Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste
Acties:
  • 357.546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 23:13

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Vandaag voor een Cresta RCE-1106 wezen kijken bij Gamma, maar daar is deze niet meer te koop (ook bij kijkshop niet meer in webshop). In plaats daarvan heb ik bij Gamma op de gok een Alecto EM-16 gekocht voor 12,95. (lijkt gelijk aan Trotec BX11 ). Ik heb er geen echte tests van kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/euroelectronics/full26931985.jpg
gebruikershandleiding PDF met specs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Specicaties
Spanning: 230V AC 50/60Hz
maximaal vermogen (stroom) van aan te sluiten apparaat: 3680W (16A)
min/max vermogensweergave: 2W/3680W
resolutie: 0,1KWh
max verbruik weergave: 999,9 KWh
max weergave
bedrijfsurenteller: 9999 uren
batterijen: 3x AAA, alkaline, 1.5V
gebruikstemperatuur: 5-40°C
gebruiksvochtigheid: 80% max bij temp <31°C
 50% max bij temp 31-40

Heb wat tests gedaan:
gloeilamp (25W) --> 25W
Senseo (2e of 3e generatie) opwarmen --> 1252W
Senseo opgewarmd 0W (betekent tussen 0 en 2W)
ledzaklamphouder 2W (inductielader)
philips living colors mini (rated 6W) --> 5-7W verschilt per kleur iets.
waterkoker (rated 1850-2100W) 1905W
laptoplader laden 32W, zonder laptop 0W
edit:
vintage ventilator (rated 40W bij 220V) --> 44W
lavalamp 40W --> 43W
bonenmaler (max 240W) --> 180W

en.... (verzoekjes?)

Conclusie: Het lijkt mij een heel redelijke, goedkope meter. Ook de lage vermogens (vanaf 2W) geeft hij, lijkt het, goed aan. Dat hij tussen 0 en 2W meet bij de senseo in standby, geeft aan dat hij de power factor / cosinus phi meeneemt in de meting en dus niet blindvermogen meet. Dat hij niet onder de 2W meet vind ik niet erg, die jaarlijkse kosten zijn toch laag. Wil je het wel meten kun je een inschatting krijgen door meerdere van die kleine verbruikers samen te meten op een contactdoos.

[ Voor 4% gewijzigd door Initial G op 10-10-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
De Senseo heeft een nogal pulserend gedrag als 'ie op stand-by staat.
Dus het zou ook kunnen betekenen dat 'ie redelijk goed middelt, of gewoon korte pieken mist.
Vergelijkbaar gedrag heb ik gezien bij mijn Panasonic TV die in stand-by staat. Pieken van 70VA, maar gemiddeld verbruik wat rond een Watt ligt.

Laptop opladen, met laptop uit, zou inderdaad wel zo'n 30 Watt kunnen trekken, maar dat wisselt nogal per laptop en hoe leeg de accu is.

Wat je zou kunnen meten is een aantal LED-lampen die op 220V werken. Die hebben vaak een goed opgegeven verbruik en een hele beroerde cos-phi.

Electromotoren hebben vaak ook een beroerde cos-phi, van ongeveer 0.7 (afhankelijk van de belasting en eventuele aanwezigheid van een condensator).

Maar goed, het is heel lastig te beoordelen hoe goed een dergelijke meter is, wanneer je geen referentie hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:25
TD-er schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:41:
[...]

De Energy Logger 4000 is functioneel hetzelfde apparaat als de 3500.
Het enige verschil is een aantal verbeteringen, voornamelijk in de stabiliteit en kieskeurigheid van de SD-kaartjes, heb ik begrepen.

Voor veel meer gedetailleerde informatie over de 3500 en het fileformaat, zou je even hier kunnen kijken.
Ik had al een document gevonden, toch bedankt. Ook al een PHP scriptje gemaakt om de logfiles te kunnen parsen, echter kwam er heel veel niet overeen met de documentatie. Ik heb vandaag de EL4000 dan ook retour gestuurd omdat ik het apparaat vrijwel onbruikbaar vond. Hoeveel moeite kan het zijn om het nét wel te laten werken, vraag ik me dan ook af, haha.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ach de eerste versie van de (Conrad) software kon "exporteren naar Excel" door een afbeelding van de grafiek in Excel in te laden.
Tsja software maken kunnen ze dus kennelijk nog steeds niet daar bij Conrad/Voltcraft.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:33:
Dus het zou ook kunnen betekenen dat 'ie redelijk goed middelt, of gewoon korte pieken mist.
Vergelijkbaar gedrag heb ik gezien bij mijn Panasonic TV die in stand-by staat. Pieken van 70VA, maar gemiddeld verbruik wat rond een Watt ligt.

Laptop opladen, met laptop uit, zou inderdaad wel zo'n 30 Watt kunnen trekken, maar dat wisselt nogal per laptop en hoe leeg de accu is.

Wat je zou kunnen meten is een aantal LED-lampen die op 220V werken. Die hebben vaak een goed opgegeven verbruik en een hele beroerde cos-phi.

Electromotoren hebben vaak ook een beroerde cos-phi, van ongeveer 0.7 (afhankelijk van de belasting en eventuele aanwezigheid van een condensator).

Maar goed, het is heel lastig te beoordelen hoe goed een dergelijke meter is, wanneer je geen referentie hebt.
Bovendien, een goede meter moet werken volgens het RMS-meetprincipe, dat houdt tevens in dat de samplingrate die daarmee annex is voldoende hoog is. Alleen dan kan hij ook apparatuur meten met een lage cos phi of met faseaansnijding. Geen idee hoe het daarmee gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 21:40

mux

99% efficient!

Je merkt pas iets van een slechte meter als je meuk gaat meten die in de buurt van z'n sampling rate een flinke harmonische heeft zitten. Dan krijg je aliasing en de leuke situatie dat bijv. een adapter elke meting een andere waarde aangeeft, terwijl hij in werkelijkheid hetzelfde verbruikt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:25
TD-er schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:45:
Ach de eerste versie van de (Conrad) software kon "exporteren naar Excel" door een afbeelding van de grafiek in Excel in te laden.
Tsja software maken kunnen ze dus kennelijk nog steeds niet daar bij Conrad/Voltcraft.
Wat het alleen maar de software, haha. Helaas, de software kan ik me nog wel mee redden. Als ik schrijf naar de SD kaart, neemt de meter ineens hele hoge stromen waar (3000A). Erg vreemd.

Nu dus opzoek naar wat anders. Ik kwam de al eerder genoemde eco-eye tegen, maar die kan maar een fase volgens mij. Ik wil juist 3 fases + teruglevering van PV kunnen registreren. Nog maar verder zoeken wat hier in te vinden is.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 23:13

Initial G

f.k.a. GKLQuake

TD-er schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:33:

Heb nog wat getest. 220V leds heb ik niet. De livingcolors is ook led, met adapter telt dat ook?
vintage ventilator (rated 40W bij 220V) --> 44W
lavalamp 40W --> 43W
koffiebonenmaler (max 240W) --> 180W, uit 3W

Kijk ik hoef geen top meetapparatuur, maar wat wil je ook voor 13 euro. Ik wil gewoon een inschatting maken van onnodig gebruik. En dan heb ik het over (groepen van) apparaten die zo'n zeg 10-50W (niet veel meer hoop ik :P ) onnodig 24/7 sluipverbruik hebben. Waar het dus gaat om minimaal enkele tientjes op jaarbasis. Daar zal hij toch wel geschikt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Gezien je niet echt een keus hebt (je zult altijd een crap non-RMS meter krijgen voor <25 euro, en daarboven heb je nog steeds niet echt garantie op echt goede meetapparatuur) is het natuurlijk prima spul. Die energiemeters gaan er niet om dat je dingen ultraprecies kunt meten, maar dat je je bewust wordt van het verbruik van apparaten in huis. En daarop je gedrag kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je zou ook kunnen kijken naar een combinatie van een Youless met een kWh-meter in de meterkast. Bij een beetje grote installatie (>600 Wp) moet 'ie toch een eigen groep hebben.

De EnergyLogger 3500 stond vrij letterlijk "stil" tijdens het dumpen naar de SD-kaart. En aangezien het dumpen nogal traag ging, kon de klok zo ettelijke minuten achter lopen per dump.
Best mogelijk dat de 4000 gewoon doortelt, maar dat de klok nog steeds stilstaat. Dan heb je relatief veel verbruikt in 0 tijd.

@13-euro meter:
Het enige is dat je je niet rijk moet rekenen aan besparingen met een meter die geen rekening kan houden met de cos-phi.
Het verbruik in VA zal namelijk altijd hoger zijn dan wat je feitelijk moet betalen, wanneer de cos-phi niet gelijk is aan 1.
Typische verbruikers met een cos-phi van 1 zijn:
gloeilamp, verwarmingselement, weerstand

Verbruikers met een cos-phi van bijna 1 zijn:
moderne (fatsoenlijke) PC-voedingen met PFC danwel Active-PFC, halogeenlampen, apparaten met een normale trafo.

Verbruikers met een lage cos-phi zijn:
motoren, goedkope geschakelde voedingen, LED-verlichting met een geschakelde voeding (dus ook de Ikea 220V LED's)

Verbruikers met een heel lage cos-phi zijn:
apparaten die geen trafo gebruiken en stand-by staan.

Hoe lager de cos-phi, hoe meer de meting af zal wijken van het werkelijk gebruik, wanneer de cos-phi niet gemeten kan worden.

Tip:
Meet ook eens het sluip-verbruik van een elektrisch bed. (dus niet waterbed, dat verbruikt heeeel veel, maar met motoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:09:
@13-euro meter:
Het enige is dat je je niet rijk moet rekenen aan besparingen met een meter die geen rekening kan houden met de cos-phi.
Deze is 14 euro en doet wel iets met cos-phi.
http://www.conrad.nl/ce/n...999-kWh-/1114014&ref=list

Is ie goed of toch ook af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:14

Fiber

Beaches are for storming.

