15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Die moet je nu nog wel even handmatig binnenhalen via myplugwise.
Daarmee zijn de licentiemeldingsproblemen opgelost. Ook worden weer alle pluggen gecontacteerd en ook de historie weer bijgewerkt.
Zo snel mogelijk installeren dus !!
Heel vervelend zal maandag maar eens contact met ze opnemen.
Inmiddels dus ook voor de 7360: meuk: AVM FRITZ!Box 7360 111.05.50ericplan schreef op maandag 04 maart 2013 @ 20:51:
[...]
Voorlopig is deze firmware ook nog niet voor de internationale versie beschikbaar, alleen voor de Duitse versie.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Anoniem: 513050
Ik heb een poosje geleden de brennenstuhl 240 gekocht in de veronderstelling dat ik dan betrouwbaar per apparaat kon meten. Het is me inmiddels uit dit en diverse andere fora duidelijk dat dat niet het geval is. Ik heb inmiddels een youless besteld maar wil toch graag kijken of ik uit mijn brennenstuhl redelijk betrouwbare resultaten / indicaties kan krijgen, om drie redenen: De eerste reden is dat ik ook zonnepanelen heb en de youless dus niet veel zal zeggen over het totaalverbruik (laat staan gedetailleerder) als het licht is. En ik wil graag overdag een en ander aan metingen doen omdat ik dan alleen thuis ben. Los daarvan lig ik in de zomer in bed als het donker is en ik was niet van plan er 's anchts voor op te staan. De tweede reden dat ik graag fatsoenlijke metingen per apparaat wil doen is dat ik mijn huisgenoten er eigenlijk niet van overtugd krijg om bv adaptors uit het stopcontact te halen omdat ik niet aan kan komen met werkelijke metingen. Mijn huisgenoten zijn niet gek: een gemeten sluipverbruik van 40W voor 1 kleine trafo geloven ze niet (Ik zelf overigens ook niet). De derde reden is dat ik, eenmaal hier thuis uitgemeten, dat ding aan familie en vrienden wil geven om hen zo bewust te maken hun verbruik en hen de gelegenheid te geven per apparaat te beslissen of ze het er voor over hebben. maar dan meot ie wel fatsoenlijke waarden geven en dat lijkt ie niet te doen. Mijn pc zou over de 600W zijn (kan ik me niet voorstellen, dan zou ik er zowat een etije op moeten kunnen bakken) en als ik het schakelstopcontact waar de randapparatuur op aangelosten is 9drie harde schijven en een laserprinter) dan komt er doodleuk 100W bij terwijl al die randapparatuur niet eens aan staat (en niet op stand-bhy).
Ik heb inmiddels begrepen dat het een en ander te maken heef met o.a. de cos-phi, de aansnijding van de fase en/of schakelende voedingen (vergeef me als ik verkeerde termen gebruik... ik ben een leek op dit gebied). Er is veel info te vinden over wat dat allemaal precies inhoudt maar ik moet bekennen dat dat niet aan mij besteed is. Dat gaat het ene oor in en het andere weer uit.
Ik las dat ik problemen met de cos-phi op kan lossen door de te meten apparatuur samen te meten met een (gloeilamp). Dan de gloeilamp zonder het apparaat, van elkaar af trekken en voila, de meetawarden van het apparaat. Twee problemen: ik heb geen gloeilampen meer. We hebben die al jaren geleden vervangen door spaarlampen en leds en ze zijn ook niet meer te koop (gelukkig maar). Wat is een andere huis- tuin- en keukenapparaat wat ik daar voor zou kunnen gebruiken?
En lost dit ook andere prolemen op? Ik kan me namelijk voorstellen dat de golf van de beide apparaten opgeteld wordt. Maar als een van de beide apparaten geen golf verbruik heeft samen meten en daarna de golf er af trekken van bv de lamp toch geen zin? Of zit ik daar ms?
Een tweede vraag betreft het nul-verbruik. Als ik mijn telefoon adapter meet, geeft ie 0W. Maar dat zou dus best meer kunnen zijn gezien bovenstaande problemen. De meter heeft echter ook een tellertje waarmee gemeten wordt hoeveel tijd het slurpen in beslag heeft genomen. Dit metertje loopt niet als ik de telefoonadapter (dus zonder de temlefoon) er op aan sluit. Mag ik daar uit concuderen dat er ook inderdaad 0 verbuik is? Ik kan me namelijk voorstellen dat de meter geen fatseoenlijke meetwaarden geeft over het totaalverbruik, maar ik zou me wel voor kunnen stellen dat als ie meet dat er echt geen tijd iets ingeschakeld staat, dat dat wel klopt. Is dat waar? Met andere woorden: als die tijdsteller niet loopt, mag ik er dan vanuit gaan dat het sluipverbruik ook echt 0 is?
Kortom: is nul echt nul en ik heb behoefte aan tips hoe ik (en eventuele familie en vrienden) die meter redelijk betrouwbaar in kunnen zetten. Een indicatie is mooi, maar honderden procenten er naast noem ik geen indicatie meer.
alsvast met dank, Anjo
Ik hoop dat dat apparaatje toch wel de cos-phi meetelt in het berekenen van het vermogen.
Meet eens met dat apparaatje de stroom, spanning en het vermogen. Als je de stroom en spanning met elkaar vermenigvuldigd en het antwoord komt overeen met het vermogen, berekend hij niet de cos-phi mee.
Een gloeilamp meten en daarvan de waarde eraf trekken zal niet veel helpen, aangezien eveel apparaten een andere cos-phi hebben.
Antwoord 2:
Ik heb hier de handleiding gevonden: http://www.brennenstuhl.c...%2F0453891-1_EM240_DE.pdf
Op pag. 77 en 78 staan de technische gegevens. De tolerantie het meten van vermogen is 3% en nog eens 2W afwijking.
Sluipverbruikers van 2W en minder kan hij dus niet goed meten en zeer waarschijnlijk geeft het apparaatje dan 0W aan.
Speel ook Balls Connect en Repeat
De cos phi wordt mee berekend.
Antwoord 2:
Doordat de cos phi wordt mee berekend vertoont hij werkelijk vermogen. En daardoor helpt het echt als je een gloeilamp parallel zet, je omzeilt dan echt die drempel en je meet in een gebied dat veel beter onderscheidend vermogen heeft en dan is die 3% onnauwkeurigheid nog enigszins mee te leven.
Blijft een punt wat al eerder in dit topic is aangeroerd, dat is de meetmethode. Even door dit topic bladeren, dan vind je meerdere keren wel een uitleg. Het komt er op neer dat deze Brennerstuhl het laat afweten bij sterk vervormde stromen zoals bij schakelende voedingen.
Zie verder http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters. Uit die test komt de Brennerstuhl niet als een van de besten uit te voorschijn.
Ten eerste is het om het verbruik boven een bepaalde drempel te trekken zodat je buiten het zeer onbetrouwbare bereik van de meter zelf zit.
Ten tweede is het verbruik van een gloeilamp zeer constant en met een cos-phi van nagenoeg 1 en het verbruik van een gloeilamp zit veelal een flink stuk boven het lage verbruik van de te meten adapters, waardoor de verstoring van een verkeerd gemeten (of niet gebruikte) cos-phi te verwaarlozen is. (zal Mux mogelijk niet helemaal met mij eens zijn
Vanwege het verschil in verbruik kun je de 'gloeilamp-test' niet gebruiken voor andere (groot)verbruikers, zoals een PC.
Voor de PC zul je een "grotere gloeilamp" moeten gebruiken, zoals een waterkoker, om hetzelfde truukje uit te kunnen halen.
Een makkelijker (en uiteindelijk voordeliger) methode is zorgen dat je PC een voeding heeft die voorzien is van "Active PFC" of "A-PFC" en het liefst dan ook voorzien is van een 80+ rating. (>80% efficiëntie)
Die APFC zorgt ervoor dat de cos-phi zo dicht mogelijk naar de 1 gaat. Oftewel het gedrag van een gloeilamp gaat benaderen.
Een Youless zal je ook heel wat inzicht geven in het werkelijk verbruik. Gewoon met een mobiel device rondlopen en apparaten aan- en uitzetten. Let wel dat je dan minstens 2 metingen afwacht op de Youless voordat je conclusies trekt.
Dit omdat je meestal een apparaat uitzet tussen 2 metingen en nooit precies op een puls van je meter.
En nog even dit:
Je zegt wel dat dergelijke technische zaken het ene oor in gaan en het andere oor uit, maar je lijkt het wel degelijk behoorlijk goed begrepen te hebben. Er blijft kennelijk nog wel wat plakken tussen die oren.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
dank je wel voor jullie antwoorden op mijn vraag over de brennenstuhl 240.
Ik had inmiddels ook in de handleiding gezien dat de meter die ik heb een tolerantiebereik heeft van 3% en 2W. Maar op het moment van aanschaf (geen idee of dat ook op de verpakking heeft gestaan) heb ik eigenlijk aangenomen dat die dingen doen wat je hoopt dat ze doen. En... al zou het op de verpakking gestaan hebben... ik had toen sowieso geen idee in welke range ik (sluip)verbruik zou moeten zetten dus mij zou destijds die 2W niet veel gezegd hebben.
Maar dat die dingen doen wat je hoopt dat ze doen dat blijkt dus een naieve benadering. Op ander gebied tuin ik daar niet zo in, maar in dit geval dus wel...
Ik begrijp dat bij een pc een grotere slurper dan een gloeilamp nodig is om het cos phi effect verwaarloosbaar te doen worden. Waterkoker had ik zelf ook al aan gedacht (ik las dat ook apparaten met een verwarmingselement de cos phi van een kleinverbruiker in het niet kunnen doen laten vallen). Maar ik heb een lichte handicap en daarmee een beperkte functionaliteit (vandaar ook de vele tikfouten in mijn posts). Daarom is ook mijn coordinatie soms niet zo best en laat ik nogal eens wat vallen of stoot ik nogal eens wat om. En een waterkoker bij een elektrische meting in de buurt... kweenie. Nog even los van het feit dat het heet water is wat je niet zomaar ergens op de grond (of erger) wilt hebben. Maar ik heb wel een elektrisch kacheltje. Zware slurper (enkele standen: waaronder 1000W en 2000 W), eenvoudig verplaatsbaar en een verwarmingselelement, toch? cos phi van (bijna) 1?
Ik heb nog niet de berekening gemaakt die voorgesteld werd om te kijken of de meter ook correct met de cos phi om kan gaan. Zal dat zeker doen maar ben vandaag niet thuis geweest.
Maar als ik naar de opgegeven mogelijke afwijking kijk (3%) blijf ik de meetwaarde van de pc (600W) onzinnig vinden. Ik meen dat dat meer in de buurt van de 100W zou moeten liggen. Maar goed, daar zou ik dus achter kunnen komen door die vermenigvuldiging.
Ik hoop ook dat de youless me wat meer inzicht geeft (die komt als het goed is a.s. dinsdag) maar dat is niet zomaar naar viienden en familie te verplaatsen. Althans, niet zo gemakkelijk als zo'n meter die je gewoon afgeeft. Daarom had ik gehoopt dat er truukjes zouden zijn om met die brennenstuhl wat beter te kunnen meten.
