Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:52

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Goedendag beste mensen,

Momenteel ben ik een beetje aan het kijken naar macro-fotografie, en het lijkt me leuk om hier ook mee aan de slag te gaan. Voor macro heb ik 3 oplossingen bedacht:
• Tussenringen
• Voorzetlens
• Macro objectief.

Momenteel bezit ik een Nikon D200, met een Tamron 17-50 f/2.8 en een Nikkor 70-200 f/2.8 VR.
Het probleem is dat ik wel een beetje een werkafstand wil (denk ik...), maar de gecombineerde werkafstand met tussenringen en een voorzetlens kan ik zo niet vinden? Wel heb ik op de site van Soligor gevonden dat met tussenringen en een 50mm objectief een vergroting gehaald kan worden van 1,36:1.

Samenvattend:
[list]• Sigma 105mm (bijvoorbeeld):
  • Werkafstand: 31,1 cm
  • Vergroting: 1:1
  • Duurste optie
• Tussenringen:[list]
• Vergroting: 1,36:1 met 50mm lens
• Werkafstand onbekend
• Betaalbaar (€150)
• Voorzetlens
  • Goedkoop!!! (€35)
  • Vergroting onbekend
  • Werkafstand onbekend
  • Tot 67mm filtermaat, dus niet voor de 70-200
Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer... Wie kan mij meer informatie geven over de combinatie van de Tamron 17-50 en Nikkor 70-200 in combinatie met tussenringen, en met een voorzetlens? Voorbeeldfoto's zijn natuurlijk meer dan welkom!! :)

De minimum focusafstand van de 17-50 is 0,27m en geeft een vergroting van 1:4,5. Wordt dit met tussenringen en een voorzetlens nog minder? En tussenringen met een 70-200, hoe werkt dat dan?

Ik heb de volgende topics gevonden:
Lichtsterke prime/macro/tussenringen? en [macro] Tussenringen en voorzetlenzen(filters), maar hier in kan de antwoorden op mijn vragen niet vinden... helaas...

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Het (budget) voordeel van tussenringen is dat ze ook goed te gebruiken zijn op een eventueel later aan te schaffen macrolens.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Klopt, maar ik schaf nu liever iets goeds aan, dan dat ik er na een tijdje achterkom dat (bijvoorbeeld) tussenringen toch helemaal is wat ik wil, en dan alsnog een macrolens aanschaf... Dan koop ik liever nu direct een macrolens :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Wat betreft foto kwaliteit levert een tussenring zo ie zo betere prestaties als een voorzet lens. Je voegt immers geen extra optisch element met extra optische afwijkingen toe.

Nadeel van een tussenring is dat je 70-200 er niet echt lichter op wordt. Een 105 macro is op zich (zeker bij goed licht) prima handheld gebruiken.

Het hangt er natuurlijk ook nog vanaf wat je wil macroën. Voor lopende of vliegende beestjes is wat meer werk afstand erg prettig dus een langere lens, bij bloemen maakt het op zih niet zo veel uit. Bij postzegels is een closeup filter weer af te raden omdat het scherpstel vlak krom wordt.

[ Voor 61% gewijzigd door martijn_tje op 17-04-2007 15:32 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb alle drie die jij noemt, ik heb een raynox 250 voorzetlens, een 105mm sigma macro lens en soligor tussenringen (maar dan van kenko, zelfde dingen, andere naam).
Wat is het beste? :, een combinatie.
Die tussenringen ben ik erg blij mee, maar werken helemaal niet zo fijn op een 18-50 achtige lens (in mijn geval een sigma 17-70 geprobeerd en een 18-70 van nikon). Beiden vond ik niet super werken, maar de 17-70 door zijn macro functie deed het al een stuk beter. Op je 17-50 zal het niet fijn werken zijn.
De raynox voorzetlens is leuk werken, erg goedkoop, maar focuspunt ligt eigenlijk gewoon vast. Hoe je met de lens zelf focust heeft maar weinig effect op je totale vergroting en dof. Kortom, weinig gemak en creativiteit qua afstand en vergroting.

