Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:53
quote:
En dat is nog wel met het lampje aan :+

Maare, er zijn 101 varianten Senseo, hoop dan maar even dat ze gelijk zijn - zal niet meer zo spastisch de stekker eruit trekken :')

Thx btw!

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:41

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

240W in rust is pittig.... ga eens snel Serieus elektriciteit besparen doornemen jij! :P

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• NiGeLaToR
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 20:28:
240W in rust is pittig.... ga eens snel Serieus elektriciteit besparen doornemen jij! :P
Jep, is ook pittig, zaten toch zo op zo'n 3500kwh per jaar. Maarja, heb sinds december een zeewater aquarium die ten alle tijde 35 watt neemt, met lampen aan 60 watt en met verwarming aan nog meer.

Paar voorbeelden:

WTW + HLV: 60-90watt tot flink meer tijdens verwarmen.
NAS+router+AP+modem+... enfin, meterkast vol meuk, zomaar 33 watt continu.

Verder meeste verlichting led, overal schakelaars op, dus buiten relatief kort gebruik van apparaten verder geen grootverbruikers die uren aan staan, koelkast/vriezer doet de rest. Maarja, basis gebruik maakt meeste uit. Verwacht zo'n 4.000kWh nu op te wekken en ook te gebruiken. Ga ik nu dus eindelijk goed kunnen volgen.

Edit: 2100kwh rustverbruik, de rest dus incidenteel gebruik.

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 21-08-2014 20:46 (3%)

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

quote:
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 20:21:
[...]

En dat is nog wel met het lampje aan :+

Maare, er zijn 101 varianten Senseo, hoop dan maar even dat ze gelijk zijn - zal niet meer zo spastisch de stekker eruit trekken :')

Thx btw!
Nou in 2007 waren er nog niet zoveel varianten ;)
En het was er zoeentje: (ook blauw)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• NiGeLaToR
Hehe, ben al overtuigd hoor - het zal ergens anders in gezeten hebben :)

Maar, na een dagje kunnen meten ben ik nog niet helemaal gerust. Tafellamp met 6 x 60watt G9 halogeen, ja, die hakt er echt in als ie aan gaat. Maar, alle andere led lampen in de kamer bij elkaar.. 20 watt!

Tv + 5.1 stereo, decoder, etc. 150-300watt, afhankelijk van het volume :7

Zou voor de grap alle lampen 's moeten vervangen door ouderwetse gloeilamp en halogenen.. toch 50-100 watt per lampje, je hebt er zomaar een stuk of 5-10 aan. Dan valt ons avond gebruik wel mee.
Vriend van me kocht een woning met inbouwspotjes. Overal. 50watt per stuk. Is avonden bezig geweest er led's in te zetten, rond de 32 in totaal. 32 x 50 watt.

Overigens net maar G9 leds besteld, ook de tafellamp moet er aan geloven, anders durf ik 'm niet meer aan te zetten :+

• ThinkPad

ThinkPad

L460

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40240499/ :) Die zit in een klein lampje hier, komt nog best wel wat licht vanaf

Ik heb 's avonds als ik naar m'n voordeur loop altijd uitzicht op een woning waar senioren wonen waarschijnlijk. Daar staat zo'n 300W bouwlamp aka plafondverwarmer elke avond op volle helderheid te stralen

ThinkPad wijzigde deze reactie 21-08-2014 22:13 (57%)

• NiGeLaToR
Thanks voor de tip!
Ik heb nu echter een dimmer erop, dus neem de gok even met deze:

http://www.banggood.com/D...t-Bulb-220V-p-931369.html

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Die zijn lelijk :+ Die van IKEA is een heel klein beschaafd pitje, net als een halogeen G9.
En IKEA heeft 2 jaar garantie :9 Kom daar bij Banggood maar eens om.

ThinkPad wijzigde deze reactie 21-08-2014 22:15 (27%)

• NiGeLaToR
Maar nog steeds niet dimbaar ;)

Overigens zie ik ze niet, zitten netjes verborgen in een armatuur.

Lampen moet je niet dimmen, maar minder lampjes aanzetten.
Dimmen is weggooien van energie.
Bij LED is dat iets minder een probleem, maar bij halogeen daalt het verbruik echt niet lineair met de hoeveelheid licht.
Orde van 80 - 90% van energieverbruik bij 50% van hoeveelheid licht.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• NiGeLaToR
Bij een eetkamerlamp is het wel comfortabel als er veel licht kan zijn; bijvoorbeeld voor het uitvoeren van de wekelijkse aquariumtests, maar ook gezellig licht, als je zit te tafelen :+
Enfin, we gaan de leds proberen. Enige lamp die we regelmatig lang aan willen zetten waar nog geen led in zat, rest van de kamer is al leds gelukkig.

• Pepperoni
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 01:25
Vandaag een Voltcraft Energy Check 3000 binnengekregen, de metingen zijn op z'n zachts gezegd nogal apart. Bij aansluiten op de pc lijkt hij logische waardes aan te geven, maar als dan bijvoorbeeld de grafische kaart gaat werken schiet hij even een seconde terug naar 0W. En dat doet hij dan om de zoveel seconden weer.

Heb hem aangesloten op de espressomachine, bij het omhoog en omlaag gaan van de belasting komt telkens weer die 0W voorbij. Bijvoorbeeld bij in/uitschakelen pomp. Na het zetten van de koffie geeft het apparaat zo'n 4W aan, terwijl ik aan de (digitale) wattmeter in de meterkast kan afleiden dat dit zo'n 70W zou moeten zijn.

Is dit normaal voor dit type of heb ik een kapot exemplaar wellicht? Ik was in de veronderstelling dat deze true-RMS kon meten en dus dit soort zaken correct(meetonnouwkeurigheid daargelaten) zou moeten kunnen meten.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ik zou hem maar terugsturen en een andere kopen. Klinkt niet echt betrouwbaar.

Hier een Cresta RCE-1106 en die vertoont dat soort fratsen niet. Ding is notabene maar een tientje...

Display is alleen wat klein en daardoor slecht af te lezen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 23-08-2014 17:47 (51%)

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Nice blog Thinkpad! Als YouLess niet binnen een korte termijn met iets komt voor een slimme meter ga ik jouw kant op. :)

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 13:15
Ik probeer het verbruik te meten van mijn pc. Heb er een meter tussen gezet maar deze is laat continu een ander verbruik zijn. Het schommelt tussen de 45 en 85. Het veranderd continu. Er zitten 4 schijven in en verder alleen het moederbord. Verder niets.

Bij aansluiten van andere pc, met daarin een simpele 2. 5 inch schijf blijft hij wel continu (49).

Iemand een idee hoe dat kan?

• audiojunk
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:55
Kijk eens in taakbeheer van je pc als daar het processorgebruik wel constant is.

Metallicgear Neo micro,Intel i7 8700K,Asrock Z390M ITX /AC, Crucial DDR4 2x8GB,PC3000, Crucial SSD MX500 500GB,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• vanputten80
Nee dat is het niet. Heb alle hdd s uitgezet en een nieuwe os geïnstalleerd (8.1) op een 2,5" schijf en daarbij doet hij precies hetzelfde. Lijkt meer iets van de voeding, maar deze is nieuw.

Bij aansluiten van andere pc is de meter wel constant.
Vergelijk de voedingen eens van beide PCs.
Is de een uitgerust met (Active)PFC en de ander heeft niets dergelijks op de voeding staan?

Meet desnoods je PC eens met een vaste gebruiker ernaast zoals een gloeilamp. Dan sluit je meetfouten al een stuk meer uit. (dus PC en gloeilamp tegelijk meten)

• vanputten80
Klopt idd. Die ik wil meten heeft dat (nexus value 430).
Dan kan ik dat alleen meten met een meter die gemiddelde pakt ofzo? En wat betekent het voor stroomverbruik?
Een voeding met ActivePFC is wat je wilt hebben. Dat zijn vrijwel altijd de zogenaamde "80+" voedingen, oftewel meer dan 80% efficiëntie.
Een stapje minder is PFC en de beroerdste voedingen hebben geen power-factor correctie aan boord. Die zitten dan op 50 - 60% efficiëntie.

Buiten de efficiëntie verschillen dergelijke voedingen nog meer en dat merk je bij het meten van het verbruik.
Een Active-PFC voeding heeft een "power-factor" van nagenoeg 1, oftewel een cos-phi van nagenoeg 1.
Net als een gloeilamp of een verwarmingselement.
Als je meter niet goed om kan gaan met een cos-phi kleiner dan 1, dan is de gemeten waarde waardeloos.
Door er een gloeilamp parallel naast te zetten (al zal je bij een PC eigenlijk wel een paar gloeilampen ernaast moeten zetten) trek je de cos-phi meer naar 1 toe en kun je nog wat zinniger informatie krijgen met zo'n meter.

• vanputten80
Dank voor de info. Ga ik van het weekend eens proberen.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
TD-er schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 07:20:
Een voeding met ActivePFC is wat je wilt hebben. Dat zijn vrijwel altijd de zogenaamde "80+" voedingen, oftewel meer dan 80% efficiëntie.
Een stapje minder is PFC en de beroerdste voedingen hebben geen power-factor correctie aan boord. Die zitten dan op 50 - 60% efficiëntie.

Buiten de efficiëntie verschillen dergelijke voedingen nog meer en dat merk je bij het meten van het verbruik.
Een Active-PFC voeding heeft een "power-factor" van nagenoeg 1, oftewel een cos-phi van nagenoeg 1.
Net als een gloeilamp of een verwarmingselement.
Als je meter niet goed om kan gaan met een cos-phi kleiner dan 1, dan is de gemeten waarde waardeloos.
Door er een gloeilamp parallel naast te zetten (al zal je bij een PC eigenlijk wel een paar gloeilampen ernaast moeten zetten) trek je de cos-phi meer naar 1 toe en kun je nog wat zinniger informatie krijgen met zo'n meter.
Maar dan nog meet je met een matige energiemeter alleen het verschil in VA. Je lost enkel het nadeel op dat eigenlijk alle consumentenmetertjes hebben (ook de goede), namelijk de meetdrempel d.w.z. het niet goed weer kunnen geven van waarden beneden een bepaalde drempel. In de meeste gevallen waarden die kleiner zijn dan ongeveer 5 W. Daar is de truc met de gloeilamp parallel inmiddels heel bekend. Maar de waarde van de arbeidsfactor meet je er niet mee, evenmin als het werkelijk vermogen.
Wil je dus echte waarden weten (dat vooropgesteld), dan heb je helemaal niets aan die in dat geval waardeloze troep.
Mijn suggestie voor de gloeilampen parallel was meer om uit te sluiten dat het een cos-phi issue is doordat de meter geen stabiele waarde geeft.
Als het "beter" gaat met de gloeilampen, is het in elk geval duidelijk dat de meter onbruikbaar is voor absolute meetwaarden. (zelfs relatieve)

