Bij ADC's is het exacte nul-punt (Offset Error) vaak het grootste probleem. De afwijking is dan een nagenoeg constante waarde bij lagere vermogens.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/nbM3ZqEoXHdkBjZTRsn9Uq3l.gif?f=user_large)
Bij ADC's is het exacte nul-punt (Offset Error) vaak het grootste probleem. De afwijking is dan een nagenoeg constante waarde bij lagere vermogens.
Het is een andere meter.PaPa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:26:
Naar aanleiding van de test genoemd in deze post dacht ik de TS Electronic 45-25111 te bestellen. Als ik echter Google naar dit merk/type dan kom ik uit bij de Brennenstuhl EM 231 (o.a. Conrad en Hornbach). Deze ziet er hetzelfde uit. Weet iemand of het inderdaad hetzelfde apparaat betreft? TS Electronic overgenomen door Brennenstuhl?
Verwarrend, ook omdat in de topic regelmatig wordt gesproken over de Brennenstuhl PM 231 E, wat een compleet ander apparaat is.
Dank, dan wordt dat 'm niet.mrmrmr schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:04:
[...]
Het is een andere meter.
Dit is de TS Electronic 45-25111 meter: https://www.ts-electronic...s-energiekostenmessgeraet . Die is al geruime tijd niet leverbaar.
Die ziet er uiterlijk ongeveer hetzelfde uit als bepaalde andere meters zoals de Brennemstuhl EM 231, wat de TS Electronic nauwkeurig maakt (volgens testers) is waarschijnlijk de calibratie. De EM 231 is er momenteel alleen nog officieel in de "franse" uitvoering met Belgische aarding (EAN 3281855062413).
De Brennenstuhl PM 231 E is weer een andere meter, die tamelijk nauwkeurig bleek in tests. Dat is dus weer anders dan een EM 231. De Brennenstuhl PM 231 E komt goed uit een aantal tests.
Ik heb zelf zowel de Brennenstuhl PM 231 E en de TS Electronic 45-25111. Die komen beide goed uit tests en ze voldoen beide. Aangezien de PM 231 E momenteel als enige verkrijgbaar is, zou ik die kiezen.
Ik vind het geen probleem. Het scherm is vlak.PaPa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:05:
Dank, dan wordt dat 'm niet.
Is het display van de Brennenstuhl PM 231 E echt zo slecht af te lezen? In recensies wordt hier steeds op gewezen en daarom had ik 'm al afgestreept.
de.lesse schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:03:
[...]
@DeadLock Ik gebruik deze https://nl.aliexpress.com/item/32695358611.html en werkt aardig goed. Als er zijn die dit tegenspreken. Graag.
Afbeelding
Dit komt uit de zuinige server topic, daar is nauwkeurig meten bij lage lasten belangrijk.de.lesse schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:10:
[...]
Ik heb er geen aandelen in maar die 5 cijfers na de komma zijn van KWh.
Toch even dubbel gechecked:
https://lygte-info.dk/rev...Recorder%20PR10%20UK.html
The PR10 need 0.1 watt before it will display any power and it need 5mA before it will display any current.
Generally I am very impressed with how good it is at low power levels, this will often be a problem with energy meters.
The precision looks good.
Ondertussen 50€ is het misschien duur. Maar dat haal je er tegenwoordig gerust uit!
@mrmrmr bij de lijst van de meters updaten? (want de vraag ivm meters komt regelmatig terug) PR10-D voor de Belgen...
Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti
Ja. In de C't 11 van 2022 (meest recente nummer) hebben ze weer een test gedaan met 10 meters die ze vergeleken met hun laboratoriumreferentie (LMG95).mrmrmr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:38:
[...]
Ik heb geen nieuwere energiemetertests meer gevonden sinds 2020. Heeft iemand er ergens een gezien?
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2022 15:59 ]
Thx dat je ons blad kunt waarderen, altijd leuk om te lezenThinkPad schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:33:
[...]
Ja. In de C't 11 van 2022 (meest recente nummer) hebben ze weer een test gedaan met 10 meters die ze vergeleken met hun laboratoriumreferentie (LMG95).
