Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste
Acties:
  • 359.329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Het abonnement heb ik gelezen in de webshop van Plugwise, het eerste half jaar is gratis, en daarna is het 12 euro per jaar. Deze kosten zijn o.a. voor het gebruik van de historische informatie binnen de app want de Smile zelf schijnt maar beperkt geheugen hiervoor te hebben en natuurlijk de website waar dat je deze informatie kunt raadplegen.

Leuk als je inderdaad wat screenshots kunt laten zien van de Smile in de Source software ben aan het overwegen om de Smile aan te schaffen, maar wil nog even wat ervaringen afwachten. Het verbruik is in de Source waarschijnlijk ook maar per uur uit te lezen verwacht ik?

Hoe is overigens het bereik van de wifi antenne? Onze meterkast is in de garage en er zitten aardig wat muren tussen mijn router en de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Mediacj schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:20:
Het abonnement heb ik gelezen in de webshop van Plugwise, het eerste half jaar is gratis, en daarna is het 12 euro per jaar. Deze kosten zijn o.a. voor het gebruik van de historische informatie binnen de app want de Smile zelf schijnt maar beperkt geheugen hiervoor te hebben en natuurlijk de website waar dat je deze informatie kunt raadplegen.
Aha vandaar. :)
Leuk als je inderdaad wat screenshots kunt laten zien van de Smile in de Source software ben aan het overwegen om de Smile aan te schaffen, maar wil nog even wat ervaringen afwachten. Het verbruik is in de Source waarschijnlijk ook maar per uur uit te lezen verwacht ik?
Rapportage weergave
Rapportage

Huidig Verbruik
HuidigVerbruik

Apparaten
Apparaten

Apparaat instellingen
Apparaatinstellingen

Website
Website

De waarden in de screenshots zijn soms wat hoog omdat er net een stofzuiger en een strijkijzer gebruikt warden :) Dat zijn dingen die ik voorheen nooit kon monitoren, maar nu komt dat netjes terug in de plaatjes.

Verder kan je inderdaad achteraf alleen maar uur waardes lezen. Dat vind ik zelf nog een minpunt, maar acceptabel omdat je ook binnen de website en binnen de Source software kan kijken wat je huidig verbruik is. Alleen jammer dat je geen historie hebt op die manier.
Hoe is overigens het bereik van de wifi antenne? Onze meterkast is in de garage en er zitten aardig wat muren tussen mijn router en de meterkast.
Ik heb hem ook in de meterkast hangen zonder bereik van ons WiFi network. Maar ik heb een Ethernet via stroomnetwerk aangesloten naar de router, dus ik heb hem bedraad aangesloten.
Het totale verbruik in de meterkast van de Smile, Ethernet over stroom en bel komt rond de 5W uit. Dat vind ik acceptabel.

Ik heb ook de i-care gateway besteld van Energq (http://www.energq.com/consument) zodat ik die goed kan vergelijken met de Smile P1. Uiteindelijk blijft er 1 van de 2 over natuurlijk. De i-care komt volgende week binnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gé Brander op 03-07-2012 14:27 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Om de Smile P1 te configureren dien je de Configuratie software te starten van de Source applicatie: (gelukkig draait Source ook prima onder Windows 8 :) )
ConfigurationStart

Waarna je in de wizard een checkbox kan klikken en de Smile P1 ID in kan voeren:
Configuratie

Je hebt dus de 2.22 versie van Source nodig. Te downloaden op de Plugwise site:
http://www.plugwise.com/idplugtype-f/source
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:43:
@c70070540 bedankt voor het achterhalen waar je de smile toe moet voegen in source, want ik kon het nergens vinden.
Graag gedaan :)
@JoostVerh de android app is bij mij op de telefoon (2.3) en tablet (4.0) absoluut niet stabiel en in de praktijk niet bruikbaar.
Daarom was ik ook zo gebrand op integratie met Source. Ze hebben een prima stabiel pakket dus het leek me raar als ze het daar niet in zouden integreren.
Wat is het derde icon? Ik kan het niet goed zien.

[ Voor 46% gewijzigd door Gé Brander op 03-07-2012 14:27 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Bedankt voor de vele screenshots dat geeft een goed beeld, lijkt er op dat ze de Smile als een circle geintegreerd hebben wat ook wel logisch is.

Ik neem aan dat je een onderscheid kunt maken tussen alle 4 de telwerken van de elektra?

Iemand die de iphone/ipad app gebruikt in combinatie met de Smile? Bevalt dat wel?

[ Voor 15% gewijzigd door Mediacj op 03-07-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:32:
[...]
  1. P1 Gasmeter
  2. P1 Hoofdmeter
  3. Smile
Dan kan je zien wat de Smile verbruikt binnen het totaal verbruik. (Net iets minder dan 2W volgens de circle die ik er heb zitten). Dat is alleen zichtbaar als je een kleiner tijdvak neemt zodat er een staafgrafiek ontstaat en dan zie je onderaan een heel klein lichtblauw stukje in de staaf....dat is dan het verbruik van de Smile.
Vreemd, die heb ik niet. Hoe maak je die zichtbaar?
[...]
  • gas
  • electriciteit hoog
  • electriciteit laag
  • electriciteit opgewekt hoog
  • electriciteit opgewekt laag
  • water
Dit is wat de software kan. Ik heb enkel tarief, dus ik het het onderscheid hoog-laag niet aangezet.
Ik zie wel verschil tussen hoog en laag tarief, maar ik zie niet wat er geleverd is. Maar dat kan ook zijn omdat ik pas sinds vanochtend meet, en nog geen teruglevering heb gehad. Ik zal vanavond nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Heb geen Plugwise producten en weet nog niet of ik de Smile wat vindt. Weten jullie ook of het mogelijk is in Source om de waarden van de 5 meterstanden op een bepaald tijdstip per dag te exporteren naar een CSV bestand.
Hou nu per dag de meterstanden en de opbrengst van de zonnepanelen bij in een Excel sheet en het zou handig zijn als ik per week een export kan maken van de meterstanden per dag om 23:59.

Overigens begrijp ik dat als je nog geen Plugwise producten bezit nog een licentie voor Source moet bijkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door zonpaneel op 03-07-2012 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

zonpaneel schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:39:
Heb geen Plugwise producten en weet nog niet of ik de Smile wat vindt. Weten jullie ook of het mogelijk is in Source om de waarden van de 5 meterstanden op een bepaald tijdstip per dag te exporteren naar een CSV bestand.
Hou nu per dag de meterstanden en de opbrengst van de zonnepanelen bij in een Excel sheet en het zou handig zijn als ik per week een export kan maken van de meterstanden per dag om 23:59.
Ja dat kan.
zonpaneel schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:39:
Overigens begrijp ik dat als je nog geen Plugwise producten bezit nog een licentie voor Source moet bijkopen.
Source is gratis te downloaden. Je krijgt de licentie bij de aankoop van een startset volgens mij.

[ Voor 23% gewijzigd door Gé Brander op 03-07-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
Kijk dat zijn de betere berichten! Dan kan ik de data combineren met de data van de Solarlog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Je kunt Source wel gratis downloaden maar zonder licentie heb je er niets aan dus je moet minimaal een home start set kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
Je kunt een licentie voor Source kopen bij Plugwise voor € 12,00.
Net bericht over gehad van hun support afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:53:
[[...]

