Slimme stekkers met meten energieverbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25
Ik ben op zoek naar slimme stekkers welke zowel aan/uit ondersteunen maar ook de meting van het energie verbruik. Dit wil ik vervolgens integreren in Home Assistant.

Ik heb al een Eve Elgato, maar wanneer ik deze voor de wasmachine gebruik schakelt ie halverwege het programma uit. Dit zal te maken hebben met de overspanningsbeveiliging op het piekmoment.
Zijn er andere goede betrouwbare stekkers op de markt, die het liefst ook niet zo overpriced zijn?

Integratie in Home assistant kan via HA zelf of via Zigbee, dus dat mag beide ondersteund worden.

Heb al wel bijvoorbeeld de Nedis stekkers gevonden, maar daar kan ik niet vinden welk protocol zij gebruiken en of die dus aangesloten zijn.

Het doel is om meer inzicht te krijgen in het (sluimer)verbruik van mijn apparaten en groepen, naast het uitlezen van de slimme meter.

Dus in het kort mijn eisen:
- Geen uitschakeling bij piekverbruik (wasmachine)
- Integratie in Home Assistant (direct of via Zigbee protocol)
- Verbruik meten
- Niet te duur (liefst 10-30 euro ps)
- Connectie liefst via Wifi of Zigbee (merk dat B-LE geen top bereik heeft op zolder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 17:31
Ik ben groot fan van deze 2 tussenstekkers:

- https://shelly.cloud/shelly-plug/
- https://shelly.cloud/shelly-plug-s/

Ze integreren goed met HA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-08 13:57
Ik gebruik een Innr voor de wasmachine en dat werkt, maar ik zoek ook nog steeds naar een 16A alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een caliber smartplug in gebruik. Deze werkt normaal op het tuya platform, maar ik heb ze geflashed met esphome firmware (dmv tuya-convert), en dat integreert mooi in HA. Er zit een ESP in dus ze werken via je wifi netwerk.
Alleen omdat ik geen goede voorbeeldconfiguratie voor die plug had, heb ik zelf even moeten zoeken naar de juiste config, en even moeten kalibreren om de juiste waarden eruit te krijgen.

Edit: Ik gebruik hem ook met mijn wasmachine, degene die ik link is op 16A gespecificeerd. (en in HA een automation gemaakt zodat ik bericht krijg als de was klaar is) :P

[ Voor 14% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-01-2020 13:55 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Esumontere

Floep, banaan.

De product: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 werken ook erg goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:00
Er bestaan natuurlijk meerdere tussenstekkers die dit kunnen. Ik gebruik zelf een model van Fibaro. Mijn vraag zou zijn of iemand ooit gemeten heeft aan de nauwkeurigheid van zo'n sterker. Is de ene stekker nauwkeuriger bij hoge en de andere bij lage belasting? En hoe groot is de fout dan?

Voor mijn wasmachine gebruik ik een Eastron SDM120 aan een ESP32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
balk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:07:
Er bestaan natuurlijk meerdere tussenstekkers die dit kunnen. Ik gebruik zelf een model van Fibaro. Mijn vraag zou zijn of iemand ooit gemeten heeft aan de nauwkeurigheid van zo'n sterker. Is de ene stekker nauwkeuriger bij hoge en de andere bij lage belasting? En hoe groot is de fout dan?

Voor mijn wasmachine gebruik ik een Eastron SDM120 aan een ESP32.
Fibaro is alleen zwave toch? Of integreert dat vanuit zichzelf al prima met HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
crimby schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Fibaro is alleen zwave toch? Of integreert dat vanuit zichzelf al prima met HA?
Niet zonder hub of zwave stick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:59
Heb zelf 2 van deze in gebruik, al een jaar nu.

https://a.aliexpress.com/_UD4h2

Werken prima, alleen zelf niet getest met een wasmachine er op aangesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Xfix schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:11:
[...]

