Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Volgens mij kun je zelfs apparaten met een variabel verbruik nog wel herkennen.
Punt is namelijk dat dergelijke apparaten vrijwel altijd aan/uit schakelen, dus het verbruik-verschil is vrijwel altijd een vaste sprong.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-02 18:39
Een wasmachine heeft verschillende functies, spoelen, pompen, verwarmen, draaien, centrifugeren, allemaal met een eigen stroomverbruik die ook nog afhankelijk is van draaisnelheid, hoeveel er in de trommel zit, versnelling, vertraging etc. Die functies worden intern aan/uit geschakeld, dus dan lijkt het alsof er wel 5 apparaten zijn.

De stofzuiger heeft ook een instelbare zuigkracht en het verbruik varieert sterk met de luchtweerstand en hoe vol de zak is. Als ie ineens het gordijn hapt dan heb je ook een sprong in het verbruik.

Computer, zelfde verhaal, even een youtube filmpje afspelen of een spel opstarten, hop, sprong in het verbruik. Bij het booten verbruikt ie sowieso meer dan idle.

Ik denk dat het alleen nuttig is voor interactief gebruik, dus als je een apparaat aan zet dan kun je zien hoeveel het gebruik verandert. Maar het is verre van nauwkeurig want veel apparaten hebben een inschakelpiek of opstart tijd.

Bij de wasmachine wil je weten hoeveel kWh of eurocent het kost om een was te draaien en bij een koelkast wil je berekenen hoeveel het per jaar kost. Van een computer wil je het idle verbruik weten. Dit apparaat kan dat allemaal niet en de kans is groot dat het getallen geeft waar geen hout van klopt. Geef mij maar gewoon zo'n stekker ding, daar heb je meer aan.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
Ploink schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 20:22:
..........
De stofzuiger heeft ook een instelbare zuigkracht en het verbruik varieert sterk met de luchtweerstand en hoe vol de zak is. Als ie ineens het gordijn hapt dan heb je ook een sprong in het verbruik.
...........
Beetje offtopic aardigheidje tussendoor, is die sprong die je noemt in het verbruik eentje omhoog of omlaag? Ik weet het antwoord, maar het leidt nogal vaak tot verkeerd begrijpen.

• hdelabie
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-01-2014
*SPAM* , zie Het algemeen beleid #verbodenspam

FeaR wijzigde deze reactie 05-12-2013 14:33 (86%)

• hdelabie
*SPAM* , zie Het algemeen beleid #verbodenspam

FeaR wijzigde deze reactie 05-12-2013 14:33 (86%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:25
Heb je hier een bron voor? Op de site kan ik niets vinden dat dit staaft :?
Op geen enkel filmpje wordt een spanningsopnemer getoond, laat staan 3 voor de meerfasemeting.
Het netsnoer is hier niet geschikt voor, die spanning is afhankelijk van de belasting van die groep :)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:46
quote:
Moeten we dit uberhaupt serieus nemen? Iemand die vandaag registreerd om meteen een productreview te doen van dit device als "uitstekend" zonder enige toelichting en in dit topic twee posts doet om reclame te maken...

FeaR wijzigde deze reactie 05-12-2013 15:06 (13%)

• hdelabie
quote:
Proton_ schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:29:
Heb je hier een bron voor? Op de site kan ik niets vinden dat dit staaft :?
Op geen enkel filmpje wordt een spanningsopnemer getoond, laat staan 3 voor de meerfasemeting.
Het netsnoer is hier niet geschikt voor, die spanning is afhankelijk van de belasting van die groep :)
"De technologie van smappee herkent de verschillende “storingspatronen” van elk apparaat dat is aangesloten (een beetje zoals wij melodieën herkennen)."
Spanning wordt gemeten via netsnoer. En voor 3-fasig werden er specifieke algoritmes ontwikkeld.

FeaR wijzigde deze reactie 05-12-2013 14:59 (5%)

• Proton_
Je kunt de nauwkeurigheid dus niet onderbouwen (je zit hier op een techforum, wees niet terughoudend met technische details :)).
Twee fasen onderling kunnen makkelijk 10V schelen. Het vermogen dat 'het specifieke algoritme' verzint kan er dus zonder deze informatie zomaar 5% naast zitten.
Met teruglevering op één fase wordt het plaatje nog ingewikkelder: je ziet dan niet meer aan de stroomrichting of een fase voor- of achterloopt.
Twee groepen op dezelfde fase kunnen in de praktijk onder belasting ook 5V schelen dus het stopcontact waar de smappee op ingeplugd is heeft direct invloed op het 'gemeten' vermogen.
Leuk spul, daar niet van, maar een nauwkeurige meting kan je het niet noemen.

• Techneut
  • Niet online
quote:
hdelabie schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:57:
[...]
"De technologie van smappee herkent de verschillende “storingspatronen” van elk apparaat dat is aangesloten (een beetje zoals wij melodieën herkennen)."
Spanning wordt gemeten via netsnoer. En voor 3-fasig werden er specifieke algoritmes ontwikkeld.
Toch een beetje vaag allemaal. "Herkennen van verschillende storingspatronen".
Storingspatronen?? Wat heeft dat ding nou met storingen te maken? Waarschijnlijk bedoel je belastingspatronen. Maar dan nog blijft het alleen maar een beetje raden, evenals met die zogenaamde specifieke algoritmes die je noemt. Dus verklaar je nader. Ik geloof niet zo erg in zo'n helderziendheid. Tevens zie ik nergens een richtingsindicate op dat stroomklemmetje. Of staat in de gebruiksaanwijzing nadrukkelijk dat het snoertje een bepaalde kant op moet wijzen? Indien dat niet het geval is, dan heb ik mijn twijfels over die spanning. Maar mocht die wel gemeten worden, de richtingsinformatie ontbreekt in dat geval en daardoor ook de info m.b.t de powerfactor (bij zowel de spanning als de stroom sinusvormig de cos phi). Om verder inderdaad (zie ook bovenstaand bericht) de spanningen bij drie fasen. Specaal algoritme daarvoor als het alleen maar raden. Al met al zaken die bij elkaar opgeteld met het meetresultaat wel de helft er naast kunnen zitten. Kortom, graag nadere verklaringen, zolang ik die niet zie heb ik er niet veel fiducie in. Zoveelste goedkoop dingetje in de rij van apparaten die enkel maar een heel ruwe schatting geven.

Let wel, een wat professionelere meting vereist bij het installeren enige technische kennis en een apparaatje als dit helemaal niet, met behulp van dat instructiefilmpje kan iedereen hem er zo tussen hangen. Voor veel leken zal zo'n ruwe schatting ook wel volstaan, mits men zich wel bewust is van de beperkingen en er niet veel meer van verwacht.

Techneut wijzigde deze reactie 05-12-2013 16:50 (22%)

• Proton_
Ik ben het niet helemaal met je eens, er staat duidelijk een richtingspijl bij het driefasefilmpje.
Vermogensmeting is ook weer niet zo moeilijk dat een apparaat noodzakelijk ingewikkeld moet zijn en een leek het niet kan installeren; alleen kan dit apparaat dat niet met de grootheden die hij kan meten.
De spanningsmeting is goed genoeg als de smappee het enige apparaat op die groep is (de stroom is dan bekend en klein, waardoor je aannemelijk maakt dat je verwaarloosbare spanningsval hebt en de spanning die je meet ook de netspanning is die het huis inkomt), het enige wat ontbreekt voor een fatsoenlijke meting is de spanning op de andere fasen.
Een hall-stroomopnemer kan wel degelijk nauwkeurig de fase van de stroom meten, zelfs DC.

• Techneut
  • Niet online
Ik bedoelde met een professionele meting eentje waar voor het installeren stroomdraden moeten worden onderbroken. En dat ziet menige leek toch echt niet zitten. Afgezien nog van de vraag of het voor de absolute leek zonder hulp wel verantwoord is. Jij en ik vinden het doodsimpel, maar dat is het toch echt niet voor iedereen.

Maar oké, extreem nauwkeurig hoeft nu ook weer niet. Maar dan dient de verdere meetmethode wel correct te zijn. Hij verricht dus volgens jou wat dat betreft echte vermogensmeting, inclusief faseverschuivingen? Want dat is wel essentieel, want anders is het toch enkel maar een VA-meting met alle mogelijke meetfouten die daarbij kunnen optreden. Onderschat met o.a. het oog op faseverschuivingen deze niet.

• hdelabie
smappee meet het "echte" vermogen, rekening houdend met faseverschuivingen. Een mooi voorbeeld hiervan is de PV-omvormer 's nachts (wanneer deze een verbruiker wordt). Hier meet smappee een actief vermogen van 2 W en een reactief vermogen van 130W. Andere stroomklem gebaseerde meters (vb. CurrentCost) meten hier alleen het "blind" vermogen. (en tonen dus een zogezegd verbruik van 130W) Een Nederlandse tester heeft het gemeten vermogen van smappee vergeleken met de metingen van de slimme meter en geen verschil vastgesteld.

