Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
de Voltcraft Energy Check 3000 is nu in de aanbieding van Eur 24,99 voor Eur 14,99.
enTemujin schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:16:
Hallo, hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.
Ik zou graag mijn energieverbuik wat beter kunnen monitoren. Hiervoor ben ik op zoek naar een energiemeter die ik per stopcontact kan gebruiken. Ik ben dus niet op zoek naar iets wat mijn totaalverbuik in de meterkast bijhoud.
Zie ook de Conrad Energy Count 3000, ook verkrijgbaar als Velleman NETBSEM4. Al te koop voor minder dan 10,- per plug (bij 2 pluggen + display om remote uit te lezen). Volgens de Conrad site: Werkzaam vermogensbereik: 0.2 ‑ 3600 W. Je kunt hiermee zelfs de pluggen onder de keukenkastjes wegwerken en op afstand uitlezen met het display.The Fatal schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:55:
ik heb hier nu een aantal pagina's gelezen, heb een paar testen gelezen, maar die zijn over het algemeen een aantal jaar oud. Ik kom er nog steeds niet achter wat een betaalbare < €20,- euro energie meter is die ook met wat lagere vermogens overweg kan, ben niet zo heel erg geïnteresseerd in het bereik 0 tot 3 a 4 watt, maar van ongeveer 5 watt wel.
En een meter die ik een week of 2 tussen bv een koelkast kan hangen en dan over die tijd totaal verbruik kan zien etc.
Een leuke aanvullende mogelijkheid is om de signalen met een $8 RTL-SDR dongle op te vangen middels ec3k en Gnuradio, via een scriptje inschieten in een dashboard (b.v. emoncms) geeft leuke inzichtelijke plaatjes:

Overigens worden de CV en diepvries ontvangen ondanks dat ze 2 verdiepingen hoger staan, met daartussen 2 verdiepingsvloeren en 2 dragende muren.
Let op: ik heb dit alleen getest met de Conrad Energy Count 3000, nog niet met de Velleman, gezien het uiterlijk verwacht ik dat ze identiek werken, heb zojuist een setje Velleman NETBSEM4 besteld en zal komend weekend testen of ze volledig compatible zijn.
Intussen getest: De "Velleman NETBSEM4" is eigenlijk een "La Crosse Technology Remote Cost Control Monitor", deze lijkt volledig compatibel met / gelijk aan de Voltcraft Energy Count 3000 van Conrad maar is meestal wat voordeliger verkrijgbaar.
Zie ook Data van Conrad EnergyCount 3000 ontvangen en batilanblog voor meer info.
[ Voor 32% gewijzigd door Batilan op 18-02-2015 23:51 . Reden: Links naar meer info ]
Alle data gaat naar Smappee en ios of android app haalt gegevens daarop voor grafiek. In je profiel op website kun je ook de grafiek , events etc zienTD-er schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:20:
Hmm dat van die smappee ziet er toch wel redelijk geavanceerd uit qua apparaatherkenning.
Ik zie ook iets staan over zo'n kleine 30'000 signatures, wat zou suggereren dat ze ergens een database bijhouden over het gedrag van diverse apparaten en misschien ook hoe gebruikers ze noemen?
Dat suggereert dat ergens redelijk wat processing-power aanwezig is om de patronen te analyseren en persoonlijk zou ik het logisch vinden wanneer dat in het kastje zelf gebeurt.
Heb je enig idee of de app communiceert met een externe server, of dat je alleen thuis de data in kunt zien?
Ook klik aan en klik uit wordt ondersteund (KaKu), comfort stekker is er ook een van
V&A aangeboden: Plugwise Home Start set (Stick, Circle+, Circle, Source key)
Anoniem: 64119
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties review door Anoniem: 64119
De sensor zit goed op de draaischijfmeter, maar ik krijg de gekste waardes.
Ook als de drooger en wasmachine samen aanstaan dan kan de Wattcher de meter niet meer bij houden en mist hij heel veel pulsen.
Vandaag stuitert hij tussen de 900 en 5000 watt.
Mocht ik geen tips krijgen dan ga ik hem terug proberen te sturen.
Nu heb ik een beetje rondgezocht en zie ik dat er best veel apparaten zijn die min of meer voldoen aan de zaken die ik er mee wil doen/ zien.
Feitelijk wil ik het huidige verbruik van een apparaat en een verbruik over een periode (week of maand) zien en het liefst wil ik dit online of in een app kunnen zien. Op het moment dat de meter toch extern communiceert wil ik ook wel meteen apparaten kunnen uit en aan zetten.
Dit zijn de systemen die ik zelf al had gevonden maar ik zie er hier in het topic nog enkele voorbij komen:
Belkin Wemo insight swith 50,-
+
-
Alleen Android en iPad voor zover ik kan zien (heb zelf een Windows Phone en zou het ook graag via de PC kunnen bedienen (webinterface zou mooi zijn))
Fritz!dect 200 48,90
+
Alle functies die ik zou willen
-
Je hebt een fritzbox router nodig om dit te kunnen gebruiken. Die heb ik niet en die wil ik ook niet.
Valt dus af
Voltcraft sem 3600BT 39,99
+
Kan schakelen en geeft verbruik weer
-
De wut, werkt dit alleen via bluetooth? Had niet eens bedacht dat dat een optie was, maar ik wil het dus via internet kunnen benaderen (anywhere wil ik verbruik kunnen zien en kunnen schakelen)
Alleen Android en iPad voor zover ik kan zien
Valt dus af
Edimax Smart Plug Switch with Power Meter 47,80
+
-
Fibaro Home Center 2 + Wall plugs 535,46 + 59,95
+
Mooi systeem en uitbreidbaar voor latere domotica toepassingen
-
(Te) Duur
Keuze voor 1 domotica syteem, hier ben ik een beetje huiverig voor, ik hoop dat er in de toekomst 1 standaard komt die alle fabrikanten gaan gebruiken.
Valt dus af
D-Link mydlink Home Smart Plug WiFi 29,99
+
Relatief goedkoop
Alle functies die ik zou willen
-
Alleen Android en iPad voor zover ik kan zien
Nog een optie is de homewizard maar die heeft geen energie meters voor 1 stopcontact, die meters lezen alleen het totaal verbruik uit.
Plugwise is alleen met een usb dongle uit te lezen toch, hiervoor moet neem in aan de PC constant aan staan om te loggen?
Ik zoek overigens een kant en klaar systeem, dus een voltcraft energy count 3000 en dan de signalen opvangen en naar een systeem sturen is niet helemaal wat ik zoek.
Iemand ervaring met bovenstaande of andere systemen? Iemand die een vergelijkbaar systeem kan aanraden? Een modulair systeem zou ook mooi zijn dus met 1 base center die je instelt en dan verschillende wallplugs die je kunt uitlezen (beetje zoals Fibraro maar dan goedkoper
Op dit moment neig ik naar de D-link, gewoon vanwege de kosten (aanbieding tot 23-2)
[ Voor 22% gewijzigd door frankyboy707 op 19-02-2015 12:41 ]
Nee, de plugs houden de data vast totdat de pc met de dongle aan wordt gezet om ze uit te lezen. Die pc moet wél permanent aanstaan als je domotica-achtige dingen met je plugwise wilt doen (schakelen, 24/7 monitoren). Ik gebruik het op die manier en het hele huis hangt vol met die plugs. Het was niet goedkoop maar een hobby mag wat kosten, en ik heb er wat sluipverbruikers en andere misstanden mee ontmaskerd. Niet onbelangrijk: Het is ook redelijk stabiel.frankyboy707 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:07:
Plugwise is alleen met een usb dongle uit te lezen toch, hiervoor moet neem ik aan de PC constant aan staan om te loggen?
l'art pour l'art
Nou ik heb de D-link besteld en vandaag opgehaald. Maar gaat meteen weer terug...frankyboy707 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:07:
Op dit moment neig ik naar de D-link, gewoon vanwege de kosten (aanbieding tot 23-2)
Pipo's zetten een plaatje online dat je een grafiek kan inzien per dag/ maand/ jaar waarin je het verbruik kunt bijhouden (Dat is dus oa wat ik zoek), maar ik kan het niet vinden.

Ik dus de helpdesk bellen, persoon 1 kent het hele product niet, persoon 2 begrijpt mij niet (en leg het toch duidelijk uit, lees zelfs tekst voor van de website), blijkt na navragen van persoon 2 dat het plaatje "toekomstige functionaliteit" laat zien...
Ja daar ben je dus lekker mee...
Oja en ik heb de app al stuk gemaakt: je kan een energie limiet voor een aparaat (per maand) instellen. Als je die blijkbaar op 333 zet kan je helemaal niet meer zien hoeveel er totaal in die maand verbruikt wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door frankyboy707 op 24-02-2015 17:59 ]
lol, goed spul dusfrankyboy707 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:57:
[...]
Nou ik heb de D-link besteld en vandaag opgehaald. Maar gaat meteen weer terug...
Pipo's zetten een plaatje online dat je een grafiek kan inzien per dag/ maand/ jaar waarin je het verbruik kunt bijhouden (Dat is dus oa wat ik zoek), maar ik kan het niet vinden.
[afbeelding]
Ik dus de helpdesk bellen, persoon 1 kent het hele product niet, persoon 2 begrijpt mij niet (en leg het toch duidelijk uit, lees zelfs tekst voor van de website), blijkt na navragen van persoon 2 dat het plaatje "toekomstige functionaliteit" laat zien...
Ja daar ben je dus lekker mee...
Oja en ik heb de app al stuk gemaakt: je kan een energie limiet voor een aparaat (per maand) instellen. Als je die blijkbaar op 333 zet kan je helemaal niet meer zien hoeveel er totaal in die maand verbruikt wordt.
39
Relatief voordelig met 79 euro en je kan er alle kanten mee op.
productreview: YouLess LS110 energiemeter review door Anoniem: 64119
http://www.youless.nl/winkel.html
Voor een meting van 1 apparaat met laag verbruik koop je dan een BrennenStuhl erbij van 11 euro:
http://www.redcoon.nl/B35...?xtmc=brennenstuhl&xtcr=2
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties review door Anoniem: 64119
Gbit switch in gebruik: 0.00W
iMac 2014 die uit staat: 9.28W
Klopt niet helemaal geloof ik...
Verbruik apparaat = gemeten verbruik - bekend verbruik gloeilamp.
Pak je een 60W lamp ofzo. Op die manier kun je het een stuk beter meten
Goede tipThinkPadd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:31:
Gloeilamp meten, dat verbruik onthouden en dan de apparaten nog eens meten samen met gloeilamp.
Verbruik apparaat = gemeten verbruik - bekend verbruik gloeilamp.
Pak je een 60W lamp ofzo. Op die manier kun je het een stuk beter meten
Kan moeilijk geloven dat de iMac echt staat te verbruiken als hij uitstaat. Ook getest met Wifi, Bluetooth en alle randapparatuur uit. Andere Energy Meter dan maar? De PM231E kan ik halen voor zo'n 16 € (heb de BE versie nodig).
Je hebt echt een domme weerstand (=gloeilamp, halogeenlamp zonder trafo) nodig voor zo'n vergelijkende meting
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Heb helaas in heel het huis geen gewone lampen die ik hiervoor kan gebruiken. Heb het dus even over een andere boeg gegooid. Was al vergeten dat ik nog een energiemeter in huis heb, namelijk mijn UPS (Eaton Ellipse Pro) die op zijn display ook het verbruik aangeeft.Proton_ schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:31:
Een TFT heeft ook een schakelende voeding en is dus geen goede referentie.
Je hebt echt een domme weerstand (=gloeilamp, halogeenlamp zonder trafo) nodig voor zo'n vergelijkende meting
Hier een eierkoker op aangesloten die redelijk stabiel stroom trok. Dan de iMac erbij aangesloten (paar keer in en uit) en geen enkele keer schoot het verbruik met meer dan 2W de hoogte in. Ik zou dus concluderen dat de PM230 het mis heeft en de iMac dus niets verbruikt.
Ik ga dezelfde test nog even herhalen maar dan met de PM230 (een keer via de UPS en een keer rechtstreeks in het stopcontact).
Misschien een vreemde vraag maar, kan het zijn dat er een probleem is met bepaalde stopcontacten / stroom in de woning waardoor apparaten die uitstaan stroom "verbruiken"? Lekt er ergens wat weg?
Stroom > UPS > PM230 > iMac Uit = PM230 zegt 9W
Stroom > UPS > PM230 > iMac Uit = PM230 zegt 13W
[ Voor 3% gewijzigd door WhiteDog op 13-03-2015 11:19 ]
Ik kan niet vinden of dat bij jouw UPS ook zo is. En ook de UPS zal waarschijnlijk moeite hebben met het meten van lage vermogens.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2015 11:50 ]
Goedkoop vond ik het ding anders nietThinkPadd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:50:
Via UPS die op batterij draait wordt het niet betrouwbaarder op, veel goedkope UPSen spugen een soort blokgolf eruit ipv een nette sinus, daar wordt een energiemeter al helemaal niet blij van
Ik kan niet vinden of dat bij jouw UPS ook zo is. En ook de UPS zal waarschijnlijk moeite hebben met het meten van lage vermogens.
[url="file:///Users/frederik/Downloads/EATON_Ellipse_Pro_UPS_datasheet_rev_A_LO.pdf"]Delivers clean output with Automatic Voltage Regulation (AVR, with buck and boost)[/url]
De UPS geeft inderdaad ook pas het verbruik aan vanaf een bepaalde hoeveelheid vermogen.
Ik wou vooral even testen of het iets met mijn stopcontacten te maken had. Door de energy meter aan de UPS (op batterijen) te hangen kon ik dat uitsluiten.
Neem aan dat Energy Meters ook gewoon "stuk" kunnen zijn, en de PM231E lijkt me alleszins voor 16 € een goede investering. Als ik toch nog iets gloeilamp-achtig vind in huis ga ik uiteraard nog wel even kijken wat hij dan doet
[ Voor 4% gewijzigd door WhiteDog op 13-03-2015 12:18 ]
Ik zit dus te denken om een basis plugwise systeem te kopen (voor 2 a 3 stopcontacten), of is dat echt gewoon zonde van je geld en kun je beter zelf iets in elkaar flansen? Ik lees bijvoorbeeld dat je voor veel zaken een raspberry pi nodig hebt (en die zou ik dan ook weer moeten aanschaffen)
JeroenH in "De Duurzame Kroeg deel 2"
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Disksensor FSDSK1-G8. Na telefonisch contact kan deze ook beide richtingen meten. Echter vind ik dit product te duur. (Complete wendy met sensoren voor ongeveer 400 euro).
Hebben jullie ervaring met deze sensor of iets vergelijkbaars?
Ik heb veel gezocht maar niets gevonden. Wellicht kunnen jullie me helpen?
Op die kun je dan een Wattcher of een Youless plaatsen.
Zoiets dus:

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

N.B. let op de sticker Q.C. Passed

Dit mag dus eigenlijk nooit gebeuren, het ding is nooit gevallen heeft geen bizarre vermogens voor zijn kiezen gehad en heeft nooit in de zon gestaan. Beats me, wat hier mis is gegaan.
Mocht iemand hier een onderzoekende interesse in hebben dan mag hij gratis opgehaald worden, ook kan ik hem opsturen, hoef er zelf niets voor maar zet hem niet in de V&A vanwege elektrocutie risico bij n00bz.......
http://www.velleman.eu/products/view/?id=380954
Ik heb deze besteld en wil hier extra uitbreidingsmodules voor kopen, maar zo'n losse module is 18 euro en een complete kit van 2 modules + energy meter zelf is 23 euro. Nu kan ik natuurlijk nog zo'n kit kopen, maar het druist tegen mijn principe in om dan zo'n energy meter die ook meegeleverd wordt in de container te moeten gooien (al druist het OOK tegen mijn principe in om meer te betalen dan nodig
Ik had verwacht dat het hele Internet (marktplaats, ebay) vol zou staan met deze modules; mensen die hun stroomverbuik getest hebben en het nu wel weten of gekozen hebben voor een andere oplossing, maar ik kan er geen eentje vinden. Mijn vraag is eigenlijk: deze oplossing wordt verkocht onder diverse namen. Enig idee of er losse modules te koop zijn van een ander merk die hier ook mee samenwerken?
(of misschien heeft een medetweaker er nog een paar waar hij vanaf wil tegen een mooi prijsje
Heeft iemand een idee wat voor een dit is ?
Deze heb ik meen ik al lang in mijn kast liggen en heb ook geen idee waar hij vandaan gekomen is
Dus heb er ook geen beschrijving van verder

2250 WP Zuid PVoutput
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:57:
Dit levert niet genoeg op?
https://www.google.nl/sea...lr=&hl=en&gbv=1&gws_rd=cr

*kruipt weer onder de steen
2250 WP Zuid PVoutput
Neem 2 optische sensors a la TCRT5000 of de CNY70, RPi of Arduino er bij en dan het programma laten kijken welke sensor het eerste de markering detecteert zodat je weet of het om opbrengst of verbruik gaat, dan het aantal keren dat dat ding rond draait laten vastleggen.dorenberg schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 08:12:
Ik heb zonnepanelen en een ferrarismeter. De schijf gaat beide kanten op dus. Nu wil ik een sensor plaatsen om netto verbruik/opbrengst te meten. Enige goede sensor die ik gevonden heb is deze. http://www.flexicontrol.nl/producten/wendy/
Disksensor FSDSK1-G8. Na telefonisch contact kan deze ook beide richtingen meten. Echter vind ik dit product te duur. (Complete wendy met sensoren voor ongeveer 400 euro).
Hebben jullie ervaring met deze sensor of iets vergelijkbaars?
Ik heb veel gezocht maar niets gevonden. Wellicht kunnen jullie me helpen?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Gezien de vreemde Aarde vermoed ik uit Engeland o.i.d. iig buitenland......MdO82 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:07:
Ik heb een bericht voorbij zien komen van een SilverCrest.
Heeft iemand een idee wat voor een dit is ?
Deze heb ik meen ik al lang in mijn kast liggen en heb ook geen idee waar hij vandaan gekomen is
Dus heb er ook geen beschrijving van verder
[afbeelding]
[afbeelding]
Werd hier heel lang geleden ook verkocht bij de Aldi, daar komt deze vandaan, draait hier 9 jaar:

67 Watt voor de hele Desktop PC met randapp. + netwerk

Meer info (review) + plaatjes binnenwerk:
http://www.eevblog.com/fo...rcrest-energy-cost-meter/
Dus hoeft nog niet van zo heel ver te komen
En inderdaad, lijkt op het model wat Aldi/Lidl ooit verkocht heeft.
Wel een grappig metertje, al heb ik geen idee hoe betrouwbaar 'ie is. Geeft wel een cos-phi weer.
67 Watt valt wel mee vindt ik voor de hoek.Anoniem: 64119 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:29:
[...]
Gezien de vreemde Aarde vermoed ik uit Engeland o.i.d. iig buitenland......
Werd hier heel lang geleden ook verkocht bij de Aldi, daar komt deze vandaan, draait 9+ jaar hier:
[afbeelding]
67 Watt voor de hele Desktop PC met randapp. + netwerk![]()
Meer info (review) + plaatjes binnenwerk:
http://www.eevblog.com/fo...rcrest-energy-cost-meter/
Zou altijd lager kunnen, maar die van mij hangt nu ergens tussen de 85 - 90 Watt.
Zal van de week eerst eens kijken met een gloeilamp hoe betrouwbaar de meter is.
2250 WP Zuid PVoutput
Blijkbaar vrij betrouwbaar wanneer ik mijn referentie meter

Blijkbaar was hij idd toch van de Lidl:

Op de kop af 9 jaar oud met slechts een afwijking van +/- 1 Watt op de 68 Totaal is niet slecht.
Na die 9 jaar doen de batterijen het zelfs nog.......
Helaas geen cijfers achter de komma.
68 Watt vind ik echt heel erg netjes voor o.a. een volwaardige Quadcore Desktop:
A8-3870K Quadcore op 3.00 gHz.
productreview: AMD A8-3870K Black Edition review door Anoniem: 64119
Goeie serviceAnoniem: 64119 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:13:
U vraagt wij draaien:
Blijkbaar vrij betrouwbaar wanneer ik mijn referentie meter(Brennenstuhl 231) er naast hou:
[afbeelding]
Blijkbaar was hij idd toch van de Lidl:
[afbeelding]
Op de kop af 9 jaar oud met slechts een afwijking van +/- 1 Watt op de 68 Totaal is niet slecht.
Na die 9 jaar doen de batterijen het zelfs nog.......
Helaas geen cijfers achter de komma.
68 Watt vind ik echt heel erg netjes voor o.a. een volwaardige Quadcore Desktop:
A8-3870K Quadcore op 3.00 gHz.zonder Cool & Quiet
:
productreview: AMD A8-3870K Black Edition review door Anoniem: 64119
De batterijen van mij zijn dood
Maar de action is om de hoek dus dat is tzt ook weer geregeld
2250 WP Zuid PVoutput
Voor mijn gevoel zijn batterijen (o.a. LR44) bij de Action zo ontzettend voordelig dat ik daar altijd wegloop met het idee dat ze weer een pakje hebben weggegeven........MdO82 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:17:
[...]
Goeie service
De batterijen van mij zijn dood
Maar de action is om de hoek dus dat is tzt ook weer geregeld
Dat merk je met stand-by toepassingen zoals dergelijke meters niet, maar wel waarbij kortstondig een relatief grote stroom geleverd moet worden, of grote temperatuur-verschillen kunnen optreden.
Denk bijvoorbeeld aan de zender van een afstandsbediening, of klik-aan-klik-uit spul.
Voor dergelijke toepassingen wil je echt wel een degelijke lithium knoopcel hebben.
Nooit problemen ondervonden in de zin van korte levensduur of niet werken.....
Bij ons gaan de sets batterijen van een afstandsbediening een stuk minder lang mee dan die van kook/reis-wekker.
Een Hema-reiswekker die ik heb, heeft sinds 2007 (aanschaf) nog steeds dezelfde knoopcel en werkt nog steeds en de Ikea-kookwekker heeft laatst voor het eerst in 5+ jaar een nieuwe potloodcel gekregen.
Een zaklampje trekt wel meer bij gebruik, maar het gebruik ervan is nogal wisselend, zodat het lastig in te schatten is hoe lang de batterij mee gaat. Idle-verbruik is in elk geval 0, dus zit je alleen met de zelfontlading van de cellen.
Ik heb hier wel een multimeter maar verder geen standaard apparaat wat ze evt snel genoeg leeg krijgt.
Ook heb ik geen andere merken dus dat maakt vergelijken lastig.......
Stuur me indien je er wat mee kan dan even een DM met je gegevens dan gaan ze op de post.
Wat ik wel weet is dat je bij Klikaanklikuit-zenders wel degelijk merkt dat ze bij kou aanzienlijk minder goed werken en in de weegschaal is het het verschil dat de degelijke cel het ruim 5 jaar heeft uitgehouden en de goedkope batterijtjes telkens na een half jaar al vervangen moesten worden.
Nu zit er weer een degelijke cel in en die doet het alweer ruim 2 jaar inmiddels
Bij de Klikaanklikuit zenders zitten er CR2032 in als ik me niet vergis. Dus die grote platte 3V cellen die ook in mainboards zitten voor de klok/BIOS-settings.
Beetje afhankelijk van welke batch ze binnen krijgen.Anoniem: 64119 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:09:
Ik gebruik de Action LR44 batterijen naast de stroommeters ook voor led-zaklampjes en kookwekkers.
Nooit problemen ondervonden in de zin van korte levensduur of niet werken.....
Ze worden namelijk ook verkocht als AG-13.
Dacht dat ze de LR-44 niet meer hadden, maar de AG-13 schijnen het alternatief te zijn.
2250 WP Zuid PVoutput
Zowel de CR2032 als LR44 koop ik altijd budget bij de Action, nog nooit een probleem mee gehad.TD-er schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:49:
Ik heb ook niet zoveel van dergelijke apparaten en het is nu even niet koud meer
Wat ik wel weet is dat je bij Klikaanklikuit-zenders wel degelijk merkt dat ze bij kou aanzienlijk minder goed werken en in de weegschaal is het het verschil dat de degelijke cel het ruim 5 jaar heeft uitgehouden en de goedkope batterijtjes telkens na een half jaar al vervangen moesten worden.
Nu zit er weer een degelijke cel in en die doet het alweer ruim 2 jaar inmiddels
Bij de Klikaanklikuit zenders zitten er CR2032 in als ik me niet vergis. Dus die grote platte 3V cellen die ook in mainboards zitten voor de klok/BIOS-settings.
Koude geeft iig een achteruitgang bij de meeste accu's en batterijen.
Mocht je een ledlampje hebben op LR44 dan zou je hem gewoon kunnen testen door te kijken hoeveel dagen ze meegaan van de Action of elders. Zodoende weten we voortaan zeker of ze beter of slechter zijn voor onze energiemeters.
EDIT:
http://en.wikipedia.org/wiki/LR44_battery
LR44=
LR44G, LR44GD, LR44H
LR1154, L1154, L1154C, L1154F, L1154G, L1154H
6135011748057 (NSN)
1166A (Part Number)
AG13, A613, AG14, AG-14, G13A, G13-A
157, 303, 357
A76, AG76, GDA76, GP76A, GPA7, GPA75, GPA76, GPS76A,
1128MP, 208-904, A-76, CA18, CA19, CR44, D76A, KA, KA76, MS76H, PX76A, PX675A, RPX675, RW82, SB-F9, V13GA
Take ur pick........
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 06-06-2015 21:43 ]
Nu had ik oorspronkelijk de Cresta gekozen vanwege prijs en en nauwkeurigheid (test hardware info). Uit die test bleek dat er eigenlijk maar 2 meters (de Cresta RCE-1106 en de Voltcraft Engergy Monitor 3000) betrouwbare waarden gaven. Helaas zijn beide meters inmiddels niet meer of slecht leverbaar en na mijn ervaringen met de Cresta wil ik die eigenlijk niet meer.
We zijn inmiddels meer dan 5 jaar verder sinds die test en nu is mijn vraag zijn er inmiddels nieuwe (betaalbare) meters uitgekomen die betrouwbare meetgegevens geven?
Ik wil de meter vooral gebruiken om incidenteel het verbruik van apparaten meten.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Anoniem: 217290
Echter heb ik een kantoor in huis, en dacht ik altijd dat ik energiekosten niet mocht opvoeren. Dit blijkt onjuist, ik mag de werkelijke kosten opvoeren. Aangezien ik hier verschillend gereedschap heb staan (elektronica gerelateerd) en een pc met 3 schermen welke 99,9% van de tijd zakelijk gebruikt wordt gaat het al snel om 300-400W continue en dit 6 tot 14 uur per dag. Dit is dus een behoorlijk verbruik extra.
Een simpele rekensom 365 dagen x 8 uur: 2920 uur x 0.3KWh = 876KWh. Toch de moeite waard op jaar basis.Echter ik zie veel energie meters. Maar geen van deze meters is echt duidelijk over opslag gegevens / meten over een heel jaar? Dit is voor mij wel belangrijk, beetje zonde om de meting door een stroomstoring kwijt te raken.
Het inbouwen van een din-rail meter is helaas geen optie dan moet ik de bekabeling in mijn huis aanpassen.
Ik zoek dus een meter welke hiervoor geschikt is. Wie kan mij eventueel in een goede richting op weg helpen? Heb nu meerdere meters voorbij zien komen maar er zijn er maar weinig duidelijk in of ze ook lange tijd kunnen meten en opslaan.
Dan hoef je namelijk niet veel aan te passen voor een din-rail meter.
Als het een algemene groep is, dan word het lastig.
Anoniem: 217290
Helaas gaat dat niet op.Het inbouwen van een din-rail meter is helaas geen optie dan moet ik de bekabeling in mijn huis aanpassen.
Ik lees ook veel review van meters die echt slecht zijn vandaar mijn vantrouwen om zomaar iets te bestellen.
Heeft iemand een alternatief max. 15 euro? Bedankt.
Ik moet gewoon het topic lezen...
[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 15-08-2015 10:46 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Vanaf 18-11 bij de aldi voor 9,99 EURO
http://www.aldi.nl/aldi_e...ter_48_5_16222_27812.html
Ook in de goedkope markt is er onderscheid in de toegepaste elektronica, voornamelijk de toegepaste chip.
Het resultaat zal dan variëren van een weergave weliswaar zogenaamd in watts, maar in werkelijkheid slechts VA (kan wel een wereld aan verschil zijn!), redelijk accuraat in watts, dus rekening houdend met de cos phi, zolang er enkel sinusvormige stromen in het spel zijn tot echte RMS-meters. Al met al maar net wat je wilt weten en hoeveel kijk je op dergelijke technische zaken hebt waardoor je weet wat de getoonde waarden betekenen.
Maar zo te zien lijkt het wel een aardig ding en hij is beslist niet duur. Dat zegt natuurlijk niets, maar ik wil ook niet bij voorbaat klaar staan met een negatief oordeel, zie onderstaande reactie. Misschien wordt hij elders al wat langer verkocht en zijn er hier mensen met voldoende kennis van de aspecten die bij deze apparaten een rol spelen die hier al wat over hun ervaringen kunnen vertellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 16-11-2015 19:03 ]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Pittie schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:43:
Is dit wat?
Vanaf 18-11 bij de aldi voor 9,99 EURO
http://www.aldi.nl/aldi_e...ter_48_5_16222_27812.html
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Even plussen en minnen dan maar:
Nadelen:
- nogal aan de prijs
- anno 2016 nog steeds geen (Source)software voor de Mac of Linux
- zie nooit updates: waarom niet, valt er niks meer aan te verbeteren?
- neiging tot data verliezen als je maar 1x in de zoveel tijd die usb-stick aan een pc hangt
- Source-software zit rommelig in elkaar, mag wel een stuk gebruiksvriendelijker/duidelijker
- niet standaard een simpele exporteerfunctie naar een spreadsheetje oid
Voordelen:
- makkelijk te installeren
- verplaatsbaar omdat het pluggen voor in het stopcontact zijn: vast meten kan, maar ook even een bepaald apparaat onder de loep nemen
- zowel meten als schakelen
Binnenkort maar even verdiepen in de huidige apparaatjes en opties. Mijn wederhelft werkt meerdere dagen per week thuis dus het verbruik neemt sowieso wat toe, misschien valt er toch nog hier en daar wat te besparen.
[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 09-08-2016 11:22 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Sowieso vind ik het niet interessant om 24/7 zo'n dure plug ergens tussen te hebben. Af en toe eens de plugs rouleren tussen koelkast, wasmachine e.d. en dan weet je wel of alles nog presteert zoals het hoort.
Voor het meten heb ik o.a. deze plugs: pricewatch: e-Domotica Plug-in Aan/Uit Schakelaar met Energiemeting (NL)
Voor het schakelen bijv. deze: pricewatch: e-Domotica Plug-in Aan/Uit Schakelaar (NL)
Met domotica kun je ook regels maken, zo heb ik een dubbele schakelaar op de muur zitten in de woonkamer. De ene knop is voor de lamp boven de eettafel, de andere stuurt een regel aan die alles uitzet als we gaan slapen/van huis weg gaan. Op die manier gaat de TV en andere sluipverbruikers ook uit en is het huis dus eigenlijk 'dood' als we er niet zijn. Alleen zaken zoals de router, koelkast, CV-ketel e.d. staan dan nog aan.
[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2016 11:32 ]
Voor incidenteel / tijdelijk meten de Brennenstuhl 231 (18 euro) en voor continu meting de Youless (80 euro).
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties revi...
YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
De laatste tijd wordt regelmatig die Plugwise genoemd. Hij lijkt me nogal populair te zijn.2Dutch schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:12:
Even plussen en minnen dan maar:
Nadelen:
- nogal aan de prijs
- anno 2016 nog steeds geen (Source)software voor de Mac of Linux![]()
- zie nooit updates: waarom niet, valt er niks meer aan te verbeteren?
- neiging tot data verliezen als je maar 1x in de zoveel tijd die usb-stick aan een pc hangt
- Source-software zit rommelig in elkaar, mag wel een stuk gebruiksvriendelijker/duidelijker
- niet standaard een simpele exporteerfunctie naar een spreadsheetje oid
Voordelen:
- makkelijk te installeren
- verplaatsbaar omdat het pluggen voor in het stopcontact zijn: vast meten kan, maar ook even een bepaald apparaat onder de loep nemen
- zowel meten als schakelen
Ik ben een beetje nieuwsgierig naar de nauwkeurigheid van deze meter. Ik bedoel ermee dat dit niet altijd even belangrijk is, vaak volstaat een heel ruwe meting. Maar soms wil men toch een zo nauwkeurig mogelijk inzicht zonder dat men z'n toevlucht moet nemen tot een duur laboratoriuminstrument. Die nauwkeurigheidsklasse is ook beslist niet nodig. Ik heb wat zitten zoeken, maar vind hier tot nu toe niets over.
Vandaar mijn vraag hierover. Hoe gaat de meter b.v. om met heel forse faseverschuivingen, zoals bij een nullastmeting van een transformator. Blijft het meetresultaat dan nog acceptabel? Al dan niet met de truc met een gloeilamp parallel? En meet hij true-rms waarden? Met andere woorden, hoe nauwkeurig is hij met het meten van vervormde stromen?
Om een voorbeeldje te noemen, er zijn meters met een stroomtangetje om een van de geleiders. Heel handige apparaatjes, maar qua nauwkeurigheid stellen ze niet zo veel voor, veelal presenteren ze de gemeten waarde in watts, maar in werkelijkheid is het slechts zoveel VA.
Dus kan ik aannemen dat die Plugwise niet tot die categorie behoort?
Oh ja, dat zelfde vraag ik me ook af over de eveneens nogal populaire Youless.
http://www.topten.ch/uplo...geraete-HTW-Chur-2013.pdf
Brennen/Stuhl 231 staat er ook bij ,alleen meet die maar 1 cijfer achter de komma ipv 2.
In de test komt hij er daarom slechter uit dan hij is.....(alsnog haalt hij de 2 na beste score)
Nauwkeurigheid van de Youless is mij niet bekend.
De onderwaarde van zijn meetbereik ligt lager dan 40 Watt bij voldoende pulsen / omwentelingen.
Omdat de youless een heel huis tegelijk meet is het precies meten van 1 apparaat lastig.
Desondanks springen veelverbruikers er perfect uit. Zelfs in het verouderde Bidgely.
Voor de PV wil je er weer wel 24/7 iets op hebben zitten, maar je punt over de rest klopt wel, ik heb ook een tyfushekel aan apparaten die zelfs in uit-stand nog vrolijk energie lopen te slurpenThinkPadd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:21:
Met domotica kun je ook regels maken, zo heb ik een dubbele schakelaar op de muur zitten in de woonkamer. De ene knop is voor de lamp boven de eettafel, de andere stuurt een regel aan die alles uitzet als we gaan slapen/van huis weg gaan. Op die manier gaat de TV en andere sluipverbruikers ook uit en is het huis dus eigenlijk 'dood' als we er niet zijn. Alleen zaken zoals de router, koelkast, CV-ketel e.d. staan dan nog aan.

Een domoticasysteempje draaien kost ook weer energie, maar misschien met opensource software + z-wave stickje om alles even in te stellen/uit te lezen uit de plugs om de zoveel tijd, of denk ik nu te simpel?
Hier slingert nog ergens een Brennenstuhl, maar die is minder nauwkeurig (meet bv niks onder de paar watt, m'n Pi kon ik niet meten volgens mij). YouLess werkt met een oogje, dus dan heb ik of mijn tussenmeter niet meer afleesbaar, of mijn normale meter maar dan zit daar al het terugdraaien van de PV in dus dat geeft ook weer geen goed beeld.Heb nog 2 poorten op de Genexis vrij dus dat is het punt niet. Hmm, volgens mij heb ik nog een optisch kabeltje liggen die ik niet gebruik (aansluitinkje te klein voor in apparatuur) die zou ik misschien kunnen gebruiken om de puls toch naar zo'n YouLess te krijgen maar de tussenmeter nog steeds af te kunnen lezen..Anoniem: 64119 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:21:
@ 2dutch:
Voor incidenteel / tijdelijk meten de Brennenstuhl 231 (18 euro) en voor continu meting de Youless (80 euro).
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties revi...
YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Het makkelijkst is een plug en een mobiele app/web-app: instellen en niet meer aanzitten en af en toe eens kijken. Als die krengen nou rond de 20-25 euro gaan zitten wordt het "doable". Zie genoeg nieuwe initiatieven daarvoor (blijkbaar genoeg vraag, vond dat Crownstone-systeempje ook geinig) maar ze blijven fors aan de prijs. Misschien als over een jaar of 5 dat soort systemen standaard in stopcontacten worden gebouwd?
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
De Youless en andere optische meters kun je voor zover ik weet gewoon stapelen.2Dutch schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:26:
[...]
Hier slingert nog ergens een Brennenstuhl, maar die is minder nauwkeurig (meet bv niks onder de paar watt, m'n Pi kon ik niet meten volgens mij). YouLess werkt met een oogje, dus dan heb ik of mijn tussenmeter niet meer afleesbaar, of mijn normale meter maar dan zit daar al het terugdraaien van de PV in dus dat geeft ook weer geen goed beeld.Heb nog 2 poorten op de Genexis vrij dus dat is het punt niet. Hmm, volgens mij heb ik nog een optisch kabeltje liggen die ik niet gebruik (aansluitinkje te klein voor in apparatuur) die zou ik misschien kunnen gebruiken om de puls toch naar zo'n YouLess te krijgen maar de tussenmeter nog steeds af te kunnen lezen..
Het makkelijkst is een plug en een mobiele app/web-app: instellen en niet meer aanzitten en af en toe eens kijken. Als die krengen nou rond de 20-25 euro gaan zitten wordt het "doable". Zie genoeg nieuwe initiatieven daarvoor (blijkbaar genoeg vraag, vond dat Crownstone-systeempje ook geinig) maar ze blijven fors aan de prijs. Misschien als over een jaar of 5 dat soort systemen standaard in stopcontacten worden gebouwd?
Ze geven dan aan elkaar de licht puls door. Het maakt niet uit of je begint met draaischijf of led.
De Brennenstuhl 231 geeft perfect waardes onder de paar Watt weer.
De Brennenstuhl 230 is een drama qua nauwkeurigheid voor zowel laag als hoog verbruik.
Lees mijn review eens uit het linkje ,daar staat dat nl allemaal letterlijk in.
Ik heb nu ook een Smappe en werk aan een review.belgiansatwatch schreef op zondag 23 november 2014 @ 10:33:
Ben in het bezit van een Smappee sinds eind augustus. Omdat ik een 3 fasig net heb in delta , en ook zonnepanelen injecteer op 2 fases gaf Smappee totaal verkeerde meetwaardes. Na intensief support ondersteuning is er 2 weken geleden een nieuwe firmware geladen en werkt Smappee voortreffelijk. Het dient gezegd dat de support hier voortreffelijk werk heeft geleverd. Ik ben er verder ondertussen in geslaagd om mijn verbruik onder controle te houden .Vooral het sluipverbruik heb ik serieus kunnen terugdringen. Smappee heeft ondertussen 10 tallen toestellen ontdekt waarvan ik nog een deel moet toewijzen.
Er is nog werk aan de winkel voor de software ontwikkelaars van Smappee om een betere herkenning mogelijk te maken maar al bij al heeft de Smappee mij enorm geholpen om mijn jaarlijks verbruik te verminderen met ruim 10%.
Wat ik niet snap is dat ze niet een variant van de comfortplug hebben gemaakt die kan worden gebruikt om een individueel apparaat te meten en zo te leren. Dat geeft een mooi schoon signaal.
productreview: Philips HTL2100 review door Anoniem: 64119
Icm deze meter:
Het standby verbruik meten lijkt prima te gaan: 0,3 Watt ,maar onder load komt de 231 niet verder dan 4,5 Watt hoe hard of zacht (uit) ik het geluid ook versterk. Dit komt niet overeen met de specifiacties en het te verwachten verbruik onder maximale versterking: 40 Watt. Klasse A-versterker met digitale coax aansluiting.
Het zou voor het eerst zijn dat de BrennenStuhl 231 hier iets niet goed kan meten......
Iemand nog ideeen hoe ik dit kan controleren ?
Ik heb nog wel ergens een oude Cresta maar die is in principe slechter dan de 231........
Dus grote kans dat je versterker amper meer dan 2 a 3 Watt aan gemiddeld vermogen levert.
En een klasse-A versterker word vaak ook vrij warm, ongeacht hoe hard je de muziek ook speelt. Dus best kans dat je meter het correct meet
Die 40 Watt die op de speaker staat slaat vaak op het "PMPO-vermogen". Ik ben even kwijt waar die afkorting precies voor staat, maar als ik mij niet vergis wil dat zeggen dat 'ie bij een speaker van 8 Ohm/40 Watt dus een stroom kan hebben van P= I^2 * R => sqrt(P/R) = 2.25 A
Dus een maximale spanning van 17.9V
Dat is dan de maximale spanning/stroom waarbij de uitslag nog net geen onherstelbare vervorming aan de conus oplevert. Ongetwijfeld met allerlei randvoorwaarden als maximale duur, frequentie, etc.
Maar goed, als je aan je meter twijfelt, zet er een gloeilamp parallel aan en meet 'm nogmaals en trek het losse (gemeten) vermogen van de gloeilamp eraf.
Dat is echter niet de enige reden waarom ik sterk twijfel aan de 4,5 Watt.
Hij word echt vrij warm en dat gaat gewoon niet lukken met slechts 4,5 Watt aan totaal vermogen.
Een pogoplug verbruikt bijvoorbeeld maximaal 4 Watt en die blijven gewoon koud.
De Soundbar gaat op het gevoel richting de TV qua warmte productie (TV = 80 Watt).
Uit de leaflet specs van de Soundbar:

Merk op dat zowel het muziek vermogen als het totale vermogen van de soundbar 40 Watts betreft:

Probeer anders eens wat geluid te spelen met lage frequenties. Kijken of 'ie dan meer trekt.
En sowieso testen met een 40 of 60 Watt gloeilamp parallel ernaast.
Dit lijkt de goedkoopste:
https://www.bol.com/nl/p/...m-231-e/9200000047694609/
Edit: gekocht
[ Voor 55% gewijzigd door BlakHawk op 05-08-2016 13:10 ]
Echter sommige prullaria voldoen daar alleen maar aan zolang de arbeidsfactor (in het Engels powerfactor) niet in het spel komt. Sommige nemen dat helemaal niet mee, waardoor ze enkel bij het product van stroom en spanning blijven en dan ook nog bij een veronderstelde ideale sinusvormige stroom en spanning. Dus kortweg alleen bij gloeilampen e.d. Daarom is er eigenlijk altijd het advies om eerst te kijken of er testrapporten zijn.
Bol.com, kan zo weer terug hoorTechneut schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:28:
Je hebt hem al gekocht, derhalve is dit een beetje mosterd na de maaltijd. Niettemin zou ik bij deze dingen willen adviseren om niet enkel uit zijn op de goedkoopste, want dat is zeker niet altijd het verstandigst. Dat is met deze apparaatjes al heel vaak uiteengezet. Nauwkeurigheid hoef je er niet van te verwachten, ook van de betere exemplaren niet. Maar daar zijn ze ook niet voor, het gaat slechts om redelijk benaderde waarden en zolang ze daaraan beantwoorden is het prima.
Echter sommige prullaria voldoen daar alleen maar aan zolang de arbeidsfactor (in het Engels powerfactor) niet in het spel komt. Sommige nemen dat helemaal niet mee, waardoor ze enkel bij het product van stroom en spanning blijven en dan ook nog bij een veronderstelde ideale sinusvormige stroom en spanning. Dus kortweg alleen bij gloeilampen e.d. Daarom is er eigenlijk altijd het advies om eerst te kijken of er testrapporten zijn.
Maar ik zag juist in dit topic dat de 231 redelijk okee was voor zijn prijs, in tegenstelling tot de 230.
Maar heb je een beter alternatief dan voor een betaalbare goede meter?
Ik zou voor de huidige markt uitgebreid moeten gaan zoeken en dat kost me te veel tijd, maar dat kun je zelf ook. Het is me bovendien niet helemaal duidelijk of ik hier merken mag aanbevelen, dus bezondig ik me daaraan niet. Ze zijn er echter wel terdege, in de prijsklasse van ongeveer twee keer zo duur.
Ik ben op zoek naar een stuk of tien energiemeters om het stroomgebruik een grote woonboerderij in kaart te brengen, Een deel zal ik via een aanpassing van de meterkast moeten doen (zwembad met electrische pompen) maar de rest is voornamelijk stekker apparatuur. Ik heb zelf ervaring met de energycount 3000 van conrad en de profile PCF-600 maar deze zijn beide al oud en dacht ik niet meer leverbaar.
Iemand tips?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik zelf gebruik tot tevredenheid 7 x AVM DECT!200 stopcontacten (ca. € 40/stk) i.c.m. een AVM router met DECT centrale. Hiermee heb ik een overzicht over het actuele vermogen (10 min, 1 uur) en uur statistiek per 24 uur, week-, maand- en jaarstatistiek. Verder kan ik uitgebreid op diverse manieren schakelen (ook via mijn DECT telefoon), temperaturen meten etc..franssie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:11:
* franssie kickt dit topic even
Ik ben op zoek naar een stuk of tien energiemeters om het stroomgebruik een grote woonboerderij in kaart te brengen, Een deel zal ik via een aanpassing van de meterkast moeten doen (zwembad met electrische pompen) maar de rest is voornamelijk stekker apparatuur. Ik heb zelf ervaring met de energycount 3000 van conrad en de profile PCF-600 maar deze zijn beide al oud en dacht ik niet meer leverbaar.
Iemand tips?
Voorbeeld jaarstatistiek cv-ketel:

Vermogen per uur en spanning:

Overzicht stopcontacten+temperaturen:

P.S.: Je kan, voor zover ik weet, maximaal 10 stopcontacten op een centrale monitoren.
Precisie en accuraatheid zijn prima, je kan zelf minder dan 100 mW meten, max. vermogen is 2300 W.
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 19-11-2016 19:49 . Reden: max. aantal stopcontacten/vermogen per uur ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Sinds jaar en dag gebruik ik een FritzBox 7360 router (xs4all). Nooit geweten van die dect200 wcd's!dunklefaser schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:31:
[...]
Ik zelf gebruik tot tevredenheid 7 x AVM DECT!200 stopcontacten (ca. € 40/stk) i.c.m. een AVM router met DECT centrale. Hiermee heb ik een overzicht over het actuele vermogen (10 min, 1 uur) en uur statistiek per 24 uur, week-, maand- en jaarstatistiek. Verder kan ik uitgebreid op diverse manieren schakelen (ook via mijn DECT telefoon), temperaturen meten etc..
Voorbeeld jaarstatistiek cv-ketel:
[afbeelding]
Vermogen per uur en spanning:
[afbeelding]
Overzicht stopcontacten+temperaturen:
[afbeelding]
P.S.: Je kan, voor zover ik weet, maximaal 10 stopcontacten op een centrale monitoren.
Precisie en accuraatheid zijn prima, je kan zelf minder dan 100 mW meten, max. vermogen is 2300 W.
daar ga ik eens naar kijken. Thanks!
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Ik vrees dat Plugwise binnenkort richting marktplaats gaat.
Het gaat om een setje met 2 zonnepaneeltjes, max 300W.
Maar... Deze meter, even beschreven in de originele vorm, gaat in een soort negatieve weergave als de stroom de verkeerde kant op gaat. Dus voordat ik de draden omdraaide, gaf hij bij verbruik gewoon bijv 100W aan, maar bij vergelijkbare teruglevering 6300W. En dus nu ik de draden heb omgewisseld geeft hij bij teruglevering netjes de teruggeleverde energie weer, maar als de panelen niets leveren (dan verbruikt de omvormer zelf net een paar Watt) dan gaat hij een dikke 6000W aangeven.
Ik heb een andere meter die ik liever niet aanpas, die geeft bij teruglevering 0W aan.
Er is dus iets wat ervoor zorgt dat de ene meter in de min gaat en de andere op 0 blijft bij teruglevering.
Is dat op te lossen met bv een diode ofzo?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Door dit soort posts ben ik altijd blij met Tweakers, uitgebreide verheldering van dingen. Ik lees hier ook wel goede ervaringen met Voltcraft. Zijn er anno 2017 nog betere opties qua individueel stroommeten voor een budgetprijs <€30? Ik zie op Marktplaats nog wel wat Voltcraft staan bijvoorbeeld, maar weet niet hoe snel er al weer een andere betere optie is, of dat er een bepaald model van bijv. Aliexpress juist heel erg aan te raden is.mux schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:37:
Er is maar één test waar de RCE-1106 goed wordt gemeten, en die test is fout uitgevoerd (hardware.info). Hij wordt dus niet overal goed getest, hij wordt maar op één plek goed getest. Die test wordt door iedereen overgenomen en als waarheid aangenomen. Ik heb hier al redelijk vaak over gesproken op GoT en die discussies zijn vrij goed terug te vinden met de zoekmachine. Het komt hier op neer:
De Cresta heeft voor zover valt af te leiden uit de opbouw van de meter en de resultaten van medegebruikers en Hardware.info zelf geen True RMS meting, wat betekent dat het meten van schakelende voedingen (bijna alles wat je wil meten) zeer onberekenbaar is. Soms zal hij het goed meten, soms niet. Dit uit zich vooral bij lage vermogens, in de orde van 0-50W. Ook is de nauwkeurigheid bij lage vermogens in het geheel slecht, een kenmerk van dit type meters. De nauwkeurigheidsspecificatie die Cresta op het ding zet is zoals bij alle meters van dit type gewoon bullshit. Andere merken doen het zelden beter hoor, maar ik zie nog wel eens mensen zeggen dat hun meter 1% nauwkeurig is - dit is helemaal niet waar. Voor geen enkele consumer-grade energiemeter.
Het andere punt is dat hardware.info eigenlijk gewoon niet weet hoe ze dit soort apparatuur moeten testen. Ze hebben een aantal belastingen gebruikt die niet constant zijn (stofzuiger, in mindere mate gloeilamp) en ze hebben op het eindresultaat een geometrisch gemiddelde van de relatieve fout genomen, terwijl dit een gewogen gemiddelde moet zijn en eigenlijk zowel de systematische als stochastische fout apart dient te worden gewogen, zoals elke fabrikant van meetapparatuur altijd doet.
Het testen van meetapparatuur is iets dat je niet moet aanpakken als elke andere computer-hardwaretest. Uit de meetmethode die hardware.info heeft gebruikt kun je in principe niet een algemene conclusie trekken. Dit geldt net zozeer als de resultaten voor alle andere meters in hun test.
Voor het enigszins accuraat meten van computers en andere elektronica wil je een true rms meter met een redelijk grote bandbreedte. Dat laatste is niet echt op de verpakking te vinden, maar kun je afleiden uit de gebruikte chips in de meter zelf. Het eerste is vaak wel op de verpakking en specificaties te vinden. Voltcraft gebruikt voor de energy monitor en logger een Arch Meter chip die zowel true rms als breedbandig is, en daardoor altijd betrouwbare en vrij accurate metingen geeft. Deze meter is verder vrijwel de enige betaalbare true rms meter die in Nederland verkrijgbaar is (helaas). Dit is de reden dat deze meters de beste aanraders zijn voor zover ik meters heb opengemaakt en heb bevestigd dat ze accuraat zijn. In de VS heb je een stuk goedkopere opties (Kill-A-Watt), maar hier is het nou eenmaal karig.
Ik log mijn totaalverbruik namelijk met een Raspberry Pi en P1-kabel. Maar ben ook wel eens benieuwd om langere tijd individuele apparaten te meten.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Wat zijn op dit moment goede, betrouwbare energiemeters?
Wat ik zoek:
- Een meter voor in de meterkast (draaischijf, later slimme meter)
- Losse meters in huis, in de stopcontacten
- Liefst iets dat logt of kan loggen naar een centrale server of een appliance zodat ik totaalverbruik en verbruik per stopcontact over een langere periode kan meten
- Liefst geen cloud-dienst
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Misschien is de AVM DECT!200 schakelbare tussenstekker dat wat je zoekt voor afzonderlijke verbruikers?
De tijdsresolutie van de vermogensmeting en spanningsmeting is trouwens 10 sec,
de uitstekende precisie en resolutie (100 mW bij kleine vermogens)
kan ik uit eigen ervaring bevestigen. De temperatuurmeting moet je helaas altijd ijken.
Via een ingebouwde akoestische schakelaar (soort microfoon) kan je
geluidsactiveerd (klappen etc.) de verbruiker ook nog schakelen als je dat wil.
"Nadeel" is dat je een Fritz! router nodig hebt, maar deze krijg je ook gebruikt voor < € 100.
[Ondertussen kan je ook thermostaatventielen via de Fritz!boxen comfortabel aansturen.]
Andere domotica oplossingen hebben natuurlijk ook een centrale box nodig, soms zijn deze vrij prijzig.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Heeft iemand er ooit aan gemeten? Is dit categorie Cresta of een paar tandjes beter?
Ik ben al een tijd aan het meten maar weet niet meer precies hoe lang
Meetperiode staat nu op 7:21:05
05is minuten
21 is uren
7 is ??? Als het dagen is dan is het te kort
Weken zou kunnen
Wie weet het, de handleiding geeft niets op dit punt
Aart
[ Voor 4% gewijzigd door aartw99 op 31-03-2018 13:08 ]
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Ik ben op zoek naar een verbruiksmeter om het verbruik van o.a. m'n mining rig te meten. Momenteel heb ik een Paget 9149 die ik nog had slingeren in gebruik, alleen ik heb ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de getoonde waarden.
Nu zijn er overal genoeg van die dingen te koop, maar is het lastig om informatie te vinden over de nauwkeurigheid ervan. Ik begreep uit dit topic dat geschakelde voedingen voor veel meters een probleem opleveren. Ook las ik dat de test van hardware.info niet goed uitgevoerd is. Al met al is mijn kennis op dit gebied onvoldoende om dit allemaal zelf te kunnen beoordelen, en ook op internet heb ik niet heel veel goede informatie kunnen vinden.
Dus: heeft iemand hier suggesties voor een verbruiksmeter die een beetje betrouwbaar is in mijn situatie (liefst ook bruikbaar in andere settings)? 't Budget is niet heel belangrijk, maar het moet het liefst geen honderden euro's gaan kosten. Dingen zoals plugwise zijn ook een optie, maar het belangrijkst is dat de metingen een beetje kloppen.

De metingen die ik tot nu toe heb uitgevoerd lijken mij vrij accuraat te zijn. Een 40W gloeilamp wordt wel degelijk als 40W aanzien en de schommelingen in stroomverbruik van mijn laptop lijken ook niet onredelijk. Kleine verbruikers zoals een wekkerradio < 5W gaf mij initieel 0W tot ik de laatste development branch van Tasmota compileerde en flashte, daarna gaf het een verbruik van ~2W aan (met power factor 0.2). Nu heb ik (helaas) nergens geen dure energiemeter ter beschikking om dit daadwerkelijk af te toetsen maar zelfs al zit er een grote foutmarge op bij kleine verbruiken heb ik nog steeds ongeveer een idee.
Nu zou ik er persoonlijk ook niet meer dan ~2500W op proberen meten, aangezien ze maar rated zijn voor 16A en ik toch mijn twijfels heb aan de kwaliteit van de dikke soldeerblobs op de tracés aan de onderkant maar dat is ruim voldoende voor de meeste toestellen.

Andere voorbeelden op aanvraag beschikbaar.
Daarover een vraagje, aangezien ik nog weinig verstand heb van energie meten.
Ik kan de kosten (kWh) ingegeven. Als ik dit wil doen dien ik dan simpelweg het tarief van mijn energieleverancier in te voeren? Dat is momenteel € 0,2285 per kWh, dus dan zou ik 0,23 invoeren. Klopt dit of denk ik nu te simpel?
Dank!
Type plaatje Elro:

Verbruik van de Elro versus een meter die wel klopt:

30,97 kWh versus 16,6 kWh over ruim 1 week meten. Het verbruik blijft vanaf het begin met meten een factor 2 achter. Het werkelijke vermogen is voor beide meters wel gelijk. De arbeidsfactor wordt dus wel goed meegenomen.
De aangesloten verbruiker is een warmtepomp. De warmtepomp verbruikt 10 Watt als deze uitstaat en 600 tot 1300 Watt als deze actief is. Het lage vermogen van 10 Watt geven beide energiemeters vrijwel hetzelfde aan.
Deze Elro is een energiemeter die geen energie kan meten

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 01-12-2018 17:12 ]
Beetje laat, over het hoofd gezien, maar het klopt helemaal.Nachtschade schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:16:
Ik heb een Brennenstuhl PM 231.
Daarover een vraagje, aangezien ik nog weinig verstand heb van energie meten.![]()
Ik kan de kosten (kWh) ingegeven. Als ik dit wil doen dien ik dan simpelweg het tarief van mijn energieleverancier in te voeren? Dat is momenteel € 0,2285 per kWh, dus dan zou ik 0,23 invoeren. Klopt dit !
Wees er met dit soort goedkope meters wel op bedacht dat ze allemaal een meetdrempel hebben van een paar watt. Daar beneden doen ze niks of te weinig. De meeste gebruikers vinden dat echter geen bezwaar omdat ze daar meestal flink boven zitten. Zo lang dat het geval is zijn ze redelijk, verwacht geen al te hoge nauwkeurigheid.
Dank je wel! Het gaat mij ook voornamelijk om het meten van al mijn apparaten om te kijken of er units tussen zitten die veel meer verbruiken dan ik zou verwachten. Ik heb het afgelopen jaar +/- 400 kW meer verbruikt dan normaal en dat is verspreid over alle maanden. Ik kan er maar niet de vinger op krijgen welk apparaat dat heeft veroorzaakt. Dat hoop ik op deze wijze uit te vinden.Techneut schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:42:
[...]
Beetje laat, over het hoofd gezien, maar het klopt helemaal.
Wees er met dit soort goedkope meters wel op bedacht dat ze allemaal een meetdrempel hebben van een paar watt. Daar beneden doen ze niks of te weinig. De meeste gebruikers vinden dat echter geen bezwaar omdat ze daar meestal flink boven zitten. Zo lang dat het geval is zijn ze redelijk, verwacht geen al te hoge nauwkeurigheid.
Ik heb een voedingsblok van een HP mini desktop hierop aangesloten en de PC aangezet maar doe verder niets.
Nu zie ik bij beide meters regelmatig de Watt uitlezing naar de nul gaan voor een paar seconden. Soms ook boven de 200 Watt (bij idle pc). Meestal staat deze op 20 Watt als ik niets doe.
Dit heb ik nog niet eerder gezien. Dit lijkt me qua meting niet echt betrouwbaar.
Wat is hier aan de hand?
Het is een meter met een wel goed uit te lezen en groot display, en die de PFC kan weergeven.
De specs zijn overal te vinden. Iemand ervaring met hou nauwkeurig te zijn?
https://www.aliexpress.co...g-socket/32822377262.html

7400 Wp op het dak
Samsung Galaxy Z Fold6 1TB
Ik heb een paar weken geleden 3 Brennenstuhl PM231E voor nog geen €30,00 gekocht bij Amazon.de.Theo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:12:
Iemand ervaring met onderstaande soort meter? Deze is overal verkrijgbaar onder verschillende namen en merken. Op Ali zijn ze een tientje, in NL zijn ze duurder.
Het is een meter met een wel goed uit te lezen en groot display, en die de PFC kan weergeven.
[Afbeelding]
https://www.amazon.de/Bre...ywords=brennenstuhl+231+e
Klein display maar wel zeer goed getest.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Dat model heb ik ooit ook overwogen, vooral vanwege het display. Maar de specs verschillen her en der. Daarom heb ik er destijds ook van af gezien. Je kan een goede treffen.Theo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:12:
Iemand ervaring met onderstaande soort meter? Deze is overal verkrijgbaar onder verschillende namen en merken. Op Ali zijn ze een tientje, in NL zijn ze duurder.
[Afbeelding]
Wat ik persoonlijk belangrijk vind is het kunnen meten van kleine vermogens, zoals standby van voedingen en apparaten, of bv spaarlampen. In je advertentie staat een foto met een aanduiding van 0,2 Watt, dat is niet slecht als kleinste waarde. Maar er is sprake van een upgrade model (16A) tov oud (10A).
Een groter meetbereik (16A, 3680W) kan inhouden dat de kleinste fractie ook groter wordt.
Conrad had (heeft?) een meter die 'slechts' tot 500W kan meten, maar had wel sjieke 0,05W als kleinste meetwaarde.
Er zijn een hoop meters die bv 1W of 2W als kleinste meetwaarde hebben. Daar heb je niets aan als je standbyverbruik wilt meten. Ik zou 0,2W of kleiner eisen.
Op basis van de info in dit topic op zoek gegaan naar de Velleman NETBSEM4 of gelijkwaardig, maar die lijkt uit het assortiment.
https://www.conrad.nl/p/v...trms-instelbaar-s-1695486
Dit lijkt een mooie nieuwe kanshebber te zijn, maar bluetooth wellicht niet ideaal.
Zelfde geldt overigens voor de Fibaro units. Mooi spul, maar stroom verbruiken om je stroomverbruik te meten is een beetje tegennatuurlijk
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 26-08-2019 13:09 ]
Ik wil ik hem graag bedraad hebben omdat bij ons wifi niet stabiel te krijgen is. Het geen wat ik graag zou meten is een UPS, met daarop aangesloten een computer en 2 raspberrys.
Weet iemand een geschikte energiemeter.
Daar kwam toevallig de Brennenstuhl PM230 waar dit item ooit mee begon als allerslechtste uit de verf. De latere opvolger van dat fabrikaat schijnt wel goed te zijn. Maar goed, die test is inmiddels 10 jaar oud, ongetwijfeld is er veel apparatuur bijgekomen die pleit voor een nieuw overzicht. Onnodig te waarschuwen dat een goede test niet eenvoudig is.
Waar ik voor de niet ingewijden in de techniek op wil attenderen is dat de slechte exemplaren redelijk tot goed zijn bij het meten van gloeilampen e.d. Bij moderne apparatuur is echter veelal sprake van schakelende voedingen, waar je absoluut niet zonder geavanceerdere technieken zoals sampling van de stroom- en spanningsvorm met voldoende hoge sampling-frequentie kan. Ter vergelijking, de eenvoudige apparaatjes gaan uit van een ideale sinusvorm en cosphi =1. Tegenwoordig kom je daarmee dus niet meer zo ver.
Ik zal de topic start verder gaan aanvullen, ik ben nu bezig tests en informatie te verzamelen.
Er zijn rond 2009, dus ruim na de topic start, tests geweest in allerlei landen waarbij naar voren kwam dat sommige meters wel erg grote afwijkingen vertoonden, vooral bij apparaten die de sinus "aansnijden", dan gaat het over alles wat een schakelende (switching) voeding heeft zonder afdoende pfc (power factor correctie). Tegenwoordig hebben we een veel beter beeld van wat goed presteert en de fabrikanten hebben duidelijk ook hun best gedaan om een en ander te verbeteren. We hebben anno 2019 ook meer van dergelijke apparatuur in huis, denk aan electronische adapters en LED lampen.
Waar vroeger 1 apparaat goed was in een test is de situatie nu veel beter geworden, maar toch zijn een aantal van de oude meters nog steeds te koop. Het blijft dus wel zaak goed op te letten. Momenteel is de Brennenstuhl PM 231 E als eerste genoemd vanwege de lage prijs en toch redelijk goede prestaties. Naar aanleiding van slechte testuitslagen werd de oude Brennenstuhl PM 230 meter zelfs teruggehaald door een energiemaatschappij die ze destijds verkocht. Daarnaast verscheen er gelijksoortige test in Duitsland rond diezelfde tijd. Brennenstuhl heeft jaren later de PM 231 E op de markt gebracht. Die functioneerde veel beter en is tegenwoordig zelfs marktleider qua prijs/kwaliteit.
Hardware.info kreeg kritiek op hun test uit 2009 omdat het niet goed zou zijn uitgevoerd, daarna is er geen nieuwe test meer geweest. Een probleem met het juist uitvoeren van een test is dat het verbruik van apparaten varieert en dat je niet nauwkeurig elke test kan herhalen behalve als je die articifeel zou opwekken, en dat is zo moeilijk uitvoerbaar dat het niet realistisch is. Aan de ene kant wil je een herhaalbare lab test en andere kant moet het aansluiten op de praktijk. De laatste overweging wint in de meeste tests.
Je komt zelf ook tot de conclusie dat het niet eenvoudig is. Een professioneel testlab is volgens mij toch onmisbaar, maar daarentegen voor een hobbyclub nauwelijks haalbaar. Maar wellicht toch niet onoverkomelijk, want er zullen inmiddels echt wel goede testen zijn gedaan door professionals. En de resultaten daarvan moeten ook wel te vinden zijn voor iemand die weet waarover het bij elke test gaat (meetprincipe etc.)