Hoe exporteer je naar CSV? Ik heb dat nog nergens kunnen vinden.
Rechtsonder naast de instellingenknop zit de knop CSV of Exporteer. Weet de naam niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Hierbij de weergave van de rapportagefunctie in Source voor de Smile P1 verbruik van de slimme meter inclusief weergave wat er gebeurt als je zonnepanelen hebt en dus zelf opwekt. (de data is niet volledig omdat de Smile P1 pas sinds vanochtend aangesloten is)
Hoofdmeterweergave

Terwijl zonder de P1 het plaatje er zo uit zou zien:
Totaalverbruik

En de exportfunctie zit bij mij hier:
SourceOpties

Het kan zijn dat deze niet beschikbaar is, omdat je dan een extra functie binnen de applicatie moet kopen. Er staat mij iets bij dat een en ander aangezet kan worden binnen de licentie.
Instellingen

Kijk maar eens bij Instellingen en dan Programma. Check dan onder licentie opties of er afwijkingen zijn. Als dat zo is, dan zou ik even gaan mailen met Plugwise over hoe je dat aan kan krijgen.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:53:
[...]

Ik heb ook geen digitale watermeter, dus heb ook geen idee of dat werkt.
Volgens mij zijn er plannen met betrekking tot een digitale watermeter bij Plugwise, maar meer dan dat kan ik niet vertellen. Dit is alles wat ooit tussen neus en lippen door is verteld in een mail of telefoongesprek aan mij geloof ik. Wat mij betreft komt deze ook snel, dan heb ik alles gemonitored.

[ Voor 22% gewijzigd door Gé Brander op 03-07-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugwise
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 11:31

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
grimson schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:16:
[...]

Interessant om niet een laptop of PC aan te laten staan maar .. hoeveel verbruikt deze stretch zelf? ;)

/edit
hmmmmm zoals eerder gezegd lijkt het er idd op dat het een gesloten systeem is die alleen comminiceerd met een app enzo .. :(.
Ik wil een publieke website zoals Source dat nu doet om de opbrengst te delen met de PV liefhebbers!!
De Stretch verbruikt normaal gesproken 3 watt per uur en maximaal 4 watt per uur. Doordat je met de Stretch zoveel mogelijk apparaten uitschakelt, wordt besparen zeer eenvoudig. De Stretch is zo ontwikkeld dat deze zo min mogelijk energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Wikipedia: Kilowatt hour

En daar lees ik iets wat ik nog niet eerder gelezen had:
Symbol and abbreviation for kilowatt hour

The international standard for SI[4] states that in a forming a compound unit symbol, "Multiplication must be indicated by a space or a half-high (centered) dot (·), since otherwise some prefixes could be misinterpreted as a unit symbol" (i.e., kW h or kW·h). This is supported by a voluntary standard[5] issued jointly by an international (IEEE) and national (ASTM) organization. However, at least one major usage guide[6] and the IEEE/ASTM standard allow "kWh" (but do not mention other multiples of the watt hour). One guide published by NIST specifically recommends avoiding "kWh" "to avoid possible confusion".[7] Nonetheless, it is commonly used in commercial, educational, scientific and media publications.[8]
Het is dus beter om de eenheid van energie als kW·h te schrijven dan als kWh.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:50:
[...]
Een hoop gezeur maar weer...
kWh voldoet prima. Maak het nou niet moeilijker dan het al is voor de meesten!
grimson schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:16:
[...]

Interessant om niet een laptop of PC aan te laten staan maar .. hoeveel verbruikt deze stretch zelf? ;)

/edit
hmmmmm zoals eerder gezegd lijkt het er idd op dat het een gesloten systeem is die alleen comminiceerd met een app enzo .. :(.
Ik wil een publieke website zoals Source dat nu doet om de opbrengst te delen met de PV liefhebbers!!
Een andere optie is misschien http://www.energq.nl met de i-Care oplossing. Kijk daar maar eens.

[ Voor 55% gewijzigd door Gé Brander op 04-07-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Meestal wordt het verwijzen naar een wikipedia-artikel niet geschaard onder 'het moeilijker maken'...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:04:
Meestal wordt het verwijzen naar een wikipedia-artikel niet geschaard onder 'het moeilijker maken'...
Misschien moet je je kruistocht over kW/kWh/kW*h etc maar eens staken... (maar deze wens kan ook komen omdat mijn irritatiepunt over dit gedoe tot kritieke hoogten is gekomen) :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
c70070540 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:23:
Hierbij de weergave van de rapportagefunctie in Source voor de Smile P1 verbruik van de slimme meter inclusief weergave wat er gebeurt als je zonnepanelen hebt en dus zelf opwekt. (de data is niet volledig omdat de Smile P1 pas sinds vanochtend aangesloten is)
[afbeelding]

Terwijl zonder de P1 het plaatje er zo uit zou zien:
[afbeelding]

En de exportfunctie zit bij mij hier:
[afbeelding]

Het kan zijn dat deze niet beschikbaar is, omdat je dan een extra functie binnen de applicatie moet kopen. Er staat mij iets bij dat een en ander aangezet kan worden binnen de licentie.
[afbeelding]

Kijk maar eens bij Instellingen en dan Programma. Check dan onder licentie opties of er afwijkingen zijn. Als dat zo is, dan zou ik even gaan mailen met Plugwise over hoe je dat aan kan krijgen.

[...]

Volgens mij zijn er plannen met betrekking tot een digitale watermeter bij Plugwise, maar meer dan dat kan ik niet vertellen. Dit is alles wat ooit tussen neus en lippen door is verteld in een mail of telefoongesprek aan mij geloof ik. Wat mij betreft komt deze ook snel, dan heb ik alles gemonitored.
Als je gewoon gas hebt, zou het toevoegen van ondersteuning voor een watermeter inderdaad de kers op de taart zijn.

Helaas hebben we hier stadswarmte (nou ja helaas, ik vind het zeer comfortabel) maar goed, op de Kamstrup multical meter heb ik nog steeds niets kunnen ontdekken dat pulsen geeft bij een bepaalde eenheid verbruik.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 12:52
Same here.. Zou die graag ook willen 'uitlezen'. Zou alleen niet weten hoe..:S Lijkt iets van een ledje ofzo te zitten. Maar niks kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
c70070540 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:13:
[...]

Misschien moet je je kruistocht over kW/kWh/kW*h etc maar eens staken... (maar deze wens kan ook komen omdat mijn irritatiepunt over dit gedoe tot kritieke hoogten is gekomen) :O
Niet om je over het kookpunt heen te brengen. Dat is met dit weer niet verstandig.
Maar een goed gebruik van eenheden en grootheden is wel degelijk belangrijk en zeker op een tech-forum als dit mag je dat wel verwachten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Plugwise schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:42:
[...]

De Stretch verbruikt normaal gesproken 3 watt per uur en maximaal 4 watt per uur. Doordat je met de Stretch zoveel mogelijk apparaten uitschakelt, wordt besparen zeer eenvoudig. De Stretch is zo ontwikkeld dat deze zo min mogelijk energie verbruikt.
Wil mevrouw Plugwise zorgen dat ze een bedrijfsaccount krijgt? Dat is gebruikelijk als bedrijven zich aanmelden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

TD-er schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:27:
[...]

Niet om je over het kookpunt heen te brengen. Dat is met dit weer niet verstandig.
Maar een goed gebruik van eenheden en grootheden is wel degelijk belangrijk en zeker op een tech-forum als dit mag je dat wel verwachten.
Op zich heb je gelijk, alleen is het zo strondvervelend om dat continue terechtwijzen te moeten lezen. Misschien moeten we vragen om in de openingspost hier wat over te melden, zodat iedereen die begint met lezen dat ook meteen tot zich neemt, en dan wordt het topic niet vervuilt met betweterige opmerkingen die niets aan de discussie bijdragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als ik op een botenforum meediscussieer en ik heb het over 'knopen per uur' weet iedereen gelijk dat ik niet weet waar ik het over heb. Watt per uur is niet anders. Maar lamaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

We hebben nu dus ook een slimme meter met P1 poort. Nu kan die Plugwise smile de P1 poort uitlezen, maar ik wordt een beetje kriegel van abbo's. Beetje raar dat die Smile zo weinig geheugen heeft, want zo'n Circle kan toch ook gewoon lang loggen?

