Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste
Acties:
  • 359.330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
koprol schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:53:
Een wattcher is wellicht ook nog interessant voor mij aangezien die alles via een ipod/ipad/mac kan laten zien.
Weet je zeker dat je een Wattcher bedoelt? Dat is een heel simpel (maar wel heel leuk) apparaat wat geen koppeling met de computer heeft.
Maar ik vraag me af hoe dat nu zal werken met pv panelen en dat puls lampje. Geeft het lampje alleen de verbruikte stroom weer of een combinatie van verbruik met opgewekte stroom?
Dat werkt niet goed. Zolang je verbruik hoger is dan je productie geeft het pulslampje je netto elektriciteitsverbruik weer. Dus stel je verbruikt 200W en je zonnestroompanelen produceren 50W dan knippert je pulslampje alsof je 150W verbruikt (wat ook klopt). Wat er 'onder nul' gebeurt weet ik niet, maar als ik kijk naar een draaischijfmeter (zoals wij die hebben) dan gaat dat fout. De sensor van de Wattcher (en volgens mij alle meetapparatuur die op een dergelijke manier werkt) kan niet zien in welke richting de schijf draait, dus bij netto teruglevering (productie hoger dan verbruik) geeft de Wattcher onterecht verbruik aan. Ik verwacht dat een digitale meter hetzelfde reageert, dus dat het lampje knippert alsof je verbruikt terwijl je teruglevert.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 26-04-2012 12:02 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Dank je Jeroen. Hij combineert dus verbruik en opbrengst.

Ik bedoelde HomeWizard waarvan Wattcher ene energiemeter is. Die is dus niet geschikt en ik zie ook geen stekkerblok energiemeter beschikbaar ala plugwise op hun website... jammer. Ik heb een mailtje gestuurd met een vraag daarover.

Ik heb een "slimme" meter deze: Kamstrup slimme meter Enexis en die heeft zo'n ethernet aansluiting om uit te lezen. Daarvan kan ik niet een mogelijkheid vinden om uit te lezen. Immers, waarom zou ik een apart apparaat kopen/gebruiken terwijl de meter dat ook al kan?

[ Voor 43% gewijzigd door koprol op 26-04-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 09:25
Heeft iemand ervaring met deze meter ?

https://www.flukso.net/

Mijn YouLess wordt useless als ik mijn PV installatie heb. De oude draaischijf meter incombinatie met de YouLess gaat onafhankelijk van de stroom- & draairichting verbruik tellen...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
kdeboois schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:02:

Mijn YouLess wordt useless als ik mijn PV installatie heb. De oude draaischijf meter incombinatie met de YouLess gaat onafhankelijk van de stroom- & draairichting verbruik tellen...
Zo te zien werkt die alleen met een stroomtang, en meet niet de netspanning. Kan dus nooit erg nauwkeurig zijn...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Naar mijn mening ook.
It determines your total electricity consumption from a current clamp attached to one of the power cables
Alleen maar een stroommeting, geen woord over spanning. De bevindingen bevestigen dit ook. Dit maakt het een nogal nutteloos ding en helemaal waardeloos als je ook teruglevert of dit van plan bent te doen. Deel de waarden maar door 230, dan heb je een redelijke weergave in ampères, meer niet.
Komt nog bij dat je in de doorsnee meterkast zonder prutsen geen mogelijkheid vindt om zo'n ampèretang om een enkele draad te klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Techneut schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 14:03:
[...]
Komt nog bij dat je in de doorsnee meterkast zonder prutsen geen mogelijkheid vindt om zo'n ampèretang om een enkele draad te klemmen.
Klopt... Ik heb het idee dat dat in America makkelijker is i.v.m. andere opbouw, maar in NL moet je dan je groepenkast al openhalen oid.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwannoes op 27-04-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik hoef niet zo zeer in twee cijfers achter de komma nauwkeurig te weten wat er gebeurt... (doet de huidige Ferrarismeter ook niet)

Ik ga er vanuit dat mijn energieleverancier toch wel iets wat in de buurt van de 230 V AC 50 Hz aan levert.

Nutteloos en waardeloos... dat zie ik dus niet helemaal. Iemand ook eigen ervaring hier mee ? of met andere meters die met stroomtang meten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Bij mij werkt het vrij goed met de klemmen. Ik heb er nu drie, op elke fase één, en daar komt straks een vierde bij wanneer de PV op het dak staat. Wanneer ik een lamp van 60 Watt aan doe, komt er ook 60 Watt bij op het display. Zelfde voor kookpitten e.d.

Oke, hij zal er af en toe een Watt of wat naast zitten, maar het gaat me ook om de hoofdlijnen en niet op de tiende procent nauwkeurig.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Probleem zit meer bij belasting met een hoog blind vermogen.

Ik mijn huisinstallatie zou ik alleen ff niet 123 weten wat op een hoog blind vermogen uitkomt en ook echt veel stroom trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

kdeboois schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 16:31:
Probleem zit meer bij belasting met een hoog blind vermogen.

Ik mijn huisinstallatie zou ik alleen ff niet 123 weten wat op een hoog blind vermogen uitkomt en ook echt veel stroom trekt...
Stofzuiger, koelkast, vriezer, airco? Eigenlijk alles met een motor zonder PFC.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kdeboois schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 15:59:
Ik hoef niet zo zeer in twee cijfers achter de komma nauwkeurig te weten wat er gebeurt... (doet de huidige Ferrarismeter ook niet)

Ik ga er vanuit dat mijn energieleverancier toch wel iets wat in de buurt van de 230 V AC 50 Hz aan levert.

Nutteloos en waardeloos... dat zie ik dus niet helemaal. Iemand ook eigen ervaring hier mee ? of met andere meters die met stroomtang meten ?
Ik schreef deze kwalificatie omdat het ding in feite alleen maar een ampèremeter is. In de eerste plaats kan hij doordoor geen energierichting onderscheiden. In geval van twee richtingen ontvangen of leveren is hij dus waardeloos, iets beters kan ik er niet van maken.

Dan de spanning. Deze kan 10% variëren, als je daarmee sowieso genoegen neemt, o.k. Maar er is meer, nl. de cos phi of correcter gezegd de arbeidsfactor (stromen zijn tegenwoordig lang niet altijd sinusvormig), deze kan met de huidige apparatuur zomaar variëren tussen 1 en 0,5. Hier kan ik ook niks beter dan nutteloos van maken omdat een uitkomst in werkelijkheid ook de helft kan zijn.

Kortom, ik heb met die dingen ook geen ervaring, maar ik vertel niks meer dan de nuchtere elementaire theorie. Niks mis met stroommeting met een (mits goede) tang, maar het instrument moet voor vermogens- en energiemeting simpel ook een spanningsaansluiting hebben en deze schijnt duidelijk te ontbreken.

Edit:
Jiriki schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 16:11:
Bij mij werkt het vrij goed met de klemmen. Ik heb er nu drie, op elke fase één, en daar komt straks een vierde bij wanneer de PV op het dak staat. Wanneer ik een lamp van 60 Watt aan doe, komt er ook 60 Watt bij op het display. Zelfde voor kookpitten e.d.

Oke, hij zal er af en toe een Watt of wat naast zitten, maar het gaat me ook om de hoofdlijnen en niet op de tiende procent nauwkeurig.
Die nauwkeurigheid is dus duidelijk heel veel groffer dan die tiende procent. Voor de gloeilamp en kookplaat zijn je bevindingen heel geloofwaardig, ze hebben beide een cos phi =1, houd alleen wel rekening met meerdere procenten afwijking t.g.v. spanningsschommeling. Alleen met die toekomstige PV op het dak ga je met die dingen het schip in. Wederom, daarvoor zijn ze waardeloos omdat ze het richtingsonderscheid missen.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 27-04-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

koprol schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:10:

Ik heb een "slimme" meter deze: Kamstrup slimme meter Enexis en die heeft zo'n ethernet aansluiting om uit te lezen. Daarvan kan ik niet een mogelijkheid vinden om uit te lezen. Immers, waarom zou ik een apart apparaat kopen/gebruiken terwijl de meter dat ook al kan?
Ik heb ook een Kamstrup, maar dan de 162-serie. Ik zie geen ethernet bij mij. Ik heb mijn netbeheerder gevraagd wat er nodig is om eventueel terug te leveren.

Maar als er een RJ45-aansluiting op zit, wil dat niet zeggen dat het ethernet is, het kan een usb-, serieel- of wat dan ook protocol zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Ik heb ook de Kamstrup en in de folder van Enexis staat dat hij meerdere keren per dag uit te lezen is en de monteur van de meter had het over een code om hem zelf te kunnen uitlezen via internet, maar als je vervolgens naar Enexis belt weten ze niets van een code of zelfstandig de meter uitlezen helaas.

Iemand anders ervaring met het uitlezen van deze meter via internet?

[ Voor 12% gewijzigd door Mediacj op 27-04-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Als het een slimme meter is, dan zou het een P1 poort moeten zijn. Zoek daar maar eens op.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
koprol schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:10:
Dank je Jeroen. Hij combineert dus verbruik en opbrengst.

Ik bedoelde HomeWizard waarvan Wattcher ene energiemeter is. Die is dus niet geschikt en ik zie ook geen stekkerblok energiemeter beschikbaar ala plugwise op hun website... jammer. Ik heb een mailtje gestuurd met een vraag daarover.

Toch is de "HomeWizard" wel een mooie oplossing hoor!

De maker ervan heeft eigenlijk tot doel om een apparaat uit te brengen dat als "hub" kan dienen tussen al je bestaande oplossingen die met draadloze technologie werken :).

Ze maken de "wattcher" bv. niet zelf, maar ondersteunen de zender ervan zodat je je electriciteitsverbruik, naast via de stekker van Wattcher, dus ook in de Android- en iOS app kan zien :). Hetzelfde geldt voor ondersteuning van klik aan klik uit e.d.

Toch is voor echte flexibiliteit (en als je niet vies bent van zelf wat devven en scripten) dit: http://www.rfxcom.com/transceivers.htm#12103 dan misschien nog wel mooier :). Ondersteunt bijna alle 433 mhz. protocollen en je kan ook meters voor elektra en water ervoor krijgen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
c70070540 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:05:
Als het een slimme meter is, dan zou het een P1 poort moeten zijn. Zoek daar maar eens op.
Bedankt voor je tip dat was me al bekend het gaat er mij om dat ik de standen die Enexis op afstand meerdere keren per dag via gprs doet (met toestemming van de gebruiker) via de Enexis website of desnoods Essent website kan raadplegen, ik weet dat er plannen in die richting zijn bij diverse energieleveranciers echter de Enexis monteur deed het voorkomen dat het al zover is, dat je een code kon opvragen waarmee je op een website de uitgelezen standen kunt raadplegen.

Ik gebruik nu overigens de Wattcher in combinatie met Homewizard op de Kamstrup meter en dat werkt perfect, op basis van het oplichtende ledje.

[ Voor 9% gewijzigd door Mediacj op 27-04-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
@JoostVerh: Dan heb je wellicht dezelfde monteur had als ik. Ik kreeg, naast een melding dat het apparaat door mij zou zijn uit te lezen, ook geen handleiding. Dat laatste was mij wel toegezegd.

Die rfxcom ziet er ingewikkeld uit en ik begrijp eigenlijk nog niet wat het ding doet. Logica zegt mij dat het allerlei sensoren koppelt aan het rfxcom apparaat die dan ook weer kan communiceren met een computer om die sensoren kan aansturen. Klopt dat?
Hoe ingewikkeld is het om zo'n rfxcom apparaat te installeren en het te onderhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
rfxcom kan, naast allerlei sensoren uitlezen, dus ook allerlei draadloze technieken aan (klik aan klik uit, div. weerstations, etc.). Dus eigenlijk netals de Homewizard maar dan veel universeler.

Echter, rfxcom sluit je (zoals je zelf zegt) op een computer aan en daar moet je dan nog helemaal zelf de software voor schrijven (of bestaande software als "homeseer" of "domotiga") aan gaan hangen. Het apparaat zelf is dus alleen maar je interface tussen de draadloze mogelijkheden of sensors en je PC.

Zoals ik in m'n eerste reactie al schreef is de rfxcom dus voor de hobbyist die alles helemaal zelf in de hand wil nemen. Wil je iets eenvoudigs, dan ga je voor HomeWizard.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Handleiding van mijn meter op de website van mijn netwerkbeheerder Endinet:
http://www.endinet.nl/sli...?pid=8013987&fid=24004867
Ik zou die van mij op termijn kunnen uitlezen volgens dit document.

Vraag en antwoord slimme meter Endinet:
http://www.endinet.nl/sli...?pid=8013986&fid=24004840

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 28-04-2012 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
kdeboois schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:02:

Je kunt de Youless toch ook gewoon gebruiken icm een PV-installatie?
In het Youless-topic heeft Ericplan een hele simpele interface gemaakt voor een S0 interface van zijn PV-omvormer.
Daarmee kan hij met de Youless zijn opbrengst monitoren.
Dus helemaal nutteloos is 'ie dan niet meer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik zal toch iig een tweede YouLess nodig hebben dan. Verbruiksmonitoring zal prima gaan nog, alleen Bidgely moet iets anders geïnterpreteerd gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het is een beetje nutteloos om de draai-pulsen van een draaischijfmeter te gaan monitoren als deze heen en weer kan bewegen.
1 kWh leveren en 1 ontvangen zou een netto verbruik van 0 kWh moeten zijn, maar een YouLess meet dan 2 kWh in het meest gunstige geval, waarbij je dus een langere tijd levert en een langere tijd verbruikt.
Op een bewolkte dag, waarbij je netto verbruik mogelijk gelijk is aan wat je levert kan het voorkomen dat je afwijking veel groter is, doordat de draaischijf steeds maar een klein beetje heen en weer blijft draaien.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
Ik heb contact met Home Wizard gehad.
Ze denken wel na over energiemonitoring zoals plugwise maar dat is nog niet in het systeem geïntegreerd. Wanneer dat wel beschikbaar zal zijn was nog niet te zeggen... Jammer, ik denk dat ik anders het systeem nu besteld had. Nu nog zoeken naar een ander systeem. Ik denk dat ik dan eerst voor de Voltcraft count 3000 zal gaan, met 3 extra sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
TD-er schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 13:05:
Het is een beetje nutteloos om de draai-pulsen van een draaischijfmeter te gaan monitoren als deze heen en weer kan bewegen.
Heeft meer met mijn verbruiksprofiel te maken. Overdag staat de zon aan en in mijn huis alles uit (koelkast zal de grootste fout hier geven) en 's avond ga ik pas echt verbruiken.

De SMA zal alleen prima aangeven was zijn opbrengst is gok ik... maar van het dagverbruik klopt een stuk minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Omdat ik inmiddels acht apparaten met een S0-interface had heb ik mezelf een EMU S0-logger cadeau gedaan. Dat is uiteraard duurder dan een hobby-oplossing met Arduino, maar het voordeel is dat het (bijna) direct werkt.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7250/7132356319_d970390a39_n.jpg
Meer op m'n website Zon in Amsterdam (zie sig).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Ericplan kan je iets meer vertellen over de emu, heb je 'm bv bij emu zelf aangeschaft?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NoUser schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 00:49:
Ericplan kan je iets meer vertellen over de emu, heb je 'm bv bij emu zelf aangeschaft?
Je hebt een DM.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Zou je de informatie hier willen delen of mij ook een DM willen sturen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

c70070540 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 08:44:
[...]

Zou je de informatie hier willen delen of mij ook een DM willen sturen?
Ik zal binnenkort een stukje schrijven over de EMU, ben nu nog bezig met een aantal zaken er omheen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 15:30
Hier is de laatste versie van Energy Analyzer: Energy Analyzer 0.03 (runnable jar).

De belangrijkste wijzigingen in deze versie zijn:
  • Twee grafieken die meer inzicht proberen te geven in standy-verbruik: Energy Analyzer probeert zelf te bepalen waar de grens tussen 'standby' en 'aan' ligt. Dit gaat niet altijd goed. :)
  • Op verzoek: Deze versie zoud alle .bin files moeten importeren, ook als de extensie (deels) uit hoofdletters bestaat. Hierdoor zou het importeren van Voltcraft Energy Logger 4000-files ook beter moeten gaan.
Zoals noloog al heeft opgemerkt wil deze versie op veel (misschien wel bijna alle) computers niet werken. Ik ben bezig met een nieuwe versie...

[ Voor 10% gewijzigd door Malthus op 11-05-2012 18:34 . Reden: Melding dat Energy Analyzer niet wil starten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noloog
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 15:01
Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik kan op 2 verschillende pc's dit bestandje niet openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFranse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2023
Ben intensief aan het bekijken of en hoe ik een PV-installatie ga aanleggen. Maar eerst eens goed mijn energieverbruik in kaart brengen en vooral terugdringen. Na dit en andere fora goed gelezen te hebben, krijg ik toch een voorkeur voor het Plugwise systeem. Echter, prijzig is het wel. Nu zie ik ook, dat er kortingscodes in omloop zijn. De beste code op dit moment levert 10% korting. Weet iemand op dit moment een code die een hogere korting oplevert? Alles helpt nu eenmaal.

Hoe dan ook mijn dank.

KeFra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Heeft iemand al een overzicht(je) met informatie over apparatuur en display's die op de P0/P1 poort van een slimme meter aangesloten kunnen worden? En dan bedoel ik niet de TES of de andere van Eneco die alleen door klanten van Liander(nb alleen op Texel) en Eneco gebruikt mogen worden, maar gewoon vrij verkrijgbare apparatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 10-05-2012 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

c70070540 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 10:44:
Heeft iemand al een overzicht(je) met informatie over apparatuur en display's die op de P0/P1 poort van een slimme meter aangesloten kunnen worden? En dan bedoel ik niet de TES of de andere van Eneco die alleen door klanten van Liander(nb alleen op Texel) en Eneco gebruikt mogen worden, maar gewoon vrij verkrijgbare apparatuur.
Mooiste zou zijn als dat gewoon via je thuis-netwerk kan...
Router hangt in de meterkast, Slimme Meter hangt in de meterkast. Even een snoertje ertussen prikken en op afstand uit te lezen.
Maar ik weet nog niet óf en hoe dat kan. Ik vrees dat het wel niet zo simpel zal zijn.

Heb anderhalve week geleden een nieuwe Slimme Meter gehad. (Proef was afgelopen met de testopstelling voor de Slimme Meter.)
Ik heb begrepen dat je kan kiezen of hij wel of niet uitgelezen mag worden en als je voor "ja" kiest kun je nog verder kiezen tussen één maal per jaar, zes maal per jaar (krijg je een uitdraai van toegestuurd) of continu (kwartierpulsen) uitlezen. Je kan inloggen op een portal om je verbruik te monitoren. Dus als je daar wilt kijken zal je de kwartierpulsen moeten kiezen. Of dit ook meteen de P1 poort aanstuurt weet ik, nog, niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 14-05-2012 13:16 . Reden: typo's ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
Punkrocker schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:57:
[...]

Mooiste zou zijn als dat gewoon via je thuis-netwerk kan...
Router hangt in de meterkast, Slimme Meter hangt in de meterkast. Even een snoertje ertussen prikken en op afstand uit te lezen.
Maar ik weet nog niet óf en hoe dat kan. Ik vrees dat het wel niet zo simpel zal zijn.

Heb anderhalve week geleden een nieuwe Slimme Meter gehad. (Proef was afgelopen met de testopstelling voor de Slimme Meter.)
Ik heb begrepen dat je kan kiezen of hij wel of niet uitgelezen mag worden en als je voor "ja" kiest kun je nog verder kiezen tussen één maal per jaar, zes maal per jaar (krijg je een uitdraai van toegestuurd) of continu (kwartierpulsen) uitlezen. Je kan inloggen op een portal om je verbruik te monitoren. Dus als je daar wilt kijken zal je de kwartierpulsen moeten kiezen. Of dit ook meteen de P1 poort aanstuurt weet ik, nog, niet.
Dat is mijn probleem voor de toekomst. De omvormer in de cv ruimte, de "slimme" meter in de meterkast en de router in de woonkamer die ca 7 meter van de meterkast vandaan is.
Nu heb ik een 2 oude wifi routers liggen (US Robotics en een Fritzbox 7170) en nog een draadloze printerserver dingetje dat ik nooit echt aan de gang kreeg (Edimax 1208mfg). Ik denk eraan om een van die routers als repeater in te zetten waardoor ik een puls teller in de Delta omvormer (die ik op het oog heb) kan stoppen en zo de gegevens over de omvormer naar de router kan sturen en dan ook het internet op.

Euh... nu ontopic: opsomming mijn mogelijkheden

Home Wizard: Geen energiemeter op dit moment
Plugwise: Ik wil niet met windows werken en geen Mac ondersteuning (iPhone app is te mager schat ik)
rfxcom: te ingewikkeld
Voltcraft count 3000: geen computer logging mogelijk (moet handmatig op apparaatje)
Youless: geen scheiding van opwekking en verbruik
Internationale apparaten: stekkers zijn buitenlands en eenheden ook
Kamstrup "slimme" meter: tot op heden geen reactie van Enexis over logging en dan nog geen mogelijkheid over individuele apparaten.

Conclusie: Wat ik wil is (nog) niet mogelijk.
[ik wil individuele logging van apparaten incl toekomstige PV panelen op een Mac en liefst ook op een iPhone. Dit alles makkelijk aan te sluiten en overzichtelijk weergegeven]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Met YouLess zou het kunnen als je er eentje op je meter zet en eentje op je omvormer (op een kWh-meter met een pulslampje). Je trekt beiden van elkaar af en voilà, je hebt verbruik en opwek gescheiden.

Anders zelfbouw? Arduino? Volgens mij gebeurt er op dat gebied al vrij veel, ook hier op Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 15-05-2012 12:50 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:50:
Met YouLess zou het kunnen als je er eentje op je meter zet en eentje op je omvormer (op een kWh-meter met een pulslampje). Je trekt beiden van elkaar af en voilà, je hebt verbruik en opwek gescheiden.

Anders zelfbouw? Arduino? Volgens mij gebeurt er op dat gebied al vrij veel, ook hier op Tweakers.
Mits je meter dus geen puls geeft als je netto teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Vandaag de Plugwise SMILE binnengekregen. Een nieuw product om te testen. Aansluiten op je P1 poort van je slimme meter.

Wat schetst mijn verbazing:
1) Werkt niet samen met Plugwise Source.
2) Je hebt er een Android of iOS device voor nodig.
3) De informatie is niet uit te lezen
4) De informatie is niet op een website op te vragen

Complete mislukking als het hierbij blijft. Maak nou eens geen afhankelijkheid van OS of device type. Gewoon via een website de informatie opvraagbaar of direct uit het device, zodat je wat met de data kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Laatst online: 04-09 12:56
Zou je niet een beta-versie van de Source software moeten krijgen om de SMILE uit te kunnen lezen?

Met je laatste zin ben ik het overigens roerend eensch!

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Wordt niets over gezegt in de bijgevoegde documentatie, alleen maar iOS en Android. Te zot voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik lees hier iets over het koppelen via wifi.
Moet je die Smile niet aan je bestaande netwerk koppelen? En ziet Source hem dan niet?
En anders natuurlijk even een belletje naar je contactpersoon bij Plugwise, je bent niet voor niets een Beta-tester.... Daar zit wel wat support aan vast neem ik aan.

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 15-05-2012 15:36 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik ga morgen wel even bellen als ik een beetje bijgekomen ben van deze verbazing. Nu wat andere dingen doen die eerst gedaan moeten worden. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Zal wel prijzig zijn. Kan jij de nieuwe 2.22. versie van Source overigens wel goed downloaden Jeroen? Ik krijg steeds de 2.21 versie binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
c70070540 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 16:12:
Zal wel prijzig zijn. Kan jij de nieuwe 2.22. versie van Source overigens wel goed downloaden Jeroen? Ik krijg steeds de 2.21 versie binnen.
Ja, ik heb de betaversie draaien, maar die gedownload via een link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 16:53:
[...]

Ja, ik heb de betaversie draaien, maar die gedownload via een link.
Wil je die link even delen met mij? Ik had hem ook, maar na installatie werkt mijn backup niet meer op de download versie. Dus ik moet de beta versie even hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Plugwise timmert aardig aan de weg vandaag.
Stretch 2.0 zodat geen windows pc meer nodig is :D jeeuuuhhh!! (vanaf 25 juni)
De smile P1 staat ook op de site.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 15:30
Hier is de laatste versie van Energy Analyzer: EnergyAnalyzer 0.04 (runnable jar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het is wel een echt marketing verhaaltje en net zo vaag als het plaatje. Wat je er precies mee kan, welke devices je allemaal kan aansluiten, het lijkt heel veel maar alle specs ontbreken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

koprol schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:54:
Ik heb contact met Home Wizard gehad.
Ze denken wel na over energiemonitoring zoals plugwise maar dat is nog niet in het systeem geïntegreerd. Wanneer dat wel beschikbaar zal zijn was nog niet te zeggen... Jammer, ik denk dat ik anders het systeem nu besteld had. Nu nog zoeken naar een ander systeem. Ik denk dat ik dan eerst voor de Voltcraft count 3000 zal gaan, met 3 extra sensoren.
Ik snap niet waarom HW niet gewoon Z-Wave implementeerd, dan ben je van dat problem af en kun je van een willekeurige fabrikant iets nemen. Naast de keuzevrijheid is het vaak ook nog goedkoper dan plugwise ook!

Hoewel HW mi heel veel potentie heeft blijft Homeseer, vanwege de flexibiliteit van dingen die je erop kunt aansluiten, mijn favoriet:
- z-wave stick erin voor alle z-wave spullen
- rfxcom voor alle 433mhz spullen
- visonic 868mhz voor je visonic beveligingsspullen
- en een jeelink voor je eigen knutsels

Voor mij de ideale balans tussen inpluggen en werken en knutselen en werkend krijgen tot je er bij neervalt 8)

Maar het kan zijn dat de HS aanpak niet de aanpak is die HW voorstaat en dat ze alles in eigen beheer willen houden, net als plugwise eigenlijk doet...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
NovapaX schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 18:10:
Plugwise timmert aardig aan de weg vandaag.
Stretch 2.0 zodat geen windows pc meer nodig is :D jeeuuuhhh!! (vanaf 25 juni)
De smile P1 staat ook op de site.
Ik vind de info over de Stretch Lite Pro (is dat hetzelfde als wat jij bedoeld met de Stretch 2.0?) nogal summier. Maar als ik het goed begrijp dan kan de Stretch in een Plugwise netwerk zitten en kan je via je browser het apparaat benaderen waardoor je hetzelfde kan als met de Source software in combinatie met circle en een circle+.

Ik begrijp wel uit de informatie dat het alleen als professioneel kan gebruiken. Zal dus wel een prijskaartje aanhangen (en dan niet op de tv reclame van de Suzuki Swift).

Ik ben hier wel erg geïnteresseerd in omdat ik domweg geen windows machine wil hebben alleen voor een Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nee, dat is niet hetzelfde.
Die stretch Lite Pro is om de source software vanaf meerdere computers te kunnen gebruiken.

Het idee is wel hetzelfde, maar ik heb het idee dat dit wat meer gericht is op de consument.... met een iOS en Andriod app.... Dus ik hoop dat het prijskaartje ook wat 'consumenterig' is.

Voordeel is wel dat de backend code voor iOS (Objective-C) bijna 1-op-1 over te zetten is naar software voor de Mac, eigenlijk alleen een andere interface brouwen (sleur-en-pleur in Xcode)
Dus plugwise software voor de Mac zou niet lang op zich hoeven wachten (de developers hebben ze in ieder geval vast in huis :) )

Disclaimer: Er komt natuurlijk wel ietsje meer bij kijken, maar niet veel meer.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

c70070540 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 15:44:
Ik ga morgen wel even bellen als ik een beetje bijgekomen ben van deze verbazing. Nu wat andere dingen doen die eerst gedaan moeten worden. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
Heb net contact gehad met Plugwise. Het zou nu of in de toekomst mogelijk moeten zijn om via andere methoden dan iOS en Android de gegevens van de Smile uit te kunnen lezen. Hoe en wat precies dat wisten ze me nog niet te vertellen, maar ik wordt teruggebeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 21:39
Je kan de slimme meter heel simpel via rs232 uitlezen, ook over langere afstand (10 meter) geen enkel probleem. ik heb een C programmaatje wat het datagram uitleest en de data opslaat in files.

Met een soldeerbout of krimptang ben je klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:39
Vandaag de plugwise set binnengekregen! Alles geïnstalleerd en alle pluggen zijn online, ging allemaal erg makkelijk. Alleen zit ik een beetje met de schakelschema's. Is het mogelijk om een standby schakeling te maken voor een hele groep in plaats van per apparaat?

Als bijvoorbeeld de tv's (allebei voor zien van pluggen) uit staan hoeft de antenne versterker niet aan te staan. Het zelfde geldt voor het netwerk, als de computers uitstaan hoeft de switch ook niet aan te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DJP! schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 22:56:
Alleen zit ik een beetje met de schakelschema's. Is het mogelijk om een standby schakeling te maken voor een hele groep in plaats van per apparaat?

Als bijvoorbeeld de tv's (allebei voor zien van pluggen) uit staan hoeft de antenne versterker niet aan te staan. Het zelfde geldt voor het netwerk, als de computers uitstaan hoeft de switch ook niet aan te staan.
Hier toch? ->
Schakelschema’s maken
Als u in uw overzichten heeft gezien dat u apparaten heeft die energie verbruiken
zonder dat ze gebruikt worden, kunt ervoor kiezen die via een schakelschema op
gezette tijden uit te schakelen. U kunt schakelschema’s maken voor vertrekken,
groepen en losse apparaten. Als u een schakelschema heeft gemaakt, is het nog niet
direct toegewezen aan een apparaat. Deze werkwijze biedt de mogelijkheid om één
schakelschema voor verschillende apparaten te gebruiken.
De standby-killer instellen
Bepaal het verbruik van uw apparaat als het op standby staat. Zie ‘Overzichten:
energieverbruik meten’ op pagina 7 voor hulp hierbij.
ÌÌ U kunt of een bestaand schema aanpassen.
ÌÌ De standby-killer is de stand van het schakelschema naast ‘Uit’ en ‘Aan’. U kunt op
dezelfde manier als u een apparaat voor een bepaalde periode helemaal uitschakelt,
de standby-killer toewijzen.
ÌÌ Naast ‘Standby-killer bij’ staat een vak met een waarde. Die is standaard 10 Watt.
Neem het verbruik van uw apparaat in de standby-stand, zoals u dat gemeten heeft
en tel er 5 bij op. Vul dat in het vak in.
[q]Groepen
Naast ‘Vertrekken’ heeft u de mogelijkheid om groepen te definiëren. U kunt hierdoor
bijvoorbeeld aparte groepen maken voor al uw verlichting, al uw witgoed of een andere
indeling die u wenst. Met behulp van schakelgroepen kunnen meerdere apparaten
tegelijkertijd worden geschakeld, ook als deze zich niet in dezelfde ruimte bevinden.
Door rapportagegroepen aan te maken kan worden bepaald welke apparaten in een
rapportagegrafiek worden getoond. Applicatiegroepen zijn bedoeld om apparaten
te groeperen die door bepaalde programma’s worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld
Plugwise Floorplan Control.

• Het koppelen van apparaten aan groepen gaat op dezelfde wijze als bij vertrekken:
u selecteert een apparaat aan de rechterkant van het scherm en sleept het naar de
gewenste groep in de boom aan de linkerkant.
• Het verschil ten opzichte van vertrekken, is dat een apparaat in meerdere groepen
kan worden ingedeeld.
http://www.plugwise.com/s...ugwise_user_manual_nl.pdf

Over de data die Plugwise verzend naar het kantoor:
http://www.plugwise.com/n...s-van-plugwise-gebruikers
Bij firewallen van de data, vervalt het recht op (gratis) updates..

[ Voor 25% gewijzigd door PcDealer op 19-05-2012 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Als je een groep aan maakt en hier een schakelschema's voor maakt die op standby schakelt kijkt deze naar de wattage van de losse apparaten, ik wil graag dat die kijkt naar de totale Wattage van de groep. Anders zou die bijvoorbeeld de tv versterker altijd uitschakelen en deze wil ik pas uitschakelen als de tv ook uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DJP! schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 08:11:
Ik wil graag dat die kijkt naar de totale Wattage van de groep. Anders zou die bijvoorbeeld de tv versterker altijd uitschakelen en deze wil ik pas uitschakelen als de tv ook uitstaat.
De tv moet toch ook de versterker uitschakelen als de tv op standby gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
De antenne versterker.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik snap hem niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DJP! schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 08:11:
Als je een groep aan maakt en hier een schakelschema's voor maakt die op standby schakelt kijkt deze naar de wattage van de losse apparaten, ik wil graag dat die kijkt naar de totale Wattage van de groep. Anders zou die bijvoorbeeld de tv versterker altijd uitschakelen en deze wil ik pas uitschakelen als de tv ook uitstaat.
Ik snap ook met de beste wil van de wereld niet hoe je dit bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

sirtm schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:00:
Je kan de slimme meter heel simpel via rs232 uitlezen, ook over langere afstand (10 meter) geen enkel probleem. ik heb een C programmaatje wat het datagram uitleest en de data opslaat in files.

Met een soldeerbout of krimptang ben je klaar :)
Klinkt leuk, kan je via dm wat meer informatie geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Oke ik zal het proberen wat duidelijker uit te leggen.

Ik heb in de woonkamer een TV staan, bij die TV staat onder andere een mediabox van UPC een surround set en een media speler, dit alles zit op een circle van Plugwise. Als alles is standby staat trekt dit nog steeds meer dan 50 watt! Ik wil hier dus graag een standby regeling op hebben zodat als ik 's avonds ga slapen de boel wordt uitgeschakeld en 's ochtends weer wordt ingeschakeld.

Ik heb op de slaapkamer ook een TV staan met mediabox van UPC, hier moet ook een standby schakeling op met behulp van een plugwise circle. Daarnaast heb ik ook een paar computers die een plugwise circle hebben.

nu wil ik graag dat als alles uit staat (dus beide tv's en de computers) in de meterkast de switch en de antenne versterker worden uitgezet. ik krijg dit niet voor elkaar met een standby regeling omdat beide apparaten ongeveer altijd evenveel watt gebruiken ongeacht of er computers/tv's aanstaan of niet. Nu was mijn idee om er een grote groep van te maken (in plugwise dan) en de standby regeling te laten werken op die wattage van de totale groep, helaas werkt dit dus niet vandaar de vraag hier.

zijn er andere mogelijkheden met plugwise om in de meterkast de switch en antenne versterker uit te schakelen als de rest van de apparaten ook uitstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zou het helpen als je de switch in meerdere groepen zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
Is al iets meer bekend over de Plugwise Smile p1? Werkt het met een 4 telwerk slimme meter, ofwel kan je er je opgewekte stroom door PV panelen ook mee loggen? Kan je met het apparaat ook op een website zien wat de meterstanden zijn (live!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Plugwise Smile is voor mij een mega fail. Je kan alleen via een Android of iOS app uitlezen. Niet op PC, Mac of gewoon een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
c70070540 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:24:
Plugwise Smile is voor mij een mega fail. Je kan alleen via een Android of iOS app uitlezen. Niet op PC, Mac of gewoon een website.
Maar kun je wel alle 4 de telwerken raadplegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik ga er van uit van wel, echter ik kan het niet controleren omdat ik geen Android of iOS device heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
Ik heb wel een iOS apparaat en ben wel geïnteresseerd. De meterstanden opnemen kan ik niet meer vergeten en als ik op een website live kan laten zien wat mijn toekomstige pv installatie opbrengt en opgebracht heeft dan gebruik ik dat weer voor familie en educatie.
Graag zou ik ook plugwise op een mac uitlezen maar dat zit in de pijplijn begrijp ik. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als de Plugwise Smile de actuele productie en historie kan weergeven van mijn zonnepanelen dan ben ik zeer geintresseerd.

Lijkt mij erg mooi een tablet aan de muur die live de productie weergeeft.

Iemand enig idee of dit mogelijk is. De informatie op de site is zeer summier.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
De Smile is voor uitlezen van een slimme meter, die meet dus alleen je netto teruglevering en niet de opbrengsten van je PV panelen.
Je moet eigenlijk de stretch 2.0 hebben.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

NovapaX schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:31:
De Smile is voor uitlezen van een slimme meter, die meet dus alleen je netto teruglevering en niet de opbrengsten van je PV panelen.
Probleem is alleen dat Plugwise in alle talen zwijgt over hoe dat ding (en de smile) uit te lezen met iets anders dan iOS devices of Android devices. Ik wil het gewoon via een webbrowser uit kunnen lezen op elk device dat een webbrowser ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik kwam trouwens deze tegen op dx:
http://dx.com/p/mieo-3-5-...r-3xaa-3xaa-102256?item=3
Hij lijkt inductief te meten, aan de foto's te zien.

Hier een duurder broertje:
http://dx.com/p/mieo-4-2-...-aa-3-x-aaa-117271?item=2
Andere clamp, en een dvd erbij (met logging software?).

Grappig ding volgens mij.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:28

houthakker

Poehé

Ik had ze ook al gespot, maar zat te wachten op deze (gas, water en licht!)
http://www.mieo.com/Energ...-Saving-System-HA109-206/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 17:28
houthakker schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 08:32:
Elektra ;)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

houthakker schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 08:32:
Toch vind ik het heel jammer dat er nog bijna niets te krijgen is met een P1 poort voor slimme meters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een P1-poort is toch iets uit een inmiddels ver verleden? P1 stond voor seriëel (RS232 etc.) en P2 voor de parallelpoort. Beide vind je (althans standaard) niet meer op de PC's, functioneel is het concept helemaal overgenomen door USB, of bedoel je met P1 iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 13:06
Techneut schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:52:
of bedoel je met P1 iets anders?
P1 poort zit op nieuwe meters, is een simpel serieel protocol bedoeld voor gebruikers (afnemers) om hun verbruikt te kunnnen monitoren.
zoektermen: NTA 8130, Dutch Smart Meter Requirements (DSMR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:28

houthakker

Poehé

Mijn meter is in 2010 geinstalleerd, maar heeft geen P1. Ik ga gebruik maken van IEC 62056-21 optical probe van http://volkszaehler.org/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:17

grimson

domeingrommer

NovapaX schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:31:
Interessant om niet een laptop of PC aan te laten staan maar .. hoeveel verbruikt deze stretch zelf? ;)

/edit
hmmmmm zoals eerder gezegd lijkt het er idd op dat het een gesloten systeem is die alleen comminiceerd met een app enzo .. :(.
Ik wil een publieke website zoals Source dat nu doet om de opbrengst te delen met de PV liefhebbers!!

[ Voor 19% gewijzigd door grimson op 01-06-2012 15:19 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

grimson schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:16:
[...]

Interessant om niet een laptop of PC aan te laten staan maar .. hoeveel verbruikt deze stretch zelf? ;)

/edit
hmmmmm zoals eerder gezegd lijkt het er idd op dat het een gesloten systeem is die alleen comminiceerd met een app enzo .. :(.
Ik wil een publieke website zoals Source dat nu doet om de opbrengst te delen met de PV liefhebbers!!
Ik denk dat iedereen die dat belangrijk vind, even in de mail moet klimmen richting Plugwise, want de kant die ze nu opgaan is niet goed in mijn ogen. Het ene helemaal laten vallen en overgaan op apps. Er moet een methode beschikbaar zijn om het via wat voor device dan ook uit te lezen. Ik heb mijn ongenoegen al geventileerd. Hoe meer signalen ze ontvangen, hoe sneller ze geneigd zijn dit op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 13:39
grimson schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:16:
[...]

/edit
Nou er is wel iets, ik gebruik het zelf ook ;) http://www.jsunnyreports.com/

Klein beetje handwerk...Opbrengst

Ben op zich wel tevreden over de source software van plugwise, ze moeten alleen een versie voor de mac uitbrengen :|

[ Voor 8% gewijzigd door djeck op 01-06-2012 23:02 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
iJack schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:59:
[...]

Nou er is wel iets, ik gebruik het zelf ook ;) http://www.jsunnyreports.com/

Klein beetje handwerk...Opbrengst

Ben op zich wel tevreden over de source software van plugwise, ze moeten alleen een versie voor de mac uitbrengen :|
Ziet er perfect uit! Maar doe je dit op basis van de Access database van Plugwise als bron voor Jsunnyreports of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Welke simpele energie meter raden jullie aan? Ik wil een indicatie krijgen hoeveel bijvoorbeeld mijn pc, of home cinema set verbruikt. Nu had ik deze test gezien Maar ik lees allemaal verschillende verhalen over verschillende meters. Dus ik zoek een simpele meter, die nauwkeurig stand by meet, en verbruik. Ik kan aan zo'n energiemeter ook een stekkerdoos hangen, om zo alles in 1 keer te meten wat er over de stekkerdoos gaat toch?

De TS is ook niet erg up to date meer :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 02-06-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Dacuuu schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 11:52:
[...]

De TS is ook niet erg up to date meer :)
Klopt, de TS is uit 2007, en er zijn inmiddels flink wat varianten bijgekomen waarvan ik geen inzicht heb in voor- en nadelen etc.

Als er iemand zin heeft om de TS eens te updaten, mag hij me DM-en.
Dan voeg ik hem toe als mede-autheur. Mogen ook meerdere personen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 13:39
Mediacj schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 09:25:
[...]

Ziet er perfect uit! Maar doe je dit op basis van de Access database van Plugwise als bron voor Jsunnyreports of?
Nee je kan in Plugwise exporteren naar een csv. Deze kan je dan weer in de sunnyreports inlezen, en daarna uploaden naar het internet.

Meer info : http://www.jsunnyreports.com/index.php/contact/ :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Laatst online: 15-09 13:02
c70070540 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:24:
Volgens de site komt er ook een app die op AIR gaat draaien.
Hopelijk komt de smile data super snel in de source, dat zou voor mij echt top zijn.
Die app is leuk maar daar kan ik verder niets meer mee dan op mn iphone grafiekjes bekijken.

Hopelijk word die stretch wel een energie zuinig ding, dan kan eindelijk de PC hier uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Pietje NL op 06-06-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MJa, waarom denk je dat ik veel testen op inet met het zgn verbruik met een knipoog neem.....de wis/natuurkunde gaat iets verder dan alleen phi bij een el. circuit met spoelen e.d. erin.en een metertje van 100euro meet dat niet... Iedreeen het vermogen mbv cos phi terugrekeken naar een hoger werkelijk verbruik, maar de kennis en apparatuur hebben die testsites niet, of ze moet over erg veel geld en kennis beschikken...........En de slimme meter is niet zo heel slim, anders hadden we geen universiteiten meer gehad. Zonder veel kennis van wis en natuurkunde kun je het niet berekenen... En dat doet de netwerk leverancier ook niet Ik ben ir microel. bij de uni delft en geloof me.... die vermogenstesten slaan vaak nergens op op bij bekende sites.........Daarom zei ik gister al ergens op het forum dat vbeelste veel ictérs zich bezighouden met dingen waar ze geen vberstand van hebben en dan een review doen en als je dan het youtube gestumper ziet........
Maar waarom zou je alles op de watt willen weten?...... Een gemiddeld mens gebruikt 100watt........ Maar die sites met hun 1000euro oscolliscoopje moeten gewoon weggaan en degene met degelijk app. overlaten.. Wie weet bijv nouu echt wat rms betekent?.....ja rooot mean square...van....... En dat geldt ook voor deze site.... een metertje na de voeding idle... 75watt voor graf.poort +het verbruik inload *0.9 want dat zei iemand ooit......beetje de load van de idle aftrekken en klaar.... Mja op de mts wel.
Weet je wat ik zeg....je komt er bij je pc nooit achter......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

misschien... volzinnen... minder....losse.....dingen.....samenhang....

:)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
Ir. micro-elektronica bij de Universiteit Delft, typt als een kind uit groep 7. No offense, maar je mag echt even een cursusje tekstopmaak voor beginners er naast pakken als je er toch dagelijks komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 01:16:
MJa, waarom denk je dat ik veel testen op inet met het zgn verbruik met een knipoog neem.....de wis/natuurkunde gaat iets verder dan alleen phi bij een el. circuit met spoelen e.d. erin.en een metertje van 100euro meet dat niet... Iedreeen het vermogen mbv cos phi terugrekeken naar een hoger werkelijk verbruik, maar de kennis en apparatuur hebben die testsites niet, of ze moet over erg veel geld en kennis beschikken...........[...]
Misschien ben ik dan niet helemaal de doelgroep, maar mijn idee is dat dit soort meters gebruikt zal worden om in te schatten wat het verbruik is van een apparaat en wat dat dus bijdraagt aan de energierekening.
Als je wilt meten hoe groot de stromen zijn en hoe zwaar de transistoren moeten zijn om alles betrouwbaar te kunnen verwerken, dan moet je inderdaad andere meetmethoden gebruiken.
Wil je weten wat elke component van je PC verbruikt dan kom je er ook niet echt met dit soort meters.

Maar voor de meeste mensen is het in elk geval voldoende om een idee te krijgen wat een apparaat kost op jaarbasis en dat lijken deze meters wel te kunnen.
Mocht ik ernaast zitten, zou ik graag horen hoe het wel zou moeten.
Je hoeft je niet in te houden qua technische details, want je moet het aanwezige niveau hier niet onderschatten. Mits een beetje degelijk uitgelegd, zal vrijwel iedereen hier het wel toegeven mochten er hiaten in zijn/haar kennis zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 01:16:
MJa, waarom denk je dat ik veel testen op inet met het zgn verbruik met een knipoog neem.....de wis/natuurkunde gaat iets verder dan alleen phi bij een el. circuit met spoelen e.d. erin.en een metertje van 100euro meet dat niet... Iedreeen het vermogen mbv cos phi terugrekeken naar een hoger werkelijk verbruik, maar de kennis en apparatuur hebben die testsites niet, of ze moet over erg veel geld en kennis beschikken...........En de slimme meter is niet zo heel slim, anders hadden we geen universiteiten meer gehad. Zonder veel kennis van wis en natuurkunde kun je het niet berekenen... En dat doet de netwerk leverancier ook niet Ik ben ir microel. bij de uni delft en geloof me.... die vermogenstesten slaan vaak nergens op op bij bekende sites.........Daarom zei ik gister al ergens op het forum dat vbeelste veel ictérs zich bezighouden met dingen waar ze geen vberstand van hebben en dan een review doen en als je dan het youtube gestumper ziet........
Maar waarom zou je alles op de watt willen weten?...... Een gemiddeld mens gebruikt 100watt........ Maar die sites met hun 1000euro oscolliscoopje moeten gewoon weggaan en degene met degelijk app. overlaten.. Wie weet bijv nouu echt wat rms betekent?.....ja rooot mean square...van....... En dat geldt ook voor deze site.... een metertje na de voeding idle... 75watt voor graf.poort +het verbruik inload *0.9 want dat zei iemand ooit......beetje de load van de idle aftrekken en klaar.... Mja op de mts wel.
Weet je wat ik zeg....je komt er bij je pc nooit achter......
Beetje verbaasd dat zelfs iemand met zo'n hoge opleiding (ir) zulke proza produceert. Zien je wetenschappelijke rapporten er ook zo uit? Het is niet te hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Techneut schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 10:42:
[...]

Beetje verbaasd dat zelfs iemand met zo'n hoge opleiding (ir) zulke proza produceert. Zien je wetenschappelijke rapporten er ook zo uit? Het is niet te hopen.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Gwannoes, wat bedoel je met deze smiley? Deed ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
Nou richje35 bedankt voor al die aandacht op m'n profiel pagina, had je echt niet hoeven doen. Nu maar weer even ontopic 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Techneut schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:45:
@Gwannoes, wat bedoel je met deze smiley? Deed ik iets verkeerd?
Nee, dat ik niet meer bijkom van het lachen! :)
Ik vind het een humoristische opmerking.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwannoes op 29-06-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7250/7132356319_d970390a39_n.jpg

Het is gelukt, vanaf vandaag is de EMU-logger aan ZonPHP gekoppeld. Er zijn nog wel een paar issues, maar dat is van later zorg.
Speciaal voor dit doel heb ik een paar geijkte kWh tellers aangeschaft, zodat ik ook wat meer zekerheid heb over de opbrengst. Wil je de verschillen zien tussen de geijkte tellers en de Solarlog moet je maar even beide sites vergelijken
Leuke van de EMU-logger is dat hij 9 S0 apparaten kan monitoren en dat allemaal keurig wegschrijft op een SD-kaartje, zodat je ook zonder internet je data kan bewaren en lokaal kan uitlezen. Dat in tegenstelling tot de Solarlog die na drie dagen zonder internet al grote problemen krijgt.

ZonPHP is een op PHP gebaseerd PV-programma met een MySQL database. De grafieken zijn op Flash gebaseerd en werken daardoor helaas niet op een iPAD.

Groot voordeel is dat de data bij jezelf blijft en dat de EMU in feite elke omvormer kan loggen.
Solarlogsite
http://www.e2fb.nl/Sol/
(lastige van die correctiefactor is dat het geen constante factor is, maar enigszins afhangt van de opbrengst)
ZonPHP met EMU S0-logger
http://www.e2fb.nl/zphp
ZonPHP met Solarlogdata en correctiefactor
http://www.zoninamsterdam...er&view=wrapper&Itemid=13

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Jammer dat je bij de Smile P1 een abonnement moet afsluiten deze schijnt voor het onderhouden van de webserver te zijn maar zou de Smile ook niet zelfstandig met de Source software kunnen werken?

Verder ben ik benieuwd wat de Smile zelf aan energie verbruikt, iemand die dat kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Mediacj schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 07:43:
Jammer dat je bij de Smile P1 een abonnement moet afsluiten deze schijnt voor het onderhouden van de webserver te zijn maar zou de Smile ook niet zelfstandig met de Source software kunnen werken?

Verder ben ik benieuwd wat de Smile zelf aan energie verbruikt, iemand die dat kan meten?
De Smile verbruikt nu bij mij tussen de 1W en 2W (afwisselend). Gemeten met Plugwise.

Ik ben mij niet bewust van een abonnement, maar de Source software leest hem wel uit.

In het begin snapte ik niet hoe ik de Smile moest configureren, de handleiding rept er met geen woord over, maar na even zoeken kwam ik er achter dat in de configuratiewizard een checkbox bijgekomen is. Als je die in het welkomstscherm aanvinkt, dan laat de configuratiewizard alles verder gelijk, maar voegt de Smile P1 toe. Later doe ik wat screenshots erbij.

Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste