De accelero S1 rev.2 op een Sapphire HD4850 Dualslot-fansink
Het was mij vooral te doen om deze kaart stil te krijgen, want de standaard fan is echt een drama.
15 euro is dan lang niet gek als je nog 1 of 2 stille fans heb liggen.
Ik heb van te voren gekeken naar de hoogte van de componenten op de kaart.
Op de productsite van de accelero staat een pdf'je met daarin de max. hoogte die de accelero nodig heeft. Dit moest passen.
De accelero S1 rev.2 komt met de volgende inhoud:

-Accelero S1 rev.2 zelf met koelpasta erop.
-Pci bracket met een rooster
-8x heatsink voor op het ram
-4x heatsink voor op de kleine vrm's (toch?), deze gebruik ik niet omdat de standaard heatsink goed genoeg is en past i.c.m. met een accelero S1 rev.2
-Handleiding
-Bevestigings materiaal
Even een korte Howto:
-Haal de kaart uit je computer

en zorg natuurlijk voor wat ruimte om te werken
-Haal de fanconnector los en schroef de oude koeler van de kaart af dmv de 4 schroefjes aan de onderkant.
-Veeg de oude koelpasta weg met een doekje wat niet krast (oud lensdoekje)!, en niet met keukerol oid! Doe dit zowel bij de GPU als bij de oude koeler aangezien je die wilt bewaren.
-Maak de GPU + ram goed vetvrij
-Haal met een mesje de folie van de ram heatsinkjes af en plak deze 1 voor 1 op de ram chips, de chips kunnen aardig wat druk hebben dus na 30 sec. goed aandrukken zitten ze vast!
-Leg de accelero met het koelvlak naar boven en plaats de kaart direct goed zodat het geen smeerboel wordt met de koelpasta. Ik zal morgen nog even de beschrijving opzoeken over hoe het precies zat met vastzetten (er zitten een aantal spacers bij). Eventueel kun je op dit moment andere koelpasta erop smeren, voor mij voldoet de standaard koelpasta prima.
-Draai de schroeven kruislinks vast net zoals bij een CPU koeler.
-Plaats de kaart weer terug en geniet van de stilte
Ik behoud mij natuurlijk niet verantwoordelijk voor eventuele gevolgen
Resultaat:

De standaard heatsink die erop zit is laag genoeg om de S1 niet in de weg te zitten. Verder worden er bij de accelero S1 rev.2 8 headsinkjes geleverd welke je op het ram kan plakken zoals je hier ziet.

Deze heatsinkjes zijn dus ook laag genoeg.

Hier zie je dat ook de standaard heatsink niet in de weg zit, het scheelt nog geen 2mm, en anders kun je de koelribben een klein beetje verbuigen zodat ze in elkaar vallen.
En zo ziet de kaart er dan uit met 2 keer een Nexus Real silent 80mm fan:
Wat temps
(geef ik niet zoveel om, het was mij echt om de stilte te doen)
Stock cooler (100% fanspeed=F1-wagen):
Idle @500/975: 35°C
Stressed @625/975: 59°C
Stressed @700/1050: 60°C
Accelero S1rev.2 + 80mm Nexus 100% speed:
Ilde @500/975: 28°C
Stressed @625/975: 45°C
Stressed @700/1050: nog niet gedaan
Duidelijk dus,
Zelfs met de 2 fans op 5 volt (onhoorbaar) blijft de kaart rond de 38 graden idle.
Met een goede airflow zou het zelfs passief kunnen denk ik.
Nog wat tips van dingen die ik tegen kwam met installeren:
-Neem gewoon even de tijd om het goed te doen
-Bewaar de oude koeler met schroefjes+rubberen ringetjes omdat deze bij de kaart hoort ivm garantie
-Er zit folie over de lijmlaag van de ramsinkjes
-Maak niet schoon met zakdoekje/keukenrol etc. (gelukkig wist ik dat al)
-Als je er fans op wilt hebben kun je deze beter bevestigen voordat je de koeler op de kaart schroeft omdat het anders lastig wordt met tiewrapjes
-Pas op dat je de accelero niet met de koelpasta naar beneden neerzet, lijkt me duidelijk waarom niet.
Ik heb dus gewoon de standaard koelpasta gebruikt, deze zit er niet voor niks op en zou dus genoeg moeten zijn. Het temperatuurverschil, als die er al is, met de standaard koelpasta en bijv. Artic Silver 5 zal nihil zijn. Dus als je echt extreem wilt overclocken kun je beter een waterblok nemen, maar zelfs met deze luchtkoeling kom je al een heel eind.
Kleine minpunten:
-Koeler voelt een beetje goedkoop aan
-Erg groot, maar past nog makkelijk in mijn centurion 590
-Stekker van de 6 pins pci-e voeding gaat er lastig uit, de koelribben zitten in de weg waardoor je het beugeltje niet echt omhoog kunt wippen.
-Het geheel word redelijk zwaar en gaat behoorlijk hangen in zo'n pci-e slot.
Verder ben ik heel erg tevreden over de koeler, goedkoop, grote koelcapaciteit, en veel meegeleverde heatsinkjes maakt hem zeker geen slechte investering voor die 15 euro!
Op verzoek nog een 2tal foto's zoals de kaart nu een Centurion 590 hangt (icm asus p5q-e).

Zoals je ziet steek de accelero behoorlijk uit, in smalle kasten kan dat wel eens problemen geven, maar je kunt altijd het zwarte kapje met 'accelero' eraf halen waardoor hij weer een par centimeter smaller wordt.

Wat zijn die lange sata kabels toch k*t om weg te werken!
Geen opmerkingen over die veter
deze ondersteunt het geheel een beetje.
[
Voor 14% gewijzigd door
Nolani op 23-10-2008 19:54
]