Hi-fi uit China vs. de bekende commerciele Hi-fi. deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 126.399 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288334

um een vraagje?

Wat moet er dan wel of niet in zitten bij de mhzs cd 33 spelers .
Jeep zegt bij mij zitten ze er gewoon in waar moeten zij dan zitten hebben jullie er meschien fotos van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Onderop de print aan de pinnetjes van de LM7805 en de 7812 moeten 2 100n condensatoren zitten.

Afbeeldingslocatie: http://wiki.chinese-hifi.nl/show_image.php?id=52&scalesize=0&nocount=y
Ipv blauwe blokjes zijn er ook (bijv) bruine druppeltjes.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223060

@rhodes54 , stuur even een DM als je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 14:41:

Op het eerste gezicht zie ik weinig verschil (ja er zit in de onderste een laagfrequente modulatie in van 1/5 van de amplitude van de rest van de ruis). Iemand die er geen verstand van heeft al helemaal niet.
De resolutie van CH1 is 20mV.
Die van CH2 is 2V.

Factor 100 ;). Zie onder in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

Topicstarter
de plaatjes zijn voor het modden van de cd33 eigenlijk overbodig. En kijk even naar de andere plaatjes. Zijn die ook 800x600? Ze zijn ook nog eens hardstikke wazig dus die grootte is daarom al helemaal overkill.

Over de problemen met de wiki: hij vergeet gewoon wat ik er bij getypt heb als ik op de preview-knop druk. Erg frustrerend, vooral na 4 of 5x.

Boudewijn, als je wilt checken of ze er op zitten moet je natuurlijk wel naar de andere kant van het PCB kijken he? En niet de onderkant. ;)

Ik zal het hier maar even quoten:
Koifarm schreef op zondag 22 maart 2009 @ 20:45:
Pas op met de CD88E en F ik heb de laatste maanden al vijf gehad met een defekte dac als gevolg van het weglaten van koppelcondensatoren bij de spanningsregelaars. Ze laten gewoon belangrijke onderdelen weg op de print, spanningregelaars gaan oscilleren, een beetje ruis een beetje kraken en boem weg dac.

Op de onderstaande foto heb ik de weggelaten onderdelen gemarkeerd. Bij jouw CD33 zijn ze wel gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.ict-net.net/onde.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 19-05-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

]eep: die blauwe cap is al te ver van het IC af. DIe moeten er VEEL dichter op.
datasheet ;). En dan zitten ze plotseling aan de onderkant van de print ;). Ik heb ze ook wel eens aan de pootjes van het IC boven de print gezien, maar dat is vrij tricky bij die CD33 ivm ruimte.

Waarom het modden: je voert toch een mod uit? Mischien niet om het geluid te verbeteren, maar voor de levensduur.

Zal zo de digitalio wel even pakken voor wat goede foto's, ok? :>

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 19-05-2009 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302094

Inderdaad: ontkoppeling bij voorkeur direkt op/onder de spanningsregelaar zetten, anders [chargeren] heeft het geen zin. [/chargeren] 2 cm spoor is wel ongeveer het maximum.

Maar zie ik nou dat je er MKT's onder geplakt hebt? Kerco's doen dat werk veel beter en zijn nog goedkoper (dat scheelt toch al gauw een cent! ;) ) en kleiner bovendien. Ik gebruik 100n Z5U-tjes met een 1E steek voor dit soort werk, hoef je niet zoveel te buigen en ze zijn zo dun (die MKT's zijn al snel 5mm dik) dat ze vaak niet eens onder de afgeslagen draden van de overige componenten uitkomen, kortom geen inbouwproblemen.

Ik heb ze van AVX.

De impedantie van die Z5U is minimaal bij ca 80 Mhz, met een MKT bereik je een dip rond de 1.5MHz. Dat is dus nauwelijks effectief, want een 78xx heeft de neiging rond de 10Mhz te oscilleren, en om 'm stil te krijgen moet je de pool echt een stuk verderop leggen. (Of was het nou het nulpunt? ach, die theorie, het is zo lang geleden allemaal!)

Een 10u tantaal aan de ingang doet ook wonderen.

En ik mag toch hopen dan de ene een 79xx is en geen 78xx, want anders zitten de c'tjes verkeerd!

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 20-05-2009 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben niet de maker van die foto ;). Die heb ik van de wiki afgevist.

MKTs doe ik er ook niet onder, maar pak gewoon mooie keramische. Tantaals doen mi te vaak boem trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zijn Vishays die Koifarm toevallig had liggen.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat als je wilt controleren of ze geplaatst zijn dat je er dan niks aan hebt om op de onderkant te kijken! |:( Pas als je weet dat ze missen moet je wat gaan doen. En de beste oplossing is dan onderop. Dan mag je hem uitbouwen, omdraaien en dan komt pas jouw foto er aan te pas. Ik beweer helemaal niet dat je ze op de bovenkant moet gaan solderen.

De vraag was:
waar moeten zij dan zitten hebben jullie er meschien fotos van?
Dan moet je dus op mijn foto kijken! Het is gewoon een kwestie van vraag lezen, en beantwoorden.

Voor de wiki lijkt het mij voldoende om te er duidelijk op te wijzen dat je het moet controleren en dat het raadzaam is om op te lossen. Even 1 klein plaatje van de scope als illustratie is dan wel voldoende. Als de foto met de oplossing maar duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja ik wil graag 'aantonen' wat voor enorme (alsmede meetbare) invloed die 20ct aan caps heeft.
Ik kan ook een heel audiofielen verhaal ophangen, maar 1 plaatje zegt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en dan is het verhaal dus bij het bovenste plaatje: de bovenste lijn is met geplaatste condensatortjes is bijna recht zo als het hoort, de onderste lijn is de stroom die je voert aan de spanningsregelaars met wegbezuinigde condensators. De spanningregelaars gaan oscilleren, een beetje ruis een beetje kraken en boem weg DAC. Dan heb je een kapotte speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja.

Als de meting klopt betekent het dus dat de oscillatie op de ICs zonder caps 100x (2v vs 20mV) zo groot is als op de ICs met cap. Inderdaad funest voor je dac (en wel meer vrees ik).

Dat vind ik best een groot verschil als je kijkt hoe weinig kosten en moeite die capjes kosten ;).

Ik wilde dat hele verhaal inzichtelijk maken, en daarom die 2 plaatjes van die scoop. Zal vanavond eens wat goede plaatjes maken, ok?

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 20-05-2009 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 21:16
Stelletje strebers >:)

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is daar streberig aan?
Als ik voor 20ct en 10 minuutjes werk mijn cd-speler van een wisse dood kan redden (ik zeg niet dat de zaak stante pede stuk gaat, maar goed kan het niet zijn :)) vind ik dat best een goede investering.

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 20-05-2009 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218897

Ja ik denk als je dit weet en je die c-tjes er niet inzet je niet erg slim bezig bent 8)7
Je zet wel het leven van je speler op het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03-2023
Heeft er iemand ervaring met de Yaqin VK2100 Integrated Amplifier? Ik zouw deze graag aansluiten op de Kef IQ50's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat?

Dit zul je bedoelen! 8)7 Dat is pas streberig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat kun je wel zeggen,van een boombox een high end speler maken
is nog eens wat anders als een paar elcoos en weestandtjes vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of het werkelijk high end is moet je altijd maar afwachten, Een fantastisch vormgegeven doos, dat wel. En met veel zorg, passie en vakmanschap in elkaar gezet.

Maar als ik ga tellen hoe vaak de geluidskwaliteit in de loop van het project spectaculair zou zijn verbeterd, en waardoor, dan moet het, ondanks de lovende eerste indruk op pagina 2, tot aan pagina 40 toch eigenlijk wel bijzonder beroerd geklonken hebben.

Wat is, gegeven zoveel relativiteit, een eindoordeel dan nog waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De reputatie van de maker. Hij is niet de eerste de beste. Hij probeert alles uit, leest ontzettend veel op andere fora (is dus behoorlijk op de hoogte), meet ook zijn resultaten door een heeft een zeer goede referentie cd-speler. Kijk, al dat ebbenhout en koper is 99% overbodig, maar hij wil niet de kans lopen door het ergens niet te doen 0.001% mis te lopen. Tsja, dat is zijn keuze. Het is ook alleen maar een loopwerk, maar dan zonder compromissen. Mij lijkt het veel moeilijker om hetzelfde te doen maar dan met zo min mogelijk kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:44
Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 15:18:
De reputatie van de maker. Hij is niet de eerste de beste.
Toen ik op de grond van die kabel-omhoog-hou-blokkies zag begon het weer te kriebelen. De eerste kriebel kreeg ik bij het gewichtje waarmee je het geluid kon aanpassen. Dat soort dingen gaan er bij mij niet in. Verder wel enorm knap gemaakt, heb de hele thread door zitten nemen. Vakmanschap is enorm, zweverige uitlatingen wat mij betreft helaas ook.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laten we wel wezen, Erik heeft ca. 500 euro geinvesteerd in boomboxen en heeeeeel veel geld in bijkomende zaken. Wat zou er gebeurd zijn als hij was uitgegaan van een fatsoenlijke chinees, of als hij al die veranderingen had doorgevoerd op zijn Wadia.

Of vertelt zijn verhaal nou juist dat high-end dus toch niet bij de electronica begint, maar juist met al die bijkomende zaken?

Ik vind het al met al een fraai ontwerp (al vind ik het orgineel van Dominigue Giner toch nog net iets meer uitgewogen) en zoals iedereen weet is High End [knuppel_in_hoenderhok] vaak meer een kwestie van look and feel dan van sound [/knuppel_in_hoenderhok]. Vandaar dat die shanling CD-T3000Pro op mijn verlanglijst staat. Who cares hoe het klinkt als het er zo uit ziet! (tot op zekere hoogte, dan!) En wie durft nog te ontkennen dat het goed klinkt? Je moet wel heel bot zijn om te zeggen 'mooi ding, maar die stokoude denon DCD1700 of Philips CD600 van mij klinken toch beter!' Zelfs als het zo zou zijn!

En dat gevoel bekruipt me bij het project van Erik ook (en bij mijn Yaqin tubeamp.)

Tegelijkertijd ben ik blij dat ik het geduld en het werkbouwtuigkundig vakmanschap van de man niet heb, want anders zou ik ook onmiddelijk zoiets gaan maken!

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 22-05-2009 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
om ff duidelijk te zijn: ik vind het ook teveel voodoo hoor. Zoals in elke % voodoo is teveel, het is alleen zo verrekte lastig om onderscheid te maken wanneer het voodoo is en wanneer het inzicht is in iets wat moeilijk bewijsbaar is (zgn intuïtie, talent of genialiteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iedereen die een 'vergelijking' doet tussen twee audio-installaties en daarbij vergeet hetzelfde bronmateriaal te gebruiken is intuitief bezig. Je kan niet zeggen 'deze aanpassing een enorme verbetering want met deze nieuwe CD hoor ik dit en dat' als je diezelfde CD niet ook in de andere setup(s) gehoord hebt.

En daarmee diskwalificeer ik 95% van alle High-end HiFi besprekingen. Soit.

Ik heb al genoeg moeite om het werkelijke verschil te ontdekken tussen een versterker die ik tot een half jaar geleden gedurende 20 jaar heb gebruikt, en mijn nieuwe Yaqin, en ik heb het afgelopen jaar geen nieuwe muziek gekocht.

Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat uiteindelijk maar om 1 ding: dat je er tevreden mee bent. Ik ben pas tevreden als ik elke keer dat ik een CDtje opleg het gevoel heb dat ik weer andere dingen hoor -en de dingen weer anders hoor- dan de vorige keer.

Ik ben dus zeer tevreden met mijn chinese buizenbak!

(En dat zegt denk ik precies hoe ik denk over voodoo en soms ook modden..)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 23-05-2009 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Bedoelde met streberig niet dit soort zaken, die waardeer ik altijd enorm. Hoewel ik mijn vragen er ook wel eens bij zet. Maar die passie / toewijding kan ik zeker waarderen en vindt het ook leuk om Eriks projecten zijdelings te kunnen volgen.

Wat ik bedoelde was meer jullie "gezift" over dat Wiki gebeuren, maar dat terzijde ;)

Even wat anders. Heb vrijdag plotseling een setje Volla's 2e hands op de kop kunnen tikken. Dit houdt in dat PA binnenkort weer een nieuwe Bada gaat leveren om de vorige te vervangen.

Nu speelt de Densen DM10 op de Vollla's Wat een geluid, maar wat zijn ze dorstig! Volume staat meer dan 25% open voor zelfde volume als bij de Sonus Faber Concertino's die ik eerst had (en ook vrijdag heb kunnen verkopen)

Heb ergens gelezen in een review dat ze wat bassshy zijn, maar hier merk ik echt niets van. Er zit een behoorlijke "druk" achter deze speakers. Heerlijk!

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:44

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Balboa schreef op zondag 24 mei 2009 @ 11:06:

Wat ik bedoelde was meer jullie "gezift" over dat Wiki gebeuren, maar dat terzijde ;)
Wat is daar 'gezift' aan? Het is vind ik erg handig om alle dingen eens bij elkaar te hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Balboa schreef op zondag 24 mei 2009 @ 11:06:
Alsof ik dat niet snapte ;) Maar ik wil het graag netjes en overzichtelijk houden.
Even wat anders. Heb vrijdag plotseling een setje Volla's 2e hands op de kop kunnen tikken. Dit houdt in dat PA binnenkort weer een nieuwe Bada gaat leveren om de vorige te vervangen.

Nu speelt de Densen DM10 op de Vollla's Wat een geluid, maar wat zijn ze dorstig! Volume staat meer dan 25% open voor zelfde volume als bij de Sonus Faber Concertino's die ik eerst had (en ook vrijdag heb kunnen verkopen)

Heb ergens gelezen in een review dat ze wat bassshy zijn, maar hier merk ik echt niets van. Er zit een behoorlijke "druk" achter deze speakers. Heerlijk!
Mazzelaar! Voor een beetje nette prijs ook nog? Het kan ineens snel gaan he? (bij jou al helemaal :P).

Ze zijn ongeveer net zo bas-'verlegen' als een verkoper van seats-and-sofas verlegen is he? Eindelijk de kamer helemaal gevuld met muziek nu, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogey_21
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-12-2022
: ( Mijn mooie mhzs cd33e is na 1,5 jaar gebruik defect. Hij leest geen cd's meer af en ik krijg de lade ook niet meer open. (je hoort de laser overslaan ofzo??? ik hoor steeds tikjes??) Enig idee wat er aan de hand is en wat ik eraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb je hem ook een dvd gevoerd soms?

voor het aanzetten de ejectknop al indrukken, uitnemen en andere cd proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogey_21
Nope, geen dvd, wel een gekopieerde en toen begon hij raar te doen. (zou er wel niets meet te maken hoor...) Opeens tijdens het afspelen begon hij af te slaan. Andere cd erin en hij doet het weer....totdat hij weer afslaat na een tijdje. Nu zit de cd vast en het lijkt erop alsof hij het niet goed kan lezen. Overigens werkt jou tip (eject knop indrukken tijdens opstarten), maar nu start hij zelfs de cd niet meer op : (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Anoniem: 13443 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:51:

[...]

Mazzelaar! Voor een beetje nette prijs ook nog? Het kan ineens snel gaan he? (bij jou al helemaal :P).

Ze zijn ongeveer net zo bas-'verlegen' als een verkoper van seats-and-sofas verlegen is he? Eindelijk de kamer helemaal gevuld met muziek nu, of niet?
Snel? Wat is snel? Heb de Sonus Fabers toch weer zo'n drie jaar gehad. Tja, dat kan snel zijn ;)
Het was idd een mazzeltje, het is weliswaar niet m'n eerste voorkeur kleur, maar dat mag de pret niet drukken. Zag ze 2e hands staan en ben gelijk gaan luisteren. Voor deze prijs loont het niet om nieuwe aan te schaffen. Mocht van moeder de vrouw tot koop overgaan onder voorwaarde dat de Sonus Fabers eerst verkocht werden O-) . Deze hebben uiteindelijk een kleine week te koop gestaan en zijn verkocht op dezelfde dag als ik de Volla's kocht >:)

Ze "vullen" de kamer letterlijk en figuurlijk. Zijn beste bakbeesten. Ben nu nog een beetje aan het vogelen met de plaatsing. Zal binnenkort ff een plaatje schieten. Als je in de buurt bent moet je maar ff aanbellen, of binnenkort weer eens wat proberen te plannen.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even iets heel anders waar het natuurlijk allemaal om draait: geluidskwaliteit. En dan met name het bronmateriaal. We hadden het een maandje geleden over Röyksopp - Junior. Ik heb nu even een andere cd-versie te pakken gekregen. Maar ook deze is weer :'(
Foobar replaygain geeft
replaygain_album_gain = -9.22 dB
replaygain_album_peak = 1.000000

Voor de interpretatie: de pieken zijn dus mazimaal (1.0000=100%) en de gain moet bijna 10dB naar beneden gesteld worden om op normaal luisterniveau te komen. Dat is echt heel veel!

Toen ben ik net dus even gaan zoeken op album en "sound quality". Echt niet te geloven wat de doorsneeconsument vind. De meeste vinden het "fantastisch" klinken. En enkeling vind het jammer dat het zo zacht is opgenomen :? 8)7 (amazon.uk). Nou weet ik wel dat sommigen beweren dat er 2 versies in omloop zijn met 10dB verschil in mastering, maar daar geloof ik dus eerlijk gezegd niet zo in.

Gelukkig vond ik wel dit:
CD: Röyksopp - Junior [#5-099969-627125]
DR-Value: 5 | Peaks: permanently 'over'
Comment: Sounds unfeasible! It's unbelievable what the master engineers have done to the sophisticated music of Röyksopp! Even easy-/home-listening music ist destroyed by loudness war. The mastering seems to compete against noisiest RnB-tracks.
Gelukkig, ik ben niet gek. De muziek is echt heel leuk, maar die constante luidheid en gebrek aan dynamiek irriteert me mateloos.

Afbeeldingslocatie: http://waveforms.soundcloud.com/WU4YLlbzyHOK_m.png
'mooi' plaatje van de eerste track (single)

En je kunt het hier luisteren ook.

Nog zo 1 waar ik echt beroerd van werd tijdens het luisteren, terwijl ik 'm laatst de hemel in geprezen zag worden op hifi.nl bij een review (misschien zegt dat wat over de reviewer)?
Robert Plant & Alison Krauss - Raising Sand
Afbeeldingslocatie: http://www.virginmedia.com/images/plant-krauss-raising-sand-3.jpg
Slaapverwekkend slome muziek met weinig instrumenten, heel veel stille stukken en dan toch nog een albumgain halen van -6.8dB! Niet alleen 'audiofiele' klotemuziek, maar ook nog eens 'audiofiele bagger'.

Geen idee waarom, maar het irriteert me mateloos.
onder voorwaarde dat de Sonus Fabers eerst verkocht werden . Deze hebben uiteindelijk een kleine week te koop gestaan en zijn verkocht op dezelfde dag als ik de Volla's kocht
Dat bedoelde ik met snel. 1 Week vind ik toch wel lekker snel. Zeker als die voorwaarde van je betere helft de andere koop tegenhoud.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 25-05-2009 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is inderdaad erger dan erg. Staat het zo echt op CD of is er iets fout gegaan bij het maken van de MP3? Als dit de CD is moeten een aantal mensen zich verschrikkelijk schamen. Iemand is vergeten de compressor uit te zetten, zeker.

Overigens was het mij al heel lang duidelijk dat veel mensen denken dat luid en dynamiek hetzelfde zijn en als je de kritieken ziet zou je haast denken dat "men" niet meer weet wat luisteren is. Slecht is goed. Kom, laten we nog een MP3 op 64kbit met 110dB afspelen! Klinkt 't niet lekker? Meer comprimeren dan! "Tot je hersens vloeibaar worden" hoorde ik ooit iemand zeggen. Precies, dan stromen ze makkelijk door je neus naar buiten, en bederven ze de klankkast die je schedel vormt ook niet meer!

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 25-05-2009 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodes54
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03-2022
Anoniem: 13443 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 01:02:
Even iets heel anders waar het natuurlijk allemaal om draait: geluidskwaliteit. En dan met name het bronmateriaal. We hadden het een maandje geleden over Röyksopp - Junior. Ik heb nu even een andere cd-versie te pakken gekregen. Maar ook deze is weer :'(
Foobar replaygain geeft
replaygain_album_gain = -9.22 dB
replaygain_album_peak = 1.000000

Voor de interpretatie: de pieken zijn dus mazimaal (1.0000=100%) en de gain moet bijna 10dB naar beneden gesteld worden om op normaal luisterniveau te komen. Dat is echt heel veel!

Toen ben ik net dus even gaan zoeken op album en "sound quality". Echt niet te geloven wat de doorsneeconsument vind. De meeste vinden het "fantastisch" klinken. En enkeling vind het jammer dat het zo zacht is opgenomen :? 8)7 (amazon.uk). Nou weet ik wel dat sommigen beweren dat er 2 versies in omloop zijn met 10dB verschil in mastering, maar daar geloof ik dus eerlijk gezegd niet zo in.

Gelukkig vond ik wel dit:

[...]

Gelukkig, ik ben niet gek. De muziek is echt heel leuk, maar die constante luidheid en gebrek aan dynamiek irriteert me mateloos.

[afbeelding]
'mooi' plaatje van de eerste track (single)

En je kunt het hier luisteren ook.
Het is geheel off-topic maar wil toch nog even reageren op bovenstaande en wat voorstellen.
Ik heb zelf aardig wat (commerciële) cd's gemasterd en probleem wordt niet altijd veroorzaakt door de mastering engineer maar ook vaak door de bron, ofwel de muzikanten.
Een goede muzikant zijn betekent niet automatisch dat je ook sjoege hebt van hoe een plaat goed klinkt en hoe je een goede mix moet maken. Daarbij komt dat ook de techniek waarmee vandaag de dag door veel muzikanten gebruik van wordt gemaakt te wensen overlaat. De overstap naar het digitale domein als mixomgeving is het grootste probleem. Je kunt namelijk in een analoge mengtafel veel dynamischer mixen dan in het digitale domein. En waar werken de meeste muzikanten vandaag de dag mee? Precies, software die alle spoortjes keurig bij elkaar optelt aan het eind van de rit en daar een twee sporen master van maakt. Daarbij komt dat er vaak gebruik wordt gemaakt van matige A/D en D/A converters, slechte monitoring waarop je niet goed kunt horen wat je doet en het plaatje is compleet. Je krijgt als mastering engineer een brok ellende op je bord waar je wat 'moois' van moet zien te maken.

Als ik naar de waveform van Royskopp kijk dan zie ik inderdaad een flinke blok loudhuid maar daarboven zie je duidelijk nog wat kleine piekjes (transiënten) wat betekent dat hij niet helemaal is platgeslagen door een limiter. Ik vermoed dat die piekjes niet heel veel hoger waren voordat hij naar de mastering ging en dat het al een vrije platte mix was. Let wel, ik zeg 'vermoed'. De enige manier om erachter te komen is om contact proberen te zoeken met de mensen achter Royskopp zelf en kijken wat zij te zeggen hebben. Vroeger was dat onmogelijk en waren de meeste artiesten onbereikbaar maar vandaag de dag juist het tegenovergestelde. Dat is toch wel één van de leukste dingen van de digitale internet revolutie van de laatste jaren.

Aan de andere kant zijn er ook luide cd's die echt erg goed klinken. Die zijn op zo'n manier gemixt dat ze zowel luid als dynamisch zijn. Klinkt misschien gek, maar het kan. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het album van Kenneth Bager - Fragments from a space cadet. Naast dat het een heel gaaf album is klinkt het werkelijk als een huis. Rete strak, geweldig stereobeeld, luid en toch dynamisch. Alleen wel wat teveel hoog bij sommige platen. Maar goed, het is een dance georiënteerd album dus het mag ook wel wat power hebben. Complimenten voor de jongens.

Als ik een EAC wav ripje kan krijgen wil ik best eens een poging wagen om te kijken of ik het royskopp album weer een beetje tot leven kan wekken. Ik heb hier wel ervaring mee en heb al aardig wat beroerd klinkende albums opgeknapt voor mezelf zodat ze weer luisterbaar zijn.
Verwacht geen wonderen maar van amper luisterbaar met een hoog irritatie factor naar luisterbaar met een minimale irritatie factor is al een groot verschil. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

Heb thuis Junior van Royksopp besteld in Engeland en met Foobar de gain laten berekenen. Ik zal deze vanavond posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
heeft er iemand ervaring met de Yaqin MC 100B? zo ja welke goede en of minder goede of zelfs slechte ervaring en of eigenschappen ?

met betrekking tot de mastering van huidige CD's heeft iemand al wel eens bedacht dat dat gedaan word om de audio dvd, sacd en hdcd te verkopen, ik heb al enkele malen gekonstateerd dat zelfs nieuwe "persingen" van oude(re) Cd's leiden aan het dynamiek is slecht luid is beter verschijnsel, en dan gaat het nog niet eens om remastered versies.

[ Voor 0% gewijzigd door chevy250 op 25-05-2009 12:54 . Reden: type error ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258027

Afbeeldingslocatie: http://image.allmusic.com/00/amg/cov200/drj100/j114/j11493icfkw.jpg

In een postje hiervoor wordt door Jeep dit album afgedaan als audiofiele bagger en het album van afwassöpp, wat een verschrikkelijke naam btw, behoorlijk de hemel in geprezen, terwijl het op mij overkomt als de zoveelste supermarkt soundtrack waarbij het heerlijk winkelwagentje vullen is.

Dat men het album van Krauss (meester fiddler) en Plant ( de grootse rockzanger allertijden) zoveel tekort doet is naar mijn mening een groot gebrek aan kennis en luisterervaring van de betoger zelf .

Jeep je hebt het over: "Slaapverwekkend slome muziek met weinig instrumenten",
Hoezo weinig instrumenten, moeten er dan alltijd veel instrumenten bij komen om iets moois te creëren?
Wel eens gehoord van de kunst van het weglaten. Dit album is zorgvuldig in elkaar gezet met leuk gekozen songs door alle drie, ook TBone Burnett, wel eens van gehoord?

Jeep hou jij je aub. bezig met andere dingen dan het recenseren van platen.
Erg flauw ook weer de sneer naar Hifi.nl , terwijl er een tig aantal mags. te vinden zijn waarin dit album hoog gewaardeerd wordt. Dat jij door je jeugdigheid dit soort muziek nog niet snapt is tot daar aan toe. Om het dan vervolgens af te branden als audiofiele bagger zegt meer iets over je eigen onvermogen om de schoonheid van dit album te kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Anoniem: 258027 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:55:
[afbeelding]
Dat jij door je jeugdigheid dit soort muziek nog niet snapt is tot daar aan toe.
Off topic, je hebt zelf wel onderzoek gedaan naar Jeep's leeftijd? Die kan je nog wel eens vies tegenvallen >:)

On topic, heb het album zelf ook, maar vindt het niet het niveau halen van de doornsee Krauss platen. Plant daarintegen ken ik, vanwege mijn "jeugdigheid", niet goed genoeg om daar een gefundeerd oordeel over te geven. Al met al leuk album, maar niet super.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry voor de offtopic. Het hoort eigenlijk hier thuis.

Verder: ik heb al m'n leven lang een hekel gehad aan Led Zeppelin en aanverwanten (Honeydrippers?). Moet ik z'n muziek dan nu ineens goed vinden? :? Ik was eigenlijk van plan hem een 2e, (3e, 15e?) kans te geven, maar het wordt gewoon niks tussen ons. Net als de Stones en de Beatles. En Abbàh (jeugdtrauma). Omdat het grote namen zijn hoef ik het nog niet leuk te vinden. ;)

Ik recenseer ook helemaal geen platen, dan had ik het wel in eerste instantie over de muziek gehad (en mijn smaak is héél breed, dus samen met Kraus was mss wel leuk). Dit ging erom dat het hele rustige muziek is die dan toch nog zo ontzettend sterk gecomprimeerd is. Met weinig instrumenten bedoel ik dat het geen "wall of sound" is zodat je dit soort mastering kunt verwachten. De cd komt opdringerig de kamer in en instrumenten lijken veel te groot weergegeven. Het llijken net reuzen in je kamer. En dat is erg vermoeiend luisteren.
En dat er dan mensen zijn die dat gaan verwarren met geluidskwaliteit, zelfs recencenten. Dan moet ik sterk aan die gevleugelde uitspraak van van Gaal denken: "Ben ik nou zo slim of zijn julllie nou zo dom" maar dan doelend op de massa tussen de oren waarmee je luistert. Het is ook niet om mezelf op te hemelen, maar ik vroeg me sterk af of ik nou de enige ben die het geluid niet goed vind. Ik had ff wat feedback nodig voor mijn opinie.

Verder ben ik het wel met je eens hoor. Het is niet altijd even makkelijk om iets goeds te leveren. Ik heb zelf vaak genoeg achter de knoppen gestaan en heb vrienden die muziek maken en het gewoon niet door hebben. Maar het album Raising Sand heeft wel de pretentie. En dat is wat mij stoort.

Over het probleem met de MHZS: heb je gekeken of het lintkabeltje, dat aan het loopwerk zit, goed vast zit?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 25-05-2009 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogey_21
ik ga hem maar eens openmaken, hoe ziet zo'n lintkabel eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als een lint? :+

Een stel draadjes die in 1 lijn gegoten zijn met aan beide kanten 1 connector.
Zoals bijvoorbeeld een IDE kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knip, Dit gaat even opnieuw, anders krijgen we dat weer...

Volgens mij ben ik nog ouder dan jeep, en ik ben het helemaal met 'm eens als het gaat om Plant/Kraus. En wat betreft de opmerkingen van Rhodes: mijn huisgenoot, tot niet zo gek lang geleden studio-eigenaar, doet niets anders dan verhalen vertellen die dat volledig onderschrijven. Hij had er zo genoeg van voor dilletanten te moeten werken dat hij de boel maar heeft opgedoekt.

Afbeeldingslocatie: http://image.allmusic.com/00/amg/cov200/drf800/f892/f89204ig9ta.jpg
Mijn referentie-CD voor modern werk is en blijft overigens Black Cherry van Goldfrapp, 'Tuurlijk, Felt Mountain is een groter epos en Seventh Tree meer gepolijst, maar dit is nou zo'n album waar ik elke keer weer andere dingen in hoor. Daarom zou ik het zeker geen 'audiofiele' opname willen noemen, het is mooi in lelijkheid, er zitten gewoon schijnbaar oneindig veel lagen in.
Afbeeldingslocatie: http://image.allmusic.com/00/amg/cov200/drg800/g875/g87569bpdwy.jpg
Een andere, meer audiofiele, referentie is le Fil van Camille. Telkens als die Fransen iets op wereldniveau hebben vergeten ze het te exporteren... Let op vakantiegangers! Deze zomer vast en zeker weer in elk pompstation/wegrestaurant langs de Franse autoroutes voor een prikkie te koop! Laat 'm niet staan.

Dan zal ik ondertussen Kenneth Bagger -eh sorry- Bager opzoeken. Wie weet gaat er wel een wereld voor me open! Maar ik ga eerst nog maar weer eens naar Keith Jarrett luisteren, als je het niet erg vind.

OK, back On Topic!

Tussendoor vroeg iemand naar ervaringen met de MS100B van Yaqin. De schoonvader van hemaworst heeft er een. Niet dat je daar wat aan hebt, maar goed. Dit is in deel 8 van deze continuing story aan de orde geweest. Op Duitse boards (men vrage google) heeft 'men' wat gemengde gevoelens, dwz wel goed maar net niet helemaal. Ik heb 'm ondanks die kritiek toch besteld, maar (helaas/gelukkig) nooit gekregen. Ik vond toendertijd dat de bezwaren tegen het ding marginaal waren, zeker gezien het prijsverschil met bv. de MS-300 van dezelfde fabrikant. En in die vermogens/prijsklasse heb je niet zoveel keus. Ik zou ook nu niet aarzelen als ik binnen dat budget iets zocht. De enige reden waarom ik toch een andere versterker heb is dat ik de Yaqin MS-2A3 voor een dolle prijs per luchtpost kon krijgen. En die zou volgens de verkoper beter zijn. Of dat laatste waar is kan ik niet beoordelen, maar ik weet wel dat 'ie heel erg goed is. Dan kan die MS-100B volgens mij dus ook niet echt verkeerd zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 26-05-2009 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zeg hotemetoot, zit jij niet stiekem in mijn cd-kast te kijken? :P
Camille is idd een hele leuke 'quirky' plaat. En Goldfrapp is ook al zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodes54
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03-2022
Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:06:
zeg hotemetoot, zit jij niet stiekem in mijn cd-kast te kijken? :P
Camille is idd een hele leuke 'quirky' plaat. En Goldfrapp is ook al zo goed.
LOL, Ze staan hier ook beiden in de kast al is mijn favoriete Camille album nog steeds "Le Sac Des Filles". De Camille albums klinken trouwens ook geweldig!
Anoniem: 302094 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 00:01:Dan zal ik ondertussen Kenneth Bagger -eh sorry- Bager opzoeken. Wie weet gaat er wel een wereld voor me open! Maar ik ga eerst nog maar weer eens naar Keith Jarrett luisteren, als je het niet erg vind.
Gewoon even beluisteren of je hem mooi vind en dan snel op CD kopen, want mp3tjes daar willen we als hifi liefhebbers helemaal niks mee te maken hebben. (links staan onderaan de pagina)

[ Voor 42% gewijzigd door rhodes54 op 26-05-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jeep: had jij nog niet in de gaten dat je twee accounts hebt en licht schizofreen bent? :)

Maar pas als je ook het pianoconcert van Roger Smalley op OzMusic in de kast hebt staan ga ik echt ernstig twijfelen of wij niet toch dezelfde persoon zijn!

@Rhodes: Gisteren al gedaan, beviel me wel. In elk geval de moeite van verdere bemonstering waard.
Trouwens: wat je in Frankrijk in het pompstation voor 3 euro koopt is een dubbel-CD met zowel het damestasje als de draad van Camille. Het draadje is wat langer geworden met 3 bonustracks. Dat mocht ook wel vind ik persoonlijk, want ik geloof niet dat ik het einde van de CD ooit gehaald heb (maar hoe weet ik dan wat er gezegd wordt??)

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 26-05-2009 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Anoniem: 302094 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 17:59:
@Jeep: had jij nog niet in de gaten dat je twee accounts hebt en licht schizofreen bent? :)
_/-\o_ schitterend!

Dat van die twee accounts wisten we trouwens nog niet ;)

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wij ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeep: tijd om de tekst bij je avatar aan te passen: The real two!

Rhodes: Bager gaat het niet worden, hoor, heeft muzikaal toch te weinig te bieden. Komt op mij over als een verwend jongetje met speeltjes, en als ik dat wil horen zet ik wel Folk van Howie B. op. Ik heb 'm overigens alleen in de studio over de genelec monitors gehoord, niet over de 'kineese hiefie'.

Afbeeldingslocatie: http://image.allmusic.com/00/amg/cov200/drg700/g705/g70527cuku1.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 27-05-2009 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Na al een hele tijd meegelezen te hebben in de diverse topics, heb ik enige tijd geleden een eerste stap gemaakt naar de Chinese Hi-Fi. Ik heb een set Aurum Cantus Leisure 3 SE weten te bemachtigen tegen een erg mooie prijs. Ze zijn gebruikt, maar heb ze in absolute nieuwstaat ontvangen.

Ik moest er wel even aan wennen, maar inmiddels ben ik er grotendeels erg tevreden mee. Ik vind het laag nog wat 'boemerig', niet altijd even strak. Dat wordt echter door externe factoren veroorzaakt (brakke stands, kale kamer), dus ook dat gaat op een acceptabel niveau komen. Dat even negerend zijn het speakers die een enorm ruimtelijk en tja... fascinerend geluid voortbrengen.

Het enige wat me echter opvalt, is dat de ribbontweeter in één van de twee speakers er 'golvend' in zit. In ene speaker zit het aluminium (?) achter het rooster er recht in (Maar zachtjes blazen laat 'm al golven), de andere speaker zit dat aluminium er altijd golvend in. Ik hoor geen enkel verschil tussen de linker- en rechterkant. Ik vraag me echter wel af of dit iets is om je druk over te maken of dat het inherent aan de werking van een ribbontweeter is.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

[Ik vind het laag nog wat 'boemerig', niet altijd even strak.
Dan zou je kunnen overwegen kleine vishay condensator(en) parallel over je laag-condensator(en) te zetten.

Vishay MKP 1837 0.01 uF
Bypass cap.
Verdict: Can’t live without them! – Use them as bypass cap with any capacitor, they cost practically nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
uhm, goede tip, daar niet van,... maar eh, wat doen bypass-condensatoren voor het verbeteren van het laag? Alleen het hoog gaat door de caps. Het hoog zal er misschien beter van worden (ligt aan de gebruikte caps natuurlijk).

Laag verbeter je door spoelen met lagere weerstand te gebruiken (betere benutting van de dempingsfactor van de versterker), de speakers niet te dicht bij een wand te zetten, stevige stands te gebruiken en natuurlijk een stabiele versterker met een hoge dempingsfactor (lage uitgangsweerstand) te gebruiken. Ik denk dat het vooral aan de opstelling en de stands ligt.

Je zou eventueel als noodoplossing een opgerold washandje oid. in de basreflexpoort kunnen doen.
Maestro schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 18:32:
Het enige wat me echter opvalt, is dat de ribbontweeter in één van de twee speakers er 'golvend' in zit. In ene speaker zit het aluminium (?) achter het rooster er recht in (Maar zachtjes blazen laat 'm al golven), de andere speaker zit dat aluminium er altijd golvend in. Ik hoor geen enkel verschil tussen de linker- en rechterkant. Ik vraag me echter wel af of dit iets is om je druk over te maken of dat het inherent aan de werking van een ribbontweeter is.
Nou welkom en gefeliciteerd. :)
Ik kan me er niet helemaal een voorstelling van maken wat je met golvend bedoeld. De ribbon is van zichzelf al een harmonica. Ik weet wel dat de ribbon uitwisselbaar is. En misschien is dat al eens gebeurd? Maargoed, als je het niet hoort zou ik me er niet druk om maken. Je zou eventueel eens kunnen vragen hoe dat moet (als het idd kan) bij Boelz-audio of een Celeritas dealer (zoals BMM.
Het magnetisch veld strekt zich ver genoeg uit om voor een beetje golven geen probleem te moeten zijn. De ribbon hangt natuurlijk ook los aan de zijkant. En de wetenschap dat het repareerbaar is moet toch geruststelling genoeg zijn lijkt mij.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 28-05-2009 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

@ Jeep

Ik heb zelf erg goede ervaring met het elimineren van "boemerig" laag door die Vishays te gebruiken.
Hoe het allemaal werkt weet ik niet, ik deed de ervaring op en wilde hem delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Beiden bedankt voor de reactie, de tip van de MKP wordt zeker gewaardeerd (en is voor die paar centen makkelijk uit te proberen). Echter... het is op dit moment volstrekt oneerlijk de speakers zelf op het boemerige te veroordelen: Ze zijn geplaatst in een nog kale kamer met harde muren en harde vloer (marmer tegels).

Na de herinrichting zal er een houten vloer zijn, de muren 'bedekt' en staan de speakers op fatsoenlijke stands (de huidige 'stands' fungeren meer als klankkast.) Als al die factoren in orde zijn, kan ik pas opnieuw oordelen en besluit dan of ik aanpassingen aan het filter maak. Ik had overigens de 'washand'-truc al geprobeerd (maar dan met sokken :)), en dat nam inderdaad het boemerige weg, samen met de rest van de lage tonen. Iets té goed werkende oplossing dus...

En het golvende is makkelijker uit te leggen met foto's dan woorden, dus bij deze:
Speaker met 'golvende' ribbon
Afbeeldingslocatie: http://www.xcellerate.nl/got/ACL3_left.jpg

Speaker met 'strakke' ribbon
Afbeeldingslocatie: http://www.xcellerate.nl/got/ACL3_right.jpg

Ik heb overigens al besloten me er niet druk over te maken :) Zoals gezegd is het absoluut niet hoorbaar, 't is slechts een cosmetisch iets. Het is ook meer de nieuwsgierigheid

[ Voor 8% gewijzigd door Maestro op 28-05-2009 19:26 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Maestro schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 17:05:

En het golvende is makkelijker uit te leggen met foto's dan woorden, dus bij deze:
Speaker met 'golvende' ribbon
[afbeelding]

Speaker met 'strakke' ribbon
[afbeelding]

Ik heb overigens al besloten me er niet druk over te maken :) Zoals gezegd is het absoluut niet hoorbaar, 't is slechts een cosmetisch iets. Het is ook meer de nieuwsgierigheid
Bij mij is de ribbon tweeter strak, dus zoals bij je tweede plaatje. Aan de schroefjes te zien lijkt het of ie er al wel eens uit is geweest. Of vertekent de foto nou zo?

BTW, waar heb je ze gekocht?

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die golvende ribbon.. die is overbelast geweest.. want dan rekt nl de ribbon uit. Je zou de ribbon kunnen (laten) vervangen. Maar goed, hoor je niks (een iets minder sprankelend hoog) afwijkends dan zou je het zo kunnen laten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 13:21
chevy250 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 11:58:
heeft er iemand ervaring met de Yaqin MC 100B? zo ja welke goede en of minder goede of zelfs slechte ervaring en of eigenschappen ?
Ik heb hem nog te kort om tot een gedegen oordeel te komen, daarnaast komt er een verhuizing aan en is mijn opstelling erg slecht. Als je wilt mag je echter komen luisteren, Noord-Brabant.

PM maar bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

teacher schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:37:
Die golvende ribbon.. die is overbelast geweest.. want dan rekt nl de ribbon uit. Je zou de ribbon kunnen (laten) vervangen. Maar goed, hoor je niks (een iets minder sprankelend hoog) afwijkends dan zou je het zo kunnen laten.
Ik vrees dat ik me herinner wat dit veroorzaakt heeft. (Dat ik dat niet eerder kon bedenken |:() Ik treed niet in detail, maar sleutelwoorden: Zonder doos vervoerd, noodstop.

Ik ben in ieder geval blij dat de ribbon los te vervangen is en deze erg betaalbaar zijn, i.t.t. de complete tweeter. Het zou me niet verbazen als ik vanaf nu verschil ga 'horen', dus dan heb ik de speaker -al is het voor het gevoel- misschien toch liever weer voor elkaar.

@Balboa:
Ik sluit niet uit dat de tweeter er al een keer is uitgeweest. De schroefjes zitten er allemaal wel recht en exact even diep in (lijkt idd anders op de foto). Toen ik dat vanavond eens nakeek, viel me wel de naad tussen woofer en tweeter op. Zelf heb ik de indruk dat de woofer er al eens uit is geweest.

Nou, dat begint al een beetje als een "ohoh..." te klinken toch? Ik zal 't nog wat erger maken >:) Ik heb ze gekocht van een particulier uit Engeland. Via eBay.

Maar zonder gekkigheid: Er is (of eigenlijk was) niets engs met deze speakers :) Ik heb ze kunnen vergelijken met een set Leisure 2 SE's en een set Xanadu speakers waar ik erg gek op was. Die Leisure 2 kende ik al en vond ik fantastisch, vooral vanwege de ruimte die die 'kleine' dingen wisten te creeeren. En het nooit gemene hoog. Maar deze 3SE's zijn toch echt meer! Ze doen alles makkelijker, maken de kamer nog veel groter en hebben gewoon meer body. Ook de Xanadu's waren overall geen partij, terwijl dat een 3-weg staander is. Ik viel wel direct voor het strakkere laag van die staanders, maar voor de rest was het ineens wat kaal. De eigenaar wilde direct ruilen, al heeft hij er 3x zoveel voor betaald als ik voor de AC's.

Behalve het stukje dat ik ze zonodig bij anderen moest testen/vergelijken heb ik absoluut geen spijt van de aanschaf, die lang geleden in dit topic begon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tano schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:41:

Ik heb hem nog te kort om tot een gedegen oordeel te komen, daarnaast komt er een verhuizing aan en is mijn opstelling erg slecht. Als je wilt mag je echter komen luisteren, Noord-Brabant.
Hoe groot is dat ding nou eigenlijk? Ik ken nog iemand die er wel eentje wil, maar bang is dat hij niet past. Hij lijkt namelijk erg diep. De opgegeven maten van mijn MS-2A3 bleken die van de doos te zijn. Geldt dat voor de MS-100B ook? Kortom, kan je er even een centimeter naast leggen en de afmetingen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemaworst
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2022
Anoniem: 302094 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 04:16:
[...]

Hoe groot is dat ding nou eigenlijk? Ik ken nog iemand die er wel eentje wil, maar bang is dat hij niet past. Hij lijkt namelijk erg diep. De opgegeven maten van mijn MS-2A3 bleken die van de doos te zijn. Geldt dat voor de MS-100B ook? Kortom, kan je er even een centimeter naast leggen en de afmetingen posten?
Ik heb even gemeten.
De maten:
breedte: 39,5 cm
diepte: 42 cm
hoogte: 19,5 cm en 20,5 met kap er op

het is een mooi apparaat. helaas is hij kapot. Hij klinkt wel erg goed. De input schakelaar is wel bedenkelijk. Soms hoorde ik geluid van één input over de andere heen. geen tijd voor verdere review, aangezien ik afspraak heb. succes!

[ Voor 20% gewijzigd door hemaworst op 30-05-2009 11:51 ]

Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:42

mace

Sapere Aude

Ik heb ook een MHZS CD33 (de F versie, geen idee wat daar anders aan is)

Ik ben lekker aan het modden geslagen, nu is dat topic dicht, maar heb ik toch een vraag over modden waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.

Ik heb die kleine 10uF elco's naast de buizen voor russische MBGO-2 PIO condensatoren, het resultaat ben ik tevreden over, maar ik vraag me af of het zin heeft deze te bypassen met een 150pF silver mica condensator, waar ik er nog een bult van heb liggen van een ander project. (deze condensatoren zijn ook russische surplus).

Zou het nuttig zijn, of is de capaciteit te klein om wat uit te maken, daar bypass caps meestal een grotere capaciteit hebben. Silver Mica is alleen wel een mooi type condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@hemaworst, bedankt voor je reactie.

Nou wil iedereen natuurlijk weten wat er kapot is...

In elk geval mag je met die afmetingen (inderdaad, men geeft in china opnieuw de doosmaten op) er vanuit gaan dat er over een week of 6/8 nog een review komt. (Hij gaat passen!)

@Mace: 150 puf over 10 mu is inderdaad aan de magere kant. Anderzijds: baat het niet dan schaadt het niet.

Bypassen van elco's doe je om 2 redenen:
  • de elco heeft een relatief slecht hoogfrequent gedrag (hoogfrequent, als in '100 kHz en hoger')
  • de elco heeft een zekere mate van relaxatie/hysteresis op het dyelectricum
Met die paar puf val je alleen het eerste aan, en de vraag is of je er genoeg aan hebt. Ik zou eerder aan iets in de orde-groote 500x groter denken. Ik heb zelf ook nog een rol van 4000 stuks 470pf styroflex liggen, gooi ze echt overal overheen, en het maakt over het algemeen geen bal uit. Een ding heb ik er wel van geleerd: je moet echt heel erg goed je best doen om te horen wat je werkelijk hoort, en om niet te horen wat je wilt horen.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 30-05-2009 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maestro schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 02:09:
[...]

Ik ben in ieder geval blij dat de ribbon los te vervangen is en deze erg betaalbaar zijn, i.t.t. de complete tweeter.
Stimmt, het is alleen een "delicaat" klusje. Bij clofis kunnen ze je echt wel verder helpen, ook met vervangen. En met 16 euro voor een nieuw bandje valt de "transportschade" nog mee.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

teacher schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 23:58:
[...]

Stimmt, het is alleen een "delicaat" klusje. Bij clofis kunnen ze je echt wel verder helpen, ook met vervangen. En met 16 euro voor een nieuw bandje valt de "transportschade" nog mee.
Als je niet direct mag inkopen bij ze als particulier, ik mag er wel parts bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Zo, nieuwe Bada is binnen. Staat lekker in te spelen.

ff snel wat plaatjes geschoten

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_XuP5ZyDqxoM/Sibe596m3II/AAAAAAAADHg/p_iHOC5p6so/s400/IMGP2721.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_XuP5ZyDqxoM/Sibe6wxAqsI/AAAAAAAADHw/vPSi0VKcfaI/IMGP2739.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_XuP5ZyDqxoM/Sibe7PEV0AI/AAAAAAAADH0/gPt-ZKTDgrY/IMGP2741.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_XuP5ZyDqxoM/Sibe6gyIkbI/AAAAAAAADHs/5lTKv8xc15E/s400/IMGP2737.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_XuP5ZyDqxoM/Sibe9SAn65I/AAAAAAAADH8/s_Yasp6bA_g/s400/IMGP2754.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_XuP5ZyDqxoM/Sibe6cwMjeI/AAAAAAAADHo/KQH_TBoITsY/s400/IMGP2733.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_XuP5ZyDqxoM/Sibe5VOBZdI/AAAAAAAADHc/5YP-vxewmb8/s400/IMGP2575.JPG

[ Voor 151% gewijzigd door Balboa op 03-06-2009 23:15 ]

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Ik ben benieuwd welk luidsprekerkabel je gebruikt, ik ken die blauwe kleur niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223060

@Balboa , ik vind het een beetje vreemde opstelling van jouw apparatuur , ik neem aan dat die
luidsprekerkabels even lang zijn ? trouwens wat een "bakbeest " is die Bada zeg ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

Mooi apparaat Balboa! Wat zijn de technische specificaties van deze Bada?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
vinz98 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 08:37:
Ik ben benieuwd welk luidsprekerkabel je gebruikt, ik ken die blauwe kleur niet..
LAT 1000 MK2, ben er erg tevreden mee. En ja, ze zijn exact even lang ;) Ze liggen voor een gedeelte in de convectorput.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Anoniem: 223060 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 09:00:
@Balboa , ik vind het een beetje vreemde opstelling van jouw apparatuur , ik neem aan dat die
luidsprekerkabels even lang zijn ? trouwens wat een "bakbeest " is die Bada zeg ..
Wat is er vreemd aan? De Bada staat nu tijdelijk op de grond omdat de Densen nog op het tafeltje staat, bedoel je dat met vreemd?

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Anoniem: 49130 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 10:11:
Mooi apparaat Balboa! Wat zijn de technische specificaties van deze Bada?
Tada, na een kwartje in de googlemaat te hebben gegooid kwam dit er uit:

Bada 3.8H
. Uses top end Germany WIMA MKP10 capacitors
. Uses top end Japanese KOA resistors
. Separate design on Pre-amp and Power-amp, which enabled to be used
separately. Pre-amp stage is tube based while Power-amp is sold state.
. XLR Balanced Input
. Remote controlled
. Power Output: Class A 80W+80W (8ohm), Class AB 138W+138W(8ohm)
. THD:<=0.065%
. Frequency Response: 10Hz-35kHz(-0.5dB)
. Signal-to-Noise Ratio: >=95dB
. Power input: AC200V - AC240V 50Hz
. Net Weight: 39KG

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Anoniem: 302094 schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:31:
@Mace: 150 puf over 10 mu is inderdaad aan de magere kant. Anderzijds: baat het niet dan schaadt het niet.

Bypassen van elco's doe je om 2 redenen:
  • de elco heeft een relatief slecht hoogfrequent gedrag (hoogfrequent, als in '100 kHz en hoger')
  • de elco heeft een zekere mate van relaxatie/hysteresis op het dyelectricum
Met die paar puf val je alleen het eerste aan, en de vraag is of je er genoeg aan hebt. Ik zou eerder aan iets in de orde-groote 500x groter denken. Ik heb zelf ook nog een rol van 4000 stuks 470pf styroflex liggen, gooi ze echt overal overheen, en het maakt over het algemeen geen bal uit. Een ding heb ik er wel van geleerd: je moet echt heel erg goed je best doen om te horen wat je werkelijk hoort, en om niet te horen wat je wilt horen.
Bedankt voor je input.

Ik heb het inmiddels gedaan en ik heb het idee dat het allemaal net heel iets beter is, maar zoals je zelf zegt, erg lastig te pinpointen of het echt beter is of dat het psychoakoestiek is. ;)

Ik heb wat 820pF FT-1 Teflon capjes onderweg, die ga ik ook nog proberen, die heeft ook wat meer capaciteit, nog steeds weinig maar achja, het is ook gewoon prutsen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 04-06-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 13:21
hemaworst schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:49:
[...]

Ik heb even gemeten.
De maten:
breedte: 39,5 cm
diepte: 42 cm
hoogte: 19,5 cm en 20,5 met kap er op

het is een mooi apparaat. helaas is hij kapot. Hij klinkt wel erg goed. De input schakelaar is wel bedenkelijk. Soms hoorde ik geluid van één input over de andere heen. geen tijd voor verdere review, aangezien ik afspraak heb. succes!
Beetje traag door tentamens + werk. Op deze maten kwam ik inderdaad ook (goh :)). Aanbod om te luisteren staat nog steeds! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucanier
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 11:32
:9 8) :) _/-\o_

Hee Jeep groeten vanuit china Hongkong (kowloon)
je moet maar eens deze kant op vliegen, dan kun je mijn nieuwe penthouse bekijken.

de zaken gaan goed. O-)

alle goed komt langzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucanier
he hemaworst leef jij ook nog :P

met een paar maanden ben ik weer in nederland

[ Voor 42% gewijzigd door Bucanier op 05-06-2009 01:52 ]

alle goed komt langzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Bucanier schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 01:50:
he hemaworst leef jij ook nog :P

met een paar maanden ben ik weer in nederland
Bucanier, wil jij eens kijken wat een opera consonance Cyber880 doet in China, volgens Tim zijn ze in China niet leverbaar. Daar geloof ik niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre55
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-04-2021
Even een kleine vraag: zijn de Wiki en het forum over modificatie van MHZS verdwenen? Ik kan ze nergens meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Topic is getrashed omdat Koifarm zat te zeuren, en de server van de wiki was gecrashed.

[ Voor 17% gewijzigd door mace op 05-06-2009 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De server is weer up. en ik zal dit weekend de wiki terugzetten.
Ik ben hierdoor zakelijk in zwaar weer gekomen, en dat had iets meer impact dan die wiki.

Excuses, ik hoop dat er niet al teveel 'verdwenen' is. Zijn er evt mensen die die wiki onder hun hoede willen nemen (ik zorg voor hosting etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulAM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:13
Mijn Cd speler is binnen. Het is de julie al lang bekende MHZS CD 33 F. En wat kunnen die 5 weken lang duren.
Het is een prettige verbetering tov mijn oude Marantz CD 4000 maar die doet het ook al jaren.
Het gebrek aan een koptelefoon uitgang heb ik opgelost dmv een koptelefoon versterkertje aangesloten op de tape out van mijn G&W 2006 die immers ook zo'n uitgang mist.
Maar het gaat wat audio gebeuren wel heel Chinees worden, zeker nu mijn Aurum Cantussen ook normaal hun werk kunnen doen.
Maar wat betreft de MHZS CD 33 daar moet dus nog een en ander aan gebeuren wil ik er nog wat langer van kunnen genieten. En het enige wat ik heb gesoldeerd zijn gas en waterleidingen. Dus dat is nog een hoofdpijn dossier. Maar nu ben ik nog heeel blij met mijn Chineesjes mede dankzij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boudewijn schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 00:18:
De server is weer up. en ik zal dit weekend de wiki terugzetten.
Ik ben hierdoor zakelijk in zwaar weer gekomen, en dat had iets meer impact dan die wiki.

Excuses, ik hoop dat er niet al teveel 'verdwenen' is. Zijn er evt mensen die die wiki onder hun hoede willen nemen (ik zorg voor hosting etc)?
Ja dat heb ik gemerkt zwaar weer!! 7(8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 218897 op 07-06-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De wiki is trouwens weer bereikbaar, maar de backup is een tikje oud.
Als mensen nog leuke dingen hebben voor erop, dan zou dat erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Kan iemand mij vertellen over hoe de kwaliteit en de klank is van de 6v6 en de 6sl7 shuhuang buizen?
Ik heb namelijk een compleet bouwkitje bestelt waar deze megeleverd worden. Loont het om JJ te kopen?

Verder valt me op dat de 6v6 een zwarte buis is, waarom is dat? (ben een tube-noob vandaar misschien een wat domme vraag ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ligt aan de rest van je bouwkit.

Hoezo zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Laatst online: 18-08-2024
Het gaat om deze:

http://www.tonefactory.nl...ea8628d77381dbefc3361233b

Op de kleine foto onderaan zien de 6v6's er zwart uit, de voorbuizen zijn wel doorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucanier
vinz98 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 14:12:
[...]

Bucanier, wil jij eens kijken wat een opera consonance Cyber880 doet in China, volgens Tim zijn ze in China niet leverbaar. Daar geloof ik niet veel van.
ik zal es kijken of ik daar wat info weg kan halen ik zit namelijk aan de andere kant van kowloon. en het is niet verstandig om daar alleen naar toe te reizen, maar ik heb al een beetje info opgedaan. het schijnt dat deze amp uit de productie is genomen en vervangen is door een ander. maar zeker weten doe ik het niet, ik zit namelijk in een heel andere tak van handelen uit china, en ik zit daar nog maar een 7 weken en dan kom ik voorgoed weer naar nederland. maar als ik wat mee weet dan laat ik je het weten. die fabrieken daar zijn erg op zichzelf en daar kom je niet zomaar tussen of je moet een handelovereenkomst met die magagers sluiten voor een vaste afname per maand en dat is nogal moeilijk daar (paperwerk enz enz) Ornec en china Hifi heeft daar een dikke vinger in de pap als je begrijpt wat ik bedoel.

alle goed komt langzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Dat klinkt heftig, dat je niet alleen moet reizen daar....
Steek er niet teveel moeite in hoor; het is tenslotte maar een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Laatst online: 05-02 22:41
Via dit topic op de Von Masoch kabels uitgekomen, iemand nog een tip om daar voordelig aan te komen? Ik heb namelijk alleen een interlink nodig en in dat geval zijn de verzendkosten duurder dan de interlink, wat ik een beetje zonde vind. Ik wil een Von Masoch an-1.

Dus als iemand een tip heeft:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224050

Snip! Hier hebben we http://tweakers.net/aanbod/ voor.

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 10-06-2009 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gastje13 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 19:27:
Het gaat om deze:

http://www.tonefactory.nl...ea8628d77381dbefc3361233b

Op de kleine foto onderaan zien de 6v6's er zwart uit, de voorbuizen zijn wel doorzichtig.
Volgens mij gewoon een rare opbouw of een onhandig gefotografeerde getter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
Als je bij Ornec iets voor de 1e keer in je mandje dropt, krijg je een optie UPS 0 euro verzenden...Iemand dat al een keer geprobeerd?:D Stop je er dezelfde sessie iets anders in, dan rekenen ze die kosten wel.

[ Voor 22% gewijzigd door bear87 op 09-06-2009 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ljikt me een foutje en ik denk dat ze in hun recht staan als je het niet voor nop opgestuurd krijgt (in nl iig, zie de otto rel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
Ja zodra je op 'pay' klikt verschijnen de verzendkosten weer wel.

Nogsteeds geen oplossing gevonden dus om die kabel hier voordelig te krijgen, dan maar een Nederlandse kabel kopen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

edit

[ Voor 102% gewijzigd door vinz98 op 09-06-2009 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
Vroeger kon je direct berichtjes versturen aan elkaar, zie die optie niet, als jij hem wel ziet, pm me ff of roep de prijs ;) of mail naar bearsc at gmail

[ Voor 10% gewijzigd door bear87 op 09-06-2009 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Er is gewoon de DM optie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Boudewijn, wil je dit uitleggen aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als jij en 'de ander' direct messages aanzet bij voorkeuren (http://gathering.tweakers.net/forum/preferences) ,dan hoef je hier je marktplaats niet meer te houden :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Mooi, dat wist ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Is Jeep op vakantie?

(het is zo stil hier ;) )

Niet op vakantie dus, althans als een ban geen directe manier van op vakantie sturen is. 8)7

Wat een Oost-blok praktijken!

[ Voor 99% gewijzigd door Balboa op 12-06-2009 17:48 . Reden: Oost-blok praktijken ]

Handtekening

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.