Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 19:07:
[...]

Een grotere hardeschijf draagt daar 0,0 aan bij, alleen meer opslagruimte. Een hardeschijf welke meer toeren maakt of meer cache heeft daarentegen wel.
En dat baseer je op?

Nu je het zegt, mijn 7200rpm 10GB schijf uit 1998 is veel sneller dan alle nieuwe 5400 rpm schijven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 23:37:
[...]

En dat baseer je op?

Nu je het zegt, mijn 7200rpm 10GB schijf uit 1998 is veel sneller dan alle nieuwe 5400 rpm schijven. :+
Op het feit dat er meer op kan.

Zoals hierboven al vermeld tellen anders factoren mee zoals cache, toeren, platters etc. Groter is leuker, maar het zegt o-zo weinig. Kijk liever verder naar de specs, dat zegt veel meer. Factoren waar serieus winst op te halen valt zijn toeren en cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 00:55:
[...]

Op het feit dat er meer op kan.
:? Heb je ook een "argument"?
Zoals hierboven al vermeld tellen anders factoren mee zoals cache, toeren, platters etc. Groter is leuker, maar het zegt o-zo weinig. Kijk liever verder naar de specs, dat zegt veel meer. Factoren waar serieus winst op te halen valt zijn toeren en cache.
Als je nou even de moeite had genomen het topic door te lezen... Of zelf eens te zoeken. :O

Bij gelijke (of bijna gelijke) opslagruimte maken toeren en cache verschil. Echter, zodra de hoeveelheid opslagruimte enorm toeneemt neemt de data dichtheid toe, en hoeft de naald minder "ver" op en neer te bouncen voor dezelfde hoeveelheid data.

Kijk bijvoorbeeld eens hier. Zoals je ziet bungelen alle 80 gb schijven onderaan, en staan alle grote schijven bovenaan. (Bijna allemaal 8mb cache) Met hier en daar "een sprong" van een 7200 rpm schijf. En tussen de 7200rpm schijven zijn ook de grotere sneller.

Snapt u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

simlock schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:44:
[...]

dan krijg ik wel mijn hard disk te zien, als ik die selecteer krijg ik het opstartscherm weer waarna hij uitvalt, met shift ingedrukt gebeurt er niets.

:'(
Probeer eens te starten met cmd+S ingedrukt. Je start dan in single user mode, en kunt dan op de commandline een filesystem check uitvoeren. Je gaf ook aan dat je powerled knipperde tijdens het booten. Is dat nog altijd zo?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14

Maximus

There is no substitute

Zijn er al mensen met een nieuwe MBP 17" en die mogelijk hier fotos van willen maken? Ben wel erg benieuwd hoe die er IRL uit ziet. (Maakt mijn overweging ook wat gemakkelijker)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Maximus schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:13:
Zijn er al mensen met een nieuwe MBP 17" en die mogelijk hier fotos van willen maken? Ben wel erg benieuwd hoe die er IRL uit ziet. (Maakt mijn overweging ook wat gemakkelijker)
op flickr vind je wel wat foto's van de 17" tijdens macworld
http://www.flickr.com/pho...7/sets/72157613290002971/
http://www.flickr.com/photos/dan_h/3187207128/sizes/l/

Hier hebben ze een foto van de 17" naast de 15"
http://arstechnica.com/ap...nibody-17-macbook-pro.ars
Afbeeldingslocatie: http://origin.arstechnica.com/journals/apple.media/540/MBP17uni2.png
Afbeeldingslocatie: http://origin.arstechnica.com/journals/apple.media/540/MBP17uni1.png

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11-2024
Maximus schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:13:
Mijne komt vrijdag (volgens Apple), zal wel even wat foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:48
Die foto's hierboven zijn een beetje misleidend, het lijkt alsof de rand van de 15" veel dikker is, terwijl de foto gewoon 'te klein' is voor het scherm, en er op het scherm dus zwarte randen onststaan.

Bij de bovenste foto zat ik eerste even te kijken, van is die rand nou zo dik? Maar nee :)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
Whieee schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 09:47:
[...]

Probeer eens te starten met cmd+S ingedrukt. Je start dan in single user mode, en kunt dan op de commandline een filesystem check uitvoeren. Je gaf ook aan dat je powerled knipperde tijdens het booten. Is dat nog altijd zo?
thnx allen, maar ik heb een nieuwe harde schijf gekocht, dezelfde, groot genoeg (alhoewel...) en lekker goedkoop, en nu doet hij het weer. Had een vermoeden dat de HD kapot was omdat hij moeilijk begon te doen nadat ik een aantal keer achter elkaar hem hard moest uit zetten.

timemachine gaf een foutmelding, leopard ook en OS 4.9 ook, was gewoon kapot dus.

Nu ga ik sparen voor een nieuwe lowercase... die's ook kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Vanmiddag een 15" unibody gehaald :D Wat is dat ding mooi afgewerkt zeg.
Als ik tijd heb dan maak ik wel even een paar foto's voor de show je apple topic.

Engadget heeft trouwens de 17" Unibody binnen gekregen met een mat scherm.

http://www.engadget.com/p...dy-unboxing-and-hands-on/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

simlock schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 18:12:
[...]

Nu ga ik sparen voor een nieuwe lowercase... die's ook kapot.
Heb je met je MBP gegooid dan ofzo? Je lowercase slopen is best een uitdaging nl. Mijn MBP mid2007 heeft een flinke klapper gemaakt een tijdje terug, maar afgezien van een paar krassen is er niks van te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 09:55
Alpha-sphere schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:51:
Als ik tijd heb dan maak ik wel even een paar foto's voor de show je apple topic.

Euh, waarom is de rand rondom het scherm op die 17" niet zwart? Dit hoort toch gewoon zwart te zijn, ziet er vreemd uit...

Edit: Is dat toevallig de anti-spiegelende laag? Aangezien dat scherm er niet spiegelend uit ziet?

[ Voor 8% gewijzigd door sroebert op 25-02-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engadget heeft trouwens de 17" Unibody binnen gekregen met een MAT scherm.
Edit: Is dat toevallig de anti-spiegelende laag? Aangezien dat scherm er niet spiegelend uit ziet?
Welke lettergreep van "mat" begrijp jij niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Alpha-sphere schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:51:

Lijkt wel een (deel van het) scherm uit de vorige MBP 17" :?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Bij de matte versie van de 17" MBP is het bezel niet zwart inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ze weten het gebruik van matte schermen wel te ontmoedigen bij Apple zeg... ziet er niet uit!

Aan de andere kant, bij de glossy schermen loopt het glas door over de zwarte rand... Denk dus dat het iets fabriekstechnisch is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De 'matte' versie gebruikt ook hetzelfde paneel. Apple maakt het glossy door er een glasplaat voor te parkeren. Kortom: van glossy naar mat is een kwestie van glasplaat eraf, en een stevig bezel terugzetten. Apple kiest dan voor het beproefde alu bezel dat we kennen uit de 'oude' MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:41:
[...]

[...]

Welke lettergreep van "mat" begrijp jij niet? :P
8)7 nevermind, maar ik vind het er inderdaad ook niet uit zien, vergeleken met het glanzende scherm. Hadden ze toch wel iets mooier kunnen afwerken.

Verwijderd

BloodDragon schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 23:24:
[...]

