Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 07:13
Zijn er mensen die hun display gecalibreerd hebben met bijvoorbeeld Spyder 2 of 3? Zijn de resultaten hiervan de aanschaf waard?

The Dude abides!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moe_Szyslak schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:40:
Ik heb net mijn MBP opgehaald en hij is nu volledig up-and-running. Ik heb echter een vraagje over de prullenbak. Als ik die wil openen gebeurt er niets. Als ik op rechtermuisknop druk en dan voor openen kies gebeurt er nog steeds niets. Als ik op Empty Trash klik kan ik em ineens wel leeg gooien. Mis ik iets? Ik zou namelijk graag eerst willen zien wat ik precies in dat ding heb zitten voordat ik em leeg gooi ;)
Ff rebooten? Helpt altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Rednas schreef op maandag 09 februari 2009 @ 23:09:
Zijn er mensen die hun display gecalibreerd hebben met bijvoorbeeld Spyder 2 of 3? Zijn de resultaten hiervan de aanschaf waard?
Jep. Het maakt je scherm iets meer geel (minder blauw) en ook wel ietwat donkerder in het geval van de laatste MBP.
In OSX is standaard al een kleurprofiel ingesteld dat je scherm er het mooist doet uitzien. In Windows is er geen standaardkleurprofiel met bootcamp meegeleverd en ziet het er standaard toch wel iets TE blauw uit.
In MacOS ga je je scherm er dus niet 'mooier' mee maken, maar als je met fotografie bezig bent en wel eens de witbalans van een foto aanpast dan is calibreren toch echt wel een aanrader!
Probeer na calibratie wel eerst eventjes te wennen aan de nieuwe kleuren voor 5 minuutjes voor je het resultaat beoordeelt. In het begin lijkt het immers echt VEEL te geel/warm van kleur, maar dat komt dus omdat het eerst gewoon te blauw/koud was van kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:45
Moe_Szyslak schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:40:
Ik heb net mijn MBP opgehaald en hij is nu volledig up-and-running. Ik heb echter een vraagje over de prullenbak. Als ik die wil openen gebeurt er niets. Als ik op rechtermuisknop druk en dan voor openen kies gebeurt er nog steeds niets. Als ik op Empty Trash klik kan ik em ineens wel leeg gooien. Mis ik iets? Ik zou namelijk graag eerst willen zien wat ik precies in dat ding heb zitten voordat ik em leeg gooi ;)
Probeer een restart, want jij doet in ieder geval niets fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas
Tunboy schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 00:27:
[...]

Jep. Het maakt je scherm iets meer geel (minder blauw) en ook wel ietwat donkerder in het geval van de laatste MBP.
In OSX is standaard al een kleurprofiel ingesteld dat je scherm er het mooist doet uitzien. In Windows is er geen standaardkleurprofiel met bootcamp meegeleverd en ziet het er standaard toch wel iets TE blauw uit.
In MacOS ga je je scherm er dus niet 'mooier' mee maken, maar als je met fotografie bezig bent en wel eens de witbalans van een foto aanpast dan is calibreren toch echt wel een aanrader!
Probeer na calibratie wel eerst eventjes te wennen aan de nieuwe kleuren voor 5 minuutjes voor je het resultaat beoordeelt. In het begin lijkt het immers echt VEEL te geel/warm van kleur, maar dat komt dus omdat het eerst gewoon te blauw/koud was van kleur.
Dankjewel voor de info, dan denk ik dat ik daar maar eens mee aan de slag ga :)

The Dude abides!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Ik had mijn MBP net in mijn tas zitten, en ik d8 dat de verwarmig aanstond... wat bleek toen ik keek is dat mijn mbp compleet oiverhitte, was echt gloeend heet, gewoon echt HEEL warm. Ik heb de accu eruit gehaald en laten afkoelen, nu net weer aangedaan en hij doett gewoon (maar wel lege accu bijna)

Komt dit omdat ie in een beschermhoes zat of is er echt wat mis...
ik heb ook nog steeds het probleem dat mijn scherm flikkert en dit zal er wel niks mee te maken hebben, maar ik weet niet zo goed hoe dit nou komt behalve dat ie in een beschermhoes zat,

Ik kan hem ook niet wegbrengen naar de lokale mac winkel omdat ik m online heb gekocht... dus dan moet je naar zo'n hoofdwinkel of iets dergelijks wat dik een uur reizen is, dus kan niet zomaar ff langs gaan.

Maar even afwachten of apple bellen... ik vind die service desk echt poep daar omdat ze helemaal niet willen dat ik m terug stuur dus zit ie in een half uur lang bullshit te vertellen... dat was voirge keer zo toen ik belde voor mijn flikkerende scherm.

Dus iemand advies?
dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

Mijn scherm is ook gecalibreerd. Maar dat botst met de mening van de massa. Ik ben opeens de enige in mijn vrienden/collega/studenten groep en ik krijg nu het verwijt dat de kleuren bij mij niet meer kloppen.

Rood wordt een stuk dieper op mijn mbp early 2008. Het is zeker de moeite waard. Maar hou rekening mee dat 99,9 procent van de schermen in de wereld niet gekalibreerd zijn. Voor webdesign is het dikke onzin.

Maar doe je fotografie en neem je ook de moeite om je printer te calibreren dan is het zeker de moeite waard. Probeer zo apparaat dan coöperatief te kopen. Je hoeft maar 1 keer per maand te calibreren. Kun je net zo goed de kosten delen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
@4POX:
Al die niet-gecalibreerde schermen kunnen afwijkingen hebben in alle richtingen (te rood, te blauw, de geel, te groen, te roos...)
Om in het midden van al die afwijkingen te zitten ben je best dat JIJ het juiste hebt. Immers, alle professionele foto's/websites zijn op gecalibreerde schermen gemaakt, dus dat wordt ervaren als 'normaal' door mensen die geen gecalibreerd scherm hebben. Als ze jouw foto's zien zouden deze er dus 'normaal' moeten uitzien voor hen...

Ik had voorheen een heel slechte Acer-laptop. Alle foto's die ik daar op bewekt heb waren steeds compleet slecht op andere schermen. Nu, met m'n gecalibreerde MBP ziet het er 'anders' uit op andere mensen hun computer, maar nooit meer VOLLEDIG fout.
Ik raad dus nogmaals calibratie aan aan iedereen die met foto's bezig is :) En als mensen dan zeggen dat bij hen de kleuren anders zijn, dan leen je gewoon effe je Spyder2Express uit aan hen et voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
ThePupD schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:22:
Ik had mijn MBP net in mijn tas zitten, en ik d8 dat de verwarmig aanstond... wat bleek toen ik keek is dat mijn mbp compleet oiverhitte, was echt gloeend heet, gewoon echt HEEL warm. Ik heb de accu eruit gehaald en laten afkoelen, nu net weer aangedaan en hij doett gewoon (maar wel lege accu bijna)

ik heb ook nog steeds het probleem dat mijn scherm flikkert en dit zal er wel niks mee te maken hebben, maar ik weet niet zo goed hoe dit nou komt behalve dat ie in een beschermhoes zat,

Ik kan hem ook niet wegbrengen naar de lokale mac winkel omdat ik m online heb gekocht... dus dan moet je naar zo'n hoofdwinkel of iets dergelijks wat dik een uur reizen is, dus kan niet zomaar ff langs gaan.

