• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 13:15
Sinds kort heb ik een ESXi server draaiende. Gebruik daarop een local s-ata disk van 1 TB.

Maar het jeukt toch een beetje, en wil er nu een dedicated NAS naast zetten. Niet alleen als opslag voor de VMDK's, maar ook voor andere shared storage (CIFS/SMB) naar diverse clients in het LAN, back-ups, etc.

Eigenlijk stel ik geen hoge eisen, maar ik vind het wel leuk om iets als Nas4free of ZFSguru te gaan gebruiken hiervoor. Wel wil ik minimaal de snelheid kunnen evenaren van de local storage; waarom anders honderden euro's uitgeven voor iets wat in de praktijk niet veel sneller zal zijn dan ik nu al heb?

Hoe kan ik eigenlijk het beste bepalen hoe 'snel' mijn huidige setup is? Om een voorbeeld te geven: met hdparm (in een virtuele linux machine (de enige die nu draait op esxi)) haal ik cached reads bijna 6Gb/sec buffered reads zo'n 196Mb/s. Een andere test door met DD nullen weg te schrijven in een temp file haal ik zo'n 110Mb/sec. Even snel een 4GB testfile op http gezet en gedownload op een werkstation in het LAN: 73 Mb/sec.

Staat natuurlijk los van de performance op het moment dat ik meerdere veeleisende VM's naast elkaar zou draaien natuurlijk. Hoe dan ook, wat zou ik nodig hebben om dergelijke snelheid te evenaren?

Vind een simpel/goedkope set-up wel wat (Brazos, RaidZ met 3 disken), maar ben benieuwd hoe snel zoiets in de praktijk is. Zit er eigenlijk nog een groot verschil tussen RaidZ met 3 of met 5 disken? Is de enkele gigabit de bottleneck? Of is daarvoor de CPU niet krachtig genoeg om die bus vol te stouwen?

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:58
In navolging op mijn vorige post in dit topic ben ik nog even verder gaan kijken.

Uiteindelijk besloten om toch voor een build te gaan waarbij ECC geheugen mogelijk is. Als ik dan nu toch ook ZFS ga gebruiken waarom dan niet gelijk ECC meenemen.

In eerste instantie was de HP Microserver N40L de enige optie waarbij ECC mogelijk was.
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S4R9SK2/8GI€ 39,69€ 39,69
1HP Proliant Microserver N40L (658553-421)€ 201,20€ 201,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,89

Nu ben ik op een volgende mogelijkheid uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240 Tray€ 28,70€ 28,70
1Asus M5A97€ 71,50€ 71,50
1MSI R5450-MD1GD3H/LP€ 24,95€ 24,95
1Cooler Master Elite 430 Window (Zwart)€ 38,74€ 38,74
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S4R9SK2/8GI€ 39,69€ 39,69
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,08

Qua kosten kom ik dus ongeveer op het zelfde neer. Hierbij biedt het twee systeem het voordeel dat het moederboard dus 32GB geheugen aan kan en IOMMU ondersteunt (om eventueel later Xen/KVM en virtualisatie aan de slag te gaan)
De keuze voor de processor was in dit geval om voor goedkoop te gaan. Het moederbord kan ook de nieuwe FX serie aan, maar daarbij was de goedkoopste processor al 88E.

Hierbij worden waarschijnlijk dan 3 van deze schijven toegevoegd.

Aangezien ik met het laatste systeem nog wat mogelijkheden heb voor toekomstige upgrades valt hier mijn keuze op.

Zie ik nog dingen over het hoofd of hebben mensen nog tips?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 13:15
krijn1985 schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:39:
Uiteindelijk besloten om toch voor een build te gaan waarbij ECC geheugen mogelijk is. Als ik dan nu toch ook ZFS ga gebruiken waarom dan niet gelijk ECC meenemen.
Waarom zou je ECC geheugen nemen? Vertraagd de boel alleen maar, en zoals bekend dat ZFS wel wat memory lust, worden de bewerkingen in theorie dus langzamer.

ZFS biedt juist allerhande optie mbt data-integriteit , waarbij ik me afvraag of ECC echt van toegevoegde waarde zal zijn. Ik denk bij een NAS dat je bijvoorbeeld beter je centen kan steken in een UPS om eventuele spanningsuitval op te vangen en je systeem op tijd uit te zetten als de stroom wegblijft.
Qua kosten kom ik dus ongeveer op het zelfde neer. Hierbij biedt het twee systeem het voordeel dat het moederboard dus 32GB geheugen aan kan en IOMMU ondersteunt (om eventueel later Xen/KVM en virtualisatie aan de slag te gaan)
De keuze voor de processor was in dit geval om voor goedkoop te gaan. Het moederbord kan ook de nieuwe FX serie aan, maar daarbij was de goedkoopste processor al 88E.
Je moet denk ik wel niet te veel voorstellen van de performance van die processor op het moment dat je wat meer systemen virtueel wilt gaan draaien. Of je moet dit systeem nemen als eerste platform, en later wellicht toch nog eens de cpu willen upgraden?
Hierbij worden waarschijnlijk dan 3 van deze schijven toegevoegd.
Ik zou de 7200.14 disken nemen. Die zijn sneller en zuiniger en (bij de goedkoopste in de PW) zelfs iets goedkoper. Geen aparte green-line dus meer bij Seagate, standaard zijn ze al green en dus sneller dan de oude green series.

• krijn1985
ebia schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:01:
[...]

Waarom zou je ECC geheugen nemen? Vertraagd de boel alleen maar, en zoals bekend dat ZFS wel wat memory lust, worden de bewerkingen in theorie dus langzamer.

ZFS biedt juist allerhande optie mbt data-integriteit , waarbij ik me afvraag of ECC echt van toegevoegde waarde zal zijn. Ik denk bij een NAS dat je bijvoorbeeld beter je centen kan steken in een UPS om eventuele spanningsuitval op te vangen en je systeem op tijd uit te zetten als de stroom wegblijft.
UPS staat hier al, dus daar komt hij zeker aan te hangen. Wat betreft ECC, moet ik toegeven dat meningen er verdeeld zijn of het voor thuisgebruik noodzakelijk is. Zowel in dit topic als het ZFS topic en hier. Echter heb ik nu gekeken of ECC redelijker wijs binnen mijn budget +/- 250E mogelijk was en neig ik dus naar het idee om het wel te doen. Misschien dat ik deze vraag toch ook nog maar een keer in het ZFS topic moet gooien.
[...]

Je moet denk ik wel niet te veel voorstellen van de performance van die processor op het moment dat je wat meer systemen virtueel wilt gaan draaien. Of je moet dit systeem nemen als eerste platform, en later wellicht toch nog eens de cpu willen upgraden?
Dat snap. De keuze voor deze processor is op dit moment ook echt kosten gebonden. Al zullen de VM's die er eventueel op komen te draaien ook nog echt processor en geheugen hongerig zijn. Vm's die dit wel zullen zijn kan ik altijd nog (tijdelijk) op mijn desktop draaien eventueel.
[...]

Ik zou de 7200.14 disken nemen. Die zijn sneller en zuiniger en (bij de goedkoopste in de PW) zelfs iets goedkoper. Geen aparte green-line dus meer bij Seagate, standaard zijn ze al green en dus sneller dan de oude green series.
Bedankt voor de tip, zal ze eens bekijken.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 00:54:
Ook het feit dat veel SATA stroomstekkers niet zo heel belangrijk is als je stekkers als deze koopt:
pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA
Let wel op dat in de manual van die kabel staat dat je er maar een per voedingskabel van de psu mag gebruiken.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12 17:38

MikeVM

- Baloo -

ik heb besloten om mijn backup plannen uit te stellen,
ik ga een echte Serverbehuizing kopen, omdat dat toch iets fijner werkt dan mijn kast die ik nu heb,

is het absurd om te investeren in een dergelijke kast?
http://www.supermicro.com.../4u/846/sc846tq-r1200.cfm

tweedehands kan ik hem voor 600 euro ophalen, dit lijkt me niet duur, ofwel?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Of iets duur is, is relatief. Menigeen zet voor dat bedrag een complete computer in elkaar. Daarnaast moet je bedenken dat dat type behuizing vaak meerdere tornado's heeft om de zaak te koelen. In deze (of het 10TB-) topic hebben een aantal mensen het gehad over een aftermarket frame om de ventilatoren te kunnen vervangen door grotere, stillere ventilatoren. Je hoeft niet in de problemen te komen als je 'normale' schijven gebruikt, het 7200 en zeker de 5400/5900 rpm type.

De CSL/OT kroeg !

Ik zou dan voor een Norco gaan.. Veel goedkoper, en niet van die lawaaierige overgedimensioneerde voedingen...

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 05-11-2012 11:07 ]

Even niets...

Verwijderd

ECC of niet: aangezien je met ZFS kunt zien of je data gecorrumpeerd is, zou ik zeggen geen ECC voor je ZFS server en wél ECC voor je windows/linux workstation die ook met zijn fikken aan de data zit. Juist dat deel is helemaal onbeschermd. ZFS red zich wel met een losse bitflip hier en daar - is mijn ervaring.
Tassadar32 schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:25:
Let wel op dat in de manual van die kabel staat dat je er maar een per voedingskabel van de psu mag gebruiken.
Omdat veel voedingen meerdere +12V rails hadden, dat zou beter zijn dacht men. Probleem is dan dat je je 400W over meerdere rails verdeeld; zoals 3 rails ieder 140W. Met 4 schijven op één rail kun je dan al aan de 4*30W=120W komen dus 8 schijven gaat dan niet lukken. Je moet dan dus wel verdelen.

