Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:
  • 357.222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Bij ADC's is het exacte nul-punt (Offset Error) vaak het grootste probleem. De afwijking is dan een nagenoeg constante waarde bij lagere vermogens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phm1O8nz4eT9oARpaytAiyK97iM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/nbM3ZqEoXHdkBjZTRsn9Uq3l.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-04 11:07

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Naar aanleiding van de test genoemd in deze post dacht ik de TS Electronic 45-25111 te bestellen. Als ik echter Google naar dit merk/type dan kom ik uit bij de Brennenstuhl EM 231 (o.a. Conrad en Hornbach). Deze ziet er hetzelfde uit. Weet iemand of het inderdaad hetzelfde apparaat betreft? TS Electronic overgenomen door Brennenstuhl?

Verwarrend, ook omdat in de topic regelmatig wordt gesproken over de Brennenstuhl PM 231 E, wat een compleet ander apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
PaPa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:26:
Naar aanleiding van de test genoemd in deze post dacht ik de TS Electronic 45-25111 te bestellen. Als ik echter Google naar dit merk/type dan kom ik uit bij de Brennenstuhl EM 231 (o.a. Conrad en Hornbach). Deze ziet er hetzelfde uit. Weet iemand of het inderdaad hetzelfde apparaat betreft? TS Electronic overgenomen door Brennenstuhl?

Verwarrend, ook omdat in de topic regelmatig wordt gesproken over de Brennenstuhl PM 231 E, wat een compleet ander apparaat is.
Het is een andere meter.

Dit is de TS Electronic 45-25111 meter: https://www.ts-electronic...s-energiekostenmessgeraet . Die is al geruime tijd niet leverbaar.

Die ziet er uiterlijk ongeveer hetzelfde uit als bepaalde andere meters zoals de Brennemstuhl EM 231, wat de TS Electronic nauwkeurig maakt (volgens testers) is waarschijnlijk de calibratie. De EM 231 is er momenteel alleen nog officieel in de "franse" uitvoering met Belgische aarding (EAN 3281855062413).

De Brennenstuhl PM 231 E is weer een andere meter, die tamelijk nauwkeurig bleek in tests. Dat is dus weer anders dan een EM 231. De Brennenstuhl PM 231 E komt goed uit een aantal tests.

Ik heb zelf zowel de Brennenstuhl PM 231 E en de TS Electronic 45-25111. Die komen beide goed uit tests en ze voldoen beide. Aangezien de PM 231 E momenteel als enige verkrijgbaar is, zou ik die kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-04 11:07

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

mrmrmr schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Het is een andere meter.

Dit is de TS Electronic 45-25111 meter: https://www.ts-electronic...s-energiekostenmessgeraet . Die is al geruime tijd niet leverbaar.

Die ziet er uiterlijk ongeveer hetzelfde uit als bepaalde andere meters zoals de Brennemstuhl EM 231, wat de TS Electronic nauwkeurig maakt (volgens testers) is waarschijnlijk de calibratie. De EM 231 is er momenteel alleen nog officieel in de "franse" uitvoering met Belgische aarding (EAN 3281855062413).

De Brennenstuhl PM 231 E is weer een andere meter, die tamelijk nauwkeurig bleek in tests. Dat is dus weer anders dan een EM 231. De Brennenstuhl PM 231 E komt goed uit een aantal tests.

Ik heb zelf zowel de Brennenstuhl PM 231 E en de TS Electronic 45-25111. Die komen beide goed uit tests en ze voldoen beide. Aangezien de PM 231 E momenteel als enige verkrijgbaar is, zou ik die kiezen.
Dank, dan wordt dat 'm niet.
Is het display van de Brennenstuhl PM 231 E echt zo slecht af te lezen? In recensies wordt hier steeds op gewezen en daarom had ik 'm al afgestreept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
PaPa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:05:
Dank, dan wordt dat 'm niet.
Is het display van de Brennenstuhl PM 231 E echt zo slecht af te lezen? In recensies wordt hier steeds op gewezen en daarom had ik 'm al afgestreept.
Ik vind het geen probleem. Het scherm is vlak.

De positie van het contact kan soms lastig zijn, omdat de kabel over de meter kan vallen.

De TS Electronics heeft een schuin scherm. Dat leest niet lekker af als de meter in een liggend stekkerblok zit.

Maar dat is voor mij geen reden om een bepaalde meter niet te kiezen.

• mrmrmr
  • Niet online
de.lesse schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:03:
[...]

@DeadLock Ik gebruik deze https://nl.aliexpress.com/item/32695358611.html en werkt aardig goed. Als er zijn die dit tegenspreken. Graag. :P

Afbeelding
de.lesse schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:10:
[...]
Ik heb er geen aandelen in maar die 5 cijfers na de komma zijn van KWh.
Toch even dubbel gechecked:
https://lygte-info.dk/rev...Recorder%20PR10%20UK.html
The PR10 need 0.1 watt before it will display any power and it need 5mA before it will display any current.
Generally I am very impressed with how good it is at low power levels, this will often be a problem with energy meters.
The precision looks good.

