• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 15:24
webfreakz.nl schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:51:
Ziet er zeker vet uit! :) Kan je je CAD designs delen?
Ik heb er in mijn build post al naar gelinkt, maar hier nog eens
https://tinkercad.com/things/hQS1hzSHVpU

Als het goed is is hij publiek toegankelijk. Je kan Copy & Tinker kiezen om er mee te spelen. TinkerCad is niet het meest uitgebreide CAD programma (en is eigenlijk voor kleinere modellen voor 3D printers) maar wel makkelijk in gebruik en heel snel te leren. Zoom uit met de muiswiel en beweeg de camera met de rechter knop.

[ Voor 5% gewijzigd door Durandal op 21-10-2012 18:58 ]

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28

B2

wa' seggie?

Durandal schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:16:
Ik zou persoonlijk toch eens Aluminium proberen. Haal eens een profieltje van twee euro bij de bouwmarkt en boor en zaag er eens in. Je zal zien dat het best makkelijk gaat. Je hebt echt aan een schroeventol, dremel en bankschroef en lineaaltje/geo genoeg. Daar bovenop is aluminium geen isolator (voert de warmte goed af), zijn de profielen die je koopt ook exact op maat, is het sterk en licht en boven alles brandt het niet zo makkelijk :D
Profieltje is het probleem niet :) dat heb ik bij mijn uitprobeersel met de NSK1380 kast ook gedaan. Probleem is recht zagen met een ijzerzaagje en de rest van het gereedschap. Ik zou het ook wel graag van aluminium maken maar een schroeventol, dremel en een popnageltang heb ik niet. Laat staan dat ik ooit 'gepopnagelt' heb :)

• Durandal
Popnagelen is nog makkelijker dan schroeven. Gaatje er in, nageltje er in, in tangetje knijpen. Je kan niet de verkeerde kant op draaien. I.p.v. een schroeventol kan je ook met een normale boormachine af. Bij voorkeur niet te snel boren. Superrecht afzagen hoeft allemaal niet, maar ga je toch te scheef haal dan een vijl er langs. De metaalwinkel wil het ook wel afzagen maar reken dan wel zeker 50 ct per zaagsnede. Als alternatief gebruik je een verstekbak met een zaag met fijne tandjes.
Verder is een dremeltje toch eigenlijk onontbeerlijk als je makkelijk een stukje of sleufje ergens uit wil halen. Sowieso een goede investering in je gereedschapsverzameling en zowat overal inzetbaar.

• B2

B2

wa' seggie?

Hm toch maar over gaan nadenken. Misschien dat ik eerst de mockup wel van MDF maak, en daarna naar aluminium kijk. Het gereedschap is in ieder geval geregeld, een aantal collega's bleek alles wel te hebben. Nu alleen nog een winkel zoeken in Apeldoorn die het metaal voor me kan snijden/zagen.

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
En die lego opstelling is je HDD opslag?

• Durandal
DarkFire1985 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 13:11:
En die lego opstelling is je HDD opslag?
Nee, dat is nieuwe server V0.9. Is na weken van trouwe dienst 'out of comission' gegaan en zoekt nu een nieuwe eigenaar in Ruwanda. Overigens heeft die met een bouwtijd van 30 minuten een betere ROI...
B2 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:44:
Hm toch maar over gaan nadenken. Misschien dat ik eerst de mockup wel van MDF maak, en daarna naar aluminium kijk. Het gereedschap is in ieder geval geregeld, een aantal collega's bleek alles wel te hebben. Nu alleen nog een winkel zoeken in Apeldoorn die het metaal voor me kan snijden/zagen.
De Metaalwinkel zit in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, en ze doen ook Online. Maar er zijn ook andere online shops in NL.

[ Voor 56% gewijzigd door Durandal op 22-10-2012 13:45 ]

• muppet99
  • Laatst online: 13-12 12:32
@Durandal:

Heb jij die controller nog geflashed met andere firmware? Zit ook te kijken om deze te gebruiken, maar er wordt veel geadviseerd om er een IT firmware op te zetten.

Carpe Diem

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:31

DDX

DDX schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 14:07:
Systeem draait Centos 6, op de ssd raid draaien een aantal vm's (via qemu/kvm) zoals bijvoorbeeld mailserver.
Ik heb nog even ruzie met spindown van de hd's ivm xfs filesystem wat ongeveer continu aangesproken wordt.
(oorzaak http://old.nabble.com/xfs...n-down-td30523706i20.html)
Inmiddels opgelost door een nieuwere kernel te installeren die ook via repo beschikbaar is: http://elrepo.org/tiki/kernel-ml
Disken gaan nu netjes uit na half uur geen actie.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Durandal
muppet99 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:44:
@Durandal:

Heb jij die controller nog geflashed met andere firmware? Zit ook te kijken om deze te gebruiken, maar er wordt veel geadviseerd om er een IT firmware op te zetten.
Yep, IT firmware -met- BIOS rom. Kan ook zonder BIOS rom maar dan heb je geen BIOS om bv. de spinup delay en spinup groepen in te stellen en kan je er niet van booten (niet dat ik dat uiteindelijk nodig had). Zonder BIOS rom start hij wel sneller op.
Ik heb ook de standaard firmware geprobeerd maar dan zit de raid software van de kaart in de weg. Dat wil je niet.
Handleiding hier.
Uiteindelijk heb ik hem nogmaals geflashed met nieuwste IT firmware van de LSI site (MSDOS).

Flashen is niet zo moeilijk. Doe het wel op een pc met een oude BIOS (geen UEFI) anders wordt het veel ingewikkelder. 2GB USB stick is genoeg.

• Durandal
DDX schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:03:
[...]
Disken gaan nu netjes uit na half uur geen actie.
En spinnen ze ook weer op? Er zat een bug in oudere kernels 2.6.x-3.6.x die opspinnen met een mptsas kaart verhinderde.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:31

DDX

Ze spinnen netjes up als ik iets benader op raid partitie.
(vanacht dus om 3:15 ivm updatedb die dan draait, toch maar eens aanpassen dat hij die schijven overslaat dus)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• muppet99
  • Laatst online: 13-12 12:32
Durandal schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:31:
[...]
Handleiding hier
Flashen is niet zo moeilijk. Doe het wel op een pc met een oude BIOS (geen UEFI) anders wordt het veel ingewikkelder. 2GB USB stick is genoeg.
Mijn dank is groot :) Ga er van het weekend maar eens mee stoeien

Carpe Diem

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Aangezien ik mijn huidige storage-oplossing (Ubuntu, consumer componenten, JBOD) wil gaan vervangen leek het mij wel verstandig hier even advies in te winnen. Mijn grote ergernis aan de huidige oplossing is een gebrek aan redundantie en inefficient ruimtegebruik door een grote set losse schijven (1* 250Gb, 2* 500Gb, 5 * 1Tb) waarbij soortgelijke data over meerdere schijven verdeelt is (altijd zoeken naar bestanden en niet echt efficient qua vrije ruimte). Ook heeft de huidige server een erg krappe psu, spinup wil niet altijd gelijk lukken (na reboot zijn alle schijven pas aanwezig). Aangezien ik recent ben overgestapt naar een laptop heb ik hier een redelijk snelle desktop over welke dienst kan gaan doen als de opvolger van de huidige NAS oplossing. Disks uit de oude server zijn echter pas beschikbaar als alle data over is naar het nieuwe systeem.

Wat ik heb liggen:
Goede (stille) desktop case, zat ruimte voor 15 HDD's (waarvan 13 met rubbers in removable trays) + SSD (2.5" gat naast mobo)
Moederbord (5x SATA, Gigabit, onboard video, 2x PCIe x16, 1x PCIe x1) + AM2 processor, 580 watt voeding
OCZ Vertex2 SSD 64 GB
WDC Raptor 74 GB HDD (erg oud en langzaam)

Eisen:
Storage voor HTPC
Storage voor fotografie (RAW foto's+metadata)
Storage voor documenten
Torrentmachine (met transmission)
Groter dan huidige storage (8TB)
Ruimte uit te breiden

Al aangeschaft:
6*3 TB SATA hdd

Nog op het boodschappenlijstje:
PCIe SATA controller

Veel rondlezen heeft mij op het idee gebracht dat ZFS misschien wel een goede oplossing zou zijn, maar ik twijfel nog of ik 3 mirrored sets wil doen of RAID-Z2. Ook de keuze voor het OS is nog onzeker. Ik heb ervaring met Ubuntu, Debian en Gentoo, maar aangezien ik lees dat de ZFS support beter is op FreeBSD lijkt me dat zeker een goede kandidaat. Andere vraag is waar ik het OS moet parkeren. Op de SSD? Op een USB-Stick zodat de SSD als L2ARC ingezet kan worden?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Durandal
Ik kom voor je huidige storage op ongeveer 6 GiB, geen 8GB, maar dat ter zijde.