Als je echter een voeding koopt met één grote +12V rail, zou je hiervan geen last mogen hebben. Alsnog kun je het beste de SATA splitters verdelen over beschikbare kabels van je voeding vanwege warmteontwikkeling. Maar eigenlijk is ook dat irrelevant omdat de warmte insignificant is. Alleen 10 seconden spinup gaat er aardig wat stroom door de kabel. Daarna is het op laag niveau. Dat betekent dat warmteontwikkeling in de stroomdraden zelf niet zo'n probleem zou mogen zijn. Wellicht zelfs niet met een extreem voorbeeld als 20 schijven aan één kabel.
Mux had het daar toevallig over in het Zuinige Server topic. Dat bij 8A de weerstand ongeveer 1W warmte zou opleveren bij bus connectors. Nou weet ik niet hoe dat bij SATA power zit, maar als dat minder contactpunten (of kleinere) zijn, kan dat nog wel eens meer worden.

3W voor 10 seconden kan nog best vervelend worden...

Even niets...

Verwijderd

Ik kan in elk geval zeggen dat de condensator in die 4-voudige Silverstone er waarschijnlijk voor zorgt dat aansluiten op een draaiende PicoPSU hij gelijk uit gaat; ook al zit er verder niets aan de kabel. Als de stekker is aangesloten voordat het systeem aan gaat, werkt het wel prima. Ik vermoed dat dit door de In-rush current komt; als het systeem net aan gaat, slurpen alle condensatoren even veel stroom weg en zal het misschien even duren voordat het voltage stabiel is. Dat lijkt mij minder erg dan dat er tijdens dat het systeem draait er rare pieken zijn zoals dus gebeurt als ik die silverstone splitter aansluit op een draaiend systeem door PicoPSU gevoed.

SATA power connectors zijn in elk geval veel beter dan Molex connectors. Dus dat de stroom over een klein stukje metaal loopt en daardoor gevaarlijk warm wordt, lijkt me niet zo heel aannemelijk.

Maar in de nieuwe startpost kan denk ik wel een stukje over spinup current en dat je dit dus het beste over de beschikbare kabels kunt delen van je voeding. Maar hoeveel SATA stekkers je voeding heeft, hoort niet uit te maken. Daar gebruik je dan goede kwaliteit SATA power splitters voor, of hoe je ze wilt noemen. :P

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

misschien toch maar beter geen Serverkast kopen dan,
600 euro is een serieuze hap uit mijn budget.

dan toch beter een voor Backupstationnetje gaan?

en het overgebleven bedrag uitgeven aan een 3TB schijf; zodat ik alles kan overzetten naar ZFS RAIDZ?

ik verander nogal veel van gedacht :) ik mag eigenlijk niet zoveel geld uitgeven

Vat even kort samen wat je wil, dan kunnen we wat beter advies geven :P

Even niets...

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
Toevallig de csae op 2dehands.be zien staan? :P. Zag hem gisteren ook staan per toeval.

Rackmountable of niet is een persoonlijke keuze. Ik zou het tbh niet doen als het de enige server is. Je verliest minder plaats met een goede tower case. In vele cases kan je gewoon hotswap bays plaatsen moet dat een breekpunt zijn.

Wanneer je echter bv een 19" switch, NAS server, ESX server, cisco router, weetikveelwelke-appliance, ... hebt, dan is een rackmountable geen slecht idee. Een rackje stapelt gemakkelijker dan 4 towers van verschillende groottes.

Supermicro is duur, maar wel heel erg goede kwaliteit. Norco is goed materiaal voor de thuisgebruiker. Alles is iets robusster afgewerkt en de QC is niet zo schitterend als Supermicro (kan ook niet voor die prijs) maar ik heb er geen klagen naar. Chenbro heeft bv oook goede rackmountables.

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

wat ik wil?

eigenlijk wil ik een server die volledig werkt, en ook nog eens mijn data veilig heeft staan,
daarnaast is het noodzakelijk dat ik een 2TB gebackupped heb op een andere locatie.

wat heb ik nu,
Cooldermaster stacker met plaats voor 10 schijven; met modwerk gaan er hier bijna 20 in.
Socket775 P5Q Premium met Quadcore (10 Sata poorten)
8GB Geheugen
2 x 8poorts Sata kaart (LCI en supermicro)
1 x 2poorts sata kaartje

hierdoor heb ik iets van een 28 sata poorten, wat voor de toekomst zeer handig kan zijn.
momenteel heb ik 10tal disks, waar er deze week 4 bijkomen.

ik ben nu een beetje bezig met inlezen over ZFS, maar dat is echt niet simpel, maar het heeft alles wat ik zoek, dus ik moet het gewoon integreren...
'
Als backup ben ik aan het kijken naar de Qnap 412 met 4x 1TB schijven,

als bootdisk dacht ik aan een Intel x25M 80Gb.

Welk type SATA uitbereidingskaarten heb je? Want niet elke kaart werkt even goed met ZFS/FreeBSD.

Ook denk ik dat het verbruik van dit bakje best hoog word vanwege de CPU en schijven.

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 05-11-2012 15:12 ]

Even niets...

• krijn1985
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:09:
ECC of niet: aangezien je met ZFS kunt zien of je data gecorrumpeerd is, zou ik zeggen geen ECC voor je ZFS server en wél ECC voor je windows/linux workstation die ook met zijn fikken aan de data zit. Juist dat deel is helemaal onbeschermd. ZFS red zich wel met een losse bitflip hier en daar - is mijn ervaring.
Ok, dit betekent dus dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke hardware ik voor ZFS neem, maar dan eigenlijk "al mijn devices" zou moeten vervangen die dus toegang hebben tot de data (aangezien mijn laptop en desktop in dit geval dus geen ECC hebben).
Nu zou ik natuurlijk mijn desktop kunnen omzetten naar NAS en een "nieuwe" desktop aanschaffen die gebruik maakt van ECC. Echter blijft dan alsnog mijn laptop (welke ik nog niet ga vervangen) zonder ECC aan mijn data zitten. En mijn laptop is juist de plek waarop vooral aan documenten werk die ik dus wil syncen naar de NAS.

Denk dat ik het zoeken naar ECC oplossingen dus weer kan laten varen voorlopig en wanneer ik eventueel dingen ga vervangen hier rekening mee moet gaan houden.
Zolang er geen Checksumming op TCP gedaan word heeft ECC in je clients stoppen geen zin.

Een bitflip kan namelijk ook gewoon in je netwerkkaart, switch of router voorkomen.

Totaal geen garantie dus.

(Ja TCP kan checksumming doen, maar volgens mij moet je applicatie daar gebruik van maken voordat je het merkt...)

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 05-11-2012 16:09 ]

Even niets...

• krijn1985
Dan heeft het inderdaad niet zoveel zin om dus keuzes te beperken tot systemen met ECC geheugen. Ga ik weer even verder kijken voor welke keuze ik zal gaan. In ieder geval bedankt voor de feedback.

edit: en door de jaren heen heb ik zover ik weet nog maar weinig corrupte bestanden gekregen zonder inderdaad ECC.

[ Voor 23% gewijzigd door krijn1985 op 05-11-2012 16:21 ]

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

FireDrunk schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:11:
Welk type SATA uitbereidingskaarten heb je? Want niet elke kaart werkt even goed met ZFS/FreeBSD.

Ook denk ik dat het verbruik van dit bakje best hoog word vanwege de CPU en schijven.
LSI SAS3081E-R
Supermicro AOC-SAT2-MV8 (deze heb ik nog niet in ontvangst gekregen, ik ga hem zaterdag ophalen bij een tweaker)

de voeding die ik nu gebruik is een 300 Watt voeding..
met 20 schijven zal dat wel krap worden :)
zou 500 Watt het wel redden?

zou ik onder linux een VM draaien om de ZFS te regelen? of zou ik dit rechtstreeks door linux laten doen?

ZFSGuru onder Linux heb ik zelf nog nooit gedaan, maar zou wel moeten werken.

Die AOC-SATA2-MV8 controller is gebaseerd op een Marvell chipset, en ik geloof dat FreeBSD die niet zo leuk vind, maar zeker weten doe ik het niet. (@CiPHER ?)

Over die voeding: Dat ligt heel erg aan het type schijven... 7200RPM zal moeilijker zijn dan, 5400/5900RPM.

Even niets...

Verwijderd

Marvell controllers zoals Die AOC-SATA2-MV8 kun je beter niet nemen. Hoor daar alleen maar gezeik over, en niet alleen onder BSD ook onder Solaris en Linux. Wel geinig ook de eerste google link gaf mij: Every time I boot with my AOC-SAT-MV8 (88SX5081) It kernel-panics, then reboots. Niet doen dus. :P
Trunksmd schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:12:
Voor huis,tuin en keuken gebruik is ext4 helemaal niet slecht.
Ext4 is anders wel één van de minst veilige filesystems die je kunt kiezen. Zo zie ik NTFS al veel betrouwbaarder dan Ext4. Het verschil tussen Ext4 en Ext3 is vooral dat Ext4 heel veel async I/O probeert te doen. Ext4 is dus duidelijk gemaakt voor snelheid, en loopt de randjes wat betreft dataintegriteit.

