• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Infiniband is besteld! In de loop van november ontvang ik vier Mellanox InfiniBand ConnectX MHGH28-XTC kaarten (reflashed Voltaire HCA 500Ex-D) en vier 5 meter CX4 kabels. De kaarten zijn dual port CX4 20Gbit IB kaarten welke met VMware ESXi (enkel 4.x voor srp, 5.x zonder srp), OpenSolaris/OpenIndiana, FreeBSD, Linux en Windows moeten werken. Deze zullen hun weg vinden in twee storage nodes en twee virtualisaties machines. Elke storage node zal met elke virtualisatie node verbonden worden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:29:
[...]

Staat er nog data op je huidige schijven die je wilt behouden? Kortom, hoe denk je te gaan migreren?
Ja. Dat is dus het grote dilemma :). Alle dataschijven zijn ext4. Ik hoef alleen read-only support, hoe goed is die? Ik heb al wat gegoogled maar voorlopig vind ik alleen maar dat het als ext2 te mounten valt, als er geen incompatibele ext4-extensies op het FS zitten. Alles wordt gebackupt op de externe schijven en dan teruggesynchroniseerd naar de ZFS-partities.
SSD is inderdaad een leuke investering; die kun je voor caching, SLOG en voor ZFSguru boot gebruiken. Dan kunnen je hardeschijven ook in spindown als je dat wilt.

Kies wel een goede SSD; dat is cruciaal! Intel 320 is de beste keus als je ook SLOG wilt, anders zou ik voor Crucial M4 of Samsung 830 gaan. De laatstgenoemde kan veel sneller slijten in het bijzonder met hoe ZFS de SSD gebruikt. Crucial M4 is dus een aardig compromis.
De Samsung 830 heeft mijn voorkeur :).
RAM geheugen wil je echt minimaal 8GiB hebben, dus één reepje van 8GiB zodat je kunt uitbreiden naar 16GiB of 32GiB afhankelijk van hoeveel slots je hebt. Ik draai zelf 16GiB RAM op AMD Brazos en 32GiB op een Intel 3570 cpu.
Maar ik heb in principe met 8 GB wel voldoende speelruimte voor dit aantal schijven?
Lekker veel RAM dus, dat kost nu ook geen drol meer. Ik raad aan dit RAM:
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC

Ik zie overigens een 2GiB reepje geheugen in je tabel; dat wil je denk ik wel aanpassen?
Dat zit er momenteel nog gewoon in (in de server).
En verder zou ik het moederbord en voeding heroverwegen. Je wilt een bordje met minimaal twee keer PCI-express x8 slot (in elk geval x4 electrisch). PCI sloten kun je gewoon wegdenken als zijnde niet bestaand. Helaas wordt er wel een bridgechip gebruikt om alsnog ouderwets PCI toe te voegen aan moderne moederborden; zo'n zonde.
Is er een reden waarom je me een ander moederbord aanraadt? Ik ga namelijk geen RAID-opstellingen of dergelijke draaien (geen hardware of software) en de PCI(-E) sloten worden niet gebruikt. Het micro-ATX bordje van Intel was wat aan de prijzige kant (dit zou in ieder geval wel een zuinig bord moeten zijn). PSU moet nog even mee, is nog niet zo oud.

In ieder geval al bedankt voor je input :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14
victorb schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:07:
Freenas 8.0.3 ziet er prima uit. Even een basis testsetupje gemaakt met wat oude 500gb disken. Van de week maar even hard gaan nadenken of ik zfguru of freenas wil gaan draaien.
Ik ben nu Openindiana (ondersteuning voor VMXNET3) aan het proberen omdat ik hiermee hogere snelheden probeer te halen via iSCSI :)
@Borromini, je kan natuurlijk ook een VM maken waarin je de data uitleest.
VirtualBox heeft toch ook raw block device passthrough? of kon alleen KVM dat?

[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 28-10-2012 19:07 ]

Even niets...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Chrisiesmit93 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:21:
[...]

Is het misschien ook mogelijk om het iSCSI verkeer via VMCI te laten lopen?
Dat werkt alleen met applicaties die daar bekend mee zijn, vrij weinig dus...
http://pubs.vmware.com/vmci-sdk/

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-12 20:31
Hey allen,

Op advies van CiPHER kom ik hier wat advies vragen ;)

Momenteel draai ik een NAS met een oude AMD sempron 3100+ met 2GB RAM dit onder freenas 0.7.x. Dit met een ZFS mirror van 320GB en nog wat JBOD van wat andere disks. (NAS is aan vervanging toe, is stervende). Deze verbruikt in idle al z'n 82W dus op dat vlak zal ik er altijd al op voorruit gaan :)
(performance was nog redelijk).

Ik wil beginnen met 2 schijven van 1,5TB in een ZFS mirror te zetten. Maar in de toekomst wil ik er zeker nog disks aan toevoegen. bv. een raid-z van 3x3TB. Maar dat is momenteel nog te kostelijk.

Het budget is z'n €200 (maar ik ga bij de lokale pcboer dus tel z'n €150, al zit ik er zelf nu wat over) De schijven zitten hier voor alle duidelijkheid niet bij.

Ik twijfelde eigenlijk tussen:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350DM-E33€ 70,11€ 70,11
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 25,30€ 25,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 30,98€ 30,98
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 40,45€ 40,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 166,84

+ goedkoper
+ ik gok zuiniger
+ 6xsata

- max. 8GB ram volgens MSI, dus 2x4GB terwijl ik eigenlijk wou beginnen met 1x8GB zodat ik later makkelijk naar 16GB kan.
- enkel sata-300
- 2xPCI-e 1x

of:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G550 Boxed€ 38,45€ 38,45
1MSI B75MA-P45€ 54,45€ 54,45
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 25,30€ 25,30
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 29,95€ 29,95
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 40,45€ 40,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,60

+ 1x sata-600 eventueel voor een SSD ;)
+ 5x sata-300 voldoende om nog 3 disks in de toekomst toe te voegen
+ Makkelijker te upgraden en kan (veel) RAM aan.
+ USB 3.0 (misschien wel leuk)
+ meer performace

- duurder
- ik gok wat meer verbruik? (40-50W idle?)
- slechts één PCI-e 1x wel PCI-e x16.

Ik heb niet gekozen voor een PICO-PSU aangezien dat upgrades toch beperkt. (denk niet dat ze 5 disks leuk vinden)

Ik twijfelde tussen een Be-quiet! L7 300W/350W maar heb voorlopig gekozen voor het 350W model aangezien die wat meer sata/molex aansluitingen heeft. Dan moet ik in geval van 5 disk slechts één Molex-sata convertertje gebruiken. (ik werk liever niet met van die kabeltjes). Of zeggen jullie ga dan voor het 300W model en werk met 2/3 van die kabeltjes? De be Quiet voedingen hebben goede reviews (zijn populair) en niet al te duur.
Een straight versie is een pak duurder en denk niet dat ik de meerprijs snel terug verdien.
Een C-60 platform lijkt me niet performant genoeg...

Eisen:
- uATX (mini-itx mag ook maar die zijn zo slecht uit te breiden...)
- Zeker een PCI-e x1 slot voor de extra NIC (iSCSI verkeer). Of een MOBO met meerdere NICS, al is dit vrij zeldzaam in het uATX segment. Ik heb het intel desktop board dq77mk overwogen (2 intel nics). Maar dat vind ik wat te duur.
- verbruik mag toch iets beter dan nu, maar een 20W oplossing moet nu ook niet aangezien ik dan teveel aan performance ga verliezen.
- performance mag dus redelijk goed zitten. (ik wil tegelijk een back-up kunnen wegschrijven en nog wat vm's draaien via het iSCSI volume). Disk bottleneck natuurlijk nog buiten beschouwing gelaten!

Het OS wil ik op een 4/8 GB stickje zetten. Waarschijnlijk freenas 8.X of NAS4free. Maar iets anders sluit ik nog niet uit :)

Voorlopig wint het intel pentium verhaal voor mij, maar wat zijn jullie gedachten of misschien nog andere opties?
Brazos ondersteund 16GiB, dit is meerdere keren bewezen in de praktijk. Zoek er maar eens op in dit topic.

Die 20W idle afzweren omdat je te weinig performance zou hebben is kletskoek.
Een goede i5-3550 met een zuinig chipset zit idle op 19W met een ATX voeding. Met een PicoPSU kom je zelfs nog lager uit (12-15W), en dat ding is misschien wel 50 keer zo snel als jou Sempron.

Een G830 doet ook 15W idle, en Brazos kan met een PicoPSU zelfs onder de 10W uitkomen.

Ik denk dat beide setjes inc 1 a 2 disks rond de 30-40W gaan zitten, afhankelijk van hoe oud je disks zijn.

Kiezen tussen Brazos en Intel is vooral een performance kwestie... Als je de performance nu al prima vind, ga voor de goedkoopste, want die is al vele malen sneller dan wat je nu hebt.

Zelfs C-60 is trouwens sneller dan jou Sempron...

Overigens is dit bord aan te raden:
pricewatch: Asrock B75 Pro3-M

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 29-10-2012 12:55 ]

Even niets...

• de echte flush
  • Laatst online: 17-12 20:31
Hey FireDrunk,
bedankt voor jet antwoord. Tis gewoon omdat de moederbord specificaties vermelden dat 8GB het max. is dat ik ervan uit ga. Ik heb geen zin om op post gepiep onthaald te worden. Ander is het bordje wel interessanter ^^

20W idle was gewoon (random getal) om aan te geven dat de nadruk niet helemaal op verbruik lag, maar 20W haal je toch niet, met 2 harde schijven eraan zit je er gemakkelijk over ;)

Een C-60 zal idd een pak sneller zijn als men sempron nu, maar ik wil er echt op voorruit gaan en niet over een jaar het ding al vervangen ;) (vandaar E350/450 > C-60)

Een voorkeur voor een voeding?

Verwijderd

Als je het niet aandurft om 8GiB reepjes te gebruiken op Brazos zou ik dat platform gelijk afschrijven. Dan blijft alleen je Intel systeem over. Overigens draai ik dat ASrock bordje op 8,4 watt minimaal en rond de 10 watt met gigabit ethernet en SATA en USB ingeschakeld. Wel met undervolting; wat best goed werkt en natuurlijk een PicoPSU voeding. Met een standaard voeding zit je ongeveer aan het dubbele verbruik op deze wattages aangezien ik ervan uitga dat jouw L7 voeding niet zo zuinig is als de door mij geteste E9 voeding die alsnog 50% meer verbruikt bij een kaal systeem.

Zou je werkelijk maar een paar disks willen aansluiten, kun je zeker overwegen voor PicoPSU te gaan. Maar als je een Intel systeem met redelijk hoog TDP wilt combineren met meer dan 3/4 schijven zou ik toch voor een ATX voeding gaan.
Dan moet ik in geval van 5 disk slechts één Molex-sata convertertje gebruiken. (ik werk liever niet met van die kabeltjes).
Gebruik helemaal geen Molex en alleen SATA, hoeveel SATA connectors je voeding heeft is irrelevant. Wat wel relevant is, is of het wattage van de voeding over meerdere rails verdeeld is. Dat heb je namelijk liever niet. Voor het aansluiten van je disks raad ik deze stekkers aan:
pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA

Ga ook nog eens na wat je nou verwacht en wilt van/met je nieuwe systeem. Probeer zo goed mogelijk je wensen te vervullen en de juiste afwegingen te maken, daar heb je straks veel plezier van!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14
Zie net dat de IBM ServeRAID M1015 leverbaar is op 15-11-2012, en momenteel €79,99 kost :)

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28

B2

wa' seggie?