Voor de controller kan je de IBM M1015 nemen en flashen met IT firmware van LSI. Dan kan je 8 extra disks aansturen en kom je op 13.

Je 6 disks kan je gebruiken in een raidz2 (2 disk redundantie) oplossing en met 3 TB disks hou je dan uit mijn hoofd 10.8 GiB (10.8x2x10^30B) ruimte over. Dan kan je al je data al kopieren.
Daarna, en als je het qua GB/Watt er voor over hebt, kun de de 5 disks in raidz (of liever 1TB er bij kopen en 6x1TB in raidz2) er bij in de pool zetten. Dan kom je op bijna 15GiB behoorlijk redundante storage ruimte.

Je echt belangrijke data (foto's en documenten) kan je dan extern backuppen.

Die 250GB disk kan je van booten en misschien ook als scratch disk gebruiken voor je torrents zodat je zpool in spindown kan blijven. E.e.a. hangt natuurlijk samen met je wensen en keuze voor O.S. en of al je wensen daarin gaan passen.
Ik heb vooralsnog geen problemen met ZfsOnLinux en op een vraag in de issue tracker kreeg ik gelijk antwoord van een developer.

• Tassadar32
Heb net even een df gedaan op alle schijven in m'n server, totaal gebruik is nu zo'n 4 TB.

Een extra TB valt nog wel ergens op te scharrelen dus een tweede Z2 set blijft zeker een optie voor in de toekomst. Die IBM M1015 heeft twee poorten, dus ik neem aan dat ik dan twee 1 naar 4 kabels erbij moet kopen, of zitten deze bijgeleverd?

Bij de keuze voor een OS zal voornamelijk stabiliteit de overweging zijn, mijn zorg is dan ook of ZFS op linux al volwassen genoeg is voor dagelijks gebruik. In dat geval zal Debian/Ubuntu het OS worden. Spindown op de pools is inderdaad gewenst, dus een extra losse disk voor downloads zal er ook zeker komen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Die kabels zitten er bijna nooit bij, want een M1015 is een OEM controller.
Als je een originele retail LSI 9211i zou kopen, krijg je er volgens mij wel kabels bij.

Even niets...

Verwijderd

Tassadar32 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:08:
Mijn grote ergernis aan de huidige oplossing is een gebrek aan redundantie en inefficient ruimtegebruik door een grote set losse schijven (1* 250Gb, 2* 500Gb, 5 * 1Tb) waarbij soortgelijke data over meerdere schijven verdeelt is (altijd zoeken naar bestanden en niet echt efficient qua vrije ruimte).
Wil je deze schijven nog gebruiken? In dat geval zou ik de 250GB schijf afschrijven; weinig opslag en juist deze oudere schijven verbruiken twee keer zoveel stroom zowel voor idle power (nieuw: 5W, oud: 8W) als voor spinup current (nieuw: 17W, oud: 30W). Uit energieoverwegingen zou ik die 250GB dan afschrijven. Veel mensen gebruiken juist dit soort schijfjes nog als systeemschijf; maar omdat juist die schijf niet down kan spinnen door regelmatige I/O lijkt me het handiger als je de 250GB schijf gewoon niet gebruikt.

Je 2x 500GB kun je in 1x 1TB omtoveren met striping. Je kunt dan de 6x 1TB in een RAID-Z2 plaatsen bijvoorbeeld. Je nieuwe 6x 3TB kan heel mooi in een RAID-Z2 wat optimaal is voor 4K sectors. Ik zou de oude en nieuwe disks wel een aparte pool houden, maar dat hoeft strict genomen niet.
OCZ Vertex2 SSD 64 GB
WDC Raptor 74 GB HDD (erg oud en langzaam)
Je OCZ SSD is onveilig en dien je niet als SLOG/dedicated ZIL te gebruiken. Maar je kunt hem prima als L2ARC cache SSD gebruiken! Zorg wel voor overprovisioning en sluit je SSDs altijd aan op de onboard chipset AHCI SATA controller.
PCIe SATA controller
Must have: IBM M1015, beperkingen: spindown, TRIM.
Veel rondlezen heeft mij op het idee gebracht dat ZFS misschien wel een goede oplossing zou zijn, maar ik twijfel nog of ik 3 mirrored sets wil doen of RAID-Z2.
Mirror is 'beter' en makkelijker, maar RAID-Z2 biedt meer bescherming en is economischer met ruimte. Ik zou voor laatstgenoemde gaan zeker als je nu 6 nieuwe disks hebt gekocht wat een perfect aantal is voor RAID-Z2 in verband met de 4K sectors van moderne 'advanced format' hardeschijven.
Ook de keuze voor het OS is nog onzeker. Ik heb ervaring met Ubuntu, Debian en Gentoo, maar aangezien ik lees dat de ZFS support beter is op FreeBSD lijkt me dat zeker een goede kandidaat. Andere vraag is waar ik het OS moet parkeren. Op de SSD? Op een USB-Stick zodat de SSD als L2ARC ingezet kan worden?
Je SSD kun je partitioneren en dus voor meerdere zaken gebruiken. Echter, omdat het geen erg betrouwbare SSD is zou ik hem niet als OS disk gebruiken maar enkel als L2ARC caching. Ook daarbij wil je partities zodat je overprovisioning kunt toepassen: 50GB partitie; rest ongebruikt; eerst alles TRIMen!

Welk OS je gaat gebruiken is natuurlijk wel belangrijk voor je hardwarekeuze. Zo draait ZFSguru op de pool zelf terwijl FreeNAS een mooie embedded distributie heeft voor op USB stick. Als je een 'kaal' serverOS zoals Solaris of FreeBSD gaat draaien moet je meer werk doen dan een kant en klare ZFS distributie. Misschien moet je gewoon eens wat gaan uitproberen? :)

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:22
Op dit moment heb ik de volgende setup.

asus c60m1-i (met een AMD Dual-Core Processor C-60)
5 x Samsung F4 2TB in raidz1
8GB ddr3
Corsair cx-430

Ik heb deze set aangeschaft omdat ik voorheen een e8400 met een intel server bord draaide. Deze had een idle verbruik van 118 watt en dit vind ik teveel.Het idle verbruik ligt nu op 61 watt (na spindown 48 watt). De voeding is net nieuw en verbruikt als het systeem uit staat alleen al 27 watt. Ik vraag mij af of dit wel normaal is? Ik zou de voeding namelijk terug kunnen brengen want ik heb deze vandaag aangeschaft.

Ik ben wel zeer tevreden met deze nieuwe setup. Ik haal CIFS snelheden van rond de 70-75 MB/sec. Ik zal nog wat dd outputs posten later in dit topic.

Verwijderd

@tormentor1985: ik heb wat metingen van mijn nieuwe server. Hier moet ik nog eens een mooi artikel van maken, maar voor jou zijn de volgende metingen wellicht interessant:

PicoPSU-150 met 80W netvoeding
8,6 watt idle - 54,4 watt cpu stressed

BeQuiet 400W ATX voeding (FSP Aurum)
12,6 watt idle - 58,6 watt cpu stressed

AX460-FPL01 Fanless 400W
13,3 watt idle - 65,1 watt cpu stressed

Huntkey 400W ATX
19,0 watt idle - 70,3 watt cpu stressed

Huntkey 500W ATX
19,6 watt idle - 71,8 watt cpu stressed

Zoals je ziet is er veel verschil tussen voedingen. De BeQuiet voeding is de meest zuinige ATX voeding die ik heb kunnen vinden op het internet; zou een FSP Aurum 400W moeten zijn. Uit de metingen klopt dat dit inderdaad verschil maakt, maar er met PicoPSU nog steeds een verschil is. Afhankelijk van jouw situatie kun je denk ik zo wel besluiten of je voor PicoPSU of ATX voeding wilt gaan. In dat laatste geval zou ik wel een zuinige voeding proberen te krijgen. Het probleem is dat een voeding tienduizend awards en 80 plus platinum kan hebben, en toch heel onzuinig is bij lage wattages. Dus slik niet alles voor zoete koek.