Niet zonder hub of zwave stick :)
En dat wil ik dus niet. Geen extra hub of zwave stick. Wil het proberen te beperken tot zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
crimby schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:16:
[...]

En dat wil ik dus niet. Geen extra hub of zwave stick. Wil het proberen te beperken tot zigbee
Op deze pagina staat een lijst met zigbee plugs en welke functies deze bevatten:
https://phoscon.de/en/conbee2/compatible

Denk zelf dat de SP 120 van Innr de beste keuze is uit dit lijstje.
https://www.coolblue.nl/p.../innr-sp-120-2-stuks.html

[ Voor 16% gewijzigd door mitchdc op 22-01-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Plugwise ha plug is zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Xfix schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:33:
[...]

Op deze pagina staat een lijst met zigbee plugs en welke functies deze bevatten:
https://phoscon.de/en/conbee2/compatible

Denk zelf dat de SP 120 van Innr de beste keuze is uit dit lijstje.
https://www.coolblue.nl/p.../innr-sp-120-2-stuks.html
Thanks die lijst is zeer nuttig! Ik zie overigens niet dat die SP 120 ook het verbruik meet maar zal eens verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Getto schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:46:

Zien er goed uit! Zeker die plug-s heeft een prima prijs. Die reguliere plug is voornamelijk duurder vanwege de hogere kwh grens van 3500?

Klopt het verder dat ik deze zelfs zonder conbee stick kan koppelen met de HACS plugin? Of geen ervaring mee?
Die zijn wel weer flink prijzig 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door crimby op 22-01-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 17:31
@crimby Geen idee wat een Conbee stick is ;)

Alles producten van Shelly verbinden via Wi-Fi. Zo heb ik ze ook aan mijn HA gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

crimby schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:43:
[...]
Klopt het verder dat ik deze zelfs zonder conbee stick kan koppelen met de HACS plugin? Of geen ervaring mee?
Ik gebruik zelf geen HA, maar aangezien je de Shelly's gewoon MQTT kunt laten praten zeg ik: ja!

Overigens is de chip in de Shelly de bekende ESP8266, waar je altijd software op kunt flashen die MQTT ondersteunt. Er is best veel verkrijgbaar (en als je wilt kun je ook gewoon zelf je meter bouwen met losse onderdelen).

Zelf gebruik ik voor mijn wasmachine een Sonoff POW R2, ook die heeft als basis de ESP8266. Die kan 3500W aan, ruim voldoende voor mijn wasmachine.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47
ik wil niet het topic kapen, maar ik zoek ook zoiets maar dan voor integratie met Domoticz.

Iemand bekend met een tussenstekker die dit kan ?

Console Guy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@The Gamblers Het klinkt misschien flauw, maar eigenlijk stel je dezelfde vraag als de TS. Domoticz snapt zigbee en z-wave stekkers en alle op ESP gebaseerde producten (d.m.v. MQTT of direct via HTTP).

Dus alle antwoorden die al gegeven zijn gelden ook voor Domoticz.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Gizz schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Ik gebruik zelf geen HA, maar aangezien je de Shelly's gewoon MQTT kunt laten praten zeg ik: ja!

Overigens is de chip in de Shelly de bekende ESP8266, waar je altijd software op kunt flashen die MQTT ondersteunt. Er is best veel verkrijgbaar (en als je wilt kun je ook gewoon zelf je meter bouwen met losse onderdelen).

Zelf gebruik ik voor mijn wasmachine een Sonoff POW R2, ook die heeft als basis de ESP8266. Die kan 3500W aan, ruim voldoende voor mijn wasmachine.
Ja die heb ik ook maar dan voor mijn buiten groep.
Makkelijk om alles te zien en stopcontacten in de voortuin uit te zetten.
Echter is dit geen kleine plug in stekker. Maar zou je zelf een kabel aan moeten maken of in de.meterkast tussen de wasmachine groep plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Getto schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:59:
@crimby Geen idee wat een Conbee stick is ;)

Alles producten van Shelly verbinden via Wi-Fi. Zo heb ik ze ook aan mijn HA gekoppeld.
Awesome! Dat klinkt echt heel goed. De conbee stick is om zigbee producten aan Home Assistant te koppelen zonder een extra hub van de fabrikant.
Gizz schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Via MQTT kan het dus sowieso en daar heb ik dan een conbee stick (deconz) voor nodig. Dat staat ook op de agenda maar als het gewoon via wifi kan dan is het helemaal makkelijk.
Zal ook eens naar de Sonoff kijken.

Ik zal veel doen met de schakelaars van de ikea (lekker goedkoop) maar de wat grotere apparaten zou ik wel willen monitoren (wasmachine, vriezer, tv apparatuur en werkplek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

crimby schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:40:
Via MQTT kan het dus sowieso en daar heb ik dan een conbee stick (deconz) voor nodig.
Nee, daar heb je geen conbee stick voor nodig. MQTT gaat in dit geval gewoon via je (wifi) netwerk. Voor Shelly, Sonoff en andere gelijkwaardige (ESP) producten heb je alleen wifi nodig en dat heb je hoogstwaarschijnlijk al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zoek ook van deze stekkers met Zigbee en overweeg deze te bestellen:

Xiaomi ZNCZ04LM
https://www.aliexpress.com/item/4000642884527.html

Maximum 2300W dus misschien niet geschikt voor een wasmachine.

[ Voor 18% gewijzigd door Erik1 op 23-01-2020 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51
Blitzwolf BW-SHP6, kosten rond 10-15 euro. Je moet ze wel even flashen.
Iemand ervaring met BlitzWolf BW-SHP2 i.c.m Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
Erik1 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 00:01:
Ik zoek ook van deze stekkers met Zigbee en overweeg deze te bestellen:

Xiaomi ZNCZ04LM
https://www.aliexpress.com/item/4000642884527.html

Maximum 2300W dus misschien niet geschikt voor een wasmachine.
Hoeveel Watt moet je minimaal hebben voor wasmachine/droger?
Ik vond zojuist namelijk dezelfde stekkers (ze zijn er nu eindelijk dus ook met EU plug) en wil het liefst zigbee ;)

[ Voor 13% gewijzigd door mitchdc op 24-01-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

crimby schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:39:
[...]
Thanks die lijst is zeer nuttig! Ik zie overigens niet dat die SP 120 ook het verbruik meet maar zal eens verder zoeken.
Ik kan bevestigen dat de Innr SP120 het verbruik wel degelijk doorgegeeft aan HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efpeka
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-07-2021
Al ik in Google home een slimme stekker uitschakel blijft hij via de google assistent gewoon werken.
Heb ik dan alleen de lichtrand uitgezet. En waar kan ik een goede uitleg krijgen over de werking en betekenis van de lichtrand. Is de funktie enkel stroomverbruik meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Efpeka Welke plug? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efpeka
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-07-2021
samrt socket 16A smart life 2.4 Ghz RGB LED Indicator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pomski
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-07 17:02

Weet iemand misschien of de Shelly Plug S werkelijk vermogen (U_eff * I_eff * cos(phi)) meet?

[ Voor 59% gewijzigd door pomski op 16-12-2020 16:01 . Reden: quote vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik lees steeds dat veel mensen het monitoren van de wasmachine met een smart plug doen. Maar wat zijn nou de (veilige) mogelijkheden als je wasmachine op een trekschakelaar zit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ione Van de trekschakelaar gaat bij mij eerst een kabel naar een waterdichte kabeldoos. Daarin zit bij mij een Sonoff POW R2 voor de meting. Van de kabeldoos gaat vervolgens de kabel naar de wasmachine.

Iets als een Shelly 1PM is een stuk kleiner dan de Sonoff die ik gebruik. Wellicht kun je die zelfs direct in de trekschakelaar verwerken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:55
Deze HS110 werkt prima samen met Homebridge voor Homekit (alleen geen out of the box energie meeting weergave), Domoticz en Home Assistant (In het verleden ooit getest). Daarnaast is er opensource monitor software:
TP-link Energy Monitor.

De enige opmerking die ik kan plaatsen is dat TP-Link vorig jaar een update heeft uitgebracht die de monitoring poort dicht zetten waardoor het onmogelijk zou zijn om data uit te lezen met HA of Domoticz. Dit zou te maken hebben met de software beveiliging. Inmiddels kon je een uitzondering aanvragen maar nu lijkt de update te worden terug gedraaid. Met 3 plugs heb ik er zelf geen last van gehad.

Zie plugs Energie meter, Thuis Bioscoop en Home Lab.

Homebridge & Homekit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSlooc6PXWaMWTSAx-Kzl6dLXDY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmdEzkoogYcSIOIErbVfry4t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yW_CBRxFRhbRNeYsWyoAohzZVcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xtjX8C4RvOlFhNlEzprIsPl.jpg?f=fotoalbum_tile

Domoticz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOIgfpqphsHpiTyXZzyzZJSxcgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBqI6IHMQG1SuiAhbD51tgT4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhKQTEuigE5gtmfdUbK5H-oLXEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVv4NHKp8jknWbg6FGCPddot.jpg?f=fotoalbum_tile

@The Gamblers

TP-link Energy Monitor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDlgUFSlpyVx5nLNpKwLl07T_x8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwXBnKQ0GEokM1kL6PH2iJkL.jpg?f=fotoalbum_large

Maximale belasting (W): 3.680W zou wasmachine proof moeten zijn.
Kost tussen de 20 en 30 euro, afhankelijk van de aanbieding.

pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker)

Connectie via wifi.

Het is geen zigbee, maar het voldoet aan jou eisen.

Edit:
Kom er nu achter dat het topic gekickt is :+

[ Voor 6% gewijzigd door MuVo op 19-01-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Williams123
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01 22:37

Ben totaal nieuw met dit soort dingen.
Deze relays connect je met een stopcontact zodat je daar dan een normale stekker in kan steken.
En zodra he het aan Home Assistant etc gekoppelt heb de stroom kan meten etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 19:09
Ik heb een oogje op een smartify slimme stekker deze wil ik gebruiken om de TV te laten uitschakelen 's avonds voor de kids.zodat het niet te laat wordt/ Ik heb een vraag, als ik hem middels mijn mobiel geprogrammeerd heb, kan de wifi dan uit zodat hij toch schakelt? de wifi gaat namelijk 's avonds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonnhirrim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-08 13:59
henry70 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:43:
Ik heb een oogje op een smartify slimme stekker deze wil ik gebruiken om de TV te laten uitschakelen 's avonds voor de kids.zodat het niet te laat wordt/ Ik heb een vraag, als ik hem middels mijn mobiel geprogrammeerd heb, kan de wifi dan uit zodat hij toch schakelt? de wifi gaat namelijk 's avonds uit.
Zo die is wel heel erg betaalbaar. Ik mag toch hopen dat ie het programma "uploadt" naar de stekker(s) en dat je niet vanaf je vakantieadres 4G aan moet hebben staan omdat je lampje anders niet vanzelf aan gaat. Maar heel duidelijk is het niet. Voor 18 euro weet je het :)

Overigens vind ik het persoonlijk een beetje eng dat dit device meteen van buitenaf benaderbaar is. Ik zou om die reden toch liever de Innr / Zigbee kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonnhirrim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-08 13:59
Zo jammer dat de Greenwave Powernode-6 niet meer verkrijgbaar is. Hoewel de energiemeting daarvan altijd een beetje schimmig was. Ik geloof niet dat daar al een alternatief voor is... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Die Smartify stekkers zien er goed uit, iemand deze al geprobeerd met HA?

Ben zelf nog op zoek naar een oplossing die werkt met HA en > 2500W piek kan doen en ook energieverbruik kan doen. De TP-Link opties hierboven leken goed te zijn maar producten zijn inmiddels lijken End-of-Life dus andere suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Flipmo2K In principe kun je elke stekker gebaseerd op Tuya gebruiken in combinatie met HA. Máár.. je bent dan wel afhankelijk van een clouddienst, wat natuurlijk ietwat overdreven is voor het delen van de data van je lokale stekker met je lokale home assistant. Een deel van de Tuya-stekkers valt nog steeds te flashen met Tasmota om dat te ondervangen, maar het wordt wel steeds lastiger omdat men steeds vaker chips gebruikt die geen ESP's zijn.

Wil je zeker zijn dat het gewoon blijft werken, pak dan gewoon een Shelly-tussenstekker. Of ga voor een Zigbee-stekker: die zijn in verbruik iets zuiniger, belasten je wifi-netwerk niet en doordat elke stekker een Zigbee repeater is werken ze makkelijker betrouwbaar op plekken waar wifi lastig kan zijn.

Stekkers op basis van wifi die niet te flashen zijn met eigen firmware zou ik geheel links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
@Gizz dank voor de info, had inderdaad al gelezen dat Tuya stekkers steeds lastiger worden om te flashen. Cloud is ook geen optie, dat is inderdaad overdreven voor een lokale setup.

Kon geen 16A stekkers vinden met Zigbee maar na het checken van m'n apparaten die ik wil monitoren kan ik ook wel af met een 2300W max, dus heb gekozen voor de Xiaomi Aqara stekkers. Shelly was een andere optie maar ben minder fan van Wi-Fi oplossingen tenzij 't niet anders gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Flipmo2K 16A en Zigbee is geen probleem hoor. De Blitzwolf-SHP13 is bijvoorbeeld een veelgebruikte stekker die 16A aan kan. Zo'n €15 op Aliexpress en perfect compatible met ZHA en Zigbee2MQTT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Top, weet ik dat voor de volgende keer!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:32
Weet iemand een smartplug die in een dubbele WCD niet meteen de andere contactdoos bezet? Op dit moment zijn die smartplugs zo groot dat in een dubbele WCD gedegradeerd wordt tot een enkele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@RonaldHeirbaut
blitzwolf bw-shp15
Fibaro wall plug

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2021 09:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
Of de Blitzwolf BW-SHP13, daar heb ik goede ervaring mee.

Home Assistant configuratie

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
Ik heb zojuist een Smartwares Connected Socket SH8-90901 besteld. Eigenlijk zocht ik gewoon een slimme tijdschakelaar voor een staande lamp, maar toen las ik dat deze met een HW-Link ook energieverbruik kon meten én kon schakelen tot 3500W, heb ik 'm besteld. Dan kan ik 'm ook gebruiken voor de elektrische radiator in de studeerkamer, als die van de winter weer nodig gaat zijn, en 'm niet vergeten uit te schakelen. Dat stel ik dan gewoon in in de app. Plus, dan weet ik ook een beetje wat zoiets me nou kost aan stroomverbruik :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cablepokerface
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-02 19:22
Mocht iemand nog geinteresseerd zijn (dit topic is vrij oud inmiddels), ik gebruik een tiental van deze stekkers:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002984938182.html

Die zijn firmware flashed met ESPHome en werken perfect voor alle gevraagd eisen van de originele poster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:04
@MuVo bedankt voor uitgebreide info over tp-link.
Ik heb meerdere plugs getest:
Switchbot
Sonoff S40
Tp-link EP25 (laatste versie van tp-link)

Beide switchbot en Sonoff S40 hadden helaas grote afwijkingen. Vooral bij lage belasting en bij lage PF, waren helemaal niet te vertrouwen.
Een voorbeld:
Dell laptop charger, PF 0.6, 1.6W (true rms)
Tp-link EP25 - 1.54W
Sonoff S40 - 9,68W
Switchbot - 0W

Ook bij andere metingen afwijkingen van tp-link waren minimaal.
Ik heb met 120V versie van de EP25 plug getest, werkt ook goed met 220V (via verloopstekker). Ook “Tp-link energy monitor” werkt prima op de local netwerk.
Ik vertrouw meer een grote bekende merk met echte CE, UL certificaat, het gaat over veiligheid.

[ Voor 8% gewijzigd door andru123 op 19-03-2023 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pekka91166
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-01 20:53
Ik gebruik deze Zigbee tussenstekkers, kosten minder dan 10 euro als je er wat meer besteld en zien en passen veel beter dan alle vierkante blokken. Zigbee is ook veel betrouwbaarder dan WIfi en ze breiden je Zgbee netwerk meteen uit waardoor de dekking ook steeds beter wordt.

https://aliexpress.com/item/1005003444957152.html

Na redelijk lang zoeken deze gevonden en inmiddels de nodige bij besteld. Ze passen perfect 2 naast elkaar op een dubbel stopkontakt EN kunnen tot 16A schakelen, dus meer dan voldoende voor een wasmachine etc.
Ik heb er hier in huis een stuk of 12 draaien i.c.m. een DeconZ-Zigbee stick in combinatie met HomeAssistant. Ze verbinden in 3 tellen met de DeconZ-stick, volledig lokaal, werken tadeloos, meten perfect de verbruikte energie etc.

Ik meet het verbruik van o.a. Espresseo apparaat, waterkoker, koelkast, vriezer, wasmachine en wasdroger,schakelen en meten verbruik van Keukenboiler, schakelen en verbruik meten van een tweetal electrische kacheltjes, meten verbruik HomeAssistant en NAS, Modem, TV-hoek etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 20-03-2023 14:01 . Reden: Linkje opgeruimd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabuca
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12-2024
Pekka91166 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:00:
Ik gebruik deze Zigbee tussenstekkers, kosten minder dan 10 euro als je er wat meer besteld en zien en passen veel beter dan alle vierkante blokken. Zigbee is ook veel betrouwbaarder dan WIfi en ze breiden je Zgbee netwerk meteen uit waardoor de dekking ook steeds beter wordt.

https://aliexpress.com/item/1005003444957152.html

Na redelijk lang zoeken deze gevonden en inmiddels de nodige bij besteld. Ze passen perfect 2 naast elkaar op een dubbel stopkontakt EN kunnen tot 16A schakelen, dus meer dan voldoende voor een wasmachine etc.
Ik heb er hier in huis een stuk of 12 draaien i.c.m. een DeconZ-Zigbee stick in combinatie met HomeAssistant. Ze verbinden in 3 tellen met de DeconZ-stick, volledig lokaal, werken tadeloos, meten perfect de verbruikte energie etc.

Ik meet het verbruik van o.a. Espresseo apparaat, waterkoker, koelkast, vriezer, wasmachine en wasdroger,schakelen en meten verbruik van Keukenboiler, schakelen en verbruik meten van een tweetal electrische kacheltjes, meten verbruik HomeAssistant en NAS, Modem, TV-hoek etc.
Voor de prijs en specs lijkt het me een mooie optie.

Hoe is jouw ervaring met nauwkeurigheid? Sommige plugs wijken nogal af, tot wel 100%.
Komt het een beetje overeen met de werkelijkheid (heb je bijv. kunnen vergelijken met een nauwkeurige of geijkte meter) of met de theorie wat de apparaten zouden moeten verbruiken (op basis van de specificaties)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 13:05
Ik heb zelf deze in gebruik:

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

werk prima icm HA (sonoff zigbee stick).

Reden dat ik deze heb gekozen was de compactheid van de stekker zelf.
gebruik hem bv in stopcontact schakelaar combi. Met andere tussenstekkers had ik het probleem dat dan schakelaar zelf niet meer bediend kon worden of dat tussenstekker tegen de schakelaar aan drukte.
Pagina: 1