• Techneut
  • Niet online
Is dat echt zo, dat de meter die jij noemt in het door jou geschetste geval echt 130 W aanwijst en niet 130 VA (of eigenlijk nog correcter VAr)? In dat geval mag het duidelijk zijn dat het ronduit een waardeloze prul is. Maar als die aangewezen waarde in VA wordt weergegeven dan is het toch een ander verhaal en heeft hij enkel een meetdrempel van een paar watt. Je noemt dat blindvermogen namelijk ook watts en dat is een onjuiste notatie.

Edit:
Voor het overige, de info die nu langzaam boven water komt had bij direct beschikbaar zijn een heleboel onnodige discussie kunnen voorkomen.

Techneut wijzigde deze reactie 05-12-2013 19:17 (17%)

• hdelabie
Die CurrenCost meter (en andere meters met stroomklemmen (vb. Flukso) die geen spanning meten) geven inderdaad 130W. (en niet 130 Var) Deze zaken zijn inderdaad waardeloos. Bocendien kunnen deze meter absoluut niet overweg met zonnepanelen omdat ze het kwadrant niet kunnen meten. Als mijn zonnepanelen vb. 2500 W produceren en ikzelf 700W verbruik, vertelt zo'n meter me dat ik 1800W verbruik! Terwijl ik op dat moment 1800W exporteer. smappee doet dit echter correct. Ik was ook verrast dat de spanning op het net behoorlijk varieert. (tot 18%!) Die andere meters die alleen stroom meten maken dus ook hier eenzienlijke fouten. (wwat smappee niet doet)

• Techneut
  • Niet online
Met een paar nauwkeurigheidsbeperkingen waarmee valt te leven zijn we het nu dus wel eens.
Het is duidelijk dat er heel veel waardeloze troep in de handel is en vaak doorziet de gemiddelde koper dit ook wel. Maar met artikelen als deze is dat helaas niet zomaar het geval. Kritische vragen worden alleen gesteld door mensen met kennis van zaken, bij onderwerpen als hier dus mensen met een elektrotechnische opleiding en ervaring. Derhalve maar een heel klein deel van de potentiele klanten. Het grootste deel daarvan staat heel begrijpelijk met de oren te klapperen als deze termen af en toe de revue passeren. En daar mikt de fabrikant van inferieur spul op. Die hebben alleen maar euro- of dollartekens in hun ogen.

Helaas, hoe goedwillenden met uitgebreide voor iedereen leesbare uiteenzettingen ook hun best doen, het wordt maar door een relatief klein aantal mensen gelezen. Daarnaast, veel mensen weten het verschil niet tussen stroom en spanning, laat staan dat ze al die bijkomende begrippen in dit draadje kunnen volgen. Wederom, dit is een discussie of liever gezegd een conversatie tussen ingewijden.
Schiet niet erg veel op dus. Vraag derhalve, wat hier aan gedaan kan worden. Meten is weten, een veel gehoorde waarheid. Maar minstens zo belangrijk is weten en vooral begrijpen wat je meet. Als dat begrip er niet is, dan is het in veel gevallen verstandiger om dat meten maar achterwege te laten, omdat je kans loopt op een sterk vertekend beeld. Leveranciers kunnen hierin evenwel als ze een beetje van goede wil zijn een belangrijke rol spelen.

• hdelabie
Het beste is nog altijd om een klant aan het woord te laten:
http://www.lampiris.be/nl...ligent-omgaan-met-energie

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad een heel aardig verslag over de gebruiksmogelijkheden, Alleen gaat het niet in op bepaalde technische aspecten, de zaken die ik noemde komen in het overigens heel leesbaar verhaal namelijk niet aan de orde. Geen idee hoever de technische kennis reikt bij de schrijver. Doet er ook niet toe, maar voor het zelfde geld had hij net zo'n gebruikersvriendelijk apparaat kunnen hebben en beschrijven, dat wel een prul blijkt te zijn. Dat zie je pas als je bepaalde ongeloofwaardige meetresultaten weet te herkennen. En dat valt voor een niet ingewijde lang niet altijd mee.

Overigens nog even een opmerking over het installeren. Inderdaad ook voor een leek heel gemakkelijk. Alleen, niet iedereen heeft een meterkast die er uitziet als die in het filmpje. Mijn huis b.v. is van begin jaren 70 met nog een klassieke meterkast cq. groepenkast met smeltveiligheden. En ik weet dat er nog heel veel van die meterkasten bestaan.
Zelf zou ik niet de minste moeite er mee hebben als ik dit apparaat zou kopen. Maar opnieuw, echte leken krijgen dit zonder hulp van iemand die er verstand van heeft niet voor elkaar. De klassieke groepenkast biedt geen ruimte voor zo'n klemmetje om de draad. Dus, wil je dit toch installeren, dan moet je in strijd met de veiligheidsvoorschriften in NEN1010 een lus gaan leggen buiten de groepenkast.
Het is een leuk ding dat apparaat, maar het lijkt me lang niet voor alle installaties geschikt. Het lijkt op het eerste gezicht dat de bedenker van dat filmpje daar niet aan heeft gedacht.

• woestman
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09-01 22:09
Heeft iemand de gebruiksaanwijzing van een Schlumberger SIR2E kWh meter? Ik ben al een uur aan het googlen en het is gewoon niet te vinden.

Groeten Marco
quote:
woestman schreef op woensdag 11 december 2013 @ 21:04:
Heeft iemand de gebruiksaanwijzing van een Schlumberger SIR2E kWh meter? Ik ben al een uur aan het googlen en het is gewoon niet te vinden.

Groeten Marco
Heb je hier iets aan?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:26

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

15% korting op Plugwise:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En nog eentje van 10%, mocht de bovenstaande niet meer werken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ThinkPad wijzigde deze reactie 04-01-2014 21:57 (51%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Jackbq
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27
een paar jaar geleden heb ik eens wat voorbij zien komen over een Iphone app, welke met de camera het aantal pulsen van het puls lampje op de stroom verbruiks meter, meet. Vervolgens kon je op de Iphone het actuele verbruik zien. Ik weet niet of dit met zowel het 500 blinks/KWH als het 10.000 blinks / KWH lampje werkt, maar in dat laatste geval zou het behoorlijk nauwkeurig zijn.

Ondanks de mogelijkheid om zelf blinks te gaan tellen, zou ik toch liever een app hiervoor gebruiken, wil het niet dat ik er nergens meer iets over kan vinden. Ook terugzoeken in dit topic levert helaas geen resultaat op. Is er iemand die mij aan een naam kan helpen?

• Geckoo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:18

Geckoo

Good news everyone

quote:
BLACKfm schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:25:
[mbr]Verplaatst uit het feedback forum:[/]

Goeie deal!

VOLTCRAFT Energy Monitor 3000 bij conrad voor 30,- (gratis verzending). Normaal 48,-

http://www.conrad.nl/ce/n...=&utm_campaign=&insert=9J

Kabeltje prikprak, heb um zelf ook :).
ook maar even hier vermelden :Y

denk dat ik het maar ga bestellen

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• infernix
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09-02 16:42
Heb mijn plugwiser code weer eens bijgewerkt en de boel thuis aangesloten. Van de verschillende APIs vind ik die van SmartEnergyGroups nog wel de mooiste.

Gisteren bij mij thuis.

Vorig jaar heb ik 't een tijd bij m'n ouders gedraaid. December 2012(kies month)

Weet iemand nog andere sites met API of open source code waar ik soortgelijke info mee kan weergeven?

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 11:20

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

quote:
Bolletje schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:58:
[...]

Naast de Voltcraft Energy Logger 4000 en de Cresta heb ik nu ook de Tom-Tec EMC4128.

Weinig over te vinden, maar het viel me op dat hij, i.t.t. de Cresta, wel metingen gaf met één getal achter de komma. Ook gaf hij redelijk vergelijkbare resultaten in vergelijking met de Voltcraft Energy Logger 400.

Ik heb hem dus open gemaakt en er zit een CS5460C-ISZ in van Cirrus Logic.

Ik dus kijken op die site kijken van Cirrus Logic, en daar is wel de CS5460A te vinden.
[...]

Van de specifieke CS5460C-ISZ is geen datasheet te vinden. Wel nog van de vanilla CS5460, maar in het schema zie ik niet echt veranderingen.
Hi Bolletje :)
Is die Tom-Tec een meter die je dus kortgezegd een beetje kunt vertrouwen?
Ik zelf heb die meter hier namelijk, maar heb het nog nooit vergeleken met een andere en wil eigenlijk wel eens weten of de getallen die worden weergegeven een beetje kloppen.

• Atrax
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-12-2018
Iemand een idee wat te doen als je het ID van je Plugwise Stretch kwijt bent? Heb de Stretch van mijn ouders gekregen omdat zij hem niet meer gebruiken, maar helaas geen sticker en niks te vinden.... |:(

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Plugwise mailen?
Software op de computer van je ouders doorpluizen?

• Atrax
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-12-2018
quote:
TD-er schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 07:30:
Plugwise mailen?
Software op de computer van je ouders doorpluizen?
Helaas geen software op de computer bij een stretch....

Mailen wordt de laatste mogelijkheid dan.

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

• korna
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09-02 01:21
Ik probeer net mijn computer verbruik te meten met een Alecto EM-16.

Wat me opvalt is ong. 30 watt verbruik als de computer uit staat en ong. 10 watt verbruik als de voedingsschakelaar uit staat. Vooral dat laatste vind ik vreemd. Ik zie het echter bij 2 verschillende desktops. Komt dit bekend voor of meet de Alecto het gewoon verkeerd?

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

Ik zie bij de omschrijving niets staan over power-factor danwel cos-phi, dus ik denk dat we die meter kunnen scharen onder "rommel".
Minimale stroom-meting is 0.02 Ampère, dus 10 Watt is heel waarschijnlijk "de 2e meetwaarde" (0 = 0 Watt, 1 = 0.02A = 5 Watt, 2 = 0.04A = 10 Watt)
Even aangenomen dat de gemeten waarde van de stroom overeen komt met de werkelijkheid, dan loopt er kennelijk nog een lekstroompje.
Wat is de gemeten waarde wanneer je niets in de meter steekt? En een lader van bijvoorbeeld een mobieltje?

Om er toch nog iets van te maken, kun je het beste een 60 Watt gloeilamp aansluiten op hetzelfde stekkerblok als waar je PC in zit.
Dan haal je de cos-phi factor bij het stand-by verbruik er uit.

• korna
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09-02 01:21
Het was ook een goedkoop dingetje (12,95) maar de getallen van lampen, versterker, computer op idle en actief zien er realistisch uit. Ik zal later nog wat neer zetten.

Ik heb overigens ook mijn versterker gemeten in aan en uit stand (standby). In standby meet ik 4 watt. Dus dat ligt ergens tussen de 0-4 watt + 5% afwijking. (De marges staan de handleiding. Ik zal ze later posten.)

Ik zal de truc met de gloeilamp proberen, kijken of het dan beter wordt.

Heeft iemand een ideetje hoe je het verbruik veilig kan meten met een (goeie) multimeter?

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-02 18:39
quote:
korna schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:37:
Ik probeer net mijn computer verbruik te meten met een Alecto EM-16.

Wat me opvalt is ong. 30 watt verbruik als de computer uit staat en ong. 10 watt verbruik als de voedingsschakelaar uit staat. Vooral dat laatste vind ik vreemd. Ik zie het echter bij 2 verschillende desktops. Komt dit bekend voor of meet de Alecto het gewoon verkeerd?
Dat komt waarschijnlijk door het input filter in de voeding, die zit meestal voor de schakelaar, direct op de voeding connector. Er loopt dan een blindstroom, 90° uit fase met de spanning. Het effectieve vermogen is dan 0W, maar de meter kan dit blijkbaar niet corrigeren. Vermoedelijk meet hij alleen de stroom en vermenigvuldigt dat met 230V.
Een 60W gloeilamp parallel zetten is een goed idee van TD-er.

Een goede pc voeding heeft als hij aan staat PFC (power factor correctie), zodat de cosφ bijna 1 is. In dat geval meet je toch een realistische waarde.
quote:
korna schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:59:
...
Heeft iemand een ideetje hoe je het verbruik veilig kan meten met een (goeie) multimeter?
Je kan de stroom meten en eventueel de spanning, maar je kan niet corrigeren voor de cosφ, dus het resultaat is niet zo veel beter dan de Alecto.
Een omslachtige maar betrouwbare methode is het hele huis van de spanning halen, behalve het te meten apparaat en dan met de stopwatch en calculator bij de meterkast te gaan staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Voor wie nog een energie-meter zoekt.
EnergyMonitor 4000 pro D van 39,99 euro voor 19,99 euro.
Het lijkt me de opvolger van de aloude EnergyMonitor 3000, welke prima met beroerde belastingen om kon gaan en ook hier staat vermeld dat een power-factor van 0.01 .. 1.0 gemeten kan worden.

• Chris96
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16-02 18:44
klopt het dat energiemeters naar mate ze ouders worden onnauwkeuriger kunnen worden?

• Techneut
  • Niet online
quote:
.... naar mate ze ouders worden ...
Sorry dat ik even moest lachen, ik zag het bij wijze van spreken voor me. Twee van die dingen op elkaar geprikt, stekker van de een in het stopcontact van de andere en ....... Maar goed, het duidelijk dat je "ouder worden" bedoelt, bijvoeglijke naamwoorden hebben geen meervoud.
In het bedrijfsleven is het voor de certificatie van het bedrijf verplicht om meetapparatuur te registreren en periodiek te kalibreren. Meestal blijkt dan uit het meetrapport dat er niets bijgesteld hoefde te worden. Echter doorgaans gaat dit dan om instrumenten met een vrij hoge precisieklasse. Bij deze consumentendingetjes is van een klasse nauwelijks sprake. De in de specificatie genoemde nauwkeurigheid is bovendien alleen van toepassing boven een bepaalde drempel en daar gaat het uiteindelijk om. Boven die drempel heb je bij de goed bekend staande typen een zekere afwijking variërend van nul tot een paar procent. En naar mijn ervaring verloopt die bij het ouder worden niet of nauwelijks.
Als aanvulling; Mechanische meters kunnen natuurlijk wel slijtage-gerelateerde issues vertonen.
Ik zou alleen niet durven te zeggen of een oude Ferraris meter (draaischijfmeter) dan meer of minder aan gaat geven. Misschien minder als de schijf maar met moeite rond kan draaien. (denk aan verhalen van zeer krachtige magneten op het telwerk)

• Chris96
quote:
Techneut schreef op donderdag 17 april 2014 @ 12:14:
[...]

Sorry dat ik even moest lachen, ik zag het bij wijze van spreken voor me. Twee van die dingen op elkaar geprikt, stekker van de een in het stopcontact van de andere en ....... Maar goed, het duidelijk dat je "ouder worden" bedoelt, bijvoeglijke naamwoorden hebben geen meervoud.
In het bedrijfsleven is het voor de certificatie van het bedrijf verplicht om meetapparatuur te registreren en periodiek te kalibreren. Meestal blijkt dan uit het meetrapport dat er niets bijgesteld hoefde te worden. Echter doorgaans gaat dit dan om instrumenten met een vrij hoge precisieklasse. Bij deze consumentendingetjes is van een klasse nauwelijks sprake. De in de specificatie genoemde nauwkeurigheid is bovendien alleen van toepassing boven een bepaalde drempel en daar gaat het uiteindelijk om. Boven die drempel heb je bij de goed bekend staande typen een zekere afwijking variërend van nul tot een paar procent. En naar mijn ervaring verloopt die bij het ouder worden niet of nauwelijks.
ik heb een 7jaar oude EMK 265 van conrad. en een net nieuwe meter van praxis, profile Pcf-600.

Als je ze idd achter elkaar in het stopcontact prikt en er een stofzuiger aanhangt geeft de ene 1200watt aan en de ander 1600.

Vandaar mijn vraag? Ik heb ook geen idee welke nog te vertrouwen is.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:01

mux

99% efficient!

Elektronische meters slijten 'niet' en worden niet minder nauwkeurig. Minder nauwkeurigheid t.g.v. leeftijd zou impliceren dat ze in de fabriek gekalibreerd zijn en daar in de loop van tijd vandaan lopen, maar dat doen consumentenmeters niet. Die worden nooit gekalibreerd.

Waar je mee te maken hebt is waarschijnlijk gewoon het effect van een ander meetprincipe of een kleinere meetbandbreedte waardoor de metingen niet overeen komen. De realiteit is dat vrijwel alle consumentenmeters heel erg 'slecht' meten en dat je er niet zomaar vanuit kunt gaan dat wat de meter zegt ook maar in de buurt zit van wat je energiebedrijf afrekent. Alleen een kleine hoeveelheid meters meten echt volgens de NEN1010 (4kHz bandbreedte, true simultaneous V*I, true RMS), waaronder de op Arch Meter gebaseerde meters zoals de Watts Up? Pro, Voltcraft Energy Logger en ELV EM600 Expert.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Techneut
  • Niet online
Helemaal mee eens, als aanvulling hierop:
Uit een test van een aantal jaren geleden bleek dat er inderdaad ronduit prullen tussen zaten. Afgezien nog van true rms-waarden meten die prullen meestal in werkelijkheid niet de waarde in watts maar in VA. Alleen in hun specificatie zeggen ze dat er niet bij. Gevolg is dat ze het met alleen maar met gloeilampen nog niet eens zo beroerd presteren. Maar met letterlijk alles wat maar enigszins inductieve belasting geeft, laat staan met vervormde stromen laten ze het bedroevend afweten.

Maar het ging over de vraag m.b.t. veroudering, inderdaad heb je daar bij elektronische meetinstrumenten niet of nauwelijks mee te maken. Dit in tegenstelling tot mechanische apparatuur. Bij klassieke wijzerinstrumenten treedt op de lange duur slijtage op in de lagering. Gevolg is niet zo zeer achteruitgang van de nauwkeurigheid, maar meer het blijven haken van de wijzer.
Met kWh-meters is het weer een ander verhaal, maar ook daar is het de lagering van de schijf. Door slijtage draait die dan geleidelijk (in het voordeel van de klant) wat langzamer.

Het geknoei van sommige gasten met heel sterke magneten kan ook een averechts gevolg hebben, nl. dat de remmagneet definitief wordt verzwakt, waardoor de schijf juist sneller gaat draaien. Afgezien het verloren gaan van de lineairiteit waar voor die remmagneet dient. Op de telwerken heeft het geen invloed, want de tandwielen daarvan zijn van messing gemaakt.

Techneut wijzigde deze reactie 18-04-2014 15:15 (57%)

• Chris96
quote:
Techneut schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:24:
Helemaal mee eens, als aanvulling hierop:
Uit een test van een aantal jaren geleden bleek dat er inderdaad ronduit prullen tussen zaten. Afgezien nog van true rms-waarden meten die prullen meestal in werkelijkheid niet de waarde in watts maar in VA. Alleen in hun specificatie zeggen ze dat er niet bij. Gevolg is dat ze het met alleen maar met gloeilampen nog niet eens zo beroerd presteren. Maar met letterlijk alles wat maar enigszins inductieve belasting geeft, laat staan met vervormde stromen laten ze het bedroevend afweten.

Maar het ging over de vraag m.b.t. veroudering, inderdaad heb je daar bij elektronische meetinstrumenten niet of nauwelijks mee te maken. Dit in tegenstelling tot mechanische apparatuur. Bij klassieke wijzerinstrumenten treedt op de lange duur slijtage op in de lagering. Gevolg is niet zo zeer achteruitgang van de nauwkeurigheid, maar meer het blijven haken van de wijzer.
Met kWh-meters is het weer een ander verhaal, maar ook daar is het de lagering van de schijf. Door slijtage draait die dan geleidelijk (in het voordeel van de klant) wat langzamer.

Het geknoei van sommige gasten met heel sterke magneten kan ook een averechts gevolg hebben, nl. dat de remmagneet definitief wordt verzwakt, waardoor de schijf juist sneller gaat draaien. Afgezien het verloren gaan van de lineairiteit waar voor die remmagneet dient. Op de telwerken heeft het geen invloed, want de tandwielen daarvan zijn van messing gemaakt.
Dan eigenlijk de hamvraag, wat is dan de meeste geschikte meter om enigszins actuele opbrengst van zonneinstallaties mee te meten?
quote:
Chris96 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 18:59:
[...]

Dan eigenlijk de hamvraag, wat is dan de meeste geschikte meter om enigszins actuele opbrengst van zonneinstallaties mee te meten?
Een gewone DIN-kWh-meter? (voorbeeldje: de meter die Youless verkoopt)
Volgens mij hebben omvormers namelijk een aardig nette cos-phi en dus kun je voor het meten van opbrengst een relatief simpele meter gebruiken.

• Chris96
quote:
TD-er schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 21:16:
[...]

Een gewone DIN-kWh-meter? (voorbeeldje: de meter die Youless verkoopt)
Volgens mij hebben omvormers namelijk een aardig nette cos-phi en dus kun je voor het meten van opbrengst een relatief simpele meter gebruiken.
Zo iets had ik al, maar nu zoek ik nog iets om het actuele wattage mee te kunnen aflezen. :)
quote:
Chris96 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 00:11:
[...]

Zo iets had ik al, maar nu zoek ik nog iets om het actuele wattage mee te kunnen aflezen. :)
Youless/Wattcher?
Die tellen het aantal pulsjes en maken dat beschikbaar via een app en/of website.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Of zelfbouw, veel goedkoper :P

Zelf heb ik een Arduino Nano (~€5 a €6 als je goed zoekt) en een CNY70 sensor (~€0,85) die de ronddraaiende schijf in de kWh-meter in de gaten houd en het verbruik op een standaard hd44780 display weergeeft. De gegevens daadwerkelijk online zetten of op een andere manier beschikbaar maken moet ik nog mee aan de gang. Je zou er evt misschien een bluetooth controller aan kunnen hangen voor communicatie met smartphone, of een APC220 waarna een computer/RPi het online in een database kan zetten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Chris96
Ik zoek meer iets wat op plugwise circle lijkt alleen dan met betere software.
Maar dat is niet echt te vinden.

Alleen de Sunny Home Manager , maar daar kan ik geen reviews van vinden.
En is vrij prijzig

Chris96 wijzigde deze reactie 21-04-2014 13:51 (5%)

• ObiTewodros
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 07-02 16:33
Hallo,

Ik heb het topic wat doorgelezen, en het blijkt dat het toch een ingewikkelde kwestie is, en het is mij niet duidelijk welke energiemeter ik moet kopen.

Ik hoef geen extra snufjes zoals logging etc. Wat ik wil is dat ik de energiemeter aan een apparaat koppel, het mij verteld wat het apparaat verbruikt. Meer hoef ik niet te weten. Welke kan ik het beste kopen? Ik wil weten wat mijn koelkast en tv verbruikt.

Volgens een vergelijkingstest van hardwareinfo van 2009 komt de Cresta RCE-1106 als beste uit de bus, maar na wat googlen lijkt het niet eens meer te koop. Dus wat is het beste alternatief? Mijn budget is 20 euro.

Alvast bedankt.

• Bezuiniger
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-02 18:40
quote:
ObiTewodros schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 22:22:
Volgens een vergelijkingstest van hardwareinfo van 2009 komt de Cresta RCE-1106 als beste uit de bus, maar na wat googlen lijkt het niet eens meer te koop. Dus wat is het beste alternatief? Mijn budget is 20 euro.
1e hit: https://www.klusspullen.n...NPKopebor4CFSEcwwod9BcArQ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Zoals op andere plekken op dit fora al is aangegeven is de test van harwareinfo een lachertje. De Cresta is dan ook niet zo goed als ze beweren! Alleen met ohmse belastingen doet hij het redelijk. Ik zou verder zoeken naar een andere meter. In de tread over zuinige home servers staat genoemd welke meters eventueel wel deugen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hier ook wel. De EnergyMonitor en de EnergyLogger van Conrad schijnen ook prima te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lithoijen
  • Nu online
Ga in iedergeval voor een True RMS meter, deze zijn geschikt voor metingen aan inducatieve belastingen. Tenzij je alleen warmhoud plaatjes of gloeilampen wilt bemeteren is dat eigenlijk wel een vereisten voor een beetje nauwkeurige meting. De voltcraft meter die hierboven genoemt wordt lijkt me bijvoorbeeld prima, al loop je wel net een aanbieding mis.

lithoijen wijzigde deze reactie 12-05-2014 23:28 (65%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 11:12
Het jammere is alleen nog steeds dat niet bij alle verkrijgbare meters duidelijk staat dat ze "True RMS" zijn :). Je moet het maar net weten, bv. door iemand hier die zo'n ding open heeft gehad of wat dan ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
quote:
lithoijen schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:23:
Ga in iedergeval voor een True RMS meter, deze zijn geschikt voor metingen aan inducatieve belastingen. Tenzij je alleen warmhoud plaatjes of gloeilampen wilt bemeteren is dat eigenlijk wel een vereisten voor een beetje nauwkeurige meting. De voltcraft meter die hierboven genoemt wordt lijkt me bijvoorbeeld prima, al loop je wel net een aanbieding mis.
Weekje weg geweest, daardoor zie ik met vluchtig doornemen dit bericht nu pas. Vind het belangrijk genoeg om even te reageren, ik wil je wijzen op een misverstand m.b.t. je opmerking over true-RMS. Dat heeft namelijk helemaal niets te maken met wel of niet inductieve belastingen, dat is een geheel ander aspect, overigens net zo belangrijk. Goedkope prullen maken hier ook maar een potje van. In feite zijn het slechts VA-meters. Inderdaad totaal ongeschikt voor inductieve belastingen. Maar er is meer:

Over true-RMS een klein stukje theorie:
Bij een zuiver sinusvormige spanning/stroom is de effectieve waarde 1/√2 van de topwaarde. Bij vervormde stromen wordt die verhouding verstoord. En vervormde stromen krijg je o.a. met regelbare apparatuur en gestabiliseerde voedingen. Voor correct meten moet de meter dus een true-RMS meter zijn. En dat vereist, zonder er heel diep op in te gaan, een complexere meetmethode.

• .Peter.
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 29-12-2017
2 dagen geleden heb ik een Energy Logger 4000F (+ adapter voor het Duitse (en dus ook het Nederlandse) stroomnet) van een Duitse eBay-verkoper ontvangen. Echter kwam ik enkele eigenaardigheden tegen:
  • Zodra ik een 4 GB Kingston C4 SD kaartje erin steek, dan wordt de kaart wel herkend. Vervolgens druk ik op de "Continue" knop (rechtsonder), dan begint het pijltje voor het kaartje te knipperen, maar dit houdt niet op. Ik heb het eens een nacht laten staan, maar de volgende ochtend was ie nog aan het knipperen. Is dit normaal? Zodra ik de kaart er dan uittrek, dan zie ik dat het bestand voor het laatst gemodificeerd is op het moment dat ik de knop indrukte.
  • De gemeten voltage (ook zonder apparatuur) is 239V. Ik dacht dat Nederland op 230V draaide?
  • Sommige "data" bestanden beginnen niet direct met de gedocumenteerde header. Dit komt dan wat later in het bestand voor (maar ook niet altijd).
  • Data bestanden zijn slechts 10244 bytes groot (aangevuld met EOC (ff ff ff ...) voor oude bestanden).
Aangezien ik Arch Linux gebruik had ik niet zoveel aan het exe programmaatje. Hier een cross-platform Python scriptje die info/data files kan lezen en het setup bestand kan schrijven:

https://github.com/Lekensteyn/el4000

Enige ideeën of bovenstaande problemen inherent zijn aan het apparaat, of dat ik een kat in een zak heb gekocht? Op de achterzijde staat overigens "Firmware v2.0"

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:05
Je kan maximaal een 2GB kaartje gebruiken geloof ik.

Gemeten voltage uit stopcontact kan inderdaad wat hoger liggen. Standaard is het 230V met daarbij plus en minus een marge van 10%.

Dit apparaat is volgens mij juist 1 van de betere prijs/kwaliteit energiemeters die enigszins nog betrouwbaar kunnen meten.

• Techneut
  • Niet online
quote:
.Peter. schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 18:58:
2 dagen geleden heb ik een Energy Logger 4000F (+ adapter voor het Duitse (en dus ook het Nederlandse) stroomnet) van een Duitse eBay-verkoper ontvangen. Echter kwam ik enkele eigenaardigheden tegen:
........
• De gemeten voltage (ook zonder apparatuur) is 239V. Ik dacht dat Nederland op 230V draaide?
..........
Klopt, maar dat is de nominale spanning ofwel de gemiddelde waarde. De spanning van welk openbaar net ook is nooit constant. Een schommeling naar boven en naar beneden van 5 % is gewoon normaal. En een gemeten waarde van 239 V valt binnen die normen. Bovendien is zo'n Energy Logger niet een precisiemeter, als ik me niet vergis zijn die dingen slechts klasse 2,5, dat betekent dat een extra afwijking van plus of min van 2,5 % ook binnen de normen van dat apparaat valt.
Echte hoog-precisiemeters (klasse 0,1) zijn er ook wel, maar die zijn peperduur Doorgaans wordt daar ook nog een ijkrapport bij geleverd. Beetje overdone voor de doorsnee amateur. Wees er alleen wel van bewust.

• .Peter.
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 29-12-2017
Ik dacht dat 2 GB een beperking was van het oude model, het nieuwe documenteert 512MB tot 64 GB waarbij 4 GB wordt aangeraden. Het kaartje wordt vervolgens wel herkend, alleen er worden dan bestanden van exact 10244 bytes geschreven. Kan iemand met de EL4000 (of zelfs EL3500) deze ervaring delen?

Bedankt voor de uitleg over de afwijkingen, het was me even ontgaan.
De EL3500 kan geen SDHC aan, dus max. 2 GByte.
Hele kleine kaartjes kan 'ie trouwens ook niet aan. Praktisch bruikbare minimum is dus 512 MByte. Heeft vermoedelijk met sector-grootte te maken van het FAT filesysteem.

Als je kaartjes met andere tools (zoals Windows....) formatteert, kan 'ie er soms ook niet veel mee. Het beste kun je SDformatter gebruiken.

Meer in-depth info over fileformaat en andere eigenaardigheden van die meter, zie: http://wiki.td-er.nl/index.php?title=Energy_Logger_3500

Wanneer je trouwens een "te hoge" netspanning hebt, kun je ook problemen krijgen met zonnepanelen, of in elk geval met de omvormer. Collega van me heeft dat en dan slaat de omvormer steeds uit en haal je dus totaal geen productie.
Dus wel handig om even in de gaten te houden, mocht je dat willen doen.
Je kunt de logger namelijk ook inzetten om de netspanning te loggen :)

Oh en trouwens, wat ik ook al reageerde op mijn blog op jouw reactie; Ja ik heb ook incomplete files gezien.
Gewoon achter elkaar plakken en dan parsen is vaak de oplossing.
Soms krijg je ook zomaar FFFF tussendoor zonder header. Dan moet je zelf de header "verzinnen" (bijvoorbeeld tijd doortellen) en de samples dus gewoon per 5 bytes lezen. Kijk dus per gelezen sample of het een redelijke waarde is.

TD-er wijzigde deze reactie 28-06-2014 11:28 (17%)

En de Energy Monitor 4000 is weer in de aanbieding, aldus de Conrad-mail.

• PolderPloer!
  • Laatst online: 09:07
Ik twijfel een beetje wat voor meter ik wil kopen. Ik ben net begonnen met domoticz, dus vanuit dat oogpunt is het wellicht handig en nuttig om een energiemeter te kopen welke ook een log bijhoudt, zoals bijvoorbeeld Aeon Labs Inline Smart Energy schakelaar, werkend op het Zwave protocol (daar ben ik nu mee bezig dus wel zo handig).

Zijn er mensen die ervaringen hebben met zo'n meter of kan ik beter voor een "ouderwetse" energy monitor 4000 gaan? Dit ivm met gebruiksvriendelijkheid, nauwkeurigheid, prijs.
De Energy Monitor is een prima ding. De 4000 ken ik niet uit ervaring, maar de 3000 wel en die werkt prima. Al zou 'ie wat beter op de toets-aanslagen kunnen reageren.

Er is ook nog een Energy Logger, die logt naar een SD-kaartje (eerst naar intern geheugen en dat kopieer je naar een SD-kaartje)

Verder heb je nog de Wattcher en de Youless, die je op je gewone meter plaatst en die dan het aantal kWh meet wat er langs de meter komt (afname en levering, alleen tellen ze alleen maar op, dus niet heel praktisch met zonnepanelen)

De Energy Logger/Monitor van Conrad meet alleen aangesloten apparaten en de Wattcher/Youless meten alles van je huis.

Als je een zogenaamde "slimme" meter hebt, kun je ook nog kijken wat je uit de P1 poort kunt trekken aan informatie.

• PolderPloer!
Ik heb nog geen slimme meter, maar we gaan een huis bouwen, zijn bezig met aannemer. Zal het iig meenemen in de offertebesprekingen.

Voor nu neem ik dit jaar om me te orienteren en te "oefenen" op de oude woning t.b.v. de nieuwe woning.

Mijn overweging gaat meer om het gemak, met een connected device kan ik alles loggen in de PC, met de energy monitor niet. Maar die heeft weer als voordeel dat ik eens kan kijken wat apparaten in standby e.d. gebruiken. Wat zou jij doen in mijn situatie? Trouwens ik heb nog een hele oude stroommeter, uit 1964 of zo. Hij steekt zelfs uit de meterkast (zelf gebouwd, niet volgens de huidige normen e.d. maar dat kan ook niet met een huisje uit 1906)
Ik heb hier een Youless, dus dat is "wat ik zou doen" ;) (en een Energy Monitor en Energy Logger, maar dat is van ver voor de Youless)

Je kunt al een heel aardig idee krijgen van verbruik van losse apparaten met zo'n logger op je centrale meter.
Zeker als je voor een verhuizing zit, is het interessant om met een beetje detail te loggen wat je nu verbruikt. Dan kun je eventuele besparingen in het nieuwe huis mooi vergelijken.

• thalantis
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 17-02 17:13

thalantis

7220 Wp

omdat de youless de opbrengst ook ziet als verbruik heb ik sinds 2 weken de smappee.
ben tot nu toe erg tevreden ook over hun support afdeling.

Jsunnyreports

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Ziet er leuk uit zo een smappee. Kun je eens een fototje plaatsen van je logging overzicht?
Dus zo een smappie heeft maar 1 "ampere tang" nodig voor opwek en verbruik?

Ik houd het op mijn twee youlessen en 2 kwh meters voor verbruik en opwek. Werkt ook perfect.
Het Is in ieder geval vergelijkbaar qua kosten aan materiaal.
Grote voordeel van de youless is dan ook de uitvoer naar PVoutput.org. En ook alles in 1 grafiek.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 28-07-2014 17:04 (18%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• ThinkPad

ThinkPad

L460

smappee ziet er vergelijkbaar uit als Plugwise, maar dan met een mooier jasje :P Qua prijs wel een stuk betaalbaarder... 6 van die plugs voor €59. Kom daar bij Plugwise maar eens om

Is mij alleen niet helemaal duidelijk hoe ze zonneopbrengst meten. Met zo'n plug tussen je omvormer(s)?

Ziet er wel interessant uit trouwens. Hier nog wat reviews:
http://www.fwdmagazine.nl...w-smappee-energiemonitor/
http://digimind.nl/2014/0...ernatief-voor-toon-eneco/

Blijkbaar doen ze ook iets met het identificeren van apparaten adhv hun verbruik. Vraag me wel af hoe nauwkeurig dat is. In de tweede review zegt de reviewer dat het systeem z'n boiler en oven nog wel eens door elkaar haalde.

Qua interface zit je dus blijkbaar vast aan een app voor je smartphone/tablet. Een webinterface is er blijkbaar (nog?) niet.

ThinkPad wijzigde deze reactie 28-07-2014 17:18 (74%)

Ziet er leuk uit. Enige nadeel is dat zo'n stroomklem alleen een nogal redelijk grote afwijking kan hebben in de gemeten waarde.
Uiteraard is dat wel redelijk te compenseren wanneer je ook de netspanning meet.

• Techneut
  • Niet online
quote:
Uiteraard is dat wel redelijk te compenseren wanneer je ook de netspanning meet
Ik ken het ding niet, maar blijkbaar doet hij dat dus niet standaard? De vraag die dan rijst is hoe je die spanning dan bij ontbreken er van toch gaat invoeren.
Maar eerst dit, als de spanning ontbreekt wordt er blijkbaar een standaard waarde voor aangenomen en is de getoonde waarde dus ook geen vermogen maar schijnbaar vermogen. Of presenteert hij bij ontbreken van spanning de stroomwaarde in ampères? Hoe dan ook, met een wat lage arbeidsfactor in beide gevallen helemaal een slag in de ruimte. Kortom, geen exacte meting maar een heel globaal resultaat. Niet erg, mits je er ook niet meer van verwacht.

Terug naar mijn eerste zin, hoe voer je die spanning bij dit apparaat dan alsnog in? En vooropgesteld dat dit mogelijk is, meet hij dan wel echt vermogen of is het nog steeds VA's?

• PolderPloer!
quote:
TD-er schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:40:
Ik heb hier een Youless, dus dat is "wat ik zou doen" ;) (en een Energy Monitor en Energy Logger, maar dat is van ver voor de Youless)

Je kunt al een heel aardig idee krijgen van verbruik van losse apparaten met zo'n logger op je centrale meter.
Zeker als je voor een verhuizing zit, is het interessant om met een beetje detail te loggen wat je nu verbruikt. Dan kun je eventuele besparingen in het nieuwe huis mooi vergelijken.
Mijn keus is gevallen op een Youless. Echter nog een optie open: met of zonder PV firmware. In prijs scheelt het niets, maar in mijn oude huis heb ik geen panelen, op het nieuwe huis wellicht wel (thx EPC 0,6). Maar kan ik de PV versie ook gebruiken zonder PV functionaliteit? Ik schat in van wel, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Als je geen PV hebt kun je de Enelogic firmware gebruiken.

Of de standaard firmware en dan zelf aan de gang met uitlezen. Zijn users (-LA- bijv.) die hier een mooi script voor hebben gemaakt.

Maar dat kan allemaal prima in het YouLess topic besproken worden ;) Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

quote:
Techneut schreef op maandag 28 juli 2014 @ 19:51:
[...]

Ik ken het ding niet, maar blijkbaar doet hij dat dus niet standaard? De vraag die dan rijst is hoe je die spanning dan bij ontbreken er van toch gaat invoeren.
Maar eerst dit, als de spanning ontbreekt wordt er blijkbaar een standaard waarde voor aangenomen en is de getoonde waarde dus ook geen vermogen maar schijnbaar vermogen. Of presenteert hij bij ontbreken van spanning de stroomwaarde in ampères? Hoe dan ook, met een wat lage arbeidsfactor in beide gevallen helemaal een slag in de ruimte. Kortom, geen exacte meting maar een heel globaal resultaat. Niet erg, mits je er ook niet meer van verwacht.

Terug naar mijn eerste zin, hoe voer je die spanning bij dit apparaat dan alsnog in? En vooropgesteld dat dit mogelijk is, meet hij dan wel echt vermogen of is het nog steeds VA's?
Ik ken het ding ook niet, anders dan wat hun site aan informatie geeft.
Ik zag wel een netspanningsadaper erbij zitten.
Wanneer dat een AC adapter is, kun je natuurlijk al iets meer afleiden over de aanwezige netspanning en hoeveel verbruik in fase loopt.
Maar goed, de spanning aan de secundaire kant van een trafo hangt nogal af van de belasting, dus dan moet de belasting van dat kastje heel erg constant zijn om er nog wat mee te kunnen doen.

• thalantis

thalantis

7220 Wp

De informatie op hun site is niet altijd even duidelijk maar als je een vraag hebt kan je ze mailen en heb je zo een antwoord.

Mijn Smappee kwam met 6 stroomklemmen (3 voor solar) omdat ik 3 fasen heb en ik heb zonnepanelen.
op de smappee zitten 3 aansluitingen voor de 3 stroomklemmen van de fasen, ik kreeg er 3 splitters bij waarbij op de splitter stond waar de solar op moest. (ik denk dat dit bij de 1 fase uitvoering met solar ook zo werkt)

Ik heb 2 groepen voor de 2 omvormers van mijn zonnepanelen, die heb ik op de solar geplugd, na wat heen en weer gemail (want ik had vreemde waarde's) kreeg ik de tip op een volt meter te gebruiken, zodat ik de juiste fase kon vinden voor waar de solar op moest.

Hij kan toestellen herkennen maar hij geeft ze allemaal aan als onbenoemd, je moet zelf dus uitvogelen wat voor toestel het is. De cooker had ik zo gevonden.
In de gebeurtenissen lijst kan je zien wat voor toestel er aan of uit gegaan is en met hoeveel watt
Hij houd ook bij per toestel hoe vaak hij aan is gegaan .
Hij ziet ook je sluimerverbruik.

Je kan er dus schakelaars op aanmelden en die een schema geven met aan en uit.
ik heb er 6 bij besteld (1 zit er bij de smappee) deze meld je aan met de app, koppelen, stekker erin, in de app op start klikken en klaar.

De smappee moet gewoon in het stopcontact, de installatie kon met de app en via wps van je wifi router, of je werd even lid van de wifi die de smappee uitzond of met een geluid (allemaal toontjes) ik heb optie 2 gedaan want optie 3 lukte me niet :'(

thalantis wijzigde deze reactie 29-07-2014 09:49 (16%)
Reden: aanvulling

Jsunnyreports

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Hoe goed kan de smappee apparaten uit elkaar houden? Er zijn nogal wat toestellen met een gelijkwaardig verbruik namelijk.

En hoe nauwkeurig is het verbruik?, gezien de opmerkingen hierboven over de spanning.

Nogmaals, ik ken de Smappee niet, maar puur gelet op de verbruiksgrafieken wat ik terug zie in mijn Youless, dan is een hoop wel te herkennen.
Niet alleen door absolute verbruikswaarden, maar ook door verloop, duur en frequentie.

Echter wat voor de mens makkelijk als patroon te herkennen is, is heel lastig in software te doen. Dus ik kan me voorstellen dat het apparaat daar soms wel eens naast zit.

• Techneut
  • Niet online
Nogmaals, meer dan dat herkennen van bepaalde patronen kun je er volgens mij ook niet van verwachten. Als men zich daar van bewust is en geen hoge nauwkeurigheid verlangt, is er weinig mis mee. Eén kleinigheid:
quote:
TD-er schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 06:58:
[...]
.......
Ik zag wel een netspanningsadaper erbij zitten.
Wanneer dat een AC adapter is, kun je natuurlijk al iets meer afleiden over de aanwezige netspanning en hoeveel verbruik in fase loopt.
Maar goed, de spanning aan de secundaire kant van een trafo hangt nogal af van de belasting, dus dan moet de belasting van dat kastje heel erg constant zijn om er nog wat mee te kunnen doen.
Is die adapter niet alleen maar een voeding voor de centrale unit? Als dat het geval is, dan doet hij natuurlijk niets met de waarde van de spanning. Als ik het principe van dit apparaat begrijp, haalt de centrale unit alle info alleen maar uit de satellieten.

• thalantis

thalantis

7220 Wp

de smappee heeft nu de laatste 4 dagen (ik heb hem gerest omdat hiervoor de waarde's niet klopte) mijn solar bijgehouden en die komt overeen met de waarde's die ik op mijn website zie (zie link onderin)

Ik weet niet precies hoe hij de herkenning doet maar de lamp op de slaapkamer heb ik ook ondekt (140 watt, 6 kaarslampjes)
De Smappee heeft een webgui maar hier kan je alleen dingen instellen, niet veel meer, in de webgui zie ik iets over signatures

wat foto's van de app op de iphone

thalantis wijzigde deze reactie 30-07-2014 08:41 (47%)

Jsunnyreports

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 19-02 00:07
Was overtuigd dat slimme meter geen goed idee zou zijn, maar mijn buurman heeft er nu eentje en kan via de interface mooi meten wat ie gebruikt. Ook is er van fp4all een mooie meter die meteen samenwerkt met mijn inverter logging. Dan heb ik opwekking en verbruik in 1 overzicht zodat ik ook nog zie wat ik in huis gebruik.

Qua prijs ben ik dan voor kosten slimme meter + fp4all logger klaar. Als ik het wil meten met een ander systeem op het net in huis zelf heb ik 10+ stekkers e.d nodig, kosten zijn dan snel > 300-400€.

Nog overwegingen mbt de slimme meter?

http://fp4all.com/index.php?main_page=index&cPath=70_82

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 30-07-2014 09:27 (4%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ben je handig met electronica? Dan kun je namelijk voor <15 euro iets met een Arduino bouwen. Of voor ≤50 euro iets met een Raspberry Pi (die je ook nog andere taken kunt laten doen gezien er eigenlijk gewoon Debian Linux op draait).

Ben zelf bezig met een Arduino oplossing die de P1 berichten naar een MySQL database op m'n NAS moet gaan loggen.

Vervolgens ga ik zelf grafiekjes maken mbv PHP en Highcharts.

ThinkPad wijzigde deze reactie 30-07-2014 09:41 (8%)

• eymey
Stel da tje de P1 wil uitlezen met een Arduino of Raspberry Pi, hoe regel je dan de interfacing met de P1 poort op de slimme meter? :)

Niet dat ik op dit moment een slimme meter heb (overweeg er overigens wel eentje te willen, o.a. ook vanwege de P1 poort). Ik weet ook niet, als ik vervroegd een slimme meter ga aanvragen, welke ik dan zou krijgen, of deze uberhaupt een P1 poort heeft en of je die P1 poort bv. zelf nog kan blijven gebruiken als je verder aangeeft dat de netbeheerder niet remote mag uitlezen.

Ik woon in een gebied met stadsverwarming dus sowieso zullen ze aan die veel voorkomende meters die ook interfacen met de gasmeter niets hebben.
Hmm dat van die smappee ziet er toch wel redelijk geavanceerd uit qua apparaatherkenning.
Ik zie ook iets staan over zo'n kleine 30'000 signatures, wat zou suggereren dat ze ergens een database bijhouden over het gedrag van diverse apparaten en misschien ook hoe gebruikers ze noemen?
Dat suggereert dat ergens redelijk wat processing-power aanwezig is om de patronen te analyseren en persoonlijk zou ik het logisch vinden wanneer dat in het kastje zelf gebeurt.

Heb je enig idee of de app communiceert met een externe server, of dat je alleen thuis de data in kunt zien?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
eymey schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:01:
Stel da tje de P1 wil uitlezen met een Arduino of Raspberry Pi, hoe regel je dan de interfacing met de P1 poort op de slimme meter? :)

Niet dat ik op dit moment een slimme meter heb (overweeg er overigens wel eentje te willen, o.a. ook vanwege de P1 poort). Ik weet ook niet, als ik vervroegd een slimme meter ga aanvragen, welke ik dan zou krijgen, of deze uberhaupt een P1 poort heeft en of je die P1 poort bv. zelf nog kan blijven gebruiken als je verder aangeeft dat de netbeheerder niet remote mag uitlezen.

Ik woon in een gebied met stadsverwarming dus sowieso zullen ze aan die veel voorkomende meters die ook interfacen met de gasmeter niets hebben.
Met de Arduino is het in principe 3 draadjes en een weerstandje. Evt. nog een transistor als het signaal geïnverteerd is wat de meter uitspuugt. Zie voor een Arduino pakket: http://www.wijhebbenzon.n...ten/4869-solarmeter-v11-4
Netduino wordt ook vaak gebruikt: Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus

Raspberry Pi heb je een USB > RS232 converter nodig, die je goedkoop (lees: $2 op eBay) kunt krijgen. Evt. dat daar ook nog paar kleine onderdeeltjes bij moeten. Zie hier voor een handleiding. En ook een topic erover: Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi

Welke meter je krijgt maakt niet uit, de P1 poort praat volgens de DSMR eisen. De opmaak van de data zal tussen verschillende merken dus weinig of niet verschillen. En zelfs als je remote uitlezen uit hebt staan dan moet de meter nog uit te lezen zijn via P1 dacht ik.

Stadsverwarming kan je ook uitlezen. Zoek hier maar eens op Tweakers.

• NiGeLaToR
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:41:
Ben je handig met electronica? Dan kun je namelijk voor <15 euro iets met een Arduino bouwen. Of voor ≤50 euro iets met een Raspberry Pi (die je ook nog andere taken kunt laten doen gezien er eigenlijk gewoon Debian Linux op draait).

Ben zelf bezig met een Arduino oplossing die de P1 berichten naar een MySQL database op m'n NAS moet gaan loggen.

Vervolgens ga ik zelf grafiekjes maken mbv PHP en Highcharts.
Ja, als ik een slimme meter heb dus. Plus dat ik dan ook zelf moet freubelen om 2 inverter opbrengsten parallel te meten, want zal ergens invoeding vs verbruik vs teruglevering moeten kunnen vergelijken.
Dan blijft de vraag staan; slimme meter dus handig voor dit doel?

• eymey
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:42:
[...]

Met de Arduino is het in principe 3 draadjes en een weerstandje. Evt. nog een transistor als het signaal geïnverteerd is wat de meter uitspuugt. Zie voor een Arduino pakket: http://www.wijhebbenzon.n...ten/4869-solarmeter-v11-4
Netduino wordt ook vaak gebruikt: Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus

Raspberry Pi heb je een USB > RS232 converter nodig, die je goedkoop (lees: $2 op eBay) kunt krijgen. Evt. dat daar ook nog paar kleine onderdeeltjes bij moeten. Zie hier voor een handleiding. En ook een topic erover: Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi

Welke meter je krijgt maakt niet uit, de P1 poort praat volgens de DSMR eisen. De opmaak van de data zal tussen verschillende merken dus weinig of niet verschillen. En zelfs als je remote uitlezen uit hebt staan dan moet de meter nog uit te lezen zijn via P1 dacht ik.

Stadsverwarming kan je ook uitlezen. Zoek hier maar eens op Tweakers.
Mja, over stadsverwarming heb ik wel eens gezocht hier op Tweakers maar nog nooit een oplossing gevonden. Ik heb zo'n Multical meter van Kamstrup met daarin een venstertje met daarachter iets wat lijkt op infrarood diodes. Maar nog geen info kunnen vinden over het uitlezen hiervan.

Pas net op www.smartmeterdashboard.nl lees ik dat 2 modellen van Kamstrup wel kunnen worden uitgelezen met een IR lezertje en een stukje software (moet thuis nog ff zien welke Kamstrup ik heb).

Hoe dan ook, met electronica en solderen ben ik sowieso niet handig dus alles waar een beetje solderen, etc. aan te pas moet komen heb ik toch hulp nodig (of iets kant en klaars).

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:39
@eymey kijk anders even hier:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42512949

Daar heb ik de oplossing voor je gepost :)

• ObiTewodros
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 07-02 16:33
Had cresta rce-1106 besteld, maar kreeg vandaag een ectron rce-1106 binnen. Blijkbaar zijn het dezelfde apparaat. Ik vraag me het volgende af:

Is dit 4 cent? Heb bij stroomprijs 0.226 ingevuld. dus 1 kwh is 0.226. Ik dacht eerst stroomprijs van meer dan 1 euro is nooit mogelijk, dus waarom wordt deze optie aangeboden. Het zal wel liggen aan het feit dat het ook in andere landen moet kunnen functioneren met een lagere waarde valuta.

Is dit 0,18 kwh? Dat lijk wel logisch want 0,18*0,226=€0,04.

• eymey
quote:
ProudElm schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:23:
@eymey kijk anders even hier:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42512949

Daar heb ik de oplossing voor je gepost :)
Thanks! :D.

Dat IR oog waar je naar linkt is van dezelfde persoon die ook gelinkt wordt op smartmeterdashboard.nl :)

edit: oh nee, daar gebruiken ze net een iets ander oog (voor op de Kamstrup) maar wel van dezelfde maker.

Hopelijk werkt die op mijn Multical ook goed.

Ik denk er overigens wel over om met die software te gaan werken van smartmeterdashboard.nl en dan op een Synology. Wat scripten e.d. ben ik niet bang voor, maar helemaal zelf iets gaan developen en met ruwe data en zo werken......

Dat topic is overigens ook mooi. Kan ik ook ff kijken of ik iets met onze watermeter kan.

eymey wijzigde deze reactie 30-07-2014 14:59 (12%)

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:39
Nu ik nog eens op die website kom ben ik ooit volgens mij zo ook aan die ir-kop gekomen :D haha.. heel veel gegoogle later.. ;)

Ben inderdaad ook druk met de watermeters etc. Alles lukt nu behalve die warmwater meter.. Maar, komt vast ook een keer goed.. Daarna alles nog aan elkaar plakken en alles dumpen naar me NAS.. Denk er over om hier voor emonCMS te (mis)gebruiken

• eymey
Hehe.

Hier trouwens geen aparte warmwater meter. Er zit een warmtewisselaar in de afleverset en die bereidt dus in de meterkast het warme tapwater. Watervolume gaat dus gewoon op de koudwater meter en de energie voor het opwarmen ervan op de Gigajoules.

Overigens @thinkpad: Ik zie op www.smartmeterdashboard.nl dat er tegenwoordig al meerdere revisies van de p1 standaard zijn en dat inmiddels ook al verschillende slimme meters in 'het veld' voorzien zijn van die verschillende versies.

eymey wijzigde deze reactie 30-07-2014 15:51 (35%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

• NiGeLaToR
Komende week wordt bij ons een slimme meter geplaatst en heb bij fp4all een p1 logger besteld. Deze logt meteen naar de site waar ook mijn inverters naartoe loggen, zodat ik opbrengst en verbruik kan zien en dan dus ook stroom wat in huis gebruikt wordt. Ben erg benieuwd, dit lijkt voor mij de beste optie te zijn met als bonus inzicht in gasverbruik.

• Proton_
Iemand ervaring met Edimax smartplugs?
Ik vraag me af of ze teruglevering kunnen registreren en hoe de rapportages eruit zien.

• thalantis

thalantis

7220 Wp

quote:
TD-er schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:20:
Hmm dat van die smappee ziet er toch wel redelijk geavanceerd uit qua apparaatherkenning.
Ik zie ook iets staan over zo'n kleine 30'000 signatures, wat zou suggereren dat ze ergens een database bijhouden over het gedrag van diverse apparaten en misschien ook hoe gebruikers ze noemen?
Dat suggereert dat ergens redelijk wat processing-power aanwezig is om de patronen te analyseren en persoonlijk zou ik het logisch vinden wanneer dat in het kastje zelf gebeurt.

Heb je enig idee of de app communiceert met een externe server, of dat je alleen thuis de data in kunt zien?
Inmiddels heeft hij bijna 85000 signatures opgehaald.
De smappee heeft wel internet verbinding nodig, hij communiceert wel met smappee op een of andere manier.
wat ik nog mis dat hij de onbekende apparaten herkend, of suggesties doet.

Jsunnyreports

• NiGeLaToR
Vandaag arriveerde zowel mijn sluwe/slimme meter als de FP4All P1 logger. Aangesloten en geweldig om te zien! Realtime op het lokale netwerk te bekijken, maar logged nu ook naar de FP4all website - waar ook de zonnepaneel opbrengsten heen gelogd worden.

Dus zie nu:
- actueel verbruik en gas/stroom van ons huishouden
- actuele opbrengst zonne-energie van twee systemen
- verbruik van zonnestroom in de woning en wat er verder bij wordt gevraagd extern en/of wordt teruggeleverd naar het net

Vandaar deze oplossing en met fp4all - enige manier om dit inzicht zo te krijgen zonder overal 'slimme' stekkers of losse meters tussen te moeten knutselen. Heb nu de loggers in de inverters en een logger op de slimme meter :) Eerst wat meer data verzamelen, maar eerste reactie: gaaf!

Eerste besparing: Senseo doet rond de 10 watt in stand-by verbruiken zie ik net :(

• Proton_
De Senseo is een berucht lastige belasting. In dit topic werd hij eerder gebruikt om meters te testen; 1W is goed en 8W is brakke meter. Heb je een meter om mee te dubbelchecken?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Dubbelchecken maakt niet zoveel uit toch? Z'n hoofdmeter meet het, en daarop wordt je ook afgerekend. Dus die Senseo gauw achter een schakelaar zetten zodat hij uitstaat als je hem niet gebruikt :p

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
weet je zeker dat de senseo 10 watt doet? Mijn slimme meter geeft het verbruik afgerond op 10 watt terug, nauwkeuriger dan stappen van 10 watt kan ik niet meten.

pvoutput 3600wp

• VHE
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 10-02 08:39
@ ObiTewodros

Ik heb dezelfde meter, maar heb hem momenteel niet bij de hand maar uit mijn hoofd is dat geen kwh maar de tijd. Je hebt hem 2 uur 5 minuten laten meten. Hopelijk schept dit duidelijkheid voor je.
quote:
ObiTewodros schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:24:
Had cresta rce-1106 besteld, maar kreeg vandaag een ectron rce-1106 binnen. Blijkbaar zijn het dezelfde apparaat. Ik vraag me het volgende af:

[afbeelding]
Is dit 4 cent? Heb bij stroomprijs 0.226 ingevuld. dus 1 kwh is 0.226. Ik dacht eerst stroomprijs van meer dan 1 euro is nooit mogelijk, dus waarom wordt deze optie aangeboden. Het zal wel liggen aan het feit dat het ook in andere landen moet kunnen functioneren met een lagere waarde valuta.

[afbeelding]
Is dit 0,18 kwh? Dat lijk wel logisch want 0,18*0,226=€0,04.
Senseo heeft een heel lage cos-phi, dus inderdaad een hele lastige om te meten.
Het beste kun je er een gloeilamp parallel naast hebben om het verschil te kunnen meten.

• Proton_
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:01:
Dubbelchecken maakt niet zoveel uit toch? Z'n hoofdmeter meet het, en daarop wordt je ook afgerekend.
Reden te meer om je hoofdmeter goed te hebben.
Als hij een Senseo al verkeerd meet, wat doet hij dan met andere, grotere belastingen?

• NiGeLaToR
Punt is wel dat een hoofdmeter natuurlijk alles in ons huis meet. Dus toen ik de senseo eruit trok kon er net zo goed nog wat anders uit/aan slaan wat dat moment vertroebeld. Zal m'n losse metertje nog 's opsnorren en er tussen hangen. Begrijp dat oud model Senseo's rond de 8-10 watt doen, dus dat zou niet heel vreemd zijn.

Enfin, bizar om te zien dat woning verbruik in rust rond de 240watt is met zonnepanelen uit.

Een dag uit het leven van ons gezinnetje - bekeken vanuit energie:

Ingaand vs uitgaande stroom.

Mede reden dit te willen; eindelijk inzicht in hoeveel PV er nu in huis achterblijft.

Bovenstaande screenshots van de site van FP4all zelf.

Dashboard van de logger zelf.

Hoewel geen grafische pracht en praal, wel de statistische dingetjes waar het om gaat :)

• Proton_
quote:
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 20:02:
Begrijp dat oud model Senseo's rond de 8-10 watt doen, dus dat zou niet heel vreemd zijn.
0.3W: TD-er in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"
quote:
Enfin, bizar om te zien dat woning verbruik in rust rond de 240watt is met zonnepanelen uit.
[afbeelding]
Hoewel geen grafische pracht en praal, wel de statistische dingetjes waar het om gaat :)
Leuke stats :)

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True