Ondertussen 50€ is het misschien duur. Maar dat haal je er tegenwoordig gerust uit!
@mrmrmr bij de lijst van de meters updaten? (want de vraag ivm meters komt regelmatig terug) PR10-D voor de Belgen...
Dit komt uit de zuinige server topic, daar is nauwkeurig meten bij lage lasten belangrijk.

De meter lijkt consequent iets minder stroom te meten in de Deense test van 2017 met een Metrahit Energy handheld meter. Dat is een respectabele handheld meter uit een hoge prijsklasse. Niet vermeld is of die (recent) gecalibreerd is. De meetwaarden komen goed overeen, maar niet op hondersten nauwkeurig bij lage last.

De meter verbruikt duidelijk meer dan gewone energiemeters: 2,2W.

Het probleem met meters van dergelijke herkomst is dat je niet weet wat voor kwaliteit je in handen krijgt. De behuizing op zich zegt niets over continuïteit van de kwaliteit en toepasselijkheid van de interne componenten. In de uitgebreide verkooptekst wordt geen belofte gedaan van calibratie en de labels vermelden niet eens een verplicht CE keurmerk (wel op de doos). Het papiertje met de rode 'stempel' gaat over garantie.

Ik vond nog een Kroatisch unboxing filmpje: YouTube: Watmetar ZHURUI PR10 home power metering

Er is een stukje karton te zien waarop "cirtification" en 'OC PASS' staat. Dat zal wel van de productiecontrole zijn.

Niettemin, als je een meter zoekt met deze capaciteiten voor snelle metingen en de nadelen/onzekerheden voor lief neemt, dan zie ik niet waarom je deze niet zou overwegen. De prijs is zeker niet te hoog.

Voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik zijn de in de topicstart genoemde meters toepasselijker. De TS meter is al geruime tijd niet meer verkijgbaar en de Brennenstuhl PM 231 E raakt ook op in Nederland. Het is nog wel in Duitsland of via reichelt.nl verkrijgbaar.

Ik heb geen nieuwere energiemetertests meer gevonden sinds 2020. Heeft iemand er ergens een gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
Ik zag deze voorbij komen.

https://www.conrad.nl/nl/...escriptionOffCanvasFlyout

Intresant om eens week aan week de huidige stekker blocken eens te meten (groot en sluipverbruik)

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:38:
[...]
Ik heb geen nieuwere energiemetertests meer gevonden sinds 2020. Heeft iemand er ergens een gezien?
Ja. In de C't 11 van 2022 (meest recente nummer) hebben ze weer een test gedaan met 10 meters die ze vergeleken met hun laboratoriumreferentie (LMG95).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ThinkPad schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Ja. In de C't 11 van 2022 (meest recente nummer) hebben ze weer een test gedaan met 10 meters die ze vergeleken met hun laboratoriumreferentie (LMG95).

***members only***
Thx dat je ons blad kunt waarderen, altijd leuk om te lezen :)
Ga ik voor je uitzoeken, ik doe de aanname van wel, juist om valsspelen te voorkomen.
In het oudere artikel is ook vanwege de zo goede nauwkeurigheid toen via een andere route nog een set samples gescoord via een andere aankooproute.

De leverbaarheid van items is echt een ramp: als wij artikelen schrijven of bewerken checken we het, maar ja er zitten weer wat weken tussen deadline en de matdatum, dus dan kun je normaal al pech hebben, plus al algehele leverings-meh en dan er ook nog die energie-shizzle bovenop.. :X Mensen slaan massaal aan het meten met deze energieprijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 04-10-2022 08:50 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@2Dutch Zo te zien staat het vorige energiemeterartikel de 3e plek in de meest opgevraagde artikelen op ct.nl. Komt er een nieuw artikel online op c't DE of NL?

Alle artikelen in de lijst in de topic start zijn online leesbaar.

Dit is het oude artikel uit juli 2020 (datum PDF): https://www.ct.nl/reviews...aring-met-verbruiksmeter/ Er staat 20 augustus 2022 als artikeldatum, maar klopt dat wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

mrmrmr schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:25:
@2Dutch Zo te zien staat het vorige energiemeterartikel de 3e plek in de meest opgevraagde artikelen op ct.nl. Komt er een nieuw artikel online op c't DE of NL?

Alle artikelen in de lijst in de topic start zijn online leesbaar.

Dit is het oude artikel uit juli 2020 (datum PDF): https://www.ct.nl/reviews...aring-met-verbruiksmeter/ Er staat 20 augustus 2022 als artikeldatum, maar klopt dat wel?
Soms worden oudere artikelen bijgewerkt, dus die datum is dan afwijkend van de blad-datum. De DE-versie doet hun eigen ding qua online, daar kan ik niks over roepen (maar zit grotendeels achter betaalmuur inmiddels). Grote kans dat ze er vrij vlot bij zijn.