***members only***
[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 04-10-2022 08:50 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Soms worden oudere artikelen bijgewerkt, dus die datum is dan afwijkend van de blad-datum. De DE-versie doet hun eigen ding qua online, daar kan ik niks over roepen (maar zit grotendeels achter betaalmuur inmiddels). Grote kans dat ze er vrij vlot bij zijn.mrmrmr schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:25:
@2Dutch Zo te zien staat het vorige energiemeterartikel de 3e plek in de meest opgevraagde artikelen op ct.nl. Komt er een nieuw artikel online op c't DE of NL?
Alle artikelen in de lijst in de topic start zijn online leesbaar.
Dit is het oude artikel uit juli 2020 (datum PDF): https://www.ct.nl/reviews...aring-met-verbruiksmeter/ Er staat 20 augustus 2022 als artikeldatum, maar klopt dat wel?
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Info over het verkrijgen van samples binnen: aankoop via diverse online winkels (wel zending naar kantoor), en dus niet via de fabrikanten-webshops of regulier aangevraagde samples. De kans dat er een 'speciaal gekalibreerde' sample op die manier aanwaaide kunnen we wel uitsluiten dacht ik zoThinkPad schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:33:
[...]
Ja. In de C't 11 van 2022 (meest recente nummer) hebben ze weer een test gedaan met 10 meters die ze vergeleken met hun laboratoriumreferentie (LMG95).
***members only***
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2023 19:46 ]
Dat daadwerkelijk precies 60W zou ik inderdaad niet zomaar van uitgaan. Reken er maar op dat bij de massafabricatie van gloeilampen een spreiding kan zitten in de nauwkeurigheid. Het is immers bij lampen ook niet zo belangrijk of het een paar watt meer of minder is. Bovendien is die 60W gebaseerd op 230V en dat is de netspanning zelden precies. Dus als je over een redelijk nauwkeurige (true RMS) multimeter beschikt is het altijd een goed advies om het daarmee even na te meten, en uiteraard dan ook gelijktijdig de spanning, want zoals bekend fluctueert die nogal.koelkast schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:49:
Ik ben bezig om de boel thuis eens goed op te meten met behulp van power plugs.
Nu wil ik die voorzien van Tasmota software. Maar .. die moet eerst gecalibreerd worden met behulp van een gloeilamp van bijv. 60 watt.
Kan ik er vanuit gaan dat een gloeilamp van 60 watt, ook daadwerkelijk 60 watt opneemt uit het stroomnet? Of zal ik 'm altijd even moeten testen met een stroommeter?
[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 09-01-2023 21:24 ]
Dank voor je info. Ik heb nu een PM231E gekocht bij Praxis. Lag gewoon op voorraad. Daarmee gewoon wat gloei- en halogeenlampen van 40/60/92 watt gemeten, en idd op het doosje geschreven wat de meter aangeeft. Klopt redelijk, maar niet altijd even nauwkeurig de waarde die erop staat idd.ThinkPad schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:58:
@koelkast Zeker de lamp even nameten, want ik heb hier ook een 50W gloeilamp die ik voor dat doeleinde gebruik. Die geeft op diverse meters 43W aanIk heb het maar op de lamp geschreven voor latere referentie
Heb je ook een goede multimeter?
Wanneer de netspanning als 228V of 232V wordt gemeten maakt ook uit voor de betrouwbaarheid van de meting van de smartplug.