De sigma 105mm heb ik nog geen dag spijt van gehad, de lens is echt lekker scherp (ook portret geschikt, maar dan moet je de foto wat softer maken, de lens is echt wat te scherp hiervoor) en de langzame focus merk je alleen met hunten, maar voor normaal gebruik werkt de focus snel en precies.

Mijn advies is om de 105mm te kopen. Het is meteen de duurste oplossing, maar ook duidelijk de beste. De lens kan 1:1 vergroting aan, wat genoeg is voor libellen, bijen, muggen en lhb's (lieveheersbeestjes). Als je helemaal verslaafd raakt aan macro, dan is de sigma lens een uitstekende combinatie met tussenringen. Doordat de lens nog gewoon functioneert kan je door je focus te veranderen varieren tussen ongeveer 1:2 (schatting) vergroting tot ongeveer 4:1. Deze combinatie gebruik ik meestal en werkt echt heel goed. Bij grote vergrotingen voorbij 2:1 zul je wel sowieso moeten flitsen en is een externe flitser noodzakelijk (je interne flitser zal last hebben van de lens die voor je onderwerp zit).

Werkafstand met een raynox ligt op zo'n kleine 10cm tot frontelement (icm een tele lens) en behoorlijke vergroting, rond 2,5:1 schat ik

werkafstand met een sigma 105 is dus zo'n 31 cm zoals je zelf reeds zei.

tussenringen houd de afstand variabel tussen zo'n 40 cm en 8 cm (?)

Als je nog vragen hebt, je mag me ook altijd een dm sturen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
^^ ja eik0l, je was me op dpz net voor met die tussenringen voor €80 :+ :*

Bedankt voor de reacties zo ver :)
Nomad, hoe is je ervaring met de tussenringen op een 70-200 achtige lens? Hoe beïnvloeden de tussenringen de werkafstand dan? De nikkor heeft een minimum focus afstand van 1,5m, als die 30cm wordt ofzo, met een mooie vergroting, dan vind ik dat prima :). Ik verwacht voorlopig niet meer dan 1:1 nodig te hebben (dan kan ik iig objecten van 22mm nog beeldvullend krijgen), en de rest kan ik er evt wel vanaf croppen.

Flitsen is niet echt een probleem, ik kan mijn SB-800 remote aansturen :).

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Res-q schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 15:58:
^^ ja eik0l, je was me op dpz net voor met die tussenringen voor €80 :+ :*

Bedankt voor de reacties zo ver :)
Nomad, hoe is je ervaring met de tussenringen op een 70-200 achtige lens? Hoe beïnvloeden de tussenringen de werkafstand dan? De nikkor heeft een minimum focus afstand van 1,5m, als die 30cm wordt ofzo, met een mooie vergroting, dan vind ik dat prima :). Ik verwacht voorlopig niet meer dan 1:1 nodig te hebben (dan kan ik iig objecten van 22mm nog beeldvullend krijgen), en de rest kan ik er evt wel vanaf croppen.

Flitsen is niet echt een probleem, ik kan mijn SB-800 remote aansturen :).
Dat je remote je flitser aan kan sturen ga je nog heel blij mee zijn denk ik :)
Dat ik je net voor was, ik wist me dat ook nog te herinneren ja, sorry...ben er wel heel blij mee :P
Heb helaas geen 70-200 gekocht, hoewel dat wel in de planning lag, dus beste wat ik je kan geven is met een 70-300 van sigma. Dat vond ik nou net niet zo geweldig werken, eigenlijk is de werkafstand ook gewoon te groot, waardoor je veels teveel beweegt. 105mm macro lens heeft een fijne afstand, met rustig bewegen kan je rond 1:1 vergroting komen bij je beestje en je bent ook weer niet zo ver weg dat je sluitertijden moet gebruiken die extreem kort zijn (1/300e etc).
Licht is namelijk altijd een probleem bij macro (nou ja alijd, veel iig), je diafragma is bijna altijd behoorlijk geknepen dus een minimale sluitertijd van 1/300 of meer zit je niet op te wachten.
Mijn advies is echt heel duidelijk om een 105mm te kopen, een fijne lens en daarnaast een goede basis om later tussenringen bij te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Hoe groot is de werkafstand met een 70-300 dan? En dat is dan op de macro stand neem ik aan? En hoe is deze op de niet-macro stand? :)
De vergrotingsfactor van de 70-200 VR is 1:5,6 het dichts bij...

Het voordeel van de 70-200 in combinatie met tussenringen lijkt mij de VR die blijft werken (iig een rustiger zoekerbeeld) maar ik weet niet hoe dit in de praktijk gaat werken. Dat het een redelijk heftige combi is om mee te werken lijkt me ook wel logisch eigenlijk :).

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Res-q schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:10:
Hoe groot is de werkafstand met een 70-300 dan? En dat is dan op de macro stand neem ik aan? En hoe is deze op de niet-macro stand? :)
De vergrotingsfactor van de 70-200 VR is 1:5,6 het dichts bij...

Het voordeel van de 70-200 in combinatie met tussenringen lijkt mij de VR die blijft werken (iig een rustiger zoekerbeeld) maar ik weet niet hoe dit in de praktijk gaat werken. Dat het een redelijk heftige combi is om mee te werken lijkt me ook wel logisch eigenlijk :).
Ik kan je nu al wel zeggen dat die combi wat teveel van het goede wordt. De combi 105mm macro lens en tussenringen maakt al een behoorlijke toeter:
Afbeeldingslocatie: http://www.fs-techniek.nl/postmap/01010003.jpg

Die 70-200 wordt echt teveel dan.
werkafstand 70-300 met macro stand en tussenringen: 40 cm
werkafstand 70-300 zonder macro stand en tussenringen: 65 a 70 cm (schattingen)

Werkt het fijn, nee helemaal niet. Je gewicht gaat ook veel te ver naar voren door die ringen, een 70-300 wordt dan al zwaar, een 70-200 lijkt me _uitermate_ onpraktisch.
de 70-300 is op macro stand icm tussenringen en body samen al ruim 35cm lang (nog zonder zonnekap)......een 70-200 is nog langer dan de 70-300, dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel van de 70-200 is dat deze beschikt over een tripodmount of hoe je zo een ding ook wilt noemen. Monopod er onder en je hebt ineens een hele berg stabiliteit er bij....

(Zei de gek vrijwel zonder macro ervaring, alleen met een 70-300 APO Macro ding geval.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Als je trouwens een voorzetlens voor 67mm en groter zoekt, is de Raynox DCR 5320 misschien wel een optie. Het kreng is een tik duurder dan de 250, maar optisch ook heel wat beter en opdeelbaar. Verder heb je dan dus je 'gewone' 70-200, enkel kortere focus-afstand.

Ik zit al een tijdje naar dat ding te kijken, en alstie niet zo achtelijk duur (ca 200 euro) was geweest had ik hem ws al in bezit gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 21:54

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

RedXraD schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:09:
Als je trouwens een voorzetlens voor 67mm en groter zoekt, is de Raynox DCR 5320 misschien wel een optie. Het kreng is een tik duurder dan de 250, maar optisch ook heel wat beter en opdeelbaar. Verder heb je dan dus je 'gewone' 70-200, enkel kortere focus-afstand.

Ik zit al een tijdje naar dat ding te kijken, en alstie niet zo achtelijk duur (ca 200 euro) was geweest had ik hem ws al in bezit gehad ;)
Ik heb deze DCR 5320, wel op een Fuji S9600, maar werkt prima ( prijs € 171) ben er zeer tevreden over. Nog niet heel veel bijzondere dingen voor de lens gehad. Maar dat komt met dit weer er zeker aan.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Een andere optie voor grote diameters is de 500D. Die is ook een stukje goedkoper als de raynox variant. Staat in de pricewatch

Maar verder nog een vraag aan Res-q:
Wat voor vergroting wil je eigenlijk halen. Als je dat ongeveer kan inschatten, dan is het natuurlijk makkelijker om te zeggen wat je het beste kan kopen. Daarnaast hangt het ook van je budget af, als een duur objectief wel kan bekostigen wil dat natuurlijk niet zeggen dat je het er ook voor over hebt.

Wil je veel vergroting halen, en goede kwaliteit is een macrolens en tussenringen wellicht de beste optie. Voor bijvoorbeeld de 1:1 vergroting zijn er veel meer oplossingen in veel prijsklasses.
Pagina: 1