Maar even afwachten of apple bellen... ik vind die service desk echt poep daar omdat ze helemaal niet willen dat ik m terug stuur dus zit ie in een half uur lang bullshit te vertellen... dat was voirge keer zo toen ik belde voor mijn flikkerende scherm.

Dus iemand advies?
dank
Ja, wacht even op het "breathing light" voordat je hem in de hoes stopt, dan weet je zeker dat hij op standby staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ThePupD

Toevallig een BT Mighty Mouse?
Ik heb hier in dit topic wel eens een keer gelezen dan iemand de laptop in de tas deed, daarna de MM in de tas gedaan en tuis was de laptop bloedheet!!
Bleek dat in de systeemvoorkeuren, onder toetsenbord en muis de optie staat dat BT apparaten de machine uit sluimer mogen halen...
Als je dus een BT muis hebt, kijk daar eens naar :)

ow trouwens!
Heeft iemand ervaring met Corsair geheugen in een late 2007 MBP?
Het gaat om dit geheugen.
Die heb ik ooit een keer opgezocht naar aanleiding van een mac memory topic hier volgens mij maar ben benieuwd of er mensen zijn die dit geheugen gebruiken en of het goed draait :)
Ik wordt nou wel een beetje simpel van die 2GB 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dutch_Razor schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:40:
Mja , toen er vermoedelijk iets mis was met mijn infrarood receiver wilden ze ter plekke de topcase ombouwen, was em hooguit 2 uur kwijt..
Ik ben mijn Macs nog nooit langer dan een half uur kwijt geweest (ik heb ook al eens een maandagochtend modelletje gehad namelijk), maar niet alle APR's zijn zo soepel. Dat ik zelf als Apple Tech bij een APR gewerkt heb helpt ook wel mee aan mijn beleving. Over het algemeen ben je bij een 'probleem' je Mac toch al snel even kwijt :P

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 19:09:
@ThePupD

Ik heb hier in dit topic wel eens een keer gelezen dan iemand de laptop in de tas deed, daarna de MM in de tas gedaan en tuis was de laptop bloedheet!!
Bleek dat in de systeemvoorkeuren, onder toetsenbord en muis de optie staat dat BT apparaten de machine uit sluimer mogen halen...
...
Als het een vorige generatie MacBook Pro is dan is het een bekend probleem dat wanneer je te stevig op het scherm drukt, hij uit slaapstand kan gaan.

Zijn er hier trouwens mensen die succesvol een MacBook Pro onder de nVidia regeling hebben laten repareren?

[ Voor 36% gewijzigd door The - DDD op 11-02-2009 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moe_Szyslak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-02 12:08
Klopt het dat als je de klep op een MBP sluit dat het systeem in sluimer stand gaat? Ik heb gezocht naar een optie om dit uit te zetten maar ik kan niets vinden. Kun je dit uberhaupt wel uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Het is mogelijk om je laptop altijd te laten safe sleepen als je de klep dicht doet.

Afsluiten duurt dan wel wat langer.

Of bedoel je juist dat de laptop aanblijft als je de kle dicht doet?

[ Voor 12% gewijzigd door The - DDD op 11-02-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Moe_Szyslak schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 10:55:
Klopt het dat als je de klep op een MBP sluit dat het systeem in sluimer stand gaat? Ik heb gezocht naar een optie om dit uit te zetten maar ik kan niets vinden. Kun je dit uberhaupt wel uit zetten?
Open Terminal en tik in man pmset en kijk dan onder het kopje Safe Sleep Arguments. Daar staat alles wat je nodig hebt :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moe_Szyslak
The - DDD schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:01:
Het is mogelijk om je laptop altijd te laten safe sleepen als je de klep dicht doet.

Afsluiten duurt dan wel wat langer.

Of bedoel je juist dat de laptop aanblijft als je de kle dicht doet?
Dat laatste dus ;) Ik wil de klep dicht kunnen doen zonder dat alles stopt. Nu stopt hij de muziek en stopt hij ook met downloaden en dat vind ik dus vrij lastig.
Daedalus schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:05:
[...]
Open Terminal en tik in [font=mono]man pmset[/] en kijk dan onder het kopje Safe Sleep Arguments. Daar staat alles wat je nodig hebt :)
Dank je :) Daar ga ik me eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Daedalus schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:05:
[...]
Open Terminal en tik in [font=mono]man pmset[/] en kijk dan onder het kopje Safe Sleep Arguments. Daar staat alles wat je nodig hebt :)
wow, dat is wel een knullige manier :s zat er toevallig afgelopen weekend ook naar te zoeken en kon het al niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 22:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Je hebt ook progje InsomniaX: http://semaja2.net/insomniaxinfo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moe_Szyslak
Die heb ik ergens anders ook voorbij zien komen maar ik hou niet meer zo van 3rd party software. Is InsomniaX veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Kan een laptop wel TE warm worden en daar stuk van gaan?
Er zitten toch meerdere temp-sensors in op je CPU, HDD, GPU en behuizing en de RPM's van je koelers worden toch ook in de gaten gehouden.
Als moest blijken dat je MBP is blijven opstaan in je rugzak zal die zichzelf toch uitschakelen wanneer hij zo warm wordt dat er wat stuk kan gaan.
Ik weet wel niet hoe de LCD of de batterij zal reageren op lange termijn na meerdere keren zulke hoge temperaturen te hebben moeten verwerken maar daar zullen ook wel tests van bestaan zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

InsomniaX is veilig. Pmset is ook niet echt de handigste manier om sleep op die manier uit te zetten. Safe Sleep is er wel mee uit te zetten ;)

@TunBoy:
als je Mac _te_ warm wordt gaat deze vanzelf uit.

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 19:09:
@ThePupD

Ja ik heb inderdaad een BT Mighty mouse... dus dat zou het best weleens kunnen zijn. Het was in ieder geval schrikken, hij was echt kokend. Maar goed de computer doet het nu gewoon weer ook al gaat ie steeds meer kuren vertonen. Dus toch maara eens over nadenken wat ik nou echt wil... want dit steeds laten zitten werkt niet hij vertoont echt te veel probleempjes...

Maar bedankt voor de reactie.

• seppevs
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10-2024

Dus iemand advies?
dank
Ja ik heb advies. Als je je MBP dichtdoet (en dus wil laten sluimeren), trek dan niet daarna (voordat hij daadwerkelijk in slaapstand is) een USB apparaat uit.
Ik heb gemerkt dat wanneer ik in stand by aan het gaan ben m'n usb muis uitrek de stand by wordt onderbroken.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

seppevs schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:43:
[...]

Ja ik heb advies. Als je je MBP dichtdoet (en dus wil laten sluimeren), trek dan niet daarna (voordat hij daadwerkelijk in slaapstand is) een USB apparaat uit.
Ik heb gemerkt dat wanneer ik in stand by aan het gaan ben m'n usb muis uitrek de stand by wordt onderbroken.
MacBooks ontwaken inderdaad wanneer er USB 'activiteit' is. Een toets indrukken, muisknop indrukken, of een USB apparaat toevoegen of verwijderen.

Verwijderd

Sinds een aantal dagen een MacBook Pro late 2008.

Bevalt prima, valt alleen wel een ding op. De gaatjes voor de speakers zijn op een bepaalde plek niet zo heel netjes gelaserd. In een bepaalde hoek lijkt dat gebied wat wittig ipv aluminium kleur. Je ziet ook dat tussen de gaatjes er een heel licht streepje zit, wat voor die verkleuring zorgt.

Meer mensen hier last van?

Dit is geen foto van mij, maar duidt wel mooi "het probleem" aan. Zie de linker speaker.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi dat bij die speakers hebben ze denk ik allemaal...gaatjes zijn ook zo klein. Heb nu me tweede pro en ze hebben het bij mij ook allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10-2024
Whieee schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:45:
[...]

MacBooks ontwaken inderdaad wanneer er USB 'activiteit' is. Een toets indrukken, muisknop indrukken, of een USB apparaat toevoegen of verwijderen.
Ik vind dat toch niet helemaal ok eigelijk. Als ik mijn MBP dichtklap is dat dikwijls omdat ik mij van locatie ga veranderen, en dan trek ik dikwijls ook mijn USB muis uit (om mee te nemen).
Ik heb het ook eens in het begin gehad dat ik m'n MBP dichtklapte, muis uittrok en in m'n tas stopte. Toen ik daarna op m'n werk aankwam bleek dat m'n MBP niet in standby was gegaan en gloeiend heet was van in die tas te zitten. Toch niet altijd zo handig dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
De officiële methode is dan ook: wachten totdat het lichtje gaat pulseren en dan pas in je tas mieteren. Je harddisk is aan het schrijven wanneer je in standby gaat, vooral als je safe sleep aan hebt. Om dan met je laptop te gaan slingeren is nooit een goed idee, vandaar dat wordt aangeraden om 'm helemaal te laten slapen en dan pas in te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-08 13:25
Ik meld me alvast als toekomstig MBP gebruiker, aangezien ik v/h weekend m'n allereerste Apple ga bestellen! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11-2024
Moejo schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 19:48:
Ik meld me alvast als toekomstig MBP gebruiker, aangezien ik v/h weekend m'n allereerste Apple ga bestellen! :9~
Welkom, wat ga je bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
Yorick81 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 19:58:
[...]

Welkom, wat ga je bestellen?
Thanks! :) Ik zit nog erg te twijfelen tussen de 15,4'' (2,8) en de 17'' (2,93) MBP. Waar ik nog niet uit ben is het feit dat de batterij van de 17'' niet zelf te vervangen is (maar daarentegen wel een stuk langer meegaat dan die van de 15,4'') plus dat de resolutie van de 17'' erg hoog is. Iets te hoog om fijn mee te kunnen werken, naar mijn mening. Tuurlijk kun je dat lager instellen, maar mijn ervaring is vaak dat de native resolutie er het mooist uitziet.

En dat alles i.c.m. het übergeile LED Cinema Display natuurlijk. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gompy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-07 11:15
ik heb en een 17 ( 2 jaar oud ) en een nieuwe 15"... 17 is prive en 15 is zakelijk.

De 15 is VEEL praktischer! makkelijk mee te nemen en net zo snel.
De volgende prive laptop wordt een 15"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Moejo schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 20:58:
[...]

Thanks! :) Ik zit nog erg te twijfelen tussen de 15,4'' (2,8) en de 17'' (2,93) MBP. Waar ik nog niet uit ben is het feit dat de batterij van de 17'' niet zelf te vervangen is (maar daarentegen wel een stuk langer meegaat dan die van de 15,4'') plus dat de resolutie van de 17'' erg hoog is. Iets te hoog om fijn mee te kunnen werken, naar mijn mening. Tuurlijk kun je dat lager instellen, maar naar mijn ervaring is vaak dat de native resolutie er het mooist uitziet.

En dat alles i.c.m. het übergeile LED Cinema Display natuurlijk. O+
Tja als je thuis altijd aan het LED werkt kun je wellicht beter met een 15 inch reizen.

Wat betreft de batterij is de 17 inch echt de winnaar. Waarom zou je hem zelf willen vervangen als hij 1000x kan opgeladen en 8 uur mee gaat? Tegen de tijd dat die accu stuk is, is het 2013 en heb je wel iets nieuws. :)

Resoluties lager dan native instellen ziet er NIET uit op een LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 21:10:
[...]

Tja als je thuis altijd aan het LED werkt kun je wellicht beter met een 15 inch reizen.
Precies, qua portabiliteit wint de 15'' het duidelijk. En aangezien hij wel elke dag mee moet naar de Uni is dit wel enigszins belangrijk.
Wat betreft de batterij is de 17 inch echt de winnaar. Waarom zou je hem zelf willen vervangen als hij 1000x kan opgeladen en 8 uur mee gaat? Tegen de tijd dat die accu stuk is, is het 2013 en heb je wel iets nieuws. :)
Omdat ik enkele verhalen heb gelezen over slechte MBP batterijen en dat de dekking van Apple nou ook niet zo geweldig te noemen is (wat betreft batterijen dan). Dan is zelf even een accu kopen natuurlijk wat makkelijker dan je laptop weer op te moeten sturen voor reparatie (die je dan wel of niet vergoed krijgt door Apple).
Resoluties lager dan native instellen ziet er NIET uit op een LCD.
I know! Vandaar weer de grote twijfel. Op mijn oude laptops had ik 1440x900 (17'') en 1680x1050 (15'') en ik werkte veel liever op de 17'' dan de 15''.

Ik denk eerlijk gezegd dat het uiteindelijk toch de 15'' gaat worden. :) Nog even een nachtje goed nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:38

Fab1Man

Live life to the fullest

Moejo schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 23:20:
[...]

Precies, qua portabiliteit wint de 15'' het duidelijk. En aangezien hij wel elke dag mee moet naar de Uni is dit wel enigszins belangrijk.

[...]

Omdat ik enkele verhalen heb gelezen over slechte MBP batterijen en dat de dekking van Apple nou ook niet zo geweldig te noemen is (wat betreft batterijen dan). Dan is zelf even een accu kopen natuurlijk wat makkelijker dan je laptop weer op te moeten sturen voor reparatie (die je dan wel of niet vergoed krijgt door Apple).

[...]

I know! Vandaar weer de grote twijfel. Op mijn oude laptops had ik 1440x900 (17'') en 1680x1050 (15'') en ik werkte veel liever op de 17'' dan de 15''.

Ik denk eerlijk gezegd dat het uiteindelijk toch de 15'' gaat worden. :) Nog even een nachtje goed nadenken...
Ik zeg neem de 17". Ik heb momenteel de 15" en had hiervoor een Dell M1530 met 1680x1050 pixels. Zalig was dat! 1920x1200 op een 17" lijkt me dus net zo ideaal. Plus dat de batterij veel langer meegaat, dus mocht je Boot Camp gaan gebruiken, dan heb je ook een fatsoenlijke accu duur van ca. 3 uur in Vista/XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7 uur op de accu in mac os, en maar 3 uur met windows? waarom dat verschil? of is dat n stomme vraag?
ik heb vanavond aan meerdere mensen foto's laten zien (ongeveer 30 minuten) en daarna opnieuw opgestart om in windows een spel (mirrors edge) te laten zien aan iemand wat ik ongeveer 10 minuten heb gespeeld.. en nou ik weer terug ben in mac os kan ik nog ruim 2 uur op de accu.... en ik heb een MBP uit t einde van 2007... waarom maar 3 uur in windows? :s

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2009 02:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:17

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 02:11:
7 uur op de accu in mac os, en maar 3 uur met windows? waarom dat verschil? of is dat n stomme vraag?
ik heb vanavond aan meerdere mensen foto's laten zien (ongeveer 30 minuten) en daarna opnieuw opgestart om in windows een spel (mirrors edge) te laten zien aan iemand wat ik ongeveer 10 minuten heb gespeeld.. en nou ik weer terug ben in mac os kan ik nog ruim 2 uur op de accu.... en ik heb een MBP uit t einde van 2007... waarom maar 3 uur in windows? :s
Dat heeft -als ik mij niet vergis- te maken met de IGP/GPU. In OS X kan je kiezen tussen de zuinige IGP en de krachtige GPU, naargelang de prestaties die je nodig hebt. Windows (bootcamp) gebruikt de GPU en laat niet toe naar de IGP te switchen.

Misschien dat Windows gebruiken binnen OS X m.b.v. Parallels of VMware Fusion daartoe een oplossing kan bieden (behalve voor grafisch zware applicaties dan)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:56
Is het normaal dat bij een macbook pro van maart 2008 op de topcase steeds meer zwarte puntjes verschijnen, 't lijkt alsof de "alu coating" heel erg dun is..

Even langs een AASP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:38

Fab1Man

Live life to the fullest

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 02:11:
Ik heb de 15" en ik heb ongeveer 1 uur en 20 minuten de tijd voor de accu leeg is. De behuizing wordt super heet. De koelers zijn actief en de harde schijf moet veel meer doen. In zoverre is Windows een onzuinig OS. Anders gezegd, er zit geen bar grote accu in. Dat lijkt alleen maar, omdat Mac OS X gewoon heel zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Dan is er wat mis met je Windows installatie. Een Windows systeem wordt niet warm als die weinig te doen heeft. Wellicht is Mac OS X wat zuiniger, maar zoveel zal het niet schelen. Wellicht een driverissue?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

BugBoy schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:49:
Dan is er wat mis met je Windows installatie. Een Windows systeem wordt niet warm als die weinig te doen heeft. Wellicht is Mac OS X wat zuiniger, maar zoveel zal het niet schelen. Wellicht een driverissue?
Als ik boot in Linux (meestal met KDE) of Windows, dan begint mijn MBP te blazen. Niet altijd direct, maar na een paar minuten moet het extra koelen en worden de delen bij de processor, geheugen en videokaart warm.

Tja... bij OSX wordt de MBP ook warmpjes, maar zonder koeler geloei. Het verschil zal niet dramatisch of negatief zijn, maar het is er wel.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:17
BugBoy schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:49:
Denk niet dat er wat mis is met z'n Windows installatie, want ik ondervind ik Windows exact hetzelfde probleem. Accu gaat kort mee (iets meer dan een uur) en hij voelt ook erg warm aan, ook al doet 'ie niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kan gewoon zijn dat de MacBook Pro in Windows geen gebruik kan maken van z'n powermanagement features?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:56
Gebruik en koeling komt door het gebruik van de slurpende(maar grafisch betere) videokaart. Die staat in windows standaard aan..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoe zet men die uit in Windows? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:55

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 00:47:
En hoe zet men die uit in Windows? :P
Dat kan (nog?) niet

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik in windows zit met mn MBP dan wordt ie ook zeker wel heet, maar dat komt eigelijk omdat ik windows alleen gebruik om 1 keer per maand bij mn broertje lekker te gamen... ik kan me niet herinneren dat ik buiten het gamen om last heb van hard draaiende fans ofzo.
het kan natuurlijk zo zijn dat de functies die apple in het moederbord heeft gestopt, niet herkent worden door windows waardoor dus (zoals hier boven ook gezegd wordt) de power management niet gebruikt kan worden...
maar ik zit nou ook n half uur n beetje op tweakers rond te neuzen en ik kan nog steeds 3 uur en 17 minuten op de accu... ik zal het eens proberen met windows, want t lijkt me echt sterk dat t met windows echt zo drastisch minder is...
ik ga het morgen denk ik ff proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 14:10:
De gaatjes voor de speakers zijn op een bepaalde plek niet zo heel netjes gelaserd. In een bepaalde hoek lijkt dat gebied wat wittig ipv aluminium kleur. Je ziet ook dat tussen de gaatjes er een heel licht streepje zit, wat voor die verkleuring zorgt.
Ehmmm, ik ben gewoon benieuwd, maar hoe kan een laserproces dat aangestuurd wordt door een computer niet netjes gebeuren? Lijkt mij meer aan de eigenschappen van het aluminium te liggen. Ik kan me herinneren dat toen ik de mijne net nieuw had die 'plekken' mij ook opvielen, maar ik heb ze de laatste tijd niet meer op mn macbook pro gezien. Ik denk dus dat ze wel wegtrekken, doen ze nu ook bij jou waarschijnlijk als je er met je vingers er over wrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
  • Laatst online: 10-09 19:05
Tijn89 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 02:13:
[...]

Ehmmm, ik ben gewoon benieuwd, maar hoe kan een laserproces dat aangestuurd wordt door een computer niet netjes gebeuren? Lijkt mij meer aan de eigenschappen van het aluminium te liggen. Ik kan me herinneren dat toen ik de mijne net nieuw had die 'plekken' mij ook opvielen, maar ik heb ze de laatste tijd niet meer op mn macbook pro gezien. Ik denk dus dat ze wel wegtrekken, doen ze nu ook bij jou waarschijnlijk als je er met je vingers er over wrijft.
Klopt, ik had het ook in het begin. Maar nu heeft alles één kleur 'gekregen'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SFRtje schreef op zondag 15 februari 2009 @ 10:33:
[...]
Klopt, ik had het ook in het begin. Maar nu heeft alles één kleur 'gekregen'. :)
Vet wat je er met je vingers inwrijft waardoor je het kleurverschil niet meer zo ziet?

Ik zie rechts van de grill toch echt een paar onregelmatigheden (in een bepaalde hoek) zitten die er niet horen. Alsof het naast dat gaatje lichtelijk geschuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Tijn89 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 02:13:
[...]

Standaardonzekerheid en toevallige afwijkingen in de sniijmachine, maar ik neem aan dat Apple daar rekening mee heeft gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

De Seagate 500Gb 7200rpm werkt als een zonnetje in mijn MBP :)
90-95 MB p/s :D

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Fab1Man schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:25:
[...]

Ik heb de 15" en ik heb ongeveer 1 uur en 20 minuten de tijd voor de accu leeg is. De behuizing wordt super heet. De koelers zijn actief en de harde schijf moet veel meer doen. In zoverre is Windows een onzuinig OS. Anders gezegd, er zit geen bar grote accu in. Dat lijkt alleen maar, omdat Mac OS X gewoon heel zuinig is.
energie beheer in windows is niet zo goed afgestelt op die apple bakken, normaal word die door fabriekanten ingestelt met hun eigen energie beheer programmas (zoals op vaio;s en asus laptops) volgens mij heeft apple zoiets niet gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Het kan in meerdere opzichten de moeite waard zijn. De meest prominente reden om je scherm te calibreren is natuurlijk als je je laptop voor kleur-kritische zaken gebruikt; als je er bijvoorbeeld foto's op wil nabewerken om die vervolgens te laten afdrukken, is het wel zo fijn als de kleur op je scherm overeen komt met de kleuren op de afdruk. Is toch wat vervelend als je de kleuren/levels aanpast omdat het er op je scherm daardoor beter uitziet, terwijl het op de afdruk een averechts effect heeft.

Daarnaast is het - als je er aan gewend bent - gewoon veel prettiger kijken. Veel natuurlijker, en daardoor rustiger (minder schreeuwerig aan je ogen). Zowel TV's als computerschermen worden meestal standaard op "winkelstand" afgeleverd: dusdanig afgesteld dat het scherm er tussen de andere schermen net even iets helderder, scherper, kleurrijker, etc. uitziet. Apple streeft blijkbaar de "frisse" look na, want bijna zonder uitzondering is van alle Apple's die ik van mijzelf en collega's gecalibreerd heb zien worden, de blauwtoon te hoog.
Dat 'ie zo warm is geworden, komt omdat 'ie aan staat terwijl 'ie in de hoes zat. En dat is inderdaad niet de bedoeling - dan kan 'ie z'n warmte niet kwijt. An sich niets vreemd, je wil - zoals al gezegd - denk ik echter wel op zoek naar de oorzaak die 'm ervan weerhouden heeft om in sleep te gaan. Controleer je instellingen (energiebeheer) wanneer 'ie automatisch hibernate en welke apparaten 'm daaruit kunnen halen. Bij twijfel stel je gewoon in dat geen enkel apparaat 'm uit standby mag halen. Als 'ie dan alsnog uit zichzelf ontwaakt in je tas, wordt het tijd voor garantie. ;)
Je kunt inderdaad niet bij elke winkel terecht, maar wel gewoon bij de door apple "Authorised Service Provider" (informatie). En die zijn er door heel Nederland (er één vinden kan hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
Ik ga morgenochtend eigenlijk m'n MBP bestellen, maar ik hoor net van iemand dat ik beter kan wachten omdat er blijkbaar ''heel binnenkort'' weer een update aankomt. Ligt het nou aan mij of is er echt totaal geen reden om aan te nemen dat de MBP lijn binnen korte tijd een update zal krijgen? Ik heb net alleen dit bericht kunnen vinden, maar dat lijkt me niet echt heel geloofwaardig (en al zou het dat wel zijn, dan nog gaat het over Q4). Maar wat is wijsheid? Zal ik nog even wachten op een mogelijke (stille) update, of gewoon de sprong wagen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Moejo schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:41:
Ik ga morgenochtend eigenlijk m'n MBP bestellen, maar ik hoor net van iemand dat ik beter kan wachten omdat er blijkbaar ''heel binnenkort'' weer een update aankomt. Ligt het nou aan mij of is er echt totaal geen reden om aan te nemen dat de MBP lijn binnen korte tijd een update zal krijgen? Ik heb net alleen dit bericht kunnen vinden, maar dat lijkt me niet echt heel geloofwaardig (en al zou het dat wel zijn, dan nog gaat het over Q4). Maar wat is wijsheid? Zal ik nog even wachten op een mogelijke (stille) update, of gewoon de sprong wagen? 8)7
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Niemand die dat soort dingen weet. Maar ALS er een update komt is het iets meer performance voor hetzelfde geld. Of met een beetje geluk, Snow Leopard. Maar als je geen haast hebt wacht je toch 1 week-6 maanden tot er een update is en bestel je hem direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
cornelixnootje1 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:51:
[...]

http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Niemand die dat soort dingen weet. Maar ALS er een update komt is het iets meer performance voor hetzelfde geld. Of met een beetje geluk, Snow Leopard. Maar als je geen haast hebt wacht je toch 1 week-6 maanden tot er een update is en bestel je hem direct?
Ja, daar had ik dus ook al even een kijkje genomen... Ik verwacht inderdaad ook niet echt een major update, mocht die er komen, maar het is natuurlijk wel een beetje balen om bijv. nu iets te bestellen om dan over een maandje te zien dat er voor hetzelfde geld weer wat beters is. Maar goed, dat heb je altijd, vandaar dat ik er niet zo zwaar aan weeg. Als het had gekund, had ik nog wel wat langer gewacht, maar ik heb nu binnen uiterlijk een weekje of 2/3 toch wel echt weer een laptop nodig voor school, dus hoogstwaarschijnlijk ga ik de sprong gewoon wagen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk niet dat je een sprong hoeft te wagen.... gewoon springen en bestellen, dat is wat je nou moet doen :)
er komt toch geen update binnen nu en 3 weken.
je MBP aanpassen aan je eisen en bestellen is t enige wat je nou kan doen imo...
alvast veel plezier met je aankomende nieuwe aanwinst iig! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
^ Dank u. :)

Het is uiteindelijk toch een 15'' geworden. En wel de 2,4GHz ipv de 2,88 omdat ik er vandaag achter kwam dat ik voor een hele nette prijs ook een mooie desktop kon overnemen. Nu combineer ik het beste van beide werelden zal ik maar zeggen. En sowieso is het misschien verstandiger om met m'n allereerste Apple product (op computer gebied) niet meteen all out te gaan maar enigszins kalmpjes te beginnen.

Ik kan niet wachten tot ik ermee kan gaan spelen! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een korte, simpele vraag

hoe kan het dat mijn macbook pro terug komt uit sluimerstand terwijl ik niet mijn muis of keyboard heb aangeraakt? het is me nu al een aantal keer gebeurd dat me scherm plotseling weer aanging terwijl ik gewoon tv lig te kijken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
Tijd om mijn ervaring met mijn MBP - Santa Rosa 2.2 Ghz te delen:

Ik heb hem nu meer dan een jaar en hij heeft het altijd perfect gedaan. Harde schijf en geheugen heb ik zelf vervangen, en dat lukte allemaal prima.

De laatste weken had ik alleen het probleen dat mijn touchpad en keyboard periodes lang niet meer werkten. Dit gedrag was vrij willekeurig en (onnodig om te zeggen) enorm irritant!

Vandaag heb ik als laatste wanhoopsdaad (ik was al bang voor een nieuwe Logic Board) nogmaals gekeken op de Apple support forums, en daar stond nog iemand die problemen hiermee had. Het probleem blijkt een plat kabeltje onder je accu die bol staat. Zodra je deze kabel recht plooit zijn je problemen voorbij... Ik heb nu dus een hoekje van een studiegids over de kabel geplakt, en de accu zorgt door middel van druk ervoor dat de kabel vanzelf recht komt te liggen.

Mijn MBP werkt weer als vanouds :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
Even een vraagje trouwens (dat hoogstwaarschijnlijk al meerdere keren gevraagd is, maar ik kon zo niets vinden):

Is er nou echt een groot verschil tussen de 3 MB L2 Cache van de 2,4 MBP en de 6 MB van de 2,53? Ik ben wel eens bezig met Photoshop, Solidworks en video bewerken, maar voor de rest speel ik totaal geen games ofzo. Is het verschil dan echt heel merkbaar of te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moejo schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 22:46:
Even een vraagje trouwens (dat hoogstwaarschijnlijk al meerdere keren gevraagd is, maar ik kon zo niets vinden):

Is er nou echt een groot verschil tussen de 3 MB L2 Cache van de 2,4 MBP en de 6 MB van de 2,53? Ik ben wel eens bezig met Photoshop, Solidworks en video bewerken, maar voor de rest speel ik totaal geen games ofzo. Is het verschil dan echt heel merkbaar of te verwaarlozen?
Dan is er meer winst te halen uit meer geheugen en een snellere hardeschijf met meer cache. Kan je de meerwaarde van de laptop beter gebruiken om wat upgrades te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas
Inderdaad, het performanceverschil tussen de P8600 (2,4 GHz) en de T9400 (2,53 GHz) is ongeveer 5 % gemiddeld (zie google voor vergelijkingen), wat dus de meerwaarde in prijs niet echt rechtvaardigt, tenzij je iedere dag zwaar cpu-intensieve programma's gebruikt.

The Dude abides!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 14:10:
Sinds een aantal dagen een MacBook Pro late 2008.

Bevalt prima, valt alleen wel een ding op. De gaatjes voor de speakers zijn op een bepaalde plek niet zo heel netjes gelaserd. In een bepaalde hoek lijkt dat gebied wat wittig ipv aluminium kleur. Je ziet ook dat tussen de gaatjes er een heel licht streepje zit, wat voor die verkleuring zorgt.

Meer mensen hier last van?

Dit is geen foto van mij, maar duidt wel mooi "het probleem" aan. Zie de linker speaker.
Ik heb een tijdje getwijfeld, maar toch gebeld vandaag over dit probleem.

Morgen verloopt de bedenktijd van 14 werkdagen en er werd aan de telefoon tegen mij gezegd dat ik binnen die 14 werkdagen het product kan ruilen tegen een nieuwe ipv naar een ASP te gaan, die naar het probleem te laten kijken, etc etc. Puur omdat het nog binnen de bedenktijd is. Dit met als reden "niet tevreden over het geleverde product". Je betaald immer grof voor een stuk design, waar Apple bekend om staat, en wil dit stuk design ook graag in orde hebben.

Er wordt een nieuw model opgestuurd (stond zo'n 4 uur later al in bestelling) en de oude wordt, na afspraak, door een koeriersdienst opgehaald. Hopelijk kan dit elkaar een beetje overlappen, zodat ik de laptop niet (al te lang) kwijt ben. Goede service van Apple!

Verwijderd

Beste tweakmensen,

Ik ben een leek, noob, ict-sul, kwakzalver, technisch weinig-weter.

Ik zit te twijfel om een mac book pro aan te schaffen, omdat deze er toch wel kek uitzien. Waarschijnlijk is deze vraag al 784272985 x gesteld maar ik ga hem gebruiken voor mijn studie.

Ik maak gebruik van programma's als:

AutoCad
Photoshop
CorelDraw
Flas MX

Kan ik deze programma's hierop draaien? Zijn er verschillen die ik echt moet weten tussen windows en de mac software?

Alvast bedankt!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

AutoCad gaat sowieso niet werken op OSX, hiervoor moet je toch gaan werken met Parallels of andere virtualisatie software. Ik draai het zelf op die manier en dat werkt goed (alleen ervaring met 2D).

Photoshop en Flash zijn wel te verkrijgen voor OSX. Coreldraw is echter gestopt met de OSX versie.

Grootste verschillen zitten vooral in de GUI (<googlen) want bij de meeste programma's zijn de mogelijkheden exact hetzelfde. Alle andere kleine verschillen zijn er te veel om op te noemen. Waarom loop je niet een keer een winkel binnen en probeer je het uit? Genoeg verkooppunten over Nederland.

• Tijn89
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 22:54:
[...]
Er wordt een nieuw model opgestuurd (stond zo'n 4 uur later al in bestelling) en de oude wordt, na afspraak, door een koeriersdienst opgehaald. Hopelijk kan dit elkaar een beetje overlappen, zodat ik de laptop niet (al te lang) kwijt ben. Goede service van Apple!
Ik hoop voor je dat de nieuwe het niet heeft, maar grote kans dat die het ook zal hebben. Ik heb er twee in mijn handen gehad en die hadden het allebei. Is naar mijn idee toch echt een materiaaleigenschap. De laser gaat er doorheen en maakt geen cirkelbeweging (zie productiefilmpje), dus het is geen productiefout.. Als de macbook pro voor de rest prima was, is het eigenlijk alleen maar zonde. De nieuwe kan hele andere 'fouten' hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijn89 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 23:57:
[...]

Ik hoop voor je dat de nieuwe het niet heeft, maar grote kans dat die het ook zal hebben. Ik heb er twee in mijn handen gehad en die hadden het allebei. Is naar mijn idee toch echt een materiaaleigenschap. De laser gaat er doorheen en maakt geen cirkelbeweging (zie productiefilmpje), dus het is geen productiefout.. Als de macbook pro voor de rest prima was, is het eigenlijk alleen maar zonde. De nieuwe kan hele andere 'fouten' hebben :+
Heb je gelijk in, maar wat jij ziet is niet hetgene wat ik bedoel.

Dat de gaatjes een andere (meer wit) kleuren hebben dan het aluminium komt inderdaad door de eigenschap van het materiaal. Op deze MacBook Pro zijn duidelijk beschadigingen te zien tussen de gaatjes en rechts naast de grill, alsof de laser niet op tijd uit is gegaan zeg maar. Het zijn gewoon krasjes, maar niet voelbaar. Als het geheel egaal een andere kleur heeft prima, maar dit is totaal anders dan bij de rechter grill en ik stoor me er mateloos aan.. :X

Edit: hier een link en hier nog één met hetgene wat ik bedoel. Duidelijk een productie fout in mijn ogen. Bij de tweede is goed te zien dat het een heel gebied is wat gewoon tussen de gaatjes bekrast is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 01:31:
[...]
Edit: hier een link en hier nog één met hetgene wat ik bedoel. Duidelijk een productie fout in mijn ogen. Bij de tweede is goed te zien dat het een heel gebied is wat gewoon tussen de gaatjes bekrast is.
Da's wel raar indd... Goed dat je een nieuwe laat overkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net mijn MBP teruggekregen van de iCentre. Heb het geluk gehad een nieuw scherm, een nieuwe dvd speler en een nieuwe adapter te mogen ontvangen in mijn MBP.

Helaas valt mijn accu niet onder de garantie. Weet iemand hier toevallig een goede plek om zo goedkoop mogelijk een officiele apple accu aan te schaffen? (MBP, stanta rosa 15").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deel 7 las ik een paar posts over toetsafdrukken op het beeldscherm. Tot nu toe heb ik altijd het meegeleverde plastic doekje tussen mijn MBP gelegd om mijn beeldscherm te beschermen. Het is natuurlijk wel wat omslachtig en niet echt een handige oplossing voor op lange termijn. Hoe doen jullie dit? Vertrouwen jullie erop dat het toetsenbord diep genoeg is en klappen jullie hem gewoon dicht zonder iets er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 20:42:
In deel 7 las ik een paar posts over toetsafdrukken op het beeldscherm. Tot nu toe heb ik altijd het meegeleverde plastic doekje tussen mijn MBP gelegd om mijn beeldscherm te beschermen. Het is natuurlijk wel wat omslachtig en niet echt een handige oplossing voor op lange termijn. Hoe doen jullie dit? Vertrouwen jullie erop dat het toetsenbord diep genoeg is en klappen jullie hem gewoon dicht zonder iets er tussen?
:)

Jij dacht dat iedereen die een macbook koopt het doekje er altijd tussen stopt? Of dat Apple eigenlijk een disclaimer had moeten maken waarop stond "alleen dicht doen met plastic doekje"?

Dichtknallen die handel, doet iedereen, gaat altijd goed.

(Of je moet je beeldscherm af en toe even schoonvegen.)

[ Voor 3% gewijzigd door cornelixnootje1 op 21-02-2009 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En een beetje op het gewicht letten, geen 10kg aan boeken erop leggen.

De kap (althns van de nieuwe) is wat boller, die kan veel hebben kan ik je zeggen, maar alles heeft z'n grenzen. Heb bij een niet-nader-te-noemen Apple store eens flink op de klep gedrukt toen deze open stond. Je moet serieus hard drukken om vervorming in je beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 20:42:
Aangezien de MBP een glasplaat voor het LCD scherm heeft zitten, gok ik erop dat de toetsen eerder worden ingedrukt dan dat je een beschadiging op het scherm krijgt. Overigens vertrouw ik er verder op dat de toetsen ver genoeg naar binnen zijn gelegd.

1x per week het scherm afvegen is een stuk minder werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Ik had na een paar weken al afdrukken op het scherm, in deze tijd heb ik de laptop maar een paar keer mee gehad in mijn tas (zonder boeken).

Je moet onder een bepaalde hoek kijken wil je de afdrukken kunnen zien, of je hiervoor een doekje nodig vindt mag je zelf beslissen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Falconey op 22-02-2009 00:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Laatst online: 09-09 09:10

DeluxZ

Livin' the good life

Of gewoon je MBP in een sleeve doen en deze in een tas :) Zo doe ik het altijd en het is tot nu toe goed gegaan.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

DeluxZ schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:50:
Of gewoon je MBP in een sleeve doen en deze in een tas :) Zo doe ik het altijd en het is tot nu toe goed gegaan.
Doe ik ook, maar ik heb toch echt toetsafdrukken op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:17

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Persoonlijk zou ik voor transport buitenshuis gewoon bescherming voorzien tussen het display en het keyboard, kwestie van het zekere voor het onzekere te nemen.

[ Voor 240% gewijzigd door fanatic_david op 22-02-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeluxZ schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:50:
Heeft weinig te doen met vervorming van de kap. Een sleeve biedt niks meer dan optische bescherming. Al hebben ze tegenwoordig wel dat gel-achtige spul wat keihard wordt als er een kracht op komt te staan, ideaal als sleeve.

Vrij makkelijk, toetsen in je scherm is het vervormen van de klep. Als je dat tegengaat, niks aan het handje. Bij het unibody model zit er rondom een aardige opstaande rand, maar de toetsen zitten op dezelfde lijn als de unibody, zijn niet verder verzonken ofzo. Zal mij benieuwen als ik er binnenkort dagelijks mee ga fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
fanatic_david schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:01:
Persoonlijk zou ik voor transport buitenshuis gewoon bescherming voorzien tussen het display en het keyboard, kwestie van het zekere voor het onzekere te nemen.
Ik doe bij mijn witte MacBook het velletje er nog altijd tussen als hij meegaat naar school. Anders kan ik binnen de kortste keren afdrukken van de spatiebalk zien in het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Een sleeve is een "extra" ding tussen het toetsenbord en scherm, en dan is er dus meer tussen het scherm wat het kan beschadigen.

Wel schoner, niet veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moe_Szyslak
cornelixnootje1 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 18:31:
Een sleeve is een "extra" ding tussen het toetsenbord en scherm, en dan is er dus meer tussen het scherm wat het kan beschadigen.

Klopt helemaal. Ik deed bij mij vorige laptop ook altijd een "velletje" tussen het scherm en het toestenbord. Dat velletje zat er tussen toen ik hem kocht. Ik ging er dus van uit dat dat wat becherming zou geven. Nou, niet dus. Op den duur zaten er allemaal hele fijne haar krasjes op het scherm. 'T is niet hinderlijk maar het is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 18:31:

Dit is een sleeve. Wat jij bedoelt, geen idee hoe dat heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Die dingen zijn er in overvloed, een jaartje of 2 geleden kon je nog de Screensavrz van Tucano krijgen. Nu is er The Slip van Crumpler en nog een paar anderen.

Zelf heb ik The Slip erbij, anders zie ik na een paar keer dichtklappen de vettige afdruk van het toetsenbord op het scherm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:47:
[...]

Dit is een sleeve. Wat jij bedoelt, geen idee hoe dat heet.
Iemand noemde dat ding ook een sleeve. Vandaar. Crumpler noemt het een slip: http://crumpler.nl/?produ...=details&product_line=139

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik gebruik nu toch al aardig wat jaren Apple notebooks, en ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van afdrukken van toetsen op mijn scherm. Toch zijn mijn Apple notebooks al op de meest belachelijk manieren meegenomen (in hikerugzakken, in gitaartassen, in volgeladen messenger bags, etc. Ik denk stiekem dat het geheim simpelweg zit in zorgen dat je toetsenbord niet vies wordt.

Als 'afdrukken' trouwens een echte aantasting van de schermcoating zijn, ben ik wel benieuwd of mensen die daar last van hebben toevallig roken. Zonder overigens een anti-rook discussie op gang te willen brengen. Feit is namelijk wel dat je door roken teerresten aan je vingers krijgt. Dat komt op je toetsen terecht, en dat kan inderdaad wel eens een vervelend effect op je schermcoating hebben. Op de glasplaat van de nieuwe unibody modellen zou dit echter met wat glassex en een doekje gewoon op te lossen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Whieee schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:07:
Ik gebruik nu toch al aardig wat jaren Apple notebooks, en ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van afdrukken van toetsen op mijn scherm.
Ik heb er ook nooit last van gehad, maar de verhalen zijn niet nieuw. De problemen schijnen zich met name voor te doen met het "nieuwe" type toetsenbord nadat het geïntroduceerd was voor de 'gewone' macbook. Nu ook de "pro" modellen er mee zijn uitgerust is de kans dat men er last van heeft groter. Ik stel me overigens voor dat het niet per sé iets hoeft te zijn wat de coating van het scherm aantast, eenvoudig huidvet kan ook vieze vlekken achterlaten. Niet iedereen is even streng voor zichzelf als het op toetsenbord hygiëne. Alhoewel ik ook in algemene zin niet weet of dat het probleem is.

Het zou natuurlijk goed kunnen dat met het nieuwe toetsenbord-type de ruimte tussen toetsen en scherm in dichtgeklapte modus dusdanig veel kleiner is dat de marge voor toets-vuil nihil of in ieder geval een fors stuk kleiner is geworden. Waardoor viezigheid van de toetsen makkelijker op het scherm terecht komt. Of dat de oorzaak is, weet ik niet. Maar ik heb iig. niet het idee dat de nieuwe(re) schermen makkelijker doorbuigen waardoor ze door druk van buitenaf op je toetsen geduwd zouden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:07:

Als 'afdrukken' trouwens een echte aantasting van de schermcoating zijn, ben ik wel benieuwd of mensen die daar last van hebben toevallig roken. Zonder overigens een anti-rook discussie op gang te willen brengen. Feit is namelijk wel dat je door roken teerresten aan je vingers krijgt. Dat komt op je toetsen terecht, en dat kan inderdaad wel eens een vervelend effect op je schermcoating hebben.
Ik ben ook een roker, en heb geen last van die vlekken op beeld... Heb een Macbook Pro btw :)
Waar ik wel last van heb is op het punt waar de warme lucht uitgeblazen wordt, aan dat schanier zeg maar, heerlijke teer aanslag 8)7 maar voor zover ik er bij kan is het gewoon met een brillendoekje schoon te maken, maar ik vraag me wel af hoe dat dan zit met mijn beeld... uit eindelijk zullen de kleuren niet meer 100% kloppen aan de onderkant van t beeld lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:55:
[...]

Ik ben ook een roker, en heb geen last van die vlekken op beeld... Heb een Macbook Pro btw :)
Waar ik wel last van heb is op het punt waar de warme lucht uitgeblazen wordt, aan dat schanier zeg maar, heerlijke teer aanslag 8)7 maar voor zover ik er bij kan is het gewoon met een brillendoekje schoon te maken, maar ik vraag me wel af hoe dat dan zit met mijn beeld... uit eindelijk zullen de kleuren niet meer 100% kloppen aan de onderkant van t beeld lijkt mij...
Als je rook uitblaast op het scherm ja dan kan je er van uitgaan dat er aanslag achteblijf op je scherm.

Laat rookaanslag nou moeilijk te verwijderen zijn.. Goed schoonmaken met niet beitende spul kan eea wel weer netjes krijgen.

Ben zelf geen roker.

Heb ook nooit vlekken op mijn scherm van mijn toetsen. Probeer mijn scherm ook zo stof en vet vrij als mogenlijk te houden. Vind altijd iritant vlekken op mijn scherm..

Heb thuis een LCD scherm met 1 klein krasje op de Glasplaat en achter het LCD gedeelte ziten 2 onweersbeestjes. erg iritant!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
ik krijg als ik mijn macbook pro aanzet alleen nog het wette scherm met apple logo te zien (en dat opstart-geluid) waarna hij vanzelf weer uit gaat, weet iemand wat dit zou kunnen betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:25
simlock schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:14:
ik krijg als ik mijn macbook pro aanzet alleen nog het wette scherm met apple logo te zien (en dat opstart-geluid) waarna hij vanzelf weer uit gaat, weet iemand wat dit zou kunnen betekenen?
Kans is groot dat het de harde schijf is die niet meer mee wil.
Maar probeer eens in veilige modus op te starten (SHIFT toets inhouden na het aanzetten tot eventueel log in scherm).
Als dat niet werkt, opstarten vanaf installatie schijf (C ingedrukt houden) en dan bij hulpprogrammas-schijfhulpprogramma openen en kijken of je de schijf ziet en eventueel kan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Start eens op met Option/Alt ingedrukt. Je krijgt nu een keuze menu, waarbij je kan kiezen uit opstartvolumes die gevonden zijn. Wordt je harddisk hier gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
Whieee schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:37:
Start eens op met Option/Alt ingedrukt. Je krijgt nu een keuze menu, waarbij je kan kiezen uit opstartvolumes die gevonden zijn. Wordt je harddisk hier gevonden?
dan krijg ik wel mijn hard disk te zien, als ik die selecteer krijg ik het opstartscherm weer waarna hij uitvalt, met shift ingedrukt gebeurt er niets.

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
Als ik een grotere harde schijf koop dan wat ik nu heb, wordt het systeem dan langzamer (of heter??) ivm met andere onderdelen die niet snel genoeg zijn dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
simlock schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 09:49:
Als ik een grotere harde schijf koop dan wat ik nu heb, wordt het systeem dan langzamer (of heter??) ivm met andere onderdelen die niet snel genoeg zijn dan...
Voor 99,9% zeker wordt hij (veel) sneller. De HDD is bijna altijd de bottleneck. Zie ook

[MacBook] Harde schijf vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:27:
[...]

Voor 99,9% zeker wordt hij (veel) sneller. De HDD is bijna altijd de bottleneck. Zie ook

[MacBook] Harde schijf vervangen
Een grotere hardeschijf draagt daar 0,0 aan bij, alleen meer opslagruimte. Een hardeschijf welke meer toeren maakt of meer cache heeft daarentegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 19:07:
[...]

Een grotere hardeschijf draagt daar 0,0 aan bij, alleen meer opslagruimte. Een hardeschijf welke meer toeren maakt of meer cache heeft daarentegen wel.
Een 500GB 5400rpm harddisk is over het algemeen toch sneller dan een 320GB 5400 rpm, zelfs van het zelfde type. Het is geen factor 2, maar zeker geen 0,0 :)
Het verschil met een 7200 rpm vs 5400 is natuurlijk een stuk groter. En er zit ook veel verschil in merken/typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moe_Szyslak
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 19:07:
[...]

Dat is vaak waar, maar niet altijd. Een schijf met een hogere data density is op hetzelfde aantal toeren sneller. Als beide schijven 2 platters hebben maar de ene kan 250GB opslaan en de andere 500GB dan is de 500GB schijf over het algemeen toch wel sneller. Misschien marginaal maar toch. Maar de meeste winst zul je inderdaad halen met een schijf die sneller draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
simlock schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 09:49:
Ga niet alleen groter kwa opslag maar neem ook eentje die 7200 RPM is.
Heb zelf het verschil tussen 4200 en 5200 RPM in een powerbook 12" mogen ervaren en die 1000 RPM maakte al veel uit. Tegenwoordig kosten de 7200 RPM schijven niet zo heel veel meer vergeleken met 2 jaar geleden. Zelf zou ik eerder een langzamere laptop nemen, geld besparen en dan een 7200 RPM schijf kopen plus extra ram.
De techniek in de compu wereld gaat best wel hard maar de HDD IO's zijn nog altijd een dikke bottleneck.
Je moet eens naar HDD vs SSD filmpjes zoeken. Daarin zie je hoeveel verschil een snelle HDD IO kan uitmaken bij het opstarten van apps.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.