• Nonstop decay
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 24-08 18:31
Zou iemand mij een goede tip kunnen geven bij het uitkiezen van een goede en betaalbare energiemeter? Ik wil thuis graag allerlei apparaten gaan meten, te beginnen met m'n eigen PC in idle, onder load (normaal gebruik en vollast), uit, monitoren apart en het verbruik na het undervolten van m'n CPU. Daarnaast wil ik ook graag de PC van m'n ouders meten, m'n oude Pentium 4 systeem, een nog aan te schaffen thuisserver (als die P4 inderdaad zoveel slurpt als men zegt), de televisie, koekast, waterkoker en nog een paar apparaten. Ik had gedacht dat ik voor twee tientjes wel klaar kon zijn met een meter die redelijk geloofwaardige waarden geeft, maar nu weet ik dat niet zo zeker meer. Ik had begrepen dat een meter met True-RMS wel nodig is voor zinvolle metingen en aangezien ik zoveel wil meten, denk ik toch dat zelf eentje kopen het handigst is. Kan iemand er mij eentje aanraden? Is een Voltcraft monitor/logger de beste keus voor mijn gebruiksdoel? Of zou de Cresta het ook goed moeten doen? Van die uitgebreide systemen met een draadloos uitleespunt zijn wel mooi, maar lijken me een beetje overdreven en zijn vaak ook erg duur. Enfin, ik zou blij zijn met een beetje advies van deskundigen. :)

• wmn79
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:27
quote:
Nonstop decay schreef op zondag 07 september 2014 @ 19:30:
Zou iemand mij een goede tip kunnen geven bij het uitkiezen van een goede en betaalbare energiemeter? Ik wil thuis graag allerlei apparaten gaan meten, te beginnen met m'n eigen PC in idle, onder load (normaal gebruik en vollast), uit, monitoren apart en het verbruik na het undervolten van m'n CPU. Daarnaast wil ik ook graag de PC van m'n ouders meten, m'n oude Pentium 4 systeem, een nog aan te schaffen thuisserver (als die P4 inderdaad zoveel slurpt als men zegt), de televisie, koekast, waterkoker en nog een paar apparaten. Ik had gedacht dat ik voor twee tientjes wel klaar kon zijn met een meter die redelijk geloofwaardige waarden geeft, maar nu weet ik dat niet zo zeker meer. Ik had begrepen dat een meter met True-RMS wel nodig is voor zinvolle metingen en aangezien ik zoveel wil meten, denk ik toch dat zelf eentje kopen het handigst is. Kan iemand er mij eentje aanraden? Is een Voltcraft monitor/logger de beste keus voor mijn gebruiksdoel? Of zou de Cresta het ook goed moeten doen? Van die uitgebreide systemen met een draadloos uitleespunt zijn wel mooi, maar lijken me een beetje overdreven en zijn vaak ook erg duur. Enfin, ik zou blij zijn met een beetje advies van deskundigen. :)
Ben ook wel benieuwd naar wat op dit moment goede en betaalbare (tm 40 euro) meters zijn. Heb heel even de VOLTCRAFT Energy Check 3000 Energiekostenmeter van Conrad geprobeerd maar die vond ik niet echt duidelijk. Na 24 uur mijn koelkast te hebben gemeten kwam ik er niet uit wat het totaal verbruik was en wat het in piek en dal verbruikt had. Die heb ik dus maar teruggestuurd.

De energy monitor die goed uit de, enigszins verouderde, testen komt heeft conrad niet meer op voorraad. Wat zijn jullie suggesties?

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
quote:
wmn79 schreef op maandag 22 september 2014 @ 12:20:
[...]

Ben ook wel benieuwd naar wat op dit moment goede en betaalbare (tm 40 euro) meters zijn. Heb heel even de VOLTCRAFT Energy Check 3000 Energiekostenmeter van Conrad geprobeerd maar die vond ik niet echt duidelijk. Na 24 uur mijn koelkast te hebben gemeten kwam ik er niet uit wat het totaal verbruik was en wat het in piek en dal verbruikt had. Die heb ik dus maar teruggestuurd.

De energy monitor die goed uit de, enigszins verouderde, testen komt heeft conrad niet meer op voorraad. Wat zijn jullie suggesties?
Ik gebruik zelf de Perel die kwam het beste uit de belgische test:
http://www2.vlaanderen.be...TA_energiemeters_0112.pdf

Vooral omdat deze voor een mooie prijs goed scoorde op de verschillende vermogensbereiken.

http://www.tvbuiten.nl/EN...16A-RANDAARDE-(E305EM5-G)

• Techneut
  • Niet online
Ik zie een paar puntjes in de beschrijving waardoor ik een niet al te professionele indruk krijg van de schrijvers. En daarmee dus ook van de testers? Hetgeen natuurlijk niets zegt over de kwaliteit van de besproken meters en de fabrikant ervan, want de test is naar het lijkt van een consumentenorganisatie. Ik citeer: ".... sluipverbruik van 50 W per jaar". Getuigt van niet deskundig omgaan met de begrippen verbruik en vermogen of het verschil tussen die twee zelfs niet weten.

Verder moet ik even opmerken (voor het geval dat sommigen dat niet meteen zien) dat het exemplaar op de foto een Belgisch stopcontact (met aardingspen) bevat, hierdoor is het tenzij met een uiterst onhandige verloopstekker niet geschikt voor Nederland. Of leveren ze ook exemplaren van hetzelfde product voor de markt in de andere landen van Europa met randaarde zoals wij dat hebben?

• Nonstop decay
@Shaggie_NB bedankt voor de tip, die Perel komt inderdaad goed uit de test! Dat is er eentje om te onthouden. :)
Ik zie alleen wel dat er geen true-RMS bij staat. Dat was toch nodig om zinnige meetresultaten te krijgen? Zou iemand dat nog eens kunnen toelichten en/of zijn mening geven over deze test?

P.S. Tijdens mijn typen lees ik het bericht van Techneut. Dat is net waar ik om vraag, dankjewel. :)
Als een test inderdaad op zo'n "consumentenmanier" wordt uitgevoerd, hecht ik net iets minder waarde aan de uitkomst.
De meter lijkt echter ook in een Nederlandse variant te krijgen, zoals blijkt op het plaatje in de link naar tvbuiten.nl. (Dat zie ik toch goed?) Zou het inderdaad/toch een goede koop zijn?

• Shaggie_NB
  • Nu online
Ik gebruik hem al zo'n 1,5 jaar en ben echt heel tevreden (NL model).
Vooral de nauwkeurigheid op de lagere wattages vond ik belangrijk. En dat doet ie heel goed. Ik heb namelijk een paar apparaten als referentie (nagemeten met een professioneel meetapparaat) en daar is de nauwkeurigheid best goed te noemen.

• nexhil
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23-08 14:17

nexhil

BAM!

Hoe zijn de ervaringen met de Smappee bij de mensen die hem nu wat langer gebruiken?

• Nonstop decay
quote:
Shaggie_NB schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:57:
Vooral de nauwkeurigheid op de lagere wattages vond ik belangrijk. En dat doet ie heel goed. Ik heb namelijk een paar apparaten als referentie (nagemeten met een professioneel meetapparaat) en daar is de nauwkeurigheid best goed te noemen.
Ik denk dat ik die Perel ook maar eens moet gaan proberen. Ik heb alleen nog wel een paar vragen over hoe die werkt. Kun je bijvoorbeeld alleen meetresultaten uitmeten terwijl de meter in het stopcontact zit? Of kun je 'm er ook tussenuit halen en dan de waarden teruglezen? Zo ja, kun je dan ook per tijdstip kijken wat het verbruik was? Of een lijst met meetwaarden exporteren naar een algemeen gangbaar bestandsformaat om er op de computer mee verder te gaan?
Kortom, op welke manier(en) kun je de gemeten waarden terugzien? Als je een apparaat over langere tijd wilt meten en/of als het stopcontact op een lastige plek zit, lijkt het mij wel handig als je na de test de gegevens allemaal rustig (en overzichtelijk) na kunt lezen. :)

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22-08 08:37
quote:
Shaggie_NB schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:57:
Aha, dat geeft vertrouwen.
Echter een vraag. Ik ben bezig met pic's, geschakelde voeding en ringkern trafo's en zit altijd onder de 20W momentele gebruik.
Als jij op deze meter b.v alleen een ( ringkern of blok ) trafo aansluit, dus echt een trafo, geen wand adapter met allerlei stepup/stepdown/switch gedoe, gewoon een losse trafo onbelast, krijg jij dan reële waarden onder 1W voor de russtroom?
Onthoud/berekend het ook de Wh juist als het een uurtje aangesloten is?

Alvast bedankt voor je info.

Ik zit n.l te twijfelen om of er een te kopen of er een te maken en dan specifiek voor onder de 50W maar wel op 0,01W nauwkeurig vanaf 0 Watt.

• Techneut
  • Niet online
Met die eis in de laatste zin:
"specifiek voor onder de 50W maar wel op 0,01W nauwkeurig vanaf 0 Watt"
zit je in de categorie professionele hoog-precisie meetinstrumenten. Namelijk een nauwkeurigheid van 0,02% Dit terwijl 0,1 % al tot de precisie-instrumenten wordt gerekend. Geen enkel consumentendingetje presteert dit. De gebruikelijk apparaatjes waaronder die van Voltcraft (leverancier Conrad) halen doorgaans amper 2% met een meetdrempel van ongeveer 5 W. Wat jij vraagt is peperduur en ze komen volgens mij niet eens voor in het assortiment van firma's als Conrad. Erg duur dus, maar als dat geen enkel bezwaar is, zoek dan specifiek bij fabrikanten van echte meetinstrumenten zoals ... (nee reclame mag niet). Vraag desnoods advies bij de KEMA of TNO. Ik acht het zelfs niet onmogelijk dat die 0.02% je niet lukt.

• Lord Anubis
Moest zijn 0,1W. typo. En het ging eigelijk over het bereik.
Maar sinds wanneer is meten tot 0,01W gelijk aan 0,02%?
Staan los van elkaar hoor.

Dat er bij de Voltcraft niet onder de 2-3W gemeten kan worden en dus op nul blijft staan heeft ook niet met nauwkeurigheid te maken, maar is een meetbereik beperking. Het gaat mij nu nog niet om of het 0,1 Watt is of 0,09 of 0,11, ( +-10% nauwkeurig ) het gaat om het bereik. Had idd wel duidelijker gemogen kwa schrijven. Nu is Conrad en zeker met zijn Voltcraft ook niet echt 'Het'.

Ik begreep dat shaggie het een en ander getest heeft en als hij het getest heeft en de nauwkeurig 'goed' kan noemen en het bereik is vanaf 0 W en dan b.v meet in 0,1W stappen ga ik dat ding kopen.

