Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 15:04
Chak schreef op woensdag 15 april 2009 @ 23:54:
Advies gevraagd:

Ik wil een Mac Mini kopen en deze als Vmware server inrichten.
Minimaal 3 Vmware gast systemen met Windows XP die ik voor verschillende domotica toepassingen wil gebruiken. Host Systeem wordt Windows XP met een touchscreen
Belangrijke eis is performance en verbruik (max 15 watt in Idle)
Memory 4Gb
HD Mogelijk een 64 GB SSD of een snelle disk (veel ruimte heb ik niet nodig)

Op dit moment heb ik een HP X5200 CPU met 4 Gb en deze voldoet prima.
Kan de Mac mini vergelijkbare performance leveren?

Hiervoor had ik een Asus eee box met Atom 270 CPU en een SSD (verbruik 11 watt).
CPU was net te zwak (Geen Vmware)

Vmware Fusion als virtualisatie software op de OSX gaat niet werken ivm beperkte remote beheer mogelijkheden. Vmware server kan je van een browser (Windows) beheren.
Volgens mij gebruikt een Mac Mini meer dan jouw max is (die van mij meet op 25 watt ofzo). Ook zit in een Mac Mini een laptop harddisk wat niet wenselijk is als je meerdere virtual machines hebt die daarvan gebruiken. Een SSD is nog steeds vrij duur.

Wellicht dat een dual core atom (N330 ofzo) wel voldoet, hiervan zijn bordjes te koop voor circa 80 euro. Combineer dit met een kastje en een mooie snelle harddisk en je bent net 1/3e kwijt wat je voor een Mac Mini betaald. Daarbij lever je wat in op de CPU maar je bent vrij met de harddisk keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:59

Exirion

Gadgetfetisjist

BlackMage schreef op donderdag 16 april 2009 @ 06:39:
Volgens mij gebruikt een Mac Mini meer dan jouw max is (die van mij meet op 25 watt ofzo).
In de c't van deze maand hebben ze de laatste Mini gemeten en die doet idle nog geen 12W. Onder volle belasting is dat 29W.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 14:23
Een gemiddelde N330 verbruikt 35 watt. Chipset is ver van optimaal.
CPU power is veel minder dan wat MacMini nu heeft.

12 watt is ook wat ik heb gehoord voor die nieuwe macmini..met een SSD zou dit eerder richting 10-11 watt gaan.
machine doet 98% van de tijd niks.
2% van de tijd een verbruik van 29 watt is geen probleem.
ik wil een max verbruik van 125 kwh per jaar +/- 350 watt per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Chak schreef op woensdag 15 april 2009 @ 23:54:
Advies gevraagd:

Ik wil een Mac Mini kopen en deze als Vmware server inrichten.
Minimaal 3 Vmware gast systemen met Windows XP die ik voor verschillende domotica toepassingen wil gebruiken. Host Systeem wordt Windows XP met een touchscreen
Belangrijke eis is performance en verbruik (max 15 watt in Idle)
Memory 4Gb
HD Mogelijk een 64 GB SSD of een snelle disk (veel ruimte heb ik niet nodig)

Op dit moment heb ik een HP X5200 CPU met 4 Gb en deze voldoet prima.
Kan de Mac mini vergelijkbare performance leveren?

Hiervoor had ik een Asus eee box met Atom 270 CPU en een SSD (verbruik 11 watt).
CPU was net te zwak (Geen Vmware)

Vmware Fusion als virtualisatie software op de OSX gaat niet werken ivm beperkte remote beheer mogelijkheden. Vmware server kan je van een browser (Windows) beheren.
Heb je al eens gekeken naar iets als VMWare ESXi voor dit soort dingen? Let wel: dit draait niet op een Mac mini maar er zijn lijsten met daarop de onderdelen waarmee het wel prima werkt. ESXi heeft als voordeel t.o.v. Server dat je performance beter is omdat je een extra laag weghaalt.

Remote beheer van een Mac met daarop VMWare Fusion is overigens geen probleem, dan heb je volgens mij zelfs meer mogelijkheden dan met de webinterface van Server. Je kunt het zowel via de commandline (SSH) doen als grafisch (VNC). VirtualBox zou hierdoor ook een optie kunnen zijn, hoewel ik persoonlijk veel meer gecharmeerd ben van Fusion (het is sneller, de helft van de cpu usage als VirtualBox en de interface werkt heel wat prettiger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:57
ESXi in een machine die 15 watt idle trekt? Ik denk het niet. Daarbij denk ik niet dat je echt de efficiency, features en complexiteit van ESX nodig hebt voor dit soort oplossingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Abom op 16-04-2009 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
  • Laatst online: 10-04 14:23
ESXi is inderdaad een beetje to much
Op de host machine heb ik Windows nodig voor mijn Touch interface van Homeseer
Ik heb lang zitten zoeken maar kan geen andere PC vinden die vergelijkbare performance heeft met lage verbruik.
Ik gebruik Vmware Fusion dagelijks op mijn Imac.
Vmware server remote beheer is toch net iets beter. Het zou helemaal super worden als ze een plugin zouden maken voor OSX.

beetje OT maar het gaat om de volgende interface
Afbeeldingslocatie: http://www.domoticaforum.eu/uploaded/Chak/2009415205945_HST1504.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Ok, nu was ik vandaag bij A-mac in Utrecht en wilde een Mac mini. Maar men kwam daar aanzetten met het verhaal dat er geen adapter mogelijkheden waren om de nieuwe versie aan te sluiten op een oudere tv (breedbeeld, s-video, video en scart aansluitingen). Klopt dit wel? Ik dacht dat de mini-dv aansluiting dit wel mogelijk zou maken. Men had het daar over een hi-def signaal wat dan niet kon worden doorgegeven... ik vond het wat vreemd in de oren klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17
De mac mini verbruikt 12.6 watt volgens Apple. Verder denk ik dat 'ie snel zat is om enkele XP-omgevingen binnen VMware te draaien. Naar mijn idee is de harde schijf altijd de grootste struikelblok aangezien elke XP-omgeving weer zijn eigen logfiles wegschrijft enzo. Een SSD is dus sterk aan te raden.

Overigens zitten er 2 beeldschermaansluitingen op. Een mini-DVI en een mini Displayport. Je zou dus zeggen dat het mogelijk moet zijn de adapter van mini-DVI naar s-video te gebruiken. Echter als je naar de specs-pagina van de mini kijkt, zie je die adapter niet bij de ondersteunde weergavevoorzieningen staan. Ook bij de accessoire-lijst onderaan staat 'ie er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
vgroenewold schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 16:13:
Ok, nu was ik vandaag bij A-mac in Utrecht en wilde een Mac mini. Maar men kwam daar aanzetten met het verhaal dat er geen adapter mogelijkheden waren om de nieuwe versie aan te sluiten op een oudere tv (breedbeeld, s-video, video en scart aansluitingen). Klopt dit wel? Ik dacht dat de mini-dv aansluiting dit wel mogelijk zou maken. Men had het daar over een hi-def signaal wat dan niet kon worden doorgegeven... ik vond het wat vreemd in de oren klinken.
Ik heb het even nagekeken omdat ik het ook wilde weten (heb ook een nieuwe mini) en het blijkt inderdaad niet te kunnen: de mini-dvi naar composiet+s/video kabel schijnt niet op de Mac Mini te werken. Zie hier de reviews van enkele gefrustreerde klanten op de Amerikaanse Apple store.

Edit: Er staat trouwens ook bij dat hij ook niet op de nieuwe witte (nVidia 9400m) MacBook werkt, dus ik denk dat het een beperking van de nVidia chipset is.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 18-04-2009 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:31
vgroenewold schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 16:13:
Klopt helemaal. De nieuwe Mac mini kan geen S-Video signalen doorgeven. M.a.w. de mini DVI naar S-Video/Composiet adapter werkt niet op de nieuwe Mac mini met 9400M videokaart.

Ik neem aan dat ze daar mbt. de mini niet iets gaan verzinnen :? 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Flatwhite schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:50:
[...]Ik neem aan dat ze daar mbt. de mini niet iets gaan verzinnen :? 8)7 |:(
Apple heeft nooit de Mac Mini bedoeld als media center (ondanks dat hij er verder best wel geschikt voor is). Daar hebben ze de Apple TV al voor. Ze hebben de mini ook nooit geadverteerd als mediacenter. Dus ik denk niet dat ze erg veel moeite zullen doen om hier wat op te verzinnen.

Maar ik denk dat je met een miniDVI->VGA (van Apple) en een VGA->TV kastje (niet van Apple) ook al een eind komt. Die dingen hebben alleen meestal niet zo'n goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
GekkePrutser schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 22:41:
[...]

Apple heeft nooit de Mac Mini bedoeld als media center (ondanks dat hij er verder best wel geschikt voor is). Daar hebben ze de Apple TV al voor. Ze hebben de mini ook nooit geadverteerd als mediacenter. Dus ik denk niet dat ze erg veel moeite zullen doen om hier wat op te verzinnen.

Maar ik denk dat je met een miniDVI->VGA (van Apple) en een VGA->TV kastje (niet van Apple) ook al een eind komt. Die dingen hebben alleen meestal niet zo'n goede kwaliteit.
Mja, daar hebben ze idd de Apple-TV voor, maar ook die kan niet op een oude tv voor zover ik weet. En ik moet wel zeggen dat ik het vrij slecht vind dat Apple geen waarschuwing afgeeft dat de nieuwe mini-DVI aansluiting niet precies dezelfde output kan verzorgen. Verder wilde ik Plex op de mini zetten, de AppleTV zou in principe ook aan mijn wensen kunnen voldoen, maar dan moet ik weer gaan hacken en daar had ik nu net niet zoveel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NVIDIA chips hebben vaker moeite met deze adapters. De 8800GT van de Mac Pro ondersteunt de videoadapter ook al niet.

