GekkePrutser schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:00:
Misschien een puntje van belang voor wie een nieuwe mini wil aanschaffen, de 2.0Ghz CPU heeft officieel geen Intel VT-x ondersteuning. De optionele 2.26Ghz heeft dat wel.
Het blijkt uit praktijkvoorbeelden uit
dit topic op MacRumors dat de huidige 2.0 modellen de VT-x functie wel hebben. Maar er is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft zijn want volgens de officiele Intel spec sheets heeft hij die niet.
Op het VMWare Fusion forum loopt hierover ook al een topic. VMWare heeft navraag gedaan en het blijkt dat Intel kennelijk een aparte revisie voor Apple heeft gemaakt met daarin wel VT support. Het betreffende topic:
Does VMware Fusion require a CPU supporting Intel VT-x?. Ter info: etung is 1 van de medewerkers van VMWare en is 1 van de techneuten die stukjes schrijft voor de Fusion blog en howto's.
Parallels gebruikt altijd VT-x als het aanwezig is, en is hier wat sneller mee. VMWare Fusion gebruikt het alleen bij gebruik van 64-bit gastsystemen (maar kan in dat geval ook niet zonder)
In het volgende document vindt je echter dat Fusion 2.0 WEL 32 bit VT support heeft, bij Fusion 1.0 was dit volgens mij niet zo (daar vindt je echter niet zo snel duidelijkheid over

):
VMware Products and Hardware-Assisted Virtualization (VT-x/AMD-V).
Het gebruik van VT support bij 64 bit guests is dus iets wat een requirement is bij het gebruik van Intel processoren. Niet iets wat opgelegd is vanuit de virtualisatiefabrikant (VMWare, Parallels).
Goeie I/O speeds willen nog wel eens een groot verschil maken naast de hoeveelheid geheugen. Een MacBook, MacBook Pro en een Mac mini zijn vandaag de dag aardig gelijk qua geheugen, cpu en harde schijf. De laptopschijven die ze allemaal gebruiken zijn alleen wat slomer dan de desktopvarianten. Een iMac is dan een betere keus omdat die ook eenzelfde cpu/geheugen configuratie gebruikt maar dan weer wel een gewone desktop schijf. Voor de rest maakt het weinig uit wat je neemt qua virtualisatie.
Persoonlijk heb ik overigens niet gemerkt aan het draaien van 1 vm op mijn Mac mini uit eind 2008 en mijn MacBook Pro van begin 2008. Het verschil zie ik pas wanneer ik er 2 tegelijk probeer te draaien en is ook alleen geheugengerelateerd: de Mac mini bevat maar 2 GB, de MBP 4 GB. Dit heb ik zowel in VMWare Fusion als in VirtualBox opgemerkt dus het is ook niet virtualisatiesoftware specifiek.
Vooraf: geen idee hoe het op de nieuwe Mac mini's draait (zie eerdere links, daar misschien wel mensen en ervaringen). Wat echter nu wel zo is, is dat 3D support nogal in de kinderschoenen staat. Het hele grafische verhaal in Windows Vista en Windows 7 maakt gebruik van nieuwere DirectX technieken die helaas nog niet zijn geïmplementeerd in wat voor virtualisatieproduct dan ook. Momenteel hebben ze nog niet eens een volledige DirectX implementatie van welke versie dan ook. Zolang dat nog niet ondersteund wordt is er dus ook geen ondersteuning voor Aero en consorten. Voor Linux geldt echter dat er een OpenGL implementatie nodig is en die is er ook nog niet (Parallels 4 heeft het wellicht maar of dat dan ook werkt icm iets als XGL...) waardoor je daar dus ook nog niet die mooie effecten hebt. De race voor 3D geweld binnen een vm is echter op dit moment aardig aan het oplaaien, met name tussen Parallels en VMWare. Je zult dus nog even een tijd geduld moeten hebben voor je echt gebruik kunt maken van 3D acceleratie.
[
Voor 41% gewijzigd door
ppl op 17-03-2009 16:34
]