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
tormentor1985 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:27:
De voeding is net nieuw en verbruikt als het systeem uit staat alleen al 27 watt. Ik vraag mij af of dit wel normaal is? Ik zou de voeding namelijk terug kunnen brengen want ik heb deze vandaag aangeschaft.
Begrijp ik het correct dat als je de PC uitschakelt de voeding nog altijd 27 Watt verbruikt? Dat zou toch niet meer dan een paar Watt mogen zijn.

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

Persoonlijk vind ik niet dat je een Vertex als L2 ARC moet gebruiken.
L2ARC is vrij zwaar voor je SSD en een vertex staat er nou niet echt bekend om dat ze veel kunnen hebben...
Bovendien zijn ze niet echt super snel...

Even niets...

Verwijderd

@iRReeL: dat zou zeker niet kunnen, omdat 27W genoeg is om oververhit te raken zonder actieve koeling (de fan). In mijn tests was de meting altijd 0,0 watt wanneer het systeem uit was (+5V standby power). Alleen bij een oude 250W ATX voeding heb ik 0,9 watt gemeten.

@FireDrunk: L2ARC performance is vooral latency omdat het veelal random reads met enkele queue depth zijn. De verschillen tussen SSDs is dus niet erg groot, hooguit voor het vullen van de SSDs (schrijven). Sandforce heeft inderdaad weinig aan compressie omdat de metadata al gecomprimeerd is, maar als je een Sandforce SSD hebt is L2ARC wel een goede manier om ze te slijten. Het levert geen risico op en juist het onbetrouwbare karakter van de SSD wordt dan minder belangrijk; dan kun je in je eigen hoofdsysteem een échte SSD gebruiken en je Sandforce SSDs als L2ARC verbrassen. >:)

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Waarden zonder informatie over de totstandkoming zijn nutteloos. ;) Hoe heb je de meting verricht? AC / DC? Wat voor een meter?

In ieder geval zal de betrouwbaarheid niet optimaal zijn als het verbruik 0,0W is als het systeem uit staat. Zelfs bij de beste voedingen zul je dan nog iets van een verbruik zien, los van dat het moederbord ook nog een minimaal verbruik laat zien. (Denk aan WOL, maar ook dat power-on-lampje.)

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

@Dadona: moderne moederborden moeten van de EU onder de 1W standby zitten. Dit wordt 'EUP' genoemd in het BIOS wat je soms kan/moet uitschakelen als je functies als Wake-on-LAN werkend wilt hebben. Mijn tests zijn gedaan op een kaal systeem met vrijwel alle hardware uitgeschakeld. Maar ik maak binnenkort wel een speciaal topic hierover want ik heb meer interessante metingen.

Wel gedaan met een 'slechte' Voltcraft Energy Check 3000 en uiteraard aan het stopcontact (AC), alhoewel ik de meetgegevens eigenlijk wel vertrouw. Niet zo zeer in absolute zin maar in relatieve zin. Alle wijzigingen die ik aanbracht kon ik met de energiemeting verklaren en later wanneer ik na urenlang testen weer terug ging naar een bepaalde configuratie (kan je in het BIOS opslaan dus wel handig) kreeg ik ook weer precies dezelfde waarden. Kortom, voor mijn doel zijn de metingen wel relevant denk ik.

Metingen bij 0,0 watt zijn inderdaad heel onnauwkeurig omdat de power factor dan totaal instort tot beneden de 0.5 zo heb ik begrepen en ook gezien op mijn andere meter die wél power factor laat zien in tegenstelling tot de Voltcraft. Maar geen enkele meter is perfect; ik probeer juist met het verifiëren en verklaren van de metingen de betrouwbaarheid te toetsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2012 20:20 ]

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Dat weet ik, ik had het ook niet over velen Watts, maar een 0,0W gaf mij al aan dat er iets niet goed ging. En dat blijkt, de Energy Check. ;) Met een Energy Monitor of een Energy Logger zit je beter of je moet aan een DC meting gaan doen.

De CSL/OT kroeg !

• tormentor1985
iRReeL schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:39:
[...]

Begrijp ik het correct dat als je de PC uitschakelt de voeding nog altijd 27 Watt verbruikt? Dat zou toch niet meer dan een paar Watt mogen zijn.
Dat klopt. En dat vind ik een vreemde waarde. Pas als ik de schakelaar om zet op de voeding krijg ik 0 watt. Mijn vorige zalman voeding gaf ook 20 watt uitgeschakeld en juist daarom dacht ik laat ik een andere voeding aanschaffen. Ik zal morgen meerdere metingen doen want ik heb nog 3 pc's met voedingen in huis. Het lijkt mij niet normaal dat er zomaar 27 watt stroom weg lekt.

Ik ben overigens positief verrast over de prestatie's van deze machine. Ik had een enorme achteruitgang verwacht in prestaties vergeleken met mijn oude machine maar in de praktijk merk ik er weinig van. Unrar gaat met 1 gigabtye per minuut wat ook snel zat is.

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:37:
BeQuiet 400W ATX voeding (FSP Aurum)
12,6 watt idle - 58,6 watt cpu stressed
Welke is dat precies? De E8, E9 of F1?

Verwijderd

BQT-E9-400W staat er op de sticker. Deze zou afgeleid moeten zijn van de FSP Aurum, die getest is op 82% efficiëntie bij 5% belasting (20W), zie: http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=31516

Voor zover ik weet is dit (één van) de meest zuinige voedingen vooral bij lage belasting. Er zijn 80-plus silver voedingen die bijzonder slecht scoren bij een laag DC verbruik. Ik was dus juist benieuwd hoe de 'zuinigste' ATX voeding het tegenover de PicoPSU zou doen. Dat valt nog vies tegen: de 'Aurum' verbruikt nog steeds 50% meer als je echt ultrakaal draait dus onder de 10 watt. In de praktijk is die Aurum echter best een redelijk compromis. Lekker makkelijk en geen problemen met piekwattage. Maar verschil is er dus wel degelijk versus een PicoPSU!

@tormentor: die 27W kan nooit in de voeding zelf worden verspild; dus dat moet via de standby voltage gaan. Zaken als iphone laden, toetsenborden met achtergrond verlichting, wifi USB adapters enzovoorts kunnen nog aardig wat energie slurpen. Maar 27W is echt fokking veel - bijna zoveel als mijn zuinige systeem met core i5 3570 op turbo core draait 100% stressed. :X

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2012 02:13 ]

• tormentor1985
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 02:11:
@tormentor: die 27W kan nooit in de voeding zelf worden verspild; dus dat moet via de standby voltage gaan. Zaken als iphone laden, toetsenborden met achtergrond verlichting, wifi USB adapters enzovoorts kunnen nog aardig wat energie slurpen. Maar 27W is echt fokking veel - bijna zoveel als mijn zuinige systeem met core i5 3570 op turbo core draait 100% stressed. :X
Daar had ik inderdaad ook al over nagedacht. Maar zelfs met alleen de voeding aangesloten (stekkers los van het moederbord) is het verbruik 25 watt. In de server zelf zit alleen een usb stick en netwerk kabel. Voor de zekerheid zal ik alle overige stekkers straks ook oven los trekken en de scores hier posten.