Ook zijn er veel Ext4 datacorruptie bugs geweest; waarvan twee ernstige in de nieuwe Linux kernels. Verder biedt Ext4 net als andere legacy filesystems 0,0 bescherming tegen bad sectors, bitflips of corruptie. Je zult corruptie geeneens kunnen detecteren. Silent corruption dus.

Dus ik deel niet de mening dat Ext4 'ook prima' is. Als je een legacy filesystem zou willen kiezen wat wel een stukje veiliger is, dan zou ik voor JFS kiezen.

ZFS is gewoon zoveel veiliger dan alle bestaande filesystems dat het verschil wel heel groot is. Niet alleen de mate van bescherming, maar ook zoiets simpels dat je ZIET of je data oke is of niet. De 'detectie' is dus eigenlijk al zo'n stoere feature. Als Ext4 of een ander legacy filesystem in elk geval error detectie had maar geen error correctie dan ben je al voor de helft over de sloot.
FireDrunk schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:03:
Zolang er geen Checksumming op TCP gedaan word heeft ECC in je clients stoppen geen zin.
TCP/IP zitten toch meerdere lagen van checksums in?

In a typical TCP/IP stack, error control is performed at multiple levels:
  • Each Ethernet frame carries a CRC-32 checksum. Frames received with incorrect checksums are discarded by the receiver hardware.
  • The IPv4 header contains a checksum protecting the contents of the header. Packets with mismatching checksums are dropped within the network or at the receiver.
  • The checksum was omitted from the IPv6 header in order to minimize processing costs in network routing and because current link layer technology is assumed to provide sufficient error detection (see also RFC 3819).
  • UDP has an optional checksum covering the payload and addressing information from the UDP and IP headers. Packets with incorrect checksums are discarded by the operating system network stack. The checksum is optional under IPv4, only, because the Data-Link layer checksum may already provide the desired level of error protection.
  • TCP provides a checksum for protecting the payload and addressing information from the TCP and IP headers. Packets with incorrect checksums are discarded within the network stack, and eventually get retransmitted using ARQ, either explicitly (such as through triple-ack) or implicitly due to a timeout.
Je hebt dus eigenlijk alles met checksums beveiligd; behalve het RAM. Dat is de enige plaats waar er nog eigenlijk helemaal geen bescherming aanwezig is, vreemd genoeg. Onacceptabel natuurlijk; een stabiel computersysteem heeft errordetectie en errorcorrectie gewoon nodig voor een betrouwbare werking. Er zijn echter belangen om ECC exclusief voor bedrijven te houden zodat voor een simpele feature enorm veel geld kan worden gevraagd voor features die bedrijven als standaard zien. Een server zonder ECC, euh? Soms maar eens een nulletje extra op de bankrekening van een klant? >:)

Zie ook TLER; softwarefeature waar je veel geld voor mag neertellen. Echt droevig die vendor lockins en tegengestelde belangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2012 18:45 ]

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

thx for the tip, die AOC dan niet, maar die LSI werkt gewoon wel.
en ik veronderstel dat alle satapoorten op mijn mobo het gewoon doen, is een intel ICH10R chip gecombineerd met een Silicon Image Sil5723

dan zit ik op 18 satapoorten, dat zal mijn voeding nog wel net trekken hoop ik..

Verwijderd

Hmhm, je hebt dan wel 4 schijven op de Silicon Image die één PCIe lane delen. Als dit in een RAID-Z is, vind ik dat wel zonde omdat juist dat RAID level baat heeft dat schijven dedicated bandbreedte hebben. Als één schijf een hogere latency heeft, geldt dit bij RAID-Z voor alle schijven.

Ook kan ik niet direct zien of hij correct werkt onder FreeBSD. De 'siis' driver heeft het namelijk niet over SiI5723. Je wilt de controller alleen gebruiken als deze werkt met de goede 'siis' driver. Silicon Image wordt normaliter heel goed ondersteund onder FreeBSD. Maar dus niet met de oude ata driver; brrr!

Oppassen met non-chipset SATA. Er bestaan geen échte AHCI controllers die niet door de chipset geleverd worden. Zou Intel of AMD hun southbridge op een add-on controller plaatsen, ben ik zeker geïnteresseerd. ;)

In de toekomst gelukkig geen probleem meer omdat SATA gaat verdwijnen. Alles wordt PCI-express, wat dan 'SATA Express' wordt genoemd. Net als PCI express het tegenovergestelde is van PCI op vrijwel alle gebieden maar wel een belangrijk deel van de naam delen. Meer over SATA Express hier:
EnerQi in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2012 21:40 ]

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Tof, betekent dat ook dat controllers goedkoper zullen voor veel harde schijven?

ZFS combineren met MDADM is niet mogelijk zeker?

die SIL controller kan eigenlijk maar 2 schijven aan; die andere poorten zijn bedoeld om raid 1 te draaien; dus eigenlijk heb je dan 4 disks met 2 keer een Raid 1 opstelling; 4 aparte schijven of Raid0 is niet mogelijk..

in het weekend eens kijken hoeveel disks ik in gebruik heb; en hoeveel er moeten bijkomen...

• krijn1985
Ondertussen heb ik weer even verder gekeken en uiteindelijk hiervoor gekozen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AMD A50M E350M1€ 64,75€ 64,75
1Cooler Master Elite 430 Window (Zwart)€ 38,74€ 38,74
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 175,98

Evt. neem ik 16GB geheugen in plaats van 8.

Voordeel:
-klein, zuinig (al is dat voor mij op dit moment niet van belang met all-in elektriciteit)

Nadeel:
-"weinig" cpu power
- "maar" 4x Sata3 en 1xeSata3

Wat het dus samengevat gaat doen is:
- NAS met een Raid-Z van 3x 2TB
-SABNZBD (incl. couchpotato etc)
(- evt. OpenVPN server)

Het aantal gebruikers zal 2 a 3 devices zijn.

Nu ben ik dus aan het twijfelen of een NAS op basis van AMD E350 deze taken wel tegelijk aan kan en of ik dus niet beter voor een systeem met meer processor power kan gaan. De snelheid van uitpakken is voor mij geen groot belang. Het is echter voor mij wel belangrijk dat wanneer er gedownload/uitgepakt wordt de netwerk shares voor mij nog wel met voldoende snelheid toegankelijk blijven.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 12:32
Mocht je bij dit systeem nog meer hdd's willen aansluiten kun je altijd nog voor een losse controller gaan. Op dat gebied zou ik je keuze niet veranderen.

Carpe Diem

• krijn1985
Ik dacht dat niet alle E350 mobo's om konden gaan met bijvoorbeeld de IBM 1015.

Edit:
Even zoeken leverde iemand op die zegt dat het werkt. klik

Maar qua CPU moet hij dus prima en kunnen uitpakken en voldoende snelheid leveren voor de netwerk shares?

Edit2: na wat verder lezen knoop doorgehakt en besteld. Hopelijk voor dit weekend binnen zodat ik van het weekend hem in elkaar kan zetten. Mocht Sabnzbd toch teveel vragen kan dit altijd alsnog toch weer op desktop gedraaid worden..

[ Voor 87% gewijzigd door krijn1985 op 07-11-2012 12:40 ]

• Trunksmd
  • Laatst online: 13-11 11:17
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:49:
Brazos = PCIe 2.0 x4 dus 2GB/s. Prima voor een HBA, maar je zit dus vast aan gigabit. Theoretisch kun je er een 10 gigabit NIC ingooien en met FreeBSD Netmap zou je dan ook nog goede snelheden moeten kunnen halen aangezien deze heel weinig CPU kracht nodig heeft voor hoge netwerkdoorvoer. Maar als je echt 10 gigabit wilt doe je dat voor een volgende NAS met meer PCIe poorten en meer geheugen en meer CPU kracht. Dan pak je het een keer serieus aan.

Voor nu gewoon een simpele ZFS NAS met Brazos lijkt mij een prima plan. Maar dan denk ik wel dat je niet moet denken dat je het onderste uit de kan krijgt. Je zou wel prima snelheden moeten kunnen halen, dus als je daarmee tevreden bent dan zou die oplossing goed bij je passen. Best zuinig, goedkoop en effectief. Alleen niet te hoge verwachtingen hebben, zoals hij moet persé 100MB/s doen.
Zoals ik al zei, het hoeft niet 100MB/s te doen. Maar als die realtek NIC zoveel problemen geeft, zou ik ook een Intel 1 gigabit NIC op het brazos mobootje kunnen stoppen? Of geeft dat nauwelijks verbetering? 10 gigabit is leuk, maar 500 euro vind ik nog wel iets te duur. Daarbij (zoals gezegd is mijn netwerk maar 1 gigabit).
Ik heb thuis nog een 10 jaar oude kast van CHIEFTEC Dragon DX-01B-D-U-OP. Wel zo handig. Ik meen dat er een mITX moederbord in kan. Deze week eens kijken. Alleen andere voeding kopen en harde schijven.
En dan 2 keer 8 Gb RAM. Dat moet toch een leuk huisservertje worden :)

Verwijderd

Trunksmd schreef op woensdag 07 november 2012 @ 12:26:
[...]
Maar als die realtek NIC zoveel problemen geeft, zou ik ook een Intel 1 gigabit NIC op het brazos mobootje kunnen stoppen?
Het is vaak niet zo dat realtek nu zo slecht is maar het geeft soms problemen omdat er nogal wat versies / firmwares van zijn. Als er dan problemen optreden is het soms lastig te debuggen en zelfs lastig terug te traceren naar de NIC. Vanwege deze redenen is het vaak zo dat mensen zich daar niet aan willen wagen en er gewoon een Intel NIC instoppen, dan weet je tenminste zeker dat de NIC het goed doet of gewoon helemaal niet en dan vervang je hem gewoon. Daarnaast heeft een Intel NIC ook wat hardware features die soms wel makkelijk kunnen zijn maar dat ligt dan meer aan de driver van het OS of die wel of niet goed gebruikt kunnen worden.
Zelf doe ik dat ook, zelfs als het gewoon een windows machine betreft, stop ik er een Intel NIC in. Soms compleet overdreven maar wil gewoon het gezeik niet en weet dat het goed werkt.