De Aldi heeft er binnenkort ook weer één... Ziet er op het oog beter uit dan mijn 10 Euro Kijkshop geval, maar ik kan geen specs vinden... http://www.aldi.nl/aldi_v...g_1310_48_5_336_3969.html

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Naar deze site is hier wel eens vaker gewezen: http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters . De door Fiber en Olaf van der spek genoemde exemplaren staan daar niet bij.
Niettemin, ook de in die test als matig tot slecht beoordeelde typen komen er bij eenvoudige gebruikers nog redelijk vanaf. Dat komt omdat in die gevallen een meting helemaal niet moeilijk is. Gemeten wordt simpel de gemiddelde waarde. En uitgaande van zuiver sinusvormige stromen wordt deze gewoon verrekend met delen door 2/π en daarna vermenigvuldigd met 1/√2. Het resultaat komt redelijk dicht bij de waarheid, maar meestal meet je dan in werkelijkheid kVA of kVAh, voor gloeilampen kun je daarmee volstaan omdat daar de cos phi = 1 is. Het is dus maar net wat je wilt. Is die ruwe schatting genoeg voor je, of niet. In het laatste geval heb je voor een paar tientjes meer al wat beters.

Die test is inmiddels al enige jaren oud en het zou nuttig zijn dat zo’n test nog eens zou worden gedaan met de tegenwoordig te koop zijnde meters. Maar dan wel beter dan toen, in een ijklaboratorium zoals bij de KEMA, TNO of anderzijds een gecertificeerd bedrijf. Probleem is dat zo’n test erg duur zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478026

Ik heb een open source variant ontwikkeld om de P1 poort van een slimme meter te lezen en te posten naar een server. Via de browser kun je het verbruik o.a. in grafieken en widgets zien.

Afbeeldingslocatie: https://img.skitch.com/20121014-nc12fy3kc7naapbn69i5n2fwb9.preview.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.skitch.com/20121014-fmq846hrmcs4cfx7ndf7m1y95d.preview.jpg

Dit werk is gebaseerd op het werk van openenergymonitor.org

De basis is een arduino-clone, een nanode met een zogenaamde P1 shield om de seriële data van de energiemeter te lezen. De shield bestaat feitelijk alleen uit een 7404 om het seriële signaal te inverteren. We experimenteren nu met andere firmware waardoor het waarschijnlijk mogelijk wordt om zonder de P1 shield direct de data van de energiemeter te lezen.

Zie ReadP1 voor de firmware

Als server software is een Ruby on Rails applicatie ontwikkeld zie https://github.com/dovadi/emonWeb. Dit is een port van de emonCMS applicatie. De server software draait nu op emonWeb.org.

Overigens heb ik ook een P1 parser in Ruby geschreven, om het P1 datagram te ontcijferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Fiber schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:33:
De Aldi heeft er binnenkort ook weer één... Ziet er op het oog beter uit dan mijn 10 Euro Kijkshop geval, maar ik kan geen specs vinden... http://www.aldi.nl/aldi_v...g_1310_48_5_336_3969.html
Het is een Quigg GT-PM-05.

Handleiding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Technische specificaties:
In-/uitgangsspanning:  230 V ~, 50 Hz
Stroomopname: max. 16 A
Spanningsmeetbereik:  190 V - 270 V
Stroommeetbereik: 0,01 A - 19,999 A
Vermogensmeetbereik: 1 W - 3680 W
Frequentieweergave: 46 - 65 Hz
Resolutie: 0,5 W
Verbruiksmeting:  0,00 - 9.999,99 KWh
Weergaveduur: bis 9.999 h 59';

Meetnauwkeurigheid
Volt: ± 3 % van de meetwaarde 1) 2) 3)
Ampere: ± 3 % van de meetwaarde ± 0,002 A 1) 2) 3)
Watt: ± 3 % van de meetwaarde ± 1 W 1) 2) 3)
KWh: ± 3 % van de meetwaarde ± 0,1 kWh 1) 2) 3)
Arbeidsfactor: ± 0,1 % van de gemeten arbeidsfactor 0,7 =< cos phi =< 1,0  2) 4) 

1) Frequentie: 46-65 Hz
2) Meting bij normale kamertemperatuur
3) Vervormingsfactor van spanning /stroom < 15%
4) Meetstroom >= 1,00 A / sinusvormig.
    Frequentie = 50 of 60 Hz.
    Geen elektronische schakeling
toon volledige bericht

[ Voor 50% gewijzigd door Tutti-frutti op 14-10-2012 16:21 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

En helaas, die specs verklappen dat hij niet true rms is, of in ieder geval een ontzettend krappe meetbandbreedte heeft (hij is alleen gespecificeerd voor displacement power factor, niet distortion)

Is dus basically even goed als elke andere cheapo kWh-meter, misschien ietsjes meer logging features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480081

Ik stel de vraag opnieuw. Ik zit erover te denken om Current Cost EnviR aan te schaffen. Ik heb geen dimmers in huis, geen motoren, of zoiets. Lampen, tv, stereo, wekker, opladers voor telefoon, pc en een printer. En doe de was en heb een vaatwasser. Zo'n apparaat kan me toch wel laten zien, hoeveel ik kan besparen als ik dingen uitzet? Of is de investering van 75 euro + 11,50 usb kabeltje echt zonde? Of werkt een Wattcher beter? Zoek een economische oplossing ;-) Graag een pragmatische reactie ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 480081 op 27-10-2012 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zo te zien, meet die Current Cost EnviR dmv een klem om de hoofdleiding.
Ten eerste moet je even kijken of je makkelijk bij die hoofdleiding kunt komen. Hier in NL zit dat vaak per set van kabels in een buis en je moet zo'n klem echt om 1 draad heen leggen.
Als je 3 fasen hebt, gaat dat dus al niet werken met maar 1 klem.
Daarnaast meet je niet heel nauwkeurig met alleen een stroomtang. Ook een wasmachine en een vaatwasser hebben niet een perfecte cos-phi van 1, al zit het er wel redelijk dicht tegenaan.
De motor, die vaak een cos-phi van 0.7 heeft, heeft maar een klein aandeel in het verbruik, vergeleken met de verwarmingselementen voor het warm water.
Een (goedkope) oplader heeft vaak ook al een beroerde cos-phi, maar de vraag is of je überhaupt wel zo nauwkeurig kunt meten met zo'n stroomklem dat dat idle-verbruik te meten valt.
Een PC met een standaard voeding heeft ook een hele beroerde cos-phi. Pas als er iets op de voeding staat als "PFC" of nog beter "Active PFC", dan zit je rond een power-factor (de P en de F in PFC) van 1 en kun je het verbruik in VA lezen als verbruik in Watt.

Voor hetzelfde geld (80 euro) heb je een Youless, welke de pulsjes telt van de meter die wel geijkt is. Als ik me niet vergis, doet de Wattcher ook iets dergelijks en die zat zo rond de 110 euro meen ik?
De Youless stuurt alles via 't netwerk, dus er moet wel een stopcontact en vorm van netwerk aanwezig zijn in de meterkast.

En die 11,50 is dat alleen voor een USB-kabeltje? Dat noem ik geen economische oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:46

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 480081 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 02:00:
Ik stel de vraag opnieuw. Ik zit erover te denken om Current Cost EnviR aan te schaffen. Ik heb geen dimmers in huis, geen motoren, of zoiets. Lampen, tv, stereo, wekker, opladers voor telefoon, pc en een printer. En doe de was en heb een vaatwasser. Zo'n apparaat kan me toch wel laten zien, hoeveel ik kan besparen als ik dingen uitzet? Of is de investering van 75 euro + 11,50 usb kabeltje echt zonde? Of werkt een Wattcher beter? Zoek een economische oplossing ;-) Graag een pragmatische reactie ;-)
Als je echt een pragmatische reactie wil.
Maak een spreadsheetje aan en beschrijf daarin elk elektrisch ding dat je hebt. Maak ook een schatting hoeveel je ze gebruikt. Van moderne vaatwassers staat bijvoorbeeld ook wel in de brochure hoeveel ze per wasbeurt verbruiken. Dan heb je ook je overzicht en kan je nog 75 euro uitgeven aan stekkerblokken met schakelaar enz.
Voor zowel current cost als Watcher is vooral de eerste keer een eye-opener. Daarna weet je het wel.
In het geval van kinderen heeft een Watcher nog enige opvoedkundige waarde, maar anders kan dat ding na de enige weken op Marktplaats.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480081

ericplan schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:35:
[...]

Als je echt een pragmatische reactie wil.
Maak een spreadsheetje aan en beschrijf daarin elk elektrisch ding dat je hebt. Maak ook een schatting hoeveel je ze gebruikt. Van moderne vaatwassers staat bijvoorbeeld ook wel in de brochure hoeveel ze per wasbeurt verbruiken. Dan heb je ook je overzicht en kan je nog 75 euro uitgeven aan stekkerblokken met schakelaar enz.
Voor zowel current cost als Watcher is vooral de eerste keer een eye-opener. Daarna weet je het wel.
In het geval van kinderen heeft een Watcher nog enige opvoedkundige waarde, maar anders kan dat ding na de enige weken op Marktplaats.
Dankjewel TD-er en Ericplan vcoor jullie tips. Helder! Ik ga kijken of ik er een kan lenen of via Marktplaats op de kop kan tikken. Ik wil op zich wel zo'n eerste keer ervaring en zien wat ik verbruik,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:31
Beetje een vreemde vraag, maar is er misschien een tweaker in de buurt van Groningen of Sneek die een goede (true rms) meter en 10 minuten tijd tot zijn beschikking heeft? Ik zou namelijk graag eens het werkelijke verbruik van mijn HTPC willen meten bij diegene thuis. Omdat dit eenmalig is vind ik het nogal zonde om hiervoor speciaal een dure verbruiksmeter aan te schaffen.

