Even iets heel anders waar het natuurlijk allemaal om draait: geluidskwaliteit. En dan met name het bronmateriaal. We hadden het een maandje geleden over Röyksopp - Junior. Ik heb nu even een andere cd-versie te pakken gekregen. Maar ook deze is weer
Foobar replaygain geeft
replaygain_album_gain = -9.22 dB
replaygain_album_peak = 1.000000
Voor de interpretatie: de pieken zijn dus mazimaal (1.0000=100%) en de gain moet bijna 10dB naar beneden gesteld worden om op normaal luisterniveau te komen. Dat is echt heel veel!
Toen ben ik net dus even gaan zoeken op album en "sound quality". Echt niet te geloven wat de doorsneeconsument vind. De meeste vinden het "fantastisch" klinken. En enkeling vind het jammer dat het zo zacht is opgenomen

(amazon.uk). Nou weet ik wel dat sommigen beweren dat er 2 versies in omloop zijn met 10dB verschil in mastering, maar daar geloof ik dus eerlijk gezegd niet zo in.
Gelukkig vond ik wel
dit:
CD: Röyksopp - Junior [#5-099969-627125]
DR-Value: 5 | Peaks: permanently 'over'
Comment: Sounds unfeasible! It's unbelievable what the master engineers have done to the sophisticated music of Röyksopp! Even easy-/home-listening music ist destroyed by loudness war. The mastering seems to compete against noisiest RnB-tracks.
Gelukkig, ik ben niet gek. De muziek is echt heel leuk, maar die constante luidheid en gebrek aan dynamiek irriteert me mateloos.

'mooi' plaatje van de eerste track (single)
En je kunt het
hier luisteren ook.
Nog zo 1 waar ik echt beroerd van werd tijdens het luisteren, terwijl ik 'm laatst de hemel in geprezen zag worden op hifi.nl bij een review (misschien zegt dat wat over de reviewer)?
Robert Plant & Alison Krauss - Raising Sand

Slaapverwekkend slome muziek met weinig instrumenten, heel veel stille stukken en dan toch nog een albumgain halen van -6.8dB! Niet alleen 'audiofiele' klotemuziek, maar ook nog eens 'audiofiele bagger'.
Geen idee waarom, maar het irriteert me mateloos.
onder voorwaarde dat de Sonus Fabers eerst verkocht werden . Deze hebben uiteindelijk een kleine week te koop gestaan en zijn verkocht op dezelfde dag als ik de Volla's kocht
Dat bedoelde ik met snel. 1 Week vind ik toch wel lekker snel. Zeker als die voorwaarde van je betere helft de andere koop tegenhoud.
[
Voor 25% gewijzigd door
Anoniem: 13443 op 25-05-2009 01:47
]