Uiteraard gedaan om je weer financiëel een oor aan te naaien. Maar er zijn (nog) geen fatsoenlijke alternatieven zo te zien... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:17:
Als ik op een botenforum meediscussieer en ik heb het over 'knopen per uur' weet iedereen gelijk dat ik niet weet waar ik het over heb. Watt per uur is niet anders. Maar lamaar zitten.
Daarom lijkt het mij zinvol deze informatie aan de startpost toe te voegen en verder te laten voor wat het is, lijkt je dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Bartjuh schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:13:
We hebben nu dus ook een slimme meter met P1 poort. Nu kan die Plugwise smile de P1 poort uitlezen, maar ik wordt een beetje kriegel van abbo's. Beetje raar dat die Smile zo weinig geheugen heeft, want zo'n Circle kan toch ook gewoon lang loggen?

Uiteraard gedaan om je weer financiëel een oor aan te naaien. Maar er zijn (nog) geen fatsoenlijke alternatieven zo te zien... :'(
Helemaal mijn idee. Abonnementen op meters voelen inderdaad heel erg alsof je een poot uitgedraaid wordt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
TD-er schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 07:31:
[...]

Helemaal mijn idee. Abonnementen op meters voelen inderdaad heel erg alsof je een poot uitgedraaid wordt.
Tja en stel dat Plugwise failliet gaat. Dan heb je waarschijnlijk aan al die leuke appjes niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Gratis bestaat niet in deze wereld. Linksom of rechtsom betaal je er toch voor. Als je gratis wil, dan moet je zelf via apparatuur de Eigen P1 poort uitlezen en deze zelf op je server naar de wereld kenbaar maken. Maar ja, dat is ook weer niet gratis, want het kost apparatuur, stroom en inzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
c70070540 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:04:
Gratis bestaat niet in deze wereld. Linksom of rechtsom betaal je er toch voor. Als je gratis wil, dan moet je zelf via apparatuur de Eigen P1 poort uitlezen en deze zelf op je server naar de wereld kenbaar maken. Maar ja, dat is ook weer niet gratis, want het kost apparatuur, stroom en inzet...
Ik denk ook niet dat mensen gratis eisen.
Maar een abonnementsvorm voor het registreren van meetwaarden voelt toch wel een beetje raar.
Als ik kijk naar de producten die wij op mijn werk maken, dan zitten daar ook licenties op extra opties, maar ik denk niet dat wij ermee wegkomen als dat soort zaken in een abonnementsvorm gegoten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:22:
[...]

Maar een abonnementsvorm voor het registreren van meetwaarden voelt toch wel een beetje raar.
Als ik kijk naar de producten die wij op mijn werk maken, dan zitten daar ook licenties op extra opties, maar ik denk niet dat wij ermee wegkomen als dat soort zaken in een abonnementsvorm gegoten worden.
Dat is precies waarom ik geen Plugwise heb en waarom ik het ook niet zal kopen. Laten we het er maar op houden dat ik niet zo gecharmeerd ben van hun verdienmodel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Ik heb inmiddels ook al een Smile besteld en mij is verteld dat je de Smile in combinatie met de Source software zonder abonnement kunt gebruiken.

Het abonnement is alleen voor de historische informatie via een website in combinatie met de app.

[ Voor 25% gewijzigd door Mediacj op 05-07-2012 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Mediacj schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:35:
Ik heb inmiddels ook al een Smile besteld en mij is verteld dat je de Smile in combinatie met de Source software zonder abonnement kunt gebruiken.

Het abonnement is alleen voor de historische informatie via een website in combinatie met de app.
Aha! Dat wist ik nog niet. Dat je hem met de Source software kan gebruiken wel, maar niet dat je hem zonder abo kan gebruiken. Dat is super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardaukar
  • Laatst online: 19:13
Ik ben op zoek naar een energiemeter om mijn losse apparaten goed te kunnen meten.

Nu weet ik dat er hier vaak de Voltcraft meters worden besproken, maar deze zijn ook redelijk prijzig (43,99 euro bij Conrad.

Nu vind ik deze bij de Greenchoice bespaarshop: http://www.eco-logisch.nl/AffiliateDetailsGC.asp?ProductID=2305

Een stuk goedkoper. Mijn vraag is echter of mensen hier al ervaring met deze meter hebben en of deze goed genoeg is (vooral qua nauwkeurigheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mediacj schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:35:

Maar hoe lang kan de Smile historische informatie opslaan in zijn eigen geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Bartjuh schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:57:
[...]

Maar hoe lang kan de Smile historische informatie opslaan in zijn eigen geheugen?
Die vraag zal even aan Plugwise helpdesk gevraagd moeten worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Sardaukar schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:35:
Ik ben op zoek naar een energiemeter om mijn losse apparaten goed te kunnen meten.

Nu weet ik dat er hier vaak de Voltcraft meters worden besproken, maar deze zijn ook redelijk prijzig (43,99 euro bij Conrad.

Nu vind ik deze bij de Greenchoice bespaarshop: http://www.eco-logisch.nl/AffiliateDetailsGC.asp?ProductID=2305

Een stuk goedkoper. Mijn vraag is echter of mensen hier al ervaring met deze meter hebben en of deze goed genoeg is (vooral qua nauwkeurigheid).
Als vuistregel bij energiemeters: als hij geen power factor kan weergeven, AVOID LIKE THE PLAGUE.

Tweede vuistregel: als hij op knoopcelletjes werkt (meestal herkenbaar aan eigenverbruik <0.1W), AVOID LIKE THE PLAGUE.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 13:02
TD-er schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:22:
[...]

Volgens hun is het voor het gebruik van de logdata die je op je app terug ziet.
De data moet worden opgeslagen want anders kan je niet als je ergens anders bent de historie bekijken.
En daarom ben ik zo blij dat de smile lekker naar mn source logt.
Nergens aan vast en zelf bepalen of ik mn data wil delen.

Volgens hun helpdesk logt de smile ongeveer 30 dagen, als de smile aan internet hangt stuurt hij zn data.
Zo niet dan logt hij tot hij weer internet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Heb sinds vandaag nu ook de Smile en tot nu toe valt het niet tegen, de installatie verliep soepel en de verbinding tussen de Smile en mijn Wifi router is probleemloos ondanks de vele muren die er tussen zitten.

Wat me alleen wel opvalt is dat in de Source het verschil tussen de diverse telwerken niet direct zichtbaar is in de grafieken, ik zie daar alleen een totaaltelling van alle elektra telwerken.
Als ik de standen van het terugleveren wil zien dan moet ik naar de eigenschappen van de P1 Hoofdmeter en vervolgens op het icoon klikken dan zie ik de totaaltelling van productie en van afgenomen, maar niet de afzonderlijke meterstanden zoals in de app.

Misschien ben ik te vroeg met mijn constatering want ik draai pas een uur dus wordt het nog zichtbaar in de grafieken.
Wat natuurlijk wel een rol speelt is dat mijn slimme meter (Kamstrup) slechts per kWh registreert dus zal de detailinformatie redelijk beperkt zijn of?

EDIT: helaas de registratie is inderdaad slechts per kWh dat maakt het echt heel beperkt bruikbaar vind ik, jammer, hopelijk kan Plugwise dit nog verbeteren door de pulsen per uur te tellen zover deze in de P1 data meekomen.

Het gasverbruik is wel met 2 decimalen achter de komma dus veel meer informatie per uur.

[ Voor 30% gewijzigd door Mediacj op 07-07-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Mediacj schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:56:
Heb sinds vandaag nu ook de Smile en tot nu toe valt het niet tegen, de installatie verliep soepel en de verbinding tussen de Smile en mijn Wifi router is probleemloos ondanks de vele muren die er tussen zitten.