Het verbruik van mijn HTPC met een 75 watt pico-psu en met een 300 watt atx-voeding is wel erg verschillend, bijna 100%. Het achterliggende verhaal is hier te vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door nMad op 28-10-2012 10:41 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
nMad schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:38:
Beetje een vreemde vraag, maar is er misschien een tweaker in de buurt van Groningen of Sneek die een goede (true rms) meter en 10 minuten tijd tot zijn beschikking heeft? Ik zou namelijk graag eens het werkelijke verbruik van mijn HTPC willen meten bij diegene thuis. Omdat dit eenmalig is vind ik het nogal zonde om hiervoor speciaal een dure verbruiksmeter aan te schaffen.

Het verbruik van mijn HTPC met een 75 watt pico-psu en met een 300 watt atx-voeding is wel erg verschillend, bijna 100%. Het achterliggende verhaal is hier te vinden.
Ik woon in Ten Boer, dus is vanuit Sneek gezien voorbij Stad.
Ik heb een Energy Logger 3500 van Conrad liggen (moet ik wel even zoeken waar 'ie ligt/zit ingeplugd).
De Energy Monitor 3000 heb ik helaas uitgeleend aan mijn ouders.
Ter controle is er ook een YouLess actief.

Maar goed, gelet op je verschil in meting, lijkt het erop dat je met 3 zaken te maken hebt.
- De PC-voeding is zwaar overgedimensioneerd, dus zal zeker niet zo efficiënt mogelijk werken.
- De PC voeding is mogelijk een zonder PFC of Active PFC, dus heeft mogelijk een slechte cos-phi en dan zou die meter van je dus door de mand kunnen vallen.
- De gebruikte meter zou wel eens redelijk onnauwkeurig kunnen zijn in de lage belasting.

Wat je zelf al kunt doen met die meter die je hebt is een paar flinke gloeilampen parallel zetten aan de PC.
Dan meet je die eerst en dan weet je de offset.
Doordat die gloeilampen een goede cos-phi hebben van 1 en een groter aandeel hebben in de te meten belasting dan de computer zelf, zal het effect van de power-factor van de gebruikte voeding minder meespelen.
Tevens zit je dan voorbij het punt waarop menig meter onnauwkeurig is en dat is bij de lage belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Iemand toevallig zelf een website met openenergymonitor database draaien? Ik zit verlegen om een sql met de lege databasestructuur. Tijdens de installatie zouden de tabellen moeten worden aangemaakt door het setupscript, maar dat loopt direct vast. Wil nu eerst met de hand de tabellen aanmaken en kijken of ik dan verder kom.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 14:40:
Iemand toevallig zelf een website met openenergymonitor database draaien? Ik zit verlegen om een sql met de lege databasestructuur. Tijdens de installatie zouden de tabellen moeten worden aangemaakt door het setupscript, maar dat loopt direct vast. Wil nu eerst met de hand de tabellen aanmaken en kijken of ik dan verder kom.
Ik heb even snel een verse install gedaan en ik vermoed dat je je permissies niet op orde hebt.
Ik heb setup.php gewoon via de browser aangeroepen (na aanmaken van settings.php in Includes en uitcommenten van regel 30 in setup.php)

Ik heb deze stappen gevolgd en deze url met wget binnengehaald.

De kale SQL-dump staat hier.
Je moet alleen wel even mijn account weghalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 16:15:
[...]

Ik heb even snel een verse install gedaan en ik vermoed dat je je permissies niet op orde hebt.
Ik heb setup.php gewoon via de browser aangeroepen (na aanmaken van settings.php in Includes en uitcommenten van regel 30 in setup.php)

Ik heb deze stappen gevolgd en deze url met wget binnengehaald.

De kale SQL-dump staat hier.
Je moet alleen wel even mijn account weghalen ;)
Dank, kan niet zoveel met permissies bij m'n shared webhosting, eigenlijk niets. Gisteren van dezelfde plek de zaak gedownload (check, zelfde versie), maar het liep direct vast op de eerste create table. Zou ook nog kunnen vanwege minder recente PHP en MySQL versies.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zag trouwens dat je zomaar accounts kunt aanmaken en dat is volgens mij niet echt makkelijk uit te zetten. Dus misschien wil je je site ook nog even beveiligen met een .htaccess file.
Anders heb je mogelijk in no-time je database vol staan met zooi van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:12:
Ik zag trouwens dat je zomaar accounts kunt aanmaken en dat is volgens mij niet echt makkelijk uit te zetten. Dus misschien wil je je site ook nog even beveiligen met een .htaccess file.
Ik heb het draaien, op één van m'n sites. De andere site gaf wederom problemen, ik denk toch versieproblemen. En dank voor de tip.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
TD-er schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:56:
[...]

Ik woon in Ten Boer, dus is vanuit Sneek gezien voorbij Stad.
Ik heb een Energy Logger 3500 van Conrad liggen (moet ik wel even zoeken waar 'ie ligt/zit ingeplugd).
De Energy Monitor 3000 heb ik helaas uitgeleend aan mijn ouders.
Ter controle is er ook een YouLess actief.

Maar goed, gelet op je verschil in meting, lijkt het erop dat je met 3 zaken te maken hebt.
- De PC-voeding is zwaar overgedimensioneerd, dus zal zeker niet zo efficiënt mogelijk werken.
- De PC voeding is mogelijk een zonder PFC of Active PFC, dus heeft mogelijk een slechte cos-phi en dan zou die meter van je dus door de mand kunnen vallen.
- De gebruikte meter zou wel eens redelijk onnauwkeurig kunnen zijn in de lage belasting.

Wat je zelf al kunt doen met die meter die je hebt is een paar flinke gloeilampen parallel zetten aan de PC.
Dan meet je die eerst en dan weet je de offset.
Doordat die gloeilampen een goede cos-phi hebben van 1 en een groter aandeel hebben in de te meten belasting dan de computer zelf, zal het effect van de power-factor van de gebruikte voeding minder meespelen.
Tevens zit je dan voorbij het punt waarop menig meter onnauwkeurig is en dat is bij de lage belasting.
toon volledige bericht
Met de pico-psu verbruikt het systeem maar 14 watt, wat onwaarschijnlijk laag is. Daarom heb ik een ATX-voeding aangesloten om te kijken wat het verbruik daarmee is, dit is 27 watt. De inefficiëntie van deze laatste voeding zal nooit zodanig zijn dat het verbruik bijna 100% stijgt lijkt me.

Door de lage power factor van de pico-psu zal mijn goedkope Cresta meter minder nauwkeurig zijn, dit zal echter ook geen bijna 100% zijn lijkt me. De waarheid (verbruik) zal wel ergens tussenin liggen. Het werkelijke verbruik icm de pico-psu zou ik graag willen weten.

Ten Boer is goed te doen vanuit Groningen :9 ik stuur je binnenkort wel eens een DM om langs te komen, goed? :*)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:12:
Je kan in settings.php dit uitzetten. Dan verdwijnt de registerbutton.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

nMad schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:27:
Door de lage power factor van de pico-psu zal mijn goedkope Cresta meter minder nauwkeurig zijn, dit zal echter ook geen bijna 100% zijn lijkt me. De waarheid (verbruik) zal wel ergens tussenin liggen. Het werkelijke verbruik icm de pico-psu zou ik graag willen weten.
Hmmmm, allicht zal het verschil misschien niet zó groot zijn, maar ik heb erger gezien hoor. Een picopsu op zijn sweet spot heeft een totale (adapter+pico) efficiëntie van boven de 85%, terwijl je voeding makkelijk onder de 50% kan duiken bij zo'n lage belasting. Oudere voedingen, bijvoorbeeld mijn NeoHE 550W, hebben een zodanig hoog nulverbruik dat de efficiëntie bij echt lage belastingen misschien 25 of 30% is (Fluffy2, mijn 5.9W systeem, verbruikt 19W op die voeding - meer dan 3x zoveel!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
nMad schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:27:
[...]

Met de pico-psu verbruikt het systeem maar 14 watt, wat onwaarschijnlijk laag is. Daarom heb ik een ATX-voeding aangesloten om te kijken wat het verbruik daarmee is, dit is 27 watt. De inefficiëntie van deze laatste voeding zal nooit zodanig zijn dat het verbruik bijna 100% stijgt lijkt me.

Ten Boer is goed te doen vanuit Groningen :9 ik stuur je binnenkort wel eens een DM om langs te komen, goed? :*)
Beide factoren die je noemt hoeven maar 70% te zijn om een verschil van 100% te maken, dus dat gaat al vrij snel.
Dus 70% efficiëntie van de zwaardere voeding en 30+% afwijking van de energiemeter en je zit al op die factor 2 :)
En ik heb zat budget ATX-voedingen gezien die amper boven de 66% efficiëntie uitkwamen bij de helft van de opgegeven max. Laat staan hoe erg het kan worden bij lagere verbruiken.
Zelfs tussen Passive-PFC en Active-PFC zit al een behoorlijk verschil, zoals ik hier al eens heb laten zien: productreview: Cooler Master Real Power M520 review door TD-er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
mux schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:22:
[...]

Hmmmm, allicht zal het verschil misschien niet zó groot zijn, maar ik heb erger gezien hoor. Een picopsu op zijn sweet spot heeft een totale (adapter+pico) efficiëntie van boven de 85%, terwijl je voeding makkelijk onder de 50% kan duiken bij zo'n lage belasting. Oudere voedingen, bijvoorbeeld mijn NeoHE 550W, hebben een zodanig hoog nulverbruik dat de efficiëntie bij echt lage belastingen misschien 25 of 30% is (Fluffy2, mijn 5.9W systeem, verbruikt 19W op die voeding - meer dan 3x zoveel!).
Toen ik 5.9W las dacht ik wtf? :P heb vervolgens je blogs doorgelezen, erg interessant en leuk!
TD-er schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:40:
[...]

Beide factoren die je noemt hoeven maar 70% te zijn om een verschil van 100% te maken, dus dat gaat al vrij snel.
Dus 70% efficiëntie van de zwaardere voeding en 30+% afwijking van de energiemeter en je zit al op die factor 2 :)
En ik heb zat budget ATX-voedingen gezien die amper boven de 66% efficiëntie uitkwamen bij de helft van de opgegeven max. Laat staan hoe erg het kan worden bij lagere verbruiken.
Zelfs tussen Passive-PFC en Active-PFC zit al een behoorlijk verschil, zoals ik hier al eens heb laten zien: productreview: Cooler Master Real Power M520 review door TD-er
Dat is toevallig, ik gebruik ook een M520 voeding in mijn desktop pc! Zit er echt al jaren in, begint wel wat luidruchtiger te worden btw :-(

Het is trouwens geen 'echte' Mini-box picoPSU die ik gebruik, maar een 75W oem die in de LC-power behuizing ingebouwd zit. Volgens mijn cresta verbruiksmeter is de powerfactor slechts 0.46 van deze voeding, dit zal wel een meetfout zijn neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De cos-phi wordt bepaald door de 230 -> 12V adapter die je gebruikt voor je picoPSU.
Echter het hoeft niet perse een fase-verschuiving te zijn, maar kan ook komen doordat 'ie zo weinig moet leveren dat 'ie soms zelfs een fase skipt, omdat de elco's in de voeding nog niet leeg genoeg zijn getrokken.
Grote kans dat de meter zich verslikt in de powerfactor, en dat zou qua meting alleen maar gunstiger moeten uitpakken, omdat het vermogen in Watt dan lager is.
Echter het is ook prima mogelijk dat die adapter die je gebruikt bij een dergelijke belasting gewoon heel erg inefficiënt is. Maar dan zou 'ie wel warm moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 478026 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:28:
Ik heb een open source variant ontwikkeld om de P1 poort van een slimme meter te lezen en te posten naar een server. Via de browser kun je het verbruik o.a. in grafieken en widgets zien.

Dit werk is gebaseerd op het werk van openenergymonitor.org

Als server software is een Ruby on Rails applicatie ontwikkeld zie https://github.com/dovadi/emonWeb. Dit is een port van de emonCMS applicatie. De server software draait nu op emonWeb.org.

Overigens heb ik ook een P1 parser in Ruby geschreven, om het P1 datagram te ontcijferen.
Met hulp van TD-er heb ik Emoncms inmiddels draaiend op m'n webserver. De volgende stap is om data toe te voegen aan Emoncms, maar dat lukt me niet echt. De meeste voorbeelden gaan uit van een verbinding met een Arduino oid. Bij mij staat die data al op m'n webserver, bijvoorbeeld als csv bestand, maar ook al in een andere database. Als eerste wil ik de temperatuur uit die database op het dashboard laten zien, omdat dat de simpelste is, daar hoeft verder niet aan gerekend te worden. Maar blijkbaar mis ik iets in het concept, want het lukt me niet. Wat ik zoek is een voorbeeld, liefst op PHP/MySQL gebaseerd. Iemand een suggestie?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ter informatie even een dubbelpostje hier naast die in het zuinige servertopic.

Nog net maar even de dagaanbieding bij MediaMarkt besteld. Voor de geïnteresseerden tot middernacht nog?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/w2DwoxY8eskDVI9U4cWXdWXn/full.png

Voor die 22 euri waag ik me daar wel aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-04 10:35
Voor degene met Plugwise en een linux server oid, ik heb mijn plugwiser python code op github gezet.

Je kunt er de waardes mee uitlezen maar ook submitten naar een paar sites.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
server:/usr/local/sbin# ./plugwiser -h
Usage: plugwiser [options]

Options:
  -h, --help            show this help message and exit
  -d, --debug           Debug mode.
  -q, --quiet           Quiet mode, only print errors. Useful in cron jobs.
  -c, --cosm            Submit power values to Cosm/Pachube.
  -p, --plotwatt        Submit power values to Plotwatt.
  -o, --openenergymonitor
                        Submit power values to OpenEnergyMonitor.
  -s, --smartenergygroups
                        Submit power values to SmartEnergyGroups.
  -b, --blind           Blind mode, never output anything. Useful in cron jobs but not recommended.
  -t, --timesync        Sync Circle's internal clock to current local time on this server.

Voorbeelden: Cosm/Pachube - Smart Energy Groups

Ik sta open voor andere sites, maar ik heb niet echt betere gevonden nog dan deze voor metingen met meerdere plugwise circles. Suggesties welkom.

Overigens heb ik net de Wh submits toegevoegd, moet nog even checken op beide sites of ik daar wel de juiste graphs voor heb ingesteld. Volgens mij is Cosm daar ook niet echt geschikt voor aangezien ik zou moeten optellen. Maar maakt voor de code niks uit in principe.

Disclaimer: ik ben geen programmeur. Als je van m'n code gaat huilen dan stuur je maar 'n pull request _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:38
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:26:
Ter informatie even een dubbelpostje hier naast die in het zuinige servertopic.

Nog net maar even de dagaanbieding bij MediaMarktbesteld. Voor de geïnteresseerden tot middernacht nog?

[afbeelding]

Voor die 22 euri waag ik me daar wel aan. :)
En is het wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De eerste set is gisterenmiddag laat aangekomen en de tweede volgt vandaag (zonder extra verzendkosten - beetje een verhaal). Ik ben er zeker blij mee. Zeer handig dat je de waarden op afstand kunt uitlezen. Stopcontacten/stekkers zitten lang niet altijd op makkelijk toegankelijke plaatsen. Even de zender en stekker inprikken gaat nog wel maar dan op die plek ook waarden aflezen is een heel ander verhaal. Ik weet nu o.a. al dat er een aantal apparaten waarschijnlijk uitgezet gaan worden omdat in die cluster waarvan ik nog even moet uitzoeken wat er allemaal op zit er een constant stand-by verbruik is van ruim 24W en ze eigenlijk toch nooit meer gebruikt worden. Veels te veel natuurlijk. Als dat allemaal uit gaat bespaart dat al 50 euri per jaar. Hebben die twee setjes zich in dat jaar al terugverdiend.

Er is alleen iets vreemds met de batterijen. Ik deed eerst drie oplaadbare LSD's in de ontvanger en toen ging alles op de display even aan met uitstekend contrast waarna dat contrast afnam alsof de batterijen bijna leeg zijn. Nu blijkt dat de twee onderste batterijen de display al laten aangaan. De bovenste erbij doet dan nog eens die initialisatie. Heel eigenaardig. Ik vraag me af of het ontvangstgedeelte misschien op een hoger voltage loopt dan de rest van de elektronica. Als ik de tweede set heb kan ik kijken of dit bij alle exemplaren zo is of dat dit exemplaar afwijkt.

Met alkaline batterijen blijft het contrast wel goed. Jammer dat het dus niet lekker werkt met het iets lagere voltage van de oplaadbare cellen. Ik merk wel hoe lang de batterijen mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ken het apparaat niet, laat ik dat even voorop stellen, Dus ik weet niet hoe gevoelig het is voor een correcte spanning. Maar oplaadbare batterijen hebben een spanning van 1,2 V en niet oplaadbare 1,5 V per cel. Met 3 cellen heb je dan toch 0,6 V 0,9 V verschil. Bepaalde weinig energie verbruikende apparaten zoals sommige afstandsbedieningen vermelden dan ook om geen oplaadbare batterijen te gebruiken.
Vervelend, maar wel waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bekend. Dat zei ik ook. Echter gaat de display al aan met alleen de twee onderste batterijen erin. Goed met alkaline, vaag met oplaadbare. Dan is het verschil overigens 'al' 0,6 V. Met drie 0,9 V. Meer apparaten werken helaas niet goed met oplaadbare. Anders zou ik eigenlijk geen gewone meer gebruiken.

Het gekke is wel dat bij het initialiseren de hele display met alle LCD elementjes met perfect donker contrast kort oplicht. Het lijkt dus wel te kunnen. Waarom het daarna niet meer kan is mij dan een raadsel. Het lijkt dan toch een kwestie van elektronicaontwerp te zijn en geen inherente onmogelijkheid.

Overigens blijkt de ontvanger ook nog afwisselend de temperatuur en luchtvochtigheid weer te geven en kan hij ook een alarm geven bij overschrijding van een bepaald gebruik en zelfs het equivalent van CO2 uitstoot van de gebruikte elektriciteit weergeven.

Ik had trouwens voor ik bestelde al gezocht naar een handleiding op de site van Elro en moest tot mijn frustratie constateren dat ze die zeer nalatig niet hadden staan. Het heeft misschien iets te maken met het feit dat de handleiding in tig talen op één gigantisch vel papier wordt gedrukt. Vreselijk onhandig groot stuk papier met heel kleine lettertjes. Het is dan zeker teveel werk om daar dan ook digitaal kleinere varianten van te maken.

Ik heb dan ook maar even quick-'n-dirty met een camera mijn eigen digitale versie gefabriekt. Veel makkelijker om groot op het scherm de handleiding te hebben terwijl je het apparaat aan het instellen bent. Scheelt weer een paar handen. ;)

Ter informatie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7Q6jlXf4H5QsZVvdWMCL9i6j/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mqIaf8SZ6vjOcvmNHUu1BwoD/medium.jpg

Edit:

De tweede is nu ook binnen. Werkt hetzelfde met de batterijen. Zal wel zo horen dus. Ik was niet zeker of elke ontvanger wel met zijn eigen zenders contact zou maken of dat ze evt. beide dezelfde zender zouden ontvangen maar dat gaat gelukkig goed. Zal wel met een digitale code gaan en niet simpelweg met een bepaalde frequentie.

Het schijnt trouwens een zeer nieuw product te zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door CaptJackSparrow op 23-11-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Ik kwam vandaag in een vakblaadje LEMN tegen. Even snel gekeken. Lijkt wat op plugwise, maar niet veel goedkoper. Ook geloof ik dat de pluggen zelf niet kunnen schakelen.