Ik heb van een Elro Wattmeter de shunt vervangen door een 10x hogere waarde en het werkt ook een stuk nauwkeuriger maar zijn meetbereik is wel nog steeds niet vanaf 0 W. Maar nu van 1,4 tot 300W. Moet wel de afgelezen waarde aanpassen, maar is geen probleem.

• Techneut
  • Niet online
quote:
Lord Anubis schreef op zondag 28 september 2014 @ 22:26:
Moest zijn 0,1W. typo. En het ging eigelijk over het bereik.
Maar sinds wanneer is meten tot 0,01W gelijk aan 0,02%?
Staan los van elkaar hoor.

Dat er bij de Voltcraft niet onder de 2-3W gemeten kan worden en dus op nul blijft staan heeft ook niet met nauwkeurigheid te maken, maar is een meetbereik beperking. Het gaat mij nu nog niet om of het 0,1 Watt is of 0,09 of 0,11, ( +-10% nauwkeurig ) het gaat om het bereik. Had idd wel duidelijker gemogen kwa schrijven. Nu is Conrad en zeker met zijn Voltcraft ook niet echt 'Het'.
Je spreekt over een bereik van 50 W met een nauwkeurigheid van 0,01 W. Dat is, kan ik niets anders van maken, dus 0,02 % van het meetbereik. Dat is hoe men in de meettechniek dit definieert.
Die drempel (in dat verband sprak ik ook niet over nauwkeurigheid, maar over meetdrempel) van niet nul maar 0,1 W en dat is nog steeds erg hoog gegrepen. Inderdaad zijn de Voltcraft metertjes geen professionele instrumenten en is Conrad geen leverancier van zulke producten. Maar volgens mij pretenderen ze dat ook niet, de doorsnee consument zoekt dat volgens mij ook niet. Bovendien is de doorsnee consument geen technisch geschoold persoon, laat staan dat hij/zij zich interesseert voor details of deze begrijpt.

Maar goed, ik lees uit je laatste bericht dat je het met die nauwkeurigheid iets anders bedoelde. Dat betekent vermoedelijk een wat minder zware eis. Maar de strekking van mijn bericht blijft, namelijk dat je wat jij zoekt niet in het leveringspakket zit van de consumentenelektronica zit.
quote:
Ik begreep dat shaggie het een en ander getest heeft
Is shaggie een technicus die beschikt over een geoutilleerd testlaboratorium waarin hij alle situaties kan simuleren? Want wil je echt zoiets als dit zo volledig mogelijk beoordelen, dan heb je dat toch wel nodig. Dat is ook het manco van eerder gepubliceerde tests. Bedenk dat veel apparatuur met geschakelde voedingen vervormde stromen hebben los nog van faseverschuivingen die je ook beslist moet meten, want de powerfactor raad je niet zomaar aan de buitenkant. Je zal minimaal meters met RMS-principe moeten hebben.

Maar bovenal natuurlijk verstand van zaken, want met vergelijken op een aantal producten kom je ook een heel end als je goede precisiemeters hebt waarmee je vergelijkt en weet wat je meet.

• Shaggie_NB
  • Nu online
Volgens mij worden mijn reacties een beetje uit zijn verband gerukt...

Het gaat hier over een enegiemeter van +-16 euro en als ik dan de reacties lees.... Wat dat ding allemaal zou moeten kunnen....

Ik heb gewoon gereageerd op iemand die een (goede)meter onder de 40 euro zocht.
Gezien het feit dat ik 1,5 jaar geleden ook een goedkope maar redelijk betrouwbare meter zocht en dat ik uit de nederlandse testen een conclusie trok dat de meters die daar besproken werden vaak bij 0.4 Watt toch alleen een 0 op het scherm zetten ben ik wat verder gaan zoeken.
Ik vond toen de belgische test waarbij i.i.g. wat verschillende meetbereiken apart werden getest. En zo kwam ik dus uit op de perel. Deze scoorde zeer goed op de bereiken 0 tot 5W en 6 tot 25W en goed op het bereik 100 tot 2000W. Dat was voor mij belangrijk. Omdat ik thuis wel wat apparaten had in deze klasse heb ik deze op het werk gemeten met een professionele meter en tevens met de perel. Daarbij was de conclusie dat de betrouwbaarheid (van de perel) redelijk goed was.
Ik gebruik de perel ook vooral voor directe metingen van apparaten om snel het stroomverbruik af te lezen en in mijn excel te registreren. Niet meer en niet minder....

Voor een meter voor dat geld doet ie dat goed. En nee je kunt de data niet exporteren en hoe die omgaat met grote faseverschuivingen weet ik ook niet. Maar ik weet ook niet of mijn elektriciteitsmeter wel goed met faseverschuivingen omgaat (volgens mij ook niet goed....).
En ja ik heb wel degelijk een electronica achtergrond maar dat heeft bij het aanschaffen van deze meter eigenlijk nauwelijks een rol gespeeld.

• Bruin Poeper
  • Registratie: april 2013
  • Niet online
Recente test(mei 2014) van 11 energiemeters (duits) met o.a. standby energiemeting getest.
Unter den günstigen Produkten empfehlen wir das Brennenstuhl Primera-Line PM231E, das bereits für 10 Euro verfügbar ist. Im angegebenen Messbereich ab 0,2 Watt arbeitet es bei allen getesteten Lasten präzise und liefert verlässliche Ergebnisse. Lediglich bei unserem Test mit angeschlossenem und eingeschaltetem Netzteil ohne Hardware mit einer außerhalb des Messbereichs liegenden Leistungsaufnahme von 0,19 Watt scheitert es und vermeldet 0,0 Watt.
Wat ik begrijp als: hij meet nauwkeurig met een geringe procentuele afwijking, zolang je maar boven de 0,2W zit; geeft hij echter 0 aan dan kan het alles tussen 0 en 0,2W betekenen.

Edit:
Er is een nog uitgebreidere test gedaan bij Hochschule für Technik und Wirtschaft in Chur (Zwitserland).
Rapportdatum februari 2013.
Deze Brennenstuhl PM231E blijkt standby verbruik zelfs in 0,1W resolutie nauwkeurig weer te geven!
Een geijkt verbruik van 0,08W wordt correct weergegeven als 0,1W.
Je kan dus aanhouden dat de aanwijzing tamelijk nauwkeurig +/- 0,05W is bij standby verbruiksmetingen.
Er was nog 1 andere die dat ook kan: de Ecco Wizz
Hier vind je de DEGELIJK uitgevoerde test 11 stekker energiemeters en 2 kWh-meter aftasters ;w

Bruin Poeper wijzigde deze reactie 30-09-2014 20:56 (97%)

• Techneut
  • Niet online
Als deze Brennerstuhl nog steeds hetzelfde type is als die uit een test van een aantal jaren geleden, dan heeft hij toch wel stevige tekortkomingen. Te weten het niet goed om kunnen gaan met faseverschuivingen en vervormde stromen zoals deze optreden bij b.v. schakelende voedingen. Het was in die test zowat het exemplaar met de beroerdste beoordeling. Redelijk tot goed met gloeilampen, maar belabberd zodra het elektrisch gezien wat complexer wordt. Maar mogelijk levert de firma inmiddels een sterk verbeterd type, geen idee. Wat dat betreft zou ik eigenlijk wel eens weer een echt professionele vergelijkende test willen zien, met echt goede laboratorium instrumenten en niet alleen maar met wat bijeengeraapte gebruiksapparaten. Want dat vertelt beslist niet een volledig genoeg verhaal.

Wat betreft een ander type meter, getest door Shaggie:
quote:
Shaggie_NB schreef op maandag 29 september 2014 @ 23:36:
<knip>
Voor een meter voor dat geld doet ie dat goed. En nee je kunt de data niet exporteren en hoe die omgaat met grote faseverschuivingen weet ik ook niet. Maar ik weet ook niet of mijn elektriciteitsmeter wel goed met faseverschuivingen omgaat (volgens mij ook niet goed....).
Wat dat laatste betreft kan ik je verzekeren dat je je daarin vergist. Het daar toegepaste type meter voldoet gewoon aan de ijkwet. Maar jij houdt toch wat betreft je test wel een wat ander (genuanceerder) verhaal dan sommigen die blindelings op je bevindingen varen met veel te rooskleurige verwachtingen.

Techneut wijzigde deze reactie 30-09-2014 22:37 (22%)

• Nonstop decay
quote:
Shaggie_NB schreef op maandag 29 september 2014 @ 23:36:Omdat ik thuis wel wat apparaten had in deze klasse heb ik deze op het werk gemeten met een professionele meter en tevens met de perel. Daarbij was de conclusie dat de betrouwbaarheid (van de perel) redelijk goed was.
Ik gebruik de perel ook vooral voor directe metingen van apparaten om snel het stroomverbruik af te lezen en in mijn excel te registreren. Niet meer en niet minder....

Voor een meter voor dat geld doet ie dat goed. En nee je kunt de data niet exporteren en hoe die omgaat met grote faseverschuivingen weet ik ook niet.
Nogmaals dank voor je reacties en uitleg over de Perel. Ik denk dat ik die binnenkort ook maar eens moet gaan proberen. :) Gewoon simpel en snel meten, eventueel vaker op het schermpje kijken voor een 'langdurige meting' lijkt mij prima voor mijn gebruiksdoel.

• Bruin Poeper
  • Niet online
@ Bruin Poeper dinsdag 30 september 2014 00:28

Over de Brennenstuhl PM231E
Artikel Strom-Messgeräte entlarven Energiefresser
En nog een andere test (26-2-2013), vermoedelijk van dezelfde Zwitsers.

Bruin Poeper wijzigde deze reactie 30-09-2014 21:32 (6%)

• Nonstop decay
quote:
Die tweede link linkt naar hetzelfde bestand uit het kader "Der Vergleich, Die Resultate zum Ausdrucken (PDF)" van de eerste link. ;)
Nou weet ik niet hoe de Zwitsers cijfers geven, maar aangezien ze die Brennenstuhl als "sehr gut" bestempelen, denk ik dat dit ook een aardige meter voor relatief weinig geld is. Er zijn zeker geen grote tests met de Brennenstuhl en de Perel, hè? Of heeft iemand toevallig ervaring met allebei? :9

• Bruin Poeper
  • Niet online
Velleman heeft 2 modellen Perel te koop

Het model vann Shaggie_NB:
E305EM5-G https://www.perel.eu/products/view/?id=382032
Heeft als laagste meetwaarde 0,01A opgegeven, dat is bij 220V circa 2W.
Ik denk dat dit displaywaarde is. Het kan natuurlijk dat hij lagere amperages <0,01 intern wel verwerkt naar lagere Wattwaardes dan 2W. Ik kan nergens vinden wat de laagste displaywaarde voor Watt is. Het plaatje uit de handleiding suggereert dat er nog een decimaaltje achter de komma kan staan.
Volgens Perelcatalogus: power measuring accuracy +/- 1% or +/-0,2W
Displays frequency, real power, power factor, line power.

Goedkoper model, minder functies (geen frequency, geen real power, geen power factor), wel line power:
E305EM6-G https://www.perel.eu/products/view/?id=386328
Deze laatste heeft resolutie vermogenweergave: 0.1W
Volgens Perelcatalogus: power measuring accuracy: +/-1% or +/-1W (0-100W) <<<Dit lijkt minder nauwkeurig.

Bruin Poeper wijzigde deze reactie 01-10-2014 01:05 (59%)

• Bruin Poeper
  • Niet online
Op zoek naar nauwkeurige iC's vond ik de ADE7953.

Geimplementeerd als Watto. Het groene bord is de Watto, de witte is een WiFi add-on.
Het lijkt me een heerlijk bordje om mee te stoeien.
Je kan de Watto vast wel via een Arduino o.i.d. aansturen/uitlezen.
Wie de Watto te duur vindt kan ook zelf het IC (kost ca €2) op een plankje solderen.
>>>Je kan hier een gratis sample van het IC krijgen

Datasheet Watto
Website Watto

• Techneut
  • Niet online
quote:
Bruin Poeper schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 23:57:
Velleman heeft 2 modellen Perel te koop
<knip>
Goedkoper model, minder functies (geen frequency, geen real power, geen power factor), wel line power:
E305EM6-G https://www.perel.eu/products/view/?id=386328
Deze laatste heeft resolutie vermogenweergave: 0.1W
Volgens Perelcatalogus: power measuring accuracy: +/-1% or +/-1W (0-100W) <<<Dit lijkt minder nauwkeurig.
Die +/- 1 % en +/- 1 W is, mits het voldoen aan eerde genoemde zaken zoals RMS-meetprincioe (daar heb ik al mijn vraagtekens), voor de gewone consument nog alleszins acceptabel maar voor de rest lijkt hij me met deze gegevens niet bepaald aanbevolen. Zie met name daartoe de volgende zin:
"Geen real power, geen power factor), wel line power".
Wat bedoelen ze daarmee? Met geen real power, wel line power? Wat is volgens hen in dit verband het verschil tussen die twee? Daarnaast geen powerfacor, bedoelen ze daarmee dat hij geen watts meet maar alleen VA of is het enkel geen weergave ervan maar wel ermee rekenen? Dat laatste is nog tot daar aan toe, want heel veel mensen weten niet eens wat het betekent en voor die categorie is het alleen maar moeilijke ballast, dus die zullen het ook niet missen. Maar in het eerste geval is hij alleen maar geschikt voor het meten van gloeilampen e.d., voor de meeste andere zaken totaal ongeschikt. En mensen zonder technische opleiding worden zonder dat ze er erg in hebben op een totaal verkeerd been gezet.

• Shaggie_NB
  • Nu online
quote:
Techneut schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 18:42:
[...]
Die +/- 1 % en +/- 1 W is, mits het voldoen aan eerde genoemde zaken zoals RMS-meetprincioe (daar heb ik al mijn vraagtekens), voor de gewone consument nog alleszins acceptabel maar voor de rest lijkt hij me met deze gegevens niet bepaald aanbevolen. Zie met name daartoe de volgende zin:
"Geen real power, geen power factor), wel line power".
Wat bedoelen ze daarmee? Met geen real power, wel line power? Wat is volgens hen in dit verband het verschil tussen die twee? Daarnaast geen powerfacor, bedoelen ze daarmee dat hij geen watts meet maar alleen VA of is het enkel geen weergave ervan maar wel ermee rekenen? Dat laatste is nog tot daar aan toe, want heel veel mensen weten niet eens wat het betekent en voor die categorie is het alleen maar moeilijke ballast, dus die zullen het ook niet missen. Maar in het eerste geval is hij alleen maar geschikt voor het meten van gloeilampen e.d., voor de meeste andere zaken totaal ongeschikt. En mensen zonder technische opleiding worden zonder dat ze er erg in hebben op een totaal verkeerd been gezet.
Ja je hebt gelijk....

Maar je spreekt jezelf ook tegen (niet in technische zin) want je beschouwt het e.e.a. vanuit een heel technisch en professioneel perspectief en aan de andere kant heb je het over mensen zonder technische opleiding.

Probeer het eens te bekijken vanuit die groep zonder technische opleiding. Waarom willen ze die meter gebruiken... simpelweg gewoon omdat ze ongeveer willen weten wat zo'n apparaat verbruikt.

We zitten hier ook op het forum van Duurzame energie En Domotica. Wat willen de mensen dan weten...Wat verbruikt zo'n apparaat nou ongeveer. Niet meer en niet minder.
Als dit topic nu gestaan had in Professionele Meetapparatuur dan zouden jouw opmerkingen beter tot zijn recht komen.

Daarbij komt ook nog dat de mensen hier vaak iets zoeken tot +- 40,- Euro. Ook dan hebben jouw opmerkingen geen of weinig nut, Want als de meters aan jouw eisen moeten voldoen zit je in een complete andere prijscategorie.

• Techneut
  • Niet online
Je hebt voor een groot deel gelijk. Maar je lijkt één ding te vergeten, in wat jij noemt "ongeveer" zit hem nou juist de kneep. Die goedkope prullen die doodgewoon alleen maar VA meten, m.a.w. alleen maar schijnbaar vermogen negeren de power factor. Deze kan in bepaalde gevallen wel 0,5 zijn of nog lager zijn. En daar spreek ik me zelf helemaal niet tegen. Geen powerfactor op je display is nog oké, ik noemde daar dat ze dat toch niet begrijpen. Maar de niet technisch geschoolde mag er wel op vertrouwen dat bij een gemeten waarde dit in werkelijkheid niet half zo laag is. En dat beantwoordt niet aan de definitie "ongeveer". Dat ongeveer zit meer in de nauwkeurigheid, 1 % is voor die categorie geen probleem, 2 % ook niet.

Techneut wijzigde deze reactie 03-10-2014 15:35 (6%)

• Bruin Poeper
  • Niet online
quote:
Nonstop decay schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:14:
[...]

Die tweede link linkt naar hetzelfde bestand uit het kader "Der Vergleich, Die Resultate zum Ausdrucken (PDF)" van de eerste link. ;)
Nou weet ik niet hoe de Zwitsers cijfers geven, maar aangezien ze die Brennenstuhl als "sehr gut" bestempelen, denk ik dat dit ook een aardige meter voor relatief weinig geld is. Er zijn zeker geen grote tests met de Brennenstuhl en de Perel, hè? Of heeft iemand toevallig ervaring met allebei? :9
Zoek eens bij Amazon.de als je gebruikerservaringen wilt weten. De Brennenstuhl wordt er hoog gewaardeerd om zijn meetkwaliteiten, MAAR men vindt het display te klein en slecht afleesbaar.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de ELV Energie Master. Er zijn een paar varianten. Basic, Profi of Expert of 1 of 2, ze zijn qua (hoge!) meetprestaties hetzelfde. De Basic uitvoering verliest echter zijn waardes zodra je hem uit het stopcontact trekt.

Bruin Poeper wijzigde deze reactie 02-10-2014 12:24 (4%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

• sjococo
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10-06 07:09
quote:
Techneut schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:17:
Als deze Brennerstuhl nog steeds hetzelfde type is als die uit een test van een aantal jaren geleden, dan heeft hij toch wel stevige tekortkomingen.
In 2009 testte HWI een Brennenstuhl PM230 die niet best presteerde.

De Duitse C'T testte in het nummer 21/2013 een Brennenstuhl PM231E welke nog nauwkeuriger was dan de eveneens geteste en in andere testen geroemde Profitec KD-302.

Sinds vandaag heb ik die laatste 2 in huis en ga er eens mee aan de slag.

• Bruin Poeper
  • Niet online
Atmel blijkt ook een paar aardige energiemeet chipjes te hebben. De ATM90E -21 -22 -23 -24.
Datasheet is hier
Super nauwkeurig. 0,1%-0,2% (active-reactive) over 5000:1 meetbereik. De ATM90E22 heeft uitgangen voor active (geleverde) en reactive (opgenomen) energie. Hij kost maar ca €1. Package 28SSOP.
Aansturen/uitlezen kan met elke elke processor (bv AVR) met SPI interface. Makkelijk om mee te knutselen.

Bruin Poeper wijzigde deze reactie 03-10-2014 14:43 (3%)

• Techneut
  • Niet online
Ziet er leuk uit voor de rechtgeaarde elektronica hobbyisten. Maar wel alleen voor hen, voor het grote publiek is het duidelijk een stap te ver want het is zo te zien alleen maar de chip. Of lees ik dit verkeerd? Alle hardware er omheen, kastje, display, voeding met alles erop en eraan etc. moeten ze dus zelf regelen? Dat is natuurlijk alleen haalbaar voor een doorgewinterde elektronica specialist. Tenzij hij voor de iets minder deskundigen die wel voldoende handvaardigheid en technisch inzicht ook als bouwpakketje leverbaar is compleet met ijk-richtlijnen. Ik stel me althans voor dat het niet meteen automatisch aan alle precisie zal voldoen. Niettemin ziet de chip er afgaand op de beschrijving veelbelovend uit.
De hamvraag, is het ook bekend of er fabrikanten zijn die hem in een compleet werkende meter leveren?

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ectron energiemeter gekocht bij de Kijkshop.

Niet getest: Als het apparaat langer aan staat zal op het laagste gedeelte van het display een balkgrafiek uit 1-5 strepen/dag ontstaan met verbruikshistorie tot 7 dagen naast elkaar. Hij schaalt automatisch tussen 1 streep=1, 2, 5, 10 of 15kWh.

Achterop zit een batterijvak met 2 knoopcellen LR44.
Als je de batterijen niet plaatst kan je wel meten, maar worden tijd en meetgeschiedenis gewist als je hem uit het stopcontact haalt.

Handleiding "Stroomkostenmeter EEM 820" is beknopt, maar wel begrijpelijk en in goed Nederlands :*)

Ik heb wat testjes gedaan op laag verbruik met verschillende netadapters.
Het valt op dat Stroom(I) , Spanning(U), Vermogen(P) en Powerfactor(cos(phi)) dan niet helemaal met elkaar te rijmen zijn.
Immers: "P(eff)"= U x I x cos(phi) = P zou je denken toch denken?

Het blijkt dat bij laag verbruik (6 geteste onbelaste trafo- of electronische netadapters) de weergegeven stroom veel hoger (ca 3x) is dan past bij het gemeten wattage.
Een Nokia adapter/lader geeft P=0,0W in standby en bij laden 3,0W. Alle andere geven standby 0,5W of hoger.

Andere meetresultaten:
-laag vermogen ~5W
HPlaserjet5L en CanonPixma samen standby gemeten P=5,0W, U=223V, I=0,075A, cos(phi)=1,00
Dus "P(eff)"=223x0,075x1,00=16,7. Dit is maar liefst 16.7/5,0 = 3,3xP

-hoger vermogen ~52W
HPlaserjet5L en CanonPixma samen standby + Laptop(aan): P=52,0W, U=223V, I=0,270A, cos(phi)=0,80
Dus "P(eff)"=223x0,270x0,80=48. Dit is 48/52,0 = 0,93xP en hier is dus betere overeenstemming.

De spanning resolutie is 1V.
De cos(phi) resolutie is 0,01
De stroom resolutie is 0,005A. Het 3e cijfer achter de komma kan dus alleen 5 of 0 zijn.
De vermogen resolutie is 0,5W. Het 1e cijfer achter de komma kan dus alleen 5 of 0 zijn.
Het valt op dat de powerfactor altijd op 1 staat als de stroom zeer laag wordt; in dat geval zal het resultaat van een berekening van "P(eff)" sterk afwijken van P.
De weergegeven waarde van P lijkt wel redelijk betrouwbaar.

Vermoedelijke verklaring "P(eff)"/P afwijking.
De stroomgolf wordt in blokjes gesampled; bij lage stroom zijn er steeds meer die buiten de resolutie vallen, waarschijnlijk blijven dan de piekwaarden over en die worden weergegeven.
Dat er toch een bruikbare P wordt berekent zal komen doordat de samples intern wel een middeling meekrijgen.

Bruin Poeper wijzigde deze reactie 07-10-2014 16:19 (12%)

• Rido
  • Laatst online: 22-08 16:51
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met de Voltcraft Count 3000?
Vandaag heb ik deze binnengekregen maar wat een ramp om het werkend te krijgen.

Heb inmiddels alles al meerdere keren gereset en het is me nu gelukt om 1 sensor te koppelen. De andere krijgt die helaas niet gevonden.

Ook lukt het heel vaak niet om nieuwe data op te halen van de gekoppelde sensor.

Is er misschien iemand die er ervaring mee heeft en toevallig een trucje weet voor deze dingen?

Alvast bedankt!

• mux
  • Laatst online: 18:31

mux

99% efficient!

@Bruin Poeper (awesome naam): Dit is waarschijnlijk één van velen 10-bit 8051-based stroommkostenmeters. De resolutie wordt beperkt doordat hij géén PGA (programmable gain amplifier) heeft en dus het hele dynamische bereik van zijn meting wordt bepaald door de resolutie van de ADC. De ADC heeft waarschijnlijk een maximum-meetwaarde van 16A, dus het minimum is 1/1024e (10-bit) daarvan. Door meerdere cycli te middelen persen ze er vaak nog een extra één of twee bits uit, maar je nauwkeurigheid heeft zwaar te lijden. De stroomresolutie is zeer waarschijnlijk 16/1024=16mA.

99% zeker dat dit in die categorie valt en dus géén true rms meting en dus niet betrouwbaar is bij sub-30W metingen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Techneut
  • Niet online
@Mux, Al eerder heb ik gemerkt dat jij met de aspecten die je hier opsomt vrij veel kennis hebt vergaard van de chips die in deze dingen zitten. Een onderzoek waar lang niet iedereen de middelen toe heeft.
Allereerst, het valt niet te ontkennen dat er goede tot redelijk goede meters zijn, maar dat er ook regelrechte prullen zijn die alleen maar schijnbaar vermogen meten in combinatie met onvervormde sinusvormige stromen.
Overigens acceptabel als je weinig met die beperkingen hebt te maken en genoegen neemt met slechts ongeveer. In alle andere gevallen laten ze het behoorlijk afweten, in een eerder topic noemde ik in dat verband het voorbeeld van een arbeidsfactor 0,5, die daardoor twee maal zo veel vermogen aangeven dan ze zouden moeten doen. VA dus waar ze watt pretenderen.

Ik vind dat je dat een leek die totaal geen weet heeft van al die begrippen niet mag aandoen, ook niet bij exemplaren met een wat minder uitgebreide weergave zoals geen cos phi etc.
Daarom mijn eigenlijke vraag, die fabrikanten zullen dan vermoedelijk gebruik maken van goedkopere (lees veel minder goede chips)? Toch verbaas ik me hier in dat geval over, want zou daar nou echt dat grote prijsverschil in zitten? Ook sommige niet al te dure meters lijken namelijk heel redelijk te scoren.

Verder, dat is m'n tweede vraag, dezelfde Bruin (achternaam laat ik maar even achterwege want mijn toetsenbord weigert dat) meldt ook de chip http://www.atmel.com/Imag...24-Datasheet-Eng_0402.pdf
Ik reageerde hierop met dat het er te zien aan de datasheet leuk uitziet. Maar die sheet vertelt niets over de aspecten waar het echt op aankomt. Vraag dus, ken je die chip ook en zo ja maakt hij z'n beloftes waar, of is het wat jij hier noemt ook een van de vele?

Techneut wijzigde deze reactie 08-10-2014 19:26 (4%)

Goedkope meters hanteren een gemiddelde spanning in de berekening en samplen alleen de stroom.
Als je dan met fase-aansnijding zit (vrijwel alle schakelende voedingen zonder active-PFC), meet je dus relatief hoge stromen, terwijl die eigenlijk alleen maar plaatsvinden terwijl de spanning laag is. Dan zit je veel te hoog qua schatting.

Kortom, je moet constant zowel de spanning meten als de stroom, beide vermenigvuldigen en optellen.
Nu is dat niet zo heel moeilijk, maar je moet dat ook nog met een beetje fatsoenlijke resolutie doen.
Zoals Mux al aangaf zit je met een 10 bit AD converter in een meter die tot 16A kan meten op zo'n 16 mA resolutie. De gemiddelde netspanning is 230 Volt en met een constante stroom van 16 mA (is bij wisselspanning zeer onwaarschijnlijk, maar goed) heb je het dan over een "resolutie" van 3.7 Watt.
Nu is het wel zo dat je heel veel samples neemt, dus de samples zullen 0,1,0,1,1,1,1,0... etc zijn.
Maar goed, een AD-converter die vrijwel geen ruis heeft rond de minimale meetwaarde is nogal kostbaar. De kosten van het chippie zullen wel meevallen, maar ontwerp van de rest van de schakeling, afregelen, etc. is nogal lastig en dus duur.
Samengevat, je zult eigenlijk op een hoge frequentie moeten samplen, een ruisvrije A/D converter gebruiken (2x) en redelijk wat rekenkracht erachter moeten gebruiken om het te filteren en verwerken.
Pas dan kun je fatsoenlijk meten.
Alternatief is dat je een meter gebruikt die niet zo'n groot bereik heeft, dan kun je lage vermogens ook goed meten.

• Bruin Poeper
  • Niet online
@mux, techneeut, TD-er
Ik had de Ectron gekozen omdat het me een van de recentste meters leek.
Ik had van de nauwkeurigheid in het lage bereik voor stroom en cos(phi) wel iets meer verwacht.
Het kan best zo'n "mux"-type zijn.
Maar als Wattmeter vanaf 0,5W kan het er best mee door.

Ik heb het apparaatje ook even open geschroefd. Op de stekker zit een sterkstroombordje met voeding en shunt. Vandaar gaan er een paar draadjes naar het display. Het bordje daarvan is wat doorschijnend, en volgens mij zit er maar 1 chipje van ca 5x5mm, die tegelijk ook de lcd stuurt.

Naast de door mij eerder aangehaalde Atmel chip blijken meerdere fabrikanten, o.a. TI, soortgelijke chips te hebben met grote meetnauwkeurigheid van 0,1% (van de gemeten waarde!) over een meetbereik van 1:5000.
ST heeft deze STPM32 en die haalt ook nog 0,5% over 1:10.000
http://www.st.com/web/cat...259470_prom_sc397_may2014
Unit price $0,84
Gelet op de lage prijs van dit soort ic's kan het niet lang meer duren dat ze in consumentenapparatuur toegepast worden. De huidige consumenten-energiemeters worden zo tot uitlopende producten.

De STPM32 chip zit op dit evalboard.

Bordje kost bij Mouser maar €46,69
Iedereen die echt nauwkeurig wil meten kan dat nu dus voordelig doen zonder eerst te hoeven solderen.

P.S.: er is op dit moment bijna geen voorraad. Als je interesse hebt: niet treuzelen...!

Bruin Poeper wijzigde deze reactie 09-10-2014 00:23 (4%)

quote:
<0.1% error over 2000:1 dynamic range
Dat is dus een nauwkeurigheid van 4 Watt bij een "16A" bereik.
En ik vraag me af hoe goed de meting is bij laag verbruik, omdat je met een bepaald ruis-niveau zult zitten.
Kortom, je kunt er nog steeds niet lekker mee meten hoeveel je telefoon-lader verbruikt, of het stand-by verbruik van 1 apparaat. (op bepaalde set-top-boxen na... :X )
Je zou voor dat soort toepassingen dus eigenlijk een "range selector" moeten hebben, net als op een multimeter.

• Bruin Poeper
  • Niet online
quote:
TD-er schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:38:
[...]

Dat is dus een nauwkeurigheid van 4 Watt bij een "16A" bereik.
En ik vraag me af hoe goed de meting is bij laag verbruik, omdat je met een bepaald ruis-niveau zult zitten.
Kortom, je kunt er nog steeds niet lekker mee meten hoeveel je telefoon-lader verbruikt, of het stand-by verbruik van 1 apparaat. (op bepaalde set-top-boxen na... :X )
Je zou voor dat soort toepassingen dus eigenlijk een "range selector" moeten hebben, net als op een multimeter.
Ik ben het niet met je eens.
De nauwkeurigheidsspecificatie is niet tov van volle schaal, maar tov de truepower = werkelijke waarde op het momentane meetnivo.
(Ik neem aan dat je reageert op de datasheet van de STPM32.)

Hoofdstuk 6.2 (pag. 24) zegt:
"The power measurement error is defined by the following equation:

e%= (measuredpower-truepower)/truepower

Tov de werkelijk waarde is er dus die 0,1% afwijking. En dat over een meet bereik van 1:2000.
Dit IC is heeft op 1/2000 van de volle schaal dus nog steeds maar 0,1% afwijking!!!
Als je hem zou kunnen instellen op 2000W volle schaal kan je bv 0,999W uitlezen met een afwijking van +/- 0,001W.
Dit IC is hypernauwkeurig! :*)
Dat moet ook, want hij is bedoeld voor "billing", en als het om centen gaat wil je geen gezeik hebben.

Bruin Poeper wijzigde deze reactie 10-10-2014 12:50 (6%)

• Techneut
  • Niet online
quote:
De nauwkeurigheidsspecificatie is niet tov van volle schaal, maar tov de truepower = werkelijke waarde op het momentane meetnivo.
Ben je hier echt zeker van?
Toevallig is meettechniek één van mijn vakgebieden. En bij het toekennen van een klasse wordt de nauwkeurigheid altijd aangegeven als percentage van de volle schaal. Reden om meetinstrumenten met een al dan niet automatische schaalkeuzeschakelaar uit te rusten.

Edit:
Ik moet er wel bijzeggen dat dit een heel veel voorkomend misverstand is, ook onder mensen met een elektrotechnische opleiding, maar niet specifiek in de meettechniek.
Maar wat bij velen niet bekend schijnt te zijn is dat het door een ijklaboratorium geven van een klasse-aanduiding aan een instrument het percentage wordt bedoeld van de volle schaal van het gekozen meetbereik. Dat hoeft niet te betekenen dat hij dan over de hele schaal dezelfde geconstateerde afwijking zal vertonen, ook dat misverstand komt voor. De afwijking is meestal niet lineair. Maar die 0,1 % kan gewoon niet gelden voor alle meetgebieden. Reden om niet meer verwachtingen te koesteren dan waar een instrument toe in staat is.
Waarmee ik geen uitspraak doe over claims van bepaalde chipfabrikanten op de datasheets. Wel vraag ik me af of ze die precisie die ze vermelden uitgebreid hebben getest of hebben laten testen.

Techneut wijzigde deze reactie 10-10-2014 13:48 (51%)

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ik zeg toch waar ik het vandaan heb? Lees het ff na in de datasheet.
Overigens: andere fabrikanten van metering-ic's geven dezelfde definitie in hun datasheets.

• Techneut
  • Niet online
Begrijp ik, maar weet je zeker of die datasheets de volledige waarheid vermelden? Zou niet het enige geval zijn waar iets dergelijks wat rooskleuriger lijkt dan de werkelijkheid. Zie de toevoeging onder edit in mijn vorige bericht. Ik adviseer om daar toch kritisch tegenaan te kijken. Realiseer je wel dat het opgegeven nauwkeurigheidspercentage over het hele bereik een enorme prestatie betekent!

Edit:
Een van de aspecten (er zijn er meer):
Mux noemt in zijn commentaar dat de meeste chips in die dingen werken met 10 bits. En hoe je het ook wendt of keert, dat betekent bij een meetbereik van 16 A een resolutie van stapjes van ruim 15 mA, ofwel stapjes van krap 3,6 W (of eigenlijk 3,6 VA). Daar ga je dus met een te meten waarde van maar een paar watt al faliekant de mist in. Dit kan dus absoluut niet anders verbeterd worden dan door meer bits, elke bit meer betekent eenvoudig halvering van die resolutie (hoeveel bits heeft die in jouw voorbeeld?). of door een al of niet automatische meetbereikomschakeling zoals ook wat TD-er ook noemt in digitale multimeters.

Techneut wijzigde deze reactie 10-10-2014 19:42 (47%)

Zoals Mux al aangeeft, moet je eigenlijk ook onderzoeken wat de getallen zeggen.

Meestal worden meetwaarden aangegeven als percentage en +/- een aantal digits.
Vaak is het dan dat de grootste afwijking (% of absolute afwijking) geldt.

Die "stapjes" die Techneut noemt, zijn natuurlijk geen stappen van 3.6 VA, maar een onnauwkeurigheidsmarge.
De meting zelf zal een stuk hogere resolutie hebben dan 3.6 VA, maar zal er gemiddeld gesproken dus een stukje naast zitten. Dat zal een band zijn rondom "de waarheid" en die breedte van die band daar gaat het dus om.
Dan nog is het de vraag of die band overal 3.6 VA breed is, of dat deze varieert.
En dan is het dus ook de vraag hoe die variatie is. Bij laag vermogen zal die band zeker weten afwijken, want bij 0 Watt verbruik zal de gemeten waarde geen -1.8 VA zijn ;)

Kortom, het lijkt me sterk dat je de nauwkeurigheid van zo'n meter kunt samenvatten in 1 enkel percentage.
Daarmee is het niet gezegd dat het een slechte (of goede) chip is, alleen dat zo'n enkele waarde weinig zegt.

• Techneut
  • Niet online
quote:
TD-er schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:29:
Zoals Mux al aangeeft, moet je eigenlijk ook onderzoeken wat de getallen zeggen.

Meestal worden meetwaarden aangegeven als percentage en +/- een aantal digits.
Vaak is het dan dat de grootste afwijking (% of absolute afwijking) geldt.

Die "stapjes" die Techneut noemt, zijn natuurlijk geen stappen van 3.6 VA, maar een onnauwkeurigheidsmarge.
<knip>
Wat mijn omschrijving m.i. helemaal niet tegenspreekt. Voor die resolutie kun je ook de definitie onderscheidend vermogen gebruiken. Als twee meetresultaten minder dan die waarde van elkaar verschillen, dan kan hij dat verschil niet correct weergeven. Dat bedoelde ik met die stapjes. Dit treedt uiteraard op naast de onnauwkeurigheid als zodanig. Een onnauwkeurigheid die veroorzaakt wordt door totaal andere factoren zoals b.v. een (als het goed is kleine) temperatuurafhankelijkheid van voorschakelweerstanden of een niet al te precies afregelen van die weerstanden. Die onnauwkeurigheid blijft uiteraard bestaan, maar met elk bitje meer wordt dat onderscheidend vermogen gehalveerd.

Lees ik het goed dat het losse chipje dat Bruin vermeldt met 24 bits werkt? dat is natuurlijk wel andere koek dan de eerder genoemde 10 bit. Als ook aan andere factoren genoeg zorg wordt besteed, zoals voldoend hoge samplefrequentie, zowel voor stroom als spanning, goed rekenalgoritme en voor de weerstanden een heel lage temperatuurcoëfficiënt, dan is het veel belovend.

• mux

mux

99% efficient!

Oef mensen, dit is extreem technisch gebied. Ik weet het e.e.a. van dit soort spul (hell, ik ben op dit moment bezig met dit soort meetinstrumenten uit te werken) en er is een héél groot verschil tussen headline specs en daadwerkelijke afwijkingen.

Eerst een paar eh... misverstanden/onduidelijkheden eruit halen
- Metering ICs zijn niet hypernauwkeurig of zelfs ook maar een beetje nauwkeurig. Metering ICs zijn een ultracompetitieve markt waar men aan alle kanten probeert te besparen zonder (heel erg losjes gedefinieerde) wettelijke specs te overschrijden.
- Metering ICs zijn gemaakt om relatief grote stromen (tientallen watts minimumverbruik, redelijke gemiddelde power factors) te meten. Niet kleine stromen.
- Vergis je niet: DIN-railmeters (waar dit spul in komt te zitten) worden voor $25 finished product verkocht. De elektronica die erin zit kan niet meer dan $5ish zijn.
- (gedeeltelijk mijn fout om dit in de discussie te gooien) ADC-resolutie is zoals TD-er al zei niet recht evenredig aan daadwerkelijke stroomresolutie, gezien de stroom idealiter sinusvormig is.
- Energiekostenmeters worden nóg veel goedkoper gemaakt dan metering-spul, dus tel uit je winst ;)

Pff, waar moet ik beginnen. Laten we eerst eens een lesje metrologie doen: meetnauwkeurigheid heeft heel ruwweg gesteld 5 componenten:
- Accuracy
- Precision
- Verloop over temperatuur en andere omgevingsvariabelen (luchtvochtigheid, evt. druk of trilling/acceleratie)
- Verloop over tijd
- Frequentie-effecten (attenuatie en vervorming)

Een goed meetinstrument heeft een specificatieblad waarin alles wordt samengevat in de eerste twee: accuracy en precision, en geeft daarbij aan dat dit gekarakteriseerd is voor bijvoorbeeld het consumer-temperatuurbereik (0-70C), max. 95% niet-condenserende luchtvochtigheid, 1Hz-1kHz, over de levensduur van het apparaat. Soms worden grafiekjes gegeven hoe het apparaat reageert op verschillende effecten.

Bijvoorbeeld, neem de specificatie van mijn usb-sensor: +/-0.75% +/-4mA. Het eerste getal (precision) is de maximale relatieve afwijking van de werkelijke waarde, het tweede getal (accuracy) is de maximale absolute afwijking. Dit laatste wordt soms gegeven in termen van het gehele meetbereik. En ik (de fabrikant) garandeert dat dit écht het geval is over het gehele operationele bereik.

+/-0.1% over een 1:2000 dynamisch bereik zegt dus niks. Wat is de absolute afwijking? Die is niet gespecificeerd. En voordat je 'aanneemt' dat de accuracy dan 0.1% van 1/2000e van het meetbereik is: nee, dit is niet het geval. De accuracy is ongespecificeerd. De gemiddelde metering chips hebben een accuracy van +/-5W, met een verloop heen en weer van enkele watts per jaar. Dat is een absolute afwijking van ongeveer 0.1% van full scale - best goed dus nog.

Daarnaast is het ontzettend belangrijk om rekening te houden met het feit dat zowel de spannings-golfvorm als je stroom-golfvorm níet sinusoidaal zijn in een gemiddeld huis. Ver daarvan. De gemiddelde power factor zoals het grid die ziet is ongeveer 0,68. Erger nog, dit is allemaal vervormings-powerfactor, oftewel het gevolg van harde faseaansnijding (triac-dimmers, frequentieregelaars op grote motoren, oudere TL-ballasten) of stroomvraag op de pieken van de sinus (schakelende voedingen zonder PFC).

Metering chips zijn fundamenteel verschillend van low-cost energiekosten-chips. Metering chips hebben:
- Simultaneous voltage & current sampling, ze rekenen realtime, continu stroom x spanning uit en integreren dat over de tijd. Dit heet 'true RMS'.
- doorgaans 20+ bit sigma-delta ADCs met gigantische resolutie, maar slechte accuracy, veel missing bits en niet-monotoon verloop.
- Een 'echt' analoog frontend met correcte samplefrequentie (4kS/s of meer) en een analoog of digitaal filter om correct te meten volgens de wettelijke bepalingen

Daarentegen hebben energiekostenmeters:
- Vrijwel nooit spanningsmeting en al helemaal niet simultaneous voltage&current
- 10 tot 16-bit SAR ADCs: weinig resolutie maar veel betere accuracy, geen missing codes, perfect monotoon.
- Een bedroevend, doorgaans veel te smalbandig frontend

Energiekostenmeters hebben daardoor dus voordelen en nadelen tov metering-spul:
- Door het betere type ADC, ondanks de veel lagere resolutie, kunnen ze nauwkeuriger lager verbruik (bij slechtere PF) meten
- Doordat ze geen true RMS meting doen voeren ze trucs uit om de power factor te achterhalen. Sommigen zijn heel erg dom en nemen aan dat PF < 1 altijd wordt veroorzaakt door faseverschuiving en gaan dus doorgaans finaal de mist in met schakelende voedingen etc. Anderen nemen aan dat de spanning en/of stroom perfect sinusoidaal is en werken vanuit gemiddelden.
- Doordat ze doorgaans maar heel smalbandig meten zie je hoogfrequente verbruikspieken (wederom, voornamelijk schakelende voedingen zonder PFC, bijv. telefoon/tabletladers) slecht terug in de meting en geven ze zelfs bij 'correcte' meting alsnog een ander getal dan een metering IC.
- Sommige meters meten zó langzaam dat ze expres aliasing gebruiken om de stroom-golfvorm te samplen.

Ik moet nu echt naar bed dus ik houd het even bij deze losse verzameling opmerkingen. Destilleer hier je eigen samenhangende verhaal uit ;)

• Techneut
  • Niet online
Bedankt mux,
Dit zijn precies de aanvullende details die we hier nodig hadden. Voorgaande berichten van mij zijn terugkijkend eigenlijk slechts uiteenzettingen van hoe het zou moeten zijn. We weten precies de basis principes waar het om draait, zoals voldoend hoge samplingfrequentie, RMS-meting, correct meten van de powerfactor (uiteraard niet altijd het zelfde als cos phi die alleen maar over faseverschuiving van sinusvormige stromen en spanningen gaat) etc. etc. Waar het ons echter eenvoudig aan ontbreekt is de detailkennis van de apparaten, met name van de chips. Doodgewoon omdat we die niet zondermeer kunnen achterhalen en omdat de middelen om dat te onderzoeken ons ontbreken, met als gevolg dat het eigenlijk voor ons een zwart doosje is. En dat we ons daardoor moeten behelpen met de vergelijkende testen die hebben plaatsgevonden.

Zo lees ik nu pas dat in de consumentendingetjes, ook al komen ze met heel redelijke beoordeling uit een goed uitgevoerde test, alleen sampling plaats vindt op de stroom, daardoor in het gunstigste geval RMS-meetprincipe op de stroom maar niet op het vermogen.
Kortom een reusachtig nuttige bijdrage. Zou volgens mij in aanmerking komen voor een zogenaamd sticky om bij discussies over dit onderwerp naar te verwijzen als dat fenomeen zou bestaan in dit forum.

Techneut wijzigde deze reactie 11-10-2014 12:09 (3%)

• mux

mux

99% efficient!

Het is daarnaast niet uitsluitend deze manier waarop het werkt. In de Energy Logger 3000 zit een vrij dure en goede Arch Meter chip met norm-compliant frontend en true rms meting. Zelfde geldt voor de Kill-A-Watt.

Het veld is erg divers en je hebt de ervaring nodig om verschillende methoden te kunnen identificeren.

• Techneut
  • Niet online
Is dat het type chip dat ook in de meters zit van de energieleveranciers?

• mux

mux

99% efficient!

In wat oudere types vind je ze af en toe, maar tegenwoordig zijn ze aan de dure kant voor metering. Je ziet momenteel vaker ST en ADI chips, of chinees spul.

• Techneut
  • Niet online
En kun je ook vertellen hoe accuraat deze presteren?
Ik mag toch verwachten van beter dan de gemiddelde consumenten-energiemeter. Ook al komen ze uit China.

Techneut wijzigde deze reactie 11-10-2014 18:41 (51%)

• Lord Anubis
Is dat wel nodig? Ik bedoel is nauwkeurigheid op te lossen met zo'n chip. Hoe gaat zo'n chip om met 20 TL balken, tegelijk met twee frituurpannen , en de afzuigkap motor? Ik heb het idee dat als je drie wattometers hun uitkomst voor boven genoemde voorbeeld gebruikt dat je meterchip een ander antwoord geeft. Terzijde (Bedrijskundig zal het verschil wel gecompeseerd worden met de kWh prijs). Of sla ik hier de plank mis.

Deze discussie en dank ervoor, op gang gebracht misschien voor mijn eerdere vraag, i.v.m apparaat meting en nauwkeurigheid in de lage watt's van een week of watzo geleden, had Ik eigenlijk deze chips te samen met kant en klare meters al naast me neer gelegd, en me meer naar snelle ADC's (b.v. AD7922) begeven. Die dan mij, eh mijn mcu ( stellaris) meerdere keren een sample kunnen geven van de spanning, stroom ( pos/neg, fase, verschuiving, hoeveelheid ). Mijn metingen gaan meer om zelf ontwikkelde schakelingen die aan het lichtnet komen of led/sl lampen, pompjes, ringkerntrafo.

• Techneut
  • Niet online
Je begrijpt mijn vraag niet helemaal. In mijn eerdere bericht vroeg ik naar de chips die in professionele meters van de energiebedrijven zitten. Dus die ze gebruiken voor je stroomnota. Daarop antwoordde mux dat daar momenteel vaker ST en ADI chips, of chinees spul wordt gebruikt. Mijn wedervraag was die over hoe accuraat die presteren. Dat gaat dus over andere zaken dan die jij aanhaalt.
Ik neem althans aan dat je wel belang hebt bij een accurate energierekening. Dus al zijn die chips uit China aanmerkelijk goedkoper, zijn ze qua prestatie te vergelijken met de eerder genoemde exemplaren die wel goed zijn voor dit doel?

Techneut wijzigde deze reactie 11-10-2014 19:51 (23%)

• mux

mux

99% efficient!

Jullie zijn wel goed in 100 verschillende dingen door elkaar verweven in één post hè :P

Hoewel ik hier ook schuld aan heb...

Metering chips moeten voldoen aan allerlei eisen, dus ze zijn accuraat 'genoeg' voor je stroomrekening. Ongeacht waar ze vandaan komen. Juiste labels erop? Dan zijn ze prima. Dat staat niet ter discussie.

De problemen komen pas als je in de details gaat zitten kijken. Hier op tweakers zijn we bijvoorbeeld veel met één zo'n randgeval bezig: laag verbruik. En alles onder de - zeg - 20 à 30W is 'laag' in deze context. In deze gevallen is er heel veel variatie tussen oplossingen, en zijn metering ICs vaak juist in het nadeel ten opzichte van energiekostenmeters.

• Lord Anubis
Het bovenste van mijn antwoord ging over metering chips.dit naar aanleiding van je vraag, techneut

Het onderste over watt meters voor apparaat te meten. Naar aanleiding over je post van gisteren laat, mux.

Lord Anubis wijzigde deze reactie 11-10-2014 22:07 (29%)

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:18
Ik wil mijn wasmachines stroomverbruik (12 jaar oud A-merk zonder energielabel) bij een typische wasbeurt vergelijken met die van m'n vriendin (4/5 jaar oud B-merk met AA label) om te zien welke we meenemen met samenwonen. Is zo'n dinkie van < 20 euro van de bouwmarkt daarvoor geschikt?

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Bruin Poeper
  • Niet online
@MrAngry. Dat zou prima moeten gaan. Als je beide machines met dezelfde meter 'behandelt' kan je behoorlijk goed vergelijken, zelfs als de meter minder nauwkeurig is.
Overigens komen de grootse verschillen in meterkwaliteit voor bij lage vermogens, bv minder dan 20W.
Daarnaast zou ik ook even opletten of de meter de wasmachine aan kan: die kan soms 2500- 3000W trekken. Sommige meters gaan maar tot 10A/2200W. De Ectron die ik hier eerder beschreef doet 16A/3680W.

• mux

mux

99% efficient!

Voor het vergelijken van twee van zulke machines (die veruit het meeste vermogen trekken voor zéér gemakkelijk te meten verwarmingselementen) is de cheapste crappiest meter al voldoende. No problemo.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Op Marktplaats een Plugwise setje (Stick, Circle+, Circle) gekocht. De Stick en Circle+ zijn aan elkaar gekoppeld nu, maar de Circle krijg ik met geen mogelijkheid gekoppeld.

Plugwise geeft verschillende resetmethodes voor de verschillende firmware revisies. Probleem is echter dat ik niet weet welke firmware er op de Circle staat.

Ik heb het ID van de Circle in Source ingetikt bij de wizard, maar hij blijft maar een blauw vraagteken geven....

De Circle+ heeft 2011-06-27 firmware, maar de Circle kan net zo goed een totaal andere FW hebben. Heb alle 3 de resetprocedures al geprobeerd, maar lukt maar niet. Vind het ook een ontzettend irritante manier van resetten dat in en uit pluggen :/ , maargoed, dat terzijde.

Iemand tips?

Al gelukt, al blijft het omslachtig :P

ThinkPad wijzigde deze reactie 14-11-2014 20:03 (3%)

• belgiansatwatch
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09-03-2017
Ben in het bezit van een Smappee sinds eind augustus. Omdat ik een 3 fasig net heb in delta , en ook zonnepanelen injecteer op 2 fases gaf Smappee totaal verkeerde meetwaardes. Na intensief support ondersteuning is er 2 weken geleden een nieuwe firmware geladen en werkt Smappee voortreffelijk. Het dient gezegd dat de support hier voortreffelijk werk heeft geleverd. Ik ben er verder ondertussen in geslaagd om mijn verbruik onder controle te houden .Vooral het sluipverbruik heb ik serieus kunnen terugdringen. Smappee heeft ondertussen 10 tallen toestellen ontdekt waarvan ik nog een deel moet toewijzen.
Er is nog werk aan de winkel voor de software ontwikkelaars van Smappee om een betere herkenning mogelijk te maken maar al bij al heeft de Smappee mij enorm geholpen om mijn jaarlijks verbruik te verminderen met ruim 10%.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Heb je wat screenshots van de interface? Ben wel benieuwd!

• belgiansatwatch
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09-03-2017
effe googelen geeft je veel screenshots ..... ook op de smappee site !

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Tijdje terug een Plugwise setje (Stick, Circle+, Circle) gekocht op Marktplaats.

Maar blijkbaar wil Plugwise nog steeds ERG graag je gegevens weten, aan deze melding te zien:

Het is dan wel geanonimiseerd, maar toch :/

Jammer dat de Plugaway nog niet te bestellen valt. Daar heb ik wat meer mee dan met Plugwise eigenlijk.
Ben benieuwd wanneer die Plugaway te bestellen is.

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-12-2014 08:39 (38%)

• PostHEX
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Ik zoek een betaalbare energiemeter die nauwkeurig tot op 2000w kan meten (al is meer natuurlijk beter), en bij laag verbruik zeer nauwkeurig is. Op gebied van features moet het ook de opties kunnen bieden om; het verbruik van een periode te kunnen weergeven (minimaal 24 uur, langer is welkom), weergave van pieken en dalen binnen de periode, de gegevens in een bestand kunnen opslaan en mogelijkheid om die gegevens te kunnen exporteren. De prijs zou ik het liefst onder de 50€ willen houden, maar maximaal 100€ (ik hoop dat deze prijzen realistisch zijn).

Energiemeting elektronica is totaal nieuw gebied voor me, dus het is nog even een opgaven om zelf de juiste paden te zoeken om uiteindelijk een geïnformeerde aankoop te kunnen maken. Ik heb deze thread pas gevonden, en al hoewel ik hem volledig grondig aan het doornemen ben en kennis op doe, duurt dat nog wel even. Maar misschien heeft iemand met verstand van zaken een meter in gedachten die aan m'n huidige eisen voldoen? Zelden stel ik zo'n luie vraag en hoop te profiteren van iemand anders zijn goed verdiende kennis, maar het is dat ik wat persoonlijke projecten op een schema heb staan die niet te lang kunnen worden doorgeschoven.

Edit:
Ik heb de Voltcraft Energy Logger 4000 opt 't oog. Op eerste oog lijkt hij te voldoen aan m'n eisen. Echter hoor ik liever wat feedback van werkelijke gebruikers in dit topic. Heeft iemand ervaring met deze?
Dat gezegd/gevraagd, ik sta nog steeds open voor andere energiemeters.

PostHEX wijzigde deze reactie 15-01-2015 12:24 (10%)

Wat wil je gaan meten, dat de meter zo nauwkeurig moet zijn?
En wat versta je onder "zeer nauwkeurig" ?

• PostHEX
Voor de eerste zaken moet ik een paar desktops meten, waarbij een daarvan tijdens het meten zal worden over geclocked. Daarna wil ik zo'n beetje alle grootverbruikers in m'n huishouden meten. En in de verre toekomst weet ik natuurlijk nog niet wat ik moet/wil meten, dus vandaar dat ik liever nu een apparaat koop waar ik in de toekomst ook op kan vertrouwen.

• trm0001
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-03-2016

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
PostHEX schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 00:13:
Voor de eerste zaken moet ik een paar desktops meten, waarbij een daarvan tijdens het meten zal worden over geclocked. Daarna wil ik zo'n beetje alle grootverbruikers in m'n huishouden meten. En in de verre toekomst weet ik natuurlijk nog niet wat ik moet/wil meten, dus vandaar dat ik liever nu een apparaat koop waar ik in de toekomst ook op kan vertrouwen.
Beste optie voor het hele huis is imho de Youless van 80 euro:
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

Via Youless springen de grootverbuikers er direct goed uit mits je niet constant een hoog verbruikt hebt.

Voor klein verbruik bv deze van 11 euro (goed getest, zie eerdere posts):
http://www.redcoon.nl/B35...ne-PM-231-E_Energiemeters

Ter illustratie de Youless helpt veel meer om je hele verbruik in kaart te brengen.
(levert het meest op aan besparing)

Een tijdelijke (laag verbruik) meting is via een stopcontact meter nauwkeuriger.

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

• PostHEX
Bedankt voor de tip over die Youless. Dat is misschien een minder dure optie dan wat Plugwise bied. Al neem ik aan dat de kits van Plugwise meer features te bieden hebben. Al is inzagen krijgen in huishoudelijk verbruik momenteel niet mijn doel, misschien toch verstandig om naar die Youless eens te kijken. Op dit moment ben ik 'n blind-verbruiker tot er betaald moet worden. En laten we zeggen dat onze energiemaatschappij toevallig nog een 'leuke' einde jaars verassing door de brievenbus had geschoven. :)

Maar m'n huidig doel is inderdaad tijdelijk/laag verbruik, individuele apparaten te meten. Naar die Brennenstuhl had ik ook al gekeken ter aanraden van eerder commentaar in dit topic. Echter zie ik niet dat de meter de functie heeft om data naar een PC te kunnen exporteren.
Met de Youless kun je vrij simpel zien wat een apparaat verbruikt (mits je basis-verbruik redelijk constant is)
En wat het meest ergerlijk is, is om te zien hoe hoog je sluipverbruik is.
200 Watt continue is helaas geen uitzondering. Dat is ruwweg de helft van je verbruik op jaarbasis, gerekend voor een gemiddeld huishouden.
En ook lastig te bepalen verbruikers, zoals een boiler, zijn makkelijk te schatten zonder specifiek een bepaalde tijd geen warm water te moeten gebruiken.
Je ziet de pieken namelijk goed terug, pieken tellen per etmaal, en bij 1 piek inzoomen om te zien hoe veel bijverwarmen kost.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:04
Ik ben sinds kort ook aan het kijken naar een manier om mijn sluipverbruik te identificeren (ik merk aan mijn maandlasten dat mijn electriciteitgebruik aan de hoge kant zit)

Als ik zo teruglees geven mensen aan dat de Youless dan een slimme optie is. Echter snap ik niet waarom, met Youless lees je toch alleen een totaalgebruik van je hele huis uit? Dan kan je toch niet zien of het de TV of de rits aan opladers is? Voor zoiets lijkt me Plugwise beter (hoewel dat een stuk duurder is)

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:33
Zie de uitleg boven je. Als je verbruik stabiel is op enig moment (dus geen wasmachine of vaatwasser aan), dan heb je een 'base live'. Zet een apparaat aan of trek juist een mogelijke sluipverbruiker uit het stopcontact en dan zie je het aantal watt dat eraf is gegaan

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:04
Duidelijk, bedankt

Ik bedenk me net dat Youless niet werkt voor mij omdat mn meterkast buiten de voordeur is.

Nog 1 ander vraagje dan :) Ik lees dat redelijk wat mensen een Plugwise systeem marktplaats hebben gekocht. Wat is jullie ervaring met de license code? Zover ik zie kan je die maar 1x gebruiken (en is deze dus al gebruikt).
quote:
Basekid schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:47:
Duidelijk, bedankt

Ik bedenk me net dat Youless niet werkt voor mij omdat mn meterkast buiten de voordeur is.

Nog 1 ander vraagje dan :) Ik lees dat redelijk wat mensen een Plugwise systeem marktplaats hebben gekocht. Wat is jullie ervaring met de license code? Zover ik zie kan je die maar 1x gebruiken (en is deze dus al gebruikt).
Heb je ergens een enkele lijn die het huis binnenkomt?
Dan kun je een DIN meter ertussen hangen, die een LED-pulsje geeft per Wh en daar de Youless op plakken.
Zo'n DIN meter kost ongeveer 20 euro. (Bijv. bij de Youless shop)

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 00:28

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

Hallo, hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.

Ik zou graag mijn energieverbuik wat beter kunnen monitoren. Hiervoor ben ik op zoek naar een energiemeter die ik per stopcontact kan gebruiken. Ik ben dus niet op zoek naar iets wat mijn totaalverbuik in de meterkast bijhoud.

In eerste instantie zal ik hem achter mijn 24/7 server willen hangen. Een van de eisen die ik heb is dat het apparaat data kan versturen. Het liefst in Json/XML/Yaml of iets dergelijks zodat ik hier zelf software voor kan ontwikkelen om de data weer te geven.

Ik kan helaas geen producten vinden die dit soort dingen voor mij zouden kunnen.. (Ben ook niet zo thuis in de domotica of de energiebesparing). Indien dit niet bestaat maar met een beetje kennis alsnog te realiseren is (Een beetje programmeerwerk ben ik niet vies van, maar soldeerwerk begin ik niet aan) dan is het zelf ontwikkelen van zoiets ook geen probleem... Echter geen flauw idee waar ik moet beginnen.

R5 2600x / Vega 56

• Techneut
  • Niet online
quote:
Ben ook niet zo thuis in de domotica of de energiebesparing
Wat dit laatste betreft, besef je dat met dat inzetten van een server die 24/7 ingeschakeld staat een groot deel van je besparing weer tegen gaat? Of misschien zelfs wel meer verbruikt dan je hele beoogde besparing. Beetje het paard achter de wagen spannen lijkt me. Als ik je mag adviseren, zoek het dan enkel in energiemetertjes die zelf registreren. Wat die zelf gebruiken is te verwaarlozen. Zeker in vergelijking met zo'n server. Althans als die server een gewone PC is.

Edit:
Of desnoods in een PC die je één maal per dag een paar minuten inschakelt om je meetresultaten te downloaden en meteen daarna weer uitschakelt.

Techneut wijzigde deze reactie 20-01-2015 13:01 (18%)

• trm0001
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-03-2016

trm0001

Mr. Spareparts

Een Raspberry Pi verbruikt minder dan 1 Watt dus dat is vergelijkbaar met 1 stopcontact meter of Youless.
Daarmee valt prima een simpele low-power server te maken.

Het doel van Ghanghis is mij echter niet duidelijk ?

Tijdelijke metingen gaan prima via een stopcontact meter, je weet dan wat een lamp / TV etc verbruikt.
Voor het hele huis bv de Youless.

De meerwaarde van continu meten dat een lamp bv 10 Watt verbruikt zie ik ffe niet.......

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

• Proton_
  • Laatst online: 17:55
quote:
Ghanghis schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:16:
Echter geen flauw idee waar ik moet beginnen.
Hobbyoplossing: DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi
of een Wifi Smart Plug en dan wat webpagina's parsen/reverse engineeren.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 00:28

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

quote:
Proton_ schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:19:
[...]

Hobbyoplossing: DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi
of een Wifi Smart Plug en dan wat webpagina's parsen/reverse engineeren.
Raspberry word hier gebruikt om totaalverbruik te monitoren. Het gaat mij echter om specefieke apparatuur meten. Niet het gehele verbruik van de woning.

De smart plug lijkt enkel data te kunnen versturen naar de IOS of Android app. Het lijkt mij niet dat ik deze data kan afvangen.

R5 2600x / Vega 56

• Proton_
  • Laatst online: 17:55
Nou nee, de RPi leest een S0 meter uit.
Als je die S0 meter in een verlengsnoer of tussenstekker schroeft meet hij maar één stopcontact :)
De smart plug heeft een embedded webserver en/of kan mailtjes sturen dacht ik.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ik vind deze ook wel leuk: http://gizmosnack.blogspo...ug-energy-meter-hack.html

Goedkope energiemeter data aftappen met een Arduino.
En in dit deel maakt hij hem draadloos met een nRF24L01: http://gizmosnack.blogspo...y-meter-now-wireless.html

Heb zelf ook zo'n meter besteld, komt deze week binnen vermoed ik. Data wil ik dan via een ESP8266 naar Domoticz o.i.d. sturen.
Goedkoop Plugwise alternatief :P Kan alleen de output niet schakelen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 20-01-2015 14:18 (18%)

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:11
ik heb hier nu een aantal pagina's gelezen, heb een paar testen gelezen, maar die zijn over het algemeen een aantal jaar oud. Ik kom er nog steeds niet achter wat een betaalbare < €20,- euro energie meter is die ook met wat lagere vermogens overweg kan, ben niet zo heel erg geïnteresseerd in het bereik 0 tot 3 a 4 watt, maar van ongeveer 5 watt wel.
En een meter die ik een week of 2 tussen bv een koelkast kan hangen en dan over die tijd totaal verbruik kan zien etc.
Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True