Zal eens navragen wat de online-plannen zijn voor het nieuwe artikel bij ons, want we zien wel dat het hot is natuurlijk :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ThinkPad schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

***members only***
Info over het verkrijgen van samples binnen: aankoop via diverse online winkels (wel zending naar kantoor), en dus niet via de fabrikanten-webshops of regulier aangevraagde samples. De kans dat er een 'speciaal gekalibreerde' sample op die manier aanwaaide kunnen we wel uitsluiten dacht ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik vond nog een Duitstalige review van een 'elektroniker' op Youtube van een aantal meters. Hij maakt ze ook open om weerstand van de shunt te meten. De Brennenstuhl PM 231 E vind hij uiteindelijk het beste.

De Brennenstuhl PM 231 E is volgens de Praxis site beschikbaar op een beperkt aantal vestigingen door het hele land. Sommige vestigingen zouden er een heleboel op voorraad hebben. Benieuwd of dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:13
Heeft iemand de nauwkeurigheid van een Sonoff Pow Elite al eens getest/gecontroleerd? Met de zoek functie kwam ik deze nog niet tegen hier.

Ik heb er twee besteld maar realiseer me dat het venijn meestal in het lage meetgebied zit. Want wat zijn hier nu de favorieten om kleine vermogens te meten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het artikel Stromwaagen (weegschalen voor elektriciteit) in de Duitse c't uitgave 17 van 2022, door Ernst Ahlers is momenteel niet geheel online te lezen. Het artikel mocht ik reviewen.

c't heeft de nauwkeurigheid bepaald bij zeer lage belasting - onder andere 0,1W en 2W, tot aan een 60W gloeilamp. In dat bereik vertonen de Fritz!DECT 200, Trotec BX09 en Dayhome PM1 zeer weinig afwijking ten opzichte van het LMG95 meetinstrument. De Trotec heeft een eigenverbuik van 0,3W, de Dayhome verbruikt 0,5W en de Fritz!DECT heeft 1,1W nodig. De Hama 00137289 energiemeter bleek zeer onnauwkeurig. De Trotec geeft het verbruik weer tot op 0,01W nauwkeurig (tot 2 decimalen).

Getest zijn: Alecto EM-17, Fritz!DECT 200, Basetech EM-3000, Chilitec CTM-807, Dayhome PM1, Hama 00137289, LogiLink EM0003 v.2, PeakTech 9305, Trotec BX09 en Voltcraft SEM6000.

Een opvallend feitje is dat de meeste meters 2 of 3 seconden nodig hebben voordat de meting wordt weergegeven. De Fritz!DECT heeft 20 seconden nodig over een draadloze verbinding.

Door de nauwkeurigheid bij lage belasting zijn de betere meters geschikt om het verbruik van een computer en het effect van verbruikoptimalisatie (BIOS, drivers, besturingssysteem) thuis te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben bezig om de boel thuis eens goed op te meten met behulp van power plugs.
Nu wil ik die voorzien van Tasmota software. Maar .. die moet eerst gecalibreerd worden met behulp van een gloeilamp van bijv. 60 watt.

Kan ik er vanuit gaan dat een gloeilamp van 60 watt, ook daadwerkelijk 60 watt opneemt uit het stroomnet? Of zal ik 'm altijd even moeten testen met een stroommeter?

Zoja, dan zoek ik de Trotec BX09 voor niet al teveel geld. Helaas niet zo best leverbaar. Wel vind ik deze variant, die er hetzelfde uitziet, via een Google zoekopdracht reageert op Trotec BX09, maar zonder merk- en type-aanduiding op het apparaat zelf. Zou het daadwerkelijk dezelfde zijn? Of koop ik dan een 'fake' Trotec?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@koelkast Zeker de lamp even nameten, want ik heb hier ook een 50W gloeilamp die ik voor dat doeleinde gebruik. Die geeft op diverse meters 43W aan :P Ik heb het maar op de lamp geschreven voor latere referentie :P Heb je ook een goede multimeter?
Wanneer de netspanning als 228V of 232V wordt gemeten maakt ook uit voor de betrouwbaarheid van de meting van de smartplug.

Ik heb vorige maand de Brennenstuhl PM231E gekocht, bij Praxis. Als je hem via click 'n collect bestelt (want in veel vestigingen helaas niet op voorraad) goed opletten dat ze je geen tijdschakelaar meegeven bij het ophalen. Dat ging bij mij de eerste keer mis namelijk, apparaten lijken als twee druppels water op elkaar :D :+

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
koelkast schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:49:
Ik ben bezig om de boel thuis eens goed op te meten met behulp van power plugs.
Nu wil ik die voorzien van Tasmota software. Maar .. die moet eerst gecalibreerd worden met behulp van een gloeilamp van bijv. 60 watt.

