Je CPU/GPU verbruiken tijdens boot niet zo heel veel, dus met redelijke zuinig schijven (qua startup-current) zou je het nog wel moeten redden. Een SSD trekt amper stroom tijdens boot, dus die kan je verwaarlozen.

Even niets...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01
kdbruin schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 09:39:
[...]

Dat is het laatste wat je wilt doen. Lees de voorwaarden maar eens goed door, dan zie je dat Paypal gemakkelijk geld kan afboeken als er bijvoorbeeld niet geleverd wordt maar het kost heel veel moeite, zeker als de verkopende partij moeilijk doet, om het weer terug te krijgen.

Ik heb een credit card gekoppeld aan Paypal en als het fout gaat, dan kan ik via de CC maatschappij de boel veel makkelijker ongedaan maken.
Is maar net waar je bang voor bent, ik werk al minstens 3 jaar op deze manier, en nooit enige issues mee gehad.

Gebruik Paypal ook alleen maar voor eBay, en Dealextreme / FocalPrice. Geen shabby internet business ofzo

Maargoed, dit is een beetje offtopic ;)

Verwijderd

weet iemand toevallig hoe je nog aan low profile brackets voor een Areca Arc 1200 kan komen ?
offtopic:
Een betonschaar is vast een flauw antwoord? :+

Even niets...

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12 12:37
FireDrunk schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:21:
offtopic:
Een betonschaar is vast een flauw antwoord? :+
offtopic:
Valt reuze mee _/-\o_

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:58:
Woon je in de buurt van Arnhem? Anders kom je maar langs, heb wel een G620 die je even mag lenen :)
(zit in HTPC :) )
Ik had even een mailtje gedaan naar Afuture en die boden aan om kosteloos het bios te upgraden. In ieder geval bedankt voor het aanbod! :)
analog_ schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 22:05:
[...]

Mijne is vandaag verstuurd dus hopelijk kan ik het je vrijdag vertellen. Ik heb echter ook een G processor besteld.
Ik wacht wel even dan met bestellen totdat jij hem hebt :)

• Loki.Nya
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12 22:42
Ok, ik heb totaal geen ervaring met servers, RAID and whatnot, maar het moet er toch maar eens van komen.
Het plan is een redelijk energiezuinige media storage/backup server/torrent bak te maken.

Ik zit nu een beetje te spelen met het idee voor een ZFS systeem met RAID-Z2. Over het OS ben ik nog niet helemaal uit. In eerste instantie dacht ik aan freeNAS, maar het lijkt me ook wel wat om met OpenIndiana te spelen.
Belangrijk is dat ik HD Video en muziek kan streamen naar mijn HTPC (XBMC op Windows 7)

Als ik het goed heb begrepen zou de IBM ServeRAID M1015 het goed moeten doen als HBA met IT-firmware. Is deze kaart een goede keuze in dit geval? of is er misschien een betere optie? Op dit gebied ben ik een beetje de weg kwijt.

Verder nog iets op aan te merken? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 57,80€ 57,80
1MSI B75A-G43€ 70,95€ 70,95
8Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 145,02€ 1.160,16
1Fractal Design Define XL USB 3.0 Black Pearl€ 136,50€ 136,50
1Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9€ 64,-€ 64,-
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 94,99€ 94,99
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 61,80€ 61,80
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 59,66€ 59,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.705,86

Verwijderd

Leuke config, ziet er goed uit. Maar ik zou een paar dingen veranderen:

- WD Red schijven moet je niet kopen voor (echte) software RAID onder non-Windows OS. Je wilt dan juist géén TLER hebben. Wd Red zijn wel 1TB platter schijven, daar heb je nog meer keuze tussen. Seagate 7200.14 bijvoorbeeld. Elke schijven hebben hun eigen problemen. Headparking kan bijvoorbeeld alleen via APM ingesteld worden op de Seagate (voor zover ik weet) en dat werkt weer niet via die IBM M1015 controller. WD EFRX zou ik nog even nazoeken.

- voor RAID-Z2 zou je idealiter 6 of 10 schijven gebruiken, voor performance maar ook voor opslagruimte, bij 4K optimalisatie gaat anders een deel verloren aan slack. Echt cruciaal is dit niet hoor, je performancetarget haal je wel en wat ruimte kun je ook wel missen. Maar ook dit is een overweging. 10 disks in RAID-Z2 is eigenlijk de perfecte keuze voor massaopslag omdat je dan slechts 20% redundancy hebt maar wel dubbelvoudige parity protection en ook optimaal voor 4K sector schijven.

- Je kunt met software RAID en dus ook ZFS altijd schijven op meerdere controllers gebruiken. Als je ESXi of zoiets wilt gebruiken kan dit wel een probleem zijn, maar anders kun je dus prima 8 disks op je IBM M1015 en de rest op de onboard controller. Je onboard controller is ook altijd het beste. H67 platform kun je overwegen voor 2 keer Intel SATA/600 poorten, en je SSD op SATA/300. Echt veel maakt het niet uit. Maar RAID-Z familie is wel gevoelig voor latencies, als één disk er langer over doet dan geldt dat voor allemaal. Nu heb je het voordeel dat de onboard controller altijd een iets lagere latency heeft dan PCIe addon controllers.

- mooie kast maar ook erg duur! Is dat het waard? Je neemt wel een goedkope processor, ik zelf vind dat minder logisch. Maar het kan zijn dat je hoge eisen stelt aan uiterlijk en iets minder aan performance, daar is natuurlijk niets mis mee.

- Geheugensetje zou ik deze nemen: zijn door mij als zuiniger getest dan andere setjes inclusief een setje op 1,35v. Ook lage CAS latency, waarschijnlijk door nieuwe DRAM chips van een laag nm-procédé. pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC

- SSD, besef dat je een gedeelte ongebruikt wilt laten voor overprovisioning. Ik zou 40GiB van de 64GB gebruiken idealiter voor L2ARC. Als je de SSD ook voor opslag wilt gebruiken kun je 50GiB van de 64GB gebruiken bijvoorbeeld. Maar dat is eigenlijk al op het randje wat betreft lange termijnprestaties. Zodra je L2ARC flink vol raakt dan, wat lang kan duren. Mijn punt: overweeg of de 128GB versie logischer/handiger is. Maar dat is zeker niet strict nodig; L2ARC van 20GiB is ook al enorm nuttig! Maar denk hier overna.

Succes! :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2012 22:06 ]

• Jormungandr
  • Laatst online: 15-12 08:55
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:08:
weet iemand toevallig hoe je nog aan low profile brackets voor een Areca Arc 1200 kan komen ?
voor de mensen die een low profile bracket willen, kan je dit zelf in elkaar knutselen met minimum aan effort.

Ik heb gewoon een bracket van een oude gfx kaart genomen. Enige voorwaarde is dat het haakse lipje waarmee je de bracket aan de kaart hangt bovenaan de bracket zit. Daarna zaag je gewoon al de rest weg onder het lipje.

Van:
Afbeeldingslocatie: http://i158.photobucket.com/albums/t118/santascsi/NAS/th_IMAG0128.jpg

Naar:
Afbeeldingslocatie: http://i158.photobucket.com/albums/t118/santascsi/NAS/th_IMAG0130.jpg

In mijn geval was het heel krap omdat de eerste NIC poort meteen onder het lipje zit waardoor de bracket zeer kort is nu. Bij RAID kaarten zit er achteraan niets (buiten die enkele met externe SAS) dus dan kan je als je wil gewoon ruimer afzagen.

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12 12:37
Mattijs.id schreef op maandag 19 november 2012 @ 23:08:
[...]

Goed dat ik dit hier lees. Was me serieus nog niet opgevallen (ben nog aan 't wachten op mijn sas -> sata kabeltjes =P ). Heb salland.eu ook even gemailed.

Hoop dat ik die bracket wel krijg via salland.eu, anders moet ik mijn vader weer inschakelen (credit card, ebay, ~8 pleuro ). Heb nog ongeveer 11 dagen (v/d 14) om te testen of 't ding t doet i.v.m. de geld terug regelingen.

Keep me posted :)
Iemand nog nieuws van de Salland.eu afhandeling? Bij mij zeiden ze ruwweg:
' Afbeelding bij product is indicatief' . Oftewel, zelf apart nog een bracket aanschaffen. >.>

Iemand die meer succes heeft gehad?

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12 21:42
Mattijs.id schreef op donderdag 22 november 2012 @ 17:34:
[...]Iemand nog nieuws van de Salland.eu afhandeling? Bij mij zeiden ze ruwweg:
' Afbeelding bij product is indicatief' .
dat staat ook zo op hun website. Ze hebben ondertussen de afbeelding voor deze controller wel aangepast en noemen in de tekst ook dat de bracket er niet bij zit.
Ik vind jouw melding overigens ook een Tweaker onwaardig. Een missend bracket is wel het minste probleem en al zeker wanneer Salland de controller nog steeds als de goedkoopste verkoopt.

