Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dinsdag gaat hij opeens geplaatst worden. Even bellen zet dus toch wel wat in gang. Iemand ervaring met het uitlezen van een P1 uitgang?c70070540 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:37:
Zijn er methoden om dit type elektriciteitsmeter uit te lezen? Er zit geen led op of zo die knippert.[afbeelding]
Edit:
Never mind, hij gaat toch binnenkort vervangen worden door een slimme meter met een P1 uitgang die wel uit te lezen is. Net Liander gesproken, en die dacht dat het 7 maart zou gaan gebeuren, maar de aannemer die ik daarop belde, wist nog van niets... Goede communicatie daar.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Wat ik wil:
* Kastje in de meterkast die de meters uitleest. (Kwh, gas, water)
* Ethernet aansluiting
* Data lokaal opslaan
* Data tonen (grafieken en statistieken) op webserver die op dit kastje draait.
* Data kunnen downloaden
* Data gaat niet naar een externe server; alles blijft lokaal
Eventuele extra luxe opties:
* Wifi verbinding
* Aansluitmogelijkheid voor meerdere sensoren ((meerdere)temperatuursensoren, watermeter, whatever)
* (draadloos) display met stats/whatever
* Een aparte aansluiting en/of module waarmee je ook het verbruik van één aansluiting kunt meten, zoals bij bijv. de EnergyCheck en zijn varianten. Maar dan dus ook gelogd op het basiskastje.
Op zich allemaal prachtig te maken met bijv. een arduino, maar helaas zit ik nogal krap in m'n tijd...
Weet iemand of dit al bestaat?
[ Voor 11% gewijzigd door Gwannoes op 28-02-2012 12:37 . Reden: verduidelijkt welke waarden ik wil lezen ]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Verwijderd
Net de Youless op m'n ferrarismeter geplakt, gewoon voor de lol, want de meetresultaten zijn door de PV-panelen natuurlijk onbruikbaar. Ook een account aangemaakt bij Bidgely, maar dat lijkt voor mij niet te werken. Vraag me af of ik nog iets in m'n router moet vrijgeven, maar ik zie geen foutmeldingen.TD-er schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:10:
Die van mij is nog niet binnen, dus ik kan helaas nog geen ervaring vertellen.
Loopt de YouLess wel synchroon met de meter zelf?
Of verlies je mogelijk daar al wat gegevens?
Het eigenlijke doel is om met dit apparaat de zonnepanelen te gaan monitoren, die nu via twee geijkte kWh-meters met S0-uitgang aangesloten zijn. Ledje op de uitgang erbij maken en kijken of de ontwikkelaar ook een module beschikbaar stelt om data naar je eigen website te krijgen.
Wat mij betreft mag een moderator de posts over Youless naar een apart draadje verplaatsen, want dit is een zeer interessant apparaatje.
A'dam PVOutput
Let alleen wel op dat de data bij Bidgely absoluut niet real-time is.
Bij mij is de dag-grafiek eigenlijk iets tot even na middernacht de vorige dag en de week-grafiek loopt zo'n 3 - 6 uur achter.
Maar de makers van die site hebben mij verzekerd dat ze dat meer actueel willen gaan maken met een volgende release, wat zo'n 6 - 8 week zou moeten duren.
Inmiddels heb ik al een hoop alternatieven gevonden en ben ze nu aan het bekijken. Helaas kan de YouLess daar zelf nog niet mee overweg, maar de maker daarvan heeft mij geschreven dat hij support voor andere upload-mogelijkheden zeker in overweging wil nemen met een volgende firmware-versie. Helaas zou zijn ontwikkeltijd de komende tijd voornamelijk uitgaan naar andere manieren om de data lokaal uit te lezen, zoals een Android app.
Er is nu een app voor Apple iPad/iPhone en een Windows Widget en een Excel-sheet waarmee je de data ook uit kunt lezen.
De widget heeft nog wel een klein bugje wanneer je de actuele meterstand niet hebt opgegeven op de YouLess (minder dan 100 kWh ), maar daar zou ook een update voor komen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb een volledig leeg scherm in bidgely althans in de urenscherm, hoewel de connectie "good" is en alles ook goed lijkt ingesteld.TD-er schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 18:12:
Ik heb via de webinterface van de Youless een account aangemaakt bij Bidgely en daarna gaat het allemaal vanzelf.
Let alleen wel op dat de data bij Bidgely absoluut niet real-time is.
Bij mij is de dag-grafiek eigenlijk iets tot even na middernacht de vorige dag en de week-grafiek loopt zo'n 3 - 6 uur achter.
Maar de makers van die site hebben mij verzekerd dat ze dat meer actueel willen gaan maken met een volgende release, wat zo'n 6 - 8 week zou moeten duren.
Inmiddels heb ik al een hoop alternatieven gevonden en ben ze nu aan het bekijken. Helaas kan de YouLess daar zelf nog niet mee overweg, maar de maker daarvan heeft mij geschreven dat hij support voor andere upload-mogelijkheden zeker in overweging wil nemen met een volgende firmware-versie. Helaas zou zijn ontwikkeltijd de komende tijd voornamelijk uitgaan naar andere manieren om de data lokaal uit te lezen, zoals een Android app.
Er is nu een app voor Apple iPad/iPhone en een Windows Widget en een Excel-sheet waarmee je de data ook uit kunt lezen.
De widget heeft nog wel een klein bugje wanneer je de actuele meterstand niet hebt opgegeven op de YouLess (minder dan 100 kWh ), maar daar zou ook een update voor komen.
Heb je wel de goede tijdzone ingesteld?

Screen shot 2012-02-25 at 18.32.17 by ericplan, on Flickr
[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 25-02-2012 18:34 ]
A'dam PVOutput
Als je al meer dan 3 a 4 uur hebt gelogd, dan zou je met de week-grafiek al meer moeten kunnen zien.

Ik heb in beide gevallen de muis redelijk aan de rechterkant van de grafiek gehouden zodat je kunt zien tot wanneer 'ie up-to-date is.
Nu werkt het wel, je moet blijkbaar geduld hebben tot het moment dat de data gepusht wordt naar Bidgely en dat is één maal per dag (helaas).ericplan schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 21:03:
@Bidgely Nieuw account aangemaakt, maar voorlopig werkt het nog niet. Morgen verder.
Inmiddels hangt de Youless aan de kWh-teller van m'n zonnepanelen. Overmorgen een plaatje, als de zon een beetje wil schijnen.
A'dam PVOutput
- updates zijn vaak pas na 24 uur te zien.
- dag-grafiek is de laatste dagen gelijk aan de week-grafiek.
- grafieken zijn met een aantal browsers niet te zien (android browser ook niet)
- inloggen werkt soms niet
- mouse-over op de grafieken werkt soms ook niet (zoals nu)
Het lijkt erop dat ze niet echt goed mee kunnen schalen met de toenemende vraag/load.
Hij komt in de garage op de digitale kWh-meter met knipperled die aan de panelen zit.
6000 pulsen per kWh, dus met een beetje geluk ook bij een paar wattjes nog registratie.
Probleem is alleen nog dat ik in de garage geen internetverbinding heb, dus kan de data niet uploaden naar een bidgely-account.
Hier moet ik nog een (betaalbare) oplossing voor zoeken.
Enkele mogelijkheden die me zo te binnen schieten zijn:
- Iets doen met een thin client icm wifi dongle.
- Een wireless router instellen als wifi-bridge
- Powerline adapters
Voorwaarde is wel dat het minimaal cash en energie kost
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Die verbruiken minimaal en zijn hier prima bruikbaar voor, mits je wifi in de garage kunt ontvangen.
Een tijdje geleden was er een actie van dergelijke bridges op Samenkopen.net
Hoeveel Wp heb je? 6000 pulsen per kWh is best veel.MieJuul schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:01:
Ook ik heb me een (2de hands) Youless kado gedaan
Hij komt in de garage op de digitale kWh-meter met knipperled die aan de panelen zit.
6000 pulsen per kWh, dus met een beetje geluk ook bij een paar wattjes nog registratie.
A'dam PVOutput
een post van iemand in een ander forum http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/37753807Gwannoes schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:23:
Er komen al verschillende systemen voorbij, maar tot nu toe doen ze niet wat ik zou willen.
Wat ik wil:
* Kastje in de meterkast die de meters uitleest.
* Ethernet aansluiting
* Data lokaal opslaan
* Data kunnen downloaden
* Wifi verbinding
* Aansluitmogelijkheid voor meerdere sensoren ((meerdere)temperatuursensoren, watermeter, whatever)
* Een aparte aansluiting en/of module waarmee je ook het verbruik van één aansluiting kunt meten, zoals bij bijv. de EnergyCheck en zijn varianten. Maar dan dus ook gelogd op het basiskastje.
Op zich allemaal prachtig te maken met bijv. een arduino, maar helaas zit ik nogal krap in m'n tijd...
over zonmon.com
thalantis schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:22:
[...]
een post van iemand in een ander forum http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/37753807
over zonmon.com
Dan ben je dus weer afhankelijk van of die website blijft bestaan en/of hij wel gratis blijft en hoe ze met je gegevens omgaan...van de website van zonmon:
Zonmon.com werkt met een Tibbo kastje die elke minuut van de dag de actuele status van uw energiesysteem meet en deze gegevens over internet verstuurd naar de Zonmon.com server.
Ik wil gewoon een webserver hebben die draait in dat kastje dat je in de meterkast hebt. Als zo'n kastje toch al een ethernet-aansluiting heeft om op het internet te komen, moet dat toch niet zo moeilijk zijn...?
[ Voor 26% gewijzigd door Gwannoes op 28-02-2012 09:37 ]
Ik heb "slechts" 420 Wp.ericplan schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:37:
[...]
Hoeveel Wp heb je? 6000 pulsen per kWh is best veel.
Mijn gedachte was: hoe meer pulsen per kWh, hoe nauwkeuriger de registratie.
De kWh-meter is van Hager; voor DIN-montage.
Heb hem ook maar gekregen
[ Voor 0% gewijzigd door MieJuul op 28-02-2012 10:15 . Reden: tiepvoutje gekorrigeerd ]
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
ik krijg de specificaties niet gelezen, maar ze hebben het er over dat i ook het wattage aangeeft en niet allen de kWh's.
http://doe-het-zelf-verbo...BfgGQmKfi&fta_ind=27&fs=1
is er al iemand die zoiets heeft geprobeerd?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Waarom maak je niet een eenvoudig apparaatje dat stroom en spanning omzet in audio signalen die je in de line-in van de server stopt? Alles wat je nodig hebt is een stroom trafo en een spanning trafo om de boel galvanisch te scheiden. Verder is het een kwestie van software om signalen te verwerken.
Met audio-usb adaptertjes kun je het aantal kanalen eenvoudig uitbreiden. Twee stereo inputs kunnen 3 apparaten monitoren op stroomverbruik, want spanning hoef je maar 1x te meten.
Volgens mij zijn je basis wensen perfect te doen met Youless, je hoeft nl niet je data te connecten naar iets externs, en je kan dmv een excel file de data downloaden.Gwannoes schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:23:
Er komen al verschillende systemen voorbij, maar tot nu toe doen ze niet wat ik zou willen.
Wat ik wil:
* Kastje in de meterkast die de meters uitleest.
* Ethernet aansluiting
* Data lokaal opslaan
* Data kunnen downloaden
* Wifi verbinding
ok, dat wist ik niet. Interessant.Tranzity schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:11:
[...]
Volgens mij zijn je basis wensen perfect te doen met Youless, je hoeft nl niet je data te connecten naar iets externs, en je kan dmv een excel file de data downloaden.
Dus geen webserver met grafiekjes *op* de youless, maar je kunt de data wel naar je PC uitlezen. Is dat met FTP oid? Zou je een PC-applicatie dat automatisch kunnen doen?
Dan is dat voor de electriciteitsmeter geregeld. Nu alleen gas & water nog. En liefst ook nog een temperatuur-sensor (alhoewel je dat ook van internet kunt trekken
Hi, in je punten stond dat het wel op de youless moet draaien (en dat dus is). Geen grafiek op de youless zelf, je kan wel de verbruikstabellen zien hierop, de data op de youless zelf zou 1 jaar beschikbaar moeten zijn. Downloaden zou mogelijk moeten zijn met http://www.youless.nl/blo...-importeren-in-excel.htmlGwannoes schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:27:
[...]
ok, dat wist ik niet. Interessant.
Dus geen webserver met grafiekjes *op* de youless, maar je kunt de data wel naar je PC uitlezen. Is dat met FTP oid? Zou je een PC-applicatie dat automatisch kunnen doen?
Dan is dat voor de electriciteitsmeter geregeld. Nu alleen gas & water nog. En liefst ook nog een temperatuur-sensor (alhoewel je dat ook van internet kunt trekken)...
Ik zal vanavond eens de data neerhalen via die excel sheet. Gebruik de youless sinds vorige week, goedkoopste oplossing, snel te installeren en erg snel inzicht in je actuele gebruik.
Dat is ook nog een optie inderdaad.TD-er schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:09:
Er zijn ook voor pak 'm beet 25 euro WiFi bridges te krijgen.
Die verbruiken minimaal en zijn hier prima bruikbaar voor, mits je wifi in de garage kunt ontvangen.
kGa eens kijken waar die zoal te koop zijn.
Ik bedenk me nu: ik heb vanuit de meterkast onder de vloer door nog wat lege pvc-pijpen naar achteren lopen.
Ik zou ook een kabel kunnen trekken.
Dan moet ik aan de achterkant van het huis nog de oversteek maken naar de garage, die ligt ca 4 meter verder achter het huis met een carport tussen huis en garage.
Al met al wordt de afstand toch gauw 20-25 meter.
Dit is wellicht de goedkoopste oplossing, maar ik vraag me af of de afstand niet een probleem gaat vormen.
Verwacht het eigenlijk niet.
Maar goed, eerst maar eens afwachten tot de youless binnen is
De data trek je heel simpel uit de YouLess.Gwannoes schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:27:
[...]
ok, dat wist ik niet. Interessant.
Dan is dat voor de electriciteitsmeter geregeld. Nu alleen gas & water nog. En liefst ook nog een temperatuur-sensor (alhoewel je dat ook van internet kunt trekken)...
Zie hier voor het formaat (en hoeveel data je kunt krijgen)
Top info!TD-er schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 07:02:
[...]
De data trek je heel simpel uit de YouLess.
Zie hier voor het formaat (en hoeveel data je kunt krijgen)
YouLess is nog onderweg maar ik verwacht hem vandaag in de avond binnen
Ik kan er ook niet veel over vinden op internet.c70070540 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:22:
[...]
Iemand ervaring met het uitlezen van een P1 uitgang?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
TD-er schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:09:
Er zijn ook voor pak 'm beet 25 euro WiFi bridges te krijgen.
Weet je zeker dat je die wil aanraden? Er zit nogal een ontwerpfout in zo te zien: http://www.sat4all.com/fo...-vap11g-blaast-laptop-op/

Waarom staan dergelijke apparaten eigenlijk niet in de PW hier? Of kijk ik er overheen?
edit: Raven in "[PW] ethernet to wifi bridges"
[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 29-02-2012 19:50 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Oh dat is wel minder leuke info.Raven schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 16:01:
[...]
offtopic:
Weet je zeker dat je die wil aanraden? Er zit nogal een ontwerpfout in zo te zien: http://www.sat4all.com/fo...-vap11g-blaast-laptop-op/![]()
Waarom staan dergelijke apparaten eigenlijk niet in de PW hier? Of kijk ik er overheen?
edit: Raven in "[PW] ethernet to wifi bridges"
Ik had 'm alleen maar gezien in de SK-actie en in m'n achterhoofd opgeslagen als handige oplossing voor sommige problemen. Kortom, zelf geen ervaring mee.
http://aldi-bn.aldi.be/al...032012_48_507_6282_5.html
Staat geen merk op de doos, maar wel op de meter, namelijk Quigg.
kwa mogelijkheden hoedje af.
Toen ik het ding instak gaf hij mij een meeting tussen de 248 en 250 Volt. Direct mijn Fluke genomen en een respectabele 236 Volt gemeten. Op een andere el-cheapo meter gaf hij ook 236 Volt dus kan ik aannemen dat het wel de correcte waarde is.
In de handleiding staat dat de opgegeven waarde een tolerantie heeft van max +-3%, dus het ding zou mag 243 Volt mogen aangeven.
Nog iemand deze gekocht?
Dat vond ik ook. Er staan er nu een paar in de PW overigensTD-er schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 09:46:
[...]
Oh dat is wel minder leuke info.
Ik had 'm alleen maar gezien in de SK-actie en in m'n achterhoofd opgeslagen als handige oplossing voor sommige problemen. Kortom, zelf geen ervaring mee.
http://twk.rs/c4X/hM
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb mijn Fluke 17B gekocht bij Dealextreme. Inmiddels hebben ze ook de Fluke 18B met LED test.
Dit is geen fake, maar gemaakt in china onder licentie van Fluke. Hij is alleen bedoeld voor de chinese markt, maar via DX kun je hem toch bestellen.
Ik heb het ding een jaar in bezit en ook open geschroefd. De kwaliteit is in alle opzichten gelijk aan de oude modellen van Fluke zoals ik die op het werk had. Enige nadeel is geen display verlichting en geen waarschuwing als je de knop op V zet en het meetsnoer in een A socket zit, maar dat hadden de oude Flukes ook niet.
Voor minder geld heb je deze YH-113 die nauwelijks voor een Fluke onderdoet.
Hier een php-script dat ik gebruik om de youless data uit te lezen en in een Mysql database te laden. SQL heb ik uitgecommentariseerd en vervangen door echo's zodat de werking zonder database te zien is.AjDuLion schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:53:
weet iemand of het mogelijk is om de YouLess de data automatisch te laten uploaden naar een nas (zonder tussenkomst pc) en/of deze van buiten benaderbaar te maken zodat ik bij wijze van mn excel sheet op kantoor kan openen en dat hij dan naar mijn wan ip kijkt ? (dit natuurlijk zonder mijn huidige webservertje in de weg te zitten)
YouLess is nog onderweg maar ik verwacht hem vandaag in de avond binnen
http://dl.dropbox.com/u/1...ata_minuut_zonder_sql.php
De watermeter (uit 2009) bijvoorbeeld die ik heb in mijn huis is van Elster: http://www.elster.nl/nl/931.html deze zou met een pulscontact uit te rusten zijn. Terwijl er andere meters in gebruik zijn die met een reflecterende stip werken.
Mijn gasmeter heeft in de laatste digit een reflecterende stip in de '6' zitten. Dat zou op dezelfde manier te doen zijn als de elektriciteitsmeter.
ik heb het gemaakt zodat het ook in mijn sql database zou moeten gezet worden, maar ik zie de tabel niet groeien (blijft 1KB) daarnaast heb ik nog geen idee hoe ik de data weer moet uitlezen voor in een grafiek...ricdijk schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 14:58:
[...]
Hier een php-script dat ik gebruik om de youless data uit te lezen en in een Mysql database te laden. SQL heb ik uitgecommentariseerd en vervangen door echo's zodat de werking zonder database te zien is.
http://dl.dropbox.com/u/1...ata_minuut_zonder_sql.php
* AjDuLion is een totaal database noob en website's is mij al helemaal niet weggelegd...
Als je geen kennis van databases en websites hebt, lijkt het me wel een uitdaging iets dergelijks aan de praat te krijgen.AjDuLion schreef op maandag 05 maart 2012 @ 12:27:
[...]
Ik heb het gemaakt zodat het ook in mijn sql database zou moeten gezet worden, maar ik zie de tabel niet groeien (blijft 1KB) daarnaast heb ik nog geen idee hoe ik de data weer moet uitlezen voor in een grafiek...
* AjDuLion is een totaal database noob en website's is mij al helemaal niet weggelegd...
Als het in je database terecht komt en je roept het script telkens opnieuw aan, dan zal je tabel vanzelf moeten groeien (er van uitgaande dat je het niet weggooid). Met de crontab roep ik het script elke minuut aan, bij mij ontstaat elke minuut een extra record.
Kan je met bijvoorbeeld sql kijken wat er precies in je database staat.
Grafieken maken kan relatief eenvoudig met bijvoorbeeld Google Chart, hier een voorbeeld script op basis van MySQL dat een grafiek van het gebruik van de afgelopen 4 uur weergeeft. De periode kan je eenvoudig aan passen door de parameter 'interval' aan de URL te plakken ('?interval=8').
Zelf eerst de database, gebruiker en wachtwoord invullen in het script.
http://dl.dropbox.com/u/14042594/YL_graph_demo.php
Succes !
lijkt erop dat het allemaal werkend is, vanavond inlezen over de charts zodat ik een dag/week/maand/jaar overzicht kan maken met bars word gezelligricdijk schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:11:
[...]
Als je geen kennis van databases en websites hebt, lijkt het me wel een uitdaging iets dergelijks aan de praat te krijgen.
Als het in je database terecht komt en je roept het script telkens opnieuw aan, dan zal je tabel vanzelf moeten groeien (er van uitgaande dat je het niet weggooid). Met de crontab roep ik het script elke minuut aan, bij mij ontstaat elke minuut een extra record.
Kan je met bijvoorbeeld sql kijken wat er precies in je database staat.
Grafieken maken kan relatief eenvoudig met bijvoorbeeld Google Chart, hier een voorbeeld script op basis van MySQL dat een grafiek van het gebruik van de afgelopen 4 uur weergeeft. De periode kan je eenvoudig aan passen door de parameter 'interval' aan de URL te plakken ('?interval=8').
Zelf eerst de database, gebruiker en wachtwoord invullen in het script.
http://dl.dropbox.com/u/14042594/YL_graph_demo.php
Succes !
edit : thanks zonder bovenstaand persoon zat ik nu nog te klooien met het excel bestand ipv handig leesbare website
[ Voor 4% gewijzigd door AjDuLion op 05-03-2012 17:36 ]
Ik heb dus maar geprobeerd om een Java-programma te maken om de metingen in grafiekjes om te zetten. Voor het geval dat er iemand in geïnteresseerd is, is hier een eerste opzet te downloaden: EnergyAnalyzer0.01.jar (runnable jar-file). Hou er wel rekening mee dat dit een eerste opzet is, er ontbreken nog de nodige zaken.
De linkjes in dit topic bestaan nog steeds van toen ik het formaat voor de EL3500 uitgeplozen heb.Malthus schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:58:
Een tijdje geleden vond ik mijn oude Voltcraft Energy Logger 3500 weer terug, en ben ik weer wat nieuwe apparaten gaan meten. Ik kon echter nog steeds geen behoorlijke software vinden om de gegevens te bekijken(maar dat kan ook aan mijn Google-skills liggen).
Ik heb dus maar geprobeerd om een Java-programma te maken om de metingen in grafiekjes om te zetten. Voor het geval dat er iemand in geïnteresseerd is, is hier een eerste opzet te downloaden: EnergyAnalyzer0.01.jar (runnable jar-file). Hou er wel rekening mee dat dit een eerste opzet is, er ontbreken nog de nodige zaken.
Ik wil niet zeggen dat het fatsoenlijke software is, maar in elk geval stabieler dan die van Conrad
http://energycheck.meters...gyLogger_commandlinetool/
Oh en meer informatie over het bestandsformaat: http://wiki.td-er.nl/index.php?title=Energy_Logger_3500
[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 05-03-2012 22:03 ]
Dank je wel voor deze link. Dit topic had ik al helemaal doorgelezen, en op basis daarvan heb ik dan ook de import-functie gemaakt. Maar op je wiki staat de informatie nog een stuk duidelijker. Ik zal de import-functie dus nog wel iets kunnen verbeteren.TD-er schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:02:
[...]
De linkjes in dit topic bestaan nog steeds van toen ik het formaat voor de EL3500 uitgeplozen heb.
Ik wil niet zeggen dat het fatsoenlijke software is, maar in elk geval stabieler dan die van Conrad
Oh en meer informatie over het bestandsformaat: http://wiki.td-er.nl/index.php?title=Energy_Logger_3500
Ik had jouw commandline tool ook gezien, maar ik wil zelf proberen iets te maken dat ook een groot aantal grafiekjes laat zien zonder dat ik met een of ander spreadsheet programma moet worstelen. En dat gaat tot nu toe best aardig.
Is er iemand in de buurt van Amersfoort of Zwolle die één of een paar eenvoudige meters wil uitlenen voor een week of 2? Het gaat mij puur om het inzicht krijgen in wat apparaten doen.
Als ik ze zelf moet kopen weet ik dat ik ze eventjes gebruik om het te peilen en daarna verdwijnen ze weer een lade of kast in. Da's ook zonde van de centjes. Het hoeft maar een heel simpel apparaatje te zijn die redelijk nauwkeurig de waarden laat zien.
[ Voor 94% gewijzigd door Gummie op 14-03-2012 21:37 ]
Ga de zienu nu eindelijk eens aan mijn pc ( of misschien thinclient kopen ) koppelen om meer inzicht te krijgen.
(andere ideeen om het uit te lezen ook welkom)
2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi
[ Voor 115% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:38 ]
Niet elke Digitale meter is een slimme meter!. Ik zie op sommige sites staan dat elke digitale meter (omdat deze 4 telewerken heeft) een slimme meter zou zijn.Wimbo schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:31:
Weet iemand of je een nieuwe/andere slimme meter aan kunt vragen?
Momenteel hebben wij een slimme meter (geen problemen mee overigens), maar ZONDER P1 aansluiting.
(welke verplicht is op slimme meters)
Ik weet niet wat de wettelijke omschrijving van een slimme meter is en wat deze minimaal moet kunnen. Maar ik kan me voorstellen dat een oudere digitale meter niets slims heeft zoals een netwerk aansluiting/GPRS aansluiting en dus ook geen P1 Bovendien zal deze P1 poort waarschijnlijk alleen verplicht zijn voor meters geinstalleerd vanaf xx/xx/20xx.
Het slimme is alleen maar een populair naampje voor de netwerkaansluiting en de mogelijkheid om zelf terug te kijken over een bepaalde meetperiode. Het is dus niet alleen maar Big Brother die je voortdurend observeert, je kan er als je dat wilt ook zelf je voordeel mee doen. Dat registreren en terugkijken kan alleen met een digitale meter, maar het houdt niet in dat elke digitale meter ook automatisch een slimme meter is.
Post een beetje onduidelijk geformuleerd.
met wettelijk omschrijving bedoelde ik meer de NTA of NEN normen.
Het komt erop neer de Wimbo bij Stedin moet vragen naar een kWh meter waarop fysiek een P1 poort (6 polig RJ11)(volgens NTA8130) aanwezig is. Het woord "Slim"en/of "digitaal" roept vaak alleen maar verwaring op.
Je wilt immers alleen een P1 poort (volgens NTA8130), welke overige eigenschapen aan de meter hangen vindt jij (=Wimbo) niet interessant.
Volgens welke norm de meters geleverd mogen/moeten worden weet ik niet (dus met welke aanslutingen).
[ Voor 135% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:38 ]
Meter is van januari 2009.
Ik had al een voorgevoel dat het daarop zou uitdraaien.Wimbo schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:01:
Kan ook niet ingebouwd worden, enige optie is nieuwe meter, a ~75 euro.
Zal wel geen verplichting destijds geweest zijn om er één met P1 te leveren (of dat nu wel zo is weet ik niet).
En omdat alle slimme informatie toch al bij hun terechtkomt zit er voor hun ook geen voordeel aan om te vervangen.
[ Voor 107% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:38 ]
Verwijderd
http://www.netbeheerneder...c0e2&title=Slimme%20meter
onder achterliggende documenten.
Let op dat er een versie 2 uit 2008 is en een recente versie 4.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2012 20:23 ]
Hou ons op de hoogte ( mijn digitale meter is in 2008 geinstalleerd ), zonder P1Wimbo schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:24:
[...]
Correct.
Maar volgens de wet, is deze verplichting er al sinds 2007 als ik het goed heb.
Tenminste, sinds die tijd staan de specificaties voor slimme meters vast, ook met de verplichte P1 poort.
Heb nu informatie opgevraagd bij Consuwijzer, en zij bellen mij terug om er een case van te maken, omdat mijn meter niet aan deze wet voldoet, en men wil dit graag uitzoeken.
Consuwijzer heeft namelijk een slimme meter klachten/informatie loket: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Het_slimme_meter_loket
2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

En het eerste grappige resultaat heb ik al gevonden. Hierboven staat een grafiek van het gemiddelde energiegebruik van mijn Logitech Squeezebox Radio. Deze staat in de keuken, en ik heb 'm 'vooral 's avonds tijdens het koken aan. Tot mijn verbazing was het verbruik overdag de hele dag veel hoger dan 's nachts, terwijl het apparaat niet de hele dag aan staat. Ik vermoed dat dit veroorzaakt wordt door de backlight van de display. Deze backlight wordt geregeld door een licht-sensor en staat overdag feller aan dan 's nachts.
Thx!JeroenH schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:32:
Voor mensen die Plugwise hardware overwegen, op dit moment 15% korting met kortingscode SP!TS2012
Zojuist Basic Home + Sense besteld. Zat te wachten op een kortingscode die ook in het buitenland werkt (heb type G nodig).
...
Weet je hier al iets meer over? Ik heb ook een slimme meter zonder P1 poort. Hier kwam ik onlangs achter toen ik uitzocht hoe Toon (van Eneco) aangesloten moest worden op mijn meter. Ik baal hier dus goed van.Wimbo schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:24:
[...]
Correct.
Maar volgens de wet, is deze verplichting er al sinds 2007 als ik het goed heb.
Tenminste, sinds die tijd staan de specificaties voor slimme meters vast, ook met de verplichte P1 poort.
Heb nu informatie opgevraagd bij Consuwijzer, en zij bellen mij terug om er een case van te maken, omdat mijn meter niet aan deze wet voldoet, en men wil dit graag uitzoeken.
Consuwijzer heeft namelijk een slimme meter klachten/informatie loket: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Het_slimme_meter_loket
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Welke files van jouw tooltje heb ik nu precies nodig? Alleen de exe of die andere gekke files ook nog? (is dit delphi?)TD-er schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:02:
[...]
De linkjes in dit topic bestaan nog steeds van toen ik het formaat voor de EL3500 uitgeplozen heb.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Momentopname met een preciesiemeter (multimeter Fluke87) en twee energiemeters,Appie Heijn schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:33:
Heeft iemand nog een tip voor een goede 220v meter? Een good old Cresta RC 1106 http://www.vitalitools.nl...RCE-1106_energiemeter.php of toch een beter alternatief?
een bovengenoemde Cresta RC1106 resp. een Energy Monitor 3000 van Voltcraft:
Fluke 87: 222, 6 V
Cresta: 215 V
Voltcraft: 223,6 V
Oordeel zelf met het gegeven dat de Fluke een preciesiemeter is.
Hoeveel data genereert een slimme meter? Ik heb bronnen online gevonden die melden dat het rond de 400 Mb per jaar is bij een meting om de 15 minuten(bron: http://www.smartgridnews....Grid-Data-Surge-1247.html). Echter als je dat door rekend moet er in Nederland een datacenter komen waar per jaar zo'n 2.7 pb aan data in kan worden opgeslagen (400 mb * 7,2 miljoen huishoudens). Al met al lijkt mij het dan onmogelijk voor netbeheerders geld te verdienen aan de data als ze miljoenen in opslag moeten steken?
Is er misschien al een tweaker die gekeken heeft hoeveel data de slimme meter verstuurd? Komt dat een beetje overeen met mijn online bron, ondanks dat daar niet duidelijk bij vermeld wordt welke data verstuurd is (electriciteit/gas/water of alles).
I don't hate you, I nothing you
Heb het artikel niet in detail gelezen, maar een groot deel van die 400 MB zal alleen op een 'beslissingsmoment' nodig zijn en hoeft wrs. dan niet per se permanent te worden opgeslagen.
Bovendien, zover is het nog lang niet. Volgens mij mág de netbeheerder/energiemaagschappij op dit moment nieteens zo vaak een meting doen en die opslaan (privacy regels). Dit mag volgens mij alleen als je als consument je specifiek aanmeldt voor een dienst waarin je online je verbruik kan monitoren.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Klopt eens per 2 maanden, echter verwacht ik dat als er een globale uitrol van meters komt er vast wel een financieel voordeel komt voor mensen die de meters meer laten uitlezen. Er zijn onderzoeken geweest waar er dynamisch geprijsd werd, waardoor de prijs van energie elke 5 minuten kan veranderen en mensen honderde dollars op hun energie kosten bespaarde. De overheid moet hier natuurlijk privacy technisch gezien wel overheen komen.eymey schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:13:
Je bron van smartgridnews gaat natuurlijk wel over toepassingen die veel verder gaan dan alleen maar het om de 15 minuten versturen van een meterstand. Dat gaat over veel bredere toepassingen, zoals bijhouden hoe veel huishoudens op een bepaald moment gebruiken om bij een lage vraag bv. automatisch centrales minder hard te laten draaien of meer energie naar oplaadpunten voor auto's toe te laten stromen.
Heb het artikel niet in detail gelezen, maar een groot deel van die 400 MB zal alleen op een 'beslissingsmoment' nodig zijn en hoeft wrs. dan niet per se permanent te worden opgeslagen.
Bovendien, zover is het nog lang niet. Volgens mij mág de netbeheerder/energiemaagschappij op dit moment nieteens zo vaak een meting doen en die opslaan (privacy regels). Dit mag volgens mij alleen als je als consument je specifiek aanmeldt voor een dienst waarin je online je verbruik kan monitoren.
Overigens is elke meting maar een bericht van 12 kb als ik het terug reken naar per meting. Ik ben niet echt thuis in dit soort dingen maar is dat een realistisch getal voor bijvoorbeeld een GPRS signaal met een meting?
Ik vind het erg moeilijk om dit soort informatie terug te vinden. Ik probeer hier voor mijn opleiding een beetje een beeld in te krijgen maar dit soort info is gewoon niet makkelijk te vinden.
Inderdaad, de exe is voldoende. Het is een commandline-tool. Dus even met /? of /H aanroepen en dan krijg je de parameters te zien.WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 21:43:
[...]
Welke files van jouw tooltje heb ik nu precies nodig? Alleen de exe of die andere gekke files ook nog? (is dit delphi?)
Het is inderdaad geschreven in Delphi, maar het is ook prima te compileren met bijvoorbeeld free-Pascal.
Een slimme meter hoeft niet veel meer te versturen dan de meterstand sinds de vorige keer.ipazza schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:34:
Ik volg dit topic een beetje en verbaas me hoe makkelijk het tegenwoordig allemaal al gaat. Echter is mij een ding nog niet duidelijk.
Hoeveel data genereert een slimme meter? Ik heb bronnen online gevonden die melden dat het rond de 400 Mb per jaar is bij een meting om de 15 minuten(bron: http://www.smartgridnews....Grid-Data-Surge-1247.html). Echter als je dat door rekend moet er in Nederland een datacenter komen waar per jaar zo'n 2.7 pb aan data in kan worden opgeslagen (400 mb * 7,2 miljoen huishoudens). Al met al lijkt mij het dan onmogelijk voor netbeheerders geld te verdienen aan de data als ze miljoenen in opslag moeten steken?
Is er misschien al een tweaker die gekeken heeft hoeveel data de slimme meter verstuurd? Komt dat een beetje overeen met mijn online bron, ondanks dat daar niet duidelijk bij vermeld wordt welke data verstuurd is (electriciteit/gas/water of alles).
Stel dat is een getal wat het aantal Wh aangeeft en je hebt voldoende aan een meter die eens per 4 miljoen kWh weer op 0 staat, dan heb je aan 4 Bytes per keer voldoende.
Laat er nog een checksum en wat extra informatie nodig zijn voor klant-identificatie, dan heb je aan 4x 32 bit ruim voldoende. (oftewel 16 Bytes)
Doe dat 1x per minuut en je bent per huishouden 23040 Bytes per dag kwijt.
Dat is 8 MB per jaar per huishouden (per meter).
Van die 16 Bytes hoef je veel minder op te slaan in het datacenter, dus zit je op max zo'n 4 Bytes per meting, oftewel 2 MB storage per jaar per meter.
En met een resolutie van 1 minuut kun je apparaten prima herkennen, dus je kunt zien hoe vaak iemand koffie zet, wat voor TV iemand heeft, etc.
Trouwens nog een leuk rekensommetje... Hoeveel data denk je nodig te hebben om de positie van een auto per minuut gedurende een jaar bij te houden. Het is veel minder dan die 8 MB.
Privacy-schending was nog nooit zo compact op te slaan.
Oke, maar zou je kunnen verklaren waar het grote verschil in data volgens jou dan in zit ? Want ik ga er vanuit dat het merendeel van de smart meters die komen met de grote uitrol voorzien zullen zijn van GPRS. De overhead op de data bij een GPRS verbinding is toch vele malen groter ? Plus de beveiling overhead etc?TD-er schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:25:
Een slimme meter hoeft niet veel meer te versturen dan de meterstand sinds de vorige keer.
Stel dat is een getal wat het aantal Wh aangeeft en je hebt voldoende aan een meter die eens per 4 miljoen kWh weer op 0 staat, dan heb je aan 4 Bytes per keer voldoende.
Laat er nog een checksum en wat extra informatie nodig zijn voor klant-identificatie, dan heb je aan 4x 32 bit ruim voldoende. (oftewel 16 Bytes)
Doe dat 1x per minuut en je bent per huishouden 23040 Bytes per dag kwijt.
Dat is 8 MB per jaar per huishouden (per meter).
Van die 16 Bytes hoef je veel minder op te slaan in het datacenter, dus zit je op max zo'n 4 Bytes per meting, oftewel 2 MB storage per jaar per meter.
En met een resolutie van 1 minuut kun je apparaten prima herkennen, dus je kunt zien hoe vaak iemand koffie zet, wat voor TV iemand heeft, etc.
Je kan je afvragen of alle data van om de 15min relevant is voor het doel van een smartgrid.ipazza schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:34:
Ik volg dit topic een beetje en verbaas me hoe makkelijk het tegenwoordig allemaal al gaat. Echter is mij een ding nog niet duidelijk.
Bij ons in de fabriek zijn er ruim 15000 apparaten die een logwaarde per seconde genereren maar:
na 24uur wordt een hoop data gevat in 1min getallen
na 1 week wordt een hoop data gevat in 5min getallen
na 120 dagen vervalt een hoop data en wordt definitief gewist.
na 365 dagen wordt bijna alles gewist.
Dit soort regimes zijn heel gebruikelijk bij meet-regel data ander wordt het veel te veel.
Daarnaast is bijna nooit interessant om over 3 jaar na de seconde/milisecode data te kijken. Hoe ouder het wordt hoe meer je toe kan met langere termijns trend getallen.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Jammer, vandaag al weerb € 53,99. Was leuke aanbieding geweest...Dr_Hell schreef op woensdag 18 april 2012 @ 00:18:
In de aanbieding bij Conrad: de Voltcraft energy-logger 4000 EKM voor €19,99
Klik maar eens op bestellen, dan is ie wel 19,99.Houtkern schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:13:
[...]
Jammer, vandaag al weerb € 53,99. Was leuke aanbieding geweest...
Gezien, tot middernacht.Exocet schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:19:
[...]
Klik maar eens op bestellen, dan is ie wel 19,99.
Edit: maar 2 producten in de winkelwagen plaatsen lukt niet. Ik voor aantal 2 in, druk op actualiseren en dan is het weer 1. Ff in andere browser proberen...
Edit2: het werkt allemaal beetje vreemd, maar uiteindelijk gelukt om 2 te kunnen bestellen
Maar heb nog niet bevestigd ivm tijdelijk geldgebrek
[ Voor 70% gewijzigd door woekele op 18-04-2012 09:53 ]
Tip van de dag!noloog schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:46:
Je kan er ook een SD/SDHC kaartje bijkopen en met ideal betalen, dan vervallen de verzendkosten.
Deze werkt ook voor productie van zonnepanelen ?
Everything is better with Bluetooth
Ik twijfel dus.
Met de 3500 ben ik nooit blij geweest nee, en over de 4000 hoor ik wisselende dingen. Sommigen zijn er blij mee, anderen hebben de meest wazige problemen.Houtkern schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:51:
Ik word alleen niet blij als ik recensies lees. Vooral de voorganger 3500 komt er slecht vanaf maar ook bij de 4000 lees je veel problemen met het lezen/gebruiken van SD kaartjes. Lees maar eens de reviews op conrad zelf. Op hardware.info staat bij een energiemetertest dat de 3500 een afwijking had van 20%.
Ik twijfel dus.
Maar voor € 20 is het misschien het proberen waard...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik ga het proberen, bestelling is gedaan.JeroenH schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:24:
[...]
Met de 3500 ben ik nooit blij geweest nee, en over de 4000 hoor ik wisselende dingen. Sommigen zijn er blij mee, anderen hebben de meest wazige problemen.
Gewoon lekker simpel, hij meet het verbruik en verder geen poespas.
Komend half jaar het verbruik van de vriezer meten, en dan een half jaartje het verbruik van de 2e koelkast.
Eens kijken of het loont om ze eventueel te vervangen.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Het systeem ziet er goed uit, ben alleen er niet blij mee dat ze mijn data opslaan. Sowieso, wil ik e.a. zelf kunnen uitlezen/verzamelen.JeroenH schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:32:
Voor mensen die Plugwise hardware overwegen, op dit moment 15% korting met kortingscode SP!TS2012
Is er een alternatief op de markt die niet centraal zijn data opslaat, maar gewoon lokaal?
Everything is better with Bluetooth
Het lijkt er toch wel op dat je een slecht exemplaar had. Zelf heb ik mijn EL3500 nog nooit vast zien lopen (ook na meermalen een aantal weken te hebben gelogd in mijn destijds onbewoonde nieuwe huis). Ik ben het wel eens met je commentaar over de logfunctie/exporteerfunctie en helpdesk, maar voor een 'echte' tweaker (sic) is dat op zich wel op te lossen. Je kunt wel naar excel kan exporteren, maar op de houtje-touwtje manier: je moet in Excel 'import data' doen en dan het logbestand kiezen, in recente versies gaat het dan automatisch goed. Helpdesks heb ik nog nooit knap kunnen gebruiken.JeroenH schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:24:
[...]
Met de 3500 ben ik nooit blij geweest nee, en over de 4000 hoor ik wisselende dingen. Sommigen zijn er blij mee, anderen hebben de meest wazige problemen.
Onder de user interface-problemen zit echter wel een hardwarematig acceptabel product voor een goede prijs (als je hem in een aanbieding koopt, de aanbieding komt elke 8 weken langs). Je krijgt in NL heel moeilijk een true rms meter die onder de 5W kan meten, met logfunctie, voor minder dan 50 euro.
Ik heb toch een slimme meter? Dan hoef je toch niet meer langs te komen?
- Oh, slimme meter? Dat is de eerste die ik zie 'in het wild'
Ik lag hem 'toe' en zeg terloops, vergeet je niet de terugleverstanden te noteren ivm met mijn PV installatie op het dak?
- Zo, ja, dat is dan wel handig, zal ik doen
Even later, na het invullen van de standen:
Ik zeg tegen hem, vergeet je de gasmeter niet op te nemen?
- Nee, dat doe ik niet, daar moet iemand anders voor langs komen…
Ik kijk hem vol ongeloof aan…
- Ja, dat doet Stedin in deze regio.
Wij kijken elkaar nogmaals aan om vervolgens in schaterlachen uit te barsten. Energiemolochen effecientie is dit zeker?
- Ja, ik weet het...
Ik heb hem een fijne avond toegewenst en verbaas mij nog steeds over het feit dat de slimme meter op afstand afgelezen kan worden en dat energiemaatschappijen nog niet eens kunnen samenwerken.
Dat het kan, wil nog niet zeggen dat het ook geactiveerd is.c70070540 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:57:
Ik heb hem een fijne avond toegewenst en verbaas mij nog steeds over het feit dat de slimme meter op afstand afgelezen kan worden en dat energiemaatschappijen nog niet eens kunnen samenwerken.
Ben nog niet echt een goed alternatief tegengekomen. Je moet trouwens ook bijbetalen om zelf het systeem uit te lezen. Je kunt alleen gratis grafiekjes aflezen/kopieren.jeanj schreef op donderdag 19 april 2012 @ 18:25:
[...]
Het systeem ziet er goed uit, ben alleen er niet blij mee dat ze mijn data opslaan. Sowieso, wil ik e.a. zelf kunnen uitlezen/verzamelen.
Is er een alternatief op de markt die niet centraal zijn data opslaat, maar gewoon lokaal?
Het bereik is trouwens ook veel minder rooskleurig dan ze voordoen. Soms heeft het moeite met 1.2m met een stukje MDF ertussen.
Verwacht er niet al te veel van.
Ik heb het zelf nog niet zo lang, maar als er een update komt (die je niet kunt downloaden zonder alle je privegegevens te versturen) ga ik een backup maken. Dan wis ik vervolgens alles. Dan download ik de nieuwste versie handmatig en zet ik mijn backup terug. Ik hoop dat dat werkt, dan verstuur je in ieder geval niets naar Plugwise.
...
Volgens de installateur die hem op 2 april geplaatst heeft wel. Maar indien niet, hoe zou ik dat kunnen controleren? Of moet ik daarvoor Liander bellen?PcDealer schreef op donderdag 19 april 2012 @ 20:10:
[...]
Dat het kan, wil nog niet zeggen dat het ook geactiveerd is.
Bij mij op kantoor heeft er maandenlang een plugwisenetwerk gedraaid in een vleugel van het pand. Dat waren drie verdieping inclusief beton, systeemplafond, koeling en andere zaken die ze verstoppen achter de plafondplaten. Iedere verdieping meet ongeveer 4 meter. Wat wel meehelpt is dat iedere werkplek een plug had waardoor de pluggen niet in één lijn geinstalleerd waren maar meer als een soort spinnenweb. Dat is blijkbaar noodzakelijk voor een stabiel netwerk. De enige uitval die we hebben gehad is dat iemand een plug uit het stopcontact had getrokken...Rav schreef op donderdag 19 april 2012 @ 20:26:
[...]
Het bereik is trouwens ook veel minder rooskleurig dan ze voordoen. Soms heeft het moeite met 1.2m met een stukje MDF ertussen.
Verwacht er niet al te veel van.
Verwijderd
Nog een andere methode misschien? Ik zie in de tarievenlijst voor "Meter" dat Liander tarief-onderscheid maakt tussen Maand-opname en Jaar-opname. Ben heel benieuwd wat je straks op je rekening te zien krijgt. Heb je al een idee?c70070540 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 23:47:
[...]
Volgens de installateur die hem op 2 april geplaatst heeft wel. Maar indien niet, hoe zou ik dat kunnen controleren? Of moet ik daarvoor Liander bellen?
[ Voor 5% gewijzigd door BamSlam_ op 21-04-2012 15:02 ]
Die ID stelt niet zoveel voor.noloog schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 18:40:
Ik heb afgelopen week met de conrad actie de voltcraft logger 4000 gekocht. Het apparaat heeft de mogelijkheid 10 verschillende device-ids op te slaan. Weet hier misschien iemand hoe ik het apparaat id kan kiezen zonder eerst al mijn data te wissen?
Het is een labeltje in de hoek van je schermpje en de eerste letter van de filenaam van de files die je op de SD-kaart schrijft. (a=, b=2, ...)
Dus net zo zinvol als de instelling van de munteenheid.
Tenzij je er meerdere hebt, zou ik er niet zoveel aandacht aan schenken.
Als ik het me goed herinner staat in de handleiding dat je moet kunnen scrollen tussen ID's via het menu zonder dat er data verloren gaat. Je knoopcel moet dan wel nog stroom afgeven. IK heb zelf de 3500.noloog schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 18:40:
Ik heb afgelopen week met de conrad actie de voltcraft logger 4000 gekocht. Het apparaat heeft de mogelijkheid 10 verschillende device-ids op te slaan. Weet hier misschien iemand hoe ik het apparaat id kan kiezen zonder eerst al mijn data te wissen?
Ik lees veel over plugwise, voltcraft logger en check en andere enkele meters. Ik lees niets over de Voltcraft count 3000. Heeft iemand daar ervaring mee?
Plugwise is interessant als ik een windows computer zou hebben gehad/willen gebruiken. Ik heb enkel Mac's in huis en wil geen windows machine meer. Ik kan echter na een lange zoektocht geen vergelijkbaar product vinden als plugwise anders dan de Voltcraft count 3000. Ik wil echter met mijn mac uitlezen en dat op een makkelijke manier want bij te veel gedoe blijft het erbij.
Is er dan nog niet doorgedrongen bij fabrikanten dat ze software als die van plugwise in een browser moeten laten draaien zodat ook de linux en Mac gebruikers bij je terecht kunnen?
Ik kan het dan ook niet. Het ziet er uit als een Plugwise concurrent. Het is veel goedkoper, maar de handleiding is bagger als ik de reviews lees:koprol schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:54:
Hallo,
Ik lees veel over plugwise, voltcraft logger en check en andere enkele meters. Ik lees niets over de Voltcraft count 3000. Heeft iemand daar ervaring mee?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125353
Aangezien plugwise niet kan hier in huis, is dit (Voltcraft) wel een alternatief maar het dan weer niet uit te lezen met een computer, dus handmatig aflezen en uitrekenen met open office. Hij kan wel mooi 6 maanden data opslaan.
Ik vraag me af of er nog een fabrikant is die zoiets doet en wel met een mac kan uitlezen.
Ik heb een programmaatje geschreven om de bestanden van de Voltcraft Energy Logger 3500 te lezen (zie eerdere post). Het is in Java geschreven, dus het is niet ondenkbaar dat het ook op een Mac/Linux-machine werkt. Ik weet ook niet of de bestanden van de Voltcraft Energy Logger 4000 hetzelfde zijn, maar misschien is het een poging waard.koprol schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:54:
Plugwise is interessant als ik een windows computer zou hebben gehad/willen gebruiken. Ik heb enkel Mac's in huis en wil geen windows machine meer. Ik kan echter na een lange zoektocht geen vergelijkbaar product vinden als plugwise anders dan de Voltcraft count 3000. Ik wil echter met mijn mac uitlezen en dat op een makkelijke manier want bij te veel gedoe blijft het erbij.
Zie hier:
BrightTV Wattcher filmpje
Maar ik vraag me af hoe dat nu zal werken met pv panelen en dat puls lampje. Geeft het lampje alleen de verbruikte stroom weer of een combinatie van verbruik met opgewekte stroom?
Nu nog even zoeken naar een verbruik stekker meter ding zoals een plugwise die op de Wattcher kan...