Zoals gezegd, de enige oplossing voor S-Video is een converter zoals deze in combinatie met een VGA adapter:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15524

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Abom schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:41:
ESXi in een machine die 15 watt idle trekt? Ik denk het niet. Daarbij denk ik niet dat je echt de efficiency, features en complexiteit van ESX nodig hebt voor dit soort oplossingen.
Waarom zou dat niet kunnen? Zie ook het ESXi topic in PNS waar een aantal mensen het heeft draaien op een Atom bordje. Dat werkt prima alleen dat bordje is te traag, die Core 2 Duo heb je echt wel nodig. De reden voor ESXi is vrij simpel, de performance is een stuk hoger op dezelfde hardware dan wanneer je daar een OS met daar bovenop nog weer iets als VMWare Server gaat draaien. Het is allemaal extra overhead die je toevoegt. Overigens is ESX een ander product dan ESXi, eentje waar je geld voor neer moet tellen en waar je aardig wat extra features krijgt die er in dit geval niet nodig zijn. Als het toch altijd aan moet staan qua domotica dan lijkt me dat je uit performance en stabiliteitsoverwegingen beter kunt kiezen voor iets als ESXi.

Overigens heeft het aantal Watt dat een machine idle trekt helemaal niets te maken met virtualisatie an sich, laat staan dat het wat zegt over de performance en stabiliteit van de machine. Voor zover ik weet kan dat ding netzo goed 135 Watt trekken als je 'm belast.

Het VMWare Server remote beheer is imho ook nogal een onzin verhaal. Waarom nou niet gewoon de Mac in kwestie via screensharing overnemen en op die wijze dingen als Fusion managen? M.a.w. wat wil je met die webinterface doen dat anders niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 13:52

RoyK

Hobby tekenaar

oke jongens.. even wat vragen van mij als windows gebruiker, die zich een beetje een vreemde eend voelt in dit stukje fora :)

Ik ben op zoek naar een media center die mij stuk comfort gaat leveren in de woonkamer. Eind mei komt er een nieuwe tv in ons midden van groot formaat (47") en daarna wil ik dus wat aan het multi media gaan doen.

op het moment sluit ik steeds mijn laptop aan als ik een hd film wil kijken. Ook uitzending gemist doe ik via de laptop op de tv. Maar elke keer de laptop op de tv aansluiten vind ik teveel gedoe. Het gaat nergens over natuurlijk..ik bedoel een hdmi kabel er in prikken en klaar.. maar daar gaat het niet om. Ik ervaar het niet als comfort. Ik wil lui op de bank met mijn mooie Harmoney one afstands bediening een media center bedienen. Een center waarmee ik dan downloaden, kan uitpakken en kan kijken en luisteren. Waar ik mijn muziek verzameling kan bewaren en fotos en films van de kleine kan zien. Waar ik de visite even kan laten kwijlen met een paar simpele drukken op mijn afstands bediening.

Mijn oog is nu een paar weken op de HDX 1000 waar ik enkel nog even een harde schijfje in moet gooien. Ik ben dan inclusief een goede HDMI kabel voor 350 euro klaar.

Recent ben ik even gewezen op de mini mac. Maar ik heb geen kaas gegeten van de macs. Ondanks dat ik een digitaal tekenaar ben en ook regelmatig met verschillende grafische toepassingen bezig ben heb ik niet de drang om naar de mac over te stappen. Alles gaat prima zo en ik zal er niet anders van gaan tekenen.

De mini mac kost 599 op zijn goedkoopst en er is geen concurrentie in de prijzen dus ik zal het daar mee moeten doen. (beetje jammer) Een mager 120 gig harde schijfje. Voor 250 gig mag je er leuk 90 euro bij optellen. Verder is hij zo kaal als mijn oom en kost iedere upgrade om hem een beetje aan te kleden minimaal een paar tientjes. Op mijn beurt zeg ik dat Apple zijn hand overspeeld met zijn prijzen.

Mijn vraag:

Waarom zou ik toch voor een Apple mini mac kiezen en niet voor de HDX 1000 ?? wat zijn de voordelen die opwegen tegen de goedkope HDX 1000? Ik heb wel reacties gelezen dat de mini mac niet als media center bedoeld is. Maar dat veel mensen het wel zo gebruiken (heb ik me laten vertellen)

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 28-04-2009 09:54 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een Mac mini en heb voor mezelf 3 opties:
1. Een 2e hands G4. Lekker goedkoop, maar wel verouderd, al zijn m'n eisen niet zo hoog.
2. Een 3e hands Intel, bij voorkeur Core2 Duo. Kun je een tijd mee vooruit.
3. Een nieuwe.

Wat mij opvalt is dat je voor een 2e hands Intel gelijk de hoofdprijs betaalt. Ze vragen minimaal 400 Euro voor een Core2 Duo 1.83, 1 GB RAM en verder alles standaard. Die zijn nieuw voor 450 - 489 te krijgen bij winkels die het oude model nog hebben staan en de laatsten kwijt willen. Verkopers die hier mee geconfronteerd worden (met links en al) doen daar niks aan, en later blijkt het artikel verkocht te zijn voor die prijs. Een vreemde markt, met kopers die naar mijn idee denken dat de nieuwprijs 599,- is, maar dat geldt voor de nieuwste 2009-generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Laatst online: 09:51
RoyK schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:35:

Mijn vraag:

Waarom zou ik toch voor een Apple mini mac kiezen en niet voor de HDX 1000 ?? wat zijn de voordelen die opwegen tegen de goedkope HDX 1000? Ik heb wel reacties gelezen dat de mini mac niet als media center bedoeld is. Maar dat veel mensen het wel zo gebruiken (heb ik me laten vertellen)
Tja, waar moet ik beginnen. Om even wat zaken op te noemen :

- Mac Mini is een volwaardige computer, een HDX1000 is alleen bedoeld voor media afspelen. Dus je kunt nooit een keertje lekker internetten of zelfs een game spelen op je tv.
- DVD speler is ingebouwd in de Mac Mini.
- Het ziet er gewoon gelikter uit (Plex of XBMC) ten opzichte van het simpele menu van de HDX1000
- Nieuwe codecs ? Gelijk mogelijk om de mini. HDX is afwachten op firmware of zelfs helemaal niet mogelijk ivm de hardwarechip (?).
- Coolheids factor :)

En zo zijn er vast nog veel meer zaken op te noemen om voor een mac mini te gaan ipv een hdx1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 20:47

Nitai

Live the life you love.

RoyK schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:35:
De mini mac kost 599 op zijn goedkoopst en er is geen concurrentie in de prijzen dus ik zal het daar mee moeten doen. (beetje jammer) Een mager 120 gig harde schijfje. Voor 250 gig mag je er leuk 90 euro bij optellen. Verder is hij zo kaal als mijn oom en kost iedere upgrade om hem een beetje aan te kleden minimaal een paar tientjes. Op mijn beurt zeg ik dat Apple zijn hand overspeeld met zijn prijzen.
Ik zou gewoon de standaard mini nemen en dan zelf upgraden (indien nodig). Zelf is mijn (oudere) Mini aangesloten op een NAS, of je kunt een externe schijf hierop aansluiten (1TB heb je voor rond de 100 euro of goedkoper).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

enzoronald schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:06:
[...]

Tja, waar moet ik beginnen. Om even wat zaken op te noemen :

- Mac Mini is een volwaardige computer, een HDX1000 is alleen bedoeld voor media afspelen. Dus je kunt nooit een keertje lekker internetten of zelfs een game spelen op je tv.
- Het ziet er gewoon gelikter uit (Plex of XBMC) ten opzichte van het simpele menu van de HDX1000
- Nieuwe codecs ? Gelijk mogelijk om de mini. HDX is afwachten op firmware of zelfs helemaal niet mogelijk ivm de hardwarechip (?).

En zo zijn er vast nog veel meer zaken op te noemen om voor een mac mini te gaan ipv een hdx1000.
Thx Enzoronald

Even mijn input

Volwaardige computer, zeker handig! Zeker een +1. Games spelen vraag ik me af. Even een potje BF2 lijkt me lastig.

inderdaad handig. +1

We hebben het over het menu begrijp ik. Ik heb best mooie skins gezien voor de HDX1000. Maar ik vertrouw op de looks van apple, dat zal wel goed zitten.

Naar mijn info kan je gewoon codes van internet af trekken en installeren.

Absoluut +1

Maar is het de 599 (minimaal) dubbel en dwars waard? Want er komen nog wat kosten bij. De muis en toetsenboord. een paar kabels, 120 is mager dus naar 250 toe. Zit ik ook zo in de 800 euro. Is het bang for my bucks of betaal ik gewoon erg veel apple? Met dat dilemma loop ik rond

@Nitai, bedankt voor je reactie. werkt dat wel goed? een HD film kijken vanaf de externe HDD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

- Ik heb begrepen dat Apple TV beschikbaar is.. dat is neem ik aan niet gratis.

- hoe serieus kan je het gamen nemen op een mini mac?

- staat er een OS op of moet je die ook nog kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

RoyK schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:18:
[...]@Nitai, bedankt voor je reactie. werkt dat wel goed? een HD film kijken vanaf de externe HDD ?
Ja hoor werkt prima. Streamen vanaf het netwerk werkt ook goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

RoyK schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:27:
- Ik heb begrepen dat Apple TV beschikbaar is.. dat is neem ik aan niet gratis.