Kan ik er vanuit gaan dat een gloeilamp van 60 watt, ook daadwerkelijk 60 watt opneemt uit het stroomnet? Of zal ik 'm altijd even moeten testen met een stroommeter?
Dat daadwerkelijk precies 60W zou ik inderdaad niet zomaar van uitgaan. Reken er maar op dat bij de massafabricatie van gloeilampen een spreiding kan zitten in de nauwkeurigheid. Het is immers bij lampen ook niet zo belangrijk of het een paar watt meer of minder is. Bovendien is die 60W gebaseerd op 230V en dat is de netspanning zelden precies. Dus als je over een redelijk nauwkeurige (true RMS) multimeter beschikt is het altijd een goed advies om het daarmee even na te meten, en uiteraard dan ook gelijktijdig de spanning, want zoals bekend fluctueert die nogal.
Maar apart daarvan, daarmee ben je er nog niet! De netspanning fluctueert sowieso altijd, soms nogal vrij sterk. En dat kan zo'n kalibratie natuurlijk flink verstoren. Daarom beschikt een echte ijkinrichting altijd over een gestabiliseerde zuiver sinusvormige spanning van precies 50Hz. Alleen dan krijg je een goede meting, want die frequentie en sinusvorm beïnvloeden natuurlijk de impedantie als je meetobject inductieve eigenschappen bevat en daarmee de stroom, c.q. het meetresultaat, onderschat dat niet!
Tenslotte, als je dat kalibreren echt goed wil doen, dan moet dit eigenlijk met meerdere goed geijkte dummy's gebeuren. Een echte ijktafel heeft daartoe namelijk regelbare stromen, spanningen en faseverschuiving waarin je als amateur zelden in kan voorzien.
Edit: Daarna, (bij geschikt bevinden) bij elke meting van een object met een zeer laag stroomverbruik eerst even alleen een gloeilamp meten en direct daarna parallel aan die gloeilamp het betreffende object.
Overigens geen idee watt de nauwkeurigheid van dle energiemeter als zodanig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 09-01-2023 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35
@koelkast ik ben ook tussentijds bezig met verschillende energie-metende plugs. Mijn ervaring tot nu toe is dat plugs zijn niet nauwkeurig - tot 10-100% afwijking. Ik weet niet of je kan die plugs echt kalibreren - afwijkingen zijn niet lineair, ik twijfel of plugs TrueRMS zijn, etc. Ik zou een echte meter aanraden.
Er is een oude topic met goede info over plugs - Slimme stekkers met meten energieverbruik
@mrmrmr @ThinkPad is het beter hier de plugs bespreken, of een aparte topic opsplitsen?
De goedkopere plugs zijn ook gevaarlijk - ik zou nooit een 5€ plug van ali op wasmachine aansluiten.
Plugs verbruiken zelf 0.7-3 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mag wat mij betreft hier, houd wel in gedachten dat de focus in dit topic ligt op het nauwkeurig meten van stroomverbruik en welke hardware je daar voor nodig hebt. Automatisch schakelen en hoe je beste integreert in je smarthome pakket etc etc is meer iets voor een ander topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:58:
@koelkast Zeker de lamp even nameten, want ik heb hier ook een 50W gloeilamp die ik voor dat doeleinde gebruik. Die geeft op diverse meters 43W aan :P Ik heb het maar op de lamp geschreven voor latere referentie :P Heb je ook een goede multimeter?
Wanneer de netspanning als 228V of 232V wordt gemeten maakt ook uit voor de betrouwbaarheid van de meting van de smartplug.

Ik heb vorige maand de Brennenstuhl PM231E gekocht, bij Praxis. Als je hem via click 'n collect bestelt (want in veel vestigingen helaas niet op voorraad) goed opletten dat ze je geen tijdschakelaar meegeven bij het ophalen. Dat ging bij mij de eerste keer mis namelijk, apparaten lijken als twee druppels water op elkaar :D :+
Dank voor je info. Ik heb nu een PM231E gekocht bij Praxis. Lag gewoon op voorraad. Daarmee gewoon wat gloei- en halogeenlampen van 40/60/92 watt gemeten, en idd op het doosje geschreven wat de meter aangeeft. Klopt redelijk, maar niet altijd even nauwkeurig de waarde die erop staat idd.
Niet te lang laten branden (auw, 60 watt gloeilamp :X )
Daarmee in ieder geval de Sonoff Pow een beetje beter kunnen laten meten, want die gaf eerst een voltage vaan van 282 V :?