Verwijderd

Vanwege deze redenen is het vaak zo dat mensen zich daar niet aan willen wagen en er gewoon een Intel NIC instoppen, dan weet je tenminste zeker dat de NIC het goed doet of gewoon helemaal niet
Nou dat is dus in elk geval onder FreeBSD niet zo. Intel em driver heeft ook diverse problemen gehad. Zelfs mensen op de mailinglijst die uit wanhoop maar een realtek hebben genomen die wel correct werkte. Het is zeker niet zo zwart/wit dat een Realtek problemen kan geven en een Intel altijd goed is.

Wel geldt dat Intel drivers heeft die door veel mensen getest worden. De realtek drivers zijn vaak minder goed door slechtere hardware documentatie die beschikbaar is en de veelvoud aan PHY drivers. Bugs vooral in nieuwe Realtek adapters komen dus wel degelijk voor dus een deel van wat je zegt klopt zeker.

Maar het gaat mij te ver om een soort angstbeeld te creëren rond Realtek. Ook is het niet zo dat deze minder hardware offload ondersteunt. In tegendeel; het is juist meestal eerste de re driver met wat anderen die bepaalde FreeBSD features krijgen. Ik weet even niet om wat die precies ging, maar in elk geval TSO (TCP Segment Offload) werkt gewoon onder nieuwere Realteks.

Ik zelf ben van het type: probeer eerst de onboard NIC en pas als je problemen hebt koop je een Intel PCIe NIC. Behalve de extra investernig ben je namelijk ook iets minder zuinig; de onboard NIC in mijn recente server verbruikt maar 0,35 watt. Het is wel goed als je rekening houdt met het feit dat je misschien toch een Intel NIC wilt en dus een PCIe slot moet vrijhouden hiervoor.

Maar zelfs met een slechte Realtek configuratie met hoge interrupts kon er nog 70MB/s uit een Brazos bordje getrokken worden, de C60 dacht ik zelfs. Hoe hoog deze haalt met polling is nog niet getest, maar ik verwacht dat je met vrijwel elke Realtek PCIe gigabit NIC gewoon goede prestaties moet kunnen halen. Ik zelf heb geen verschil gemeten met mijn Intel PRO/1000 PT PCIe. Stroomverbruik van die Intel weet ik niet, maar gezien de heatsink zal het niet 1W zijn. De nieuwe Intel PRO/1000 CT PCIe zal denk ik wel een stuk zuiniger zijn.

• Keesiej
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:56
Geinspireerd door dit topic ben ik laatst ook gestart met het maken van een NAS. De hardware gekocht alles in elkaar gezet Freenas 8.3 geinstalleerd. Een ZFS array gemaakt van mijn 6 3TB schijven gemaakt ging ook allemaal prima.

Maar toen het volgende probleem. Ik heb een mac mini server met open directory. Nu wilde ik eigenlijk mijn Freenas via LDAP koppelen aan mijn directory server maar dit lukt me echt met geen mogelijkheid. Ik ben een beetje de wanhoop nabij. Dus ga ik toch maar de users ook op mijn NAS aanmaken ben ik bang. Of is hier nog iemand die een idee heeft.

Mijn macbook doet het prima via directory services met een mobile account dus hij is buiten de pc benaderbaar. Maar ik krijg die LDAP met geen mogelijkheid aan de praat.

Mijn instellingen:
hostname: IP adres van mijn mac
baseDN: dc=example,dc=private
Allow Anonymous Binding: enable
Root bind DN: uid=diradmin,cn=users,dc=example,dc=private
Root bind password: diradmin password
Password Encryption: md5
User Suffix: cn=users
Group Suffix: cn=groups
Password Suffix: cn=users
Machine Suffix: cn=computers
Turn on/off TLS: <blank>
Self signed certificate: <blank>
Auxillary Parameters:
ldap_version 3
timelimit 30
bind_timelimit 30
bind_policy soft
pam_ldap_attribute uid

[ Voor 26% gewijzigd door Keesiej op 08-11-2012 07:56 ]

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:47
Keesiej schreef op donderdag 08 november 2012 @ 07:52:
Maar ik krijg die LDAP met geen mogelijkheid aan de praat.

Mijn instellingen:
hostname: IP adres van mijn mac
baseDN: dc=example,dc=private
Allow Anonymous Binding: enable
Root bind DN: uid=diradmin,cn=users,dc=example,dc=private
Root bind password: diradmin password
Password Encryption: md5
User Suffix: cn=users
Group Suffix: cn=groups
Password Suffix: cn=users
Machine Suffix: cn=computers
Turn on/off TLS: <blank>
Self signed certificate: <blank>
Auxillary Parameters:
ldap_version 3
timelimit 30
bind_timelimit 30
bind_policy soft
pam_ldap_attribute uid
Even luidop meedenkend. Kan het zijn dat jouw Mac ingesteld is voor LDAPS? Of misschien gebruik je StartTLS? Bovenstaande instellingen suggereren dat alles met cleartext en zonder encryptie over de lijn gaat. Kan maar zo dat dat precies is wat die Mac ook verwacht, maar als die ergens encryptie wil zien zou dat de reden kunnen zijn waarom het niet werkt voor de NAS.

• Keesiej
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:56
tsjoender schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:44:
[...]
Even luidop meedenkend. Kan het zijn dat jouw Mac ingesteld is voor LDAPS? Of misschien gebruik je StartTLS? Bovenstaande instellingen suggereren dat alles met cleartext en zonder encryptie over de lijn gaat. Kan maar zo dat dat precies is wat die Mac ook verwacht, maar als die ergens encryptie wil zien zou dat de reden kunnen zijn waarom het niet werkt voor de NAS.
Dat dacht ik ook. Maar ook met of zonder certificaat lukt het met niet. Ik heb een self signed certificate van apple of hoe dat ook heet. Maar ook als ik deze toevoeg lukt het me niet. De password encryptie staat op md5 dat had ik ergens gevonden maar dit kan ik niet op mijn mac terug vinden.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:47
Ai dan wordt het lastig zoeken als je niet precies weet wat de LDAP server verwacht. Je hebt dan aardig wat mogelijke variaties. Kun je de client instellingen niet afkijken bij de macbook? Of is dat een minimale interface waar dingen automagisch werken? Aangezien IOS ook een NIX variant is kun je opzoek gaan naar een /etc/ldap.conf file of vergelijkbaar om de precieze instellingen te vinden.
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:11:
Oppassen met non-chipset SATA. Er bestaan geen échte AHCI controllers die niet door de chipset geleverd worden. Zou Intel of AMD hun southbridge op een add-on controller plaatsen, ben ik zeker geïnteresseerd. ;)
Even hierop inhaken, hier ben ik het namelijk absoluut niet mee eens.
Controllers van ASMedia, Sillicon Image, en noem het maar op, zijn in veel gevallen net zo goed "true" AHCI controllers.

Wat alleen een veel gemaakte denkfout is, is dat AHCI voorziet in alles waar een controller aan moet voldoen om met ZFS te werken. Dat is namelijk helemaal niet zo.

Error recovery staat in de AHCI specificaties, maar de tijd die dat mag kosten volgens mij niet, waardoor elk OS en elk filesystem daar anders mee om gaat.

In grote lijnen zouden (in theorie) alle AHCI-compatible controllers gewoon moeten werken.
Alleen in zeer specifieke situaties (zoals error afhandeling) zouden er verschillen kunnen zijn.

En zeggen dat het geen AHCI controllers zijn, omdat ze RAID aan kunnen is ook klets, want alle Chipset controllers van tegenwoordig doen ook RAID alleen is het standaard uit.

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:28:
Even hierop inhaken, hier ben ik het namelijk absoluut niet mee eens.
Controllers van ASMedia, Sillicon Image, en noem het maar op, zijn in veel gevallen net zo goed "true" AHCI controllers.
Behalve dan dat geen enkele controller ook maar de bandbreedte kan leveren van één SATA/600 poort. Daarom is het helemaal geen slecht idee om een AMD southbridge op een addon controller te zetten met 6x SATA/600 op PCIe 2.0 x4 bijvoorbeeld.
Wat alleen een veel gemaakte denkfout is, is dat AHCI voorziet in alles waar een controller aan moet voldoen om met ZFS te werken. Dat is namelijk helemaal niet zo.

Error recovery staat in de AHCI specificaties, maar de tijd die dat mag kosten volgens mij niet, waardoor elk OS en elk filesystem daar anders mee om gaat.
Recovery is OS-specifiek. Zo gebruikt FreeBSD incremental timeouts. De timeouts worden steeds langer en tussendoor vindt er een reset plaats. Dus niet domweg korte of lange timeouts, maar 'adaptive timeout' als ik dat zo mag noemen.