Ik heb vorige maand de Brennenstuhl PM231E gekocht, bij Praxis. Als je hem via click 'n collect bestelt (want in veel vestigingen helaas niet op voorraad) goed opletten dat ze je geen tijdschakelaar meegeven bij het ophalen. Dat ging bij mij de eerste keer mis namelijk, apparaten lijken als twee druppels water op elkaar![]()
In dat geval geef ik je dan ook wel gelijk. Mijn reactie is meer bedoeld op dat kalibreren als zodanig. Als je daartoe besluit, dan is dat alleen maar zinvol als je dat echt goed doet. Doe je dat niet, dan blijft het modderen. Neem alleen al de netspanning. Natuurlijk varieert die afhankelijk van de belasting. De netbedrijven houden dit zo goed mogelijk bij met de automatische spanningsregeling in stapjes van 1 à 1,5%, maar als je huis ver van zo'n regelaar staat kan het door de spanningsverliezen in de kabels veel meer variëren. Dat mag weliswaar niet meer dan 5% zijn, anders moet een kabel worden verzwaard, maar die 5% betekent wel een vermogen van 25%. Daarnaast heb ik geen idee van deze slimme stekkers of ze rekening houden met de arbeidsfactor (cosphi) van het te meten object. Die kan zomaar variëren van 0,5 tot 1.koelkast schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:56:
[...]
Het is vast interessante info @Techneut, al begrijp ik er niet zoveel van. Ik snap wel dat het lichtnet niet zo stabiel is als ik zou willen, en ik besef ook dat het met dit consumentenspul lastig is om nauwkeurig te meten. Dat is ook niet het doel met plugs van een paar euro. Het is meer het idee of een apparaat 35 of 75 watt continue gebruikt, dat maakt nogal wat uit. Het verschil tussen 35 en 36 watt boeit me niet zo
[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 10-01-2023 15:43 ]
Ik begrijp je punt en je info nu beter. En toch heeft kalibreren blijkbaar zin, waarom zou het anders op deze pagina uitgebreid beschreven staan, het hoe en waarom?Techneut schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:16:
[...]
In dat geval geef ik je dan ook wel gelijk. Mijn reactie is meer bedoeld op dat kalibreren als zodanig. Als je daartoe besluit, dan is dat alleen maar zinvol als je dat echt goed doet. Doe je dat niet, dan blijft het modderen. Neem alleen al de netspanning. Natuurlijk varieert die afhankelijk van de belasting. De netbedrijven houden dit zo goed mogelijk bij met de automatische spanningsregeling in stapjes van 1 à 1,5%, maar als je huis ver van zo'n regelaar staat kan het door de spanningsverliezen in de kabels veel meer variëren. Dat mag weliswaar niet meer dan 5% zijn, anders moet een kabel worden verzwaard, maar die 5% betekent wel een vermogen van 25%. Daarnaast heb ik geen idee van deze slimme stekkers of ze rekening houden met de arbeidsfactor (cosphi) van het te meten object. Die kan zomaar variëren van 0,5 tot 1.
40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1
Welke andere waarden had je graag nog meer gezien?Dutchtraveller schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:12:
De Trotec BX09 is pas vanaf week 26 weer leverbaar maar die laat alleen vermogen zien, geen andere waarden.
[ Voor 64% gewijzigd door jumpjack op 20-08-2023 16:58 ]
Ik had dezelfde ervaring. Tot tweemaal toe werd de leverdatum van mijn in maart 2023 bestelde Trotec BX09 uitgesteld, zonder dat ik daar per email van op de hoogte werd gesteld. Via email heeft de klantenservice me destijds na mijn vraag over de verwachte nieuwe leverdatum wel antwoord gegeven, maar daar moest je dus steeds zelf naar gaan lopen vragen.mrmrmr schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:29:
Mijn ervaring destijds met het bestellen van de Trotec BX09 is niet goed. De levertijd van enkele maanden werd niet nagekomen en de nieuwe wachttijd was te lang. Ze vragen vooruitbetaling en geven geen levertermijn bij bestelling. Dat is niet zoals het hoort vind ik.
Is die Brennenstuhl PM231E een beetje accuraat @ThinkPad naar jouw ervaring? Heb nu ook nog een oude Cresta liggen maar ik vertrouw dat ding voor geen meter..ThinkPad schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:58:
@koelkast Zeker de lamp even nameten, want ik heb hier ook een 50W gloeilamp die ik voor dat doeleinde gebruik. Die geeft op diverse meters 43W aanIk heb het maar op de lamp geschreven voor latere referentie
Heb je ook een goede multimeter?