Wat me alleen wel opvalt is dat in de Source het verschil tussen de diverse telwerken niet direct zichtbaar is in de grafieken, ik zie daar alleen een totaaltelling van alle elektra telwerken.
Als ik de standen van het terugleveren wil zien dan moet ik naar de eigenschappen van de P1 Hoofdmeter en vervolgens op het icoon klikken dan zie ik de totaaltelling van productie en van afgenomen, maar niet de afzonderlijke meterstanden zoals in de app.

Misschien ben ik te vroeg met mijn constatering want ik draai pas een uur dus wordt het nog zichtbaar in de grafieken.
Wat natuurlijk wel een rol speelt is dat mijn slimme meter (Kamstrup) slechts per kWh registreert dus zal de detailinformatie redelijk beperkt zijn of?

EDIT: helaas de registratie is inderdaad slechts per kWh dat maakt het echt heel beperkt bruikbaar vind ik, jammer, hopelijk kan Plugwise dit nog verbeteren door de pulsen per uur te tellen zover deze in de P1 data meekomen.

Het gasverbruik is wel met 2 decimalen achter de komma dus veel meer informatie per uur.
Mijn Kamstrup 382 komt a.s. dinsdag, over een week of 2-3 lees ik je bevindingen wel alvorens een plugwise smile kit te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb een feature request ingediend voor aparte meterstanden per dag. Eindstanden. Verder voldoet het wel voor mij. Maar als jij anders wil, natuurlijk mailen met de helpdesk van Plugwise en je feature request indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sardaukar schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:35:

Is dit niets voor je dan?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/125464/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Ik kwam er net achter dat mijn meter administratief is afgekeurd:
http://www.kema.com/nl/Images/Poolbesluit%20E%2032.pdf

Deze is het: 334T Landis &Gyr ML230f6 10-30A 1995

Weet iemand hoe ze met de vervanging om gaan?
En krijg je dan een "slimme" meter in je maag gesplitst?

[ Voor 100% gewijzigd door PvPower op 08-07-2012 13:21 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
PvPower schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:17:
Ik kwam er net achter dat mijn meter administratief is afgekeurd:
http://www.kema.com/nl/Images/Poolbesluit%20E%2032.pdf

Deze is het: 334T Landis &Gyr ML230f6 10-30A 1995

Weet iemand hoe ze met de vervanging om gaan?
En krijg je dan een "slimme" meter in je maag gesplitst?
Zo dat document leest even lekker weg ;)

Tsja als meters afgekeurd zijn, zou je volgens mij een nieuwe meter moeten kunnen aanvragen, zonder kosten. Of je een slimme meter krijgt, zal volgens mij ook afhangen van de regio waar je woont.
Het beste kun je even de netbeheerder daarover bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
TD-er,

Bedankt, ik val onder Liander.
Ik ga er van uit dat ze de afgekeurde meters alleen allemaal te gelijk vervangen als ze van dat type een bepaald percentage storing meldingen krijgen.

Ja die documenten zijn echt fijn om door te lezen.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardaukar
  • Laatst online: 19:13
c70070540 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:00:
[...]

Die vraag zal even aan Plugwise helpdesk gevraagd moeten worden denk ik.
Hier kun je ook wat informatie daarover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 13:02
Mediacj schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:56:

Ligt niet bij Plugwise, die haalt op wat er uit de meter komt, en helaas is dat alleen de hele kWh.

In Source komt alleen of het hoog of laag tarief is in de grafieken.
Heb al een feature request gestuurd voor de telwerken, of ze onder de details van de meter kunnen komen ipv alleen het totaal verbruik en de totaal productie.
Of zoiets maken in overzichten:

P1 Centraal Meter
|- Verbruik Hoog tarief
|- Verbruik Laag tarief
|- Opbrengst Hoog tarief
|- Opbrengst Laag tarief

Natuurlijk met grafieken erbij.

[ Voor 12% gewijzigd door Pietje NL op 08-07-2012 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Pietje NL schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:06:
[...]

Ligt niet bij Plugwise, die haalt op wat er uit de meter komt, en helaas is dat alleen de hele kWh.

In Source komt alleen of het hoog of laag tarief is in de grafieken.
Heb al een feature request gestuurd voor de telwerken, of ze onder de details van de meter kunnen komen ipv alleen het totaal verbruik en de totaal productie.
Of zoiets maken in overzichten:

P1 Centraal Meter
|- Verbruik Hoog tarief
|- Verbruik Laag tarief
|- Opbrengst Hoog tarief
|- Opbrengst Laag tarief

Natuurlijk met grafieken erbij.
Dat was me natuurlijk al duidelijk dat het van de Kamstrup komt omdat die enkel hele kWh registreert, echter daarom ook had ik gehoopt dat Plugwise iets met de pulsen of wat dan ook zou kunnen doen afhankelijk van wat er met de P1 data meekomt, ze kunnen namelijk wel in Source het huidige verbruik weergeven.

Ja met die telwerken zou inderdaad een hele goede toevoeging zijn, ik zie graag de meterstanden van alle meters terug in Source ipv alleen 1 totaal telling van de 4 deeltellingen. Hopelijk kunnen ze dat snel toevoegen dat zou het een stuk functioneler maken.

Zie nu trouwens in de app dat onder het oog icoon op het eerste tabblad als je even wacht wel het electra verbruik met zelfs 3  cijfers achter de komma wordt weergegeven, dat zullen ze dan herleid hebben door de lopende huidige vermogens op te tellen. Jammer dat ze dit nog niet in de app grafieken verwerken.
Maar het kan dus wel nu nog op dezelfde manier in Source toepassen zodat het daar ook mooi zichtbaar wordt en dan per uur _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Mediacj op 08-07-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
Even een vraag aan de Cresta RCE-1106 gebruikers; als ik het wattage wil meten van een apparaat kijk ik bij het watt schermpje, echter volgens mij staat de punt verkeerd, bij een 50 w halogeenlamp geeft hij bijvoorbeeld aan 560.00 iemand een idee?

Wil trouwens geen preciesie meting doen maar globaal kijken waarom wij 7000 kw op jaarbasis verbruiken..

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm 7000 kWh/jaar is best wel stevig te noemen. (er zijn er hier die van mening zijn dat je daar zo'n 4 a 5 huishoudens mee moet kunnen voorzien, zoals JeroenH :) )

Maar goed, even wat ideeën om een defect in de meter uit te sluiten...
Meet een apparaat met een cos-phi van nagenoeg 1. Denk hierbij aan een verwarmingselement of een gloeilamp. (220V halogeenlamp zou ook kunnen) Komt de meting dan alsnog niet in de buurt van het verwachte verbruik, dan is de meter gewoon defect.
Halogeenlampen die op 12V werken maken gebruik van een transformator. Als het een gewone ouderwetse trafo is (is zwaar), dan heb je een cos-phi van nagenoeg 1, maar bij de modernere armaturen zit een geschakelde voeding en die gedragen zich lang niet zo Ohms. Dus daar zou ook een grote afwijking door kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@sfinx333,
In elk geval komt wat jij beschrijft niet overeen met mijn ervaring. Maar aangezien je W, kW en kWh in je beschrijving door elkaar haalt de vraag: Weet je zeker wat je waarneemt? Met de knop function kies je achtereenvolgens spanning (V), stroom (A), vermogen (W) met cos phi, gemiddeld vermogen (W) eveneens met gemiddelde cos phi, verbruik (kWh) en kosten.
Weet je zeker dat je van dit rijtje de juiste functie koos?

Edit:
Deze gedachte van mij wordt nog versterkt door die twee cijfers achter de komma. De weergave van het verbruik (dus kWh) is inderdaad met twee cijfers achter de komma, die van het vermogen niet, die heeft helemaal geen decimalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 12-07-2012 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:13:
Hmm 7000 kWh/jaar is best wel stevig te noemen. (er zijn er hier die van mening zijn dat je daar zo'n 4 a 5 huishoudens mee moet kunnen voorzien, zoals JeroenH :) )
Alles is natuurlijk afhankelijk van het aantal personen en type huis e.d. maar inderdaad zou een tweepersoonshuishouden met aardgasverwarming wel met rond de 1500kW·h toe moeten kunnen.

(hier bruto 1100kW·h, netto -200 kW·h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met de produkten van Current cost, verkrijgbaar bij bespaarbazaar?
De Trec (http://www.bespaarbazaar.nl/current-cost-trec-p-3015.html) lijkt me een goedkoper alternatief voor een wattcher / youless.
De Envir (http://www.bespaarbazaar.nl/current-cost-envir-p-1981.html) is vergelijkbaar, maar heeft ook de mogelijkheid voor uitlezing via de pc.
Deze apparaten zijn ook bruikbaar voor meting aan PV-installaties tot 2900wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:30:
[...]

Alles is natuurlijk afhankelijk van het aantal personen en type huis e.d. maar inderdaad zou een tweepersoonshuishouden met aardgasverwarming wel met rond de 1500kW·h toe moeten kunnen.

(hier bruto 1100kW·h, netto -200 kW·h)
Mee eens, misschien een beetje meer, maar 7000 kWh is ronduit extreem. Heb je misschien electrisch koken? Want dan liggen de cijfers natuurlijk wel wat anders.

Edit:
Of heb je andere apparaten die veel energie verbruiken? Sluipverbruik is soms niet gering, maar het lijkt me sterk dat het zulke proporties aanneemt. Die 1500 kWh bereik je alleen als je heel zuinige apparatuur hebt, maar met een derde deel van die 7000 hebben velen echt wel voldoende. Dit moet dus haast wel een andere oorzaak hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 15-07-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 14:41
Techneut schreef op zondag 15 juli 2012 @ 14:14:
[...]

Mee eens, misschien een beetje meer, maar 7000 kWh is ronduit extreem. Heb je misschien electrisch koken? Want dan liggen de cijfers natuurlijk wel wat anders.

Edit:
Of heb je andere apparaten die veel energie verbruiken?
Elektrisch koken hoeft echt niet tot een hoog kWh verbruik te leiden. Inductie is het zuinige alternatief van kermaisch. Laatst hoorde ik van iemand die zijn verbruik tegen het licht had gehouden om te zien of er bespaard kon worden voordat er tich zonnepanelen geplaatst werden. Die persoon kwam er achter dat de verwarming in de badkamer continu aan stond 8)7. En de verwarming was elektrisch. Hij had dus zo een zonnepaneel (of meer) verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 14:41
KifArU schreef op zondag 15 juli 2012 @ 13:40:
Heeft iemand hier ervaring met de produkten van Current cost, verkrijgbaar bij bespaarbazaar?
De Trec (http://www.bespaarbazaar.nl/current-cost-trec-p-3015.html) lijkt me een goedkoper alternatief voor een wattcher / youless.
De Envir (http://www.bespaarbazaar.nl/current-cost-envir-p-1981.html) is vergelijkbaar, maar heeft ook de mogelijkheid voor uitlezing via de pc.
Deze apparaten zijn ook bruikbaar voor meting aan PV-installaties tot 2900wp.
Hier geen ervaring maar ik houd het al een tijdje in de gaten. De spanningsklemmen wil ik niet maar ze hebben ook optismart om pulsen te meten. Eind dit jaar moet ook de EnviRS komen :P. Ik wil zien welk prijskaartje daar aan gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Houtkern schreef op maandag 16 juli 2012 @ 08:18:
[...]

Elektrisch koken hoeft echt niet tot een hoog kWh verbruik te leiden. Inductie is het zuinige alternatief van kermaisch. Laatst hoorde ik van iemand die zijn verbruik tegen het licht had gehouden om te zien of er bespaard kon worden voordat er tich zonnepanelen geplaatst werden. Die persoon kwam er achter dat de verwarming in de badkamer continu aan stond 8)7. En de verwarming was elektrisch. Hij had dus zo een zonnepaneel (of meer) verdiend.
So true. Dat elektrisch koken veel kWh's kost is echt zwaar achterhaald of wordt beweerd door mensen die een aversie tegen elektrisch koken hebben en een voorliefde voor gas (prima dat laatste, maar houd het dan gewoon op persoonlijke voorkeur en niet op achterhaalde kennis).

Hier thuis koken we op inductie (geen gas aanwezig) en zelfs met dat gegeven ligt ons jaarverbruik nog lager dan gemiddeld voor 2 personen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mee eens.
Niettemin heb je uiteraard met elektrisch koken gewoon een hoger elektriciteitsverbruik dan zonder. De vraag is dan hoeveel? Want met enkel "valt wel mee" zeg je natuurlijk niets.
Dan nog steeds die 7000 kWh, daar zijn we het wel over eens, dat is voor een huishoudelijke aansluiting buitensporig veel. Vandaar dus mijn toegevoegde vraag of hij misschien andere grote verbruikers heeft. Wat al genoemd is, regelmatig vergeten een badkamerkachel uit te schakelen of zo?
En klopt die 7000 kWh echt? Ik vraag dit voor alle zekerheid toch even, omdat de vraagsteller in zijn vraag niet helemaal correct wist om te gaan met de begrippen kW en kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je moet echt elke dag extreem lang heel veel dingen tegelijk koken op inductie om er significant verbruik uit te krijgen. Elektrisch koken is, net als koken op gas, een klein deel van het totaalverbruik. Wij zitten hier op iets van 200kWh/jaar op inductie met z'n tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Helaas is het moeilijk te meten voor koken afzonderlijk, aangezien het om een perilex aansluiting gaat :+.

Maar als ik de wattcher bekijk tijdens het koken, dan schiet het verbruik eigenlijk alleen naar het hoogste vermogen tijdens het aan de kook brengen van water op de booster, of tijdens het opwarmen van de boter/olie. Tijdens het op temperatuur houden vraagt ie hoogstens enkele honderden watts....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goed, dit geldt dus allemaal voor de moderne kookapparatuur. Maar de ouderwetse electrische kookplaten vertellen toch wel een enigszins ander verhaal. Het is dus maar net wat hier van toepassing is. Maar dan nog, 7000 kWh????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, ook ouderwetse kookplaten zijn niet een orde-grootte minder efficiënt. In het algemeen zou ik zeggen dat koken gewoon niet de oorzaak kan zijn, behalve als de persoon letterlijk z'n kookgerei continu aan laat staan. We hebben het over continu 1.5kW, 24/7. Dat red je niet met een halfuur koken per dag, niet eens met 3 uur per dag (wat idioot veel is, zelfs als je elke dag 3 uur lang meuk laat stoven voor het eten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik kook zelf op gas, maar heb wel een elektrische oven.
Die trekt zo'n 2.5 kWatt bij het opwarmen.
Opwarmen van de oven gaat in pak 'm beet 10 minuten, dus dat kost ruw geschat zo'n 0.4 kWh.
Voor de rest van de tijd dat de oven aanstaat, staat 'ie alleen aan wanneer d'r voldoende warmte ontsnapt is.
Dat is ruw geschat een duty-cycle van zo'n 25 - 33%.
Een ovengerecht wat zo'n 20 minuten in de oven staat, kost dus ongeveer 0.4 kWh.
Oftewel totaal 0.8 kWh.

Doe dat zo'n 2 a 3 dagen per week en dan hebben we het over 100 kWh/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En dat kan je prima meten met een energiemeter natuurlijk.

*subtielontopichintje :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Plugwise Smile bezitters:
hebben jullie inmiddels ook de 'echte' app vanuit de Apple store geinstalleerd sinds gisteren?