8)7 nevermind, maar ik vind het er inderdaad ook niet uit zien, vergeleken met het glanzende scherm. Hadden ze toch wel iets mooier kunnen afwerken.
Ik vind het prachtig! Die originele Apple's (mat/bezel) vond ik vele malen 'eleganter' dan die nieuwe, compleet zwarte. Blijft persoonlijke smaak natuurlijk, maargoed.

• Tjebakka

Tjebakka

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:56:
[...]

Ik vind het prachtig! Die originele Apple's (mat/bezel) vond ik vele malen 'eleganter' dan die nieuwe, compleet zwarte. Blijft persoonlijke smaak natuurlijk, maargoed.
Maar of het een succes is om die 2 designs te gaan mixen... mnee ;(

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Nog iemand die een nieuwe 17" MBP heeft? Bluetooth faalt nogal hard lijkt het: m'n Apple Wireless Keyboard wordt probleemloos gevonden door m'n vorige (ook 17"), maar helemaal NIET door m'n nieuwe. Soms wel, na vele pogingen :(

Dan nog 1 storend ding: de klik is VEEL luider.

Verder is alles per-fect. Tobo typt lekkerder, scherm is veeeeeel helderder (zet het nooit op max want doet pijn aan m'n ogen), veel koeler (55 max versus 95 max, 35-40 idle versus 55-65 idle), veel sneller …

[ Voor 39% gewijzigd door Wim Leers op 26-02-2009 16:24 ]

• Djerique
  • Laatst online: 14-07 21:38
Is het mogelijk om het grote touchpad van de MacBook Pro te bedienen met een tabeltpen?

Beetje hetzelfde wat Lenovo nu ook heeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/26/1235661944-950.jpg

Verwijderd

Bashrat schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 16:23:
Nog iemand die een nieuwe 17" MBP heeft? Bluetooth faalt nogal hard lijkt het: m'n Apple Wireless Keyboard wordt probleemloos gevonden door m'n vorige (ook 17"), maar helemaal NIET door m'n nieuwe. Soms wel, na vele pogingen :(

Dan nog 1 storend ding: de klik is VEEL luider.

Verder is alles per-fect. Tobo typt lekkerder, scherm is veeeeeel helderder (zet het nooit op max want doet pijn aan m'n ogen), veel koeler (55 max versus 95 max, 35-40 idle versus 55-65 idle), veel sneller …
Ik heb een nieuwe 17" MBP (2.67 Ghz), maar heb bluetooth nog niet uitgetest.
Bij normaal gebruik is de temperatuur rond de 55 graden, stressed (bij h264 encode) gaat hij toch tot maximaal ergens rond 85 graden. Zit je in de koelkast ofzo? ;)

Hoe lang houdt de batterij bij jou vol?

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik begrijp niet wat mensen lopen te zanikken over dat een glimmend scherm in het nadeel zou zijn bij fotobewerking etc. Even serieus, alsof je serieus foto's gaat zitten bewerken op een 15" scherm. Dat kun je mij echt niet wijsmaken.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28

breinonline

Are you afraid to be known?

haagseblowin schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:23:
Ik begrijp niet wat mensen lopen te zanikken over dat een glimmend scherm in het nadeel zou zijn bij fotobewerking etc. Even serieus, alsof je serieus foto's gaat zitten bewerken op een 15" scherm. Dat kun je mij echt niet wijsmaken.
Genoeg fotografen die dat dus wel doen om de foto zo goed en zo snel mogelijk online, bij de krant of een tijdschrift te krijgen. Dat jij het niet doet betekend niet dat anderen het niet doen of willen :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zit op de kunstacademie en daar werkt iedereen op de macbooks. Een desktop tilt zo vervelend.

Waar haal je trouwens die wijsheid vandaan?

• Reticulum
aartrost schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:30:
[...]

Ik zit op de kunstacademie en daar werkt iedereen op de macbooks. Een desktop tilt zo vervelend.

Waar haal je trouwens die wijsheid vandaan?
Ik doe ook een grafische opleiding (industrieel product ontwerpen) en gebruik mijn macbook pro ook weleens op school. Het echte werk doe ik toch wel thuis op mijn externe monitor. Ik kan serieus niet relaxed werken op een 15" scherm.

• Chiron
  • Laatst online: 09:13

Chiron

Moderator Discord
**meldt

Voor snelle edits en dingen waarbij kleurechtheid niet superbelangrijk is gebruik ik gewoon het scherm van mn macbook pro zelf. Gaat prima :) Om die reden heb ik ook een early '08 mbp mat en niet de nieuwste met glossy scherm, na 3 jaar met een glossy laptop was dat matte scherm een gigantische verademing, veel minder vermoeiend om naar te kijken, en een stuk neutralere kleuren.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Bakkert schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:59:
[...]

Maar of het een succes is om die 2 designs te gaan mixen... mnee ;(
Ja dat klopt. Misschien moet ik er gewoon nog even aan wennen. Maar het lijkt zo op het oog alsof het scherm en de tobo/behuizing twee totaal verschillende componenten zijn, wat minder het geval was bij de oude MBP's. Bij die machientjes had je echt het idee een solide, strakke laptop open te klappen, met 'daarin' een scherm, en dus niet twee apart ogenden gedeeltes (behuizing VS tobo/scherm).

Maar nogmaals: smaken verschillen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:09:
[...]

Ja dat klopt. Misschien moet ik er gewoon nog even aan wennen. Maar het lijkt zo op het oog alsof het scherm en de tobo/behuizing twee totaal verschillende componenten zijn, wat minder het geval was bij de oude MBP's. Bij die machientjes had je echt het idee een solide, strakke laptop open te klappen, met 'daarin' een scherm, en dus niet twee apart ogenden gedeeltes (behuizing VS tobo/scherm).

Maar nogmaals: smaken verschillen.
Bij het Unibody model zit er nog altijd een zilveren rand omheen wat in mijn ogen dan weer lekker matched met de body. Maar net wat je zegt, smaken verschillen.

Dat zichtbare licht grijze rubber wat bij de oude zichtbaar was, bah. Laat staan dat je overal de naden zag en in dichtgeklapte toestand alsnog geen geheel oogde, tja.. :P

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:45
Djerique schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 16:33:
Is het mogelijk om het grote
Beetje hetzelfde wat Lenovo nu ook heeft:
[afbeelding]
Lijkt mij stug dat dat lekker pent/tekent. Hoogteverschil tussen 'tablet' en bureau lijkt me veels te groot.
haagseblowin schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 18:12:
Ik doe ook een grafische opleiding (industrieel product ontwerpen) en gebruik mijn macbook pro ook weleens op school. Het echte werk doe ik toch wel thuis op mijn externe monitor. Ik kan serieus niet relaxed werken op een 15" scherm.
Ej studiegenoot! Waar studeer jij? ipo is niet echt een grafische opleiding he ;) Maar ik gebruik liever mijn macbook pro dan mijn externe 19" scherm omdat mijn mac de kleurtjes wat netter weergeeft. Indd ik heb een brak samsung scherm, maar daar verander ik niets meer aan...

touchpad van de MacBook Pro te bedienen met een tabeltpen?
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:16:
[...]

Bij het Unibody model zit er nog altijd een zilveren rand omheen wat in mijn ogen dan weer lekker matched met de body. Maar net wat je zegt, smaken verschillen.