Ik zie ook niet wat AHCI daar verder mee te maken heeft; hetzelfde geldt voor SCSI controllers bijvoorbeeld.
In grote lijnen zouden (in theorie) alle AHCI-compatible controllers gewoon moeten werken.
Dat klopt, met de AHCI driver zou deze op alle AHCI hardware werken inclusief TRIM en andere support.
En zeggen dat het geen AHCI controllers zijn, omdat ze RAID aan kunnen is ook klets, want alle Chipset controllers van tegenwoordig doen ook RAID alleen is het standaard uit.
Waar zeg ik dat? :)

RAID in deze context zijn Windows-only thirdparty vendor drivers. De hardware blijft gewoon een SATA controller. Enige wat 'hardware' is, is de option ROM met firmware (software) die booten mogelijk maakt en een RAID setup utility voor het schrijven van de metadata.

Sterker nog, FakeRAID controllers als Silicon Image hebben uitzonderlijk goede drivers onder FreeBSD. Ik gebruik vrijwel alle controllerchips onder BSD: JMicron (JMB363), Silicon Image (SiI-3132), Marvell (3Gbps) en ik vergeet nog iets.. Maar met uitzondering van Marvell werkten ze allemaal prima.

Voor FreeBSD is 'FakeRAID' geen probleem dat is gewoon een SATA controller voor BSD. Pas als er een RAID chip tussen FreeBSD en de disks zit, zoals met diverse hardware RAID controllers, dan heb je een probleem omdat BSD dan eigenlijk niets meer over de disks te zeggen heeft. Zoals Areca die mijn schijven eraf pleurt. Dan is opeens Areca firmware de baas over timeouts enzovoorts.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb een probleempje met de nieuwe IBM m1015 SAS controller.

De controller word herkent in esxi 5,1. De schijf (ssd) die erop aangesloten staat word in de bios van de kaart gewoon herkent. Wanneer esxi is opgestart, zie ik geen schijven in de devices staan. Ik wil deze kaart het liefst niet door een pass-trough laten gaan, dus wil het eerst proberen zonder.

Weet iemand waarom dit zo is? De kaart word dus gewoon herkent (ook bijstorage adapters), maar er staat geen WWN bij.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gitaarwerk schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:19:
Ik heb een probleempje met de nieuwe IBM m1015 SAS controller.

De controller word herkent in esxi 5,1. De schijf (ssd) die erop aangesloten staat word in de bios van de kaart gewoon herkent. Wanneer esxi is opgestart, zie ik geen schijven in de devices staan. Ik wil deze kaart het liefst niet door een pass-trough laten gaan, dus wil het eerst proberen zonder.

Weet iemand waarom dit zo is? De kaart word dus gewoon herkent (ook bijstorage adapters), maar er staat geen WWN bij.
Wil je de kaart als domme controller gebruiken? Flash dan de IT firmware. Als je toch nog wat van RAID wilt gebruiken pak je de IR firmware.

Hier een mooie guide: http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4

https://discord.com/invite/tweakers

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

redfoxert schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:23:
[...]

Wil je de kaart als domme controller gebruiken? Flash dan de IT firmware. Als je toch nog wat van RAID wilt gebruiken pak je de IR firmware.

Hier een mooie guide: http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4
Thank you :) even kijken hoe ik dat remote ga doen :Y),

edit: OK, ik moet fysiek aanwezig zijn om kaartnummers over te nemen, en lees dat het best nog wel eens fout gaat. Ik ga dus de sas kaart als passtrough configureren.. volgens mij ook wel beter ivm snelheden van raidz6. Blijft functioneren als domme controller denk ik.. vraag is of het dan beter is om alsnog ooit te flashen.

[ Voor 28% gewijzigd door gitaarwerk op 11-11-2012 12:43 ]

Dat fout gaan is een fabeltje... Mensen zijn bang dat de kaart het niet meer doet omdat je geen BIOS meer hebt en geen Firmware, maar zonder beide, kan je de kaart nog gewoon recoveren.

Of een foutief SAS adres flashen je kaart bricked, weet ik niet ;)

Even niets...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FireDrunk schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:47:
Dat fout gaan is een fabeltje... Mensen zijn bang dat de kaart het niet meer doet omdat je geen BIOS meer hebt en geen Firmware, maar zonder beide, kan je de kaart nog gewoon recoveren.

Who knows :) ,... ik denk van een afstand via ipmi flashen dat het me niet zo verstandig lijkt :)... afijn.. ik ga het nu andersom doen, tis alleen wat rotwerk om alle kabels weer om te leggen. Vrij krap allemaal,... en denk dat ik uiteindelijk toch meer snelheid win met een goede controller. Ook voor de toekomst met uitberediingen via passtrough... zo mount ik dan maar een andere kaart met externe SAS aansluiting voor een SAN-enclosure.. maar da's toekomstmuziek :)

• Durandal
  • Laatst online: 13-12 15:24
FireDrunk schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:47:
Nee dat ook niet. Ik las van iemand die allemaal nullen als SAS Adres had gezet zonder problemen.
In theorie klopt het ook dat dat gewoon werkt... Enige waar je ooit problemen mee kan krijgen is Expanders (omdat die de SAS adressen gebruiken om te routeren volgens mij...)

Even niets...

• eekhoorn12
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sinds dit weekend ook in het bezit van een installatie met ZFSGuru.

Mijn huidige setup bestaat uit een esxi installatie met een ssd en 3 normale hardeschijven.
Op deze ssd is een deel gereserveerd voor de ZFSGuru installatie en ik heb de hardeschijven met RDM doorgegeven aan ZFSGuru. Installatie is gelukt en ik heb keurig de pool op de 3 hardeschijven aan kunnen maken.

Nu wil ik graag de verschillende filesystems ingesteld in ZFSGuru beschikbaar maken aan andere systemen via NFS.

Ik heb daarvoor dus via de webinterface ingesteld dat hij met NFS geshared moet worden als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BBfh4.png

Maar ik zie hem niet op het netwerk verschijnen.

Ik heb dus via ssh ingelogd op de server om te kijken wat showmount zegt en die geeft niets terug.
code:
1
2
3
[root@zfsguru /home/ssh]# showmount -e
Exports list on localhost:
[root@zfsguru /home/ssh]#

Nu gaat mijn kennis van nfs en bsd nog niet zo ver dat ik zelf kan zien wat het probleem is. Iemand enig idee hoe het komt dat hij niet geshared wordt.

Ik heb trouwens ook al met samba geprobeerd en die word gewoon gezien in het netwerk.

Verwijderd

'series' is geen geldige NFS parameter. Klik dus op de Unshare knop en weer op 'share' voor een werkende NFS mount. Geldige opties die je in het gele balkje kunt invoeren zijn:
-alldirs (ook mounten in subdirs)
-maproot=root (root toegang)
-network 10.0.0.100 (alleen toegang voor dit IP)

'series' is geen geldige NFS parameter, dus dat lijkt me de oorzaak dat je NFS mount niet werkt. Het is wellicht wel verwarrend omdat je bij Samba wel een custom naam mag invullen. Maar Samba is dan ook héél anders dan NFS.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 18:16 ]

• eekhoorn12
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Bedankt dat was het inderdaad. Ik was in de gedacht dat je daar een share naam moest opgeven. Heb hem unshared en weer geshared met de invoer leeg en nu werkt het dus bedankt.

Verwijderd

Kan zeker nog duidelijker die knop en vooral dat gele balkje. De volgende ZFSguru release zou Samba sharing onder handen moeten nemen, misschien dat dit dan ook verbeterd/duidelijker gemaakt kan worden.

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 13:28
CiPHER, is er een manier om mijn wachtwoord van ZFS Guru te resetten? Ik zie nergens een optie om hem op te vragen via mail of iets dergelijks.

Verwijderd

Je bedoelt password van ZFSguru.com en niet van ZFSguru web-interface, right? In dat geval: registreer opnieuw met dezelfde gegevens, tenzij je al bent ingelogd kun je zo je wachtwoord krijgen. Anders een mail naar Jason, emailadres krijg je bij de registratie. Kortom: registreer je account nogmaals, en volg de instructies.

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 13:28
Ja inderdaad van ZFSguru.com;) Ik heb al geprobeerd om met dezelfde gegevens een nieuw account aan te maken, maar dan krijg ik een error:
This username is already registered and activated; please use a different username.
Ik zal Jason een mail sturen dan. Neem aan dat hij reageert op *knip*?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 20:26 . Reden: emailadres verwijderd ivm spam ]

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12 16:38
Patatjemet schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 00:33:
Heb net voor 68 (incl. verzenden) een m1015 gekocht bij salland. Wel 10-20 dagen levertijd maar ik heb er geen haast mee. Ben benieuwd of ze hem uitleveren, zou wel een hele nette prijs zijn!
Ik heb vandaag een bericht gehad dat de m1015 morgen geleverd wordt, heel netjes :+

Een update van mijn diy servertje brengt niks dan goed nieuws. Hij draait sinds de eerste installatie (33 dagen geleden) probleemloos. Een van de grootste voordelen is dat het nu ook doodstil is, niet dat die 3.5" schijven nou zo luid waren, maar toch. Met CIFS (vanuit explorer op mijn "workstation" wat kopieren naar en van de server) gaat met ~100 MB/s, prima dus.

Kan ik binnen freenas ook benchmarks draaien (zonder mijn pool te hoeven aanpassen)?

- raid does not fix stupid -

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-12 23:56
Ík zit al een tijdje te denken aan een nas/download station voor sickbeard en sabnzb (al zal ik ongetwijfeld ook gaan kutten met file, mail servers). Begon met synology in mijn zoektocht maar toen uit nieuwsgierigheid eens gaan zoeken wat er zelf te knutselen is.

Eisen:
-Minimaal twee schrijven kwijt kunnen (liefst meer ivm mogelijkheid tot upgraden)
-Energie zuinig (max 20watt load zie ik als zuinig)
-bonus zou zijn als die kan dubbelen als media player maar dat is geen vereiste dat si te ondervangen met een android stick, raspberry pi oid

Na wat zoek werk kom ik eigenlijk alleen de Intel DN2800MT tegen die hier aan voldoet. Zijn er nog alternatieven waar ik naar moet kijken? Ik heb nog kort gezocht naar VIA maar die lijken slecht beschikbaar?

kwam nog een gunstig geprijst amd board tegen Asus C60M1-I, maar die verbruikt aanmerkelijk meer dan de intel

[ Voor 10% gewijzigd door haakjesluiten op 14-11-2012 23:23 ]

Verwijderd

20 watt met of zonder spindown? Zou je twee keer Seagate 7200.14 3TB nemen bijvoorbeeld, dan zit je aan 10W idle alleen voor de schijven.

In jouw geval zou je denk ik prima PicoPSU met Brazos of een low-end Intel setup kunnen combineren. Je haalt dan je doel met zuinigheid (10W kaal + onboard functionaliteit + schijven) en je bent ook lekker goedkoop uit.

AMD en Intel maakt niet zoveel uit als je de moderne platforms kiest, low-end of high-end maakt niet veel uit. 10W is ongeveer het startpunt van een zuinig en kaal platform, met vrijwel alle functionaliteit uitgeschakeld wat nog een paar watt scheelt. Ga je echter een ouderwetse ATX voeding aansluiten, zit je al snel aan het dubbele verbruik met een onzuinige voeding. Met de zuinigste ATX voeding (Aurum 400W / BeQuiet E9) zit je nog aan anderhalf keer PicoPSU bij dit soort cijfers. Althans in mijn tests.

VIA is superonzuinig in idle, de CPU zelf trekt dan maar 500mW maar de chips eromheen zijn erg onzuinig. Althans een aantal jaren terug, sindsdien heb ik eigenlijk weinig meer van VIA gehoord. Je enige alternatief zou zijn: ARM!

De AMD C60 CPU is natuurlijk niet erg krachtig; dualcore 1GHz. Dus als je flink wilt parren enzo, gaat het wel duidelijk langzamer dan een low-end Intel setup. Atom (DN2800MT) moet je natuurlijk niet doen; AMD Brazos is superieur aan Intel Atom. Je krijgt bij AMD ook netjes 6 volwaardige SATA/600 en één PCIe 2.0 x4 interface. Best leuk.

Bedenk je wel dat je out of the box ongeveer 60MB/s krijgt. Je moet wat doen om het hoger te laten scoren. Ik zie dat niet als probleem, afhankelijk van wat voor type gebruiker je bent. Dus een setup met PicoPSU + Asus C60M1-I + twee desktopschijven is best goed. Stop er wel een normaal geheugensetje in, zoals: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC. 16GiB vind ik normaal ja, bovendien is dit setje heel zuinig. Zuiniger dan mijn 1.35v modules, waarschijnlijk door een kleiner productieprocédé (20nm vs 28nm enzovoorts).

• haakjesluiten
Uit deze review blijkt de C60M-1 met slechts 1 ssd toch al 29W te trekken onder load

http://translate.google.c...3%2Farekore_test_g21.html

Edit:

NVM ik las er even overheen dat er ook 2 2TB schrijven aanhingen :9

[ Voor 13% gewijzigd door haakjesluiten op 14-11-2012 23:51 ]

Verwijderd

Belasting onder load is ook irrelevant. Als je je NAS altijd aan laat, en gewoon als thuisgebruiker belast, dan is die minimaal 99% idle waarbij C3 stroombesparing mogelijk is. Dat je die ene procent misschien 100W trekt, is niet zo belangrijk.

Bedenk ook dat het hier om task energy gaat. Er moeten voor het leveren van de data X aantal berekeningen uitgevoerd worden. Of je nou een 100W TDP processor hebt of 25W TDP, beide kunnen dezelfde task energy verbruiken; de 25W chip doet er dan vier keer zo lang over. In de praktijk kan een snelle CPU met hoger TDP dus zuiniger zijn.

Conclusie: je kunt aan TDP dus niet zien hoe zuinig die chip in de praktijk is. Dat kun je enkel zien aan het idle verbruik en de task energy. Laatstegenoemde wordt vrijwel altijd verbeterd wanneer er een die-shrink plaatsvindt, dus van 28nm naar 22nm zoals bij ivy bridge is hij per 'performance eenheid' zuiniger dan zijn voorgangers. Maar in idle juist nét iets minder zuinig door de extra functionaliteit.

TDP is wel belangrijk voor PicoPSU. Ivy Bridge 77W trekt het nét op een PicoPSU met 80W netvoeding, maar dat is al over het randje. AMD Brazos gaat dus heel goed samen met PicoPSU. En het feit dat je PicoPSU gebruikt ipv ATX is de grootste factor in je energiebesparing!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:22

D85

Mede geinspireerd door dit topic ben ik bezig een samenstelling te maken voor mijn soon-to-build DIY NAS, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik loop vast op de moederbord/processor combinatie, de rest is geen probleem.

Hij zal gebruikt gaan worden voor het downloaden uit nieuwsgroepen (incl. parren/rarren) en centrale opslag van mijn data, serveren hiervan aan mijn HTPC, maken van backups en misschien wil ik er een beetje op stoeien met een enkele VM.

In elk geval wil ik graag dat hij zijn taken redelijk vlot uit kan voeren en nog wat speelruimte heeft voor eventuele toekomstige taken, maar toch zie ik graag een enigszins energiezuinig systeem. Ik zoek een leuke balans daartussen dus.
Ik wil Windows Server 2012 gaan draaien i.v.m. bekendheid met Windows en beschikbare licentie (want MSDN via werkgever).

De eisen even kort samengevat:
- mini ITX formaat (vanwege Lian-Li PC-Q25)
- groot aantal SATA poorten (liefst 6)
- ondersteuning RAID 1 en 5
- (redelijk) energiezuinig

Het allerliefste had ik gewoon de pricewatch: Asus E35M1-I gekocht gezien hetgeen ik erover heb gelezen, maar het lijkt erop dat dat er niet in zit. Overigens heb ik geen idee of deze voldoende punch bevat om aan mijn wensen te voldoen, maar de pricewatch: Asus C60M1-I lijkt dat in mijn ogen in elk geval niet te hebben, die valt dus af.

Neem ik een moederbord met losse CPU, dan zou ik werkelijk niet weten welke voor mij een goede balans kan bieden tussen kosten, energiezuinigheid en performance.

Iemand die mij advies zou kunnen en willen geven omtrent een passende moederbord/processor configuratie (onboard CPU of los) die aan mijn wensen voldoet en mijn portemonnee niet onnodig leeg maakt?

[ Voor 4% gewijzigd door D85 op 15-11-2012 17:54 ]

• krijn1985
Kijk hier eens naar. Mux geeft hier een zuinige optie die wat meer power dan de E350 heeft. Qua kosten is het ongeveer gelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door krijn1985 op 16-11-2012 00:04 . Reden: grammaticale verbetering ]

Verwijderd

Nouja ongeveer gelijk, 50% hoger (66 versus 100 euro). Bovendien wordt PicoPSU dan een stuk moeilijker met een CPU met 65W TDP. Dan zou ik eerder voor deze gaan:
pricewatch: Intel Pentium G630T Boxed (35W)

En dat maakt het dan weer duurder en het performanceverschil weer kleiner. Bovendien moet je of een duurdere koeler betalen of dus actief koelen met een ventilator. Dus het zijn allemaal afwegingen. Dat C60 bordje is zo gek nog niet. Maar je hebt wel gelijk dat als je wat meer uitgeeft je qua zuinigheid niet hoeft in te leveren. Zo draai ik op dat ASRock bordje minimaal 8,4 watt ultrakaal en undervolted met een Intel 3570 CPU en één reepje 8GiB. Best een leuk resultaat.

• krijn1985
oeps je hebt inderdaad gelijk. Al hoewel de de E350 met minimaal 5 poorten dan pas bij 80 ongeveer begint. Ik denk alleen dat als hij ook vm's eventueel wilt draaien misschien toch iets meer power wilt hebben. Ik heb nu de Asrock E350M1 met ZFSguru en draait prima, 16GB geheugen erin, sabnzbd werkt ook (uitpakken gaat natuurlijk wat langzamer) maar ik denk niet dat je veel ruimte overhoud voor VM's (ok ligt er natuurlijk aan wat voor een vm's en wat je ermee gaat doen).

Verwijderd

VMs kunnen heel licht zijn hoor. Hangt er dus helemaal vanaf. :)
Vooral geheugen is het punt, nou dat kun je makkelijk oplossen met twee reepjes van 8GiB elk. Wil je iets simpels en heb je niet zulke hoge eisen, dan is Brazos prima. Goedkoop, zuinig, stil, makkelijk. Heb je meer eisen, zou ik persoonlijk gewoon voor een duurder systeem gaan. Indien mogelijk wel met PicoPSU. Nu met een 80W adapter en 2-3 desktopschijven, en later uitbreiden als je een 150W adapter neemt. Dat kan.

• haakjesluiten
wel interessant om zoon pentium of celeron te pakken, lijkt me ook een stuk meer futureproof. Ga er dit weekend eens serieus naar kijken.
Mocht je CPU ook niet voldoende zijn, is het veel makkelijker om ergens 2e hands een nieuw CPUtje te scoren. Bij brazos zit je gelijk zo vast...

Even niets...

• D85

D85

Bedankt voor de tips en het meedenken!

Dit zal zoals het nu lijkt mij setup worden, waarbij ik heb afgewogen dat ik niet teveel beperkingen wil hebben in het gebruik en een systeem wil welke ik later gemakkelijk kan uitbreiden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 56,95€ 56,95
1Asus P8H77-I€ 88,45€ 88,45
2Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 127,-€ 254,-
1Lian Li PC-Q25B€ 108,90€ 108,90
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 33,90€ 33,90
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,60

Even het lijstje af:
  • Intel Pentium G860 Boxed : Meeste processor in deze serie voor het geld. Een T uitvoering lijkt mij niet nodig omdat dit zo goed als geen stroombesparing op zou leveren naar wat ik heb gelezen. Heb ik wat processorkracht nodig dan is dat er (relatief uiteraard), zo niet dan draait hij wel idle en kan ik mij niet voorstellen dat hij stevig meer verbruikt dan een ander type.
  • Asus P8H77-I : Niet het meest zuinige bord maar wel 6 SATA aansluitingen en verder geen overbodige poespas die ik toch niet ga gebruiken.
  • Western Digital Green WD30EZRX, 3TB : Eigenlijk omdat ik al een Green heb liggen die ook in de NAS zal gaan, eerlijk gezegd niet vergeleken met de andere opties als Seagate
  • Lian Li PC-Q25B : Gewoon een behuizing die ik vind bij deze build past. Clean ontwerp, geen externe bays en aansluitingen, mooi intern ontwerp, stoffilters (!) en genoeg ruimte om bij te prikken.
  • Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9: Weinig tijd aan besteed qua uitzoeken, gewoon een passend setje geheugen gepakt. Of zal ik toch gaan voor één reepje met het oog op uitbreiding? Zou het wel nodig zijn?
  • be quiet! Pure Power L7 300W: Goedkope en degelijke voeding, daarnaast goede ervaring met Be Quiet. Ik zou voor een voeding kunnen gaan met hoger rendement, maar voordat dit terugverdient is is deze al afgeschreven.
  • Samsung 830 series SSD 64GB: Het idee is om op deze SSD het OS (Windows Server 2012) te draaien samen met een downloadbuffer (downloaden naar de SSD en na downloaden in de opslag gooien). Denk dat dit hiervoor wel afdoende moet zijn? Zit er alleen nog over na te denken hoe ik het ga oplossen qua backuppen (of mogelijk zelfs mirroren) van de OS drive. Iemand suggesties?
Ja, het kan goedkoper en ja het kan zuiniger, ongetwijfeld. Ik weet op deze manier echter wel dat ik weinig beperkingen tegen ga komen op het gebied van het gebruik (naar mijn idee) en zit niet met beperkingen m.b.t. uitbreiding in de toekomst. Later volgen uiteraard meer HDDs.

Iemand op- of aanmerkingen? Jullie input wordt zeer gewaardeerd :)
Waarom niet het (veel aangeraden) ASRock B75 bord?

Even niets...

• D85

D85

FireDrunk schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:45:
Waarom niet het (veel aangeraden) ASRock B75 bord?
Ik wil perse 5, liefst 6 SATA aansluitingen omdat ik dan uitbreidingsmogelijkheden heb zonder gelijk een controller te moeten kopen. Met 4x SATA heb ik gelijk alles vol en verplicht ik mijzelf bij een uitbreiding een SATA-controller aan te schaffen.

• D85

D85

Ah, ik had een andere te pakken. Deze is mATX en ik "moet" en mITX bordje hebben vanwege de PC-Q25, vandaar dat ik de pricewatch: Asrock B75M-ITX bekeek.

Dit is echt een lastige, aangezien ik mijzelf door het mITX verhaal flink in keuzemogelijkheid voor een moederbord beperk. Ik wil daar nog eens goed over nadenken, maar heel eerlijk tot op heden nog geen mATX kast tegen gekomen die aan mijn wensen voldoet en er goed uitziet.
Oh, wacht, ik had je ITX eis gemist. Er zijn inderdaad maar heel weinig borden met 6xSATA op ITX formaat. Excuus :)

pricewatch: Lian Li PC-V354B

Deze niet iets? Kost wel ietsje meer, maar je bespaart dat toch weer op het moederbord.

[ Voor 47% gewijzigd door FireDrunk op 16-11-2012 16:04 ]

Even niets...

• D85

D85

FireDrunk schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:01:
Oh, wacht, ik had je ITX eis gemist. Er zijn inderdaad maar heel weinig borden met 6xSATA op ITX formaat. Excuus :)
Niks aan de hand, je pakt precies het punt waar voor mij nog steeds de grootste twijfel over bestaat. Neem ik de PC-Q25 en accepteer ik de mITX 'beperking' of neem ik genoegen met een andere kast en ga ik voor een mATX bord. Op dat punt twijfel ik nog steeds maar verlang ik van mijzelf dit weekend een knoop door te hakken (want: volgende week wil ik bouwen :)).
FireDrunk schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:01:
pricewatch: Lian Li PC-V354B

Deze niet iets? Kost wel ietsje meer, maar je bespaart dat toch weer op het moederbord.
Klopt, heb ik naar gekeken. Ik kan het mijzelf alleen minder goed verantwoorden aardig meer voor de kast te betalen en in te leveren op stoffilters, HDD bays (aansluitingen en bays zelf) en de cleanheid (geen aansluitingen, externe bay) t.o.v. de pricewatch: Lian Li PC-Q25B. Ik ga daar nog eens goed over nadenken desondanks. Thanks :)

[ Voor 38% gewijzigd door D85 op 16-11-2012 16:09 ]

Build is verder prima, je kan nog overwegen om voor de Be Quiet E9 400W te gaan. Die is een fractie duurder, maar schijnt iets beter te presteren onder lage loads.

Even niets...

• redfoxert
  • Niet online
Patatjemet schreef op woensdag 14 november 2012 @ 22:14:
[...]

Ik heb vandaag een bericht gehad dat de m1015 morgen geleverd wordt, heel netjes :+
Zojuist opgehaald op het postkantoor. Er zit geen bracket bij! Was dit bij onze bestelling al bekend? Nu staat het er bij namelijk, de prijs is ook aanzienlijk gestegen overigens :)

Iemand een adresje voor goed passende maar goedkope slotbrackets, full profile?

Een doos met oude videokaarten? Post anders een VA adv met afmetingen van de ruimte tussen de schroefgaten. Zat mensen met oude meuk die je misschien willen helpen.

Even niets...

• redfoxert
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:28:
Een doos met oude videokaarten? Post anders een VA adv met afmetingen van de ruimte tussen de schroefgaten. Zat mensen met oude meuk die je misschien willen helpen.
Helaas geen oude meuk liggen die ik kan abusen ...

Heb het ook bij Salland aangekaard, de controller was destijds zelfs afgebeeld als controller met bracket (al heb ik er geen screenshots van).

[ Voor 17% gewijzigd door redfoxert op 16-11-2012 19:25 ]

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-12 12:22
Ik heb ze ook maar een bericht gestuurd, normaal zijn ze vrij correct in hun afhandeling en er stond bij bestelling inderdaad geen vermelding dat het bracket afwezig zou zijn. Ze lossen het ongetwijfeld goed op.

specs

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12 21:42
redfoxert schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:54:
[...]Heb het ook bij Salland aangekaard, de controller was destijds zelfs afgebeeld als controller met bracket (al heb ik er geen screenshots van).
screenshot van een paar dagen geleden
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-1hm_oDF4eJM/UKbHcFRG34I/AAAAAAAAALw/F9lUIBKl41I/s829/Naamloos-1.gif

• redfoxert
  • Niet online
Kijk daar hebben we wat aan :) Thanks!

• haakjesluiten
Volgende lijstje gemaakt:

Intel celeron G540
Asus P8B75-M LX
Crucial 8GB 2x4
Fractal Design Core 100
Western Digital Green WD20EARX, 2TB (oude 320GB 2,5 laptop schrijf als boot disk"\

excl voeding precies €249 :+

ik mis hierin nog een voeding, bijvoorkeur een pico psu maar ik kom er achter dat die vrij prijzig zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door haakjesluiten op 17-11-2012 03:31 ]

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:04

B2

wa' seggie?

Mocht het niet lukken met de brackets bij Salland dan zijn ze op ebay ook wel voor rond de 10 dollar verkrijgbaar.
PostNL probeert al 2 dagen mijn pakketje te sorteren, dus kan er zelf nog niet mee spelen...