Verwijderd

Een missend bracket is wel het minste probleem en al zeker wanneer Salland de controller nog steeds als de goedkoopste verkoopt.
Volgens mij is het heel simpel. Als je adverteert met een product voor een bepaalde prijs, dan moet je leveren. Hier is jurisprudentie over. Alleen bij vergissingen die men redelijkerwijs had kunnen vermoeden, hoeft de leverancier niet te leveren.

In dit geval heeft Salland dus gewoon product X voor prijs Y aangeboden. Achteraf de productpagina aanpassen en uiteindelijk een ander product leveren - namelijk zonder bracket - is denk ik niet rechtsgeldig. Zo kan iedereen natuurlijk de boel flessen door goedkope producten op hun site te zetten en bijvoorbeeld uiteindelijk een 2e hands of refurbished product te verkopen. Een product aanbieden betekent dus wel degelijk ook moeten leveren, ook al zijn daar uitzonderingen op.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Loki.Nya schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:04:
Verder nog iets op aan te merken? :)
Waarom kies je dat moederbord?

Als voeding zou ik de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt pakken, voor enkele euro's meer aardig betere kwaliteit.
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:01:
- Geheugensetje zou ik deze nemen: zijn door mij als zuiniger getest dan andere setjes inclusief een setje op 1,35v. Ook lage CAS latency, waarschijnlijk door nieuwe DRAM chips van een laag nm-procédé. pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC
Zal vast wel wat zuiniger zijn, maar in principe is het verbruik van het geheugen best wel verwaarloosbaar. Zet de server 1 minuutje later aan als je hem gebouwd hebt en je bent voor het eerste jaar weer klaar qua zuinigheid. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Die Seasonic is die ook getest op een lage belasting? De BeQuiet E9 400W is namelijk door mij getest als zuiniger dan andere ATX voedingen. Dat 'gold' certificaat zegt eigenlijk weinig heb ik geleerd als het gaat om efficiency bij laag verbruik dus onder de 20W. Seasonic heeft ook een fanless exemplaar. Het is alleen balen dat je eigenlijk nergens nuttige meetgegevens kunt vinden. Je moet maar kopen en dan zelf meten aan hoeveel watt je komt.

Mux had verder het stroomverbruik van geheugen als verwaarloosbaar getest, maar ik heb toch echt heel andere metingen die veel verder uiteenlopen. waarschijnlijk omdat Mux enkel DC vermogen direct naar de DIMM had getest, en daarmee het verbruik van de geïntegreerde geheugencontroller in de processor niet heeft meegerekend. Ik zal binnenkort een mooi topic openen met de meetgegevens. Maar dat geheugensetje is behalve zuinig ook sneller; DDR3/1600 CL9 terwijl andere setjes CL10 zijn. Vooral ZFS wat memory-bottlenecked is kan daar wel iets profijt van hebben veronderstel ik. Prijs is vrijwel gelijk aan andere geheugensetjes.

Je hebt natuurlijk wel een punt als je zegt dat 5 tot 10 watt meer of minder niet wereldschokkend is; tot 20 euro per jaar dus bij 5 jaar gebruiksduur tot 100 euro verschil. Maar bedenk wel dat een heel efficiënt systeem wat 10 watt schoon aan de haak aan het stopcontact doet, dat 'een paar watt meer of minder' wel gelijk een groot aandeel van het totale verbruik is. Het verschil tussen langzaamste geheugensettings en maximumsettings was bij mij ongeveer de helft van het totale verbruik aan het stopcontact. Dat is ook niet zo moeilijk want ik heb 8,4 - 8,5 watt weten te halen wat natuurlijk best wel laag is. Stel je komt op 11,5w idle in de praktijk uit, met 4 schijven in spindown zit je dan rond de 15W minimum. Nog steeds erg zuinig.

Je weet dat ik iemand ben die een laag idle verbruik als uitdaging ziet. Dat betekent dat idle power consumption een hoge prioriteit heeft wanneer ik hardware aanschaf. Andere mensen zijn pragmatischer en daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 20:29:
Die Seasonic is die ook getest op een lage belasting? De BeQuiet E9 400W is namelijk door mij getest als zuiniger dan andere ATX voedingen. Dat 'gold' certificaat zegt eigenlijk weinig heb ik geleerd als het gaat om efficiency bij laag verbruik dus onder de 20W.
Wel aan de meter gehangen, maar niet vergeleken door mux en wel de 360W g-serie Seasonic. Idle waarden van 15-16W met een i3.

De CSL/OT kroeg !

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 20:29:
Je hebt natuurlijk wel een punt als je zegt dat 5 tot 10 watt meer of minder niet wereldschokkend is
Bij zulke PC's is dat nogal wat natuurlijk in idle, maar we hebben het hier dan ook over tienden van watts en niet over een verschil van enkele watts.

Ik weet trouwens niet welke meet apparatuur je gebruikt maar houdt er wel rekening mee dat pas apparatuur van een paar duizend euro echt geschikt is. Je meet namelijk een dynamische load (verbruik van de PC veranderd continue), is niet dat je een loadtester gebruikt welke continue vrijwel hetzelfde verbruikt. En de relatief goedkope meters doen er gewoon te lang over om tot een resultaat te komen en dan hebben we het nog niet eens over de afwijking van die dingen. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Ja dus als ik een Energy Monitor ipv Energy Check aanschaf is het natuurlijk ook weer niet goed. Ik snap je punt wel hoor; zorgvuldig benchmarken is nu eenmaal lastig en je moet dondersgoed weten wat je precies aan het meten bent. Mijn electronica kennis is vrijwel nul, dus daar zit een zwak punt.

Toch bestrijd ik dat de metingen zinloos worden. Het gaat denk ik vooral om het relatieve verschil tussen de metingen; als die maar aardig klopt. Als ik consistent uitkom op 8,4 / 8,5 in de meest gestripte config, en met geheugensettings consistent hogere resultaten krijg (watts; geen milliwatts) die ook na verificatie weer op die waarde neerkomt, ben ik geneigd te denken dat dat verschil in meting ook daadwerkelijk bestaat. Wat de exacte absolute hoogte is van de metingen wordt dan minder interessant.

De powerfactor bij standby/off is natuurlijk zo dramatisch dat mijn meter geen goede waarde geeft, maar bij normaal gebruik zou deze toch een stuk hoger moeten liggen en redelijk consistent blijven tussen de metingen; of zit ik hier naast denk je?

• -The_Mask-
  • Niet online
Wil je nu zeggen dat je een verschil van ongeveer 8,5W krijgt bij het gebruik van geheugenreepjes die op 1,35V werken tegenover je oude op 1,5V?

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Nee, dat niet. Maar tussen min en max wel enkele watts. Er zijn drie factoren die ik heb kunnen ervaren: voltage, frequency (800/1066/1333/1600) en hoeveelheid reepjes. Dat laatste blijkt het minst interessant te zijn, de eerste twee krijg ik veel grotere verschillen bij.

Naar aanleiding van je post heb ik mezelf gedwongen mijn genoteerde meetgegevens in een nieuw topic te posten, dus bij deze: Stroomverbruik Processor+Moederbord+Geheugen. :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mattijs.id schreef op donderdag 22 november 2012 @ 17:34:
[...]

Iemand nog nieuws van de Salland.eu afhandeling? Bij mij zeiden ze ruwweg:
' Afbeelding bij product is indicatief' . Oftewel, zelf apart nog een bracket aanschaffen. >.>

Iemand die meer succes heeft gehad?
Collega heeft iets later tegen de 80 euro prijs een controller besteld en vandaag gekregen, inclusief full profile bracket ... raaaarrrrrrr....

Ik heb geen reactie meer gehad van Salland op mijn vraag. Morgen nog eens opnieuw mailen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12 16:38
redfoxert schreef op donderdag 22 november 2012 @ 23:56:
[...]

Ik heb geen reactie meer gehad van Salland op mijn vraag. Morgen nog eens opnieuw mailen.
Hier tot op heden ook geen reactie.

- raid does not fix stupid -

• Loki.Nya
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:01:
Leuke config, ziet er goed uit. Maar ik zou een paar dingen veranderen:
Pff, Je hebt me flink aan het lezen gezet hoor, tot begin deze week wist ik nog niet eens van het bestaan van ZFS en RAID-Z. :+
Het grote ZFS topic zal ik ook eens goed bestuderen.
- WD Red schijven moet je niet kopen voor (echte) software RAID onder non-Windows OS. Je wilt dan juist géén TLER hebben. Wd Red zijn wel 1TB platter schijven, daar heb je nog meer keuze tussen. Seagate 7200.14 bijvoorbeeld. Elke schijven hebben hun eigen problemen. Headparking kan bijvoorbeeld alleen via APM ingesteld worden op de Seagate (voor zover ik weet) en dat werkt weer niet via die IBM M1015 controller. WD EFRX zou ik nog even nazoeken.
Dacht een mooie stille en energiezuinige schijf te hebben gevonden die speciaal voor NAS systemen is gemaakt, zijn ze juist niet goed in dit geval. -O-
Met TLER ga je dus op een gegeven moment problemen ondervinden?
Ik heb nu de Seagate in het lijstje gezet en zal ook nog even kijken of er andere schijven zijn die zich er goed voor lenen.
voor RAID-Z2 zou je idealiter 6 of 10 schijven gebruiken, voor performance maar ook voor opslagruimte, bij 4K optimalisatie gaat anders een deel verloren aan slack. Echt cruciaal is dit niet hoor, je performancetarget haal je wel en wat ruimte kun je ook wel missen. Maar ook dit is een overweging. 10 disks in RAID-Z2 is eigenlijk de perfecte keuze voor massaopslag omdat je dan slechts 20% redundancy hebt maar wel dubbelvoudige parity protection en ook optimaal voor 4K sector schijven.
Het zou niet eens bij me opgekomen zijn. Ik ga dan maar liever een stapje terug naar 6 schijven. Daar is mijn bankrekening het ook wel mee eens denk ik.
Dit heb ik er dus over gevonden. Het good en BAD! gedeelte deed mij vooral overtuigen.

sub.mesa wrote:
As i understand, the performance issues with 4K disks isn’t just partition alignment, but also an issue with RAID-Z’s variable stripe size.
RAID-Z basically works to spread the 128KiB recordsizie upon on its data disks. That would lead to a formula like:
128KiB / (nr_of_drives – parity_drives) = maximum (default) variable stripe size
Let’s do some examples:
3-disk RAID-Z = 128KiB / 2 = 64KiB = good
4-disk RAID-Z = 128KiB / 3 = ~43KiB = BAD!
5-disk RAID-Z = 128KiB / 4 = 32KiB = good
9-disk RAID-Z = 128KiB / 8 = 16KiB = good
4-disk RAID-Z2 = 128KiB / 2 = 64KiB = good
5-disk RAID-Z2 = 128KiB / 3 = ~43KiB = BAD!
6-disk RAID-Z2 = 128KiB / 4 = 32KiB = good
10-disk RAID-Z2 = 128KiB / 8 = 16KiB = good
- Je kunt met software RAID en dus ook ZFS altijd schijven op meerdere controllers gebruiken. Als je ESXi of zoiets wilt gebruiken kan dit wel een probleem zijn, maar anders kun je dus prima 8 disks op je IBM M1015 en de rest op de onboard controller. Je onboard controller is ook altijd het beste. H67 platform kun je overwegen voor 2 keer Intel SATA/600 poorten, en je SSD op SATA/300. Echt veel maakt het niet uit. Maar RAID-Z familie is wel gevoelig voor latencies, als één disk er langer over doet dan geldt dat voor allemaal. Nu heb je het voordeel dat de onboard controller altijd een iets lagere latency heeft dan PCIe addon controllers.
Ik heb maar voor een Intel bordje gekozen. Deze kwam er ook wel goed uit kwa verbruik. Die extra SATA/600 poort is idd een goed idee. Helaas is de MSI H67MA-ED55 niet meer te koop, daar zat ook nog een extra PCI-e en SATA/300 poort op. Of ik het echt zou gebruiken is een ander verhaal natuurlijk.
- mooie kast maar ook erg duur! Is dat het waard? Je neemt wel een goedkope processor, ik zelf vind dat minder logisch. Maar het kan zijn dat je hoge eisen stelt aan uiterlijk en iets minder aan performance, daar is natuurlijk niets mis mee.
Kast met veel ruimte, stil en prima cable management en zal vast mooi staan naast mijn Antec p180.
Dan doen we dat toch gewoon.
- SSD, besef dat je een gedeelte ongebruikt wilt laten voor overprovisioning. Ik zou 40GiB van de 64GB gebruiken idealiter voor L2ARC. Als je de SSD ook voor opslag wilt gebruiken kun je 50GiB van de 64GB gebruiken bijvoorbeeld. Maar dat is eigenlijk al op het randje wat betreft lange termijnprestaties. Zodra je L2ARC flink vol raakt dan, wat lang kan duren. Mijn punt: overweeg of de 128GB versie logischer/handiger is. Maar dat is zeker niet strict nodig; L2ARC van 20GiB is ook al enorm nuttig! Maar denk hier overna.
Deze hou ik even in gedachten, daar ga ik wel mee stoeien als ik alles in elkaar heb zitten.
Succes! :)
Thanks, ga ik nodig hebben. Dit is waar ik nu op uit kom.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 57,95€ 57,95
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 85,40€ 85,40
6Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 124,75€ 748,50
1Fractal Design Define XL USB 3.0 Black Pearl€ 136,50€ 136,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC€ 65,45€ 65,45
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 94,99€ 94,99
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 61,90€ 61,90
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 59,66€ 59,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.310,35

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Je kan ook de Fractal design Arc Midi nemen die heb ik ook en dat bevalt prima!

Filmpje van mijn build kan je vinden in mijn signature :)

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:39:
Iemand hier die recentelijk een Supermicro X9SCM-F bord heeft gekocht? Ik wil deze bestellen voor een nieuwe NAS en er een Ivy Bridge processor indrukken maar aangezien daar pas ondersteuning voor is met bios versie 2.0a moet ik weten of de borden die nu op de markt zijn al deze bios versie hebben. Ik heb jammer genoeg geen beschikking tot een Sandy processor om het bios te flashen.. :/
Ik heb hem ontvangen en geïnstalleerd. Ik heb niet expliciet gekeken maar hij werkte direct zonder problemen. Ik ben eigenlijk ook vrij zeker dat dit v2 is omdat het bordje wat leverbaarheids problemen in de BNL heeft en ze van de fabrieksband in de VS naar hier verstuurd worden. Teaser - Buildlog.

[ Voor 25% gewijzigd door analog_ op 23-11-2012 01:18 ]

Verwijderd

analog_ schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 01:17:
[...]

Ik heb hem ontvangen en geïnstalleerd. Ik heb niet expliciet gekeken maar hij werkte direct zonder problemen. Ik ben eigenlijk ook vrij zeker dat dit v2 is omdat het bordje wat leverbaarheids problemen in de BNL heeft en ze van de fabrieksband in de VS naar hier verstuurd worden. Teaser - Buildlog.
Heel goed, bedankt! d:)b Ik ga dan denk ik maar over tot bestellen van het systeem :)

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn OS (OpenSuse 12.2) opnieuw geinstalleerd.

Ik had hiervoor een mdadm RAID6 config draaien die ik over wil zetten, en nu vind OS mijn raidconfig als md127. Is er een manier om hier weer md0 van te maken zonder dat ik al mijn data kwijt ben?

Ik heb het gefixed met:
mdadm --stop /dev/md127
mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sd[bcdefghijk]1 --update=name

[ Voor 20% gewijzigd door FabiandJ op 25-11-2012 01:21 ]

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:19

B2

wa' seggie?

analog_ schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 01:17:
[...]

Hier hetzelfde, twee weken geleden een x9scm-f besteld, deze kwam gewoon met v2 bios.
Dutch3men schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 16:27:

Ik had hiervoor een mdadm RAID6 config draaien die ik over wil zetten, en nu vind OS mijn raidconfig als md127. Is er een manier om hier weer md0 van te maken zonder dat ik al mijn data kwijt ben?

Ik heb het gefixed met:

[...]
Komt door udev. De oplossing die jij hebt gedaan kan natuurlijk, maar je zou ook een eigen udev rule kunnen maken. Andere oplossing (onder Fedora) om die p2p1, em1, md127 device namen kwijt te raken en gewoon weer eth0, eth1 e.d. te krijgen is het verwijderen van het package biosdevname.

[ Voor 29% gewijzigd door B2 op 25-11-2012 08:09 ]

Dutch3men schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 16:27:

Ik heb het gefixed met:

[...]
Dat is niet permanent. Je moet je array even naar /etc/mdadm/mdadm.conf exporteren, en dan even je initramfs (als je dat hebt) updaten. Dan word die config namelijk in je initrd gezet, en word hij bij boot weer netjes /dev/md0 gemaakt.

Even niets...

• victorb
Even kort vraagje: is ipass het zelfde als sff8087 kan ik ipass to 4x sata kabels gebruiken op een m1015?

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 13:15
Ik zat al een tijdje te broeden op een leuk NASje voor thuis. De kogel is door de kerk, en heb het volgende wenslijstje omgezet in een bestelling die ik hoop van de week binnen te krijgen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus C60M1-I€ 61,02€ 61,02
6Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 87,10€ 522,60
1Fractal Design Node 304€ 92,90€ 92,90
1Kingston ValueRAM KVR13N9K2/16€ 69,39€ 69,39
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 811,81

Ik heb gekozen voor de Node 304 kast omdat ik deze goed kwijt kan op een kastje hier in de kamer. Het is een aantrekkelijk kastje, goed gebouwd en heeft meer dan voldoende koeling aan boord. Daarin het veelbesproken Asus Brazos bordje met 16gb Kingston geheugen. De Seasonic G-360 als voeding, moet genoeg zijn voor dit gebruik.

De disken zijn niet een alledaagse keuze, maar het is een mix van verschillende factoren waarom ik specifiek voor 2 TB en voor deze disken ben gegaan. Als eerste wilde ik 2TB disken hebben, omdat groter mijn budget niet toeliet. Ook ben ik wat huiverig geworden voor disken groter dan 2TB omdat je daar toch relatief veel klachten over hoort.

Tot slot krijgen deze Hitachi's redelijk goede reviews, zijn niet de snelste disken die je kunt krijgen, maar ze schijnen weinig problemen te geven in gebruik met een NAS en kunnen ze volgens de specs 24/7 gebruikt worden. Ook niet geheel onbelangrijk hebben ze 3 jaar garantie, en zijn ze één van de goedkoopste 2 TB disken die je kunt krijgen.

12TB bruto dus. Ik weet nog niet helemaal zeker welk OS ik erop ga zetten, maar de kans is groot dat dit zfsguru of nas4free zal zijn. Dat ik ZFS wil hebben (raid-z2) staat wel vast...

• victorb
Ik heb goede ervaringen met ZFSguru en met Nas4free. Nas4free is wel iets makkelijker. Maar disk management in zfsguru is weer veel logischer en handiger

Verwijderd

Nieuwsgierig als ik ben: wat is er precies makkelijker in NAS4Free? Want ik geef anderen meestal mee dat ZFSguru de makkelijkste ZFS distro is maar nog niet 'af' is terwijl NAS4Free en FreeNAS veel verder zijn met feature support, maar niet iedereen kan overtuigen qua interface en gebruiksgemak. Hoe kijk jij daar tegenaan?

@ebia: ik heb er weinig aan toe te voegen. Leuk dat je over gaat op ZFS! Hopelijk heb je er veel plezier van. :)

• Wannial
  • Laatst online: 12-12 14:32
Mensen ervaring hier met het draaien van ESX, en daarbinnenin een OS waarmee ik ZFS kan maken?
ESX wou normaal geen RDM maken, dus dan gaat dat niet lukken lijkt mij.

Tips?

intel u3 3220T
asrock p67 extreme 4
2x4GB ddr3
1x60GB ssd (momenteel met win server 2008r2 sp1)
8x2TB storage, raid 6 momenteel, wil naar zfs 2

• victorb
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 00:31:
Nieuwsgierig als ik ben: wat is er precies makkelijker in NAS4Free? Want ik geef anderen meestal mee dat ZFSguru de makkelijkste ZFS distro is maar nog niet 'af' is terwijl NAS4Free en FreeNAS veel verder zijn met feature support, maar niet iedereen kan overtuigen qua interface en gebruiksgemak. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Betere documentatie waardoor voor een minder ervaren gebruiker makkelijk zijn weg kan vinden. Maar bij zfsguru heb je weer meer goede info direct bij wat je doet (bijv l2arc cache daar staat netjs uitleg van l2arc bij) En je kan nas4free upgraden met behoud van de hele config. En je kan je config backuppen.

Verwijderd

Oke dat is hele waardevolle informatie victorb! Documentatie is inderdaad vrijwel afwezig bij ZFSguru. Daar staat tegenover dat in de interface zelf al veel wordt uitgelegd en het idee van ZFSguru is ook dat je helemaal geen documentatie nodig hebt. Hoe Jason het aan mij uitlegde is dat elke pagina voor elke optie een vraagteken-knopje moet hebben, waarbij álle relevante informatie over die ene optie wordt getoond. Dus een soort 'online documentatie'; niet iets wat je apart nodig hebt. Uiteraard is dat nog nauwelijks aanwezig; de info op L2ARC en SLOG pagina's zijn dan inderdaad een uitzondering.

Configuratie backuppen is inderdaad ook een groot punt. Maar wel eentje die snel opgelost zou moeten zijn: de release na de huidige beta9 zou de Migration Manager moeten toevoegen, waarmee je snapshots kunt maken van je systeemconfiguratie en deze backuppen of meenemen naar een nieuwe installatie.

Zelf dacht ik vooral aan het gemis van een Embedded distributie bij ZFSguru. FreeNAS (en ik neem aan NAS4Free) kun je gewoon op USB stick draaien zonder veel writes naar de stick. Bij ZFSguru wordt die USB stick gewoon als normale disk beschouwd. Ook dat is een punt wat vrij snel onder handen genomen zal worden, al durf ik niet precies te zeggen wanneer.

• B2

B2

wa' seggie?

Pluspunt voor mij waarom ik ZFSGuru heb gekozen in plaats van FreeNas of NAS4Free, is dat het op FreeBSD 9 gebaseerd. FreeBSD 9 heeft veel betere VirtIO support dan 8.
Wannial schreef op maandag 26 november 2012 @ 01:48:
Mensen ervaring hier met het draaien van ESX, en daarbinnenin een OS waarmee ik ZFS kan maken?
ESX wou normaal geen RDM maken, dus dan gaat dat niet lukken lijkt mij.

Tips?

intel u3 3220T
asrock p67 extreme 4
2x4GB ddr3
1x60GB ssd (momenteel met win server 2008r2 sp1)
8x2TB storage, raid 6 momenteel, wil naar zfs 2
Zat, waarom werkt RDM niet?

Even niets...

• Pantagruel
  • Laatst online: 24-11 18:11

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Mijn gok is dat we dit moeten lezen als, " de intel i3 3220T doet niet aan Vt-d ".

RDM zou moeten werken, er zijn div. how-to's etc te vinden, o.a. die van vm-help.com.

Vlgs sommige is het niet eens nodig om dmv van deze 'hack' een rdm aan te maken maar kan t ook gemakkelijker. Het schijnt gewoonweg in de vSphere Client interface verstopt te zitten en is t voor lokale opslag geblokkeerd.

quote:

In esxi 5, goto:

Configuration > Software > Advanced Settings > RdmFilter and there you can disable the filter so LUN’s can be RDM’d directly from the “add disk” dialogue.
(not supported on all hardware, but it does work on all LSI IT flashable cards (SAS2008 and the likes)

#Disclaimer: niet persoonlijk getest!

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12 17:38

MikeVM

- Baloo -

aangezien ik mij verveel, en ik enkel kan surfen, ga ik Cases zoeken die allemaal handig zijn voor grote Nas builds..

Case Name3,5" HDD Slots5.25" SlotsUSB 3.0/2.0Max Form Factoropmerking
Afbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/pc-d8000/d8000-01s.jpgLian-Li D8000 20 54x USB3.0EATX
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1288363751.jpegLian Li PC-343B0 Slots (modulair tot 30)182x USB 2.0ATXModulaire Case
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1249543056.jpeg PC-A71F 105USB3.0 x 2 / USB2.0 x 2 / E-SATA x 1EATX
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1249543077.jpegLian Li PC-A70F105EATX
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1313501854.jpegLian Li PC-Q25B7 (5 Hotswap)0noneMini-ITXCompact, Geen I/O

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Je vergeet de prijs :P

Even niets...

• Loki.Nya

• victorb
Vergeet de Fractal Design Arc Midi niet! Perfect voor een 8 disk NAS waarbij je ook niet 2x 5.25 bays hebt.

@CiPHER

ZFSGuru op usb stick zou inderdaad handig zijn. Zeker in combinatie met config backup scripts. Of meteen met een optie dat je gewoon je usb stick kan clonen en als reserve naast je server kan leggen :)
Alle documentatie helemaal intregeren zou wel helemaal top zijn en dan met een quick startup guide erbij. (Voor de eerste stappen van de install)

Ik ben benieuw wat jij en jason ons gaan brengen in de toekomst! :)
_____

Ik kon het niet laten heb voor 90 euro een Ibm M1015 besteld :D :9 O+ En meteen ook een 4tb hitachi usb3 disk voor de backups. Ik heb ingrijpende plannen voor mijn computers hier thuis. Als de Samsung 840 pro 512gb goed leverbaar is dan bestel ik er 1 voor mijn workstation. Dan haal ik de vertex2 120gb en de 3tb seagate hd eruit. De vertex2 gaat in mijn netbook en daar komt een 320gb laptop disk uit. Dan gaat de 3tb disk in mijn server erbij zodat het een 6disk Raidz2 word van 12tb netto en ik 4k sectors kan gebruiken. De 320gb laptop disk wil ik ook in mijn server plaatsen voor de torrent downloads. Wat ik hier mee wil bereiken is dat ik mijn complete raidz2 kan downspinnen en dat de laptop disk gewoon het torrent verkeer doet wat door blijft gaan dag en nacht.

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

de prijs kan ik niet goed linken met een actieve link, dus die heb ik even achterwege gelaten, rond de middag is het internet hier zo traag dat de pricewatch voortdurend crashed, dus ik ga zo weer verder. ik ga alle merken af, en kijk naar de behuizingen waar zoveel mogelijk HDD's in kunnen met zo laag mogelijke prijs of klein mogelijke afmetingen..

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Case Name3,5" HDD Slots5.25" SlotsUSB 3.0/2.0Max Form Factoropmerking
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1286177009.jpegCooler Master Elite 331742x USB 2.0ATXGoedkoop
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1326726384.jpegFractal Design Define XL1012x USB 2.0, 2x USB 3.0EATX
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1304328858.jpegFractal Design Arc Midi Tower823x USB 2.0, USB 3.0ATXCompact
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1286177009.jpegFractal Design Array R2 Mini ITX5 + 1 x 2,5"0noneMini-DTXCompact; incl. 300W PSU
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1310981583.pngBitFenix Shinobi832x USB 2.0, 2x USB 3.0ATXmeerdere versies; goedkoop en toch mooi
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1254487841.jpegChieftec Bravo BA-01B-B-B-400862xUSB (? USB2.0 ?)ATXgelanceerd in 2005
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1337933544.pngBitFenix Prodigy5 +4x 2,5"1USB 3.0 x 2Mini-ITXgoed voor de ultrasnelle SSD-NAS*
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1304933066.jpegCodegen P3327-CA832x USB 2.0ATXincl. 460W PSU, zeer goedkoop
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1316435215.jpegCodegen Q-3335-A2832x USB 2.0EATXincl. 460W PSU, zeer goedkope EATX

fouten worden weggewerkt.. even geduld aub..

*bij de BitFenix zit wel potentieel denk ik, voor een server die zeer snel moet zijn, 4 SSD's icw 5 HDD's
de enige vraag is of er moederborden zijn waar via pci-e extra ethernetpoorten kunnen gezet worden.
want één gbit poortje wordt al snel volgetrokken door 2 SDD's

[ Voor 58% gewijzigd door MikeVM op 26-11-2012 21:14 ]

Die BitFenix is idd een cool kastje! Je ziet weinig kastjes met het moederbord horizontaal, leuk gedaan!

Nadeel is dan weer dat alle aansluitingen inc de aanknop aan de zijkant zitten ipv aan de voorkant...

Even niets...

• victorb
Ik denk even kijken wat die chieftec kast nou bied uit 2005 in je lijst

Afbeeldingslocatie: http://photos.fotki.lv/photos/4/W0001944/000194334/000019433388_%23_3_%23_asgards.jpg

Toen kwam ik deze foto tegen :D OMG beetje vol hahah

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:13
Lol, aparte powerbuttons voor de hardeschijven. Erg Tweakish.

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:25
Iemand die hier ervaring heeft met de levering van producten bij Picco Computers?

Ik heb de SAS int. 36pin - 4x SATA 100cm kabel daar besteld op 10-11-2012.
Maar heb nog niets binnen gekregen :(

2 weken geleden mail contact met ze gehad, ze zeiden dat ie begin vorige week of vrijdag werd geleverd, maar is niet gebeurd, na 2e mail verstuurd te hebben denken ze dat het 1 weekje opschuif, deze week dus...
Picco is prima in leveringen, maar hebben weinig voorraad, dus zijn ze inderdaad wat traag als ze niet geleverd krijgen vanuit de groothandel (DeLock in Duitsland direct denk ik...)

En ja, dat soort producenten wil inderdaad zijn leveringen nog wel eens uitstellen.

Even niets...

• ThinkPad
MikeVM schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:21:
[... knip tabel...]

Ben je bekend met de optie "Genereer RML" ? Dan hoef je niet zelf helemaal een tabel te maken ;)

Verwijderd

*bij de BitFenix zit wel potentieel denk ik, voor een server die zeer snel moet zijn, 4 SSD's icw 5 HDD's
de enige vraag is of er moederborden zijn waar via pci-e extra ethernetpoorten kunnen gezet worden.
Deze heb ik zelf hier staan.

pricewatch: Xigmatek Gigas

Mobo komt onderin te liggen. Ruimte genoeg voor een schijf of 6 tot 8. Afhankelijk hoe creatief je bent met de ruimte. En standaard geleverd met 4 120mm stille fans.

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:55:
[...]
Deze heb ik zelf hier staan.

pricewatch: Xigmatek Gigas

Mobo komt onderin te liggen. Ruimte genoeg voor een schijf of 6 tot 8. Afhankelijk hoe creatief je bent met de ruimte. En standaard geleverd met 4 120mm stille fans.
kasten om te modden, dan zijn er veel te veel die interessant zijn, die zijn op het eerste zicht moeilijk in kaart te brengen, dus dat doe ik nu even niet.
victorb schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:38:
[afbeelding]
Wauw!, Damn, 16 schijven zonder echt modwerk!
En dan nog ruimte voor nog eens 10 schijven of meer met wat modwerk.
ook veel ruimte voor raidkaarten, en als serverkast is hij zeker niet lelijk te noemen!

Verwijderd

Om heel eerlijk te zijn vind ik hem wel lelijk. Ik heb die kast ook. Je kunt er wel veel mee modden, maar ik heb veel moeite moeten doen om stoffilters aan te brengen. Je kunt nauwelijks bij de fans die je 3,5" schijven koelen. En het meest belangrijke: zonder de stroom+data-kabels van de hardeschijven flink te buigen kan ik het zijpaneel niet sluiten, dus ik heb hem een tijd met open zijdeur gedraaid. Ook niet zo fijn. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en met een metaalzaag een gat gemaakt zo groot als waar de kabels iets uitsteken.

Ook eigenlijk de reden dat ik liever geen pics post, jullie bouwen veel mooiere NAS doosjes dan ik. :+

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Midas.e

Is handig met dinges

Zo'n kast heb ik ook nog staan, vond em best fijn werken voor een server.Je hebt wel 90 graden sata en stroom nodig.
Cipher, laat toch eens zien! Elke server/Nas heeft zn charmes.

Hacktheplanet / PVOutput

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
victorb schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:38:

[afbeelding]

In een dergelijke kast heb ik met wat modwerk zo'n 22 disken gepropt :D Kga nog eens kijken of ik een foto kan vinden.

Edit: Kan geen foto vinden van de 22 disken, wel 18 :)
RinceWind

[ Voor 26% gewijzigd door redfoxert op 26-11-2012 22:18 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

MikeVM schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:44:
[...]

kasten om te modden, dan zijn er veel te veel die interessant zijn, die zijn op het eerste zicht moeilijk in kaart te brengen, dus dat doe ik nu even niet.

[...]

Wauw!, Damn, 16 schijven zonder echt modwerk!
En dan nog ruimte voor nog eens 10 schijven of meer met wat modwerk.
ook veel ruimte voor raidkaarten, en als serverkast is hij zeker niet lelijk te noemen!
Er passen al standaard meer schijven in dan in bijvoorbeeld de Fractal Design Array. En met creatief zijn bedoelde ik niet modden maar bijvoorbeeld de ruimte voor de 5,25inch bays gebruiken voor hd's.

Verwijderd

Midas.e schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:12:
Zo'n kast heb ik ook nog staan, vond em best fijn werken voor een server.Je hebt wel 90 graden sata en stroom nodig.
Die had ik dus speciaal gekocht, maar toch staken die dingen nog teveel uit. G-dverde...
Cipher, laat toch eens zien! Elke server/Nas heeft zn charmes.
Haha, nou zodra ik de boel op orde heb en ook weer netjes schoongemaakt zou ik wel eens een lens richten op mijn doosjes. Of ik post ze eerst onder een kloonaccount om de reacties af te wachten. >:)

Serieus: het lijkt mij wel leuk om in de startpost een lijst met NAS dozen te maken van mensen op het forum. In het volgende topic denk ik. :)

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

in dat geval zal ik hem eens bekijken en in de lijst opnemen, aangezien ik op superslecht internet zit, klik ik niet op alle linkjes.. want die laden langzaam, en crashen voortdurend.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 13:15
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 00:31:

@ebia: ik heb er weinig aan toe te voegen. Leuk dat je over gaat op ZFS! Hopelijk heb je er veel plezier van. :)
Dank, ik hoop het ook.

Een tijdje terug heb ik ZFSguru draaiende gehad in een VM, dat was inderdaad klikkie klik meteen aan de praat, werken als een tierelier. Documentatie is soms over-rated inderdaad als de GUI voldoende uitleg geeft over hetgeen je aan het doen bent. Wat dat betreft thumbs up voor ZFSguru.

Maar om eerlijk te zijn raak ik altijd een beetje huiverig als ik versienummers zie als 0.2-beta8. Ik begrijp dat de ontwikkeling nog in volle glorie is (getuige jouw bijdrage hieraan), maar het doet mij nog te veel overkomen als niet-productie-ready. The horror als dat fout gaat omdat e.e.a. nog niet helemaal is doorgetest. Wat natuurlijk heel begrijpelijk is als je maar met een klein team (2 man?) ontwikkeld aan zoiets.

Aja, ik denk dat ik ze allebei nog een spin geef voordat ik definitief settle met een bepaald OS. Eerst maar eens lekker de disken stressen in de hoop dat ik geen (net-niet)DOA's heb.

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-12 16:53
Ik heb hier een sharkoon Rebel 9 met Lian Li hotswap bays erin.. met 8 1,5Tb disks op RAID 50. Een ssd voor OS. Loopt vrolijk te snorren in meterkast :P

Omdat het kan...

Verwijderd

ebia schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:33:
Documentatie is soms over-rated inderdaad als de GUI voldoende uitleg geeft over hetgeen je aan het doen bent. Wat dat betreft thumbs up voor ZFSguru.
Zeker als ZFSguru uiteindelijk alle documentatie in de interface zelf heeft verwerkt heb je geen losse documentatie meer nodig. Dat lijkt mij inderdaad de beste strategie.
Maar om eerlijk te zijn raak ik altijd een beetje huiverig als ik versienummers zie als 0.2-beta8. Ik begrijp dat de ontwikkeling nog in volle glorie is (getuige jouw bijdrage hieraan), maar het doet mij nog te veel overkomen als niet-productie-ready.
Die versienummers doet geen recht aan waar ZFSguru nu staat. Vergelijk 0.1.9 met 0.2-beta8 en er is een wereld van verschil. De reden hierachter is dat Jason een eerste stabiele release wilde uitgeven bij 0.2 final.

Als 0.2 er eenmaal is, worden de versienummers een stuk duidelijker: 0.3, 0.4, 0.5. Als er bugs worden gevonden in 0.2 dan komt er een 0.2.1 waar alleen de bugs uit zijn gehaald geen nieuwe features. Dan worden de versies een stuk duidelijker.

Sommige projecten gaan heel snel over versienummer 1.0 heen. Het ligt er maar aan wat je onder 1.0 verstaat. Jason dacht: 1.0 betekent dat het project eigenlijk helemaal af is. Dus alle features die je mag verwachten in een NAS OS moeten er dan inzitten. Denk ook aan het Wine project wat altijd met datumversies zoals 20100205 heeft gewerkt, tot hun eerste stabiele release 1.0.

Vaak klopt het ook dat voordat een stuk software nuttig is voor de eindgebruiker, het project al flink moet zijn gevorderd in technische zin. De 'fundering' moet dan al staan als een huis.

ZFSguru heeft die fundering heel goed aangepakt vind ik. De manier hoe ZFSguru met disks omgaat, hoe upgrades werken, hoe systeemversies zijn gescheiden van LiveCD en web-interface en het modulaire karakter van de web-interface zijn maar een greep uit de mooie structuur waar ik min of meer een beetje verliefd op ben geworden. Voor mij een héél leuk project om aan te werken!
The horror als dat fout gaat omdat e.e.a. nog niet helemaal is doorgetest. Wat natuurlijk heel begrijpelijk is als je maar met een klein team (2 man?) ontwikkeld aan zoiets.
Toch vind ik dat ZFSguru heel ver is gekomen met voorheen slechts één developer, die ook nog een job ernaast heeft. Als je dat vergelijkt met wat FreeNAS heeft bereikt met een heel team en een heel bedrijf erachter met financiële middelen, vind ik dat zeker niet slecht! Vergelijk het een beetje met de Phoenix/Firebird/Firefox-browser die al heel interessant was bij de eerste 0.1 release. Toen was al duidelijk dat zo'n project die vastgeroeste ouderwetse en logge browsersuites van de markt zou stoten.
Aja, ik denk dat ik ze allebei nog een spin geef voordat ik definitief settle met een bepaald OS. Eerst maar eens lekker de disken stressen in de hoop dat ik geen (net-niet)DOA's heb.
Ik raad aan dat je je configuratie zo hebt ingericht dat je makkelijk kunt switchen tussen bijvoorbeeld ZFSguru, FreeNAS en NAS4Free. Zou je bijvoorbeeld problemen hebben in X wat je niet makkelijk zelf kunt verhelpen, dan migreer je gewoon naar Y. Dat is best een fijne gedachte; geen vendor-lockin!

Disks stressen kan heel goed door in ZFSguru de benchmarks te gebruiken, liefst de Advanced disk benchmark (Disks->Benchmark->Advanced). Dan stress je de disks voor 24+uur ofzo en krijg je tegelijkertijd een mooie benchmark grafiek met allerlei ZFS configuraties en hun performance.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb op dit moment het volgende, ik heb een server met hier een 640GB root disk met hier OpenSuse 12.2 op. De overige hdd's die ik heb, heb ik met mdadm een software raid aangemaakt.
Nu vraag ik mij af zou ik ESXi kunnen draaien, waarop ik dan een VM aanmaak met OpenSuse 12.2 hierop en dan deze koppel met mijn mdadm software raid.

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:23:
[...]

Die had ik dus speciaal gekocht, maar toch staken die dingen nog teveel uit. G-dverde...

[...]

Haha, nou zodra ik de boel op orde heb en ook weer netjes schoongemaakt zou ik wel eens een lens richten op mijn doosjes. Of ik post ze eerst onder een kloonaccount om de reacties af te wachten. >:)

Serieus: het lijkt mij wel leuk om in de startpost een lijst met NAS dozen te maken van mensen op het forum. In het volgende topic denk ik. :)
Nou hier alvast een teaser van mijn huidige project : zelf een case maken voor mijn totaal oplossing. One box too rule them all zeg maar. Virtualisatie middels KVM op Fedora 17, daaronder virtual machines voor firewall/router (pfSense), NAS (ZFSGuru), en een fedora 17 install met SAB, couchpotato en sickbeard.

Later nog uitbreiden met dns server, transparant proxy e.d.

Status tot nu toe :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7jlQ0tZ9fildSjTnhpQQPFv8/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LK0UC8fW20pFCEKec1zozjx8/medium.jpg

De volgende hardware komt erin

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 206,30€ 206,30
1Supermicro X9SCM-F€ 181,40€ 181,40
10Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,85€ 355,40
2Kingston KVR1333D3E9S/8G€ 61,30€ 122,60
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 89,99€ 89,99
1Silverstone SST-ST45SF-G (450W)€ 110,30€ 110,30
2Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 92,40€ 184,80
1Intel Ephraim X25-E SSDSA2SH064G101 64GB€ 486,48€ 486,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.737,27

• ThinkPad
Hmm de plaatsing van de fans had je nog wat beter over na moeten denken volgens mij. Zoals het er nu uit ziet heb je in die aluminium profielen moeten zagen om 2 fans naast elkaar te kunnen plaatsen? Mooier was geweest als de bodemplaat gewoon 2cm breder had geplaatst waardoor het zonder zagen had gepast ;)

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2012 12:14 ]

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

10 Western Digital Green WD20EARX, 2TB € 88,85 € 355,40

dat subtotaal klopt toch niet helemaal?

• B2

B2

wa' seggie?

ThinkPadd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:12:
Hmm de plaatsing van de fans had je nog wat beter over na moeten denken volgens mij. Zoals het er nu uit ziet heb je in die aluminium profielen moeten zagen om 2 fans naast elkaar te kunnen plaatsen? Mooier was geweest als de bodemplaat gewoon 2cm breder had geplaatst waardoor het zonder zagen had gepast ;)
Daar is eigenlijk juist heel goed over nagedacht. Op deze manier staan de fans namelijk klem tussen deze uitsparingen en kan er precies een 'kabelgoot' gebruikt worden voor de 24 en 8 pins kabels voor het moederbord. Verder kon ik zo de afmetingen van het m-atx tray gebruiken. De 24 en 8 pin stroomkabels zullen nog custom gemaakt worden, dit zijn de standaard kabels.
MikeVM schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:15:
10 Western Digital Green WD20EARX, 2TB € 88,85 € 355,40

dat subtotaal klopt toch niet helemaal?
Ik zat al te wachten totdat de eerste daarover zou mierenn**ken vallen ;) Natuurlijk klopt dat subtotaal niet, maar het was even om aan te geven hoeveel disks er in kunnen. Je ziet achter de case genoeg disken liggen ;)

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-12 13:19
Beste Tweakers,

Fijn dat jullie er zijn O-)
Ik weet niet of ik nu in het juiste toppic ben, maar ik heb een vraag en kom er niet helemaal uit...

Ik gebruik NAS4FREE als OS op mijn NAS.
Nu draai ik 1 website op de webserver.
Maar nu komt het... Ik wil graag meerdere websites draaien met verschillende domeinnamen.

Is dit mogelijk?
Iemand ervaring mee?
Hoe is dit makkelijk te realiseren?

• B2

B2

wa' seggie?

0xygen schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:18:
Beste Tweakers,

Fijn dat jullie er zijn O-)
Ik weet niet of ik nu in het juiste toppic ben, maar ik heb een vraag en kom er niet helemaal uit...

Ik gebruik NAS4FREE als OS op mijn NAS.
Nu draai ik 1 website op de webserver.
Maar nu komt het... Ik wil graag meerdere websites draaien met verschillende domeinnamen.

Is dit mogelijk?
Iemand ervaring mee?
Hoe is dit makkelijk te realiseren?
Virtual hosts zijn je vrienden.
Ik weet niet welke http server Nas4Free gebruikt (Zal wel apache of lighttpd zijn), maar daar is genoeg documentatie over te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door B2 op 27-11-2012 15:25 ]

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-12 13:19
Bedankt voor je reactie!

lightpd is de onderliggende webserver.
Binnen nas4free zie ik verder niet over virtual hosting.

Maar in iedergeval heel erg bedankt! ik had zelf niet op de term virtual hosting gekomen;)
Ik duik vanavond hier even in.
Daar moet het denk ik dan wel ergens tussen staan...

EDIT: ik heb even snel gekeken, en ben bang dat de pagina die ik moet hebben offline is...
vanavond kijk ik nog wel even verder.

Verwijderd

Configuratie van een web-server heeft echt niets met zelfbouw NAS en ook niet met NAS4Free of welk ander project te maken. Wil je daar vragen over stellen, moet je niet in dit topic of forum zijn. Ook heel goed zelf uit te vogelen met google en de officiële documentatie van jouw webserver.

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-12 17:40
omdat ik zelf altijd informatie mis over welke moederborden SAS kaarten ondersteunen in hun eerste PCI-E 16x slot in samenwerking met onboard vga ga ik mijn bevinding even posten.

De IBM Serveraid M1015 werkt in mijn ASUS M4A785TD-M EVO

Er schijnen nogal wat verhalen rond te gaan dat Asus alleen VGA kaarten accepteerd in het 1e slot. Gelukkig is het bij dit board dus niet zo.

• TMon
B2 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:01:
[...]
. Je ziet achter de case genoeg disken liggen ;)
Een klant van ons is altijd als de dood dat hardeschijven zo opgestapeld worden. Ze zijn een aardig grote speler in de opslag wereld, dus misschien kun je ze beter niet opstapelen.

sorry voor de dubbelpost

[ Voor 4% gewijzigd door TMon op 27-11-2012 19:29 ]

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 15:24
B2 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:05:
[...]

Nou hier alvast een teaser van mijn huidige project : zelf een case maken voor mijn totaal oplossing. One box too rule them all zeg maar.
...
[afbeelding]
[afbeelding]
Leuk te zien dat je al begonnen bent. Is dat nog steeds op basis van mijn tinkercad ontwerp? Als ik zo kijk heb je een aluminium kast verzaagd om aan je panelen te komen. Da's ook een idee.

Ik kan je wel vertellen dat je geen 4 fans nodig hebt. De twee in mijn kast (de middelste dus) koelen echt prima, en dat is op 500-600 rpm. De disks blijven netjes op 30 graden en de processor rond de 50. Dat alles met maar 2 fans. Ook de fan in de voeding heb ik er uit gehaald.

• B2

B2

wa' seggie?

Durandal schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:22:
[...]

Leuk te zien dat je al begonnen bent. Is dat nog steeds op basis van mijn tinkercad ontwerp? Als ik zo kijk heb je een aluminium kast verzaagd om aan je panelen te komen. Da's ook een idee.

Ik kan je wel vertellen dat je geen 4 fans nodig hebt. De twee in mijn kast (de middelste dus) koelen echt prima, en dat is op 500-600 rpm. De disks blijven netjes op 30 graden en de processor rond de 50. Dat alles met maar 2 fans. Ook de fan in de voeding heb ik er uit gehaald.
Klopt, het is gebaseerd op jouw ontwerp, met wat aanpassingen. Zo heb ik een verdieping in de kast gemaakt, om de voeding en een aantal ssd's onderin de kast te kunnen plaatsen en komt het moederbord boven. Ik kon van een tweaker een kant en klare m-atx tray overnemen, dat leek me wel handig.

Ik heb voor 4 fans gekozen omdat ik verwacht dat de machine toch wel wat zwaarder belast gaat worden, de ruimte had en het gewoon stoer eruit ziet :9
Ik zit er ook over te denken om een zijkant en/of een bovenkant plaat van plexiglas te maken ipv aluminium plaat.

Morgen krijg ik een bestelling van highflow.nl binnen voor het maken van de custom stroomkabels voor sata en de moederbord aansluitingen. Jouw ontwerp was volgens mij voor mini-itx?

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 15:24
Ja. 'Passief' gekoeld mini-itx moederbordje. Lijkt er veel op als ik het zo zie.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12 16:16
Ik ben zelf aan het kijken naar een FM2 build met 6 disk Raid-Z2. De usecase van deze build is het volgende:
  • Backup client voor Crashplan van 3 andere computers;
  • Media streaming voor een XBMC apparaat;
  • Een webbased torrent client, zoals uTorrent voor Linux;
  • Network file share, voor bijvoorbeeld een grote Lightroom library. Dit is niet voor dagelijks gebruik, maar de archief library waar bijvoorbeeld foto's ouder dan een jaar of afgesloten projecten heen migreren.
De build:

Ik heb momenteel al 2x WD20EADS en 1x WD20EARS. Ik wil daar 3x 3TB disk bij plaatsen voor een 6 disk Raid-Z2 set. Op dit moment zit ik geen reden om niet gewoon de goedkoopste (Seagate Barracuda 7200.12) te nemen. Ik weet dat de WD20EADS geen ADF heeft en de WD20EARS en de Seagate dat wel hebben, maar dat moet niet zoveel uitmaken als ik het goed heb. Als OS disk heb ik nog een WD5000AAKS, maar dat wordt op den duur wellicht vervangen door een SSD.

Het idee is dat ik, tegen de tijd dat de 8TB vol loopt, ik langzaam de 2TB's kan uitfaseren voor 3TB of 4TB en zo de capaciteit kan vergroten. Evt. kan ik de spare 1TB ruimte van de 3TB disks nog gebruiken voor bijvoorbeeld een Raid-Z1.

Aangezien ik 8 SATA poorten wil hebben (1 OS disk, 6 voor de Raid-Z2 set en nog 1 spare poort om wat eenvoudiger migratie/disk vervangingen e.d. te kunnen doen), wordt het MSI FM2-A85XA-G65 of Gigabyte GA-F2A85XM-D3H. Voordelen van de Gigabyte is Micro-ATX en prijs, (klein) voordeel van de MSI is de aanwezigheid van een displayport, mocht het bord evt. in de toekomst nog voor iets anders gebruikt worden.

Beide borden hebben 4 DIMM slots, waar in eerste instantie een 2x 4GB set in komt, bijvoorbeeld Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 uit de supported memory list.

Als behuizing heb ik nog een Antec P150 liggen, waar met een drivebay of brackets wel 6 of 7 disks in kunnen. Als iemand een goedkopere interne variant kent, graag. De kast heeft 3x 5.25" slots en ik heb geen disk media nodig, dus dat moet passen.

De CPU: is er gezien de usecase, een reden om voor meer als een A4-5300 te gaan?

Ik heb nu een single disk ZFS-on-linux draaien met een kale Ubuntu 12.04, inclusief Crashplan en uTorrent, ik ben daar wel blij mee hoe het draait. Het gemak van ZFS guru spreek me zeker aan, maar ik verwacht wel wat problemen om Crashplan en uTorrent (of een vergelijkbare) client erop te krijgen.

Er zit een Antec NeoPower 430 voeding in de kast, zou dat voldoen voor deze build of kan er beter een nieuwere/zuinigere voeding voor in de plaats?

Tot slot, nog aan te schaffen (excl brackets):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 71,20€ 71,20
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 123,49€ 370,47
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 35,95€ 35,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,57

en al aanwezig:
#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB€ 131,-€ 262,-
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P150€ 0,-€ 0,-
1Antec NeoPower 430€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,-
Ik kan geen reviews vinden van dat bord, en heb niet echt een hoge pet op van Gigabyte's idle verbruik.
Weet je zeker dat je Gigabyte wil? mATX is nou niet echt een voordeel tenzij je er de ruimte niet voor hebt... Want 'omdat het kleiner is' is een tikkie loos argument ;)

Die MSI is denk ik zuiniger.

Ga ook alsjeblieft voor 2x8GB, kost geen drol, en je hebt later spijt als je sloten vol zitten :)
(en als je dat te duur vind, ga dan voor 1x8GB :) )

Het loont denk ik ook om een zuinigere voeding te nemen inderdaad.. Een SeaSonic G-Serie zou wel mooi passen.

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 27-11-2012 22:39 ]

Even niets...

• victorb
Eindelijk toegekomen aan mijn Zfs server part2 video voor op youtube! Heb nu de video in grote lijnen in elkaar zitten :)

• victorb
ZFS NAS Homeserver Part 2: Lackrack Power Benchmarks NAS4Free

Eindelijk Part2 online!! :D

Part1 de hardware build: http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY

Leuk gedaan! Wat ik wel vind eerlijk gezegd, is dat je idle verbruik best hoog is!

Wel keurig rackje zo! Binnenkort ook maar eens langs ikea om een paar lack tafeltjes te gaan halen.

Iemand al eens gekeken of je er 3 op elkaar kan zetten zonder dat het in elkaar stort?

Even niets...

• TMon

Wat dacht je van:
MS-Tech ca-0210
of
sharkoon rebel 12

sharkoon rebel 9
Ik zoek een kast met 10 * 3.5" EN 2 * 2.5".
Die zijn er nog niet... Fractal's mega kast doet wel 10*3.5" maar geen 2.5" :(

Even niets...

• GioStyle
Je ssd's flikker je toch in een hoekje? :p
Nee, als je het doet, moet je het goed doen :+

Liefst zou ik zelfs 5 * 2.5" doen, maar dat zal wel walhalla zijn.

* FireDrunk wil misschien een SSD ZFS array gaan maken :+

Even niets...

• GioStyle
Dan moet je een kast vinden met een extra 5.25 bay en vervolgens een Sharkoon Quickport 6-bay gebruiken. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.sharkoon.com/sites/default/files/products/dockingStation/SATA_QP_Intern_6-bay_01_2.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door GioStyle op 28-11-2012 12:12 ]

Dat kan inderdaad ook :+

Even niets...

• victorb
FireDrunk schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:41:
Leuk gedaan! Wat ik wel vind eerlijk gezegd, is dat je idle verbruik best hoog is!

Wel keurig rackje zo! Binnenkort ook maar eens langs ikea om een paar lack tafeltjes te gaan halen.

Iemand al eens gekeken of je er 3 op elkaar kan zetten zonder dat het in elkaar stort?
Ja ik vind hem idle ook te hoog :(

Mijn lackrack zit met lange schroeven aanelkaar. Ik zou ze niet opelkaar zetten. Want dan duw je je rack te makkelijk om.

Ik heb momenteel zelf een patch kast staan, maar die is eigenlijk te ondiep... ik heb zo'n kast:
Afbeeldingslocatie: http://76.my/UserImages/Items/1104/09/kinwai88@5.jpg

Maar daar is een wieltje van kapot, dus die heb ik er onderuit gehaald, en de kast ligt nu op zijn kant op mijn patchkast... Deze kast is wel 19" breed, dus op zijn kant, zou hij op de bodem van zo'n lack kast passen.

Niet echt een ideale situatie... De kast was echt nodig toen ik nog een dual xeon had, want veel andere kasten zijn te klein. Maar nu heb ik weer een mATX bord, dus kan eigenlijk weer terug naar iets kleiners.

Nadeel is dus wel dat ik 10 * 3.5" nodig heb.

Even niets...

• ThinkPad
victorb schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:20:
ZFS NAS Homeserver Part 2: Lackrack Power Benchmarks NAS4Free
[video]

Eindelijk Part2 online!! :D

Part1 de hardware build: http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY
Kun je niet beter een 19" behuizing voor je PC halen, zodat je die ook in het lackrack kunt schroeven? Nu kan (in het ergste geval) je PC van de tafel vallen.

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:47:
Niet echt een ideale situatie... De kast was echt nodig toen ik nog een dual xeon had, want veel andere kasten zijn te klein. Maar nu heb ik weer een mATX bord, dus kan eigenlijk weer terug naar iets kleiners.

Nadeel is dus wel dat ik 10 * 3.5" nodig heb.
Of je maakt gewoon zelf iets :)
Kan, maar ik ben geen klusjesman, ik ben een IT-er :+

Ik denk dat ik binnenkort voor de Fractal Design Define XL USB 3.0 ga, met zo'n Sharkoon Bay.

Dat is denk ik de makkelijkste (en snelste :+) oplossing.

Even niets...

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:57:

Ik denk dat ik binnenkort voor de Fractal Design Define XL USB 3.0 ga, met zo'n Sharkoon Bay.

Ben ook geen klusjesman, voor mij ook de eerste keer dat ik zo iets maak :) Maar het is echt erg leuk om te ontdekken waar je allemaal aan moet denken e.d.
Maar goed, de Define XL is inderdaad een snellere optie :) Heb hier zelf de Define Mini draaien, erg fijne case maar wel loeizwaar :)

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:25
Vraagje, ik heb nu OpenIndiana met Napp-It draaien, en hierop vmware tools geinstalleerd, maar als ik de VM nu shutdown of een reboot geef via ESXi dan zie ik een cpu panic waarna de VM reboot.

Weten jullie wat hier mis gaat?

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

FireDrunk schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:57:

ikzelf zou voor een SSD echt niets kopen, een SSD is zowat het meest robuuste onderdeel van heel je computer, het is een baksteen, met dubbelzijdige tape kan je dat ding gewoon ergens vastkleven, velen steken het zelfs achter hun moederbord tray uit het zicht.

zo een bay kopen enkel en alleen voor je SSD vind ik echt overdreven, koop van dat geld liever iets anders :)

Mjah ik heb nu 2 SSDs, en zit erover te denken om er 5 van te maken. Dan is het montagetechnisch gewoon makkelijk...

Even niets...

• victorb
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/704184_457729277596838_801774364_o.jpg

Wat is salland lief voor mij! Hij zou zonder bracket zijn :D (Ik had al een pci wifi kaartje gevonden met de juiste bracket hier thuis :P) En de kabels waren in de aanbieding dus de kaart en kabels was 110 euro samen!! :9

• victorb
De M1015 heb ik in mijn Q6600 op een asus p5wdg2 ws pro workstaion moederbord gedaan. Ik heb hem geflashed naar IT mode. Maar ik heb nu wat verschillende HD's eraan gehangen en deze worden niet gezien. De kaart word herkend onder Linux mint (debian versie). Zouden het de kabels kunnen zijn?

Super Micro CBL-0116L
IPASS TO 4 SATA CROSS CABLE

Cable Connectors 4 x Internal 7-pin SATA
mini SAS
Cable Length 19.6 inches
Manufacturer Supermicro

http://www.lsi.com/downlo...BA_Compatibility_List.pdf Nu zie ik dat ze niet op deze lijst staan :|

*Edit*
Ik denk dat ik het antwoord weet. Deze kabels zijn vanaf de sata poorten op je mobo naar een externe unit denk ik. En werken dus niet andersom 8)7 Klopt dit?

[ Voor 11% gewijzigd door victorb op 04-12-2012 22:33 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12 21:42
zowel IPASS als CROSS lijken mij niet goed? Dat kabels op een compatibility lijst moeten staan lijkt mij overdreven. Kabels zouden gewoon minisas of 8087 naar sata breakout of zoiets moeten heten. Zelf gebruik ik noname kabels van ebay en die werken prima. Zoiets als bijvoorbeeld deze ;)

[ Voor 37% gewijzigd door BartNL op 04-12-2012 22:50 ]

Heb je forward breakout, of backward breakout... Dat is inderdaad niet uitwisselbaar ;)

Even niets...

• victorb
Duidelijk B)

Weer wat geleerd 8)7

Eindelijk een webshop gevonden die zeer duidelijke info geeft over kabels _/-\o_ (was info aan het zoeken ik ga ze niet hier bestellen)
http://www.webconnexxion....-forw.breakout-1.0mt.html

Afbeeldingslocatie: http://www.webconnexxion.com/raid5/images/ARC-TWRP0102.jpg

Dat is tenminste duidelijk! Morgen even andere kabels fixen.

Pagina: 1 ... 114 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.