Dat zichtbare licht grijze rubber wat bij de oude zichtbaar was, bah. Laat staan dat je overal de naden zag en in dichtgeklapte toestand alsnog geen geheel oogde, tja.. :P
Als ze zwarte rubberen beschermrand rond het scherm nou grijs hadden gemaakt, had het waarschijnlijk een mooier geheel geworden. Ik vind dit zelf ook gewoon lelijk...

[ Voor 27% gewijzigd door Tijn89 op 26-02-2009 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
Hey Studiegenoot ;) ik doe IPO aan de Haagse Hogeschool.
Ik photoshop graag voor school en hobby maar een laptop scherm vind ik er niet echt geschikt voor.
Ik heb een MBP 15" early 2008. Helaas ben ik niet heel erg tevreden, teveel kleinigheidjes waardoor ik
niet echt vertrouw in apple.
Ik heb al een keer het OS opnieuw moeten installeren omdat het niet meer op wilde starten (alleen in veilige modus). God bless time machine. Ik heb het bekende probleem van verticale strepen over me beeld heen gehad. Me deksel sluit niet goed aan etc etc.
Je koopt wel een laptop uit de beste klasse, dan zijn mijn verwachtingen hoog in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Het is wat off-topic, maar ik prepareer m'n foto's/video's wel op de Macbook Pro met glossy scherm, maar de finishing touch gebeurt toch echt op m'n gecalibreerde 24" scherm, als je kleuren en consistentie daarin serieus neemt, is dat wat je gewoon moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moe_Szyslak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-02 12:08
vgroenewold schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 08:47:
Het is wat off-topic, maar ik prepareer m'n foto's/video's wel op de Macbook Pro met glossy scherm, maar de finishing touch gebeurt toch echt op m'n gecalibreerde 24" scherm, als je kleuren en consistentie daarin serieus neemt, is dat wat je gewoon moet doen.
Zoals eerder al iemand zei zijn het vaak de pers fotografen die gaan photoshoppen op een laptop om zo snel mogelijk, vanaf locatie, foto's naar het kantoor te sturen. Dat moet allemaal natuurlijk zo snel mogelijk gebeuren. Als je fotograaf bent voor bijv. een maandelijks magazine is de noodzaak er ook niet om direct op een laptop foto's aan te gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 05:05:
Kijk bijvoorbeeld eens hier. Zoals je ziet bungelen alle 80 gb schijven onderaan, en staan alle grote schijven bovenaan. (Bijna allemaal 8mb cache) Met hier en daar "een sprong" van een 7200 rpm schijf. En tussen de 7200rpm schijven zijn ook de grotere sneller.

Snapt u?
Ja en u heeft een punt. Al staan er ook meerdere kleine schijfjes boven de grote.

Voor een MacBook (Pro) gebruiker zal de cache / toeren het meeste te merken zijn. Grootte in mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:00:
[...]

Ja en u heeft een punt. Al staan er ook meerdere kleine schijfjes boven de grote.

Voor een MacBook (Pro) gebruiker zal de cache / toeren het meeste te merken zijn. Grootte in mindere mate.
Kun je mij dan uitleggen waarom bij al die charts (I/O, read performance, write performance, etc) de grotere schijven bovenaan de lijst staan, ook als ze gelijke cache/toeren hebben?

Zijn al die dingen onbelangerijk voor Macs? :?

Ik zou graag meer willen leren over de theorie achter je beweringen, maar ik krijg sterk het idee dat je geen hebt waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand waar ik een converter van firewire 800 (aansluiting op mn nieuwe macbook pro) naar firewre 400 ( 6 pin) kan kopen? deze al gevonden, maar vrij hoge verzendkosten..: http://www.synchrotech.co..._01.html#CAB-FW8-6-9-CONV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 16:40:
[...]

Ik heb een nieuwe 17" MBP (2.67 Ghz), maar heb bluetooth nog niet uitgetest.
Bij normaal gebruik is de temperatuur rond de 55 graden, stressed (bij h264 encode) gaat hij toch tot maximaal ergens rond 85 graden. Zit je in de koelkast ofzo? ;)

Hoe lang houdt de batterij bij jou vol?
Het Bluetooth probleem heb ik opgelost door een SMC reset (je moet dezelfde methode als de MacBook Air daarvoor gebruiken). Werkt nu feilloos.

Het getik van m'n harde schijf heb ik opgelost door hdapm te gebruiken.

M'n laptop staat in een RainDesign mStand. Ik geloof wel nooit dat het gebruik van de mStand 30 graden verschil kan maken, dus 't ziet er naar uit dat ik gewoon erg veel geluk heb gehad dit keer. Ik ben momenteel nog eens een H.264 conversietje aan het doen, ik laat je nog weten hoe warm ik 'm krijg.

UPDATE:
Hoger dan 66 krijg ik 'm niet. Waarschijnlijk zou ie nog 5-10 graden warmer worden als ik niet de laptop stand gebruikte. Maar hij blijft de hele tijd rond de 65 schommelen, dus dat lijkt zo'n beetje de "stabiele max" temperatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Wim Leers op 28-02-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 23:07:
[...]

Kun je mij dan uitleggen waarom bij al die charts (I/O, read performance, write performance, etc) de grotere schijven bovenaan de lijst staan, ook als ze gelijke cache/toeren hebben?

Zijn al die dingen onbelangerijk voor Macs? :?

Ik zou graag meer willen leren over de theorie achter je beweringen, maar ik krijg sterk het idee dat je geen hebt waar je het over hebt.
Bovenaan de lijst staan ook een aantal kleinere schijven (100 / 160gig) en daaronder komen pas de 500gig schijfjes.

Die dingen zijn niet onbelangrijk, maar zijn ze merkbaar voor een MacBook gebruiker? Ze zijn om belast te worden, maar geen die-hard machines ala een Mac Pro waar die ene miliseconde misschien wél van belang is. En degene die die vraag stelt (en dus niet weet waar te zoeken blijkbaar) zal daar al helemaal niks van merken. Het lijk mij nogal een vraag die veel neigt naar de gedachte dat een computer sloom kan zijn omdat er te veel foto's op zouden staan. Vandaar mijn antwoord, nee dat ga je niet merken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:06
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 12:54:
weet iemand waar ik een converter van firewire 800 (aansluiting op mn nieuwe macbook pro) naar firewre 400 ( 6 pin) kan kopen? deze al gevonden, maar vrij hoge verzendkosten..: http://www.synchrotech.co..._01.html#CAB-FW8-6-9-CONV
Niet moeilijk doen... Gewoon de MyCom binnenstappen en die hebben ze zo voor je liggen ;)

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 12:54:
Waarom moeilijk doen. Ik liep de MediaMarkt binnen waar ze een apple store (shop in shop) hadden en daar lagen Lacie FireWire 800 -> 800 en FireWire 800 -> 400 kabels voor €9,99 per stuk. Heb ze gelijk beide meegenomen. :)

Ik heb de oranje gekleurde. Andere kleuren hadden ze niet.
Afbeeldingslocatie: http://www.unplggd.com/uimages/unplggd/011409_rg_cablemess_02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-03 22:54
Ben sinds enkele dagen in het bezig van macbook pro 1.5 inch versie... super tevreden (voor een ex windows user zeker een hele omgeschakeling) alleen nu naar enkele dagen als ik de mbp kantel dan begint het van binnen te ratelen, is dit normaal of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:32
Silva schreef op zondag 01 maart 2009 @ 10:54:
Ben sinds enkele dagen in het bezig van macbook pro 1.5 inch versie... super tevreden (voor een ex windows user zeker een hele omgeschakeling) alleen nu naar enkele dagen als ik de mbp kantel dan begint het van binnen te ratelen, is dit normaal of niet ?
Ik denk dat je de 15 inch bedoeld :+ maar dat ratelen is normaal niet goed, het zou je fan kunnen zijn die los zit en ergens tegenaan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:02
Ratelen is wel goed, dat is je harddisk die in beveiliging slaat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Ah, gelukkig zijn er hier voldoende experts die direct ontegenstrijdige conclusies te bieden hebben. :P

Maargoed, zoals de berichten al aangeven is het niet echt uit te sluiten. Het zou prima een (onschuldig) systeemgeluid kunnen zijn (zoals ook het 'reuteltje' van je CD/DVD-unit als je 'm uit sleep haalt), maar als het een rateltje is dat klinkt als een schroefje wat door de behuizing rolt, dan moet je misschien toch even langs je leverancier voor een checkup. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 06:44
Alpha-sphere schreef op zondag 01 maart 2009 @ 02:54:
[...]

Waarom moeilijk doen. Ik liep de MediaMarkt binnen waar ze een apple store (shop in shop) hadden en daar lagen Lacie FireWire 800 -> 800 en FireWire 800 -> 400 kabels voor €9,99 per stuk. Heb ze gelijk beide meegenomen. :)

[afbeelding]
Welke Mediamarkt was dat want ik heb nou al bij verschillende gekeken maar ze nergens gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is mijn eerste reactie met mijn nieuwe dit weekend gekochte Macbook Pro! Whoehoe wat een mooi ding! 17 inch lekker goed groot. Superding! Nu nog alles mooi ontdekken etc. etc.

Vanwege mijn studie bouwkunde Tu/e moet ik windows erop knallen.
Bootcamp is al voorgeinstalleerd en dus geen probleem, lijkt me.
Nu heb ik gehoord dat windows gratis te verkrijgen is via de Tu/e.
Is dit zo en zoja hoe? Het zou best wat kosten schelen namelijk.
Alvast bedankt voor de mogelijk komende reacties.

Ga ik nu weer verder spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Grrrrrrrrr.... Begin nu toch wel wat tegenslagen te krijgen met m'n MBP late 2008.
Behalve het feit dat bij het spelen van een spel (gewoon onder OSX) af en toe voor complete vastlopers zorgt (zwart scherm) is er sinds gisteren ook iets goed mis met m'n backlight van het scherm.
Lijkt wel alsof het scherm in z'n donkerste stand staat. F1/F2 drukken om helderheid aan te passen doet helemaal niets, behalve het standaard zonnetje met helderheid balk tonen. Het lijkt dus alsof gewoon de lamp ofzo kapot is (hoe dat ook precies mag werken weet ik ook niet). Morgen maar eens terug naar A-Mac.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Silva schreef op zondag 01 maart 2009 @ 10:54:
Dit zou het begin kunnen zijn van meer ellende.

Ik heb afgelopen week mijn mbp naar een repair centre laten brengen omdat mijn rechterfan een ratelend geluid maakte. Op een gegeven moment werd het zelfs zo erg dat de rechterfan helemaal aanliep en dus een tyfusherrie begon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-08 13:25
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:30:
Nu heb ik gehoord dat windows gratis te verkrijgen is via de Tu/e.
Is dit zo en zoja hoe? Het zou best wat kosten schelen namelijk.
Alvast bedankt voor de mogelijk komende reacties.

Ga ik nu weer verder spelen :)
Dat zou ik ook wel willen weten (al weet ik niet of dit het goede topic ervoor is), ik zit namelijk zelf ook op de TU/e (Industrial Design) en ook daar is het handig om er toch Windows op te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:51:
[...]

Bovenaan de lijst staan ook een aantal kleinere schijven (100 / 160gig) en daaronder komen pas de 500gig schijfjes.

Die dingen zijn niet onbelangrijk, maar zijn ze merkbaar voor een MacBook gebruiker? Ze zijn om belast te worden, maar geen die-hard machines ala een Mac Pro waar die ene miliseconde misschien wél van belang is. En degene die die vraag stelt (en dus niet weet waar te zoeken blijkbaar) zal daar al helemaal niks van merken. Het lijk mij nogal een vraag die veel neigt naar de gedachte dat een computer sloom kan zijn omdat er te veel foto's op zouden staan. Vandaar mijn antwoord, nee dat ga je niet merken.
Dus eerst zeg je dat het 0,0 uitmaakt, en nu heeft alleen de Mac Pro gebruiker ("Waarbij iedere milliseconde telt") er belang bij?

Je ziet in tom's charts duidelijk dat boot tijden (Voor windows XP, en ik neem aan dus ook voor Mac OS) aanzienelijk afnemen naarmate de schijven groter worden (ondanks gelijke cache/toeren).

Dat gaat de gemiddelde gebruiker dus wel degelijk merken. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat programma's opstarten sneller gaat etc. vanwege de snellere doorvoer /read/write time, i/o output. Want dat merkt de gemiddelde gebruiker ook, bij het opstarten van iTunes, bij het overzetten van foto's en bij het verplaatsten van films.

Een grotere schijf is (meestal) een snellere schijf. Face it. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Laatst online: 29-08 10:13

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Moejo schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:47:
[...]

Dat zou ik ook wel willen weten (al weet ik niet of dit het goede topic ervoor is), ik zit namelijk zelf ook op de TU/e (Industrial Design) en ook daar is het handig om er toch Windows op te hebben.
Dit lijkt me idd niet het goede topic ervoor :) .
Maar ik weet dat bij Informatica in Eindhoven wij het iig via MSDN AA via GEWIS (studievereniging dus) kunnen regelen. Misschien dat Lucid en CHEOPS dat ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Behalve mijn probleem van gisteren (backlight kapot?) heb ik al heel lang het volgende irritante probleem. Herkennen jullie dit?
Je bent gewoon aan het werk en ineens stopt de muziek, sommige apps reageren niet meer, expose doet het some wel soms niet op dat moment. Lijkt alsof er een chip ofzo even tijdelijk geen zin in heeft. Systeem lijkt compleet te crashen maar na een minuut ofzo gaat alles weer normaal verder en lijkt er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een vraagje.. Ik heb de MBP unibody 2,53, 4GB ram, 320 HDD 7200RPM !

Ik ben zo blij dat ik ben overgestapt van windows naar MAC OSX... Stukken sneller en eenvoudiger.. Maar nu heb ik toch een vraagje.. Bij windows is het altijd zo.. hoemeer prokgramma;s je op je pc hebt geinstalleerd, des te trager het systeem wordt.. Is dit bij MAc ook zo? want ik heb het gevoel dat dat bij mij nu ook het geval is.. Ik heb aardig wat programma's geinstalleerd.. waaronder ook Adobe MAster.. gebruik ik voor school en hobby... tevens heb ik ook een hoop andere programma's... Soms om te testen.. soms omdat ik die nodig heb..

Maar ik merk steeds meer dat mijn systeem trager wordt.. vooral als ik de map applications wil opnenen moet hij toch tijdje laten.. waar hij voorheen meteen resultaat gaf..kan dat daardoor komen? of moet je soms je systeem op de 1 of adnere manier opschonen.. soort van defragmenteren wat je met windows kan doen..

Alvast bedankt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Laatst online: 27-01 12:04
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 09:44:
Hallo,

Ik heb een vraagje.. Ik heb de MBP unibody 2,53, 4GB ram, 320 HDD 7200RPM !

Ik ben zo blij dat ik ben overgestapt van windows naar MAC OSX... Stukken sneller en eenvoudiger.. Maar nu heb ik toch een vraagje.. Bij windows is het altijd zo.. hoemeer prokgramma;s je op je pc hebt geinstalleerd, des te trager het systeem wordt.. Is dit bij MAc ook zo? want ik heb het gevoel dat dat bij mij nu ook het geval is.. Ik heb aardig wat programma's geinstalleerd.. waaronder ook Adobe MAster.. gebruik ik voor school en hobby... tevens heb ik ook een hoop andere programma's... Soms om te testen.. soms omdat ik die nodig heb..

Maar ik merk steeds meer dat mijn systeem trager wordt.. vooral als ik de map applications wil opnenen moet hij toch tijdje laten.. waar hij voorheen meteen resultaat gaf..kan dat daardoor komen? of moet je soms je systeem op de 1 of adnere manier opschonen.. soort van defragmenteren wat je met windows kan doen..

Alvast bedankt..
Tuurlijk zal het allemaal trager worden. Hoe meer applicaties, hoe meer os x moet indexeren in de applicatie map, het zal dus allemaal net even wat langer duren voordat alles weergegeven wordt. Vooral programma's zoals die van Adobe zijn een aanslag op je systeem. Er wordt toch behoorlijk wat geïnstalleerd.

Defragmenteren wordt al door mac os x gedaan voor je.

Sowieso moet je er geen gewoonte van maken om het ene programma na het andere te installeren. Die fout maak ik ook elke keer ;)

[ Voor 7% gewijzigd door shytah op 03-03-2009 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Indexeren gebeurt al in de achtergrond, dus waar jij de traagheid van je apps folder vandaan haalt is me ook een raadsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
kalmma schreef op zondag 01 maart 2009 @ 12:58:
[...]

Welke Mediamarkt was dat want ik heb nou al bij verschillende gekeken maar ze nergens gevonden.
Ik heb ze gehaald bij de MM in den haag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 10:15:
Indexeren gebeurt al in de achtergrond, dus waar jij de traagheid van je apps folder vandaan haalt is me ook een raadsel?
Bij mij is het zo dat als ik de eerste keer na een reboot ofzo de apps folder open, hij eerst alle programma groottes gaat berekenen lijkt het wel... als ik m dan dichtklap en in sluimer laat gaan en m vervolgens op school weer ga gebruiken, dan opent hij de apps folder een stuk sneller.
Dus ik denk dat het zeker wel iets met indexeren ofzo te maken heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
amphora schreef op maandag 02 maart 2009 @ 10:46:
Systeem lijkt compleet te crashen maar na een minuut ofzo gaat alles weer normaal verder en lijkt er niets aan de hand.
Wat je in dergelijke situaties het beste even kunt doen is de "console" openen en daar even de berichten bekijken die voorbij komen. Als het een hardware issue is, dan is dat meestal daar wel te vinden.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bashrat schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:04:
[...]

Het Bluetooth probleem heb ik opgelost door een SMC reset (je moet dezelfde methode als de MacBook Air daarvoor gebruiken). Werkt nu feilloos.

Het getik van m'n harde schijf heb ik opgelost door hdapm te gebruiken.

M'n laptop staat in een RainDesign mStand. Ik geloof wel nooit dat het gebruik van de mStand 30 graden verschil kan maken, dus 't ziet er naar uit dat ik gewoon erg veel geluk heb gehad dit keer. Ik ben momenteel nog eens een H.264 conversietje aan het doen, ik laat je nog weten hoe warm ik 'm krijg.

UPDATE:
Hoger dan 66 krijg ik 'm niet. Waarschijnlijk zou ie nog 5-10 graden warmer worden als ik niet de laptop stand gebruikte. Maar hij blijft de hele tijd rond de 65 schommelen, dus dat lijkt zo'n beetje de "stabiele max" temperatuur.
Hmm, ok, bij mij zijn die temperaturen toch een stuk hoger bij een h264 encode. Ik heb nu eens de 9400 actief gemaakt, eens kijken of dat ook invloed heeft op de gehele temperatuur van de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Mijn MBP is naar Apple Repair Center om scherm te fixen :( (Zie eerdere post)
Gaat 2 tot 3 weken duren (vind ik op zich niet zo vreemd, aangezien dat bij vrijwel iedere farbrikant zo werkt). Maar wat ik wel raar vind, maar aan de andere kant toch ook wel blij mee ben, was dat ik de optie kreeg om voor 125,- euro een express reparatie uit te laten voeren wat in houd dat je gelijk bij binnenkomst word behandeld en dus niet achteraan de wachtrij kom te staan. Voor huis tuin en keuken gebruikers misschien overbodig maar aangezien ik m'n brood verdien met dat ding toch wel fijn. Maar het blijft een raar idee dat je toch gaat betalen om een garantie geval te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
:( De 2,53GHz MBP heeft net een spec bump naar 2,66GHz gehad. Ik heb de mijne, die ik vorige week heb besteld nog steeds niet ontvangen, dus even kijken of Apple wat leuks kan regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alpha-sphere schreef op zondag 01 maart 2009 @ 02:54:
[...]

[afbeelding]
Dank je!, ik had inmiddels uitgevonden dat ik niet moest zoeken op firewire 400 800, maar op het aantal pins. (9 naar 6 pin) En toen had ik ineens wel hits en gewoon kabels met beiden aansluitingen. http://www.mnm-computers...._472_170&products_id=3668 (incl verzendkosten ook 10 euro) Jouw kabels zien er wel een stuk leuker uit daarentegen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moejo schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:01:
:( De 2,53GHz MBP heeft net een spec bump naar 2,66GHz gehad. Ik heb de mijne, die ik vorige week heb besteld nog steeds niet ontvangen, dus even kijken of Apple wat leuks kan regelen. :)
Jah beetje jammer, maar bijna niet te vermijden. Ik had nog wel op macrumors gekeken en daar stond dat we in mid cycle waren, dus had er niet op gerekend... Ach, zal niet zo heel erg veel uitmaken. 2,53 of 2,66. of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:25:
[...]

Jah beetje jammer, maar bijna niet te vermijden. Ik had nog wel op macrumors gekeken en daar stond dat we in mid cycle waren, dus had er niet op gerekend... Ach, zal niet zo heel erg veel uitmaken. 2,53 of 2,66. of wel?
Nee, het zal inderdaad niet echt heel erg veel uitmaken, maar toch, het is meer dat ik het jammer vind aangezien ik hem nog niet eens heb ontvangen. Ik heb Apple gebeld en ze zouden even kijken of er wat te regelen viel, al gaf de vrouw aan de lijn me weinig kans (behalve het terugsturen van het hele pakket als ik het eenmaal ontvangen heb, maar daar heb ik er te lang voor op gewacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
Ik heb vandaag wel een mail gehad dat ik geld terug krijg voor mijn bestelling van de 2.4 Macbook Pro. Ik had er 4GB geheugen bij besteld, wat nu van 140 naar 90 euro is gegaan. Dat is dan dus wel erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:49
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat de batterij ook leeg loopt als mijn MacBook Pro (early 2008) helemaal uit staat. Als ik hem bijvoorbeeld 's avonds uitzet met een volledig opgeladen batterij en hem de volgende dag aanzet, dan geeft hij soms aan dat de batterij 17 min opgeladen moet worden voordat deze helemaal volzit. Weet iemand hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot mijn schrik kwam ik er vandaag achter dat de MagSafe van mn MBP beschadigd is. De aansluiting tussen de adapter en de daadwerkelijke draad is geheel los gebroken. De onderliggende kabel ligt nu dus vrij, zonder enige bescherming. De MBP laadt nog wel op, maar weet niet of dit nog lang blijft werken. Ik ben bang dat er binnen een korte tijd kabelbreuk ontstaat.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke situatie en denken jullie dat Apple of een Applereseller de MagSafe-adapter omruilt? Ik zit trouwens nog binnen m'n eerste jaar, daarnaast ook nog AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 20:15:
Tot mijn schrik kwam ik er vandaag achter dat de MagSafe van mn MBP beschadigd is. De aansluiting tussen de adapter en de daadwerkelijke draad is geheel los gebroken. De onderliggende kabel ligt nu dus vrij, zonder enige bescherming. De MBP laadt nog wel op, maar weet niet of dit nog lang blijft werken. Ik ben bang dat er binnen een korte tijd kabelbreuk ontstaat.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke situatie en denken jullie dat Apple of een Applereseller de MagSafe-adapter omruilt? Ik zit trouwens nog binnen m'n eerste jaar, daarnaast ook nog AC.
HIerrrrr brandt de lamp! Precies hetzelfde gehad, tijdje terug, met mijn MBP. Begin van het einde. Ik geef je nog een paar maandjes hooguit. Het beste wat je kunt doen is inderdaad zo snel mogelijk naar je Apple Reseller en de adapter laten vervangen. Ik heb destijds uitgebreid gelezen dat zoiets een fabricage fout is, niet meer in niet minder en dus onder garantie valt.

(ik persoonlijk had de pech dat mijn garantie allang voorbij was, en heb een nieuwe moeten kopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me af hoe ik mijn batterij van mijn nieuwe 17" MBP in beste staat kan houden.

Ik gebruik hem voornamelijk op mijn vaste plaats op kantoor, en ik zit dus vrijwel altijd bij een stopcontact.
Wat is nu de beste manier om mijn batterij zo lang mogelijk mee te laten gaan ?....

Elke keer de batterij opladen naar 100% en dan weer leegtrekken en dat blijven herhalen.
Of is het beter om hem gewoon continue aan de stroom te hangen ?

Iemand die er verstand van heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:45:
Ik vroeg me af hoe ik mijn batterij van mijn nieuwe 17" MBP in beste staat kan houden.

Ik gebruik hem voornamelijk op mijn vaste plaats op kantoor, en ik zit dus vrijwel altijd bij een stopcontact.
Wat is nu de beste manier om mijn batterij zo lang mogelijk mee te laten gaan ?....

Elke keer de batterij opladen naar 100% en dan weer leegtrekken en dat blijven herhalen.
Of is het beter om hem gewoon continue aan de stroom te hangen ?

Iemand die er verstand van heeft ?
Normaal gebruiken, niet altijd van 100 naar 0 laten gaan. Gewoon hem onder de 50 laten gaan af en toe en dan 1x in de maand eens kalibreren (dan mag je hem van 100 tot 0 % brengen).

Zeker niet constant aan de netspanning laten hangen, de vloeistoffen in de batterij moeten toch wel regelmatig vloeien.
Dit lijkt me voldoende te zijn om de batterij voor een redelijke tijd levendig te houden, als iemand hier iets kan aan toevoegen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 20:15:

Als dit het probleem is wat je ondervindt dan mag je geen schrik hebben dat dit niet onder de garantie valt.
http://support.apple.com/kb/TS1713?viewlocale=nl_NL

Stukje uit bovenstaande link:
"Of uw product nu al dan niet binnen de garantie valt, u kunt de adapter (de computer hoeft niet mee, maar het serienummer wel) naar een erkende Apple serviceprovider of Apple winkel brengen ter evaluatie en eventuele vervanging."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 10:26
Ik hoop dat iemand hier iets op weet, want ik heb inmiddels alles gedaan wat de fora's en google zeggen.

Ik wil dus vanuit windows vista mijn gedeel schrijf op de pro benaderen.
dit lukt.

ik heb via systeemvoorkeuren -> delen -> bestandsdeling

een map geselecteerd en een user (met lees een schrijfrechten)

probleem:
wanneer ik in vista naar die schrijf ga, kan ik lezen en schrijven.
ga ik een map dieper, kan ik niet meer schrijven.

dus
H: (doet het wel)
H: -> Map1 (doet het niet)

voeg ik bij gedeelde mappen folder H: -> map1 toe dan heb ik daar weer wel schrijfrechten in.

Maar het lijkt mij een beetje vreemd als je iedere map in een map in een map etc afzonderlijke moet toevoegen in de gedeelde mappen lijst.
Ik selecteer toch de schrijf H, en die moet ie toch al het onderliggende ook schrijfbaar delen?

Heeft iemand hier een oplossing voor, want per keer een nieuwe map aanmaken en deze dan weer toevoegen aan gedeelde mappen is wel erg omslachtig.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:06
1voud schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:54:
[...]

Dit lijkt me voldoende te zijn om de batterij voor een redelijke tijd levendig te houden, als iemand hier iets kan aan toevoegen...?
Pcies!

Mijn ervaring is dat je je MBP gewoon moet gaan gebruiken. Niet over nadenken.
Laad hem op, haal de adapter eruit, werk ermee, komt ie onder 10%, laad hem weer op enz. enz. De accu's van nu zijn een stuk beter dan vroegah, dus je hoeft niet bang te zijn dat ie na een paar cycles minder wordt (bijna nihil)...

[ Voor 2% gewijzigd door xsess op 05-03-2009 06:46 . Reden: laatste zin grammaticaal aangepast. ]

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Tja, na 300 cycles ben je wel door je batterij heen. En ik vermoed dat als je hem in plaats van iedere dag "leeg laat lopen" (lees: accu gebruikt) eens per week leeg laat lopen, hij wel wat langer mee gaat.

Maar je kan ook gewoon iedere maand een paar euro opzij zetten, en dan ieder jaar even een nieuwe accu kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Apple zegt zelf (onder andere):
[...]
Voor een goed onderhoud van een lithiumbatterij is het belangrijk dat de elektronen in de batterij van tijd tot tijd in beweging zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je de stekker van de adapter van je notebook permanent in het stopcontact moet laten zitten. Veel beter is het om je notebook bijvoorbeeld in de trein te gebruiken en hem vervolgens op kantoor op te laden. Op die manier blijft de batterij in een goede conditie.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een keer de batterij van mijn MBP onder Applecare laten vervangen. Toen vastgesteld was dat de batterij een x-aantal cycli had gehad, werden er geen vragen gesteld en werd meteen een afspraak gemaakt om de nieuwe te laten bezorgen en de oude te laten ophalen.
Wat ik me afvroeg: als de accu weer vervangen dient te worden, zouden ze dat nogmaals zonder kosten onder Applecare laten doen? Of geldt één accu per Applecare, aangezien het eigenlijk normaal gebruik is en niet een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
$n@p$hot schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 19:20:
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat de batterij ook leeg loopt als mijn MacBook Pro (early 2008) helemaal uit staat. Als ik hem bijvoorbeeld 's avonds uitzet met een volledig opgeladen batterij en hem de volgende dag aanzet, dan geeft hij soms aan dat de batterij 17 min opgeladen moet worden voordat deze helemaal volzit. Weet iemand hoe dit komt?
Dat is normaal. De batterij zal gedurende de nacht een klein beetje ontladen. Daarbij kost het opstarten ook aardig wat stroom. Het laatste stukje opladen gaat daarbij het langzaamst, dus daarom staat er 15-17 minuten :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dannr schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 08:20:
Apple zegt zelf (onder andere):
[...]
Dus wat ze eigenlijk zeggen is gewoon opladen en leegtrekken blijven herhalen :)

Ok, mijn vraag is beantwoord... thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

water_escape schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 00:15:
Ik hoop dat iemand hier iets op weet, want ik heb inmiddels alles gedaan wat de fora's en google zeggen.

dit lukt.

probleem:

dus

voeg ik bij gedeelde mappen folder H: -> map1 toe dan heb ik daar weer wel schrijfrechten in.

Maar het lijkt mij een beetje vreemd als je iedere map in een map in een map etc afzonderlijke moet toevoegen in de gedeelde mappen lijst.
Ik selecteer toch de schrijf H, en die moet ie toch al het onderliggende ook schrijfbaar delen?

Heeft iemand hier een oplossing voor, want per keer een nieuwe map aanmaken en deze dan weer toevoegen aan gedeelde mappen is wel erg omslachtig.
Installeer gewoon Windows XP op je bootcamp.. Loopt veel beter!! En heb je geheid geen gekloot met die rechten voor t delel... gewoon eenmalig map toevoegen en alle onderliggende mappen moet gewoon op geschreven kunnen worden... 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 11:01:
[...]

Dus wat ze eigenlijk zeggen is gewoon opladen en leegtrekken blijven herhalen :)

Ok, mijn vraag is beantwoord... thnx
Nee, ze zeggen eigenlijk dat je hem gewoon normaal moet gebruiken ;) Dus je moet niet constant op de batterij werken, maar wel regelmatig. Het is ook niet zo dat de batterij goed blijft als je alleen maar op de batterij werkt en deze steeds volledig leeg trekt. Zie ook http://batteryuniversity.com/parttwo-34.htm .

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
water_escape schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 00:15:

dit lukt.

probleem:

dus

Rechtermuisklik-toon info (of klik en CMD+i), op je H schijf onder mac os x. Dan zie je onderaan dat je je bevoegdheden kunt veranderen.
Nu het belangrijkste is dat je ook een soort van tandwiel ziet onderaan en daar kan je kiezen om de actie (dus het veranderen van de bevoegdheden) kan toepassen op alle onderliggende mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoedje schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 11:12:
[...]

Nee, ze zeggen eigenlijk dat je hem gewoon normaal moet gebruiken ;) Dus je moet niet constant op de batterij werken, maar wel regelmatig. Het is ook niet zo dat de batterij goed blijft als je alleen maar op de batterij werkt en deze steeds volledig leeg trekt. Zie ook http://batteryuniversity.com/parttwo-34.htm .
Oké, dus voornamelijk op de stroom werken ... en af en toe gewoon mee leegtrekken :)
Is dat een betere samenvatting ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1voud schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:57:
[...]

Als dit het probleem is wat je ondervindt dan mag je geen schrik hebben dat dit niet onder de garantie valt.
http://support.apple.com/kb/TS1713?viewlocale=nl_NL

Stukje uit bovenstaande link:
"Of uw product nu al dan niet binnen de garantie valt, u kunt de adapter (de computer hoeft niet mee, maar het serienummer wel) naar een erkende Apple serviceprovider of Apple winkel brengen ter evaluatie en eventuele vervanging."
Heb net de AC aan de lijn gehad, kon op dit moment niets voor me doen, omdat het ook eventueel mijn schuld zou kunnen zijn, vertelde de aardige Belgische meneer 8)7

Ik heb juist altijd de kabel los opgerold meegenomen, en niet rond die klemmetjes. Oke, ik geef toe, dat heb ik enkele malen gedaan, maar na het overlijden van mijn oordopjes ben ik ook daar gelijk mee gestopt.

Maar ik weet wel hoe dat gaat dadelijk bij de Apple reseller: dan spelen ze 't op mijn schuld. Heeft iemand dit ooit eens eerder meegemaakt, zo ja, deel je ervaringen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:49
Ik heb weliswaar een Macbook maargoed dat maakt verder niet uit.

Hij hangt in huis vrijwel altijd aan de oplader en soms zit ik zonder lader op de bank(1/2x per week) en vrijwel elke avond ligt hij naast mn bed om nog even filmpje te kijken zonder oplader.

Heb hem sinds half november, ongeveer 65 cycli(zit nu op mn werk) en de battery-health geeft nog steeds 100% aan. Gewoon normaal mee omgaan en je zit safe, mits je natuurlijk niet een defecte batterij hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
Moejo schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:40:
[...]

Ik heb Apple gebeld en ze zouden even kijken of er wat te regelen viel, al gaf de vrouw aan de lijn me weinig kans (behalve het terugsturen van het hele pakket als ik het eenmaal ontvangen heb, maar daar heb ik er te lang voor op gewacht).
Vandaag bericht gekregen dat ze m'n huidige order gecancelled hebben en meteen een replacement (met spoed dus) aangevraagd hebben voor het nieuwere MBP-model (de 2,66 versie ipv de 2,53). Uiteindelijk moet ik nu een paar dagen langer wachten, maar dat vind ik dan weer niet zo heel erg. Uitstekende service van Apple dus in dit geval! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 08:51:
Ik heb al een keer de batterij van mijn MBP onder Applecare laten vervangen. Toen vastgesteld was dat de batterij een x-aantal cycli had gehad, werden er geen vragen gesteld en werd meteen een afspraak gemaakt om de nieuwe te laten bezorgen en de oude te laten ophalen.
Wat ik me afvroeg: als de accu weer vervangen dient te worden, zouden ze dat nogmaals zonder kosten onder Applecare laten doen? Of geldt één accu per Applecare, aangezien het eigenlijk normaal gebruik is en niet een defect.
Ik vraag me wel af hoeveel cycli dat dan is. Ik bedoel, als je hem 500x hebt gebruikt, vervangen ze hem dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
cornelixnootje1 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 19:25:
[...]

Ik vraag me wel af hoeveel cycli dat dan is. Ik bedoel, als je hem 500x hebt gebruikt, vervangen ze hem dan nog?
Nope, meestal ligt de grens bij 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Laatst online: 07-08 22:36
Mwaha }) Hij's binnen! De MacBook pro 15,4" met 4GB en 320GB

We hebben daar gelijk een mighty mouse bij gekocht. Maar even serieus: ben ik het, of zijn ze 90% van de mensen die zo'n muis kopen, namelijk de Rechtshandigen, vergeten aangezien de USB poorten links zitten en de muis een dermate korte kabel heeft dat deze bijna strak over het toetsenbord loopt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 16:41
Ik gebruik MiniBatteryLogger om mijn batterij in de gaten te houden. Destijds een keer geïnstalleerd om te kijken hoe het er mee stond. Dit programmaatje houdt dagelijks de capaciteit bij. Ik heb nu bij 417 cycles een capaciteit van 5139 mAh terwijl dit orgineel dit 5020 mAh zou moeten zijn.

Via deze app kun je ook je gegevens delen en zo het gemiddelde zien van alle computers die hun data delen. (Heleaas werkt dit op het moment van schrijven niet).

Ik heb mijn Macbook zoveel mogelijk aan het stroom. Ongeveer twee keer per week maak ik een trein reis van meer dan twee uur en dan gaat hij van het stroom af, soms doe ik 'm daarna direct weer aan de adapter maar soms laat ik 'm dan leeg lopen.

Afbeeldingslocatie: http://martijn-online.nl/files/battery_macbook.jpg
Leuk grafiekje die je te zien krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn007 op 05-03-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
masser120 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:55:
Mwaha }) Hij's binnen! De MacBook pro 15,4" met 4GB en 320GB

We hebben daar gelijk een mighty mouse bij gekocht. Maar even serieus: ben ik het, of zijn ze 90% van de mensen die zo'n muis kopen, namelijk de Rechtshandigen, vergeten aangezien de USB poorten links zitten en de muis een dermate korte kabel heeft dat deze bijna strak over het toetsenbord loopt :|
Haha. :)

Die is bedoeld voor icm het apple keyboard. Daar zit aan beide kanten een USB poort.

Je had beter een draadloze kunnen bestellen, maar die zijn "laggy" en zelfs zonder lag is het een kutmuis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
martijn007 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:20:
Ik gebruik MiniBatteryLogger om mijn batterij in de gaten te houden.
Die link is dood. Enig idee waar ik een mirror kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
martijn007 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:20:
Ik gebruik MiniBatteryLogger om mijn batterij in de gaten te houden. Destijds een keer geïnstalleerd om te kijken hoe het er mee stond. Dit programmaatje houdt dagelijks de capaciteit bij. Ik heb nu bij 417 cycles een capaciteit van 5139 mAh terwijl dit orgineel dit 5020 mAh zou moeten zijn.

Via deze app kun je ook je gegevens delen en zo het gemiddelde zien van alle computers die hun data delen. (Heleaas werkt dit op het moment van schrijven niet).

Ik heb mijn Macbook zoveel mogelijk aan het stroom. Ongeveer twee keer per week maak ik een trein reis van meer dan twee uur en dan gaat hij van het stroom af, soms doe ik 'm daarna direct weer aan de adapter maar soms laat ik 'm dan leeg lopen.

[afbeelding]
Leuk grafiekje die je te zien krijgt.
Zou je die misschien kunnen uploaden? Ik kan het programmatje niet vinden. De site is sinds 28-2 offline doordat lycos is gestopt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 16:41
Even Google gebruiken. Zie de eerste link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Ik heb een wat merkwaardig probleem. Sinds vorige week heb ik een 24" LCD aangesloten op mijn unibody MBP. Het valt me de laatste dagen op dat ik problemen heb met mijn muis (draadloze Mighty Mouse) als er heftig WIFI verkeer is. Ook lijkt het dat de WIFI soms minder bereik heeft (minder streepjes) en dan begint AirTunes ook te haperen. Ik heb een Time Capsule als router.

Nu lijkt het erop dat het probleem veroorzaakt wordt, omdat ik het scherm ingeklapt heb. Klopt het dat het bereik significant lager wordt met het scherm ingeklapt? Ik zou ook graag een tooltje hebben om het WIFI signaal wat beter te kunnen bekijken.

Ik heb ook geprobeerd om op 5Ghz te werken, maar dan heb ik met ingeklapt scherm meestal geen bereik. De fysieke afstand tussen de laptop en router is 10m met alleen een gipswandje ertussen. Iemand ervaring hiermee?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Jep! Hier ervaring :) Wel met oude MacBook Pro, maar ik geloof dat de antennes op dezelfde plek zitten. Als je de klep dichtdoet worden ze afgeschermd door je behuizing (metaal blokkeert radiogolven). Ik heb ook horen zeggen dat het komt doordat de oriëntatie van de antennes dan veranderd. Hoe dan ook is het een bekend gegeven dat het bereik flink minder wordt met de klep dicht. En 5 GHz heeft ook de eigenschap minder ver te reiken dan 2.4 GHz, dat klopt dus ook.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 21:48
cornelixnootje1 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 06:53:
Tja, na 300 cycles ben je wel door je batterij heen. En ik vermoed dat als je hem in plaats van iedere dag "leeg laat lopen" (lees: accu gebruikt) eens per week leeg laat lopen, hij wel wat langer mee gaat.

Maar je kan ook gewoon iedere maand een paar euro opzij zetten, en dan ieder jaar even een nieuwe accu kopen. :)
Dat klopt zo en zo niet, zit over de 200 cycles en zit nu op 89%, met deze snelheid zal ik rond de 84% zitten met 300 cycles. Dat is 15% minder dan het origineel, dus zeker er nog niet 'doorheen'.

Ik let eigenlijk niet op mijn accu qua hoe ik er mee bezig ben, heb hem meestal aan het stroom eigenlijk. (Gebruik hem meestal op een externe monitor.).

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 19:25:
[...]

Ik meen me te herinneren dat het "in de 200" was... Ik zit nu op 155. Vandaar mijn vraag over of iemand ervaring heeft met het nogmaals vervangen van de accu onder Applecare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 11:19:
[...]

Bij mij is het zo dat als ik de eerste keer na een reboot ofzo de apps folder open, hij eerst alle programma groottes gaat berekenen lijkt het wel... als ik m dan dichtklap en in sluimer laat gaan en m vervolgens op school weer ga gebruiken, dan opent hij de apps folder een stuk sneller.
Dus ik denk dat het zeker wel iets met indexeren ofzo te maken heeft...
Waar het mee te maken heeft is dat je vrije RAM gebruikt wordt om zaken te cachen. Applicatiedata, maar ook zaken als icons van apps en previews van files. De oplossing? Sleep gebruiken. De enige keren dat mijn Macs een koude start maken is na een update die een reboot eist (en dat is stiekem dus niet eens een koude boot). Een uptime van een paar weken is geen uitzondering.

Zorgen voor voldoende RAM helpt ook, anders kan dergelijke info niet gecached worden. Zeker bij gebruik van een IGP kan je interface dan stroperig worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 06-03-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Laatst online: 07-08 22:36
cornelixnootje1 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:24:
[...]

Haha. :)

Die is bedoeld voor icm het apple keyboard. Daar zit aan beide kanten een USB poort.

Je had beter een draadloze kunnen bestellen, maar die zijn "laggy" en zelfs zonder lag is het een kutmuis. :+
Jammer... Dan weet ik nu alweer waar die muis straks naartoe teruggaat en welke muis er voor in de plaats komt: een simpele logitech :)
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.