Na al een tijd hier en in het ZFS topic mee gelezen te hebben besloten ook maar eens te posten. Al een hoop opgestoken van wat er hier gepost is, maar toch nog wat vragen.
We zijn op kantoor bezig om een nieuwe fileserver op te zetten waarop een behoorlijk aantal VMs op basis van XenServer komen te draaien. De huidige setup maakt gebruik van een FreeNAS en een OpenFiler server maar daar begint de rek qua performance wel uit te raken. De FreeNAS bak is opgebouwd uit bestaande hardware en meer om eens ZFS uit te proberen. Dat bevalt op zich goed, vandaar nu de stap naar een serieus systeem.
De server moet uiteindelijk de huidige twee fileservers gaan vervangen en er komen een aantal Windows VMs op te draaien (Exchange, TS en applicatieserver) en een groot aantal Linux VMs (webservers, SVN/Git, database servers).
Ik heb volgende idee: een flinke server (waarschijnlijk op basis van een barebone systeem zoals
http://www.twp.nl/server-TWPSS1345802466) met ZFS erop. Eisen aan het systeem: Reliability (downtime niet acceptabel) en performance (het moet veel sneller dan de huidige setup). Kosten zijn minder van belang maar moeten uiteraard wel binnen de perken blijven. Verder zitten we aan de volgende hardware te denken:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
2 | Intel Xeon E5-2620 Boxed | € 368,03 | € 736,06 |
3 | Western Digital RE 4, 4TB | € 332,89 | € 998,67 |
2 | Kingston ValueRAM KVR13R9D4K2/32I | € 239,- | € 478,- |
1 | LSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL) | € 213,99 | € 213,99 |
2 | Intel 320 160GB | € 226,10 | € 452,20 |
1 | Intel 520 240GB | € 208,89 | € 208,89 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 3.087,81 |
Het idee is om een 3-way mirror te maken. Ik wil wegblijven bij de RAIDZ/RAIDZ2 vanwege performance en het makkelijk kunnen overzetten van een schijf in andere hardware mocht alles echt mis gaan. Het eerste idee was een RAID1 van twee schijven met een hot-spare, maar dan kunnen we de hotspare net zo goed gelijk inzetten als mirror. De Intel 320 SSDs worden waarschijnlijk ingezet als mirrored ZIL en de 520 als L2ARC, maar zie ook de vraag hieronder. De reden voor 160GB is dat we ook overwegen de 320s voor zowel ZIL als L2ARC te gebruiken. In eerste instantie wordt de server via twee samengevoegde 1Gbit ethernet links aan het netwerk gekoppeld maar het plan is om dit later naar fiber om te zetten.
We gaan testen met FreeNAS, NAS4Free en ZFSGuru. Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar die laatste maar ik me wel afvraag of deze al geschikt is om in een productieomgeving te draaien. Het liefst wil ik wegblijven bij Nexenta vanwege de hoge kosten.
Met bovenstaande in het achterhoofd heb ik nog wel een aantal vragen, waarvoor ik jullie input op prijs zou stellen.
1. De SSD configuratie. Ik lees hier veel goede verhalen over de Intel 320 serie als ZIL. Vandaar dat deze in bovenstaande config is opgenomen. De 520 serie heeft echter een stuk betere prestaties op iops, dus die heeft mijn voorkeur voor een L2ARC. Is de 520 ook geschikt voor ZIL? De Intel 320 is inmiddels al wat ouder, zijn er inmiddels modernere alternatieven?
2. Wat is het voordeel van SAS schijven boven SATA schijven? Heb er wel wat over gelezen maar de performance verschillen lijken minimaal en het enige waar het echt uit lijkt te maken is wanneer je erg veel schijven aan je controller hebt hangen.
3. Hoe verhouden FreeNAS, NAS4Free en ZFSGuru zich wanneer je een dergelijk systeem in productie wil draaien?
4. Misschien meer een software vraag voor het ZFS topic, maar bestaat er een mogelijkheid om een failover setup te maken met ZFS, waarbij redundante hardware de taak van fileserver over kan nemen?