Energiebesparende maatregelen, welke wel en welke niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Wij willen dit jaar, volgend jaar, wat energiebesparende maatregelen doorvoeren thuis. Dit zowel vanwege milieu overwegingen als om de kosten te drukken.

Het gaat om een 120m2 groot rijtjeshuis van 3 verdiepingen (plat dak, 3 woonlagen), bouwjaar 1958 en een gezinssamenstelling van 2 (werkende) volwassenen en 2 katten. Ik werk zelf regelmatig thuis (streven is 1-2 dagen in de week) en heb vanwege werk, studie en hobby (ICT) altijd wel wat apparatuur aan staan. Deels 24/7, deels enkele dagen tot weken achtereen, deels alleen als ik het nodig heb. (Bijvoorbeeld mijn PC.)

Er hangt een VR of HR ketel van een jaar of 8 oud, ik douche graag en lang. Binnenkort komt er een bad en gaan we van gas over op inductie.

Als het mogelijk is willen we een terugverdientijd van maximaal ~10 jaar per maatregel.

Onze verbruikscijfers over 2016:
  • Stroom daltarief (kWh) : 2599
  • Stroom normaaltarief (kWh) : 2544
  • Gas (m3) : 617
Daarvoor betalen we een voorschot van rond de 140 EUR per maand, dat is ongeveer 10-20 EUR hoger dan de werkelijke lasten maar we krijgen liever eind van het jaar wat geld terug dan dat we moeten bijbetalen.

Zonnepanelen (PV) komen er sowieso maar verder heb ik werkelijk geen flauw idee waar ik moet beginnen en wat nuttige maatregelen zijn om zowel de maandlasten omlaag te krijgen als wat bij te dragen aan het milieu. Door een leverancier van zonnepanelen is een zonneboiler geopperd, even los van of we d'r plek voor in huis hebben is dat wel iets dat ik verder wil onderzoeken maar nog nooit serieus naar heb gekeken.

Mijn vraag:

Wat zijn zinvolle maatregelen om te nemen, wat kosten ze globaal, wat leveren ze op (terugverdientijd in jaren / rendement) en welke maatregelen zijn juist absoluut totale onzin?

(Zonnepalenen zijn strict genomen natuurlijk niet energiebesparend maar energie opwekkend en ik kan inderdaad minder stroom verbruiken. Los van de spullen die ik graag 24/7 aan wil hebben, kan ik daar eens naar kijken maar het gaat mij in dit topic eigenlijk vooral om bouwkundige maatregelen in en om het huis die zinvol invloed hebben.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je gasverbruik is erg laag in verhouding met je elektriciteitsgebruik.
Koop eens zo'n meter die je tussen de stekker en de wcd kan steken en ga daarmee op verbruikersjacht.

Laten we beginnen met wat laaghangend fruit:
- Heb je vloerverwarming?
- Hoe oud is je koelkast?
- Wat voor verlichting heb je in huis?
- Hoe zit het met de isolatie en het glas?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De vraag is meer: welke isolerende of "beperkende" zaken zitten er al in het huis en in hoeverre heb je een idee dat je daar warmte/energie op verliest?

Qua stroomverbruik zit je wel redelijk hoog, vind ik; met een slag om de arm verbruik ik bijna 25% minder bij een huishouden met 2 ICT'ers en meerdere (non high-end) PC's die 24/7 aan staan. Enig idee waar dat verbruik nu vandaan komt? Zeker als je zometeen naar inductie gaat, zal je stroomverbruik aanzienlijk hoger worden terwijl je je gas-verbruik niet nivelleert (want dat gebruik je waarschijnlijk nog voor warm water, verwarming, etc).

Mijn stroomverbruik is, zeker in mijn vorige huis, enorm teruggevallen nadat ik mijn TV heb laten calibreren (dus niet meer standaard instelling maar ik denk echt 30% minder fel met goede kleur-eigenschappen) en mijn koelkast heb vervangen. Daarnaast is me opgevallen dat PC's ongemerkt hoog verbruik hebben, zeker als je er meerdere mechanische disks in hebt die niet in sleep/standby kunnen vanwege hun taken.

Besparen kan ook op verlichting; het is allemaal "in the eye of the beholder" maar elk ouderwets peertje of halogeen-lampje vervangen voor (dimbare) LED, is al een stapje in de goede richting.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Een bad is slecht voor je gasverbruik maar wel lekker.
Begin met isoleren want dan gaat het verbruik naar beneden.
Ik kijk vooral ook naar sluipverbruik en pas domotica toe. Niet thuis betekend dan ook dat bepaalde apparaten niet aan hoeven te staan of op standby.
Wanneer je ergens nog niet woont heb je de kans om het meteen goed te doen dus pak die kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
5000+ kWh met twee personen vind ik érg fors. Ik zit op 2200 kWh, maar wij werken allebei fulltime.
Ik zou eens beginnen met Serieus elektriciteit besparen doornemen. Ik denk dat je veel sluipverbruik hebt. Vergeet dan ook niet zaken als pomp vloerverwarming, ventilatieunit e.d. te checken. Heb je nog een oude koelkast in de schuur etc? Voor de aardigheid al eens gekeken wat het actuele verbruik is als je op het punt staat om in bed te stappen?

Ik ben onlangs verhuisd en in de keuken zat nog de originele inbouwkoelkast uit 1995. Die deed ruim 1,5 kWh per dag :X Dat is dus al 550 kWh per jaar. Let wel: dat was gemeten rond februari, toen het gemiddeld zo'n 19-19,5 graden in huis was. In de zomermaanden zit dat op 22-23 graden en stijgt het verbruik dus ook. In werkelijkheid zou het verbruik dus zelfs nog meer zijn dan die 550 kWh op jaarbasis.
Heb die koelkast nu vervangen door een zuiniger model die ik via Marktplaats voordelig heb kunnen scoren. Die doet maar de helft qua verbruik...

Verlichting nog dikke halogeenlampen hangen? Ga eens naar IKEA en gooi daar je karretje vol met LED-lampen.

Omdat we fulltime werken heb ik op de NAS een powerschedule gezet zodat hij pas als we thuiskomen aanspringt en daardoor minstens de helft van de dag gewoon uit staat (scheelt weer 18-20W continu).

Je gasverbruik is al erg laag, maar kun je wellicht nog verder drukken: Gas besparen door middel van CV tuning deel II. Met een zonneboiler ga je gas besparen, maar het grootste aandeel van je gasverbruik zit in verwarming, niet in tapwater. De ruimte die je op je dak kwijt bent voor een zonneboiler kun je in jouw geval beter gebruiken om vol te leggen met zonnepanelen.

Oja en naast het nemen van maatregelen, zorg ook dat je je verbruik (maandelijks) gaat bijhouden. Op die manier kun je ook zien of genomen maatregelen daadwerkelijk nut hebben gehad. https://energiemanageronline.nl/ is handig voor elektra+gas+water.
Als je in de zomermaanden je gasverbruik wat scherper bijhoud dan kun je dat extrapoleren naar een jaar en op die manier bepalen wat je gasverbruik is voor warm water. Ik denk dat de terugverdientijd van een zonneboiler dan nog best gaat tegenvallen.

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Sorry, drukke dag op kantoor en daarna de klimhal onveilig gemaakt dus vandaar wat later een reactie. :)
Ik ga proberen jullie vragen en suggesties zo ver zo veel mogelijk te beantwoorden.
Erasmo schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 07:43:
Je gasverbruik is erg laag in verhouding met je elektriciteitsgebruik.
Koop eens zo'n meter die je tussen de stekker en de wcd kan steken en ga daarmee op verbruikersjacht.

Laten we beginnen met wat laaghangend fruit:
- Heb je vloerverwarming?
- Hoe oud is je koelkast?
- Wat voor verlichting heb je in huis?
- Hoe zit het met de isolatie en het glas?
  • Geen vloervervarming (wel gepland in de nieuwe badkamer en het te verbouwen toilet)
  • Huidige koelkast is oud, maar we gaan de complete keuken laten vervangen en dan komt er een A+ of A++ koelkast in (we hebben nog wel een A+ of A++ tafelmodel vriezer, die gaat naar de schuur omdat de vriescapaciteit van de nieuwe koel/vries combinatie anders te klein is)
  • Verlichting in de gang, keuken en werkkamer is voornamelijk halogeen (spotjes). Woonkamer is LED en spaarlamp.
  • Glas is overal dubbel glas, er zit wel wat tocht bij de keuken maar die hele pui word vervangen. (We stoken alleen op het toilet, woonkamer en mijn werkkamer. Ok, en op de kamer van de katten staat de verwarming een heel klein beetje open. Mijn werkkamer verwarm ik alleen in de winter als ik daar daadwerkelijk werk.)
MAX3400 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 07:44:
De vraag is meer: welke isolerende of "beperkende" zaken zitten er al in het huis en in hoeverre heb je een idee dat je daar warmte/energie op verliest?
Volgens mij zijn er, los van het dubbel glas, amper isolatie. Geen spouwmuur isolatie en ook geen isolatie in de kruipruimte. Lastig in te schatten in hoeverre we daar warmte en energie op verliezen.
Qua stroomverbruik zit je wel redelijk hoog, vind ik; met een slag om de arm verbruik ik bijna 25% minder bij een huishouden met 2 ICT'ers en meerdere (non high-end) PC's die 24/7 aan staan. Enig idee waar dat verbruik nu vandaan komt? Zeker als je zometeen naar inductie gaat, zal je stroomverbruik aanzienlijk hoger worden terwijl je je gas-verbruik niet nivelleert (want dat gebruik je waarschijnlijk nog voor warm water, verwarming, etc).
Nope. De 24/7 servers komen sowieso binnenkort achter een UPS dus daar kan ik het stroomverbruik straks heel makkelijk van meten. Sowieso vind ik het wel interessant eens te kijken naar wat sluipverbruikers en d'r hier en daar een meetslof tussen te gooien. Zijn er eigenlijk (betaalbare) schakelautomaten die per groep het verbruik kunnen meten? Of kan ik beter een paar stroomsloffen met meter aanschaffen en die een tijdje op de grootste hotspots hangen?

Oh, we hebben wel een laserprinter maar die staat altijd uit. Enkel als we 'm nodig hebben zetten we 'm aan voor de periode dat we 'm nodig hebben. (Het is wel eens gebeurt dat 'ie per ongeluk een nachtje aan is blijven staan maar dat komt niet heel vaak voor.)
Mijn stroomverbruik is, zeker in mijn vorige huis, enorm teruggevallen nadat ik mijn TV heb laten calibreren (dus niet meer standaard instelling maar ik denk echt 30% minder fel met goede kleur-eigenschappen) en mijn koelkast heb vervangen. Daarnaast is me opgevallen dat PC's ongemerkt hoog verbruik hebben, zeker als je er meerdere mechanische disks in hebt die niet in sleep/standby kunnen vanwege hun taken.

Besparen kan ook op verlichting; het is allemaal "in the eye of the beholder" maar elk ouderwets peertje of halogeen-lampje vervangen voor (dimbare) LED, is al een stapje in de goede richting.
Yep. Toen ik dit topic startte dacht ik daar bizar genoeg niet aan. Ok, aan de servers die 24/7 aan staan maar dat zijn HP Microservers. NIet bepaald de meest energieslurpende machientjes. De DL-series 200W vretende bakbeesten staan alleen kortere periodes aan. PC is nog een 8 jaar oud beestje. Meestal zit ik met mijn laptop op de bank. Alleen als ik thuis werk of boven flink zit te hobbyen/gamen draait 'ie. (Wel met 3 schermen en een moderne grafische kaart.)

Maar het is zeker interessant eens door het huis te zoeken op zoek naar verborgen stroomverbruikers en zoals eerder ook gesuggereerd word, eens te kijken of de halogeentjes vervangen kunnen worden door LED.

LED gaat misschien ook wat langer mee, de halogeens klappen nogal eens.

Kun je moderne LED spots gewoon 1:1 op de plek van een halogeen prikken? (Of zijn er LED spots die een drop-in replacement voor halogeen zijn.) De hele zuttebende zit namelijk in verlaagde plafonds en hoewel die in de keuken compleet vervangen word, wil ik dat niet meteen in het hele huis doen.

Halogeens vervangen door LED, als dat kan, is dan natuurlijk een mooie tussen oplossing.
tlpeter schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 07:46:
Een bad is slecht voor je gasverbruik maar wel lekker.
We hebben ruim 8 jaar in een flat gewoond zonder bad, toen we dit huis kochten wisten we (uiteraard) dat er enkel een douche in zat. Allebei willen we HEEL graag een bad, dus dat bad komt er. :)
Begin met isoleren want dan gaat het verbruik naar beneden.
Ik kijk vooral ook naar sluipverbruik en pas domotica toe. Niet thuis betekend dan ook dat bepaalde apparaten niet aan hoeven te staan of op standby.
Wanneer je ergens nog niet woont heb je de kans om het meteen goed te doen dus pak die kans.
Goede suggestie. Er staat idd wel eea op standby, terwijl een groot deel daarvan gewoon volledig uit kan. TV recorder uit is niet praktisch maar de TV zelf kan natuurlijk prima uit in plaats van op standby. (Ik twijfel even of het nu een LED, LCD of plasma is. 2e handsje van mijn schoonouders. Op de slaapkamer is sowieso LED of LCD.)

We wonen hier overigens al bijna 3 jaar. :) Maar ik heb nu het plan op gevat een aantal dingen in korte tijd aan te pakken en in ieder geval eens wat te plannen op gebied van besparing en opwekking. (Vandaar ook de zonnepanelen, daar begon het mee maar ik was al een tijdje aan het nadenken over meer maatregelen. Het is nu de tijd om het woord eens bij de daad te voegen en echt plannen te maken. Juist omdat er zo ontzettend veel is, dit topic en ik ben nu al heel blij met de input.)
ThinkPadd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:35:
5000+ kWh met twee personen vind ik érg fors. Ik zit op 2200 kWh, maar wij werken allebei fulltime.
Ik zou eens beginnen met Serieus elektriciteit besparen doornemen. Ik denk dat je veel sluipverbruik hebt. Vergeet dan ook niet zaken als pomp vloerverwarming, ventilatieunit e.d. te checken. Heb je nog een oude koelkast in de schuur etc? Voor de aardigheid al eens gekeken wat het actuele verbruik is als je op het punt staat om in bed te stappen?
Nope. We hebben (nog) geen slimme meter. Dus ik heb werkelijk geen flauw idee wat het actuele verbruik is, laat staan per groep.

Naar mijn gevoel is het verbruik inderdaad ook erg hoog. We werken allebei fulltime en ik werk met enige regelmaat ook nog een avond of weekend. Servers en netwerkspul lust natuurlijk ook wel wat (ik schat alles bij elkaar een ruwe 200W) maar dat zou dat hoge verbruik volgens mij niet volledig verklaren.

Geen oude koelkast in de schuur, uberhaupt geen actuele stroomverbruikers in de schuur.

Fin, zoals boven gezegd, de servers gaan binnenkort achter de UPS dus dan heb ik meteen een goed beeld van het verbruik van dat spul.

Zijn er nog aan te raden powersloffen met betrouwbare meter zodat ik eens gericht kan zoeken naar grote stroomverbruikers buiten die servers?

EDIT: Ik moet eens leren eerst een aangehaald topic te lezen. :) Ben ik nu aan het doen. Staan inderdaad ontzettend interessante suggesties in dus eens kijken wat ik daar mee kan.
Ik ben onlangs verhuisd en in de keuken zat nog de originele inbouwkoelkast uit 1995. Die deed ruim 1,5 kWh per dag :X Dat is dus al 550 kWh per jaar. Let wel: dat was gemeten rond februari, toen het gemiddeld zo'n 19-19,5 graden in huis was. In de zomermaanden zit dat op 22-23 graden en stijgt het verbruik dus ook. In werkelijkheid zou het verbruik dus zelfs nog meer zijn dan die 550 kWh op jaarbasis.
Heb die koelkast nu vervangen door een zuiniger model die ik via Marktplaats voordelig heb kunnen scoren. Die doet maar de helft qua verbruik...
Yep. Huidige koelkast zal ook wel wat lusten inderdaad maar die gaat er in januari uit. Laten we ook niet terug komen in de schuur, daar gaat alleen onze huidige (maar nieuwe) vriezer heen. Die koelkast kan zomaar 8 jaar oud zijn.
Verlichting nog dikke halogeenlampen hangen? Ga eens naar IKEA en gooi daar je karretje vol met LED-lampen.
Dat is zeker een goede idd. Zie ook mijn vraag boven maar als het echt drop-in replacement is voor de halogeen spotjes kan dat behoorlijk wat schelen. In de werkkamer hangen geloof ik 5 van die halogeen spots (achter een dimmer, dat kan nog een uitdaging vormen) en als ik daar ben staan die dus alle 5 aan. Da's zomaar 200W wat daar staat te stoken.
Omdat we fulltime werken heb ik op de NAS een powerschedule gezet zodat hij pas als we thuiskomen aanspringt en daardoor minstens de helft van de dag gewoon uit staat (scheelt weer 18-20W continu).
Da's voor mij geen optie. Nu doe ik op het moment niet zo heel veel met het spul, maar dat is typisch iets dat ik 24/7 aan wil hebben omdat er allerlei dingen lopen die ook overdag van belang zijn. Fin, da's een stukje hobby. Ik hoef niet naar nul. :) Nuttige leuke hobby dingen mogen best wat stroom (en dus geld) kosten.
Je gasverbruik is al erg laag, maar kun je wellicht nog verder drukken: Gas besparen door middel van CV tuning deel II. Met een zonneboiler ga je gas besparen, maar het grootste aandeel van je gasverbruik zit in verwarming, niet in tapwater. De ruimte die je op je dak kwijt bent voor een zonneboiler kun je in jouw geval beter gebruiken om vol te leggen met zonnepanelen.
Ok. Dus juist géén zonneboiler maar het dak (en mogelijk ook de uitbouw) volledig onder de PV zonnepanelen?
(Als ik ooit de tuin ga verbouwen wil ik ook panelen op de schuur maar de huidige schuur is ehm, nogal krakkemikkig. Daar kan ik geen panelen op gaan leggen. Helaas want het is wel 12m2 extra.)
Oja en naast het nemen van maatregelen, zorg ook dat je je verbruik (maandelijks) gaat bijhouden. Op die manier kun je ook zien of genomen maatregelen daadwerkelijk nut hebben gehad. https://energiemanageronline.nl/ is handig voor elektra+gas+water.
Als je in de zomermaanden je gasverbruik wat scherper bijhoud dan kun je dat extrapoleren naar een jaar en op die manier bepalen wat je gasverbruik is voor warm water. Ik denk dat de terugverdientijd van een zonneboiler dan nog best gaat tegenvallen.
Misschien toch die slimme meter maar eens aanvragen. :) (En anders idd maandelijks de meterstand checken.)

Vind het een interessante gedachte zowel te kijken naar wat ik domweg kan besparen door bijvoorbeeld sluipverbruikers uit te zetten en lampen te vervangen, en door te investeren in maatregelen die energie opleveren of juist isoleren waardoor het verbruik zakt.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 03-08-2017 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Begin eens met een youless op je ferraris? meter te plakken
http://www.youless.nl/watis.html

Die kan je dan naderhand gebruiken eventueel voor een slimme meter of een losse kWh meter met S0 puls.
De zonnepanelen opwek, kun je ook halen uit een script, wat "ergens" op draait, afhankelijk van welke omvormer je neemt.

Ik heb het al vaak zien gebeuren, mensen nemen zonnepanelen, ik laat ze hun verbruik zien, gevolg is, men gaat op zoek naar nog meer stroombesparing, omdat het zichtbaar is en ze dus nog meer geld bespaart/oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2017 22:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Zo is het bij mij thuis en op t werk gegaan.

Die "paar" spotjes, en dat eene apparaat in stand-by en die oude koelkast, Dat heeft me op t werk van 42.000kWh per jaar, naar 16.500kWh per jaar gebracht.
En nu nog meer met de kaasschaaf er bij langs sinds we een slimme meter hebben en een niet nader bij naam te noemen tweaker mooie logging heeft draaien voor de zonnepanelen/verbruik/etc!

Het word een sport om sluipverbruikers te zoeken, uit te zetten, te vervangen, timers te veranderen.
Zoeken, zoeken zoeken.. En meten=weten!

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:22
Puur alleen reagerend op het vervangen van de spots.

Je kan ze meestal vervangen, alleen ligt het eraan wat voor type het is. Zelf heb ik een reeks 230 Volt GU10 50 watt halogeen lampen kunnen vervangen voor led. Dat scheelde ca 225 watt voor keuken. (Philips warm glow, super mooi als ze dimmen. Zelfde gelige gloed als halogeen.)

Gewoon stuk voor stuk nakijken (zeker lampen die vaak en lang aanstaan). Initiële aanschaf is wat duurder maar dat verdient zich echt wel terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Knoetie op 04-08-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:10

Cyphax

Moderator LNX
AUijtdehaag schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:26:
Begin eens met een youless op je ferraris? meter te plakken
http://www.youless.nl/watis.html

Die kan je dan naderhand gebruiken eventueel voor een slimme meter of een losse kWh meter met S0 puls.
De zonnepanelen opwek, kun je ook halen uit een script, wat "ergens" op draait, afhankelijk van welke omvormer je neemt.

Ik heb het al vaak zien gebeuren, mensen nemen zonnepanelen, ik laat ze hun verbruik zien, gevolg is, men gaat op zoek naar nog meer stroombesparing, omdat het zichtbaar is en ze dus nog meer geld bespaart/oplevert.
Dit is een hele leuke oplossing, ik heb ook zo'n ding aan de meter hangen, maar nu er zonnepanelen op het dak liggen heb ik er eigenlijk niks meer aan, ik heb een oude meterkast waar ik niet zo'n verbruiksmetertje kan ophangen voor zover ik kan zien.
Als je op de korte termijn een idee wilt krijgen van je verbruik kan je in je telefoon elke dag om, zeg 20:00 een reminder zetten om de meterstand even op te schrijven. Dan weet je je verbruik per dag al, zolang je dat maar even blijft doen. En anders is een YouLess inderdaad wel leuk.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
unezra schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:03:
[...]
de servers die 24/7 aan staan maar dat zijn HP Microservers. NIet bepaald de meest energieslurpende machientjes.
[...]
Geen idee hoeveel je er hebt, maar die dingen doen vaak ook gauw 40-50W per stuk, zeker met meerdere 3.5" disks erin. Met 24/7 aan is dat toch ook al 350 kWh per jaar, per stuk.
Zijn er nog aan te raden powersloffen met betrouwbare meter zodat ik eens gericht kan zoeken naar grote stroomverbruikers buiten die servers?
Ik zou hier: Energiemeters... deel hier je ervaringen even vragen (topic is al even een tijdje niet meer in gepost) wat op dit moment een goede meter is.
Dat is zeker een goede idd. Zie ook mijn vraag boven maar als het echt drop-in replacement is voor de halogeen spotjes kan dat behoorlijk wat schelen. In de werkkamer hangen geloof ik 5 van die halogeen spots (achter een dimmer, dat kan nog een uitdaging vormen) en als ik daar ben staan die dus alle 5 aan. Da's zomaar 200W wat daar staat te stoken.
Dat zijn dingen waar je echt winst kan pakken inderdaad. Ik heb eens een Excel-sheet gemaakt om de business case van halogeen/gloeilamp > LED te berekenen. Vul hem eens in met de prijzen en specificaties van de IKEA LED-lampen ernaast en laat je verrassen ;)

I.p.v. dimbare lampen te kopen (vaak wat duurder) kun je ook lampen met minder vermogen/lumen erin zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:18:
[...]
Geen idee hoeveel je er hebt, maar die dingen doen vaak ook gauw 40-50W per stuk, zeker met meerdere 3.5" disks erin. Met 24/7 aan is dat toch ook al 350 kWh per jaar, per stuk.
Ik heb er 3, maar in 2 daarvan zit enkel een SSD. Er is er 1 met 4x5T HDD.
Wil binnenkort de UPS er tussen gaan zetten om te zien wat het werkelijk verbruik is.
[...]

Ik zou hier: Energiemeters... deel hier je ervaringen even vragen (topic is al even een tijdje niet meer in gepost) wat op dit moment een goede meter is.
Check. Ga ik kijken. Per groep of per stroompunt meten is wel heel fijn.
Ik heb al eens zitten denken aan metered powersloffen voor datacenters van bijvoorbeeld APC maar die dingen zijn echt vies duur. (Paar honderd EUR per stuk.)

Lampen en dat soort dingen kan ik dan niet meten maar daar is een universele meter die domweg het totaalverbuik op de draaischijf meet weer nuttig.
[...]
Dat zijn dingen waar je echt winst kan pakken inderdaad. Ik heb eens een Excel-sheet gemaakt om de business case van halogeen/gloeilamp > LED te berekenen. Vul hem eens in met de prijzen en specificaties van de IKEA LED-lampen ernaast en laat je verrassen ;)

I.p.v. dimbare lampen te kopen (vaak wat duurder) kun je ook lampen met minder vermogen/lumen erin zetten?
Ik heb 1 plek met dimmer en da's mijn werkkamer. Daar wil ik juist dimbare lampen. :) Maar ik zag al dat er 1 Ikea set is die wel dimbaar is. Thuis d'r eens een spotje uit gooien en kijken of het 230v of 12v is. Ik twijfel namelijk of het allemaal wel 230v is.

Die dimbare Ikea LED spots, halogeen drop-in replacements zijn met 5 EUR per stuk ook nog wel goed betaalbaar. Deze dus: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30304651/

Die lijken expliciet dimbaar te zijn via een reguliere dimmer. Je hebt ook een nieuw systeem van Ikea dat via en app dimbaar is maar dat is dan weer niet via een reguliere draaidimmer te dimmen.

Fin, ook daar zou ik naar kunnen kijken. Misschien de dimmer vervangen door een ander exemplaar. We willen toch op termijn het hele huis voorzien van Gira 55 Standaard outlets en schakelaars, dus een dimmertje kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@unezra Ik zou ook 's nachts het elektra verbruik meten (draaischijfmeter aflezen), tijdens de kleine uurtjes
bijvoorbeeld tussen 2 en 4 uur. Dan heb je de basislast die waarschijnlijk kan extrapoleren
naar 24 uur c.q. het hele jaar. Je kan dit minimale? vermogen omlaag brengen door
bijvoorbeeld permanente stroomvreters te vervangen, onnodige verbruikers echt uit te zetten (netwerkapparatuur?) etc..
In een huishouden met 2 personen is een gemiddelde basislast
van minder dan 100 W haalbaar (incl. diepvries/koelcombi, router/Wifi/ evtl. kleine NAS)
misschien met iets minder gemak/comfort.
(Let op: aquariums, grotere netwerkapparatuur, extra randapparatuur (AP, Set-top boxen, beveiligingsapparatuur etc.)

Bij jouw huidig elektra verbruik zou me een permanent benodigd vermogen van 250 - 300 W
in de kleine uurtjes niet verbazen = 2.200 - 2630 kWh/a

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
@AUijtdehaag Ik zit ff te kijken naar die Youless, maar los van cloud loggers zie ik niet echt een mogelijkheid het verbruik zelf bij te houden. (Bijvoorbeeld op een vm of een appliance.) ZIjn daar wel mogelijkehden voor of moet ik dan naar iets anders kijken?

@ThinkPad Ik heb het topic een kick gegeven. :)
unezra in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"
Ben benieuwd wat er uit komt. Ben nu wel eager.
dunklefaser schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:21:
@unezra Ik zou ook 's nachts het elektra verbruik meten (draaischijfmeter aflezen), tijdens de kleine uurtjes
bijvoorbeeld tussen 2 en 4 uur. Dan heb je de basislast die waarschijnlijk kan extrapoleren
naar 24 uur c.q. het hele jaar. Je kan dit minimale? vermogen omlaag brengen door
bijvoorbeeld permanente stroomvreters te vervangen, onnodige verbruikers echt uit te zetten (netwerkapparatuur?) etc..
In een huishouden met 2 personen is een gemiddelde basislast
van minder dan 100 W haalbaar (incl. diepvries/koelcombi, router/Wifi/ evtl. kleine NAS)
misschien met iets minder gemak/comfort.
(Let op: aquariums, grotere netwerkapparatuur, extra randapparatuur (AP, Set-top boxen, beveiligingsapparatuur etc.)

Bij jouw huidig elektra verbruik zou me een permanent benodigd vermogen van 250 - 300 W
in de kleine uurtjes niet verbazen = 2.200 - 2630 kWh/a
Mij ook niet. Ik denk dat mijn Microservers en NAS samen goed zijn voor iets van 100W, misschien 125W. Dan nog 2 Zyxel managed L2 switches er bij die wat zal het zijn, 25W per stuk doen. (Ze worden *warm*, eh, nee, heet. Je kunt ze net aanraken. Zijn wel passief gekoeld dus dat vertekend een beetje.) Uiteraard 2 WiFi routers / AP's en een modem. Dan nog het nodige spul op standby en natuurlijk wat laptop adaptors en telefoonladers permanent ingeplugd.

Dus idd, zeker iets dat ik wil gaan meten.

Als ik heb uitgezocht wat ik nodig heb maar eens wat investeren in de nodige meetapparatuur.

UPS gaat het verbruik van mijn servers en randapparatuur wel meten maar voor de rest is iets anders handiger. (Plus dat de UPS zelf ook iets verlies zal hebben. UPS is uiteraard niet aangeschaft om energie te besparen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@unezra
Ik heb er 4 draaien in domoticz op de pi. (maar je zou ook een synology nas kunnen gebruiken voor domoticz)
https://www.mupload.nl/img/gsny8rog5l7bi.jpg
https://www.mupload.nl/img/egnszdvmidj77.jpg

https://www.domoticz.com/wiki/Hardware_Setup
http://www.youless.nl/blo.../youless-en-domotica.html

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2017 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
unezra schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:07:
@AUijtdehaag Ik zit ff te kijken naar die Youless, maar los van cloud loggers zie ik niet echt een mogelijkheid het verbruik zelf bij te houden. (Bijvoorbeeld op een vm of een appliance.) ZIjn daar wel mogelijkehden voor of moet ik dan naar iets anders kijken?
Ik heb ook een youless en lees deze uit via Domoticz.
Kom ik weer met domotica :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45

BCC

Is het dak geïsoleerd? Zo nee dan zou ik dat eerst doen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
@AUijtdehaag
Oh, inderdaad! Dat is gaaf. :)
VMetje met Linux is zo op te tuigen natuurlijk.

@tlpeter
Ja, dat lijkt wel serieus interessant te zijn, zeker als ik daar nog allerlei andere meuk aan kan hangen en die servers draaien toch.

@BCC De dakopbouw is redelijk nieuw maar ik weet niet of 'ie geisoleerd is. Nu is het wel zodat we daar maar 1 kamer alleen stoken als ik er echt ben. Scheelt zo'n dak veel en is zoiets te doen in een bestaand, plat dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Je kan er heel veel aan hangen en als het er niet standaard in zit dan kan het vaak via scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Koop gewoon zo'n tussenstekker, kost een tientje oid en werkt goed genoeg om sluipverbruikers en andere zware verbruikers aan te wijzen. Als je eenmaal weet wat je tv hoek verbruikt hoef je die daarna echt niet meer te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Erasmo schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:03:
Koop gewoon zo'n tussenstekker, kost een tientje oid en werkt goed genoeg om sluipverbruikers en andere zware verbruikers aan te wijzen. Als je eenmaal weet wat je tv hoek verbruikt hoef je die daarna echt niet meer te loggen.
TV scheelt volgens mij nogal of 'ie aan staat of uit en de koelkast verbruikt ook alleen maar stroom als 'ie aan slaat. Daarom zou ik het juist over een periode van een week of een maand willen meten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan laat je hem er een week tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 21:31
BCC schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:38:
Is het dak geïsoleerd? Zo nee dan zou ik dat eerst doen
met zijn gasverbruik?? mwoa... kan altijd lager maar electra-rekening is echt prioriteit

een gemiddeld huishouden verbruikt iets van 1500 m3 gas en 3000KWh, zijn electra is bijna dubbel en zijn gasverbruik de helft...

[ Voor 20% gewijzigd door jorisjan op 04-08-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:03:
We hebben nog wel een A+ of A++ tafelmodel vriezer, die gaat naar de schuur omdat de vriescapaciteit van de nieuwe koel/vries combinatie anders te klein is.
Helaas zegt dit niks over leeftijd en /of verbruik van het apparaat.

Meet de apparaten eens apart zodat je kunt zien wat ze in 24 uur doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:11

The Wizard

Moderator Mobile
Ik zou zoals de anderen zeggen, me meer verdiepen in het omlaag brengen van het stroomverbruik, je gasverbruik is zodanig laag dat je daar weinig winst uit kan halen. Een zonneboiler haal je er niet uit. Met een stapel zonnepanelen en uitzoeken waar het sluipverbruik zit kom je al een heel eind.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
@The Wizard Yep. :)
Ik ben inderdaad overtuigd door jullie dat daar de meeste winst te behalen valt dus daar ga ik nu ook naar kijken.

Zonnepanelen op het dak om energie op te wekken (en in de zomer, mijn werkkamer wat koeler te krijgen, die word meer dan 35 graden op een warme dag en dat werkt niet lekker), verder wat meters om het energieverbruik in kaart te brengen en kijken welke verbruikers nodig zijn en niet, wat ik wel en niet kan vervangen zonder aan comfort in te leveren, etc.

Op de eoa manier heb ik altijd gedacht dat ons huidige energieverbruik redelijk normaal was, van het termijnbedrag lag ik ook niet echt wakker maar met dit topic kijk ik daar toch anders tegenaan.

Dus ik ga dit weekend even kijken wat zinvol is om te bestellen qua meetapparatuur, daar wat geld tegenaan gooien. (Maar dan wel dus met iets als Domoticz voor de grafieken. Zal de lijst eens doorbladeren of daar ook stroomslof-meters tussen staan.) Als ik het verbruik een beetje in kaart heb, daar kijken waar het beter kan.

Sowieso de halogeen lampen vervangen door dimbare LED lampen en kijken waar de rare sluipverbruikers zitten.

@sypie Die vriezer is 2-3 jaar oud. Dat valt wel mee dus. Maar het is geen no-frost exemplaar dus na een tijdje, zeker als de deur eens niet goed dicht zit, zit er wel wat ijsvorming in. We willen de vriezer naar de schuur zetten maar als het fors energie scheelt, kan het ook een optie zijn dit ding op Marktplaats te zetten en een no-frost vriezertje voor in de schuur te kopen. Zal eens kijken wat dat kost.

Nu wat geld investeren in dingen die binnen 1-2 jaar zijn terugverdient is natuurlijk een no-brainer en als ik daarmee meteen lange termijn inzichten krijg in mijn verbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 14:43

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik zou eerst duidelijk in beeld willen hebben waar mijn stroom heen gaat. Straks is er iets mis in huis en verbruik je straks de helft minder. Een kapotte vriezer die niet meer uit gaat een elektrisch boilertje die om wat voor reden extra vaak veel verbruikt. Of in mijn geval een draaischijfmeter die 100% extra stroom aangaf.

Stel je legt nu voor zeg maar een paar duizend kWh aan zonnepanelen. Als je dan na de controle en vervangingsactie ineens minder stroom verbruikt dan er op je dak ligt heb je een overschot. Is nu nog niet zo erg maar na 2023 moeten we nog maar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
alexkroeze schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:33:
Ik zou eerst duidelijk in beeld willen hebben waar mijn stroom heen gaat. Straks is er iets mis in huis en verbruik je straks de helft minder. Een kapotte vriezer die niet meer uit gaat een elektrisch boilertje die om wat voor reden extra vaak veel verbruikt. Of in mijn geval een draaischijfmeter die 100% extra stroom aangaf.
Dat sowieso. Ik wil vandaag of morgen een YouLess bestellen en eens kijken welke stopcontact-meter kan verbinden met Domoticz. Dan heb ik inderdaad beeld van waar het verbruik vandaan komt.

Al is het vervangen van de halogeenspotjes door LED natuurlijk een no-brainer. Die LED lampen van Ikea kosten 5 EUR per stuk, voor minder dan 50 EUR heb ik alle lampen in huis vervangen. Da's heel snel gewonnen.
Stel je legt nu voor zeg maar een paar duizend kWh aan zonnepanelen. Als je dan na de controle en vervangingsactie ineens minder stroom verbruikt dan er op je dak ligt heb je een overschot. Is nu nog niet zo erg maar na 2023 moeten we nog maar zien.
Ik begreep dat ons dak maximaal ongeveer de helft van ons huidige energieverbruik gaat opleveren. Nu verwacht ik wel wat te kunnen besparen maar op minder dan de helft uit komen lijkt me niet realistisch. Zeker niet omdat op een aantal punten ik niet kan of wil bezuinigen.

Sowieso, ik verwacht dit jaar, volgend jaar, weer een periode te hebben waar ik mijn lab servers voor periodes van enkele weken aan 1 stuk aan ga zetten. Da's 200-250 W 24/7 extra voor een periode.

We hebben geen electrische boiler in huis.

Bedenk me wel dat we volgens mij vorig jaar een lekke badkamer hadden die we hebben gedroogd met een ventilator kacheltje. Dat ding heeft toen een paar weken bijna 24/7 aan gestaan. Dat zal ook wel wat invloed hebben gehad. (Verbruikscijfers zijn over 2016.)

Ik weet niet wat we dit jaar aan verbruik hebben en of dat veel scheelt ten opzichte van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
@AUijtdehaag Ik zit nog even naar je grafiekjes te kijken en zie dat je zowel de opbrengst van je zonnepanelen als je verbruik meet met een YouLess.

Heb je voor het meten van de opbrengst van je zonnepanelen nu een losse YouLess LS120 *en* een YL03 nodig? Dus wil ik opbrengst en verbruik meten, 2 stuks LS120 en 1 YL03? Of kan ik met een LS120 zowel mijn verbruik (nu draaischijf, later slimme meter) als de zonnepanelen meten?

Zonnepanelen ben ik nog bezig met offertes maar als ik nu al weet dat ik er een YouLess aan ga hangen, kan ik die alvast bestellen. Mogen ze die DIN rail meter meteen in de groepenkast prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Bij het vervangen van dimbare halogeen lampen door dimbare leds zijn er wat valkuilen.

Soms kun je led niet dimmen doordat de 12V drivers/trafo's daarvoor niet geschikt zijn en moet je die ook vervangen door led drivers.
Bovendien zijn de dimmers vaak ook een probleem. Als je bijvoorbeeld een 25-250 Watt dimbereik hebt op je dimmer is dat prima geschikt voor 4 x 50 W halogeen maar als je er 4 x 7 W leds op aansluit krijg je die niet gedimd vanwege het minimale output vermogen van je dimmer.

Als het niet alleen gaat om minder licht maar ook echt gaat om sfeer verlichting bedenk dan dat LED een ander dimgedrag hebben dan halogeen lampen. De gedimde lampen houden een hoge temperatuur licht waardoor het licht witter blijft damn bij halogeen lampen. Neem dan een lamp met een lagere licht temperatuur 2700K of minder of een lamp met twee tonige leds waarvan de witste leds het eerste dimmen.

[ Voor 28% gewijzigd door TWyk op 05-08-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

- je kunt fibaro tussenstekkers kopen (60e per stuk). die kunnen stroomverbruik per stopcontact meten.
dan heb je wel nog een aeon zwave usb stick nodig voor in je domoticz server. Wel een investering, maar dan heb je het echt goed.

als je wilt besparen, dan is het aanschaffen van een UPS juist weer niet goed. een UPS vreet best wat stroom. In principe vind ik een UPS zwaar overdreven voor de gemiddeld 0x per jaar dat de stroom uitvalt. Dit kan natuurlijk anders worden als je enorme servers voor zakelijke doeleinden hebt draaien etc, maar daar klinkt het niet naar. En als je dan echt een UPS nodig hebt, zoek dan goed uit welke. Ik heb UPSsen gezien die standby 50W verbruiken, dat is pas zonde!

Je kunt ook gewoon bij de bouwmarkt een simpele tussenstekker kopen die je alleen zelf kunt aflezen, dan zul je zien dat twee HP servers bij elkaar zo'n 100 watt doen (als het niet meer is). goed voor ongeveer 200 euro per jaar aan stroomkosten.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Als domotica toch gaat worden toegepast dan lekker en zwave stick kopen en een tussenstekker.
Een investering die je er toch weer terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je kunt ook SonOffs met power meting bestellen: Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)

Ik heb er inmiddels 2 in huis draaien 1tje die ik her en der gebruik voor in kaart brengen energieverbruik en de andere die vast aan de luchtontvochtiger hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:29:
@AUijtdehaag Ik zit nog even naar je grafiekjes te kijken en zie dat je zowel de opbrengst van je zonnepanelen als je verbruik meet met een YouLess.

Heb je voor het meten van de opbrengst van je zonnepanelen nu een losse YouLess LS120 *en* een YL03 nodig? Dus wil ik opbrengst en verbruik meten, 2 stuks LS120 en 1 YL03? Of kan ik met een LS120 zowel mijn verbruik (nu draaischijf, later slimme meter) als de zonnepanelen meten?

Zonnepanelen ben ik nog bezig met offertes maar als ik nu al weet dat ik er een YouLess aan ga hangen, kan ik die alvast bestellen. Mogen ze die DIN rail meter meteen in de groepenkast prikken.
Een en ander staat hier uitgelegd:
YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Ik gebruik zelf 4x "oude" LS110 (via markplaats gekocht).
Maar de LS120 heeft veel meer uitleesmogelijkheden. Stel anders je vraag eens in dat topic?

Ook de omvormer kan je uitlezen met een raspberry pi (eventueel)
Afhankelijk van welke omvormer je neemt.
Met SBFspot, kan je een SMA uitlezen.
Omnik en Hosola met omnik_data_logger van Woutrr
Goodwe met een script, die via de goodwe website gecaptured wordt (dus extern blijft nodig)
Solar edge uitlezen is ook een topic over.
Dat zijn wel de meest bekende voorbeelden. Maar er zijn er vast wel meer.
Scheelt weer een kWh meter...

Maar als je toch een kWh meter wilt, let er dan op dat deze niet, je "stand-by" verbruik meet, van de omvormer.
Er zijn er bij, die meten 2 kanten uit, en je hebt er die een blokkering hebben. Ik gebruik zelf een Finder 7E (maar die zijn best duur)
En er is ook een chinese (maar link moet ik opzoeken) die ook maar 1 kant op meet.
Heeft je omvormer geen "stand-by" verbruik is dat dan niet relevant. (maar welke he?...)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:32:
[...]
Goodwe met een script, die via de goodwe website gecaptured wordt (dus extern blijft nodig)

[...]
offtopic:
Blegh, scrapen is bah :N Zelf uitlezen met een ESP8266 over RS485 en uploaden naar PVoutput ftw _O_
CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

Mijn GoodWe heeft overigens geen rustverbruik, 's nachts meet mijn goedkope kWh-meter helemaal niks :)

Met een LS120 kun je inderdaad puls/draaischijf + S0 meten. Als je nu een digitale meter hebt dan maakt het niet zoveel uit en kun je ook net zo goed een slimme meter laten monteren, dan kun je via de P1-poort niet alleen je stroomverbruik uitlezen maar ook gelijk je gasverbruik. Als je nog een draaischijfmeter hebt hangen dan is het wel even opletten, dan is het waarschijnlijk voordeliger om die te laten hangen ipv slimme meter laten monteren.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
TWyk schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:34:
Bij het vervangen van dimbare halogeen lampen door dimbare leds zijn er wat valkuilen.

Soms kun je led niet dimmen doordat de 12V drivers/trafo's daarvoor niet geschikt zijn en moet je die ook vervangen door led drivers.
Bovendien zijn de dimmers vaak ook een probleem. Als je bijvoorbeeld een 25-250 Watt dimbereik hebt op je dimmer is dat prima geschikt voor 4 x 50 W halogeen maar als je er 4 x 7 W leds op aansluit krijg je die niet gedimd vanwege het minimale output vermogen van je dimmer.
Ik dacht dat wel hier enkel 230V halogeen hadden maar zeker weten doe ik dat niet. Dat wilde ik vandaag nakijken maar dat is mislukt. :) Wel zag ik dat ik op mijn werkkamer, waar het langst het licht brand, er niet minder dan 6 spots aan het plafond hangen.

Werkkamer is de enige plek met een dimmer.
Als het niet alleen gaat om minder licht maar ook echt gaat om sfeer verlichting bedenk dan dat LED een ander dimgedrag hebben dan halogeen lampen. De gedimde lampen houden een hoge temperatuur licht waardoor het licht witter blijft damn bij halogeen lampen. Neem dan een lamp met een lagere licht temperatuur 2700K of minder of een lamp met twee tonige leds waarvan de witste leds het eerste dimmen.
Ok. Goed om rekening mee te houden inderdaad.
In de werkkamer is sfeerverlichting, meestal staat het licht daar voluit maar soms is het prettiger als het wat gedimd is. (De kamer is ook ingericht als lees en muziek kamer maar dat doe ik daar in de praktijk nog erg weinig.)
prein2 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:21:
- je kunt fibaro tussenstekkers kopen (60e per stuk). die kunnen stroomverbruik per stopcontact meten.
dan heb je wel nog een aeon zwave usb stick nodig voor in je domoticz server. Wel een investering, maar dan heb je het echt goed.
Als ik dan toch met zwave aan de slag ga, moet ik eens heel goed gaan nadenken of ik niet voor een full-domotica systeem wil gaan waarbij ik begin met het meten van stroom en later kan uitbreiden naar andere zaken.

Moet zeggen dat ik daar tot dit topic nog niet echt mee bezig was. Niet voor nu in ieder geval. Wilde ooit wel wat met domotica gaan doen maar pas over een jaar of 5-10 en zat nu eigenlijk alleen denken aan wat energiebesparende of opwekkende maatregelen zoals zonnepanelen.
als je wilt besparen, dan is het aanschaffen van een UPS juist weer niet goed. een UPS vreet best wat stroom. In principe vind ik een UPS zwaar overdreven voor de gemiddeld 0x per jaar dat de stroom uitvalt. Dit kan natuurlijk anders worden als je enorme servers voor zakelijke doeleinden hebt draaien etc, maar daar klinkt het niet naar. En als je dan echt een UPS nodig hebt, zoek dan goed uit welke. Ik heb UPSsen gezien die standby 50W verbruiken, dat is pas zonde!
Het is een relatief bescheiden UPS:
pricewatch: Eaton 5P 1550 Global Tower
Wel met remote management netwerkkaartje maar die zal niet zo veel stroom vreten.

Overdreven, misschien, ik vind het een prettige gedachte dat niet bij de eerste de beste dip meteen mijn 3 servers uit staan en ik een half uur verder ben voordat het weer draait. Nu is de stroomvoorziening redelijk op orde maar het is al een paar keer gebeurt dat d'r een groep uit vloog en dan staat het ook uit. (1x kortsluiting op een buitenlamp en 2x dat er per ongeluk iets tegen de automaat viel)

Zo'n UPS is typisch een stuk luxe waarvan ik blij ben dat ik het heb. :) (Al moet ik 'm er nog tussen zetten, ik heb 'm net een week in huis en nog geen tijd/zin gehad het ding aan te slutien.)
Je kunt ook gewoon bij de bouwmarkt een simpele tussenstekker kopen die je alleen zelf kunt aflezen, dan zul je zien dat twee HP servers bij elkaar zo'n 100 watt doen (als het niet meer is). goed voor ongeveer 200 euro per jaar aan stroomkosten.
Ik meende dat die Microservers op iets van 35W per stuk zaten, alleen de NAS zal wat hoger zitten wegens 4 disks. Het idiote is wel dat ik begonnen ben met die Microservers omdat ik stroom wilde besparen en mijn oude omgebouwde PC met 8 disks wilde uitfaseren. Dat is gelukt. Maar er zijn 3 Microservers voor in de plaats gekomen... Dus netto verbruik ik nu meer dan met enkel die ene omgebouwde PC als server.
tlpeter schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:23:
Als domotica toch gaat worden toegepast dan lekker en zwave stick kopen en een tussenstekker.
Een investering die je er toch weer terugverdiend.
Juist. Maar dan doe ik er denk ik goed aan om me eerst wat meer in domotica te verdiepen om te zien wat een voor mij goed passend systeem is. Daarvoor moet ik dus eens wat topics en tests gaan doorlezen.
Sander schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:45:
Je kunt ook SonOffs met power meting bestellen: Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)

Ik heb er inmiddels 2 in huis draaien 1tje die ik her en der gebruik voor in kaart brengen energieverbruik en de andere die vast aan de luchtontvochtiger hangt.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:32:
[...]

Een en ander staat hier uitgelegd:
YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Ik gebruik zelf 4x "oude" LS110 (via markplaats gekocht).
Maar de LS120 heeft veel meer uitleesmogelijkheden. Stel anders je vraag eens in dat topic?
Ga ik doen.
Ook de omvormer kan je uitlezen met een raspberry pi (eventueel)
Afhankelijk van welke omvormer je neemt.
Met SBFspot, kan je een SMA uitlezen.
Omnik en Hosola met omnik_data_logger van Woutrr
Solar edge uitlezen is ook een topic over.
Dat zijn wel de meest bekende voorbeelden. Maar er zijn er vast wel meer.
Scheelt weer een kWh meter...

Maar als je toch een kWh meter wilt, let er dan op dat deze niet, je "stand-by" verbruik meet, van de omvormer.
Er zijn er bij, die meten 2 kanten uit, en je hebt er die een blokkering hebben. Ik gebruik zelf een Finder 7E (maar die zijn best duur)
En er is ook een chinese (maar link moet ik opzoeken) die ook maar 1 kant op meet.
Heeft je omvormer geen "stand-by" verbruik is dat dan niet relevant. (maar welke he?...)
Ja, dat word nog een uitdaging an-sich. Welke zonnepanelen, welke omvormer en welke leverancier. Die markt is zo bizar ontploft met honderden aanbieders dat ik door de bomen allang het bos niet meer zie. Dus ik ga 3 offertes opvragen, liefst kijken of er ook iemand even thuis langs wil komen, dan hier wat zoeken en dan de knoop maar door hakken. Wel goed om nu dus al rekening te houden met dat ik het aan een domotica systeem wil gaan koppelen.

Zit even te zoeken, bij Conrad staat 'ie voor € 246,52.
(Als het deze is: https://www.conrad.nl/nl/...onform-mid-ja-125428.html)

Dat vind ik persoonlijk wel mee vallen. Zo'n hele installatie kost toch al iets van 6000 EUR dus of het nu 6000 of 6250 is maakt dan ook niet heel veel meer uit.

Mgoed, misschien ook last van een beetje deformatie, volop de verbouwing aan het plannen en dat gaat al over dusdanige bedragen dat ik bij 250 EUR extra denk "peanuts" terwijl ik daar voordat we die verbouwing planden heel anders over hadden gedacht.
ThinkPadd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:08:
[...]
[offtopic]Blegh, scrapen is bah :N Zelf uitlezen met een ESP8266 over RS485 en uploaden naar PVoutput ftw _O_
CodeIT in "Datalogging: PV systemen"
:)
Mijn GoodWe heeft overigens geen rustverbruik, 's nachts meet mijn goedkope kWh-meter helemaal niks :)[/offtopic]
Da's ook wel fijn. Anders word een deel van het voordeel weer teniet gedaan.
Met een LS120 kun je inderdaad puls/draaischijf + S0 meten. Als je nu een digitale meter hebt dan maakt het niet zoveel uit en kun je ook net zo goed een slimme meter laten monteren, dan kun je via de P1-poort niet alleen je stroomverbruik uitlezen maar ook gelijk je gasverbruik. Als je nog een draaischijfmeter hebt hangen dan is het wel even opletten, dan is het waarschijnlijk voordeliger om die te laten hangen ipv slimme meter laten monteren.
Hmmm... Dat kan inderdaad ook. Alsnog die slimme meter laten installeren en dan zelf die P1 poort uitlezen.
We hebben nu nog een draaischijf. Zit het voordeel van die laten hangen in de manier van terugleveren? (Terugdraaien van de schijf.) Of zijn er andere redenen waarom het voordeliger is dat ding te laten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Goed, eindelijk vanavond mijn UPS er tussen geklust om te zien wat het verbruik van mijn 3 servers inclusief switch, router/AP en modem is. (En omdat ik het toch een keer moest doen. Zo'n UPS niet gebruiken is pas echt zonde.)

Het verbruik in regulier bedrijf:
143-154W

Waarvan de switch, router/AP en modem iets van 25-30W voor hun rekening nemen.

Overigens piekt 'ie @boot van een server (met name de NAS) wel even richting 200W, maar da's echt maar voor een paar seconden. Bij normaal gebruik zit 'ie tussen die waardes.

Valt me mee. Gezien het 3 servers zijn met elk 6 aangesloten netwerkpoorten, een managed L2 switch met bijna 24 poorten in gebruik en d'r ook nog mijn router/AP en modem aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 21:31
Valt wel mee? Ja op zich wel maar voor apparaten die 24u pr dag aan staan telt t aardig op, de servers verbruiken 3,6KWh per dag (bij benadering, en is dat inclusief of exclusief de UPS??) . 3,6KWh per dag maakt 1300KWh per jaar, en dat is dus 25% van je totale verbruik per jaar! Serieus geld wat mij betreft.. gemiddeld?? 22ct per KWh maakt een totaalprijs van 289 euro, puur en alleen om die servertjes aan de gang te houden

[ Voor 16% gewijzigd door jorisjan op 08-08-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Zojuist ook even boven het plafond gekeken om te zien of ik de halogeen spots kan vervangen door LED.

Dat is allemaal 12v spul met U5.3 voet en da's nog wel goed te vinden (https://www.123led.nl/Led...16-spot-dimbaar-p498.html) maar met 6 stukx á 2.7W kom ik niet boven de minimale 35W uit die de trafo nodig heeft. (Trafo met wat graafwerk boven het plafond ook gevonden. Tenminste 1, die in de werkkamer. Grote kans dat de rest soortgelijk is.)

http://www.ledgloeilamp.n...u-waar-moet-ik-op-letten/

Dus terug bij af, endoscoop kopen en kijken wat er nog meer boven de plafonds ligt.

Specifieke vraag over die spots: Hoe groot zijn de verliezen op die trafo's en is het zinvol de hele bende d'r uit te trekken en te vervangen door 230V LED's?

Het gaat in dit geval om een EREA EREATRONIC 105I/ST/Q5, bijna gelijk aan deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.leuchtenbau24.de/media/images/org/5447_0.jpg

Ik vermoed dat soortgelijke trafo's ook op andere plekken gebruikt zijn.

@ThinkPad Zie boven. Daar zit dus mijn probleem op dit moment. Ikea heeft sowieso geen 12V GU5.3 LED, maar met die trafo's kan er op dit moment helemaal geen LED in.

@jorisjan Klopt maar dat vind ik voor iets dat zowel hobby als studie is, niet zo'n ramp. Hobby mag geld kosten en hoewel ik er op dit moment niet optimaal gebruik van maak, wil ik dat in de nabije toekomst wel doen. (Ik zou het nu prima af kunnen met 1 Microserver met lokale storage maar da's minder flexibel.) PC met 3 schermen kost ook meer stroom dan een laptop met 1 schermpje.

Hmm, waar ik nog wel aan zit te denken zijn stopcontacten die ik makkelijk kan afschakelen. Er liggen door het huis heen links en rechts wel wat opladers en laptop voedingen te slingeren. Zal alles bij elkaar ook wel het nodige verbruiken. Puur gemak(zucht) maar wellicht een idee dat ik die dingen eens achter een schakeldoos duw die ik gewoon uit zet als ik ga slapen. Zo duur zijn die ook weer niet. (Ik heb al een mooi model met 2x ingebouwde USB lader gezien voor 25 EUR.)

Zijn er stroomdozen die bijvoorbeeld automatisch afschakelen als er onder een bepaalde drempelwaarde stroom word gevraagd, of kan dat alleen in master/slave setting? (Geen idee of het mogelijk is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een doos pas stroom gaat leveren als ik bijvoorbeeld mijn laptop aan de lader hang en dat 'ie met enkel de lader, afschakelt.)

Qua overige energiebesparende maatregelen, volgende week of de week daarna komt er een bedrijf langs om terplekke ook te kijken wat zij vinden. Ik heb wel wat rekensommen gezien over diverse isolatiemogelijkheden en wil toch ook daar eens verder naar gaan kijken. (Helaas is dakisolatie niet mogelijk. Zij gaven in ieder geval aan dat bij een plat dak, ze daar niets mee kunnen.)

Ik wilde nog wel kijken naar batterijen maar daar lijkt het nog wat vroeg voor en die dingen zijn ERG duur. Zonnepanelen lijkt een betere investering en rond 2023 kan het zomaar zijn dat het dan WEL interessant is.

Tot zo ver, ik speur rustig verder en zal dit topic op momenten updaten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou de fitting vervangen door GU10, daar is de wereld aan LED-lampen voor (ook bij IKEA).
Een kant-en-klaar LED armatuurtje kost ook niet zoveel, setje van 3 voor 2 tientjes: https://www.hornbach.nl/s...se-A/6232426/artikel.html en met wat zoeken heb je volgens mij van Philips ook wel armatuurtjes met ingebouwde spotjes voor niet al teveel geld.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2017 11:52 ]

Pagina: 1