Maar ik heb zelf ook al bedacht dat ik overdag, als de zonnepanelen werken en de youless eigenlijk niet echt handig is (meet alleen het voorbijkomen van het zwarte vlakje op de draaischijf van de meter en niet de richting. een regelrechte misser als er toevallig ongeveer evenveel gebruikt wordt als er geleverd wordt: ik heb namelijk al een keer de toevallige situatie gezien dat het zwarte vlakje minutenlang in het venstertje heen en weer ging. Een netto levering van ongeveer nul maar zou volgens de youless dus een behoorlijk verbruik zijn), ik zelf gewoon in de meterkast kan gaan zitten timen hoe lang er bijvoorbeeld over 20 rotaties gedaan wordt. Dat als nulmeting gebruiken, te meten apparaat aansluiten, nogmaals timen en verschil daartussen (omrekenen naar W) zou in principe het gebruik van dat apparaat moeten leveren. Een aantal keren herhalen om een beetje nauwkeuriger te zijn en ook om het effect van een toevallig aangeslagen of afgelsagen apparaat teniet te doen. En wellicht ook de youless gebruiken om inzicht te krijgen in het patroon van aan- en afslaan van apparaten (zal denk ik voornamelijk de koelkast, diepvries en ketel zijn? meeste zijn continu-verbruikers). Is dat een denkfout die ik hier maak of zou dat kunnen? Dus zelf als een soort youless in de kast gaan zitten met een stopwatch?
En ja, er blijft af en toe wel wat kennis hangen maar; in het land der blinden is eenoog koning.... Ik weet er meer vanaf dan een doorsnee consument denk ik, maar vergeleken met de meeste tweakers hier op het forum ben ik een volslagen leek.
Rest me nog de vraag of ik er echt vanuit mag gaan dat, op het moment dat de tijdsteller van de meter niet loopt, ik er ook echt vanuit mag gaan dat er niks geleverd wordt en dat het in dat geval ook echt 0W is? De teller geeft immers ook de tijd aan dat er gebruikt wordt door het apparaat dat er op dat moment aan hangt. Ook al zit de meter (flink) mis qua hoeveelheid: als er niks doorheen gaat (dus als volgens dat ding de tijdsteller op 0 blijft staan) maakt het dan niet uit of ie rekening houdt met allerlei mogelijke afwijkingen van de eenvoudige rekensom en mag ik dan concluderen dat 0 ook echt 0 is? Ik weet niet of ik het goed uit leg.
Het opgegeven tolerantiebereik is voor de meetgegevens in vVolt, Ampere en Watt. Ik heb het nu over de tijdsteller die dat ding (denk ik) gebruikt om op een totaal in de tijd te komen. Als hij geen tijd meet (m.a.w er komt niks doorheen), is dat mijns inziens iets anders dan dat hij zegt dat het apparaat 0W is (wat dus niet betrouwbaar is gezien de opgegeven tolerantie). Klopt die redenatie?
groetjes, Anjo
en nog even een latere toevoeging: ik blijk zelfs de verpakking bewaard te hebben. Daar staat letterlijk op dat deze meter rekening houdt met de cos phi maar er staat niet op wt de tolerantie is. Er staat ook geen ondergrens op nog fatsoenlijk te meten waarden op.... niet dat me dat had weerhouden van de aankoop (wist ik veel) maar dat het ding niet doet wat je hoopt zie je dus pas als je'm al gekocht hebt...
en de testresultaten waar naar verwezen wordt zijn voor de brennestuhl 230... ik heb de 240 en ik weet niet of dat ding vergelijkbaar is met de 230... vast wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 513050 op 21-04-2013 19:42 ]
Als je er dan 1 seconde naast zit, wijkt je meetwaarde ook snel zo'n 16 - 20% af.
De cos-phi kan echt een simpele fase-verschuiving van de sinus van de stroom zijn tov. die van de spanning, zoals in een elektromotor. (cos-phi van 0.7 meestal), maar het kan ook een heel grillig verloop zijn.
Die eerste is relatief simpel nog voor te corrigeren, maar een heel grillig patroon, of zoiets als fase-aansnijding, (gewoon stoppen ergens gedurende de sinus) is al een stuk lastiger te meten met goedkope oplossingen.
Het idee van de gemeten waarden en hun afwijking is dat je altijd te hoog zit wanneer je niet rekening houd met de cos-phi.
Dus zeg de cos-phi van jouw meting is 0.7, dan wil dat zeggen dat bij een meetwaarde van 1000 (expres geen eenheid, maar is eigenlijk VA, niet Watt) eigenlijk een verbruik hebt van 0.7 x 1000 = 700 Watt.
Bij goedkope PC-voedingen zit de cos-phi vaak tussen de 0.5 en 0.66, oftewel wanneer je 500 "Watt" meet, zou het kunnen zijn dat het werkelijke verbruik op 250 - 300 Watt zit.
Ter indicatie; Mijn Core-i7 met 3 harde schijven, 2x 19" TFT- monitoren en een zuinige voeding trekt ongeveer 275 Watt bij normaal gebruik.
Een goedkope voeding kan maar zo het verbruik flink laten toenemen van dezelfde PC.
Ga maar na:
Stel je PC heeft "100 Watt" nodig. Bij een 100% efficiëntie voeding trek je dan 100Watt uit het stopcontact.
Bij 80% efficiëntie is dat 100 / 0.8 = 125 Watt
Bij 66% efficiëntie is dat 100 / 0.66 = 152 Watt
Bij 50% efficiëntie is dat 100 / 0.5 = 200 Watt.
En ja, er zijn voedingen die amper de 50% efficiëntie halen.
Als je dan ook nog een meter hebt die dat niet goed kan meten, dan zit je maar zo op een veelvoud van de verwachte waarde, al is een deel daarvan wel echt verbruik wat je op de rekening ziet.
N.B. efficiëntie van een voeding en de cos-phi hebben niet veel met elkaar te maken, al is het wel zo dat minder efficiënte voedingen vaak wel een beroerde cos-phi hebben en omgekeerd, voedingen met active-PFC (dus cos-phi naar 1 proberen te krijgen) zijn vrijwel altijd ook behoorlijk efficiënt.
Als je binnenkort de Youless al binnen krijgt, dan zou ik niet meer met "gloeilamp-alternatieven" gaan proberen om de cos-phi-effecten te minimaliseren.
Je meet dan namelijk echt wat je verbruik je ook kost
Het wordt me allemaal een stuk duidelijker. Overigens heb ik het idee dat een eigen meting met stopwatch redelijk nauwkeurig kan, temeer als ie meerdere keren herhaald wordt. Niet 1 rotatie meten, maar bijvoorbeeld 20... Ik ben statisticus geweest (min of meer) dus daar weet ik wel mee om te gaan en dat weet ik ook wel in te perken door veel herhalingen.
Overdag blijft het nadeel van de youless dat we ook zonnepanelen hebben. Door zelf te meten kun je het teruglopen van de meter "meenemen" En dat die voedingen van een pc zo belabberd kunnen zijn dat wist ik niet. Het is niet de goedkoopste maar dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat er geen beroerde voeding in zit (Mycom apparaat).
Toch maar in de meterkast gaan zitten meten of plugwise aanschaffen (is zo duur...). En inderdaad maar eens zien wat de youless me aan informatie levert. Alhoewel de brennenstuhl dus vreemde waarden geeft denk ik wel dat ie als indicatie redelijk deugt. Zo gaat mijn pc redelijk snel in slaapstand (hybernate, sluimer? geen idee hoe het tegenwoordig in Vista (grrr) heet) en zie ik een piek met de brennestuhl op het moment dat ie daar weer uit komt. Alhoelel de hoogte van die piek dus wellicht niks zegt, denk ik wel dat het klopt dat er even een piek is bij het ontwaken.... En dan maar bij de meter gaan zitten kijken om te weten te komen waar het omslagpunt ligt: vaak in en uit de slaapstand met als nadeel vaak piekverbruik of gewoon aan laten staan...
met dank voor al het meedenken. Ik leg de meter maar gewoon aan de kant in de categorie "jammer maar helaas" en ga proberen op een andere manier aan de info te komen. Youless, zelf meten of misschien zelfs plugwise.
groetjes, Anjo
Kun je wel de opbrengst een beetje handig loggen van de PV-panelen?
Mijn ouders hebben een SMA Sunny Boy met Bluetooth en die kunnen op de laptop mooi de opbrengst van elke dag terughalen.
Zodoende hebben ze dus een goed idee wat er het net in is gegaan (en al dan niet gelijk weer zelf opgebruikt). Je kunt eventueel ook zelf je PV-opbrengst loggen, al dan niet met een Youless (zie Youless-topic voor meer info en specifieke firmware-versies voor uploaden naar andere sites dan Bidgely)
Mocht je Plugwise overwegen, let dan in elk geval even op hun algemene voorwaarden. Op zich is het een heel mooi systeem en naar ik begrepen heb ook best wel nauwkeurig.
Over het berekenen van een omslagpunt tussen slaapstand of gewoon aan laten staan:
Vrijwel altijd is het zuiniger om de boel uit of in slaapstand te zetten. Echter een praktisch interval hangt van persoonlijke omstandigheden af.
Zo was Vista bij mij altijd na een resume of reboot eerst 30 - 50 minuten bezig met alles opnieuw indexeren waardoor het systeem praktisch niet bruikbaar was gedurende die tijd. Ik heb echt alles geprobeerd, maar het bleef maar fout gaan. Zelfs tot 8 GB aan active swap. Dus bij Vista zou je kunnen overwegen om 'm minder snel in slaapstand te zetten. (of een andere Windows-versie nemen
Wat trouwens ook helpt in het verbruik is een SSD als boot-schijf te gebruiken. Die zijn heel wat sneller, waardoor uitzetten/slaapstand gebruiken ook een stuk makkelijker is en je dat ook werkelijk doet.
En als het mogelijk is, is een laptop veelal ook een heel stuk zuiniger dan een Desktop PC.
Over de voedingen...
Ik heb tot zo'n 10 jaar geleden bij een computerzaak gewerkt en het was verbazend om te zien dat menig PC met high-end spul werd uitgerust, maar de voeding was duidelijk de sluitpost. Het is dat 'ie nodig was, maar anders zou men er nog liever iets anders voor kopen.
Vaak zaten die dingen meegeleverd in hetzelfde kastje wat inkoop zo'n 35 gulden kostte.
Zou me dus niets verbazen wanneer dat nog steeds gangbare praktijken zijn.
Dus dan had je een PC van 2000 - 5000 gulden in een 35-gulden kastje-met-voeding.
Echter je kunt zoveel vage problemen krijgen met goedkope voedingen, dat ik je aanraad bij de aankoop van een nieuwe PC toch ook even naar de voeding te kijken. (zie ook mijn signature
Een goedkope voeding is altijd duurder dan een fatsoenlijke voeding. Al was het alleen al vanwege energieverbruik, maar ook omdat onderdelen er echt sneller door kapot kunnen gaan.
En een fatsoenlijke voeding hoeft amper meer dan 50 euro te kosten. Soms zelfs nog goedkoper.
We hebben het over switched-mode pc voedingen hier? In dat geval geloof ik dat niet. Zelfs de beroerdste voeding zal minstens aan de 80% zitten bij een redelijke belasting.TD-er schreef op zondag 21 april 2013 @ 21:13:
[....]En ja, er zijn voedingen die amper de 50% efficiëntie halen.[....]
Als je een 1000W voeding met 50W gaat belasten, ja dan zal je wellicht aan de 50% rendement komen. (lijkt me overigens toch nog sterk) Maar ik neem aan dat je zo iets niet bedoeld.
Ik heb jaren geleden een test op Tomshardware gelezen, waarin ze echt veel voedingen zeer uitgebreid getest hebben.joopv schreef op zondag 21 april 2013 @ 23:19:
[...]
We hebben het over switched-mode pc voedingen hier? In dat geval geloof ik dat niet. Zelfs de beroerdste voeding zal minstens aan de 80% zitten bij een redelijke belasting.
Als je een 1000W voeding met 50W gaat belasten, ja dan zal je wellicht aan de 50% rendement komen. (lijkt me overigens toch nog sterk) Maar ik neem aan dat je zo iets niet bedoeld.
Daar zat er zelfs een tussen die amper de 50% haalde. Die ontplofte dan ook bij de stress-test.
Ik kan het artikel alleen niet meer vinden. Ik heb >30 minuten lopen zoeken, wel deze handige lijst met tests gevonden.
Tijdens mijn werk als TD-er heb ik ook menig Q-tec voeding voorbij zien komen die echt serieus warm werden en vaak ook instabiel waren. (maar ja, goedkoop he

En als ik me niet vergis heeft hw.info ook eens een Zalman 400 Watt voeding getest die zo'n 44 Watt "lekstroom" had. Nu is dat iets wat niet meespeelt wanneer 'ie aanstaat.
De notie dat zelfs de meest beroerde voeding 80% haalt is wel heeeeeel erg optimistisch. Ik heb in het verleden, in het AMD Athlon XP tijdperk, ook een vrij goedkope 400w voeding in de PC gehad. Verbruik van het systeem was rond de 110 watt. Toen ik dit verving door een 400w 80+ voeding daalde het verbruik aan het stopcontact met bijna 20W
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Zou iemand me kunnen helpen met het meten van het watt verbruik van mijn vrieskist? ik hoef niet de kosten te meten maar echt hoeveel watt het apparaat verbruikt.
Ja, ik heb voor de zonnepanelen een zogeheten slimme meter. Dat was verplicht, omdat er subsidie zit ook op het door onszelf verbruikte deel. We hebben nu dus de absurde situatie dat we twee meters hebben. Een gewone ouderwetse die het geleverde deel meet (met schijfje, die dus terugdraait op het moment dat we zelf meer opbrengst hebben van de ZP dan we gebruiken) en eentje die alleen de opbrengst van de ZP meet... Alles af te lezen per kWH maar ik vind dat zelf voor de PV voldoende nauwkeurig. Ik probeer ons verbruik terug te dringen en dat zit aan de andere kant.TD-er schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:37:
Tsja het blijft lastig met een Youless en PV-panelen.
Kun je wel de opbrengst een beetje handig loggen van de PV-panelen?
Goede tip. Ik zal er zeker op letten, mede gezien de aankoop van de brennenstuhl. Weliswaar qua geld niet in dezefde orde van grootte, maar ik heb er wel van geleerd.TD-er schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:37:
Mocht je Plugwise overwegen, let dan in elk geval even op hun algemene voorwaarden. Op zich is het een heel mooi systeem en naar ik begrepen heb ook best wel nauwkeurig.
Ja, ik denk ook dat dat vrijwel altijd beter is, tenzij je hele korte intervallen hebt. Maar ik meet het leiver even, dan weet ik het zeker.TD-er schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:37:
Over het berekenen van een omslagpunt tussen slaapstand of gewoon aan laten staan:
Vrijwel altijd is het zuiniger om de boel uit of in slaapstand te zetten. Echter een praktisch interval hangt van persoonlijke omstandigheden af.
Ik heb ook Vista maar geen problemen bij wake up. Ook niet qua tijd. De machine is enkele seconden niet bruikbaar maar dat is niks...TD-er schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:37:
Zo was Vista bij mij altijd na een resume of reboot eerst 30 - 50 minuten bezig met alles opnieuw indexeren waardoor het systeem praktisch niet bruikbaar was gedurende die tijd.
Dat een laptop een stuk zuiniger is dat weet ik inmiddels. Maar door de fysieke beperkingen die ik heb heeft een desktop vele voordelen ten opzichte van een laptop. En die beperkingen zijn ook de reden dat ik liever een slaapstand heb dan een boot. ik heb namelijk vaak veel windows open staan zodat ik gedurende de dag gemakkelijk dingen kan bereiken. Ik doe veel achter een pc, maar slechts met korte periodes tegelijk. Vandaar dat ik 'm de hele dag aan wil laten staan maar veel slaapstand (of hoe het mag heten onder vista). En ik weet dat er mogelijkheden zijn om na de boot dingen automatisch te openen. misschien moet ik me daar eens in verdiepen. Maar ik heb ook altijd begrepen dat een diepe slaapstand vrijwel even zuinig is als helemaal uit. Er zou slechts enkele W te halen zijn geloof ik. En dan besteed ik op dit moment even liever mijn aandacht naar de wat grotere slurpers en naar het mee proberen te krijgen van mijn huisgenoten (want een adaptor is ook niet zo 'n grote).TD-er schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:37:
Wat trouwens ook helpt in het verbruik is een SSD als boot-schijf te gebruiken. Die zijn heel wat sneller, waardoor uitzetten/slaapstand gebruiken ook een stuk makkelijker is en je dat ook werkelijk doet.
Dit verhaal van je verbaast me niks. Ik wist het niet, maar het verbaast me niet. Ik werk al erg lang met computers (ongeveer 28 jaar, schat ik) en heb er dus ook al veel gehad. Ik heb al veel problemen voorbij zien komen. Defecte moederborden, crashes van harde schijven (en dan nog zeggen mensen "nee hoor, gebeurt mij toch nooit". Nou, ik backup me te pletter). En relatief vaak ook problemen met de voeding gehad (let wel :relatief. meestal functioneerden ze prima). En dan heb ik het nog niet eens over het energieverbruik als ie het goed doet want dat wist ik niet.TD-er schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:37:
Over de voedingen...
Ik heb tot zo'n 10 jaar geleden bij een computerzaak gewerkt en het was verbazend om te zien dat menig PC met high-end spul werd uitgerust, maar de voeding was duidelijk de sluitpost. Het is dat 'ie nodig was, maar anders zou men er nog liever iets anders voor kopen.
Vaak zaten die dingen meegeleverd in hetzelfde kastje wat inkoop zo'n 35 gulden kostte.
Zou me dus niets verbazen wanneer dat nog steeds gangbare praktijken zijn.
Dus dan had je een PC van 2000 - 5000 gulden in een 35-gulden kastje-met-voeding.
Dat zal ik zeker doen! Dank je wel voor al je tips!TD-er schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:37:
Echter je kunt zoveel vage problemen krijgen met goedkope voedingen, dat ik je aanraad bij de aankoop van een nieuwe PC toch ook even naar de voeding te kijken. (zie ook mijn signature)
Een goedkope voeding is altijd duurder dan een fatsoenlijke voeding. Al was het alleen al vanwege energieverbruik, maar ook omdat onderdelen er echt sneller door kapot kunnen gaan.
En een fatsoenlijke voeding hoeft amper meer dan 50 euro te kosten. Soms zelfs nog goedkoper.
groetjes, Anjo
Toevallig heb ik zo'n exemplaar, zat ooit in een kerstpakket.GranCanaria schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:03:
Ik heb afgelopen weekend de Cresta RCE-1106 bij de kijkshop gekocht echter snap ik er nog niet echt veel van.
Zou iemand me kunnen helpen met het meten van het watt verbruik van mijn vrieskist? ik hoef niet de kosten te meten maar echt hoeveel watt het apparaat verbruikt.
Wat begrijp je dan niet aan het apparaat? Er zit een duidelijke handleiding bij en eigenlijk wijst alles ook zonder handleiding zich vanzelf. Met de functietoets kies je uit achtereenvolgens voor spanning en frequentie, stroom en powerfactor, vermogen plus powerfactor, maximum vermogen tijdens de duur van de meting, verbruik tijdens die duur, energiekosten tijdens die duur, tijdsduur van de meting.
In mijn beleving uiterst duidelijk. Dus nogmaals wat is hieraan dan toch niet duidelijk?
Met de functie toetsen kun je idd kiezen uit wat screens echter wil ik het watt verbruik op dat moment zien. Weet je zo waar dat zit?Techneut schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:53:
[...]
Toevallig heb ik zo'n exemplaar, zat ooit in een kerstpakket.
Wat begrijp je dan niet aan het apparaat? Er zit een duidelijke handleiding bij en eigenlijk wijst alles ook zonder handleiding zich vanzelf. Met de functietoets kies je uit achtereenvolgens voor spanning en frequentie, stroom en powerfactor, vermogen plus powerfactor, maximum vermogen tijdens de duur van de meting, verbruik tijdens die duur, energiekosten tijdens die duur, tijdsduur van de meting.
In mijn beleving uiterst duidelijk. Dus nogmaals wat is hieraan dan toch niet duidelijk?
De eerste functie is spanning, aangeduid met Volt AC.
De tweede is stroom, aangeduid met Amp.
De derde is vermogen, aangeduid met Watt, dus wat jij noemt het wattverbruik, met rechts in iets kleinere cijfers de cos phi, in het Engels aangeduid met Power factor.
De vierde functie vermeldt ook watt, maar verwar dit niet met elkaar, want dit is de maximum waarde gedurende de meettijd. De aanduidingen staan wel vermeld in piepkleine letters, waardoor menigeen een bril nodig heeft om het waar te nemen.
Maar dit alles staat ook in de handleiding!
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 22-04-2013 12:24 ]
Ok bedankt, ik zal vanavond even kijken.Techneut schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:14:
Het derde screen moet je hebben, daar staat watt bij.
De eerste functie is spanning, aangeduid met Volt AC.
De tweede is stroom, aangeduid met Amp.
De derde is vermogen, aangeduid met Watt, dus wat jij noemt het wattverbruik, met rechts in iets kleinere cijfers de cos phi, in het Engels aangeduid met Power factor.
De vierde functie vermeldt ook watt, maar verwar dit niet met elkaar, want dit is de maximum waarde gedurende de meettijd. De aanduidingen achtereenvolgens staan wel vermeld in piepkleine letters, waardoor menigeen een bril nodig heeft om het waar te nemen.
Over de handleiding, er zat volgens mij geen boekje of iets bij. Eerst iets dat op een garantie papiertje leek. Had jij er wel een boekje bij?
[ Voor 9% gewijzigd door GranCanaria op 22-04-2013 12:27 ]
http://www.gebruikershand...ew-handleiding-42601.html
Ik heb nog een vraag over de brennenstuhl 240. ik heb inmiddels begrepen dat dat ding om meerdere redenen niet altijd correcte waardes zal geven (volgens zowel de handleiding als de verpakking houdt ie wel rekening met de cos phi) en ik heb mede daarom een youless aangeschaft. Die is inmiddels in huis maar nog niet functioneel omdat er eerst een stopcontact bij de meter moet komen... (mijn vingers jeuken...)
Maar.. geeft de brennenstuhl ondanks de afwijkigen wel correcte indicaties bij hetzelfde apparaat? ik zal mijn vraag nader verklaren: mijn zus heeft twee mogelijkheden om de wasmachine in te stellen: ecostand: lagere temperatuur (maar dan wast ie langer) of iets hogere temperatuur (korter). Het zal niet voor niks ecostand heten en ik neem aan dat energetisch en qua waterverbruik een lagere temperatuur beter zal zijn, maar ze wil het graag wat preciezer weten. Alhoewel de meetwaarden van de brennenstuhl er dus soms flink naast zitten, zouden we hem dus wel graag gebruiken om te vergelijken,. Kan dat? Het zijn immers twee metingen aan hetzelfde apparaat. De meetwaarden an sich kloppen mischien niet van de brennenstuhl, maar de verhoudingen wellicht beter?
Als de beide standen namelijk niet veel schelen, energetisch gezien, gemeten door de brennenstuhl, kiest ze liever voor een hogere temperatuur omdat dat een behoorlijk beter wasresultaat geeft. Als het echter wel veel scheelt, valt die beslissing wellicht anders uit.
Kortom: is de brennenstuhl wel te gerbuiken om het energieverbruik van twee standen van hetzelfde apparaat te vergelijken?
groetjes, Anjo
Verder is model 240 natuurlijk niet per se vergelijkbaar wat nauwkeurigheid betreft met model 230 uit de test.
En wat let je om het eens te meten? Ik zou verwachten dat er een goede kans is dat er bruikbare resultaten uitkomen.
Opzoeken in de handleiding geeft weliswaar vast wel het aantal liters (en dat weet ik niet zeker) maar volgens mij stond er niet het verbruik per stand in en ik heb niet zo veel zin om dat uit te rekenen (dat zou immers nog wel enigszins kunnen als je het aantal liters, de begin- en eindtemperatuur weet. En dan zit je er nog naast want de motor niet meegerekend...). Die kennis daarvoor is nogal ver weg gezakt. Een indicatie met meten is voor mij (en voor haar) afdoende.
Maar ik begrijp van Mux dat een wasmachine te meten is met een eenvoudigere meter. Sorry...had ik ook zelf kunnen bedenken...Ik wist inmiddels, door het lezen van dit forum, dat het met o.a. verwarmingselementen meestal goed gaat met zo'n simpele meter.
nogmaals met dank voor de reakties,
groetjes, Anjo
Ik heb sinds deze week een Plugwise-set op mijn zonnepanelen en alles lijkt goed te werken (met dank aan Fairy
Mijn enige 'probleem' is dat ik in de software van Plugwise wel de productie van mijn zonnepanelen zie staan onder de grafiek als getal maar dat er geen grafiek getekend wordt per uur, dat geldt wel voor het -verbruik- van andere apparaten.
In het Plugwise programma heb ik de optie om een negatieve schaal te gebruiken voor productie aangevinkt (en toen de wijzigingen opgeslagen, ook het programma herstart) maar ook dit maakt geen verschil. Ik kan wel de opbrengst per dag bekijken als grafiek maar per uur geeft hij niets weer.
Ik zie her en der grafiekjes opduiken van opbrengst van ZP dus het moet kunnen, maar ik heb geen idee hoe. Kan iemand mij zeggen wat ik (nu weer) verkeerd doe?
Bij voorbaat dank.
[ Voor 27% gewijzigd door fritsjof op 05-06-2013 11:00 ]
Bekabelde WIFI
Ik gebruik hiervoor een Fritzbox 7360 met firmware 05.51
Het aanmelden was een fluitje van een cent.
- De DECT 200 in een wandcontactdoos plaatsen;
- Gedurende de DECT knop op de Fritzbox ingedrukt houden totdat de info led begint te knipperen;
Ik heb 2 lampjes, die voor het raam staan, die ik hiermee schakel. Elke lamp zit op een aparte DECT 200. Deze schakel ik dagelijk, via de "daily" optie in de fritzbox. Wat mij gelijk opviel is dat deze niet precies op het ingestelde tijdstip schakelde. Na 20 seconden werd er geschakeld en de andere lamp, die ook hetzelfde tijdschema heeft, nog eens 40 seconden later.
Update 23-6-2013: De DECT 200's lopen nu wel synchroon. Dit heeft even geduurd. Oorzaak nog niet bekend.
Update 30-06-2013: De DECT 200's worden niet synchroon aangestuurd. Gisteren werd er één aangestuurd en zo'n 30 seconden later de 2e. Dus hoe AVM dit nu precies aanstuurt is nog een raadsel.
Mijn verwachting is dat deze tegelijk zouden schakelen, maar dat is dus niet zo. Er kan ook handmatig geschakeld worden via de webinterface, Myfritz en via een Fritz!FON (een telefoon van AVM, de fabrikant van de Fritzbox)
Het verbruik kan worden gemeten over 10 minuten, 24 uur, maandelijks en jaarlijks. Deze data wordt opgeslagen in de DECT 200. Je kunt aangeven wat een kWh kost en wordt adhv het verbruik berekend. Echter werkt dit nog niet helemaal vlekkeloos.
Hiervoor moet de DECT 200 gereset worden. Dit kan uitgevoerd worden door 3x gedurende 6 seconden de DECT knop van de DECT 200 in gedrukt te houden. Hierdoor wordt deze terug gezet naar de fabrieks instellingen.
Al met al werkt het nog niet helemaal zoals het moet, maar waarschijnlijk worden sommige issues wel opgelost met toekomstige firmware.
Wanneer je een wandcontactdoos hebt, waarbij er 2 aansluitingen verticaal onder elkaar zitten, dan heb je grote kans dat de DECT 200 over de 2e aansluiting valt. Hierna kun je nog alleen een "euro" stekker in de tweede aansluiting aanbrengen.
[ Voor 14% gewijzigd door marigo op 30-06-2013 19:38 ]
Oftewel hoe gaat 'ie om met de cos-phi (vast de allereerste keer dat die term valt in dit topic
En hoeveel historie kun je opslaan (of eigenlijk teruglezen) uit de DECT200?
Op jouw eerste vraag heb ik geen antwoord. Ik ben geen electro man.TD-er schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:24:
Kun je ook kijken hoe nauwkeurig die meting is?
Oftewel hoe gaat 'ie om met de cos-phi (vast de allereerste keer dat die term valt in dit topic)
En hoeveel historie kun je opslaan (of eigenlijk teruglezen) uit de DECT200?
Je kunt een jaar terug kijken en dan wordt per maand aangegeven hoeveel je hebt verbruikt.
Anoniem: 268714
Ik heb ook zonnepanelen logging met Plugwise maar dit probleem heb ik nog niet gehad.fritsjof schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 08:53:
Ik heb sinds deze week een Plugwise-set op mijn zonnepanelen en alles lijkt goed te werken.[...]Ik kan wel de opbrengst per dag bekijken als grafiek maar per uur geeft hij niets weer.
Wel dat de grafieken niet verversen e.d. maar dat is met een reboot van Source vaak opgelost.
Welke versie Source gebruik je? (volgens mij is 2.23 de meest recente)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is dit hetzelfde en kan ik dit ook gebruiken zoals dat met E-inzicht kan gebruiken? Of is dit toch anders?
Een abonnement ben ik nooit zo'n voorstander van.Anoniem: 268714 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 15:02:
Ik zit erover na te denken om E-inzicht van Essent te nemen, of kan ik toch beter Homewizard nemen? Vind e-inzicht wel leuk, 2 stekkers en meten op de PC voor 99 euro en een abonnemen? Doen???
Zo te zien kost dat zo'n kleine 50 euro per jaar.
Het is dan ook nog een apparaat wat je tussen verbruiker en stopcontact moet plaatsen.
De ervaring leert dat dat wel inzicht geeft, maar na 1 a 2 maand zul je het niet zo snel meer omstekkeren.
Dan is misschien een plugwise-systeem of iets vergelijkbaars een beter idee.
Daar heb je gewoon best wel veel pluggen voor en voor zover ik weet niet een abonnement.
Of je pakt het centraal aan, door iets op je meter te plakken zoals een Wattcher of een Youless. Dan kun je kijken wat je totale verbruik is en rondlopen en apparaten in en uitschakelen.
Dat geeft zo mogelijk nog meer inzicht in je verbruik, omdat je het dan afzet tegenover je totale verbruik.
Als je weet dat je apparaat een piekverbruik heeft van X-honderd Watt, zegt dat niet zoveel, noch dat het bijv. 1 kWh per dag is, maar als je ziet dat je zo'n 11 kWh per etmaal verbruikt zegt het een stuk meer.
De Youless plak je op de centrale meter en de Plugwise verdeel je over een aantal te monitoren apparaten.
Echter de software van beide kan voor zover ik weet niet samenwerken, dus zit je alsnog met een 2-tal databronnen te werken.
Let trouwens ook op of je energie terug levert, zoals met zonnepanelen.
Een centraal systeem wat pulsen telt op je meter, zoals de Youless doet, is dan minder bruikbaar. Dit omdat niet te zien is of een pulsje komt wegens "verbruik" of "terugleveren".
Een Netduino is voor Tweakers die het leuk vinden om een beetje te hatseflatsen. Het programma is volop in ontwikkeling en wordt door een steeds grotere groep "leuk" en interessant gevonden. Goede ideeën worden ook direct in het programma geïmplementeerd en alles is open en royalty free.Anoniem: 268714 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 15:58:
Nu krijg ik 26 Juni een slimme meter, ben nu aan het orienteren op energiemetersMaar nu lees ik over de P1 poort, op de [V2.x] P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus 2....
Is dit hetzelfde en kan ik dit ook gebruiken zoals dat met E-inzicht kan gebruiken? Of is dit toch anders?En minder uitgebeid? Zit te denken om E-inzicht aan te schaffen
Een programma voor en door Tweakers.
ik heb inmiddels een youless en na wat initiele startproblemen werkt die prima (met dank aan de snelle reacties en adequate hulp van youless). Ik loop echter tegen een probleem aan. Mijn eerste vraag betreft dat probleem en of dit herkend wordt door anderen: de youless is geweldig voor de bewustwording en voor de grote lijnen, maar de som van de 1 minuut logmetingen en de 10 minuut logmetingen komen niet overeen (en schelen soms zoveel dat het niet meer een kwestie van afronding kan zijn). Voor mij persooonlijk betekent dit dat ik lastig inzicht kan krijgen in wat elk apparaat nou eigenlijk verbruikt omdat ik niet weet welke waarden "de waarheid" het meest benaderen. (per apparaat kan immers ook min of meer met de youless, alhoewel die alleen het totaalverbruik laat zien. Kwestie van optellen-aftrekken en apparaten bewust aan- dan wel uit schakelen).
Nogmaals: voor de grote lijnen en de bewustwording vind ik de youless geweldig.
Ik denk er over om naast de youless ook het plugwise systeem aan te schaffen. Alhoewel ik wat moeite heb met hun manier van omgaan met de data (ik geloof wel dat plugwise integer is en niks aparts daar mee doet, maar wie zegt mij dat het niet gehackt wordt?) zou ik dat nog kunnen (moeten?) accepteren omdat ik niet echt een goed alternatief tegen ben gekomen in mijn zoektocht. Een tweede nadeel vind ik de resolutie: ik heb begrepen dat het plugwise systeem niet nauwkeuriger logt dan 1 uur. Het derde betreft tevens mijn vraag: wat is de nauwkeurigheid? Hoe laag (in W) is de laagste verbruiker die je nog met een plugwise kunt meten? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zie het nergens op hun site staan maar wellicht kijk ik er overheen. ik heb de vraag ook aan hen gesteld maar lijk daar (nog?) geen antwoord op te krijgen. Iets wat ik niet als positief ervaar, om het maar voorzichtig uit te drukken. Heeft iemand daar enig idee van?
En heeft iemand een tip voor een alternatief? Mijn wens is dus inzicht krijgen in het verbruik van 1 apparaat middels loggen daarvan. Ik hoef niet perse de data zelf te hebben. Ik heb wat met (demo)source van plugwise zitten spelen en plaatjes zijn in principe prima voor wat ik wil. Groot voordeel van plugwise is ook de schakeloptie. Ik verdenk namelijk de close-in boiler en de magnetron/oven er van grootverbruikers te zijn, maar die kan ik niet eenvoudig schakelen omdat het inbouw betreft. Schakelen op afstand zou een mooie optie zijn, als ik inzich kan krijgen in wat deze apparaten verbuiken en als het zinnig zou blijken deze een bepaalde periode per dag uit te schakelen. Ik zou als alternatief een betrouwbare meter (ik heb nu een brennensuhl dus dat schiet niet op) kunnen nemen en een schakelaar met afstandsbediening op apparaten kunnen zetten die veel gebruiken op momenten dat dat niet nodig is, maar een schakelschema zoals de plugwise biedt is wel heel handig
alvast met dank, Anjo
pricewatch: AVM FRITZ!DECT 200
Het werkt icm hun Fritzbox routers en de communicatie gaat via Dect.
De Dect200 is zeker niet goedkoper dan de Plugwise en die was al niet heel erg voordelig. En je hebt er dus een Fritzbox router voor nodig. (zijn ook niet goedkoop, maar sommige providers zoals XS4all leveren die)
Je kunt er mee schakelen en verbruik meten.
Wat de nauwkeurigheid is en hoe frequent er gelogd wordt is nog niet echt duidelijk. Wel kun je apparaten laten schakelen aan de hand van een kalender.
Kortom, er is nog een hoop onbekend, maar het is een alternatief.
Over het verschil tussen de 1-minuut en 10-minuut log van de Youless...
Wat ik begrepen hebt van de maker van de Youless is dat ze intern een teller bijhouden welke gebruikt wordt om de 1-, 10-, 60- en 1440-minuten gemiddelden te berekenen. Die teller is het aantal pulsjes/rotaties van je meter.
Dus puur afgaande op dat gegeven zou je zeggen dat hoe langer de periode, hoe nauwkeuriger het gemiddelde.
Enige wat roet in 't eten zou kunnen gooien is wanneer je elektriciteit teruglevert.
dat zou voor mij wellicht een alternatief zijn, want we hebben een fritzbox... Zal ik me eens in verdiepen. Dank!TD-er schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 11:23:
Recent heeft AVM (de maker van de Fritzbox routers) een soort van Plugwise-alternatief in de markt gezet.
pricewatch: AVM FRITZ!DECT 200
Het werkt icm hun Fritzbox routers en de communicatie gaat via Dect.
De Dect200 is zeker niet goedkoper dan de Plugwise en die was al niet heel erg voordelig. En je hebt er dus een Fritzbox router voor nodig. (zijn ook niet goedkoop, maar sommige providers zoals XS4all leveren die)
Je kunt er mee schakelen en verbruik meten.
Wat de nauwkeurigheid is en hoe frequent er gelogd wordt is nog niet echt duidelijk. Wel kun je apparaten laten schakelen aan de hand van een kalender.
Kortom, er is nog een hoop onbekend, maar het is een alternatief.
ja, ik kreeg ook de tip van Andras (youless) om te kijken naar de totaalteller (dat wil zeggen: het verschil daartussen) omdat die in principe het minste last heeft van alle afrondingen die voorkomen. Ik ben dus nu al een aantal dagen op gezette tijden die stand zelf aan het loggen en de interne logs van de youless aan het bijhouden en ik hoop op die manier beter inzicht in "de ware waarde" te krijgen. Maar dat over een langere periode middelen lost de discrepantie tussen de twee logs niet op. 't wordt alleen maar nog groter, het verschil. En alhoewel dat normaal gesproken met afrondingen niet het geval is (ik heb als statisticus gewerkt en weet een beetje hoe ik met dit soort dingen om moet gaan) werkt de manier waarop de youless in elkaar zit een stapeling van fouten in de hand (komt niet door de youless maar natuurlijk door het meten van die pulsjes). Probleem is dat de totaalstand niet gelogd wordt. Ik wil dus aan de hand van een tijdje zelf loggen idee krijgen over wat de beste benadering van de "werkelijke waarde" is, de 1 minuut of de 10 minuut logwaarden (ik neem eigenlijk aan de laatste). Maar direct aan het apparaat meten (en dan ook kunnen schakelen) maakt het elven wel wat gemakkelijker, gegeven dan wel dat die meting wel betrouwbaar is.TD-er schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 11:23:
Over het verschil tussen de 1-minuut en 10-minuut log van de Youless...
Wat ik begrepen hebt van de maker van de Youless is dat ze intern een teller bijhouden welke gebruikt wordt om de 1-, 10-, 60- en 1440-minuten gemiddelden te berekenen. Die teller is het aantal pulsjes/rotaties van je meter.
Dus puur afgaande op dat gegeven zou je zeggen dat hoe langer de periode, hoe nauwkeuriger het gemiddelde.
Enige wat roet in 't eten zou kunnen gooien is wanneer je elektriciteit teruglevert.
Ik ga zeker achter die DECT dingen aan!
en ja, dat terugleveren is niet echt lekker, qua loggen, maar aparaten doormeten wil ik niet perse constant blijven doen dus kan ik een tijdstip uitzoeken waarop onze zonnepanelen niks leveren. Is nu (zomer) geen echt handige periode... maar dat is een kwesie van lange adem. Maar ook dat zou door zoiets als plugwise geen struikelblok meer zijn. Maar dat wist ik al van tevoren, dus voordat ik de youless aanschafte. Desalniettemin vind ik het een leuk, leerzaam en nuttig ding.
met dank, Anjo
Misschien kunnen ze ook teruglevering meten en dan zou je ze ook als logger voor de PV-panelen in kunnen zetten. Al lijkt me dat alleen handig wanneer je dat ook apart kunt loggen.
Edit:
Oh en let er wel op dat je Fritzbox OS versie 5.50 of hoger moet hebben.
De oudere routers hebben dit niet, zoals de 7170.
De 7340, 7360 en 7390 en de 74xx reeks hebben dat volgens mij allen wel.
[ Voor 27% gewijzigd door TD-er op 29-06-2013 12:32 . Reden: Router-versie is belangrijk. ]
mocht ik ze aanschaffen dan zal ik zeker de ervaringen daarmee doorgeven. Ik meen uit mijn hoofd dat we de 7340 hebben. in ieder geval geen oudje.TD-er schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 12:13:
Mocht je die Dect200's van AVM hebben, dan ben ik wel benieuwd naar de ervaringen ermee.
Misschien kunnen ze ook teruglevering meten en dan zou je ze ook als logger voor de PV-panelen in kunnen zetten. Al lijkt me dat alleen handig wanneer je dat ook apart kunt loggen.
Edit:
Oh en let er wel op dat je Fritzbox OS versie 5.50 of hoger moet hebben.
De oudere routers hebben dit niet, zoals de 7170.
De 7340, 7360 en 7390 en de 74xx reeks hebben dat volgens mij allen wel.
Ik ga een mail in elkaar zetten naar AVM om hen wat details te vragen. Op hun site staan wel iets meer gegevens maar niet afdoende voor mij. zo staat bv bij schakelmomenten dat dat ook dagelijks kan maar met welke resolutie dat staat er niet. Wat ik al als nadeel zie, is dat de pluggen niet meer dan 2300W/10Am mogen. Onze boiler zit daar nog net niet aan maar veel scheelt het niet. En over een poosje denk je daar dan niet meer aan en dan hang je'm wellicht aan een zwaarder apparaat. Qua kosten zou ik wel beter uit zijn want plugwise komt alleen met 2 of 9 pluggen en ik zou er zo'n 3-4 nodig hebben. En qua data-privacy ook. Zover ik het snel even kon zien wordt de data o.a. naar je mailadres gepushed door de fritzbox als je dat wenst. het lijkt er op dat de data met die dingen intern blijft.
Als ik over ga tot aanschaf zal ik dat laten weten en ik zal vervolgens ook mijn ervaringen er mee posten.
Mijn twijfel is ook hoe goed ze meten (cos-phi). ik kwam in dit topic nog een wat oudere post tegen over de dect200... en zag daar dat jij die vraag ook al had.
Maar voor een boiler hoef je 'm niet te kopen, of je moet 'm als klik-aan-klik-uit willen gaan gebruiken.
Het gedrag van een boiler kun je namelijk met de Youless ook heel makkelijk terugvinden en dan kun je zelfs beter het sluipverbruik ervan bepalen, omdat je dan niet hoeft na te gaan wanneer je wel warm water gebruikt hebt.

Die 2000-Watt spikes elke 4 uur, zijn van mijn boiler en die duren 150 seconden wanneer je alleen maar hoeft op te warmen wegens het lekken van warmte.
Dat is dus puur en alleen om water warm te houden en dus te compenseren voor het warmteverlies. Op jaarbasis is dat 365 * 6 * (2.5/60) * 2 = 182.5 kWh, oftewel met 23ct/kWh zo’n 42 euro.
ja en nee... ik heb ook van die spikes. mooi zichtbaar in plaatjes van bidgely en ook in mijn eigen plaatjes die ik maak op basis van de logs van de youless. maar.... er zit een discrepantie tussen de logwaardes en die is soms erg veel(tot soms wel 60%. Maar goed, even de grote lijn niet uit het oog verliezen: de youless maakt duidelijk zichtbaar dat het een grote is. En hoe groot precies, dat is dan vooral mijn eigen "perse willen weten".TD-er schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 13:51:
Bij verwarmingselementen speelt de cos-phi in elk geval niet mee. (die is dan 1), dus een boiler kun je er in elk geval prima mee meten.
Maar voor een boiler hoef je 'm niet te kopen, of je moet 'm als klik-aan-klik-uit willen gaan gebruiken.
Het gedrag van een boiler kun je namelijk met de Youless ook heel makkelijk terugvinden en dan kun je zelfs beter het sluipverbruik ervan bepalen, omdat je dan niet hoeft na te gaan wanneer je wel warm water gebruikt hebt.
[afbeelding]
Die 2000-Watt spikes elke 4 uur, zijn van mijn boiler en die duren 150 seconden wanneer je alleen maar hoeft op te warmen wegens het lekken van warmte.
Dat is dus puur en alleen om water warm te houden en dus te compenseren voor het warmteverlies. Op jaarbasis is dat 365 * 6 * (2.5/60) * 2 = 182.5 kWh, oftewel met 23ct/kWh zo’n 42 euro.
Ik zou zo'n schakelaar ook heel graag als aan-uit schakelaar willen gebruiken. juist die boiler (close-in, in keuken) en de magnetron/overn zijn veelvraten (dus ook bij niet-gebruik) maar ook inbouw. ik kan niet eenvoudig bij de stekker. En beide apparaten en het gebruik er van lenen zich uitstekend tot uitschakelen. Nou heb ik begrepen dat het bij een boiler nog maar de vraag is of uitschakelen veel zal helpen. Weliswaar wel wat, maar de vraag is hoeveel...
Ik heb inmiddels wat meer kennis over de fritz dect 200. Het lijkt (vind ik) erg op de plugwise maar dan zonder het data-privacy nadeel. Voordeel van de plugwise is wel weer dat het al langer bestaat en zich al wat meer bewezen heeft en wellicht daarom ook stabieler zal zijn. De vraag over de cos-phi heb ik naar AVM gestuurd maar ik neem aan dat ik daar pas na het weekeinde antwoord op krijg. ik zou graag tot aanschaf overgaan maar mijn grootste bezwaar is toch wel de maximale belasting: 2300 W / 10 A. ik vind dat te weinig. Onze boiler is al 2200 W. Schakele kan per kwartier, voor elke dag apart te regelen. Er zijn enorm veel manieren mogelijk om te schakelen (vaste tijden, middels schema, random enz) en het lijkt er uit filmpjes op dat dat meer de aandacht heeft gekregen dan het energie-loggen.
Ik ben bang dat het toch een plugwise gaat worden. met name door de relatief lage belastingen die mogelijk zijn met de fritz dect 200. Maar ik ben er nog niet helemaal uit...Misschien wel allebei: twee plugwise pluggen voor de te schakelen apparaten en wellicht nog enkele fritz dect 200 om mee te "spelen".
Na wat verder zoekwerk blijkt plugwise ook eenvoudig opbrengst van de zonnepanelen te kunnen loggen op eenzelfde manier als het meten van verbruik. Dus inpluggen, even melden dat het om opbrengst gaat en that's it. Dat vind ik een enorm voordeel. Maar omdat onze zonnepanelen op zolder zitten en de close-inboiler en oven in de keuken, is het voor de plugwise netwerk-dekking denk ik beter om een groter(lees: meer pluggen) systeem van plugwise te nemen en geen combi van Fritz dect en plugwise. Wat ik wel jammer vind, want ik zou ze graag alle twee "ervaren".
Nadeel van plugwise (behalve dan dat privacy-issue) is de toch wat lage resolutie (loggen van 1 uur) maar een (te) groot nadeel van het fritz systeem vind ik de lage maximale belasting van 2300W
ja, volgens specificatie:TD-er schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:07:
En die Plugwise pluggen kunnen wel meer dan 10 Ampère aan?
230V AC, 50 Hz, 23˚C, bereik: 1,035-3680W
3680W komt dan overeen met 16A, toch?
even verderop staat (moet ik hier echter van schrikken?)
Uitgaande stroom 16 A cos phi 1, max. inschakelstroom: 70 A gedurende 2,5 ms.
cos phi 1 ??? wordt hier bedoeld dat die dingen een cos phi van 1 hebben of dat ze alleen fatsoenlijk kunnen meten aan apparaten met een cos phi van 1?
volgens de site (kan het nu niet meer terugvinden maar heb het wel ergens zien staan) meten de pluggen de true RMS. Ik neem dus aan het eerste (dus dat ze zelf een cos phi van 1 hebben) of is dat een domme conclusie? En die dingen worden alom en door veel goed ingevoerde personen gebruikt en ik ben nergens tegengekomen dat dit een probleem zou kunnen zijn. ook elders in dit tweakers forum niet en daar zitten gebruikers tussen die zich daar zeer bewust van zijn...
En in alle voorbeelden zie ik ook dingen als LED lampen, PC's en adapters staan die gemeten worden met de plugwise pluggen... ook het voorbeeld van plugwise zelf (die hebben een demo van hun software en die demo is gevuld met demo-data. Van (zoals het lijkt) een kantoor met dus een hoop pc's.
De specificaties vindt je overigens hier, mocht iemand daar vragen over hebben:
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/circle (en dan dus tabblad "technische specificaties")
Ja, dat mag ik hopen. Ik zag overigens na mijn eigen post ook even verderop in de specificaties nog cos phi 0,3 genoemd worden.TD-er schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:10:
Zo'n meter verbruikt zelf ook energie en ik vermoed dat die term van cos-phi = 1 slaat op het eigen verbruik.
Ik ga er zonder meer eigenlijk vanuit dat de pluwise pluggen correct meten.
Dat was ik overigens in een vorige reactie je nog vergeten te vertellen. Ik had op basis van de hoogte van de pieken die je ziet bij het aanslaan van de boiler het totaalverbruik van de boiler afgeleid. Dat was op basis van de minutenlog (omdat ie immers maar 2 minuten aan staat telkens). Maar, zoals ik al meldde en jij al toelichtte: er zit een behoorlijk verschil tussen het totaalverbruik afgeleid uit de minutenlogs, de 10minutenlogs en de kWh stand (door youless). Een grotere tijdsperiode geeft een reelere waarde. Lastig met die boiler, want die is telkens maar heel even aan en bij een grotere periode zitten er weer allerlei andere apparaten "dwars". Ik ben van plan om, als ik eenmaal de pluggen heb (ik denk dat het plugwise wordt alhoewel ik eigenlijk fritx dect 200 liever zou hebben) eens de youless te vergelijken met de plugwise metingen. Mijn ervaring met de youless tot nu toe is dat ie prima is voor de grote lijnen, maar niet zo prima voor precieze waarden per apparaat. begrijpelijk want daar is ie niet voor ontworpen maar ik had wel gehoopt dat het met wat rekenwerk en timing van aan- en uitzetten van apparaten en groepen zou lukken. (met nog immer excuses voor de vele tikfouten maar ik heb een lichte handicap)
Heeft die Cos Phi 1 niet te maken met het type verbruiker dat de plugwise mag schakelen? Dus geen 'inductieve belastingen'. Beetje rare specificaties nu, mijn computer heeft een Cos Phi van 0,98. Zou je die dan mogen schakelen volgens de handleiding? PClop, weet jij hier meer van?TD-er schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:10:
Zo'n meter verbruikt zelf ook energie en ik vermoed dat die term van cos-phi = 1 slaat op het eigen verbruik.
Linkje: http://www.plugwise.com/i...technical-information-tab
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 29-06-2013 23:39 ]
En zo'n apparaat zou een beetje onbruikbaar zijn wanneer je je van te voren al zou moeten beperken tot apparaten met een ideale Ohmse belasting. Er zijn erg weinig apparaten die zich zo gedragen.
Een ander ding is dat ik me afvraag in hoeverre het schakelen van een inductieve last echt een probleem zou kunnen geven voor zo'n apparaat.
In het ergste geval komt er heel even een piekspanning op de stekker van het apparaat, maar die mag volgens mij al niet al te hoog oplopen. Anders zou het nogal onveilig zijn voor personen die de stekker eruit trekken terwijl het apparaat aan staat.
Nu voel je al wel een onaangename prikkel wanneer je meteen na het uittrekken van de stekker van een stofzuiger de pinnen aanraakt, maar dat is volgens mij geen 1000-en Volt.
Daarnaast zegt de cos-phi eigenlijk alleen maar wat over de belasting, niets over de pieken die op kunnen treden bij het schakelen.
Dus eigenlijk vermoed ik dat alle vermeldingen over de cos-phi in de handleiding van die plug slaan op ofwel het meetbereik, danwel het eigen verbruik.
Ik lees daar niet dat de plugwise 70A kan schakelen, enkel dat de kontakten in gesloten toestandTD-er schreef op zondag 30 juni 2013 @ 00:03:
Je geeft al aan dat de Plugwise pieken van 70A kan schakelen, dus ik ga ervanuit dat inductieve en capacitieve belastingen geen probleem zullen zijn.
En zo'n apparaat zou een beetje onbruikbaar zijn wanneer je je van te voren al zou moeten beperken tot apparaten met een ideale Ohmse belasting. Er zijn erg weinig apparaten die zich zo gedragen.
Een ander ding is dat ik me afvraag in hoeverre het schakelen van een inductieve last echt een probleem zou kunnen geven voor zo'n apparaat.
In het ergste geval komt er heel even een piekspanning op de stekker van het apparaat, maar die mag volgens mij al niet al te hoog oplopen. Anders zou het nogal onveilig zijn voor personen die de stekker eruit trekken terwijl het apparaat aan staat.
Nu voel je al wel een onaangename prikkel wanneer je meteen na het uittrekken van de stekker van een stofzuiger de pinnen aanraakt, maar dat is volgens mij geen 1000-en Volt.
Daarnaast zegt de cos-phi eigenlijk alleen maar wat over de belasting, niets over de pieken die op kunnen treden bij het schakelen.
Dus eigenlijk vermoed ik dat alle vermeldingen over de cos-phi in de handleiding van die plug slaan op ofwel het meetbereik, danwel het eigen verbruik.
kortstondig een startstroom van die sterkte aankunnen, welke ( kunnen ) worden veroorzaakt
door de aanloopstroom van een Emotor ( tot 4 x In ) en door het bij inschakelen, opladen
van de diverse kondensatoren en elco's die in zowat elk apparaat aanwezig zijn voor ontstoring
en of cosphi korrektie ( en bij een 1 fase motor, om een asynchroon start effect te creëren )
@Dre nee, ik maak dat niet op, uit de tech gegevens van plugwise.
Ik lees het wel enzo maar dit topic is toch al een beetje oud en kan zo 123 niet terugvinden in de voorgaande paginas dat iemand een echt goede meter had gekocht
EDIT: Conrad levert die niet eens meer, alleen deze dure hap:
http://www.conrad.nl/ce/n...-LCD-0001-9999-kWh-4320-h
Ik ga er een PC mee meten, een CV ketel, een vriezer, een telefooncentrale, router etc. En nog wat dingetjes... Verbruik op moment een hoop sluipstroom en ben benieuwd welk apparaat op groep 3 en 1 het vandaan komt
Of kan ik beter een goedkope voltcraft nemen?
Bedankt!
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 268714 op 30-06-2013 01:09 ]
Op de eerder genoemde links staat:PClop schreef op zondag 30 juni 2013 @ 00:35:
[...]
@Dre nee, ik maak dat niet op, uit de tech gegevens van plugwise.
Hoe lees jij die cos phi 1?Output current...(Max) 16 A...(remarks) cos phi 1
De Energy-logger 4000 (opvolger van de 3500, met wat kleine hardware-aanpassingen) is misschien wat overkill.Anoniem: 268714 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 01:05:
De conrad energiemeters die hieronder staan zijn nog steeds actueel en correct? of zijn er inmiddels betere meters?Ik wil graag een goede en geen cresta of aldi ;P
Ik lees het wel enzo maar dit topic is toch al een beetje oud en kan zo 123 niet terugvinden in de voorgaande paginas dat iemand een echt goede meter had gekocht
Ik ga er een PC mee meten, een CV ketel, een vriezer, een telefooncentrale, router etc. En nog wat dingetjes... Verbruik op moment een hoop sluipstroom en ben benieuwd welk apparaat op groep 3 en 1 het vandaan komt![]()
Bedankt!
Deze kan loggen per minuut en later op een SD-kaart wegschrijven. Eigenlijk de Energy Monitor 3000 met log-functionaliteit.
Echter de meegeleverde software is een ramp, dus je zult zelf wat moeten opzoeken. (zie mijn blogpost
De EnergyMonitor 3000 is zeg maar de "oer-meter" en is voor zover ik me kan herinneren al zo'n 15 jaar op de markt in een paar subtiel verschillende verbeterde versies.
Deze kan op de display spanning, stroom, netfrequentie, cos-phi, VA en Watt tonen, maar ook hoe lang een apparaat ingeschakeld is geweest en het totaal verbruik in kWh en euro's en hoe lang de meter al staat te loggen.
De Energy Check 3000 is de meest simpele meter (en met 30 euro ook de goedkoopste) en kan alleen het actuele verbruik en totaal verbruik tonen (en logtijd volgens mij ook).
In elk geval de Energy Monitor en Energy Logger gaan goed om met niet-Ohmse verbruikers en volgens mij was de Energy Check ook in staat de cos-phi correct mee te nemen, al toont deze dat dus niet.
Als het puur gaat om het vinden van grootverbruikers dan kun je in principe ook met de goedkope meters toe, maar loopt de kans dat je je dan rijk rekent door een bepaald apparaat te vervangen of uit te schakelen, omdat de meter er een factor naast zit door niet de cos-phi mee te nemen.
Een PC met een moderne 80+ voeding heeft een cos-phi van nagenoeg 1, dus daarmee kun je met de goedkoopste meter nog wel een redelijke indicatie krijgen van het verbruik.
Echter de andere apparaten die je noemde zullen dat niet hebben.
[ Voor 89% gewijzigd door Techneut op 30-06-2013 11:23 ]
http://www.conrad.nl/ce/n...-LCD-0001-9999-kWh-2376-h
en de Enery Monitor 3000?
http://www.conrad.nl/ce/n...LCD-0001-15000-kWh-2376-h
er is ook nog een count?
En ik meen me te herinneren dat de bediening van de Energy Check ook best wel onlogisch was. Deze heb ik echter vrij snel alweer doorverkocht en toen de Energy Monitor 3000 gekocht.
In deze https://www.solarwatt.de/...lisch/DB_Plugwise_eng.pdf PDF van plugwiseDre schreef op zondag 30 juni 2013 @ 09:25:
[...]
Op de eerder genoemde links staat:
[...]
Hoe lees jij die cos phi 1?
wordt het wel aangegeven hoe het zit met de in en uitschakel vermogens/stromen van de plugwise mbt
een afwijkende cosphi, dus ja je mag je pc met een cosphi van 0.98 er gewoon op aansluiten
dat was je vraag.................. dus ja
Zoals hier en daar al wordt aangegeven is de topicstart inmiddels nogal "verlopen"; er zijn inmiddels veel meer alternatieven beschikbaar. Zelf heb ik geen tijd en inzicht om dit bij te gaan werken.
Als iemand zin heeft om de TS bij te werken; DM me dan even, dan voeg ik je toe als mede-autheur.
Hmmz, hier komt dus m'n sig
bij deze een deel van het antwoord dat ik kreeg van AVM met betrekking tot de fritz dect 200 (als aternatief voor en plugwise plug en heeft geen privacy-issues). Ik vind 't goed klinken maar ik blijf hikken tegen die maximale belasting van 2300W. Dat vind ik te weinig. Er staan hier toch net teveel apparaten die in de buurt daarvan komen of er overheen zitten. Maar ik zou dolgraag eens dit ding afzetten tegen een plugwise plug. Wellicht ben ik binnenkort in een geld-uitgeef bui en bestel ik beiden....
The FRITZ!DECT 200 measures the true RMS. The
minimum that can be measured is 70mW.
Accuracy:
+/- 100mW (till 5 Watt)
+/- 2% (up to 5 Watt)
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 513050 op 01-07-2013 14:55 ]
Waarschijnlijk een typefout van degene die dat naar je mailde, maar "up to" en "till" betekenen min of meer hetzelfde.Anoniem: 513050 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:52:
[...]
The FRITZ!DECT 200 measures the true RMS. The
minimum that can be measured is 70mW.
Accuracy:
+/- 100mW (till 5 Watt)
+/- 2% (up to 5 Watt)
Zal wel +/- 2% zijn vanaf 5 Watt.
Ja, zo had ik dat ook geinterpreteerd...TD-er schreef op maandag 01 juli 2013 @ 20:47:
[...]
Waarschijnlijk een typefout van degene die dat naar je mailde, maar "up to" en "till" betekenen min of meer hetzelfde.
Zal wel +/- 2% zijn vanaf 5 Watt.
Ik heb inmiddels twee plugwise pluggen besteld om naast de youless te gaan gebruiken. Alhoewel ik liever de fritz dect 200 zou hebben, staat die lage maximale belasting van 2300W me niet aan. Ik wil met name de boiler meten en kijken of schakelen zin heeft. Daar lopen de meningen enorm over uiteen op diverse fora. Sommigen vinden een enorme besparing en sommigen niet. Ik denk dat het, inderdaad, sterk afhangt van hoe lang ie uit kan... en het verschil tussen schakelen en continu gebruiken is bijna niet uit te rekenen. En ook met de youless niet een-twee-drie af te leiden. Kan wel, maar meten maakt het leven toch wel gemakkelijker. En op termijn kan ik er mooi de opbrengst van de zonnepanelen mee monitoren.
Maar ik denk er erg sterk over om toch zo'n fritz dect 200 er bij aan te schaffen. Gewoon, voor de "heb" en het vergelijk. Als ik dat doe, zal ik er zeker nog eens op terug komen.
Je kan er natuurlijk ook een hulprelais tussen zetten, Hager heeft er een heleboel. Heeft als voordeel dat bij overbelasting niet je dure meetkastje eraan gaat, maar het hulprelais.Anoniem: 513050 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 21:48:
[...]
Ja, zo had ik dat ook geinterpreteerd...
Ik heb inmiddels twee plugwise pluggen besteld om naast de youless te gaan gebruiken. Alhoewel ik liever de fritz dect 200 zou hebben, staat die lage maximale belasting van 2300W me niet aan. Ik wil met name de boiler meten en kijken of schakelen zin heeft. Daar lopen de meningen enorm over uiteen op diverse fora. Sommigen vinden een enorme besparing en sommigen niet. Ik denk dat het, inderdaad, sterk afhangt van hoe lang ie uit kan... en het verschil tussen schakelen en continu gebruiken is bijna niet uit te rekenen. En ook met de youless niet een-twee-drie af te leiden. Kan wel, maar meten maakt het leven toch wel gemakkelijker. En op termijn kan ik er mooi de opbrengst van de zonnepanelen mee monitoren.
Maar ik denk er erg sterk over om toch zo'n fritz dect 200 er bij aan te schaffen. Gewoon, voor de "heb" en het vergelijk. Als ik dat doe, zal ik er zeker nog eens op terug komen.
Edit: dat werkt natuurlijk niet met meten. Ik doe dit wel met een dure tijdklok, die de boiler schakelt. Daar heb ik een hulprelais om de klok te beschermen voor te grote vermogens.
[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 02-07-2013 09:51 ]
A'dam PVOutput
Waar komt dan de besparing vandaan?
Volgens mij is de beste besparingsmanier extra isoleren en de temperatuur zo laag mogelijk zetten (60 graden is vaak genoeg).
Met uitschakelen bestaat je winst uit dat tijdelijk de temperatuur verlaagd wordt en heeft het meeste zin als de boiler slecht geïsoleerd is.
Meten is natuurlijk een goede eerste stap.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het gaat natuurlijk om de inhoud, niet om het oppervlak. Er hoeven minder liters warm gehouden te worden en uiteraard levert dat energiebesparing op.Proton_ schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 11:33:
@TD-er: het oppervlak waar warmte wordt verloren blijft dan hetzelfde en de temperatuur ook.
Waar komt dan de besparing vandaan?
......
Bij een halfvolle tank fungeert de bovenstaande lucht als isolator en daar is ook geen heet water direct in contact met de boilerwand. Daardoor zal minder verlies optreden. Dat gaat wel gepaard met een geringere inhoud maar dat is strikt gesproken niet de oorzaak van het geringere verlies. Als je bijv. met een stuk hout met een volume van 10 liter in het midden van het water de hoeveelheid water zou verminderen maar dat water wel over de gehele oppervlakte van de boiler contact met de wand zou maken dan zou dat, bij gelijkblijvende temperatuur van het water, voor evenveel verlies zorgen als wanneer de boiler vol met water zou zitten.
[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 11-07-2013 00:17 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb in het verleden meerdere bestellingen gedaan bij Plugwise en kan zeggen dat elke bestelling altijd enige dagen op zich liet wachten.Anoniem: 513050 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:44:
Dag
Afgelopen maandagmiddag een start set besteld bij plugwise en meteen ook betaald met IDEAL. Het is nu donderdag en nog niets ontvangen. Gisteren plugwise daarover gemaild. Krijg zojuist een mailtje binnen: zal spoedig worden verstuurd....nu pas? beetje traag voor een commercieel bedrijf?
Verzendinfo via een mail o.i.d. hoef je ook niet te verwachten.
Ben het met je eens dat het voor een commercieel bedrijf niet echt 'van deze tijd' is...
Tot nu toe is iedere bestelling altijd goed aangekomen, dus nog even geduld zou ik zeggen.
Ik heb de energy count met 5 plugs, werkt prima, met de afstandbediening data ophalen van de 5 plugs en je kan zien hoe lang hij aan staat, max en realtime wattage is, aantal kWhverbruik en eventueel ook gelijk de kosten.Anoniem: 268714 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 12:48:
Wat is nu het verschil tussen de Voltcraft Energy Check 3000
http://www.conrad.nl/ce/n...-LCD-0001-9999-kWh-2376-h
en de Enery Monitor 3000?
http://www.conrad.nl/ce/n...LCD-0001-15000-kWh-2376-h
er is ook nog een count?
De plugs zijn wel redelijk fors van formaat dus past niet overal even makkelijk maar het gaat meestal goed.
Ik kon er prima al mijn verbruikers mee opsporen, 5 tegelijk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ehh... Minder vol of minder vaak vol?TD-er schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 06:51:
De meeste besparing kun je volgens mij krijgen door een boiler minder vol te laten lopen.
Ik kan me namelijk even niet voorstellen dat je een boiler maar half kunt vullen. Waar zou die lucht vandaan moeten komen? Open verbinding met de buitenlucht? Dat zou betekenen dat je boiler drukloos is en je dus hooguit een slap straaltje water uit je douche zult krijgen (als je boiler al hoger hangt dan je douche)
Bovendien wil je helemaal geen buitenlucht bij je warme water hebben. Het water komt bijna steriel je huis binnen, vervolgens ga je het verwarmen en er vuile buitenlucht bij laten. Dan het je warmte, vocht, voeding, bacteriën en zuurstof in je boiler...
Bovendien is je verwarmingselement berekend op een volle tank. Net als bij je waterkoker zal die doorbranden als er te weinig water inzit en het element z'n vermogen niet kwijt kan.
[ Voor 10% gewijzigd door NBK op 04-07-2013 23:10 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Ik wil niet teveel geld uitgeven aan zon meter omdat ik al een Youless heb gekocht, maar wil nog wat kunnen terugverdienen, anders iemand nog een Voltcraft te leen?
< dit stukje webruimte is te huur >
De eerste kortingscode werkt nu nog steeds!PaulX schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:09:
Wellicht interessant om hier te posten:
Plugwise geeft momenteel 10% korting als je deze kortingscode invult bij de bestelling:
GASLICHT00ADEF
Zojuist ontdekt:
Maar liefst 20% korting als je deze code invult:
EXTENSION!
haha,
ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)
Ik zou graag van jou willen weten wat er mis zou zijn met Aldi spullen? Voor zulke dingen (dus geen PC's enz.) is de Aldi een prima plek om die dingen goedkoop te krijgen. Toevallig heb ik een half jaar geleden een gekocht bij de Aldi en die vergleken met de "professionele" meter van de buurman, 0 verschil.Anoniem: 268714 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 01:05:
De conrad energiemeters die hieronder staan zijn nog steeds actueel en correct? of zijn er inmiddels betere meters?Ik wil graag een goede en geen cresta of aldi ;P
Ik ga er een PC mee meten, een CV ketel, een vriezer, een telefooncentrale, router etc. En nog wat dingetjes... Verbruik op moment een hoop sluipstroom en ben benieuwd welk apparaat op groep 3 en 1 het vandaan komt![]()
Bedankt!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 11-07-2013 00:13 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Lief Adje op 03-11-2013 10:10 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Bedenk wel dat die goedkope meters er wel in soorten zijn. De vrij grote test van Hardware-info in samenwerking met volgens mij TROS-Kassa is inmiddels zo'n 5 jaar geleden, een nieuwe test is dan ook zeker welkom. Mits die test zorgvuldig gebeurt en met alle aspecten die er rondom dit begrip spelen rekening wordt gehouden. Ik lees c't niet, dus ik kan niet beoordelen hoe deskundig die test heeft plaatsgevonden. Maar aan de niet technisch onderlegde mensen wil ik wel benadrukken dat er tegenwoordig, d.w.z. met de huidige gebruiksapparatuur, heel wat bij komt te kijken. Dat houdt in dat je voor een echt goede test bijna niet ontkomt aan een echt ijk-laboratorium waar alle in de praktijk voorkomende situaties kunnen worden nagebootst. Een test met alleen maar een aantal uiteenlopende gebruikers levert hooguit een redelijke uitkomst.
Bij die test van 5 jaar geleden waren er inderdaad 2 goedkope meters, de Cresta RCE 1106 met een goede beoordeling en de Brennerstuhl PM230 met een veel minder goede. Ook de hier genoemde Energy Check 3000 kwam er toen niet zo geweldig uit. Met gloeilampen e.d. scoorden die laatsten wel goed, maar met wat complexere zaken ronduit slecht. Om misverstanden te voorkomen, de andere meters van Voltcraft scoorden wel goed. De oorzaak was dat die slechte resultaten eigenlijk alleen maar te wijten waren aan dat het enkel een VA -meter was voor zuiver sinusvormige stromen. Geen wonder dus dat metingen met gloeilampen gunstig uit de test kwamen.
Ongetwijfeld zullen er in die vijf jaar types bijgekomen, misschien waren er exemplaren bij die er toen ook al waren. Maar kortom, enkel de vermelding "goedkope meters" is wat kort door de bocht, Ook de enigszins negatieve vermelding m.b.t. Voltcraft. Ik heb liever een meter die over alle mogelijke metingen een onnauwkeurigheid heeft van 5 %, dan eentje die heel nauwkeurig is, maar bij nader inzien alleen maar voor gloeilampen e.d.
Kortom, kun je ook vermelden welke goedkope meters dat zijn?
Daarnaast gebruikt het apparaat zelf ook stroom, dus een afwijking hou je altijd.
De Voltcraft werkt (met wat beperkingen in afleesmogelijkheden) prima.
http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters
Je ziet daar dat het iets duurdere broertje van hetzelfde fabricaat Voltcraft een veel betere beoordeling krijgt.
Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Dat is constant en gaat buiten de meting om (*). Het enige, maar dat geldt voor al deze metertjes, is dat ze een minimum vermogen nodig hebben om wat aan te wijzen. Maar dat is gemakkelijk op te lossen door even een gloeilamp parallel te schakelen. Natuurlijk niet geschikt voor gebruiksmeting, maar wel als je nieuwsgierig bent naar heel kleine vermogens van 2 à 3 W en lager.Daarnaast gebruikt het apparaat zelf ook stroom, dus een afwijking hou je altijd.
(*) Ik bedoel daarmee dat het grootste deel van dat eigen verbruik in de spanningsspoel zit, en in de elektronica. Dat verbruik gaat niet door de stroomspoel. Weliswaar neemt ook de stroomspoel wat, maar dat is procentueel vergeleken met de gemeten waarde maar heel gering.
[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 10-11-2013 18:29 ]
Deze analyseert de 'energiehandtekening' van een apparaat en verzamelt zo alle individuele gebruiksgegevens van al je apparaten met slechts 1 clamp om je hoofdaansluiting, ziet er veelbelovend uit ben benieuwd naar de ervaringen.
Stelletje liegbeesten.De makers van Smappee zeggen dat dit het eerste apparaat is dat via een iPhone-app kan laten zien hoeveel energie je verbruikt vanuit één centraal meetpunt in je meterkast.
Ik denk dat ze bedoelen met slechts 1 meter al je apparaten tegelijk en afzonderlijk kunnen meten ipv met plugwise achter ieder apparaat een meterGioStyle schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:12:
Een quote uit het artikel:
[...]
Stelletje liegbeesten.
En dat is inderdaad redelijk uniek als het goed werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Mediacj op 28-11-2013 19:23 ]
Jammere is alleen dat Bidgely alleen apparaten herkent van Amerikaanse proporties, dus niets kan herkennen aan een Nederlandse koelkast. (Youless kan standaard automatisch uploaden naar Bidgely)
Nadeel van een klem om een draad is dat je dan eigenlijk alleen maar Ohmse belastingen goed kunt registreren.
Dus verwarmingselementen, gloeilampen en een PC met Active-PFC voeding. Alle andere verbruikers hebben geen Ohmse belasting.
Al in de eerste alinea was mijn aandacht gespitst:Mediacj schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:05:
Er is een nieuwe geavanceerde energiemeter verschenen: http://www.iphoneclub.nl/...verbruik-door-aan-iphone/
Deze analyseert de 'energiehandtekening' van een apparaat en verzamelt zo alle individuele gebruiksgegevens van al je apparaten met slechts 1 clamp om je hoofdaansluiting, ziet er veelbelovend uit ben benieuwd naar de ervaringen.
1. Stroomverbruik in alle delen van het huis.
2. Geen aparte sensoren bij de afzonderlijke stopcontacten.
Vervolgens vind ik op de site geen (zelfs niet een beknopte) uiteenzetting hoe ze dit voor elkaar spelen, tenzij ik dit over het hoofd zie natuurlijk. Aangezien ik niet geloof in sprookjes, zou ik heel graag een nadere uitleg over dit wonderkastje willen zien.
Veel belovend, zie aanhef? Ja, inderdaad zo ziet het er oppervlakkig gezien wel uit. Maar maakt het die belofte ook waar?
Daarnaast vraag ik me af welke meetmethode ze gebruiken. Alleen maar stroommeting, met b.v. een stroomtangetje? Zo ja, dan geeft zo'n prul (want dat is het dan) alleen maar een groffe benadering. Versta me goed, voor sommigen is zo'n indicatie ruim voldoende, die willen wellicht helemaal niet een nauwkeuriger meting, alleen dient de fabrikant dan de daarmee gepaard gaande beperkingen wel te vermelden.
In dat artikel staat dat het apparaat alleen maar in de meterkast wordt geplaatst en van daaruit alles ziet,Mediacj schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:22:
[...]
Ik denk dat ze bedoelen met slechts 1 meter al je apparaten tegelijk en afzonderlijk kunnen meten ipv met plugwise achter ieder apparaat een meter
En dat is inderdaad redelijk uniek als het goed werkt.
[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 28-11-2013 23:47 ]
Niet wat het eerdere artikel pretendeert, inderdaad enkel maar een héél ruwe indicatie. Op zich geen ramp, maar wees je er wel van bewust. Voor een wat nauwkeuriger resultaat met echte kW- en kWh-meting moet je beslist naar andere middelen zoeken. En die zijn er al jaren, ze zijn alleen maar wat duurder. Dit artikel is helemaal niet iets nieuws, integendeel het is gewoon eentje van de vele die er al lang zijn. Dertien in het dozijn waar erg veel prullaria te koop is.
Edit:
Gisteren bekeek ik het filmpje maar vluchtig, daarna moest ik even weg, nu keek ik wat nader. Er valt me op dat ik maar twee draden naar de (zogenaamde) kWh-meter zie gaan en geen afgaande. Onvermijdelijk leidt dit tot de vraag of die dan voor het oog verborgen aan de achterkant zitten. Want de stroommeting door middel van die klemmetjes vindt plaats in die draad naar de kWh-meter, op het eerste gezicht alleen maar een voeding voor een spannigsspoel en/of eventuele elektronica.
Vraagtekens en nog eens vraagtekens.
[ Voor 31% gewijzigd door Techneut op 30-11-2013 13:53 ]
De enige manier om het verbruik van verschillende apparaten te achterhalen is het analyseren van veranderingen in het verbruik.
Als je een lamp of een waterkoker aan zet dan krijg je een plotselinge sprong in het verbruik en dan kun je apparaten identificeren met een bepaald stroomverbruik. Als ik het filmpje zo bekijk dan gaat het op deze manier.
Dit gaat natuurlijk mooi de mist in bij apparaten met een variabel gebruik, de wasmachine die een programma afloopt, de de stofzuiger als de zuigmond even geblokkeerd is, de computer met een variabele workload, etc, etc.