Hiervoor moest ik werken met de Energiekrijgers app maar sinds gisteren is ook de Plugwise app zelf verkrijgbaar, het is dezelfde app met een ander jasje, echter krijg ik in de Plugwise app de productie van mijn zonnepanelen niet meer zichtbaar terwijl dat in die andere app wel netjes werd en wordt weergegeven, iemand anders die dit ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:49
Zit al een tijdje op internet rond te kijken maar ik kan nog steeds geen oplossing vinden om je totale energieverbruik te meten i.c.m. zonnepanelen. We hebben een "ouderwetse" meter, met draaischijf dus, maar alle meetsystemen, zoals Youless, kunnen alleen maar verbruik en geen teruggave meten.

Daarnaast vind ik het zonde om er meer dan een paar 100 euro aan uit te geven, binnen enkele jaren krijg je toch wel een digitale meter door je strot geduwd.

Hoe doen jullie dat, zijn er mogelijkheden om zowel totaal verbruik en teruggave te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

zeezuiper schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:00:
Zit al een tijdje op internet rond te kijken maar ik kan nog steeds geen oplossing vinden om je totale energieverbruik te meten i.c.m. zonnepanelen. We hebben een "ouderwetse" meter, met draaischijf dus, maar alle meetsystemen, zoals Youless, kunnen alleen maar verbruik en geen teruggave meten.

Daarnaast vind ik het zonde om er meer dan een paar 100 euro aan uit te geven, binnen enkele jaren krijg je toch wel een digitale meter door je strot geduwd.

Hoe doen jullie dat, zijn er mogelijkheden om zowel totaal verbruik en teruggave te meten?
Totale energieverbruik zou je kunnen meten met een digitale meter in je meterkast na je draaischijfmeter. Als het driefase is dan heb je er drie nodig en een extra digitale meter tussen de inverter van de panelen en de stroomtoevoer.

Dan kan je middels S0 pulsen en verschillende soorten oplossingen zoals Arduino berekenen wat het gebruik/opwekking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 14:12
vandaag voltcraft in de aanbieding:

http://www.conrad.nl/ce/n...7-2012_125330_pictureonly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Schijnt rommel te zijn volgens HWI :?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rommel is te hard, vind ik. Ik heb deze meter ook en voor basismeetwerk is hij prima, niet veel beter dan bv. de goedkope Elro meters - maar ook zeker niet slechter. Echter, hij heeft wel wat beperkingen. Bij lage vermogens en lage cosinus phi's neemt de onnauwkeurigheid snel toe.

Dit is mijn 'hoofdmeter' en die is erg goed: Energy Monitor 3000. Wel een stuk duurder, maar alle waar is naar zijn geld.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 23-07-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:42
Mediacj schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 08:48:
Plugwise Smile bezitters:
hebben jullie inmiddels ook de 'echte' app vanuit de Apple store geinstalleerd sinds gisteren?

Hiervoor moest ik werken met de Energiekrijgers app maar sinds gisteren is ook de Plugwise app zelf verkrijgbaar, het is dezelfde app met een ander jasje, echter krijg ik in de Plugwise app de productie van mijn zonnepanelen niet meer zichtbaar terwijl dat in die andere app wel netjes werd en wordt weergegeven, iemand anders die dit ook heeft?
Hier hetzelfde ook niet meer zichtbaar
Wel kun je de app online volgen, maar ik vind het een gemiste kans dat je de poort niet kunt instellen
Wie weet word dit nog aangepast. Dit is ook gebeurd met de homewizard

Gr apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
apepannetje schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:14:
[...]

Hier hetzelfde ook niet meer zichtbaar
Wel kun je de app online volgen, maar ik vind het een gemiste kans dat je de poort niet kunt instellen
Wie weet word dit nog aangepast. Dit is ook gebeurd met de homewizard

Gr apepannetje
Het is inderdaad een fout in de app, had inmiddels contact met Plugwise gehad en ze geven aan dat het in de volgende versie opgelost zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
c70070540 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:50:
[...]

Totale energieverbruik zou je kunnen meten met een digitale meter in je meterkast na je draaischijfmeter. Als het driefase is dan heb je er drie nodig en een extra digitale meter tussen de inverter van de panelen en de stroomtoevoer.

Dan kan je middels S0 pulsen en verschillende soorten oplossingen zoals Arduino berekenen wat het gebruik/opwekking is.
Was eigenlijk meer op zoek naar iets zoals Eco-Eye.

Je hebt dan twee sensoren, eentje voor de productie van je zonnepanelen en eentje voor het verbruik. Echter, als ik energie opwek wordt mijn verbruik ook minder, sterker nog, mijn verbruik kan negatief worden. Ik vraag mij dan af of die sensor ook de stroomrichting kan bepalen en zo juiste gegevens weer kan geven.

Of werkt het alleen als je de sensor voor het verbruik, op een van de groepen plaatst (ipv de hoofdgroep) waardoor die niet beïnvloed wordt door de opbrengst van mijn zonnepanelen. Maar in dit geval heb ik niet 1 sensor nodig maar een stuk of 6 (voor iedere groep 1).

Heeft iemand hier ervaringen mee of eventuele andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Nee, dat gaat niet lukken zeezuiper. Het enige wat dan gaat werken is een Plugwise Smile in combinatie met een slimme meter of een vergelijkbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Als het niet gaat werken hoe is de oplossing van Eco-Eye dan wel bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

zeezuiper schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:07:
Als het niet gaat werken hoe is de oplossing van Eco-Eye dan wel bedoeld?
Ik heb een driefase aansluiting en PV op een van die fases. Ik zou niet weten hoe je met clamps kan bepalen of er in die ene groep waar PV op zit meer geleverd wordt dan verbruikt... Maar misschien mis ik hier wat en kan iemand dat even uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Ik heb hier nog wat extra informatie gevonden.

Ik snap nog niet helemaal hoe het werkt maar het ziet het wel interessant uit. Ben benieuw of iemand hier ervaringen mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:24
Binnenkort wil ik mijn verbruik inzichtelijk maken en wat de grootverbruikers zijn en dit minimaliseren.

Wensen:
* Inzichtelijk maken totaal verbruik (webbased)
* Inzichtelijk maken verbruik per groep (webbased)
* Uit/inschakelen van groepen op vaste tijdstippen of handmatig via afstandbediening of app

Ik heb een mooi basis pakket gezien van Plugwise 'Home Basic' maar hier moet je een applicatie installeren om deze uit te kunnen lezen, de Youless kan dit handmatig maar heeft geen slimme schakelaars. Wie heeft er een soort gelijke configuratie staan?

De startpost is erg outdated dus daar kon ik ook geen extra informatie vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Hari-Bo op 24-07-2012 13:36 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

zeezuiper schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:33:
Ik heb hier nog wat extra informatie gevonden.

Ik snap nog niet helemaal hoe het werkt maar het ziet het wel interessant uit. Ben benieuw of iemand hier ervaringen mee heeft?
Ik begrijp hoe het werkt met 1 fase waar 1 PV installatie op zit. Echter heb ik drie fases en 1 PV installatie. De enige oplossing die dan gaat werken is een oplossing die alles kan meten. Elke fase en elke PV installatie.

Dat is er dus helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

c70070540 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 16:19:
[...]

Ik begrijp hoe het werkt met 1 fase waar 1 PV installatie op zit. Echter heb ik drie fases en 1 PV installatie. De enige oplossing die dan gaat werken is een oplossing die alles kan meten. Elke fase en elke PV installatie.

Dat is er dus helaas nog niet.
Ik denk dat je met losse kWh din-rail meters kan wat jij wil. Die zijn zowel in 1 als 3 fase uitvoering te koop in diverse uitvoeringen en prijzen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:03
Even een simpele vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden in dat gigantische boekwerk van de Cresta 8)7

Hoe kan ik een meting resetten?
Als ik de resetknop indruk mag ik alles weer opnieuw instellen en dat vind ik een beetje teveel van het goede als ik alle apparaten wil meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:32
dacht ik dat ik aardig aan de weg timmerde met de EMU en 9 S0- signalen...
is er een nieuwere versie verkrijgbaar die 60 (!!!!) S0-signalen aan kan:
http://www.emuag.ch/d_sit.../M-Bus-Datenlogger_d.html

*sick*

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

NielsTn schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:43:
dacht ik dat ik aardig aan de weg timmerde met de EMU en 9 S0- signalen...
is er een nieuwere versie verkrijgbaar die 60 (!!!!) S0-signalen aan kan:
http://www.emuag.ch/d_sit.../M-Bus-Datenlogger_d.html

*sick*
Nou, bestel je de nieuwe, en verkoop je de oude voor een zacht prijsje aan mij? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:23:
Ja mooi spul maar is het gekoppeld aan die Nuon energiemanager? Zoef! Daar gaat je data richting Vattenvall. Wil je dat? Ik hou mijn data graag binnenshuis en publiceer alleen waar ik zelf voor kies.

[...]

Oh jawel hoor: http://www.plugwise.com/idplugtype-g/stealth
Ik denk dat mux vooral doelde op apparaten in de meterkast zelf per circuit bv of in het stopcontact in de muur zelf.. niet extern dus :)

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Vandaag (of eignelijk gisteren) toch een mooie.

Slimme energie meters hoe goed dat werkt (not)

Ik kreeg een voorlopig overzicht van gas/electricteit.

Nu had ik (nieuwbouw) in de maand mei/juni (mogelijk 2 maanden mogelijk maar één) maanden waarin we vooral nog aan het verbouwen waren en de verwarming zelfs vaak niet aan kon staan (niet aanwezig) en warm water al helemaal geen optie was zo'n 188 m3 gas verbruikt (gemiddeld zou in mijn situatie ca 50 m3 verbruikt moeten worden per JAAR).

Nu keek in naar de eindstand die er stond en die was bijna 200 kuub hoger dan mijn huidige stand.

Nu was de watermeter op het verkeerde adres geplaatst (verkeerd doorgegeven aannemer volgens mij) maar dit is dus zo makkelijk aan de "slimme" meter. Eens kijken hoe lang het duurt voor ik mijn eigen verbruik betaal in plaats van dat van de buren.(met de verkeerde begin stand).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• TD-er
Als fel tegenstander van de slimme meter, moet ik toch even zeggen dat dat ook met een ouderwetse meter had kunnen gebeuren.
Dergelijke administratieve fouten komen helaas veel vaker voor.
Echter denk je eens in wat er zou gebeuren wanneer "het andere adres" niet zou betalen en jouw meter dus op afstand zonder tussenkomst van een mannetje van de energiemaatschappij, afgesloten zou worden.
Tegen zo'n mannetje kun je eventueel nog in verweer gaan en zaken uitleggen. Een elektronische puls die jouw meter afsluit is iets minder makkelijk te overtuigen met rekening-afschriften.

Dat is mede een van de redenen waarom ik tegen de huidige implementatie van de slimme meter ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:08:
Rommel is te hard, vind ik. Ik heb deze meter ook en voor basismeetwerk is hij prima, niet veel beter dan bv. de goedkope Elro meters - maar ook zeker niet slechter. Echter, hij heeft wel wat beperkingen. Bij lage vermogens en lage cosinus phi's neemt de onnauwkeurigheid snel toe.
Hoe onnauwkeurig is ie dan? Zelf claimen ze: "Nauwkeurige metingen, al vanaf 1,5 W"

Is er een overzicht van de 'beste' meters?

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-10-2012 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Gamma heeft een actie deze week:
Universele Energiemeter:
Volg, analyseer en vergelijk uw energieverbruik.
• Geen verrassingen bij uw jaarafrekening.
• Programmeerbare tarieven (piek/dal).
Kost 69 euro.
Het blijkt de Current Cost Envir (http://www.currentcost.com/product-envir.html) te zijn. In de installatiehandleiding zie ik (http://www.currentcost.com/product-envi-installation.html) dat ze enkel meten met een stroomtang.
Ze hebben echter wel sensoren voor de electriciteitsmeter (http://www.currentcost.com/solar-pv/our-solutions.html), maar die kunnen volgens mij niet een terugdraaiende ferrarismeters uitlezen.

[ Voor 0% gewijzigd door Dmartino op 02-10-2012 08:55 . Reden: taalvouten eruit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het feit dat ze alleen maar meten met een stroomtang betekent natuurlijk dat ze het schijnbaar vermogen meten, of liever gezegd berekenen. Een soort product dat hier wel vaker is besproken. Dit betekent simpelweg:
1. Geen richting.
2. Geen enkele indicatie m.b.t. cos phi, evenmin als van de spanning.
3. Bij fase-aansnijding (dimmers etc.) een vermogens-schatting die compleet de mist in gaat.

Kortom, niet meer dan een heel ruwe schatting waar je niet te hoge verwachtingen van mag hebben. Voor absolute leken wel veilig, maar dat is dan ook alles.

En inderdaad, een terugdraaiende ferrarismeter geeft alleen maar pulsjes af, geen richtingsinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Techneut schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:33:
[...]
Voor absolute leken wel veilig, maar dat is dan ook alles.
Veilig? Volgens mij moet je de groepenkast openmaken om de stroomtang om een enkele fase te hangen. Lijkt mij niets veiligs aan!
Of zie ik nu iets over het hoofd?

[edit:] Sorry, jij doelt natuurlijk op "een veilige indicatie", en niet op fysiek gevaarlijke situaties.

[ Voor 13% gewijzigd door Gwannoes op 02-10-2012 12:01 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Laatst online: 14-09 19:30
Ik heb van 't weekend bij m'n ouders 12 plugwise plugs geinstalleerd om te achterhalen waarom ze 10000kWh per jaar 8)7 verbruiken.

Nu heb ik die plugwise usb stick vroeger altijd met Domotiga aangestuurd, maar was dat Gambas spul even zat en heb dat nu in wat python gegoten. Dat werkt op zich prima.

Ik heb nu dus al een paar sites geprobeerd om die data naar te submitten, en dat werkt redelijk:

https://cosm.com/feeds/77995
https://smartenergygroups.com/groups/stroomverbruik

Cosm/pachube werkt prima. Maar dan zie je dus alleen het energieverbruik, je kunt er verder geen kosten aan hangen of totalen van maken.

Smartenergygroups lijkt dat wel te kunnen, maar daar klopt volgens mij iets niet, want als de KantoorServerZijde outlet constant 113W gebruikt dan moet dat totaal toch 24*0.113=2.72kW per dag zijn, en dat geeft 'ie dus niet weer.

Plotwatt heb ik geprobeerd, maar die accepteert op de API m'n data wel maar geeft dan niks weer.

Dan is er nog Bidgely maar die ondersteunt niet meer dan 1 meter.

Lokaal op die Debian Squeeze server heb ik dan OpenEnergyMonitor gezet (emoncms), en die logt de data, maar het dashboard werkt niet echt lekker; ik krijg de mooie graphs er niet werken in. Kan ook aan mij liggen ;)

Is er dan helemaal geen enkele site met een API waar ik m'n 12 Watt meters naartoe kan sturen en dan ergens kan opgeven wat m'n kWh prijs is, zodat ik m'n ouders een link kan sturen waar ze zien wat het kost om de TV aan te laten staan als ze niet thuis zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:13
Ik heb de Energy Logger 4000 bij Conrad besteld en getest. De reviews liegen er niet om, dus ik was enigszins huiverig, maarja, als je Tweaker bent laat je je daar niet door afschrikken natuurlijk!

Mijn eerste hands-on ervaring:

De Energy Logger 4000 is een redelijk groot apparaat met een groot display. Erbij zit ook een handleiding die je op weg helpt. Als je eenmaal het instellingenmenu hebt gevonden, dan kun je hier allerlei zaken instellen, datum/tijd, energieprijs, datum-tijd format. Ook kun je tot 10 apparaten afzonderlijk laten loggen dmv een ID.

De eerste indruk is verder wel goed, het display is overzichtelijk en biedt veel informatie:
- Huidig voltage,
- Huidig stroomverbruik en VA
- Huidige CosPhi
- Huidige frequentie
- Datum/tijd
- Totaal energieverbruik 0,001 kWh
- Prognose kosten /maand
- Prognose kosten /jaar
- Totale log-tijd
- Tijd dat het apparaat daadwerkelijk aan is (bijvoorbeeld voor koelkasten erg handig, hier houdt de prognose ook rekening mee)
- Gemaakte kosten in tarief 1 en 2

Elk scherm toont 3 duidelijke regels. Daarnaast zijn in bepaalde schermen ook nog de min en max op te vragen.

So far so good. Nu heeft deze logger een SD-kaart slot, ik las hierover veel problemen, dus de handleiding letterlijk gevolgd dat het FAT32 moet zijn, dus hier het SD kaartje op geformatteerd. Zodra je deze in de EL4000 steekt, geeft deze aan dat er een SD kaart beschikbaar is, met 1 klik op de knop kun je data wegschrijven naar de SD kaart. De feedback hier is ronduit slecht. 99% is eigenlijk 100%, dus dan kun je de kaart verwijderen, maar de schrijf-indicator blijft knipperen. De handleiding zegt dan ook dat je een paar seconden na de 99% moet wachten en de kaart mag verwijderen.

De analyse software is ook erg slecht en totaal niet intuïtief. Ik heb PHP gelukkig al zover dat deze het HEX formaat kan uitlezen, dan kan ik mooi naar een DB gaan loggen. Ook valt op dat er een aantal pieken ontstaan in de grafieken voor stroom op het moment dat er naar de SD kaart geschreven is, erg bizar, gelukkig wel dermate hoog en kort, dat ze eenvoudig te identificeren zijn. Dit zou echter niet moeten mogen.

Dan de mogelijkheid voor meerdere apparaten, wie heeft dit verzonnen?! Dit werkt echt k*t. Op het moment dat je van apparaat wilt wisselen, worden de gegevens gewist en kun je ook andere settings wijzigen. Eigenlijk reset je het hele apparaat dan weer. Voor het resetten zonder ID-selectie hoef je een knop minder in te drukken. Dat is echt een waardeloze functie en eigenlijk is het bijhouden van verschillende apparaten geen verkoopargument omdat het zo goed als onbruikbaar is.

Al met al doet het apparaat niet helemaal wat ze beloven, maar heel veel alternatieven zijn er natuurlijk ook niet op de markt voor een prijs van 55 euro. Ik nog zoeken naar alternatieven om te kunnen loggen. Indien ik deze vind, dan stuur ik het apparaat zeker terug.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@infernix: Ik kan helaas je vraag niet direct beantwoorden, maar ik word wel getriggerd door je post? Geef je hier aan dat je die plugwise stick al met allerlei software kan uitlezen, zonder de Plugwise Source software? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TD-er schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:50:
[...]

Zo dat document leest even lekker weg ;)

Tsja als meters afgekeurd zijn, zou je volgens mij een nieuwe meter moeten kunnen aanvragen, zonder kosten. Of je een slimme meter krijgt, zal volgens mij ook afhangen van de regio waar je woont.
Het beste kun je even de netbeheerder daarover bellen.
Zouden afgekeurde meters niet automatisch vervangen moeten worden? Heb er ook een die in de tabel voorkomt: Enermet TK420iNN-s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Laatst online: 14-09 19:30
eymey schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:11:
@infernix: Ik kan helaas je vraag niet direct beantwoorden, maar ik word wel getriggerd door je post? Geef je hier aan dat je die plugwise stick al met allerlei software kan uitlezen, zonder de Plugwise Source software? :o
Je moet wel een beetje handig zijn, maar ja, met DomotiGa kan het, en met python-plugwise kun je in feite alle kanten op. Ik ben nu dus met dat laatste aan de slag gegaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
server:/usr/local/sbin# ./plugwiser -h
Usage: plugwiser [options]

Options:
  -h, --help            show this help message and exit
  -d, --debug           Debug mode.
  -q, --quiet           Quiet mode, only print errors. Useful in cron jobs.
  -c, --cosm            Submit power values to Cosm/Pachube.
  -p, --plotwatt        Submit power values to Plotwatt.
  -o, --openenergymonitor
                        Submit power values to OpenEnergyMonitor.
  -s, --smartenergygroups
                        Submit power values to SmartEnergyGroups.

Nou ben ik geen top programmeur en zeker niet in python, maar met wat copy paste en een beetje edit werk heb ik dit in een paar uur in elkaar gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
server:/usr/local/sbin# ./plugwiser 
Connected to Plugwise stick
Circle 0: 000D6F0000113XXX (KantoorServerZijde): 149.89
Circle 1: 000D6F000059AXXX (Droger): 0.00
Circle 2: 000D6F00004BEXXX (OvenMagnetron): 4.26
Circle 3: 000D6F0000599XXX (KantoorBureauZijde): 139.80
Circle 4: 000D6F0000113XXX (Koelkast): 0.00
Circle 5: 000D6F0000599XXX (KantoorAirco): 0.00
Circle 6: 000D6F000059AXXX (TV): Timeout
Circle 7: 000D6F00025F6XXX (Vaatwasser): 0.00
Circle 8: 000D6F00025F6XXX (Vrieskisten): 110.11
Circle 9: 000D6F000261BXXX (HalVoor): 6.61
Circle 10: 000D6F000059AXXX (Test): 4.27
Circle 11: 000D6F0000599XXX (Boiler): 4.20

TV geeft een timeout, die circle zit soms net iets te ver weg denk ik.

Maar wat ik dus nog niet heb gevonden is een website of app met API waar ik dit naartoe kan submitten en die dan mij(n ouders) vertelt wat de kosten per dag/week/maand zijn. Heb Plotwatt net maar even gemailed, maar die werken dus al met dollars en niet met euros dus is al per definitie niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK. Voor een beetje Linux en scripting ben ik niet bang :). Heeft Domotiga standaard ondersteuning voor de plugwise stick of moet je die ook zelf voeren met (uigelezen) data?

Heb je die "plugwiser" zelf geschreven? :). Of is dat al kant en klaar werk wat de basis dingen kan uitlezen?

edit: Ik zie het al. Python-plugwise is zo te zien the way to go. :).

Als ik weer in wat rustiger vaarwater zit qua tijd ga ik er wel eens mee spelen (desnoods lokaal op dezelfde Linux bak met cacti of gewoon eerst simpel "rrd" stores per plug). Eventueel kan ik de data dan ook mooi combineren met data van "youless" voor het totaalverbruik in huis.

[ Voor 38% gewijzigd door eymey op 02-10-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
storeman schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:59:
Ik heb de Energy Logger 4000 bij Conrad besteld en getest. De reviews liegen er niet om, dus ik was enigszins huiverig, maarja, als je Tweaker bent laat je je daar niet door afschrikken natuurlijk!
[...]
Al met al doet het apparaat niet helemaal wat ze beloven, maar heel veel alternatieven zijn er natuurlijk ook niet op de markt voor een prijs van 55 euro. Ik nog zoeken naar alternatieven om te kunnen loggen. Indien ik deze vind, dan stuur ik het apparaat zeker terug.
De Energy Logger 4000 is functioneel hetzelfde apparaat als de 3500.
Het enige verschil is een aantal verbeteringen, voornamelijk in de stabiliteit en kieskeurigheid van de SD-kaartjes, heb ik begrepen.

Voor veel meer gedetailleerde informatie over de 3500 en het fileformaat, zou je even hier kunnen kijken.

Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste