Ik ben eruit!
Na heel veel lezen hier (3 delen van dit onderwerp alleen) en filmpjes en ervaringen gezien te hebben elders heb ik besloten om te gaan beginnen met mijn
unRAID NAS...
Waarom een NAS?
Simpel: heb nu 6 externe schijven van 1 en 1.5 TB via USB aan m'n mediacenter hangen, en dit begint erg onoverzichtelijk te worden. Ook omdat sommige USB poorten gedeeld zijn via een hub zakt de lees en schrijfsnelheid soms in naar 7MB p/s.
Waarom unRAID?
Omdat dit gewoon een NAS moet zijn welke makkelijk uit te breiden is met harde schijven zodra de ruimte nodig is en waar erg hoge lees en schrijfsnelheden niet van belang zijn. (met unRAID is de snelheid nooit hoger dan een single disk kan leveren, maar voor de opslag van mijn films, series en muziek is dit ruim voldoende.
Ook ben ik met unRAID niet beperkt tot 1 merk/type schijf van dezelfde capaciteit. Je kan dus net als bij een Drobo verschillende disks combineren, als je paritydisk maar de grootste is.
Parity?
Ja, unRAID biedt toch een beetje bescherming aan mijn data. Het is dus een soort JBOD, maar dan met parity welke de uitval van 1 schijf kan opvangen.
Meer info over de voor- en nadelen van unRAID zijn te vinden in de
FAQ
Nu ben ik dus op het punt de hardware te bestellen.
Mijn plan was om een case te nemen met 9 externe 5.25 bays, zodat ik daar van die 5-in-3 of 4-in-3 modules in kon zetten, ook om niet elke keer bij een schijfupgrade in m'n kast te moeten zijn.
Echter zijn deze best prijzig dus heb ik gekozen om te beginnen met 3-in-2 modules voor de schijven.
Dit kan ik later altijd nog uitbreiden of vervangen door andere modules.
Vond de Sharkoon Rebel9 Alu wel een mooie case hiervoor.
De CPU zal niet echt veel te doen hebben met unRAID, dus ik denk dat ik met de Sempron 140 een goede keuze heb gemaakt.
Het moederbord is "goedgekeurd" voor gebruik met unRAID dus die keuze was makkelijk gemaakt. Deze geeft met meteen 6 SATA poortjes zodat ik nog even geen uitbreidingskaartje nodig heb.
De voeding moet zou ruim voldoende moeten zijn, is misschien wel wat overkill maar als ik straks met 12 schijven zit, wil ik niet te kort komen.
Schijven heb ik niet geselecteerd, heb nog een paar losse TB schijfjes liggen, en als ik m'n data heb overgezet gaan de schijven die ik extern heb ook de NAS in.
Hieronder het lijstje van de hardware. Ben nog aan het twijfelen over de setup qua voeding, geheugen en behuizing/bays, dus als iemand nog tips of commentaar heeft: graag.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Sempron 140 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Asus M4A78L-M | € 52,49 | € 52,49 |
1 | Cooler Master Silent Pro M500 | € 66,- | € 66,- |
1 | Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN | € 57,12 | € 57,12 |
1 | Sharkoon Rebel9 Alu Zwart | € 52,40 | € 52,40 |
2 | Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay | € 56,- | € 112,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 369,91 |
meh.