise serie, laptop disks of desktop schijven betreft. Zie het zo: wanneer een enterprise serie schijft opeens toch faalt ben je de data even hard kwijt.

M.a.w. is de data je echt lief dan heb je gewoon ten alle tijde een backup voor handen. Een laptop die 24/7 draait is imo een prima en kosten efficiente oplossing. Vooral wanneer het een oud beestje betreft dat al voorhanden is. Voor een NAS is RAID zeker geen vereiste, laat je niet afleiden door al het geweld in dit topic. Kijk naar je eigen behoeften en zorg dat je oplossing daarin voorziet.

Ik heb zelf overigens een (laptop) 'NAS' die al twee jaar draait. Ding draait prima en is hartstikke zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje21
Nadat ik dit hele topic min of meer heb doorgelezen en te hebben gekwijld bij de 18TB NAS van Q( ) heb ik een aantal punten op een rijtje gezet:
•De server zal tegen het gebruikelijk in Windows Server 2003 gaan draaien. Waarom? Ik maak websites in ASP.Net en dat draait alleen op Windows en het virtueel draaien van OS-en vind ik buiten testen om niks. En ik kan via school legaal en gratis Windows producten gebruiken
•Ik wil Raid 5 draaien. Waarom? Ik stream op dit moment al veel 1080p materiaal vanaf mijn server naar mijn PS3 en als ik de verhalen zo hoor gaat dat met Raid 1 wat problematisch worden.
•Ik wil beginnen met 4x 1,5 TB en dit later eventueel uitbreiden. Verder een kleinere harde schijf voor het OS.
•Het alles moet zo zuinig mogelijk zijn (Voor zover mogelijk natuurlijk) dus een AMD processor in de Athlon X serie is dan denk ik wel een goede kandidaat.
Over de Raid controllers. Met het oog op de toekomst wil ik er toch wel eentje hebben waar 8 harde schijven op kunnen worden aangesloten. Ik lees vrij veel goede verhalen over de Areca ARC-1220 hoewel de prijs er ook wel naar is. Kan/kunnen jullie dat beamen. Eventuele andere mogelijkheden zijn de Highpoint RocketRaid 2320 en een 3Ware kaartje.
lijkt alles bij elkaar verassend veel op mijn NAS, zie http://nas.kievit.me, behalve dat er een athlon en bijbehorend moederbord in zit... Als je voor low power gaat, denk dan even na of je dit standby of under load wilt. Veel athlon of "zuinige" Intel systeempjes gaan bij een beetje belasting meteen aardig toenemen bij verbruik. Low power cpu's zoals de Atom hebben daar minder last van. Daarentegen kunnen ze ook minder belasting aan. Hangt dus af van wat je wil draaien. (win server moet wel op een atom met ASP om kunnen gaan denk ik).

De highpoint 2320 heb ik ook in mijn NAS hangen, en ben er erg tevreden over. Weet niet of de Areca veel extra had geboden, maar deze zal waarschijnlijk erg goed uit de bus komen (Areca heeft wel als voordeel iets minder stroom te verbruiken).

Behuizing... ga er niets over zeggen, ik heb iets wat de schroothoop waardig is, maar het houdt de boel bij elkaar. Voeding daarentegen zal ik wel even naar kijken. Het is mogelijk om een systeempje met 3/4 disks te bouwen dat 35/40 wat doet, maar dan moet je wel voor een efficiente voeding gaan. En dat betekent dus 1 die afgepast is op de grote van je systeem (200W of zo? / picopsu bijv.)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
olliepower schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:07:
Moederbord, processor en intern geheugen zijn in dit geval de wat makkelijkere onderdelen. Moederbord zal wel van Asus worden zoals eigenlijk alle moederborden in dit huis van Asus zijn (M4A78LT-M of zoiets) met een Athlon X2 processor en 2 GB aan geheugen.
Heb je een speciale reden dat je de M4A78LT-M pakt en niet de M4A78LT-M LE? Zo nee dan zou ik de laatstgenoemde nemen, die zal waarschijnlijk wat zuiniger zijn. (Kan niet de grootste heethoofden qua cpu's aan, wat zicht vertaalt in minder / andere / .. fasen.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
DJ-NaRRa schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:40:
[...]

Wil je een "echte NAS" bouwen zul je op zoek moeten gaan naar een ander OS en daar softwarematige RAID op draaien i.c.m. USB harde schijven
Mijn advies; been there, done that, didn't like it at all. Zelfs met een dedicated USB controller per harde schijf is de performance om heel verdrietig van te worden. Minder dan 20 MB/s.
Pagina: 1 ... 13 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.