Het is vast interessante info @Techneut, al begrijp ik er niet zoveel van. Ik snap wel dat het lichtnet niet zo stabiel is als ik zou willen, en ik besef ook dat het met dit consumentenspul lastig is om nauwkeurig te meten. Dat is ook niet het doel met plugs van een paar euro. Het is meer het idee of een apparaat 35 of 75 watt continue gebruikt, dat maakt nogal wat uit. Het verschil tussen 35 en 36 watt boeit me niet zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
koelkast schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:56:
[...]
Het is vast interessante info @Techneut, al begrijp ik er niet zoveel van. Ik snap wel dat het lichtnet niet zo stabiel is als ik zou willen, en ik besef ook dat het met dit consumentenspul lastig is om nauwkeurig te meten. Dat is ook niet het doel met plugs van een paar euro. Het is meer het idee of een apparaat 35 of 75 watt continue gebruikt, dat maakt nogal wat uit. Het verschil tussen 35 en 36 watt boeit me niet zo :)
In dat geval geef ik je dan ook wel gelijk. Mijn reactie is meer bedoeld op dat kalibreren als zodanig. Als je daartoe besluit, dan is dat alleen maar zinvol als je dat echt goed doet. Doe je dat niet, dan blijft het modderen. Neem alleen al de netspanning. Natuurlijk varieert die afhankelijk van de belasting. De netbedrijven houden dit zo goed mogelijk bij met de automatische spanningsregeling in stapjes van 1 à 1,5%, maar als je huis ver van zo'n regelaar staat kan het door de spanningsverliezen in de kabels veel meer variëren. Dat mag weliswaar niet meer dan 5% zijn, anders moet een kabel worden verzwaard, maar die 5% betekent wel een vermogen van 25%. Daarnaast heb ik geen idee van deze slimme stekkers of ze rekening houden met de arbeidsfactor (cosphi) van het te meten object. Die kan zomaar variëren van 0,5 tot 1.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 10-01-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Techneut schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:16:
[...]
In dat geval geef ik je dan ook wel gelijk. Mijn reactie is meer bedoeld op dat kalibreren als zodanig. Als je daartoe besluit, dan is dat alleen maar zinvol als je dat echt goed doet. Doe je dat niet, dan blijft het modderen. Neem alleen al de netspanning. Natuurlijk varieert die afhankelijk van de belasting. De netbedrijven houden dit zo goed mogelijk bij met de automatische spanningsregeling in stapjes van 1 à 1,5%, maar als je huis ver van zo'n regelaar staat kan het door de spanningsverliezen in de kabels veel meer variëren. Dat mag weliswaar niet meer dan 5% zijn, anders moet een kabel worden verzwaard, maar die 5% betekent wel een vermogen van 25%. Daarnaast heb ik geen idee van deze slimme stekkers of ze rekening houden met de arbeidsfactor (cosphi) van het te meten object. Die kan zomaar variëren van 0,5 tot 1.
Ik begrijp je punt en je info nu beter. En toch heeft kalibreren blijkbaar zin, waarom zou het anders op deze pagina uitgebreid beschreven staan, het hoe en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wel, een heel kort antwoord is dat kalibreren bij een goede wattmeter letterlijk nooit nodig is. Die is gewoon geijkt voor het hele meetbereik. Een moderne meter geeft letterlijk ook alle relevante waarden weer, spanning, stroom en arbeidsfactor (powerfactor of cosphi). En juist met die powerfactor is, vind ik, die beschrijving nogal vaag. Het lijkt erop dat juist die powerfactor (heel belangrijk) een slag in de ruimte blijft. evenals de eventuele vervorming van de sinus die bij heel veel moderne apparaten optreedt en aanzienlijke afwijkingen kan vertonen bij niet zuiver RMS-weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik heb nu een SEC24 KWH230. Mijn enige klacht tot nu toe is dat de backlight van het display zeer snel uitgaat, na drie seconden ofzo. Logisch natuurlijk, gezien het een energiebesparend apparaat is. In de handleiding kan ik ook geen manier vinden om de backlight handmatig aan en uit te schakelen. Weten jullie een energiemeter waarvan ik de backlight handmatig in en uit kan schakelen? Ik wil de backlight natuurlijk niet 24/7 aanlaten, maar tijdens een (af)wasbeurt of PC-gebruik is dit toch wel interessant om 15-60 minuten aan te hebben voor mij. Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-04 10:05

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Hallo, ik ben op zoek naar een DIN-rail elektriciteitsmeter 3 fase die input accepteert van CT's en dit voor meerdere apparaten doet waarna het signaal beschikbaar gemaakt wordt in een applicatie zodat uitlezen op afstand plaats kan vinden.

Doelstelling is om solar, auto, warmtepompp, accu (allen 3 fase) en wpb en airco (beide 1 fase) verbruik/levering bij te houden in een statistiekje.

Een oplossing om voor elke aansluiting een aparte meter aan te schaffen is naast duur ook een ruimte beslag in de groepenkast issue.

Suggesties?

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 00:04
Wat mij opvalt is dat veel goede meters al snel uit het assortiment verdwijnen.
De ELV meters die goed uit eerdere testen van C'T kwamen zijn niet meer te krijgen.
Ze verkochten een jaar geleden ook een meter met 3 cijfers achter de komma die geschikt was voor de officiële CE-metingen voor ongeveer 200 euro gebouwd en een stuk minder als bouwpakket.
https://de.elv.com/elv-energie-analyser-ea-8000-092628
Indertijd niet gekocht omdat toen de levertijd nog lang was en ik het ook niet gelijk nodig had.
Nu al uit het assortiment.

