Eh, ja. Vaak wat ik wil fotograferen is net buiten mijn bereik. En ik gebruik inderdaad de groothoek van mijn IXUS ook veel. Dus misschien wel een groothoek met een stevige vergroting maar nog wel hanteerbaar?
Laat ik maar even een voorbeeld nemen van een vakantie. Ik zat op een kleine cruise/tour schip en er in de verte staat een mooi Romeins bouwwerk. Nu wou ik daar even op in zoomen en een foto maken. Alleen door de beperkte zoom op mijn IXUS kon ik het object niet dichtbij genoeg krijgen. En dus een gemiste kans.
Maar om mijn schiet gedrag wat kracht bij te zetten hier een paar fotos van de vakantie in 2008:
http://logiforce.net/~logiforce/tweakers/
(geen zin om ze te verkleinen dus vandaar een linkje

)
Krylinck schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:13:
De D90 + 18-105 is volgens mij perfect voor je. Je hebt dan een camera met veel mogelijkheden en genoeg bedieningsmogelijkheden op de body. Een vergelijkbare Canon is de 550D of de 50D, waarvan de laatste geen videomogelijkheden heeft. De 550D legt daar juist wat nadruk op, maar is een kleinere en lichtere body met minder knoppen en zonder top-LCD'tje. De reden waarom ik de Nikon verkoos, is vanwege de lens. De 18-105 heeft een prima bereik en is optisch heel goed, zeker tot een millimeter of 70. Canon heeft de 18-135, waarvan ik te weinig weet om er veel over te kunnen zeggen. Die lens is echter bijna twee keer de prijs van de Nikkor 18-105.
Wat ik niet zo goed snap is je voorkeur voor tele, omdat die behoefte niet duidelijk uit je fotogedrag naar voren komt. Het is niet mogelijk om een voorwerp van een meter of twee (stel, een mens) die tweehonderd meter van je weg staat goed dichtbij te halen, ook niet met een goede handzame telelens. Als het puur om tele gaat ben je bij een dSLR dus aan het verkeerde advies, tenzij je een euro of 1000 over hebt voor een 500mm lens. Dan nog wordt het een kriem, want die krengen zijn niet klein. Je 4x zoom (pakweg 30 tot 120mm?) van de Ixus is echter niet al te groot, dat moet ik wel zeggen.
Een tip: start met een goede kitlens en kijk even aan of je fotograferen ten eerste wel zo leuk vindt als je denkt en ten tweede wat je het meest doet. Loop je tegen te weinig groothoek aan, of toch te weinig tele? Misschien heb je wel een lichtsterke lens of een flitser nodig, of een goed statief. Of nog iets anders: een macrolens, omkeer- of tussenringen. Dat kun je vantevoren vaak niet goed inschatten. Of je wordt zoals ik en je vindt alles leuk.

Tjah, misschien zoals eerder gezegdt door lemnis. Misschien is een groothoek met een goede zoom beter voor mij. Zie ook linkje hierboven voor mijn schiet gedrag.
Wat de body betreft. Ik had vanwege de video ook de 50D niet overwogen. Hoewel ik niet zo gauw videos schiet, doe ik het wel van tijd tot tijd. Vandaar in eerste instantie keus voor de aangegeven camera's.
Dus tjah, ik weet nog niet wat ik nodig ben er is zoveel mogelijk. En hoewel ik niet vaak fotos schiet, als ik het doe vind ik het ook leuk om te doen.

Ik vind alles eigenlijk wel leuk.

Maar als ik zou moeten zeggen wat ik wil kwa lenzen uiteindelijk. Een gewone lens, groothoek, macro en tele.

Plus daarbij nog een filter waarmee ik dingen zichtbaar kan maken die in het ultraviolet of nabij het ultraviolet spectrum liggen. Gewoon voor een klein experimentje
Maar goed, dat soort uitbreidingen kunnen altijd nog wel.

Mijn eerste gedachte is gewoon een goede body kopen waarmee ik voor een paar jaar uit de voeten kan. Gewoon met een goede lens of misschien zoals die D3000 kit met twee lenzen. Ik hoef er nog niet direct een dus ik kan nog even sparen zeg maar als het moet.
Maar ik zou zeggen bekijk de foto's eens. Misschien krijgen jullie met mekaar een beetje een idee van wat het beste is voor mij op die manier.
Zelf als ik het zo op het eerste gezicht beluister moet ik dus de D3000 en 50D niet hebben in elk geval. Een D90 of 550D word het dan. Hmmm... moeilijk moeilijk. Ik ga eerst even nog youtube reviews en gewone reviews bekijken van deze twee.
Hier had ik nog een versus:
http://www.digitalversus....=31&mo2=598&p2=3837&ph=19
Als ik dat zo bekijk, naar die barbie zonder flash dan lijkt me de Nikon D90 een natuurlijker beeld geven.

Maar als ik naar een andere vergelijking kijk waarin een wijnfles staat dan is de Canon 550D juist weer scherper kwa details.
Moeilijk allemaal weer.

Ik kan echt niet kiezen tussen de twee. Of misschien is er nog een 3de optie die nog beter is?
In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.