Ik denk dat ik de voeding maar terug breng als de waarde zo blijft. Ik begrijp dat bovenstaande bequit voeding sowieso een betere aanschaf is. Een picopsu durf ik eigenlijk niet aan omdat ik 5 schijven moet voeden en in de toekomst nog meer.
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:50:
@FireDrunk: L2ARC performance is vooral latency omdat het veelal random reads met enkele queue depth zijn. De verschillen tussen SSDs is dus niet erg groot, hooguit voor het vullen van de SSDs (schrijven). Sandforce heeft inderdaad weinig aan compressie omdat de metadata al gecomprimeerd is, maar als je een Sandforce SSD hebt is L2ARC wel een goede manier om ze te slijten. Het levert geen risico op en juist het onbetrouwbare karakter van de SSD wordt dan minder belangrijk; dan kun je in je eigen hoofdsysteem een échte SSD gebruiken en je Sandforce SSDs als L2ARC verbrassen. >:)
Klopt wel, maar ik vind het niet echt een 'netjes' advies om iemand moedwillig zijn Vertex te laten verbrassen... Mijn Postville's hebben van 2-3 weken L2ARC een paar procent van hun lifetime verloren.. Gaat erg hard... Dus nu de L2ARC mode maar op metadata only gezet, dat scheelt heel erg ;)

Dan worden sequentiele transfers op je disks niet onderbroken met seeks als je door je files aan het bladeren bent.

Ben van plan om een stel nieuwe 830's 128GB te kopen om mijn Postville's te vervangen, maar dan moet eerst weer even het schip met geld binnenkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 25-10-2012 10:16 ]

Even niets...

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
tormentor1985 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:05:
[...]

Ik denk dat ik de voeding maar terug breng als de waarde zo blijft. Ik begrijp dat bovenstaande bequit voeding sowieso een betere aanschaf is. Een picopsu durf ik eigenlijk niet aan omdat ik 5 schijven moet voeden en in de toekomst nog meer.
Waarom de voeding? Of gebruik je een meter van duizend(en) euro's?
Als de voeding werkelijk 27W zou verbruiken zonder aangesloten te zitten en zonder dat de fan draait wordt die ook loeiheet na enkele minuten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Heb je al eens een andere meter geprobeerd? ;)

Even niets...

Verwijderd

Die "goedkope" energiemeters meten niet of heel onnauwkeuring onder een bepaald vermogen (0.5W - 2W).
Zo gaan sommigen het verbruik gewoon afkappen (0,0W) en anderen vreemde waarden laten zien (bv. 27W).

Probeer de meting eens te doen met een gloeilamp (cos phi = 1) van pakweg 40W erbij.
Stel je meting van de gloeilamp alleen = 40,1W
Meting gloeilamp + voeding = 40,4W
-> voeding is dus 0,3W

• Durandal
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 02:11:
BQT-E9-400W staat er op de sticker. Deze zou afgeleid moeten zijn van de FSP Aurum, die getest is op 82% efficiëntie bij 5% belasting (20W), zie: http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=31516

Voor zover ik weet is dit (één van) de meest zuinige voedingen vooral bij lage belasting. Er zijn 80-plus silver voedingen die bijzonder slecht scoren bij een laag DC verbruik. Ik was dus juist benieuwd hoe de 'zuinigste' ATX voeding het tegenover de PicoPSU zou doen. Dat valt nog vies tegen: de 'Aurum' verbruikt nog steeds 50% meer als je echt ultrakaal draait dus onder de 10 watt. In de praktijk is die Aurum echter best een redelijk compromis. Lekker makkelijk en geen problemen met piekwattage. Maar verschil is er dus wel degelijk versus een PicoPSU!
Kijk ook een naar de Silverstone SST-45SF-G SFX 450W voeding. Die is al 4x zo klein als die Aurum als je een gebrek aan ruimte hebt, modulair en 82% efficient bij 10% (45W) en 87% bij 20% (90W), dus als je 45+W verstookt zeker een optie als een PICO te zwak is.
http://www.plugloadsoluti...OS%203094_450W_Report.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Durandal op 25-10-2012 14:28 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Durandal schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:23:
[...]

Kijk ook een naar de Silverstone SST-45SF-G SFX 450W voeding. Die is al 4x zo klein als die Aurum als je een gebrek aan ruimte hebt, modulair en 82% efficient bij 10% (45W) en 87% bij 20% (90W), dus als je 45+W verstookt zeker een optie als een PICO te zwak is.
http://www.plugloadsoluti...OS%203094_450W_Report.pdf
Je kunt niet twee verschillende metingen zo gaan vergelijken. De ene is op 230V andere op 115V. Daarnaast gebruiken ze niet dezelfde belasting en ook nog andere apparatuur.

AMD Nieuwsdiscussie

• tormentor1985
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:53:
Die "goedkope" energiemeters meten niet of heel onnauwkeuring onder een bepaald vermogen (0.5W - 2W).
Zo gaan sommigen het verbruik gewoon afkappen (0,0W) en anderen vreemde waarden laten zien (bv. 27W).

Probeer de meting eens te doen met een gloeilamp (cos phi = 1) van pakweg 40W erbij.
Stel je meting van de gloeilamp alleen = 40,1W
Meting gloeilamp + voeding = 40,4W
-> voeding is dus 0,3W
Slimme manier om dat te testen. Bedankt voor de tip. Stom dat ik daar zelf nooit op gekomen ben haha :)

Ik ga het morgen even uitproberen en post dan de nieuwe waardes.

Verwijderd

Durandal schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:23:
[...]
10% = 45W DC belasting dus 53W aan het stopcontact bij 82% efficiency. Mijn metingen zijn natuurlijk ver beneden deze waarden. Bedenk ook dat dat 80plus test zonder het stroomverbruik van de ventilator als ik dat goed heb onthouden. Als dat klopt betekent dit dat de verschillen nog groter zijn.

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:07:
[...]
Bedenk ook dat dat 80plus test zonder het stroomverbruik van de ventilator als ik dat goed heb onthouden.
Hoe had je dat in gedachten? Fan eruit knippen? Gaat leuk worden bij de voedingen van meer dan 1000W die niet erg efficiënt zijn. :+

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Lijkt me dat ze de fan op een ander stroomcircuit op +12V ofzo laten draaien. Gewoon om alleen de voeding zelf te kunnen testen. Ik kan het alleen niet zo snel verifiëren.

Overigens heb ik ook zo getest; met de CPU fan aangesloten op een andere computer en dus buiten mijn stroommetingen. Zo kan ik de fan 100% laten draaien en temperatuurschommelingen minimaliseren. Want temperatuur heeft veel invloed op stroomverbruik zoals jij ongetwijfeld weet.

• Durandal
-The_Mask- schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:27:
[...]

Je kunt niet twee verschillende metingen zo gaan vergelijken. De ene is op 230V andere op 115V. Daarnaast gebruiken ze niet dezelfde belasting en ook nog andere apparatuur.
Een voeding gemeten op 110V zal beter presteren op 230V. De hogere spanning maakt hem efficienter. Ik geloof dat dit in het algemeen 1 of 2% is maar pin me daar niet op vast.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:07:
[...]

10% = 45W DC belasting dus 53W aan het stopcontact bij 82% efficiency. Mijn metingen zijn natuurlijk ver beneden deze waarden. Bedenk ook dat dat 80plus test zonder het stroomverbruik van de ventilator als ik dat goed heb onthouden. Als dat klopt betekent dit dat de verschillen nog groter zijn.
Tuurlijk, maar als je meer disks hebt, of gaat krijgen, dan de Pico aan kan dan moet je een keuze maken. Ik heb er hier 12 en dat pico verhaal gaat dan niet meer lukken. (de vraag was 5+ disks) Dan moet je aan een grotere voeding en dan zit je al snel ergens tussen de 45-90 Watt (10-20%).

Dat 80Plus zonder fan meet wist ik niet? Ze testen hem dus niet black box maar slopen hem open? Ook op 100%? Vindt ik vreemd. Dat komt niet terug in het reeele verbruik dan en dat is puur de consument bedonderen. (maar inderdaad die wordt toch wel bedonderd omdat dat ding niet op kamertemperatuur blijft)
Overigens heb ik de Fan er zelf -wel- uitgesloopt. Hij lift nu heerlijk mee met de luchtstroom van de 12cm fan. Gaat prima.

[ Voor 54% gewijzigd door Durandal op 26-10-2012 02:32 ]

• Streamert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 16:14
---verkeerde draadje--

[ Voor 99% gewijzigd door Streamert op 26-10-2012 11:33 . Reden: Verkeerde draadje ]

Verwijderd

Durandal schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:18:
Een voeding gemeten op 110V zal beter presteren op 230V. De hogere spanning maakt hem efficienter. Ik geloof dat dit in het algemeen 1 of 2% is maar pin me daar niet op vast.
Altijd leuk dat Tweakers.net fotoalbum ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fe8ujuqaOhLEOalSIUMpHvhe/full.png
Tuurlijk, maar als je meer disks hebt, of gaat krijgen, dan de Pico aan kan dan moet je een keuze maken.
PicoPSU kan met max 5-6 disks mits het systeem TDP heel laag is (brazos dus). Ik heb zelf een RAID-Z2 met 6 disks voor een familielid gebouwd (WD EARX 2TB) en dat trekt PicoPSU prima met de 150W adapter (die slechte ja). Zo blijft PicoPSU betaalbaar en wordt een 3-6 disk NAS met PicoPSU wel mogelijk. Daarboven moet je natuurlijk gewoon een ATX voeding nemen want dan loont een PicoPSU sowieso al minder. Die BeQuiet E9 en wat andere type voedingen zijn dus aardig efficient op lagere wattages en die kan ik dan ook aanraden. De fan in die E9 ziet er ook goed uit trouwens.
Dat 80Plus zonder fan meet wist ik niet? Ze testen hem dus niet black box maar slopen hem open? Ook op 100%? Vindt ik vreemd. Dat komt niet terug in het reeele verbruik dan en dat is puur de consument bedonderen.
Na lang zoeken, eindelijk gevonden op hun website, bij de pagina voor testaanvragen. :P

* All test samples submitted must have a provision incorporated that allows external powering of internal fans. Fan power will be measured at each load condition and recorded.
Efficiency calculation will not include fan power.

Dit mag wel iets duidelijker gecommuniceerd worden IMO. In elke PDF eigenlijk wel; wat betekenen de cijfers nu precies; exclusief fan power okay! Niet erg eerlijk versus fanless ATX voedingen ook, behalve de PicoPSU natuurlijk.

• Streamert
Voor mijn nieuwe ZFS server, gebaseerd op Nexenta/OpenIndiana, zit ik te denken aan de onderstaande onderdelen. Ik ben zelf in bezit van 6 SATA2/3 schrijven, die ik op de IBM controller wil aansluiten.
Misschien ga ik het OS middels ESXi aanbieden waar de IBM controller, met IT firmware, met passthrough/VMDirectPath naar de vm aangeboden wordt. De SSD wil ik voor L2ARC gebruiken. Heeft iemand nog verdere suggesties en/of aanvullingen? Als het goedkoper kan graag, maar gezien de magere hardwareondersteuning van de Solaris varianten speel ik liever op safe. Alvast bedankt voor jullie reacties.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 207,70€ 207,70
1Supermicro X9SCM-F€ 186,86€ 186,86
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,30€ 86,30
1Cooler Master Hyper TX3€ 17,95€ 17,95
2Transcend D3 8GB 1333-9 ECC MAC 512x8 TRC€ 55,45€ 110,90
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 62,25€ 62,25
1Nexus NX-5000 R3 530W€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 731,95

[ Voor 8% gewijzigd door Streamert op 26-10-2012 16:21 . Reden: Verkeerd geheugen ]

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12 11:07
Een Xeon E3 ondersteund geen ECC/Reg geheugen. Je moet ECC/non-Reg gebruiken. Dit is spijtig genoeg meestal net iets duurder.

Met de nieuwe product filter op tweakers kan je daar niet meer op filteren. Je kon vroeger, in klassieke modus, wel ECC en niet REG selecteren. Maar die hebben ze er blijkbaar uit gehaald, dus zul je de resultaten zelf wat moeten filteren:
http://tweakers.net/categ...p058YPVvn8LBwb5V1Km51atHw

• Streamert
IceTeaGX schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:22:
Een Xeon E3 ondersteund geen ECC/Reg geheugen. Je moet ECC/non-Reg gebruiken. Dit is spijtig genoeg meestal net iets duurder.

Met de nieuwe product filter op tweakers kan je daar niet meer op filteren. Je kon vroeger, in klassieke modus, wel ECC en niet REG selecteren. Maar die hebben ze er blijkbaar uit gehaald, dus zul je de resultaten zelf wat moeten filteren:
http://tweakers.net/categ...p058YPVvn8LBwb5V1Km51atHw
Bedankt voor het meedenken. Op de site van Intel kwam ik hetvolgende tegen:
Memory Specifications
Max Memory Size (dependent on memory type) 32 GB
Memory Types DDR3-1333/1600 # of Memory Channels 2
Max Memory Bandwidth 25.6 GB/sECC Memory Supported Yes
Hij kan wel ECC, alleen geen registered ECC.

Even niets...

• Streamert
FireDrunk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:55:
Ok, bedankt. Ik zal eens verder zoeken naar de juiste variant.

• Streamert
FireDrunk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:55:
De lijst is aangepast, volgens de site van Kingston zou het dit (Kingston ValueRAM KVR13E9K2/16I) artikel moeten zijn. Please correct me if I'm wrong...

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:42
Voor zover ik weet is dit nog altijd het goedkoopste:

pricewatch: Kingston KVR1333D3E9SK2/16G

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12 11:07
pricewatch: Transcend D3 8GB 1333-9 ECC MAC 512x8 TRC
55 Euro per 8GB module = 110 voor 16GB

• Streamert
Niet verkeerd, het ziet er [url="http://eu_nl.transcend-info.com/Support/Search/Compatibility.asp?Func1No=5&axn=SingleSrh&&LangNo=30&OemID=SUPERMICRO&SerID=&FzyKeyWd=X9SCL&list=1&ModelID=SUP00740&ModelType=Motherboard&out="]op de site van Transcend[/url] naaruit dat het gesupport is.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Streamert schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:34:
Voor mijn nieuwe ZFS server, gebaseerd op Nexenta/OpenIndiana, zit ik te denken aan de onderstaande onderdelen. Ik ben zelf in bezit van 6 SATA2/3 schrijven, die ik op de IBM controller wil aansluiten.
Misschien ga ik het OS middels ESXi aanbieden waar de IBM controller, met IT firmware, met passthrough/VMDirectPath naar de vm aangeboden wordt. De SSD wil ik voor L2ARC gebruiken. Heeft iemand nog verdere suggesties en/of aanvullingen? Als het goedkoper kan graag, maar gezien de magere hardwareondersteuning van de Solaris varianten speel ik liever op safe. Alvast bedankt voor jullie reacties.

#ProductPrijsSubtotaal
2Transcend D3 8GB 1333-9 ECC MAC 512x8 TRC€ 55,45€ 110,90
1Nexus NX-5000 R3 530W€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 731,95
Wou ongeveer hetzelfde bestellen maar mobo is overal uitverkocht plots. Ik heb afuture en azerty al gecontacteerd en het is niet duidelijk of hij out-of-stock is of end-of-life. Grappig overigens dat de medewerker van afuture de t.net/pw gebruikt om de beschikbaarheid in NL te checken :) Er is wel een iF variant inmiddels met als enige verschil xeon v3 (dacht ik) support en twee dezelfde nic chips.

Net supermicro NL gebeld, er zijn er 1100 bijgemaakt in de VS. Deze worden vandaag/dit weekend naar europa verstuurd en in de loop van volgende week zouden ze weer beschikbaar zijn bij onze webshops.

[ Voor 3% gewijzigd door analog_ op 26-10-2012 17:35 ]

Die Transcends hebben alleen geen Thermal Sensor volgens mij, zoals die Kingstons wel hebben.
Niet dat het veel boeit...

[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 26-10-2012 17:32 ]

Even niets...

• Streamert
analog_ schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:57:
[...]

Wou ongeveer hetzelfde bestellen maar mobo is overal uitverkocht plots. Ik heb afuture en azerty al gecontacteerd en het is niet duidelijk of hij out-of-stock is of end-of-life. Grappig overigens dat de medewerker van afuture de t.net/pw gebruikt om de beschikbaarheid in NL te checken :) Er is wel een iF variant inmiddels met als enige verschil xeon v3 (dacht ik) support en twee dezelfde nic chips.

Net supermicro NL gebeld, er zijn er 1100 bijgemaakt in de VS. Deze worden vandaag/dit weekend naar europa verstuurd en in de loop van volgende week zouden ze weer beschikbaar zijn bij onze webshops.
Bedankt voor de update. Zo weten we in ieder geval wat we van de mobo levering kunnen verwachten.
Grootste nadeel vind ik nog dat je niet alles bij 1 leverancier kunt bestellen, maar dat dit gespreid moet, met name vanwege beschikbaarheidvan de producten en natuurlijk ook vanwege de prijs.

• Streamert
Waarom niet? Hiermee dacht ik voldoende power te hebben voor eventueel 8 disks, 2 SSD's, 2 PCI kaarten, 1 Xeon, 4 RAM dimms en een DVD speler. Toch? Of is dit te weinig of overkill?
Er zijn zuinigere en betere voedingen. (Be Quiet E9, Seasonic, Huntkey)

Even niets...

• analog_
  • Niet online
Streamert schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:10:
[...]

Waarom niet? Hiermee dacht ik voldoende power te hebben voor eventueel 8 disks, 2 SSD's, 2 PCI kaarten, 1 Xeon, 4 RAM dimms en een DVD speler. Toch? Of is dit te weinig of overkill?
Die bequiet is beter beschikbaar dan wat je had, goedkoper en zuiniger. triple win.

• Streamert
analog_ schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:24:
[...]

Die bequiet is beter beschikbaar dan wat je had, goedkoper en zuiniger. triple win.
Ook weer reuze bedankt voor je advies. Ik heb nu:

#ProductPrijsSubtotaal
2Transcend D3 8GB 1333-9 ECC MAC 512x8 TRC€ 55,56€ 111,12
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 728,08

Ik was al in bezit van een SSD en 6 2TB SATA disks, dus dit lijkt me een mooie config.
Check even dubbel of die Xeon x8 geheugen pakt, sommige pakken alleen x4.

Even niets...

• Streamert
FireDrunk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:44:
Check even dubbel of die Xeon x8 geheugen pakt, sommige pakken alleen x4.
Als het de grootte (8GB) bedoelt, dan moet dat lukken. Verder kan ie Single, Dual, Tripple en Flexmode aan en 2 Memory Channels, max totaal = 32GB.

Is dit wat je bedoelt?
x2, x4, x8, is de ranking, beetje hetzelfde als vroeger "Double-sided", niet alle borden/CPU's kunnen met elk soort omgaan.

Even niets...

• Streamert
FireDrunk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:55:
x2, x4, x8, is de ranking, beetje hetzelfde als vroeger "Double-sided", niet alle borden/CPU's kunnen met elk soort omgaan.
Het zijn zoveel details en afhankelijkheden waardoor ik soms het overzicht verlies. Ik hoop dat die Transcend modules passen.

• B2

B2

wa' seggie?

analog_ schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:57:
[...]

Ik kon net de laatste nog te pakken krijgen bij Afuture, maar gelijk daarna 'Onbekende levertijd'. Er is inderdaad een X9SCM-iiF model, maar die lijkt net zo moeilijk leverbaar te zijn, en ruim 20 tot 30 euro duurder. Alleen Salland en Centralpoint hebben deze in het assortiment.

Het enige verschil tussen de X9SCM-iiF is dat er 2 keer een Intel 82574L op zit in plaats van een 82579LM en de 82574L. Verder niks.
Die kaart is dan ook iets beter... LM == desktop model, L == server model.
Exacte verschillen weet ik niet uit mijn hoofd, maar zal wel iets met VMDq, VLAN tagging en dat soort meuk zijn.

Even niets...

• Streamert
B2 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 19:04:
[...]

Ik kon net de laatste nog te pakken krijgen bij Afuture, maar gelijk daarna 'Onbekende levertijd'. Er is inderdaad een X9SCM-iiF model, maar die lijkt net zo moeilijk leverbaar te zijn, en ruim 20 tot 30 euro duurder. Alleen Salland en Centralpoint hebben deze in het assortiment.

Het enige verschil tussen de X9SCM-iiF is dat er 2 keer een Intel 82574L op zit in plaats van een 82579LM en de 82574L. Verder niks.
De X9SCL-F lijkt overigens een prima alternatief en nog betaalbaarder ook. Helaas niet voorradig... :'(

• analog_
  • Niet online
SCL-F is Intel C202 ipv. C204 (of 206, onzeker). Heeft geen USB3, sata3, mist een PCI-e slot. Ik ga gewoon wachten hoor. Er staat er één dacht ik in de VA.

[ Voor 20% gewijzigd door analog_ op 26-10-2012 20:39 ]

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 19:07:
Die kaart is dan ook iets beter... LM == desktop model, L == server model.
Exacte verschillen weet ik niet uit mijn hoofd, maar zal wel iets met VMDq, VLAN tagging en dat soort meuk zijn.
Tja voor mij maakt dat niks uit, ik ga een van de twee toch verbinden met mijn kabelmodem, daar kan de LM dan prima voor dienen.
analog_ schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:38:
SCL-F is Intel C202 ipv. C204 (of 206, onzeker). Heeft geen USB3, sata3, mist een PCI-e slot. Ik ga gewoon wachten hoor. Er staat er één dacht ik in de VA.
Er staat er inderdaad een in V&A, maar de verkoper reageert al tijden niet meer op mail.

[ Voor 37% gewijzigd door B2 op 26-10-2012 20:49 ]

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12 16:38
Heb net voor 68 (incl. verzenden) een m1015 gekocht bij salland. Wel 10-20 dagen levertijd maar ik heb er geen haast mee. Ben benieuwd of ze hem uitleveren, zou wel een hele nette prijs zijn!

- raid does not fix stupid -

• Streamert
Patatjemet schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 00:33:
Heb net voor 68 (incl. verzenden) een m1015 gekocht bij salland. Wel 10-20 dagen levertijd maar ik heb er geen haast mee. Ben benieuwd of ze hem uitleveren, zou wel een hele nette prijs zijn!
Die zag ik ook ja, wekte wel wat wantrouwen bij mij dat zodra de voorraad op is, de prijs zo daalt. Temeer omdat de prijs bij concurrenten niet daalt. Keuzes keuzes keuzes...

• B2

B2

wa' seggie?

Patatjemet schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 00:33:
Heb er ook net 1 besteld. We zien het wel.

• Streamert
B2 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 08:33:
[...]

Heb er ook net 1 besteld. We zien het wel.
Dan kan ik ook niet achterblijven ;)
Ik heb er al 2, een derde zou te gek worden :P

Even niets...

• B2

B2

wa' seggie?

Streamert schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 10:42:
[...]

Dan kan ik ook niet achterblijven ;)
Op Servethehome.com stond afgelopen week trouwens ook een artikel dat iemand ze voor $ 65 aanbood. Misschien haalt Salland ze daar wel vandaan? Gezien de levertijd?
Die zijn gebruikt.

Even niets...

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14
Hallo, ik heb een paar vraagjes over mijn home-server setup.
Ik draai momenteel al een paar maanden met de volgende opstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 184,45€ 184,45
1Asrock Z77 Extreme4€ 122,70€ 122,70
2Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 82,89€ 165,78
4Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 112,-€ 448,-
4Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 33,50€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.054,93

Op de server draait ESXi 5.0
Hieronder draait onder andere:
  • FreeNAS 8.2.0 (met 10GB RAM)
  • Windows Server 2008 R2
Ik heb mijn hdd's als volgt ingedeeld:
  • 2x 500GB in mirror
  • 4x 5TB in Raid-Z
het 500 GB volume gaat via iSCSI naar ESXi (datastore), hierop staan de VM's
het 5 TB volume gaat via iSCSI naar Windows Server 2008 R2, hierop word het weer verder gedeeld via SMB

Mijn vraag is nu:
Heb ik dit allemaal goed uitgevoerd, of kan ik dit beter op een andere manier doen?

De snelheden die ik haal op de 500 GB en 5 TB volume binnen Windows Server vallen mij ook tegen:
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/3849/hddspeed2.png

Kan ik met bijv. ZFS Guru, Openindiana Napp-it of iets anders hogere snelheden halen (over iSCSI)
Of is een upgrade van FreeNAS 8.2.0 naar versie 8.3.0 met tweaking van ZFS (en iSCSI?) al genoeg?

• Streamert
B2 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 10:53:
[...]

Op Servethehome.com stond afgelopen week trouwens ook een artikel dat iemand ze voor $ 65 aanbood. Misschien haalt Salland ze daar wel vandaan? Gezien de levertijd?
Dat zou best wel eens kunnen. Ik heb er in ieder geval, naast de overige compenten van mijn config, een besteld. Nu maar wachten...

• TMon
  • Laatst online: 17:40
Heren, even een kleine tip. Salland heeft momenteel vrij aantrekkelijk geprijsde Dell M1015. Net zelf een besteld voor mijn toekomstige ZFS build.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TMon schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:14:
Heren, even een kleine tip. Salland heeft momenteel vrij aantrekkelijk geprijsde Dell M1015. Net zelf een besteld voor mijn toekomstige ZFS build.
Link? Ik kan namelijk niks vinden!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Chrisiesmit93

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

weet iemand of de m1015 ook werkt in een kortere pcie slot ? ik heb bijvoorbeeld een 4x port of een 8x port die qua electro maar 4x is.
Ik weet dat t in heel veel gevallen geen probleem is maar zoeken leert toch dat het in sommige gevallen fout gaat.bijv. asus bord met pcie 16@8x = lsi raid kaart problemen, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd voor probkemen te zorgen. Is er iemand die kan bevestigen of t wel/niet werkt

[ Voor 8% gewijzigd door LyP0 op 27-10-2012 19:57 ]

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

Dat hoort gewoon te werken ja. Zo werkt in elk geval mijn LSI 1068E op Brazos die dus een PCIe x16 fysiek heeft die PCIe 2.0 x4 electrisch is. Aangezien mijn kaart PCIe 1.0 is, zit ik vast aan 1GB/s op een dergelijk slot, maar met een IBM M1015 die een LSISAS2008 chip heeft, zit je op PCIe 2.0 x4 en dat is 2GB/s en volgens mij is dat prima voor de 8 disks die je erop aansluit. :)

Ik gebruik die controller ook in het PCIe x8 slot van een ouder Asus bordje; dus om zomaar te roepen dat het bij Asus kan klopt denk ik niet helemaal. Wel klopt het dat een controller op desktopbordjes problemen KAN geven, vooral als de controller interrupt 19 moet hebben voordat hij werkt, zoals Areca/IOP controllers. In principe hoeft je BIOS niets met je IBM M1015 controller te doen zeker als je de IT firmware flasht zonder option ROM BIOS; dan krijg je ook geen schermpje meer tijdens de POST van de controller (druk op control-C voor settings etc). Kortom, ik denk dat een dergelijke controller eigenlijk altijd wel zou moeten werken; als je OS hem maar kan zien.

Maar zoals altijd kun je tegen vervelende probleempjes oplopen. In dat geval kan het nuttig zijn gebruik te maken van je 'bedenktijd' (Wet koop op Afstand) en het product te retourneren. Juist hiervoor is die bedenktijd bedoeld, zodat je kunt uitproberen of het kan doen wat jij ermee wilt. In dat geval dien je wel heel voorzichtig te zijn met verpakking en accessoires enzo!

• Tassadar32
Bah, had ik die IBM kaart net ergens anders voor veel meer gekocht.

• Chrisiesmit93
Zal mij niets verbazen als dit een foutje is van Salland, precies dezelfde kaart staat namelijk ook voor €118.99 te koop ;)

• analog_
  • Niet online
Dat foutje komt niet van Salland maar een leverancier, regelmatig staan ze ook bij Azerty voor veel te weinig. Nietemin, sla u slag en vergeet je kabeltjes niet.

[ Voor 18% gewijzigd door analog_ op 27-10-2012 22:28 ]

• Streamert
analog_ schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:28:
Dat foutje komt niet van Salland maar een leverancier, regelmatig staan ze ook bij Azerty voor veel te weinig. Nietemin, sla u slag en vergeet je kabeltjes niet.
Bedoel je deze?

• Chrisiesmit93
Ik heb deze kabels besteld, leken mij ook goed:
http://www.salland.eu/pro...a-cbl-sff8087ocf-05m.html

Verwijderd

Ja, bedenk wel dat 50cm vrij kort kan zijn. Zeker met de IBM M1015 die zijn connectors vlakbij het backplate heeft liggen dus helemaal aan de 'achterkant' van je kast. 100cm is dus geen overbodige luxe afhankelijk van je behuizing. Kortere kabels zijn wel beter; je moet een goede kwaliteit kabel hebben om de maximale 150cm te kunnen leveren.

Forward breakout = goed = één Mini-SAS connector in controller en vier losse SATA connectors voor je schijven
Reverse breakout = meestal niet wat je wilt = vier losse SATA connectors voor je moederbord/controller en één Mini-SAS connector voor een SAS/SATA backplane zoals in een Norco behuizing.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Chrisiesmit93 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 12:10:
Hallo, ik heb een paar vraagjes over mijn home-server setup.
Ik draai momenteel al een paar maanden met de volgende opstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 184,45€ 184,45
1Asrock Z77 Extreme4€ 122,70€ 122,70
2Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 82,89€ 165,78
4Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 112,-€ 448,-
4Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 33,50€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.054,93

Op de server draait ESXi 5.0
Hieronder draait onder andere:
  • FreeNAS 8.2.0 (met 10GB RAM)
  • Windows Server 2008 R2
Ik heb mijn hdd's als volgt ingedeeld:
  • 2x 500GB in mirror
  • 4x 5TB in Raid-Z
het 500 GB volume gaat via iSCSI naar ESXi (datastore), hierop staan de VM's
het 5 TB volume gaat via iSCSI naar Windows Server 2008 R2, hierop word het weer verder gedeeld via SMB

Mijn vraag is nu:
Heb ik dit allemaal goed uitgevoerd, of kan ik dit beter op een andere manier doen?

De snelheden die ik haal op de 500 GB en 5 TB volume binnen Windows Server vallen mij ook tegen:
[afbeelding]

Kan ik met bijv. ZFS Guru, Openindiana Napp-it of iets anders hogere snelheden halen (over iSCSI)
Of is een upgrade van FreeNAS 8.2.0 naar versie 8.3.0 met tweaking van ZFS (en iSCSI?) al genoeg?
Ik gebruik dezelfde opzet met Openindiana als NAS en heb hetzelfde probleem gemerkt. Intern met een benchmark in napp-it haalde ik 500MB/s r/w maar over iSCSI slechts 50MB/s r/w. Ik heb dit opgelost door met netwerkinstellingen van de v-switch en de virtuele kaarten te spelen. Openindiana heeft geen zin in vmxnet3 dus daar was ik al terug gegaan naar e1000. Win2k8 werkt wel prima met vmxnet3. iSCSI verkeer heb ik een aparte v-switch in esx gegeven met jumboframes enabled. Een enkele e1000 doet met een iperf benchmark iets meer dan 3Gb/s, maar dit is volledig afhankelijk van jumboframes en flow-control instellingen. Let erop dat jumboframes in windows en unix een andere grootte hebben waardoor het niet altijd een verbetering oplevert.

Mijn nas-vm heeft vier e1000 adapters, ieder met een ip uit een eigen subnet. Mijn win2k8-vm heeft twee vmxnet3 adapters, met twee ip's per adapter. Door gebruik te maken van multipath in de windows-iscsi config kan ik snelheden halen van 300/200MB/s r/w. De windows-vm heeft nog e1000 adapter voor verbinding naar de buitenwereld. Hiermee haal ik 110MB/s vanwege de gigabit-beperking.
Windows deksptop --> Gbit --> Win2k8 vm e1000 --> 2x vmxnet3 --> 4x e1000 openindiana --> 6 disk raidz2.

• Chrisiesmit93
Bedankt voor deze info, dit ga ik zeker uitproberen!
Ik neem aan dat FreeNAS net zo goed "kan" presteren (vooral met de nieuwe 8.3.0 versie) tegenover bijv. Openindiana ??

• Durandal
LyP0 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:22:
weet iemand of de m1015 ook werkt in een kortere pcie slot ? ik heb bijvoorbeeld een 4x port of een 8x port die qua electro maar 4x is.
Dat dacht ik vanmiddag ook (voor een 2e kaart) maar toen ik nog eens goed keek zag ik dat Asus het BIOS batterijtje achter de x4 poort geplakt heeft. Dat vindt de Dremel niet erg maar ik denk de BIOS wel..
Ik heb zelf de 50 en de 60cm 3Ware forward breakout kabels. Ik kan ze aanbevelen. Niet te slap en je kan ze goed met een tie-wrapje bij elkaar binden in je kast.
Uiteraard wel de goede lengte nemen. Alle 4 de SATA kabeltjes zijn even lang, dus niet staggered als je wel eens ziet.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Zijn er nog mensen die interesse hebben in mijn DIY 19" rack (zonder inhoud)? Verhuizing naar HP rack is afgerond, dus DIY rack staat in de weg.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1z5BKaF7ZPYRZLXXQejfNErl/full.png

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Chrisiesmit93
jadjong schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 00:16:
[...]

Ik gebruik dezelfde opzet met Openindiana als NAS en heb hetzelfde probleem gemerkt. Intern met een benchmark in napp-it haalde ik 500MB/s r/w maar over iSCSI slechts 50MB/s r/w. Ik heb dit opgelost door met netwerkinstellingen van de v-switch en de virtuele kaarten te spelen. Openindiana heeft geen zin in vmxnet3 dus daar was ik al terug gegaan naar e1000. Win2k8 werkt wel prima met vmxnet3. iSCSI verkeer heb ik een aparte v-switch in esx gegeven met jumboframes enabled. Een enkele e1000 doet met een iperf benchmark iets meer dan 3Gb/s, maar dit is volledig afhankelijk van jumboframes en flow-control instellingen. Let erop dat jumboframes in windows en unix een andere grootte hebben waardoor het niet altijd een verbetering oplevert.

Mijn nas-vm heeft vier e1000 adapters, ieder met een ip uit een eigen subnet. Mijn win2k8-vm heeft twee vmxnet3 adapters, met twee ip's per adapter. Door gebruik te maken van multipath in de windows-iscsi config kan ik snelheden halen van 300/200MB/s r/w. De windows-vm heeft nog e1000 adapter voor verbinding naar de buitenwereld. Hiermee haal ik 110MB/s vanwege de gigabit-beperking.
Windows deksptop --> Gbit --> Win2k8 vm e1000 --> 2x vmxnet3 --> 4x e1000 openindiana --> 6 disk raidz2.
Is het misschien ook mogelijk om het iSCSI verkeer via VMCI te laten lopen?

• B2

B2

wa' seggie?

De M1015 is bij Salland inmiddels terug op het oude niveau. Dat betekend dus dat of de prijs niet goed in het systeem was gekomen, of ze een beperkt aantal (bulk?) kaarten konden krijgen. Ik heb in ieder geval nog geen annuleringsmailtje gehad.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik had graag geweten hoe ik mijn huidige setup het best kan uitbreiden. Ik ben van plan om mijn storage te migreren naar ZFS (nu Linux en ext4).

Mijn huidige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 38,45€ 38,45
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 83,75€ 83,75
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 112,-€ 224,-
1Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P180B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2€ 33,95€ 33,95
1Corsair VS2GB1333D3€ 8,95€ 8,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,60

De backups worden over eS-ATA gedaan op 2 Samsung HD203-schijven (ook ext4). Het is de bedoeling ZFSGuru te gaan draaien (wil graag de tijd die ik aan maintenance spendeer verminderen, dus geen custom installs meer). I had een SSD in gedachten (128 GB waarvan een deel voor ZFSGuru, de rest voor ZFS caching) en een latje van 8 GB RAM. Blijkbaar is 1 GB per schijf de vuistregel, er zouden in totaal 4 schijven tegelijkertijd in gebruik zijn (3 intern + 1 over eS-ATA) met ZFS als FS. Zijn die twee uitbreidingen voldoende? Vooral de hoeveelheid RAM is voor mij een vraag.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik ga even Freenas 8.3 proberen op mijn q6600 machine :) Even kijken hoe deze release is.

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Verwijderd

Borromini schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:37:
Ik ben van plan om mijn storage te migreren naar ZFS (nu Linux en ext4).
Staat er nog data op je huidige schijven die je wilt behouden? Kortom, hoe denk je te gaan migreren?
De backups worden over eS-ATA gedaan op 2 Samsung HD203-schijven (ook ext4).
FreeBSD kan volgens mij nog geen ext4 schrijven al weet ik dat niet helemaal zeker. Maar hou dit in je achterhoofd! ext4 is in principe Linux-only, UFS is UNIX-only en dan heb je dus eigenlijk alleen ZFS, Ext2/UFS1 en NTFS wat op meerdere platforms draait.
Het is de bedoeling ZFSGuru te gaan draaien (wil graag de tijd die ik aan maintenance spendeer verminderen, dus geen custom installs meer). I had een SSD in gedachten (128 GB waarvan een deel voor ZFSGuru, de rest voor ZFS caching) en een latje van 8 GB RAM.
SSD is inderdaad een leuke investering; die kun je voor caching, SLOG en voor ZFSguru boot gebruiken. Dan kunnen je hardeschijven ook in spindown als je dat wilt.

Kies wel een goede SSD; dat is cruciaal! Intel 320 is de beste keus als je ook SLOG wilt, anders zou ik voor Crucial M4 of Samsung 830 gaan. De laatstgenoemde kan veel sneller slijten in het bijzonder met hoe ZFS de SSD gebruikt. Crucial M4 is dus een aardig compromis.

RAM geheugen wil je echt minimaal 8GiB hebben, dus één reepje van 8GiB zodat je kunt uitbreiden naar 16GiB of 32GiB afhankelijk van hoeveel slots je hebt. Ik draai zelf 16GiB RAM op AMD Brazos en 32GiB op een Intel 3570 cpu. Lekker veel RAM dus, dat kost nu ook geen drol meer. Ik raad aan dit RAM:
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC

Ik zie overigens een 2GiB reepje geheugen in je tabel; dat wil je denk ik wel aanpassen? En verder zou ik het moederbord en voeding heroverwegen. Je wilt een bordje met minimaal twee keer PCI-express x8 slot (in elk geval x4 electrisch). PCI sloten kun je gewoon wegdenken als zijnde niet bestaand. Helaas wordt er wel een bridgechip gebruikt om alsnog ouderwets PCI toe te voegen aan moderne moederborden; zo'n zonde.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 15:31 ]

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12 16:38
Is de sm X9SCM-F het enige (1155 - matx) bord waarvan bevestigd is dat hij werkt met 2 x m1015 of zijn er (voor zover jullie weten) nog andere kandidaten?

Ik heb wat zitten zoeken in de pw, de Asrock H77 Pro4-M en MSI H77MA-G43 zien er goed uit, maar ik zou graag ervaringen willen :)

De Asrock B75 Pro3-M uit CiPHER zijn wenslijst heeft maar een PCIE 3.0 x 16 slot en een PCIE 2.0 x4 slot en is dus niet ideaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Patatjemet op 28-10-2012 16:24 ]

- raid does not fix stupid -

Verwijderd

PCIe 2.0 x4 is anders prima hoor met 2GB/s bandbreedte (full duplex dus 2GB/s in én 2GB/s uit; dat vergeten mensen nog wel eens). Als je nou allemaal snelle SSDs erop zet zou je wel x8 willen maar voor HDDs hoef je echter niet moeilijk te doen om x4 capped te zijn. Ik zou daar niet om treuren.

Bedenk ook dat het ASRock bordje 2 extra poorten heeft via de ASMedia controller. Nu moet ik die nog testen of die goed werkt, maar in elk geval wordt hij prima herkend als AHCI controller. Als je het leuk vindt om under te volten is dat ASRock bordje wel leuk; dat werkt vrij aardig bij mij. En prima prijs.

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Freenas 8.0.3 ziet er prima uit. Even een basis testsetupje gemaakt met wat oude 500gb disken. Van de week maar even hard gaan nadenken of ik zfguru of freenas wil gaan draaien.

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Pagina: 1 ... 111 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.