De Dayhome PM1 is alleen naar Duitsland te versturen als je bij amazon.de besteld en bij amazon.nl zie ik wel lookalikes maar dat kan ook waardeloze namaak zijn....
De Logilink EN0003 ziet er hetzelfde uit maar is veel onnauwkeuriger in de test van C'T.
De fabrikant (Pollin) heeft heel veel landen in zijn bestelformulier staan maar als je daadwerkelijk wil bestellen dan willen zij ook niet naar NL versturen.

De Trotec BX9 is pas vanaf week 26 weer leverbaar maar die laat alleen vermogen zien, geen andere waarden.

En zowel de Trotec als de Dayhome waren bij de test 10,- en nu meer dan 15,-

Bij de goedkopere meet-apparaten bestel ik vaak 3 stuks zodat ik ze beter kan vergelijken.
Als ze alledrie hetzelfde aangeven dan ga ik er van uit dat ze in elk geval consistent zijn en waarschijnlijk nauwkeurig.
Als ze allemaal verschillende waarden (niet absoluut maar procentueel) aangeven dan is het rommel.

Ik heb enkele PM231E's dus voorlopig gebruik ik die maar.

Iemand die de Dayhome PM1 recent heeft kunnen bemachtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Dutchtraveller schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:12:
De Trotec BX09 is pas vanaf week 26 weer leverbaar maar die laat alleen vermogen zien, geen andere waarden.
Welke andere waarden had je graag nog meer gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWS
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-01-2024

JWS

Nieuw in het forum, even wennen dus.

Ik ben al sinds de vorige eeuw bezig met zonnepanelen, heb intussen verschillende omvormers in gebruik met 1, 4 en 8 (oudere) panelen. Wil graag actueel kunnen meten of en wat ze (nog) leveren. Gebruik daarvoor de aloude EKM 265 of Voltcraft EC 3000 meters die je zelf kon ombouwen tot opbrengstmeter.
Die slijten intussen, knopjes doen het niet meer of weigeren regelmatig, en nu was ik de SEM6000 tegengekomen die via bluetooth verbruiksgegevens levert.

Vraag is of ik die ook kan gebruiken/ombouwen om de opbrengst van zpanelen vast te leggen? Bv door de meter omgekeerd te installeren (dus de stekkerkant naar de omvormer toe, en de stopkontaktkant met het net te verbinden?
Of is er "intern"in de meter iets aan te passen zoals bij de oude meters,,,,,
Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden.
Met groet,
Jan Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charliemka
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Heb intussen het meeste van dit topic en het zuinige server topic doorgelezen. Quasi alle aanbevelingen voor energie meters zijn inderdaad ofwel niet verkrijgbaar ofwel niet geschikt voor België.

Ik kom uiteindelijk op volgende twee die nog beschikbaar zijn:
  • ELV Energy Master Basic 2 (Amazon 150 euro)
  • PR10 (Aliexpress 50 euro)
Het is me uit de comments echter niet 100% duidelijk of die ELV nu wel of niet geschikt is voor een Belgisch stopcontact. De uitleg hier geeft me geen uitsluitsel. De persoon daar lijkt aan te geven dat het werkt in België, maar hoe dat werkt met een contactdoos met penaarde is me toch niet duidelijk.

Vandaar ben ik gegaan voor de PR10. Verbruikt zelf iets meer, en er kan gediscussieerd worden over de nauwkeurigheid, maar de kwaliteit lijkt toch oké zoals elders in dit topic aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumpjack
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-08-2023
Hi guys,
this is my repo about Voltcraft Energy loggers:

https://github.com/jumpjack/VoltcraftEnergyLogger/

I am looking for data about old Voltcraft Energy Logger "EL3500" and "EL4000": does anybody know which are the differences between them?

You can also contribute with reviews about your preferred energy logger or with logging of your appliances.

[ Voor 64% gewijzigd door jumpjack op 20-08-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumpjack
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-08-2023
And, by the way, which is difference without various Voltcraft energy loggers SExxxx?

https://www.conrad.it/it/...&tfs_parentId=HDR.1846811

(But there are also SE4500, SE5000,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@charliemka Ik heb de topicstart wat aangepast. Er is een link naar PM 231 E FR toegevoegd voor tweakers in België. De Nederlandse variant is bijvoorbeeld bij Praxis verkrijgbaar.

ELV is gestopt met leveren van hun energiemeters. 150 euro bij Amazon is ongeveer 3 keer de normale prijs. Verkopers proberen weer eens een slaatje te slaan uit schaarste. Deze prijs is veel te hoog.

De niet meer verkrijgbare TS Electronics 45-25111 is verwijderd.

De meeste als goed geteste meters uit de c't: Stromwaagentest van 2022 zijn wel te vinden op internet.

Mijn ervaring destijds met het bestellen van de Trotec BX09 is niet goed. De levertijd van enkele maanden werd niet nagekomen en de nieuwe wachttijd was te lang. Ze vragen vooruitbetaling en geven geen levertermijn bij bestelling. Dat is niet zoals het hoort vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-04 20:08
Ik gebruik nu de SEM6000 na enkele jaren opnieuw. Valt op dat de tijdaanduiding ongeveer een half uur verkeerd is.
Kan ik dit corrigeren? Zo ja, hoe? Indien nee:"jammer" .

