In de nieuwste duitse c't 1/2020 zijn ""Acht Energiekosten-Messgeräte" voor thuisgebruik getest.
Naar aanleiding van de testresultaten heb ik het schakelbare! bluetooth stopcontact Voltcraft SEM6000 aangeschaft, ook om de resultaten en het gebruiksgemak met de AVM DECT!200 te vergelijken.
Met de recente prijsverlaging van gisteren, van € 36,- naar € 24,- is dit prijstechnisch nu een interessant product.
Positief: Kleine bouwvorm, meet tot 3680 W, LED-ring met powerindicatie (groen-geel-oranje-rood), zeer goede accuraatheid met diverse "loads", afwijking meestal <1%, allen met PC-netvoeding (20W) idle en suspend-to-ram (2W) uitschieters van -2% en -9%. @
mrmrmr Eigenverbruik: aan = 0,8W, uit = 0,2 W
(Mijn DECT!200 blijven altijd onder de 1%, eigenverbruik: aan = 1,1 W, uit = 0,5 W)
Maar er zijn helaas ook
enkele minpunten: De reikwijdte is met dank aan de verouderde Bluetooth 4.0
Low
Energy versie binnenshuis met ca. 5 m niet al te groot. Met veel geluk een muur of een verdieping. De app is niet up-to-date (o.a. vertaalfouten), beperkte schakelmogelijkheden (geen Google-kalender?, astronomisch?, geen groepsschakelingen?), het logging interval is met 1 uur te grof, de kWh-prijs kan alleen met hele centen veranderd worden (startwaarde is trouwens €2,00/kWh?? - waar komt dit tarief vandaan), de aan/uit-knop kan niet vergrendeld worden (kinderen), de getoonde precisie op het display klopt voor geen meter
Wattage 0,054W? - tiende watt geloof ik nog, maar dan?
Mijn conclusie:
Ik zou nu eerder op een opvolger met Bluetooth 5.x wachten. De reikwijdte is dan zeker 3-5 keer groter en de verbinding veel stabieler. Verder zou ik de app-makers aanraden connectiviteit in te bouwen (bijvoorbeeld mqtt, andere api's ondersteunen), dan kan je je oude smartfoon nog als domotica gateway gebruiken.
EDIT1: Helaas - een zwaarwegend minpunt: bij een van mijn twee Voltcraft SEM6000 was na een uitschakelen geen inschakelen meer mogelijk - niet via de knop en ook niet via de app (het apparaat was compleet off-line) - Pas na trekken meetstekker en weer inpluggen werkte het weer. Dit is ook door anderen geconstateerd.
Ik zou het apparaat niet meer aanbevelen.
EDIT2(30.12.2020): Door de meest recente update van 27 dec. 2020 is het gelukt een Voltcraft SEM6000 zo goed als te bricken.
"Versie na firmware update is 1.0 ipv 1.16? werksreset en herhaalde updates werken niet. Tariefinformatie wordt niet meer bewaard, energieregistratie werkt niet meer. Kortom zo goed als gebrickt door de defecte update."
Waarschuwing! Voorlopig niet meer op firmwareupdates checken!!
Edit3(10.01.2021): Een nieuwe update is beschikbaar, welke helaas bij mijn gebrickte meetstekker niet goed werkt. Tariefinfo, en registratie van energieverbruik doen het nog steeds niet. Retour voor omruilen dus.
Edit4(21.01.2021): Meetstekker weer terug, lijkt nu zoals gewenst te werken. Maar de firmware staat op versie 1.15, terwijl twee andere SEM 6000 op versie 1.16 staan. Er wordt geen nieuwe firmware aangeboden.
Edit5(26.01.2021):
Voor knutselaars: Met dank aan diverse github projecten is het mogelijk om de meetstekker in domoticaoplossingen te integreren.
Voor info met links zie hier.
Edit6(17.03.2021):
Nieuwe app versie 4.11 + nieuwe firmware 1.17 - lijkt de goede kant op te gaan. Wat nog ontbreekt is een doorlopende stripchart over de laatste x minuten i.p.v. de nutteloze "speedometer" display.
[
Voor 32% gewijzigd door
dunklefaser op 17-03-2021 12:08
. Reden: updates app + firmware van 16.03.2021 ]