Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Ik heb sinds kort ook een MBP. Werkt prima maar valt me wel op dat tijdens het gamen (onder Vista 32bit) de fans heel snel heel hard gaan draaien. Om het even welk spel ik opstart, binnen een paar minuten gaan die fans volle bak draaien. Zal wel goed zijn voor de koeling, maar vind het raar dat die direct zo hard gaan blazen. Normaal gezien zou een laptop toch vrij stil moeten zijn. Het stoort niet echt maar als ik al eens een spelletje speel (bijv UT3) dan valt het harde blazen van die fans toch op. Rare is ook dat als ik een spel in Mac OSx speel (demo Lego Star Wars eens gedownload) die quasi onhoorbaar zijn/blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-08 13:25
^ Ik dacht dat dat was omdat Windows alleen de 9600GT kaart herkent en daar dus constant ''gebruik'' van maakt, ook als je niets intensiefs doet. Weet niet of dit 100% klopt, maar ik dacht het ergens gelezen te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobbereng
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:05
Wellicht dat je onder OSX op je 9400M speelt, die draait koeler dan de 9600M GT. Lego Star Wars heeft ook niet zoveel bronnen nodig als UT3, een enorm verschil zelfs, me dunkt.

Prijs je ook gelukkig dat die fans snel gaan loeien: het is dat of een vastloper zoals wel al eens heb : /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Laatst online: 08-09 21:08
Hoe zit dat nu met software zoals parallells? Is die even goed om te gamen? Of ga ik door daar gebruik van te maken veel aan performantie inboeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Dat ga je zeker wel merken. Bovendien heeft Parallels een slechte DirectX ondersteuning, de techniek die je nodig hebt voor vrijwel alle games. Beste qua performance is toch echt een Windows install, gezien je dan alles native draait, tegen virtualisatie zoals bij Parallels of VMWare.

[ Voor 9% gewijzigd door Fl4pp13 op 06-03-2009 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
lapino schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 22:35:
Hoe zit dat nu met software zoals parallells? Is die even goed om te gamen? Of ga ik door daar gebruik van te maken veel aan performantie inboeten?
Heel veel performance, mischien kan je UT 99, of CS 1.6 spelen, maar dan houd het ook al wel op.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand een idee wanneer de eerste 2,66 in de winkels komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
1voud schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 11:37:
[...]

Rechtermuisklik-toon info (of klik en CMD+i), op je H schijf onder mac os x. Dan zie je onderaan dat je je bevoegdheden kunt veranderen.
Nu het belangrijkste is dat je ook een soort van tandwiel ziet onderaan en daar kan je kiezen om de actie (dus het veranderen van de bevoegdheden) kan toepassen op alle onderliggende mappen.
Helemaal top, dit was het dus!
werkt perfect nu!

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb sindskort een nieuwe MBP ter vervanging van mijn oude MBP uit 2006 (garantie voorbij). Alleen deze heeft kuren is de battery health dramatisch namelijk 67% bij 20 cycles. Verder geeft Coconut ook aan "Age of your Mac" van 123 maanden. Erg vreemd.

Maar goed, het meeste vervelende probleem wat ik heb naar aanleiding van het nieuwsartikel over de 17" inch variant is dat ik om de haverklap allemaal gekke zwart/witte artefacten op het scherm. Als het apparaat uit de slaapstand komt. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alienfruit schreef op zondag 08 maart 2009 @ 23:16:
Ik heb sindskort een nieuwe MBP ter vervanging van mijn oude MBP uit 2006 (garantie voorbij). Alleen deze heeft kuren is de battery health dramatisch namelijk 67% bij 20 cycles. Verder geeft Coconut ook aan "Age of your Mac" van 123 maanden. Erg vreemd.
Helpt 't mss om een PRAM reset te doen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik zal dat morgen eens opnieuw proberen heb het eerder al eens uitgeprobeerd maar toen was het geen succes. Ik had eerlijk gezegd liever een reactie op mijn artefacten probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje maakt bij jullie je macbook pro unibody ook blazend geluid??
Of hoor je hem helemaal niet als hij aanstaat?

Ik heb namelijk het gevoel dat na nieuwe installatie van osx en updates hij veel meer lawaai maakt dan daarvoor.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Hij maakt wel eens geluid ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:08
Ik ben van plan om een MBP aan te schaffen en zat te denken aan de 2.66.
Weet iemand van jullie of er een Apple Store in Eindhoven zit. Ik zag nl. in de straat dat er een nieuwe komt...die verwees naar amac. Maar van anderen hoor ik weer iets over youmac.

Waar moet ik heen?

offtopic:
Ps. Ik las op de website van a-mac dat het ene bijzondere winkel wordt weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 09:10

DeluxZ

Livin' the good life

Je hebt de YouMac in de Heuvel Gallerie. Over die nieuwe weet ik niks, je hebt in de MediaMarkt ook een In-Store Apple Shop.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Ik heb nu voor de tweede keer een euvel met volgens mij mijn backlight.

Wanneer ik de magsafe stekker uit de laptop haal, dan krijg ik ineens het volgende effect. Het scherm wordt een stuk donkerder, en heeft 'vlekken' onderin het scherm.

Heb dit nu twee keer gehad, en alleen wanneer ik de stekker er uit haalde. Kan hem er daarna weer indoen, maar dan veranderd er niets, ook kan ik de brightness instellen, maar dit werkt ook niet, hij blijft vrij donker ook al staat hij op max.

Het euvel is pas weer verholpen na dat de laptop is afgesloten, en daarna weer wordt opgestart.

Zie: http://gallery.me.com/mat...00031/photo&bgcolor=black

Is dit een vaker voorkomend probleem, en duid dit op een 'stervende' backlight? Aangezien ik weinig zin heb om mijn laptop te moeten missen...

De laptop is nog vrij jong, Juni 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb je niet aanstaan dat ie bij battery een iets lagere brightness moet gebruiken? Staat geloof ik bij energy saves misschien ligt het daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZpAz schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:56:
Ik heb nu voor de tweede keer een euvel met volgens mij mijn backlight.

Wanneer ik de magsafe stekker uit de laptop haal, dan krijg ik ineens het volgende effect. Het scherm wordt een stuk donkerder, en heeft 'vlekken' onderin het scherm.

Heb dit nu twee keer gehad, en alleen wanneer ik de stekker er uit haalde. Kan hem er daarna weer indoen, maar dan veranderd er niets, ook kan ik de brightness instellen, maar dit werkt ook niet, hij blijft vrij donker ook al staat hij op max.

Het euvel is pas weer verholpen na dat de laptop is afgesloten, en daarna weer wordt opgestart.

Zie: http://gallery.me.com/mat...00031/photo&bgcolor=black

Is dit een vaker voorkomend probleem, en duid dit op een 'stervende' backlight? Aangezien ik weinig zin heb om mijn laptop te moeten missen...

De laptop is nog vrij jong, Juni 2009.
Had je die tijdmachine toch nog afgekregen? Vet, zal 's een keer komen kijken.

Ik heb zelf ook dat probleem gehad, maar dan alleen die donkere vlekken. Na een bezoek aan de Apple Store werd mij verteld dat dit niets ernstigs was en te maken heeft met het opstarten ('warm worden') van het scherm en dat het vanzelf wegtrekt. Ik had het ook inderdaad alleen de eerste tien minuten dat m'n MBP aanstond.