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

mrmrmr schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:29:
Mijn ervaring destijds met het bestellen van de Trotec BX09 is niet goed. De levertijd van enkele maanden werd niet nagekomen en de nieuwe wachttijd was te lang. Ze vragen vooruitbetaling en geven geen levertermijn bij bestelling. Dat is niet zoals het hoort vind ik.
Ik had dezelfde ervaring. Tot tweemaal toe werd de leverdatum van mijn in maart 2023 bestelde Trotec BX09 uitgesteld, zonder dat ik daar per email van op de hoogte werd gesteld. Via email heeft de klantenservice me destijds na mijn vraag over de verwachte nieuwe leverdatum wel antwoord gegeven, maar daar moest je dus steeds zelf naar gaan lopen vragen.

Vandaag heb ik hem na 6 maanden dan toch eindelijk ontvangen. Zojuist even getest en ben er op zich wel tevreden over. @Dutchtraveller: Hij laat overigens wel degelijk meerdere waardes zien: naast het realtime vermogen in W ook de prijs per kWh, het totaalverbruik sinds inschakeling (kWh) en de totaalkosten.

Lijkt wel een gevoelig apparaat te zijn; in de gebruiksaanwijzing wordt uitvoerig gewaarschuwd tegen direct zonlicht, gebruik met vochtige handen, extreme luchtvochtigheid, extreme temperaturen en het gevaar van oververhitting en zelfs brand indien het apparaat tijdens gebruik wordt afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
ThinkPad schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:58:

Is die Brennenstuhl PM231E een beetje accuraat @ThinkPad naar jouw ervaring? Heb nu ook nog een oude Cresta liggen maar ik vertrouw dat ding voor geen meter..

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazeker, hij is door C’t een aantal jaren geleden als goed bevonden. Enige nadeel vind ik het kleine schermpje, moeilijk afleesbaar soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
ThinkPad schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:54:
Jazeker, hij is door C’t een aantal jaren geleden als goed bevonden. Enige nadeel vind ik het kleine schermpje, moeilijk afleesbaar soms.
bedankt voor je snelle reply, heb 'm vanmiddag nog gekocht !

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-08-2024
Mijn energiemeter meet 1,8 watt van een simpele tijdsklok. Ik had er zo 2. Heb ze allebei meteen weg gehaald! Ook mijn oude wekkerradio weg gedaan en de nieuwe gezet. Oude was ook 1,8 watt (toevalig?) en de nieuwe die ik in de kast had liggen, was maar <0,9 watt, zonder radio aan te zetten.

Energiemeters kan dus handig zijn als je zuinig wil zijn. Ik zal volgend jaar ook een Brennenstuhl PM231E kopen als die echt zo accuraat is. Want mijn huidige energiemeter vertrouw ik ook niet voor 100 %. Heb deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwGu86wc2gbfPm_A1BWKMz1xF4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiYVXrYTsJDsXR8MdeYCS1eR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door twix121 op 10-11-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb sinds vanavond de energyflip, maar hoe vaak werkt dit ding het gasverbruik bij?

Ik heb dit ding nu een aantal uren online maar krijg (nog) geen inzicht in mijn gasverbruik.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:24
Zonet is mijn Voltcraft energy logger 4000 ontploft/doorgebrand bij inpluggen zonder load.

ik vermoed de gele component gezien zwartgeblakerd.
Is deze nog te herstellen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lafd1om.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lRZpMwT.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door BlackShadow op 31-01-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@BlackShadow Weet je zeker dat het de condensator (het gele ding) was? Ik kan het op de foto niet zo goed zien maar hij lijkt redelijk onbeschadigd en alleen ook wat zwart geworden.

Maar als het de condensator is dan is het grote kans dat je hem gewoon kunt vervangen door een nieuwe. 560nF (= 0,56uF) X2 condensator die 275VAC (/ 400VDC) aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Team Welles

@BlackShadow met zoveel zwarte spetters is het schuldige componentje waarschijnlijk grotendeels verdampt.
Heb je betere foto's van de voor- en achterkant van de print?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Proton_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:13:
@BlackShadow met zoveel zwarte spetters is het schuldige componentje waarschijnlijk grotendeels verdampt.
Heb je betere foto's van de voor- en achterkant van de print?
Nu je het zegt, ik vermoed dat hier een component zat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HKlp0u5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@BlackShadow Daar lijkt gewoon een spoor verdampt dus moet er ergens een goede sluiting zitten. Via plaatjes alleen wat lastig om exact te zeggen wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Septillion schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:06:
@BlackShadow Daar lijkt gewoon een spoor verdampt dus moet er ergens een goede sluiting zitten. Via plaatjes alleen wat lastig om exact te zeggen wat...
De achterkant is het LCD scherm, daar is niets te zien.
Als er een spoor is uitgeknald, dan lijkt mij niet eenvoudig te herstellen voor een leek als ik.
Die condensator vervangen zou mij nog lukken, maar het lijkt niet dat het die was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@BlackShadow Dat spoor zit duidelijk in de voedende kant dus LCD zal er niets mee te maken hebben.