Chrisiesmit93 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:43:
Zie net dat de IBM ServeRAID M1015 leverbaar is op 15-11-2012, en momenteel €79,99 kost :)
Ik had net ook een mail dat de leverdatum naar 15/11 verschoven is. Het lijkt dus geen foutje geweest te zijn. Zit nog te twijfelen om een tweede te bestellen.

• Streamert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 16:14
B2 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:34:
De M1015 is bij Salland inmiddels terug op het oude niveau. Dat betekend dus dat of de prijs niet goed in het systeem was gekomen, of ze een beperkt aantal (bulk?) kaarten konden krijgen. Ik heb in ieder geval nog geen annuleringsmailtje gehad.
Update Salland: Verwachtte leverdatum: 15-11-2012

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een low-end be quiet Pure Power L7 van 350W voor 40 euro of meer is toch echt te veel geld voor zo'n low-end FSP APN voeding. De 500W versie van FSP koste een paar maanden geleden nog zo'n 30 euro, wat een veel nettere prijs is voor zo'n low-end design.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Goudduif
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Goedendag,

Ik heb het volgende draaien:
1 x een ESXI host, CPU I7, 32GB
ESXi boot vanaf een USB device.

1e VM met Nexenta op een SDD geinstalleerd. Nexenta heeft een vmdk van 8GB,
2e VM Windows 7 met een 70GB VMDK.
Daar naast had ik een 5GB van de SDD aan ESX toegewezen als Cachedrive.
De rest van de SDD zo'n 25GB heb ik in Nexenta aan mijn volume als cache drive toegewezen.
Mijn volume bestaat uit twee maal een twee TB mirror+ de bovengenoemde cache drive.

Werkt op zich goed, ware het niet, dat ik de laatste dagen al enkele keren te maken kreeg met een SDD die niet meer te benaderen was. En de volgende melding in ESX te zien kreeg.

Device or filesystem with identifier device_ID has entered All Paths Down state.

Als ik vervolgens het systeem opnieuw opstart werkt alles weer. Nu vraag ik me het volgende af, kan dit te maken hebben met het feit, dat er een lock op de disk geplaatst word?

Wie kan mij hier meer over vertellen, en dan vraag ik me tevens af, of ik de SDD aan ESX als cache toe moet wijzen, of aan NEXENTA.
Je hebt gewoon VMFS5 op de SSD staan? Of doe je iets geks met RDM?

Even niets...

• Goudduif
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Op de SSD heb ik inderdaad VMFS5 staan, de vier 2TB disken zijn door middel van RDM aan Nexenta toegewezen.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Voor gewoon een geavanceerde NAS (gebruikersbeheer, encryptie etc) maar wel met goede ZFS support... is het misschien beter om gewoon te kiezen voor FreeNas over ZFSGuru? of zou ik ZFS guru het systeem laten beheren, en FreeNas de rest laten doen?

en kan bij ZFSguru (of ook Freenas eigenlijk) ook de ZIL/L2Arc nog later op een aparte SSD? (zit tijd te wachten op die dingen, maar wil liever al gewoon gaan werken en later de VM's kopieren en daarna copieren naar de SSD's, en dan de rest configureren) (edit: ja dat kan)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-12 13:36
Ik ben bezig een nieuwe opslag machine te bouwen voor in een rack. heb het volgende setje bij elkaar verzameld maar nog wel wat vragen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220V2 Boxed€ 185,10€ 185,10
1Asus P8B-X€ 143,-€ 143,-
1Norcotek RPC-2212€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR13LR9Q8/8HC€ 51,-€ 102,-
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 118,58€ 118,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,68

Ten eerste het moederbord, eventuele vervangingen zijn de pricewatch: Supermicro X9SCM-F of pricewatch: Intel Server Board S1200BTL

Deze 2 hebben beide een c204 chipset tegenover de c202 op de asus, echter zijn ook meteen 43 euro en 64 euro duurder, is dat het echt waard? Of is het gewoon beter de asus te pakken ?

In plaats van de ServeRAID kaart is ook nog de pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8 een optie, echter is daarbij de vraag of deze goed werkt met FreeBSD/ZFS. Misschien dat iemand dat kan antwoorden.

Geheugen blijf ik altijd lastig vinden 100en keuzes en maar de vraag of het werkt ( passen zal het :) ) Ik ga er voor het gemak even van uit dat dit geheugen past en werkt maar zal waarschijnlijk bij het leveren van het moederbord aan de leverancier een compatible setje vragen

De norcotek is overigens te krijgen bij ri-vier: http://cybershop.ri-vier....asas-6g-rpc2212-p-74.html

Wowhead profiel

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
Ik ben toch weer verder aan het kijken om een HTPC en NAS te combineren. Maar ik wil dan toch weer veiligheid richting ZFS.

Iemand al Hyper-V 2012 getest met ZFS?

Verder zie ik ook ReFS in de nieuwe storage space als een optie (ook checksumming) maar ik baal dat de parity optie maar 1 disk uitval aankan, 'raid5' zie ik niet meer echt als een optie (alhoewel ik maar 6x2TB wil gebruiken).

Dus daarom ben ik nu weer aan het kijken of ik ZFSguru op een of andere manier virtueel kan draaien onder windows en anders overweeg ik ReFS (checksumming) in combinatie met flexraid (redundancy).

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12 22:45
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:46:
[...]

Gebruik helemaal geen Molex en alleen SATA, hoeveel SATA connectors je voeding heeft is irrelevant. Wat wel relevant is, is of het wattage van de voeding over meerdere rails verdeeld is. Dat heb je namelijk liever niet. Voor het aansluiten van je disks raad ik deze stekkers aan:
Potjandorie, ik heb regelmatig lopen zoeken naar nette SATA-splitters, maar nooit gevonden. De boel hangt bij mij nu dus aan elkaar met molex-splitters. Naja...dan maar wat minder cosmetisch.

SRK35ZS-W

• DisasterMaster
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-12 18:04

DisasterMaster

Echt wel.

Mijn huidige NAS begint vol te raken en ik wil hem graag uitbreiden. Op dit moment draai ik een (software) raid 5 dmv MDADM met drie schijven (3x2TB, met één parity disk dus effectief 4TB).

Het gaat om Samsung HD204ui schijven, gekocht vóór het tijdperk dat Seagate Samsung overnam. Tegenwoordig wordt deze schijf verkocht als de Seagate ST2000DL004, maar dit zou in principe dezelfde disk moeten zijn. Ik wil graag een vierde disk erbij, maar deze Samsung gaat tegenwoordig voor 112 euro over de toonbank. Nu is mijn oog gevallen op een Seagate ST2000DL003 die ruim 20 euro goedkoper is, dezelfde ruimte bied en voor zover ik weet gelijke performance.

Nu is mijn vraag, zou ik deze schijf er zomaar bij kunnen prikken in mijn array of gaat dat problemen opleveren omdat het niet exact dezelfde schijf is?

In the middle of every difficulty lies opportunity ~ Albert Einstein

Zolang hij evenveel of meer sectoren/bytes heeft, gaat dat prima werken.

Even niets...

• Saajb
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-12 15:32
Na wat te lezen in deze thread heb ik al eens geprobeerd om wat componenten voor een NAS samen te stellen. De bedoeling is dat deze gebruikt wordt om onze muziek- en fotocollectie op te slaan, evenals films om ze dan af te spelen op de tv.
Vermits de foto's redelijk dierbaar zijn wil ik dus ook een veilige oplossing, vandaar mijn keuze voor zelfbouw i.c.m ZFS.

Ik had gedacht aan de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G850 Boxed€ 61,70€ 61,70
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,30€ 58,30
3Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 129,99€ 389,97
1Cooler Master Elite 430 Window (Zwart)€ 38,74€ 38,74
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC€ 67,50€ 67,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,11

Dit geeft mij ongeveer 6TB effectieve opslagcapaciteit wat voorlopig meer dan voldoende is :) Nu weet ik niet goed voor wat soort voeding ik zou gaan. Ik heb al gelezen dat picoPSU voedingen een pak zuiniger zijn dan normale ATX voedingen maar ik wil ook niet beperkt zijn als ik later bv extra HDD's zou bijplaatsen.

Zijn er bepaalde modellen die jullie kunnen aanraden? Ik wil het idle-verbruik liefst zo laag mogelijk houden natuurlijk. ;)

Alvast bedankt,

Siebe

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:57
Ik ben is gaan kijken naar het maken van een NAS. Op dit moment fungeert mijn desktop als "nas", echter wil ik deze taak toch gaan afsplitsen omdat ik van plan om gebruik te gaan maken van ZFS (deels vanuit interesse).

Huidige situatie
Desktop
Phenom II X2 545 (@ 3Ghz)
8GB ram
750GB Samsung HD753LJ
2TB Samsung 204UI

Hierop draait Ubuntu 12.04 welke wat SMB shares serveert, SABNZBD draait en 1 OpenVPN VM in KVM (die staat altijd aan, echter heb ik er meer aangemaakt om dingen te proberen). Daarnaast gebruik ik mijn laptop voor ontspanning, dus beetje surfen en af en toe serie.

Laptop
Een oude toshiba a110-153 (Intel Dualcore T2060 (zo uit mijn hoofd) en 2GB ram. Deze laptop gebruik ik vooral met Windows 7 voor studie gerelateerde dingen. Deze laptop synchroniseer ik met behulp van Unison (2-way sync) met mijn desktop.

Reden voor NAS
-centrale opslag op een systeem waar ik niet achter zit
-gebruik maken van ZFS
-(eventueel) wat services zoals SABNZBD (met couchpotato etc), Transmission en eventueel OpenVPN draaien.
- ervaring opdoen met ZFS (waarschijnlijk ZFSguru), etc.

Budget
Ongeveer 250 euro voor de NAS zonder schijven. Hier zit wel een beetje speling in, maar goedkoper is beter.

Eisen
1. Wil RAID-Z gaan gebruiken. Dit betekent dat ik dus minimaal 3 schijven moet kunnen aansluiten. HIerbij wil ik echter de optie open hebben om eventueel een Raid-Z van 5 schijven te gebruiken in de toekomst.
2. Geluidsproductie moet niet te hoog zijn, aangezien hij op mijn slaapkamer (studentenkamer) komt te staan. (in de systemen heb ik geen fans meegenomen maar heb nog 4 x 120mm liggen die redelijk stil zijn.
3. De NAS zal aan een Linksys WRT320N komen te hangen, en moet de mogelijkheid hebben om eventueel Full-HD films te kunnen streamen (verwacht dat dit wel moet lukken met een Raid-Z van 3 schijven)

Mogelijke systemen
In mijn zoektocht naar een NAS ben ik begonnen met naar de HP Microserver N40L te kijken. VOnd deze er zeer interessant uitzien en er zijn ook veel goede dingen over te lezen. Echter vroeg ik me af wat voor systemen ik zelf bij elkaar kon zoeken die ongeveer in dezelfde prijs categorie zitten. Hier onder de verschillende systemen en wat info.

HP microserver N40L Nas
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S4R9SK2/8GI€ 42,02€ 42,02
1HP Proliant Microserver N40L (658553-421)€ 196,20€ 196,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,22

Voordeel:
- kant en klaar systeem (op wat extra geheugen en schijven na)
- gebruikt ECC geheugen
- "server" hardware

Nadeel:
-niet zo'n snelle processor

AMD E350 Nas
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 63,25€ 63,25
1Corsair Carbide 200R€ 54,18€ 54,18
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 28,80€ 28,80
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,73

Voordeel:
- goedkoop
- Sata3

Nadeel:
- langzamer dan N40L
- maar 4 x Sata3 en 1 x eSata3 poorten
- werkt waarschijnlijk niet met eventueel later een IBM M1015
- maar max 16GB geheugen

Intel Pentium NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 57,30€ 57,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,08

Voordeel:
- "snelle" processor
- Veel sata poorten (5 x sata2, 3x sata3)
- VT-D (eventueel voor later met een processor opgrade)

Nadeel:
- niet echt

AMD FM2 Nas
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 48,95€ 48,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 63,40€ 63,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,83

Voordeel:
-max 64GB ram (nog lang niet nodig natuurlijk)
- 5x Sata3 + 1 x eSata

Nadeel:
-nog erg nieuw kon er nog niet veel informatie over vinden (benchmarks, ervaring met ZFSguru)

AMD AM3+ NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 190€ 34,95€ 34,95
1Gigabyte GA-870A-USB3€ 54,35€ 54,35
1Club3D CGAX-5452LI€ 24,45€ 24,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 234,23

Voordeel:
- 6 x Sata3

Nadeel:
- goedkope processor is redelijk langzaam
- Losse videokaart erbij

En nu?
Kijkend hiernaar vallen voor mij de systemen gebaseerd op de AMD E350 en AM3+ eigenlijk af. De AM3+ vanwege het feit dat de processor toch wel langzamer is dan bij Intel 1155 socket of de AMD FM2 socket. Ondanks dat de AMD E350 50 euro goedkoper is ben ik bang dat deze ondertussen toch een beetje begint te verouderen.

Nu blijft voor mij de keuze tussen de HP Microserver N40L of AMD FM2/Intel 1155 socket over. Waarbij ik tussen AMD FM2 of Intel waarschijnlijk kies voor de FM2 vanwege het net nieuw zijn.

Nu is dus eigenlijk de keuze ga ik voor een toch wat ouder systeem maar wel "server" hardware waarbij ECC aanwezig is of kies ik voor iets nieuwer, sneller en meer uitbreidbaarheid?

Hebben jullie hierover ideeen waarom juist een van deze drie te kiezen? Of wat zouden jullie aanpassen?

De schijven
Voor een NAS is de opslag natuurlijk ook belangrijk. Deze zitten in dit geval echter niet in de berekening erbij aangezien deze keuze redelijk onafhankelijk van het systeem is:

Op dit moment heb ik de volgende schijven in bezit:

2 x 750GB Samsung HD753LJ
1 x 1,5TB Seagate ST1500DL004 (terug van RMA)
1 x 2TB Samsung 204UI

Hierbij was ik dus van plan om nog twee 2TB schijven erbij te halen (misschien eventueel samsung tweedehands (als het niet teveel gebruikt is). Anders waarschijnlijk Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB of Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB. Zal dit gaan?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en hoop dat jullie me nog eventueel bruikbare tips kunnen geven om de knoop door te hakken of wat ik misschien juist helemaal over het hoofd zie.
Saajb schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:48:
Na wat te lezen in deze thread heb ik al eens geprobeerd om wat componenten voor een NAS samen te stellen. De bedoeling is dat deze gebruikt wordt om onze muziek- en fotocollectie op te slaan, evenals films om ze dan af te spelen op de tv.
Vermits de foto's redelijk dierbaar zijn wil ik dus ook een veilige oplossing, vandaar mijn keuze voor zelfbouw i.c.m ZFS.

Ik had gedacht aan de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G850 Boxed€ 61,70€ 61,70
3Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 129,99€ 389,97
1Cooler Master Elite 430 Window (Zwart)€ 38,74€ 38,74
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC€ 67,50€ 67,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,11

Dit geeft mij ongeveer 6TB effectieve opslagcapaciteit wat voorlopig meer dan voldoende is :) Nu weet ik niet goed voor wat soort voeding ik zou gaan. Ik heb al gelezen dat picoPSU voedingen een pak zuiniger zijn dan normale ATX voedingen maar ik wil ook niet beperkt zijn als ik later bv extra HDD's zou bijplaatsen.

Zijn er bepaalde modellen die jullie kunnen aanraden? Ik wil het idle-verbruik liefst zo laag mogelijk houden natuurlijk. ;)

Alvast bedankt,

Siebe
Hoe wil je de films op je TV krijgen? Moet de server ze echt afspelen? Streamen? of alleen leveren via Samba/NFS?
krijn1985 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 00:26:
Ik ben is gaan kijken naar het maken van een NAS. Op dit moment fungeert mijn desktop als "nas", echter wil ik deze taak toch gaan afsplitsen omdat ik van plan om gebruik te gaan maken van ZFS (deels vanuit interesse).

Huidige situatie
Desktop
Phenom II X2 545 (@ 3Ghz)
8GB ram
750GB Samsung HD753LJ
2TB Samsung 204UI

Hierop draait Ubuntu 12.04 welke wat SMB shares serveert, SABNZBD draait en 1 OpenVPN VM in KVM (die staat altijd aan, echter heb ik er meer aangemaakt om dingen te proberen). Daarnaast gebruik ik mijn laptop voor ontspanning, dus beetje surfen en af en toe serie.

Laptop
Een oude toshiba a110-153 (Intel Dualcore T2060 (zo uit mijn hoofd) en 2GB ram. Deze laptop gebruik ik vooral met Windows 7 voor studie gerelateerde dingen. Deze laptop synchroniseer ik met behulp van Unison (2-way sync) met mijn desktop.

Reden voor NAS
-centrale opslag op een systeem waar ik niet achter zit
-gebruik maken van ZFS
-(eventueel) wat services zoals SABNZBD (met couchpotato etc), Transmission en eventueel OpenVPN draaien.
- ervaring opdoen met ZFS (waarschijnlijk ZFSguru), etc.

Budget
Ongeveer 250 euro voor de NAS zonder schijven. Hier zit wel een beetje speling in, maar goedkoper is beter.

Eisen
1. Wil RAID-Z gaan gebruiken. Dit betekent dat ik dus minimaal 3 schijven moet kunnen aansluiten. HIerbij wil ik echter de optie open hebben om eventueel een Raid-Z van 5 schijven te gebruiken in de toekomst.
Dat kan dus niet zomaar, tenzij je je array opnieuw aanmakt.
2. Geluidsproductie moet niet te hoog zijn, aangezien hij op mijn slaapkamer (studentenkamer) komt te staan. (in de systemen heb ik geen fans meegenomen maar heb nog 4 x 120mm liggen die redelijk stil zijn.
Moderne systemen als Brazos en Ivy Bridge hebben niet eens case fans nodig, dus met 1 fan zou je al goed zitten.
3. De NAS zal aan een Linksys WRT320N komen te hangen, en moet de mogelijkheid hebben om eventueel Full-HD films te kunnen streamen (verwacht dat dit wel moet lukken met een Raid-Z van 3 schijven)
Leveren via Samba/NFS of Streamen via speciale streaming protocollen?
Mogelijke systemen
In mijn zoektocht naar een NAS ben ik begonnen met naar de HP Microserver N40L te kijken. VOnd deze er zeer interessant uitzien en er zijn ook veel goede dingen over te lezen. Echter vroeg ik me af wat voor systemen ik zelf bij elkaar kon zoeken die ongeveer in dezelfde prijs categorie zitten. Hier onder de verschillende systemen en wat info.

HP microserver N40L Nas
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S4R9SK2/8GI€ 42,02€ 42,02
1HP Proliant Microserver N40L (658553-421)€ 196,20€ 196,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,22

Voordeel:
- kant en klaar systeem (op wat extra geheugen en schijven na)
- gebruikt ECC geheugen
- "server" hardware

Nadeel:
-niet zo'n snelle processor
Server hardware vind ik persoonlijk wel meevallen in die dingen..
AMD E350 Nas
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 63,25€ 63,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,73

Voordeel:
- goedkoop
- Sata3

Nadeel:
- langzamer dan N40L
- maar 4 x Sata3 en 1 x eSata3 poorten
- werkt waarschijnlijk niet met eventueel later een IBM M1015
- maar max 16GB geheugen
Hoe weet je dat Brazos langzamer is? Die N40L heeft een verouderde dual core Neo CPU...
Intel Pentium NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 57,30€ 57,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,08

Voordeel:
- "snelle" processor
- Veel sata poorten (5 x sata2, 3x sata3)
- VT-D (eventueel voor later met een processor opgrade)

Nadeel:
- niet echt
Of die 2 extra poorten goed werken met ZFS moet nog getest worden.
AMD FM2 Nas
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 48,95€ 48,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 63,40€ 63,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,83

Voordeel:
-max 64GB ram (nog lang niet nodig natuurlijk)
- 5x Sata3 + 1 x eSata

Nadeel:
-nog erg nieuw kon er nog niet veel informatie over vinden (benchmarks, ervaring met ZFSguru)
FM2 is niet zo nieuw hoor, en of het werkt met ZFSguru is niet echt spannend... Als het werkt met FreeBSD9 dan werkt het met ZFSguru...
AMD AM3+ NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 190€ 34,95€ 34,95
1Gigabyte GA-870A-USB3€ 54,35€ 54,35
1Club3D CGAX-5452LI€ 24,45€ 24,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 234,23

Voordeel:
- 6 x Sata3

Nadeel:
- goedkope processor is redelijk langzaam
- Losse videokaart erbij
AM3+ heb je ook met ingebouwde GPU (Biostar 790GX A3+ die ik heb bijvoorbeeld ;) )
En nu?
Kijkend hiernaar vallen voor mij de systemen gebaseerd op de AMD E350 en AM3+ eigenlijk af. De AM3+ vanwege het feit dat de processor toch wel langzamer is dan bij Intel 1155 socket of de AMD FM2 socket. Ondanks dat de AMD E350 50 euro goedkoper is ben ik bang dat deze ondertussen toch een beetje begint te verouderen.

Nu blijft voor mij de keuze tussen de HP Microserver N40L of AMD FM2/Intel 1155 socket over. Waarbij ik tussen AMD FM2 of Intel waarschijnlijk kies voor de FM2 vanwege het net nieuw zijn.

Nu is dus eigenlijk de keuze ga ik voor een toch wat ouder systeem maar wel "server" hardware waarbij ECC aanwezig is of kies ik voor iets nieuwer, sneller en meer uitbreidbaarheid?

Hebben jullie hierover ideeen waarom juist een van deze drie te kiezen? Of wat zouden jullie aanpassen?
Wil je perse ECC en Goedkoop? Want dan is AMD the only way to go.
Wil je ECC en iets duurder, dan kan je beter gelijk een Xeon systeem in elkaar zetten.
De schijven
Voor een NAS is de opslag natuurlijk ook belangrijk. Deze zitten in dit geval echter niet in de berekening erbij aangezien deze keuze redelijk onafhankelijk van het systeem is:

Op dit moment heb ik de volgende schijven in bezit:

2 x 750GB Samsung HD753LJ
1 x 1,5TB Seagate ST1500DL004 (terug van RMA)
1 x 2TB Samsung 204UI

Hierbij was ik dus van plan om nog twee 2TB schijven erbij te halen (misschien eventueel samsung tweedehands (als het niet teveel gebruikt is). Anders waarschijnlijk Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB of Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB. Zal dit gaan?
Zolang ze evenveel bytes/sectoren hebben, kan je alle disks gewoon mixen, alleen word je array zo langzaam als de traagste disk.
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en hoop dat jullie me nog eventueel bruikbare tips kunnen geven om de knoop door te hakken of wat ik misschien juist helemaal over het hoofd zie.
Zie boven :+

Even niets...

• Saajb
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-12 15:32
FireDrunk schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 08:33:
[...]

Hoe wil je de films op je TV krijgen? Moet de server ze echt afspelen? Streamen? of alleen leveren via Samba/NFS?
Gewoon streamen via UPnP/DLNA over bekabeld netwerk.
DLNA is nou niet echt 'gewoon' onder FreeBSD, het kan vast, maar makkelijk is anders...

Even niets...

• krijn1985
FireDrunk schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 08:33:

[...]

Dat kan dus niet zomaar, tenzij je je array opnieuw aanmakt.
Dat wist ik. Echter wil ik dus de mogelijkheid hebben om eventueel een grotere Raid-z array aan te maken
Moderne systemen als Brazos en Ivy Bridge hebben niet eens case fans nodig, dus met 1 fan zou je al goed zitten.
Brazos wist ik dat die niet zo heet zou worden. Ivy Bridge was ik eigenlijk niet echt van op de hoogte. Het was ook echter meer om aan te geven dat ondanks ik een redelijk stil systeem wil het in dit geval niet veel beperkingen voor de keuzes opbrengt.
[...]

Leveren via Samba/NFS of Streamen via speciale streaming protocollen?
Gaat om leveren via Samba/NFS
[...]

Server hardware vind ik persoonlijk wel meevallen in die dingen..
[...]

Hoe weet je dat Brazos langzamer is? Die N40L heeft een verouderde dual core Neo CPU...
Dit heb ik misschien wel iets te kort door de bocht gebaseerd op benchmarks van cpubenchmark.net
[...]

Of die 2 extra poorten goed werken met ZFS moet nog getest worden.
bedoel je hierbij de drie extra sata3 poorten die aanwezig zijn? Of welke 2 poorten bedoel je dan?
[...]

FM2 is niet zo nieuw hoor, en of het werkt met ZFSguru is niet echt spannend... Als het werkt met FreeBSD9 dan werkt het met ZFSguru...
FM2 socket is toch pas een maandje op de markt? Ik kon hierover zo snel niet echt info vinden of het werkt met FreeBSD9
[...]

AM3+ heb je ook met ingebouwde GPU (Biostar 790GX A3+ die ik heb bijvoorbeeld ;) )
Inderdaad blijkbaar niet goed gezocht, in dat geval zou ik bijvoorbeeld deze kunnen nemen. Uiteindelijk zou ik dan dus 12 euro goedkoper uit zijn.
[...]

Wil je perse ECC en Goedkoop? Want dan is AMD the only way to go.
Wil je ECC en iets duurder, dan kan je beter gelijk een Xeon systeem in elkaar zetten.
Bedoel je hier met AMD de HP N40L? Ik weet zelf niet zo goed of ik perse ECC moet hebben. De meningen die ik hierover gezien heb vond ik ook niet echt eenduidig met elkaar eens zijn. Wanneer ik naar Xeon ga kijken lijkt me dit toch een stuk duurder worden. Proc die bij ongeveer 180E begint. Dit ligt waarschijnlijk iets boven mijn budget.
[...]

Zolang ze evenveel bytes/sectoren hebben, kan je alle disks gewoon mixen, alleen word je array zo langzaam als de traagste disk.
Kijk dat is goed om even in de gaten te houden.

Nu zou ik dus de keuze moeten maken of ik ECC wil of niet? En zo nee of ik dan toch voor goedkoop simpel systeem (brazos) ga of toch voor iets waarbij ik nog (veel) uitbreidingsmogelijkheden over houd.
Qua hoeveelheid ruimte zal ik voorlopig met ongeveer 4TB (3 x 2TB in raid-z) wel een eind kunnen komen.
AM3+ is wel een beetje een dood platform, ik zou dan voor FM2 gaan, dat is iets toekomst zekerder (hoewel daar ook nog geen uitspraken over gedaan zijn...)

AMD heeft ECC support in bijna al zijn processoren, terwijl Intel dat alleen heeft in zijn Xeon lijn en een enkele i3 van de vorige serie. (Clarkdale om precies te zijn).

De AMD in de N40L ondersteund inderdaad ECC, maar kan volgens mij maar 16GB aan.

De nieuwere FM2 CPU's kunnen 8 en 16GB UDIMM's aan volgens mij, alleen is er nog geen 16GB UDIMM op de markt, dus zie je dat veel moederbord fabrikanten zeggen, dat supporten we, maar kunnen we nog niet testen. (Zoals Supermicro en Tyan wel eens doen).

Of Brazos ECC aan kan, weet ik eerlijk gezegd niet, nadeel is daar weer, dat je maar 16GB aan kan, ipv 32 of zelfs 64 op FM2.

@CiPHER, heb jij wel eens ECC in je Brazos bakje gedaan?

Even niets...

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 14:52
Zware Unit schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:30:
Zijn er nog mensen die interesse hebben in mijn DIY 19" rack (zonder inhoud)? Verhuizing naar HP rack is afgerond, dus DIY rack staat in de weg.

[afbeelding]
Wat had je in gedachten als prijs ? en waar eventueel op te halen ?
Doe dat even via DM / VA.

Even niets...

• krijn1985
FireDrunk schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:27:

AMD heeft ECC support in bijna al zijn processoren, terwijl Intel dat alleen heeft in zijn Xeon lijn en een enkele i3 van de vorige serie. (Clarkdale om precies te zijn).

De AMD in de N40L ondersteund inderdaad ECC, maar kan volgens mij maar 16GB aan.

De nieuwere FM2 CPU's kunnen 8 en 16GB UDIMM's aan volgens mij, alleen is er nog geen 16GB UDIMM op de markt, dus zie je dat veel moederbord fabrikanten zeggen, dat supporten we, maar kunnen we nog niet testen. (Zoals Supermicro en Tyan wel eens doen).

Of Brazos ECC aan kan, weet ik eerlijk gezegd niet, nadeel is daar weer, dat je maar 16GB aan kan, ipv 32 of zelfs 64 op FM2.

@CiPHER, heb jij wel eens ECC in je Brazos bakje gedaan?
HOe kan je vinden dat bijvoorbeeld AMD A4-5300 ECC support? op de AMD site zie ik er niks overstaan. Daarnaast lijken ongeveer alle FM2 mobo's aan te geven dat je er non-ECC geheugen in moet stoppen.. En als je dan een mobo vindt waarbij dat niet duidelijk vermeld staat wordt je uit memory QVL ook niet veel sneller wijzer of ECC modules supported zijn.

Ik vraag me ook nog steeds af in hoeverre ECC voor thuis gebruik echt van belang is. Ik vind dat nu lastig in te schatten. Echter als ik voor "weinig" extra wel ECC kan gebruiken neig ik er naar om dan toch voor ECC te gaan.

Kon zo snel ook geen ervaringen vinden met Brazos en ECC.
Goede vraag zeg, ik ging er van uit dat AMD wederom in zijn nieuwste CPU's ECC support zou stoppen, maar nu ik er even naar zit te kijken, kan ik het ook niet vinden... Das mooi kut dus.

Voor ECC ben je dus vanaf nu aangewezen op Xeon's en Opterons...

Bingo:

Toch nog gevonden:
http://support.amd.com/us...00h-0Fh_FX-Series_PDS.pdf

Pagina 4:
Integrated Memory Controller
• AMD Memory Controller PowerCap
• Low-latency, high-bandwidth
• DRAM Prefetcher:
• Adaptive prefetching support
• 32-entry DRAM prefetch table
• Differentiate between core prefetch requests and core demand requests
• ECC checking with double-bit detect and single-bit correct
• 144-bit DDR3 SDRAM controller operating at frequencies up to 1866 MT/s (933 MHz)
• Package AM3r2
• Supports up to four (4) unbuffered DIMMs
Nu nog een moederbord met support...

MSI Adverteert met support voor unbuffered DIMM's...

[ Voor 61% gewijzigd door FireDrunk op 31-10-2012 13:08 ]

Even niets...

• krijn1985
Maar dit is dus voor AM3+ socket volgens mij? Had daar inderdaad al wel info over gevonden dat er ecc compatible moederborden zijn.

Ik denk dat ik voor mezelf nog even goed moet nalezen of ik ECC echt nodig ga hebben. Het beperkt de keuze namelijk wel of maakt het een stuk duurder wat ik minder zie zitten.
Hmm, ik vond dit bij het AMD FX(tm) stukje op de Amd.com site.

Even niets...

• krijn1985
AMD FX is AM3+. De goedkoopste FX processor is iets meer dan 90 euro, denk dat ik hierbij uiteindelijk toch weer iets te ver boven mijn gestelde budget ga komen.

Denk dat nu de belangrijkste vraag voor mij zelf is of ik ECC wil. Zo nee heb ik weer wat meer keuze, zo ja is de keuze toch stuk beperkter.

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:40
FireDrunk schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:21:
DLNA is nou niet echt 'gewoon' onder FreeBSD, het kan vast, maar makkelijk is anders...
Yep! Ik ben begonnen met minidlna maar die wil niet refreshen en ziet de helft van m'n bestanden niet. Daarna MediaTomb maar dat wilde ook niet echt vlotten. Twonky is niet beschikbaar (heb ik met veel plezier gebruikt op m'n oude Ubuntu server).

Blijft over PMS (heeft Linux compatibility nodig) en Serviio. Ik heb nu Serviio draaien (eerst de standaard port versie 0.6.2, nu 1.0.1) en dat werkt perfect. Je hebt helaas wel een minimale X omgeving nodig om de boel in te stellen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Stomme vraag misschien hoor.. maar in zfs topic (en om die even schoon te houdenv erder) is het ter spraken gekomen dat het handig is een extra hardwware controller te nemen voor ZFS. Nu heeft de IBM m1015 een minisas connector. Die kun je met een breakout kabel omtoveren tot een 4x sata connector.

Voor gewoon een standaard sata drive (dus bijvoorbeeld de WD RED) ,.. zou deze dan goed zijn?

http://azerty.nl/producte...ns-seri-le-ata-79-cm.html

De connector aan de controller zijde (mini-sas) klopt.. de SFF8087.. de vraag is of de andere kant gaat werken. Hij ziet er goed uit, maar ik heb de laatste tijd zoveel andere soorten kabels gehad...

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-12 12:22
De connectors zijn an sich goed, echter zie ik niet staan of het een forward breakout kabel is?
Die heb je nl nodig, je kunt even bij ri-vier kijken, die lijken iets goedkoper en hebben meer heldere informatie op hun page:
http://cybershop.ri-vier.nl/accessories-cables-c-18_65.html

specs

http://www.picco.nl/catal..._178_210/products_id/2576

Deze is ook goed, en iets goedkoper.

Even niets...

• whatzert
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-12 18:02
DrFlash schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:11:
...

In plaats van de ServeRAID kaart is ook nog de pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8 een optie, echter is daarbij de vraag of deze goed werkt met FreeBSD/ZFS. Misschien dat iemand dat kan antwoorden.

...
De pricewatch: Supermicro AOC-SAS2LP-MV8 is dan weer de nieuwere versie met SATA-600 en PCI-e 2.x x8 :) .

• DrFlash
Ik heb uiteindelijk het volgende besteld (kast nog niet), alle hardware komt bij salland vandaan. Ondanks dat het moederbord een PIKE kaart ondersteund heb ik deze niet besteld, mede vanwege de prijs en beschikbaarheid. Ben nog wel van plan een iKVM module te bestellen daar dat gewoon handig is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220V2 Boxed€ 184,-€ 184,-
1Asus P8B-E/4L€ 203,50€ 203,50
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 124,90€ 374,70
1Norcotek RPC-2212€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR13LR9Q8/8HC€ 51,-€ 102,-
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 944,19

Wowhead profiel

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

@FireDunk (en Loekie) , thanks! :) besteld!
DrFlash, kun je overigens niet beter een Xeon 1230v2 nemen ? die heeft namelijk hyperthreading... de 1220v2 niet (als ik het goed heb),...volgens mij is je ram ook niet 100% goed.. er staat op de website van de fabrikant dat het registred is. Ik geloof dat de unbuffered/unregistred moet hebben namelijk.

(correct me if im wrong)

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/579083_445969142106185_1531615403_n.jpg

Zo ik heb maar even een Nas4free sticker geplaatst. Het draait prima en ben nu al mijn data op de server aan he stampen :)

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• DrFlash
gitaarwerk schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:28:
@FireDunk (en Loekie) , thanks! :) besteld!
DrFlash, kun je overigens niet beter een Xeon 1230v2 nemen ? die heeft namelijk hyperthreading... de 1220v2 niet (als ik het goed heb),...volgens mij is je ram ook niet 100% goed.. er staat op de website van de fabrikant dat het registred is. Ik geloof dat de unbuffered/unregistred moet hebben namelijk.

(correct me if im wrong)
De 1220 tgenover de 1230 heeft voor een filer weinig meerwaarde naar mijn mening daar de processor over het algemeen niet de beperkende factor is.

Wat betreft het geheugen, goeie spot. ik heb em aangepast in m'n bestelling voor een ECC/Non-Registered versie.

Wowhead profiel

• B2

B2

wa' seggie?

Zo eergisteren alvast de eerste onderdelen binnen gekregen. Het e.e.a. zit al even provisorisch op een mdf plaatje gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yRvXf.jpg

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 207,70€ 207,70
1Supermicro X9SCM-F€ 186,86€ 186,86
1Kingston KVR1333D3E9S/8G€ 59,45€ 59,45
1Silverstone SST-ST45SF-G (450W)€ 105,80€ 105,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,81

NAS gaat slechts een onderdeel worden (door ZFSGuru), alles wordt gevirtualiseerd dmv KVM/Qemu. Geweldig moederbord trouwens met alle management functies. Compleet zonder monitor of toetsenbord geinstalleerd. Nu alleen nog een normale performance halen met pfsense en virtio :'( Op de WAN interface haal ik wanneer ik virtio inschakel maar 5 mbit, met de geemuleerde e1000 driver haal ik netjes 120Mbit.
Hoe heb je de VirtIO interfaces gedefinieerd?

Even niets...

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:24:
Hoe heb je de VirtIO interfaces gedefinieerd?
Hoe bedoel je? In pfsense krijgen ze gewoon een vtnet0 en vtnet1 naam. In KVM heb ik ze veranderd van e1000 naar virtio.

[ Voor 22% gewijzigd door B2 op 01-11-2012 14:27 ]

vbox_virtio="yes" aan? Tgaat om KVM <- sukkel...

kvm/qemu startup regel? if='virtio' ?
KVM virtio Host kernel module geladen?

[ Voor 36% gewijzigd door FireDrunk op 01-11-2012 14:28 ]

Even niets...

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:28:
vbox_virtio="yes" aan? Tgaat om KVM <- sukkel...

kvm/qemu startup regel? if='virtio' ?
KVM virtio Host kernel module geladen?
Lol, wou net zeggen, het is KVM :) Ja kernel modules zijn geladen.
Uh wacht, is ZFSGuru nou de host? of is ZFSGuru juist gevirtualiseerd?

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 01-11-2012 14:36 ]

Even niets...

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:36:
Uh wacht, is ZFSGuru nou de host? of is ZFSGuru juist gevirtualiseerd?
ZFSGuru moet zelfs nog gevirtualiseerd erop gezet worden. Op het moment is het alleen Fedora 17 als host en pfSense als Guest.

Verwijderd

Ik hoop voor je dat het werkt, de i/o met kvm + freebsd was hier dramatisch traag.
Daar had ik ook last van VirtIO is leuk, maar niet onder freebsd...

Even niets...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12 06:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Qua harddisk performance hielp het hier enorm om een LVM als raw device toe te kennen een een VM.

Ik heb een FreeBSD9 VM op mijn normale PC draaien onder KVM.
Wanneer ik een QCOW of ander image gebruikte voor de harddrive was het extreem traag, maar wanneer ik partitie maakte onder LVM en die direct aan de VM toekende schoot het een stuk beter op.

Netwerkperformance heb ik geen benches gedraaid, maar ik heb wel idee dat ik meer dan 5 mbit er door kreeg.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• B2

B2

wa' seggie?

Ultraman schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:50:
Qua harddisk performance hielp het hier enorm om een LVM als raw device toe te kennen een een VM.

Ik heb een FreeBSD9 VM op mijn normale PC draaien onder KVM.
Wanneer ik een QCOW of ander image gebruikte voor de harddrive was het extreem traag, maar wanneer ik partitie maakte onder LVM en die direct aan de VM toekende schoot het een stuk beter op.

Netwerkperformance heb ik geen benches gedraaid, maar ik heb wel idee dat ik meer dan 5 mbit er door kreeg.
Ik maak inderdaad ook gebruik van een LV als raw device, geen qcow image. Booten lijkt overigens sneller te gaan met VirtIO dan onder qemu met ide. Maar netwerk lijkt een no-go.

In FreeBSD 9 schijnt het beter te gaan, maar helaas is pfSense voorlopig nog steeds 8.3
Ach, e1000 is toch ook prima? Kost alleen wat meer CPU...

Even niets...

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:59:
Ach, e1000 is toch ook prima? Kost alleen wat meer CPU...
Precies :) CPU zat :)

Verwijderd

Ultraman schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:50:
Dat heb ik gedaan, maar het was echt brak. Nieuwste KVM binnen gehengeld en met wat moeite de zaken aan de gang gekregen, maar de performance blijft brak.

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12 17:38

MikeVM

- Baloo -

ik gebruik al enkele jaren een windows desktop als NAS, ik gebruik op het moment Windows server 2008,

maar door slechte driverondersteuning voor mijn printer, gebrek aan gratise virusscanner en nog meerdere andere problemen ben ik van plan om over te schakelen op een normale windows:

de server is meer dan sterk genoeg om windows 7 te draaien; er zit een Core2quad in met 8gb DDR2 geheugen.

graag werk ik met windows omdat dit voor mij persoonlijk makkelijker werkt en de mogelijkheden zijn ook uitgebreider.. (voor mij dan toch)

is windows 7 goed om als server os te gebruiken of Moet ik XP gebruiken?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59
MikeVM schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:46:
ik gebruik al enkele jaren een windows desktop als NAS, ik gebruik op het moment Windows server 2008,

maar door slechte driverondersteuning voor mijn printer, gebrek aan gratise virusscanner en nog meerdere andere problemen ben ik van plan om over te schakelen op een normale windows:

de server is meer dan sterk genoeg om windows 7 te draaien; er zit een Core2quad in met 8gb DDR2 geheugen.

graag werk ik met windows omdat dit voor mij persoonlijk makkelijker werkt en de mogelijkheden zijn ook uitgebreider.. (voor mij dan toch)

is windows 7 goed om als server os te gebruiken of Moet ik XP gebruiken?
Wat doe je allemaal met je NAS? File + printer + mail enzo wordt namelijk allemaal prima ondersteund in Linux (of BSD). Dat zou ik liever nemen. Op de server van iemand die ik ken van me runt AVG, om te voorkomen dat troep zich verspreidt over het netwerk, ookal raakt hij zelf niet geïnfecteerd. Runt allemaal superstabiel :)

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

-File, printer ( gaat nu niet op server edition), mail, ftp, vpn, sabnzb, torrent,

welke linux client zal het makkelijkste werken?
ik werk het liefste via RDP, zodat mijn computer helemaal clean blijft,

• JT-0
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:29
Hallo,

Ik heb hier nog een Dell T100 (Intel Core 2 Duo 2.66 GHz en 2GB RAM) server staan die eigenlijk niets doet. Nu is mijn plan er een NAS van te bouwen voor opslag van media. Daarnaast zal ik de server ook gebruiken om mee te downloaden. Ik heb dus alleen wat harde schijven nodig.

Er kunnen in totaal 4 schijven in. Ik heb er nu een harde schijf van 1TB in zitten. Die wil ik gaan gebruiken als OS schijf en voor eventueel wat backup van belangrijke files. Als OS denk ik Linux Debian of Ubuntu te gaan gebruiken. Met beide ben ik bekend dus dat maakt het opzetten wat makkelijker. Dan blijft er dus nog ruimte over voor 3 schijven. Ik zit dan een beetje te twijfelen tussen twee oplossingen.

De eerste oplossing zouden drie 3TB schijven in een raid5 opstelling zijn. Dit komt grofweg neer op 400 euro aan kosten, en dan hou ik netto 6TB over aan opslagruimte. Ik denk dan aan de Seagate Barracuda's:
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB

De tweede oplossing zou zijn om twee 3TB Western Digital Red in raid0 te zetten. Deze schijven zijn wat duurder maar ook wat betrouwbaarder. Deze kosten bij elkaar ongeveer 310 euro, dus 90 euro goedkoper. Nu is er geen fallback als er een schijf kapot gaat, maar deze schijven moeten wel betrouwbaarder zijn..

Wat is in jullie ogen een betere oplossing? Ook even op de kosten gelet..
Wat ga je erop zetten? Heb je een hele snelle internet verbinding?

Als je er alleen maar films op zet, en er gaat een schijf kapot, kan je die zo weer opnieuw downloaden.

Sowieso kan je beter voor losse schijven gaan, dan voor RAID0. Als er 1 van de WD's kapot gaat, ben je ALLE data kwijt, dat is natuurlijk niet handig.

RAID0 is leuk voor snelheid, maar voor data opslag compleet nutteloos. Dan kan je echt beter voor losse schijven gaan.

3*3TB in RAID5 lijkt mij persoonlijk een betere oplossing, maar dat is ook gelijk de duurste...

Even niets...

• JT-0
Films zullen de meeste ruimte innemen maar ik wil er ook wat foto's op kwijt en die zijn natuurlijk wat meer waard en niet zo een twee drie weer te downloaden. Ik denk dat ik dan toch maar even wat meer investeer en voor de RAID 5 oplossing ga.

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
Wel eng lange rebuild times als er eentje kapot gaat, maar daarnaast is een R5 of een JBOD inderdaad wel de beste keuze. Wij (EMC) hebben op bv VNX enkel Raid6 voor de SATA disken puur vanwege de rebuild times, en dat is dan in een gecontroleerde omgeving (alerting, hot spare, ...). Laat staan voor thuisgebruik.

• JT-0
Aan hoe lang moet ik dan denken?

Nog een vraagje, ik las dat niet alle mobo's 3TB schijven ondersteunen. Mijn model heeft een moederbord uit 2009, dus niet heel nieuw. Is het moeilijk om dit te controleren?

http://www.pcworld.com/ar...bout_3TB_hard_drives.html

[ Voor 18% gewijzigd door JT-0 op 02-11-2012 13:05 ]

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

ik ben van plan mijn hele server te veranderen, zo ga ik linux draaien (ik weet nog niet welke).
raid5 en Raid1 gaan gebruiken met mijn huidige schijven; en daar bovenop dacht ik ZFS te gebruiken..

maar kan ik aangeven dat ik mijn Gevoelige data op een Raid1 wil plaatsen; en dat ik mijn media en andere bestanden die minder belangrijk zijn verspreid mag worden over de Raid5?

en is het werkbaar om software Raid5 te draaien met allemaal verschillende drives van verschillende groottes?

de Raid1 wil ik gaan draaien op 2 niewe WDC Red's om datagarantie te verhogen.

als laatste wil ik dan een kleine nas kopen voor mijn backups te maken op een andere locatie in het huis (bijvoorbeeld dicht bij de deur, zodat ik die kan meenemen in geval van nood)

dingen die ik met mijn server doe en wil doen..

- File
- Downloadserver (torrent, sabnzb, spotnet, ... )
- Mailserver (hier heb ik totaal geen ervaring mee)
- FTP
- VPN
- Surveillance
- Backups maken van alle computers in het netwerk ( nog niet zeker)
- dropbox
- google drive
- renderingen (google sketchup), gebeurt momenteel op desktop omdat W2K8 niet zo goed daarmee werkt

verder prefereer ik windows en linux; omdat ik niet graag via de browser werk om dingen in te stellen; ik heb graag volledige controle via RDP...

welke linux variant lijkt jullie het best bij me passen? (ik heb nog geen ervaring met linux)
ik durf hier echt geen beslissing over te nemen, Ubuntu lijkt mij wel ok, omdat het een kaal linux systeem is waar ik veel mee kan, of Debian omdat dat stabieler blijkt te zijn..
of zou ik toch beter voor een linux gaan die geschreven is voor NAS (kan ik hier ook zo makkelijk andere dingen op doen zoals Ubuntu)

Drive performance is geen prioriteit; 50MB/s is iets waar ik ruim tevreden mee ben.

Verwijderd

raid5 en Raid1 gaan gebruiken met mijn huidige schijven; en daar bovenop dacht ik ZFS te gebruiken..
Dat is natuurlijk niet veilig. Je wilt geen 'ouderwets' RAID gebruiken als je ZFS kunt gebruiken. Veel veiliger, vooral qua RAID5 maar zeker ook RAID1. Dat je ZFS op Linux draait is een veel minder groot probleem. Maar als je ZFS laat draaien op iets wat zelf aan de disks zit, dan heb je een mooi scenario dat je een keer zpool status doet en dan 'CORRUPTED METADATA' krijgt te zien. Doeidoei pool! Mag je drie miljoen parityschijven hebben dan nog is je pool pleite.

• Jormungandr
Zoals CiPHER zegt: OF mdadm, OF zfs maar nooit beide.

De linux distro is zoals je hem zelf wil. Ik vind Ubuntu Server niet meteen kaal. Als je ECHT kaal wil moet je alla ArchLinux ed gaan. Je moet dan wel afwegen of je het risico van een rolling release distro wil nemen of niet. Ik ben voor zover ik weet nog nooit tegen die muur gelopen maar ik update ook niet elke week mijn packages. Om safe te zijn best de releaselogs nalezen van de belangrijkste packages.

Performance is niet moeilijk, de huidige sata's doen al snel 80 a 90 MB/s dus plaats 3 disks in Raid5 en je komt wel aan gigabit.

Wat ik wel graag lees is dat je een aparte backup solution voorziet :). Velen denken zich er vanaf te maken met een RAID opstelling, met alle gevolgen vandien.

Op een rijtje:
- OF mdadm OF zfs, nooit beide
- Of je gevoelige data op R1 of R5 staat maakt niet veel uit, de backup en frequentie ervan telt.
- Software R5 op verschillende groottes kan, maar je bent gebonden aan de kleinste disksize. De grotere disken zullen de extra plaats onbenut laten.
- De WD RED's kennen ook behoorlijk wat uitval en DOA. Kijk maar op [H]ardforum onder storage. Daar is een WD Red topic.
- Wil je echt goeie disks dan is er maar 1 optie: enterprise. Gooi die portefeuille maar open.
- Backup NAS: Zeer goed plan. Bedenk ook iets tegen diefstal in het geval dattie dicht bij de deur staat. Iets kleins nemen dieven ALTIJD het eerste mee. Zonde moest je data op straat liggen omdat de NAS in het oog staat.
- Linux variant is zoals gezegd eigen keuze. Kijk eens op distrowatch naar de opties.
- Drive performance komt vanzelf wel in orde met een handvol details in het achterhoofd.

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

heeft zfs zelf foutcorrectie ingebouwd eigenlijk, (ik heb er kort over gelezen; en enkele youtube filmpjes van gezien, maar het is echt heel ingewikkeld allemaal. dus ik ga het al doende leren)

als ik zfs draai, en er gaat 1 schijf kapot; heb ik dan nog al mijn data?
ik wil ten alle tijden 1 of 2 disks kunnen verliezen zonder data verlies..
ik zit ondertussen met 10 Disks met een totale capaciteit van 16TB
en ik ben niet van plan die allemaal te backuppen :)

-WD-red : dan kies ik wel voor WD-green;

- backup: is enkel van belangrijke data; en surveillance materiaal. dus mijn media wordt niet gebackupped.. zou ik voor een goedkope nas gaan? (omdat ik al een server heb) of zou ik toch best investeren in een kleine Synology?

• Jormungandr
ZFS implementeert zijn eigen RAID schema en heeft meer foutcorrectie dan MDADM. Dat is de reden waarom MDADM + ZFS hopeloos de soep in draait als het op RAID levels aan komt. ZFS kan ook gewoon veel beter om met silent corruption omdat het een all-in-one systeen is, waar je dat met MDADM niet hebt. MDADM zorgt voor de raid protectie, rebuild, monitoring maar trekt zich voor de rest geen flikker aan van wat er zich boven afspeelt.

Raid-z1 kan 1 schijf missen, z2 kan er 2 missen (analoog aan R5 en R6). Voor meer in-depth info ed over ZFS kan je het ZFS topic eens doorlezen. Daar hebben de ZFS tweakerguru's al heel wat nuttige informatie neergepoot.

Ik heb zelf een Synology DS210J met 2x1TB in RAID1 als backup. Een BYOD systeem zoals Synology is nice voor backup, omdat het instellen weinig tijd vergt en die dingen klein zijn om evt snel mee te graaien.

Als je al 10 disken hebt waar data op staat moet je ook rekening houden met migratie als je de disken gaat hergebruiken. Zowel bij ZFS als MDADM moet je ruimte hebben om je data even weg te zetten terwijl je de array maakt.

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

als ik er een lege 3TB disk bijzet; moet toch lukken; van de 16 TB is ook wel enkele TB's vrij denk ik

thx voor de duidelijke info, ik ben nu overtuigd dat het ZFS wordt, nu weet ik ook dat me volledig moet inlezen over de materie, omdat ik weet dat het alles kan wat ik wil..

• Dadona
  • Laatst online: 18-12 20:14
Succes MikeVM: Het grote ZFS topic :P

[ Voor 73% gewijzigd door Dadona op 02-11-2012 17:17 ]

De CSL/OT kroeg !

• Br0mZ
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12 15:48
Ben ondertussen al tijdje aan het nadenken om een NAS te bouwen.

Zou echter graag de combinatie van NAS en HTPC maken.
Waarom:
- kleine meerprijs
- 1 apparaat ipv 2
- heb chillroom met projector waar deze kan komen te staan
- geluid is geen issue (aparte kamer, geluid van projector)

Wat wil ik ermee doen:
- ZFS (ken er nog niet veel van maar lijkt me interessant)
- RAID
- XBMC
- torrents & newsgroups
- eventueel ook virtual machines (geen noodzaak, mooi meegenomen)
- zo zuinig mogelijk ofc

Wat heb ik al in bezit:
- 5 Samsung HD204UI's
- oude Antec case

Dacht aan volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,20€ 59,20
1Asus F2A85-M LE€ 74,90€ 74,90
1Silverstone SST-CP06 4x SATA€ 8,01€ 8,01
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,95€ 35,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 215,56

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:46
Hmm het is mogelijk om met ZFSguru (freeBSD/zfs en GUI ;) ) XBMC te gebruiken. Dit is overigens 2 dagen geleden geintroduceerd bij beta8, het is het proberen waard.

Waar ik meer moeite mee ga hebben, is de hoeveelheid taken. En downloaden En kijken En VM's draaien = moeilijk voor harde schijven. Ook voor de taken die jij 'm wil geven, zou ik meer geheugen erin doen. ZFS lust nogal wat en VM's waarschijnlijk ook ;).
Als je dit doorzet, dan zou ik bij het kijken van films het downloaden uitzetten of er in iedergeval rekening mee houden.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Op advies eerder in dit topic aan het inkopen en puzzlen geslagen voor mijn DIY NAS.

Aangeschaft of al eerder in bezet
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition€ 110,-€ 110,-
1Asus M4A785TD-V EVO€ 0,-€ 0,-
6Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 124,90€ 749,40
1Silverstone Fortress FT02S€ 216,74€ 216,74
23Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 17,-€ 34,-
7Silverstone CP05-SAS€ 0,-€ 0,-
2Silverstone CFP52B€ 26,22€ 52,44
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 79,99€ 79,99
1OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.363,57

Nog op de boodschappenlijst
#ProductPrijsSubtotaal
5Silverstone Silverstone CP07 SATA III Kabel 50cm - sleeved black€ 7,19€ 35,95
3Silverstone SST-CP06 4x SATA€ 8,01€ 24,03
1Kingston KVR1066D3Q8R7SK2/16G€ 101,45€ 101,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,43

Hetgeen wat nog op de boodschappenlijst staat is niet direct nodig, maar maakt de kast wel een stuk overzichtelijker. De harddisks zijn allemaal al gemarteld met badblocks, en lijken allemaal in orde. Moet nu alleen nog de RAID controller herflashen en dan kan het OS erop. Nog steeds niet helemaal zeker over het OS maar denk dat ik maar eens een experiment FreeBSD ga doen. Heb op internet nog wel wat gelezen over de slechtere performance van Realtek netwerkkaarten (zoals op het moederbord), zou het verstandig zijn hier een Intel kaart aan te schaffen? Zoja, kan ik er mee wegkomen om een PCI kaart te gebruiken of is PCIe een beter idee?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Verwijderd

@tassadar: dat geheugen is registered ECC. Als je ECC wilt, wil je unbuffered (niet-registered) ECC. En Realtek kán prima presteren. Ik zou eerst kijken wat je nu kunt halen en pas bij problemen een Intel PRO/1000 CT PCIe kaartje halen. Nooit PCI gebruiken natuurlijk; eigenlijk zou je die gelijk met een knijptang van je bord moeten rukken. :P

AMD of Intel voor FreeBSD?
@iedereen: als je zoals toete hierboven grafische dingen wilt doen op BSD platform, denk ik dat je veel beter naar Intel kunt gaan vanwege de betere videodrivers. Die zijn nu nog niet beschikbaar voor ZFSguru, maar zo'n Intel KMS build zou wel binnenkort beschikbaar moeten komen. Daarmee heb je deftige videodrivers onder FreeBSD, terwijl AMD geen proprietary drivers heeft zoals nVidia wel heeft op BSD. Dus eigenlijk is het op dit moment Intel + nVidia wat goed werkt op FreeBSD zoals OpenGL acceleratie enzovoorts. Dat is nodig voor XBMC om te werken, ik weet niet of AMD onder BSD met die open source radeonhd drivers goed werkt.

Een andere reden om voor Intel platform te kiezen is de betere power management. Het lijkt erop dat Intel betere support heeft dan AMD in elk geval voor het FreeBSD platform. Echt heel belangrijk hoeft dit niet te zijn, heel veel hoeft het niet te schelen qua watts.

Maar ik wil dit wel meegeven, omdat ik denk dat het in de toekomst nog meer deze kant op gaat. AMD heeft het al lastig genoeg met Linux en heeft geen BSD unified driver zoals nVidia heeft. Ik zou dus inzetten op Intel. Zo sterk is die GPU niet, maar omdat het zo wijdverspreid is en iedereen het heeft, krijgt de support voor FreeBSD wel meer aandacht van de devs. Voor een nieuw systeem zou ik dan zelf eerder bij Intel blijven zodat je 'mainstream' blijft en ook in de toekomst goede support voor je hardware hebt onder BSD.

Dit is natuurlijk wel jammer als voormalig AMD liefhebber, maar ik ben pragmatisch genoeg om in te zien dat het huidige speelveld is veranderd. AMD kan echter nog steeds interessant zijn als ZFS NAS. Maar ik wil jullie wel bovenstaande meegeven wat je kunt meewegen in je beslissing. Als je voor AMD gaat, zijn die nieuwe chips wel beter dan de klassieke Stars cores (K10.5 ofzo). De nieuwe FM2 socket chips zijn dus beter qua zuinigheid en ondersteunen meer CPU features wat nuttig kan zijn.

• Jormungandr
Voor de vastgeroeste DIY'ers hier, ik ben een kleine FAQ aan het schrijven aangezien de meeste vragen steeds terug komen. Indien jullie suggesties hebben met veel voorkomende vragen, PB ze maar door.

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

ik heb wel enkele dingen waar je veel kan over schrijven..

welke behuizing voor een goedkope serveroplossing voor VEEL HDD's
hier heb ik een coolermaster stacker voor gekozen met 4in3 modules,
onderin de kast is er nog genoeg ruimte voor 2 4in3 modules

welke voeding?
zuinig en veel sata poorten; tja dat bestaat momenteel niet

welke kabels dan?
zelf modden? kopen? wat? waar?

voordelen van zelfbouw nas tov een normale synology/Qnap

en dan als laatste is het heel moeilijk om een OS te kiezen; ik heb zelf nog steeds niet gekozen.
maar een duidelijke richting naar enkele OSen zou wel leuk zijn;

het is momenteel de bomen door het bos niet zien :)

Verwijderd

Ik heb momenteel wat proef builds in het ZFS topic staan. Maar we zouden natuurlijk een nieuwe startpost kunnen maken met diverse builds. Daarbij is het zoals MikeVM zegt ook handig als deze builds specifiek rond een platform zijn gebouwd. Zoals een WHS server of iets wat op Linux draait zonder ZFS. Die zullen tot andere afwegingen kunnen komen dan iets wat ZFS draait.

Ook is het fijn als de build een beetje compleet gemaakt wordt. Bijvoorbeeld wat info over zuinigheid van voedingen en hoe de PicoPSU zich tot ATX voedingen verhoudt. Ook het feit dat veel SATA stroomstekkers niet zo heel belangrijk is als je stekkers als deze koopt:

Kortom, we kunnen onze lezers een hoop tips geven waarmee ze een zetje in de rug krijgen. Dan kunnen ze zelf hun build nog customizen, maar hebben ze wel een duidelijke basis om mee te starten. Ook voorkom je zo dat dezelfde adviezen voortdurend worden herhaald.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor een klein side-project hebben we wat opslag nodig die snel en betrouwbaar is. De vraag is nu of 4 sas disks van 300GB een betere keuze zijn dan 520 intel ssds van 240GB. De theorie leert dat volgens de spec raid6 op ssd een veelvoud betrouwbaarder is dan raid10 op sas disks. (SSDs hebben een snellere rebuild time, zijn sneller, en er mogen twee willekeurige schijven uitvallen tov. raid10: 2 met geluk, 1 met pech). Wat denken jullie hierover?

Ik heb als basis de MBTF gebruikt, hieruit blijkt dat een raid6 ssd volume (met pseudo MTBF: 12000) even betrouwbaar is als een sas disk raid 10 volume (MBTF: 2M). MBTF is niet zon goede indicator voor de rest, wat denken jullie? Ik ben namelijk bang dat raid6 op 4 sas disks niet vooruit te branden is.

Verwijderd

MTBF en MTTF bedoel je denk ik? Maar ik vind dat kunstmatige waarden die eigenlijk alleen wat zeggen over serieus grote aantallen. Ik denk dat je met een subjectieve schatting wellicht nog veel realistischer kunt beoordelen hoe betrouwbaar iets is. Zo zou ik de Intel 320 met capacitors als veiliger aanmerken dan de Intel SSDs met Sandforce controller en zonder capacitor array. Maar betrouwbaarheid hangt van veel factoren af in de eerste plaats je filesystem natuurlijk.

Qua performance zouden SSDs in parity RAID prima moeten werken. Het grootste nadeel van RAID5 en RAID6 zijn de random writes doordat deze als read-modify-write moeten worden afgehandeld. Maar met SSDs gaat dat vrijwel net zo snel omdat die transfer capped zijn. Ook heb je met SSDs minder last van bad 'sectors', tenminste als je een SSD hebt met RAID4/RAID5-achtige bescherming zoals Intel en Sandforce controllers. Marvell doet hier niet aan (Crucial M4) en van Samsung 830 weet ik niet zeker. Met dergelijke bescherming zit je al stukken beter op een traditioneel RAID platform, voor ZFS maakt dat niet meer uit dankzij de checksums.

• B2

B2

wa' seggie?

Hoe groot moet ik ongeveer het Logical Volume maken wat gebruikt gaat worden als root filesystem (excl swap) voor ZFSGuru? 4GB of liever 8GB?

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 11:17
Ik heb thuis een ASUS E35M1-I DELUXE met 4 Gb RAM een ssd (weet merk niet meer, maar geen Sandforce met 1 Tb WD, notebookformaat vanwege mijn case: Antec ISK-65 met 65 Watt.
dit moederbordje heeft 5 SATA en 1 eSATA en is fanless.
n de nabij toekomst wil ik deze veranderen in een permanente zuinige huisserver. Ik koop wat RAM erbij en evt de nieuwe WD 2 Tb notebookschijven, 2 of 3
Met 2 kan ik een RAID1 maken in FreeNas
Met 3 kan ik een RAIDZ maken in Freenas (Alleen weet ik niet of die 3 in mijn case passen, naast mijn SSD.
De SSD kan ik dan voor L2ARC gebruiken.

Mijn vraag is of mijn voeding dit trekt? en van de andere kant: Benut een RAID 1 de volledig Gigabit doorvoersnelheid in deze configuratie? Of toch beter RAIDZ?
Verschil voor mij is 1 schijf en evt nieuwe case met/zonder voeding.
Wat vinden jullie? Of zeggen jullie liever: blijf lekker bij een ubuntu/debian homeservertje.

Verwijderd

@B2: als je ook services gaat gebruiken wil je denk ik wel meer. Hangt dus af van je wensen. 2GB is een beetje minimaal voor een standaard ZFSguru server; zelf kies ik vaak voor 10GiB of 16GiB voor de systeemdisk.

@Trunksmd: als je geheugen bijkoopt zou ik 8GiB reepjes kopen. Deze zouden ook gewoon op Brazos bordjes moeten werken, ook al is daar officiëel geen support voor. Sterker nog, ik heb gelezen dat 16GiB UDIMMs ook moeten werken, zodat je 32GiB op een Brazos bordje kunt hebben met 2 reepjes. Alleen zijn die reepjes nu nog niet beschikbaar. Wat ik denk ik zou doen is één 8GiB reepje kopen samen met je 4GiB reepje. Dat is goedkoop en zit je met 12GiB aan een mooie grootte. Aangezien Brazos toch single channel is zou je van het verschil geen last mogen hebben.

65 watt is natuurlijk veels te weinig om meerdere schijven op te spinnen. Reken minimaal 20W per desktopschijf, 4W voor een notebookschijf om op te spinnen. Met notebookdisks kan het dus wel.

• Trunksmd
die notebookschijven trekken een 1 Gb lijn vol in RAID1 of RAIDZ?

Verwijderd

Ik ken die notebookschijven niet. Maar zo snel gekeken zijn ze niet zo heel erg snel. Ik ken wel de Samsung M8 1TB notebook disk die 2x500GB platters heeft en aardig snel is. Deze doet echter wel aan headparking waardoor je elke boot de APM op 254 moet instellen. Dit kun je wel doen met een scriptje. Zijn wel heerlijke schijven verder ik ben er erg blij mee.

Gigabit voltrekken hangt van meer dingen af dan alleen I/O performance. Zou je ontevreden zijn als je 70MB/s zou krijgen? Zo ja, dan denk ik dat je zwaarder zult moeten inzetten op hardware en dat maakt het dan ook flink duurder. Ik zou zeggen, wees tevreden met 70MB/s en probeer te kijken of je meer kunt halen. Zo hebben die Realtek NICs onder BSD soms hoge interrupts, maar dat kun je waarschijnlijk oplossen door polling te gebruiken. Dat is nu ook beschikbaar in de nieuwste ZFSguru build van twee dagen terug. Stel je zou dan 100MB/s read en 85MB/s write halen, tja ik zou daar tevreden mee zijn.

Wil je hoger, ga dan eens nadenken over 10 gigabit. Misschien niet gelijk om nu aan te schaffen, maar al wel om rekening mee te houden zoals genoeg PCIe poorten. Reserveer één PCIe 2.0 x8 (met ook 8 lanes bruikbaar). Dan zit je niet over een paar megabyte meer of minder te etteren, maar ga je gelijk een factor 10 qua interface erop vooruit. Dan ligt het aan je disk I/O en CPU/MEM hoe hoog je kunt schalen.

Voor een simpele build met een paar notebookdiskjes, gewoon lekker simpel houden en ook weer niet teveel van verwachten. Maar het zou prima moeten kunnen presteren. Bedenk wel dat schijven langzamer worden naarmate ze gevuld worden; op het einde zitten zo rond de 45% van wat ze maximaal kunnen doen.

• Trunksmd
Met 70 MB/s zou ik al tevreden zijn, ik haal nu meestal 20-30 Mb/s onder ubuntu (dat staat op de HDD, SSD is alleen voor OS).
ASUS E35M1-I DELUXE heeft in principe een PCIe 2.0 16x poort, hoewel ik mij af vraag of er zelfs 8 lanes van in gebruik zijn (op website staat zelfs 4?). Maar ik vermoed dat ik voor 10 gigabit sowieso de processor moet upgraden (en waarschijnlijk ook de clienten, netwerk en router hehe).

Verwijderd

Brazos = PCIe 2.0 x4 dus 2GB/s. Prima voor een HBA, maar je zit dus vast aan gigabit. Theoretisch kun je er een 10 gigabit NIC ingooien en met FreeBSD Netmap zou je dan ook nog goede snelheden moeten kunnen halen aangezien deze heel weinig CPU kracht nodig heeft voor hoge netwerkdoorvoer. Maar als je echt 10 gigabit wilt doe je dat voor een volgende NAS met meer PCIe poorten en meer geheugen en meer CPU kracht. Dan pak je het een keer serieus aan.

Voor nu gewoon een simpele ZFS NAS met Brazos lijkt mij een prima plan. Maar dan denk ik wel dat je niet moet denken dat je het onderste uit de kan krijgt. Je zou wel prima snelheden moeten kunnen halen, dus als je daarmee tevreden bent dan zou die oplossing goed bij je passen. Best zuinig, goedkoop en effectief. Alleen niet te hoge verwachtingen hebben, zoals hij moet persé 100MB/s doen.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:12

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik heb onlangs een thin client overgenomen van het werk. Ding draait op een Via 400Mhz processor, 256 MB ram en een 128 MB CF kaart. Was leuk geweest om te gebruiken, maar ding is gewoon te langzaam om IETS fatsoenlijk te draaien.

Nu heb ik nog een oude laptop liggen welke problemen heeft met het scherm en de videokaart. Voor een NAS in eerste instantie in mijn ogen geen probleem. Nadeel is het aantal aansluitingen: ding heeft 2 SATA aansluitingen. Verdere specs: core duo T2250, 1 GB DDR2, 4 X USB.

Tl:dr: in hoeverre is er iets leuks op te bouwen via USB? Een laptop is natuurlijk wel lekker zuinig.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Dadona
  • Laatst online: 18-12 20:14
Het kan wel, aantal aansluitingen hoeft ook geen punt te zijn, maar het hangt allemaal simpelweg van je wensen en eisen af. Als het een dubbele SATA bay is dan kun je misschien 2x een 1TB schijfje erin plaatsen. Vervolgens kun je eventueel het OS op een USB stick (een kleine) plaatsen en je bent een leuk eind op weg. Uitgangspunt is dan uiteraard wel dat je een gigabit aansluiting hebt en daarnaast zou ik het geheugen iets uitbreiden.
Máár, de vraag is wel of het het waard is. Een laptop hoeft echt niet zo zuinig te zijn. Mijn laptop tikt geregeld de 35W aan, komt omdat er een GPU in hangt en Optimus technologie ontbreekt. Daarnaast, met oudere laptops en wat meer performance eisen kan de efficiëntie wel eens nadelig zijn.
Ofwel, iets meer nadenken of tenminste aangeven wat je wil en wat je belangrijk vindt. Van daaruit kun je dan wel redeneren wat de handigste optie is.

De CSL/OT kroeg !

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

De laptop beschikt niet over een dubbele bay. De ene aansluiting zit momenteel de DVD speler op, de andere de harde schijf. Misschien dat ik een HDD bay kan krijgen in de plaats van mijn DVD-speler. Daarnaast beschikt de laptop over een 100Mbps verbinding. Niet supersnel, hopelijk wel toereikend genoeg om 720p-materiaal te kunnen streamen.

Mijn wensen zijn om met de hardware die ik momenteel heb liggen, zo goedkoop mogelijk een NAS op te bouwen. Ik heb momenteel niet de financiën om nieuwe hardware aan te schaffen die misschien een paar Watt minder verbruikt. Nieuwe hardware kost al gauw een paar 100 euro's. Mocht de huidige hardware echt ontoereikend zijn, dan zal ik de plannen eerst in de ijskast gooien.

Mijn eisen: Het 'verlichten' van de huidige mediacenter. Deze heeft een SSD, een 320 GB schijf (Effectief 297GB) met nog 23 GB vrij, en een 2TB schijf welke nog 4 GB vrij heeft. Deze ruimte is niet meer toereikend. Ik wil graag een NAS/nieuwe opslagstorage met een paar TB beschikbaar. Vandaar dat ik in eerste instantie begon over de USB poorten. Hier zou ik 4 externe schijven aan kunnen koppelen, om zodoende flink wat opslag te kunnen creëren. Dit is natuurlijk goedkoper dan een nieuwe moederbord, processor, geheugen en een aantal schijven.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44
The Executer schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:29:
Mijn eisen: Het 'verlichten' van de huidige mediacenter. Deze heeft een SSD, een 320 GB schijf (Effectief 297GB) met nog 23 GB vrij, en een 2TB schijf welke nog 4 GB vrij heeft. Deze ruimte is niet meer toereikend. Ik wil graag een NAS/nieuwe opslagstorage met een paar TB beschikbaar. Vandaar dat ik in eerste instantie begon over de USB poorten. Hier zou ik 4 externe schijven aan kunnen koppelen, om zodoende flink wat opslag te kunnen creëren. Dit is natuurlijk goedkoper dan een nieuwe moederbord, processor, geheugen en een aantal schijven.
Nog voordeliger is het waarschijnlijk om die 320 GB schijf te vervangen met een 2 of 3TB exemplaar. Qua stroomverbruik zal je dan ook ongeveer gelijk uitkomen met wat je nu trekt. Er is misschien ook nog wel een SATA poort over in jouw mediacenter voor een extra schijf?

• B2

B2

wa' seggie?

Lichtelijk offtopic, maar volgens mij kijken er niet zoveel mensen in het thuisvirtualisatie topic en uiteindelijk komt mijn ZFSGuru-vm er op te draaien: welke SSD zouden jullie gebruiken om vm's op te draaien? Een tweedehands Intel X25-E of Intel 320 of een nieuwe Crucial M4 of Samsung 830?

[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 04-11-2012 14:05 ]

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

tsjoender schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:38:
[...]

Nog voordeliger is het waarschijnlijk om die 320 GB schijf te vervangen met een 2 of 3TB exemplaar. Qua stroomverbruik zal je dan ook ongeveer gelijk uitkomen met wat je nu trekt. Er is misschien ook nog wel een SATA poort over in jouw mediacenter voor een extra schijf?
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. De 320GB zit toch al aan het eind van zijn leven (Tikken bij opspinnen etc, bekende kwaal van Seate 320GB schijven). Eventueel een 3 TB inderdaad, flinke sprong weer voorwaarts. Er is nog wel een aansluiting over, meerdere zelfs. Nadeel is dat mijn kast geen ruimte meer biedt. Er kunnen twee 3.5 inch schijven en één 2.5 inch in.

Wat ik graag wil is het gebruik kunnen maken van RaidZ/RaidZ2. Een gedeelte van de data op de 2 TB os vervangbaar, gedeelte ook niet. Dit vang je dan ook gelijk op. En wat ik ook graag wil, is 1 'schijf'. Heb momenteel de data verspreid staan over meerdere schijven, en het werk gewoon ronduit klote :P. Daarnaast wou ik een start maken met een setup welke eventueel makkelijk uit te breiden was. Ben bang dat ik dan toch naar volledig nieuwe hardware en die dedicated inzitten als NAS...

• Br0mZ
  • Laatst online: 17-12 15:48
EnerQi schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 21:04:
Waar ik meer moeite mee ga hebben, is de hoeveelheid taken. En downloaden En kijken En VM's draaien = moeilijk voor harde schijven. Ook voor de taken die jij 'm wil geven, zou ik meer geheugen erin doen. ZFS lust nogal wat en VM's waarschijnlijk ook ;).
Als je dit doorzet, dan zou ik bij het kijken van films het downloaden uitzetten of er in iedergeval rekening mee houden.
Natuurlijk gaan deze taken niet tegelijk uitgevoerd worden.
VM's zullen ook uitzonderlijk zijn en niet constant draaien.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:02:

AMD of Intel voor FreeBSD?
@iedereen: als je zoals toete hierboven grafische dingen wilt doen op BSD platform, denk ik dat je veel beter naar Intel kunt gaan vanwege de betere videodrivers. Die zijn nu nog niet beschikbaar voor ZFSguru, maar zo'n Intel KMS build zou wel binnenkort beschikbaar moeten komen. Daarmee heb je deftige videodrivers onder FreeBSD, terwijl AMD geen proprietary drivers heeft zoals nVidia wel heeft op BSD. Dus eigenlijk is het op dit moment Intel + nVidia wat goed werkt op FreeBSD zoals OpenGL acceleratie enzovoorts. Dat is nodig voor XBMC om te werken, ik weet niet of AMD onder BSD met die open source radeonhd drivers goed werkt.
Volgens wat ik gelezen heb wordt voor XBMC AMD geprefereerd boven Intel.
Maar je hebt het hier natuurlijk specifiek over FreeBSD.
Ik kan toch ook gewoon ZFS gebruiken onder Ubuntu ofzo?
Of zijn daar andere nadelen aan verbonden?
ZFS onder Linux is nog een beetje Beta / RC achtig. Maar het werkt wel inderdaad.

Gewoon te installeren via een PPA.

Even niets...

• bassiexp
  • Laatst online: 16-12 18:48
The Executer schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:29:
Eerst de vraag wat je bedoeld met het verlichten van je huidige mediaspeler. (Ik doe de aanname dat je meer 'vrije' ruimte wilt).
Het ligt er vooral aan hoeveel je wilt uitgeven en wat meer van belang is. Een makkelijke 'goedkope' oplossing is dat je zoals eerder voorgesteld de 320GB schijf vervangt voor een 2/3TB schijf.
The Executer schreef op zondag 04 november 2012 @ 14:07:
[...]

Wat ik graag wil is het gebruik kunnen maken van RaidZ/RaidZ2. Een gedeelte van de data op de 2 TB os vervangbaar, gedeelte ook niet. Dit vang je dan ook gelijk op. En wat ik ook graag wil, is 1 'schijf'. Heb momenteel de data verspreid staan over meerdere schijven, en het werk gewoon ronduit klote :P. Daarnaast wou ik een start maken met een setup welke eventueel makkelijk uit te breiden was. Ben bang dat ik dan toch naar volledig nieuwe hardware en die dedicated inzitten als NAS...
Als eerste kom ik op het punt van RaidZ/Z2 terug i.c.m de opmerking over niet vervangbare data. Raid is nooit een vervanging voor een backup. Maar daarvoor verwijs ik naar Thematopic: Backups
Als je wel voor RaidZ/Z2 wilt gaan dan zal je, naar mijn inzien, het al wat groter aan moeten pakken dan een paar externe schijven. Een dedicated nas is een mogelijkheid, maar misschien kan je dat ook wel combineren met je Mediacenter (gezien de meerdere schijven lijkt mij een HTPC) maar dat ligt meer aan jouw eisen, budget en de hardware die je al hebt.
In ieder geval veel plezier met het uitzoeken(Meestal het leukste van een systeem samenstellen)

• Trunksmd
toete schreef op zondag 04 november 2012 @ 19:23:
[...]

Natuurlijk gaan deze taken niet tegelijk uitgevoerd worden.
VM's zullen ook uitzonderlijk zijn en niet constant draaien.

[...]

Volgens wat ik gelezen heb wordt voor XBMC AMD geprefereerd boven Intel.
Maar je hebt het hier natuurlijk specifiek over FreeBSD.
Ik kan toch ook gewoon ZFS gebruiken onder Ubuntu ofzo?
Of zijn daar andere nadelen aan verbonden?
Zoals gezegd, draait ZFS nog niet fantastisch onder Ubuntu. Amd drivers draaien tegenwoordig idd een stuk beter onder ubuntu. Qua grafische drivers onder linux durf ik zelfs te zeggen Nvidia>Amd>Intel.
Onder BSD ligt dat een stuk moeilijker. Daarbij loopt XBMC ook een stuk beter onder linux. (xbmclive cd is gebaseerd op ubuntu). Niemand verplicht je overigens om ZFS te gebruiken. Voor huis,tuin en keuken gebruik is ext4 helemaal niet slecht.
Ik heb zelf bijvoorbeeld op een ubuntu basis draaien: XBMC, transmission ssh server,firefly server, samba server, afpd server, squid-dansguardian met clamav server. Waarschijnlijk zou ie nog makkelijk een kleine email en/of webserver ook aankunnen. Dit alles draait op een AMD e-350. 24/7. Het loopt als een zonnetje. En minimaal onderhoud: af en toe via Terminal een apt-get update en upgrade uitvoeren.
Wil je echt serieuzer met ZFS als fileserver aan de slag gaan, dan zou ik zowieso deze afzonderlijk van een evt htpc laten lopen. Denk aan veiligheid en zo.
Pagina: 1 ... 112 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.