Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:36
DJ-NaRRa schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:51:

De supermicro SC847E16

De behuizing heeft plek voor 45......jawel 45 hotswap 3.5" HDD's in één 4U kastje 8)7
Storage pr0n :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
De zalman Hdd modules kan je ook los kopen. de zmdr-1 krijg je dan
http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=383

Enige nadeel wati k tot nu toe zie aan deze modules is het feit dat er maar een enkele voeding aansluiting op zit. Dit neemt natuurlijk een gevaar met zich mee als er wat gebeurd op 1 van de 12 volt lijnen van je voeding.

Hier zijn de chieftec modules weer wat beter in voorzien. voor de rest erg leuke kast en nog ruimte voor een derde module dus 9 disken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Als we het toch over leuke kasten hebben, kwam toevallig net deze tegen pricewatch: Aspire X-Qpack NW
Heeft standaard 5 bays, maar met een 3 in 2 module op te werken naar 6 en lekker compact.
Alleen schijnt de voeding luidruchtig te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door brid op 07-05-2010 12:28 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
wel op raw blueray dan he :9 kun je stoppeltjes tellen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32

MikeWazowski

Look into my eye

Wat een mooie config, ik heb er ook gelijk een wenslijstje van gemaakt - en denk er sterk over om hem vandaag nog te bestellen :). Ik heb nu een CM690 staan, maar die vind ik veeeeeel te groot - mijn PC's zijn NSK1300's en daar past die Fractal veel beter bij (en is mijn vrouw ook weer blij)!

Het enige wat me twijfel geeft is dat de NAS dan ook meteen de snelste PC is (naast een Q6600 en een XII-245) en mogelijk dus ook overkill voor wat ik er mee wil doen: bestanden sharen naar 2 PC's + 2 xTreamers, bestanden delen/benaderen via internet, downloaden+par+unrar+kopiëren naar goede directory, in de toekomst website onderdelen hosten en eventueel mijn email beheren (outlook via meerdere PC's gelijktijdig draaien). De NAS/server gaat in hibernate/hybrid sleep wanneer hij niet nodig is en via WoL (of de knop) weer aan - energiezuinigheid is wel belangrijk, maar ook weer niet zo...

Maar ach, zoals mijn vrouw zegt: je leeft vandaag, dus gewoon bestellen dat ding _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 16:27
Ik overweeg dezelfde set maar dan met het zotac moederbord deze heeft 6x sata onboard. Het moederbord is maar iets duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

De Zotac heeft de H55 en de Intel de H57. De H55 mist tov de H57 RAID - ik heb er (nog) echt weinig verstand van (maar lees me kapot), maar kan ik dan nog wel steeds gebruik maken van RAID via software o.i.d. - hetzij Windows, hetzij *Nix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Laatst online: 14-09 16:27
MikeWazowski schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 14:16:
De Zotac heeft de H55 en de Intel de H57. De H55 mist tov de H57 RAID - ik heb er (nog) echt weinig verstand van (maar lees me kapot), maar kan ik dan nog wel steeds gebruik maken van RAID via software o.i.d. - hetzij Windows, hetzij *Nix?
De RAID functie van de H57 is ook software raid maar dan op chipset zelf. Met linux en volgens mij ook windows kan je ook een software raid array maken.

Ik ben van plan er een ISCSI server (UBUNTU server met ISCSI target software) mee te maken ter vanging van mijn huidige ISCSI server. Er komt dan nog een extra 2 poort intel nic (1000 PT) bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Dan passen die 6 SATA poorten beter bij de behuizing - bedankt voor de tip! Ik ga van het weekend nog even wat verder inlezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
MikeWazowski schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:31:
[...]
De NAS/server gaat in hibernate/hybrid sleep wanneer hij niet nodig is en via WoL (of de knop) weer aan - energiezuinigheid is wel belangrijk, maar ook weer niet zo...

Maar ach, zoals mijn vrouw zegt: je leeft vandaag, dus gewoon bestellen dat ding _/-\o_
Hibernaten kan echt veel energiekosten besparen. M'n WD5000AAKS hardeschijven gaan van 8.4 watt idle naar .97watt standby (!!). Als je echt grote arrays gaat bouwen dat maakt dat wel veel uit.

Momenteel gebruik ik Debian voor m'n NAS, en misschien zou je iets kunnen rommelen zodat ie automatisch in standby gaat bij langdurige idlen. (geen dataverkeer, en cpu <5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
iBurger schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 14:51:
[...]

Hibernaten kan echt veel energiekosten besparen. M'n WD5000AAKS hardeschijven gaan van 8.4 watt idle naar .97watt standby (!!). Als je echt grote arrays gaat bouwen dat maakt dat wel veel uit.

Momenteel gebruik ik Debian voor m'n NAS, en misschien zou je iets kunnen rommelen zodat ie automatisch in standby gaat bij langdurige idlen. (geen dataverkeer, en cpu <5%).
Ik heb 5 van die WD5000AAKS schijven maar ik zou ze toch graag willen inwisselen voor 3x2TB WD Greens die idle maar 3.7W doen. Standby doen ze nog maar 0.80W.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Voor degenen die softraid draaien en net zoals mij s-ata aansluitingen tekort komt op 't mb (had er maar 4) is dit kaartje misschien nog wel een leuke tip, 2 extra interne s-ata aansluitingen op pci-e 1x voor maar € 13,- (bij Azerty).
brid schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 21:56:
Das inderdaad een koopje, ben net even aan het googlen geweest, maar kon nu niet vinden of de Marvell 88SE9123 chip wordt ondersteund in linux/debian. Bij asrock staat in ieder geval geen geschikte driver
Ubuntu met kernel 2.6.31-21 herkende 'm hier automatisch.

[ Voor 39% gewijzigd door Nielson op 07-05-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Das inderdaad een koopje, ben net even aan het googlen geweest, maar kon nu niet vinden of de Marvell 88SE9123 chip wordt ondersteund in linux/debian. Bij asrock staat in ieder geval geen geschikte driver

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brid schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 12:27:
Als we het toch over leuke kasten hebben, kwam toevallig net deze tegen pricewatch: Aspire X-Qpack NW
Heeft standaard 5 bays, maar met een 3 in 2 module op te werken naar 6 en lekker compact.
Alleen schijnt de voeding luidruchtig te zijn.
Heb zelf de Aplus versie van die kast (zonder voeding) en met opticals kom je al in de problemen met de diepte, laat staan dat je daar een 3 in 2 bay in moet lepelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Laatst online: 12-09 17:34
brid schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:10:
Denk trouwens dat de onboard nic niet kapot is maar gewoon de kabel niet goed was aangedrukt en een gevalletje none linux kernel supported nic :X :P geen link + no nic in os != kapot :+

Blijkt dat er op het MB een Atheros AR8131 zit, een snelle google levert allemaal van dit soort berichen op: http://www.linuxquestions...-3/atheros-ar8131-779031/

Als je dus linux gaat installeren ontwijk dus de pricewatch: Asus M4A78LT-M LE of schaf een andere nic aan of linux distro die hem wel ondersteund
Die NIC is ondersteund vanaf kernel 2.6.30 :) Ik had hetzelfde probleem, na het installeren van 2.6.30 (via backports, debian) werkte de NIC uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Nielson schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 17:20:
Voor degenen die softraid draaien en net zoals mij s-ata aansluitingen tekort komt op 't mb (had er maar 4) is dit kaartje misschien nog wel een leuke tip, 2 extra interne s-ata aansluitingen op pci-e 1x voor maar € 13,- (bij Azerty).
Als het gaat om goedkoop sata poortjes te krijgen dan is het interessant. Qua snelheid ga je de geadverteerde snelheid natuurlijk nooit halen: PCI-e 2.0 x1 = 500mbit max. SATA3 (6 Gbps) is dus echt een utopie :) Al zal het met slechts 2 interne poorten en 1 extra natuurlijk ook nooit zo'n vaart lopen :)

Weet iemand trouwens of er kernel support is voor de Ciprico RAIDcore 5252-08 controller (PCI\VEN_1AA8&DEV_0009 RAIDCore Controller)? Al is het maar dat de sata poorten worden ondersteunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdinand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02 20:34
PCI-e 2.0 x1 = 500mbit max. SATA3 (6 Gbps)
Wikipedia zegt dat het 500MB/s is en sata 6Gbbps moet ongeveer 600MB/s zijn. Dus je zal in ieder geval een veel hogere snelheid halen dan 3Gbbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
#ProductPrijsSubtotaal
1Addonics SATA II PCI Express controller€ 29,20€ 29,20
1Asrock A330ION€ 106,30€ 106,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 135,50

Dacht erover om een Atom board te combineren met een SATA controller, met het doel om zo meer dan 4 sata aansluitingen te realiseren. In theorie zou dit moeten kunnen, dacht ik. (met Linux soft-raid). Het voordeel is dan dat je een erg energie zuinige, stille, maar toch grote NAS zou kunnen bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door iBurger op 09-05-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Is denk op dit moment nog niet echt belangrijk, alle HD's halen nog niet eens de volledige bandbreedte van SataII. Je zit denk op max 140MB/s voor een HD data gaat makkelijk over pci-e 2.0 1x poort.

Het word natuurlijk een ander verhaal als je er SSD's aangaat hangen, maar die zul je denk niet zo snel in nas stoppen.

@hierboven, kijk eens naar de pricewatch: Jetway NC96-510-LF

[ Voor 18% gewijzigd door brid op 09-05-2010 14:18 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacht erover om een Atom board te combineren met een SATA controller, met het doel om zo meer dan 4 sata aansluitingen te realiseren. In theorie zou dit moeten kunnen, dacht ik. (met Linux soft-raid). Het voordeel is dan dat je een erg energie zuinige, stille, maar toch grote NAS zou kunnen bouwen.
Mischien is deze bundel iets voor je... Ze laten het plaatje van een foxconn zien maar ik kreeg exact hetzelfde bord maar dan van AsRock (wordt ook gemaakt bij foxconn)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
iBurger schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:54:

Ik ben bang dat de Atom processor te zwak is om zowel software RAID te doen en ook nog eens gigabit snelheden over het netwerk te halen. Voor software RAID is de processor bij meerdere disks mogelijk al te zwak. Maar cijfers heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Q schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:12:
[...]
Ik ben bang dat de Atom processor te zwak is om zowel software RAID te doen en ook nog eens gigabit snelheden over het netwerk te halen. Voor software RAID is de processor bij meerdere disks mogelijk al te zwak. Maar cijfers heb ik niet.
[update] Heb alles meer uitgezocht, en je hebt idd gelijk. RAID5 is vrij cpu intensief, heb een draadje gevonden op een forum waar ze specief het hebben over Atom processors en RAID setups. Even een directe quote:

"An atom processor has almost no cashe, it will be extremely slow calculating for a raid5 setup (xor calculation) 3300 mips i believe, which is half what a Pentium m can do with the same speed. A hardware raid card will get you vastly increased throughput." (2009, Softraid vs. Raid controller)

Atom is een no-go ~ :) .

@ brit / hwg : dank voor de tips. gaat die nog verder uitzoeken. die Asrock A330 sprak me in eerste instantie aan omdat ie ook goed 1080p kan afspelen.

[ Voor 43% gewijzigd door iBurger op 09-05-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Of de atom voldoende kracht heeft ligt puur aan je eisen.
Als je naar de kant en klare nas systemen kijkt, lijken deze gecapped te zijn op +- 60MB/s over het netwerk.
Als je bv ook nog van newsgroepen download enzo, blijkt de atom bij het parren en rarren de snelheid zeer te beperken.

Je kan bv ook naar de athlon II 235E kunnen kijken, zeer zuinig. voor al je zorgt dat hij netjes terug klokt.
Die van mij bv, draait voornamelijk ook 800Mhz, maar als er meer speed nodig is voor parren of grote netwerken overdrachten stapt 1 core netjes naar de 2,7 Ghz

briend01@bigdata:~$ cpufreq-info
cpufrequtils 004: cpufreq-info (C) Dominik Brodowski 2004-2006
Report errors and bugs to cpufreq@lists.linux.org.uk, please.
analyzing CPU 0:
driver: powernow-k8
CPUs which need to switch frequency at the same time: 0
hardware limits: 800 MHz - 2.70 GHz
available frequency steps: 2.70 GHz, 1.90 GHz, 1.50 GHz, 800 MHz
available cpufreq governors: userspace, conservative, powersave, ondemand, performance
current policy: frequency should be within 800 MHz and 2.70 GHz.
The governor "ondemand" may decide which speed to use
within this range.
current CPU frequency is 800 MHz.
cpufreq stats: 2.70 GHz:0.22%, 1.90 GHz:0.01%, 1.50 GHz:0.03%, 800 MHz:99.74% (2863)
analyzing CPU 1:
driver: powernow-k8
CPUs which need to switch frequency at the same time: 1
hardware limits: 800 MHz - 2.70 GHz
available frequency steps: 2.70 GHz, 1.90 GHz, 1.50 GHz, 800 MHz
available cpufreq governors: userspace, conservative, powersave, ondemand, performance
current policy: frequency should be within 800 MHz and 2.70 GHz.
The governor "ondemand" may decide which speed to use
within this range.
current CPU frequency is 800 MHz.
cpufreq stats: 2.70 GHz:20.83%, 1.90 GHz:0.08%, 1.50 GHz:0.80%, 800 MHz:78.30% (296818)

Ben nu aan het spelen met sick beard, zou mooi zijn als deze goed werkt, automagisch series downloaden via sabnzb :) maar deze lijkt nog een beetje bugie met het inlezen van .nfo file van XBMC en Media Companion

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iBurger schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:46:
[...]

Atom is een no-go ~ :) .

@ brit / hwg : dank voor de tips. gaat die nog verder uitzoeken. die Asrock A330 sprak me in eerste instantie aan omdat ie ook goed 1080p kan afspelen.
Moet toegeven dat ik in eerste instantie ook naar zo' n atom bordje heb zitten om te gebruiken icm Dell perc 5/i. Maar dan moet je er een hebben met op zijn minst pcie 4x, en dat wordt gewoon erg prijzig, en toen wees een kennis me op de genoemde bundel.

Ik hoop komende week budget te hebben voor een paar (3 of 4) schijven, en dan zal ik wel even een test draaien met softraid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Maximalisatie tot gigabit met een Atom nee, nette performance in de orde 80-90MB schrijven per sec...ja :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
+ met een "HighPoint Rocket RAID 2680-controller met acht sata-aansluitingen".

Apparently, doet die RAID controller dan toch iets extra's. M'n voorkeur gaat toch meer uit naar een cleane Linux Raid setup, zonder extra ssd's voor opstarten. Trouwens wel knap, hoe ie zoveel in zo'n kleine ruimte kan stoppen. vette skills.
brid schreef op zondag 09 mei 2010 @ 16:00:
Of de atom voldoende kracht heeft ligt puur aan je eisen.
Als je naar de kant en klare nas systemen kijkt, lijken deze gecapped te zijn op +- 60MB/s over het netwerk.....Je kan bv ook naar de athlon II 235E kunnen kijken, zeer zuinig. voor al je zorgt dat hij netjes terug klokt...
Een Athlon II 235E kan inderdaad een zeer interessante oplossing zijn. Hij zit qua energie verbruik vrij laag, rond 45W (link) maar je hebt dan wel de punch, als je het nodig hebt. Lijkt m'n ideaal voor Linux server icm Raid5 setup.

[ Voor 113% gewijzigd door iBurger op 09-05-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:15
Ik ben nu al een tijdje aan het kijken wat ik voor mijn thuis-opslag kan voorzien.

Gecharmeerd van het NAS'je van een kameraad (QNAP 409 Pro) dacht ik van toch ook wel eens naar die dingen te gaan kijken. Ik vond snel een degelijk apparaat, de Qnap TS 439 Pro II, maar dat ding heeft natuurlijk ook zijn prijskaartje. Enkele elementen die me wel aanspraken in het apparaat waren de ondersteuning voor iSCSI (en gekoppeld daaraan de VMWare ondersteuning) en niet in het minst de prestaties die volgens smallnetbuilder ook niet slecht waren in de categorie 4-bay.

Nu las ik op de FP het artikel van de Black Dwarf NAS en zijn eigenaar, en bij deze ben ik dan hier beland.

Ik ben wel geïnteresseerd in een zelfbouw NAS en ik hoop dat er hier enkele mensen zijn die me op weg willen helpen. Mijn kennis van netwerken is uitgebreid, van stroomverbruik en de hardware iets minder qua ervaring omdat ik daar nooit naar omkeek.

Op dit moment heb ik een thuis-bouw-server met Windows 2003 Std, oorspronkelijk had ik het idee om hier een domein te bouwen en mail op dat ding te laten draaien. Uiteindelijk is dat niet meer nodig. Die server is redelijk zwaar overkill voor gewoon wat bitjes over het netwerk te jassen, dus daarom een vervanger die serieus wat minder stroom zou moeten verbruiken.

Met dedicated RAID-controllers ben ik nog niet volledig bekend, prestatiegewijs dan.

Het voordeel van de Qnap vond ik nog altijd het feit dat het gewoon geen computer is; mijn server begint nu af en toe BSOD's te geven en bij toekomstige netwerk-storage oplossingen heb ik eigenlijk geen zin om een computer te beheren, ik wil gewoon dat het ding mijn bestanden deelt en liefst stevig performant... Een mogelijkheid tot uitbreiding (van 4 HD's van naar 8 ) zou leuk zijn...

Wat zijn over het algemeen de gangbare processoren icm moederbordjes en geheugen als je naar een zuinig maar toch zeer performant systeem wil gaan?

Ik lees hier net boven mij dat de Athlon II 235E een leuke oplossing is, qua energieverbruik en toch nog genoeg bangbang levert.

Het feit dat ik met een kale linux distro moet gaan werken schrikt me wat af, maar op mijn stage heb ik wel al eens gespeeld met Openfiler en dat leek me HEEL interessant. (FreeNAS heb ik afgedankt omdat daar wat gekke dingen mee gebeurd zijn en het feit dat het eigenlijk een distro was die niet gebouwd is met een cleane base met als doel als NAS te dienen, maar als offspin van FreeBSD).

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 09-05-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
iBurger schreef op zondag 09 mei 2010 @ 20:25:
+ met een "HighPoint Rocket RAID 2680-controller met acht sata-aansluitingen".

Apparently, doet die RAID controller dan toch iets extra's.
Volgens mij ontlast die Controller met de drivers de CPU wel. Dat verklaart de redelijke prestatie van de Atom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op zondag 09 mei 2010 @ 23:21:
[...]

Volgens mij ontlast die Controller met de drivers de CPU wel. Dat verklaart de redelijke prestatie van de Atom.
Nou als je hier leest zie je dat ie een hardwarematige XOR processor heeft. En uit de manual (pagina 5) kun je opmaken dat het een Intel Xscale is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Als je de raid set opbouwt via de bios van de rocket raid, dan zal deze inderdaad de cpu ontlasten.
In de review hier boven zie je dat de controller met grotere random read/writes rond de 100MB/s komt en sequentiel in de buurt van de 400MB/s komt.

Blijkbaar wordt de controller dus door de atom beperkt.

Het is alleen niet duidelijk of hij nu de controller gebruikt voor de raid5 set of dat hij gebruik maakt van een softraid zoals bv mdadm.

Zelf ook nog gekeken naar deze kaart, maar de initiele aanschaf was met toch te hoog. +- €140,- voor de controller en dan nog een €20-€40 per mini-sas naar 4x sata kabel. Dan maar met een kaartje van €13,- 2 poorten extra om tot 8 schijven te komen.

[ Voor 22% gewijzigd door brid op 10-05-2010 08:39 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 14-09 14:44
brid schreef op maandag 10 mei 2010 @ 08:37:
Het is alleen niet duidelijk of hij nu de controller gebruikt voor de raid5 set of dat hij gebruik maakt van een softraid zoals bv mdadm.
In het 2e filmpje komt het bootscherm voorbij met het menu van de controller, daar zie je dat er ca 14 TB aangegeven wordt. Dan is die raid5 al opgebouwd via de controller.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:25

Midas.e

Is handig met dinges

Helemaal met zon atom zou het zeer slecht performen zonder hardware raid. Vraag me alleen af of hij ook zn TLER waardes heeft aangepast, is anders vrij snel zonde van de data :).

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Midas.e schreef op maandag 10 mei 2010 @ 10:42:
Helemaal met zon atom zou het zeer slecht performen zonder hardware raid. Vraag me alleen af of hij ook zn TLER waardes heeft aangepast, is anders vrij snel zonde van de data :).
Als het al kan, WD heeft die optie eruit gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 09:26
Als het WD20EARS schijven zijn (wat ik denk dat het is) dan zal dat iig niet lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
HyperBart schreef op zondag 09 mei 2010 @ 22:54:....Wat zijn over het algemeen de gangbare processoren icm moederbordjes en geheugen als je naar een zuinig maar toch zeer performant systeem wil gaan?... Ik lees hier net boven mij dat de Athlon II 235E een leuke oplossing is, qua energieverbruik en toch nog genoeg bangbang levert.
....
Heb er tot nu toe twee ontdekt:
- Core i3 530 @ 32W idle
- AMD 235e @ 45W idle

Hoewel, ik zou alleen voor zulke processor gaan als je echt raid5 nodig hebt, en wellicht andere zwaardere toepassingen gaat draaien. Atom boardjes zijn nogal k-u-t voor het raid5 werk, maar ik heb nu een combinatie van raid0, en raid1 draaien, waardoor m'n data veilig is en m'n media opslag maximaal. Een dergelijke setup zou voor veel DIY-ers best interessant zijn, als ze die NAS ook alleen als NAS gaan gebruiken. Atom heeft dan toch wat voordelen voor een server die 24hrs aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

goudviske.be schreef op maandag 10 mei 2010 @ 15:03:
Als het WD20EARS schijven zijn (wat ik denk dat het is) dan zal dat iig niet lukken...
Dat zou toch jammer zijn voor em, helemaal in combinatie met hardware raid heeft het goed zetten van je TLER setting nut.
Toch hoe leuk zn nas eruit ziet, niet echt mijn ding.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Iburger, hoe kom je op de 45W idle voor de 235E ?

Ik heb begrepen dat de TDP van AMD de maximale waarde is die de cpu gebruikt.
AMD schijnt ook een waarde ACP te hebben die aangeeft hoeveel deze gebruikt onder normale belasting.

Kwam wel dit tegen :
I won't be able to measure 12v power on this for a while... don't have the required tools here, nor can I physically get into that wall cavity to run the measurements. The K8 4850e 45W this is replacing was measured at 58.5W AC idle and 104W AC load at stock, which was 12v measured at 7W DC idle and 39W DC load (incl. VRMs).

K10 235e, when the voltage is set right is 0.5W AC lower in idle and 13W AC lower at load. So it is definitely lower power even with higher voltage/frequencies. Around 6W idle and 30W load. Temps are good, better than the K8 45W. This is without C1E and PSI enabled.

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Als ik het goed lees, doet de 235E 6W idle en 30W load?. Dat zou echt super zuinig zijn, ter referentie, mijn huidige AMD XP 3200 draait 80W idle. Heb je toevallig zelf ook een energie meter, dat je het even kan checken op je eigen systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Heb helaas zelf geen energie meter, collega hier heeft er wel 1 die vanaf het stopcontact meet.
Was al van plan om hem te vragen of ik hem een paar dagen mag lenen en dan even kijken wat het totale systeem verbruikt in idle en load.

Ps is die 80w idle je complete systeem of alleen de cpu??

[ Voor 11% gewijzigd door brid op 10-05-2010 16:50 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
brid schreef op maandag 10 mei 2010 @ 16:47:
Heb helaas zelf geen energie meter, collega hier heeft er wel 1 die vanaf het stopcontact meet.
Was al van plan om hem te vragen of ik hem een paar dagen mag lenen en dan even kijken wat het totale systeem verbruikt in idle en load.

Ps is die 80w idle je complete systeem of alleen de cpu??
80W idle is het complete systeem, met een fanless graphics card en twee western digital 500 gb hardeschijven. Het verbruik opmeten is trouwens nogal verwarrend imo, als je watts opzoekt op wikipedia, W=J/S of W=V*A, denk ik dat je Watts uit America kan vergelijken met Watts die je in Nederland opmeet.
Energie meter is echt een mooie gadget. Best 10 bucks spent in a long time hehehe :9 werkelijk alles opgemeten in m'n huis. Tip. probeer je ADSL-modem eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
iBurger schreef op maandag 10 mei 2010 @ 15:48:
[...]

Heb er tot nu toe twee ontdekt:
- Core i3 530 @ 32W idle
- AMD 235e @ 45W idle

Hoewel, ik zou alleen voor zulke processor gaan als je echt raid5 nodig hebt, en wellicht andere zwaardere toepassingen gaat draaien. Atom boardjes zijn nogal k-u-t voor het raid5 werk, maar ik heb nu een combinatie van raid0, en raid1 draaien, waardoor m'n data veilig is en m'n media opslag maximaal. Een dergelijke setup zou voor veel DIY-ers best interessant zijn, als ze die NAS ook alleen als NAS gaan gebruiken. Atom heeft dan toch wat voordelen voor een server die 24hrs aanstaat.
Ik had toch graag RAID5 gehad...
Atom laat ik dan maar even vallen...
Laat je dan de CPU je raid doen of steek je best in dit soort dingen dan een raid-controller met eigen cpu en geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

De bestelling voor m'n unRAID servertje is geplaatst!

Dit is het geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 140€ 30,11€ 30,11
1Asus M4A78L-M€ 55,95€ 55,95
1Cooler Master Silent Pro M500€ 65,45€ 65,45
1Kingston HyperX KHX6400D2K2/2G€ 29,75€ 29,75
1Zalman MS1000-HS2€ 126,41€ 126,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 307,67

Heb alles bij één shop besteld en met alle kosten erbij is het totaal op € 345,24 gekomen...

Kan niet wachten om te gaan bouwen!

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

HyperBart schreef op maandag 10 mei 2010 @ 17:29:
[...]

Ik had toch graag RAID5 gehad...
Atom laat ik dan maar even vallen...
Laat je dan de CPU je raid doen of steek je best in dit soort dingen dan een raid-controller met eigen cpu en geheugen?
Als de cpu krachtig genoeg is dan kan deze zonder problemen de parity voor je raid5 set berekenen.
Kijk bv mdadm en zfs onder linux.(zie bv screen shots van m'n cpu load)
Als je windows wilt gaan draaien, zou ik toch voor een lossen raid controller gaan, hier schijnen niet echt goed software raids voor te zijn.

Vond trouwens nog een goed lijstje in het SSD topic, helaas geen Amd controllers, ff gegoogled SB710/750, zou ongeveer gelijk zijn aan de ICH10:
ikke007 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 10:12:
Chipset snelheidslimiet
ChipsetMax doorvoersnelheidOpmerkingen / bron
ICH7M~110MB/sjostefa 1x Vertex 60gb
ICH7R~200MB/sHlpDsk
ICH8R~430MB/smaratropa 2x Vertex 30gb @ RAID 0
ICH9(R)~650MB/sl3p 4x x25-m @ RAID 0
ICH10R700MB/sMarc H 4x Vertex @ RAID 0
nForce4 (SLI)700MB/snero355 4x vertex @ RAID 0plaatje
ARC-1160 (IOP331)400MB/s?nFo 1x Acard ANS-9010
ARC-1200 (Marvell 400Mhz)~210MB/sbenchdb
pcie-1x bus max 250MB/s
ARC-1210 (IOP332)400MB/sVertex @ ARC-1210 on OCZ forum discussion
ARC-1220 (IOP333 400mhz)400-450MB/sMtron Battleship
ARC-1222 (IOP348 800MHz)1000MB/sUnagi zijn collega @ 8x 1TB HDD & picraid5-8x samsung F1 1TB
ARC-1231ML (IOP341 800mhz)~800MB/sMtron Battleship
ARC-1680XX (IOP 348 ...mhz)~800MB/sSamsung SSD Awesomeness (Youtube movie)
Highpoint 3520 (IOP 341 800mhz)~850MB/sl3d 4x x25-m @ RAID 0 scorpionv (35XX = 850MB/s)
Adaptec 2405 (IOP348 800mhz)~900MB/s?Alleen RAID 0/1 Etharion
Adaptec 5405(IOP348 1200mhz)~900MB/s?Is zelfde als 2405 maar ook RAID 5/6 Etharion. Snelheid is op basis van 800mhz, 1200mhz versie nog geen estimates van.
Adaptec 5805 (IOP348 1200mhz)~900MB/s?zelfde als 2405 maar ook RAID 5/6 Etharion. Snelheid is op basis van 800mhz, 1200mhz versie nog geen estimates van.
Perc 5/i~520MB/s8 maal Transcend 32GB MLC
Kanttekeningen
  • IOP348 chipset werkt slecht/niet i.c.m. de MTron SSD's (vanwege JMicron controller) (bron: Etharion)Etharion educated guess
  • IOP341/342/348 is in principe dezelfde chip: (bron: Etharion)
    • 341 single core raid stack
    • 342 dual core raid stack
    • 348 single core raid stack, 2nd core sas stack.

[ Voor 86% gewijzigd door brid op 11-05-2010 07:49 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
brid schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 07:12:
[...]

Als de cpu krachtig genoeg is dan kan deze zonder problemen de parity voor je raid5 set berekenen.
Kijk bv mdadm en zfs onder linux.(zie bv screen shots van m'n cpu load)
Als je windows wilt gaan draaien, zou ik toch voor een lossen raid controller gaan, hier schijnen niet echt goed software raids voor te zijn.

Vond trouwens nog een goed lijstje in het SSD topic, helaas geen Amd controllers, ff gegoogled SB710/750, zou ongeveer gelijk zijn aan de ICH10:

[...]
En dan kan je dus bv een of ander goedkoop highpoint kaartje gebruiken, puur eigenlijk voor de aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Precies, zolang als de chip maar genoeg MB's kan verstouwen per schijf en een bus heeft met voldoende bandbreedte. PCI kaart met 4 aansluitingen gaat het niet trekken. Voor 1 HD moet je ongeveer 100MB/s rekenen, dus pci-E 1x is voldoende voor 2 aansluitingen, pci-e 4x voor 8 enzo verder

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb lang zitten broeden en heb uiteindelijk dit bedacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5QPL-AM€ 43,50€ 43,50
1Enermax PRO82+ 625€ 108,16€ 108,16
1HP Smart Array P400 (8x SAS, RAID, 512MB, BBWC, PCI-e 8x)€ 237,24€ 237,24
1Intel Pentium Dual-Core E5200€ 57,76€ 57,76
1Kingston HyperX KHX8500D2K2/2G€ 56,35€ 56,35
1LG GH22NS30€ 19,44€ 19,44
1Sharkoon Rebel12 Value Black€ 85,-€ 85,-
6Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB€ 88,55€ 531,30
1Western Digital Caviar Green WD6400AADS, 640GB€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.188,65

Ik heb voor de HP Raid kaart gekozen omdat ie én een IO processor heeft én buffer geheugen. Je moet er dan wel de battery backup op zetten, anders schakelt ie de write-buffer uit (logisch). Je kunt dan hogere snelheden halen. Volgens mij moet je met deze kaart een decent write performance kunnen halen.
Echter, deze kaart heeft een PCI-eX8 slot nodig, dus komt niet elk mobo in aanmerking. Maar goed, deze Asus kost ook niet echt mijn linkernier.
De Be Quit! voeding heb ik gekozen vanweg de 11 SATA aansluitingen (belasting is uitgerekend, dit is voldoende). Klinkt handig. De kast heeft 6x 3.5" plek van binnen en nog 11 5.25" aan de voorkant, dus die kan ik ook nog volplempen.
De 6x1.5Tb kan nog veranderen in 2Tb, een beetje afhankelijk van de prijsontwikkeling.

Ik ga er mijn DVD collectie op zetten, ben ik eindelijk van al die DVD's af. Ook de muziekcollectie mag erop. De CD's heb ik al geript naar losless formaat. Uiteraard groeit eea ook nog door downloads en aangezien dat tegenwoordig al gauw om een BRD gaat, zou het me niets verbazen als ik al snel weer wat moet uitbreiden.

Heb ik dit goed bedacht? Ik heb voor mezelf software RAID uitgesloten. Het wordt RAID-5 en met software RAID ga ik dan een hele vage write performance halen. Ik moet er dan een flinke proc in stoppen, en dan nog. Volgens mij is dat niet vooruit te branden. Ik heb er ernstig over nagedacht, vooral omdat er niet constant naar geschreven wordt. Maar toch...wat ik extra uitgeef aan de HP RAID kaart, hoef ik nu niet aan een CPU uit te geven. Ik denk lood om oud ijzer. Voor het geld hoeft het dus niet.

[edit]de Perc 5 heb ik aan gedacht, maar er zijn maar bar weinig mobo's die 'm goed ondersteunen. Dat wordt een loterij en daar heb ik ook geen trek in.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
mphilipp schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:29:Echter, deze kaart heeft een PCI-eX8 slot nodig, dus komt niet elk mobo in aanmerking. Maar goed, deze Asus kost ook niet echt mijn linkernier.
Kan ook in een PCI-e 16x slot (zolang de bios meewerkt).
De Be Quit! voeding heb ik gekozen vanweg de 11 SATA aansluitingen (belasting is uitgerekend, dit is voldoende).
'k Zie een Enermax en geen Be Quit! in je overzichtje staan? Je gaat dit systeem dus uitbreiden tot 11 schijven? Anders is die voeding echt super overkill (dan nog ws), je huidige config kan zat toe met bv een 350W. Naar s-ata kabeltjes moet je niet kijken, daar zijn wel verloopjes voor te krijgen.
Heb ik dit goed bedacht? Ik heb voor mezelf software RAID uitgesloten. Het wordt RAID-5 en met software RAID ga ik dan een hele vage write performance halen. Ik moet er dan een flinke proc in stoppen, en dan nog. Volgens mij is dat niet vooruit te branden. Ik heb er ernstig over nagedacht, vooral omdat er niet constant naar geschreven wordt.
Zag het ook al in een oudere post van je, maar volgens mij heb je een erg verkeerd idee van software raid. Als ik kijk naar de cpu belasting tijdens schrijven naar m'n raid5 is het eigenlijk vooral samba die voor de belasting zorgt, met op grote afstand daarachter pas mdadm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Eerlijk gezegd snap ik die logisch van de batterij met write-buffer niet. Waarom is het geen optie om die weg te laten? Als de batterij er wel inzit, maar je geen UPS hebt dan hang je nog altijd.
Je linkt nog naar een Enermax voeding (die geen 11 SATA aansluitingen heeft).
Wat de schijven betreft lijkt het mij interessant om toch naar de 2TB schijven te gaan kijken. Zeker met 6 schijven dan gaat het verschil in energiekosten de aanschafkosten wel goedmaken. Bewuste keuze om voor de EADS te gaan in plaats van de EARS? (Je moet een keer goed letten op het formateren, maar daarna merk je er volgens mij niets meer van.)
Waarom eigenlijk de 640GB schijf, ga je aan een spindown van je array doen? Waarom geen 2.5" schijfje? :)
Je ervaring met betrekking tot software RAID5 snap ik niet. Het vraagt CPU cycles, feit, maar echt niet zoveel dat je er opeens een quadcore voor zou moeten nemen. Je dualcore gaat het makkelijk aankunnen. Qua write performance is het al helemaal geen punt. Er lopen inmiddels genoeg mensen in deze topic rond die toch nette write performance halen. (Bedenk, 100+ MB/sec is leuk, maar op dat moment begin je al aan de grenzen van een Gigabit netwerk te raken. Of ga je er een tweede Gigabit netwerkkaart in plaatsen?)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielson schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:52:
'k Zie een Enermax en geen Be Quit! in je overzichtje staan? Je gaat dit systeem dus uitbreiden tot 11 schijven? Anders is die voeding echt super overkill (dan nog ws), je huidige config kan zat toe met bv een 350W. Naar s-ata kabeltjes moet je niet kijken, daar zijn wel verloopjes voor te krijgen.
Het systeem moet uitbreidbaar zijn, dat lijkt me duidelijk. Dus vandaar een beetje extra.
Die voeding klopt, ik het met het lijstje zitten klooien...sorry. Als er veel schijven in zitten, blijf je klooien met die verloopjes. Ik wil een beetje een clean systeem hebben. Dus als het kan, liefst zo netjes mogelijk.
Zag het ook al in een oudere post van je, maar volgens mij heb je een erg verkeerd idee van software raid. Als ik kijk naar de cpu belasting tijdens schrijven naar m'n raid5 is het eigenlijk vooral samba die voor de belasting zorgt, met op grote afstand daarachter pas mdadm.
Dus als ik een RAID 5 array heb van een stuk of 10 schijven van 1.5 of 2Tb en ik ben daar een flinke dot data heen aan het schrijven (laten we zeggen een BR rip naar het NAS kopieëren), dan maakt een software RAID of een kaart met IOP én write buffer niets uit? Wil je dat zeggen?
Kun je ook iets laten zien aan cijfers, want ik zie helemaal geen spectaculaire cijfertjes. En als er hardware in het spel is, zie ik ineens weer wél hogere write cijfers.

Please, educate me...als je me iets kunt laten zien dat mij overtuigt, wil ik het wel doen. Moet je er bv enorm voor gaan tweaken ofzo, kan ik bij wijze van spreke 'gewoon' iets als Ubuntu installeren en klaar?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
mphilipp schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:09:
Kun je ook iets laten zien aan cijfers, want ik zie helemaal geen spectaculaire cijfertjes.
Write performance: 350 MB/s. (Nas van Q)
Het gaat hierbij om een RAID6, dat toch weer een slag lastiger is en hij doet dit met een E7400.

[ Voor 12% gewijzigd door Dadona op 11-05-2010 22:15 . Reden: RAID6 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dadona schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:59:
Eerlijk gezegd snap ik die logisch van de batterij met write-buffer niet. Waarom is het geen optie om die weg te laten? Als de batterij er wel inzit, maar je geen UPS hebt dan hang je nog altijd.
HP vind het logisch. Aan de andere kant valt er weinig te schrijven als de stroom naar de disks ook wegvalt. Maar goed...als de backup battery er niet op zit, kun je de write cache niet inschakelen. Dus vandaar.
Wat de schijven betreft lijkt het mij interessant om toch naar de 2TB schijven te gaan kijken. Zeker met 6 schijven dan gaat het verschil in energiekosten de aanschafkosten wel goedmaken. Bewuste keuze om voor de EADS te gaan in plaats van de EARS? (Je moet een keer goed letten op het formateren, maar daarna merk je er volgens mij niets meer van.)
EADS/EARS heb ik nog niet echt over nagedacht. De uiteindelijke beslissing neem ik dan tzt wel. Ik weet niet of het echt heel erg veel gaat uitmaken.
Waarom eigenlijk de 640GB schijf, ga je aan een spindown van je array doen? Waarom geen 2.5" schijfje? :)
Gewoon, een opstartschijf. Ik heb alleen nog ouwe meuk liggen en een TB schijf om een simpel OS op te starten is een beetje overdone. Staat nog helemaal open eigenlijk. Misschien verzin ik wat anders, een el cheapo SSD ofzo.
Je ervaring met betrekking tot software RAID5 snap ik niet. Het vraagt CPU cycles, feit, maar echt niet zoveel dat je er opeens een quadcore voor zou moeten nemen. Je dualcore gaat het makkelijk aankunnen. Qua write performance is het al helemaal geen punt. Er lopen inmiddels genoeg mensen in deze topic rond die toch nette write performance halen. (Bedenk, 100+ MB/sec is leuk, maar op dat moment begin je al aan de grenzen van een Gigabit netwerk te raken. Of ga je er een tweede Gigabit netwerkkaart in plaatsen?)
Precies wat ik eerder al opmerkte. Als ik alleen Word documentjes erheen zou krassen, zou het niet zo erg zijn. Maar douw er eens een BR rip van 40-50Gb heen. Dan kan het (volgens mij dan) het verschil zijn tussen 'even' wachten of een half uur (ik chargeer) zitten duimdraaien. Klopt dat of ga ik het verschil nauwelijks merken? Ik denk het nl niet. Enlighten me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dadona schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:59:
Eerlijk gezegd snap ik die logisch van de batterij met write-buffer niet. Waarom is het geen optie om die weg te laten?
HP heeft die keuze gemaakt zodat als de stroom uitvalt de data in de cache van de controller blijft staan tot je de stroom/server weer up and running hebt.
Voor thuis is dit over het algemeen niet zo heel belangrijk omdat er nogal weinig hele belangrijke data overheen gaat.

Ik heb in mn fileserver ook geen BBU zitten, in mn HyperV machine wel. Puur omdat dat een HP is en hem dus nodig heeft voor de write cache.
mphilipp schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:24:
Precies wat ik eerder al opmerkte. Als ik alleen Word documentjes erheen zou krassen, zou het niet zo erg zijn. Maar douw er eens een BR rip van 40-50Gb heen. Dan kan het (volgens mij dan) het verschil zijn tussen 'even' wachten of een half uur (ik chargeer) zitten duimdraaien. Klopt dat of ga ik het verschil nauwelijks merken? Ik denk het nl niet. Enlighten me.
Dat verschil ga je inderdaad nauwelijks merken. Alles wat je boven de 125 MB/s wegschrijft is al niet meer interessant op een single gigabit netwerk. Even een dual gigabit kaartje aan beide kanten en 2 Gbit halen is er ook niet bij, dat kun je pas voltrekken met 2 clients tegelijk.

Ik heb hier een Highpoint Rocketraid 3560 erin zitten, maar dat heeft grotendeels te maken met dat het prijsverschil niet zoveel meer uitmaakt als je over de 16 schijven heen gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dadona schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:14:
[...]
Write performance: 350 MB/s. (Nas van Q)
Het gaat hierbij om een RAID6, dat toch weer een slag lastiger is en hij doet dit met een E7400.
Waarbij aangetekend moet worden dat de Highpoint RocketRaid 2340 voorzien is van een IOC (geen IOP), maar deze ontlast de CPU toch enigzins (in welke mate). Maar dat betekent dat het (dankzij deze kaart) inderdaad mogelijk moet zijn een goede write performance te krijgen met software raid.

Aan de andere kant: die Highpoint kost €450 en heeft welliswaar 16 aansluitingen, maar de HP 400 kost €237 en heeft 512Mb én een echte IOP. De HP is duurder, maar ik hoeft dan geen software RAID te gaan doen. Hoe zit dat dan bv met rebuild time als een software raid eruit klapt? Maakt dat nog uit? En software RAID is 'lastiger' om in te stellen, of zijn daar weer handy-dany front-endjes voor. Ik vind het verschil in prijs niet echt schokkend als ik eerlijk ben (25 hele euro's). Mis ik iets?

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 11-05-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
mphilipp schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:24:
Volgens mij begreep je mijn opmerking niet. De (in ieder geval voor mij) magische grens is (een veelvoud van) 120MB/sec. Daar ligt de grens van theoretische grens van gigabit (in de praktijk haal je dat niet eens). Nu vermoed ik dat je geen managed gigabit switch hebt en twee netwerkkaarten (trunked) in je desktop, dus is voor wat de BR rip betreft het alleen van belang dat je 120MB/sec haalt. (Met trunking / ling aggregation kun je opeens wel 2 Gigabit halen, dus zou je array opeens met 240MB/sec moeten gaan, dat is een grotere uitdaging.) Het wordt een ander verhaal als die nas van je geen DVD brander, maar een Blu-ray speler heeft en je op de nas zelf de Blu-ray gaat rippen, dan is het inderdaad een kwestie van...hoe hard wil je. In dat geval kan een SSD opeens heel leuk speelgoed zijn, maak er een RAID0 (he, het mag toch wat kosten? :+) en gebruik dat als (dure) buffer.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:31:
HP heeft die keuze gemaakt zodat als de stroom uitvalt de data in de cache van de controller blijft staan tot je de stroom/server weer up and running hebt.
Stom, was dat voordeel vergeten, bedankt :)

Wat het onlasten door de Rocketraid betreft, dat is waar als je de Rocketraid daadwerkelijk inzet om een array te bouwen. Echter heeft Q de Rocketraid enkel ingezet om extra SATA poorten te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dadona op 11-05-2010 22:44 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
mphilipp schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:09:
Dus als ik een RAID 5 array heb van een stuk of 10 schijven van 1.5 of 2Tb en ik ben daar een flinke dot data heen aan het schrijven (laten we zeggen een BR rip naar het NAS kopieëren), dan maakt een software RAID of een kaart met IOP én write buffer niets uit? Wil je dat zeggen?
Nee, dat wil ik helemaal niet zeggen, en dat probeer ik volgens mij ook nergens. Ik reageerde op oa deze opmerking:
Heb ik dit goed bedacht? Ik heb voor mezelf software RAID uitgesloten. Het wordt RAID-5 en met software RAID ga ik dan een hele vage write performance halen. Ik moet er dan een flinke proc in stoppen, en dan nog. Volgens mij is dat niet vooruit te branden.
Het kan misschien niet tippen aan hardware raid, maar het is ook niet onbruikbaar langzaam oid.
Kun je ook iets laten zien aan cijfers, want ik zie helemaal geen spectaculaire cijfertjes. En als er hardware in het spel is, zie ik ineens weer wél hogere write cijfers.

Please, educate me...als je me iets kunt laten zien dat mij overtuigt, wil ik het wel doen.
Ben echt geen software raid evangelist die iemand probeert te overtuigen, probeer alleen te zeggen dat het niet meteen afgeschreven hoeft te worden en voor sommige mensen gewoon voldoet. Maar als je het geld voor een hardware raid controller over hebt dan is dat een minstens zo'n mooie oplossing. Zeker als je later naar zoveel schijven wilt, de poortjes heb je immers sowieso nodig en dan is meerprijs van 'n hardware cpu relatief klein.
Moet je er bv enorm voor gaan tweaken ofzo, kan ik bij wijze van spreke 'gewoon' iets als Ubuntu installeren en klaar?
Je hoeft er niet zoveel voor te doen, ubuntu installeren en een software raid aanmaken. Daarna filesystem keuze want dat kan ook nog wat uitmaken, maar dat geldt ook op een hardware array.

Heb zelf een vrij simpel fileservertje met een (singlecore) Sempron LE-1250 en 5x Samsung F2 EG 1TB in RAID5 en Realtek Gb onder Ubuntu en schrijf met ongeveer 70MB/s. Denk dat de cpu wel de beperkende factor is, maar vind 't snel zat. Gooi meestal toch alleen dvd's heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielson schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:26:
[...]
Ben echt geen software raid evangelist die iemand probeert te overtuigen, probeer alleen te zeggen dat het niet meteen afgeschreven hoeft te worden en voor sommige mensen gewoon voldoet. Maar als je het geld voor een hardware raid controller over hebt dan is dat een minstens zo'n mooie oplossing. Zeker als je later naar zoveel schijven wilt, de poortjes heb je immers sowieso nodig en dan is meerprijs van 'n hardware cpu relatief klein.
Ok, dat begrijp ik. Maar ik gaf in mijn vorige post op een andere reactie al aan dat er tussen de Highpoint 'domme' controller en de HP 'smart' controller niet zo gek veel zit. Dus dan vind ik de keuze weer makkelijker. Via het mobo wordt het weer een probleem, want die hebben er niet zoveel. Er moet natuurlijk ook nog een OS disk op en een DVD (of misschien BR) toestand. Dus een externe kaart lijkt me sowieso nodig.

Maar goed, alle info is welkom, en als ik definitieve keuzes moet maken, kan ik altijd nog switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Nu heb ik een gestoorde setup, maar de (lees) snelheid die ik met mijn software RAID array haal wordt nergens op dit forum geëvenaard, ook niet met dure hardware raid controllers. (of de IO doovoer zo goed is betwijfel ik, maar da's wat anders). En die snelheid haalde ik al met 10 disks ipv de 20 die er nu in zitten.

Als je toch een unix gaat draaien, bespaar jezelf het geld en de moeite en doe gewoon lekker software raid. Met 1 commando maak je de array aan. Met het tweede commando formatteer je de array met het gewenste filesysteem en dan ben je in business. Software raid is eenvoudig, flexibel en goedkoop. Waarom heb je een (duurdere) hardware RAID controller nodig voor thuis?

Ook de fake RAID van de 2340 is voor de meeste thuis gebruikers al voldoende denk ik. Het is wat je zelf wilt.

Een aardig punt van software RAID is dat je ook de poorten van je moederbord kunt benutten in je array. Ik heb een grote array met 16 schijven op de highpoint en 4 schijven op mijn moederbord gemaakt. Met een 8 poorts kaart kun je dan nog 12 schijven aan. Bij hardware RAID kun je niet verder dan de poorten van de kaart. Dus je moet dan naar 24 poorten of 16 poorten gaan kijken als je meer wilt. En dat is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Heb nog meer research gedaan naar power efficient CPUs zoals de Atom en de Core i3, en kwam een goed thread tegen op SilentPCreview. Dacht dat het handig was even terug te rapporteren op tweakers.

> "Current best options for low power NAS/download box"
iBurger wrote:
*old topic*
What did you go for in the end, Mojo? I'm quite interested in your experiences with the Atom based NAS. Also, what raid level did you settle for? I'm researching the same thing, basically, I want a powerful yet energy efficient NAS solution, with some bandwidth for more.

I got an Intel D510MO board. Up until the Atom D510 CPU all the previous ones were pretty poor performers. With the D510 though you get a dual core hyperthreaded CPU (so four virtual CPUs, sort of). I am using a 120W DC-DC PSU, 2.5" WD SATA HDD and 2GB RAM in a single module which gives an idle load of 17W. That's pretty impressive IMHO. I have another 2TB drive which is also on SATA but spun down when not in use. When running it adds another 5W.

Nog een paar highlights:
- Intel & MSI motherboards hebben betere power management systemen, waardoor ze zuiniger zijn.
- Een goede voeding is ook erg belangrijk. Tomshardware maakt melding van een 25W idle, icm met een deze voeding: Fortron FSP220 60 LE 2 power supply.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2vug17p.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 01:15:
Als je toch een unix gaat draaien, bespaar jezelf het geld en de moeite en doe gewoon lekker software raid. Met 1 commando maak je de array aan. Met het tweede commando formatteer je de array met het gewenste filesysteem en dan ben je in business. Software raid is eenvoudig, flexibel en goedkoop. Waarom heb je een (duurdere) hardware RAID controller nodig voor thuis?
Ok, ik zie het licht. Maar ik heb al een paar keer geroepen dat 2 van die HP kaartjes (dus met IOP en 512Mb memory) maar liefst €25 duurder zijn dan die Highpoint kaart van jou. En als ik de 256Mb kaart neem, zal ie nog wel iets goedkoper zijn. Wat zou je dan doen? Nog steeds software raid?
En bovendien kun je wel meer disks aansluiten op zo'n raid controller als je met repeaters gaat werken. Wat dat doet met performance, weet ik niet (zal wel omlaag gaan), maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 00:30:
[...]
Er moet natuurlijk ook nog een OS disk op en een DVD (of misschien BR) toestand.

Maar goed, alle info is welkom, en als ik definitieve keuzes moet maken, kan ik altijd nog switchen.
Waar ga je die DVD/BR speler voor gebruiken als ik vragen mag? imo neemt die gewoon een (dure) SATA poort in beslag die je net zo goed voor een harddisk kunt gebruiken.

Software installeer ik tegenwoordig gewoon vanaf een USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

redfoxert schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 08:36:
[...]
Waar ga je die DVD/BR speler voor gebruiken als ik vragen mag? imo neemt die gewoon een (dure) SATA poort in beslag die je net zo goed voor een harddisk kunt gebruiken.
Tsja...dure poort...als ik toch al een kaart moet kopen om al die disks te kunnen aansturen is één poort meer of minder in gebruik ook niet echt interessant meer. Zo'n DVD kost ook niet de wereld en het leek me wel handy om bv rechtstreeks op het apparaat te kunnen rippen bv.

Ik ben iemand van het gemak. Als het makkelijk kan, dan doe ik het. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

mphilipp schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 08:40:
[...]

Tsja...dure poort...als ik toch al een kaart moet kopen om al die disks te kunnen aansturen is één poort meer of minder in gebruik ook niet echt interessant meer. Zo'n DVD kost ook niet de wereld en het leek me wel handy om bv rechtstreeks op het apparaat te kunnen rippen bv.

Ik bouw ook een cardreader in mijn toekomstige NAS hoor. En het liefst maak ik dan nog een scriptje dat hij automatisch spullen kopieert en derna kaartje formatteert ;) Maar eerst de rest van de server aan de praat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 08:40:
[...]

Mijn NAS/Server staat in de kelder dus rippen van DVD's of BR's doe ik wel op mn pc of eventueel mijn Asrock Atom mediaplayer. Kga echt niet in de kelder staan om een paar dvdtjes te rippen :)

Gbit LAN is snel genoeg om ervoor te zorgen dat je je daar ook niet aan hoeft te ergeren. Bedenk ook dat die speler weer extra stroom verbruikt, ook al gebruik je hem niet.

Ook al heb ik genoeg poorten, ik gebruik de ruimte en aansluitingen liever voor harddisks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

redfoxert schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 08:45:
[...]
Mijn NAS/Server staat in de kelder dus rippen van DVD's of BR's doe ik wel op mn pc of eventueel mijn Asrock Atom mediaplayer. Kga echt niet in de kelder staan om een paar dvdtjes te rippen :)
Jouw situatie is de mijne niet ;) Ik vind de discussie hier over cd/dvd spelers en stick en what not eigenlijk erg onbelangrijk. Ik kijk wel wat ik doe, ik vind het zoeken naar een 'ideale' setup belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
mphilipp, heb je niet de verkeerde 'bestellijst' in het topic neergezet, want die optische drive die je in die lijst hebt gezet kan helemaal geen blu-ray afspelen.
Wat de SATA poorten betreft, die controller van Q is natuurlijk van het type, grote stappen snel thuis. Voor hem is dat essentieel, maar in jouw geval zijn er misschien andere opties. Als je bijvoorbeeld een ander moederbord neemt dan kun je wel eens 6 SATA poorten (of meer) krijgen. Dan kun je opeens voor een controller gaan met 4 of 8 SATA poorten, waardoor je het over prijzen hebt van tussen de 100 en 150 euro. (Als je voor 4 gaat, hier komt binnenkort een Highpoint Rocketraid 2300 vrij.) Voor de volgende upgrade zou je dan een nieuwe nog zo'n controller kunnen kopen, of upgraden. (Zeker als je een ATX bord neemt met meerdere PCI-e lanes, liefst geen videokaartlanes, kan dat een goedkopere optie zijn met software RAID.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik weet niet hoeveel die HP kaartjes aan poorten hebben, maar als je al veel poorten op het moederbord hebt, zoals Dadona schrijft, dan hoef je er niet veel bij te doen. Je zou dan zelfs met een non-raid goedkoop 4 poorts sata kaartje al 10 schijven kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dadona schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:42:
mphilipp, heb je niet de verkeerde 'bestellijst' in het topic neergezet, want die optische drive die je in die lijst hebt gezet kan helemaal geen blu-ray afspelen.
Ik zei ook misschien wordt het wel een BR speler. Dat zijn de minst belangrijke details van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Even een vraagje ivm koeling, misschien past het hier niet helemaal, maar qua hardware gaat het wel over een nas.

Er zijn hier verschillende mensen met een AMD Athlon II 235e of 240e, en ik vroeg me af qua koeling, doen jullie het met de standaard boxed koeler? Indien ja is die niet te luid en zorgt die voor voldoende koeling? Indien nee wat heb je er in de plaats opgezet ?

Ik zit zelf te denken aan de Zalman CNPS8700 of de CNPS9900A (hoewel deze echt wel veel weegt, en het waarschijnlijk niet ideaal is om in een tower aan je mobo te hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik gebruik de stock koeler. Qua temperatuur is het geen enkel probleem en ook wat geluid betreft vind ik het niet storend. Naar mijn mening is de stock koeler van de AM3 cpu's een klap beter dan de AM2 koelers (ziet er ook een stuk beter uit).
Maar of jij dezelfde mening zult hebben hangt natuurlijk sterk af van waar en hoe je de computer gaat gebruiken. Staat deze in een kamer waar doodse stilte noodzakelijk is en zit de computer in een kleine, warme behuizing dan zal je ervaring al snel totaal anders zijn.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Ik kan wat stilte wel op prijs stellen :) staat niet in de slaapkamer ofzo maar toch...
Behuizing zelf is groot genoeg, en beschikt toch over 6 fans voor een deftige airflow :)

Zal het iig eens proberen met de boxed versie, moest het niet genoeg meevallen kan ik nog altijd wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 12:44
Op het moment ben ik ook van plan om mijn opslagserver een upgrade te geven en het allemaal wat beter aan te pakken.
Op het moment draait er een Athlon X2 4450E op een Gigabyte GA-MA69VM-S2 met 8Gb Ram.
Hier zitten 4 schijven in:
  • 1 X 250Gb (Hyper-v host en VHD's)
  • 2 X 750Gb (Data opslag)
  • 1 X 1Tb (Data opslag)
Er draait dus Hyper-V Server R2 op met hierop 2 VM's namelijk Windows 2008 standard (DC, DHCP, DNS) en een Windows 2008 R2 (Download bak)
Probleem is alleen dat het niet erg lekker performed. Data transfers zijn langzaam (15-20 mb/s op Gigabit), af toe weg vallende netwerkverbindingen.
De Hyper-V server gebruik ik tevens voor test doeleinden, dus afgezien van bovenstaande OS'en draait er af en toe nog wel eens een ander OS op de servers.
Verder heb ik nog een 1Tb schijf en een 750Gb schijf liggen, maar mijn server zoals hij er nu bij ligt (Desktop case :) ) niet meer uit te breiden, omdat alle s-ata poorten vol zitten.

Gevolg is dus dat ik het allemaal wat beter wil aan gaan pakken.
Ik wil dus graag mijn netwerkservices door mijn server af laten handelen, maar ik zal ook een VM inzetten voor de opslag van mijn data en voor het downloaden.
Zelf zit ik te denken aan het volgende:
  • Intel DG45ID
  • Intel Pentium Dual Core E6500
  • 8Gb DDR2 RAM (Heb ik dus nog)
  • Schijven:
    • 2 X 1Tb
    • 3 * 750Gb
Nu staan er op Ebay voldoende HP p400 controllers voor relatief weinig geld, dus dit lijkt me een zinvolle aankoop, omdat ik dat minstens 8 schijven kwijt kan.

Mijn vraag is alleen, moet ik gaan 'raiden' of moet ik het, net al nu, gewoon bij single disks houden.
Indien raid wel te gaan gebruiken, welk level dan?
Raid 5 heeft minstens 3 schijven nodig en kost me dus zeker 1 schijf per raid set.
Bij Raid 1 ben ik de helft van mij capaciteit kwijt.
Bij Raid 0 vurdubbelt de kans op data verlies, er hoeft per slot van rekening maar 1 schijf defect te geraken om mijn data naar de eeuwige datavelden te sturen.

Verder lees ik dat de performance van de P400 niet erg denderend is zonder battery pack, maar door de bomen zie ik het bos ondertussen al niet meer, dus welk onderdeel heb ik nu precies nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Moet de hele post nog eens herlezen, maar ivm raid, zou je voor een R5 array kunnen gaan 5x 750 Gb en dan de overige 250 Gb op de 1 TB schijven in een R0 array zetten, waar je nog iets anders mee kan doen...

Maar een ideetje ;)

Trouwens bij hardware raid, zeker battery packs gebruiken, tenzij je een erg goede UPS hebt. Anders gegarandeerd data corruptie bij stroomuitval.

[ Voor 24% gewijzigd door goudviske.be op 13-05-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Zo, na een dag klooien hou je dit over:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fdJlGNSAnzV9i3uTZl7dP8QF/thumb.jpg

En dit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RvcjsGYMUDeX7dAxPyEG5JsO/thumb.jpg

Fileserver:
Kast mag ik van [Verwijderde gebruiker] lenen 8)
E2160 / 1GB / Intel Nic / OCZ 500watt voeding
2*1TB onboard controller / Smart Array P400(with BBU) 2*250GB

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P8876t4UQR8fyonO6n4ngaz5/thumb.jpg

Helaas nog niet volledig online, kernel shit, hij draait op Debian Squeeze gemixt met Debian Lenny :+ XFS van de 2*250GB raid array is beschadigd en de 2*1TB kan ik er ook maar 1 van mounten, morgen weer een dag ;) (of vannacht :>)

Esxi server
X2 7850 / 8GB / Dual Intel (2de hands ook van Collie 8)7 ) / Kingston usb stick / Liteon voeding (van een hp miditower)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ySOcHqDe3nKC3L9GgklkvykY/thumb.jpg

Dit alles hangt op 't netwerk met een d-link gigabit switch (>:) ( dat rechter witte ding)) en een HP procurve (100Mbit :() wil ik allemaal gaan vervangen voor een 1810G-24 switch. Voor de rest lopen alle kabels ook nog tof in de stelling:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ktwdYC2A9foiuHibKppVjRoL/thumb.jpg

Op naar wat nieuwe schijfjes.. Of meer, er zijn geen concrete plannen behalve wat 1TB schijven er bij (of 2TB) en die 1810G-24, eigenlijk ook nog een 1810G-8 maar dat zei ik dan wel weer. O-)

Hier zijn trouwens nog wat foto's te vinden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DJ-Visto op 13-05-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Laatst online: 14-09 12:44
goudviske.be schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 22:18:
Moet de hele post nog eens herlezen, maar ivm raid, zou je voor een R5 array kunnen gaan 5x 750 Gb en dan de overige 250 Gb op de 1 TB schijven in een R0 array zetten, waar je nog iets anders mee kan doen...

Maar een ideetje ;)

Trouwens bij hardware raid, zeker battery packs gebruiken, tenzij je een erg goede UPS hebt. Anders gegarandeerd data corruptie bij stroomuitval.
Ik neem aan dat je 3X 750 Gb bedoeld? :)
Dit omdat de P400 geen volumes groter dan 2Tb ondersteund toch?

Wat betreft de batterij, ik was inderdaad van plan om een batterij te kopen, maar ik weet niet welke :)
Is dit bijvoorbeeld een geschikt exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Nee ik bedoelde wel degelijk 5x 750 (3x750 en 2x 750 van de TB schijven)
In hoeverre die specifieke raid controller dat ondersteunt weet ik niet, maar met software raid kan dat zeker, en met de raid controllers die we op t werk gebruiken kan dat ook. Is wel iets anders dan de P400 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

rfolkers schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:49:
[...]

Ik neem aan dat je 3X 750 Gb bedoeld? :)
Dit omdat de P400 geen volumes groter dan 2Tb ondersteund toch?

Wat betreft de batterij, ik was inderdaad van plan om een batterij te kopen, maar ik weet niet welke :)
Is dit bijvoorbeeld een geschikt exemplaar?
Wordt prima ondersteund >2TB volumes hoor.. Alleen dan wel GPT (onder windows dan he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
DJ-Visto schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:29:
Zo, na een dag klooien hou je dit over:
Rommelkont! ;)

Maar wel tof, je vordert gestaagd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:50:
[...]

Rommelkont! ;)

Maar wel tof, je vordert gestaagd. :)
Ik hou van rommel :+

Thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Kwam nog wat interessante info tegen in een thread hier over energie zuinige systemen:
Wat zijn zuinige processoren

Bij AMD, op AM2 vlak is de Athlon X2 xx50e de meest efficiënte chip. Op AM3 vlak is het de Athlon II X2 xxxe. De extra ‘e’ bij de AM3 processor duidt erop dat het gaat om een processor met een verlaagde TDP. Dat komt omdat deze processor in full load minder energie verbruikt. (Nogmaals TDP!=Energieverbruik) Echter, in idle verschillen de processoren niets. Voor een totaal overzicht van het verbruik van AMD processoren kan er op de volgende plaatjes gekeken worden: idle en max (Afkomstig van Lostcircuits)

Intel heeft met zijn nieuwe Core i3 en core i5(Behalve de i5 750), maar ook niet te vergeten de Pentium G9650, zeer zuinige, maar wel iets hogere geprijsde modellen op de markt gezet. Het op 32nm gebakken architectuur zorgt voor een laag verbruik. Hierbij is niet alleen de geheugen controller en de PCI express controller geintegreerd, maar ook bezit de processor nu de IGP in plaats van afhankelijk te zijn van het moederbord.

[ Voor 12% gewijzigd door brid op 14-05-2010 14:54 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ja? :) Wat wil je nu precies hiermee zeggen? Als het alleen ter info is dan kun je ze volgens mij veel beter naar het topic zelf leiden: Dadona in "[Ervaringen]Energy Efficient Computing"
(Ook wel zo leuk om meer reacties te krijgen op een startpost waar toch de nodige tijd in heeft gezeten en waar mensen misschien nog leuke aanvullingen op hebben. O-) )

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Er laait hier nog weleens een discussie op over welke cpu nu energie zuinig zijn, vandaar dat ik het stukje hier even heb gedropt.

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:43

Toppe

Oké ✅

@ DJ-Visto, wat moet je met een 24 poort switch, terwijl je maar 4 of 5 poorten gebruikt? Gigabit is Gigabit, je gaat mij niet vertellen dat je sneller gaat dan een Cisso gigabit switch:) In mijn ogen meer interresant doen... Zal wel aan mij liggen (Zeker gezien de specs die je hebt, niet een wow systeem lijkt mij)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Toppe schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 16:43:
@ DJ-Visto, wat moet je met een 24 poort switch, terwijl je maar 4 of 5 poorten gebruikt? Gigabit is Gigabit, je gaat mij niet vertellen dat je sneller gaat dan een Cisso gigabit switch:) In mijn ogen meer interresant doen... Zal wel aan mij liggen (Zeker gezien de specs die je hebt, niet een wow systeem lijkt mij)
Weet niet of je kan tellen maar ik gebruik er 9... En ik ben van plan binnenkort nog meer door mijn kamer heen te trekken (2 extra bij desktop + nog 2 lozen + tv aansluitinggen vervangen door 2 utp's en bij me bed ook nog 2)
En ik wil teamingen en VLANnen gaan doen.. Dat kan allemaal nu niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdinand
Heb zelf een vrij simpel fileservertje met een (singlecore) Sempron LE-1250 en 5x Samsung F2 EG 1TB in RAID5 en Realtek Gb onder Ubuntu en schrijf met ongeveer 70MB/s. Denk dat de cpu wel de beperkende factor is, maar vind 't snel zat. Gooi meestal toch alleen dvd's heen en weer.
Een fileserver op basis van ubuntu lijkt mij wel wat maar welke simpele commandos moet je dan gebruiken? Gebruik je LVM of iets anders?
Mijn wensenlijstje: het liefst gbit vol kunnen trekken met lezen en schrijven, bescherming tegen hardeschijf crashes, mijn bestaande 3x1TB+3x1.5TB+1x2TB kunnen gebruiken en maximaal 750 euro extra besteden.

zou software raid5 100MB/s schrijven kunnen halen met een 2.6Ghz athlonII ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Moet volgens mij zeker kunnen, of je zal er toch aardig dichtbij zitten.

Verder kan ik aanraden om debian te gebruiken ipv ubuntu, toch voor dit soort dingen, ubuntu is een beetje de unstable versie van debian. En als server ben ik dan toch eerder voor rock solid debian. Toch als je het alleen als fileserver/nas gaat gebruiken, en niet als desktop computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
ferdinand schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 20:19:
[...]

[...]

Een fileserver op basis van ubuntu lijkt mij wel wat maar welke simpele commandos moet je dan gebruiken?
Wikipedia: mdadm

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdinand
Bedankt, ga ik lezen. Nog enig idee of het mogelijk is om verschillende grote hardeschijven te gebruiken? Ik dacht dat bijv. ZFS dat kan en mogelijk een versie van het BSD bestandssysteem maar bij linux software raid heb ik het gevoel dat ie beperkt is tot dezelfde grote. Het verbaasde me zelfs dat RAID kaarten van 500 euro nog steeds alleen dezelfde grote aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
ferdinand schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 23:22:
[...]

Bedankt, ga ik lezen. Nog enig idee of het mogelijk is om verschillende grote hardeschijven te gebruiken? Ik dacht dat bijv. ZFS dat kan en mogelijk een versie van het BSD bestandssysteem maar bij linux software raid heb ik het gevoel dat ie beperkt is tot dezelfde grote. Het verbaasde me zelfs dat RAID kaarten van 500 euro nog steeds alleen dezelfde grote aan kunnen.
verschillende grootte harddisks kan maar dan heb je geen (distributed) parity. Dit noemen ze dan JBOD (Just a Bunch Of Disks) en is gewoon geen RAID level.

Mag je mij eens uitleggen hoe je een harddisk van 750G kan mirroren op eentje van 500G. Of bijvoorbeeld de parity van 4x750G op een 500G disk zetten, uitgaande van RAID5.

Ik zou dan dus ook gelijk even gaan lezen wat RAID is, wat de principes achter het idee zijn en hoe het werkt. Misschien dat je dan WEL tot de conclusie komt dat controllers van 500 euro (en meer!) geen mixed size disks kan gebruiken in een RAID. Overigens kan het wel maar dan beperkt de controller zich tot de kleinste harddisk. Bij 4x500G en een 750G ben je dus van die 750G de laatste 250G kwijt.

[ Voor 19% gewijzigd door redfoxert op 14-05-2010 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Even verduidelijken:

Met software raid (en de duurdere hardware raid controllers) kan je wel schijven van verschillende groottes gaan gebruiken in een Raid5 array. Als je 3x 750 Gb en 2x 1Tb hebt kan je dus een 3 TB array maken in Raid 5 (5x 750 - 750 parity), en de rest 2 stukken van 250 Gb kan je in mirror gebruiken, of gewoon laten vallen. Dis is bvb perfect mogelijk met Debian Lenny en MDADM.

Of het met ZFS kan, ik denk het niet want ZFS gebruikt geen partities, dus ik denk dat je daar wel naar 5x750 Gb kan maar die 2x 250 Gb dat overblijft ben je dan (denk ik) wel kwijt. Ben geen expert in ZFS dus als ik fout ben verbeter graag :)

Of dat specifiek met die controller van hierboven kan, geen idee. Voor thuisoplossingen ben ik niet zo een fan van hardware raid. De goede hardware is onbetaalbaar, je moet er schijven aanhangen die minstens 2x duurder zijn en qua snelheid kan software raid zeker concureren.

Meer info over mdadm: een paar pagina's terug heb ik een linkje gepost dat best handig is, kan je makkelijk eens uitproberen op VMware bvb zodat je weet waar je aan begint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
brid schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:55:
Er laait hier nog weleens een discussie op over welke cpu nu energie zuinig zijn, vandaar dat ik het stukje hier even heb gedropt.
Thanks brid, inderdaad handig. vooral die idle windows power consumption is een goed referentie punt voor m'n nieuwe NAS:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Met zfs kun je het meeste doen(misschien freebsd ook), is ook het nieuwste en misschien in de toekomst de beste(ook voor btrfs, deze is nog te nieuw).
Freenas kun je zfs gebruiken, de versie is lager dan de laatste zfs.
Laatste versie van zfs zul je solaris of open solaris moeten gaan gebruiken.

Zelf heb ik ubuntu desktop 5 harde schijven in raid 5 staan, 4x 2 Tb 1x 200Gb(hier staat ubuntu op), je kan ook ubuntu op de grote schijven zetten(maar dat vind ik niks)(http://forums.techarena.in/guides-tutorials/1204944.htm hier is een beschrijving die ik begreep).
Bovenop de raid heb ik lvm gezet, met dit kun je de partities vergroten door bijv een extra raid 5 te maken, en dan deze toe te voegen aan de lvm.
Ubuntu heeft alleen de install in textmode met de alternate install cd, in ubuntu heb je grafische schermen om alles te bdienen.

Installeren(ubuntu) tav freenas is langer, freenas is super snel, zeker met zfs(niks formateren).

Freenas ga ik nog uitgebreider proberen in de toekomst, met zfs. Of het stabiel is weet ik niet , forum heb ik gelezen en slecht is het niet. Freenas heb je alles grafisch bedienen(met freebsd bijv niet)

Unraid heb ik ook erop gehad, zeer langzaam met schrijven(of je dit kunt tweaken weet ik niet). ook goed/snel te installeren, maar de data over de schijven verdelen duurt heel erg lang bij activatie(de paritie maken).
Lezen ging wel goed/snel.
Instellen van het programma ook goed.
Maar of de prijs die je betaald goed is? freenas is gratis(of ubuntu). En je kan denk ik geen backup maken van je installatie, deze is gekoppeld aan je usb stick, hier bevind zich een hardware code in, deze kun je denk ik niet mee kopieren, dus bij defecte usb stick kun je opnieuw kopen.
Ik heb unraid gemaild maar geen antwoord gekregen hierover, dus hoe je een kopie kunt maken(lijkt mij heel normaal in de pc wereld) en hoe lang de licentie duurt.

Alles hierboven is natuurlijk geen backup, dus je moet natuurlijk nog alles backuppen, naar een andere pc (of diskette's ;) ;) ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door jan99999 op 15-05-2010 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdinand
redfoxert schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 23:25:
[...]Mag je mij eens uitleggen hoe je een harddisk van 750G kan mirroren op eentje van 500G. Of bijvoorbeeld de parity van 4x750G op een 500G disk zetten, uitgaande van RAID5.

Ik zou dan dus ook gelijk even gaan lezen wat RAID is, wat de principes achter het idee zijn en hoe het werkt. Misschien dat je dan WEL tot de conclusie komt dat controllers van 500 euro (en meer!) geen mixed size disks kan gebruiken in een RAID. Overigens kan het wel maar dan beperkt de controller zich tot de kleinste harddisk. Bij 4x500G en een 750G ben je dus van die 750G de laatste 250G kwijt.
Ik heb genoeg over RAID gelezen dat ik weet wat de verschillende RAID niveaus doen. Wat ik heb begrepen van ZFS en Drobo is dat je gewoon hardeschijven aan een pool toevoegd en dat de data en pariteit data netjes word verspreid over de hardeschijven.
Zolang de data en de pariteit data van die data niet op dezelfde hardeschijf staan moet er toch geen probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jIRb5n0Is5TItCKydlHPoaG6/thumb.png

Fileserver -> 1Gbps -> NFS -> 1Gbps -> ESXi -> VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Ik zal ook mijn nfs read/write stats geven. De esxi host is voorzien van 1 gbit naar de nfs server.
Afbeeldingslocatie: http://hacktheplanet.nl/img/nfs_vmware.png

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Midas.e schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:27:
Ik zal ook mijn nfs read/write stats geven. De esxi host is voorzien van 1 gbit naar de nfs server.
[afbeelding]
Doe je niet slecht ik zit rond de 50MB/s in crystal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
redfoxert schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 23:25:
[...]
Misschien dat je dan WEL tot de conclusie komt dat controllers van 500 euro (en meer!) geen mixed size disks kan gebruiken in een RAID. Overigens kan het wel maar dan beperkt de controller zich tot de kleinste harddisk. Bij 4x500G en een 750G ben je dus van die 750G de laatste 250G kwijt.
Ik heb vooral veel ervaring met Dell/LSI controllers zoals de PERC's, en daar kan een disk zich in meerdere volumes bevinden. Dus als je in jouw voorbeeldje 4x500GB + 1x750GB hebt, kun je dus 5x500GB gebruiken voor 1 volume, en de resterende 250GB gebruiken voor een ander volume. Of het handig is, en of het de performance ten goede komt is een tweede natuurlijk.
goudviske.be schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 01:21:
[..]
Of het met ZFS kan, ik denk het niet want ZFS gebruikt geen partities, dus ik denk dat je daar wel naar 5x750 Gb kan maar die 2x 250 Gb dat overblijft ben je dan (denk ik) wel kwijt. Ben geen expert in ZFS dus als ik fout ben verbeter graag :)
[..]
Met ZFS gebruik je pools, de pools bestaan uit devices. Je kunt echter meerdere soort devices gebruiken. Een device kan een volledige disk zijn (aanbevolen), maar ook een partitie/slice, of zelfs een file bovenop een filesystem (niet aanbevolen voor productie, maar werkt prima). Dus als je partities zou gebruiken kan wat jij wil prima. Ik weet niet hoe afgeleide producten zoals freenas enzo hiermee omgaan, kan zijn dat sommige van deze distro's alleen devices op volledige disks stoppen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
jan99999 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 09:22:
Met zfs kun je het meeste doen(misschien freebsd ook), is ook het nieuwste en misschien in de toekomst de beste(ook voor btrfs, deze is nog te nieuw).
Freenas kun je zfs gebruiken, de versie is lager dan de laatste zfs.
Laatste versie van zfs zul je solaris of open solaris moeten gaan gebruiken.
Even ter verduidelijking: ZFS is een filesystem dat ontwikkeld wordt door OpenSolaris developers en dat dus als eerste wordt geimplementeerd in OpenSolaris (althans nu nog wel, toekomst van OpenSolaris is nu erg onzeker met Oracle), maar dat daarna geport wordt naar FreeBSD.

De implementatie is dus hetzelfde, alleen loopt FreeBSD een klein beetje achter qua features, omdat het een tijd duurt om zfs te porten naar BSD. Ik gebruik een heleboel servers met ZFS op FreeBSD, omdat ik FreeBSD geweldig vindt, en er geen features in de laatste versie van ZFS zitten die ik nu nodig heb. En na een tijd komen die nieuwe features toch beschikbaar in FreeBSD.
Freenas ga ik nog uitgebreider proberen in de toekomst, met zfs. Of het stabiel is weet ik niet , forum heb ik gelezen en slecht is het niet. Freenas heb je alles grafisch bedienen(met freebsd bijv niet)
Sja, Freenas is een simpel FreeBSD-derivaat, en de grafische bediening is blijkbaar voor jou erg waardevol. Het nadeel van die versimpeling is echter dat je ook weer minder mogelijkheden hebt.

Doet me denken aan de geweldige quote: Cisco makes easy things difficult, but difficult things possible.

Wat denk ik ook een beetje opgaat in dit geval. De 'gewone' freebsd is misschien lastiger te bedienen dan freenas, maar het biedt je ook meer mogelijkheden. Als je je later bedenkt dat je toch snapshots van bepaalde zfs pools wil gaan sturen naar een backupmachine, als je toch bepaalde filesystems wilt gaan rsyncen, als je je machine wil gaan monitoren met net-snmp, alles kan als je de volledige distro hebt, en het hebben van die flexibiliteit is ook waardevol (althans voor mij).

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
axis schreef op zondag 16 mei 2010 @ 10:58:
Wat denk ik ook een beetje opgaat in dit geval. De 'gewone' freebsd is misschien lastiger te bedienen dan freenas, maar het biedt je ook meer mogelijkheden. Als je je later bedenkt dat je toch snapshots van bepaalde zfs pools wil gaan sturen naar een backupmachine, als je toch bepaalde filesystems wilt gaan rsyncen, als je je machine wil gaan monitoren met net-snmp, alles kan als je de volledige distro hebt, en het hebben van die flexibiliteit is ook waardevol (althans voor mij).
Ben het eens met deze stelling. Een regulier OS op je NAS geeft je volledige vrijheid en onafhankelijkheid. Overigens ligt freenas nu een beetje stil, al hoewel ik niet precies weet wat nu de status is.

Je bent met software als Freenas erg afhankelijk van 1? ontwikkelaar. In plaats van een hele Community. Voor de gemiddelde thuisgebruiker prima, maar zodra je een beetje de tweaker wilt uithangen, dan voldoet zo'n kant-en-klare oplossing al snel niet meer.

De leerkurve voor een unix, BSD of Linux, is niet eens zo heel groot, maar het kost tijd. Maar daar ben je nerd voor. Bovendien: je leert er een hoop van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Q schreef op zondag 16 mei 2010 @ 22:39:
[...]
De leerkurve voor een unix, BSD of Linux, is niet eens zo heel groot, maar het kost tijd. Maar daar ben je nerd voor. Bovendien: je leert er een hoop van.
Inderdaad. :) Debian met Webmin is ook ideaal voor mensen die zelf een NASje inelkaar willen romelen. Webmin heeft een paar modules voor mdam, waardoor je raid arrays kan laten terugbouwen via een webgui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
als het goed is zijn ze nu met een hele rewrite van freenas bezig voor versie 8, die zou ergens van de zomer uitmoeten komen.
ze zijn overgenomen door een bedrijf die webservice/hosting leverd.
volgens een van de laatste post zouden ze een versie klaar moeten hebben die ze op BSDcon ofzo zouden tonen dat zou van het weekend geweest zijn.

https://bettyskitchen.nl

Pagina: 1 ... 18 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.