En dat je backlight een stuk donkerder wordt na het uittrekken van de kabel ligt natuurlijk aan de energy settings van je Apple. Heb je al gekeken wat er gebeurd als je je preferences verandert naar: 'maximum performance' of iets van die strekking?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 17:35:
[...]

Had je die tijdmachine toch nog afgekregen? Vet, zal 's een keer komen kijken.

Ik heb zelf ook dat probleem gehad, maar dan alleen die donkere vlekken. Na een bezoek aan de Apple Store werd mij verteld dat dit niets ernstigs was en te maken heeft met het opstarten ('warm worden') van het scherm en dat het vanzelf wegtrekt. Ik had het ook inderdaad alleen de eerste tien minuten dat m'n MBP aanstond.

En dat je backlight een stuk donkerder wordt na het uittrekken van de kabel ligt natuurlijk aan de energy settings van je Apple. Heb je al gekeken wat er gebeurd als je je preferences verandert naar: 'maximum performance' of iets van die strekking?
Dutch_Razor schreef op maandag 09 maart 2009 @ 17:11:
Heb je niet aanstaan dat ie bij battery een iets lagere brightness moet gebruiken? Staat geloof ik bij energy saves misschien ligt het daaraan.
Nee, dat is dit niet, ook heb je dan geen vlekken onderin het scherm wel :P Zie meegeleverde foto.

@Frenk: TijdMachine wordt toch met elke Mac meegelevert? ;)

Ook is het niet warmlopen, omdat het beestje in beide gevallen al de hele dag aanstond...

[ Voor 3% gewijzigd door ZpAz op 09-03-2009 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Heb begin 2008 een MBP gekocht en heb hem (stom) erg vaak aan de voeding hangen, maar laat hem ook geregeld gewoon zonder voeding en helemaal leeglopen, of in ieder geval tot 5%.

De laatste dagen viel me alleen op dat ie wel heel erg onzuinig bezig is de laatste tijd. Heb daarnet hem helemaal vol willen laden totdat het magsafe lichtje groen werd, maar dat gebeurde na 5 uur dus niet. Hij bleef op 'Finishing charging' staan.

Uiteindelijk maar van de voeding afgehaald en Scrubs aflevering gekeken. Hij bleef heel mooi 2,5 uur aangeven tot ongeveer 2:10 resterend. Nu keek ik in mijn System Profiler en zag dat ik Fully Charged nog 3788mAh over heb (met 80 cycles).

Maar opeens knalde mijn resterende tijd naar 1:05 en nu heb ik nog maar 2344mAh over in System Profiler.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

Overigens is het amperage altijd ernstig negatief en dan bungelend tussen de -50 en -1450 mA. Lijkt me ook niet helemaal juist.

Ah, zojuist is mijn charge capacity naar 2150mAh gedaald.

Is dit gewoon een brakke batterij en kan ik die laten vervangen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
armageddon_2k1 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:55:
Ik zou hem eerst even calibreren: http://support.apple.com/kb/HT1490

Daarna kan je met iStat Pro of welke tool dan ook kijken hoeveel health je batterij nog heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11-2024
armageddon_2k1 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:55:
Heb begin 2008 een MBP gekocht en heb hem (stom) erg vaak aan de voeding hangen, maar laat hem ook geregeld gewoon zonder voeding en helemaal leeglopen, of in ieder geval tot 5%.

De laatste dagen viel me alleen op dat ie wel heel erg onzuinig bezig is de laatste tijd. Heb daarnet hem helemaal vol willen laden totdat het magsafe lichtje groen werd, maar dat gebeurde na 5 uur dus niet. Hij bleef op 'Finishing charging' staan.

Uiteindelijk maar van de voeding afgehaald en Scrubs aflevering gekeken. Hij bleef heel mooi 2,5 uur aangeven tot ongeveer 2:10 resterend. Nu keek ik in mijn System Profiler en zag dat ik Fully Charged nog 3788mAh over heb (met 80 cycles).

Maar opeens knalde mijn resterende tijd naar 1:05 en nu heb ik nog maar 2344mAh over in System Profiler.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

Overigens is het amperage altijd ernstig negatief en dan bungelend tussen de -50 en -1450 mA. Lijkt me ook niet helemaal juist.

Ah, zojuist is mijn charge capacity naar 2150mAh gedaald.

Sinds wanneer wordt je batterij slechter van het constant aan de voeding hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
Yorick81 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:19:
[...]

Sinds wanneer wordt je batterij slechter van het constant aan de voeding hangen?
Sinds altijd al..
Daarom hebben die dingen ook niet het eeuwige leven..
Je moet hem regelmatig helemaal leeg maken voordat je hem weer oplaad, anders wordt het laatste deel van de batterij nooit echt gebruikt en is het na een tijdje ook niet meer bruikbaar.

Ik gebruik hem dagelijks sinds december en gebruik alleen de adapter als hij of bijna leeg is en weer opgeladen moet worden, of als ik de betere GPU nodig heb.

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yorick81 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:19:
[...]

Omdat de batterij dan totaal niet gebruikt. Een batterij moet je een beetje in vorm houden dor hem regelmatig te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Daar zijn de meningen over verdeeld :)
Een lithium-ion-batterij beheert zichzelf, hij gaat over op druppellading als hij vol is.

Ik gebruik mijn MacBook ook bijna altijd aan de oplader en de batterij is nog uitstekend. Bij mijn vorige MacBook heb ik dat ook gedaan, die batterij had na 2,5 jaar nog een maximale capaciteit van meer dan drie uur (meer dan 85% volgens de widget).

Ik heb ook weleens gelezen dat Li-ion-batterijen het beste presteren als ze zo vol mogelijk worden gehouden. Maar eigenlijk maakt het me persoonlijk weinig uit. Ik ben eraan gewend dat ik altijd de lader gebruik, dus als de batterij minder wordt dan heb ik daar geen last van. Ik heb er wel last van als de MacBook te snel in slaapstand gaat of zelfs uitvalt en de gedimde achtergrondverlichting en andere energiebesparende opties storen mij, daarom gebruik ik de lader. Niet om de batterij te sparen dus :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Als het altijd aan de adapter hangen slecht is. Waarom kan je dan de notebook aan je Apple LED Display hangen? Ik neem toch aan dat ze dat niet doen als het slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:38
Uuh, je kan gewoon alleen de kabel inpluggen voor het gebruik van het scherm. Je hoeft natuurlijk niet de lader erin te plaatsen.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 09:55
alienfruit schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:13:
Als het altijd aan de adapter hangen slecht is. Waarom kan je dan de notebook aan je Apple LED Display hangen? Ik neem toch aan dat ze dat niet doen als het slecht is.
als je op die manier gaat redeneren kan je je ook gaan afvragen waarom ze uberhaupt een lader bij je laptop geven 8)7

Maar goed, wat ik in ieder geval veel lees over notebook batterijen, dat het vooral niet goed is om hem vaak helemaal leeg te laten lopen en hem in ieder geval niet lang leeg te laten. Ongeveer eens paar maand (30 cycles ongeveer) leeg laten lopen is dan weer wel goed voor kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Inderdaad, iedereen zegt wat anders.

Mijn mening, gebruik hem zo als je hem wilt gebruiken, en dan gaat hij het langste mee :)

Ook MOET je trouwens je adapter er in houden als je je laptop in clamshel modus gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
ZpAz schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:17:

Ook MOET je trouwens je adapter er in houden als je je laptop in clamshel modus gebruikt.
want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Hier wel, volgens mij, als ik mijn mbp aan mijn monitor hang, doe hem dicht (gaat ie slapen) dan wake ik hem weer via BT tobo / muis.. maar dit werkt volgens mij niet zonder Adapter... (dan blijft ie doorslapen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Maar dat laatste zijn natuurlijk gewoon instellingen.

Waarom wordt het hier toch weer steeds herhaald hoe Li-Ion batterijen moeten gebruikt worden?

Zo weinig mogelijk de batterij gebruiken om het aantal cycles laag te houden, MAAR af en toe wel BIJNA laten leeggaan en weer vullen om de batterij 'in gebruik' te houden, en eens om de paar maanden eens volledig laten leeg gaan en onmiddelijk terug vullen ter calibratie. In geen geval lang en erg vaak volledig laten leeggaan, dan gaat ze snel stuk gaan.

Dit alles is al vaker gezegd en werkt echt, toch zullen na meer dan 3 jaar de meeste Li-Ion's beginnen afnemen van gebruiksduur, hier is weinig aan te doen.

Voor meer dan de helft van de mensen is al het bovenstaande voor de meeste mensen 'normaal gebruik'. De meesten gebruiken hem immers als kleine desktopvervanger en gaan er immers maar soms mee op stap zonder adapter, en nog veel minder dat ie dan ook echt volledig leeg gaat. Ideaal dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een tikje tegen je magsafe connector en je mbp gaat in de sleep mode. Niet zo heel erg failsafe maar opzich wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-07 09:44
Ik heb zelf een SR 2.2GHz MBP die inmiddels 20 maanden oud is. Hij hangt praktisch altijd aan de stroom, vooral sinds dat ik klaar ben met school. Laptop staat nu de hele dag aan. En dan nog heb ik het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/Vanitas1440/albums/327836/Battery_20Months.png

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanitas schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:13:
Ik heb zelf een SR 2.2GHz MBP die inmiddels 20 maanden oud is. Hij hangt praktisch altijd aan de stroom, vooral sinds dat ik klaar ben met school. Laptop staat nu de hele dag aan. En dan nog heb ik het volgende resultaat:

[afbeelding]
So! Dat doe je goed! Weer een empirisch bewijsje geleverd dat de batterij weldegelijk langer meegaat als je 'm met rust laat!
Wat betekent: SR?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2009 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 21:41:
[...]

So! Dat doe je goed! Weer een empirisch bewijsje geleverd dat de batterij weldegelijk langer meegaat als je 'm met rust laat!
Wat betekent: SR?
Da's Santa Rosa. Dat is het CPU+Chipset platform van de mid-2007 Macbook Pro.
Overigens: mijn accu doet nu 92% battery health bij 131 cycles sinds juni 2008. Daar blijft ie nu al hangen sinds de 100 cycles. Hopen dat het voorlopig zo blijft. Heb 'm redelijk mobiel gebruikt. Ben er op zich wel tevreden mee, de batterijduur is ook nog niet echt afgenomen.

[ Voor 30% gewijzigd door Fl4pp13 op 10-03-2009 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm toch betwijfel ik de acuratie van dat programma... ziehier mijn resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://www.majhost.com/gallery/RobinH/MacbookPro/picture_3.png

Toch merkwaardig dat mijn Late 2008 Macbook Pro al 124 maanden oud is. En daarbij ook dat de huidige capaciteit van de Accu hoger ligt dan dat hij oorspronkelijk was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Nou, ik heb hem gecalibreerd, en iStat erop gezet, maar mijn health is 38%. Heb nog 2108mAh over en het duurt een eeuwigheid voor ie de laatste 8% gevuld heeft. In 1,5 uur is er 2% bijgekomen.

Heb het gemeld aan de winkel waar ik hem gekocht heb, maar ze moeten mijn complete MBP hebben. Dat vind ik een beetje jammer. Ik kan toch makkelijk die accu even langsbrengen?

Gelukkig heb ik goedkoop een 2e accu uit Amerika gehaald. En die werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Nou na 3jaar wikken en wegen is het er dan eindelijk van gekomen. Vandaag een MBP 15" (2,66/4GB/320GB) gehaald bij MacMe. Ik ben opgegroeid al met DOS en sindsdien werk ik prive met een dergelijke Windows systeem, maar dat is nu grotendeels verleden tijd :)

De voornaamste reden was dat ik wat anders wou dan Windows (Linux vooralsnog geen optie) en ik niet elk jaar m'n hardware wou upgraden naast gebonden te zijn aan m'n bureau. Dankzij m'n werk als (windows-)systeembeheerder bij een internetbureau gaan er regelmatig Apple machines door mijn handen heen, met elke keer weer de verbasing van de machines ansich naast het fantastische Mac OSX. Gelukkig mag ik dit nu ook zelf ervaren :Y)

De PC (zie sign) gaat de verkoop in en dan is het enkele nog Windows binnen VMWare fusion oid. Mijn eerste indruk van de machine is echt fantastisch! snel, handig en super degelijk. Tevens verbaas ik me ontzettend over het gemak van OSX. Het zijn net allemaal easter egg's voor me :P
Ik moet alleen nog even wennen aan het (NL) toetsenbord, maar dat zal eerdaags ook vlekkeloos verlopen. Morgen alleen nog een kleine torks schroevendraaier halen voor het vervangen van de HDD (5400 naar 7200rpm), gezien de standaard HDD er nog inzit (daardoor kon ik hem gelijk meenemen) ;)

Anyway, * rlkz is happy! *O*

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 21:35
Nog even over de batterij (ik kan dit niet vaak genoeg herhalen):

Laat dat ding gewoon met rust. Als je er niet op let gaat het prima en loop je ook niet te stressen. Ik ken 2 mensen uit de klas, die halen altijd hun batterij eruit als hij volledig is opgeladen en aan het netstroom hangt, en hun health zit op 80%. Ik zit nu op 100% met meer cycles, en heb hem behoorlijk vaak gewoon aan het stopcontact hangen, ook op 100% battery charge.

Maak je er niet druk om en geniet lekker van je MPB :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
geen zin om met een screenshot te kloten.

Current capacity: 4505mAh
Original capacity: 4600mAh
97%

Loadcycles: 56

Klopt wel zo ongeveer.. gebruik hem minstens 40 uur per week (op m'n werk) en dan thuis vaak ook nog..
Gebruik de batterij tot hij leeg is en laad hem dan op. Komt er vaak op neer dat ik 's ochtends eerst op de batterij werk. Hij dan aan de oplader gaat en in de middag hij weer op de batterij gaat (dan heb ik toch vaak vergaderingen, dus komt dat mooi uit).

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Killzone schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 01:36:
Nog even over de batterij (ik kan dit niet vaak genoeg herhalen):

Laat dat ding gewoon met rust. Als je er niet op let gaat het prima en loop je ook niet te stressen. Ik ken 2 mensen uit de klas, die halen altijd hun batterij eruit als hij volledig is opgeladen en aan het netstroom hangt, en hun health zit op 80%. Ik zit nu op 100% met meer cycles, en heb hem behoorlijk vaak gewoon aan het stopcontact hangen, ook op 100% battery charge.

Maak je er niet druk om en geniet lekker van je MPB :) .
Zal best kunnen, dat deed ik eerst ook, maar hij is nu in 1 dag van een health van 95% naar 38% gedaald en ik kan er niks meer aan doen. Calibratie helpt dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Ach ja, Ik zit nu op afgerond 450 cycles en m'n health schommelt rond de 70-75%. Gaat ie echt te kort mee, dan schaf ik wel een nieuwe aan (of tegen die tijd wellicht gewoon een nieuwe MBP). Niet te moeilijk doen over de batterij. Heb 'm sinds sept '07 (dus 1,5 jaar nu).

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Niet te moeilijk over doen? Die laptop kost een godsvermogen en als ie na een jaar opeens het niet langer meer dan een 45 minuten uithoud van de ene op de andere dag dan lijkt het me dat er iets mis is. Ik ga toch niet zomaar 125 euro voor een nieuwe accu betalen? Sorry hoor, maar 'niet moeilijk over doen' vind ik wel echt een rare instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Gast.... Ik heb het niet over jouw batterij. Die is overduidelijk aan _gratis_ vervanging toe. Ik bedoelde het meer in het algemeen.

[ Voor 3% gewijzigd door nadroJ op 11-03-2009 09:37 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Laatst online: 23-07 21:54
OxiMoron schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 08:50:
geen zin om met een screenshot te kloten.

Current capacity: 4505mAh
Original capacity: 4600mAh
97%

Loadcycles: 56

Klopt wel zo ongeveer.. gebruik hem minstens 40 uur per week (op m'n werk) en dan thuis vaak ook nog..
Gebruik de batterij tot hij leeg is en laad hem dan op. Komt er vaak op neer dat ik 's ochtends eerst op de batterij werk. Hij dan aan de oplader gaat en in de middag hij weer op de batterij gaat (dan heb ik toch vaak vergaderingen, dus komt dat mooi uit).
beter om ;m zo vaak mogelijk aan het stroomnet te hangen en maandelijsk fftjes helemaal leeg te trekken en op te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
Mja.. zal eens kijken hoe dat gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:38

Fab1Man

Live life to the fullest

Ben ik trouwens de enige die het een beetje absurd vind hoe iedereen denkt over z'n accu? MIsschien moet je 'm ook nog inwrijven met babyolie, zodat ie zich extra lekker voelt. Kom op zeg, het is een gebruiksvoorwerp, die mag slijten.
Het is alsof het een soort MacBook fetish is, dat je per se je batterij moet monitoren. Dat er zelfs zulke fancy programma's zijn, is toch eigenlijk absurd?

Ik heb voor de grap ook eens gekeken, maar dat ie x aantal cycles heeft en zoveel health, SO WHAT!? Ga niet zitten plannen hoe je dat ding gebruikt, gebruik 'm gewoon, hang 'm aan de stroom als je jeuk krijgt en haal 'm eraf als je bang wordt. Echt, get real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fab1Man schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 13:42:
Ben ik trouwens de enige die het een beetje absurd vind hoe iedereen denkt over z'n accu?
Nope, ben het helemaal met je eens. :)

Heb er nog geen moment aan gedacht om de health van mijn batterij in de gaten te houden. Op het moment dat ie leeg raakt, hang ik m'n macbookpro aan 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Laatst online: 23-07 21:54
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 13:51:
[...]

Nope, ben het helemaal met je eens. :)

Heb er nog geen moment aan gedacht om de health van mijn batterij in de gaten te houden. Op het moment dat ie leeg raakt, hang ik m'n macbookpro aan 230v.
dan kan je nog wel in eht achterhoofd houden dat je minder veel slijtage hebt dat je 'm aan het stroom netwerk hangt wanneer dat kan zodat je meer plezie rhebt van je gebruiksvoorwerp.

Dat de accu het na een jaar niet super meer doet of 2 jaar boeit me dan niet. dan koop ik wel voor vrij goedkoop een nieuwe. vroeger waren de batterijen na verloop van tijd voor een gamebyo duurder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
Fab1Man schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 13:42:
Ben ik trouwens de enige die het een beetje absurd vind hoe iedereen denkt over z'n accu? MIsschien moet je 'm ook nog inwrijven met babyolie, zodat ie zich extra lekker voelt. Kom op zeg, het is een gebruiksvoorwerp, die mag slijten.
Het is alsof het een soort MacBook fetish is, dat je per se je batterij moet monitoren. Dat er zelfs zulke fancy programma's zijn, is toch eigenlijk absurd?

Ik heb voor de grap ook eens gekeken, maar dat ie x aantal cycles heeft en zoveel health, SO WHAT!? Ga niet zitten plannen hoe je dat ding gebruikt, gebruik 'm gewoon, hang 'm aan de stroom als je jeuk krijgt en haal 'm eraf als je bang wordt. Echt, get real!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Zie je het al voor je...? "We moeten de autobanden laten testen, want dan weten we precies hoe lang die mee gaat." "Nee vandaag gaan we met de fiets naar ons werk, want de autobanden zijn nog warm..." Oh shit...hoe lang gaan die fietsbanden nog mee....

M.a.w. batterijen/auto-fietsbanden het zijn gebruiksvoorwerpen en ze slijten nou eenmaal. Bij de een harder dan bij de ander. Daarom wordt er ook GEEN garantie op gegeven!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben eigenlijk wel blij dat er van die fancy programma's zijn om je batterij uit te lezen enzo. Niet om daar nou heel de tijd naar te neuzen maar wel als ik vermoed dat mijn accu het niet meer zo geweldig doet. Dat zou mij een 99 euro voor een nieuwe accu kunnen schelen bijvoorbeeld. Die tools zijn handig en absoluut niet absurd. Continu je accu checken en complete oplaadschema's bedenken om je accu optimaal te houden (of denken te houden) is absurd, temeer omdat mensen die dat niet doen, een betere of even goede accuduur weten neer te zetten. Het heeft dus echt geen zin om na te gaan denken hoe je met die accu om moet gaan. Als je problemen vermoedt, pak zo'n tool, check de info en bepaal of je naar de dealer moet voor garantie of niet; that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Flatwhite schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:27:
[...]

M.a.w. batterijen/auto-fietsbanden het zijn gebruiksvoorwerpen en ze slijten nou eenmaal.
Ik haal iedere avond mijn banden van de fiets, je weet maar nooit weet je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

ppl schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:30:
Ik ben eigenlijk wel blij dat er van die fancy programma's zijn om je batterij uit te lezen enzo. Niet om daar nou heel de tijd naar te neuzen maar wel als ik vermoed dat mijn accu het niet meer zo geweldig doet. Dat zou mij een 99 euro voor een nieuwe accu kunnen schelen bijvoorbeeld. Die tools zijn handig en absoluut niet absurd. Continu je accu checken en complete oplaadschema's bedenken om je accu optimaal te houden (of denken te houden) is absurd, temeer omdat mensen die dat niet doen, een betere of even goede accuduur weten neer te zetten. Het heeft dus echt geen zin om na te gaan denken hoe je met die accu om moet gaan. Als je problemen vermoedt, pak zo'n tool, check de info en bepaal of je naar de dealer moet voor garantie of niet; that's it.
Dat is ook heel wat anders dan dit topic. Check de laatste 2 pagina's. Die gaan alleen maar over hoe je wanneer je MacBook moet opladen. Als je 'm in slaap zingt gaat ie zo ongeveer langer mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de mensen met een 2009 17 inch macbook pro:

Wat zijn bij jullie de max temperaturen die de machine bereikt en wat zijn hierbij de rpm van de fans? Mijn machine raakt erg heet, tot 85 graden. Het is me opgevallen als ik op zo'n moment een grijze achtergrond kies en de 9600 actief heb dat er dan heel lichtjes groene strepen (display artifacts door hoge temperatuur) zichbaar zijn. Het lijkt ook alsof de fans niet of erg laat aanslaan (draaien hier continu op 2000 rpm). Indien ik handmatig (met smcfancontrol) de rpm's verhoog blijft de laptop stukken koeler en treden er ook geen display artifacts op.

Binnenkort maar eens contact opnemen met Apple.. :(

En dan nog iets, die batterij, halen jullie 6 uur o.i.d. icm met de 9600? Bij beetje normaal mail/surf/type-werk met het scherm op normale helderheid?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf geen 17", maar las het volgende op Engadget:
http://www.engadget.com/2...sing-geforce-9600m-to-bu/

Misschien heeft het daar mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fab1Man schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:34:
Dat is ook heel wat anders dan dit topic. Check de laatste 2 pagina's. Die gaan alleen maar over hoe je wanneer je MacBook moet opladen. Als je 'm in slaap zingt gaat ie zo ongeveer langer mee!
Dat is dus ook wat ik bedoel: dat soort dingen zijn van de zotte maar dat wil niet zeggen dat die tools dat ook zijn!

@b2xtreme: wat is je mbp op dat moment allemaal aan het doen? Hangt er niet iets van een applicatie of proces in de achtergrond?

[ Voor 65% gewijzigd door ppl op 11-03-2009 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 23:50:
Nou, ik heb hem gecalibreerd, en iStat erop gezet, maar mijn health is 38%. Heb nog 2108mAh over en het duurt een eeuwigheid voor ie de laatste 8% gevuld heeft. In 1,5 uur is er 2% bijgekomen.

Heb het gemeld aan de winkel waar ik hem gekocht heb, maar ze moeten mijn complete MBP hebben. Dat vind ik een beetje jammer. Ik kan toch makkelijk die accu even langsbrengen?

Gelukkig heb ik goedkoop een 2e accu uit Amerika gehaald. En die werkt perfect.
Waar heb je die gehaald als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me late macbook pro nu 4 maanden en zit op 97% battery capaciteit...ik kan er niet zo mee zitten hoor. Gebruik hem alleen prive en thuis altijd aan de stroom als ik er langer op wil werken, als het eventjes is dan op accu. Heb pas 13 cycles maar of het daar wat mee te maken heeft dat er al 3 procent vanaf is....
De ene accu zal beter zijn dan de andere, en heb het ding niet om steeds op accu, temperatuur te letten etc..
temp is af en toe ook boven de 80graden als ik hem intensief gebruik...maar hij zal er wel tegen kunnen hoor...af en toe eens flink laten werken en hij blijft het verder goed doen.
Het is ook een gebruiksvoorwerp...en je hebt het ding toch niet steeds om op dat soort dingen te letten.
Heb in iedergeval in de 4maanden al hoop plezier er van gehad en daar gaat het om:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:58:
[...]

Heb zelf geen 17", maar las het volgende op Engadget:
http://www.engadget.com/2...sing-geforce-9600m-to-bu/

Misschien heeft het daar mee te maken?
Ja, dat had ik al gelezen. Misschien is het te fixen met een firmware update voor de smc? Anders maar eens contact opnemen met Apple, maar op dit moment kan ik de laptop niet echt missen (is mijn enige machine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Flatwhite schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:27:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Zie je het al voor je...? "We moeten de autobanden laten testen, want dan weten we precies hoe lang die mee gaat." "Nee vandaag gaan we met de fiets naar ons werk, want de autobanden zijn nog warm..." Oh shit...hoe lang gaan die fietsbanden nog mee....

M.a.w. batterijen/auto-fietsbanden het zijn gebruiksvoorwerpen en ze slijten nou eenmaal. Bij de een harder dan bij de ander. Daarom wordt er ook GEEN garantie op gegeven!!!
DAAROM zijn er nu net van die tooltjes, om te kijken of het door normaal gebruik stukging of niet, en of we dus garantie zouden mogen verwachten of niet...

Een autoband die na 10km volledig afgesleten is ZONDER er ooit mee te slippen, dat vind jij dan ook aanvaardbaar en normaal?

En mekaar tips geven hoe te rijden om de banden zo lang mogelijk te laten meegaan (het zijn ten slotte dure dingen), dat vind je dan ook belachelijk?

Sommige mensen hebben lang gespaard voor hun laptop en willen hem maximaal laten meegaan voor die ene keer dat ze de batterij echt nodig hebben, laat die mensen hier dan toch mekaar helpen en tips geven ipv je te ergeren aan mensen die zorg dragen voor hun spullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
rlkz schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 00:06:
Nou na 3jaar wikken en wegen is het er dan eindelijk van gekomen. Vandaag een MBP 15" (2,66/4GB/320GB) gehaald bij MacMe. Ik ben opgegroeid al met DOS en sindsdien werk ik prive met een dergelijke Windows systeem, maar dat is nu grotendeels verleden tijd :)

De voornaamste reden was dat ik wat anders wou dan Windows (Linux vooralsnog geen optie) en ik niet elk jaar m'n hardware wou upgraden naast gebonden te zijn aan m'n bureau. Dankzij m'n werk als (windows-)systeembeheerder bij een internetbureau gaan er regelmatig Apple machines door mijn handen heen, met elke keer weer de verbasing van de machines ansich naast het fantastische Mac OSX. Gelukkig mag ik dit nu ook zelf ervaren :Y)

De PC (zie sign) gaat de verkoop in en dan is het enkele nog Windows binnen VMWare fusion oid. Mijn eerste indruk van de machine is echt fantastisch! snel, handig en super degelijk. Tevens verbaas ik me ontzettend over het gemak van OSX. Het zijn net allemaal easter egg's voor me :P
Ik moet alleen nog even wennen aan het (NL) toetsenbord, maar dat zal eerdaags ook vlekkeloos verlopen. Morgen alleen nog een kleine torks schroevendraaier halen voor het vervangen van de HDD (5400 naar 7200rpm), gezien de standaard HDD er nog inzit (daardoor kon ik hem gelijk meenemen) ;)

Anyway, * rlkz is happy! *O*
Gefeliciteer met je eerste mac :)
Ik zelf ben in 2004 overgestapt naar Apple en ik heb nooit meer terug gekeken. Ik heb bij elkaar nog geen uur achter een Vista bak gezeten en als ik alles om me heen hoor mis ik vrij weinig. XP blijf wel even op m'n bootcamp staan voor als ik iets nodig heb in windows.

Tip: direct naar de adres bar gaan in Safari doe je met cmd + L. De tegenhanger van f6 in IE. Dit heeft bij mij ook even geduurd voordat ik daar achter was dus ik dacht misschien leuk voor je om te weten.

EDIT: l veranderd naar L voor de duidelijkheid :p

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
  • Laatst online: 21-10-2020
cmd i is mail de pagina ook hendig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
ochoch schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:31:
cmd i is mail de pagina ook hendig
Ik drukte inderdaad ook al op i ipv L. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen met de 17" 2009 Macbook Pro (en eventueel de 15" unibody):

Bij hoeveel graden slaan bij jullie de fans aan? Bij mij lopen ze continu op 2000 toeren. Als ik dan een Handbrake encode start loopt de temperatuur snel op tot rond de 88 graden, tegen die tijd lopen mijn fans nog steeds op 2000 toeren. Dat kan toch niet kloppen... als gevolg hiervan krijg ik ook waarschijnlijk last van display artefacten (overhitting GPU).

Indien ik met Apple contact opneem, moet ik de computer dan ter reparatie inleveren bij de ASP of krijg ik een vervangend model toegestuurd? (Ik heb de macbook pro ongeveer 3 weken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
De apple fans slaan wat later aan, dat was bij het vorige model ook al zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:34:

Bij hoeveel graden slaan bij jullie de fans aan? Bij mij lopen ze continu op 2000 toeren. Als ik dan een Handbrake encode start loopt de temperatuur snel op tot rond de 88 graden, tegen die tijd lopen mijn fans nog steeds op 2000 toeren. Dat kan toch niet kloppen... als gevolg hiervan krijg ik ook waarschijnlijk last van display artefacten (overhitting GPU).

Indien ik met Apple contact opneem, moet ik de computer dan ter reparatie inleveren bij de ASP of krijg ik een vervangend model toegestuurd? (Ik heb de macbook pro ongeveer 3 weken).
Je zou even kunnen wachten tot je een probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28

maak heelemaal niks uit 88 graaden is niet zo heel eng hoor.
een cpu kan makelijk 100 graden hebben.
zit zelf gemiddeld vaak in de 90 graden en is verder prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 21:35
Maar het is niet fijn om op een tobo te typen, dat minder dan een centimeter af zit van een core van 88 graden ;) .

En for god sake, laat die batterij nou gewoon met rust :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze kunnen niet langzamer dan 2000 rpm. De max ligt op de 6000 rpm. Het is alleen wel zo dat bij een langdurige hoge temperatuur die fans pas in snelheid omhoog schakelen. Dit kun je middels wat software ook handmatig doen. Tooltje waarmee dat kan heet smcFanControl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Tunboy schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 02:26:
[...]

DAAROM zijn er nu net van die tooltjes, om te kijken of het door normaal gebruik stukging of niet, en of we dus garantie zouden mogen verwachten of niet...

Een autoband die na 10km volledig afgesleten is ZONDER er ooit mee te slippen, dat vind jij dan ook aanvaardbaar en normaal?

En mekaar tips geven hoe te rijden om de banden zo lang mogelijk te laten meegaan (het zijn ten slotte dure dingen), dat vind je dan ook belachelijk?

Sommige mensen hebben lang gespaard voor hun laptop en willen hem maximaal laten meegaan voor die ene keer dat ze de batterij echt nodig hebben, laat die mensen hier dan toch mekaar helpen en tips geven ipv je te ergeren aan mensen die zorg dragen voor hun spullen...
Je hebt het overduidelijk niet begrepen. Dat je een keer een check doet is prima. Je mag best de degelijkheid van een product bekijken, nacontroleren.

Het is alsof er op de doos vermeld staat je accu zo langnmee gaat, en dat dit behaald MOET worden, want ja anders, dan is je Mac niet speciaal, maar gewoon net als elk ander apparaat met accu, BOEHA!! :'(

Echter het gejammer dat iemand 3% health van z'n accu is kwijtgeraakt in 4 maanden. OEH! wat erg! De wereld stort in, de accu wordt gekalibreerd, van uur tot uur nagekeken, accu erin eruit.

Tip: aai je accu eens in de 2,484839 uur. Doe je dit niet precies dan verlies je health.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
Tunboy schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 02:26:
[...]

Prima jij hebt het over uitersten....dan mag jij miij ook vertellen wanneer je WEL garantie MAG claimen...

- binnen 1 jaar
- tot 2 jaar of meer..
- of misschien 5 jaar.

Jij weet net zo goed als ik dat die uitersten die jij noemt niet aan de orde zijn.... Het gaat er juist om dat mensen weten - ook diegene die net iets harder hebben gespaard dan de rest 8)7 - dat een batterij nou eenmaal slijt. Dat deze slijtage bij de een wat sneller gaat dan bij de ander en dat het kan gebeuren dat je batterij na 3/4 jaar -1 jaar er zo maar me op kan houden. Sterker nog....garantie claimen op een batterij en/of banden is uiterst lastig (m.u.v. de uitersten)....aangezien de batterij van laptops ed. vaak niet eens binnen de zogenaamde garantie vallen...(behoudens de wettelijke termijn van een half jaar.).

Ik erger me niet....ik probeer duidelijk te maken dat een batterij alle kanten op kan gaan en je beter van je apparaat kan genieten dan constant de status van je batterij in de gaten te houden. Natuurlijk kan je eens in de zoveel tijd nagaan wat de status is van je batterij....maar veel mensen maken zich al druk als hun batterij onder de 70% komt te zitten en gaan vervolgens dingen eisen bij de leverancier....

Achja..waar het op neer komt is dat iedereen lekker moet doen waar hij/zij zin in heeft mbt. de batterijen...
:) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:40:
[...]

Ze kunnen niet langzamer dan 2000 rpm. De max ligt op de 6000 rpm. Het is alleen wel zo dat bij een langdurige hoge temperatuur die fans pas in snelheid omhoog schakelen. Dit kun je middels wat software ook handmatig doen. Tooltje waarmee dat kan heet smcFanControl.
Ik heb vandaag contact gehad met apple, over de display artifacten bij hoge temperaturen. Morgen gaat de machine naar een ASP voor reparatie. Ben benieuwd hoe lang ik hem kwijt ben.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Alpha-sphere schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:06:
[...]

Gefeliciteer met je eerste mac :)
Ik zelf ben in 2004 overgestapt naar Apple en ik heb nooit meer terug gekeken. Ik heb bij elkaar nog geen uur achter een Vista bak gezeten en als ik alles om me heen hoor mis ik vrij weinig. XP blijf wel even op m'n bootcamp staan voor als ik iets nodig heb in windows.

Tip: direct naar de adres bar gaan in Safari doe je met cmd + L. De tegenhanger van f6 in IE. Dit heeft bij mij ook even geduurd voordat ik daar achter was dus ik dacht misschien leuk voor je om te weten.

EDIT: l veranderd naar L voor de duidelijkheid :p
thnx! :)

Inmiddels is de HDD ook vervangen (torx t6 was niet makkelijk te vinden) en een schone install gedaan van Leopard. Tot op heden vind ik de MBP echt een onwijs stukje techniek, over alles is gewoon nagedacht - heerlijk. Gelukkig heb ik vrij veel collega's die over een Apple machine beschikken, dat maakt de overstap net even wat makkelijker van diehard-Windows gebruiker naar Leopard newbie.

Mbt Safari, waarschijnlijk moet ik daar ook nog aan wennen, maar tot op heden hou ik het eerst bij FF. Ik ga oa m'n plugins missen...

Van het weekend eerst maar die toetsencombi's in m'n hoofd proberen te krijgen :P

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Laatst online: 08-09 11:41

TweakBoy

---

Gisteren mijn MBP 2.4Ghz/CTO/iWork ontvangen, gelijk geinstalleerd en opgeladen. Wilde ik vanochtend de installatie afmaken ( programma's zoals office, Coda, SQL dev e.d. installeren ) merkte ik een irritante getik op van mijn linkerventilator.

Bij nader onderzoek blijkt deze verkeerd gemonteerd te zijn of een defecte lager te hebben in de fan.
Heeft iemand dit eerder gehad? Via de klantenservice heb ik de optie gekregen om deze om te ruilen voor een nieuwe MBP, gelijk geaccepteerd, maar '1 dag'-oude moest wel eerst opgehaald worden.

Heb ik recht om eerst een nieuwe te ontvangen en daarna deze mee te laten nemen?

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Dat ligt helemaal aan hoe je zelf de ophaaldatum afspreekt met TNT. Als het goed is wordt al meteen een order aangemaakt voor een nieuwe MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Laatst online: 08-09 11:41

TweakBoy

---

Falconey schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 01:22:
Dat ligt helemaal aan hoe je zelf de ophaaldatum afspreekt met TNT. Als het goed is wordt al meteen een order aangemaakt voor een nieuwe MBP.
Klopt, er is gelijk een order aangemaakt voor mij. Alleen ik kan niet goed schatten hoe lang het gaat duren :( De huidige was ruim 16 dagen onderweg (CTO/opties). De nieuwe is hetzelfde, ze willen het gehele pakket vervangen incl. bestelde kabels. Schijnt niet mogelijk te zijn dat ik de spullen die ik extra als optie bijnam te houden en een kaalpakket aan te leveren :s

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Zijn er nog meer mensen op een BTO 17" MBP 2.93 Ghz aan het wachten? Heb mijn bestelling gedaan bij youmac, en daar staat nu nog steeds "verwerkt". Order is 29 januari reeds ingelegd...

Windows Veteran turned Apple Addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een Apple noob vraagje.

Ik werk al jaren met windows op pc's en ik ben nu van plan om over te stappen op een Apple. Wat ik echter zo handig vind van Windows is de werking van de snel toetsen. Met de alt toets krijg je alle snel toetsen combinaties te zien doordat er streepjes onder de letters van het menu komen te staan. Ik heb dat bij Apple nog niet op die manier gezien. Is het mogelijk om de sneltoetsen bij Apple op de zelfde manier te laten werken. Ik weet niet of ik mijn vraag duidelijk stel maar als je een antwoord hebt op mijn vraag graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sneltoetsen worden altijd aangegeven in de menu's, dat wordt niet verborgen. Als het er niet staat dan is er voor die functie dus geen sneltoets. Heel makkelijk dus eigenlijk :)

[ Voor 39% gewijzigd door ppl op 13-03-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 11:49
ppl schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 10:14:
Sneltoetsen worden altijd aangegeven in de menu's, dat wordt niet verborgen. Als het er niet staat dan is er voor die functie dus geen sneltoets. Heel makkelijk dus eigenlijk :)
Wat meneer boven mij zegt, zie hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://aquamacs.org/latex/menu_shortcuts.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

rlkz schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:47:
[...]
Van het weekend eerst maar die toetsencombi's in m'n hoofd proberen te krijgen :P
Dan wens ik je veel succes, S.!! Overijverige switcher... ;)

http://www.danrodney.com/mac/index.html

Maandag overhoring? :+

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 07:57:

Ik werk al jaren met windows op pc's en ik ben nu van plan om over te stappen op een Apple. Wat ik echter zo handig vind van Windows is de werking van de snel toetsen. Met de alt toets krijg je alle snel toetsen combinaties te zien doordat er streepjes onder de letters van het menu komen te staan. Ik heb dat bij Apple nog niet op die manier gezien. Is het mogelijk om de sneltoetsen bij Apple op de zelfde manier te laten werken. Ik weet niet of ik mijn vraag duidelijk stel maar als je een antwoord hebt op mijn vraag graag.
Meestal gebruik je de command toets, de alt is alleen om de prullenbak geforceerd te legen en programma's te Force Quitten, maar als je alt ingedrukt houdt verandert het Quit knopje vanzelf in het Force Quit knopje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Daarvoor is inderdaad de frontpage bedoeld ;) Je mag wel een link opnemen in je signature.

[ Voor 113% gewijzigd door Hoedje op 13-03-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
hmm... mijn fans blazen de hele tijd terwijl er geen programma's aan staan, en de batterij is opgeladen.
het proces wat hier voor verantwoordelijk is heet 'socket' (proces ID 82, user: root) en neemt 99% van de processor in beslag!?!

weet iemand wat dat socket proces is|?

[ Voor 5% gewijzigd door simlock op 13-03-2009 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 07:57:

Je zou KeyCue kunnen proberen, dmv dit programma kan je alle shortcuts voor een programma bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

simlock schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 21:01:
hmm... mijn fans blazen de hele tijd terwijl er geen programma's aan staan, en de batterij is opgeladen.
het proces wat hier voor verantwoordelijk is heet 'socket' (proces ID 82, user: root) en neemt 99% van de processor in beslag!?!

weet iemand wat dat socket proces is|?
Hier niet...
code:
1
2
($:~)-> ps ax | grep -i socket
   51   ??  Ss     0:00.87 /usr/libexec/ApplicationFirewall/socketfilterfw

Maar een mogelijke oplossing hier:

Topic : High CPU usage from cupsd "socket" - possible related to HP photosmart ?
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6660336

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds gisternacht een raar probleem met mijn MBP:

Ik klap mijn MBP dicht om naar een verjaardag te gaan, en toen ik daar van terug kwam wou ik nog ff muziekje luisteren voordat ik zou gaan slapen... geen beeld :S
Noujah, doet ie wel eens vaker en dan moet ik m weer ff in sluimer laten gaan en weer openklappen en dan is er niks aan de hand... maar ook dat werkte niet :(
Dus maar geforceerd uitzetten en weer opnieuw aanzetten... ook dat werkt niet!!
Dan maar gaan slapen en vanmorgen rustig opgezocht wat ik er aan kon doen, waaronder de Pram en Vram ofzo resetten... maar dat mocht allemaal niet helpen :X

Iemand nog ideeen over hoe ik m weer aan de praat krijg?
Of morgen naar de apple store gaan en vrezen voor een kapot logic board?
Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen want ik kan m echt geen weken missen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:48
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 12:36:
Ik heb sinds gisternacht een raar probleem met mijn MBP:

Ik klap mijn MBP dicht om naar een verjaardag te gaan, en toen ik daar van terug kwam wou ik nog ff muziekje luisteren voordat ik zou gaan slapen... geen beeld :S
Noujah, doet ie wel eens vaker en dan moet ik m weer ff in sluimer laten gaan en weer openklappen en dan is er niks aan de hand... maar ook dat werkte niet :(
Dus maar geforceerd uitzetten en weer opnieuw aanzetten... ook dat werkt niet!!
Dan maar gaan slapen en vanmorgen rustig opgezocht wat ik er aan kon doen, waaronder de Pram en Vram ofzo resetten... maar dat mocht allemaal niet helpen :X

Iemand nog ideeen over hoe ik m weer aan de praat krijg?
Of morgen naar de apple store gaan en vrezen voor een kapot logic board?
Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen want ik kan m echt geen weken missen!
Heb je ook geen beeld op een externe monitor?

Het kan zijn dat je het slachtoffer bent van dit probleem
http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 12:23
Als je je PRAM en SMC hebt gereset, en je hebt nog geen beeld -> dan gok ik op een dode 8600M GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1voud schreef op zondag 22 maart 2009 @ 13:45:
[...]

Heb je ook geen beeld op een externe monitor?

Het kan zijn dat je het slachtoffer bent van dit probleem
http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=nl_NL
SyS_ErroR schreef op zondag 22 maart 2009 @ 13:54:
Als je je PRAM en SMC hebt gereset, en je hebt nog geen beeld -> dan gok ik op een dode 8600M GT
Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht 8)7 Ik heb trouwens alles gereset wat er te resetten is idd :)
Het heeft ook geen zin om er een externe monitor aan te hangen denk ik, omdat je alleen de 'gong' hoort en verder gebeurt er niks... je hoort de HD wel draaien maar niet ratelen om macOS te starten.
Maar ik zal het voor de zekerheid ff doen nou :)
Sowieso apple maar bellen morgen en als de 8600 kapot is, hoop ik stiekem dat ze geen 128MB versies meer hebben liggen O-)
bedankt voor de reacties iig :9

edit:
Ook geen beeld op een externe monitor :X
Heeft hier iemand ervaring met het vervangen van de kapotte 8600GT?? hoe lang dat gaat duren e.d.?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2009 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 15:10:
edit:
Ook geen beeld op een externe monitor :X
Heeft hier iemand ervaring met het vervangen van de kapotte 8600GT?? hoe lang dat gaat duren e.d.?
Dat zal er ongetwijfeld vanaf hangen waar je 'm weg brengt. Ze vervangen overigens het hele 'logic board', wat apple-taal voor het moederbord is, de videokaart zit namelijk onboard. In mijn geval heeft dat de problemen verholpen. Ik heb aangegeven dat 'ie onevenredig warm werd en dat ik arteffects ervoer onder pittige(re) belasting (was ook zo) en hem vervolgens even gewezen op het apple support ding* - dat het dus een bekend probleem was. Werd niet moeilijk over gedaan.

Ik was 'm geloof ik 3 à 4 weken kwijt, maar als je het exact wil weten moet je het gewoon even aan de premium reseller in kwestie vragen. Als het rustiger is zal het sneller gaan, ik zat in de drukke post-kerstvakantie periode. Als je echt niet zonder laptop kan, heeft iig. de lokale apple-vent hier in Amersfoort in ieder geval een vervangende laptop verhuur service: €110,- voor de duur van de reparatie (ongeacht hoe lang dat is). Zoiets zullen ze allemaal wel doen. Dat is geen kattenpis, maar als je echt niet zonder kunt... :)

* (shopdude gewoon even laten [google=8600M GT apple.com] of het knowledgebase artikelnummer onthouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja mensen,

interessant onderwerp: macbooks naar Rwanda,

Met school gaan we met 26 mensen naar rwanda om daar diverse dingen te doen, voorop staat dat we eeen school (internaat) gaan moderniseren, de hele school een nieuw likje verf, muzieklokaal en een commputerlokaal.

we willen 25 macbooks meenemen,

voor:
1. hoge kwaliteit\
2. goede ervaringen
3. degelijke machines
4. (klein)er dan echte computers (geldt voor elke laptop)

tegen:
1. gevoelig
2. HOGE prijs <--
3. stof?

Ik hoor graag jullie meningen over het plan, en ervaringen met macbooks op vakantie/warmere stoffige landen. Suggesties en tips zijn ook zeer welkom, en hoe we korting kunnen krijgen.

we hebben al een paar dingen gevonden: zo is de taal geen probleem, aangezien de moedertaal van Rwanda 3 jaar geleden naar engels is veranderd.

Onno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je die mensen beter kunt helpen met een normale notebook (HP, Acer oid.) Met hetzelfde geld voor de macbooks kun je veel meer notebooks van goedkopere merken aanschaffen. Of van het geld wat overblijft andere goede dingen doen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 08:50:
Ik denk dat je die mensen beter kunt helpen met een normale notebook (HP, Acer oid.) Met hetzelfde geld voor de macbooks kun je veel meer notebooks van goedkopere merken aanschaffen. Of van het geld wat overblijft andere goede dingen doen daar.
plus dat diefstal wel eens hoger kan liggen. Je hebt er voor 24k/25k aan laptops liggen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Koop dan EEE pc's of een andere atom based laptop (denk aan NC20/NC10).

Veel betere prijs/prestatie.

[ Voor 66% gewijzigd door een moderator op 23-03-2009 11:43 . Reden: Onnodig lange quote removed tbv leesbaarheid ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Laatst online: 11-08 20:06
Niet altijd betere prijs/prestatie hoor, ligt ook aan het OS natuurlijk. Maar er zijn idd geen goedkope Macbooks, wel zijn ze wat steviger gebouwd (zeker de unibody) maar weer niet bestand tegen stof lijkt mij. Al met al, wat wil je ermee doen? Macs geven een prettige gebruikerservaring, goede bouwkwaliteit e.d. maar als dat niet je vereiste is en je kan ook Windows gebruikern, dan lijkt het mij dat je schoolgeld toch beter kan besteden. Stel de boel gaat kapot, dan is een goedkope laptop voordeliger te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 11:42

Step

step@tweakers.net#

vgroenewold schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:23:
Niet altijd betere prijs/prestatie hoor, ligt ook aan het OS natuurlijk. Maar er zijn idd geen goedkope Macbooks, wel zijn ze wat steviger gebouwd (zeker de unibody) maar weer niet bestand tegen stof lijkt mij. Al met al, wat wil je ermee doen? Macs geven een prettige gebruikerservaring, goede bouwkwaliteit e.d. maar als dat niet je vereiste is en je kan ook Windows gebruikern, dan lijkt het mij dat je schoolgeld toch beter kan besteden. Stel de boel gaat kapot, dan is een goedkope laptop voordeliger te vervangen.
Ze kunnen dan beter Linux gebruiken wat gratis is, want voor Windows moet je alsnog een licentie betalen. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moe_Szyslak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-02 12:08
Flappiewappie schreef op maandag 23 maart 2009 @ 10:36:
[...]

Koop dan EEE pc's of een andere atom based laptop (denk aan NC20/NC10).

Veel betere prijs/prestatie.
WAT? Dat is juist een slechte prijs/prestatie verhouding. Je krijgt iets traags in een kleine verpakking. Dan kun je beter een cheapo Acer of IBM kopen. Die zijn er wel voor onder de 500 euro en dan heb je echt heel veel meer voor je geld dan met een netbook. Die zijn ook gelijk meer futureproof dan netbooks die over het algemeen weinig opslag ruimte en ram hebben. Daarnaast is het ook niet geheel handig om zo'n klein scherm te hebben. De NC20 is helemaal een slecht voorbeeld want dat ding kost net zo veel als een gewone laptop maar heeft een Atom CPU, 1GB geheugen en een nog slechtere GPU dan een low-end laptop. alleen de resolutie en opslag capaciteit zijn acceptabel.

Even gauw een voorbeeldje uit de pricewatch: pricewatch: Acer Extensa 5630Z-322GMN : P4 T3200, 2GB, 15.4", 160GB, Vista HP voor maar 400 Euro. Das ruim 50 Euro minder dan die NC20 :P

De specs in de pricewatch klopppen trouwens niet. Het is 160GB ipv 320GB ;)

Das tenminste een goeie prijs/kwaliteit verhouding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dream0r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Iemand hier de 2,66 Ghz Macbook Pro al binnen? Ik heb hem inmiddels twee weken geleden besteld maar tot op heden niets ontvangen.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.