• redfoxert
  • Niet online
B2 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:35:
Mocht het niet lukken met de brackets bij Salland dan zijn ze op ebay ook wel voor rond de 10 dollar verkrijgbaar.
PostNL probeert al 2 dagen mijn pakketje te sorteren, dus kan er zelf nog niet mee spelen...
Had ik al naar gezocht ja maar kon alleen 1 verkoper vinden die ze heeft gehad, maar nu sold out zijn. Heb een oude PCI NIC gevonden en de bracket eraf geschroefd. Controller leunt nu op die steuntjes die ik met wat isolatie tape heb afgeschermd. Controllertje doet het in Windows (2008R2) prima na installatie van de drivers en heb zelfs aan mn JBOD disk opstelling niks hoeven doen. For now is het wat mij betreft prima maar ik hoop dat Salland nog een bracket kan regelen om het mooi te maken :)

• B2

B2

wa' seggie?

redfoxert schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:38:
[...]

Had ik al naar gezocht ja maar kon alleen 1 verkoper vinden die ze heeft gehad, maar nu sold out zijn. Heb een oude PCI NIC gevonden en de bracket eraf geschroefd. Controller leunt nu op die steuntjes die ik met wat isolatie tape heb afgeschermd. Controllertje doet het in Windows (2008R2) prima na installatie van de drivers en heb zelfs aan mn JBOD disk opstelling niks hoeven doen. For now is het wat mij betreft prima maar ik hoop dat Salland nog een bracket kan regelen om het mooi te maken :)
Oh ik heb er net 2 besteld. Even zoeken op M1015 en bracket.

Verwijderd

Intel E3 Xeon 1220 HP 110G& Proliant server is online in Duitsland (329 euro) bijna de helft van NL prijzen. Je krijgt dan wel een intel i3 processor met een integrated lights on HP module erbij!

Nu vraag ik mij af of een zelfbouw tegen zo'n krachtige NAS met leuke toeters en bellen qua prijs en prestatie kan worden verbeterd.

Link is
http://www.mindfactory.de...L110G7-QC3-1-E3-1220.html

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12 12:37
redfoxert schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:38:
[...]

Goed dat ik dit hier lees. Was me serieus nog niet opgevallen (ben nog aan 't wachten op mijn sas -> sata kabeltjes =P ). Heb salland.eu ook even gemailed.

Hoop dat ik die bracket wel krijg via salland.eu, anders moet ik mijn vader weer inschakelen (credit card, ebay, ~8 pleuro ). Heb nog ongeveer 11 dagen (v/d 14) om te testen of 't ding t doet i.v.m. de geld terug regelingen.

Keep me posted :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je kunt op eBay ook betalen met Paypal he.... En je Paypal account hang je dan gewoon aan je bankrekening :)

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:40
ThinkPadd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:49:
En je Paypal account hang je dan gewoon aan je bankrekening :)
Dat is het laatste wat je wilt doen. Lees de voorwaarden maar eens goed door, dan zie je dat Paypal gemakkelijk geld kan afboeken als er bijvoorbeeld niet geleverd wordt maar het kost heel veel moeite, zeker als de verkopende partij moeilijk doet, om het weer terug te krijgen.

Ik heb een credit card gekoppeld aan Paypal en als het fout gaat, dan kan ik via de CC maatschappij de boel veel makkelijker ongedaan maken.

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
Net ook mijn M1015 gekregen, hier zitten 2 brackets bij, 1 normale en 1 low-profile :)

• B2

B2

wa' seggie?

Chrisiesmit93 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:14:
Net ook mijn M1015 gekregen, hier zitten 2 brackets bij, 1 normale en 1 low-profile :)
En jij hebt ook via de Salland aanbieding besteld?

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
yes ;)

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-12 16:57
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:05:
Intel E3 Xeon 1220 HP 110G& Proliant server is online in Duitsland (329 euro) bijna de helft van NL prijzen. Je krijgt dan wel een intel i3 processor met een integrated lights on HP module erbij!

Nu vraag ik mij af of een zelfbouw tegen zo'n krachtige NAS met leuke toeters en bellen qua prijs en prestatie kan worden verbeterd.

Link is
Erg aantrekkelijk aanbod inderdaad. Modern spul.

Enige nadeel wat ik kan vinden is de 16GB max aan geheugen. En je krijgt er 2GB bij, dus die zul je moeten upgraden. Het gaat dan om DDR3 unbuffered ECC.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:05:

Link is
Als je de eancode zoekt vind je ze ook in Nederland voor die lage prijs. Heb er een draaien en tweede is besteld. Voor de minder cruciale taken in een pro omgeving.. heb geen redundancy nodig en zo heb je een best krachtige server. Tel er een pkc voor Windows server 2008 R2 voor op en je zit nog onder 500 euro per unit.

Verwijderd

Wat is er precies zo aantrekkelijk aan een kast vol met ietwat oudere hardware? Het is mij niet duidelijk wat er precies inzit; die specs stellen natuurlijk niets voor. Maar als ik zie 32nm CPU dan denk ik, is dat die 350 euro wel waard? Voor dat geldt kun je een hele leuke DIY NAS bouwen en dat zou ik liever hebben dan een iets ouder serversysteem. Serversystemen staan ook niet bekend om hun laag idle stroomverbruik.
Brazos is ook maar 32nm hoor :+

Even niets...

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12 12:37
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:45:
Wat is er precies zo aantrekkelijk aan een kast vol met ietwat oudere hardware?
[notbeingserious]
Zo kun je sneller naar nostalgie overstappen!
[/notbeingserious]

Verwijderd

Zelfs 40nm, alleen Llano/Stars is 32nm. Maar Brazos kost geen 350 euro. Brazos kost iets van 20 euro, en 60 voor een compleet moederbord mét CPU. Bovendien heel zuinig in idle mode.

Maar ik zeg niet dat die kast onzin is om te kopen; ik vraag me alleen af wat jullie er in zien? Wat krijg je voor die prijs?

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Redelijke betrouwbaarheid voor een lage prijs.. lage prijs ook omdat je binnen no time een systeem hebt draaien. Installeer er W2K8 op, kennis van zaken is maar heel basaal nodig. Dual NIC en ECC is een uitkomst.
VT-d, AES encryptie via je CPU, meer power, iKVM, je hoeft niet bang te zijn dat je RAID/HBA's niet werken in een PCIe slot.

Ik vraag me af waarom 16GB het limiet zou zijn? Een Xeon E3-1220 kan toch gewoon 32GB aan?

[ Voor 21% gewijzigd door FireDrunk op 20-11-2012 20:48 ]

Even niets...

Verwijderd

Iemand hier die recentelijk een Supermicro X9SCM-F bord heeft gekocht? Ik wil deze bestellen voor een nieuwe NAS en er een Ivy Bridge processor indrukken maar aangezien daar pas ondersteuning voor is met bios versie 2.0a moet ik weten of de borden die nu op de markt zijn al deze bios versie hebben. Ik heb jammer genoeg geen beschikking tot een Sandy processor om het bios te flashen.. :/
Woon je in de buurt van Arnhem? Anders kom je maar langs, heb wel een G620 die je even mag lenen :)
(zit in HTPC :) )

Even niets...

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:39:
Iemand hier die recentelijk een Supermicro X9SCM-F bord heeft gekocht? Ik wil deze bestellen voor een nieuwe NAS en er een Ivy Bridge processor indrukken maar aangezien daar pas ondersteuning voor is met bios versie 2.0a moet ik weten of de borden die nu op de markt zijn al deze bios versie hebben. Ik heb jammer genoeg geen beschikking tot een Sandy processor om het bios te flashen.. :/
Mijne is vandaag verstuurd dus hopelijk kan ik het je vrijdag vertellen. Ik heb echter ook een G processor besteld.

• Trunksmd
  • Laatst online: 13-11 11:17
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 00:51:
VMs kunnen heel licht zijn hoor. Hangt er dus helemaal vanaf. :)
Vooral geheugen is het punt, nou dat kun je makkelijk oplossen met twee reepjes van 8GiB elk. Wil je iets simpels en heb je niet zulke hoge eisen, dan is Brazos prima. Goedkoop, zuinig, stil, makkelijk. Heb je meer eisen, zou ik persoonlijk gewoon voor een duurder systeem gaan. Indien mogelijk wel met PicoPSU. Nu met een 80W adapter en 2-3 desktopschijven, en later uitbreiden als je een 150W adapter neemt. Dat kan.
Wacht even, ik heb nu een brazos e350 met 5/6 SATA poorten, 2 hiervan zijn bezet met een SSD en HDD. Als ik nu hier nog 2 desktopschijven hieraan hang, kan mijn pico psu van 65 Watt dat wel trekken, Ik meen dat je eerder hebt gezegd dat dat onmogelijk is:

65 watt is natuurlijk veels te weinig om meerdere schijven op te spinnen. Reken minimaal 20W per desktopschijf, 4W voor een notebookschijf om op te spinnen. Met notebookdisks kan het dus wel.

Bij vier schijven is het dan idd nog wel handig een picoPSU te gebruiken? Of je moet al een 150 Watt picoPSU vinden. (staat nauwelijks in de pricewatch en waar ik woon is dat nog lastiger). Is het dan niet gewoon handiger een Goede Voeding van Bequiet van 300 Watt te kopen of zo? Gaat dat zoveel in verbruik verschillen?
Pagina: 1 ... 113 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.