Deze jongen is niet enthousiast.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ook even snel gekeken. Maar ik kan er nog weinig van maken omdat ik niets vind over het toegepaste meetprincipe. Pas als ze daarover wat vertellen is er een oordeel mogelijk. Feit is wel dat Le Grand al heel veel jaren bekend is in de professionele elektriciteits- en elektronica wereld. Maar dat zegt wel iets, maar lang niet alles. Het hoeft niet perse slecht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Techneut schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:24:
Ook even snel gekeken. Maar ik kan er nog weinig van maken omdat ik niets vind over het toegepaste meetprincipe. Pas als ze daarover wat vertellen is er een oordeel mogelijk. Feit is wel dat Le Grand al heel veel jaren bekend is in de professionele elektriciteits- en elektronica wereld. Maar dat zegt wel iets, maar lang niet alles. Het hoeft niet perse slecht te zijn.
Minstens even bijzonder is dat de software op een Apple draait. Zover is Plugwise nog niet gekomen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:49
Heren,

Is het zelfde als Plugwise, kijk maar even hier: http://www2.myplugwise.com/nl/idplugtype-f/node/852

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, Plugwise dus. Ik heb dit inmiddels nogal lange topic regelmatig gevolgd en zie/zag daar nogal wisselende bevindingen wat betreft die Plugwise. Maar wat ik er nog niet tussen meen te zien staan is het meetprincipe van de modules, ook niet door zoeken via Google. Iemand die daar iets over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Er kwam van de week iemand om de meterstanden op te nemen schrok daar eventjes van :)
Zit nu op bijna 9400kWh, even navraag gedaan bij een aantal buren en die zitten gemiddeld zeker 3500kWh lager!

Nu had ik gelukkig nog een Energy Monitor 3000 liggen, dus als een gek langs alle WCD's gelopen om sluipverbruik te checken.
Op een Samsung DVR in standby met 29W na, geen gekke dingen gevonden.

Afgelopen nacht in nachttarief 7kWh verbruikt, na aftrek van al mijn "sluip" verbruikers heb ik 's nachts nog steeds een continue verbruik van ~550W(4.4kWh) wat ik niet kan plaatsen!

Een van mijn buren had had ook een hoge rekening en dat bleek te komen door de boiler/afzuig combo(is nieuwbouw en dit was een groen subsidie project. Maar de installateur wil niet eens support geven.)

Kortom wij verdenken nu ook dat apparaat, kortom tijd om te meten!
Helaas past mijn Energy Monitor 3000 hier niet tussen omdat deze boiler/afzuiging is voorzien van een Perilex stekker.

Dus iemand enige idee hoe ik het verbruik van dit apparaat kan monitoren?

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 47458 op 15-12-2012 17:34 . Reden: typo kW moest kWh zijn! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:05
550W 's nachts is pittig, zeker als dat continu is. We hebben hier als grootverbruikers 2 vriezers, 2 koelkasten, waterbed en zitten 's nachts op 180W, met uitschieters naar 561W soms. (Ik lees het uit met een Youless)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Perilex is best te meten, al zul je het dan op de groep moeten doen óf je moet bij de aansluiting even wat tijdelijks knutselen. Voor sommige dingen is het de moeite wel waard om even een testopstelling te maken om te kunnen meten.

Hier draait ook een ventilatorbox 24/7, met koken op volle stand. Het ding hoor ik wel ratelen, niet heel erg maar je hoort het. Ding hangt er al aardig wat jaren vermoed ik. Ik wil deze écht wel na gaan meten, ook al heeft die een perilex aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Met een youless-achtige oplossing (een opnemer die je op de meter in de meterkast plaatst) kun je inderdaad prima inschatten hoe je verbruik over een etmaal verdeeld is.

Als dat steevast een hoog verbruik 's nachts is, zou je ook een keertje 's nachts de stekker van het verdachte apparaat eruit kunnen trekken en dan kijken wat dat scheelt in 't verbruik.
Als het dan inderdaad met 100-en Watts omlaag gaat, heb je een oorzaak gevonden.
Op de grafiekjes kun je dan wel schatten hoeveel je dat apparaat per jaar zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 47458 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 22:14:
Er kwam van de week iemand om de meterstanden op te nemen schrok daar eventjes van :)
Zit nu op bijna 9400kWh, even navraag gedaan bij een aantal buren en die zitten gemiddeld zeker 3500kWh lager!

Nu had ik gelukkig nog een Energy Monitor 3000 liggen, dus als een gek langs alle WCD's gelopen om sluipverbruik te checken.
Op een Samsung DVR in standby met 29W na, geen gekke dingen gevonden.

Afgelopen nacht in nachttarief 7kW verbruikt, na aftrek van al mijn "sluip" verbruikers heb ik 's nachts nog steeds een continue verbruik van ~550W(4.4kW) wat ik niet kan plaatsen!

Een van mijn buren had had ook een hoge rekening en dat bleek te komen door de boiler/afzuig combo(is nieuwbouw en dit was een groen subsidie project. Maar de installateur wil niet eens support geven.)

Helaas past mijn Energy Monitor 3000 hier niet tussen omdat deze boiler/afzuiging is voorzien van een Perilex stekker.

Dus iemand enige idee hoe ik het verbruik van dit apparaat kan monitoren?
toon volledige bericht
Wat is dit voor boiler/afzuigcombinatie? Is het een echt 3-fase apparaat? Dan is meten wat lastiger, maar je hebt dan wel een aparte groep in de meterkast, die je een nachtje uit kan zetten. Heb je wel een gasaansluiting? Hoe maak je warm water? Boiler, Combiketel?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

<knip>
Afgelopen nacht in nachttarief 7kW verbruikt, na aftrek van al mijn "sluip" verbruikers heb ik 's nachts nog steeds een continue verbruik van ~550W(4.4kW) wat ik niet kan plaatsen!

<knip>
Ik moest het een keertje extra overlezen door het ontbreken van de h waar je denk ik kWh bedoelt en niet kW.
Maar dat terzijde, stel dat dit de boosdoener is. Continu 550 W, hoe kom je dan aan die wat jij noemt 4,4 kW (kWh ?). Van 23.00 uur tot 07.00 uur, is 8 uren à 0,55 kW?
Echt continu 550 W zou enkel voor die afzuigercombinatie een jaarverbruik opleveren van (550 x 24 x 365) / 1000 = 4818 kWh. Dat zou inderdaad fors zijn. Maar weet je zeker dat die 550 W echt correct is gemeten en is en echt continu. In dat geval zou dit wel heel groen zijn, maar niet heus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

<knip>

<knip>
Ik moest het een keertje extra overlezen door het ontbreken van de h waar je denk ik kWh bedoelt en niet kW.
Maar dat terzijde, stel dat dit de boosdoener is. Continu 550 W, hoe kom je dan aan die wat jij noemt 4,4 kW (kWh ?). Van 23.00 uur tot 07.00 uur, is 8 uren à 0,55 kW?
Echt continu 550 W zou enkel voor die afzuigercombinatie een jaarverbruik opleveren van (550 x 24 x 365) / 1000 = 4818 kWh. Dat zou inderdaad fors zijn. Maar weet je zeker dat die 550 W echt correct is gemeten en is en echt continu. In dat geval zou dit wel heel groen zijn, maar niet heus.

Edit:
Dit commentaar wel met enig voorbehoud. Heb je wel gas, of is alles electrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-05 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

sypie schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:21:
Perilex is best te meten, al zul je het dan op de groep moeten doen óf je moet bij de aansluiting even wat tijdelijks knutselen. Voor sommige dingen is het de moeite wel waard om even een testopstelling te maken om te kunnen meten.

Hier draait ook een ventilatorbox 24/7, met koken op volle stand. Het ding hoor ik wel ratelen, niet heel erg maar je hoort het. Ding hangt er al aardig wat jaren vermoed ik. Ik wil deze écht wel na gaan meten, ook al heeft die een perilex aansluiting.
Oude ventilatieboxen hoef je niet te meten, zonde van je tijd. Gewoon direct vervangen voor een gelijkstroom ventilatie box.

Tvt is dacht ik 2 jaar.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-05 00:04
Inderdaad. Die oude ventilatorboxen (op wisselstroom) vreeeeten stroom. Bovendien kan je met een gelijkstroom box (iig die van Itho) ook mooi draadloze bedieningspanelen plaatsen bij bv. je WC en badkamer.

Het 'ratelen' duidt ook vaak aan dat de lagers versleten zijn. Onze Itho box hoor je in z'n laagste stand ook niet.....

Op de oude wisselstroom box die in ons huis aanwezig was stonden trouwens ook de opgenomen vermogens op een sticker.

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 15-12-2012 16:35 ]

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

@ThinkPad een verbruik van 7kWh in 8uur is gemiddeld 875Wh, daarvan kan ik ongeveer 325Wh terug "vinden" in me sluipverbruik maar de overige 550Wh(0.55*8=4.4kWh) kan ik niet plaatsen.

@sypie ik ben wel redelijk handig maar de voor testdoeleinden mijn stoppenkast openen gaat me iets tever, vandaar dat ik benieuwd was naar iets simpels plug and play.

@TD-er het idee achter Youless is inderdaad wel top uitvinding maar ik krijg eerdaags zonnepanelen dus dan krijg je volgens mij een scheef beeld van het verbruik overdag. Al is zo'n apparaat nog steeds mooi om sluipstroom in de nacht te monitoren.

@ericplan Het is een Perilex 16A stekker, als ketel gebruiken we een Intergas Kompact solo hr22 en als warmtepomp/boiler/afzuiging de Nibe Fighter 100P(wij hebben hier echter een andere versie van, elektronica beschrijving en design komt niet overeen)

@Techneut dit was een typo inderdaad, bedoelde kWh.
Voor de berekening van 4.4kWh zie hierboven.
Koken doen we hier ook elektrisch en er staat hier nog een vaatwasser maar die stonden beide al voor 23.00 uit.

@revolution-nl het is wat lastiger vervangen omdat deze deel uitmaakt van het complete warmtepomp systeem en dat apparaat weegt 155KG, dus dat zal nog een hele opgave worden om die weg te halen!

Vannacht heb ik de EM3000 meter bij de ketel aangesloten en die had maar 0.48kWh in verbruikt.
Middels de puls op de kWh meter zag ik om 3uur 's nachts 321Wh, na het uitschakelen van de boiler/warmtepomp/fan zakte dit naar 222Wh. Dan kom ik tot de conclusie dat de fan 99Wh afneemt, wat overeenkomt met de 100W specificatie van de fan.(dit is tevens de laagste stand! :()

Er was vannacht in het daltarief echter wel 8kWh verbruikt dus blijkbaar trekt er iets in huis in pulsen nog behoorlijk wat vermogen.

Vanmiddag overdag 310Wh en zodra ik de stekker van de boiler erin doe gaat dit naar ~780Wh.
Met alleen de groep van de warmtepomp/boiler/ketel aan had ik 154Wh en na het verwijderen van de stekker van de warmtepomp/boiler/ketel zakte dit naar ~22Wh.

Dus stapje voor stapje kom ik met wat extra input toch wat verder.
De volgende stap is vannacht heel de groep van de ketel&boiler uitschakelen om te kijken of er in de nacht 4-5kWh minder is verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:05
Schopje van dit topic.

Zag toevallig dat Lidl een energiemeter (Silvercrest) in de folder heeft staan: http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_36125.htm

Ik heb geen idee of het een goed apparaat is, maar volgens mij doen ze bij Lidl niet zo moeilijk over terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:34

grimson

domeingrommer

Er komt een nieuwe versie van Plugwise Source aan;

Plugwise Source 2.23 Beta 20130128

New:
- Features can be enabled by seperate feature license keys.
- Pro: Support for ModBus gas and water meters
- New icons for main meter, gas meter and water meter

Fixes:
- Should work correctly on Windows 8 (Desktop)
- Reports: Several issues with charts have been solved
- Reports: Same scaling with or without comparison.

Known issues:
- German, Greek and Japanese translation updates pending
- French translation outdated

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

grimson schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:03:
Er komt een nieuwe versie van Plugwise Source aan;

Plugwise Source 2.23 Beta 20130128

New:
- Features can be enabled by seperate feature license keys.
- Pro: Support for ModBus gas and water meters
- New icons for main meter, gas meter and water meter
:?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vaak wil dat zeggen dat je voor elke scheet de knip kunt trekken, of je lam loopt te typen aan korting-codes, om het goedkoper te laten lijken ;)

Wij doen het ook met onze software. Inmiddels zijn er zo'n 15 licenties voor hetzelfde pakket, maar er is ook een aantal voor specifieke zaken zoals "development only", "development build", "service" en "diagnostics", welke niet te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:34

grimson

domeingrommer

NovapaX schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 18:10:
Plugwise timmert aardig aan de weg vandaag.
Stretch 2.0 zodat geen windows pc meer nodig is :D jeeuuuhhh!! (vanaf 25 juni)
De smile P1 staat ook op de site.
Update, althans een notitie voor de historie binnen dit topic;
Stretch 2.0 - vanaf 15 februari 2013 beschikbaar aldus Plugwise.
Ik ben benieuwd wat de volgende datum wordt of de Stretch dan ook echt geleverd kan worden.
In ieder geval zit er Stretch .. eh .. rek in de levertijden :o

[ Voor 5% gewijzigd door grimson op 06-02-2013 21:02 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-05 20:03
Heb al een dikke maand een stretch 2.0 in gebruik maar het wil nog niet zo lukken allemaal. Basisfunctionaliteit lijkt in orde, maar er zitten vaak gaten in de data en de data wordt blijkbaar eerst op een server bij plugwise gezet waarna je in de applicatie de data weer ophaalt bij hun. Niets meer in eigen beheer dus compleet afhankelijk van hun wat jammer is.
Buiten je netwerk apparaten in en uitschakelen is niet mogelijk. Ook loopt de synchronisatie (wat 4x per uur zou zijn) niet goed. Vaak loopt de server bij plugwise 12 uur of langer achter zodat je er buitenshuis nog eigenlijk niets aan hebt.
Wat mist er nog verder.
Senses worden nog niet goed ondersteund. Stand-by killer is nog niet ingebouwd. Schema's kunnen niet ingevoerd worden.

Al met al is het nog lang niet zoals het zou moeten zijn, maar plugwise kennende laat het nog lang op zich wachten voordat het helemaal in orde is. Dit kan hun veel klanten kosten.

Beterschap is beloofd in ieder geval.

App versie android is 1.5.9 die ik in gebruik heb.

[ Voor 4% gewijzigd door dorenberg op 07-02-2013 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Iemand ervaring met de Oregon Scientific ESM 600 ? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/101924/

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/hmneaqiff/101924_GB_00_FB_EPS_1000.jpg

Ben benieuwd hoe precies deze energiemeter is. De Conrad Energy Logger 3500 / 4000 schijnt niet meer leverbaar te zijn.

Ik heb nu de Cresta RCE-1106, maar vind het display zo moeilijk af te lezen, dat ik op zoek ben naar een vervanger.

Kwam ook de Go Green gsm100729 tegen, maar nog geen reviews gevonden. Wel interessant voor de prijs en nauwkeurig vanaf 0,2Watt. (aldus de winkel) http://www.energiebespaar...nergieverbruiksmeter.html

Afbeeldingslocatie: http://images.energiebespaarshop.nl/web/gsm00812/standaard.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 23-02-2013 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 47458 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 18:28:
Er was vannacht in het daltarief echter wel 8kWh verbruikt dus blijkbaar trekt er iets in huis in pulsen nog behoorlijk wat vermogen.

Vanmiddag overdag 310Wh en zodra ik de stekker van de boiler erin doe gaat dit naar ~780Wh.
Met alleen de groep van de warmtepomp/boiler/ketel aan had ik 154Wh en na het verwijderen van de stekker van de warmtepomp/boiler/ketel zakte dit naar ~22Wh.
Wij hebben ook zo'n :X warmtepomp :-( ding. Blijkt dat hij elke week de 200 liter electrisch bijverwarmt tot 65 graden om de salmonella uit te roeien, kost een aardige duit kan ik je zeggen. Verder verliest de boiler enorm snel zijn warmte want hij slaat om de haverklap weer aan.

Daarnaast inderdaad ook zo'n ellendige ventilator box van Itho op wisselstroom, ook een stroomzuiper.

Niet meer dan anders noemen ze dat principe met die warmtepompen. Het is in ieder geval niet minder dan anders, dat is een ding wat zeker is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm... heb je het nou over een warmtepomp ding of stadsverwarming? :)

Wat betreft de wisselstroom Itho: Tenzij hij nog veel te nieuw is / goed draait kan ik je wel aanraden om deze eens een keer te vervangen voor een gelijkstroom exemplaar. Veel zuiniger (en hier ook een stuk stiller, iig op stand 1 en 2).

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

offtopic:
Salmonella is een geslacht van gram-negatieve staafvormige bacteriën die onderdeel zijn van de natuurlijke darmflora van pluimvee, varkens, runderen, reptielen en huisdieren (Bron: Wikipedia)

Ik snap nooit dat zoveel mensen in Nederland problemen hebben met salmonella in hun water. Of zouden ze legionella bedoelen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Anoniem: 63975 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:42:
[knip]
Kwam ook de Go Green gsm100729 tegen, maar nog geen reviews gevonden. Wel interessant voor de prijs en nauwkeurig vanaf 0,2Watt. (aldus de winkel) http://www.energiebespaar...nergieverbruiksmeter.html

[afbeelding]
Hij kan 0.2 Watt weergeven, dat betekent nog niet dat hij het ook nauwkeurig kan meten!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• FDMK
  • Laatst online: 06:36
Ik heb ooit een Voltcraft 3000 gehad maar ben m kwijt :( Conrad levert pas weer in mei en wil toch echt mn huis nalopen. Wat is een redelijk alternatief voor de voltcraft?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• TD-er
Welke "Voltcraft 3000" was het?
De EnergyMonitor 3000 of de EnergyCheck 3000?

Die met een groter scherm en 4 knopjes rechts, of een 1-regelig schermpje met de knopjes eronder?

De EnergyMonitor 3000 is eigenlijk te vervangen door de EnergyLogger 3500 of 4000, maar ik begrijp dat beide niet meer leverbaar zijn?

Je zou ook kunnen kijken naar een van de apparaten die je op de meter in de meterkast prikt, zodat je eigenlijk alles meet.
De Wattcher is er een (heb ik geen ervaring mee) en er is een Youless.
Van die laatste is er in elk geval voor Android en iOS een app, zodat je overal real-time gebruik kunt aflezen. De Youless is wel iets duurder dan de EnergyLoggers van Conrad, maar is wel iets flexibeler.
Nadeel van de centrale loggers is dat je een vertekend beeld kunt krijgen door andere wisselende verbruikers. Bijvoorbeeld een koelkast die precies gelijk aanspringt wanneer je een apparaat aanzet om het verbruik te bekijken.

Ik meen dat Plugwise ook gebruikt kan worden om apparaten te meten en centraal het verbruik uit te lezen, maar dat is nog iets duurder.

• FDMK
Energy check 3000. Het is in eerste instantie om mn server te tunen, heb nu maar een cresta gekocht maar heb niet het idee dat die heel accuraat is. Het is een jojo vergeleken met de Voltcraft en het verbruik ligt volgens mij onmogelijk hoog.

Er gaat nog wel een youless komen omdat ik naar verwachting 3100kwh verbruik per jaar, wat ik veel vind voor een 1,5 persoons huishouden met een huis uit 2012.

• TD-er
De leeftijd van een huis heeft meer invloed op je gasverbruik dan op het elektraverbruik.
Al is het wel zo dat moderne huizen vaak voorzien zijn van actieve ventilatie en die maakt nogal wat draaiuren per jaar. Dus mogelijk zou daar een efficiëntere unit in kunnen. Sommige van die ventilatiesystemen kunnen wel tot 80% zuiniger met een moderne gelijkstroommotor.

• FDMK
Ik heb geen gas :) dus het houdt wel verband met het elektraverbruik. Althans aflever units van de verwarming werken wel op elektra. Die afzuigunit ga ik ook nog naar kijken en eventueel schakelaars opzetten maar zou graag met voltcraft achtig ding een initiële run maken zodat ik per apparaat kan zien wat het (idle) verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik neem aan dat je dan een vorm van blokverwarming hebt, want als je ook je verwarming dmv. elektriciteit doet, dan is 3000 kWh/jaar wel heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Als hij het over afleverunits heeft, dan denk ik dat hij stadsverwarming heeft (met een afleverunit met een Gj meter in de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Ik heb iets gelijk aan stadsverwarming inderdaad :)

edit: de energy monitor is toch weer leverbaar :+

[ Voor 35% gewijzigd door FDMK op 01-03-2013 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Waarschuwing: pas op met plugwise update 2.23 die vandaag is uitgekomen! na installatie werkte de software 1x, daarna start deze niet meer op. Maak een backup van de data, DB is niet compatible.

mijn vader heef ook plugwise en EXACT hetzelfde probleem.

beiden Windows Server 2012 gebruikers. Zowel Windows 2012 als Windows 8

Volledige geinstallatie en herinstallatie heeft geen effect!

Ik heb plugwise helpdesk gemailed over het voorval. Als ik meer info heb dan zal ik me hier melden!

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 03-03-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
iets gepost in het verkeerde topic 8)7

[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2013 22:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Fairly,

Helaas zag ik je waarschuwing te laat, gisteren de update gedaan en vandaag opnieuw gestart en niet meer werken.
Na een goed gesprek met onze lieve heer de zooi verwijderd en 2.22 weer geinstalleerd en de backup die Plugwise automatisch maakt weer binnen gehaald. en het werkt weer.
Alleen als je 2.23 installeerd krijg je ook een melding dat als je 25 of meer pluggen hebt een andere licentie nodig hebt.
Nu zit ik op het ogenblik met 25 pluggen actief en nog een aantal reserve.
Dus daar moet ik van de week ook contact over met ze op nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PvPower schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:52:
Fairly,

Helaas zag ik je waarschuwing te laat, gisteren de update gedaan en vandaag opnieuw gestart en niet meer werken.
Na een goed gesprek met onze lieve heer de zooi verwijderd en 2.22 weer geinstalleerd en de backup die Plugwise automatisch maakt weer binnen gehaald. en het werkt weer.
Alleen als je 2.23 installeerd krijg je ook een melding dat als je 25 of meer pluggen hebt een andere licentie nodig hebt.
Nu zit ik op het ogenblik met 25 pluggen actief en nog een aantal reserve.
Dus daar moet ik van de week ook contact over met ze op nemen.
Ik heb meer dan 25 pluggen en bij mij kwam wel een 25 to 250 plug licentie bij te staan. Mogelijk omdat mijn installatie van begin af aan al meer dan 25 pluggen had.

Ik ben blij dat het probleem in ieder geval op meerdere plekken te reproduceren is, want ik was even bang dat ik de enige was ;) . Vind het wel vreemd. Dit pakket is als Beta uitgebreid getest, dan zou je verwachten dat de final versie gewoon normaal werkt.

Ik vind sowieso de licentie voor 25+ een beetje vreemd, aangezien je per plug al betaald voor het systeem, zou ik juist verwachten dat het gebruik van meer pluggen niet extra wordt belast. Hierdoor houd je potentiele kopers buiten de deur (mensen die 30 pluggen willen hebben bijvoorbeeld).

Kan er natuurlijk naast zitten, ik wacht het af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Fairy,

Ik bedoelde niet dat de licentie 25 to 250 er niet kwam te staan die had ik wel maar ik kreeg ook nog een popup hier over.
Ik vermoed dat wij de licentie krijgen omdat we in het verleden plugwise aangeschaft hebben toen er nog geen beperking was aan het aantal pluggen.
Ik heb dit ook met de exporteer functie gehad, alleen was die gewoon verdwenen na een update.
Ergens op Tweakers is hier door iemand ook over geschreven.
Ik heb ze toen gebeld en mijn licentiecode verteld, ze hadden weer een database waarin ze konden nakijken wanneer deze was uit gegeven en daar aan konden ze zien dat ik recht had op de exporteer functie, deze werd ook gelijk weer geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

De update lijkt intussen ingetrokken te zijn, mijn 2.22 krijgt geen melding mee van een update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Fairy,

Je hebt gelijk, gisteren na her installatie van 2.22 regelmatig een melding dat er een update was.
Nu geen melding meer te zien in update wereldbolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PvPower schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:11:
Fairy,

Ik bedoelde niet dat de licentie 25 to 250 er niet kwam te staan die had ik wel maar ik kreeg ook nog een popup hier over.
Ik vermoed dat wij de licentie krijgen omdat we in het verleden plugwise aangeschaft hebben toen er nog geen beperking was aan het aantal pluggen.
Ik heb dit ook met de exporteer functie gehad, alleen was die gewoon verdwenen na een update.
Ergens op Tweakers is hier door iemand ook over geschreven.
Ik heb ze toen gebeld en mijn licentiecode verteld, ze hadden weer een database waarin ze konden nakijken wanneer deze was uit gegeven en daar aan konden ze zien dat ik recht had op de exporteer functie, deze werd ook gelijk weer geactiveerd.
Volgens mij had ik vroeger ook een export functie! ik weet het zelfs zeker!

Sinds wanneer is die optie verdwenen? Dan ga ik dat controleren en ook een aanpassing aanvragen, want ik weer zeker dat ik het ook had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Fairy,

Ik kan me dat helaas niet meer herineren maar als je op plugwise en exporteren Googled vind je het misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Fairy schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:32:
[...]
Ik vind sowieso de licentie voor 25+ een beetje vreemd, aangezien je per plug al betaald voor het systeem, zou ik juist verwachten dat het gebruik van meer pluggen niet extra wordt belast. Hierdoor houd je potentiele kopers buiten de deur (mensen die 30 pluggen willen hebben bijvoorbeeld).

Kan er natuurlijk naast zitten, ik wacht het af :)
Wat ik mij kan voorstellen is dat ze voordeelpakketten in de markt gaan zetten die initieel voordelig lijken, maar al vrij snel een extra licentie nodig hebben.
Andere mogelijk zou kunnen zijn dat ze zich ook meer op een zakelijke markt willen richten en zodoende extra features willen introduceren die het gebruik voor zakelijke omgevingen interessant kan maken.
Dan is het ook handig (voor Plugwise, niet voor de tweaker-thuisgebruiker) om een onderscheid te maken in aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Fairy,

Na geGoogeld te hebben op "Plugwise export functie" het volgende gevonden:

Duurzame Energie deel 18 - Duurzame Energie & Domotica - GoT
gathering.tweakers.net › ... › Duurzame Energie deel 18
100 berichten - 38 auteurs - 2 okt 2011
Als er nog meer plugwise gebruikers hier zijn die hun export-functie missen: Deze is vanaf 2.20 'betaald' geworden. Bestaande gebruikers ...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

TD-er,
Ik heb begrepen dat ze een tijdje geleden een goedkopere versie uitgebracht of de prijs verlaagd hebben en dat ze toen begonnen zijn met het invoeren van aparte licenties voor verschillende functies.
Ik heb er nu een voor Data export en een voor Web server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Iemand ervaring of meer informatie over de FRITZ!DECT 200?
link
Lijkt me op een plugwise variant, alleen dan werkend via de DECT ULE (ultra-low energy) standaard.
Geen idee hoe nauwkeurig het meetgedeelte is, of wat het moet gaan kosten.

Misschien wel een leuk alternatief voor plugwise, wat ze steeds meer aan het dichttimmeren lijken te zijn.

Edit: hier nog wat meer info gevonden in een youtube video
link

En ook nog een prijs bij amazone: 49 euro

[ Voor 22% gewijzigd door lithoijen op 04-03-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wel cool idee dat de aansturing en de monitoring via de modem/router gaat die al aanwezig is.
Ik vraag me alleen wel af of het ook samenwerkt met een Fritzbox 7340 of 7360, die bij veel XS4all klanten aanwezig is. Het lijkt erop dat het alleen door de 7390 ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Mogelijk dat het in latere firmware versies ook nog in andere modems wordt geimplementeerd.
Mijn 7270 heeft ook dect mogelijkheden, zou een leuke optie zijn

Hopelijkmis de nauwkeurigheid verglijkbaar met plugwise en is de sampletijd korter dan die 15m die plugwise aanhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Der Betrieb der FRITZ!DECT 200 setzt einiges voraus. Man benötigt eine FRITZ!Box mit DECT-Basis und ein Update auf die Firmware FRITZ!OS 5.50, die derzeit nur für den AVM-Router FRITZ!Box 7390 zur Verfügung steht. Das Update dürfte aber in Kürze auch für weitere DECT-fähige Geräte des Herstellers ausgeliefert werden. Bis dahin taugt eine Firmware aus dem AVM-Labor zur Inbetriebnahme der Steckdose mit anderen Routern des Herstellers.
(Bron:)

Oftewel mogelijk dat die update ook voor andere met Dect uitgeruste FritzBoxen gaat komen.

En het interval lijkt 10 minuten te zijn:
Die Leistung wird grafisch aufbereitet, wahlweise in 10-Minuten, 24-Stunden-, Monats- oder Jahres-Intervallen, und lässt sich auch per Push-E-Mail versenden. Hierzu ist aber eine Einrichtung unter "System" und "Push-Service" nötig.
Maar de vraag is of de historie ook per 10 minuten is voor dagen/weken/maanden terug.
Kan best dat ze het interval in stappen steeds vergroten naarmate de historie langer terug gaat, net zoals de Youless doet (intern).

[ Voor 29% gewijzigd door TD-er op 04-03-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op maandag 04 maart 2013 @ 20:04:
[...]
(Bron:)

Oftewel mogelijk dat die update ook voor andere met Dect uitgeruste FritzBoxen gaat komen.

En het interval lijkt 10 minuten te zijn:

[...]

Maar de vraag is of de historie ook per 10 minuten is voor dagen/weken/maanden terug.
Kan best dat ze het interval in stappen steeds vergroten naarmate de historie langer terug gaat, net zoals de Youless doet (intern).
Voorlopig is deze firmware ook nog niet voor de internationale versie beschikbaar, alleen voor de Duitse versie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Wel gaaf! Zeker omdat ik al een Fritz!box 7390 heb (nu alleen nog wachten tot ook de internationale firmware compatible wordt). Als dit ong. hetzelfde detail gaat geven (en nauwkeurigheid) als bij Plugwise, dan stap ik echt wel op dit systeem over :).

Ik blijf plugwise maar onvriendelijk vinden met dat licenties gedoe en dat men helemaal geen aanstalten maakt om ook source versies voor andere besturingssystemen dan Windows uit te brengen (of een wat vriendelijker geprijsde netwerkoplossing of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
In het filmpje op youtube geven ze het verbruik aan, erg netjes al niet zo laag als een plugwise plug.
Wel vreemd dat hij dan toch wat warm wordt.

Nu nog wat technische informatie en we weten of het echt een leuk plugwise alternatief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Fairy,

Plugwise meld zich weer voor de update.
Maar geen antwoord op het bericht op dat ik ze gestuurd had via de site.
Deze keer wacht ik maar even met updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PvPower schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:11:
Fairy,

Plugwise meld zich weer voor de update.
Maar geen antwoord op het bericht op dat ik ze gestuurd had via de site.
Deze keer wacht ik maar even met updaten.
Hoi,

Ik heb even gekeken. De update die er nu staat is exact hetzelfde versie en subversienummer 2.23.55117.0 echter wel een paar KB verschil, 5,39 MB (5.655.973 bytes) tegen 5,42 MB (5.684.555 bytes) dus hij is anders :)

Ik heb 'm nog niet getest, maar de kans is groot dat deze wél goed is.

Helaas heeft plugwise verder geen ruchtbaarheid aan de bug gegeven waardoor wij denken dat nog steeds de 'foute' versie online staat. Ik zou zelf toch hebben gekozen om hem 2.24 te noemen om verwarring te voorkomen :)

http://www.myplugwise.nl/source/pwsetup.exe

Update. Heb ff snel gekeken. De nieuwe versie lijkt het wel te doen, echter blijft deze bij het opstarten steeds met een dialoog komen dat mijn huidige licentie niet meer dan 25 apparaten toestaat, terwijl ik een licentie heb staan voor 25 tot 250 apparaten + webserver.

Vreemde bug, en irritant want op deze manier start hij ook niet door voordat je op OK hebt gedrukt. Niet handig als je NAS via Wake On Lan aangezet wordt......

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 06-03-2013 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Fairy,

Bedankt voor de controlles op de wijzigingen.
Ik heb hem geinstalleerd en deze werkt wel maar ik krijg elke keer als ik hem opnieuw start die melding over de 25 pluggen.
Dus morgen maar eens contact met ze opnemen.
Nog steeds geen antwoord gekregen op het bericht dat ik ze via hun site had gestuurd.

Edit: 07-03-2013 gebeld met helpdesk Plugwise.
Hun antwoord de popup die je krijgt als je Plugwise opstart dat je licentie niet geschikt is voor 25 modules of meer krijgt iedereen ook al heb je wel een licentie voor 25 tot 250 modules.
De helpdeskmedewerker hoopte dat ze het nog zo zouden wijzigen dat iemand die wel de licentie had deze popup niet meer zou krijgen.

Nog even gevraagd wanneer de wijziging met de extra licenties is ingevoerd, deze is ingevoerd op 1-10-2011.
Dus als je een licentie hebt van voor die tijd zit je goed.

[ Voor 46% gewijzigd door PvPower op 07-03-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb ook contact gehad met plugwise:

Goed geholpen en snelle reactie overigens :)

De exportfunctie hebben ze bij mij teruggezet. Dit konden ze gewoon op afstand doen. Ze passen daar iets aan in de database en de volgende keer als ik plugwise start worden de parameters opgehaald.

De 25 pluggen melding was inderdaad een bug, maar de medewerker zei dat ik mijn persoonlijke gegevens een keer moest aanpassen, zodat ik het automatische mailtje krijg, daarmee zou de melding mogelijk verdwijnen doordat e.e.a. is gesynchroniseerd.

In mijn geval is dat niet zo helaas. Ik ga dat nog even terugkoppelen aan PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378632

dorenberg schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 17:58:
Heb al een dikke maand een stretch 2.0 in gebruik maar het wil nog niet zo lukken allemaal. Basisfunctionaliteit lijkt in orde, maar er zitten vaak gaten in de data en de data wordt blijkbaar eerst op een server bij plugwise gezet waarna je in de applicatie de data weer ophaalt bij hun. Niets meer in eigen beheer dus compleet afhankelijk van hun wat jammer is.

Buiten je netwerk apparaten in en uitschakelen is niet mogelijk. Ook loopt de synchronisatie (wat 4x per uur zou zijn) niet goed. Vaak loopt de server bij plugwise 12 uur of langer achter zodat je er buitenshuis nog eigenlijk niets aan hebt.
Wat mist er nog verder.
Senses worden nog niet goed ondersteund. Stand-by killer is nog niet ingebouwd. Schema's kunnen niet ingevoerd worden.

Al met al is het nog lang niet zoals het zou moeten zijn, maar plugwise kennende laat het nog lang op zich wachten voordat het helemaal in orde is. Dit kan hun veel klanten kosten.

Beterschap is beloofd in ieder geval.

App versie android is 1.5.9 die ik in gebruik heb.
toon volledige bericht
Dit is met de Plugwise Smile ook zo, Ps. je kan gegevens gewoon zelf uitlezen en je eigen database maken, echter heeft niet iedereen een webserver of een NAS lopen om data 'realtime' op te slaan, daarom worden de gegevens eerst bij plugwise opgeslagen en via hun portal getoond! (en daar kan een behoorlijke delay inzitten) :/

Buiten het netwerk je apparaten schakelen is geen probleem, gewoon port forwarding naar de Stretch 2.0 en klaar is kees, je IP intikken en schakelen maar! ;)

Mijn Sense doet het ook niet erg goed, ik hoop dat hier idd verbetering in komt!

Standbykiller zit er volgens mij al in, heb je wel de recenste firmware in de circles zitten?, evt moet dit ingesteld worden!
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/node/201

Ik ben zelf in Sassenheim geweest bij Plugwise, helaas zit de focus op de "grote" zakelijke markt...de consument "hangt" er een beetje bij, desalniettemin is hier en daar wat verbetering te bespeuren ;)

Er komt binnenkort nog een API uit van plugwise (althans, dat heeft men gezegd), dus dan lekker zelf apps bouwen, ik kan alles al via HTTP XML uitlezen alleen schakelen via HTTP lukt nog niet...

Ik ga maar weer eens verder prutsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorenberg
Inderdaad het schakelen was ik al achter vanuit een ander netwerk. Maar standby killer zit nog niet als functie in de app ingebouwd. Met source was dit wel zo inderdaad.

Laten we het hopen dat er snel een api uitkomt.
Maar goed bezig zeg. Houdt ons maar op de hoogte.
Anoniem: 378632 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 20:40:
[...]

Dit is met de Plugwise Smile ook zo, Ps. je kan gegevens gewoon zelf uitlezen en je eigen database maken, echter heeft niet iedereen een webserver of een NAS lopen om data 'realtime' op te slaan, daarom worden de gegevens eerst bij plugwise opgeslagen en via hun portal getoond! (en daar kan een behoorlijke delay inzitten) :/

Buiten het netwerk je apparaten schakelen is geen probleem, gewoon port forwarding naar de Stretch 2.0 en klaar is kees, je IP intikken en schakelen maar! ;)

Mijn Sense doet het ook niet erg goed, ik hoop dat hier idd verbetering in komt!

Standbykiller zit er volgens mij al in, heb je wel de recenste firmware in de circles zitten?, evt moet dit ingesteld worden!
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/node/201

Ik ben zelf in Sassenheim geweest bij Plugwise, helaas zit de focus op de "grote" zakelijke markt...de consument "hangt" er een beetje bij, desalniettemin is hier en daar wat verbetering te bespeuren ;)

Er komt binnenkort nog een API uit van plugwise (althans, dat heeft men gezegd), dus dan lekker zelf apps bouwen, ik kan alles al via HTTP XML uitlezen alleen schakelen via HTTP lukt nog niet...

Ik ga maar weer eens verder prutsen...
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378632

@dorenberg

Ow...de standby killer is een softwarematige oplossing... ;)

Ps. schakel je plugwise circles via HTTP met de:

1) Stick
2) Stretch
3) Stretch 2.0

Welk HTTP commando gebruik je?

ps. als ik in het javascriptje zit te neuzen van de stretch 2.0 is het:
code:
1
http://192.168.X.X/minirest/appliances;id=[APPLID]/power_state=on

maar dat werkt niet :? ...

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 378632 op 08-03-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorenberg
Ik schakel via de html interface van de stretch 2.0. Dan kan je gewoon schakelen vanaf een ander netwerk. Wellicht interessant om de html bron code te bekijken hiervoor.
Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste