Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik heb net gehoord dat de Norco in juni leverbaar gaat worden http://www.ri-vier.nl/cyb...Path=1_3_7&products_id=18

Is alleen ook iets boven je budget, heb je alleen wel een beest van een kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Heb eindelijk de knoop door gehakt en ga zelf een nasje bouwen. Vrouwtje heeft een notebook aangeschaft, dus er moet centrale storage zijn ;)
Software wordt waarschijnlijk freenas. Of het een softraid wordt of ZFS moet ik nog even bekijken.

Ik ga de volgende hardware bestellen, moet alleen nog even denken over welke versie er van de Rebel9 komt:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 235e€ 61,88€ 61,88
1Antec Earthwatts EA 380D Green€ 40,23€ 40,23
1Asus M4A78LT-M LE€ 47,73€ 47,73
2Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/1G€ 26,87€ 53,74
4Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 79,-€ 316,-
1Sharkoon Rebel9 Pro Value€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,58

Het idee is om eerste de NAS op te bouwen met de 4 Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB, de data van de 2 die ik al heb naar de NAS te kopieren en dan de 2 schijven weer toe te voegen aan de NAS.

Ik heb gisteren met freenas in een VM gespeelt, maar ik zie geen mogelijkheid om een bestaande set Raid5 of een Raidz set uit te breiden naar meer disks.

Voor ZFS, heb ik wel een soort van oplossing gevonden. Door 2 virtuel devices aan te maken en deze weer samen in een pool te hangen zou het ongeveer kunnen, maar dan krijg je wel 2 apart 'raid 5' sets waardoor er ipv van 5 schijven, maar 4 schijven beschikbaar zijn om data op te slaan.

Iemand een idee hoe ik de 2 schijven later netjes kan toevoegen?

Ook liep in met de vm tegen wat problemen aan als ik NFS gebruik onder windows7.
Aanmaken enzo gaat prima, kan een drive mapping maken, maar als ik er iets naar toe probeer te kopieren dan gaat dit fout.
Windows begint na lang denken wel met kopieren, maar binnen een paar seconde krijg ik de melding dat het bestand al bestaat :/
Als ik dan op de drive kijk zie ik wel dat het bestand heeft aangemaakt met de juiste naam, maar dat deze 0Kb is.
Vanaf een ESXI host(VM) kan ik de NFS share wel netjes gebruiken en gaat alles met een redelijke performance. Heb ik iets verkeerd gedaan onder windows of bij het aan van de NFS share?

[ Voor 8% gewijzigd door brid op 26-04-2010 07:47 . Reden: 2e vraag vergeten ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 09:26
Mooie hardware, ik ben van plan om het zeer binnenkort met ongeveer dezelfde hardware te doen.

Is er een specifieke reden waarom je die Samsung HD's neemt? Ik ben zelf van plan WD EARS schijven te gaan gebruiken, die hebben een lagere BER, wat minder kans geeft op corruptie...

Ivm software raid/zfs en FreeNAS kan ik het volgende zeggen:
Als je geen ZFS wil doen, zou ik persoonlijk kiezen voor linux met mdadm, biedt meer mogelijkheden om arrays te expanden, de SMB shares (als je die wil gebruiken) werken ook allemaal wat vlotter, en je hebt keuze om zelf software te kiezen.

Als je wel ZFS wil gebruiken en je kan met FreeBSD overweg, kan ik aanraden om met FreeBSD 8 te gaan werken, aangezien de geimplementeerde ZFS versie daarin (v13) toch een stuk minder bugs heeft dan de versie in 7.2 (FreeNAS). Anderzijds is FreeNAS een stuk makkelijker om in te stellen :-) Zeker als je wat fancy services wil gebruiken zoals daap en dergelijke

Je kan in FreeNAS (met zfs iig) wel arrays uitbreiden, maar niet met een enkele schijf. Als je bvb een raidZ array hebt (raid5) met 4 schijven, kan je die array wel uitbreiden door nog eens 4 schijven toe te voegen. Wat minder interessant is dat je terug een parity disk moet opofferen. De originele array wordt dan eigenlijk uitgebreid tot een raid 50 array. Met MDADM op linux bvb kan je wel elke keer 1 schijf toevoegen.

[ Voor 18% gewijzigd door goudviske.be op 26-04-2010 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Ik heb gekozen voor de samnsung omdat er al 2 een aantal maanden in stripe draaien in m'n hoofd systeem.
Idee is om die 2 dus toe te voegen aan de 4 die worden besteld. Pure kosten overweging.

Zal de opties die je noemt eens bekijken, ben niet zo'n command line held, maar met wat google moet het denk wel lukken.
Kwam in ieder geval dit al tegen http://blog.openmediavault.org/, ziet er veel belovend uit, zit al mdadm support in alleen de expand functie hebben ze nog niet geimplementeerd en hij is nog niet ready for release.

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
In principe maakt het weinig uit welk model van harde schijf je gebruikt, voor software raid iig. Hardware raid is iets anders.

Maar ik kan je wel volgen :-)

MDADM expanden is echt heel, heel erg eenvoudig, in principe 2 lijntjes command line:
sudo mdadm --add /dev/md0 /dev/sdx1
sudo mdadm --grow /dev/md0 --raid-devices=x

Waar sdx1de partitie naam is van de nieuwe schijf en raid-devices het nieuwe totale aantal raid devices weergeeft. Dit vind ik een vrij heldere howto: http://www.jamierf.co.uk/...ing-mdadm-in-ubuntu-9-10/

Topic zegt dat het ubuntu is, maar werkt ook perfect op debian, en wrss ook op andere distros

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Bedankt voor de link, is een zeer duidelijke omschrijving met uitleg wat je doet.

Zal thuis eens een debian Vm opbouwen en testen of het een werkt en hoe ik zo minimaal mogelijk kan installeren en even droog oefenen met het expanden van de raid set.

-edit- and the results
Net thuis even gespeeld met een aantal vdisks van 4GB, moet zeggen dat hte goed werkt.
Performance is niet super, maar niet gek als alle schijven op 1 raid set zijn aangemaakt.
expanden ging zonder problemen.

NFS icm windows 7 was nog steeds een drama, geen idee waar het aanligt, misschien dat het met echte hw beter gaat.

Ook gelijk uitgezocht hoe ik webadmin moest installeren en de vmware tools.
Ik begin het steeds meer te begrijpen,het begint zowat eng te worden.
Nu wachten op de HW en het feest kan echt beginnen.

[ Voor 65% gewijzigd door brid op 26-04-2010 22:05 . Reden: and the result ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Kom steeds verder :)
Heb nu ook de "Historic System Statistics"(webminstat) module in webadmin aan de praat.
Enige wat nog niet onder debian wil lukken is iscsitarget
Netjes met apt-get iscsitarget geinstalleerd, maar krijg de deamon niet gestart.
Krijg namelijk de volgende melding:
Starting iSCSI enterprise target service: FATAL: Module iscsi_trgt not found.
failed - module is missing!

Nu leert google dat je van alles moet gaan compilen en doen, maar de meeste omschrijvingen zijn redelijk gedateerd of je moet een unstable gaan instaleren.
Heb dit soort dingen wel vaker geprobeerd met m'n XBMC install en de resultaten waren niet goed.
Liep altijd wel ergens halverwegen de instructies vast.

Is er een tweaker die me kan wijzen naar 'de' oplossing?
Kernel is trouwens Linux 2.6.26-2-amd64

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:36
brid schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:19:
Is er een tweaker die me kan wijzen naar 'de' oplossing?
~# apt-cache search iscsitarget

geeft:

iscsitarget-source - iSCSI Enterprise Target kernel module source
iscsitarget - iSCSI Enterprise Target userland tools
iscsitarget-modules-2.6-486 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6 on x86
iscsitarget-modules-2.6-686 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6-686-bigmem - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6-amd64 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6 on AMD64
iscsitarget-modules-2.6-openvz-686 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6-vserver-686 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6-vserver-686-bigmem - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6-xen-686 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6 on i686
iscsitarget-modules-2.6.26-2-486 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6.26 on x86
iscsitarget-modules-2.6.26-2-686 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6.26 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6.26-2-686-bigmem - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6.26 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6.26-2-amd64 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6.26 on AMD64
iscsitarget-modules-2.6.26-2-openvz-686 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6.26 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6.26-2-vserver-686 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6.26 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6.26-2-vserver-686-bigmem - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6.26 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4
iscsitarget-modules-2.6.26-2-xen-686 - iSCSI Enterprise Target for Linux 2.6.26 on i686

Dat was makkelijk? 8) Gewoon niet zo moeilijk doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Thanx for the help.

Is dus echt weer een linux manier.
Je zou verwachten dat apt-get install iscsitarget voldoende zou zijn 8)7
moet dus blijkbaar apt-get install iscsitarget iscsitarget-modules-2.6.26-2-amd64 zijn :+
Heb ik toch liever de windows oplossing, alles in de setup of melding download pakket X
Commando werkte helaas niet meer in m'n vm waar ik had lopenspelen met testing en unstable, maar gelukkig in met een nieuwe clone van de basis werkte het wel _/-\o_

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 23:02
zie het dan als leuk dat je gewoon apt-get upgrade moet doen nadat alles op poten staat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Iemand die zo'n Sharkoon Rebel12 gebruikt als kast?
Ben van plan zoiets te kopen maar er zijn een aantal reviews die met wat afschrikken. Vraag me vooral af of de airflow wat degelijk is, mits toevoegen van fans veronderstel ik. Wordt hij dan niet te luid door gebrek aan isolatie zoals bvb de Cosmos S wel heeft.

Vind geluid wel een belangrijke factor, en het systeem moet ook koel blijven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Jormungandr schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:40:
zie het dan als leuk dat je gewoon apt-get upgrade moet doen nadat alles op poten staat ;).
hmmmm... van apt-get upgrade weet ik dat deze van al de geinstalleerde packages de update installeerd.
Maar is deze dan zo bot dat hij gelijk al je configuratie bestanden vervangt door de standaard of gaat het wel netjes?

Ga in ieder geval het os op een usb stick installeren, dus voor dat we dat soort akties gaan doen als het systeem live is wel eerst een image van de stick trekken, dus als het om dondert kan het geen kwaad :)

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

goudviske.be schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:44:
Iemand die zo'n Sharkoon Rebel12 gebruikt als kast?
Ben van plan zoiets te kopen maar er zijn een aantal reviews die met wat afschrikken. Vraag me vooral af of de airflow wat degelijk is, mits toevoegen van fans veronderstel ik. Wordt hij dan niet te luid door gebrek aan isolatie zoals bvb de Cosmos S wel heeft.