Wanneer de netspanning als 228V of 232V wordt gemeten maakt ook uit voor de betrouwbaarheid van de meting van de smartplug.
Ik heb vorige maand de Brennenstuhl PM231E gekocht, bij Praxis. Als je hem via click 'n collect bestelt (want in veel vestigingen helaas niet op voorraad) goed opletten dat ze je geen tijdschakelaar meegeven bij het ophalen. Dat ging bij mij de eerste keer mis namelijk, apparaten lijken als twee druppels water op elkaar![]()
Member of the Ukraine IT Army
bedankt voor je snelle reply, heb 'm vanmiddag nog gekocht !ThinkPad schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:54:
Jazeker, hij is door C’t een aantal jaren geleden als goed bevonden. Enige nadeel vind ik het kleine schermpje, moeilijk afleesbaar soms.
Member of the Ukraine IT Army
[ Voor 43% gewijzigd door twix121 op 10-11-2023 16:14 ]
Elect a clown, expect a circus.
[ Voor 8% gewijzigd door BlackShadow op 31-01-2024 09:29 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nu je het zegt, ik vermoed dat hier een component zat:Proton_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:13:
@BlackShadow met zoveel zwarte spetters is het schuldige componentje waarschijnlijk grotendeels verdampt.
Heb je betere foto's van de voor- en achterkant van de print?
De achterkant is het LCD scherm, daar is niets te zien.Septillion schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:06:
@BlackShadow Daar lijkt gewoon een spoor verdampt dus moet er ergens een goede sluiting zitten. Via plaatjes alleen wat lastig om exact te zeggen wat...
Lag de draad van de condensator over dit spoor?BlackShadow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:51:
[...]
De achterkant is het LCD scherm, daar is niets te zien.
Als er een spoor is uitgeknald, dan lijkt mij niet eenvoudig te herstellen voor een leek als ik.
Die condensator vervangen zou mij nog lukken, maar het lijkt niet dat het die was.
Nee, isolatie is intact en kan er fysiek niet tegen komen door de dikte van de van de condensator.Seafarer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:48:
[...]
Lag de draad van de condensator over dit spoor?
En maakte sluiting?
[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 01-02-2024 12:43 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bedankt, ik heb helaas te weinig ervaring om te achterhalen wat het probleem zou kunnen zijn.Raven schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:44:
@BlackShadow Energy Logger 4000 zei je? Als het goed is heb ik er ergens een liggen, kan wel ff pics maken ter vergelijking mocht dat handig zijn.
@BlackShadow
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met de hand noteren bedoel je?Martinho25 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:49:
Goedemiddag,
Sinds gisteren klant van Greenchoice. Wat ik mij afvraag: is er ook een 'ideale' uitleesfrequentie wat de slimme meter betreft (dagelijks intervalstanden, dagelijks, wekelijks of jaarlijks)? Wat bevelen jullie aan in deze.
Alvast bedankt.
Ik geloof dat er ook een verschil zit in de verschillende DSMRs qua update frequentie. Ik lees de data elke minuut uit via de P1 poort en plot dat binnen Home Assistant.Martinho25 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:49:
Goedemiddag,
Sinds gisteren klant van Greenchoice. Wat ik mij afvraag: is er ook een 'ideale' uitleesfrequentie wat de slimme meter betreft (dagelijks intervalstanden, dagelijks, wekelijks of jaarlijks)? Wat bevelen jullie aan in deze.
Alvast bedankt.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Een Eastron SMD-630 bv (ook in 1-fase te krijgen), uitlezen via modbus:CheshireCat schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:50:
Dag mensen,
Ik probeer me te informeren maar kom tot dezelfde conclusie als eerder aangehaald: vele energiemeters verdwijnen.
Ik ben op zoek naar DIN-rail gemonteerde energiemeters én een P1 of S1 geconnecteerde meter die géén verbinding hoeft te maken met het internet/cloud ( ik hou alles liever in een LAN, met webserver, dus geen app. ).
Is dit nog te vinden of vraag ik hier een éénhoorn?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq