Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:
  • 357.570 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb inmiddels een tweede update gedaan van de topicstart. Er zal nog meer informatie worden toegevoegd.

Als iemand nog een andere online test weet (misschien in een andere taal), stuur me dan even een persoonlijk berichtje. Het gaat hier in de eerste plaats om energiemeters voor huishoudelijk gebruik.

Als er iemand is met specifieke kennis over "draadloze" energiemeters zoals Plugwise, AVM Dect en daarover iets wilt schrijven, laat het dan even aan @Gwannoes of @mrmrmr weten. Persoonlijk gebruik ik dat soort meters niet o.a. vanwege het hoge eigenverbruik en omdat ik geen langdurige metingen nodig heb, dus ik heb er geen ervaring mee.

Er zijn natuurlijk ook andere energiemeters, zoals meters voor de DIN rail in de meterkast met of zonder MID goedkeuring, multimeters met of zonder tang en labapparatuur. Die typen zal ik ook noemen, maar ik ga er niet al te diep op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:37
Heb al tijden een Cresta RCE-1106 maar schijnbaar heeft hij nu het loodje gelegd. Had hem altijd tussen m'n server zitten, maar met stekker van verbruiker eruit gaf hij nog steeds 8W aan :?

Ding even van de stroom gehad, ander stopcontact geprobeerd. Geeft hij (zonder verbruiker) aan dat hij 199 volt meet (terwijl m'n multimeter netjes 230V zegt) en nog steeds 8W.

Wellicht seriecondensator slecht geworden omdat ik hem 24/7 aangesloten had.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In de nieuwste duitse c't 1/2020 zijn ""Acht Energiekosten-Messgeräte" voor thuisgebruik getest.
Naar aanleiding van de testresultaten heb ik het schakelbare! bluetooth stopcontact Voltcraft SEM6000 aangeschaft, ook om de resultaten en het gebruiksgemak met de AVM DECT!200 te vergelijken.
Met de recente prijsverlaging van gisteren, van € 36,- naar € 24,- is dit prijstechnisch nu een interessant product.

Positief: Kleine bouwvorm, meet tot 3680 W, LED-ring met powerindicatie (groen-geel-oranje-rood), zeer goede accuraatheid met diverse "loads", afwijking meestal <1%, allen met PC-netvoeding (20W) idle en suspend-to-ram (2W) uitschieters van -2% en -9%. @mrmrmr Eigenverbruik: aan = 0,8W, uit = 0,2 W
(Mijn DECT!200 blijven altijd onder de 1%, eigenverbruik: aan = 1,1 W, uit = 0,5 W)

Maar er zijn helaas ook enkele minpunten: De reikwijdte is met dank aan de verouderde Bluetooth 4.0 LowEnergy versie binnenshuis met ca. 5 m niet al te groot. Met veel geluk een muur of een verdieping. De app is niet up-to-date (o.a. vertaalfouten), beperkte schakelmogelijkheden (geen Google-kalender?, astronomisch?, geen groepsschakelingen?), het logging interval is met 1 uur te grof, de kWh-prijs kan alleen met hele centen veranderd worden (startwaarde is trouwens €2,00/kWh?? - waar komt dit tarief vandaan), de aan/uit-knop kan niet vergrendeld worden (kinderen), de getoonde precisie op het display klopt voor geen meter
Wattage 0,054W? - tiende watt geloof ik nog, maar dan?

Mijn conclusie:
Ik zou nu eerder op een opvolger met Bluetooth 5.x wachten. De reikwijdte is dan zeker 3-5 keer groter en de verbinding veel stabieler. Verder zou ik de app-makers aanraden connectiviteit in te bouwen (bijvoorbeeld mqtt, andere api's ondersteunen), dan kan je je oude smartfoon nog als domotica gateway gebruiken.

EDIT1: Helaas - een zwaarwegend minpunt: bij een van mijn twee Voltcraft SEM6000 was na een uitschakelen geen inschakelen meer mogelijk - niet via de knop en ook niet via de app (het apparaat was compleet off-line) - Pas na trekken meetstekker en weer inpluggen werkte het weer. Dit is ook door anderen geconstateerd.
Ik zou het apparaat niet meer aanbevelen.
EDIT2(30.12.2020): Door de meest recente update van 27 dec. 2020 is het gelukt een Voltcraft SEM6000 zo goed als te bricken.
"Versie na firmware update is 1.0 ipv 1.16? werksreset en herhaalde updates werken niet. Tariefinformatie wordt niet meer bewaard, energieregistratie werkt niet meer. Kortom zo goed als gebrickt door de defecte update."
Waarschuwing! Voorlopig niet meer op firmwareupdates checken!!
Edit3(10.01.2021): Een nieuwe update is beschikbaar, welke helaas bij mijn gebrickte meetstekker niet goed werkt. Tariefinfo, en registratie van energieverbruik doen het nog steeds niet. Retour voor omruilen dus.
Edit4(21.01.2021): Meetstekker weer terug, lijkt nu zoals gewenst te werken. Maar de firmware staat op versie 1.15, terwijl twee andere SEM 6000 op versie 1.16 staan. Er wordt geen nieuwe firmware aangeboden.
Edit5(26.01.2021):
Voor knutselaars: Met dank aan diverse github projecten is het mogelijk om de meetstekker in domoticaoplossingen te integreren. Voor info met links zie hier.
Edit6(17.03.2021):
Nieuwe app versie 4.11 + nieuwe firmware 1.17 - lijkt de goede kant op te gaan. Wat nog ontbreekt is een doorlopende stripchart over de laatste x minuten i.p.v. de nutteloze "speedometer" display.

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 17-03-2021 12:08 . Reden: updates app + firmware van 16.03.2021 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolriku
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:55
Ik heb recent zelf een meter gekocht, kwam die op het spoor door een youtuber die chinese powermeters ging kalibreren met deze (ook) chinese meter.

Deze heeft een ingebouwde klok, waarmee je tijdschakelingen kunt maken, ondersteund over temperature protection(zelf in te stellen) en over current protection(zelf in te stellen).
Tevens kun je ook de KWh kosten invoeren en dan rekent die automatisch de kosten.
Het bekijken van het historisch verbruik kan middels een totaal, totaal sinds laatste inplug en via dag/maand grafieken.
Hij toont ook de power factor

Edit:

Device heeft wel vrij hoog verbruik van 2 Watt gemiddeld, dus zeker niet de zuinigste maar wel handig om inzicht te krijgen in het verbruik over periodes.

https://nl.aliexpress.com/item/32695358611.html?spm=a2g0z.12010612.8148356.2.75fb319apC6wjU

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB11l0YKVXXXXcnXFXXq6xXFXXXw/205736036/HTB11l0YKVXXXXcnXFXXq6xXFXXXw.jpg?size=86284&height=665&width=750&hash=d999dce1cf011007b5c3b5bd8d8e322d

[ Voor 6% gewijzigd door coolriku op 02-01-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
hij toont ook de power factor, wel is waar alleen live, maar neemt dit wel mee in het meten van het verbruik.
Lijkt me ook nogal vanzelfsprekend, althans als je bedoelt dat het verbruik correct wordt weergegeven in kWh en niet slechts in kVAh. Want dat doet sommige goedkope prullaria. Maar dan kan die power factor ook niet worden getoond.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 02-01-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@coolriku

Hij verbruikt ~2W, maximaal 2,5W volgens de specificatie.

De geclaimde nauwkeurigheid is 0.5FS, dat wil zeggen dat het over het doel is over hele bereik maximaal 0.5% afwijking te hebben over de gehele schaal (Full Scale).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolriku
mrmrmr schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:40:
@coolriku

Hij verbruikt ~2W, maximaal 2,5W volgens de specificatie.
Bedankt voor het vermelden van het verbruik, was dit vergeten te vermelden.
mrmrmr schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:40:
@coolriku
De geclaimde nauwkeurigheid is 0.5FS, dat wil zeggen dat het over het doel is over hele bereik maximaal 0.5% afwijking te hebben over de gehele schaal (Full Scale).
Een nauwkeurigheid van .5% is toch netjes? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
coolriku schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:48:
[...]

Bedankt voor het vermelden van het verbruik, was dit vergeten te vermelden.

[...]

Een nauwkeurigheid van .5% is toch netjes? :?
Zonder meer netjes als het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad en veel nauwkeuriger kun je het in die prijsklasse ook niet verwachten, het is geen laboratorium instrument. Wel hebben die dingen vaak een drempelwaarde waar je boven moet zitten. Wat bovendien in dat verband van belang kan zijn is het onderscheidend vermogen, dat inherent is aan het aantal bits van het register van waaruit de meetwaarde wordt gepresenteerd. Als je rekent met ongeveer de 16A op een gewone groep, is het daarmee overeen komende vermogen 3680, naar boven afgeronde praktische waarde 4000W. Een meetwaarde register van slechts 1 byte is dan beslist niet geweldig, dat dient minstens 2 byte (16 bits) te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afgezien daarvan is een groot deel van het Ali-prijsverschil het volledig ontbreken van QA (of ze verkopen juist de QA afgekeurden). Ook hier geen enkel keurmerk, zelfs geen CE, laat staan een onafhankelijke en valide (kema, vde).
Voor hetzelfde geld heb je een HS110

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, en nog even terugkomend op die 0,5%. Op een meetbereik 4000W is dat een mogelijke meetfout van 20W. Op die waarde is dat acceptabel. Maar het is wel FS (full scale), wat betekent dat hij moet beschikken over een automatische omschakeling van het meetbereik. Volgens mij voorzien die iets duurdere meters van Voltcraft daarin. Geen idee hoe deze meter daarmee omgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 02-01-2020 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Nog een link naar een vergelijkende test van de PR10 met een Metrahit (zo te zien een Metrahit Energy).

Het geeft ook weer wat de eigenbelasting is onder bepaalde omstandigheden.
• Power consumption when idle with display on and output on: 2.2 watt
• Power consumption when idle with display off and output on: 1.6 watt
• Power consumption when idle with display on and output off: 1.1 watt
• Power consumption when idle with display off and output off: 0.5 watt
• The above makes the display use 0.6 watt and the relay 1.1 watt.
The PR10 need 0.1 watt before it will display any power and it need 5mA before it will display any current.
De reviewer geeft een gunstige nauwkeurigheid beoordeling:
Generally I am very impressed with how good it is at low power levels, this will often be a problem with energy meters.

The precision looks good.
Metrahit is een productnaam van Gossen MetraWatt uit Duitsland. Dergelijke meters zijn te koop zo rond 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Heeft iemand een mening of ervaring met onderstaande meter?

https://webshop.nedis.nl/...ifip120fwt#specifications

Ben zelf namelijk ook op zoek en kwam dit tegen, niet duur en te bedienen met een app. Kan alleen niet echte goede review vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrommel
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-01-2020
duimp schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:12:
Heeft iemand een mening of ervaring met onderstaande meter?

https://webshop.nedis.nl/...ifip120fwt#specifications

Ben zelf namelijk ook op zoek en kwam dit tegen, niet duur en te bedienen met een app. Kan alleen niet echte goede review vinden
De link werkt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Update van mijn Voltcraft SEM6000 meetstekker review: Helaas - zonder firmware update - geen aanbeveling meer.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:39
Jammer van die voltcraft SEM6000. 25 euro is een aantrekkelijke prijs. Hopelijk een firmware update in de toekomst of een nieuwe versie (zwave?)

Ben zelf net op zoek naar betaalbare smart plugs. Heb nog een Voltcraft 3000 logger om m'n home server in de gaten te houden maar zou graag automatisch willen uitlezen. AliExpress producten heb ik toch wel wat bedenkingen bij en een fibaro plug is met 45 euro eigenlijk 2x te duur.

Ik ga dit topic maar wat doornemen. Iemand evt een aanrader? Ik wil t draadloos kunnen uitlezen.

Update
De HS110 lijkt wel interessant. 24 euro op Bol.com en ook via python e.d. uit te lezen. Ik zie genoeg op github en op tweakers wat aanduidt dat je ermee kan doen wat je wilt. En ook wel accuraat. Denk dat dat m gaat worden. Hij is wat groot, maar dat is me de prijs wel waard.

Update 2
Ik heb m al binnen vandaag, en gelijk geprobeerd. Werkt echt lekker. Zoals iemand in een review al noemde, je kan idd gewoon puur vanuit Linux/console hem instellen (dat was wel even zoeken) en uitlezen. Verbruikt 2W, dat valt nog enigzins mee. Maar t uitlezen is heel snel, en ook zeer accuraat. Dus dat is een mooie combi met mijn Grafana/Influxdb setup. P1 meter electriciteit en gas lees ik al uit met een Raspberry Pi, en die leest nu ook mijn homeserver verbruik uit. Nice. Aanrader.

[ Voor 45% gewijzigd door - peter - op 27-01-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
ik heb nu een week de HS110 in gebruik en ben nog niet helemaal tevreden. had namelijk verwacht dat het bijhouden van energieverbruik iets uitgebreider zou zijn.
Ik kan namelijk alleen maar zien wat het gemiddelde is van de laatste 7 en 30 dagen.

Aangezien ik 2 airco's krijg zou ik dus graag willen zien wat het verbruik per dag is geweest.
Iemand nog tips welke slimme stekker ik dan zou moeten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
- peter - schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:13:
Jammer van die voltcraft SEM6000. 25 euro is een aantrekkelijke prijs. Hopelijk een firmware update in de toekomst of een nieuwe versie (zwave?)

Ben zelf net op zoek naar betaalbare smart plugs. Heb nog een Voltcraft 3000 logger om m'n home server in de gaten te houden maar zou graag automatisch willen uitlezen. AliExpress producten heb ik toch wel wat bedenkingen bij en een fibaro plug is met 45 euro eigenlijk 2x te duur.

Ik ga dit topic maar wat doornemen. Iemand evt een aanrader? Ik wil t draadloos kunnen uitlezen.

Update
De HS110 lijkt wel interessant. 24 euro op Bol.com en ook via python e.d. uit te lezen. Ik zie genoeg op github en op tweakers wat aanduidt dat je ermee kan doen wat je wilt. En ook wel accuraat. Denk dat dat m gaat worden. Hij is wat groot, maar dat is me de prijs wel waard.

Update 2
Ik heb m al binnen vandaag, en gelijk geprobeerd. Werkt echt lekker. Zoals iemand in een review al noemde, je kan idd gewoon puur vanuit Linux/console hem instellen (dat was wel even zoeken) en uitlezen. Verbruikt 2W, dat valt nog enigzins mee. Maar t uitlezen is heel snel, en ook zeer accuraat. Dus dat is een mooie combi met mijn Grafana/Influxdb setup. P1 meter electriciteit en gas lees ik al uit met een Raspberry Pi, en die leest nu ook mijn homeserver verbruik uit. Nice. Aanrader.
Ga er ook eens één bestellen dan, voor die prijs is het te doen. En inderdaad erg aantrekkelijk: met python uitlezen, in Influxdb stoppen en met Grafana er weer uithalen.
Hopelijk kan ik 'm wel gewoon binnen mijn netwerk houden, hij hoeft niet naar "huis" te bellen. Kun je zijn gateway apart instellen? Dan ben ik al blij.
@duimp als je een Raspberry Pi of een (andere) server continu hebt draaien kun je op die manier elke seconde meten en elk gemiddelde berekenen waar je blij van wordt...

[ Voor 4% gewijzigd door Wiley99 op 03-02-2020 20:35 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
@Wiley99 Ja, heb t nog niet gedaan, maar zag in de API wel dat je per device de gateway kan instellen of iets dergelijks, en dat is het adres waar die met de cloud mee connect. Dus die kan je op null zetten.

@duimp Als je een beetje houdt van tweaken en met Linux overweg kan, dan kan je idd de waardes van die HS110 elke seconde uitlezen en opslaan of verwerken. Ik meet met mijn Pi de p1 poort van mijn slimme meter en een HS110 voor mijn server. En dan krijg je met Grafana grafieken zoals onderstaande:
grafana p1-meter en HS110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
@Peter dat zou ik graag willen maar totaal geen ervaring met pi. Ik heb dus ook geen idee of dit iets voor mij is. Bestaan er ook plug en play raspberry pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
@duimp nee, als je daar geen ervaring mee hebt, dan kan ik t niet heel erg aanraden. Je moet het leuk vinden om Linux te leren en veel tijd erin te stoppen. Je kan er heel veel mee, maar het is wel 'ingewikkeld'.

Er zijn wel heel wat domotica platformen ook voor op de raspberry pi, domoticz ofzo, en die zijn makkelijker op te zetten en deels kant en klaar. Dat vereenvoudigt het uitlezen en grafieken tonen enzo. Maar vergt alsnog wel enige moeite. Maar ik heb er zelf weinig ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
HS110 gisteren binnen. Het is mij ook gelukt om hem zonder de Kasa app (maar met de python scripts van hier) te activeren. Ondanks dat ik de cloudserver op een onbekend adres heb gezet zag ik dat hij na het aanmelden op mijn netwerk toch nog een paar servers van TPlink probeerde te bereiken. Die worden nu in de PiHole afgevangen.
In Domoticz een schakelaartje gemaakt en hij werkt perfect. Straks nog even Influxen en dan gaan bedenken welk apparaat ik als eerste wil meten.

Jammer dat je hem geen statisch IP adres kan geven, zover ik nu kan zien, ik hou niet zo van DHCP reserveringen.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:34
Net de Brennenstuhl 231E eens uitgetest(m'n trouwe Voltcraft is zoek na verhuizing) maar ik denk dat Amazon me een defecte heeft gestuurd. Het ding gaf aan dat m'n wasmachine bij opwarmen 4300W gebruik wat al onmogelijk is, maar de digitale meter in de meterkast stond op dat moment op 2300W... Ga er maar van uit dat dit abnormaal is en een nieuwe bestellen.

Edit: vreemd genoeg meet ie de waterkoker wel correct. Beide geeft ie een power factor van 100 maar de wasmachine kan niet kloppen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pepperoni op 06-02-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een powerfactor van 100 bestaat helemaal niet, want deze is 1 of kleiner. Mogelijk staat op het display 1,00, hoewel die twee nullen achter de komma niet relevant zijn, want 1 is gewoon het maximum. Verder zou volgens meer dan één bericht hier de 231E helemaal in orde moeten zijn, in tegenstelling tot z'n voorganger de 230 die niet goed omging met de powerfactor en daardoor compleet idiote waarden vertoonde bij niet ohmse belastingen. Alleen bij verwarmingstoestellen e.d. presteerde hij goed, wat dan weer overeen komt met die waterkoker die je hier vermeldt.

Dat vermogen van 4300W is inderdaad abnormaal hoog, omdat dit op een gewone groep van 16A maar maximaal krap 3700W of correcter gezegd 3700VA zou moeten zijn. Maar wat is het fabricaat en land van herkomst van de wasmachine? En welke waarde vertelt de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Pepperoni schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:51:
Net de Brennenstuhl 231E eens uitgetest(m'n trouwe Voltcraft is zoek na verhuizing) maar ik denk dat Amazon me een defecte heeft gestuurd. Het ding gaf aan dat m'n wasmachine bij opwarmen 4300W gebruik wat al onmogelijk is, maar de digitale meter in de meterkast stond op dat moment op 2300W... Ga er maar van uit dat dit abnormaal is en een nieuwe bestellen.

Edit: vreemd genoeg meet ie de waterkoker wel correct. Beide geeft ie een power factor van 100 maar de wasmachine kan niet kloppen.
Ik heb er vorig jaar 3 gekocht daar, was leuke prijs, net geen 30 euro en gratis verzonden, ze doen hier inderdaad wat ze moeten doen dus of je leest iets verkeerd af ( scherm met cijfers is klein weliswaar) of hij is kaduk.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:34
klump4u schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:09:
[...]

Ik heb er vorig jaar 3 gekocht daar, was leuke prijs, net geen 30 euro en gratis verzonden, ze doen hier inderdaad wat ze moeten doen dus of je leest iets verkeerd af ( scherm met cijfers is klein weliswaar) of hij is kaduk.
Dan zal het idd een kapotte zijn. 't is zeker geen aflees fout, heb er zelfs een foto van genomen om aan Amazon te laten zien. Al deden die zoals gewoonlijk helemaal niet moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolriku
Zag dit voorbij komen, mogelijk interessant om te kijken:
https://nl.hardware.info/...en-energieverbruiksmeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Best interessant, maar (misschien zie ik het over het hoofd) ik zie de in het filmpje getoonde resultatenlijst niet terug. En ook niet een gedetailleerd meetverslag. En dat is in mijn ogen geen bijzaak. Ik ben namelijk nieuwsgierig of bepaalde zaken die tien jaar geleden nog heel actueel waren, zoals wel of niet true rms, m.a.w. of goedkope prullen die radicaal in de fout gingen bij vervormde stromen of simpel bij faseverschuiving nog steeds in de handel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 16:51
@Techneut Een uitgebreide test in geschreven vorm komt nog op de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jammer dat ze alleen maar 'ouderwetse' apparaten hebben getest. Een tussenstekker met lcd-schermpje was 10 tot 15 jaar geleden de enige logische optie om energie te meten, maar we kunnen toch stellen dat tegenwoordig domotica vrij normaal is (het ligt bij de Ikea, Hornbach, Action..). Waarom dan alleen deze 'one-trick pony's' testen en niet tussenstekkers die ook gewoon kunnen schakelen op afstand?

Ik ben juist benieuwd naar de nauwkeurigheid van de Shelly's, Sonoffs (ik heb een POW2 aan mijn wasmachine hangen) en dergelijke.

Sinds een week heb ik zes Blitzwolf SHP6 stekkers in huis die kunnen schakelen, meten, data pushen naar een database en ze zijn te kalibreren. En dat voor een tientje per stuk. Dat is toch veel interessanter om eens goed door te meten voor een review dan een lompe stekker met LCD-scherm en een design uit 1997 voor €30? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 16:51
Eens met @Gizz
Ik ben zelf ook op zoek naar een moderne (dus via, USB, Ethernet, WiFi o.i.d. uit te lezen) energiemeter die met name in het lagere verbruik (een paar Watt) erg nauwkeurig is en ook het gemiddelde en totaal gebruik per tijdsperiode van bijvoorbeeld een uur, een dag een week kan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand toevallig een aanrader voor een Domoticz compatible (WiFi?) meter?
Ben niet zo’n ster met programmeren namelijk, dus zou mooi zijn als het sort of plug and play is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Laatst online: 11-05 13:36
Hey, wegens de invoering van digitale meter en capaciteitstarief in België zoek ik een degelijke systeem meter.
Ik begrijp dat er 3 soorten zijn:
- via P1 poort van de digitale meter: dat is nog niet aan de orde natuurlijk
- via pulsen van de draaischijf: die kan ik dan niet meer gebruiken als de digitale meter is geïnstalleerd
- via klem rond de stroomkabel: die lijkt me dus zowel nu als met digitale meter interessant.

Ik heb een dikke kabel die van de meter naar de kast loopt, daar zou ik dus rond kunnen klemmen.
Kan dat echter wel rond alle kabels tegelijk, of moet dat rond iedere kabel apart?
Ik heb geen speciale installatie thuis.

Als dat kan, welke meter is dan aan te raden?
Welke draaischijfmeter is anders aan te raden?

Beide liefst zonder abonnementen, gewoon dat ik het zelf kan uitlezen via Wifi of zo.
Ik heb geen stopcontact aan de meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Chris_147 Mag je in Belgie zelf een elektriciteitmeter voor afrekeningen uitkiezen?

In Nederland krijg je er een van de netbeheerder in de meterkast, die is geen eigendom, maar je betaalt er wel voor.

Meters met klemmen zijn meestal tijdelijke metingen. Ze zijn vaak lang niet zo nauwkeurig als vast aangesloten meters.

Nieuwe draaischijfmeters van enige kwaliteit zijn zeldzaam tegenwoordig.

Er zijn wel veel digitale meters van allerlei pluimage, met of zonder MID EU certifcatie. Meters met MID certicatie mogen worden gebruikt voor het opmaken van rekeningen. De meeste van die meters passen in een meterkast op een DIN rail en je kunt via ethernet, M-Bus, Modbus (RS485), etc. communiceren. WiFi komt minder voor. Aan te raden is een shunt meter, vanwege de nauwkeurigheid van het meten van de imperfecte sinus. Ze zijn er in 1-fase of 3-fase varianten.

De grotere "slimme meters" zijn meestal wel goedkoper omdat die in massa worden geproduceerd, maar daar heb je vaak wel abonnementen voor nodig. Zo slim zijn ze dus niet en privacy valt denk ik ook niet waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Laatst online: 11-05 13:36
Neen, mag je niet kiezen. Is momenteel zo'n Ferranti draaischijf en gaat vervangen worden door een digitale.
Ik zoek zo'n teller om de streepjes op de draaischijf te tellen, klem op de kabel, of iets in mijn kast. In dat laatste geval moet ik wel investeren, want mijn zekeringkast zit vol.
Dus liefst zo'n klem op de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een Youless kan volgens mij zowel de streepjes op de Ferraris als de knippers van de led van een digitale meter meten. Is dat wat?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:21
Ik heb sindskort een "slimme" meter met een p1 uitgang en nu wil ik graag de levering en teruglevering gaan monitoren. Echter loop ik tegen wat potentiële problemen aan.

De situatie
De meterkast is er een van de oudere generatie met stoppen ipv schakelaars:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G99hj0PEVB6O4PWR9x-SgKibeRk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lv0QfKpLgSceDvHDa3ZcxMo1.jpg?f=fotoalbum_medium

Op de zolder hangt een 1-fase omvormer waar 12 zonnepanelen op zijn aangesloten, deze zit (vanzelfsprekend) op een eigen groep. Deze omvormer zit op het thuisnetwerk aangesloten en upload de data naar de website van de fabrikant. De weergave hiervan is beperkt.

Op de kleine zolder boven de garage hangen 3 micro-omvormers met elk 1 zonnepaneel, deze zitten op een gedeelde groep aangesloten (dus met verlichting/stopcontacten elders in huis).

Wat ik wil
Ik wil nu een volledig beeld krijgen van levering en teruglevering en dit (automatisch) bij houden in statistieken/tabellen/grafieken, zodat ik ook op langere termijn kan blijven vergelijken. Ik heb nu een redelijk beeld van de teruglevering, maar ik kan dus enkel de 12 panelen op de grote omvormer monitoren. De andere 3 met elk een micro-omvormer heb ik geen beeld van.

Wat ik gevonden heb
Ik kwam via de pricewatch en energieverbruikers.nl de Cedel Cemm Basic tegen. Dit lijkt mij een mooie oplossing met een duidelijke en uitgebreide interface. Ik kan dan 2 1-fase kwh-uur meters er aan koppelen, zodat ik de teruglevering van alle zonnepanelen mee kan nemen in het overzicht.

Mijn vragen
De 1-fase kwh meter voor de grote omvormer kan ik waarschijnlijk zonder problemen aan de kunststof DIN-rail hangen in de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBliHZNcznknUTqDXpGqVDPGe30=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv0Wp3PyT4z2IIM7MlFUDmOn.jpg?f=fotoalbum_medium

Echter voor de 3 losse panelen op de gedeelde groep gaat dat een verkeerd beeld geven. Daar wil ik de meter vóór de overige apparaten hebben zitten, zodat alleen de panelen gemeten worden en niet ook die lamp of koffiezetapparaat die aangaat. Mag je zo'n 1-fase kwh meter buiten de meterkast aansluiten?

Het tweede probleem is dat ik dan geen verbinding kan maken met de Cedel Cemm, tenzij ik een 25 meter lange s0 kabel ga trekken. Ik zie wel dat er s0 verlengers bestaan, waarbij het signaal via een UTP kabel verloopt, maar ook die ligt niet op dat traject en de bestaande buis heeft geen ruimte meer. Kan ik zo'n signaal ipv via een utp kabel ook via wifi of een powerline adapter laten verlopen?

Of zijn er opties die beter passen in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
Is het niet gewoon mogelijk om via de P1 levering en teruglevering te meten? Dan krijg je denk ik wel alleen de teruglevering die overschot is, en niet wat je totaal genereert met je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
- peter - schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:03:
Is het niet gewoon mogelijk om via de P1 levering en teruglevering te meten? Dan krijg je denk ik wel alleen de teruglevering die overschot is, en niet wat je totaal genereert met je zonnepanelen.
Precies en dat is niet wat ik wil. Ik wil inzicht hebben in actueel verbruik waarbij de opwekking van de panelen dus wordt verrekend met wat de slimme meter registreert. Ik wil naast 1800w opwek ook zien dat er 200w verbruikt wordt ipv enkel 1600w teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:15

rvk

LA-384 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:01:
Mag je zo'n 1-fase kwh meter buiten de meterkast aansluiten?
Ja hoor. Je mag een kwh meter prima buiten je meterkast hangen. Het is natuurlijk wel zaak om het een en ander netjes af te werken. Maar daar waar je de omvormer(s) van de garage op de gedeelde groep aansluit kun je dus gewoon een kwh meter plaatsen.

25 meter voor modbus-kabel zou geen probleem mogen zijn. Of s0/pulse dat ook kan weet ik niet. Als je voor modbus kiest hoeft de kabel ook niet dik te zijn. Maar je kunt het modbus signaal ook via wifi verzenden (zijn kastjes voor). Maar ik zou dan dus modbus verkiezen boven pulse.

Bij modbus worden ook de daadwerkelijke totaaltelling en current power verzonden. Bij pulse is dat niet. Als je logging of wifi een dagje plat ligt blijft de kwh meter met modbus een accurater beeld geven.

[ Voor 7% gewijzigd door rvk op 14-11-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@rvk Thanks, ik zag idd ook versies met modbus staan, maar dacht dat dat voor een ander systeem zou zijn. Ik ga er wat meer over lezen om te zien of dat een optie is, maar het klinkt als een degelijker signaal.

De dikte van de kabel is niet het grote probleem denk ik, in de buis past geen trekveer meer. Alternatief is dan een bestaande kabel eruit trekken en opnieuw weer doorheen trekken, maar dan mèt de extra s0/modbus kabel. Veel werk wanneer het ook draadloos zou kunnen.

[ Voor 39% gewijzigd door LA-384 op 14-11-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Ja. Bij mij is vorige maand zonnepanelen geplaatst die de verhuurder. Maar ze wilde niet meer dan alleen een domme totaalmeter eraan hangen. Ook wilde ze geen ecu-r monitoring-kastje van €189 plaatsen. Dus ik heb via aliexpress een sdm120M besteld voor in de meterkast. Die kan pulse maar ook modbus aan. En aangezien ik toch al een raspberry pi in de meterkast had liggen, kon ik met een kleine rs485->converter het modbus signaal uitlezen. Die geeft nu totaal opbrengst en current power van de zonnepanelen door. Ik log zelf naar een influx database voor grafana en stuur het ook door het pvoutput.org.

De sdm120M kostte mij €20 en €2 voor de rs485->usb converter (de raspberry pi had ik al). Maar de sdm120m zijn hier in Nederland een heel stuk duurder. Nadeel van aliexpress was alleen dat het ruim een maand duurde voordat ik dat ding had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

LA-384 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:39:
ik zag idd ook versies met modbus staan, maar dacht dat dat voor een ander systeem zou zijn. Ik ga er wat meer over lezen om te zien of dat een optie is, maar het klinkt als een degelijker signaal.
Zou best kunnen zijn dat de CEMM basic alleen pulse aankan. De CEMM plus kan volgens mij wel modbus aan.

Maar ik vind de prijs van beide sowieso erg hoog vergeleken met zelf doen. Maar je moet dat dan wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

Veel info hier!

Ik zoek een 'slimme stekker' waarmee ik het verbruik van onze elektrische boiler kan meten en regelen.
Aan / Uit via een schema

Liefst compatible met domoticz om over de lange termijn beter inzicht te krijgen.
(Of Hue of homekit...dat maakt niet uit)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ermo Er zijn tientallen / honderden producten die aan je eisen voldoen, dus in principe zou het je moeten lukken om zo'n stekker te vinden ;) Waarbij ik wel aanneem dat de boiler gewoon op een WCD aangesloten mag worden en dus maximaal 16A vermogen trekt.

Compatibel met hue betekent dat je alleen naar zigbee-stekkers kunt kijken. Maar je noemt ook compatibel met Domoticz: dat is niet een specifiek protocol en hangt ook af van wat je aan hardware gekoppeld hebt aan Domoticz. Producten via wifi (zoals bijvoorbeeld een Shelly) zullen sowieso werken (ik neem aan dat je wifi thuis hebt), maar z-wave stekkers gaan natuurlijk alleen werken als je een z-wave stick in combinatie met Domoticz gebruikt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Gizz schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:07:
@Ermo Er zijn tientallen / honderden producten die aan je eisen voldoen, dus in principe zou het je moeten lukken om zo'n stekker te vinden ;) Waarbij ik wel aanneem dat de boiler gewoon op een WCD aangesloten mag worden en dus maximaal 16A vermogen trekt.
dank voor je antwoord, maar daar zit het dus wel. Hij is via wcd aangesloten en een stekker vinden die én hoog vermogen aankan én uitgelezen kan worden vind ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ermo De Shelly die ik noemde voldoet dan toch prima aan je eisen?

Je kunt ook nog wat verder kijken dan alleen tussenstekkers. Met een Shelly 1PM maak je de WCD schakelbaar en meetbaar. Of je plaatst iets in het snoer, zoals een Sonoff POW R2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Gizz schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:08:
@Ermo De Shelly die ik noemde voldoet dan toch prima aan je eisen?

Je kunt ook nog wat verder kijken dan alleen tussenstekkers. Met een Shelly 1PM maak je de WCD schakelbaar en meetbaar. Of je plaatst iets in het snoer, zoals een Sonoff POW R2.
Indredaad, die Shelly is erg interessant. Is er ook een mogelijkheid om die Shelly 1PM te gebruiken tussen het stopcontact en een verlengsnoer? In een behuizing of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ermo Daar heeft Shelly dit bakje voor. Mocht je een 3d-printer hebben of iemand kennen met een 3d-printer, dan zijn er online ook veel modellen te vinden voor bakjes waar de Shelly 1(PM) in past.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 09-12-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Ermo Iets meer eigen inzet is wel gewenst hier. Je dropt je vraag hier nu, maar wat heb je zelf al gevonden, waarom voldoet dat niet aan je eisen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

ThinkPadd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:00:
[mbr]@Ermo Iets meer eigen inzet is wel gewenst hier. Je dropt je vraag hier nu, maar wat heb je zelf al gevonden, waarom voldoet dat niet aan je eisen etc etc.[/mbr]
ok, zal daar de volgende keer op letten. O-) nu wat ik tot nu toe gevonden waren slimme stekkers waar je de power consumptie niet met kon uitlezen. En aangezien het een boiler is leek me 2500 watt niet voldoende. Naast de Shelly oplossing die ik inmiddels in bestelling heb staan heb ik ook de Blitzwolf BW-SHp6 besteld. Deze voldoet ook maar is (volgens mij) weer niet aan Domoticz te koppelen. Dus dan zit je weer met een aparte app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ermo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:22:
Naast de Shelly oplossing die ik inmiddels in bestelling heb staan heb ik ook de Blitzwolf BW-SHp6 besteld. Deze voldoet ook maar is (volgens mij) weer niet aan Domoticz te koppelen. Dus dan zit je weer met een aparte app.
Je kan deze uit elkaar halen en vervolgens Tasmota flashen, dan zijn ze wel aan Domoticz te koppelen. Persoonlijk zou dat niet mijn voorkeur hebben.

Optie 2 is dat je de order annuleert en dezelfde besteld, maar dan met Zigbee ondersteuning en die is met Zigbee2mqtt of Conbee te koppelen aan domoticz. Dat zijn de BlitzWolf® BW-SHP13.

Optie 3 is dat je Shelly Plug besteld, kan ook overweg met hoge vermogens en out of the box te koppelen met Domoticz, zoals @Gizz ook al aangaf.

Zelf heb ik van alle drie de opties iets liggen of is er nog wat onderweg. Ik heb Tuya wifi dingen die alleen geflasht kunnen worden door ze uit elkaar te halen, nooit aangedurfd. Verder heb ik de Shelly Plug S aan de wasmachine hangen en zijn er 3 van die Blitzwolf dingen onderweg.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 09-12-2020 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rens-br schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:38:
[...]

Je kan deze uit elkaar halen en vervolgens Tasmota flashen, dan zijn ze wel aan Domoticz te koppelen.
Met Tuya convert hoef je niets uit elkaar te halen en flash je via wifi nieuwe firmware. Ik heb zelf een tiental Blitzwolf bw-shp2 en bw-shp6 stekkers zo aan de lopende band geflasht toen mijn Aliexpress pakketje binnen kwam. Kost zo'n 2 minuten per stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

rens-br schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:38:
[...]

Je kan deze uit elkaar halen en vervolgens Tasmota flashen, dan zijn ze wel aan Domoticz te koppelen. Persoonlijk zou dat niet mijn voorkeur hebben.

Optie 2 is dat je de order annuleert en dezelfde besteld, maar dan met Zigbee ondersteuning en die is met Zigbee2mqtt of Conbee te koppelen aan domoticz. Dat zijn de BlitzWolf® BW-SHP13.

Optie 3 is dat je Shelly Plug besteld, kan ook overweg met hoge vermogens en out of the box te koppelen met Domoticz, zoals @Gizz ook al aangaf.

Zelf heb ik van alle drie de opties iets liggen of is er nog wat onderweg. Ik heb Tuya wifi dingen die alleen geflasht kunnen worden door ze uit elkaar te halen, nooit aangedurfd. Verder heb ik de Shelly Plug S aan de wasmachine hangen en zijn er 3 van die Blitzwolf dingen onderweg.
Dat flashen gaat me nu nog ff wat te ver, ik ga zeker die BW-SHP13 Zigbee bestellen. Ik heb net vandaag de SHP6 bij de boiler aangesloten. App werkt prima (gebruik smart home ipv de Blitzwolf app). Gekoppeld aan Google Home en op die manier een tijdschema ingesteld voor de boiler. Ik heb nog geen andere manier gevonden.

Mooier zou zijn via de Homekit van Apple en de opdrachten module op iOs. Maar eens kijken of dat met de SHP13 wel lukt. Zijn allemaal kleine bedragen dus een beetje experimenteren kan geen kwaad. Mijn gevoel zegt me dat de Shelly collectie wel heel veel functionaliteit voor weinig geld biedt. Zal met de huidige drukte wel even duren voor die binnen zijn. Welk doel heeft de Plug-s aan je wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Gizz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:42:
[...]

Met Tuya convert hoef je niets uit elkaar te halen en flash je via wifi nieuwe firmware. Ik heb zelf een tiental Blitzwolf bw-shp2 en bw-shp6 stekkers zo aan de lopende band geflasht toen mijn Aliexpress pakketje binnen kwam. Kost zo'n 2 minuten per stekker.
AH werkt dat nog bij die BlitzWolf dingen? Dat is mooi! Had begrepen dat er inmiddels nieuwe firmware en devices waren uitgekomen, waarbij het niet meer mogelijk was.

Binnenkort eens kijken of ik mijn wifi dingen toch kan flashen. Zo stom als ik was heb ik die al wel een keer een OTA update gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Ermo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:48:
[...]

Welk doel heeft de Plug-s aan je wasmachine?
Wasmachine staat op zolder en we horen niet als die klaar is. Domoticz houdt het stroomverbruik bij en stuurt een notificatie wanneer dat onder een bepaald niveau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rens-br schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:51:
[...]

AH werkt dat nog bij die BlitzWolf dingen? Dat is mooi! Had begrepen dat er inmiddels nieuwe firmware en devices waren uitgekomen, waarbij het niet meer mogelijk was.
Ik heb de stekkers eind mei besteld en bij binnenkomst meteen geflasht. Eerlijk gezegd weet ik niet of ze nu met andere firmware geleverd worden :)

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Ermo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:48:

Mooier zou zijn via de Homekit van Apple en de opdrachten module op iOs. Maar eens kijken of dat met de SHP13 wel lukt.
Wat voor Zigbee controller heb je of ga je gebruiken?
Mijn gevoel zegt me dat de Shelly collectie wel heel veel functionaliteit voor weinig geld biedt.
Heb achter elke schakelaar een Shelly zitten hier, dus heb ik er inmiddels ruim 25 in gebruik. Bevalt erg goed!
Gizz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:56:
Ik heb de stekkers eind mei besteld en bij binnenkomst meteen geflasht. Eerlijk gezegd weet ik niet of ze nu met andere firmware geleverd worden :)
Bedoelde ook niet specifiek die Blitzwolf stekkers, maar weet dat bijvoorbeeld de Action inmiddels een geüpdatet versie heeft die niet meer OTA te flashen is. Zelf heb ik in juli 2019 drie keer de TECKIN SP22 gekocht, maar daar was ik zo stom om die meteen een update te geven via de bijgeleverde app, daarna heb ik de bovenstaande methode nog geprobeerd, maar was het niet gelukt. Wellicht binnenkort nog eens proberen.

[ Voor 40% gewijzigd door rens-br op 10-12-2020 08:21 ]

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

[quote]rens-br schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:11:
[...]
Wat voor Zigbee controller heb je of ga je gebruiken?
[...]

uhm.....ik gebruik domoticz icm Hue, homekit, Google Home en Smart Life.
Van daaruit kan ik nu eigenlijk alles bedienen....

Maar uit jouw vraag begrijp ik dat ik een zigbee controller nodig heb :-) Daar moet ik dan eens ff induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Ermo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:51:
uhm.....ik gebruik domoticz icm Hue, homekit, Google Home en Smart Life.
Van daaruit kan ik nu eigenlijk alles bedienen....

Maar uit jouw vraag begrijp ik dat ik een zigbee controller nodig heb :-) Daar moet ik dan eens ff induiken.
Hue is al een Zigbee controller, dus je zou even moeten kijken of de BlitzWolf® BW-SHP13 daar ook mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Barfly
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-01 11:28

The Barfly

I'm a believer

Heb de Voltcraft Sem6000, helaas maakt de app op mijn mobiel (oneplus 7t) en die van mijn zoon (samsung a50) geen contact ermee. (de app ziet hem niet...)
Als ik via bluetooth zelf kijk ziet hij hem in de apparaatlijst, maar verbinden met 0000 geeft een error.
Als ik via mijn pc (met een simple usb bluetooth stickje) verbinding maakt dan is het geen probleem.
Iemand tips ?

If there is life out there in space, why don't we hear them laugh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Update van mijn review van de Voltcraft SEM 6000, deze keer blijkbaar een defecte update van 27 december 2020.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 30-12-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
@dunklefaser @Jeroen.br
Dunklefaser na het lezen van je review over de Voltcraft 6000. Welk zou jij mij en Jeroen.br aanraden? Ik kom van Voltcraft 3000 af wat mij goed bevalt overigens.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-03 23:43
Ik heb de volgende use case,

ik heb stekkerdoos met mijn PC, Schermen en telefoon lader, redelijk zwaar gebruik PC 850w PSU en RTX3070, de works, ik will deze graag bijhouden en kijken wat de elektrische kosten van mijn PC setup, uiteindelijk besloten om dit ook te doen op meerdere stekkerdozen in het huis (tussen de 3 en 6 stekker dozen), wat zoek ik?

Stopcontact meters die centraal kunnen afgelezen worden (via liefst PC of dan Telefoon) real time en redelijk accuraat, met veel parameters die worden vertoond en eventueel kosten kunnen berekenen via tarief invoer, en ook data maandelijks of jaarlijks kan bijhouden dat het ook exporteerbaar is. En eventueel uitbreiding met meerdere meters in de toekomst.
Remote controle (aan/uit, timers) is niet mijn doelstelling, maar als het er is vindt ik het leuk.
Online en buiten het huis toegang tot dit informatie, is helemaal niet nodig, gewoon toegang als ik thuis achter de PC zit of lokale wifi netwerk op mijn telefoon is meer dan genoeg, ik wil liever niet zorgen maken over verbindingen buiten de lokale netwerk.

Wat heb ik zelf tot beschikking?

Ik durf het wel om mijn Raspberry Pi 4 om te bouwen naar een sort van hub, en zal de benodigde toevoegen hier bij doen indien nodig, maar dit doe ik alleen als het duidelijke toegevoegde waarde heeft op mijn wensen, zo niet zoek ik liever een plug en play (relatief, kan heus wel wat set-up en opties hebben) product zoals de Blitzwolf, of Shelly of de TP link HS110. Flashen is ook een optie voor mij, eventueel om mijn doelstelling beter te halen, midst het minder stabiel is en of meer problemen op levert in langdurig gebruik.

De vraag bij deze plug'n'play producten is wat het beste aansluit tot mijn wensen en kwalitatief het beste is en makkelijkst mee te werken is. uiteindelijke budget is max. 30 tot 40 euro per stopcontact en eventueel 60 euro in eventueel accessoires om het werkend te krijgen

Een kort antwoord mag, maar hoor ik graag waarom deze keuze of product over de andere. Als het een ingewikkelde set-up is dan hoop ik in ieder geval in juist richting gewezen door de slimme mede-tweakers, en ik zal het vanaf daar uitpluizen

Ik dank jullie bij voorbaat en dank voor het mee denken.

Merreck

[ Voor 18% gewijzigd door Merreck op 15-01-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nog een update voor mijn review van de Voltcraft SEM 6000: Het expect script van Heckie - github kan ingezet worden om bijvoorbeeld via een rpi als bridge de Voltcraft stekkers over WLAN of LAN op grotere afstand te gebruiken. Ik kan de stekkers nu ook via een vpn-verbinding over het Internet aansturen en uitlezen. Er is ook een passend mqtt tool om vervolgens topics te publishen (heb ik niet in gebruik).
Voorbeeld
pi@hassbian:~/voltcraft-sem-6000 $ ./sem-6000.exp kacheltje --measure header --measure
Timestamp            Power   Volt (V) Ampere (A) Watt (W)   Frequency (Hz)  Power factor
2021-01-22 23:15:04     1       228     3.269   739.041        50            0.99
2021-01-22 23:15:05     1       228     3.269   739.041        50            0.99
2021-01-22 23:15:06     1       229     3.272   740.176        50            0.99
2021-01-22 23:15:06     1       229     3.271   739.753        50            0.99
2021-01-22 23:15:07     1       228     3.270   739.439        50            0.99
2021-01-22 23:15:08     1       229     3.272   740.095        50            0.99
2021-01-22 23:15:08     1       229     3.271   739.991        50            0.99
2021-01-22 23:15:09     1       229     3.270   739.559        50            0.99
2021-01-22 23:15:10     1       229     3.272   740.254        50            0.99
2021-01-22 23:15:10     1       229     3.272   740.183        50            0.99

P.S.: Er is ook een python3 library met voorbeeld code op github te vinden.
YMMV

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 26-01-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Laatst online: 11-05 10:29
Ik kopier mijn ervaring met de TP-Link HS110 uit een ander topic:
MuVo schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Deze HS110 werkt prima samen met Homebridge voor Homekit (alleen geen out of the box energie meeting weergave), Domoticz en Home Assistant (In het verleden ooit getest). Daarnaast is er opensource monitor software:
TP-link Energy Monitor.

De enige opmerking die ik kan plaatsen is dat TP-Link vorig jaar een update heeft uitgebracht die de monitoring poort dicht zetten waardoor het onmogelijk zou zijn om data uit te lezen met HA of Domoticz. Dit zou te maken hebben met de software beveiliging. Inmiddels kon je een uitzondering aanvragen maar nu lijkt de update te worden terug gedraaid. Met 3 plugs heb ik er zelf geen last van gehad.

Zie plugs Energie meter, Thuis Bioscoop en Home Lab.

Homebridge & Homekit:
[Afbeelding][Afbeelding]

Domoticz:
[Afbeelding][Afbeelding]

@The Gamblers

TP-link Energy Monitor:
[Afbeelding]

Maximale belasting (W): 3.680W zou wasmachine proof moeten zijn.
Kost tussen de 20 en 30 euro, afhankelijk van de aanbieding.

pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker)

Connectie via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
Kan de HS110 ook van harte aanbevelen. Heb er 2 draaien en een rpi die m uitleest. Al heb ik daar als developer wel zelf wat voor geschreven. Ervaring met kant en klare oplossingen heb ik helaas niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:42
@Anoniem: 337936 en of @MuVo
Hebben jullie toevallig ook ervaring met de combinatie Node Red en een HS110?
Ik overweeg om een of twee HS 110's te kopen, maar ik twijfel na het lezen van het bericht over de firmware update. Het zou jammer zijn als ik deze stekkers nu aanschaf en dat straks de combi Node Red en de HS110's niet werkt.
Ik had op Youtube overigens ook dit filmpje gevonden: https://www.youtube.com/w...vCM8g&ab_channel=Fabsenet
Hier leek het destijds wel te werken alleen die firmware update bestond toen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Laatst online: 11-05 10:29
Claes Maarten schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:51:
@Anoniem: 337936 en of @MuVo
Hebben jullie toevallig ook ervaring met de combinatie Node Red en een HS110?
Ik overweeg om een of twee HS 110's te kopen, maar ik twijfel na het lezen van het bericht over de firmware update. Het zou jammer zijn als ik deze stekkers nu aanschaf en dat straks de combi Node Red en de HS110's niet werkt.
Ik had op Youtube overigens ook dit filmpje gevonden: https://www.youtube.com/w...vCM8g&ab_channel=Fabsenet
Hier leek het destijds wel te werken alleen die firmware update bestond toen nog niet.
Ik heb geen ervaring met node red. Heb wel ergens gelezen dat ze de update terug hebben getrokken of gaan terug trekken. Van een gebruiker. Hier alles nog online maar je kan niks zeggen wat TP in de toekomst doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 11:59
Ben opzoek naar een energiemeter plug, waarmee je zonder hub en Cloud vanaf je telefoon de statistieken kan zien. Heb al verschillende stekkers gezien, maar dit is via Hub of Cloud. Via Wifi is voor mij voldoende.

In dit topic kon ik ook niet zo vinden van hoe en wat.

De volgende stekkers ben ik tegen gekomen maar voldoet niet ( volgens mij ) aan mijn wensen.

Smartify ( Cloud? )
Belife ( Cloud? )
Fibaro stekker ( Hub? )
Iqonic ( Cloud? )

Kan zijn dat ik er helemaal overheen kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De plugs van Shelly kunnen dit standaard. Shelly Plug en Shelly Plug S.

Verder kan dit met elke stekker waar het je lukt om Tasmota als firmware op te flashen: https://templates.blakadder.com/plug.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Gizz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:10:
De plugs van Shelly kunnen dit standaard. Shelly Plug en Shelly Plug S.

Verder kan dit met elke stekker waar het je lukt om Tasmota als firmware op te flashen: https://templates.blakadder.com/plug.html
Hierbij heb je toch ook een account nodig die je aan moet maken in de shelly app?

[ Voor 196% gewijzigd door Dracula op 11-10-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:39

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb een Brennenstuhl PM230 die gek doet. Als ik het apparaat in het stopcontact doe, gaat het groene lampje branden maar het display gaat uit. Haal ik het apparaat uit het stopcontact, dan doet het display het wel. Ik heb de batterijen vervangen en het apparaat gereset, maar niets werkt. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Wokschotel

Misschien maakt er iets intern contact? Voor energiemeters heb je vaak speciaal gereedschap nodig om ze open te maken, bijvoorbeeld met een driepunt schroevendraaier en het kan onveilig zijn.

Als je nauwkeurig wilt meten is het aan te raden een modern ontworpen energiemeter te gebruiken, zoals de Brennenstuhl PM 231 E of een TS Electronic 45-2511 (art nr EMG-1) die in een recente test van c't goed uit de bus kwam. Dat zijn Duitse merken, de tweede meter is voor Nederlanders verkrijgbaar bij reichelt.nl. Het zijn beide niet het meest handige ontwerp in gebruik, maar wel in de meetkwaliteit.

Oudere meters meten de power factor soms niet of niet goed, waardoor het verbruik te hoog wordt aangegeven bij schakelende voedingen, zoals die van computers of LED lampen.

De TS Electronic 45-2511 meter is toegevoegd aan de topic start.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 31-10-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:40:
@Wokschotel
Oudere meters meten de power factor soms niet of niet goed, waardoor het verbruik te hoog wordt aangegeven bij schakelende voedingen, zoals die van computers of LED lampen.
Klopt. Reden om goed uit te kijken of je eventueel goed te laten informeren door iemand die er degelijk verstand van heeft. Maar die powerfactor (arbeidsfactor) is nog niet alles. Schakelende voedingen hebben namelijk evenals dimmers een sterk vervormde stroom waar de effectieve waarde gigantisch kan afwijken van die van een sinusvormige stroom of spanning. Dat vereist een complexere manier van meten dan de klassieke. Namelijk de zogenaamde samplingmethode waar a.h.w. de curve wordt verdeeld in smalle reepjes waarvan als effectieve waarde de wortel uit het gemiddelde van de kwadraten (RMS) wordt berekend. Hoe hoger die sampling rate (hoe meer reepjes per halve periode) hoe fijner de meting.
Ook dat maakt dat je heel goed moet uitkijken wat je koopt. Toen die metertjes jaren geleden pas verschenen was daar in dat opzicht nogal een vrij groot verschil in de verschillende fabricaten. Sommigen presteerden alleen maar goed bij gloeilampen e.d. Zodra er een cosphi bij kwam lieten ze het al afweten. Of ze maten (nog erger) alleen de stroom waarbij voor de spanning een vaste waarde werd aangenomen. Duidelijk slechts een benadering van de echte waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:14
Ik kwam dit draadje toevallig tegen en weet niet of hij nog gebruikt wordt maar ik heb sinds kort (introductie was vorige week) de slimme socket van @HomeWizard_NL waar ik erg tevreden over ben.
Positieve punten tot nu toe:
- Mooi uiterlijk
- Lijkt erg accuraat te zijn (heb ik geen verstand van)
- Software uitstekend
- Geschikt voor 16A

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

wheli schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:35:
Ik kwam dit draadje toevallig tegen en weet niet of hij nog gebruikt wordt maar ik heb sinds kort (introductie was vorige week) de slimme socket van @HomeWizard_NL waar ik erg tevreden over ben.
- Mooi uiterlijk
- Software uitstekend
- Geschikt voor 16A
Same here, week of 8 geleden een connected meter gekregen en eigenlijk de eerste hit op google een P1 stekker/hub/meter/whatever :) van hun gekocht. Weekje geleden een socket als test gekocht en net nog 3 stuks er bij besteld.

Idd zeer tevreden over lekker simpel, responsive app en het werkt gewoon zonder teveel bs, en belangrijker ik hoef niet te gaan zitten beunen met flashen ed. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
wheli schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:35:
- Mooi uiterlijk
Kun je ook vertellen waaruit je die indruk krijgt van erg accuraat, terwijl je aangeeft er weinig verstand van te hebben. Zie b.v. de belangrijkste aandachtspunten die ik noemde in het bericht boven dat van jouw? Heb je b.v. diverse metingen gedaan aan verschillende dingen waarvan bekend is hoeveel watt ze gebruiken en dat vergeleken? D.w.z. apparatuur met een schakelende voeding, LED-verlichting etc. En begrijp je misschien toch wel de verschillen waar je rekening dient te houden met b.v. gewone gloeilampen (zonder dimmer) en dergelijke waar een lagere arbeidsfactor dan 1 en vervorming geen rol speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
@Techneut nee, was geen review maar meer een tip. En zoals gezegd geen verstand van.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-03 22:12
Goedenavond,

Mijn ouders heeft zonnepanelen en daarbij zo'n energiemeter die 3 klemmen om de 3 fasen heeft zodat hij ingaande en uitgaande stroom kan meten. Zo ontstaat een grafiekje van de opgewekte en verbruikte energie.
Ik merk dat ik dat vet vind. Als ik de heftruck of mijn Prius Plug-in eraan hang check ik vaak even hoe de grafiek eruit ziet einde van de dag.
Wat zijn de opties om dit te doen voor mijn eigen 1-fase huis? Een SolarEdge 3-fase meter kopen vind ik ook zo wat... Ik wil hem dus uit kunnen lezen met een app en liefst met een flinke historie.
De meters in dit topic zijn vooral meters die per verbruiker, per stekker meten.

Edit: ik huur mijn huis en er zit nog een oude draaischijf meter in.

[ Voor 5% gewijzigd door johan1989 op 02-11-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er zijn veel 1-fase DIN (past in een moderne meterkast) meters te koop met of zonder MID, maar die komen doorgaans zonder app of draadloze communicatie. Ze worden gemaakt in China met WiFi. Maar dan heb je de kwestie van kwaliteit, betrouwbaarheid, (brand-)veiligheid en daarnaast de privacy van je data.

Als je de netbeheerder belt en vraagt wanneer de slimme meter komt stellen ze misschien voor om hem gratis te vervangen. Normaal gesproken moet dat door de eigenaar worden geregeld. De metingen kun je niet meteen zien in een app want de data moet eerst worden opgehaald. Monitor apps zijn meestal niet gratis (misschien willen ze je data en/of tonen ze reclame of betaal je voor een abonnement).

Je data staat bij apps meestal op servers van derden. Als je dat niet wil kun je het beste zelf een monitoroplossing bouwen. Dan kan ook met een ferarismeter via het tellen van rotaties.

Als je wil weten wat een enkel apparaat precies verbruikt en wanneer, is een losse energiemeter het beste. Helaas bevat de topic start nog weinig informatie over meters met apps of anderssoortige monitoring. Kijk in de laatste pagina's voor suggesties van meters met draadloze communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

johan1989 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:12:
Goedenavond,

Mijn ouders heeft zonnepanelen en daarbij zo'n energiemeter die 3 klemmen om de 3 fasen heeft zodat hij ingaande en uitgaande stroom kan meten. Zo ontstaat een grafiekje van de opgewekte en verbruikte energie.
Ik merk dat ik dat vet vind. Als ik de heftruck of mijn Prius Plug-in eraan hang check ik vaak even hoe de grafiek eruit ziet einde van de dag.
Wat zijn de opties om dit te doen voor mijn eigen 1-fase huis? Een SolarEdge 3-fase meter kopen vind ik ook zo wat... Ik wil hem dus uit kunnen lezen met een app en liefst met een flinke historie.
De meters in dit topic zijn vooral meters die per verbruiker, per stekker meten.

Edit: ik huur mijn huis en er zit nog een oude draaischijf meter in.
De youless kan de meter uitlezen en heeft ook een app. Dus op je telefoon de wasmachine volgen, gaaf :+

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
mrmrmr schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Als je nauwkeurig wilt meten is het aan te raden een modern ontworpen energiemeter te gebruiken, zoals de Brennenstuhl PM 231 E of een TS Electronic 45-2511 (art nr EMG-1) die in een recente test van c't goed uit de bus kwam. Dat zijn Duitse merken, de tweede meter is voor Nederlanders verkrijgbaar bij reichelt.nl. Het zijn beide niet het meest handige ontwerp in gebruik, maar wel in de meetkwaliteit.
[...]
Is er nog een 2022 update voor wat betrouwbare meters zijn? Ik had m'n zinnen gezet op die 45-2511, maar die is nergens meer te verkrijgen lijkt het :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@ThinkPad Ik denk dat die TS Electronic volledig uitverkocht is, TS Electronic zelf noemt hem ook niet meer. Wegens succes?

Het geteste examplaar was vermoedelijk gecalibreerd, waardoor hij zo nauwkeurig bleek. Andere meters met dezelfde chip zijn mogelijk niet zo nauwkeurig als ze niet goed gecalibreerd zijn. Deze heeft dezelfde behuizing: https://www.testbericht.de/produkte/bat-em-231 als de TS Electronic. Ik ken daar geen recente tests van.

De Brennenstuhl PM 231E is er nog wel. Die is als goed uit tests gekomen.

Al die sites waar je zogenaamd de beste van 2022 vind, zou ik met een flinke korrel zout nemen. Dat zijn typisch veredelde lead generators waarvoor ze een kick-back opstrijken. Als er geen echte meetresultaten bij staan is het voor mij in ieder geval geen echte test.

Een goede test komt maar eens in de zoveel jaar voor. Die van c't uit 2020 is er zo een.

[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 04-04-2022 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
mrmrmr schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:39:
[...]

De Brennenstuhl PM 231E is er nog wel. Die is als goed uit tests gekomen.
[...]
Daarvan lees ik als kritiek dat het scherm erg klein is en daardoor slecht leesbaar. Heb eerder een Cresta gehad en die had dat ook, daar stoorde ik mij best wel aan. Ik zoek nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

JapyDooge

NoxiousPluK

@LA-384 begrijp ik het goed dat je zonnepanelen dus niet via de slimme meter lopen/registreren?

Dan is het wat lastiger ja; anders zou ik een https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/ aanraden; ik ben er erg tevreden mee en je ziet je verbruik / teruglevering apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-02 14:17
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs de sleutels gekregen van mijn nieuwbouwwoning maar hier zit geen slimme meter in. Dit wordt ook duidelijk weergegeven op de meter zelf "Dit is geen slimme meter". Er vreemd in mijn ogen. Zouden slimme meters vandaag de dag niet de standaard moeten zijn? Hoe dan ook: kan ik via de netbeheerder zelfstandig regelen dat ik alsnog een slimme meter krijg of hoe gaat dit doorgaans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De aanduiding "Dit is geen slimme meter". zou kunnen betekenen dat het weliswaar een digitale, maar een zogenaamde "domme" meter is, of dat de "slimme" functies alleen maar zijn uitgeschakeld. Voor een nieuwbouwwoning lijkt me dat laatste het meest waarschijnlijk. In beide gevallen lijkt me die aanduiding helemaal niet zo vreemd, want aan de buitenkant is dat natuurlijk niet zichtbaar. En de onverbiddelijke verplichting van de slimme meter is er (nog) niet. Maar hoe het ook mag zijn, uiteraard kun je hiervoor gewoon de netbeheerder bellen. In tegenstelling tot de spijtoptanten die aanvankelijk de slimme meter weigerden is dit natuurlijk kosteloos, je bent immers een nieuwe bewoner.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 05-04-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
JapyDooge schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:19:
@LA-384 begrijp ik het goed dat je zonnepanelen dus niet via de slimme meter lopen/registreren?

Dan is het wat lastiger ja; anders zou ik een https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/ aanraden; ik ben er erg tevreden mee en je ziet je verbruik / teruglevering apart.
Ik moest even zoeken waarom je mij tagde, maar zag dat ik hier in november 2020 idd een vraag had gesteld :+

De zonnepanelen registreren weldegelijk op de slimme meter, met een eigen telwerk. Ik wilde echter weten wat mijn daadwerkelijke stroomverbruik is. Op een dag dat de zon schijnt en de wasdroger aan staat, zal de wasdroger zijn stroom van de zonnepanelen krijgen en zal de slimme meter zeer waarschijnlijk een negatief verbruik (oftewel opbrengst) registreren. Ik heb dan geen inzicht in hoeveel stroom de wasdroger daadwerkelijk gebruikt heeft. En daar was ik juist naar op zoek. De wasdroger hier is slechts een voorbeeld, ik wilde gewoon weten hoeveel stroom ik verbruik, dus zeg maar wat er geregistreerd wordt wanneer ik geen zonnepanelen zou hebben.

Inmiddels heb ik de CEMM basic gekocht en aangesloten. De drie losse zonnepanelen zitten nu toch op een eigen groep in de meterkast, waardoor ik nu alle zonnepanelen kan monitoren met zo'n kwh-meter die weer aan de CEMM gekoppeld zitten. Ik heb nu mooi een overzicht van daadwerkelijk verbruik (=zonder zonnepanelen), verbruik wat ik uit het stopcontact trek (wanneer salderen is beëindigd) en wat er netto overblijft na salderen.

Daardoor weet ik inmiddels dat mijn stroomverbruik 3000kwh/jaar is, wat erg hoog is voor een 1 persoons huishouden die bijna niet thuis is. Zodra de verwarming niet meer aan gaat, ga ik uitvogelen waar dat verbruik em in zit. Ik heb dat al eens eerder gemeten, maar het onregelmatig elektrisch bijverwarmen geeft een onbetrouwbaar beeld. Bovendien kan ik dan vergelijken of de koelende apparaten sterk beïnvloed worden door omgevingstemperatuur.

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 05-04-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

JapyDooge

NoxiousPluK

@LA-384 ah excuses :D totaal de datum gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-02 14:17
Vandaag een brief gehad van Liander dat er tekorten aan slimme meters zijn ontstaan. Hierdoor krijgt ons nieuwbouwproject voorlopig geen slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 12:17
Ik heb een nieuwbouw woning met warmtepomp, supergoede isolatie, zonnepanelen, etc. Maar ik verbruik nog steeds 700kwh in april. Ik merk het verschil wel, want het verbruik in januari was 1298kwh. Dat verschil zit klaarblijk in de warmtepomp. En het is niet zo dat ik mijn hele huis verwarm, maar enkel de woonkamer. Ik wil dus meer inzicht krijgen in het verbruik. Maar ook een beeld krijgen wanneer een apparaat stroom verbruikt.

Het liefst een beeld over de hele dag per uur of een deel van de dag. Zodat ik kan zien of bijv. de warmtepomp 's nachts nog veel staat te werken. Of dat een koelkast overuren draait, waardoor mijn stroomverbruik zo hoog ligt.

Lukt dat ook met pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E dit apparaat, waar ik veel goede verhalen over lees qua nauwkeurigheid? Of moet ik toch gaan werken met een apparaat wat data verzamelt? Want dat doe de PM231 E volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Upbeat78 700kWh is erg veel, dat betekent dat je gemiddeld een continu verbruik van 1kW hebt :o

Je zou ook eerst kunnen proberen het probleem op te sporen zonder energiemeter. Je kunt namelijk op je elektriciteitsmeter zien wat je verbruikt. Begin eens met het uitschakelen van groepen totdat je ziet dat het verbruik instort. Ga dan eens kijken welke apparaten op die groep zitten. Zet die 1 voor 1 aan totdat je ziet dat je verbruik weer omhoog vliegt. Dat is de dader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperclip-1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-05 10:13
Ik weet niet of ik op dit forum op de goede plek zit. Zo niet hoor ik dat graag!

Ik heb thuis het kastje van Energyflip van Aurum voor het monitoren van mijn energieverbruik in de meterkast. Sinds kort heb ik een Google Pixel 6 draaiende op Android 12. Sinds ik de Pixel 6 gebruik kan ik niet meer min de app van Energyflip komen. Heeft iemand van jullie een vergelijkbare ervaring of misschien tips?

Online kon ik vrij weinig vinden van dit probleem. Via de Google play ook al een reactie achter gelaten bij de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Paperclip-1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:36:
Online kon ik vrij weinig vinden van dit probleem.
Nou, bij Google play zie ik toch heel wat opmerkingen o.a. ook bij nieuwe Samsung S21's.

Heb je de suggestie in de andere opmerking over de andere app al geprobeerd, de energieloket/gebruikersmanager app proberen met dezelfde login gegevens? (Maar ik heb geen idee welke app ze daar bedoelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4GEF0LDZpGuccgMpR0lqXFznBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyS5ejOPxy9HymPxJ3mKXXeK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik onlangs aangeschaft. Het model wordt onder meerdere andere merknamen aangeboden.
Mijn indruk is dat hij tamelijk nauwkeurig is, maar het duurt wel 2 a 3 sec voordat je een stabiele meting hebt.
Mijn oude meter was sneller.

Aanvankelijk was mijn grootste bezwaar dat je er standbyverbruik moeilijk mee kan meten.
Hoewel het plaatje 0,9W aangeeft houdt de mijne er beneden 1,3W (aanduiding: Lo) mee op.
Ik heb hier een oplossing voor gevonden: ik sluit een basislast, bv LEDlamp 10W samen met het te meten object aan op een stekkerdoos.
De LEDlamp blijkt dan 10W +/- 0,1W aan te geven. Met het te meten object (bv stekkervoeding onbelast) erbij wordt dat dan 10,2W +/-0,1W.
Die variatie +/- 0,1W krijg ik niet weg, maar misschien is dat wel gewoon de realiteit...
Al met al ben ik er best tevreden mee.

Ik heb hem open gemaakt...
Het printje is supersimpel, enkelzijdig bestukt.
Chip 1:
atmhk101 24c02n su27 g2
Dit lijkt me een eprom van Atmel https://datasheet4u.com/d...L/24C02/pdf.php?id=610264
Chip 2:
BL0937
Dit is een Single Phase Energy Meter IC
https://www.belling.com.c...sheet/BL0937_V1.02_en.pdf
https://www.belling.com.c...%20APP%20Note_V1.0_en.pdf
Shunt:
Dit is een SMD: R001 (=0,001 Ohm)
Zoiets: https://nl.mouser.com/datasheet/2/414/ULR-1528281.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Bruin Poeper op 12-06-2022 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bruin Poeper schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:15:
Aanvankelijk was mijn grootste bezwaar dat je er standbyverbruik moeilijk mee kan meten.
Hoewel het plaatje 0,9W aangeeft houdt de mijne er beneden 1,3W (aanduiding: Lo) mee op.
Ik heb hier een oplossing voor gevonden: ik sluit een basislast, bv LEDlamp 10W samen met het te meten object aan op een stekkerdoos.
De LEDlamp blijkt dan 10W +/- 0,1W aan te geven. Met het te meten object (bv stekkervoeding onbelast) erbij wordt dat dan 10,2W +/-0,1W.
Die variatie +/- 0,1W krijg ik niet weg, maar misschien is dat wel gewoon de realiteit...
Al met al ben ik er best tevreden mee.
Het zou me zeer verbazen als de nauwkeurigheid (zeker bij niet-ohmse belasting) ook maar in de buurt komt van die 0.1W.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Juup schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Het zou me zeer verbazen als de nauwkeurigheid (zeker bij niet-ohmse belasting) ook maar in de buurt komt van die 0.1W.
Ik heb testen gedaan met een stekker waarin ik weerstanden heb gemonteerd.
Ik moest verlagen tot 50kOhm om een meting te verkrijgen.
Resultaat:
232V
0,007A
1,6W
0,98 Powerfactor

De netspanning 232V ligt netjes tussen de waarden die ik vond met 2 digitale voltmeters.
Het product 232Vx0,007Ax0,98PF levert op: 1,59W
232V/50kOhm = 0,00464A. Vergeleken met de weergave 0,007A zit daar dus wel een afwijkingkje in.
De weerstand zou 232x232/50.000 = 1,076W mogen consumeren. Ik meet dus ~0,5W te veel.

[ Voor 13% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Juup
Ik twijfelde of de meter zijn eigen energieverbruik nou wel of niet meetelt/verrekent. Ik vroeg me af of men de metervoeding pakt vóór of na de shunt. Ik heb eens alles omgedraaid gemeten: de 50kOhm weerstand aan de ingang gezet en de voeding op de uitgang. Kwestie van wat goochelen met stekkers en contrastekkers...
Resultaat:
232V
0,042A
1,9W
0,19 Powerfactor

Het product 232Vx0,042Ax0,19PF levert 1,85W.
Dit zou het verbruik van de weerstand (1,076W) inclusief eigen verbruik van de meter moeten zijn (inclusief de eerder waargenomen afwijking in de aanwijzing die ~0,5W teveel was).

Omdat het gemeten verbruik nu hoger is ga ik er van uit dat de meter bij normaal gebruik niet zijn eigen verbruik meeneemt in de meting. Het eigen verbruik zal 1,9-1,6 = 0,3W zijn.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste