Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
Ik ga binnenkort een HTPC kopen en vroeg me af of een oude mac mini een reeële optie is. Het gaat om een mac mini met de volgende specs:

1,83 GHz Intel Core 2 Duo-processor
2 MB L2 Cache
667-MHz Frontside-bus
1GB geheugen (uitbreidbaar naar 2GB)
80-GB seriële ATA harde schijf
Combo drive (dvd-rom/cd-rw)

Alle Mac mini-modellen bevatten tevens een geïntegreerde GMA 950 grafische processor met 64 MB gedeeld DDR2 SDRAM2, 10/100/1000 Gigabit Ethernet, Ingebouwd AirPort Extreme (802.11g), Bluetooth 2.0 EDR, vier externe USB 2.0-poorten, een FireWire 400-poort, Apple Remote, optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer en ingebouwde monoluidspreker.

Het is de bedoeling om of Frontrow, Plex of Boxee te gebruiken voor de volledige htpc ervaring.
Hij moet HD ready (720p) kunnen afspelen en het liefst natuurlijk Full HD (1080p). Ik vroeg me af of deze er krachtig genoeg voor is. Er komen tevens een aantal externe HD's aan voor alle content.

Stuurt deze tevens ook audio via HDMI? (na het verloop kabeltje dat nodig is om er HDMI van te maken).

Het wordt of deze mac mini of een aangepast htpc uit de best buy guide. Enig commentaar hier? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Over de power van de Mini (oude en nieuwe) kun je het beste toch het topic lezen ;)

Audio over HDMI gaat niet lukken aangezien de aansluiting op de mini (DVI) geen audio uitstuurt. D.m.v. een speciale kabel, welke DVI + Jack > HDMI doet, kan het uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
zAo schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:57:
Over de power van de Mini (oude en nieuwe) kun je het beste toch het topic lezen ;)

Audio over HDMI gaat niet lukken aangezien de aansluiting op de mini (DVI) geen audio uitstuurt. D.m.v. een speciale kabel, welke DVI + Jack > HDMI doet, kan het uiteraard wel.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en daar heb ik alle informatie ook gevonden (op de eerste pagina al) :)

Dan kopen we wel een speciale kabel, goed om te weten. Wellicht komt er alsnog een reciever te staan, maar dat zien we nog wel even. Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
FiZz schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:11:
[...]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en daar heb ik alle informatie ook gevonden (op de eerste pagina al) :)

Dan kopen we wel een speciale kabel, goed om te weten. Wellicht komt er alsnog een reciever te staan, maar dat zien we nog wel even. Dank! :)
En iets van 1 pagina terug vindt je mijn ervaringen met deze mini. Samen met instructies om je HD naar 500 GB te tillen (erg fijn voor een htpc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik overweeg om een Mac Mini te kopen en daarin een OCZ Vertex 60 GB te plaatsen. Mijn opslag komt dan in een Newertech Ministack v3 met een 500GB HDD en wordt verbonden met FW-800.

De reden waarom ik voor deze opstelling heb gekozen is dat er nu in mijn pc de Vertex zit en dat ik niet meer zonder de snelheid kan. Echter verwacht ik dat de 60 GB niet groot genoeg is voor mijn programma's omdat ik daarnaast ook Windows moet draaien voor bepaalde werkapplicaties. Daarom moet de prestatie van de opslag redelijk hoog zijn en voldoet USB niet. E-Sata zou natuurlijk ideaal zijn, maar dat wordt door de Mac niet ondersteunt. Ik wacht sowieso tot 8 juni met bestellen ivm (mogelijke) release van Snow Leopard.

Ik heb nog 2 vragen:
- Zie ik iets over het hoofd waardoor er misschien een betere oplossing is?
- ZIjn er nog andere behuizingen die qua vormgeving bij de Mac Mini passen en SATA en FW800 hebben? (FW400 is niet voldoende)

Behuizingen:
-AcomData MiniPal enkel FW400
- LaCie mini Hard Drive & Hub niet meer leverbaar?
- Micronet Minimate niet meer leverbaar
- Macpower M9 enkel FW400

[ Voor 8% gewijzigd door L.N. op 21-05-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Zo, de Mini is binnen. Mooi doosje blijft het toch :)

Direct bij mijn TV gezet, alleen werkt MiniDVI > DVI + DVI > HDMI niet. De TV geeft wel beeld, maar het een extreme groene tint/hue. OS X ziet overigens wel gewoon 1080p24/50/60.

Iemand enig idee waar dit door kan komen? Na lang google'n lijkt het erop dat de MiniDVI > DVI een DVI-D is en mijn HDMI naar DVI-I (?) is. Kan iemand bevestigen dat dit problemen geeft? Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een mini dvi -> dvi adapter op een dvi-i kabel kan niet passen dus het lijkt me niet dat dat je kabel is? De mini dvi -> dvi adapter is dvi-d dus die mist inprincipe gaatjes voor een dvi-i kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obi1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-11-2014
Na een aantal maanden de nieuwe mini (basic) i.c.m. Plex te hebben gebruikt was het tijd voor een kleine upgrade. De interne geheugen van 1GB krijgt er en grotere broer bij van 2GB (besteld bij Macstuff)
Het openen van de mini was eigenlijk niet echt moeilijk (dank aan iFixit), het insteken van het kaartje was piece of cake.
Bijkomend voordeel van deze kleine ingreep is het maximale gebruik van 256mb gedeeld videogeheugen i.p.v. 128mb bij 1GB.
Het resultaat vertaalde zich in een beter af te spelen HD van Transformers, met de vorige config. happerde de film af en toe bij snelle scenes......nu loopt ie soepel door zonder gehik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 17:49
Luuk, waar koop jij de ministack v3? Ik kan hem in Nederland niet vinden. Er is wel een bedrijf in België die ze kan versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obi1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-11-2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Jofel schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:32:
Luuk, waar koop jij de ministack v3? Ik kan hem in Nederland niet vinden. Er is wel een bedrijf in België die ze kan versturen.
Ik heb hem bij Macupgrade.be besteld. De verzendkosten zijn maar €10 naar Nederland (TNT) en je kunt gewoon betalen met Ideal. Ze hebben hem op voorraad (tenzij ik de laatste heb besteld ;) ). Ik heb hem zojuist besteld, dus ik kan niets zeggen over de levertijd.

Edit 26 mei: Hij is zojuist gearriveerd. 4 Dagen inclusief een weekend is erg snel! Hopelijk komt de harde schijf ook snel...

[ Voor 11% gewijzigd door L.N. op 26-05-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Laatst online: 13-09 17:49
Super! Dank je wel obi1 en LuukNouwen.
Vreemd dat macstuff.nl niet in de pricewatch staat maar ik kan weer vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Jofel schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 14:49:
Super! Dank je wel obi1 en LuukNouwen.
Vreemd dat macstuff.nl niet in de pricewatch staat maar ik kan weer vooruit.
Als ik hem en mijn Mac Mini binnen heb , dan zal ik wel een korte review posten. Dit zal wel enkele weken op zich laten wachten, aangezien de Mac Mini pas na 8 juni besteld worden. Hopelijk is dan Snow Leopard uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 20:29:
Een mini dvi -> dvi adapter op een dvi-i kabel kan niet passen dus het lijkt me niet dat dat je kabel is? De mini dvi -> dvi adapter is dvi-d dus die mist inprincipe gaatjes voor een dvi-i kabel.
Thanks. Mijn MiniDVI > DVI is een DVI-D Dual Link:
Afbeeldingslocatie: http://images.digitalmedianet.com/2006/Week_29/2ev6dipx/story/02-dvid-01.jpg
Mijn HDMI > DVI is een DVI-D Single Link:
Afbeeldingslocatie: http://www.ivojo.co.uk/pics/bettercables-display-magic-dvi-d-hdmi.gif
Op papier zou dat dus allemaal goed moeten gaan.

Na een speurtocht op het net kom ik alleen maar situaties tegen waarbij oude VGA kaarten hun DVI niet naar HDMI laten zetten, wat de groene tint tot gevolg heeft. De laatste Mini moet hier toch geen last van kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die Apple mini DVI-DVI adapters zijn helaas allemaal single link DVI. De reden hiertoe is vrij simpel: mini-DVI doet simpelweg niet aan dual link. Dat er een bepaalde stekker aan zit zegt in heel erg veel gevallen heel erg weinig tot niets over wat er daadwerkelijk ondersteund wordt. Het is dan ook totaal zinloos om op basis van stekkers te gaan roepen of iets single/dual link is of niet.

Handige link: Wikipedia: Mini-DVI

[ Voor 80% gewijzigd door ppl op 23-05-2009 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 16-09 22:26
zAo schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 16:20:
[...]

Thanks. Mijn MiniDVI > DVI is een DVI-D Dual Single Link:
[afbeelding]
[afbeelding]

Na een speurtocht op het net kom ik alleen maar situaties tegen waarbij oude VGA kaarten hun DVI niet naar HDMI laten zetten, wat de groene tint tot gevolg heeft. De laatste Mini moet hier toch geen last van kunnen hebben?
Ik heb dezelfde opstelling voor mijn iMac en TV. Bij mij geen enkel probleem, alles werkt vlekkeloos en de resolutie is meteen juist. Heb wel een oudere iMac met Ati X1600, dus neem aan dat de nieuwere NVIDIA's dit ook prima moeten kunnen.

Heb je al gekeken naar je instellingen in OS X? Zoals overscan?

[ Voor 3% gewijzigd door JottemJ op 23-05-2009 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

ppl schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 17:21:
Die Apple mini DVI-DVI adapters zijn helaas allemaal single link DVI. De reden hiertoe is vrij simpel: mini-DVI doet simpelweg niet aan dual link. Dat er een bepaalde stekker aan zit zegt in heel erg veel gevallen heel erg weinig tot niets over wat er daadwerkelijk ondersteund wordt. Het is dan ook totaal zinloos om op basis van stekkers te gaan roepen of iets single/dual link is of niet.

Handige link: Wikipedia: Mini-DVI
Ik probeer er ook geen dual opstelling van te maken, ik probeer alleen te achterhalen of ik niet 2 kabels gebruik die niet met elkaar samengaan waardoor er een groentint ontstaat.
JottemJ schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 17:41:
[...]
Ik heb dezelfde opstelling voor mijn iMac en TV. Bij mij geen enkel probleem, alles werkt vlekkeloos en de resolutie is meteen juist. Heb wel een oudere iMac met Ati X1600, dus neem aan dat de nieuwere NVIDIA's dit ook prima moeten kunnen.

Heb je al gekeken naar je instellingen in OS X? Zoals overscan?
Thanks. Die iMac heb ik ook; die gaan we binnenkort dus eens even naar de TV slepen. ;)

Ik heb overscan, kleurenprofielen en alle resoluties + frequenties geprobeerd, maar de extreme groene tint bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
zAo schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:08:
[...]

Ik probeer er ook geen dual opstelling van te maken, ik probeer alleen te achterhalen of ik niet 2 kabels gebruik die niet met elkaar samengaan waardoor er een groentint ontstaat.
Het ging mij erom dat je niet zomaar moet adhv de stekker moet concluderen dat het dual link is (wat overigens niet betekent dat je er 2 schermen op 1 poortje mee kunt aansluiten, je kunt er grotere schermen mee aansturen, 30" en groter bijv.). Dat Mini-DVI doet geen dual link en dus is het ook geen dual link ongeacht wat voor stekker er ook aan zit. M.a.w. je sluit dus een single link kabel op een single link kabel aan. Nogal een belangrijk verschil om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:02
zAo schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 16:20:
[...]

Thanks. Mijn MiniDVI > DVI is een DVI-D Dual Link:
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik lees even mee. Sta op het punt om een HD scherm aan te schaffen in combi met een mac mini. Het scherm wat ik op het oog heb heeft geen DVI aansluiting. En zal het af moeten met HDMI. Maar als dit problemen oplevert dan zal ik mijn setup nog eens goed moeten over denken.

Nog een opmerking, ik zie overal dat de Mac Mini een gecombineerde digitale uitgang heeft. Betekent dit dat hij middels een optische audio kabel met een versterker verbonden kan worden. Of is het simpelweg een mini jack stereo uitgang?

edit://
Lees nu dat er een Minidisplay to HDMI connector op de markt is. Nog niet in NL wel al op ebay te vinden. Oplossing is nabij.

[ Voor 16% gewijzigd door Noxa op 24-05-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Noxa schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:53:
[...]

Nog een opmerking, ik zie overal dat de Mac Mini een gecombineerde digitale uitgang heeft. Betekent dit dat hij middels een optische audio kabel met een versterker verbonden kan worden. Of is het simpelweg een mini jack stereo uitgang?
Ja het is tegelijk ook een optische uitgang, je hebt wel een speciaal verloopje nodig.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 22:21

DyStiC

'Atta way, baby!

Noxa schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:53:
[...]

Ik lees even mee. Sta op het punt om een HD scherm aan te schaffen in combi met een mac mini. Het scherm wat ik op het oog heb heeft geen DVI aansluiting. En zal het af moeten met HDMI. Maar als dit problemen oplevert dan zal ik mijn setup nog eens goed moeten over denken.
Is totaal geen probleem. Ik heb gewoon de meegeleverde Mini DVI > DVI adapter gebruikt i.c.m. een DVI-HDMI kabel.
Er zou inderdaad ook een kabel op de markt zijn waarbij je helemaal geen adapter nodig hebt, dus Mini DVI > HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:39

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

DyStiC schreef op zondag 24 mei 2009 @ 21:07:
[...]

Er zou inderdaad ook een kabel op de markt zijn waarbij je helemaal geen adapter nodig hebt, dus Mini DVI > HDMI.
die kwam ik toevallig net hier tegen voor €14,95

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Nerpissad schreef op zondag 24 mei 2009 @ 21:30:
[...]

die kwam ik toevallig net hier tegen voor €14,95
Ook zelf gekocht daar? Zo ja wat zijn je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Noxa schreef op zondag 24 mei 2009 @ 21:50:
[...]

Ook zelf gekocht daar? Zo ja wat zijn je ervaringen.
nee, zelf heb ik hiermee geen ervaring. ik kwam er vanavond toevallig langs toen ik een air mount voor de time capsule bestelde ;)
m'n mac mini verbind ik d.m.v. de standaard mini DVI --> DVI adapter, een verloopstuk van DVI naar HDMI en dan een HDMI kabel naar m'n televisie (gebruik de mini voor plex).

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 15:59

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Even kort vraagje ik heb mijn Macbook Pro (Early 2008) van een upgrade voorzien van 2GB naar 4GB, dus heb nu nog 2 orginele reepjes geheugen over van totaal 2GB, zover ik kan zien gaan deze wel in de Mac Mini passen.

Dit geeft mijn Mac Mini dan 2GB, want er zitten twee geheugen banken in, zover ik kan vinden.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 16-09 22:26
Infern0 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:20:
Even kort vraagje ik heb mijn Macbook Pro (Early 2008) van een upgrade voorzien van 2GB naar 4GB, dus heb nu nog 2 orginele reepjes geheugen over van totaal 2GB, zover ik kan zien gaan deze wel in de Mac Mini passen.

Dit geeft mijn Mac Mini dan 2GB, want er zitten twee geheugen banken in, zover ik kan vinden.
Wat is je vraag precies? Ik zie namelijk een soort monoloog ;) Maar als je wilt weten of je de ram-modules kan wisselen, nee. Je MBP is nog met DDR2 en de nieuwste Mini (2009) gebruikt DDR3, als je de oude hebt kan het wel. De Mini heeft 2 geheugenbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Infern0 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:20:

Jip dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0

Infern0

JottemJ schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:32:
[...]

Wat is je vraag precies? Ik zie namelijk een soort monoloog ;) Maar als je wilt weten of je de ram-modules kan wisselen, nee. Je MBP is nog met DDR2 en de nieuwste Mini (2009) gebruikt DDR3, als je de oude hebt kan het wel. De Mini heeft 2 geheugenbanken.
Je hebt idd gelijk, mijn vraag was niet correct geformuleerd.

Dan wordt het dus een mac mini met DDR2 geheugen (nog te koop bij a-mac had ik gezien). Deze speelt ook prima 1080P, zoals ik hier kan lezen.

Bedankt voor het antwoord (al was mijn vraag niet helder ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Infern0 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:48:
[...]

Je hebt idd gelijk, mijn vraag was niet correct geformuleerd.

Dan wordt het dus een mac mini met DDR2 geheugen (nog te koop bij a-mac had ik gezien). Deze speelt ook prima 1080P, zoals ik hier kan lezen.

Bedankt voor het antwoord (al was mijn vraag niet helder ;) )
Speelt ie die 1080p niet goed af met 1 gig?

En is het geheugen van de Mac Mini makkelijk te vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door Noxa op 28-05-2009 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Noxa schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:16:
[...]

hier kun je eens kijken hoe moeilijk je het vindt..

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0

Infern0

[...]

Zover ik in dit topic heb kunnen lezen speelt hij 1080p met 1 gig prima af. Maar omdat het geheugen toch niet in gebruik is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15
Ik heb plex geinstalleerd op mijn mac mini 1.83 GHZ (dus nog de oude) maar ook daarmee speelt 1080p opzich vrij goed of moet dat niet mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

ECiftci schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:57:
Ik heb plex geinstalleerd op mijn mac mini 1.83 GHZ (dus nog de oude) maar ook daarmee speelt 1080p opzich vrij goed of moet dat niet mogelijk zijn?
'tuurlijk is dat mogelijk, maar ook sterk afhanelijk van de encoding.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15
Nerpissad schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:22:
[...]

'tuurlijk is dat mogelijk, maar ook sterk afhanelijk van de encoding.
Hoe groot is de kans dat het niet werk? Ik heb een aantal 1080p filmpjes in .mkv h.264 en die lijken prima te lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

ECiftci schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:23:
[...]

Hoe groot is de kans dat het niet werk? Ik heb een aantal 1080p filmpjes in .mkv h.264 en die lijken prima te lukken...
ik heb ergens op het plex forum gelezen dat bv. de 1080p versie van de dark night een lastige noot om te kraken is voor de oudere mini's. het is wel een goed idee om daar even rond te kijken, het heeft al veel vragen voor mij beantwoord. ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Ik heb een 2008 Mac mini op 2 GhZ, speelt mkv bestanden prima af. Heel soms bij heel drukke scenes wilt er weleens een stotter voorkomen. Punt is dat de oudere Mini's voornamelijk profijt hebben van processor-snelheid, de nieuwere zullen (zeker met Snow Leopard) erg veel voordeel hebben van de 9400M GPU. Maar nogmaals, ik ben nog geen films tegengekomen die gewoon niet te bekijken waren. Ik speel dan wel voornamelijk dvd-files en mkv bestanden af met plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rolf
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 09:41
Hoi,
Ik heb enkelle maanden terug een oude mac mini gekocht, mijn eerste apple (op mn iphone na)
Hij bevalt erg goed en ik ontvang wifi met een usb stick, deze valt nog wel eens uit.
Daarom wil ik eigenlijk wel een airport-kaart in mn mac plaatsen. Volgens mij zijn er verschillende kaarten verkrijgbaar dus welke ben ik nodig?
Ik heb een mac mini, ppc 1.42ghz met leopard. En ben ik ook nog een antenne o.i.d. nodig?
Ik heb eventueel wel foto's van mn gedemonteerde mac...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Holy crap, een ppc mac mini. ;) Goed om te horen dat Leopard daar ook nog lekker op draait, maar je moet er verder niet al teveel van verwachten hoor. Volgens mij is het ook niet mogelijk om zomaar zelf een wifi-kaartje erin te zetten... ik heb mijn 2008 mini gekoppeld aan m'n Airport Extreme en zodoende dus wifi-N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rolf
Ik verwacht er ook niet teveel van. Ik gebruik de mini alleen voor wat internet, films, muziek en surfen...
Maar een airport-extreme is, geloof ik, toch meer dan alleen een wifi ontvanger? Ik ben hier zoals je merkt nog niet zo bekend mee..
Ik hoef namelijk alleen maar draadloos internet van mn modem te ontvangen op mijn slaapkamer. En dus leek mij een kaartje in mn mac de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Nerpissad schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:55:
[...]

hier kun je eens kijken hoe moeilijk je het vindt..
Mij te veel ruimte voor fuck ups. Ik ga wel voor de 2 gig pre build versie. Moet meer dan voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
P-Rolf schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:26:
Ik verwacht er ook niet teveel van. Ik gebruik de mini alleen voor wat internet, films, muziek en surfen...
Maar een airport-extreme is, geloof ik, toch meer dan alleen een wifi ontvanger? Ik ben hier zoals je merkt nog niet zo bekend mee..
Ik hoef namelijk alleen maar draadloos internet van mn modem te ontvangen op mijn slaapkamer. En dus leek mij een kaartje in mn mac de mooiste oplossing.
Een airport extreme is een, m.i. hele goede, router met wifi-N (=veel sneller en veel beter bereik). Dat is wellicht meer dan je nodig hebt, maar als je je mini daar aan koppelt heb je en wifi-N in je hele huis en een Mac mini die je via dat netwerk en met die snelheden kan benaderen... ideaal voor bijv. een mini als HTPC zoals ik het gebruik. De Extreme is wel 159 Euro, zijn geld zeker waard, maar misschien wat teveel van het goede. Je zou ook daarvoor naar een tweedehands kunnen kijken: linkje

[ Voor 16% gewijzigd door vgroenewold op 29-05-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Noxa schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:05:
[...]

Mij te veel ruimte voor fuck ups. Ik ga wel voor de 2 gig pre build versie. Moet meer dan voldoende zijn.
dat vond ik ook ;)
ik heb daarom bij een authorized reseller o.i.d. voor €80 er 4GB van laten maken. voor dat geld brand ik m'n vingers er niet aan.
nu is 4GB een beetje overkill voor een dedicated plex mac mini, maar goed...

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Nerpissad schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:41:
[...]

dat vond ik ook ;)
ik heb daarom bij een authorized reseller o.i.d. voor €80 er 4GB van laten maken. voor dat geld brand ik m'n vingers er niet aan.
nu is 4GB een beetje overkill voor een dedicated plex mac mini, maar goed...
Mja die 4 ga ik denk niet gebruiken. In m'n iMac zit wel 4, voor m'n foto bewerking. Dat is wel een verademing moet ik zeggen. Maar een plex bakkie is 2 gig voldoende.

Kijk zo ben ik weer wat wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
vgroenewold schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:30:
[...]

Een airport extreme is een, m.i. hele goede, router met wifi-N (=veel sneller en veel beter bereik). Dat is wellicht meer dan je nodig hebt, maar als je je mini daar aan koppelt heb je en wifi-N in je hele huis en een Mac mini die je via dat netwerk en met die snelheden kan benaderen... ideaal voor bijv. een mini als HTPC zoals ik het gebruik. De Extreme is wel 159 Euro, zijn geld zeker waard, maar misschien wat teveel van het goede. Je zou ook daarvoor naar een tweedehands kunnen kijken: linkje
Volgens mij wilde hij een wifi-kaartje (airport card) voor in zijn mac mini, er binnen in dus. Die zijn volgens mij gewoon te bestellen als los onderdeel, al dan niet in combinatie met bluetooth (airport+bluetooth op 1 kaartje)

Misschien heeft P-Rolf hier wat aan; van Apple Support Discussions geplukt:

The G4 minis that didn't have Airport already installed lack more than just the Airport card. To add wifi interrnally you'll need the Airport card, plus a small adapter board (often called the 'mezzanine card') and the airport antenna. The entire kit was available as a service part via approved service providers at one time, but is now discontinued. However, it can still be found from time to time if you look.

The part number is M9870z/A and includes Airport and Bluetooth. It's currently listed at http://www.welovemacs.com/m9870za.html but this looks to be double the usual price it has been seen at. http://www.mac-pro.com/s.....1501/.f?sc=2&category=22 lists it at the usual price. In neither case can it be assumed they are in stock without checking since these are pretty rare these days.

If you get one of these it's not hard to fit yourself, or a local approved service provider will certainly be able to do it for you - for a charge of course - probably around 1 hour labor time.

Alternatively, you could add wifi externally by adding a USB dongle or wifi bridge wired to the ethernet port. USB is typically not a good way to do it where consistent data throughput is needed, but an external wifi bridge would be cheaper than the internal upgrade kit. The downside is that you would not have as easy control of wifi as with an internal card, though signal level might be a little better depending on your specific circumstance.

bron: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5494397

Een usb-dongle lijkt mij ook de meest simpele (en no shit! de goedkoopste) oplossing, als je je mini toch niet gebruikt voor intensieve draadloze toestanden (films streamen over je netwerk etc.) alhoewel een interne, origninele kaart vast stabieler en voor de lange duur beter is...
Er is bij een APR wel bekend welke dongles werken onder OSX, of ander weet google je het vast te vertellen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
autoreverse schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 17:48:
[...]

Volgens mij wilde hij een wifi-kaartje (airport card) voor in zijn mac mini, er binnen in dus. Die zijn volgens mij gewoon te bestellen als los onderdeel, al dan niet in combinatie met bluetooth (airport+bluetooth op 1 kaartje)
I know, maar ik wist niet van de andere optie. Gewoon een wifi dongle kan uiteraard altijd, maar mijn bedoeling met het adviseren van de Extreme was dat je (wel voor veel meer ja) een schitterend N-netwerk erbij hebt. Als hij niet wilt streamen en zijn router staat zo'n beetje op dezelfde verdieping als de mini, dan is gewoon b/g prima inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rolf
Bedankt voor julie reacties. Ik zocht eigenlijk naar zo'n kaartje met adapter om in te bouwen. Deze zijn dus niet eenvoudig in Nederland te bestellen.
Airport extreme is ook niet erg handig, volgens mij moet mn mac mini dan op de plek staan waar adsl binnenkomt in huis of ik moet een kabel naar mijn kamer trekken.
USB-dongel heb ik op dit moment al maar die valt nog wel eens uit, ik weet niet of het aan de driver, de usb hub, of aan de usb-poort ligt.
Misschien een idee om een usb-hub met voeding te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
helpt het niet als de USB dongle direct aan de mac mini koppelt? In dat geval zou je eens moeten kijken of je dongle (merk/type) wel goed ondersteund wordt door OSX en anders eentje gebruiken die zeker weten wel wordt ondersteund. Ik heb een bluetooth usb stick (voor G4) die werkt ook niet altijd even goed. Maar dat ding wordt dan ook niet goed ondersteund in OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rolf
Direct aan mn mini werkt ook niet. Ik ben bang dat de dongel niet officieel wordt ondersteund. Ik gebruik een sweex lw053 in combinatie met een Ralink driver. Hij heeft het een paar maanden goed gedaan maar de laatste tijd valt hij steeds uit, op mijn laptop werkt hij wel gewoon.
Ik ben bang dat het aan de driver ligt. Het is wel een driver voor leopard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loop al een hele tijd te dubben om een mediacenter in elkaar te zetten,na veel lezen en mijn ervaring met OsX hebben me er toen doen besluiten om vandaag de macmini 2ghz/2gb/320Gb aan te schaffen.
Hierop plex, vlc, perian gezet en aangesloten op een pana plasma tv ....

Desktop met wat overscan op 1080P/24hz gezet en gaan met die banaan.....

Staat nu wat 9GB dowloads te draaien met dts op 1080P... geen enkel probleem tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:00
Die overscan optie... die snijdt toch een deel van je beeld weg? Dat gebeurt op m'n mbp aangesloten op welke tv dan ook altijd als ik overscan aanklik. Vind dat altijd maar lastig. Misschien mis ik iets in het gebruk ervan?

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Klopt, je desktop valt dan gedeeltelijk weg. Maar het helpt mij wel in het gebruik van Plex, die vult dan veel beter het gehele beeld (in Plex kan je dan weer aangeven hoe groot het beeld is). Geen idee waarom, maar overscan heb ik nodig om het volledige beeld te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies dat heb ik hier dus ook.. de balk aan de bovenkant valt weg.. jammer maar helaas ik kan er denk ik niks aan doen....

Plex geeft daar in tegen een perfect vullend beeld en daar gaat het mij om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:00
Wel vreemd, want op de enkele flats die ik heb gebruikt om Plex te showen heb ik nooit overscan aangehad om Plex beeldvullend weer te geven. Jullie weten dat je met de "\" toets Plex fullscreen voor het scherm waar plex in staat? Kan me haast niet voorstellen dat daar verschil in zit tussen een Mini en een MBP. (reageer hierop omdat ik ook de Mini wil aanschaffen als htpc (plex etc)).

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
nadroJ schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:21:
Wel vreemd, want op de enkele flats die ik heb gebruikt om Plex te showen heb ik nooit overscan aangehad om Plex beeldvullend weer te geven. Jullie weten dat je met de "\" toets Plex fullscreen voor het scherm waar plex in staat? Kan me haast niet voorstellen dat daar verschil in zit tussen een Mini en een MBP. (reageer hierop omdat ik ook de Mini wil aanschaffen als htpc (plex etc)).
Ik moet zeggen dat ik het niet zeker weet hoor en ik heb zelf een nogal oude breedbeeld buis, maar tijdens het instellen van Plex had ik een "probleem" met het volledig vullen (ging om een klein randje) wat door overscan werd opgelost. Sindsdien heb ik het zo gelaten aangezien ik voornamelijk Plex gebruik, de scherpte van zo'n oude beeldbuis is toch niet voldoende om ermee te surfen. En ik heb het ook nog over een vorig model Mini (wat meer dan voldoende power heeft overigens). Geweldig ding als media-center, ik zou het niet laten liggen mocht er iets van overscan nodig zijn. ;)

Tip; mocht je een iPod Touch of iPhone hebben, ik gebruik de app "Snatch" met Plex interface als afstandsbediening. Ik kan daarmee zowel OSX bedienen als Plex zelf, echt schitterend, kan de laptop om de mini te bedienen ook weer aan de kant.

[ Voor 20% gewijzigd door vgroenewold op 08-06-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 21:15
Video calibratie werkt perfect vanuit plex. Verder kan je gewoon een aparte resolutie opgeven binnen de applicatie. Zo draai ik mijn media vanuit plex gewoon in 720p, terwijl de resolutie van mijn mini net iets anders ligt (overscan staat aan voor mijn HD Ready plasma)

OT: jammer dat de laatste plex update weer wat problemen met zich meegebracht heeft. Subtitles die default uitstaan en ook niet overruled willen worden door default settings, veranderde shortcuts en apple remote settings die aangepast zijn...

Verder blijft het, wat mij betreft, bij uitstek de beste mediaspeler (ongeacht het platform).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Nieuwe Mac Mini (vorige 1,83Ghz model) voor 331 euro. http://www.amazon.com/App...ics&qid=1244473916&sr=8-3

Mag je nog btw vrij importeren ook. Weet niet zeker of ze ook naar NL shippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:51
Is het lastig om zelf geheugen in de mini erbij te zetten of is dat gewoon goed te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
DarkShadow schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:34:
Is het lastig om zelf geheugen in de mini erbij te zetten of is dat gewoon goed te doen?
Noxa in "[Mac mini] Discussie & Ervaringen - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

cornelixnootje1 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:13:
Nieuwe Mac Mini (vorige 1,83Ghz model) voor 331 euro. http://www.amazon.com/App...ics&qid=1244473916&sr=8-3

Hou wel in gedachte dat OpenCL niet werkt op de oude Mini:
OpenCL

* NVIDIA Geforce 8600M GT, GeForce 8800 GT, GeForce 8800 GTS, Geforce 9400M, GeForce 9600M GT, GeForce GT 120, GeForce GT 130.
* ATI Radeon 4850, Radeon 4870
Bron.

Aangezien het oudere model een Intel GMA 950 heeft, zal alles over de CPU blijven lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 20:47

Nitai

Live the life you love.

cornelixnootje1 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:13:

Nope, niet naar het buitenland (non-VS, etc.)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
zAo schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:37:
[...]

Hou wel in gedachte dat OpenCL niet werkt op de oude Mini:

[...]

Bron.

Aangezien het oudere model een Intel GMA 950 heeft, zal alles over de CPU blijven lopen.
Tja, voor gaming issie niet bedoeld. Maar 1080p speelt hij probleemloos af. Wat wil je nog meer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Mijn Mini (2 ghz, 4GB Ram) komt waarschijnlijk de volgende week binnen. De harde schijf zal direct vervangen worden door een 120GB Super Talent SDD (vergelijkbaar met een OCZ Vertex) voor betere performance. Een MiniStack V3 met een WD Green 1 TB dient als opslag en is via FW800 verbonden. De totale kosten zijn dan:

- Mac Mini (4GB, 120GB) €690 (onderwijskorting)
- AppleCare €140 (Onderwijskorting)
- Super Talent SSD 120GB €310
- Ministack V3 €110
- WD Green 1 TB €87
- Apple alu Toetsenboard en Mighty Mouse €50 (via mijn werk)

Totaal: €1387

Dat is een flink bedrag voor een systeem, maar met een 20" iMac met AppleCare, dezelfde SSD en 1 TB in externe Ministack was ik ongeveer €1750 kwijt. Die €400 had ik er niet voor over, aangezien mijn scherm nog voldoet. Daarnaast geeft het mij meer vrijheid om later nog het beeldscherm,speakers of SSD te vervangen (een iMac durf ik niet open te maken, een Mac Mini wel).

Als ik alles binnen heb, post ik wel een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Volgens mij is een iMac 10x gemakkelijker open te maken en te updaten dan een Mac Mini.

En AppleCare lijkt mij zonde van je geld. Maargoed, ik heb dan ook nog nooit problemen gehad.

Wellicht is het een optie met een iMac te gaan met een normale hdd? Stuk sneller dan een Mac Mini hdd en zo heb je nog even tijd om te wachten tot de 512gb SDDs goedkoper worden.Ook is geheugen voor je iMac een stuk goedkoper als je het zelf inbouwt (5 minuten werk en risicovrij).

Edit: en een gratis iPod Touch met je iMac mits je student bent.

[ Voor 6% gewijzigd door cornelixnootje1 op 09-06-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Bij de iMac moet je er een glasplaat afhalen en terugzetten en dan hopen dat er geen stof achter is gekomen waaraan je je gaat lopen ergeren. Een Mac mini moet je lopen prutsen met dingen als een plamuurmes om 'm open te krijgen. Het is maar net wat je makkelijker vindt, ik vind het beiden even onhandig eigenlijk. Die harde schijf is geen probleem in deze omdat LuukNouwen die toch gaat vervangen door een SSD van Supertalent en die is sneller dan de gewone 3,5" 7200 rpm harde schijf in de iMac. De meeste SSD's zijn in 2,5" formaat dus waarschijnlijk moet je nog iets met brackets doen om 'm lekker in die iMac te kunnen monteren. Aangezien ik nog nooit een harde schijf in zo'n iMac heb vervangen kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

De Mac mini biedt qua beeldscherm ook een betere flexibiliteit, zeker i.c.m. mini DisplayPort en mini-DVI. Bij de iMac zit je dan aan een 20" (6-bit) of 24" (8-bit) als je het duurdere model koopt. De Mac mini heeft de mogelijkheid om er een 30" aan te hangen (middels een veel te dure mini DisplayPort - dual-link DVI adapter...).

Als je toch de harde schijf gaat vervangen dan kun je ook prima het geheugen zelf doen. Ik heb destijds iets van 70 euro betaald voor 4GB aan geheugen. Als ik die 690 van jou neem en er 599 (dus zonder korting) er af haal dan zit ik met een verschil van 91 euro wat weer een 21 euro hoger is, met korting zal dit nog wel wat hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:35:
Volgens mij is een iMac 10x gemakkelijker open te maken en te updaten dan een Mac Mini.
Het binnenwerk van een iMac is heel lastig om bij te komen. Het geheugen zit onder een klepje maar dat is dan ook het enige wat makkelijk te vervangen is. Voor de rest moet je met zuignappen de glasplaat van het scherm halen, vervolgens het scherm zelf verwijderen (een heleboel schroeven en magneetjes). Bron

Dan is even frunniken met een plamuurmes en 4 schroeven toch even handiger ;)

Edit: Spuit 11, ppl was me net voor, sorry ;) Ik begon net op dat moment met typen.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 10-06-2009 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ik had blijkbaar nog een iMac G5 in gedachten. :)

Maar dan nog, iemand die Engels kan lezen en een schroevendraaier kan vasthouden, kan het beide doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:35:

En AppleCare lijkt mij zonde van je geld. Maargoed, ik heb dan ook nog nooit problemen gehad.

Wellicht is het een optie met een iMac te gaan met een normale hdd? Stuk sneller dan een Mac Mini hdd en zo heb je nog even tijd om te wachten tot de 512gb SDDs goedkoper worden.Ook is geheugen voor je iMac een stuk goedkoper als je het zelf inbouwt (5 minuten werk en risicovrij).

Edit: en een gratis iPod Touch met je iMac mits je student bent.
Ik heb een deal gesloten met het verkooppunt, de HDD in de Mac Mini wilden ze kostenloos vervangen door een SSD (de SSD zelf moet ik natuurlijk wel betalen). Bij een iMac moest ik voor hetzelfde wel betalen. Daarnaast is het veel lastiger om een SSD in een iMac te plaatsen. Niet alleen moet dan de glasplaat eruit en heb je kans op stof (zoals hier ook al is aangegeven door iemand anders), maar je zit ook met de stroom- en sata-aansluitingen. De iMac gaat uit van een normale 3,5" HHD die je op de stroom- en sata-aansluiting van de iMac schuift. Bij een 2,5" zitten die aansluitingen anders, waardoor het niet past en bij de meeste 2,5"-naar-3,5"-brackets wordt de afstand met de HDD groter. Dit zou je dan met kabels moeten gaan oplossen.

Het geheugen zelf vervangen was een optie, maar dan vervalt de garantie. En aangezien mij de garantie meer waard is dan de kostenbesparing, heb ik gekozen voor de garantie.

Ik wil de Mac Mini ook bedrijfsmatig gebruiken (ben o.a. freelancer) en dan is de 3 jaar garantie me wel wat waard. Tevens kan ik de kosten gedeeltelijk van de belasting aftrekken (19% BTW en 38% belasting) waardoor de kosten van de Applecare niet erg hoog zijn. Vandaar ook dat ik voor officiele Applecare ga en niet via Ebay, waar je (meestal) geen bon krijgt en dus niet kunt opgeven aan de belasting. Bij mijn Macbook heb ik al 2 keer gebruik gemaakt van de garantie. 1 keer zou het ook zonder AppleCare gerepareerd zijn, de andere keer niet. Dus de kosten van de AppleCare heb ik er al uit (ook omdat ik het gedeeltelijk van de belasting kan aftrekken).

Nog een reden om voor de Mini te gaan is dat ik met mijn KVM-switch gewoon mijn toetsenbord, muis en monitor kan blijven gebruiken voor mijn Macbook. Mocht ik een nieuwe monitor kopen, dan kan ik die in 1 jaar van de belasting aftrekken in plaats van 5 jaar (alles van meer dan €455 moet je in 5 jaar afschrijven). Dat kan bij een iMac niet (in 1 jaar).

De actie met de iPod Touch ken ik. Een touch is dan inderdaad erg goedkoop (je krijgt €185 korting). Maar zelf heb ik weining behoefte aan een iPod en met verkopen levert het niet genoeg op om het verhaal in het voordeel van de iMac te laten vallen.

[ Voor 8% gewijzigd door L.N. op 10-06-2009 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Sinds sata zit er geen verschil meer tussen 2.5" en 3.5" harde schijven wat de aansluitingen betreft. Als je een 1.8" drive te pakken hebt dan heb je daar echter wel kans op. Dat verhaal van het niet-passen is dus niet meer van deze tijd (gelukkig!) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
Even een vraag:
ik overweeg een Mac Mini te gaan kopen, ter vervanging van mijn laptop (C2D T7200 2Ghz).

Echter, de hobby fotografie doe ik via CaptureNX (nikon's eigen software) bewerken als ik met NEF (RAW) bestanden schiet. Hoe gaan andere fotografie-liefhebbers er mee om op de Mac Mini?

Kan ik ook LInux of Windows er op installeren (ik weet het ' vloeken in Mac-Kerk' ) maar toch....
nog tips/adviezen? een scherm heb ik reeds (22 inch Samsung 226BW). Gamen doe ik niet meer, zeker geen 3D-stuff. Wel: kantoortoepassingen/surfen/mailen/chatten.

De muis en keyboard overweeg ik van Apple af te nemen...wijs besluit of niet?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
NielsTn schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:34:
Even een vraag:
ik overweeg een Mac Mini te gaan kopen, ter vervanging van mijn laptop (C2D T7200 2Ghz).

Echter, de hobby fotografie doe ik via CaptureNX (nikon's eigen software) bewerken als ik met NEF (RAW) bestanden schiet. Hoe gaan andere fotografie-liefhebbers er mee om op de Mac Mini?
Notebook harde schijven zijn wel langzaam voor Raw bestanden, maar aangezien je van een laptop komt zal je dat verschil niet merken. Weet wel: hoe groter je harde schfijf, hoe sneller. Dus dat is wellicht een investering waard. Of een SSD natuurlijk.
Kan ik ook LInux of Windows er op installeren (ik weet het ' vloeken in Mac-Kerk' ) maar toch....
nog tips/adviezen? een scherm heb ik reeds (22 inch Samsung 226BW). Gamen doe ik niet meer, zeker geen 3D-stuff. Wel: kantoortoepassingen/surfen/mailen/chatten.
Het is een gewone computer met intel, dus ja, geen probleem. Dual boot is een eitje. Maar al die toepassingen doen het prima op Mac. Beter als je het mij vraagt. En vanaf September ook Exchange ondersteuning voor iCal in Snow Leopard. ideaal.
De muis en keyboard overweeg ik van Apple af te nemen...wijs besluit of niet?
Apple Keyboard is fantastisch (ga wel voor de VS versie, met grotere enter toets, de NL versie is irritant). Apple Mighty Mouse vind ik niets. Bluetooth betekent enorme "lag" en te weinig knoppen,als je het mij vraagt. Ga liever voor een logitech muis met VF dongle (heb zelf de VX Nano).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:37

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Zijn er hier toevallig mac users die ook met 3DsMax werken?
Ik vraag me af of de graka van de mini krachtig genoeg is om normaal in max te kunnen werken via bootcamp.
Maar ik kan echt nergens mensen vinden die max en mac gebruiken :X

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Spike_wolf schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:12:
Zijn er hier toevallig mac users die ook met 3DsMax werken?
Ik vraag me af of de graka van de mini krachtig genoeg is om normaal in max te kunnen werken via bootcamp.
Maar ik kan echt nergens mensen vinden die max en mac gebruiken :X
Als je via Bootcamp werkt, dan heb je niets te maken met OSX en 3DMax. Dan draai je namelijk gewoon onder Windows. Je moet dus zoeken naar ervaringen met 3DMAX en een Nvidia 9400M (als je tenminste voor een laatste generatie Mac Mini gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:37

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Niet helemaal hetzelfde omdat de 'kaarten' in de macs wat onderclockt zijn toch?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:05:
[...]

Notebook harde schijven zijn wel langzaam voor Raw bestanden, maar aangezien je van een laptop komt zal je dat verschil niet merken. Weet wel: hoe groter je harde schfijf, hoe sneller. Dus dat is wellicht een investering waard. Of een SSD natuurlijk.
Of een externe schijf via de firewire 800 poort, dan kan er ook de mogelijkheid van RAID meegenomen worden.
Apple Mighty Mouse vind ik niets. Bluetooth betekent enorme "lag" en te weinig knoppen,als je het mij vraagt. Ga liever voor een logitech muis met VF dongle (heb zelf de VX Nano).
Ter aanvulling: als je hier even in dit forum zoekt dan zul je ongetwijfeld een topic over die mighty mouse vinden (die zowel wired als wireless is en waar de meningen nogal sterk over uiteen lopen) waarin de nodige alternatieven voor het ding worden behandeld. Verder is het een kwestie van persoonlijke voorkeur dus vooral muizen uitproberen indien je die mogelijkheid hebt.
Spike_wolf schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:07:
Niet helemaal hetzelfde omdat de 'kaarten' in de macs wat onderclockt zijn toch?
Dat zijn sommigen maar niet allemaal en volgens mij gebeurd het tegenwoordig helemaal niet meer. Overigens heb je met die 9400m de mogelijkheden die CUDA biedt (en daarmee dus ook OpenCL in Snow Leopard), wellicht dat dat wat uitkomst kan bieden.

[ Voor 17% gewijzigd door ppl op 10-06-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Spike_wolf schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:07:
Onder OSX kan van de 128MB van de intel GMA 950 maar 64MB gebruikt worden, dat klopt. Maar dat geldt dus vanaf de nieuwste mac mini's niet meer. Die hebben geen GMA950 meerrrrr....

[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 11-06-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu nog alles aan het testen met de nieuwe mini maar nog niet alles loopt even soepel...

Mac mini spec,s
- 2ghz core duo2, 2Gb intern 320gb HD (laatste versie mini)

Software
- laatste versie van Plex
- VLC
- perian drivers

Tot nu toe lopen alle 4,7 dvd en 9GB HD rip's prima zonder horten of stoten maar van de 4 "echte" blu-ray rips van 30-40GB lopen er 2 lekker en 2 hebben horten en stoten.
Als het een iso bestand betreft dan moet ik deze eerst uitpakken, maar dan heb ik geen ondertiteling (er staat maar 1 map in de iso)

Alles staat nu nog lokaal op de HD van de mini dus volgens mij kan dat dan niet de reden zijn van de horten en stoten ? Ligt het dan aan de manier van rippen ?

Er draait verder geen software tijdens het afspelen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2009 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 07:57:
Ben nu nog alles aan het testen met de nieuwe mini maar nog niet alles loopt even soepel...

Mac mini spec,s
- 2ghz core duo2, 2Gb intern 320gb HD (laatste versie mini)

Software
- laatste versie van Plex
- VLC
- perian drivers

Tot nu toe lopen alle 4,7 dvd en 9GB HD rip's prima zonder horten of stoten maar van de 4 "echte" blu-ray rips van 30-40GB lopen er 2 lekker en 2 hebben horten en stoten.
Als het een iso bestand betreft dan moet ik deze eerst uitpakken, maar dan heb ik geen ondertiteling (er staat maar 1 map in de iso)

Alles staat nu nog lokaal op de HD van de mini dus volgens mij kan dat dan niet de reden zijn van de horten en stoten ? Ligt het dan aan de manier van rippen ?

Er draait verder geen software tijdens het afspelen
een .iso bestand hoeft niet per sé 'uitgepakt' te worden voordat je 'm in plex kan afspelen. plex leest dat prima zoals het is, net zoals bv. .rar bestanden (.r00-.r99 ook).
kun je een verschil in bitrate zien tussen de bestanden die horten en degene die dat niet doen? wat voor audio wordt er gebruikt?
dit kun je allemaal eenvoudig zien door op "i" te drukken tijdens het afspelen in plex.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze hapert :
Audio;dca, 48000Hz, 5.1,s16,1536 kb/s,P(aq:19%,bitrate 2593.8 KBit/s)
Video :h264, yuv420p,1920x1080[par 1:1 dar 16:9),P(vq:99%,bitrate 25,93MBit/s) fps 25.73 cpu 11%
dvd player ad:0.000, a/v 0.000, drpped 67, source bitrate 40.62 MBit/s

Afgespeeld met plex... met vlc is het helemaal een ramp

In de configuratie Staat :

- SD upscale aan
- H.264 boost off
- Auto select audiostream

Resolutie : 1920 * 1080 Full HD (staat middels HDMI aangesloten)

Ik heb alle buffers verhoogd naar hun max waarden, wellicht is dit fout maar dan hoor ik dit vast wel van een "plexgoeroe" :)

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2009 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm bovenstaande bestand afgespeeld op mijn mac pro met een standaard plex en gaan met die banaan...
heel af en toe zie dat er een paar videoframes worden geskipped...

Zou de mac mini dan toch niet geschikt zijn voor zware blu ray rips ?

Kan het me niet voorstellen maar goed, wellicht is de interne HD te langzaam, ga er zo wel een FireWire aanhangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

ik weet niet of dit aan de interne HD ligt hoor, maar zou evt. kunnen. misschien kun je het aanzetten van de h.264 speedboost eventjes proberen?
ik neem aan dat je .m2ts of .ts files afspeelt?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja speel .m2ts files af...

Nu net geprobeerd vanaf de firewire HD en dan wordt het wel wat beter maar om nu te zeggen dat ik er vrolijk van wordt nee.

Had die boost ook al geprobeerd maar dat maakte niks uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het wellicht kunnen dat de perian drivers plex in de weg zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Kan het niet aan je geheugen liggen? Ik zie dat je 2GB hebt, misschien meer geheugen een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta over al voor open maar als ik zo kijk tijdens het afspelen is er zeker nog wel 512MB "over" dus denk ik niet dat het hier aan ligt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

mij lijkt inderdaad niet dat het geheugen hierbij een rol speelt. ik denk dat het vooral met de CPU te maken heeft.
staan alle .m2ts files op je interne HD's of heb je een externe aangesloten?

edit: heb ook geantwoord in je plex-thread

[ Voor 14% gewijzigd door Nerpissad op 11-06-2009 17:54 ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[/quote]Audio;dca, 48000Hz, 5.1,s16,1536 kb/s,P(aq:19%,bitrate 2593.8 KBit/s)
Video :h264, yuv420p,1920x1080[par 1:1 dar 16:9),P(vq:99%,bitrate 25,93MBit/s) fps 25.73 cpu 11%
dvd player ad:0.000, a/v 0.000, drpped 67, source bitrate 40.62 MBit/s[quote]

25 MBit en dan maar 11% cpu ?????.

Met de film Dark Knight zit ik rond de 120% cpu dus 11% is wel heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik denk dat die 11% alleen de presentatie laag is, dus het pushen van de pixels naar het scherm. Die 99% die je tussen de haken ziet staan is volgens mij de cpu load van de codec.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Regel 1 toont informatie over het geluidsspoor. In dit geval is de indeling AC3 op 48.000 Hz en heeft 5.1 kanalen.
Regel 2 (en 3) toont informatie over het videospoor. In dit geval is het een H.264 video met een resolutie van 1280x544
aq/vq Dit is het procent resterende cache voor allebei de onderdelen. Als zij 0% bereiken is de buffer leeg en krijgt je een "rebuffering"-bericht
CPU Dit is welk deel van de processor is gewijd aan elke functie, in dit geval 77% voor de video en 4% voor de audio.
Bitrate Bitsnelheid van audio/video
fps Frames per seconde waarop de video wordt afgespeeld
Regel 4 toont informatie over de speler.
dropped Aantal verloren frames
source bitrate Totale bitrate (audio en video) van het bestand

Hier de betekenis van de infobalk in plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
NielsTn schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:34:
CaptureNX is gewoon beschikbaar voor Apple, net als Nikon Camera Connect.

Ik geef zelf alleen wel de voorkeur aan Lightroom maar als je liever NX hebt dan kan dat dus gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 16-09 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Ja met Plex geen problemen met 1080P

Geheugen uitbreiden is goed te doen Mits je het nodige geduld hebt het is behoorlijk priegel werk ;)

Heb net mijn 1gb vervangen voor 2gb. Oude op MP gezet :D

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0sty
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09-2023
Ik heb hier het zelfde probleem met mijn mac mini (2.0ghz en 4GB ram early 2009 versie) met sommige full hd films. Moet wel even erbij zeggen dat alle hd films in een .mkv container wel goed draaien. Ik kijk voornamelijk films die in een .mkv container zitten dus veel problemen heb ik er niet mee.

Het zijn voornamelijk (niet allemaal) de 1080p films die in .m2ts formaat zijn die de problemen veroorzaken. Ik bekijk btw ook alle films met Plex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm wordt zo langzamerhand echt &^%$#@! irritant...

Zelf een .mkv van 11,9 GB kan die niet eens zonder haperen en dropped frames afspelen....

Als ik kan dan lees dat sommige hier nog met een oud model mini gewoon dit soort files kunnen afspelen vraag ik me af of ik

- iets fout doe
- te kritisch ben
- mijn mini terug kan brengen ivm een DOA
- Windows XP/Vista/Linux moet gaan installeren omdat OSx eigelijk hier niet geschikt voor is..
- net precies die films probeer die niet goed zijn geripped

Al met al draaien alleen maar de 720P en de dvd rips perfect.. :'( :'( :'( :'(

Staat wellicht mijn mini verkeerd ingesteld, staat op 1920 * 1080P / 24Hz aan mijn plasma, als ik een andere resolute kies dan krijg ik vertekend beeld (via dvi-->hdmi)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 16:17:
Hmm wordt zo langzamerhand echt &^%$#@! irritant...
[..]
Staat wellicht mijn mini verkeerd ingesteld, staat op 1920 * 1080P / 24Hz aan mijn plasma, als ik een andere resolute kies dan krijg ik vertekend beeld (via dvi-->hdmi)
Ik krijg het idee dat je paneel niet 100% dezelfde frequentie heeft als je films. In Plex zou alles toch echt goed moeten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou kunnen maar als ik hem aansluit op de hdmi, krijg ik bij beeldschermen deze optie en goed beeld , buiten overscan.
Enig andere optie zou zijn op de pc ingang van de panasonic maar dan krijg je daar nooit 1920-1080P op.
In de handleiding staat dat dan de max resolutie 1366*768@60hz zou zijn..

Maar zou dat veel uitmaken ?

heb ook xbmc geprobeerd met iets beter resultaat alhoewel ik denk dat de kwaliteit daarvan iets minder
is dan plex... maar nog steeds niet acceptabel.

Het rare is dat de cpu belasting hooguit en keer op 120% staat (60% per cpu) dus het ligt dan volgens mij niet aan de raw cpu power ?

Wat ik dan wel weer heel raar vindt is dat dezelfde film op mijn mac pro perfect draait onder plex maar dat daar de cpu load op 198% staat in de zelfde scene waar de mini maar op 120 staat.
Dat zou weer duiden dat de mini toch kracht te kort komt voor deze film..

Grrrr lees overal hoe geweldig die mini wel niet is en dat mensen 1080P afspelen *40GB blu-ray's raw rips...
en mij mij doet geen eens een 11,2 .mkv file het goed :'(

Edit : heb net het scherm in 1280*720 gezet en dat maakt geen verschil

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Weet je zeker dat je een full hd TV hebt? De max resolutie zou altijd 1080p moeten zijn.

En dan nog maakt de input voor de TV niet uit of je Mac Mini hapert.

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat de file niet helemaal ok is. Heb je het al met andere files geprobeerd?

En hoeveel hapert hij precies? 1000 gedropte frames in 1 film is niet merkbaar, en niet ongebruikelijk.

Verder kun je nog proberen je film vanaf een externe hd af te spelen via de usb poort. Vaak een stuk sneller dan de interne notebook schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep absoluut een Full HD plasma, ik kijk ook blu ray schijven via mijn Ps3....

Die 1366 * 768 is de max res op de pc ingang van de pana en ik speel um nu via de HDMI af.

ja ik heb meerde bestanden geprobeerd, en ook vanaf mij FW schijf

Mijn setup is

- mac mini 2009, 2GB, 320GB schijf
- Mini Dvi --> Verloop --> Hdmi --> Panasonic Plasma op 1080P/24Hz (andere resoluties maken niks uit)
- Toslink --> Marantz Sr7200
- Draadloos bluetooth tobo van Apple en een logitec bluetooth muis

Ik zie wel bij activiteiten monitor dat mijn cpu aardig aan het stampen is op eem 11,9GB .mkv bestand
gebruiker : 55-80%, system : 14%

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2009 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Kun je niet eens kijken of het vergroten van je buffers in Plex iets uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nitai schreef op zondag 14 juni 2009 @ 20:33:
Kun je niet eens kijken of het vergroten van je buffers in Plex iets uitmaakt?
die staan allemaal al op hun MAX settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:37:
Yep absoluut een Full HD plasma, ik kijk ook blu ray schijven via mijn Ps3....

Die 1366 * 768 is de max res op de pc ingang van de pana en ik speel um nu via de HDMI af.

ja ik heb meerde bestanden geprobeerd, en ook vanaf mij FW schijf

Mijn setup is

- mac mini 2009, 2GB, 320GB schijf
- Mini Dvi --> Verloop --> Hdmi --> Panasonic Plasma op 1080P/24Hz (andere resoluties maken niks uit)
- Toslink --> Marantz Sr7200
- Draadloos bluetooth tobo van Apple en een logitec bluetooth muis

Ik zie wel bij activiteiten monitor dat mijn cpu aardig aan het stampen is op eem 11,9GB .mkv bestand
gebruiker : 55-80%, system : 14%
Maar hoeveel frames dropt hij op een film?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk hooguit een minuutje of 5 want het is vreselijk irritant en dan staat de teller op iets van 75 frames dropped
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.