Maar herstellen van zo'n spoor is het probleem niet, dat is zo te doen met wat masker wegkrabben en een draadje. Maar het verdampen van een spoor gebeurd niet zomaar, dat is dus slechts het gevolg (en eigenlijk ook de bescherming) van een fout verder. Die zal je vooral moeten vinden om hem te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
BlackShadow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:51:
[...]

De achterkant is het LCD scherm, daar is niets te zien.
Als er een spoor is uitgeknald, dan lijkt mij niet eenvoudig te herstellen voor een leek als ik.
Die condensator vervangen zou mij nog lukken, maar het lijkt niet dat het die was.
Lag de draad van de condensator over dit spoor?
En maakte sluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Seafarer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Lag de draad van de condensator over dit spoor?
En maakte sluiting?
Nee, isolatie is intact en kan er fysiek niet tegen komen door de dikte van de van de condensator.
Behuizing is ook nooit eerder open gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@BlackShadow Energy Logger 4000 zei je? Als het goed is heb ik er ergens een liggen, kan wel ff pics maken ter vergelijking mocht dat handig zijn.

@BlackShadow
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/VoltcraftEnergyLogger4000-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/VoltcraftEnergyLogger4000-2.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 01-02-2024 12:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Raven schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:44:
@BlackShadow Energy Logger 4000 zei je? Als het goed is heb ik er ergens een liggen, kan wel ff pics maken ter vergelijking mocht dat handig zijn.

@BlackShadow
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt, ik heb helaas te weinig ervaring om te achterhalen wat het probleem zou kunnen zijn.
Daar waar ik dacht dat een component weg was, zat dus inderdaad een spoor dat er uit is door kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-03 20:00
Dag mensen,
Ik probeer me te informeren maar kom tot dezelfde conclusie als eerder aangehaald: vele energiemeters verdwijnen.
Ik ben op zoek naar DIN-rail gemonteerde energiemeters én een P1 of S1 geconnecteerde meter die géén verbinding hoeft te maken met het internet/cloud ( ik hou alles liever in een LAN, met webserver, dus geen app. ).

Is dit nog te vinden of vraag ik hier een éénhoorn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinho25
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-04 15:34
Goedemiddag,

Sinds gisteren klant van Greenchoice. Wat ik mij afvraag: is er ook een 'ideale' uitleesfrequentie wat de slimme meter betreft (dagelijks intervalstanden, dagelijks, wekelijks of jaarlijks)? Wat bevelen jullie aan in deze.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Martinho25 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:49:
Goedemiddag,

Sinds gisteren klant van Greenchoice. Wat ik mij afvraag: is er ook een 'ideale' uitleesfrequentie wat de slimme meter betreft (dagelijks intervalstanden, dagelijks, wekelijks of jaarlijks)? Wat bevelen jullie aan in deze.

Alvast bedankt.
Met de hand noteren bedoel je?

Dagelijks want dan kun je nog terughalen wat je gedaan hebt en daar op anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:12

jurroen

Security en privacy geek

Martinho25 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:49:
Goedemiddag,

Alvast bedankt.
Ik geloof dat er ook een verschil zit in de verschillende DSMRs qua update frequentie. Ik lees de data elke minuut uit via de P1 poort en plot dat binnen Home Assistant.

Of bedoel je hoe vaak Greenchoice 'm moet uitlezen? Dan zou ik gewoon elke dag doen, dan kunnen ze je ook advies geven over je termijnbedrag. Is wat lastiger als ze 'm een keer per jaar mogen uitlezen :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

CheshireCat schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:50:
Dag mensen,
Ik probeer me te informeren maar kom tot dezelfde conclusie als eerder aangehaald: vele energiemeters verdwijnen.
Ik ben op zoek naar DIN-rail gemonteerde energiemeters én een P1 of S1 geconnecteerde meter die géén verbinding hoeft te maken met het internet/cloud ( ik hou alles liever in een LAN, met webserver, dus geen app. ).

Is dit nog te vinden of vraag ik hier een éénhoorn? :)
Een Eastron SMD-630 bv (ook in 1-fase te krijgen), uitlezen via modbus:
https://webshop.cedel.nl/...0-3-Fase-kWh-meter-Modbus

Als je internet/cloud slechts nodig bij initiele configuratie acceptabel vindt: de Homewizard wifi versie van de Eastron: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Na configuratie in de app 'local API' aanzetten en dan kan je hem zelf uitlezen mbv https://helpdesk.homewiza...gy-with-other-systems-api of via de Homewizard integratie voor Home Assistant, daar kan je Cloud connection en internet access uitvinken (zo doe ik het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een vraagje: vermits ik het niet zien staan bij de meeste energie meters. Hoelang kunnen ze hun detail data bijhouden? Is dat dagen/maanden/jaren of moeten die dagelijks hun data dumpen naar een cetraal systeem?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste