Ik ben het eens met citruspers. Tenzij HD-filmen iets is wat je wilt zou ik gaan voor een Canon 1000D / 450D (of equivalent van Nikon en andere merken) gaan.
1. Wat is je beschikbare budget?
Rond de 1000 euro, niet inclusief tas en memory cards.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik loop al een lange tijd met het idee in mijn hoofd om serieuzer bezig te gaan met fotograferen. Op dit moment heb ik een Canon Powershot A480, deze is prima voor het simpele werk, maar ik wil graag verder met macrofoto's en foto's van landschappen, steden etc. Ik wil gewoon veel meer kwaliteit.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Boven al een beetje genoemd. Ik hou van macrofoto's, landschaps- en stadsfoto's. Bovendien wil ik graag mooie, scherpe nachtfoto's (verlichte gebouwen, schemering etc.) kunnen maken. Ik maak veel foto's van de natuur, steden en mijn huisdieren. Ik hoef niet te filmen, vind ik niet zo interessant.
Ook ben ik absoluut niet gecharmeerd van ruis. Ik wil echt heldere, scherpe foto's.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope.
5. Heb je al een voorkeur?
De Canon EOS 450D, vanwege de reviews en het feit dat hij SD kaarten ondersteunt (heb ik al).
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, een groothoekzoomlens, een circulair polarisatiefilter en een UV-filter. Zo, dat alles er in 1 keer op past.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies over welke filters/lens ik moet nemen, en of ik beter kan kijken naar een andere EOS. Ook of ik andere accessoires nodig heb.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken?
Veel tijd. Ik ben van plan flink te gaan oefenen en experimenteren
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, met misschien een fish eye lens en tripod en als ik echt de smaak te pakken krijg hele nieuwe bodies etc.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Powershot A480, simpel ding, maar dan ook echt simpel.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nope.
Rond de 1000 euro, niet inclusief tas en memory cards.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik loop al een lange tijd met het idee in mijn hoofd om serieuzer bezig te gaan met fotograferen. Op dit moment heb ik een Canon Powershot A480, deze is prima voor het simpele werk, maar ik wil graag verder met macrofoto's en foto's van landschappen, steden etc. Ik wil gewoon veel meer kwaliteit.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Boven al een beetje genoemd. Ik hou van macrofoto's, landschaps- en stadsfoto's. Bovendien wil ik graag mooie, scherpe nachtfoto's (verlichte gebouwen, schemering etc.) kunnen maken. Ik maak veel foto's van de natuur, steden en mijn huisdieren. Ik hoef niet te filmen, vind ik niet zo interessant.
Ook ben ik absoluut niet gecharmeerd van ruis. Ik wil echt heldere, scherpe foto's.
Nope.
5. Heb je al een voorkeur?
De Canon EOS 450D, vanwege de reviews en het feit dat hij SD kaarten ondersteunt (heb ik al).
Ja, een groothoekzoomlens, een circulair polarisatiefilter en een UV-filter. Zo, dat alles er in 1 keer op past.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies over welke filters/lens ik moet nemen, en of ik beter kan kijken naar een andere EOS. Ook of ik andere accessoires nodig heb.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken?
Veel tijd. Ik ben van plan flink te gaan oefenen en experimenteren
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, met misschien een fish eye lens en tripod en als ik echt de smaak te pakken krijg hele nieuwe bodies etc.
Canon Powershot A480, simpel ding, maar dan ook echt simpel.
Nope.
Ik zie geen reden om je de Canon 450D af te raden. Verder, lenzen en filters. Bij filters is een UV-filter ter bescherming van je lens handig, en een polarisatiefilter is leuk om mee te spelen. Verder zijn de filters die je moet nemen onderhevig aan wat je er mee wilt, en zul je ze daar op moeten kiezen. Voor de lenskeuze raad ik je aan de OP van het Canonmount topic even door te lezen, daar staan goede suggesties die doorgaans erg informatief zijn voor de 'zoekenden'. Succes met je keuze!
18-135 is niet echt een groothoek-zoom op een APS-c camera. De Canon crop-factor is 1.6. 18mm maal 1.6 is 29mm wat nauwelijks meer groothoek te noemen is.Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:24:
.........Nou heb ik hier niet veel verstand van. Aangezien ik vooral tijdens de vakanties foto's ga maken van (onder andere) landschappen denk ik aan een groothoek- zoom kitlens (zoals de 18-135mm IS)...........
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
29mm is gewoon groothoek hoor. Eigenlijk alles beneden 50mm brandpuntsafstand op een 35mm-camera, maar meestal wordt 35mm brandpuntsafstand als grens gebruikt.Fiber schreef op maandag 12 april 2010 @ 00:24:
18-135 is niet echt een groothoek-zoom op een APS-c camera. De Canon crop-factor is 1.6. 18mm maal 1.6 is 29mm wat nauwelijks meer groothoek te noemen is.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik voel me echt heel dom, maar ik heb nul procent verstand van lenzen.Armada. schreef op maandag 12 april 2010 @ 00:20:
Ik zie geen reden om je de Canon 450D af te raden. Verder, lenzen en filters. Bij filters is een UV-filter ter bescherming van je lens handig, en een polarisatiefilter is leuk om mee te spelen. Verder zijn de filters die je moet nemen onderhevig aan wat je er mee wilt, en zul je ze daar op moeten kiezen. Voor de lenskeuze raad ik je aan de OP van het Canonmount topic even door te lezen, daar staan goede suggesties die doorgaans erg informatief zijn voor de 'zoekenden'. Succes met je keuze!

Iedereen is ooit een beginner.Zoloft schreef op maandag 12 april 2010 @ 01:56:
[...]
Ik voel me echt heel dom, maar ik heb nul procent verstand van lenzen.Dus welke lenzen in dat topic vallen onder groothoekzoom? En hoe zie ik of ze op de 450D passen?
Ook raad ik je aan de fotografie FAQ te lezen.
grofweg een 2500 tot 3000 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
helaas op een jaar tijd voor de tweede keer beroofde van al mijn cameraspullen. Mijn vorige setups waren beide keren canon eos 400D, nu wil ik natuurlijk ook kijken voor een echte upgrade.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
main onderwerp is in het algemeen natuurfotografie, met het merendeel van de clicks besteed aan macrofotografie
op het moment heb ik helemaal niets meer buiten wat lege dozen
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
3 camera's die ik overweeg, namelijk:
- canon 7D: voornamelijk vanwege de filmfunctie, waar ik zware interesse in heb om toe te passen met macro
- canon 50D: indien deze, kijk ik waarschijnlijk voor een aparte camcorder
- 2de hands canon 1D III: al wat interessante aanbiedingen zien langskomen 2de hands en voor natuurfotografie denk ik dat het een pareltje zou zijn.
jups.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
geef je mening maar, het is vooral dat ik misschien tot andere inzichten kom vanwege een andere kijk / frisse blik
De aanschaf gaat pas in juli gebeuren, dus ik ga me nu royaal de tijd nemen om me te orienteren.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
veel tijd, vrije tijdsbesteding numero uno voor mij.
definitief ja. Gezien budget, zal het waarschijnlijk eerst camera worden met 1, misschien 2 lenzen en dan doorsparen voor uitbreiding van het glasarsenaal.
voorgaande uitrusting was canon 400D met grip, sigma 180/f3.2 macro, tamron 17-50/f2.8, canon 50/1.8. Grootste probleem voor mij met macro was dat manual focus een no-go was. Ik ben lensdrager of brildrager en met geen van de twee is het voor mij doenbaar om middels oculair manueel scherp te stellen. live view is dus wel belangrijk (Daarmee kan ik het wel
lenzen drogen me uit met de manual focus omdat ik te lang niet knipper, bril werkt niet goed vanwege reflectie in glas en te klein beeld dat overblijft).
Goede isoprestaties ben ik ook wel een fan van, gebruik liever AL dan een flitser. Een betere / snellere autofocus is natuurlijk mooi, maar dat gaan alle 3 de opties me geven gezien dat ik van een 400D kom.
alleen voor het 1D-verhaal en de lenzen is tweedehands een optie mits het een interessante aanbieding is.
grofweg een 2500 tot 3000 euro
helaas op een jaar tijd voor de tweede keer beroofde van al mijn cameraspullen. Mijn vorige setups waren beide keren canon eos 400D, nu wil ik natuurlijk ook kijken voor een echte upgrade.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
main onderwerp is in het algemeen natuurfotografie, met het merendeel van de clicks besteed aan macrofotografie
op het moment heb ik helemaal niets meer buiten wat lege dozen
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
3 camera's die ik overweeg, namelijk:
- canon 7D: voornamelijk vanwege de filmfunctie, waar ik zware interesse in heb om toe te passen met macro
- canon 50D: indien deze, kijk ik waarschijnlijk voor een aparte camcorder
- 2de hands canon 1D III: al wat interessante aanbiedingen zien langskomen 2de hands en voor natuurfotografie denk ik dat het een pareltje zou zijn.
jups.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
geef je mening maar, het is vooral dat ik misschien tot andere inzichten kom vanwege een andere kijk / frisse blik
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
veel tijd, vrije tijdsbesteding numero uno voor mij.
definitief ja. Gezien budget, zal het waarschijnlijk eerst camera worden met 1, misschien 2 lenzen en dan doorsparen voor uitbreiding van het glasarsenaal.
voorgaande uitrusting was canon 400D met grip, sigma 180/f3.2 macro, tamron 17-50/f2.8, canon 50/1.8. Grootste probleem voor mij met macro was dat manual focus een no-go was. Ik ben lensdrager of brildrager en met geen van de twee is het voor mij doenbaar om middels oculair manueel scherp te stellen. live view is dus wel belangrijk (Daarmee kan ik het wel
Goede isoprestaties ben ik ook wel een fan van, gebruik liever AL dan een flitser. Een betere / snellere autofocus is natuurlijk mooi, maar dat gaan alle 3 de opties me geven gezien dat ik van een 400D kom.
alleen voor het 1D-verhaal en de lenzen is tweedehands een optie mits het een interessante aanbieding is.
[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 12-04-2010 04:42 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Na wat rondkijken toch maar besloten om voor een DSLR te gaan, dit ivm met de zaak waar we dit goed bij kunnen gebruiken.
http://tweakers.net/price.../?keyword=canon+eos+1000d
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=nikon+d3000
Ik zelf denk dat ik in deze prijsklasse moet gaan zoeken aangezien ik een beginnende gebruiker ben en het eerst wil ontdekken voordat ik echt pas een camera ga kopen van 1000 euro. Alleen het probleem is dat ik niet weet welk merk ik moet gaan kopen, dit ivm met de aanschaf van lenzen omdat je dan meestal merk gebonden zit.
- Wat is je beschikbare budget?
Tussen de 400 a 500 euro - Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal aub)
Omdat ik iets meer uit een camera wil halen dan ik nu doe (ook voor de zaak) - Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voor het fotograferen voor de zaak, denk aan coupe's, ijs en voor de internetsite en eigen gebruik. - Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee - Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nee niet echt - Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
NIet gelijk, maar dit is zeker een plan van de toekomst - Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies - Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Als het me echt bevalt ga ik zeker veel tijd eraan besteden - Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het me bevalt wel ja - Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Sony huis tuin en keuken camera, ding is 4 jaar oud en de foto's die eruit komen zijn niet echt op en top - Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee
http://tweakers.net/price.../?keyword=canon+eos+1000d
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=nikon+d3000
Ik zelf denk dat ik in deze prijsklasse moet gaan zoeken aangezien ik een beginnende gebruiker ben en het eerst wil ontdekken voordat ik echt pas een camera ga kopen van 1000 euro. Alleen het probleem is dat ik niet weet welk merk ik moet gaan kopen, dit ivm met de aanschaf van lenzen omdat je dan meestal merk gebonden zit.
Verwijderd
De keuze tussen die twee camera's is imo eenvoudig: de 1000D. Deze heeft een betere sensor, waardoor de output beter is. Daarnaast heb je liveview wat erg handig kan zijn bij fotografie vanaf statief. Zorg er wel voor dat je hem koopt met de IS kitlens.
Wat is het verschil tussen de IS kitlens en de "gewone" ?Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:14:
De keuze tussen die twee camera's is imo eenvoudig: de 1000D. Deze heeft een betere sensor, waardoor de output beter is. Daarnaast heb je liveview wat erg handig kan zijn bij fotografie vanaf statief. Zorg er wel voor dat je hem koopt met de IS kitlens.
Helemaal eens met mig29. Live view is bij deze toepassing gewoon heel handig. De kitlens zal prima voldoen, behalve als je foto's à la AH Allerhande wilt maken - daarvoor zul je een 30/1.4 moeten gebruiken. Ik neem aan dat je geen professioneel productfotograaf bent en dit ook niet wilt worden.
De kitlens met IS heeft beeldstabilisatie en is optisch beter dan de oude 18-55.
De kitlens met IS heeft beeldstabilisatie en is optisch beter dan de oude 18-55.
Nee het is niet echt de bedoeling dat het ala AH word, het moeten gewoon mooie foto's worden die er goed uitzien op een site en op folders etc. Bedankt voor het advies!ssj3gohan schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:23:
Helemaal eens met mig29. Live view is bij deze toepassing gewoon heel handig. De kitlens zal prima voldoen, behalve als je foto's à la AH Allerhande wilt maken - daarvoor zul je een 30/1.4 moeten gebruiken. Ik neem aan dat je geen professioneel productfotograaf bent en dit ook niet wilt worden.
Als Live View echt belangrijk voor je is valt de 1D mark III eigenlijk al af omdat het schermpje 4x minder pixels heeft en dus zeker niet scherp genoeg is om manueel scherp te stellen. Bedenk ook dat de zoeker van vooral een 7D maar ook een 50D een beter (groter) beeld geeft dan je gestolen 400D en de 1DmIII.polthemol schreef op maandag 12 april 2010 @ 04:39:
............
Ik ben lensdrager of brildrager en met geen van de twee is het voor mij doenbaar om middels oculair manueel scherp te stellen. live view is dus wel belangrijk (Daarmee kan ik het wellenzen drogen me uit met de manual focus omdat ik te lang niet knipper, bril werkt niet goed vanwege reflectie in glas en te klein beeld dat overblijft).
............
http://www.dpreview.com/r...canon_eos1dmkiii&show=all
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zit te denken aan een Canon EF 70-200 f/4L USM of Canon EF 17-40mm f/4 L USM. Maar ik snap niet echt welke van de twee nou voor de meeste dingen gebruikt kan worden. En kun je wel macrofoto's met deze lenzen maken of moet ik er een aparte macrolens bij kopen? En, als ik dat moet doen, moet ik voor de macrolens dan ook een UV en polarisatiefilter?Armada. schreef op maandag 12 april 2010 @ 02:09:
[...]
Iedereen is ooit een beginner.Iedere lens met EF of EF-S of 'Canon' in de titel zal passen. In het Canonmount topic staan de categorieën aangegeven.
Ook raad ik je aan de fotografie FAQ te lezen.
Dit zijn vast domme vragen...
Verwijderd
Domme vragen bestaan niet, maar deze vragen raken dermate de fundamenten van de fotografie, dat ik mij afvraag waarom je op dit punt een dergelijk grote investering wilt doen als de basis (iig op het punt van de techniek) nog niet aanwezig is.
Als antwoord op je vraag kun je met bepaalde tools analyseren welke brandpunten jij het meeste gebruikt (deze tools analyseren de exif info uit jouw foto's). Op die manier weet je welke brandpunten jij het meeste gebruikt. Gebruik daarnaast een focal length comparison tool voor het vergelijken van verschillende brandpunten (zie OP van de objectieven topics).
Voor macro foto's kun je of een macro objectief kopen, of een objectief kopen met een macro functie, of een voorzetlens, of een tussenring of een omkeerconstructie gebruiken (zie bijv [macro] Tussenringen, voorzetlens of macro-objectief?). Hierover is meer te vinden op het forum. Verder is er een geheel topic over filters op het forum: Het grote filter topic
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 16:07 ]
Je wilt racen op het circuit van Zandvoort terwijl je je rijbewijs nog niet hebt. ;-) Doe rustig aan met wat je allemaal wilt gaan beslissen. Lees je in, neem je tijd.Zoloft schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:59:
[...]
Ik zit te denken aan een Canon EF 70-200 f/4L USM of Canon EF 17-40mm f/4 L USM. Maar ik snap niet echt welke van de twee nou voor de meeste dingen gebruikt kan worden. En kun je wel macrofoto's met deze lenzen maken of moet ik er een aparte macrolens bij kopen? En, als ik dat moet doen, moet ik voor de macrolens dan ook een UV en polarisatiefilter?
Dit zijn vast domme vragen...
Overigens, heb je Fotografie technische FAQ en Koopadviezen nog gelezen?
Bij zulke bedragen zou ik me toch eerst even wat meer inlezen over wat deze lenzen kunnen en wat de specs zijn etc. ipv dat je blindelings gewoon wat L-glas koopt waarna de lens totaal niet bevalt terwijl het niet aan het glas ligt. 
EDIT: oeps, te laat gereageerd.

EDIT: oeps, te laat gereageerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Scirocco op 12-04-2010 16:08 ]
Welnee, dat soort aankopen resulteert vaak in leuke koopjes op MP
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ben ik mee bezigArmada. schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:06:
[...]
Je wilt racen op het circuit van Zandvoort terwijl je je rijbewijs nog niet hebt. ;-) Doe rustig aan met wat je allemaal wilt gaan beslissen. Lees je in, neem je tijd.
Overigens, heb je Fotografie technische FAQ en Koopadviezen nog gelezen?
Edit: een normal zoom lens dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Tonymalony op 12-04-2010 16:42 ]
Begin eens met de kitlens 
Kom je er vanzelf achter wat je mist en dus nodig hebt.
Verwijderd
QFTScirocco schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:47:
Begin eens met de kitlens
En hij was een keertje op tijd met zijn reactie
De standaard kitlens is gewoonweg ideaal om mee te beginnen en te ontdekken wat je belangrijk vindt in een objectief. Ik begon met waarschijnlijk de slechtste lens ooit van Sigma: 28-105/2.8-4.0 met de gedachte dat dit objectief een betere lichtsterkte had en dus beter was. Helaas was dit objectief niet lekker scherp en had ik de mazzel om hem vergoed te krijgen van verzekering na een onfortuinlijke val. De volgende optie voor mij was lichtsterk en scherp. Njah, van dat objectief bleek de AF dermate traag te zijn, dat ik shots miste. Inmiddels aan mijn derde standaard objectief dat wat kleiner en lichter is, minder lichtsterk, maar een veel snellere AF en eveneens behoorlijk scherp. Kortom, de behoeftes ontwikkelen naarmate je meer gaat fotograferen en daar hoort passend materiaal bij. Nu al direct high-end instappen leidt misschien tot de verkeerde keuze. Je hebt nu geen idee of je IS, lichtsterkte of bereik gaat missen. Gewoon eerst eens lekker gaan fotograferen is mijn advies!
So true. Ik kocht een d50 met 18-55, merkte dat dat voor veel dingen niet genoeg tele was. Heb toen een hoop geschoten met een aftandse 28-80 en ontdekte zo dat ik 18-28mm niet eens zo vaak miste maar dat ik iets scherpers wilde wat af en toe een macro ook nog mogelijk maakte. Veel zoeken en ik vond een 28-105 die 5 keer zoveel koste als de 28-80 maar wel een stuk scherper was en meteen ook 1:2 macro deed.
Veel andere mensen zullen gruwelen van een 28-105 zonder motor aan boord. Conclusie, het is persoonlijk.
Veel andere mensen zullen gruwelen van een 28-105 zonder motor aan boord. Conclusie, het is persoonlijk.
Hmm als ik lees dat de kitlens voor een zesjescultuur staat ben ik er niet zo positief over. Ik wil liever meteen goed bezig.
Hoe is de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM? Ik vond de prijs/kwaliteit verhouding wel goed. Nadeel is dat ik er een zonnekap bij moet kopen? En dan heb ik nog een vraag: kun je een uv filter, polarisatiefilter en zonnekap over elkaar heen plaatsen?
Het zou trouwens veel makkelijker zijn als ik eens kon zien wat voor foto's je met welke lens maakt. Er zijn veel te voorbeeldfoto's op google...
Hoe is de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM? Ik vond de prijs/kwaliteit verhouding wel goed. Nadeel is dat ik er een zonnekap bij moet kopen? En dan heb ik nog een vraag: kun je een uv filter, polarisatiefilter en zonnekap over elkaar heen plaatsen?
Het zou trouwens veel makkelijker zijn als ik eens kon zien wat voor foto's je met welke lens maakt. Er zijn veel te voorbeeldfoto's op google...
Verwijderd
Als je direct beter wilt dan raad ik je de 15-85 van Canon aan. De 28-135 is een leuk objectief voor op FF of analoog, maar biedt relatief weinig groothoek, wat voor een walk-around erg onhandig kan zijn. De digitale equivalent van de 28-135 is de 17-85.
Verwijderd
Haha, bij mij was het andersom. Ik had eerst een D50 met een 28-80, maar merkte dat ik lichtsterkte en groothoek mistte. Heb mezelf toen een sigma 18-50 gekocht. nog steeds erg tevreden van. De 50-80 heb ik nooit gemist. Ik heb het meer voor de groothoeken, 't is dus echt erg persoonlijk.Wijnands schreef op maandag 12 april 2010 @ 18:06:
So true. Ik kocht een d50 met 18-55, merkte dat dat voor veel dingen niet genoeg tele was. Heb toen een hoop geschoten met een aftandse 28-80 en ontdekte zo dat ik 18-28mm niet eens zo vaak miste maar dat ik iets scherpers wilde wat af en toe een macro ook nog mogelijk maakte. Veel zoeken en ik vond een 28-105 die 5 keer zoveel koste als de 28-80 maar wel een stuk scherper was en meteen ook 1:2 macro deed.
Meteen goed is iets wat in fotografie niet bestaat. Bodys verouderen sneller dan computers en lenzen zijn zo ongeloofelijk persoonlijk. Het beste advies is standaard beginnen en dan zien wat je erbij wil. Kitlenzen zijn net ontworpen om voor relatief weinig geld een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Dat is dus echt geen slecht begin. Optisch is de 18-55 is ook echt niet slecht, alleen wat minder stevig gebouwd dan de wat duurdere lenzen en een beperkter bereik. En ja je kan dat allemaal op elkaar stapelen. of dat handig is, is een tweede.Zoloft schreef op maandag 12 april 2010 @ 18:12:
Hmm als ik lees dat de kitlens voor een zesjescultuur staat ben ik er niet zo positief over. Ik wil liever meteen goed bezig.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 18:22 ]
De Tamron 17-50 is ook een leuke "premium kitlens". Erg lichtsterk, goedkoop, en optisch verrasend goed.
@zoloft:
Je kunt kopen wat je wil maar dat zal je niet automatisch een goede fotograaf maken :-)
Als je begint maar wel ambities hebt zou ik om te beginnen een lichtsterke standaardlens nemen, bv de Tamron 18-50 f/2.8, op een pro-sumer nikon (D90, D300) of canon (zeg vanaf D50) body. Flitser erbij (van het eigen merk en niet de meest budget versie, dus BV Nikon SB900). Filters mwah, als je ze koopt koop dan goede (multi coated B&W ofzo) en ga ze vooral NIET stapelen. In jouw geval zou ik ook investeren in een goed statief, neem er 1 die later ook voor macro kan (ik heb zelf een Manfrotto die ook simpel helemaal "plat" kan kantelen, heel handig voor macro). Goed fotoboek erbij kopen (lees ook vooral de handleidingen goed door), misschien op cursus gaan en vooral HEEL VEEL fotograferen. Dan merk je vanzelf wel of je meer groothoek/meer tele/een echte macro lens/andere speeltjes wil.
Je kunt kopen wat je wil maar dat zal je niet automatisch een goede fotograaf maken :-)
Als je begint maar wel ambities hebt zou ik om te beginnen een lichtsterke standaardlens nemen, bv de Tamron 18-50 f/2.8, op een pro-sumer nikon (D90, D300) of canon (zeg vanaf D50) body. Flitser erbij (van het eigen merk en niet de meest budget versie, dus BV Nikon SB900). Filters mwah, als je ze koopt koop dan goede (multi coated B&W ofzo) en ga ze vooral NIET stapelen. In jouw geval zou ik ook investeren in een goed statief, neem er 1 die later ook voor macro kan (ik heb zelf een Manfrotto die ook simpel helemaal "plat" kan kantelen, heel handig voor macro). Goed fotoboek erbij kopen (lees ook vooral de handleidingen goed door), misschien op cursus gaan en vooral HEEL VEEL fotograferen. Dan merk je vanzelf wel of je meer groothoek/meer tele/een echte macro lens/andere speeltjes wil.
Meestal kun je één filter zonder problemen op je objectief schroeven. Een tweede daar bovenop geeft bijna altijd vignetting, en dan niet een mooie natuurlijke vignetting van de lens, maar akelige donkere hoekjes. Je kunt dus het beste je UV-filter er dan van afschroeven om pola-filter te gebruiken en andersom.
Zonnekappen kunnen normaal gesproken altijd los van de filters op je objectief (een paar uitzonderingen geloof ik, voor zonnekappen die je er in moet schroeven). Bij een pola-filter zit de zonnekap wel bijna altijd in de weg als je 't filter wilt bijdraaien, of je moet een hele flexibele pols hebben
.
Op flickr kun je vaak wel veel voorbeeldfoto's vinden die met een bepaalde lens zijn gemaakt.
Ik ben het trouwens met mig29 eens dat 28-135mm meestal geen handig bereik is op crop. Zoek eerder naar een lens die op z'n wijdst 15 t/m 18 mm is. Staar je niet helemaal blind op het tele-bereik; het verschil tussen 55mm en 85mm is minder groot dan het verschil 18mm en 28mm.
Tenzij je iets beter weet wat je wilt kan ik je warm aanbeleven om gewoon de kitlens te proberen. De nieuwe 18-55mm met IS is best goed en heel goedkoop. Je merkt dan vanzelf tegen welke beperkingen je aanloopt.
Zonnekappen kunnen normaal gesproken altijd los van de filters op je objectief (een paar uitzonderingen geloof ik, voor zonnekappen die je er in moet schroeven). Bij een pola-filter zit de zonnekap wel bijna altijd in de weg als je 't filter wilt bijdraaien, of je moet een hele flexibele pols hebben
Op flickr kun je vaak wel veel voorbeeldfoto's vinden die met een bepaalde lens zijn gemaakt.
Ik ben het trouwens met mig29 eens dat 28-135mm meestal geen handig bereik is op crop. Zoek eerder naar een lens die op z'n wijdst 15 t/m 18 mm is. Staar je niet helemaal blind op het tele-bereik; het verschil tussen 55mm en 85mm is minder groot dan het verschil 18mm en 28mm.
Tenzij je iets beter weet wat je wilt kan ik je warm aanbeleven om gewoon de kitlens te proberen. De nieuwe 18-55mm met IS is best goed en heel goedkoop. Je merkt dan vanzelf tegen welke beperkingen je aanloopt.
Verwijderd
Misschien wat extra info mbt de stapelvraag: de zonnekap heeft vaak een eigen bajonet sluiting aan het einde van het objectief zitten. De filters werken met een schroefdraad. Dit zijn dus onafhankelijke en gescheiden systemen en zitten elkaar niet in de weg (muv het genoemde draai aan je pola systeem).
Zoals je merkt heeft iedereen eigen wensen tav het gewenste bereik (zowel qua groothoek, tele, lichtsterkte, AF snelheid, etc). Vandaar het veel gehoorde advies om voor een paar tientjes de kitlens te proberen
Zoals je merkt heeft iedereen eigen wensen tav het gewenste bereik (zowel qua groothoek, tele, lichtsterkte, AF snelheid, etc). Vandaar het veel gehoorde advies om voor een paar tientjes de kitlens te proberen
Bedankt voor de uitleg ivm met de filters en zonnekap!
De Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM van Mig29 lijkt me zeker wel wat (voor de eos 450d)! Nu nog een zonnekap en filters ervoor zoeken. (de B+W UV filter 72mm MRC en B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 72mm?) Welke zonnekap moet ik nemen?
En dragon2, ik zie die Tamron niet, bedoel je de Sigma 18-50 f/2.8?
De Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM van Mig29 lijkt me zeker wel wat (voor de eos 450d)! Nu nog een zonnekap en filters ervoor zoeken. (de B+W UV filter 72mm MRC en B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 72mm?) Welke zonnekap moet ik nemen?
En dragon2, ik zie die Tamron niet, bedoel je de Sigma 18-50 f/2.8?
[ Voor 13% gewijzigd door Tonymalony op 12-04-2010 19:02 ]
het is niet het formaat van de zoeker dat het probleem is, met een bril echter (heb echt een royale sterkte in mijn glazenFiber schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:49:
[...]
Als Live View echt belangrijk voor je is valt de 1D mark III eigenlijk al af omdat het schermpje 4x minder pixels heeft en dus zeker niet scherp genoeg is om manueel scherp te stellen. Bedenk ook dat de zoeker van vooral een 7D maar ook een 50D een beter (groter) beeld geeft dan je gestolen 400D en de 1DmIII.
http://www.dpreview.com/r...canon_eos1dmkiii&show=all
Maar je punt staat, daar had ik nog niet aan gedacht met hoe scherp het beeld van de 1D III was. Dan valt die in ieder geval af en blijven de 50D en de 7D over vooralsnog.
Weet iemand misschien uit eigen ervaring of het goed te doen is om met een camcorder macro te filmen met een degelijke kwaliteit, of gaat een 7D rondjes rennen om zoeen ding heen op het gebied van optiek ? (gebruiksgemak boeit me niet echt, ik heb genoeg karakter om met zoeen zaken te blijven proberen tot het me lukt
Verwijderd
Vaak hebben camcorders een telemacro stand. Dat is noodzakelijk omdat de sensoren kleiner zijn en de scherptediepte dus groter. Voor een kleine dof heb je veel mms nodig en dan nog haalt het het niet bij een dSLR. Voordelen van een camcorder zijn natuurlijk wel dat het wat makkelijk is om een gewoon filmpje te maken ivm de AF.
6jes cultuur ? de kitlens is echt niet slecht te noemen en ik denk ook niet dat je hem kunt vergelijken met bv. een 28-135, wat een heel ander bereik is. Haal dat ding trouwens gewoon erbij voor als je straks je camera wil doorverkopen vanwege bv. een upgradeZoloft schreef op maandag 12 april 2010 @ 18:12:
In ieder geval: het meteen goed bezig zijn is niet afhankelijk van die kickass uberwijde dure lens die je erop schroeft. Ook met die kitlens kun je vreselijk briljante foto's maken en erg goed bezig zijn. Check maar diverse topics waar er wel meer mensen zijn die prachtige foto's maken met erg basic materiaal
Voor voorbeeldfoto's check thedigitalpicture, dpreview, fredandmiranda, staan altijd samples bij de reviews aldaar.
gewoon filmen boeit me niet, het filmen is vooral gericht dan op iets moois proberen te maken. Ik ga nog maar wat meer pluizen op vimeo denk ik dan. De grotere DOF op een camcorder zou wel een voordeel zijn op sommige momenten, al is dan de mogelijkheid om voor een kleine DOF te kunnen kiezen ook weer een pluspuntVerwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 19:40:
Vaak hebben camcorders een telemacro stand. Dat is noodzakelijk omdat de sensoren kleiner zijn en de scherptediepte dus groter. Voor een kleine dof heb je veel mms nodig en dan nog haalt het het niet bij een dSLR. Voordelen van een camcorder zijn natuurlijk wel dat het wat makkelijk is om een gewoon filmpje te maken ivm de AF.

In ieder geval bedankt voor de reply, jullie maken de keuzes wat makkelijker
[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 12-04-2010 19:57 . Reden: aanvulling ]
Verwijderd
kwa flitser: een sb600 voor nikon volstaat in 95% van de gevallen al. Een sb 400 zou ik links laten liggen. geen idee hoe het bij canon zit. De recente metzflitsers zijn ook heel goed en firmwareupgradeable. De metz 48 kan ik aanraden. Laat zich perfect aansturen door een sb800 en ittl werkt goed, moet echt niet onderdoen voor de sb600. Mijn metz 48 voor nikon flitst net zo consequent als mijn sb800. De tijd dat een thirdpartyflits niet goed communiceerden met de body en andere flitsers in merkeigen draadloze systemen is voor de recente metzflitsers echt wel voorbij.dragon2 schreef op maandag 12 april 2010 @ 18:27:
@zoloft:
Verwijderd
In dat geval heb ik nog een flitser voor je te koop.Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 20:00:
De tijd dat een thirdpartyflits niet goed communiceerden met de body en andere flitsers in merkeigen draadloze systemen is voor de recente metzflitsers echt wel voorbij.
Als je kijkt naar het prijsverschil tussen een SB600 en een Metz 48 AF-1 dan ben je imo gek dat je voor 2 tientjes risico gaat nemen met een reversed engineered product.
Dat kan je best willen maar je bent zo 3000 foto's verder voordat jij een betere lens ook beter kan laten presterenZoloft schreef op maandag 12 april 2010 @ 18:12:
Verwijderd
Laten we het erop houden dat (goede) lenzen en ander gear een groot zwart gat vormen in je portemonnee
Net voor dik 1000 euro 1 lens en een flitslampje besteld

Maar niet als je macro leuk vind en dus misschien later een setje macroflitsers wil gaan aansturen (dat gedoe met ingebouwde flitser werkt toch een stuk minder...), dan koop je beter meteen een SB900 (of 2e hands SB800)Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 20:00:
[...]
kwa flitser: een sb600 voor nikon volstaat in 95% van de gevallen al.
600€
Ik heb nu een normale compact camera scherm is kapot en ik ga v/d zomer 6 weken naar Thailand, Cambodja, Vietnam en daar wil ik toch wel wat foto's maken.
Van de zomer zal het dus tijdens die 6 weken natuur, stad, landschap, strand zijn.
En daarnaast doe ik nog aan kitesurfen en het lijkt het me ook leuk om daar af en toe wat foto's van te maken eventueel in de toekomst nog met een waterdichte zak zodat ik ook in het water zelf kan gaan staan.
In eerste instantie denk ik dat het vooral buitenfotografie wordt (van alles wat).
En ook nog huisdieren thuis (ideaal om te oefenen ook denk ik).
Nee.
Ik zit nu een beetje te kijken naar Nikon/Canon (D3000/1000D) en dan voornamelijk naar Nikon omdat er meer familieleden zijn met een Nikon.
Filters; uv filter en polarisatie filter. Qua lenzen weet ik het nog niet helemaal of ik nu beter meteen een double zoomkit koop of dat ik begin met een 18-55 kitlens en later een lens erbij koop.
Advies
Ik denk dat het zeker wel een hobby wordt en naar verloop van tijd steeds serieuzer. Redelijk wat tijd dus.
Dat denk ik wel.
Compact camera (Sony W170), instel mogelijkheden, kwaliteit en nu een kapot scherm waardoor ik helemaal niks meer kan instellen.
Niet echt.
600€
Ik heb nu een normale compact camera scherm is kapot en ik ga v/d zomer 6 weken naar Thailand, Cambodja, Vietnam en daar wil ik toch wel wat foto's maken.
Van de zomer zal het dus tijdens die 6 weken natuur, stad, landschap, strand zijn.
En daarnaast doe ik nog aan kitesurfen en het lijkt het me ook leuk om daar af en toe wat foto's van te maken eventueel in de toekomst nog met een waterdichte zak zodat ik ook in het water zelf kan gaan staan.
In eerste instantie denk ik dat het vooral buitenfotografie wordt (van alles wat).
En ook nog huisdieren thuis (ideaal om te oefenen ook denk ik).
Nee.
Ik zit nu een beetje te kijken naar Nikon/Canon (D3000/1000D) en dan voornamelijk naar Nikon omdat er meer familieleden zijn met een Nikon.
Filters; uv filter en polarisatie filter. Qua lenzen weet ik het nog niet helemaal of ik nu beter meteen een double zoomkit koop of dat ik begin met een 18-55 kitlens en later een lens erbij koop.
Advies
Ik denk dat het zeker wel een hobby wordt en naar verloop van tijd steeds serieuzer. Redelijk wat tijd dus.
Dat denk ik wel.
Compact camera (Sony W170), instel mogelijkheden, kwaliteit en nu een kapot scherm waardoor ik helemaal niks meer kan instellen.
Niet echt.
Verwijderd
Toen ik hem kocht was de 48 5 tientjes goedkoper dan de sb600. de specs van de metz zijn overigens een tikkeltje beter dan de sb600. En over welke metz heb je het dan? Ik heb het hier wel degelijk over de huidige reeks (dus 48 en dus wss ook 58). De vorige reeksen staan er idd om bekend niet echt ttl te zijn. Die reputatie wordt maar al te vaak ten onrechte doorgetrokken naar de nieuwe modellen.Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 20:14:
[...]
In dat geval heb ik nog een flitser voor je te koop.
Als je kijkt naar het prijsverschil tussen een SB600 en een Metz 48 AF-1 dan ben je imo gek dat je voor 2 tientjes risico gaat nemen met een reversed engineered product.
Die groep fotografen is volgens mij <5%dragon2 schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:24:
[...]
Maar niet als je macro leuk vind en dus misschien later een setje macroflitsers wil gaan aansturen (dat gedoe met ingebouwde flitser werkt toch een stuk minder...), dan koop je beter meteen een SB900 (of 2e hands SB800)
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 21:46 ]
Verwijderd
pricewatch: Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX 55-200mm VRIceszz schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:42:
600€
Lijkt me in dat geval een prima keuze.
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
Is een betere camera met een nieuwere sensor. Je bent dan wel beperkt tot het zoombereik van je vorige camera. Wat je liever wilt kan ik niet voor je beslissen
Verwijderd
Ik zou dan ook kiezen voor de D5000. De D3000 is wel heel erg instap (en wat mij betreft had Nikon deze niet hoeven maken, maar dat is een andere discussie.)
Wel heb je meteen het voordeel van een dSLR te pakken, als je er aan toe bent, kun je andere lenzen erbij kopen. (en als je de body zat bent koop je een nieuwe zonder dat je het glas kwijt bent)
Wel heb je meteen het voordeel van een dSLR te pakken, als je er aan toe bent, kun je andere lenzen erbij kopen. (en als je de body zat bent koop je een nieuwe zonder dat je het glas kwijt bent)
Eventueel zou je ook de 18-55 (+55-200?) kunnen inwisselen voor een 18-105, of zelfs een 18-200. Met de 18-200 heb je dan wel iets minder kwaliteit dan met de 2 voorgenoemde lenzen, maar hoef je niet te wisselen van lens.
Waarmee je vrijwillig een groot voordeel van een dSLR laat vervallen, de optie om lenzen te verwisselen.citruspers schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:51:
Eventueel zou je ook de 18-55 (+55-200?) kunnen inwisselen voor een 18-105, of zelfs een 18-200. Met de 18-200 heb je dan wel iets minder kwaliteit dan met de 2 voorgenoemde lenzen, maar hoef je niet te wisselen van lens.
Tsja. Het is een afweging denk ik. Als beginner zou ik het niet prettig vinden om in een stoffige omgeving een lens te moeten verwisselen, en de sensor schoonmaken zou ik dan denk ik al helemaal niet aandurven. Don't get me wrong, ik wissel vaak genoeg van lens, maar ik ben niet de diegene die de vraag stelt.
Tja, verschillende toepassingen verschillende lenzen. Ik vind (een goede) 18-200 nog steeds vrij ideaal voor bijvoorbeeld vakantie, of voor een wandeling waar je niet weet wat je wilt gaan fotograferen. Ik neem in die gevallen ook wel 11-16 mee, maar ik hoef geen 3 lenzen (11-16, 17-55, 70-300/200) mee te nemen. Daarbij zijn er meer dan voldoende andere voordelen van dSLR ten opzichte van compact.Armada. schreef op maandag 12 april 2010 @ 22:01:
[...]
Waarmee je vrijwillig een groot voordeel van een dSLR laat vervallen, de optie om lenzen te verwisselen.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Verwijderd
Aan de andere kant kun je best een lekker compacte en lichte 70-210 hebben en een lompe 70-200 f2.8. Elke lens heeft zijn of haar voordeel.
Voor mij is die 70-210 een prima walkaround lens.
Voor mij is die 70-210 een prima walkaround lens.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 22:31 ]
Het ligt er natuurlijk aan of je het budget ook echt geheel wilt opgebruiken of dat je het liefst zo goedkoop mogelijk uitbent. Meteen een double zoomkit halen levert qua prijs niet veel voordeel op (volgens de pricewatch kan je net zo goed later de 55-200 halen), dus dan is een D3000 + 18-55mm erg goedkoop en daar zal je als beginner je meer dan tevreden mee zijn en prachtige plaatjes mee schieten. De rest kan je later gebruiken voor een aanvullende lens.Iceszz schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:42:
600€
D5000 is een aanrader als je ook filmpjes wilt schieten. Anders zou ik de 150 euro in je zak houden.
Dag mensen!
Daar ben ik weer...
Na wat denkwerk en overleg met mn vriendin ben ik er nog niet helemaal uit. Zij wil graag ook instappen in de wereld van de DSLRs en daarom is het voor ons makkelijker een nieuwe body voor mij te halen zodat zij in kan stappen met mijn D3000 met 18 - 55 VR. Kostenefficient he?
Nu wil ik dus een nieuwe body halen, en aangezien ik al Nikon lenzen heb wil ik daar ook graag bij blijven. Een logische keuze zou zijn een D5000 of een D90. Maar ik kom er niet uit, het design van de D90 is mooier en bied een orginele Nikon grip. Het klapscherm van de D5000 is kleiner en mist het top schermpje, en je moet meer opties via het menu benaderen. Ook mist de D5000 een grip (Nikon dan), wat ik af en toe wel mis.
Als derde optie (maar minder gelieft, nieuw is leuker
) is er ook nog een tweede handse D80 met grip. Hoewel 10,2MP nog steeds leuk is en deze aardige plaatjes schiet bij ISO1600 is het wel een ouder model al.
Ik pieker me dood en ik kom er maar niet uit. Hebben jullie nog ervaringen/tips/ideeën?
Daar ben ik weer...
Na wat denkwerk en overleg met mn vriendin ben ik er nog niet helemaal uit. Zij wil graag ook instappen in de wereld van de DSLRs en daarom is het voor ons makkelijker een nieuwe body voor mij te halen zodat zij in kan stappen met mijn D3000 met 18 - 55 VR. Kostenefficient he?
Nu wil ik dus een nieuwe body halen, en aangezien ik al Nikon lenzen heb wil ik daar ook graag bij blijven. Een logische keuze zou zijn een D5000 of een D90. Maar ik kom er niet uit, het design van de D90 is mooier en bied een orginele Nikon grip. Het klapscherm van de D5000 is kleiner en mist het top schermpje, en je moet meer opties via het menu benaderen. Ook mist de D5000 een grip (Nikon dan), wat ik af en toe wel mis.
Als derde optie (maar minder gelieft, nieuw is leuker
Ik pieker me dood en ik kom er maar niet uit. Hebben jullie nog ervaringen/tips/ideeën?
D3000 + 18-55 mm gaat 13-april bij de makro in de aanbieding voor Incl 355,-!!
Ik heb dezelfde denkproblemen D3000 of D5000.
Ik denk dat het voor mij de 5000 gaat worden, die heeft toch iets meer te bieden dan D3000.
Waaronder het kantelbare scherm
Ik heb dezelfde denkproblemen D3000 of D5000.
Ik denk dat het voor mij de 5000 gaat worden, die heeft toch iets meer te bieden dan D3000.
Waaronder het kantelbare scherm
Een D80 die nog aardig schiet bij iso1600? Op webformaat wel, maar veel groter ook niet. De D90 (en D5000) is veel beter op iso1600.
Verwijderd
Design als een keuze? Het moet niet gekker worden 
Kies voor een vervolgkamera iets wat echt zinvol is (megapixel output is dat niet!) bijvoorbeeld betere autofocus, directe controle over je kamera dmv meer instelwielen, minder gedoe via menu's, ergonomie, schroevendraaier AF voor een veel groter aanbod aan lensen, en die ISO race is leuk, maar gaat ook aardig richting de megapixel toestanden.
Oh en live-view op een schermpje? Niet eens een issue. Daar koop je niet een SLR voor.
Kies voor een vervolgkamera iets wat echt zinvol is (megapixel output is dat niet!) bijvoorbeeld betere autofocus, directe controle over je kamera dmv meer instelwielen, minder gedoe via menu's, ergonomie, schroevendraaier AF voor een veel groter aanbod aan lensen, en die ISO race is leuk, maar gaat ook aardig richting de megapixel toestanden.
Oh en live-view op een schermpje? Niet eens een issue. Daar koop je niet een SLR voor.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 00:32 ]
Hahaha nee design is niet een keuze voorwaarde:)
Vond het wel grappig dat ik die gewoon mooier vond!
ISO1600 is echt het hoogste waar ik op schiet, sporthallen worden nou eenmaal niet feller verlicht omdat ik dat wil. Samen met mijn 18 - 70 op F/4.5 kan ik een sluitertijd halen van 1/200, precies genoeg om het te bevriezen.
Sneller instel mogelijkheden is niet zo belangrijk voor mij, dan kom ik dus bij de D5000 uit met mijn third party grip. Maar echt dat klapscherm is lelijk en verkleint het scherm ook nog eens met .3 inch! Mijn huidige D3000 heeft een mooi groot 3inch scherm... 2,7 lijkt dan wel in een keer klein...
Vond het wel grappig dat ik die gewoon mooier vond!
ISO1600 is echt het hoogste waar ik op schiet, sporthallen worden nou eenmaal niet feller verlicht omdat ik dat wil. Samen met mijn 18 - 70 op F/4.5 kan ik een sluitertijd halen van 1/200, precies genoeg om het te bevriezen.
Sneller instel mogelijkheden is niet zo belangrijk voor mij, dan kom ik dus bij de D5000 uit met mijn third party grip. Maar echt dat klapscherm is lelijk en verkleint het scherm ook nog eens met .3 inch! Mijn huidige D3000 heeft een mooi groot 3inch scherm... 2,7 lijkt dan wel in een keer klein...
Verwijderd
Ik heb een D70 met een veel kleiner scherm, maar ik doe er niet veel mee dan vluchtig bekijken of de foto in RAW netjes is belicht.Zandpad schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 00:36:
... Mijn huidige D3000 heeft een mooi groot 3inch scherm... 2,7 lijkt dan wel in een keer klein...
Investeer eerder in lichtsterkere lensen (vanaf f2.8)
Met andere woorden, D3000 naar mn vriendin en een D5000 halen. Maandje wachten en die 50 - 150 van mig29 halen? (Sigma 50-150/2.8)Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 00:43:
[...]
Ik heb een D70 met een veel kleiner scherm, maar ik doe er niet veel mee dan vluchtig bekijken of de foto in RAW netjes is belicht.
Investeer eerder in lichtsterkere lensen (vanaf f2.8)
[ Voor 2% gewijzigd door Zandpad op 13-04-2010 00:50 . Reden: Juiste lens even opgezocht ]
Verwijderd
Of een nette 50mm 1.8/1.4 prime en voor een deel voetzoom gebruiken, en sparen voor een 70-200 f2.8?
Ik ken de situatie overigens, alleen zit ik in nog donkerdere situaties zoals een kerk voor concertfoto's
Flitsen is geen optie.
Ik ken de situatie overigens, alleen zit ik in nog donkerdere situaties zoals een kerk voor concertfoto's

Flitsen is geen optie.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 00:59 ]
Dan mis ik nog een tweede body voor mn vriendin
Ja! en/of een Nikon 50 mm 1.8, die kost maar 115 Euro en is sowieso nooit weg, ook leuk voor bijvoorbeeld portretten....Zandpad schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 00:49:
[...]
Met andere woorden, D3000 naar mn vriendin en een D5000 halen. Maandje wachten en die 50 - 150 van mig29 halen? (Sigma 50-150/2.8)
Verwijderd
Dat is zo fout interpreteerbaar, zeker als je het uit de fotografische context haalt
Die doet geen af op een 3000 en 5000...Fiber schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:04:
[...]
Ja! en/of een Nikon 50 mm 1.8, die kost maar 115 Euro en is sowieso nooit weg, ook leuk voor bijvoorbeeld portretten....
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 01:08 ]
HahahaahaVerwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:05:
[...]
Dat is zo fout interpreteerbaar, zeker als je het uit de fotografische context haalt
Verwijderd
Ik heb liever ~105mm op een de Nikon (cropfactor op een DX body)Fiber schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:04:
[...]
Ja! en/of een Nikon 50 mm 1.8, die kost maar 115 Euro en is sowieso nooit weg, ook leuk voor bijvoorbeeld portretten....
Dus dan wordt het een D5000.
Even sparen en een 50mm F1.8
En eventueel later een sigma 50-150 F2.8
Dankuwel mensen
Even sparen en een 50mm F1.8
En eventueel later een sigma 50-150 F2.8
Dankuwel mensen
[ Voor 2% gewijzigd door Zandpad op 13-04-2010 01:17 . Reden: 50mm heeft geen AF ]
Cropfactor is toch 1.5 op Nikon?Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:11:
[...]
Ik heb liever ~105mm op een de Nikon (cropfactor op een DX body)
Dan is 50*1.5=75mm is precies de mm die ik nodig heb vanaf de kant.
Edit: geen AF natuurlijk
[ Voor 5% gewijzigd door Zandpad op 13-04-2010 01:16 . Reden: Geen AF :S ]
Verwijderd
Er is toch een G versie van de 50mm prime?
/me is blij dat ie toch maar die antieke D70 heeft
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 01:21 ]
Volgens de Nikon website is er een 35mm prime voor de D5000 http://nikon.nl/nl_NL/pro...Focus&RunQuery=l4&ID=1681Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:20:
Er is toch een G versie van de 50mm prime?
Verwijderd
Wellicht een idee om toch eens te kijken naar 2e hands body's zodat je niet vast zit aan pure DX only lensen (die met motor)Zandpad schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:26:
[...]
Volgens de Nikon website is er een 35mm prime voor de D5000 ...
Een nette D70 doet rond de 100 Euro, met het plus dat de body zelf een motor heeft. Net zoals de D90. Die ook een lcd scherm bovenop de body heeft, en 2 instelwielen.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 01:39 ]
En dan als ik ga croppen geen pixels meer over te houden?Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:37:
[...]
Wellicht een idee om toch eens te kijken naar 2e hands body's zodat je niet vast zit aan pure DX only lensen (die met motor)
Een nette D70 doet rond de 100 Euro, met het plus dat de body zelf een motor heeft. Net zoals de D90. Die ook een lcd scherm bovenop de body heeft, en 2 instelwielen.
Verwijderd
Leer dan te kaderenZandpad schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:43:
[...]
En dan als ik ga croppen geen pixels meer over te houden?
Croppen is ook handig als "tele-mm-equivalent-bonus"
Jup, plus iets kaderen wat in een honderste van een seconde gebeurt of 10 meter verplaatst is vrij moeilijkuniversal creations schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:54:
[...]
Croppen is ook handig als "tele-mm-equivalent-bonus"
Wat is je beschikbare budget?
1000€
Voor de instelmogelijkheden, dynamische bereik en iso waardes
Familie en vakantie fotografie, daarnaast landschapsfotografie
Nee.
Merk voorkeur voor Nikon of Canon
Lenzen van ong 18 tot 250 (met wat overlap om te veel wisselen te vermijden)
Advies
Ongeveer 2 uur per week gemiddeld
Ja, afhankelijk van behoeftes (b.v. flitser)
Panasonic DMC FZ18. Prima camera, maar slecht ISO bereik en beperkt in dynamisch bereik
Nee
1000€
Voor de instelmogelijkheden, dynamische bereik en iso waardes
Familie en vakantie fotografie, daarnaast landschapsfotografie
Nee.
Merk voorkeur voor Nikon of Canon
Lenzen van ong 18 tot 250 (met wat overlap om te veel wisselen te vermijden)
Advies
Ongeveer 2 uur per week gemiddeld
Ja, afhankelijk van behoeftes (b.v. flitser)
Panasonic DMC FZ18. Prima camera, maar slecht ISO bereik en beperkt in dynamisch bereik
Nee
Verwijderd
Zo, was het gezellig laat in de avond?
Volgende keer kunnen jullie wel een irc sessie starten 
Ik denk dat bovengenoemde dilemma vooral een dilemma is mbt budget. Imo is de D5000 een leuk stapje omhoog vanaf een D3000, maar dan met name op het gebied van de sensor. Als bonus krijg je er liveview en een filmfunctie bij, maar veel meer dan dat is het niet. Ik vind een D5000 een logische stap voor mensen die instappen in de wereld van de dSLR of mensen die tevreden zijn met hun camera maar een betere output willen hebben. Ik zie het echter niet als een upgrade in de vorm van een veel betere (niet op basis van output) camera. Ik heb zo'n vermoeden dat je over niet al te lange tijd weer tegen hetzelfde probleem aanloopt dat je niet het objectief kunt kopen wat je eigenlijk zou moeten kopen ivm een gebrek aan schroevendraaier. Gezien het gewenste bereik voor in die hal (tussen de 45 en 65 mm toch?) zou je imo gewoon met een 50 mm prime moeten werken. Je kunt natuurlijk een D5000 met 50mm AFs halen, maar imo heb je meer aan een combo D90 met 50 mm (1.8).
Ik denk dat bovengenoemde dilemma vooral een dilemma is mbt budget. Imo is de D5000 een leuk stapje omhoog vanaf een D3000, maar dan met name op het gebied van de sensor. Als bonus krijg je er liveview en een filmfunctie bij, maar veel meer dan dat is het niet. Ik vind een D5000 een logische stap voor mensen die instappen in de wereld van de dSLR of mensen die tevreden zijn met hun camera maar een betere output willen hebben. Ik zie het echter niet als een upgrade in de vorm van een veel betere (niet op basis van output) camera. Ik heb zo'n vermoeden dat je over niet al te lange tijd weer tegen hetzelfde probleem aanloopt dat je niet het objectief kunt kopen wat je eigenlijk zou moeten kopen ivm een gebrek aan schroevendraaier. Gezien het gewenste bereik voor in die hal (tussen de 45 en 65 mm toch?) zou je imo gewoon met een 50 mm prime moeten werken. Je kunt natuurlijk een D5000 met 50mm AFs halen, maar imo heb je meer aan een combo D90 met 50 mm (1.8).
@Sunshine-nl
Ben je van plan te gaan filmen?
Zo nee, dan is pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS prima om mee te beginnen. Hij kan wel filmen, maar de 550D doet dat beter.
Zo ja, dan is pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS een mooi setje.
Hier zit alleen geen overlap in.
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
Past net in het budget, en heeft een mooie overlap. De Nikon kan ook filmen trouwens maar 720/24p tov 1080/30p van de 550D en 1080/20p van de 500D.
Probeer in een winkel eens uit wat beter vast houdt, Nikon of Canon.
Ben je van plan te gaan filmen?
Zo nee, dan is pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS prima om mee te beginnen. Hij kan wel filmen, maar de 550D doet dat beter.
Zo ja, dan is pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS een mooi setje.
Hier zit alleen geen overlap in.
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
Past net in het budget, en heeft een mooie overlap. De Nikon kan ook filmen trouwens maar 720/24p tov 1080/30p van de 550D en 1080/20p van de 500D.
Probeer in een winkel eens uit wat beter vast houdt, Nikon of Canon.
[ Voor 6% gewijzigd door PowerUp op 13-04-2010 11:35 ]
Dan wil ik ook graag de Nikon D90 opgooien. Is een slag groter dan de D5000 en voelt dus ook heel anders aan. Wellicht kun je dan niet direct een telelens aanschaffen, maar voor landschapsfotografie heb je geen tele nodig. Eerder een groothoeklens zoals de Tokina 11-16mm f/2.8 of de 12-24mm f/4. Ook die zul je er niet direct bij kunnen kopen, maar dat wordt ook een probleem als je voor de D5000 of 500D gaat.
Doorsparen naar een D90 is dus een betere optie. Dat wordt dan maar doorsparenVerwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 11:21:
Zo, was het gezellig laat in de avond?Volgende keer kunnen jullie wel een irc sessie starten
Verwijderd
Dat is mijn suggestie. De D5000 levert je betere prestaties op hogere ISO waarden. Imo is dat slechts een korte termijn verbetering. De D90 biedt je veel meer verbeteringen op het gebied van bediening en handling. Imo is dat een logischer upgradepath.
Naja ik weet niet hoe lang ik bij een body blijf. Nu wissel ik omdat het makkelijk is met mn vriendin. Wie weet blijf ik 5 jaar bij een D5000... Of 5 jaar bij een D90. Maar het kan ook zo zijn dat ik volgend jaar alweer door ga...Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:01:
Dat is mijn suggestie. De D5000 levert je betere prestaties op hogere ISO waarden. Imo is dat slechts een korte termijn verbetering. De D90 biedt je veel meer verbeteringen op het gebied van bediening en handling. Imo is dat een logischer upgradepath.
Verwijderd
Wat is je beschikbare budget?
700/800 euro.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik ben de "gewone" digitale camera zat. Ik zie om me heen wat je met een dSLR kunt bereiken en dan denk ik al snel: dat wil ik ook!
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik heb een zoon van 8 maanden en wil zijn zijn groei op een mooie manier vastleggen. Ik verwacht de komende maanden tot een jaar veel foto's indoor te maken. Maar hoe ouder hij wordt, des te meer komt hij buiten en dus wil ik daar ook kwalitatief mooie foto's kunnen maken (vakanties, wandelingen, sport)
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een voorkeur heb ik niet echt. Maar alles en iedereen in mijn omgeving zit in de Canon xxxd serie. Dus mijn eerste gedachte is, van die serie weet ik in ieder geval iets. Mijn meeste vrienden hebben een 500d maar ik ben een gadget-freak en wil altijd het nieuwste, dus zat aan de 550d te denken. Maar aan de andere kant: op video functionaliteit zit ik niet echt te wachten.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee niet gelijk. Maar dat komt zeker wel op de agenda te staan.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Aangezien ik enigszins met de xxxd serie geindoctrineerd wordt door vrienden, wil ik van iemand anders horen wat er nog meer op markt is wat je geld waard is.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil het nog geen hobby noemen, maar hoop wel dat het er eentje wordt. In eerste instantie hoeft het nog niet super
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Absoluut.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Olympus - µ 750 en ik ben er niet echt blij mee. Hoewel er een behoorlijk aantal presets opzitten, echt mooie foto's komen er niet uit, behalve als de omstandigheden perfect zijn.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee
700/800 euro.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik ben de "gewone" digitale camera zat. Ik zie om me heen wat je met een dSLR kunt bereiken en dan denk ik al snel: dat wil ik ook!
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik heb een zoon van 8 maanden en wil zijn zijn groei op een mooie manier vastleggen. Ik verwacht de komende maanden tot een jaar veel foto's indoor te maken. Maar hoe ouder hij wordt, des te meer komt hij buiten en dus wil ik daar ook kwalitatief mooie foto's kunnen maken (vakanties, wandelingen, sport)
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een voorkeur heb ik niet echt. Maar alles en iedereen in mijn omgeving zit in de Canon xxxd serie. Dus mijn eerste gedachte is, van die serie weet ik in ieder geval iets. Mijn meeste vrienden hebben een 500d maar ik ben een gadget-freak en wil altijd het nieuwste, dus zat aan de 550d te denken. Maar aan de andere kant: op video functionaliteit zit ik niet echt te wachten.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee niet gelijk. Maar dat komt zeker wel op de agenda te staan.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Aangezien ik enigszins met de xxxd serie geindoctrineerd wordt door vrienden, wil ik van iemand anders horen wat er nog meer op markt is wat je geld waard is.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil het nog geen hobby noemen, maar hoop wel dat het er eentje wordt. In eerste instantie hoeft het nog niet super
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Absoluut.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Olympus - µ 750 en ik ben er niet echt blij mee. Hoewel er een behoorlijk aantal presets opzitten, echt mooie foto's komen er niet uit, behalve als de omstandigheden perfect zijn.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee
Geen videofunctionaliteit nodig + je kent een aantal mensen die Canon gebruiken + het budget => Canon 50D. Wellicht komt er zeer binnenkort nog een opvolger daarvan, dat weten andere mensen beter dan ik. De D90 is ook nog een optie, maar dan mis je dus de mogelijkheid om lenzen uit te wisselen met je vrienden. En dat kan best handig zijn.
Nikon heeft wel een heerlijke 35mm F/1.8 (lekker lichtsterke lens voor binnen), die erg goedkoop is (~160 euro). Het Canon equivalent daarvan kost vele malen meer. Houd er rekening mee dat de 50D een semipro camera, is dus met de voor-en nadelen daarvan (zwaarder, groter...). Ik zou, als je voor Canon gaat, lekker voor de 500D gaan, en het bespaarde geld in lenzen steken. Daar heb je veel meer aan
Ik ga iets doen wat ik niet vaak doe en dat is wat positiefs over canon schrijven.
IMO als je zonder de videofunctie van de 550D kan ben je niet handig bezig als je dan voor een 500D gaat terwijl een 50D "maar" zo'n 100 euro meer kost. Voor die 100 euro koop je een body die wel goed vast te houden en te bedienen is.

IMO als je zonder de videofunctie van de 550D kan ben je niet handig bezig als je dan voor een 500D gaat terwijl een 50D "maar" zo'n 100 euro meer kost. Voor die 100 euro koop je een body die wel goed vast te houden en te bedienen is.
If I may interject... Een 40D is ook een uitstekende keuze, en daar heb je wat meer ruimte in je budget over voor leuke lensjes. Nee, het is geen nieuw model en nee, hij heeft niet het hi-res scherm van de 50D, maar het is minstens zo'n capabele camera.
Goed punt maar ik dacht dat die inmiddels uitverkocht waren?
zijn nog webshops te vinden die hem hebben en komt momenteel vrij regelmatig langs op diverse tweedehands sites omdat veel mensen upgraden naar een 50D of andere gekke fotografietoestandenWijnands schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 15:25:
Goed punt maar ik dacht dat die inmiddels uitverkocht waren?
Verwijderd
Ok, bedankt voor de reacties zover. Vandaag heb ik nog maar eens even de 500D in m'n handen gehad en ik vind 't allemaal wel behoorlijk licht, net iets te licht als je het mij vraagt. Ik heb liever een camera die stevig aanvoelt. Moet natuurlijk ook weer geen baksteen zijn, maar het mag best een beetje meer wegen dan de xxxD serie.
Overigens dacht ik in eerste instantie dat de 50D buiten mijn budget viel? Voor mij budget (700/800 euro) kan ik met een beetje geluk alleen de body kopen. En ik had eigenlijk gerekend op een kit voor dat geld en de meeste kits van de 50D zijn rond of boven de 1000 euro. (Tas, geheugen, extra accu etc. reken ik niet mee, die kosten vind ik te verwaarlozen)
Is er eigenlijk niet een camera, die hetzelfde kost als de 550D (700 voor een kit) maar zich 100% op fotgrafie richt i.p.v. extra video functionaliteit? 100 euro meer
Overigens dacht ik in eerste instantie dat de 50D buiten mijn budget viel? Voor mij budget (700/800 euro) kan ik met een beetje geluk alleen de body kopen. En ik had eigenlijk gerekend op een kit voor dat geld en de meeste kits van de 50D zijn rond of boven de 1000 euro. (Tas, geheugen, extra accu etc. reken ik niet mee, die kosten vind ik te verwaarlozen)
Is er eigenlijk niet een camera, die hetzelfde kost als de 550D (700 voor een kit) maar zich 100% op fotgrafie richt i.p.v. extra video functionaliteit? 100 euro meer
pricewatch: Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR
Als je per se een Canon wil kan je kijken naar een tweedehands 40D of 50D, dat moet wel lukken voor 700 euro.
Als je per se een Canon wil kan je kijken naar een tweedehands 40D of 50D, dat moet wel lukken voor 700 euro.
Verwijderd
Als het niet per sé Canon hoeft te zijn zou ik ook zeker de eerder genoemde Nikon D90 + Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 (beide los kopen) eens in mijn handen genomen hebben voor je de definitieve keuze maakt. En als het zover is dat de kleine buiten gaat sporten koop je een leuke 55-200mm zoomlens.Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:11:
Ok, bedankt voor de reacties zover. Vandaag heb ik nog maar eens even de 500D in m'n handen gehad en ik vind 't allemaal wel behoorlijk licht, net iets te licht als je het mij vraagt. Ik heb liever een camera die stevig aanvoelt. Moet natuurlijk ook weer geen baksteen zijn, maar het mag best een beetje meer wegen dan de xxxD serie.
Natuurlijk zonde dat je dan niet met je vrienden lenzen kunt uitwisselen maar voor je het weet staat de 1e verjaardag voor de deur. Niet dat je achteraf spijt krijgt dat je niet iets goeds binnen je besteedbare budget gekocht hebt.
Verwijderd
Om nog eens terug te komen op mijn DSLR wensen, ik ben vandaag even wezen kijken bij Saturn. Ik kom er toch langs als ik naar mijn werk moet of terug naar huis ga. Ik denk dat ik er al voor een groot gedeelte uit ben de keuze gaat vallen tussen de Canon Eos 550D of 500D. Met Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS zoomlens. De lens lijkt mij voorlopig goed genoeg voor alround functies. Dus ook treinen fotograveren. De meeste tijd sta je toch vrij dicht bij het spoor. Nu kan ik natuurlijk ook de aanbieding nemen met standaard 18-55mm kitlens en 55-200mm zoomlens. Dus daar zit ik eigenlijk nog een beetje mee. Dus wat is wijsheid?
Iedereen bedankt voor de reacties, ik ben er nog niet uit dus dat wordt nog even goed nadenken.
Ik denk dat ik gewoon eerst de D3000 koop met 18-55 lens.
Dan ga ik eerst wel veel oefenen en uitvinden wat het best werkt voor mij en wat ik mis en dan later een lens erbij.
Ik denk dat ik gewoon eerst de D3000 koop met 18-55 lens.
Dan ga ik eerst wel veel oefenen en uitvinden wat het best werkt voor mij en wat ik mis en dan later een lens erbij.
Hoe ver exact sta je van het spoor?Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:27:
Dus ook treinen fotograveren. De meeste tijd sta je toch vrij dicht bij het spoor.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Ik heb in een aantal reviews gelezen dat de bokeh van die 35mm F/1.8 niet super is. Nou vraag ik me af hoe dit zich verhoudt tot de bokeh van de 18-55 VR kitlens. Kun jij daar wat zinnigs over zeggen?citruspers schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 14:48:
Nikon heeft wel een heerlijke 35mm F/1.8 (lekker lichtsterke lens voor binnen), die erg goedkoop is (~160 euro). Het Canon equivalent daarvan kost vele malen meer. Houd er rekening mee dat de 50D een semipro camera, is dus met de voor-en nadelen daarvan (zwaarder, groter...). Ik zou, als je voor Canon gaat, lekker voor de 500D gaan, en het bespaarde geld in lenzen steken. Daar heb je veel meer aan
Ziet er toch wel aardig uit.Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:43:
Kijk zelf gewoon of je hem mooi vindt: http://www.dpnotes.com/nikon-35mm-f18g-samples/
[ Voor 16% gewijzigd door kadoendra op 13-04-2010 21:51 ]
Ja, niks mis mee.
Woei! Ik heb een sony alpha a200 kit gekocht op ebay!
Ik kon hem voor 200 euro krijgen, redelijk goede prijs lijkt me. Een deel van de accessoires zat nog in de originele verpakking dus niet veel gebruikt.
Nu is de keuze voor het sony (/minolta) systeem eentje die hier wat minder vaak wordt genomen. Maar het is met oog op de toekomst wel goede toch? De professionele camera lijn zal ook wel verder worden uitgebreid toch?
Verder heb ik nog een aantal Canon FD objectieven liggen. Nu bestaan er adapterringen naar EF-s en ook naar Alpha. Maar ik lees vaak dat het lenselement wat erin zit niet altijd even goed is.
Zijn de volgende lenzen misschien nog de moeite waard?
FD 50mm 1:1.8 S.C.
FD 135mm 1:2.8
FD 300mm 1:5.6
Het wordt dan sowieso manual focus.
Daarnaast nog een aantal B+W filters van 52 en 55mm. Deze passen volgens sowieso wel.
Ik kon hem voor 200 euro krijgen, redelijk goede prijs lijkt me. Een deel van de accessoires zat nog in de originele verpakking dus niet veel gebruikt.
Nu is de keuze voor het sony (/minolta) systeem eentje die hier wat minder vaak wordt genomen. Maar het is met oog op de toekomst wel goede toch? De professionele camera lijn zal ook wel verder worden uitgebreid toch?
Verder heb ik nog een aantal Canon FD objectieven liggen. Nu bestaan er adapterringen naar EF-s en ook naar Alpha. Maar ik lees vaak dat het lenselement wat erin zit niet altijd even goed is.
Zijn de volgende lenzen misschien nog de moeite waard?
FD 50mm 1:1.8 S.C.
FD 135mm 1:2.8
FD 300mm 1:5.6
Het wordt dan sowieso manual focus.
Daarnaast nog een aantal B+W filters van 52 en 55mm. Deze passen volgens sowieso wel.
Dit topic is gesloten.