Vind geluid wel een belangrijke factor, en het systeem moet ook koel blijven natuurlijk.
Heb mijn spullen ondertussen binnen, kan je dus helaas niks vertellen over de Rebel12, maar naar aanleiding van de review in de pricewatch wel vergelijken met de Rebel9 pro value

Je wilde dacht ik iets van 12 schijven plaatsen, dit kan met het juiste materiaal ook in de Rebel9 pro value.
bv met met 3x 4 in 3 (Sythec kost iest van €9,- p/stuk)modules en als je eventuel ruimte over wil houden voor een optische drive dan zou je eventuel nog 2x 5 in 3 pricewatch: Addonics AE5RCS35NSA en 2 schijven met de brackets, dan hou je 1 slot over voor een optische drive.

Daarnaast heeft de Rebel12 totaal geen kabel managment, van de 9 is deze dik in orde.
Verder heeft de 9 voor alle mogelijke instakes een stof filter zitten, een minpunt ven de 12 in de review was geen stoffilter voor de 240mm fan, deze zit dus wel in de 9 en daar is de van regelbaar.

Let er wel op dat de sharkoon kasten niet al te stevig zijn. Het is niet zo erg als de echte cheap-ass kosten.
Verder is de afwerking wel netjes.

[ Voor 3% gewijzigd door brid op 29-04-2010 11:38 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
En qua lawaai?
Valt die 9 wat mee qua lawaai?

Zou je zoiets in de woonkamer / slaapkamer zetten?

Misschien inderdaad voor die 9 gaan, is ook wat goedkoper
Ik zou er wel 12 schijven + 1 cdrom + 1x 2,5' in in willen lukt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

lawaai kan ik nog niks overzeggen, kwam er achter dat ik een paar brackets te kort kwam.
Hij gaat vanavond pas aan.

Maar wat je er in wil hebben ga je dus net niet redden. Standaard geen ruimte voor 2.5 over.
Als het een SSD wordt kun je die natuurlijk wel ergens vast zeten met tie-wraps

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Spijtig genoeg geen SSD, tenzij ik die extra zou kopen, zal er eens over denken. Laat iets weten als je hem aan hebt ivm geluid, dat vind ik belangrijker dan een SSD kopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goudviske.be schreef op donderdag 29 april 2010 @ 12:06:
En qua lawaai?
Valt die 9 wat mee qua lawaai?

Zou je zoiets in de woonkamer / slaapkamer zetten?

Misschien inderdaad voor die 9 gaan, is ook wat goedkoper
Ik zou er wel 12 schijven + 1 cdrom + 1x 2,5' in in willen lukt dat ?
Je zou mischien iets kunnen maken waardoor een slim line cdrom plus 2,5" in één 5,25 past

edit: Gevonden! mischien beetje prijzig...

En hier hebben ze ze ook...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

Ik ben eruit!

Na heel veel lezen hier (3 delen van dit onderwerp alleen) en filmpjes en ervaringen gezien te hebben elders heb ik besloten om te gaan beginnen met mijn unRAID NAS...

Waarom een NAS?
Simpel: heb nu 6 externe schijven van 1 en 1.5 TB via USB aan m'n mediacenter hangen, en dit begint erg onoverzichtelijk te worden. Ook omdat sommige USB poorten gedeeld zijn via een hub zakt de lees en schrijfsnelheid soms in naar 7MB p/s.

Waarom unRAID?
Omdat dit gewoon een NAS moet zijn welke makkelijk uit te breiden is met harde schijven zodra de ruimte nodig is en waar erg hoge lees en schrijfsnelheden niet van belang zijn. (met unRAID is de snelheid nooit hoger dan een single disk kan leveren, maar voor de opslag van mijn films, series en muziek is dit ruim voldoende.
Ook ben ik met unRAID niet beperkt tot 1 merk/type schijf van dezelfde capaciteit. Je kan dus net als bij een Drobo verschillende disks combineren, als je paritydisk maar de grootste is.

Parity?
Ja, unRAID biedt toch een beetje bescherming aan mijn data. Het is dus een soort JBOD, maar dan met parity welke de uitval van 1 schijf kan opvangen.

Meer info over de voor- en nadelen van unRAID zijn te vinden in de FAQ

Nu ben ik dus op het punt de hardware te bestellen.

Mijn plan was om een case te nemen met 9 externe 5.25 bays, zodat ik daar van die 5-in-3 of 4-in-3 modules in kon zetten, ook om niet elke keer bij een schijfupgrade in m'n kast te moeten zijn.
Echter zijn deze best prijzig dus heb ik gekozen om te beginnen met 3-in-2 modules voor de schijven.
Dit kan ik later altijd nog uitbreiden of vervangen door andere modules.

Vond de Sharkoon Rebel9 Alu wel een mooie case hiervoor.
De CPU zal niet echt veel te doen hebben met unRAID, dus ik denk dat ik met de Sempron 140 een goede keuze heb gemaakt.

Het moederbord is "goedgekeurd" voor gebruik met unRAID dus die keuze was makkelijk gemaakt. Deze geeft met meteen 6 SATA poortjes zodat ik nog even geen uitbreidingskaartje nodig heb.

De voeding moet zou ruim voldoende moeten zijn, is misschien wel wat overkill maar als ik straks met 12 schijven zit, wil ik niet te kort komen.

Schijven heb ik niet geselecteerd, heb nog een paar losse TB schijfjes liggen, en als ik m'n data heb overgezet gaan de schijven die ik extern heb ook de NAS in.

Hieronder het lijstje van de hardware. Ben nog aan het twijfelen over de setup qua voeding, geheugen en behuizing/bays, dus als iemand nog tips of commentaar heeft: graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 140€ 29,90€ 29,90
1Asus M4A78L-M€ 52,49€ 52,49
1Cooler Master Silent Pro M500€ 66,-€ 66,-
1Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN€ 57,12€ 57,12
1Sharkoon Rebel9 Alu Zwart€ 52,40€ 52,40
2Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay€ 56,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,91

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Correctie van hierboven, ik moet niet 12 maar 14 3.5' schijven onderbrengen :)
+ 1x5.25 optical + 1x2.5 hd voor os
Die optical kan ik eventueel weglaten en een usb gebruiken voor install enzo, moest het daar op aankomen

Dus zelf met SSD komt die er niet vrees ik :s
Ik denk dat die Rebel 12 zowat het enige is wat betaalbaar is. Anders moet je al direct naar Lian Li ofzo gaan, wat wrss een stuk beter afgewerkt is, maar ook 200 euro duurder

[ Voor 13% gewijzigd door goudviske.be op 29-04-2010 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

@Naffie: Mooie setup, ik heb 't even goed doorgelezen(ook vluchtig) als je klaar bent met de nas, schroef je de externe schijven open en haal je de schijven er uit, heb je nog wat meet storage, en niet meer op usb! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 13:39
Van:
Naar:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/23tqosn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/fmjvc3.jpg

Intel server moederboard (S3200SH serie, S3210SHLC) met Intel E7600 en 2GB ECC geheugen:

Verder:
-HP Smart Array P410 RAID controller
-6 stuks 2TB Seagate LP SATA disks in RAID5
-Corsair HX650W modulaire voeding.

Het Intel board heeft meerdere PCIe aansluitingen zodat ik later eventueel een HP SAS expander kaart kwijt kan om meer dan 8 disks aan de Smart Array controller te kunnen hangen. Verder heeft het board 2 Gbit Ethernet aansluitingen en onboard video. Op eBay te vinden voor ~€100 :9

Ik draai Windows Server 2008 R2.

Als ik meer dan 8 schijven nodig heb verhuis ik de ingewanden naar een Norco 4220. Die Fractal Design kast kan ik dan vast wel weer kwijt in vraag en aanbod.

[ Voor 12% gewijzigd door PeterPan op 30-04-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

PeterPan schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 12:13:
Van:

[...]

Naar:
[afbeelding]
[afbeelding]

Intel server moederboard (S3200SH serie, S3210SHLC) met Intel E7600 en 2GB ECC geheugen:

Verder:
-HP Smart Array P410 RAID controller
-6 stuks 2TB Seagate LP SATA disks in RAID5
-Corsair HX650W modulaire voeding.

Het Intel board heeft meerdere PCIe aansluitingen zodat ik later eventueel een HP SAS expander kaart kwijt kan om meer dan 8 disks aan de Smart Array controller te kunnen hangen. Verder heeft het board 2 Gbit Ethernet aansluitingen en onboard video. Op eBay te vinden voor ~€100 :9

Ik draai Windows Server 2008 R2.

Als ik meer dan 8 schijven nodig heb verhuis ik de ingewanden naar een Norco 4220. Die Fractal Design kast kan ik dan vast wel weer kwijt in vraag en aanbod.
Oehh smull smull setup, nice.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie

nAffie

...

DJ-Visto schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 00:01:
@Naffie: Mooie setup, ik heb 't even goed doorgelezen(ook vluchtig) als je klaar bent met de nas, schroef je de externe schijven open en haal je de schijven er uit, heb je nog wat meet storage, en niet meer op usb! :)
Dat is ook de bedoeling ;)
Schijven heb ik niet geselecteerd, heb nog een paar losse TB schijfjes liggen, en als ik m'n data heb overgezet gaan de schijven die ik extern heb ook de NAS in.

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

nAffie schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:35:
[...]

Dat is ook de bedoeling ;)

[...]
't was avond he, ik heb net een mooie bordje gevonden, ik zal zometeen een foto posten, mijn vaders desktop die werd afgedankt i.v.m aanschaf macbook pro. Dus ik mocht hem. Het grootte probleem wat ik had met mijn P400 was dat er boven de P400 geen pci-e x1 dingen meer konden omdat de kabels uitstaken (zijn vrij grootte SAS kabels) dus er moest een pci-e x1 slot leeg blijven, was net te krap. Dit bordje is echt helemaal anders. pci-e x16 slot is onderaan, en ook omgedraait zeg maar dat de kabels dus naar een leeg stuk van 't moederbord steken.. Zei foto over een paar minuten voor precies wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallyberk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 18:03
[b]nAffie schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:33:
Waarom unRAID?
Omdat dit gewoon een NAS moet zijn welke makkelijk uit te breiden is met harde schijven zodra de ruimte nodig is en waar erg hoge lees en schrijfsnelheden niet van belang zijn. (met unRAID is de snelheid nooit hoger dan een single disk kan leveren, maar voor de opslag van mijn films, series en muziek is dit ruim voldoende.
Ook ben ik met unRAID niet beperkt tot 1 merk/type schijf van dezelfde capaciteit. Je kan dus net als bij een Drobo verschillende disks combineren, als je paritydisk maar de grootste is.
Wacht even: je vind de modules te duur, maar je gaat wel een unRAID oplossing kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
brid schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:26:
Thanx for the help.