- staat er een OS op of moet je die ook nog kopen?
De AppleTV is een apart product. Op de mac mini wordt gewoon een OS meegeleverd en zelfs een life style pakket met software voor muziek, foto en videobewerking. Het is een compleet pakketje ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

@ Digistorm,

dus op software gebied ben je gewoon helemaal kant en klaar. Dat is wel netjes.

De apple TV is een appart product, ik zie het middels. Ik dacht dat het een software bundel was dat je kan kopen. Daar sta ik dus alweer met mijn apple kennis hehe.

Apple TV ziet er ook wel erg tof uit. Ik begin het hele apple verhaal wel interessant te vinden. 299 is iets wat een betaalbaar product is.

[EDIT]

arg, dat is wel een beetje apple, ik serieus geinteresseerd vanwege de schappelijke prijs en mogelijkheden. Klik je verder krijg je een 40 gig hdd. Bestaan die dingen nog? 160 gig hdd kom je op 399. Deze taktiek van Apple voelt als een beetje gluiperig wat mij al tijden op de nek zit. Want wie kiest er nou voor die 40 gig? denk dat 8 op de 10 dit te weinig vind en een duurder type moet kopen.

Iemand hier in bezit van de Apple TV?

[ Voor 40% gewijzigd door RoyK op 28-04-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 16-09 22:26
RoyK schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:27:
Deze vraag kan ik wel beantwoorden:

Dat valt niks tegen, mits je 2gb ram erin hebt krijg je 256mb gedeeld videogeheugen tot je beschikking voor de 9400m. Het is een integrated chip, maar de prestaties vallen mij niets tegen en het is echt een flinke verbetering tov de intel integrated chip. Voor benchmarks zie bijvoorbeeld:

http://www.mac-forums.com...ead-late-2008-models.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
RoyK schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:36:

Dat niet, maar ik heb ook een tijd zitten zoeken. Apple TV is op zich handig, ook al heb je weinig opslagruimte als je via iTunes gewoon vaak een filmpje wisselt oid, dan is dat prima te doen. Laptop staat dan aan op de tafel ergens en je streamt de hele boel via Wifi-N (ook een belangrijk punt voor de TV en de Mac mini) naar de tv. Maar ik zou uiteindelijk toch kiezen voor de mini. Het is meer een htpc, ietwat aan de prijs, maar als ik zelf een htpc ga bouwen dan kom ik net zo prijzig uit en heb ik nog steeds een hele weg van tweaken te gaan (wat uiteindelijk vast een product oplevert wat meer kan). Maar zoals gezegd, ik wil voor mijn media-center niet tweaken, het moet gewoon werken. En dan is de Mac mini een hele mooie optie, samen met Plex (en diens online community) is het een genot om naar te kijken. Ik zou zelf dan een externe harddisk eraan koppelen waar ik alle media op kwijt kan. 100 Euro erbij en je hebt een 500 GB schijf als ik mij niet vergis. Enige punt bij de mini is nog dat er geen fijne mini-display-kabel naar hdmi is, er zijn al wat oplossingen dat wel alleen nog niet vanuit Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
Roy, ik kan je 1 ding zeggen. Kom eens langs als je in Utrecht bent. Dan zal ik je de mac mini in actie laten zien.

Vooralsnog zie ik alleen de prijs van een nieuwe MacMini als minpunt voor je. Wel heb je voor eht TV kijken een eyetv dingetje nodig voor aan de mac mini. Deze eyeTv is integrated in PLEX (applicatie voor op je Mac Mini.

Wil je je films op de HD van de Mac mini opslaan?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
SvMp schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:05:
Ik ben op zoek naar een Mac mini en heb voor mezelf 3 opties:
1. Een 2e hands G4. Lekker goedkoop, maar wel verouderd, al zijn m'n eisen niet zo hoog.
2. Een 3e hands Intel, bij voorkeur Core2 Duo. Kun je een tijd mee vooruit.
3. Een nieuwe.
Ik zou zeggen, ga niet voor een G4. Ik heb er nog een staan (als servertje/'altijd-aan' computer) en hij heeft het heel erg zwaar met het nieuwste OS (Leopard 10.5.7) en wat simpele applicaties. Zelfs Safari (web browser) brengt hem regelmatig tot 100% cpu waarna het erg moeilijk wordt om hem af te sluiten, en in mijn IRC client gaat het scrollen enorm langzaam als er meer dan een paar honderd regels in de scrollback staan.

Als je er serieus iets op wil doen dan voldoet het gewoon niet meer. De grootste vertraging heb ik gemerkt met de introductie van Leopard, deze is heel duidelijk voor intel geoptimaliseerd.

Verder zit je met de G4 ook vast aan maximaal 1GB geheugen en dat is ook al erg krap tegenwoordig.

Als ik jou was zou ik gewoon gaan voor het nieuwe model. Deze gebruik ik nu als hoofd computer om dagelijks op te werken en hij werkt geweldig. Qua GPU is hij enorm veel beter dan het vorige model en die is de meerprijs ten opzichte van het oude model (zelfs als je dat nog ergens in de winkel kan vinden scheelt het maar 100 euro) meer dan waard. Zet er wel 2 of liever nog 4GB in, met 1GB is de nieuwe duidelijk een beetje beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:04

backupdevice

Boeh!

Vanmorgen mijn linux machine aangezet, en een grote plof en stank was het gevolg. Aangezien het een 5 jaar oud Lidl bakkie was/is, was de conclusie dat het vandaag shoppen zou worden :9 .

Na jaren MS en Linux gebruikt te hebben, dacht ik dat het een goed idee zou zijn om aan een Mac te gaan.

Gekocht, MAC MINI, 2GHZ dual Core, 2GB geheugen etc etc. Ik moet zeggen, dat bevalt PRIMA.

Ik had hem eerst aan mijn TV hangen, maar aangezien het een HD ready is met max 1366x 768 ( ofziets ) krijg ik geen vol beeld, en moet ik inzoemen als ik wil internetten. Echter, hij hangt nu aan mijn LCD computerscherm en het is heerlijk.

Superstil, retesnel en Leopard wordt compleet geleverd. Geen rare dingen in de doos, alleen een adapter en een kabeltje, aan het stroom hangen en go. Beetje progjes installeren en het loopt als een trein.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
  • Laatst online: 01-09 21:26
RoyK schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:36:
Apple TV ziet er ook wel erg tof uit. Ik begin het hele apple verhaal wel interessant te vinden. 299 is iets wat een betaalbaar product is.

[EDIT]

arg, dat is wel een beetje apple, ik serieus geinteresseerd vanwege de schappelijke prijs en mogelijkheden. Klik je verder krijg je een 40 gig hdd. Bestaan die dingen nog? 160 gig hdd kom je op 399. Deze taktiek van Apple voelt als een beetje gluiperig wat mij al tijden op de nek zit. Want wie kiest er nou voor die 40 gig? denk dat 8 op de 10 dit te weinig vind en een duurder type moet kopen.

Yes, hier! Inmiddels welliswaar niet meer aangesloten omdat ik 'm wil verkopen (hint, hint), maar beviel op zich prima. Ik heb ook de 40GB versie, waar ik na een eh, aanpassing van de software een externe HD heb gehangen.

De reden dat ik 'm verkoop en nu toch voor een Mini ben gegaan is de wat grotere flexibiliteit van een 'echt' OS en voor een groot deel mijn ononderdrukbare hebbe-hebbe-hebbe gevoel. Nadeel van de Mini ten opzichte van de AppleTV is dat de software minder is toegespitst op gebruik via de TV.
Hoewel ik Plex, EyeTV en FrontRow naast elkaar gebruik en dat goed werkt, mis je soms kleine dingen. Bijvoorbeeld het ingedrukt houden van Play tijdens het muziek luisteren om de Genius te starten; kan niet in FrontRow, wel op de AppleTV. Ook het automatisch synchroniseren van foto's en andere zaken met de Mac waarop je normaal werkt is gewoonweg niet mogelijk op een Mini.

Na enige tijd op de Mini moet ik zeggen dat het gebruik toch iets minder soepel is dan bij een AppleTV. Voordeel is de grote flexibiliteit en tweakbaarheid. Vooral een persoonlijke afweging dus, aannemende dat de AppleTV gepatched wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfynx
  • Niet online
Na een hoop gezeik en defecte hardware in een of andere stoffige zelfbouw-Windows bak is m'n vader ook wel geïnteresseerd geraakt in dit ding (misschien nog het meest omdat dan een hele hoek van de kamer vrijkomt waar nu de computerkast staat, zo'n Mini kan gewoon mooi in het zicht staan op het bureau :D En de monitor/muis/keyboard is niets mis mee).
En ook omdat hij en ik altijd een zwak hebben gehad voor Apple (er staat nog een oldschool Macintosh Classic op zolder (destijds 4000 gulden :P), en ik heb sinds 2 jaar een MacBook die me erg bevalt).

Het enige wat ons eigenlijk nog een beetje weerhoudt van het nu direct bestellen is de aankomende OS X 10.6 Snow Leopard release... het zou een beetje lullig zijn als we 'm nu zouden kopen en vlak erna de releasedatum van het nieuwe OS wordt aangekondigd, zodat we net niet in de 'gratis upgrade' periode vallen (zoals ze ook deden met Tiger naar Leopard).

Dan misschien liever even wachten wat er op de WWDC begin juni verteld wordt voordat we straks voor 1 maand Leopard hebben en daarna moeten betalen voor een upgrade. En ik ga er ook niet vanuit dat alle 10.5-bezitters gratis mogen upgraden. Tuurlijk, je hoeft niet te upgraden... maar als we door een maandje wachten straks gratis aan 10.6 kunnen komen, dan is ons dat nog wel waard (ook in de zin van : de gare ragbak draait nu nog enigszins, en hopen dat ie het nog zolang volhoudt :D)

[ Voor 4% gewijzigd door Sfynx op 30-04-2009 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Sfynx schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:16:

Het enige wat ons eigenlijk nog een beetje weerhoudt van het nu direct bestellen is de aankomende OS X 10.6 Snow Leopard release... het zou een beetje lullig zijn als we 'm nu zouden kopen en vlak erna de releasedatum van het nieuwe OS wordt aangekondigd, zodat we net niet in de 'gratis upgrade' periode vallen (zoals ze ook deden met Tiger naar Leopard).
Tsja, same old story eigenlijk. De kans is niet zo heel groot dat er dan al meteen een 10.6 release is. Men is lekker bezig en de updates komen vrij regelmatig, maar Apple kennende gaan ze daar aankondigen dat het over nog eens een maand of 2 te koop is. Persoonlijk zou ik zeggen, de Mini kost je zo al minimaal 600 Euro en 10.5 is een prachtig OS. 10.6 zal waarschijnlijk een 129 Euro gaan kosten waarvoor je met een 20 Euro per maand sparen tegen die tijd het geld weer voor hebt. Als je er nu aan wilt, gewoon kopen en lekker wegwijs worden met OSX (dat zal toch wel een weekje of 1-2 kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 22:20
Weet iemand een goede locatie waar ik een tweedehands mac mini kan kopen? Ik heb al enkele sites bezocht maar deze bieden vrij weinig mini's aan.

Wellicht ben ik onredelijk in mijn zoektocht. Voor een eenvoudig lokaal netwerk met drie clients zoek ik een Mac Mini als server voor het draaien van Filemaker Pro. Mijn veronderstelling is dat ik daar minimaal een Mini voor nodig heb met 2GB geheugen en een core duo processor. Nu zoek ik iets rond de €400,-. Is dit te goedkoop voor mijn eisen?

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000

Exirion

Gadgetfetisjist

vacuumcleaner schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:33:
Weet iemand een goede locatie waar ik een tweedehands mac mini kan kopen? Ik heb al enkele sites bezocht maar deze bieden vrij weinig mini's aan.

Wellicht ben ik onredelijk in mijn zoektocht. Voor een eenvoudig lokaal netwerk met drie clients zoek ik een Mac Mini als server voor het draaien van Filemaker Pro. Mijn veronderstelling is dat ik daar minimaal een Mini voor nodig heb met 2GB geheugen en een core duo processor. Nu zoek ik iets rond de €400,-. Is dit te goedkoop voor mijn eisen?
www.tweedehandsmac.nl

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Knoop doorgehakt en een Mac mini gekocht. Wel de vorige versie 2 GhZ met GMA 950, omdat ik nog een oudere tv heb. Maar ondanks de 950 loopt alles supersoepel icm Plex! Echt top en het was inderdaad gewoon plug and play. Ik had nog geluk bij A-Mac, ze zetten er daar voor mij 2 GB in ipv 1, maar thuis aangekomen bleken het er 4 te zijn. :) Ze waren wel vergeten het fan-kabeltje terug aan te sluiten zodat de fans voluit bleven draaien, gelukkig kan ik dat soort zaken dan zelf weer oplossen. Nu wil ik eigenlijk nog de harddisk upgraden van 120 GB naar iets van 1 TB, weet iemand of dat mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:39

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

vgroenewold schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:49:
Nu wil ik eigenlijk nog de harddisk upgraden van 120 GB naar iets van 1 TB, weet iemand of dat mogelijk is?
schijnbaar kan dat. hier is er een how-to voor te vinden.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knoop doorgehakt en een Mac mini gekocht. Wel de vorige versie 2 GhZ met GMA 950, omdat ik nog een oudere tv heb. Maar ondanks de 950 loopt alles supersoepel icm Plex! Echt top en het was inderdaad gewoon plug and play. Ik had nog geluk bij A-Mac, ze zetten er daar voor mij 2 GB in ipv 1, maar thuis aangekomen bleken het er 4 te zijn. :) Ze waren wel vergeten het fan-kabeltje terug aan te sluiten zodat de fans voluit bleven draaien, gelukkig kan ik dat soort zaken dan zelf weer oplossen. Nu wil ik eigenlijk nog de harddisk upgraden van 120 GB naar iets van 1 TB, weet iemand of dat mogelijk is?
Dat is dat model van 499€,-? Waaro kreeg je die gratis upgrade? Goede prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
Netjes, bij welke A-mac vestiging had je je mini gekocht ? Het is trouwens mogelijk om de schijf te upgraden. Standaard zit er een 2,5 inch schijf in die maximaal is te upgraden naar een 500gb schijf. Kan eventueel gedaan worden bij A-mac, aangezien zij een APR zijn.

Zie hierboven dat er ook nog een 'hack' gepost is, zodat er 1TB inkan.. Nadeel hiervan is wel dat het niet officieel wordt ondersteund door Apple.

[ Voor 7% gewijzigd door k5052 op 06-05-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:35
Ik heb sinds een week of twee ook een Mac Mini. Gekocht bij Saturn in Groningen. Ik heb de basis versie opgehaald en zelf onderdelen besteld via internet. De 4GB geheugen (corsair value) en een harde schijf van 500GB (Western Digital Blue) heb ik zelf gemonteerd. Op internet staan een paar goede tutorials hier voor.

Alles draait als een zonnetje. Totaal was ik 599,- (mac mini) + 54,- (4 GB geheugen) + 92 (500GB HDD) + verzendkosten = 754,- kwijt. Voor een pc met windows vista en iets betere specs was ik hetzelfde kwjit (zelfbouw dan) maar niet zo stil en energiezuinig als de mini.

Alles draait als een zonnetje. Dit is mijn eerste mac computer en ik wil niet meer zonder. Wat me opvalt aan de mini is hoe stil ie is. Alleen bij het gebruik van Parallels of VMWare hoor ik de fan draaien. En aan OS X was ik na een paar dagen al gewend. Ik merk dat ik mijn pc ernaast alleen nog maar gebruik om bij mijn mediabestanden te komen.

Daarnaast heb ik een Logitech diNovo Mac keyboard gekocht. Erg fijne ramplank en getest tot een meter of 8. Kan ik vanuit de bank Plex bedienen.

Al met al een goede eerste ervaring met apple computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:35
De video's die gebruikt heb bij het monteren van de geheugen en de harde schijf: http://eshop.macsales.com/installvideos/mac_mini_2009/

Ik heb de standaard hardeschijf van 120GB vervangen omdat deze best wel traag is. En natuurlijk zo vol zit. Ik kon voor een externe gaan, maar dan ben ik duurder uit (met firewire 800). Verder zou ik toch minimaal 2GB adviseren in de mini. Met 1GB draait het wel allemaal, maar bij mulitasken en video's afspelen op 720p merk je wel dat er wat te weinig power is.

[ Voor 47% gewijzigd door ProgMAN op 07-05-2009 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoy
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 18:17
Ik heb nu anderhalve week mijn mac mini en heb sinds maandag zelf 4gb (kingston) en 500gig HD (WD5000bevt) ingebouwd.
Ben er zeer tevreden over en merk duidelijk verschil met de 1gb en 120gig HD.
Het verschil merk ik voornamelijk in de opstarttijd van de programma's en met multitasken.

De klus is goed zelf te doen. Ik heb gebruik gemaakt van filmpjes op youtube waarin je stap voor stap wordt geholpen bij de upgrade.

Ik heb mijn windows bak alleen nog maar aangezet om bestanden over te zetten naar de mac en om trackmania te spelen. Voor de rest ben ik compleet verslaafd aan mijn mini. _/-\o_ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Tijdje weg geweest, excuus. Het gaat hier wel om een oudere generatie dus (1 versie ervoor met dvi-aansluiting), welke voor 499 in de shop lag ja (A-Mac Utrecht). Ik moet zeggen dat ik dat nog steeds aan de prijs vond, aangezien je voor een kleine 100 Euro meer de nieuwe hebt, maar goed, het ging mij puur om de media-center toepassingen en dan is alles mooi meegenomen. Inmiddels staat de HD dus al vol en ga ik naarstig op zoek naar een vervanging. Gewoon een externe hd is natuurlijk het meest veilige en makkelijke, maar m'n tv staat al zo vol kastjes en de Mini ziet er zo mooi compact uit, dat ik toch voor de Hack ga (ook al wordt dit niet officieel ondersteund). Bedankt voor de link! Ik zal terzijnertijd foto's van het proces maken en posten.

Ik snap eigenlijk niet waarom ik de Mini niet vaker in HTPC topics zie hier, het is nagenoeg plug and play en met Plex echt schitterend. Ik zou zoiets compacts niet voor 600 Euro in elkaar kunnen zetten volgens mij.

En @Progman: Inderdaad is de boel superstil, ik had hiervoor een Xbox360 staan die ik voor hetzelfde wilde gebruiken, maar ik kwam er gewoon geen wijs uit wat voor mods ik moest hebben, etc. Bovendien stoorde ik mij mateloos aan het lawaai van dat ding tijdens een film, dit is en veel cleaner, zuiniger, sneller, stiller, kleiner en dus mooier. Ik heb ook een Macbook pro en een Hackintosh staan (deze laatste heeft mij overtuigd naar OSX te stappen) en ik moet zeggen dat deze Mini zich behoorlijk goed staande houdt bij zeer veel taken die ik ook op die power-machines doe. Ik ga nog maar eens goed bedenken wat nog meer nuttig kan zijn van zo'n pc-tje onder de tv.

[ Voor 25% gewijzigd door vgroenewold op 07-05-2009 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Frietsaus schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 23:52:
NVIDIA chips hebben vaker moeite met deze adapters. De 8800GT van de Mac Pro ondersteunt de videoadapter ook al niet.
Hoe kom je daar bij? Ik heb net even getest met mijn mid-2007 MBP (met 8600m GT 256MB), en de DVI->TV adapter, en ik krijg op mijn retro CRT tv prima beeld over composiet. :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dixons heeft 19% Tax Free dagen, ideaal om een Mac te kopen, en ik wou net een Mac Mini kopen :)
http://www.dixons.nl/De_o...uter.7111027/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Laatst online: 16-09 10:22

seninha

god's right foot

Ik lees steeds over DVI-TV adapters enz. Nu vraag ik me het volgende af.

Is het mogelijk om geluid rechtstreeks op je TV te krijgen via HDMI of moet er een aparte kabel vanuit de Mini naar de TV?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
seninha schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 16:41:

Is het mogelijk om geluid rechtstreeks op je TV te krijgen via HDMI of moet er een aparte kabel vanuit de Mini naar de TV?
HDMI zelf heeft als mogelijkheden (wikipedia):

HDMI supports up to 8 channels of audio at sample sizes of 16-bit, 20-bit, and 24-bit with sample rates of 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, and 192 kHz.[20][21] HDMI also supports any IEC61937-compliant compressed audio stream such as Dolby Digital and DTS and up to 8 channels of one-bit DSD audio, which is used on Super Audio CDs, at rates up to 4 times that of Super Audio CD.[20] With version 1.3, HDMI supports lossless compressed audio streams Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio.[20]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Er moet een losse kabel vanuit de Mini. Er zijn wel kabels beschikbaar die DVI + optical audio om kunnen zetten naar HDMI (met audio), maar die kabels zijn voor zover ik weet behoorlijk prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Laatst online: 16-09 10:22

seninha

god's right foot

vgroenewold schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 16:58:
[...]

HDMI zelf heeft als mogelijkheden (wikipedia):

HDMI supports up to 8 channels of audio at sample sizes of 16-bit, 20-bit, and 24-bit with sample rates of 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, and 192 kHz.\[20]\[21] HDMI also supports any IEC61937-compliant compressed audio stream such as Dolby Digital and DTS and up to 8 channels of one-bit DSD audio, which is used on Super Audio CDs, at rates up to 4 times that of Super Audio CD.\[20] With version 1.3, HDMI supports lossless compressed audio streams Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio.\[20]
Ik weet dat HDMI geluid kan hebben,mijn vraag was of de DVI-HDMI die met de Mini gebruikt wordt dit ook kon.

Whieee:
Thanks voor je reply.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online

Over de Mini-DisplayPort kan in principe audio lopen, maar Apple heeft dat uitgeschakeld (onder Windows 7/Vista/XP werkt het nl ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
Hoe kan er nou 4GB in zitten er kan maar maximaal 2GB in!? Sterker nog... de Mac mini start niet op wanneer er 4GB in is gezet (spreek uit ervaring) 8)7 Tenzij je natuurlijk ook de verkeerde Mini hebt mee gekregen |:( Oh nee het is wel een oude, aangezien er een fan-kabeltje los zat. Dit kabeltje zit er niet meer in de nieuwe Mac mini...

Uitbreiden naar 1TB intern gaat pas als er een interne 2.5" SATA HD uit komt. Nu is het maximum voor zover ik weet 500GB
Nerpissad schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:56:
[...]

schijnbaar kan dat. hier is er een how-to voor te vinden.
Deze guide geldt alleen voor nieuwe Mac mini's met de NVIDIA chip. In dit model maakt de Superdrive nl. gebruik van een een SATA aansluiting die je dan weer (mbv. de guide) kan gebruiken voor een extra HD.

[ Voor 24% gewijzigd door Flatwhite op 07-05-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Flatwhite schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 22:21:
[...]
Hoe kan er nou 4GB in zitten er kan maar maximaal 2GB in!? Sterker nog... de Mac mini start niet op wanneer er 4GB in is gezet (spreek uit ervaring) 8)7 Tenzij je natuurlijk ook de verkeerde Mini hebt mee gekregen |:( Oh nee het is wel een oude, aangezien er een fan-kabeltje los zat. Dit kabeltje zit er niet meer in de nieuwe Mac mini...

Uitbreiden naar 1TB intern gaat pas als er een interne 2.5" SATA HD uit komt. Nu is het maximum voor zover ik weet 500GB

[...]
Nou, ik heb nog niet tot in detail gekeken of de volle 4 GB ook echt wordt aangesproken, maar zowel "About this Mac" als de System Profiler geven netjes aan dat het erin zit, 2x 2GB modules. Misschien had jij een nog ouder model of geheugen wat niet compatible was?

Ik heb uiteindelijk besloten er 500 GB intern van te maken, dan heb ik nog ruimte (inclusief wat er nu op staat) voor zo'n 40 DVD's en dat lijkt mij voorlopig ruim voldoende, zoveel kijken we nu ook weer niet. Eigenlijk zijn dit soort hacks helemaal niet zo lastig, zeker niet met de juiste guides. Wel tof hoor, 4 GB geheugen, 500 GB harddisk (veel meer dan in m'n Macbook Pro), volwaardig media-center in zo'n klein doosje, ik sta er na nog een avondje DVD kijken en wat te hebben gestreamed echt versteld van het ding. Ik dacht dat het allemaal net aan zou zijn wat prestaties betreft, maar het is gewoon meer dan voldoende allemaal. Als ik ooit een nieuwe Plasma aanschaf met 1080p, dan wordt het denk ik nog wel spannend, maar ook daar ligt het dan aan de manier van decoden of dat vloeiend zal spelen. Echter zit in Plex ook upscaling en als ik de kwaliteit van de DVD's al bekijk, moet ook dat best mooi zijn.

Om het feest compleet te maken heb ik m'n oude 5.1 surround system weer uit de kast getrokken en aangesloten. Ik zit nu te wachten op een optische kabel voor het geluid, ik denk dat dat het geheel echt af gaat maken. Wie o wie wilt er toch zo onnodig veel zitten tweaken met een HTPC als je zoveel al kan met een mini...

[ Voor 8% gewijzigd door vgroenewold op 07-05-2009 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@vgroenewold:
in de nieuwe Mac Mini (nVidia chipset) gaat de 4GB volledig aangesproken worden. De chipset kan in principe tot 8GB RAM aan (zie ook de MBP, zelfde chipset ;) ). Dat de Mini, MacBook en MacBook Pro 15" tot 4GB beperkt worden heeft waarschijnlijk te maken met een arbitraire beperking (eventueel in de EFI). De nieuwe iMacs met dezelfde chipset kunnen namelijk wel allemaal 8GB RAM aan (zelfs het 20" model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
vgroenewold schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 23:31:
Nou, ik heb nog niet tot in detail gekeken of de volle 4 GB ook echt wordt aangesproken, maar zowel "About this Mac" als de System Profiler geven netjes aan dat het erin zit, 2x 2GB modules. Misschien had jij een nog ouder model of geheugen wat niet compatible was?
De oude Mac mini heeft een chipset aan boord met een fijne bug erin waardoor er geen 4 GB geheugen geadresseerd kan worden. Precies zoals dat destijds met de MacBook en MacBook Pro ook was (de eerste Core 2 Duo versies dus). Je kunt er dan ook prima 2x 2GB in proppen die ook netjes door de hardware en OS X gezien zullen worden. Het punt is alleen dat je er maar 3 GB van kunt gebruiken omdat dat de beperking is de middels de EFI is opgelegd. Er zit dus nogal een verschil tussen zien en daadwerkelijk gebruiken.

Zoals Whieee al aangeeft heeft de nieuwe Mac mini met de Nvidia 9400m videokaart een Nvidia chipset die maximaal 8 GB aan geheugen aan kan welke nu door de EFI tot 4 GB lijkt te zijn beperkt. De early 2008 MacBook Pro had ook al zoiets (6 GB gaat nog, maar 8 GB wil gewoon niet). Wellicht dat e.e.a. met Snow Leopard nog gaat veranderen maar gezien de positionering van o.a. de Mac mini verwacht ik dat eerlijk gezegd niet. Zo heel erg is dat nou ook weer niet, met 4 GB werkt het beestje ook uiterst aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
ppl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 17:26:
[...]

De oude Mac mini heeft een chipset aan boord met een fijne bug erin waardoor er geen 4 GB geheugen geadresseerd kan worden. Precies zoals dat destijds met de MacBook en MacBook Pro ook was (de eerste Core 2 Duo versies dus). Je kunt er dan ook prima 2x 2GB in proppen die ook netjes door de hardware en OS X gezien zullen worden. Het punt is alleen dat je er maar 3 GB van kunt gebruiken omdat dat de beperking is de middels de EFI is opgelegd. Er zit dus nogal een verschil tussen zien en daadwerkelijk gebruiken.
Ok, dat zou best kunnen ik zal het nog eens beter bekijken. Feit blijft dat het dus een foutje is geweest van A-Mac, maar 3 GB is dan altijd nog 3x meer en 1 GB meer dan ik had verwacht. Ik gebruik het geheel als media-center en heb er meer dan genoeg aan zo, voldoende buffer-ruimte zeg maar. ;) Weten jullie overigens of Snow Leopard ook in staat zal zijn de GMA-950 aan te spreken (als in daadwerkelijk gebruiken voor de graphische elementen in het OS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

ppl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 17:26:
[...]
De oude Mac mini heeft een chipset aan boord met een fijne bug erin waardoor er geen 4 GB geheugen geadresseerd kan worden.
Even ter correctie: het is niet een bug maar een limitatie van de memory controller :) Die memory controller gebruikt nl. 32 bits voor het adresseren van het geheugen. Daar gaat wat vanaf voor memory-mapped I/O en dan houd je te weinig over om 4 GB aan geheugen te kunnen adresseren. Latere versies gebruiken 36 bits en kunnen dus wel 4 GB aanspreken. Het is dus 'by design' en daarom geen bug :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
vgroenewold schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:17:
[...]
...
Weten jullie overigens of Snow Leopard ook in staat zal zijn de GMA-950 aan te spreken (als in daadwerkelijk gebruiken voor de graphische elementen in het OS)?
wat bedoel je met aanspreken? Het volledige geheugen is niet beschikbaar (128MB) onder OSX, maar ik denk niet dat Snow Leopard daar verandering in brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 16-09 22:26
autoreverse schreef op maandag 11 mei 2009 @ 23:28:
[...]

wat bedoel je met aanspreken? Het volledige geheugen is niet beschikbaar (128MB) onder OSX, maar ik denk niet dat Snow Leopard daar verandering in brengt.
Het gaat hier om de nieuwe functie van Snow Leopard waarbij OS X de GPU gebruikt voor acceleratie van diverse taken, ik neem aan dat vgroenewold hier op doelt. Het gaat hierbij om OPENCL 1.0 specificaties (http://www.khronos.org/registry/cl/specs/opencl-1.0.29.pdf). Dit wordt (momenteel) enkel ondersteund door de nieuwere chipsets en GPU's van NVIDIA (Cuda = 8xxx serie en hoger), ATI (Stream = 4xxx en hoger) en Intel's Larrabee (met discrete GPU)

Hardware-acceleratie van bepaalde decodeertaken is niet/nauwelijks aan de GMA950 besteed en worden eigenlijk volledig afgehandeld door de C2D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Ik ga even off topic en ik ben geen expert in het volgende thema:

Ati gebruik een open source code genaamd Brooke in de Stream implementatie en ik weet niet zeker of dit volledig gelijk staat aan opencl. Ten tweede heeft Ati catalyst drivers (is Windows) uitgebracht zodat de 3xxx/4xxx serie stream kan ondersteunen.
Dit alles wil niet zeggen dat de veel gebruikte ati 2600 serie niet technisch in staat is om opencl te ondersteunen. Aangezien apple met name in de imac en de mac pro deze kaart veel gebruikt heeft, zou het erg vervelend zijn van Apple om de imac en sommige mac pro kopers van vorig jaar in de kou te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 23:28
Ik heb een raar probleem met mijn Mini !.66 Duo. Ik draai Windows 2008 via bootcamp, wanneer ik geen monitor aansluit, komt de box niet door het booten heen. Booten zonder scherm in OS X is echter geen probleem

Heb geprobeerd met/zonder Bootcamp drivers, tevens Intel drivers. Iemand een idee?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Daedalus schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:29:
[...]
Even ter correctie: het is niet een bug maar een limitatie van de memory controller :) Die memory controller gebruikt nl. 32 bits voor het adresseren van het geheugen. Daar gaat wat vanaf voor memory-mapped I/O en dan houd je te weinig over om 4 GB aan geheugen te kunnen adresseren. Latere versies gebruiken 36 bits en kunnen dus wel 4 GB aanspreken. Het is dus 'by design' en daarom geen bug :)
Dan daar weer een correctie op: nee dit is niet een limitatie van de geheugencontroller daar PAE wordt ondersteund en er dus gewoon naar 4 GB gegaan kan worden en er in 64 bits modus gewoon de volledige mep geadresseerd zou kunnen worden. Er zit echter een bug in de Intel chipset waardoor geheugen boven de 3,25 GB dubbel geadresseerd wordt en er heel veel dingen de mist in gaan. Apple heeft om die reden een beperking van 3 GB ingesteld. De chipset die hierna kwam en in de MacBooks is gebruikt heeft dat probleem verholpen, daar zit dan ook geen limiet maar deze is dus niet doorgevoerd naar de Mac mini (die liepen echt fors achter). Het probleem is dus zowel op 32 als 64 bits niveau aanwezig en dat is dus echt niet by design maar gewoon een bug :) Niet-Apple machines met diezelfde chipset hebben dan ook exact hetzelfde probleem.

Zie ook de historie in de topics over de MacBook, daarin staat deze informatie ook al opgetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15
ppl schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:56:
[...]

Dan daar weer een correctie op: nee dit is niet een limitatie van de geheugencontroller daar PAE wordt ondersteund en er dus gewoon naar 4 GB gegaan kan worden en er in 64 bits modus gewoon de volledige mep geadresseerd zou kunnen worden. Er zit echter een bug in de Intel chipset waardoor geheugen boven de 3,25 GB dubbel geadresseerd wordt en er heel veel dingen de mist in gaan. Apple heeft om die reden een beperking van 3 GB ingesteld. De chipset die hierna kwam en in de MacBooks is gebruikt heeft dat probleem verholpen, daar zit dan ook geen limiet maar deze is dus niet doorgevoerd naar de Mac mini (die liepen echt fors achter). Het probleem is dus zowel op 32 als 64 bits niveau aanwezig en dat is dus echt niet by design maar gewoon een bug :) Niet-Apple machines met diezelfde chipset hebben dan ook exact hetzelfde probleem.

Zie ook de historie in de topics over de MacBook, daarin staat deze informatie ook al opgetekend.
Hmm interessant, ik heb de macbook 2.2 met X3100. Zit hier dezelfde bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
ECiftci schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:23:
[...]

Hmm interessant, ik heb de macbook 2.2 met X3100. Zit hier dezelfde bug?
Nee! Kan 4GB in EN gebruikt worden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe zit het met achteraf uitbreiden van de Mac Mini? Is het zoals bij de MacBook etc zo geheugen bij prikken? En eventueel HD zelf vervangen. Dat zou natuurlijk schelen met die prijzen bij Apple :)

En wat ik mij ook afvraag is hoe jullie de Mini gebruiken als MediaCenter. Ik gebruik op mijn andere Mac's al Plex natuurlijk, maar daar heb ik ook gelijk een toetsenbord en muis aanhangen etc.

Als jullie bv een filmpje willen kijken, moet je dan eerst de Mini aanzetten of draait ie gewoon altijd. Hangt er een toetsenbord en muis aan of doen jullie dit remote?

Ben benieuwd, wil hem namelijk zelf gebruiken als MediaCenter icm plex (vooral 1080p content). Op zich wil ik het meeste gaan streamen via het netwerk, dus de HD is sowieso niet erg belangrijk. Neem aan dat dat wel goed zal werken.

[ Voor 61% gewijzigd door Executor16 op 13-05-2009 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Hee ho, installatie van de WD500 GB werkt ook in een Mac mini 2008! :) Zie twitter.com/supernov voor een paar foto's. Bedankt allemaal voor de top-links, alles ging in 1x goed dankzij Internet.

@Executor; Het is meer werk dan bij een Macbook, maar met een beetje geduld en het juiste gereedschap is het prima te doen. Geheugen bijprikken is relatief gemakkelijk, harddisk verwisselen is iets meer werk, maar ook nog steeds goed te doen. Tip voor mensen die het gaan ondernemen; zorg voor een schroevendraaier welke statisch geladen is zodat je de schroefjes weer kan aanbrengen (was voor mij nog een big pain in the ass).

[ Voor 52% gewijzigd door vgroenewold op 13-05-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Executor16: Streamen vanaf een netwerkbron werkt goed (ik heb zelf gewoon een 100mbit netwerk, doet het perfect). Aan m'n Mini hangt er een Apple Wireless Keyboard en een draadloze muis dat weggeborgen is en ik nooit gebruik. Samen met de Apple Remote heb je niets nodig, ik heb nog een Logitech Harmony afstandbediening en zoals ik lees werkt dit ook goed met Plex, heb ik dit nog niet uitgeprobeerd.

M'n Mini slaapt altijd (aandoen doe ik met de keyboard, sleep inschakelen ook met het toetsenbord of de remote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
@Executor: De mini heeft echt indruk op mij gemaakt, het is bijna teveel kracht voor een mediacenter onder de tv. En dan heb ik nog de oude 2008 versie. Daar moet je wel even op letten, de nieuwe mini past niet op oudere tv's waar geen digitale aansluiting op zit. De 2008 versie werkt echter ook top, aan te raden is dus zeker om er minimaal 2 GB geheugen in te zetten en een 500 GB harddisk (heb het net zelf gedaan, twitter.com/supernov voor een paar foto's). Plex werkt uitstekend en als je de mini in slaap-stand zet, dan heb je de eerstvolgende tv-sessie met een druk op de knop het systeem weer online (we praten dan echt over 1-2 seconden) wat een voordeel is van OSX.

Ik heb de oude mini direct hangen aan een Airport Extreme, zodat deze ook wireless-N capable is en streamen via het N-netwerk gaat echt uitstekend. Nooit meer last van bereik-problemen of gestotter, ik snap niet dat mensen nog een B/G netwerk hebben thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

vgroenewold schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:49:
@Executor: De mini heeft echt indruk op mij gemaakt, het is bijna teveel kracht voor een mediacenter onder de tv. En dan heb ik nog de oude 2008 versie. Daar moet je wel even op letten, de nieuwe mini past niet op oudere tv's waar geen digitale aansluiting op zit. De 2008 versie werkt echter ook top, aan te raden is dus zeker om er minimaal 2 GB geheugen in te zetten en een 500 GB harddisk (heb het net zelf gedaan, twitter.com/supernov voor een paar foto's). Plex werkt uitstekend en als je de mini in slaap-stand zet, dan heb je de eerstvolgende tv-sessie met een druk op de knop het systeem weer online (we praten dan echt over 1-2 seconden) wat een voordeel is van OSX.

Ik heb de oude mini direct hangen aan een Airport Extreme, zodat deze ook wireless-N capable is en streamen via het N-netwerk gaat echt uitstekend. Nooit meer last van bereik-problemen of gestotter, ik snap niet dat mensen nog een B/G netwerk hebben thuis.
M'n vrouw die gebruikt liever iTunes, daarom schakel ik Plex gewoon uit en laat OSX slapen. Als de Mini dan weer aangaat, dan kan je afhankelijk van wat je wilt gaan doen Plex opstarten of iTunes.

Welke router maak je gebruik van? Ik ben namelijk ook aan het overwegen om draadloos te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
@Nitai: De airport Extreme heb ik gekoppeld aan m'n Ziggo gevalletje. Ideaal apparaat, wellicht iets duurder, maar nooit last van drop-outs of iets dergelijks. Ik had eerst een B/G netwerk en moest een extender/versterker op de bovenverdieping zetten. Het bereik van een N-netwerk is meteen zo goed dat ik de versterker kon weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
Executor16 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:34:
Hoe zit het met achteraf uitbreiden van de Mac Mini? Is het zoals bij de MacBook etc zo geheugen bij prikken? En eventueel HD zelf vervangen. Dat zou natuurlijk schelen met die prijzen bij Apple :)

En wat ik mij ook afvraag is hoe jullie de Mini gebruiken als MediaCenter. Ik gebruik op mijn andere Mac's al Plex natuurlijk, maar daar heb ik ook gelijk een toetsenbord en muis aanhangen etc.

Als jullie bv een filmpje willen kijken, moet je dan eerst de Mini aanzetten of draait ie gewoon altijd. Hangt er een toetsenbord en muis aan of doen jullie dit remote?

Ben benieuwd, wil hem namelijk zelf gebruiken als MediaCenter icm plex (vooral 1080p content). Op zich wil ik het meeste gaan streamen via het netwerk, dus de HD is sowieso niet erg belangrijk. Neem aan dat dat wel goed zal werken.
Zelf RAM en of een HD vervangen = Garantie kwijt! Hou daar rekening mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Thanks voor de reacties allemaal :) Dom van me dat ik niet aan de slaapstand van de Mac heb gedacht, terwijl ik het dagelijks gebruik :P Dat is dus beter dan elke keer booten.

Dat streamen zal denk ik allemaal wel goed gaan dan (Airport Extreme N).

En heb net even met Plex gespeeld & de Logitech Harmony One. Er zit een optie in Plex waar je als remote gewoon de Logitech Harmony kunt kiezen. Daarnaast kun je hem op Always Listen zetten, waardoor je Plex op kunt starten met je afstandsbediening. En vanuit Plex kun je de slaapstand weer aanzetten. Echt ideaal!

Dus het wordt een Mac Mini zonder Harddisk upgrade en zonder toetsenbord & muis. Scheelt toch weer wat centen.

Alleen het geheugen nog. 1gb is sowieso te weinig vind ik (qua gevoel). Zou 2gb genoeg zijn voor het echte 1080p werk met DTS etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

een Wireless Keyboard is niet zo duur op Ebay. Ik had hem uit Engeland vandaan voor omgerekend 38 euro incl. verzenden :) Heb zelf maar 1GB, (een losse reep staat stof te happen in de verpakking, nog geen tijd gehad om de Mini te openen).

@vgroenewold: Thanks, ik zit namelijk al geruime tijd te denken hoe ik m'n Mini N-enabled kan maken. M'n ADSL modem staat in de meterkast, als ik daar een Airport Extreme zet, dan kan ik op m'n Mini die in de woonkamer staat denk ik een Airport Express koppelen en zo een N-netwerk creeeren. Dan ben ik af van m'n utp draad die door de woonkamer loopt (nieuwbouw huis, heb zelf niet gedacht aan een loze leiding bij de bouw :X).

[ Voor 10% gewijzigd door Nitai op 13-05-2009 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Flatwhite schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:00:
[...]

Zelf RAM en of een HD vervangen = Garantie kwijt! Hou daar rekening mee...
Hoe controleren ze zoiets? Als er wat stuk gaat aan m'n mini, dan zet ik gewoon de oude componenten terug. Misschien zien ze het aan de schroefjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Nitai schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:22:
@vgroenewold: Thanks, ik zit namelijk al geruime tijd te denken hoe ik m'n Mini N-enabled kan maken. M'n ADSL modem staat in de meterkast, als ik daar een Airport Extreme zet, dan kan ik op m'n Mini die in de woonkamer staat denk ik een Airport Express koppelen en zo een N-netwerk creeeren. Dan ben ik af van m'n utp draad die door de woonkamer loopt (nieuwbouw huis, heb zelf niet gedacht aan een loze leiding bij de bouw :X).
Wat je dan ook nog kan doen is 2 Airport Express gevalletjes kopen. Samen is dat goedkoper dan een Express + Extreme. Nadeel is dat je geen extra poorten op de Express hebt. Maar als die op de ADSL router zitten hoeft dat weer geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
vgroenewold schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:43:
[...]

Hoe controleren ze zoiets? Als er wat stuk gaat aan m'n mini, dan zet ik gewoon de oude componenten terug. Misschien zien ze het aan de schroefjes...
Inderdaad...de oude componenten terugzetten is prima! Vergeet dit dus niet wanneer er iets stuk gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:08
Executor16 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:17:
Thanks voor de reacties allemaal :) Dom van me dat ik niet aan de slaapstand van de Mac heb gedacht, terwijl ik het dagelijks gebruik :P Dat is dus beter dan elke keer booten.

Dat streamen zal denk ik allemaal wel goed gaan dan (Airport Extreme N).

En heb net even met Plex gespeeld & de Logitech Harmony One. Er zit een optie in Plex waar je als remote gewoon de Logitech Harmony kunt kiezen. Daarnaast kun je hem op Always Listen zetten, waardoor je Plex op kunt starten met je afstandsbediening. En vanuit Plex kun je de slaapstand weer aanzetten. Echt ideaal!

Dus het wordt een Mac Mini zonder Harddisk upgrade en zonder toetsenbord & muis. Scheelt toch weer wat centen.

Alleen het geheugen nog. 1gb is sowieso te weinig vind ik (qua gevoel). Zou 2gb genoeg zijn voor het echte 1080p werk met DTS etc.
1GB is gewoon genoeg, dus dan doet 2GB het ook prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week Zaterdag Mac Mini gekocht als Media Center. Ook een Iomega 1TB harddisk erbij gekocht.
Natuurlijk het standaard model, met 1gb :)

Werkt perfect in combinatie met Plex. Ik draai Unison (nieuwsgroepen download) tegelijk met Plex en 1080p films zijn supersoepel. Ook met heftige actiescenes etc... Natuurlijk aangesloten op een big-ass pioneer tv en marantz versterker.

1gb is genoeg voor de Mac Mini!

Pic is niet van mezelf, maar heb wel dezelfde Hardware;
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/28/48940173_659e97a45a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoy
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 18:17
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:23:
Vorige week Zaterdag Mac Mini gekocht als Media Center. Ook een Iomega 1TB harddisk erbij gekocht.
Ik wil ook graag nog 1TB kopen voor draaien van 1080p materiaal en voor backup maar nu twijfel ik over de Iomega omdat deze "maar" firewire 400 heeft.
De Mac mini kan firewire 800 aan en ik wil het liefste de optimale snelheid eruit halen.
Ik twijfel nu tussen de Iomega met fw400 en de Western Digital My Book Studio met fw 800

Hoe bevalt de HD tot nu toe? Is deze snel genoeg voor het draaien van 1080p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:23:

Werkt perfect in combinatie met Plex. Ik draai Unison (nieuwsgroepen download) tegelijk met Plex en 1080p films zijn supersoepel. Ook met heftige actiescenes etc... Natuurlijk aangesloten op een big-ass pioneer tv en marantz versterker.

1gb is genoeg voor de Mac Mini!

Pic is niet van mezelf, maar heb wel dezelfde Hardware;
[afbeelding]
Wel vet, maar jammer van het iomega logo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paranoy schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:54:
[...]

Ik wil ook graag nog 1TB kopen voor draaien van 1080p materiaal en voor backup maar nu twijfel ik over de Iomega omdat deze "maar" firewire 400 heeft.
De Mac mini kan firewire 800 aan en ik wil het liefste de optimale snelheid eruit halen.
Ik twijfel nu tussen de Iomega met fw400 en de Western Digital My Book Studio met fw 800

Hoe bevalt de HD tot nu toe? Is deze snel genoeg voor het draaien van 1080p?
"maar" firewire 400? Maak je niet zo druk man! Ik download en stream constant van de Iomega harddisk, en werkt perfect. :*) En ik gebruik zelf's de usb aansluiting :+ (Zit helaas geen plugje bij van firewire 800naar 400)

HD bevalt perfect. Is stil, wordt niet warm, en een prachtig design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er verschil qua snelheid, als ik een HD via de usb of firewire koppel of in het netwerk hang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:39

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 15:58:
Is er verschil qua snelheid, als ik een HD via de usb of firewire koppel of in het netwerk hang...
FW400 en USB2 verschillen qua doorvoersnelheid niet veel van elkaar. voor 1080p films zijn beiden prima geschikt. daar heb je zelfs niet eens per sé een FW800 aansluiting voor nodig..

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:12
Nerpissad schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:25:
[...]

FW400 en USB2 verschillen qua doorvoersnelheid niet veel van elkaar. voor 1080p films zijn beiden prima geschikt. daar heb je zelfs niet eens per sé een FW800 aansluiting voor nodig..
Eh? In theorie zou USB2 een stuk sneller zijn, in de praktijk is FW een stuk sneller, zelfs de 400 versie. Als je de mogelijkheid hebt: gebruik firewire, belast ook je CPU een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Laatst online: 05-09 09:28
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 15:58:
ja.
het snelste is firewire en snel is FW-400 genoeg en haal je geen snelheids winst van FW-800 puur omdat de schijf niet snel genoeg is.

usb maakt je pc traager omdat je cpu dan alles gaat regelen (FW heeft hier een eigen chil voor)

en netwerk is inprenciepe het traagste maar als je een snel netwerk hebt zal dit zowiezo snel genoeg zijn voor 1080P

edit: spuit 11

[ Voor 1% gewijzigd door sk1nny666 op 14-05-2009 16:32 . Reden: te laat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

vgroenewold schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:47:
[...]

Wat je dan ook nog kan doen is 2 Airport Express gevalletjes kopen. Samen is dat goedkoper dan een Express + Extreme. Nadeel is dat je geen extra poorten op de Express hebt. Maar als die op de ADSL router zitten hoeft dat weer geen probleem te zijn.
Bedankt voor het advies. Zojuist een Airport Extreme aan m'n router gehangen (DHCP uitgeschakeld en een vast ip adres gegeven) en een Airport Express aan m'n Mini. Het werkt fantastisch :D Ik ben helemaal blij. Ik heb nu zelfs op zolder bereik (2 streepjes) waar ik voorheen niet op het netwerk kon komen. Kan ik fijn internetten met m'n iPhone in bed als m'n vrouw al in dromenland is.

Het streamen van 720p en 1080p gaat moeiteloos. _/-\o_

Ik heb de blauwe utp kabel die over de woonkamer vloer ging weggehaald, kijken of het m'n vrouw opvalt als ze thuis komt. :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Nitai schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:51:
[...]

Ik heb de blauwe utp kabel die over de woonkamer vloer ging weggehaald, kijken of het m'n vrouw opvalt als ze thuis komt. :P ;)
Nee. Maar leg eens een dikkere kabel, of een 2e kabel neer.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Nitai schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:51:
[...]

Bedankt voor het advies. Het streamen van 720p en 1080p gaat moeiteloos. _/-\o_

Graag gedaan, ik was ook blij verrast met de enorme verbetering van wifi-N. Bij B/G had ik altijd het idee... "mmm, dit is het gewoon niet, het voldoet gewoon niet". Et voila, enter N. Alle Macs ondersteunen het en alles verloopt moeiteloos. Zo is de Mini toch ideaal als mediacenter!?
Ik vind de Extreme overigens ook erg prettig in configuratie.

[ Voor 7% gewijzigd door vgroenewold op 14-05-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
oeps

[ Voor 99% gewijzigd door vgroenewold op 14-05-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Heb net een Mac Mini (vorige generatie) gekocht voor 399 bij de MM ter vervanging van mijn inmiddels verkochte MacBook Pro. Met een 22 inch LG Full HD schermpje (Wilde eigenlijk 20" cinema display alleen liet het budget dat niet toe). Nu sparen voor een 24 inch iMac :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stouten schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:26:
Heb net een Mac Mini (vorige generatie) gekocht voor 399 bij de MM ter vervanging van mijn inmiddels verkochte MacBook Pro. Met een 22 inch LG Full HD schermpje (Wilde eigenlijk 20" cinema display alleen liet het budget dat niet toe). Nu sparen voor een 24 inch iMac :-)
Netjes hoor, waarom geen huidig model? Jammer dat je ook weekje te laat bent, vorige week was ie 337 bij de Dixons. Ik zou zelf het oude model niet willen, dit i.v.m. hij geen dualscreen aankan :(.

Veel plezier ermee! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
sk1nny666 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:32:
[...]

ja.
het snelste is firewire en snel is FW-400 genoeg en haal je geen snelheids winst van FW-800 puur omdat de schijf niet snel genoeg is.
Als je een single disk systeem hebt dan is dat inderdaad zo. Als je bijv. een RAID5 systeem zou hebben dan kon je wel eens meer voordeel gaan hebben bij fw800 dan fw400.

Doordat fw800 backwardscompatible is met fw400 heb je alleen een kabeltje nodig met aan 1 kant een fw400 stekker en aan de andere kant een fw800 stekker ("duur" kabeltje van om en nabij de 20 euro trouwens). Zo heb ik hier ook een fw400 disk op de nieuwe Mac mini aangesloten. Het maakt een aardig groot verschil om vm's vanaf die disk te draaien vergeleken met de interne disk.

Mocht je de daisy chain mogelijkheid van firewire willen gebruiken dan is het wellicht handiger om toch voor een fw800 te gaan. Als je een fw400 disk hebt en je hangt daar wat achter dan is alles wel begrensd op fw400. Voor 1 harde schijf die eraan hangt niet zo'n probleem en als daar zo nu en dan een videocamera achterkomt is dat ook niet zo'n groot probleem maar als je heel wat disks hebt dan wordt de performance wel wat minder (denk hierbij aan een ongeval op de snelweg waarbij ineens alles van 3 stroken naar 1 strook moet, das een dikke file). Niet meteen iets wat je als dealbreaker moet zien, het is gewoon een klein dingetje wat je even in je achterhoofd moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:43:
[...]

Netjes hoor, waarom geen huidig model? Jammer dat je ook weekje te laat bent, vorige week was ie 337 bij de Dixons. Ik zou zelf het oude model niet willen, dit i.v.m. hij geen dualscreen aankan :(.

Veel plezier ermee! :P
Nou het huidige budget is vrij strak en wilde toch het liefste een Mac weer. Jammer @ dixons had ik moeten weten. Damn! Ik heb momenteel nog genoeg aan mijn 22", wil rond het einde van het jaar toch wat anders gaan halen en dan word deze mini mediacenter.

Kortom, ik moest iets hebben en het moest van apple zijn. Dus heb wat consessies gedaan en heb meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Heeft iemand ervaring met een van deze geheugens in de 2009 Mini? Slechte ervaringen misschien?
Het google'n op de serialnummers levert niet veel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
Net even de 80 GB schijf vervangen voor een 200 GB (kwam uit mijn oude MBP) & gelijk geheugen naar 2 GB gegooid :-) Wat een feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Lezen is moeilijk :X

[ Voor 104% gewijzigd door zAo op 17-05-2009 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Laatst online: 16-09 19:35
zAo schreef op zondag 17 mei 2009 @ 11:07:
Heeft iemand ervaring met een van deze geheugens in de 2009 Mini? Slechte ervaringen misschien?
Het google'n op de serialnummers levert niet veel op.
Dat geheugen zal niet werken, want je hebt voor de Mac Mini so-dimm geheugen (laptopgeheugen) nodig, dus je hebt deze nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier
  • Laatst online: 11:18
pricewatch: Kingston KTA-MB1066K2/4G

Deze gebruik ik en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ik heb een vraagje over het netwerk Airport/Bleutooth kaartje in de nieuwe Nvidia mac mini. Zou dit onderdeel (is toch een mini pci kaartje geloof ik) los te bestellen zijn en dan in een een eerdere generatie Core(2)Duo mini te installeren zijn? Ik neem aan dat OSX gewoon beschikt over de drivers.
Ik zou graag een 802.11n in mijn late 2007 mac mini willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
autoreverse schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:44:
Ik heb een vraagje over het netwerk Airport/Bleutooth kaartje in de nieuwe Nvidia mac mini. Zou dit onderdeel (is toch een mini pci kaartje geloof ik) los te bestellen zijn en dan in een een eerdere generatie Core(2)Duo mini te installeren zijn? Ik neem aan dat OSX gewoon beschikt over de drivers.
http://eviltyrant.com/blog/?p=901 is bijvoorbeeld iemand die dit gedaan heeft, maar ik kan je geen garanties geven. In principe is het een standaard slot. Ik heb thuis gewoon mijn Airport Extreme gekoppeld aan de mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 12:34

breinonline

Are you afraid to be known?

autoreverse schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:44:
Volgens mij is het geen mini pci kaartje: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac-mini-A1283/659/3

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Hm thanx voor de reacties. Ik heb de blogs gelezen, maar het is dus een no-go. Als het kaartje (al dan niet hetzelfde) past, werkt het nog niet goed. Vervangen door een ander merk en 3 extra antenne's is de beste optie dus. Ik zou idd ook nog een AE aan m'n mini kunnen hangen idd, dan ben ik ook klaar voor €90,-m goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
autoreverse schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:23:
Hm thanx voor de reacties. Ik heb de blogs gelezen, maar het is dus een no-go. Als het kaartje (al dan niet hetzelfde) past, werkt het nog niet goed. Vervangen door een ander merk en 3 extra antenne's is de beste optie dus. Ik zou idd ook nog een AE aan m'n mini kunnen hangen idd, dan ben ik ook klaar voor €90,-m goeie tip!
Indeed en hij staat prima bij de mini. Verder is de AE ook nog eens top qua bereik en snelheid van de verbindingen.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.