Tassadar32 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:08:
Mijn grote ergernis aan de huidige oplossing is een gebrek aan redundantie en inefficient ruimtegebruik door een grote set losse schijven (1* 250Gb, 2* 500Gb, 5 * 1Tb) waarbij soortgelijke data over meerdere schijven verdeelt is (altijd zoeken naar bestanden en niet echt efficient qua vrije ruimte).
Wil je deze schijven nog gebruiken? In dat geval zou ik de 250GB schijf afschrijven; weinig opslag en juist deze oudere schijven verbruiken twee keer zoveel stroom zowel voor idle power (nieuw: 5W, oud: 8W) als voor spinup current (nieuw: 17W, oud: 30W). Uit energieoverwegingen zou ik die 250GB dan afschrijven. Veel mensen gebruiken juist dit soort schijfjes nog als systeemschijf; maar omdat juist die schijf niet down kan spinnen door regelmatige I/O lijkt me het handiger als je de 250GB schijf gewoon niet gebruikt.
Je 2x 500GB kun je in 1x 1TB omtoveren met striping. Je kunt dan de 6x 1TB in een RAID-Z2 plaatsen bijvoorbeeld. Je nieuwe 6x 3TB kan heel mooi in een RAID-Z2 wat optimaal is voor 4K sectors. Ik zou de oude en nieuwe disks wel een aparte pool houden, maar dat hoeft strict genomen niet.
OCZ Vertex2 SSD 64 GB
WDC Raptor 74 GB HDD (erg oud en langzaam)
Je OCZ SSD is onveilig en dien je niet als SLOG/dedicated ZIL te gebruiken. Maar je kunt hem prima als L2ARC cache SSD gebruiken! Zorg wel voor overprovisioning en sluit je SSDs altijd aan op de onboard chipset AHCI SATA controller.
PCIe SATA controller
Must have: IBM M1015, beperkingen: spindown, TRIM.
Veel rondlezen heeft mij op het idee gebracht dat ZFS misschien wel een goede oplossing zou zijn, maar ik twijfel nog of ik 3 mirrored sets wil doen of RAID-Z2.
Mirror is 'beter' en makkelijker, maar RAID-Z2 biedt meer bescherming en is economischer met ruimte. Ik zou voor laatstgenoemde gaan zeker als je nu 6 nieuwe disks hebt gekocht wat een perfect aantal is voor RAID-Z2 in verband met de 4K sectors van moderne 'advanced format' hardeschijven.
Ook de keuze voor het OS is nog onzeker. Ik heb ervaring met Ubuntu, Debian en Gentoo, maar aangezien ik lees dat de ZFS support beter is op FreeBSD lijkt me dat zeker een goede kandidaat. Andere vraag is waar ik het OS moet parkeren. Op de SSD? Op een USB-Stick zodat de SSD als L2ARC ingezet kan worden?
Je SSD kun je partitioneren en dus voor meerdere zaken gebruiken. Echter, omdat het geen erg betrouwbare SSD is zou ik hem niet als OS disk gebruiken maar enkel als L2ARC caching. Ook daarbij wil je partities zodat je overprovisioning kunt toepassen: 50GB partitie; rest ongebruikt; eerst alles TRIMen!
Welk OS je gaat gebruiken is natuurlijk wel belangrijk voor je hardwarekeuze. Zo draait ZFSguru op de pool zelf terwijl FreeNAS een mooie embedded distributie heeft voor op USB stick. Als je een 'kaal' serverOS zoals Solaris of FreeBSD gaat draaien moet je meer werk doen dan een kant en klare ZFS distributie. Misschien moet je gewoon eens wat gaan uitproberen?