Sorry, drukke dag op kantoor en daarna de klimhal onveilig gemaakt dus vandaar wat later een reactie.

Ik ga proberen jullie vragen en suggesties zo ver zo veel mogelijk te beantwoorden.
Erasmo schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 07:43:
Je gasverbruik is erg laag in verhouding met je elektriciteitsgebruik.
Koop eens zo'n meter die je tussen de stekker en de wcd kan steken en ga daarmee op verbruikersjacht.
Laten we beginnen met wat laaghangend fruit:
- Heb je vloerverwarming?
- Hoe oud is je koelkast?
- Wat voor verlichting heb je in huis?
- Hoe zit het met de isolatie en het glas?
- Geen vloervervarming (wel gepland in de nieuwe badkamer en het te verbouwen toilet)
- Huidige koelkast is oud, maar we gaan de complete keuken laten vervangen en dan komt er een A+ of A++ koelkast in (we hebben nog wel een A+ of A++ tafelmodel vriezer, die gaat naar de schuur omdat de vriescapaciteit van de nieuwe koel/vries combinatie anders te klein is)
- Verlichting in de gang, keuken en werkkamer is voornamelijk halogeen (spotjes). Woonkamer is LED en spaarlamp.
- Glas is overal dubbel glas, er zit wel wat tocht bij de keuken maar die hele pui word vervangen. (We stoken alleen op het toilet, woonkamer en mijn werkkamer. Ok, en op de kamer van de katten staat de verwarming een heel klein beetje open. Mijn werkkamer verwarm ik alleen in de winter als ik daar daadwerkelijk werk.)
Volgens mij zijn er, los van het dubbel glas, amper isolatie. Geen spouwmuur isolatie en ook geen isolatie in de kruipruimte. Lastig in te schatten in hoeverre we daar warmte en energie op verliezen.
Qua stroomverbruik zit je wel redelijk hoog, vind ik; met een slag om de arm verbruik ik bijna 25% minder bij een huishouden met 2 ICT'ers en meerdere (non high-end) PC's die 24/7 aan staan. Enig idee waar dat verbruik nu vandaan komt? Zeker als je zometeen naar inductie gaat, zal je stroomverbruik aanzienlijk hoger worden terwijl je je gas-verbruik niet nivelleert (want dat gebruik je waarschijnlijk nog voor warm water, verwarming, etc).
Nope. De 24/7 servers komen sowieso binnenkort achter een UPS dus daar kan ik het stroomverbruik straks heel makkelijk van meten. Sowieso vind ik het wel interessant eens te kijken naar wat sluipverbruikers en d'r hier en daar een meetslof tussen te gooien. Zijn er eigenlijk (betaalbare) schakelautomaten die per groep het verbruik kunnen meten? Of kan ik beter een paar stroomsloffen met meter aanschaffen en die een tijdje op de grootste hotspots hangen?
Oh, we hebben wel een laserprinter maar die staat altijd uit. Enkel als we 'm nodig hebben zetten we 'm aan voor de periode dat we 'm nodig hebben. (Het is wel eens gebeurt dat 'ie per ongeluk een nachtje aan is blijven staan maar dat komt niet heel vaak voor.)
Mijn stroomverbruik is, zeker in mijn vorige huis, enorm teruggevallen nadat ik mijn TV heb laten calibreren (dus niet meer standaard instelling maar ik denk echt 30% minder fel met goede kleur-eigenschappen) en mijn koelkast heb vervangen. Daarnaast is me opgevallen dat PC's ongemerkt hoog verbruik hebben, zeker als je er meerdere mechanische disks in hebt die niet in sleep/standby kunnen vanwege hun taken.
Besparen kan ook op verlichting; het is allemaal "in the eye of the beholder" maar elk ouderwets peertje of halogeen-lampje vervangen voor (dimbare) LED, is al een stapje in de goede richting.
Yep. Toen ik dit topic startte dacht ik daar bizar genoeg niet aan. Ok, aan de servers die 24/7 aan staan maar dat zijn HP Microservers. NIet bepaald de meest energieslurpende machientjes. De DL-series 200W vretende bakbeesten staan alleen kortere periodes aan. PC is nog een 8 jaar oud beestje. Meestal zit ik met mijn laptop op de bank. Alleen als ik thuis werk of boven flink zit te hobbyen/gamen draait 'ie. (Wel met 3 schermen en een moderne grafische kaart.)
Maar het is zeker interessant eens door het huis te zoeken op zoek naar verborgen stroomverbruikers en zoals eerder ook gesuggereerd word, eens te kijken of de halogeentjes vervangen kunnen worden door LED.
LED gaat misschien ook wat langer mee, de halogeens klappen nogal eens.
Kun je moderne LED spots gewoon 1:1 op de plek van een halogeen prikken? (Of zijn er LED spots die een drop-in replacement voor halogeen zijn.) De hele zuttebende zit namelijk in verlaagde plafonds en hoewel die in de keuken compleet vervangen word, wil ik dat niet meteen in het hele huis doen.
Halogeens vervangen door LED, als dat kan, is dan natuurlijk een mooie tussen oplossing.
We hebben ruim 8 jaar in een flat gewoond zonder bad, toen we dit huis kochten wisten we (uiteraard) dat er enkel een douche in zat. Allebei willen we HEEL graag een bad, dus dat bad komt er.

Begin met isoleren want dan gaat het verbruik naar beneden.
Ik kijk vooral ook naar sluipverbruik en pas domotica toe. Niet thuis betekend dan ook dat bepaalde apparaten niet aan hoeven te staan of op standby.
Wanneer je ergens nog niet woont heb je de kans om het meteen goed te doen dus pak die kans.
Goede suggestie. Er staat idd wel eea op standby, terwijl een groot deel daarvan gewoon volledig uit kan. TV recorder uit is niet praktisch maar de TV zelf kan natuurlijk prima uit in plaats van op standby. (Ik twijfel even of het nu een LED, LCD of plasma is. 2e handsje van mijn schoonouders. Op de slaapkamer is sowieso LED of LCD.)
We wonen hier overigens al bijna 3 jaar.

Maar ik heb nu het plan op gevat een aantal dingen in korte tijd aan te pakken en in ieder geval eens wat te plannen op gebied van besparing en opwekking. (Vandaar ook de zonnepanelen, daar begon het mee maar ik was al een tijdje aan het nadenken over meer maatregelen. Het is nu de tijd om het woord eens bij de daad te voegen en echt plannen te maken. Juist omdat er zo ontzettend veel is, dit topic en ik ben nu al heel blij met de input.)
ThinkPadd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:35:
5000+ kWh met twee personen vind ik érg fors. Ik zit op 2200 kWh, maar wij werken allebei fulltime.
Ik zou eens beginnen met
Serieus elektriciteit besparen doornemen. Ik denk dat je veel sluipverbruik hebt. Vergeet dan ook niet zaken als pomp vloerverwarming, ventilatieunit e.d. te checken. Heb je nog een oude koelkast in de schuur etc? Voor de aardigheid al eens gekeken wat het actuele verbruik is als je op het punt staat om in bed te stappen?
Nope. We hebben (nog) geen slimme meter. Dus ik heb werkelijk geen flauw idee wat het actuele verbruik is, laat staan per groep.
Naar mijn gevoel is het verbruik inderdaad ook erg hoog. We werken allebei fulltime en ik werk met enige regelmaat ook nog een avond of weekend. Servers en netwerkspul lust natuurlijk ook wel wat (ik schat alles bij elkaar een ruwe 200W) maar dat zou dat hoge verbruik volgens mij niet volledig verklaren.
Geen oude koelkast in de schuur, uberhaupt geen actuele stroomverbruikers in de schuur.
Fin, zoals boven gezegd, de servers gaan binnenkort achter de UPS dus dan heb ik meteen een goed beeld van het verbruik van dat spul.
Zijn er nog aan te raden powersloffen met betrouwbare meter zodat ik eens gericht kan zoeken naar grote stroomverbruikers buiten die servers?
EDIT: Ik moet eens leren eerst een aangehaald topic te lezen.

Ben ik nu aan het doen. Staan inderdaad ontzettend interessante suggesties in dus eens kijken wat ik daar mee kan.
Ik ben onlangs verhuisd en in de keuken zat nog de originele inbouwkoelkast uit 1995. Die deed ruim 1,5 kWh per dag

Dat is dus al 550 kWh per jaar. Let wel: dat was gemeten rond februari, toen het gemiddeld zo'n 19-19,5 graden in huis was. In de zomermaanden zit dat op 22-23 graden en stijgt het verbruik dus ook. In werkelijkheid zou het verbruik dus zelfs nog meer zijn dan die 550 kWh op jaarbasis.
Heb die koelkast nu vervangen door een zuiniger model die ik via Marktplaats voordelig heb kunnen scoren. Die doet maar de helft qua verbruik...
Yep. Huidige koelkast zal ook wel wat lusten inderdaad maar die gaat er in januari uit. Laten we ook niet terug komen in de schuur, daar gaat alleen onze huidige (maar nieuwe) vriezer heen. Die koelkast kan zomaar 8 jaar oud zijn.
Verlichting nog dikke halogeenlampen hangen? Ga eens naar IKEA en gooi daar je karretje vol met
LED-lampen.
Dat is zeker een goede idd. Zie ook mijn vraag boven maar als het echt drop-in replacement is voor de halogeen spotjes kan dat behoorlijk wat schelen. In de werkkamer hangen geloof ik 5 van die halogeen spots (achter een dimmer, dat kan nog een uitdaging vormen) en als ik daar ben staan die dus alle 5 aan. Da's zomaar 200W wat daar staat te stoken.
Omdat we fulltime werken heb ik op de NAS een powerschedule gezet zodat hij pas als we thuiskomen aanspringt en daardoor minstens de helft van de dag gewoon uit staat (scheelt weer 18-20W continu).
Da's voor mij geen optie. Nu doe ik op het moment niet zo heel veel met het spul, maar dat is typisch iets dat ik 24/7 aan wil hebben omdat er allerlei dingen lopen die ook overdag van belang zijn. Fin, da's een stukje hobby. Ik hoef niet naar nul.

Nuttige leuke hobby dingen mogen best wat stroom (en dus geld) kosten.
Je gasverbruik is al erg laag, maar kun je wellicht nog verder drukken:
Gas besparen door middel van CV tuning deel II. Met een zonneboiler ga je gas besparen, maar het grootste aandeel van je gasverbruik zit in verwarming, niet in tapwater. De ruimte die je op je dak kwijt bent voor een zonneboiler kun je in jouw geval beter gebruiken om vol te leggen met zonnepanelen.
Ok. Dus juist géén zonneboiler maar het dak (en mogelijk ook de uitbouw) volledig onder de PV zonnepanelen?
(Als ik ooit de tuin ga verbouwen wil ik ook panelen op de schuur maar de huidige schuur is ehm, nogal krakkemikkig. Daar kan ik geen panelen op gaan leggen. Helaas want het is wel 12m2 extra.)
Oja en naast het nemen van maatregelen, zorg ook dat je je verbruik (maandelijks) gaat bijhouden. Op die manier kun je ook zien of genomen maatregelen daadwerkelijk nut hebben gehad.
https://energiemanageronline.nl/ is handig voor elektra+gas+water.
Als je in de zomermaanden je gasverbruik wat scherper bijhoud dan kun je dat extrapoleren naar een jaar en op die manier bepalen wat je gasverbruik is voor warm water. Ik denk dat de terugverdientijd van een zonneboiler dan nog best gaat tegenvallen.
Misschien toch die slimme meter maar eens aanvragen.

(En anders idd maandelijks de meterstand checken.)
Vind het een interessante gedachte zowel te kijken naar wat ik domweg kan besparen door bijvoorbeeld sluipverbruikers uit te zetten en lampen te vervangen, en door te investeren in maatregelen die energie opleveren of juist isoleren waardoor het verbruik zakt.
[
Voor 3% gewijzigd door
unezra op 03-08-2017 22:16
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.