Is dus echt weer een linux manier.
Je zou verwachten dat apt-get install iscsitarget voldoende zou zijn 8)7
Het is niet zozeer het probleem van Linux of Debian, maar gewoon luiigheid en misschien wat onervarenheid. Dit was echt triviaal.

Geen kwaad woord over Linux want dan zwaait er wat. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 30-04-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Als 'verwende' windows gebruiker is het zeker even wennen :)
Maar ik zie er de charme wel van in, begin er steeds handiger in te worden.

Het installeren op de usb stick was geen goed idee.
Installeren duurde meer dan 2 uur, en na het installeren van webminstats was het over met de install.
Berg read/write error en een kernel panic. pricewatch: Kingston DataTraveler Mini Slim 8GB Blauw is in ieder geval niet geschikt om zonder al te veel aanpassingen een linux distro te draaien.

Draai nu van een oude sata drive die ik nu nog heb liggen en dat gaat gelukkig zonder problemen.
Moet zeggen dat de cpu load bij het builden van de raid set me erg mee valt. Beide cores draaien continue op 800Mhz en de load is 20%

Pffff dure oplossing die UnRaid, $699,- voor 12 disk systeem.(prive dan, zakkelijk is het een lachertje)

[ Voor 10% gewijzigd door brid op 30-04-2010 23:46 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brid schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 23:32:

Pffff dure oplossing die UnRaid, $699,- voor 12 disk systeem.(prive dan, zakkelijk is het een lachertje)
Valt wel mee toch? Hij wil het zelf bouwen.

Single unRAID Server Pro Registration key ... $119

En zelfs dan, 12 bay NAS voor 699? Waar vind je dat? Die specs zijn ook vreselijk goed volgens mij, bij QNAP en Synology vind je zoiets niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Oeps, zat niet op te letten op die site |:( , $699,- is voor een compleet systeem inc hot-swap enz.
Die $119 valt idd dat wel mee, en voor $20 meer, krijg je hem zelfs voorgeinstalleerd op een usb stick.

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Vandaag ook mn hardware besteld
Hoop dat ik het volgende week allemaal kan gaan ophalen :)
Alleen op het geheugen zal ik iets langer moeten wachten vrees ik, ECC is blijkbaar niet iets dat standaard binnen is...

Kast is uiteindelijk een Antec twelve hundred geworden, daar kunnen 3x 4in3 en 1x 3in2 in geeft mij ruimte voor 14x 3.5' en 1x 2.5 met brackets en een media device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Mijn test setup.voor mijn fileserver:

Afbeeldingslocatie: http://mars-bhr.nl/serverpics/100_1563_640x480.JPG

Specs:

E2160(1.80GHz)
1GB samsung ram
80GB 2.5" boot schijf
HP Smart Array P400(met BBU)(met een seagate 250GB schijf)

In een tijdelijke kast met voeding, ding gebruikt zonder seagate maar 48watt idle. Voor de rest gaat de kast geupgrade worden (ik kan er een van [Verwijderde gebruiker] lenen. (geen geld genoeg voor een eigen). In deze kast komt waarschijnlijk mijn esxi apparaat in.

Het grootte probleem bij mijn oude setup was er zat een pci-e x1 boven de P400 zodat als je de kabels er op deed dat het pci-e x1 slot niet meer bruikbaar was.
Dat is met deze opgelost omdat hij hier op de kop (zo kan je het zeggen :P) ingaat, zodat de rest van de sloten gewoon bruikbaar blijven. Er komen op de P400 de volgende schijven:

3x250GB(RAID5)
2x1TB(geen RAID)

Tijdelijke setup is dat dan. Er komt wel zo snel als mogelijk als 3x2TB aan de P400.

Kwa ruimte op 't ram geheugen is meer dan genoeg, nog een beetje aanklooien met Windows Server 2008 R2 en NFS server. 388MB gebruikt dat ding als hij hier staat te idlen.

[ Voor 7% gewijzigd door DJ-Visto op 01-05-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Het gaat lekker hier, heb nu alle spullen om alles aan te sluiten.
Was weer een leerzame dag:
  • Sabnzbd geinstaller en autostart
  • Een nieuwe nic er in gezet(onboard was defect, te lui/ongeduldig voor rma) en aan de praat gekregen.
  • In de dhcp van m'n router ip gereserveerd en de virtual servers aangemaakt, kan nu sabnzbd, webmin en ssh via het inet benaderen :)
  • Raid set opnieuw aangemaakt, grow met de missende schijf zou meer dan 10h duren, opnieuw opbouwen is met een uurtje of 6 wel klaar.
Minimaal nog te doen:
  • Samba shares aanmaken
  • Met nfs en iscsi spelen
  • Data over pompen
  • spindown in regelen
goudviske, veel plezier met het in elkaar schroeven :D

:( 8)7 :F ik begin nu echt gestoord te worden. Ik had altijd al m'n twijfels bij het merk sweex + realtek en ik vermoed dat het nu wordt bevestigd.

Nadat eindelijk de raid op potten was, kon er begonnen worden met het over pompen na +- 30GB op 80MB/s opeens netwerk verbinding van het nas dood. Systeem was verder wel gewoon te gebruiken met de lokale console.....alleen geen netwerk. Reboot en het netwerk was klaar voor de volgende 30GB en dan kon ik weer opnieuw beginnen. Als ik alleen maar met webmin en putty bezig ben blijft het netwerk wel netjes in de lucht.
Na het uitschakelen van alle onnoddige onboard meuk enzo van het MB en het updaten van de driver nog steeds het zelfde probleem.
Heb zelfs een snellere manier gevonden om het spul onder uit te trekken een ethstatus op de interface leverd binnen 2 seconden al resultaat op, weg netwerk.
Nog getest met div notebooks naar het systeem en de switch een keer er tussen uitgehaald, maar het resultaat blijft het zelfde.

Morgen maar even bij de server boys vragen of ze nog een intel nic hebben liggen om te testen en anders de onsite support van HP aanschieten, die hebben als het meezit nog wel een intel 1Gb pci-express liggen

[ Voor 51% gewijzigd door brid op 02-05-2010 16:42 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaham
  • Laatst online: 12-09 15:38
Beste heren en dames,

Na een boel geklungel met mijn MacBook Pro en een 4 tal externe discs (ja een ramp gezien de MacBook maar 2 USBports kent), wil ik een NAS opzetten.

In eerste instantie viel mijn oog voor een aantal NetGear producten, omdat die een "iTunes Server" zouden bieden. Na langer uitpluizen kwam ik er echter achter dat dit niet meer dan FireFly is. Het grootste probleem bij Firefly is voor mij het totale gebrek aan custom playlists (enkel smart playlists zijn mogelijk, waardoor dat erg lastig wordt).

Hierom mijn volgende vraag: Weten jullie een manier om een DIY NAS server op te zetten waarin ik nummers naar iTunes kan streamen, waarbij je wel makkelijk custom playlists kan maken (25 most played, verzameling leuke nummers, net als iTunes zelf eigenlijk). Daarnaast zou de server moeten dienen als Time Machine backup device, en gezien er ook een aantal Windows Clients op het netwerk draaien, is het ook van belang dat een Windows File protocol ondersteund wordt. Ik heb reeds gelezen dat het mogelijk is om bijvoorbeeld Ubuntu te gebruiken als Time Machine server, maar ik heb nog geen oplossingen gevonden voor een goed werkende iTunes server onder Ubuntu.

Welk OS zouden jullie mij aanbevelen?; is er uberhaupt een OS die deze verschillende taken ondersteunt?

Alvast bedankt.

"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
brid schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 18:04:

...

:( 8)7 :F ik begin nu echt gestoord te worden. Ik had altijd al m'n twijfels bij het merk sweex + realtek en ik vermoed dat het nu wordt bevestigd.

Nadat eindelijk de raid op potten was, kon er begonnen worden met het over pompen na +- 30GB op 80MB/s opeens netwerk verbinding van het nas dood. Systeem was verder wel gewoon te gebruiken met de lokale console.....alleen geen netwerk. Reboot en het netwerk was klaar voor de volgende 30GB en dan kon ik weer opnieuw beginnen. Als ik alleen maar met webmin en putty bezig ben blijft het netwerk wel netjes in de lucht.
Na het uitschakelen van alle onnoddige onboard meuk enzo van het MB en het updaten van de driver nog steeds het zelfde probleem.
Heb zelfs een snellere manier gevonden om het spul onder uit te trekken een ethstatus op de interface leverd binnen 2 seconden al resultaat op, weg netwerk.
Nog getest met div notebooks naar het systeem en de switch een keer er tussen uitgehaald, maar het resultaat blijft het zelfde.

Morgen maar even bij de server boys vragen of ze nog een intel nic hebben liggen om te testen en anders de onsite support van HP aanschieten, die hebben als het meezit nog wel een intel 1Gb pci-express liggen
Das minder fijn...
Zoals je zegde eens proberen met een nic van een deftig merk :)
Ik hoop dat die op mijn mobo het lekker doet, anders haal ik ook wel een intel...

Denk je dat het aan de driver ligt? Of gewoon aan de nic zelf?
Je zou eventueel eens kunnen proberen met een bartpe bootcdtje en een windows driver om te kijken of hij het dan nog doet. Misschien wel moeilijker om net hetzelfde te gaan proberen...

Iets anders dat misschien kan helpen is de MTU wat hoger te zetten, als de NIC dat ondersteunt... Je zou rond de 9000 moeten zitten om zogenaamde "jumbo frames" te gebruiken, maar wat lager kan ook al helpen. Standaard is dacht ik 1500. Dit zou vooral helpen bij grotere files, niet zozeer bij een hele hoop kleine rommel :)

En bedankt, wordt vast fijn schroefwerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik heb mijn NAS ook in elkaar. Een Athlon systeem met 5x2TB schijven en een kleine 2.5" bootdisk. Als basis heb ik gewoon FreeBSD 8 gebruikt. ZFS is inderdaad een geweldig filesysteem. De mogelijkheid tot redundantie en het maken van snapshots maakt het een veilige en efficiente methode om je data op te slaan.

Toch een paar kanttekeningen m.b.t. FreeBSD. Ik ben een handige Unix man, maar FreeBSD en Linux liggen toch wel een stukje uit elkaar. Vooral het installeren van extra packages is wat meer werk. Een ander nadeel is de hardware ondersteuning. Het was zoekwerk om de schijven in AHCI mode aan te spreken en ik was ook even verder om SABNZBD tijdens het booten goed te laten starten.

Ook power management is niet geweldig met FreeBSD. Het programma camcontrol om je HD aan te sturen in AHCI mode is kreupel. De power management werkt eigenlijk niet en dat is jammer, want mijn systeem verbruikt nu continu zo'n 70W. Ook Wake-on-LAN is maar voor een heel beperkt aantal kaarten beschikbaar.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Hi Allen,

Nadat ik onderstaand Mini ITX case tegen kwam op internet heb ik deze maar eens virtueel aangepakt door er wat hardware bij te voegen. Ben altijd zeer gecharmeerd geweest van Synology NAS boxen maar aangezien ik toch een NAS puur zou gaan gebruiken voor het parren en unrarren van files is wat meer snelheid toch wenselijk.

Met dit in het achterhoofd ben ik op onderstaande config gekomen. De 3.5" disks kunnen maximaal uitgebreid worden naar maar liefst 6 stuks! Dit levert een kleine 12TB aan non RAID capaciteit op.

Daar ik serieus zit te overwegen om deze config in elkaar te schroeven vraag ik mezelf af of het wenselijk is om een 8 poortige PCI-E RAID controller aan te schaffen of dat een RAID 5 config volstaat met de onboard controller van dit bordje?

Zelf heb ik ook nog de mogelijkheid om mijn Highpoint 2310 (4 poorts) in te zetten en daar een RAID setup mee te bouwen voor alle belangrijke files en dan de overige 3 disks (2 x 3.5 RAID1 en 1 x 2.5" als BOOT) via de onboard controller.

Kan iemand mij hiermee helpen? Dank.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Array Mini ITX NAS Case W/ 300W SFX PSU€ 140,62€ 140,62
1Intel Core i3 530€ 96,07€ 96,07
1Intel Desktop Board DH57JG€ 104,45€ 104,45
1OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK€ 95,95€ 95,95
1Samsung HD203WI , 2TB€ 109,90€ 109,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Western Digital Scorpio Blue WD2500BPVT, 250GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 35,59€ 35,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,52

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Persoonlijk ben ik genezen van het idee om de onboard raid functionaliteit van het moederbord te gebruiken. De prestaties zijn niet fantastisch en je zit toch meer vast aan je moederbord (tenminste aan de controller). Ik zou óf voor software RAID gaan (bij *nix-like) óf voor een Highpoint (bij Windows) (gezien een hardwarematige controller te veel kost in vergelijking met de totale kosten van je systeem).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

@ goudviske

Denk dat het de hw is, zit namelijk echt een budget realtek chip(RTL8168B) op, kan max 4k jumboframes aan. Met ws + nas op mtu 4000 ging hij al onderuit op alleen een ssh verbinding.
Onboard van m'n WS zit ook een realtek chip, maar die ondersteund 9K jumbo frames.
Gelukkig zit Informatique een halfuurtje rijden van m'n werk, dus vanochtend even snel een intel pro ct desktop besteld en in de pauze even opgehaald. Hadden op het werk alleen nog maar pci-X kaarten :'(
Ga vanavond even testen of deze beter werkt.

@hierboven.

Wat de beste oplossing is ligt puur aan wat je wil.
8 poorts kaart kan, maar ook een 4 poorts kaart + de onboard poorten.
Wil je alle HW raid of wil je een softraid?
Met softraid(Mdadm, wel linux) kun je gewoon een raid 5 set maken over de verschillende controllers heen.
Extra plus puntje is dat deze HW onafhankelijk is waardoor er geen nood aan de man is als een controller het begeeft.

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Dadona schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:20:
Persoonlijk ben ik genezen van het idee om de onboard raid functionaliteit van het moederbord te gebruiken. De prestaties zijn niet fantastisch en je zit toch meer vast aan je moederbord (tenminste aan de controller). Ik zou óf voor software RAID gaan (bij *nix-like) óf voor een Highpoint (bij Windows) (gezien een hardwarematige controller te veel kost in vergelijking met de totale kosten van je systeem).
De Highpoint 2310 welke ik nu al heb is in feite toch ook een hardware matige controller? Of bedoel je kaarten van merken als 3Ware, LSI of Areca welke in feite meer SMB minded zijn?
brid schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:28:
@hierboven.

Wat de beste oplossing is ligt puur aan wat je wil.
8 poorts kaart kan, maar ook een 4 poorts kaart + de onboard poorten.
Wil je alle HW raid of wil je een softraid?
Met softraid(Mdadm, wel linux) kun je gewoon een raid 5 set maken over de verschillende controllers heen.
Extra plus puntje is dat deze HW onafhankelijk is waardoor er geen nood aan de man is als een controller het begeeft.
Mijn voorkeur gaat uit naar de oplossing welke het snelst is. heb een Gigabit netwerk thuis liggen en dat wil ik graag ten volste benutten. Dus een HW oplossing met de HP 2310 ( 4 x 2TB in RAID 5 ) en de onboard oplossing (2 x 1TB in RAID1) welke als nadeel heeft dat wanneer het mobo kapot gaat ik nergens meer heen kan met de data.

Oplossing hiervoor is de belangrijkste map op deze drives laten schaduwkopieren naar de RAID 5 setup denk ik?

[ Voor 40% gewijzigd door Ibidem op 03-05-2010 14:12 ]

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Tekn0z schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:00:
[...]

De Highpoint 2310 welke ik nu al heb is in feite toch ook een hardware matige controller? Of bedoel je kaarten van merken als 3Ware, LSI of Areca welke in feite meer SMB minded zijn?
Highpoint is driver/fake RAID. Hardware matige controller zijn inderdaad een klap duurder (of je moet naar een PCI-X oplossing gaan), maar handelen het RAID deel zelf af (ze hebben een eigen CPU), in plaats van de CPU te gebruiken.
Voor meer informatie over de exacte verschillen kun je ook in de FAQ kijken btw ;)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Tekn0z schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:00:
[...]

[...]

Mijn voorkeur gaat uit naar de oplossing welke het snelst is. heb een Gigabit netwerk thuis liggen en dat wil ik graag ten volste benutten. Dus een HW oplossing met de HP 2310 ( 4 x 2TB in RAID 5 ) en de onboard oplossing (2 x 1TB in RAID1) welke als nadeel heeft dat wanneer het mobo kapot gaat ik nergens meer heen kan met de data.

Oplossing hiervoor is de belangrijkste map op deze drives laten schaduwkopieren naar de RAID 5 setup denk ik?
Als je maar 1 gbit aansluiting gaat gebruiken, kom je een heel eind met software raid.
Er is hier zelfs iemand een paar post hierboven die 1000MB/s haalt met een software raid, waarschijnlijk wel goede controlleres er achter zitten, maar met de meeste standaard onboard controllers kom je met soft Raid5 wel in de buurt van de 90 a 100MB/s write, net geen volle Gigabit (+-120MB/s)

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Óf ik loop achter of jij haalt wat zaken door de war brid.
Je doelt vast op mensen als Q die inderdaad 1.1 GB/sec (lees!) snelheid haalt. Dat heeft niet zozeer met de controllers te maken. De Highpoints gebruikt hij alleen maar om zoveel schijven te kunnen aansluiten, ze zijn alleen een doorgeefluik.
Onboard controllers hebben toch nog altijd wel de nodige moeite met RAID5 bij mijn weten. De snelheden waar jij het over hebt komen meer in de buurt van een driver RAID middels een Highpoint achtige oplossing (met de juiste caching methode).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Dadona, met software raid bedoel ik dus mdadm achtige oplossing, niet een soft raid die via het moederbord/losse insteek kaart wordt aangeboden.

Met de setup van Q was ik idd in de war met lees en schrijf snelheid :+

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ah, bij controllers dacht ik meteen aan RAID controllers denken, niet aan SATA controllers.

[ Voor 4% gewijzigd door Dadona op 03-05-2010 16:21 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

De intel nic werkt nu perfect _/-\o_

Denk trouwens dat de onboard nic niet kapot is maar gewoon de kabel niet goed was aangedrukt en een gevalletje none linux kernel supported nic :X :P geen link + no nic in os != kapot :+

Blijkt dat er op het MB een Atheros AR8131 zit, een snelle google levert allemaal van dit soort berichen op: http://www.linuxquestions...-3/atheros-ar8131-779031/

Als je dus linux gaat installeren ontwijk dus de pricewatch: Asus M4A78LT-M LE of schaf een andere nic aan of linux distro die hem wel ondersteund

[ Voor 3% gewijzigd door brid op 03-05-2010 20:22 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

brid schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:10:

Denk trouwens dat de onboard nic niet kapot is maar gewoon de kabel niet goed was aangedrukt en een gevalletje none linux kernel supported nic :X :P geen link + no nic in os != kapot :+

Blijkt dat er op het MB een Atheros AR8131 zit, een snelle google levert allemaal van dit soort berichen op: http://www.linuxquestions...-3/atheros-ar8131-779031/

Als je dus linux gaat installeren ontwijk dus de pricewatch: Asus M4A78LT-M LE of schaf een andere nic aan of linux distro die hem wel ondersteund
zet je hem als 2de nic, kan je tenminste een foutje maken op die ander ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
brid schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:10:

Nu zeg je dat :p
Ik heb 3 dagen terug hetzelfde mobo gekocht :p
Misschien dat het in freebsd wel werkt... ben voorlopig van plan om het met freebsd 8 te doen (wil die zfs is zien werken), maar als ik teveel rommel heb met samba enzo neem k ook mdadm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Is het dan al op gestuurd door het bedrijf?
Anders kun je nu je order nog aanpassen :)

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 12:50

hellbringer

Weeeeeeee!

nAffie schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:33:
Ik ben eruit!

....lap tekst....
Goede keus: unRaid (draai het zelf nu bijna 2 jaar met volle tevredenheid & zonder problemen, 14 schijven, 7TB effectieve storage)
Voeding & mobo zien er goed uit, processor zou ik misschien een iets snellere dualcore voor nemen ivm parity berekeningen (unRaid kan daar gewoon mee overweg)
Memory (HyperX) is misschien wat overkill, maar goed geheugen is altijd een goed idee, zeker als de parity door de CPU gedaan wordt.

Ik heb echter mijn twijfels over die Sharkoon SATA QuickPort dingen.
Ze zijn erg prijzig en voor zover mijn ervaring gaat (ik heb dit model, SATA, maar dan van Addonics: pricewatch: Chieftec SST-3141SAS) worden de schijven erin vrij warm & is ook de fan niet echt stil (80mm).
Helemaal 2 van dit soort kleine fans is volgens mij een drama qua geluid.
Het staat leuk en schijven vervangen is lekker makkelijk, maar dat weegt volgens mij niet op tegen de nadelen van de herrie en de vrij warm wordende schijven.
Ik heb tegenwoordig deze: pricewatch: Cooler Master 4-in-3 Device Module erin zitten, stuk goedkoper, stil en schijven blijven goed koel.
Nadeel is wel dat het schijven vervangen iets meer werk is.

Tevens heb ik ook een Sharkoon kast (Rebel12) best een aardige kast, geen topkwaliteit maar redelijk afgewerkt & veel ruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door hellbringer op 04-05-2010 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

hellbringer schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 10:02:
[...]
Ze zijn erg prijzig en voor zover mijn ervaring gaat (ik heb dit model, SATA, maar dan van Addonics: pricewatch: Chieftec SST-3141SAS) worden de schijven erin vrij warm & is ook de fan niet echt stil (80mm).
Het staat leuk en schijven vervangen is lekker makkelijk, maar dat weegt volgens mij niet op tegen de nadelen van de herrie en de vrij warm wordende schijven.
Let op!! De pricewatch is hier fout in het plaatje wat erbij staat. De beschrijving en dat soort zaken kloppen wel. Het gaat hier namelijk om de nieuwe SAS varianten van chieftec. Deze zijn 10x beter dan de oude varianten. Zie ook deze review van iemand hier van Tweakers.net. Ik heb inmiddels zelf 4 van deze bays en deze bevallen me ZEER goed.

Wel is de fan, zoals de reviewer ook vermeld niet om te harden. Alsof je in een server park woont, maar wel veel airflow. Zelf deze vervangen door enkele andere fans (Nexus Real Silent Case fans, hoewel deze wel heel erg weinig airflow bieden uiteindelijk). Disken worden met de nieuwe fans nog niet eens echt warm met aanraking, terwijl er toch 12 boven elkaar zitten, dus helemaal prima. (Dat is bij 7200rpm seagate, 5400rpm samsung eco disken blijven gewoon koud).

Dus naar mijn mening zijn de bays van harte aan te raden, mits je de fan vervangt, wat absoluut geen probleem is om te doen. Mijn build kun je hier wat foto's van vinden, inclusief de bays. Ik ga binnenkort nog eventjes foto's online gooien van de fan mod.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
@Bird

Ik hoop dat ik het nog kan veranderen ;-)
Is besteld bij zercom in Eindhoven, heb net een mailtje gestuurd om te wisselen met de Asus M3A76-CM
Die zou beter werken.

Hoop dat het lukt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Zercom doet meestal niet zo moeilijk, alleen kun je beter bellen.
Dan is het tenminste gelijk geregeld, heb daar weleens een 9800gt door een 4870 xxx laten vervangen, ging zonder problemen.

Coolermaster modules zijn trouwens behoorlijk goed:
hd temps

b,c,d,e zijn daar in geplaatst, samsun green 1.5 GB

[ Voor 42% gewijzigd door brid op 04-05-2010 12:52 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Net gebeld en order is aangepast, bedankt voor de tip ;-)

Mooie temperatuur btw. Die coolermaster 4in3's zijn ook vrij stil, nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Quindor schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:13:
[...]
Wel is de fan, zoals de reviewer ook vermeld niet om te harden. Alsof je in een server park woont, maar wel veel airflow. Zelf deze vervangen door enkele andere fans (Nexus Real Silent Case fans, hoewel deze wel heel erg weinig airflow bieden uiteindelijk). ...
Nette setup RAID. Antec nine-hundred case is trouwens een goede oplossing voor die Chieftec drive cages. Het geluid van dat filmpje, is dat met de nieuwe of oude case fans?

[edit: m'n eerste vraag had je eigenlijk al beantwoord. sorry :) ]]

[ Voor 19% gewijzigd door iBurger op 04-05-2010 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkmedia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-03 12:03
Beste mede-tweakers,

Ik wil een nieuwe nas gaan samenstellen op basis van (thanks voor de aanwijzingen):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 235e€ 55,09€ 55,09
1Antec Earthwatts EA 380D Green€ 40,23€ 40,23
1Asus M4A78LT-M LE€ 47,73€ 47,73
2Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/1G€ 26,49€ 52,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 611,20

Met dan 5x WD Green EARS 1,5 TB en 1 random sata schijfje voor de boot. En misschien een intel nic ivm problemen aangegeven in de vorige posts.

Mijn situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/n69h03.png

De 2 pc's worden vaak gelijktijdig gebruikt voor het editen van website files en graphics.
De bedoeling is dus om op de nieuwe nas (tussen haakjes) alle files te zetten zodat deze door de 2 pc's bereikt worden via samba. Nu gaat dit via de externe hd die aan de router hangt en dat is super traag. :(

Mijn vragen zijn concreet:

- Mijn idee is om linux soft raid 5 te gaan draaien. Is dit een goede keus voor het beoogde gebruik (dus veel kleine files lezen/schrijven)?

- Hoe kan ik zorgen dat de 2 pc's de nas via een vaste verbinding kunnen bereiken? Gewoon de nas als DHCP server instellen?

- Is de config (proc enz) snel genoeg voor de beoogde doeleinden? Voornaamste is dat wij soepel kunnen werken, verbruik is secundair (hoewel niet onbelangrijk)?

Thanks voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

goudviske.be schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:26:
Net gebeld en order is aangepast, bedankt voor de tip ;-)

Mooie temperatuur btw. Die coolermaster 4in3's zijn ook vrij stil, nee?
in de trend van ratel, tikken enz is hij heerlijk stil. Je hoort natuurlijk wel het ruizen van de lucht langs de fan en de disk, bewegende lucht = gelijk geluid. maar dat heb je bij iedere fan. Disk zijn in ieder geval wel losgekoppeld van de behuizing. Zitten rubber ringen aan de aan de zij kant die weer verbonden worden met de platen aan de zijkant

@ hierboven
nas met 1 nic(ip static) met dhcp server aan een 1GB switch (+-€30,-) ws aan de switch als dhcp client.
Of je zorgt dat het nas in standaard range van windows AIP zit dan gaat het zonder dhcp.
Vervelende is dan wel dat je weer met dns resolving zit binnen je nas lan.
Je zou er ook voor kunnen kiezen een kabel van je wireless router te pakken en door te trekken naar waar je nas staat en dan daar een switch neer te zetten. Wireless is leuk voor notebooks, maar er is niks zo stabiel als een kabel

Proc is snel genoeg:
cpu load copy

Deel voor 12:00 's nachts was het over pompen van 500GB aan series en 699GB aan films.
1 core draaide op 800Mhz de andere op 2700MHz.
Rechts is sabnzb die +- 20Gb aan het downloaden is :)

[ Voor 24% gewijzigd door brid op 04-05-2010 14:15 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkmedia
brid schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:03:
[...]

@ hierboven
nas met 1 nic(ip static) met dhcp server aan een 1GB switch (+-€30,-) ws aan de switch als dhcp client.
Of je zorgt dat het nas in standaard range van windows AIP zit dan gaat het zonder dhcp.
Vervelende is dan wel dat je weer met dns resolving zit binnen je nas lan.
Je zou er ook voor kunnen kiezen een kabel van je wireless router te pakken en door te trekken naar waar je nas staat en dan daar een switch neer te zetten. Wireless is leuk voor notebooks, maar er is niks zo stabiel als een kabel

Proc is snel genoeg:
[afbeelding]

Deel voor 12:00 's nachts was het over pompen van 500GB aan series en 699GB aan films.
1 core draaide op 800Mhz de andere op 2700MHz.
Rechts is sabnzb die +- 20Gb aan het downloaden is :)
Thanks voor de hulp! _/-\o_

DHCP server op de nas en dan aan een switch hangen lijkt me wel een goeie inderdaad.
Liefst geen gedoe met DNS en kan geen kabel trekken naar de router (andere verdieping).

Goed om te weten dat de proc snel genoeg is.

Heb je ook een idee of de response times (lees random read/write) een beetje meevallen in deze config (raid 5)? Of moet ik beter gaan voor RAID 1+0 oid?

[ Voor 27% gewijzigd door avkmedia op 04-05-2010 14:19 . Reden: was iets te snel met reactie :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Daarvoor hebben ze hamerboren en boren van 30CM lang uitgevonden :+

[ Voor 3% gewijzigd door brid op 04-05-2010 14:16 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkmedia
brid schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:16:
Daarvoor hebben ze hamerboren en boren van 30CM lang uitgevonden :+
Het is een kantoor aan huis situatie, dus dan moet de kabel weer netjes weggewerkt worden etc. etc.
Voor nu dus gewoon deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Ik zou zeggen lees deze eens Wikipedia: Standard RAID levels

Voor veel random writes moet je in ieder geval geen raid5 hebben en kun je het beste NFS gebruiken om je data aan te bieden. Deze staat bekend om het feit dat het beter over weg kan met random reads/writes dan SMB/Samba, nadeel is dat de windows implementatie een beetje brak is

[ Voor 35% gewijzigd door brid op 04-05-2010 14:41 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
@avkmedia:
Ik weet niet of dat mobo een goede keuze is voor linux, ik had eerst hetzelfde gekozen, maar blijkbaar zijn er wat problemen met de onboard nic (zie enkele posts terug). Afhankelijk van welk OS je gaat gebruiken toch eens nakijken of die goed werkt ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door goudviske.be op 04-05-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkmedia
brid schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:34:
Ik zou zeggen lees deze eens Wikipedia: Standard RAID levels

Voor veel random writes moet je in ieder geval geen raid5 hebben.
Die wiki had ik inderdaad al doorgespit, vandaar dat ik me dus ook afvroeg of RAID 5 snel genoeg zou zijn voor het beoogde gebruik (itt RAID 10, wat natuurlijk weer minder storage is).

Het betreft hier geen database server met veel connecties, maar we werken hier met z'n tweeën vaak wel aan een aantal files per persoon + uploads van bijvoorbeeld images etc op de achtergrond.

Het is in principe de bedoeling om gewoon een situatie te creëren waarin werken op de NAS net zo soepel gaat als op de PC's lokaal, maar dan met het voordeel van fault-tolerance en sharing.

EDIT:

NFS is inderdaad ene beter idee zo te zien. Thanks!

@goudviske.be

Thanks, dat had ik inderdaad al gezien. Idee was om gewoon intel nic erbij te nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door avkmedia op 04-05-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Net even aan het spelen met hdparm om de disks van de array in spindown te brengen als ze langer dan 20 minuten niks doen.

Kwam alleen berichten tegen in de readme.debian van HDparm inc met een MD array.
Dat ze adviseren om het niet te doen ivm met het failen van een rebuild en er staan een aantal countermasures die ze hebben genomen om het risco te verkleinen. Het init script(/etc/hdparm.conf) van hdparm wordt bij het opstarten niet uitgevoerd als md een raid set heeft die "dirty" is

Het lijkt me dus veilig om hdparm op de schijven aan te zetten in het init script.
Verder kwam ik wat berichten tegen dat onderandere hddtemp en de smartd voorkomen dat de disks gaan downspinnen.

Is er iemand hier die kan aangeven of hdparm icm MD en div monitor deamons gaat werken?
Heb de config al aangepast en hdparm herstart.....

Trouwens ook een kleine read bench gedaan met hdparm -tT:
/dev/md10:
Timing cached reads: 4386 MB in 2.00 seconds = 2193.52 MB/sec
Timing buffered disk reads: 914 MB in 3.01 seconds = 304.15 MB/sec

Wat mij betreft mooie waardes, meer dan er over de GBit lijn kan :)

Helaas zijn de schijven niet standby gegaan, weet denk ook wel waar het aanligt.
Heb namelijk de module historical system statistics geinstalleerd.
Deze pollt ook het gebruik van de verschillende mnt points en vraag regel matig de smart status op.
Denk dus dat spindown niet gaat lukken.

[ Voor 14% gewijzigd door brid op 04-05-2010 20:16 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
avkmedia schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:43:
[...]

Die wiki had ik inderdaad al doorgespit, vandaar dat ik me dus ook afvroeg of RAID 5 snel genoeg zou zijn voor het beoogde gebruik (itt RAID 10, wat natuurlijk weer minder storage is).

Het betreft hier geen database server met veel connecties, maar we werken hier met z'n tweeën vaak wel aan een aantal files per persoon + uploads van bijvoorbeeld images etc op de achtergrond.

Het is in principe de bedoeling om gewoon een situatie te creëren waarin werken op de NAS net zo soepel gaat als op de PC's lokaal, maar dan met het voordeel van fault-tolerance en sharing.

EDIT:

NFS is inderdaad ene beter idee zo te zien. Thanks!

@goudviske.be

Thanks, dat had ik inderdaad al gezien. Idee was om gewoon intel nic erbij te nemen.
Ben zelf niet echt fan van er extra addon kaartjes bij te stoppen, tenzij je echt een speciale reden hebt om dat mobo te kiezen? Als je er een PCI-e x1 NIC op duwt ligt het verbruik terug wat hoger (zal misschien niet veel zijn), en je beperkt je uitbreidmogelijkheden terug een stukje...

Natuurlijk kan zon onboard realtec niet op tegen een gigabit intel nic, daar is geen discussie over :)

Ivm de raid, als je niet echt grote sequentiele writes doet is RAID5 inderdaad verre van ideaal, maar misschien wel voldoende. Ik weet niet hoeveel schijfruimte je nodig hebt, of hoeveel HDs je zou gaan gebruiken, maar als je voldoende hebt met pakweg 6 TB of minder zou ik toch voor R1+0 gaan, 3 2TB schijven in stripe en die arrays dan in mirror. Als je graag meer opslagruimte hebt, en misschien toch sequentiele writes wil gaan doen zoals media streamen ofzo, dan is R5 makkelijker en een stuk goedkoper.

Ik zou zeggen probeer de 2 setups eens een paar dagen, ik denk met 2 gebruikers als "fileserver" ga je weinig van het verschil merken. Als je met 10 mensen zou zijn zal het al een groter verschil zijn :)

Veel plezier ermee iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

On nog een steentje bij te dragen aan het raid5 vs raid10 en nfs vs smb(of nfs w7 sucks) verhaal even met de crystal disk bench gespeeld:
nog nog kleiner

Dit is dus op een raid5 set van 4 samsung eco green(5400) van 1.5TB op m'n nas
Blijkt dus dat NFS redelijk verliest van smb onder windows7, als je de experts mag geloven zou NFS moeten winnen in het random deel.

Om alles een beetje in verhouding te zetten, hier een stripe set van 2 samsung eco green(5400) van 1.5TB via een ich10R local:
Samsung stripe

Zo slecht is een raid5 set via het netwerk nog niet, alleen bij een hoge load, dropt de 4k random write behoorlijk :o

Prog is denk alleen met lezen niet correct, iets van m'n nas aftrekken gaat in windows 80MB/s

[ Voor 26% gewijzigd door brid op 04-05-2010 22:17 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
brid schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 21:58:
Dit is dus op een raid5 set van 4 samsung eco green(5400) van 1.5TB op m'n nas
Blijkt dus dat NFS redelijk verliest van smb onder windows7, als je de experts mag geloven zou NFS moeten winnen in het random deel.
Zit NFS native in windows tegenwoordig? Ik weet dat het onder *nix wel een performance-voordeel oplevert, maar met aparte progjes onder windows juist niet.
Vista en Win7 doen het met SMB2 gewoon beter via Samba...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Als je over de pro of ultimate versie van windows beschikt dan zit daar component bij voor connectie naar Unix servers, NFS support valt hier onder.

Dat deze niet al te best is bleek al toen ik met vmware aan het spellen was, windows ging gewoon over z'n nek bij het benaderen van een NFS share, terwijl een virtuele esx host zonder problemen verbinding maakte en er zonder problemen een vm op kon worden geinstalleerd :+

Nu met een echte bak, kopiert windows naar de NFS met 13 mb/s terwijl via smb er 90 a 100 MB/s wordt gehaald

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 08:01

Chrisjuh_15

Facta non verba

Hey Quindor,

Ik zag je post in het Show je HT topic en ik had een vraag:

Je zei dat je alles via RSS binnenhaalt. Kun je me vertellen hoe je dit hebt gedaan? Ben best benieuwd, nu moet ik alles handmatig binnen halen (= kost enorm veel tijd als je up to date wil blijven).

Ik hoop op je reactie :)
Enorm vette setup btw, zowel je server als je HT ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan je dit niet in een eigen topic, of nog beter, per DM bespreken?

Dit gaat nog altijd over DIY NAS systemen, niet over het automatisch downloaden van (illegale) bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
brid schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 22:39:
Als je over de pro of ultimate versie van windows beschikt dan zit daar component bij voor connectie naar Unix servers, NFS support valt hier onder.

Dat deze niet al te best is bleek al toen ik met vmware aan het spellen was, windows ging gewoon over z'n nek bij het benaderen van een NFS share, terwijl een virtuele esx host zonder problemen verbinding maakte en er zonder problemen een vm op kon worden geinstalleerd :+

Nu met een echte bak, kopiert windows naar de NFS met 13 mb/s terwijl via smb er 90 a 100 MB/s wordt gehaald
Verbaast mij niets :)
NFS is gewoon te efficient voor windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 08:01

Chrisjuh_15

Facta non verba

sloth schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:13:
Kan je dit niet in een eigen topic, of nog beter, per DM bespreken?

Dit gaat nog altijd over DIY NAS systemen, niet over het automatisch downloaden van (illegale) bestanden.
Hij vroeg of ik eventueel andere vragen in dit topic wilde stellen en tevens staat zijn DM uit. Ik doe me alleen wat me gevraagd wordt ;)
Niet gelijk mij blamen a.u.b. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Chrisjuh_15 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:02:
Hey Quindor,

Ik zag je post in het Show je HT topic en ik had een vraag:

Je zei dat je alles via RSS binnenhaalt. Kun je me vertellen hoe je dit hebt gedaan? Ben best benieuwd, nu moet ik alles handmatig binnen halen (= kost enorm veel tijd als je up to date wil blijven).

Ik hoop op je reactie :)
Enorm vette setup btw, zowel je server als je HT ^^
@ sloth, mee eens, hoewel dit tegenwoordig een redelijk onderdeel is geworden van wat als NAS word gezien. Maar goed, ik zal het kort houden en niet al te veel over verder posten dat kan dan inderdaad wel in een DM.

Ik gebruik alt.binz waarin ik een rss feed binnenhaal. Aangezien ik meerdere rss feeds van binsearch wil gebruiken heb ik een custom rss feed gemaakt via yahoo pipes welke enkele feeds voor me samenvoegt. That's it.

Ik weet van nog een andere manier en dat is via sabnzb en enkele tooltjes er omheen. Dan kun je het vaak ook op je hardware matige NAS doosjes draaien bijvoorbeeld (onder linux dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie

nAffie

...

Wauw! Eindelijk iemand die unRAID draait hier... :D (misschien toch eens een keer een topic hierover beginnen aangezien het vrij onbekend is hier)
[...]
Voeding & mobo zien er goed uit, processor zou ik misschien een iets snellere dualcore voor nemen ivm parity berekeningen (unRaid kan daar gewoon mee overweg)
Memory (HyperX) is misschien wat overkill, maar goed geheugen is altijd een goed idee, zeker als de parity door de CPU gedaan wordt.
Ik was van plan het geheel redelijk zuinig te houden, vandaar die CPU. Ik ben ook van plan een cache schijf in te bouwen, waardoor unRAID pas parity gaat bereken bij het wegschrijven van de data op de array. Dit kan 's nachts of als de NAS niks staat te doen.
Ben wel van plan sabnzbd erop te draaien, misschien dat deze dan wel wat extra juice kan gebruiken met unpar&rar...
[...]
Ik heb tegenwoordig deze: pricewatch: Cooler Master 4-in-3 Device Module erin zitten, stuk goedkoper, stil en schijven blijven goed koel.
Nadeel is wel dat het schijven vervangen iets meer werk is.
Ik heb ook gekeken naar de CM modules, als ik van de reviews mag uitgaan schijnen deze erg stil te zijn ivm de groter fan welke langzamer draait, maar ik blijf toch bij de 3-in-2 modules, waar ik waarschijnlijk de fans van ga vervangen.

Ik wilde eigenlijk 5-in-3 of 4-in-3 modules met SATA backplane en grotere fans, maar de meeste hiervan zijn ruim boven de 100 euro. Zo gaan de drivebays het duurste onderdeel worden van de NAS, en dat vind ik dan iets teveel om in 1 keer te halen.
[...]
Tevens heb ik ook een Sharkoon kast (Rebel12) best een aardige kast, geen topkwaliteit maar redelijk afgewerkt & veel ruimte.
Ben ook nog een beetje aan het twijfelen tussen de 12 en 9 bay kast ivm de 3-in-2 modules die ik nu ga nemen....
Quindor schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:13:
[...]
Dus naar mijn mening zijn de bays van harte aan te raden, mits je de fan vervangt, wat absoluut geen probleem is om te doen. Mijn build kun je hier wat foto's van vinden, inclusief de bays. Ik ga binnenkort nog eventjes foto's online gooien van de fan mod.
Ziet er erg bruut uit met die bays!!! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door nAffie op 04-05-2010 23:46 ]

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ziet er erg bruut uit met die bays!!! _/-\o_
Ziet er zeker leuk uit, lekker strak! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Q schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:52:
[...]

Ziet er zeker leuk uit, lekker strak! :)
Dank dank! Dat was ook de bedoeling. Ben het beu elke keer te moeten schroeven, etc. Hiermee kan ik wel enige tijd vooruit. :) Koeling altijd goed in orde, etc. etc. :)

Inmiddels de fans vervangen voor stillere. Dus hier kun je nog wat meer foto's vinden.

Dat scheelt echt heel erg veel. Als de server niet in een server ruimte komt te staan moet je dat eigenlijk gewoon doen....

Je hebt van dit type modules overigens ook 4-in-3 modules. Dan zou je in een 12 bay kast eventueel net wat meer disken kwijt kunnen. Voor mij was de huidige indeling met 3-in-2 modules voordeliger en vond het mooier. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Quindor op 05-05-2010 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie

nAffie

...

Quindor schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:57:
[...]

Je hebt van dit type modules overigens ook 4-in-3 modules. Dan zou je in een 12 bay kast eventueel net wat meer disken kwijt kunnen. Voor mij was de huidige indeling met 3-in-2 modules voordeliger en vond het mooier. ;)
Ben nu wel aan het twijfelen of ik deze neem of die van Sharkoon...

Hoe zit het precies met de stroomtoevoer?
Heb net wat plaatjes goed bekeken, en zag dat ik bij de Sharkoon bays 3x SATA power nodig heb, en bij de Chieftec bays 2x molex... Werkt dat gewoon goed? Scheelt namelijk weer een hoop verloopstukjes etc...

Ook heb ik nu pas de achterkant gezien, en de 2 minifans op de Sharkoon bay lijken me erg noisy en lastig te vervangen voor stillere... Helaas kon ik nergens een review van deze bay vinden... :(

Heb nu de volgende setup zonder drivebays, zag inderdaad dat m'n geheugen een beetje overkill was, dus heb een goedkoper setje gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 140€ 30,05€ 30,05
1Asus M4A78L-M€ 52,49€ 52,49
1Cooler Master Silent Pro M500€ 66,-€ 66,-
1Kingston HyperX KHX8500AD2K2/2G€ 35,44€ 35,44
1Sharkoon Rebel9 Alu Zwart€ 52,40€ 52,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,38

Nu rest alleen nog de quest voor goedkope, stille drivebays met SATA backplane (hotswap niet nodig, maar ik wil niet steeds de kast openschroeven om een schijf toe te voegen...

8)

[ Voor 57% gewijzigd door nAffie op 05-05-2010 00:37 ]

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

nAffie schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 00:19:
[...]
Ben nu wel aan het twijfelen of ik deze neem of die van Sharkoon...

Hoe zit het precies met de stroomtoevoer?
Heb net wat plaatjes goed bekeken, en zag dat ik bij de Sharkoon bays 3x SATA power nodig heb, en bij de Chieftec bays 2x molex... Werkt dat gewoon goed? Scheelt namelijk weer een hoop verloopstukjes etc...

Nu rest alleen nog de quest voor goedkope, stille drivebays met SATA backplane (hotswap niet nodig, maar ik wil niet steeds de kast openschroeven om een schijf toe te voegen...

8)
Yup, bij chieftec is het zo dat de voeding meer redundant is dan wat anders. Vandaar ook de 2 paden welke ik gemaakt heb. Alle bays kunnen prima draaien vanaf 1 connector.

Hier zie je de voeding, vervolgens een kabel vanaf boven en vanaf onder met voeding splitters erop, en vervolgens elke bay 1 groene en 1 rode connectie gegeven.

Mij voeding heeft overigens maar 1 x 12V rail, dus verdelen was niet echt nodig maar op deze manier kan 1 hele kabel uitvallen en heb ik nergens last van.

Ook zijn de bays automatisch altijd hotswap. Je controller/OS moet daar aan mee werken natuurlijk, maar de bays zijn het altijd. Dit komt omdat het sata is en er daarbij rekening mee is gehouden met de connectors, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkmedia
@goudviske.be

Heb geen speciale reden om dat moederbord te pakken (behalve 6x sata dus), dus daar ga ik inderdaad nog eens rondkijken naar andere mogelijkheden. Heb je nog aanbevelingen op dit front wellicht?

Ik wil denk ik 1 van de onderstaande 3 types hd gaan nemen, en dan dus 6x (voor 4,5TB storage wat genoeg is voor mijn doeleinden):

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 72,07€ 72,07
1Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS€ 89,25€ 89,25
1Western Digital Caviar Green WD15EARS€ 83,30€ 83,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,62

Thanks voor de input.

@brid

Thanks voor de benchmarks e.d., verschil val zo te zien nog wel mee. Ik ga toch voor raid 10 denk ik, aangezien performance/soepelheid de grootste issue is (voor backup van belangrijke stuff vanaf onze (web)servers hebben we managed backups in het DC)

Dat samba verhaal is inderdaad wel vreemd, aangezien NFS toch superieur lijkt te zijn. Maargoed is een kwestie van testen als het allemaal draait straks.

Thanks voor alle info :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Waarom niet de 2TB versies? En je hebt de 'verkeerde' Seagate geseleceerd neem ik aan, de volgenden zouden in lijn zijn met de Samsung en Western Digital:
pricewatch: Seagate Barracuda LP ST31500541AS
pricewatch: Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB
Dat zijn namelijk schijven uit de 'groene' lijn van Seagate waarbij de rotatiesnelheid lager ligt.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
avkmedia schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 03:42:
@goudviske.be

Heb geen speciale reden om dat moederbord te pakken (behalve 6x sata dus), dus daar ga ik inderdaad nog eens rondkijken naar andere mogelijkheden. Heb je nog aanbevelingen op dit front wellicht?
Ivm dat moederbord, ik heb nu zelf gekozen voor dit: Asus M3A76-CM
Is grootendeels hetzelfde, gebruikt wel DDR2 ipv DDR3, en heeft een realtek nic, 8111 als ik me niet vergis, iig compatibel met lenny en freebsd8

Moest ik u zijn zou ik ook overwegen om ECC geheugen te gebruiken, kost in principe niet zoveel meer, en je CPU en moederbord ondersteunen het alle2 zowiezo, dus zeker interessant.

Ivm harde schijven, wat je zeker ook in overweging moet nemen is het aantal "non recoverable read errors per bits read" (bit error rate). Bij WD is dat < 1 * 10^15. Ik dacht dat de F3's van Samsung hetzelfde hadden. Kleiner is beter, zeker als je een grote hoeveelheid schijven zou aansluiten is dit van belang.

Om een idee te geven bij standaard desktop schijven in raid 5 is er ongeveer 10% kans per schijf in de array dat wanneer er 1 stuk gaat, er datacorruptie is. Als je dus 6 schijven in een array hebt zit ja al boven de 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Voor die error rate, maakt het merk niet zoveel uit samsung f2/f3 en alle WD schijven inc RE4 uitvoering zitten op 1 op 10^15 als je kijkt naar 1.5TB schijven, enige uitzondering is Seagate met 10^14.

Als vervanger van het asus bord is pricewatch: Asus M4A785T-M wel een redelijk alternatief, kost wel €72,-. MIts je natuurlijk 6 sata porten wil en am3 icm DDR3.
Anders is het alternatief van goudviske natuurlijk ook prima

DDR2 is op dit moment nog niet zo'n probleem, maar als je over 1 of 2 jaar misschien extra geheugen wil wel.
Valt me trouwens op dat zowat alle M-atx borden 1 sata poort op offere voor e-sata

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
sata = esata :-)
er is geen verschil,alleen de kabel is een beetje anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkmedia
@dadona

Nee heb wel de juiste geselecteerd, eigenlijk overweeg ik ook wel 7200 rpm ivm prestaties (dit is namelijk prioriteit) maar heb nog geen berekening gemaakt over het verbruik.
Als ik die seagate 7200 neem, kan ik direct 1 cold spare erbij halen om kopzorgen te voorkomen.

Ik ga voor 1,5TB omdat het simpelweg een stuk scheelt in de kosten. Met het beoogde gebruik hebben wij niet superveel storage nodig. NAS wordt uitsluitend gebruikt voor onze zakelijke stuff, en eigenlijk hebben we daarvoor aan 2-3 TB genoeg.

@goudviske.be

Dat mobo zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Zat alleen te kijken en zag dat de proc (235e) niet vanaf bios v1 ondersteund wordt, dus hopelijk staat de juiste bios er dan al op.

@brid

Ook een leuke optie qua mobo, alleen heb ik me nog niet verdiept in het verbruik van de verschillende chipsets t.o.v. elkaar. Als het qua verbruik weinig uitmaakt kan ik ook voor deze gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-790XTA-UD4€ 108,40€ 108,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 108,40

Dan heb ik nog 2 sata poorten over voor OS en Hotspare evt.

Uitbreidingsmogelijkheden ben ik op dit moment niet zwaar naar op zoek, mocht het aan de orde komen dan koop ik dan wel weer een nieuwe setup en gebruik ik deze voor men eigen files.

Thanks voor de input iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
veel plezier met de nas ;)
laat weten hoe het loopt en welke soft je gebruikt enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 13:39
Ik zou ver weg blijven bij die 1.5TB 7200rpm Seagate schijven, daar lees je alleen maar horrorverhalen over. Ik heb zelf ook twee van die schijven gehad, beide binnen een paar maanden kapot.
De 2TB low power Seagates zijn helaas ook niet vrij van problemen. Mijn eerste 6 (twee verschillende batches) draaien al een half jaar zonder problemen maar de twee disks die ik onlangs kocht om mijn array uit te breiden zijn allebei al weer RMA gegaan en zelft 1 RMA is weer RMA gegaan, allemaal na 2 a 3 dagen stress testen :(

Ik leest eigenlijk alleen uitsluitend positieve verhalen over de 2TB 7200rpm Hitachi schijven maar deze worden dan wel behoorlijk warm en maken wat veel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

PeterPan schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 09:44:
Ik zou ver weg blijven bij die 1.5TB 7200rpm Seagate schijven, daar lees je alleen maar horrorverhalen over. Ik heb zelf ook twee van die schijven gehad, beide binnen een paar maanden kapot.
De 2TB low power Seagates zijn helaas ook niet vrij van problemen. Mijn eerste 6 (twee verschillende batches) draaien al een half jaar zonder problemen maar de twee disks die ik onlangs kocht om mijn array uit te breiden zijn allebei al weer RMA gegaan en zelft 1 RMA is weer RMA gegaan, allemaal na 2 a 3 dagen stress testen :(

Ik leest eigenlijk alleen uitsluitend positieve verhalen over de 2TB 7200rpm Hitachi schijven maar deze worden dan wel behoorlijk warm en maken wat veel lawaai.
De samsungs doen 't ook goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
aangezien ik druk op zoek ben naar een leuke behuizing (hot swap) voor een leuke prijs ben ik overal aan het rondneuzen. En nu zag ik dat Supermicro ook chassis maakt. Ze komen binnenkort met een leuk kastje voor de storage freaks :D

De supermicro SC847E16

De behuizing heeft plek voor 45......jawel 45 hotswap 3.5" HDD's in één 4U kastje 8)7

de voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/Chassis/4U/SC847-RJBOD_spec.jpg

de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/Chassis/4U/SC847-R1400JB_alt.jpg

uiteraard komt dit monster met een 1400watt 80+ voeding :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DJ-NaRRa schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:51:
aangezien ik druk op zoek ben naar een leuke behuizing (hot swap) voor een leuke prijs ben ik overal aan het rondneuzen. En nu zag ik dat Supermicro ook chassis maakt. Ze komen binnenkort met een leuk kastje voor de storage freaks :D

De supermicro SC847E16

De behuizing heeft plek voor 45......jawel 45 hotswap 3.5" HDD's in één 4U kastje 8)7

de voorkant:
[afbeelding]

de achterkant:
[afbeelding]

Wat mag dat dan wel kosten? Medio Juni komen bij ri-vier de norco's beschikbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnzlb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-12-2020
Ola.

Iemand al ervaringen met Nexentastor of de gewone Nexenta OS variant?
Ik ben van plan met dit OS een NAS te gaan bouwen. Het OS is gebasseerd op OpenSolaris met een ubuntu(8.04) userland. Full ZFS support met raidz2. Volgensmij werkt dat best hulde :-)

Setup waar ik mee wil beginnen en het eens ga testen is wat hardware die ik nog heb liggen.
1x 320gb seagate(os disk), 4x 1tb samsungs, chieftec bigtowertje, asus m3a76-cm + 4850e cpu 3n 4gb ram.
Indien het goed performed wil ik er een los controllertje in duwen en nog 4x 2tb erbij duwen.

Als alles draait zal ik een update doen en wat performance tests!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Tsja, het is best een aardige manier om wat hogerop te kunnen komen in het (bij vlagen) opscheptopic op [h]ardforum betreffende meeste storage in één case, maar dit lijkt mij verre van practisch? Nu weet ik niet hoe goed racks zijn, maar kun je deze wel zo ver uittrekken dat je fatsoenlijk een schijf aan de achterkant kunt wisselen? Of mag je doodleuk dit gevaarte uit je rack halen en op tafel 'hotswappen'?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

hnzlb schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 16:44:
Ola.

Iemand al ervaringen met Nexentastor of de gewone Nexenta OS variant?
Ik ben van plan met dit OS een NAS te gaan bouwen. Het OS is gebasseerd op OpenSolaris met een ubuntu(8.04) userland. Full ZFS support met raidz2. Volgensmij werkt dat best hulde :-)

Setup waar ik mee wil beginnen en het eens ga testen is wat hardware die ik nog heb liggen.
1x 320gb seagate(os disk), 4x 1tb samsungs, chieftec bigtowertje, asus m3a76-cm + 4850e cpu 3n 4gb ram.
Indien het goed performed wil ik er een los controllertje in duwen en nog 4x 2tb erbij duwen.

Als alles draait zal ik een update doen en wat performance tests!
Weet je hoe toevallig, bij mij draait Nexenta ook net :) Helaas gaat de free versie maar tot 12TB.. Voor de rest bevalt 't mij prima, mijn HP Smart Array P400 heeft elevator voor me geinstalleerd, en voor de rest werkt 't perfect. Heb nog geen benchmarks, heb nml. niet genoeg disks :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02

De supermicro SC847E16

de voorkant:
[afbeelding]

de achterkant:
[afbeelding]

Sun heeft de X4540 met 48 schijven in 4U, dus zo enorm schokkend is het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
simplendi schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:06:
[...]

Sun heeft de X4540 met 48 schijven in 4U, dus zo enorm schokkend is het niet ;)
tjah dat zijn wel allemaal interne schijven, geen hotswap. dat soort systemen zijn normaal bij storageboeren (meen me hier een cluster te herrinneren van het zetabyte project waar er 24 * 45 2tb in een rack zat.) en met de komst van 2.5" chassis is er natuurlijk nog meer mogelijk. Er zijn altijd betere / grotere.

desalwelteplus vond ik het een leuke ontdekking :)

@ Djvisto:

Het is voor misschien niet eens meer nodig tegen die tijd. kan misschien een chenbro kastje op de kop tikken met leuke hardware. Voor minder dan de nieuwprijs van een norco. Maar dat is nog in onderhandeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DJ-NaRRa schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:26:
[...]

tjah dat zijn wel allemaal interne schijven, geen hotswap. dat soort systemen zijn normaal bij storageboeren (meen me hier een cluster te herrinneren van het zetabyte project waar er 24 * 45 2tb in een rack zat.) en met de komst van 2.5" chassis is er natuurlijk nog meer mogelijk. Er zijn altijd betere / grotere.

desalwelteplus vond ik het een leuke ontdekking :)

@ Djvisto:

Het is voor misschien niet eens meer nodig tegen die tijd. kan misschien een chenbro kastje op de kop tikken met leuke hardware. Voor minder dan de nieuwprijs van een norco. Maar dat is nog in onderhandeling :)
Daar ging het niet om, ik heb geld te kort, voor mij duurt een mooie behuizing nog even. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnzlb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-12-2020
DJ-Visto schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:01[/message]:
[...]

Weet je hoe toevallig, bij mij draait Nexenta ook net :) Helaas gaat de free versie maar tot 12TB.. Voor de rest bevalt 't mij prima, mijn HP Smart Array P400 heeft elevator voor me geinstalleerd, en voor de rest werkt 't perfect. Heb nog geen benchmarks, heb nml. niet genoeg disks :(
hah stoer :-)
Gaat het expanden van je raidset een beetje goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

hnzlb schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 18:07:
[...]

hah stoer :-)
Gaat het expanden van je raidset een beetje goed?
Hangt nog geen RAIDset aan, hij draait nu test, als de nieuwe omgeving gaat worden gebouwd (losse fileserver en esxi server) dan komen er nog 's 2*250GB vrij, daar ga ik dan even meespelen.
Alleen jammer dat je maar tot 12TB bruto kan (dus je kan er maar 12*1TB) inhangen, de licenties zijn niet te betalen (16TB is €1564). Ik denk er over om toch naar opensolaris te gaan, maar wel deze versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Heeft iemand toevallig ervaring met de Zalman MS1000 HS2? Het lijkt me een goede oplossing als je op een budget je eerste raid array wilt gaan bouwen. (passen standaard 6hds in, allemaal hotswappable).

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.com/images/productinfo/MS1000_03.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door iBurger op 06-05-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Dan heb je een ander begrip van het woord 'budget' dan ik, € 130,- voor een kast zonder voeding vind ik aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Ik dacht, dat bespaar je drive cages uit. Als je twee Chieftec SST-2131SAS cages koopt ben je ook al 140 euro kwijt. (misschen wel van betere kwaliteit, maar toch een interessante kast lijkt me.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie

nAffie

...

Dadona schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 16:58:
[...]
Tsja, het is best een aardige manier om wat hogerop te kunnen komen in het (bij vlagen) opscheptopic op [h]ardforum betreffende meeste storage in één case, maar dit lijkt mij verre van practisch? Nu weet ik niet hoe goed racks zijn, maar kun je deze wel zo ver uittrekken dat je fatsoenlijk een schijf aan de achterkant kunt wisselen? Of mag je doodleuk dit gevaarte uit je rack halen en op tafel 'hotswappen'?
Euhm, als ie in een rack zit kan je er van de achterkant toch ook redelijk makkelijk bij?
iBurger schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:57:
Ik dacht, dat bespaar je drive cages uit. Als je twee Chieftec SST-2131SAS cages koopt ben je ook al 140 euro kwijt. (misschen wel van betere kwaliteit, maar toch een interessante kast lijkt me.)
Best wel een interessante kast... als er standaard 2 van die bays waar 3 schijven in kunnen meegeleverd worden zou ik dit later kunnen uitbreiden met 2 extra 3-in-2 modules...

Als deze niet standaard worden meegeleverd is het wel een beetje prijzige kast, alhoewel de geluidswering in de zijpanelen, cablemanagment en looks ook wel wat extra waard zijn...

edit:
Zit net deze review te lezen, en die 6 hotswap bays zitten er dus standaard bij... Denk toch dat dit DE case gaat worden voor mij om te beginnen met m'n unRAID NASje....

:Y

[ Voor 44% gewijzigd door nAffie op 06-05-2010 22:59 ]

meh.

Pagina: 1 ... 17 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.